Vanhan liiton mersumiehet ( ? )

166 kommenttia
2456
  • Itselläni on tälläinen reilusti ylitehoinen ja urheilullinen auto ja kyllä siitä mielestäni pystyy nauttimaan Suomessakin. Tehosta on hyötyä ohitettaessa ja esimerkiksi kaupungissa ei joudu vaihteitakaan vaihtelemaan koko ajan. Liikennevaloista kun lähden, niin saatan lähteä liikkeelle kakkosella ja tämän jälkeen seuraava vaihde onkin kutonen, auton vääntö mahdollistaa tämän. Hyvästä pidosta ja tehokkaista jarruista voi ääritilanteissa olla paljonkin hyötyä. Myös mutkateiden ajaminen on nautintoa.



    Ennen kuin kaikki luulevat minua kaahariksi voin sanoa että en ole ikinä saanut ylinopeus- tai mitään muutakaan sakkoa poliisilta. En edes huomautusta. Kyllä tehoista ja hyvästä ajettavuudesta voi nauttia ilman tajuttomia ylinopeuksiakin.

      
  • Myös mutkateiden ajaminen on nautintoa.




    Itse olen liian huolissani siitä onko joku pyöräilijä siellä mutkan takana jotta ajamiseen tulisi nautintoelementtejä.



    Liikennevaloista kun lähden, niin saatan lähteä liikkeelle kakkosella ja tämän jälkeen seuraava vaihde onkin kutonen, auton vääntö mahdollistaa tämän.




    Jossakin on osunut silmään kommentti jossa valitetaan että kuutosvaihde on käyttökelvoton alhaisten rajoitusten vuoksi ja siksi tuhlataan polttoainetta kun ajellaan vitosvaihteella. Mutta kaipa tuo on autokohtaista miten vaihteet on välitetty.



    Kyllä tehoista ja hyvästä ajettavuudesta voi nauttia ilman tajuttomia ylinopeuksiakin.




    Käytännössä olen samaa mieltä - edellytyksellä että sellaiseen autoon jossa ominaisuudet on selkeästi ylimitoitettu on taloudellisesti varaa.

      
  • Thorne2: "Itselläni on tälläinen reilusti ylitehoinen ja urheilullinen auto ja kyllä siitä mielestäni pystyy nauttimaan Suomessakin."



    Toki se vaivattomuutta ajamiseen tuo. Toisaalla se sitten ainakin joillekin tuo turhautumista. Noiden asioiden summa on se, mikä ratkaisee lopputuloksen.



    "Hyvästä pidosta ja tehokkaista jarruista voi ääritilanteissa olla paljonkin hyötyä."



    Itse en ole huomannut merkittäviä eroja jarrujen tehokkuuksissa eri hintaluokan autoissa ainakaan meikäläisissä olosuhteissa. Tavallinen Corolla pysähtyy siinä missä kalliimpikin auto. Talvitesteissä erot vain kasvaa, mutta sielläkään ei hinta ole merkitsevä tekijä. Erot ovat mallikohtaisia.

      
  • lawnmover:

    Myös mutkateiden ajaminen on nautintoa.


    Itse olen liian huolissani siitä onko joku pyöräilijä siellä mutkan takana jotta ajamiseen tulisi nautintoelementtejä.




    Jep. Tavisautoilla voi mutkateitä ajaa aivan liian lujaa ilman, että autosta ominaisuuksien loppuminen olisi lähelläkään. Paljon aikaisemmin loppuu turvallisen liikenteen edellytykset (mahdollisuus varautua yllättäviin tilanteisiin).



    Autojen väliset erot eivät enää tuossa näyttele merkittävää roolia.

      
  • Thorne2:

    Ennen kuin kaikki luulevat minua kaahariksi voin sanoa että en ole ikinä saanut ylinopeus- tai mitään muutakaan sakkoa poliisilta. En edes huomautusta. Kyllä tehoista ja hyvästä ajettavuudesta voi nauttia ilman tajuttomia ylinopeuksiakin.




    En epäile, että kaahaaminen ei kuuluisi ajovalikoimaasi, mutta sakkojen saamattomuus sinänsä ei kerro mitään. Sen verran tuuria on useallakin, tai konstit välttää.



    Sitä valvontaa, sen toleransseja, tai ylipäätään puutteita täällä vatvotaan tosin toisaalla...

      
  • Thorne2:

    Itselläni on tälläinen reilusti ylitehoinen ja urheilullinen auto ja kyllä siitä mielestäni pystyy nauttimaan Suomessakin. Tehosta on hyötyä ohitettaessa ja esimerkiksi kaupungissa ei joudu vaihteitakaan vaihtelemaan koko ajan. Liikennevaloista kun lähden, niin saatan lähteä liikkeelle kakkosella ja tämän jälkeen seuraava vaihde onkin kutonen, auton vääntö mahdollistaa tämän. Hyvästä pidosta ja tehokkaista jarruista voi ääritilanteissa olla paljonkin hyötyä. Myös mutkateiden ajaminen on nautintoa.

    Ennen kuin kaikki luulevat minua kaahariksi voin sanoa että en ole ikinä saanut ylinopeus- tai mitään muutakaan sakkoa poliisilta. En edes huomautusta. Kyllä tehoista ja hyvästä ajettavuudesta voi nauttia ilman tajuttomia ylinopeuksiakin.




    Teho tuo mukanaan suuren huippunopeuden, joka luo tarpeen ajettavuuden säätämiseen vakaaksi. Tämä on hieno asia suurissa nopeukissa. Pitkä S-mersu menee upean tasapainoisesti mutkat huppunopeutensa tuntumassa, joka ainakin saksanreissuilla lämmittää mieltä kovasti. Kääntöpuolena tällä on sitten herkkyyden heikkeneminen. Elämysautoiluun suomessa sopii mun mielestä paremmin herkkä ja ketterä auto. Sellainen auto, joka taittuu ahnaasti kurviin. Siis enemmän mikroautomaisuutta ja vähemmän luotijunamaisuutta. Teho tuo mukanaan myös massaa, joka sekin omalta osaltaan tekee autosta vähemmän ajonautintio tarjoavan.



    Sama tilanne on monella moottoripyörien kanssa. Ensin himoitaan sitä kaikkein kireitä kyykypyörää. Kun se on saatu, huomataan, ettei se alkaa "toimimaan" vasta rajoituksiin nähden kaksinkertaisissa nopeuksissa. Sen jälkeen hankitaan joku tehottomampi pyörä, joka toimii hieman alhaisemmissakin nopeuksissa.



    Nykyisin olen kyllä alkanut vakavasti miettimään, että onko edes mitään järkeä yrittää hakea elämyksiä auton ratista. Monenlaisia autoja on tullut kokeiltua, eikä oikein mikään suurinkaan piirtein normaali auto tarjoa kovin erikoisia elämyksiä. Ainakin ne ovat sen verran laineita, että niillä on huono perustella helposti viisinumeroisia rahasummia auton hinnassa. Onhan esim. M-bemari jossain määrin eri tuntuinen auto ajaa kuin Corolla, mutta siitä huolimatta ei se tunnu minulle antavan kovin kummoista nautintoa. Jos g-voimia haluaa kokea, niin käy sitten ennemmin vaikka huvipuistossa. Jos haluaa viedä pörisevää kulkuvälineetä rajoilla, niin ainahan voi käydä jossain karting-radalla.

      
  • Vielä tästä ''brassailusta''.



    Mitä se itse asiassa on?



    Onko kännykällä brassailu sitä että vetää muiden edessä taskusta kalleimman nokian tai applen ja alkaa räpläämään sitä? tai että karauttaa pihaan Ferrarilla, ja KIA miehet katsoo monttu auki?



    Entä jos ''brassailija'' haluaa ihan vain nauttia huikeasta autosta, eikä hänellä ole pienintäkään motiivia leuhkia sillä, ja hän käyttäytyy täysin asiallisesti eikä tee numeroa autostaan. onko se silti ''brassailua''?



    Taitaa olla aika harmaata aluetta koko termi... :wink:

      
  • Kertooko jotain kansakunnan tilasta vai mistä, kun mersukeskustelu kääntyy välittömästi keskusteluksi brassailusta?

      
  • No tuskin kovin moni mersuista pitää vain siksi että saisi leuhkia muille. :xmas: Vai onko keskustelun siirtymisestä tähän suuntaan pääteltävissä se, että on hieman kateutta ilmassa?



    Autolla toki on arvostettu maine, mutta tuskin syyttä. Perustekniikaltaan ne on tunnettu hyviksi ja kestäviksi, eikä perusasioissa ole yleensä tehty edullisuuden vuoksi kompromissejä.

      
  • Matti-:

    No tuskin kovin moni mersuista pitää vain siksi että saisi leuhkia muille.




    MMS tulee kohta silmille, mutta keskustelun kannalta tämä oli varmaan sitten erittäin tärkeä tieto:



    MMS:

    ps. vertailín vähän nykyisiä hintoja.Oma kulkine maksoi ennen verouudistusta 65ke, uusi on nyt 58ke ilman varusteita




    :tongue: (sitä ennen oli pelkkää "fiilistelyä", joka hänelle suotakoot, kaikin mokomin)



    Matti-:

    Vai onko keskustelun siirtymisestä tähän suuntaan pääteltävissä se, että on hieman kateutta ilmassa?




    Mitä ilmestyy ilmaa hapantamaan silloin, kun tuo "kateuskortti" vedetään kehiin?



    petos:

    Vielä tästä "brassailusta". Mitä se itse asiassa on? että karauttaa pihaan Ferrarilla, ja KIA miehet katsoo monttu auki?




    Se voisi olla mm. sitä, että kuvittelee tuon olevan hyvän esimerkin. Miksi juuri KIA-miesten pitäisi olla monttu auki. Jos on ostanut Kian, tarkoittaako se automaattisesti esim. sitä, ettei olisi varaa ostaa Ferraria? Voi olla, voi olla että olisikin hynää, mutta miksi tuota vertausta tarvitsisi oikeasti siis tehdä. Sehän ei ole oleellista, vai?



    petos:

    Entä jos "brassailija" haluaa ihan vain nauttia huikeasta autosta, eikä hänellä ole pienintäkään motiivia leuhkia sillä, ja hän käyttäytyy täysin asiallisesti eikä tee numeroa autostaan. onko se silti "brassailua"?




    Ei, mielestäni. Se saattaa jopa aiheuttaa aitoa myötäihailua, ei niinkään itse autosta, vaan siitä fiiliksestä joka välittyy kuskista! Ehkei kaikki pihalla katselevat sitä tajua, mutta sou vat sitten.



    petos:

    Taitaa olla aika harmaata aluetta koko termi...




    Sanotaanko mielummin niin, että raja mistä alkaa ihmettely kuskin tarkoitusperistä on ohuehko.

      
  • Asiasta kolmanteen, sorkki, mutta mainostetaan tehoja ja kiihtyyvyyttä 0->100, mutta milloin tuollaista tarvitsee kun taajamssa on 0->30, 40 tai 50, maanteillä usein 0->60 tai 80? :warning:

      
  • Kumppani:



    MMS tulee kohta silmille, mutta keskustelun kannalta tämä oli varmaan sitten erittäin tärkeä tieto:

    MMS:ps. vertailín vähän nykyisiä hintoja.Oma kulkine maksoi ennen verouudistusta 65ke, uusi on nyt 58ke ilman varusteita


    :tongue: (sitä ennen oli pelkkää "fiilistelyä", joka hänelle suotakoot, kaikin mokomin)


    -Esimerkki: Entäs jos joku näin kautta rantain hyundaista keskustellessa ilmoittaa autonsa maksaneen vaikka 18000.

    Aiheuttaisiko närää? Saman asian kuitenkin tekee kuin MMS.


    Miksi juuri KIA-miesten pitäisi olla monttu auki. Jos on ostanut Kian, tarkoittaako se automaattisesti esim. sitä, ettei olisi varaa ostaa Ferraria? Voi olla, voi olla että olisikin hynää, mutta miksi tuota vertausta tarvitsisi oikeasti siis tehdä. Sehän ei ole oleellista, vai?


    -no, vaihda sitten sen kian tilalle mikä vaan ''hyväksytty'' vaatimaton auto.


    Ei, mielestäni. Se saattaa jopa aiheuttaa aitoa myötäihailua, ei niinkään itse autosta, vaan siitä fiiliksestä joka välittyy kuskista!


    -kyselin siksi lisää tästä brassaillusta, sillä oma kokemukseni on että paljon enemmän on niitä juntteja jotka paheksuvat ja syyllistävät erikoisautoista, kuin niitä jotka niillä hyppivät toisten silmille. Puhun nyt oikeasta elämästä, en näistä nettihourula keskusteluista.

    On se vaan pentele että jos henkilö onnistuu ahkeruutensa ja lahjakkuutensa kääntämään rahavirraksi takataskuunsa, ja haluaa ajaa upealla, erikoisella autolla, ja tekee sen ihan eleettömästi ja tekemättä autostaan numeroa, niin silti saa konnan kohtelun.

    Täällä suomessa tuntuu olevan valloillaan käsitys, että ei jotain hienoa autoa voi omistaa muussa tarkoituksessa kuin elvistely. Perustellaan kaikenmaailman nopeusrajoituksilla ym ontuvilla seikoilla. Toki tuohon asiaan on johtanut täysin älytön autoilun verokohtelu, ym. kansan patoutumat.

    Silti jos sanotaan että autoilla brassailu on junttien touhua, ja ei enää tätä päivää ( mikä on ihan totta- kaikenlainen leuhkiminen ei ole sivistynyttä ), niin kyllä sitä on jokin automaattinen elvistelijäksi leimaaminen sen perusteella minkälaista logoa löytyy keulalta.

    Mutta hienoa kumppani että sinä ymmärrät jalat maassa olevaa ja käyttäytyvää premium-autoilijaa :xmas:
      
  • Nyt tuli asiaa petokselta.



    Suomalaiseen kateuskulttuuriin on valitettavasti aina kuulunut se että pääasia ei ole että minulla menee hyvin, vaan se että naapurilla ei mene paremmin :weary:



    Varmasti on paljon niitä jotka miettivät mitä lähipiiri ajattelee hänen autostaan, mutta tämä koskenee yleensä tällaisen henkilön kohdalla paljon muutakin materialismiin liittyvää.



    Uskon kuitenkin että hienoja/nopeita/hyödyttömiä/whatever autoja ihan oikeasti ostetaan tai pidetään koska siitä saa jonkinlaisen tyydytyksen, mutta ei sen tarvitse aina tulla naapurikateudesta.



    Jos kertoisin palstalla ostaneeni esim uuden 911 Turbo Porschen (ei pelkoa, olen köyhä )ja kertoisin miten hieno kokemus on huudattaa ahdettua boxeria kiihdytyksissä tai miten auto imee mutkaan, niin kumpi on todennäköisempi reaktio - brassailen vai hieno homma, onneksi olkoon!?!



    Ollaan iloisia jos joku saa kiksit autosta tms ilman että ajatuksena on muille kehuilu!!

      
  • Vähän Burgracerin kannassa siinä mielessä, että harva uskaltaa olla autoon tyytyväinen, jos itse pitää siitä. Auton täytyy olla jees myös lähipiirin mielestä.



    Jos ei välitä autoista pennin jeniä, miksei ostaisi halvinta oman laatutason täyttävää peliä? Esimerkiksi pk-seudulla kehien ruuhkassa kulkee melkein millä vain. Kunhan liikkeelle lähtö on sujuvaa ja jarrut toimivat, niin hyvin menee. Aika kuluu vielä rattoisammin, jos radio toimii ja puhelimen akussa on virtaa.



    Toisessa laidassa on nämä Porschen ostajat, joilla tilin saldo antaisi periksi, mutta kateellinen lähipiiri ei. Toisaalta näinä aikoina on vähän huono signaali, jos irtisanoo 40 henkeä ja ostaa urheiluauton. Saattaa päästä Kiesiksi aika nopeasti.

      
  • Kappas vaan, "Kumppanille" aiheutti närästystä kun mainitsin kulkineeni hinnan. Todellinen pointti oli siinä, että yllättävän vähän "verouudistus" käytännössä vaikuttaa. Omalla kohdalla melkein +-0. Siis jos varusteita ruksaa, niin ollaan täysin eri hinnoissa. Useimmat varmaan tajusivat pointtini, mutta "Kumppani" ei hänelle kaikki yli perustarpeen menevä on pelkkää elvistelyä. :lol:

      
  • Bugracer:



    ei pelkoa, olen köyhä






    et ole mikään ''köyhä'' jos laitat tehdasuuden premium-citymaasturin jolla ajelet mökkitonttisi mäkeä ylös :warning:

      
  • Minulle auto on lähinnä työkalu ja toimivuus on siksi tärkeintä! :warning:

    Minua ei koskaan ole häirinnyt vaikka naapureilla on ollut "paremmat" (lue kalliimmat) autot, mutta naapureita on ehkä häirynnyt kun meillä autot toimii joka päivä kesät-talvet! :snotty:

      
  • MMS:

    Kappas vaan, "Kumppanille" aiheutti närästystä kun mainitsin kulkineeni hinnan. Useimmat varmaan tajusivat pointtini, mutta "Kumppani" ei hänelle kaikki yli perustarpeen menevä on pelkkää elvistelyä.




    Ei kaikki, tietenkään. Mutta jos kenenkään tarkoitusperiä täällä kirjoittelevistä eniten epäilen, niin juuri nimimerkki MMS:n! Ja se on sinun osaltasi hyvin pitkälti itse aiheutettua. :sleepy:



    petos:

    Mutta hienoa kumppani että sinä ymmärrät jalat maassa olevaa ja käyttäytyvää premium-autoilijaa




    Jätä tuo "premium" -termi pois, niin saat kannatukseni. Laita tilalle jotakin yleisempää, vaikka "hyvistä tai erikoisista autoista pitävää". Noin kirjoitettuna lauseesi on aika ahdasmielisesti määritelty, jos alkaa miettimään, minun mielestäni. :kiss:

      
  • petos:

    -Esimerkki: Entäs jos joku näin kautta rantain hyundaista keskustellessa ilmoittaa autonsa maksaneen vaikka 18000. Aiheuttaisiko närää? Saman asian kuitenkin tekee kuin MMS.




    Nyt kun MMS:n vastinekin on luettu, niin hyvä huomio tuo "kautta rantain". Siitähän on ehkä juuri kyse. Ihan kuriositettina: luin äsken ketjun kertaalleen siihen asti kun MMS heitti "ps:nä" tuon hinnan, enkä vieläkään näe miten se siihen mennessä keskusteltuun liittyi oleellisesti, eli kuten sanoit, tuli kautta rantain.



    Mutta whatever, MMS tarttui täkyyn.... ja yritti kääntää verotuskohteluun. Ja pääsi siinä vielä mainitsemaan, että 7000 euron alennus on hänelle "+/-0" vaikutukseltaan. Oliko sekin oleellinen tieto, sillä aika harvalle summa on "merkityksetön" auton hankinnassa?



    Sellaisia pieniä vinkkejä, mutteivät suinkaan elettömiä vaikutukseltaan. Ovatko sinun mielestäsi kuitenkin sellaisia, mitä sinä yrität ajaa takaa, vai esimerkki juuri päinvastaisesta?



    Miksi juuri KIA-miesten pitäisi olla monttu auki.



    petos:

    -no, vaihda sitten sen kian tilalle mikä vaan ''hyväksytty'' vaatimaton auto.




    Edelleen jää sitten vain se, miksi kenenkään pitäisi olla monttu auki?



    Ei pitäisi olla vaikea tajuta sellaistakaan, että joillekin on todella EVVK, vaikka sinäkin tulisit millä tahansa autolla pihalle. Miksi autosi (esimerkinomaisesti) ylipäätään pitäisi herättää kenenkään mielenkiintoa, jos ajelu ja omistaminen on eleetöntä?





    petos:

    On se vaan pentele että jos henkilö onnistuu ahkeruutensa ja lahjakkuutensa kääntämään rahavirraksi takataskuunsa, ja haluaa ajaa upealla, erikoisella autolla, ja tekee sen ihan eleettömästi ja tekemättä autostaan numeroa, niin silti saa konnan kohtelun.




    Tuo "konna" on ihan oma määritelmäsi, ei tällaisten omistajien ihan marttyyreiksi sentään kannata ruveta.



    Tuota eleettömästi ajelua upealla autolla (aika ristiriita jo sinänsä ) voi tehdä kyllä monella tavalla.



    Sekin olisi monen hyvä tajuta/muistaa, ettei upean tai erikoisen auton hankkimiseksi tarvitse olla sen kummemmin erityisen varakas.



    Kysehän voisi todellakin olla aidosta asianharrastajasta, joka tinkii sitten jostakin muusta, mutta ajaapahan silti upealla tai erikoisella autolla! Vaan muistanpahan lukeneeni täältä sen suuntaisia kirjoituksia (rahamiähiltä?), ettei tilanne ole aito, vaan yritystä olla jotakin muuta kuin on. Ovathan täällä kirjoittaneet urputtaneet siitä, kun tuodaan autoja vaikka Saksasta!

    Aika merkillistä kateutta sekin, tai mitä sen termi onkaan?



    petos:

    Täällä suomessa tuntuu olevan valloillaan käsitys, että ei jotain hienoa autoa voi omistaa muussa tarkoituksessa kuin elvistely. Toki tuohon asiaan on johtanut täysin älytön autoilun verokohtelu, ym. kansan patoutumat.




    Oletetaan, että olet oikeassa. Miten korjaisit tilanteen tässä vaiheessa? Eikö saksantuonti juuri olisi merkki tuollaisen "korjausliikkeestä"? Miksei sellaisia mahdollisuuksia voisi sitten käyttää hyväksi, vaikka joku merkki tai mallikin alkaisi olla yleisempi tien päällä?

      
  • Kumppani: Aika harva on tainnut ostaa C-sarjalaisensa uutena? Niitä on liikenteessä nykyään varsin paljon meinaan.



    Aika harva ostaa mitään autoa uutena, uusien myynti on tällä hetkellä vain jotain 3-4% autokannan koosta.



    Ostaja toki kiittelee tietysti kovaa hinnanpudotusta käytetyillä, joita saa yleisesti reippaasti alle 30t euron, jopa lähelle 20t euroa, W203:ia siis.

    Jos katsoo autojen ikää ja ajokilometrejä, niin ei tuo kovin huonosti hintaansa pidä.





    Uusin C-sarjalainen W204 näyttäisi alkavan hintaluokasta n. 37t euroa. Mikä sitten "normaaliauto" onkaan, niin veikkaan, että niiden lähtöhinta on usein jotakin alle 30t euroa,



    Normaaliautoksi lasken Passat, Mondeo ym. tyyppiset perusautoilijan tarpeisiin tehdyt perheautot. Hintaa on helposti 35-40 tonnia, jos vähänkään varustelee tai valitsee muun koneen kuin 10-v takaisesta mallista vähän päivitetyn perusdieselin.



    jonka jälkeen ruksaillaan varusteita ja päädytään n. siihen, mistä C-sarja vasta alkaa.



    Tässä tullaan siihen ihmeellisyyteen, että on ilmeisesti jotenkin tuomittavaa ja kateuden herättävää maksaa 45 tonnia Mersusta mutta aivan normaalia maksaa yli 40 tonnia Passatista tai muusta vastaavasta.





    Ei siis ihan niin yksioikoista välttämättä tuo "juuri kalliimpi" ajattelumalli.



    No eipä se missään asiassa ole. Ei asunnoissa eikä muussakaan.





    Ei todellakaan mikään tavan kansan auto, jollei puhuta kliseisesti taas taksikyydistä.



    Unohdat kokonaan autojen hinnan ja ihmisten ostovoiman kehityksen muutaman vuosikymmenen ajalta. Kyllä E-Mersu on nykyään paljon lähenpänä ns. tavallisen kansalaisen ostovoimaa kuin mitä W124 oli aikanaan. Autoveromuutos toi sen vielä ainakin taloudellisimpien versioiden osalta huomattavasti lähemmäs. Keskimääräisellä palkansaajalla (kuulemma noin 2900 e/kk) 55 tonnin auto vastaa 19 kk:n bruttoansioita. Nettona ehkä luokkaa 25 kk. Jos verrataan tilannetta 80-luvun alkuun, niin silloin sai keskimääräinen palkansaaja laittaa aivan edullisimpiinkin (länsi)autoihin lähes saman verran työkuukausia.



    Tuosta voi päätellä sen, että käytettynä tuollainen muutaman vuoden vanha E on aika monen hankittavissa.

      
  • Kumppani:



    Mutta whatever, MMS tarttui täkyyn.... ja yritti kääntää verotuskohteluun. Ja pääsi siinä vielä mainitsemaan, että 7000 euron alennus on hänelle "+/-0" vaikutukseltaan. Oliko sekin oleellinen tieto, sillä aika harvalle summa on "merkityksetön" auton hankinnassa?


    Etköhän itse spekuloinut lähtöhinnoilla,luulisi vastaukseni olevan siinä suhteessa paikallaan. Taisin myös mainita nykyisen hinnan ilman varustelua joka nostaa reippaasti hintaa. Eli hinnan lasku on vähän suhteellista. Muuten onko premi-ilmaisu jotenkin muita halventavampi ilmaisu kuin esim. "hyvä auto" tai kiinnostavampi auto?
      
  • Reimanen:

    Gallup näyttää tuottaneen aika samanlaisia tuloksia kuin lähipiirin tuttujenkin jutut. Tuo erojen tasoittuminen vs. 80-luku tulee melkein jokaisen suusta. Ja niin se varmaan onkin.




    Mutta eiköhän tämä muutos ole tapahtunut ennenkaikkea niissä ns. tavallisissa autoissa. Nehän ovat parantuneet todella paljon ja niihin on saatu ominaisuuksia joita aiemmin löytyi vain aivan huippuluokan kulkineista jos edes niistäkään. Mitattavat erot eivät vaan nykyään voi olla kovin suuria. Hyvä premiumin määrittely oli TM:n katumaasturitestissä.







      
  • AkiK:


    Tuosta voi päätellä sen, että käytettynä tuollainen muutaman vuoden vanha E on aika monen hankittavissa.




    moni varmaan kuitenkin miettii ostaako uuden vai samanhintaisen vähän käytetyn "paremmanluokan" auton.

    jos laittaa 30ke kiinni niin sillä rahalla tulee jo niin paljon valinnan varaa...

    suurimmalle osalle ostajia jo ns.golf kokoluokka eriversioineen tarjoaa kaiken mahdollisen ja tuohon tuo mersu vertailu vaikka on paljon ajettu...



    http://www.iltalehti.fi/autot/2009082810098217_au.shtml



      
  • MMS:

    Etköhän itse spekuloinut lähtöhinnoilla, luulisi vastaukseni olevan siinä suhteessa paikallaan.




    Edelläsi oli keskustelua mm. määrätystä mallistosta ja alk-hinnoista muutenkin.



    Sinulta tipahti hinta ilman mitään muuta tietoa, johon edes verrata, tai suhteuttaa. Aika irrallinen tieto, joka tuli tosiaan kautta rantain.



    MMS:

    Muuten onko premi-ilmaisu jotenkin muita halventavampi ilmaisu kuin esim. "hyvä auto" tai kiinnostavampi auto?




    On turha yrittää "tarkentaa" just johonkin epämääräiseen premium-käsitteeseen. Ei tuo termi ole mikään synonyymi esim. kiinnostavammalle autolle, höh! Hyvä auto -termi antaa tilaa muidenkin kuin sinun käsityksellesi asiasta ja premiumhan on sanana vain hifistelytermi.

      
  • AkiK:



    Uusin C-sarjalainen W204 näyttäisi alkavan hintaluokasta n. 37t euroa. Mikä sitten "normaaliauto" onkaan, niin veikkaan, että niiden lähtöhinta on usein jotakin alle 30t euroa,

    Normaaliautoksi lasken Passat, Mondeo ym. tyyppiset perusautoilijan tarpeisiin tehdyt perheautot. Hintaa on helposti 35-40 tonnia, jos vähänkään varustelee tai valitsee muun koneen kuin 10-v takaisesta mallista vähän päivitetyn perusdieselin.




    sinänsä passat/mondeo ovat kokonsa puoleta enemmän e-sarjan kilpailija kuin c-sarjan

    c-diesel alk.40ke

    mondeo 140hv diesel 30ke

    passat 140hv diesel 32ke

    omasta mielestäni on kyllä mondeo/passat selkeästi halvempia kuin c-mersu lähdöiltään

    diesel vertailu koska taitaa suurin osa c-mersuja olla niitä ja mikä on hinta ero varuteluiden samalle tasolle noston jälkeen on äkkinäiseltään vaikeammmin vertailtavissa

      
  • Kumppani:



    Sinulta tipahti hinta ilman mitään muuta tietoa, johon edes verrata, tai suhteuttaa. Aika irrallinen tieto, joka tuli tosiaan kautta rantain.

    Nykyhinnan voit katsoa Vehon hinnastosta, ja omani hinnan tietenkin tiedän. Joten en näe sitä mitenkään irrallisena tietona. Ei paljon tarvitse laskea tätä näennäistä hinnanalennusta jossa äkkiä havaitsee sen olevan olematon. Myös nykyhinta mihin vertaisin oli pelkästään sedan-mallille.

      
  • eikös sinulla MMS ole bensa mersu???

    joten siinä ei välttämättä vero % vaihtunut vero uudistuksen yhteydessä joten hinnat pysyivät suhkoht samoina

      
  • AkiK:

    Aika harva ostaa mitään autoa uutena, uusien myynti on tällä hetkellä vain jotain 3-4% autokannan koosta.




    Sou?



    AkiK:

    Jos katsoo autojen ikää ja ajokilometrejä, niin ei tuo kovin huonosti hintaansa pidä.




    Pari malliesimerkkiä olisi tietysti paikallaan ja vertailutietoa johonkin toiseen merkkiin, mutta...



    Jos 3-4 vuodessa hinta tippuu 5-6:lla alkavasta 2:lla alkavaksi, niin onhan siinä käytetyn ostajan kannalta ihan mukava tiputus silti. En tiedä kyllä miten tässä hintatasossa näkyy uitettujen autojen taso vs. suomiautot.



    AkiK:

    Normaaliautoksi lasken Passat, Mondeo ym. tyyppiset perusautoilijan tarpeisiin tehdyt perheautot. Hintaa on helposti 35-40 tonnia, jos vähänkään varustelee tai valitsee muun koneen kuin 10-v takaisesta mallista vähän päivitetyn perusdieselin.




    No niinhän minäkin kirjoitin.



    Alk-hinnat onkin siksi helpoin lähestymistapa: nuo kaksi autoa loppuvat alk. hinnoista ruksattuna siihen, mihin esim. TM:n autohinnastosta C-sarja alkaa.



    AkiK:

    Tässä tullaan siihen ihmeellisyyteen, että on ilmeisesti jotenkin tuomittavaa ja kateuden herättävää maksaa 45 tonnia Mersusta mutta aivan normaalia maksaa yli 40 tonnia Passatista tai muusta vastaavasta.




    Äsken hintahaarukka oli 35-40t euroa....



    Yli 40t€ maksava Passat tai Mondeo ei ole ihan peruskauraa todellakaan. Passatin ruksattuna yli 6keuron hintaisenakin, ei silti.



    Tässä tullaakin siihen ihmeellisyyteen, että näitä autoja ei kuitenkaan ole aiemmin pidetty esim. "premium-käsitteen" sisälle kuuluvaksi. Joo se onkin ollut aika häilyvä ja epäolennaisuuksia, tai arvolatauksia sisältänyt käsite täällä keskusteltaessa.



    Kuten mainitsit, niin maasturivertailun määritelmä premiumiudelle on hyvä ja asettaa tuon asetelmasi aika eri valoon: ei se välttämättä enää mene niin edes. Toinen ottaa Mesen, toinen valkkaa Mondeon!



    AkiK:

    Ei siis ihan niin yksioikoista välttämättä tuo "juuri kalliimpi" ajattelumalli.

    No eipä se missään asiassa ole. Ei asunnoissa eikä muussakaan.




    Ahaa....Yritit vain kuulostaa siltä, kuin se olisi! Tulkkasin varmaan väärin.



    AkiK:

    Unohdat kokonaan autojen hinnan ja ihmisten ostovoiman kehityksen muutaman vuosikymmenen ajalta.




    Ohhoh! Eiköhän nyt pysyttäisi kuitenkin tällä vuosituhannella! Joo, en ollut ottanut "muutamaa vuosikymmentä taaksepäin" mukaan, totta...



    AkiK:

    Keskimääräisellä palkansaajalla (kuulemma noin 2900 e/kk) 55 tonnin auto vastaa 19 kk:n bruttoansioita..... Jos verrataan tilannetta 80-luvun alkuun, niin silloin sai keskimääräinen palkansaaja laittaa aivan edullisimpiinkin (länsi)autoihin lähes saman verran työkuukausia. Tuosta voi päätellä sen, että käytettynä tuollainen muutaman vuoden vanha E on aika monen hankittavissa.




    Miten tuon voi tuosta päätellä? Jos voisi päätellä, että E-sarja uutena on lähempänä mahdollisuuksia, niin puhuisit tolkkuja. Tai onko mahdollisuuksia edes Mondeoo tai Passatiin tänä päivänä.



    Minusta kysymys on vain siitä, paljonko muutaman vuoden vanhan E- tai C-sarjalaisen hinta on pudonnut milloin minkäkin käyttövuosiensa jälkeen ja kilpaileeko se nyt hinnallaan uuden, sinun määritelmilläsi tavallisen auton kanssa, vai onko hinta vieläkin "liian kaukana" . Olkoot sitten vaikka Passat ja Mondeo, niin pysyy vertailuksi helpompana.

      
  • MMS:

    Nykyhinnan voit katsoa Vehon hinnastosta, ja omani hinnan tietenkin tiedän. Joten en näe sitä mitenkään irrallisena tietona. Ei paljon tarvitse laskea tätä näennäistä hinnanalennusta jossa äkkiä havaitsee sen olevan olematon. Myös nykyhinta mihin vertaisin oli pelkästään sedan-mallille.




    Ja mikäs auto/malli sulla taas olikaan? Pitäiskö täällä satunnaisen lukijan jotenkin lukea ajatuksiasikin?



    Varsin irrallisena tietosi siis tippui...

      
  • finman:

    eikös sinulla MMS ole bensa mersu???
    joten siinä ei välttämättä vero % vaihtunut vero uudistuksen yhteydessä joten hinnat pysyivät suhkoht samoina




    Jep v6 bensakone, todellakaan en voi sanoa muuttuivatko hinnat näissä malleissa. Päinvastoin tuntuvat nousseen noin äkkiä katsoen. Jos näin on, niin vähän matalaa mainostamista Veholta muka hintojen laskusta. Vaikka C-mesen hintahaarukka onkin kait 37ke-110Ke.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit