Ei pelkästään arvokkain,vaan tunnetuin automerkki,ympäristöystävällisin valmistaja(kestävä kehitys),arvostetuin jne.Se BMW:ssä ihmetyttää,että eipä tuollaisia meriittejä näy mainoksissa.Kuvitelkaa jotain toista merkkiä,jo vain olisi isot mainokset.Mutta BMW on niin itsevarma valmistaja,muut tekee mitä osaa,BMW mitä tahtoo!! Ei auta nyt itkut ja valitukset,niin se vaan on.
Kaikkea ne keksivät? Vielä kun saisivat firmansa voitolliseksi? Taitaa Mersu niellä merkin?
Mikäänhän ei anna täydellistä tietämättömyyttä suurempaa ehdotonta varmuutta...
Kannattaisikohan faktoja toisinaan tarkistaa ennenkuin möläyttelee hölynpölyä? Taloudelliset lukemat löytyvät esimerkiksi yhtiöiden sijoittajasivuilta:
Tuo on jännä juttu, että BMW ei juurikaan missään mainosta autojaan, ei lehdissä, ei tv:ssä...
Mistähän tuo BMW:n tapa olla juurikaan mainostamatta mahtaa kertoa ?
Kyllä Hesarissa on Bemarin mainoksia, samoin monet harrastelehdet ja urheilutapahtumat ovat niitä pullollaan. Etenkin Keski-Euroopassa. Suomessa autoja ei kovin paljon kannata itse merkin toimesta mainostaa, koska niitä ei kuitenkaan montaa myydä.
On se ihmeellistä, kuinka paljon negatiivisia tuntemuksia yksi automerkki voi ihmisissä aiheuttaa. Ilmeisesti joillakin ihmisillä aiheuttaa järkyttävää v***tusta se, että BMW tekee autoja jotka myyvät hyvin, ovat hyviä ja ostajatkin ovat vielä tyytyväisiä tuotteeseen. Tämähän on täysin mahdotonta hyväksyä, vaan BMW:stä etsitään vikoja suurennuslasilla: kun testissä kehutaan auton tuntumaa tiehen käsittämättömän hyväksi (+ ajettavuutta kehutaan muutenkin), niin tekstistä poimitaan keskutelupalstalle kohta jossa valitetaan 18-19" renkailla vetelyä urissa...
Firma tahkoaa voittoa vuodesta toiseen, kuitenkin täällä huudellaan konkurssista. Ilmeisesti samat ihmiset ovat niitä, joille bemari liikenteessä on kuin punainen vaate, joka aiheuttaa uskomatonta "road ragea"...Ohi on päästävä hinnalla millä hyvänsä.
Mikä hätänä? Varastiko bemarimies tyttöystävän, vai mistä tämä kumpuaa? Kait nyt maailmaan yksi automerkki mahtuu, joka tekee henkilöautoja vähän eri ratkaisuilla kuin muut?
kun testissä kehutaan auton tuntumaa tiehen käsittämättömän hyväksi (+ ajettavuutta kehutaan muutenkin), niin tekstistä poimitaan keskutelupalstalle kohta jossa valitetaan 18-19" renkailla vetelyä urissa...
Eihän mistään muusta automerkistä ole saanut lukea autolehdistä toistuvasti yhtä karua arvostelua suuntavakavuuden puutteesta ja uraherkkyydestä kuin Bemarista. Tuo uraherkkyys nousi lähes pääteemaksi TM:n koeajossa uudesta 5-sarjasta ja siinähän kirjoitettiin että uraherkkyys voi koeajon jälkeen viedä monen potentiaalisen ostajan kiinnostuksen ja ajoasentokin pitää muuttaa kyynärpäät lukitsevaksi.
Tuosta asiastako olisi syytä vaieta ja vain kiitellä, että pääasia kun auto liimautuu kaarteisiin mutkateillä? Asiasta pitäisi nostaa paljon nykyistä suurempi haloo, niin vaihtaisivat ehkä nuo runflatit pois Pohjoismaihin tuotavista autoista. Pohjoismaiden murheet ei paljon autonvalmistajia hetkauta muutenkaan. Pääasia, että suurten markkina-alueiden asiakkaat Keski-Euroopassa on tyytyväisiä.
Muutoinhan BMW on parantanut mm. muotoiluaan viime aikoina, vaikka 5 GT onkin jotain käsittämätöntä merkiltä. BMW-kuskit on aika huonossa maineessa käytöksensä takia liikenteessä ja näillä nettipalstoilla, mutta sehän ei ole itse automerkin vika, jos sen omistajat pilaa automerkin mainetta.
Minulle Bemari on vain yksi premium-merkki, jota voisin harkita seuraavaksi autoksi ja en tunne sitä kohtaan mitään sen kummempaa sympatiaa tai antipatiaa ja Bemariakin voi arvostella, koska täydellisiä autoja sekään ei tee.
Eiköhän BMW:n ostaja tiedä mitä autoltaan haluaa, tuskin kukaan "vahingossa" Bemarin rattiin joutuu. Jos joku huomaa koeajolla, ettei autolla pysy uraisella tiellä ojien välissä, hän todennäköisesti kokeilee myös muita merkkejä (palattuaan hinausauton kyydissä takaisin BMW-myyjän pihaan!). Tuskin BMW:tä on edes tarkoitettu koko kansan autoksi, se joka ei sillä pärjää ostaa luultavasti toisen merkkisen. Mikähän tässä on ongelma? No ehkä tulevaisuudessa saa sitten hieman erilaisen ajettavuuden omaavia etuveto-bemareita. Muitakin kuin Minejä.
Itselläni on edelleen vakiokokoiset alkuperäiset Runflatit alla, enkä ole vielä "löytänyt" tuota kaikkien tuntemaa kiemurteluominaisuutta suorilla teillä. Olen toki ajanut autoja, jotka ovat tunteettomampia tien kallistuksille ja sivutuulellekin, mutta nautittavampaa ajettavuutta en ole vielä muissa autoissa kokenut. Kukaan ei kai ole ketään pakottanut ostamaan BMW:tä, jos sellaista ei halua. En minä ainakaan. Sen sijaan suosittelen lämpimästi kokeilemaan mitä tahansa autoa, jos se tuntuu sopivalta ehdokkaalta seuraavaksi autoksi, ennekuin tuomitsee sen muiden puheiden perusteella!
Eihän mistään muusta automerkistä ole saanut lukea autolehdistä toistuvasti yhtä karua arvostelua suuntavakavuuden puutteesta ja uraherkkyydestä kuin Bemarista. Tuo uraherkkyys nousi lähes pääteemaksi TM:n koeajossa uudesta 5-sarjasta ja siinähän kirjoitettiin että uraherkkyys voi koeajon jälkeen viedä monen potentiaalisen ostajan kiinnostuksen ja ajoasentokin pitää muuttaa kyynärpäät lukitsevaksi.
TM:n mukaan 5-sarjan bemarien ongelma olisi siis suuntavakavuuden puute. Tämä kommentti oli ensinnäkin käytetyn E60:n TM-testissä. Erityisen voimakas uraherkkyys olisi kuitenkin uudessa F10:ssa, kirjoittaa TM.
Teknikens Värld kuitenkin vertailutestasi samoja autoja (E60 vs. F10) ja heidän käsityksensä oli täsmälleen päinvastainen kuin TM:lla. TV:n mukaan E60 on ehkä joskus levoton, mutta pitemmällä akselivälillä varustettu F10 ei lainkaan. Se kulkee ruotsalaisilla talven kuluttamilla teillä viivasuoraan.
Ajoin E60:lla 250 000 km ja oikeilla renkailla (Michelin) siinäkään ei ole mitään uraherkkyyttä. Se sopii erittäin hyvin Suomen teille.
Olen nyt ajanut perusrengastetulla uudella F10:llani (530d, 225/55 R17 Goodyear runflat) riittävästi jotta voin sanoa että auto ei ole lainkaan uraherkkä ja kulkee viivasuoraan juuri niin kuin ruotsalaiset kirjoittavat.
TM:n testissä on pari muutakin virhettä. TM:n mukaan F10 olisi hiljainen. Minusta F10:ssa on kuitenkin rengasmelua enemmän kuin E60:ssa. Tämä tosin voin johtua renkaista (runflat Goodyear vs. ei-runflat Michelin) sekä suomalaisen asfaltin tilasta kovan talven jälkeen. Ikävä jos bemari on tehnyt arvoanalyysiä ja uhrannut perinteisen vahvuutensa hiljaisuuden, kun kilparyhmän autot on aika meluisia.
Bemarien renkaista on tullut obsessio TM:n autotoimittajille - vrt. myös isojen sedanien vertailutesti jonka bemari hävisi renkaiden listahinnan kalleuden takia. Kannattaisi skarpata ja katsoa asiaa tuorein silmin eikä luulojen perusteella.
Sitten TM moitti NightVisionia turhaksi. Sellainen on kuitenkin minun F10:ssa. Tämä jos mikä varuste tienaa hintansa jos siitä on vähänkin ja kerrankin hyötyä. Olen monta kertaa väistellyt tielle tunkevia elikoita yöaikaan.
Ei pelkästään TM, vaan myös Tuulilasi moitti uuden 5-sarjan uraherkkyyttä selvin sanoin. Vaeltelu oli vielä pahempaa perusvarusteisessa autossa, jolla tehtiin lyhyt vertailukoeajo kuin 40 tonnin lisävarusteisessa autossa kaikilla herkuilla.
Teknikens Världin testinhän uusi 5-sarja voitti ja Mersun E-sarja oli toinen ja Volvo S80 ja Audi A6 jakoivat kolmannen sijan. Erot loppupisteissä oli pieniä ja Bemari sai ainoana ajettavuudesta 9 ja en muista mainintaa mistään suuresta uraherkkyydestä. Mutta taitaa vaan nuo Ruotsin tiet olla ihan eri luokkaa mitä täällä, varsinkin jos Etelä-Ruotsissa tekevät testejään. Täällä meillähän tiet on aina kallellaan johonkin suuntaan ja uria täynnä määrärahojen puutteen takia ja tänä keväänä tiet on vielä poikkkeuksellisenkin surkeassa kunnossa kylmän talven jäljiltä.
Edellisellä autolla ajaminen olikin ratin jatkuvaa kampeamista teiden kallistelua vastaan ja samanlainen ei kiinnosta enää jatkossa, joten pidän suuntavakavuutta erittäin tärkeänä ominaisuutena.
Tuulilasin testibemarissa oli takana 275/35 R19 renkaat. Täytyy olla jotain erittäin perverssiä jos tällaiset kumit dieseliinsä (matka-, ei rata-ajoon) pistää.
Halusin sanoa että vakiorengastuksella 225/55R17 eräiden paikallisten autotoimittajien väitteet bemarien ja etenkin F10:n uraherkkyydestä Suomen teillä on 110 % hölynpölyä, vailla mitään pohjaa, ei niin pienintäkään.
Se että Volvo ei voita ruotsalaista autotestiä on myös ihmeellistä. Jo on aikoihin eletty. Tosiasia kuitenkin on, että Saksassa testit voittaa (vuorotellen uusin) sakemanni (aina hyvin pienet erot MB:n, BMW:n ja Audin välillä, kaikkia kehutaan, ja näiden jälkeen sitten jo pitkä hajurako), UK:ssa Jaguar, ja Ruotsissa Volvo. Jos toisin käy on jotain pahasti vialla. Autotestit on loppupeleissä kuitenkin isänmaallisen teollisuuspolitiikan "jatke".
PS. Tuli vielä mieleen että TM:n toimittajilla oli samanlainen "uraherkkyys" analyysi myös X1:n testissä.
Nimenomaan omia kokemuksia tälle palstalle pitäisi kirjoittaa ja minuakin kiinnostaa tietää missä määrin nuo Suomen autolehtien väitteet Bemarin kehnosta suuntavakavuudesta pitää paikkaansa. Oma koeajo ei toistaiseksi vielä ole ajankohtainen, koska auton vaihtoaika ei ole vielä käsillä ja turha koeajo saattaa aiheuttaa vaan turhaa autokuumetta. Eli nyt on siis sinun sana vastaan TM ja Tuulilasi ja en ala siitä kiistelemään kumpi on oikeammassa.
Olisihan se rehellisemmän tuntuista, ettei oman maan tuotteita suosita liikaa testeissä. Ainahan Nokiakin voittaa kännykkätestit Suomessa ja yleensä Nokian renkaat voittaa rengastestit, oli ne sitten joukon parhaita tai ei. Tuulilasia ja TM voi kuitenkin pitää siinä mielessä puolueettomampina autotesteissä, ettei täällä valmisteta autoja.
Ruotsalaisten TV:n testejä on luettavissa tuolta. Vain tuo uusin Bemarin 5-sarjan voittama testi maksaa vielä jonkin aikaa, muut on ilmaisia PDF-tiedostoja:
No ei nuo bemarin suuntavakavuuspuutteet todellakaan ole tuulesta temmattuja oman kokemukseni mukaan. Se on sitten oma asia kuinka paljon laittaa moiselle painoa, mutta ei se kiistämällä katoa. Kyllä omissakin autoissani on ihan selvät puutteensa joiden myöntäminen ei tee edes tiukkaa.
F10:n tapauksessa lisävarusteilla voinee olla tekemistä tuon kanssa. Useampi lehti laittanut merkille, että auton luonne muuttuu poikkeuksellisen paljon tiettyjen varusteiden kanssa (mm. Autocar).
Nightvisionin suhteen olen skeptinen. On testattu sekä S-mersussa että 7-sarjassa. Noissa ainakin täysin hyödytön turhake.
No ei esimerkiksi x-type ole montaa brittitestiä voittanut. XF sen sijaan ihan syystäkin on pärjännyt testeissä hyvin.
FARwd:
Olisin enemmän kuin tyytyväinen jos joku iso bemarin luokkainen auto tarjoaisi Minin ajettavuuden. Eipä ole moista markkinoilla.
Nightvisionin suhteen olen skeptinen. On testattu sekä S-mersussa että 7-sarjassa. Noissa ainakin täysin hyödytön turhake.
Niin. Jos ei liikenneturvallisuus kiinnosta, ja jos ajeleee vain Kehä III sisäpuolella päiväsaikaan, niin eipä sitten.
Hirvi-, peura- ja porokolareita tapahtuu 20-30 kpl päivässä ja itse pidän sellaista suurimpana riskinä.
Lisävarusteista Nightvision on varmasti järkevimmästä päästä jos ajaa pitkää matkaa. Kaikenlaista muuta turhaketta (myös "turvallisuuden" nimissä mainostetaan.
Lisäksi voi sanoa kokemuksesta että Nightvision kiinnostaa ja miellyttää ihmisiä tavattomasti. Ensimmäinen kysymys on mikä tuo on (kamera auton keulassa) ja sitten sitä pitää näyttää. Ja kaikki sanoo että tämä on hyvä.
TM:ssä kiinnitti huomiota tämän monille hyödyllisen turvavarusteen tendenssimäinen ja täysin typerä mitätöinti.
7-sarjaan tutustuin pikaisemmin. Nightvisionilla varustetulla S:llä tullut ajettua enemmänkin. Aivan turha varuste minun mielestäni. Se ruudun töllöttäminen kun ei ainakaan minun mielestäni turvallisuutta paranna tipan tippaa.
Enkä todellakaan ole mikään tekniikan vastainen ihminen. Nightvisionista nyt vaan on aika huonot kokemukset. Sen sijaan esimerkiksi tutkavakkarin ottaisin autooni mieluusti.
Kokemusta on ainoastaan Acuran vastaavasta, mutta vaikea sanoa olisiko tuosta mitään hyötyä. Ehkä olisi pitänyt saada se peura hyppäämään tielle niin olisi nähnyt mahdolliset hyödyt. Onhan se komia varuste tosin
Olisin enemmän kuin tyytyväinen jos joku iso bemarin luokkainen auto tarjoaisi Minin ajettavuuden. Eipä ole moista markkinoilla.
Otetaan Bemarin koosta ja painosta kolmasosa pois, niin on hieman helpompi tehdä siitä yhtä hyvä ajettava kuin Mini. Kaikkea ei voi saada samassa paketissa.
Minustakin tuo Bemarin haukkuminen tuossa suuntavakavuudessa on kyllä saanut ihmeelliset mittasuhteet.
Mikään auto ei ole täydellinen, ei BMW, eikä muukaan ja Bemari on varmasti huonompi suuntavakavuudessa kuin kilpailijansa. Kuitenkin Bemareiden koeajot on nyt tehty lähes pelkästään ihan älyttömän kokoisilla run flat renkailla TL:n pientä koetta huolimatta, jossa siinäkin oli run flatit.
Koska ongelmaan on lähes ilmainen parannus halutessaan (käy vaihtamassa uudet run flatit rengasliikkeessä normaaleihin renkaisiin), en ymmärrä, miksi tästä jaksetaan itkeä. Näin on moni uuden Bemarin hankkinut kaverini tehnyt ja ovat autonsa suuntavakavuuteen tyyväisiä. Ajoin viimeksi e61:stä 245 leveillä 19" ei run flat renkailla ja en kyllä kiinnittänyt mitään huomiota uraherkkyyteen. Suurin osa kuitenkin hankkii vielä tuota kapeammat renkaat.
Kaikki kilpailijat ovat muissa ajo-ominaisuuksissa Bemaria jäljessä ja noissa kilpailijoissa tuota ei voi millään kohtuukeinolla miksikään muuttaa jonkin muun ominaisuuden kärsimättä huomattavasti. Tämä on mielestäni paljon suurempi ongelma. Minä en saa Mersustani Bemarin veroista ajaa, vaikka laittaisin siihen kuinka paljon rahaa. Bemarista saa kuitenkin käytännössä ilmaiseksi muokattua suunnilleen yhtä suuntavakaan kuin MB:ni.
Tätä listaa voisi jatkaa kaikista Bemarin kilpailijoista ja lopputulos olisi sama.
Onkos tämä se sama BMW joka vielä joku aika sitten toimi F1 maailmassa liikkuvana shikaanina jota Mersu, Rellu ja Toyota ohitteli mennen tullen
Rumuus on varmasti heikentänyt tulosta aikalailla, joten kunnioitettava saavutus siihen nähden.
Onhan se aina saksalaiselle autolle saavutus, että pääsee edes jossakin kohtaa ohi japanilaisesta. Siitä pisteet.
Ei pelkästään arvokkain,vaan tunnetuin automerkki,ympäristöystävällisin valmistaja(kestävä kehitys),arvostetuin jne.Se BMW:ssä ihmetyttää,että eipä tuollaisia meriittejä näy mainoksissa.Kuvitelkaa jotain toista merkkiä,jo vain olisi isot mainokset.Mutta BMW on niin itsevarma valmistaja,muut tekee mitä osaa,BMW mitä tahtoo!! Ei auta nyt itkut ja valitukset,niin se vaan on.
Tuo on jännä juttu, että BMW ei juurikaan missään mainosta autojaan, ei lehdissä, ei tv:ssä...
Mistähän tuo BMW:n tapa olla juurikaan mainostamatta mahtaa kertoa ?
Vai meneekö autot niin hyvin kaupaksi ilman mainostamattakin ?
Honda on arvokkaampi kuin Mercedes ?
turbo-kiisseli:
Hesarissa ainakin on harva se päivä isoja bemarin mainoksia. En tiedä, mitä medioita sinä sitten seuraat.
Onhan BMW mainostanut aiemmin paljonkin, mm. TM:ssä.
Niin on, ja Ranskassakin noita mainoksia näkee.
gestapo:
niin varmaan,
Kaikkea ne keksivät? Vielä kun saisivat firmansa voitolliseksi? Taitaa Mersu niellä merkin?
Aiemmin hyvin arvostettuja merkkejä ovat olleet mm. Bentley ja Rolls Royce.
Nasse:
Mikäänhän ei anna täydellistä tietämättömyyttä suurempaa ehdotonta varmuutta...
Kannattaisikohan faktoja toisinaan tarkistaa ennenkuin möläyttelee hölynpölyä? Taloudelliset lukemat löytyvät esimerkiksi yhtiöiden sijoittajasivuilta:
http://www.bmwgroup.com/
http://www.daimler.com/
Noista kahdesta muuten Daimler on se joka vuotaa punaista mustetta alimmalle riville.
Jos tuoreet alan uutiset ovat jääneet huomiotta, niin Daimler on virittämässä yhteistyötä Renault-Nissanin kanssa
Arvostus on mielikuva joka luodaan faktoilla + fiktioilla ja molempia tarvitaan, tässä on BMW onnistunut erinomaisesti.
BMW'tä onkin pakko ihailla. Merkki on arvostettu, luotettava, tekee kelpo autoja ja vieläpä voitollinen tilanteessa jossa useimmat eivät ole.
turbo-kiisseli:
Kyllä Hesarissa on Bemarin mainoksia, samoin monet harrastelehdet ja urheilutapahtumat ovat niitä pullollaan. Etenkin Keski-Euroopassa. Suomessa autoja ei kovin paljon kannata itse merkin toimesta mainostaa, koska niitä ei kuitenkaan montaa myydä.
turbo-kiisseli:
Siitä, että firma on konkurssikypsä ja on kohta myynnissä.
On se ihmeellistä, kuinka paljon negatiivisia tuntemuksia yksi automerkki voi ihmisissä aiheuttaa. Ilmeisesti joillakin ihmisillä aiheuttaa järkyttävää v***tusta se, että BMW tekee autoja jotka myyvät hyvin, ovat hyviä ja ostajatkin ovat vielä tyytyväisiä tuotteeseen. Tämähän on täysin mahdotonta hyväksyä, vaan BMW:stä etsitään vikoja suurennuslasilla: kun testissä kehutaan auton tuntumaa tiehen käsittämättömän hyväksi (+ ajettavuutta kehutaan muutenkin), niin tekstistä poimitaan keskutelupalstalle kohta jossa valitetaan 18-19" renkailla vetelyä urissa...
Firma tahkoaa voittoa vuodesta toiseen, kuitenkin täällä huudellaan konkurssista. Ilmeisesti samat ihmiset ovat niitä, joille bemari liikenteessä on kuin punainen vaate, joka aiheuttaa uskomatonta "road ragea"...Ohi on päästävä hinnalla millä hyvänsä.
Mikä hätänä? Varastiko bemarimies tyttöystävän, vai mistä tämä kumpuaa? Kait nyt maailmaan yksi automerkki mahtuu, joka tekee henkilöautoja vähän eri ratkaisuilla kuin muut?
Erittäin hyvin sanottu, Havoc78!
Havoc78:
Eihän mistään muusta automerkistä ole saanut lukea autolehdistä toistuvasti yhtä karua arvostelua suuntavakavuuden puutteesta ja uraherkkyydestä kuin Bemarista. Tuo uraherkkyys nousi lähes pääteemaksi TM:n koeajossa uudesta 5-sarjasta ja siinähän kirjoitettiin että uraherkkyys voi koeajon jälkeen viedä monen potentiaalisen ostajan kiinnostuksen ja ajoasentokin pitää muuttaa kyynärpäät lukitsevaksi.
Tuosta asiastako olisi syytä vaieta ja vain kiitellä, että pääasia kun auto liimautuu kaarteisiin mutkateillä? Asiasta pitäisi nostaa paljon nykyistä suurempi haloo, niin vaihtaisivat ehkä nuo runflatit pois Pohjoismaihin tuotavista autoista. Pohjoismaiden murheet ei paljon autonvalmistajia hetkauta muutenkaan. Pääasia, että suurten markkina-alueiden asiakkaat Keski-Euroopassa on tyytyväisiä.
Muutoinhan BMW on parantanut mm. muotoiluaan viime aikoina, vaikka 5 GT onkin jotain käsittämätöntä merkiltä. BMW-kuskit on aika huonossa maineessa käytöksensä takia liikenteessä ja näillä nettipalstoilla, mutta sehän ei ole itse automerkin vika, jos sen omistajat pilaa automerkin mainetta.
Minulle Bemari on vain yksi premium-merkki, jota voisin harkita seuraavaksi autoksi ja en tunne sitä kohtaan mitään sen kummempaa sympatiaa tai antipatiaa ja Bemariakin voi arvostella, koska täydellisiä autoja sekään ei tee.
Eiköhän BMW:n ostaja tiedä mitä autoltaan haluaa, tuskin kukaan "vahingossa" Bemarin rattiin joutuu. Jos joku huomaa koeajolla, ettei autolla pysy uraisella tiellä ojien välissä, hän todennäköisesti kokeilee myös muita merkkejä (palattuaan hinausauton kyydissä takaisin BMW-myyjän pihaan!). Tuskin BMW:tä on edes tarkoitettu koko kansan autoksi, se joka ei sillä pärjää ostaa luultavasti toisen merkkisen. Mikähän tässä on ongelma? No ehkä tulevaisuudessa saa sitten hieman erilaisen ajettavuuden omaavia etuveto-bemareita. Muitakin kuin Minejä.
Itselläni on edelleen vakiokokoiset alkuperäiset Runflatit alla, enkä ole vielä "löytänyt" tuota kaikkien tuntemaa kiemurteluominaisuutta suorilla teillä. Olen toki ajanut autoja, jotka ovat tunteettomampia tien kallistuksille ja sivutuulellekin, mutta nautittavampaa ajettavuutta en ole vielä muissa autoissa kokenut. Kukaan ei kai ole ketään pakottanut ostamaan BMW:tä, jos sellaista ei halua. En minä ainakaan. Sen sijaan suosittelen lämpimästi kokeilemaan mitä tahansa autoa, jos se tuntuu sopivalta ehdokkaalta seuraavaksi autoksi, ennekuin tuomitsee sen muiden puheiden perusteella!
TM:n mukaan 5-sarjan bemarien ongelma olisi siis suuntavakavuuden puute. Tämä kommentti oli ensinnäkin käytetyn E60:n TM-testissä. Erityisen voimakas uraherkkyys olisi kuitenkin uudessa F10:ssa, kirjoittaa TM.
Teknikens Värld kuitenkin vertailutestasi samoja autoja (E60 vs. F10) ja heidän käsityksensä oli täsmälleen päinvastainen kuin TM:lla. TV:n mukaan E60 on ehkä joskus levoton, mutta pitemmällä akselivälillä varustettu F10 ei lainkaan. Se kulkee ruotsalaisilla talven kuluttamilla teillä viivasuoraan.
Ajoin E60:lla 250 000 km ja oikeilla renkailla (Michelin) siinäkään ei ole mitään uraherkkyyttä. Se sopii erittäin hyvin Suomen teille.
Olen nyt ajanut perusrengastetulla uudella F10:llani (530d, 225/55 R17 Goodyear runflat) riittävästi jotta voin sanoa että auto ei ole lainkaan uraherkkä ja kulkee viivasuoraan juuri niin kuin ruotsalaiset kirjoittavat.
TM:n testissä on pari muutakin virhettä. TM:n mukaan F10 olisi hiljainen. Minusta F10:ssa on kuitenkin rengasmelua enemmän kuin E60:ssa. Tämä tosin voin johtua renkaista (runflat Goodyear vs. ei-runflat Michelin) sekä suomalaisen asfaltin tilasta kovan talven jälkeen. Ikävä jos bemari on tehnyt arvoanalyysiä ja uhrannut perinteisen vahvuutensa hiljaisuuden, kun kilparyhmän autot on aika meluisia.
Bemarien renkaista on tullut obsessio TM:n autotoimittajille - vrt. myös isojen sedanien vertailutesti jonka bemari hävisi renkaiden listahinnan kalleuden takia. Kannattaisi skarpata ja katsoa asiaa tuorein silmin eikä luulojen perusteella.
Sitten TM moitti NightVisionia turhaksi. Sellainen on kuitenkin minun F10:ssa. Tämä jos mikä varuste tienaa hintansa jos siitä on vähänkin ja kerrankin hyötyä. Olen monta kertaa väistellyt tielle tunkevia elikoita yöaikaan.
Ei pelkästään TM, vaan myös Tuulilasi moitti uuden 5-sarjan uraherkkyyttä selvin sanoin. Vaeltelu oli vielä pahempaa perusvarusteisessa autossa, jolla tehtiin lyhyt vertailukoeajo kuin 40 tonnin lisävarusteisessa autossa kaikilla herkuilla.
Teknikens Världin testinhän uusi 5-sarja voitti ja Mersun E-sarja oli toinen ja Volvo S80 ja Audi A6 jakoivat kolmannen sijan. Erot loppupisteissä oli pieniä ja Bemari sai ainoana ajettavuudesta 9 ja en muista mainintaa mistään suuresta uraherkkyydestä. Mutta taitaa vaan nuo Ruotsin tiet olla ihan eri luokkaa mitä täällä, varsinkin jos Etelä-Ruotsissa tekevät testejään. Täällä meillähän tiet on aina kallellaan johonkin suuntaan ja uria täynnä määrärahojen puutteen takia ja tänä keväänä tiet on vielä poikkkeuksellisenkin surkeassa kunnossa kylmän talven jäljiltä.
Edellisellä autolla ajaminen olikin ratin jatkuvaa kampeamista teiden kallistelua vastaan ja samanlainen ei kiinnosta enää jatkossa, joten pidän suuntavakavuutta erittäin tärkeänä ominaisuutena.
Tuulilasin testibemarissa oli takana 275/35 R19 renkaat. Täytyy olla jotain erittäin perverssiä jos tällaiset kumit dieseliinsä (matka-, ei rata-ajoon) pistää.
Halusin sanoa että vakiorengastuksella 225/55R17 eräiden paikallisten autotoimittajien väitteet bemarien ja etenkin F10:n uraherkkyydestä Suomen teillä on 110 % hölynpölyä, vailla mitään pohjaa, ei niin pienintäkään.
Se että Volvo ei voita ruotsalaista autotestiä on myös ihmeellistä. Jo on aikoihin eletty. Tosiasia kuitenkin on, että Saksassa testit voittaa (vuorotellen uusin) sakemanni (aina hyvin pienet erot MB:n, BMW:n ja Audin välillä, kaikkia kehutaan, ja näiden jälkeen sitten jo pitkä hajurako), UK:ssa Jaguar, ja Ruotsissa Volvo. Jos toisin käy on jotain pahasti vialla. Autotestit on loppupeleissä kuitenkin isänmaallisen teollisuuspolitiikan "jatke".
PS. Tuli vielä mieleen että TM:n toimittajilla oli samanlainen "uraherkkyys" analyysi myös X1:n testissä.
Nunchaku:
Nimenomaan omia kokemuksia tälle palstalle pitäisi kirjoittaa ja minuakin kiinnostaa tietää missä määrin nuo Suomen autolehtien väitteet Bemarin kehnosta suuntavakavuudesta pitää paikkaansa. Oma koeajo ei toistaiseksi vielä ole ajankohtainen, koska auton vaihtoaika ei ole vielä käsillä ja turha koeajo saattaa aiheuttaa vaan turhaa autokuumetta. Eli nyt on siis sinun sana vastaan TM ja Tuulilasi ja en ala siitä kiistelemään kumpi on oikeammassa.
Olisihan se rehellisemmän tuntuista, ettei oman maan tuotteita suosita liikaa testeissä. Ainahan Nokiakin voittaa kännykkätestit Suomessa ja yleensä Nokian renkaat voittaa rengastestit, oli ne sitten joukon parhaita tai ei. Tuulilasia ja TM voi kuitenkin pitää siinä mielessä puolueettomampina autotesteissä, ettei täällä valmisteta autoja.
Ruotsalaisten TV:n testejä on luettavissa tuolta. Vain tuo uusin Bemarin 5-sarjan voittama testi maksaa vielä jonkin aikaa, muut on ilmaisia PDF-tiedostoja:
http://www.teknikensvarld.se/test_prov/volvo_1/s80/index.xml
No ei nuo bemarin suuntavakavuuspuutteet todellakaan ole tuulesta temmattuja oman kokemukseni mukaan. Se on sitten oma asia kuinka paljon laittaa moiselle painoa, mutta ei se kiistämällä katoa. Kyllä omissakin autoissani on ihan selvät puutteensa joiden myöntäminen ei tee edes tiukkaa.
F10:n tapauksessa lisävarusteilla voinee olla tekemistä tuon kanssa. Useampi lehti laittanut merkille, että auton luonne muuttuu poikkeuksellisen paljon tiettyjen varusteiden kanssa (mm. Autocar).
Nightvisionin suhteen olen skeptinen. On testattu sekä S-mersussa että 7-sarjassa. Noissa ainakin täysin hyödytön turhake.
No ei esimerkiksi x-type ole montaa brittitestiä voittanut. XF sen sijaan ihan syystäkin on pärjännyt testeissä hyvin.
FARwd:
Olisin enemmän kuin tyytyväinen jos joku iso bemarin luokkainen auto tarjoaisi Minin ajettavuuden. Eipä ole moista markkinoilla.
Niin. Jos ei liikenneturvallisuus kiinnosta, ja jos ajeleee vain Kehä III sisäpuolella päiväsaikaan, niin eipä sitten.
Hirvi-, peura- ja porokolareita tapahtuu 20-30 kpl päivässä ja itse pidän sellaista suurimpana riskinä.
Lisävarusteista Nightvision on varmasti järkevimmästä päästä jos ajaa pitkää matkaa. Kaikenlaista muuta turhaketta (myös "turvallisuuden" nimissä mainostetaan.
Lisäksi voi sanoa kokemuksesta että Nightvision kiinnostaa ja miellyttää ihmisiä tavattomasti. Ensimmäinen kysymys on mikä tuo on (kamera auton keulassa) ja sitten sitä pitää näyttää. Ja kaikki sanoo että tämä on hyvä.
TM:ssä kiinnitti huomiota tämän monille hyödyllisen turvavarusteen tendenssimäinen ja täysin typerä mitätöinti.
7-sarjaan tutustuin pikaisemmin. Nightvisionilla varustetulla S:llä tullut ajettua enemmänkin. Aivan turha varuste minun mielestäni. Se ruudun töllöttäminen kun ei ainakaan minun mielestäni turvallisuutta paranna tipan tippaa.
Enkä todellakaan ole mikään tekniikan vastainen ihminen. Nightvisionista nyt vaan on aika huonot kokemukset. Sen sijaan esimerkiksi tutkavakkarin ottaisin autooni mieluusti.
Onko tämä Night Vision samanlainen kuin Acura RL'n (Honda Legend) vastaava? http://en.wikipedia.org/wiki/Acura_RL
Kokemusta on ainoastaan Acuran vastaavasta, mutta vaikea sanoa olisiko tuosta mitään hyötyä. Ehkä olisi pitänyt saada se peura hyppäämään tielle niin olisi nähnyt mahdolliset hyödyt. Onhan se komia varuste tosin
simppa:
Otetaan Bemarin koosta ja painosta kolmasosa pois, niin on hieman helpompi tehdä siitä yhtä hyvä ajettava kuin Mini. Kaikkea ei voi saada samassa paketissa.
Minustakin tuo Bemarin haukkuminen tuossa suuntavakavuudessa on kyllä saanut ihmeelliset mittasuhteet.
Mikään auto ei ole täydellinen, ei BMW, eikä muukaan ja Bemari on varmasti huonompi suuntavakavuudessa kuin kilpailijansa. Kuitenkin Bemareiden koeajot on nyt tehty lähes pelkästään ihan älyttömän kokoisilla run flat renkailla TL:n pientä koetta huolimatta, jossa siinäkin oli run flatit.
Koska ongelmaan on lähes ilmainen parannus halutessaan (käy vaihtamassa uudet run flatit rengasliikkeessä normaaleihin renkaisiin), en ymmärrä, miksi tästä jaksetaan itkeä. Näin on moni uuden Bemarin hankkinut kaverini tehnyt ja ovat autonsa suuntavakavuuteen tyyväisiä. Ajoin viimeksi e61:stä 245 leveillä 19" ei run flat renkailla ja en kyllä kiinnittänyt mitään huomiota uraherkkyyteen. Suurin osa kuitenkin hankkii vielä tuota kapeammat renkaat.
Kaikki kilpailijat ovat muissa ajo-ominaisuuksissa Bemaria jäljessä ja noissa kilpailijoissa tuota ei voi millään kohtuukeinolla miksikään muuttaa jonkin muun ominaisuuden kärsimättä huomattavasti. Tämä on mielestäni paljon suurempi ongelma. Minä en saa Mersustani Bemarin veroista ajaa, vaikka laittaisin siihen kuinka paljon rahaa. Bemarista saa kuitenkin käytännössä ilmaiseksi muokattua suunnilleen yhtä suuntavakaan kuin MB:ni.
Tätä listaa voisi jatkaa kaikista Bemarin kilpailijoista ja lopputulos olisi sama.
tämä on taas sarjaa hohoijaa....