Kyllä laaja moottorivalikoima on tähän asti ollut myyntivaltti eikä päinvastoin kun tarjolla on jokaiselle jotakin. Laaja mallisto samoin.
200-400 hv on melko laaja moottorivalikoima.
BMW i8:n ja Teslan myyntimenestystä rapakon takana ei pidä sotkea XC90:n myyntiin, kyseessä kaksi eri asiaa. Ajattelija2013 niputtaa asioita yhteen mielellään mutta senhän palstalaiset hyvin jo tietääkin.
Hyvin pitkälti kyse on samankaltaisesta asiasta. Kuka olisi 5 vuotta sitten uskonut, että BMW tekee urheiluauton vain sähkömoottorilla. Ja urheilu BMW:n ostajien luulisi olevan vielä tarkempia moottorin äänistä, ym. seikoista, kuin Volvon maasturin ostajat.
BMW:n strategia perustuu siihen että tarjotaan kaikkea mitä ihminen voi ajatella tarvitsevansa jokaisella kun on erilaiset näkökulmat asioihin ja tarpeita on niin monenlaisia. Ekoloogisuus yhtenä tekijänä ei kuitenkaan ainoana, valinnanvaraa pitää olla.
Käsittääkseni BMW tekee i8 mallia vain yhdellä moottorilla. Valinnanvaraa ei siis ole lainkaan. Silti kauppa käy paremmin kuin luultiin. Toki määrät silti ovat suhteellisen pieniä, mutta aivan turha väittää, että kaikki haluavat vain V8:n. Monelle ostajalle juuri ekologisuus on se elvistelyn aihe.
Moralisointi erilaisten ihmisten tarpeilla on turhaa jeesustelua jota harrastaa saivartelijat etunenässä. Tälläkin foorumilla äänekkäimmät lyö mörkömootoriset autot paaliin mutta niin ei tule tapahtumaan. Nämä ekoihmiset on kuitenkin onneksi verrattain marginaalinen ryhmä vaikkakin toisinaan hyvin äänekäs erilaisine tempauksineen ja näitähän on nähty. Neste Oil rallissa itse todistanut omin silmin tempauksia joista ei kyllä kiitosta herunut järjestäjiltä eikä katsojilta.
Eikä öljykään ihan vielä ole loppumassa joten nautitaan kun vielä voidaan 6-sylinterisistä ja 8-sylinterisistä ja isommista moottoreista valittajista huolimatta täysin riennoin. Iso auto, iso moottori ja baanalle. Oli sitten alla iso amerikkalainen tai saksalainen menopeli respectiä kaikille tasapuolisesti.
Ei tässä keskustelussa kukaan ole moralisoinut. Väitän vain, että potentiaalista Volvon ostajaa ei pahemmin kiinnosta, irtoaako 400 hv kasista vai nelosesta. Tai luultavasti on vain plussaa, jos se irtoaa pienikulutuksisesta nelosesta. Kuten sanoin, AMG Mersuja ostaa hieman eri porukka joka tapauksessa.
Hyvin pitkälti kyse on samankaltaisesta asiasta. Kuka olisi 5 vuotta sitten uskonut, että BMW tekee urheiluauton vain sähkömoottorilla. Ja urheilu BMW:n ostajien luulisi olevan vielä tarkempia moottorin äänistä, ym. seikoista, kuin Volvon maasturin ostajat.
Ollakseen edelläkävijä ja muutoksen veturi näin BMW-konserni juuri toimii.
Käsittääkseni BMW tekee i8 mallia vain yhdellä moottorilla. Valinnanvaraa ei siis ole lainkaan. Silti kauppa käy paremmin kuin luultiin. Toki määrät silti ovat suhteellisen pieniä, mutta aivan turha väittää, että kaikki haluavat vain V8:n. Monelle ostajalle juuri ekologisuus on se elvistelyn aihe.
Laaja mallisto ja moottorivalikoima siinä toimiva strategia.
Ei tässä keskustelussa kukaan ole moralisoinut. Väitän vain, että potentiaalista Volvon ostajaa ei pahemmin kiinnosta, irtoaako 400 hv kasista vai nelosesta. Tai luultavasti on vain plussaa, jos se irtoaa pienikulutuksisesta nelosesta. Kuten sanoin, AMG Mersuja ostaa hieman eri porukka joka tapauksessa.
Jos sinua ei kiinnosta jotakuta muuta kiinnostaa aivan varmasti.
V8 on toiselle tärkeä ja toiselle taas ei. Ei pidä asettua tuomariksi ja on siinä kestävyys-aspekti myös. Kuka tietää kestääkö tämä 400 hp:n nelonen 200 000km:n rajapyykin kivuttomasti vai ei? Senhän aika näyttää.
BMW i8 on turhake, mutta hyvin se tekee kauppansa pelkällä sähkömoottorilla.
Käsittääkseni BMW tekee i8 mallia vain yhdellä moottorilla.
Pelkällä sähkömoottorilla se olisikin aika turhake, mutta missäpäin tuollaisia i8 bemareita myydään? Minun käsittääkseni kaikki i8:t on varustettu kahdella voimalaitteella, siis sekä poltto- että sähkömoottorilla, ainakin toistaiseksi. Näin on myös siinä ainoassa, jonka Suomessa olen nähnyt.
Ihan turha väittää etteikö moottorin tilavuudella ja sylinterimäärällä ole vaikutusta myyntiin. Niin kauan kuin näitä perinteisiä polttomoottoreita on saatavilla, on asialla merkitystä. On turha väittää etteikö tämä Volvo olisi mielettömästi potentiaalimpi jos siihen olisi tarjolla 6 tai 8-sylinterisiä moottoreita. Tai edes 5-sylinterisiä..
Täällä on mainittu useasti moottorin kestävyys myöskin. Niin 2000 kg painava auto ja voi olla, että kutonen sietää kuormitusta pitempään kuin nelonen varsinkin kun tehot on vedetty nelkun osalta tappiin.
Katsoin XC90-uutista Tuulilasin sivuilta ja siellä oli mainos yläreunassa jossa oli vanha XC90. Keula uudessa on täysin modernisoitu, kylkilinja on hyvin samankaltainen ja takaakin päin aika lailla samaa linjaa. Sisätiloissa toki on tehty hommia. Nyky-Volvojen sisätilat vaikuttavat todella antiikkisilta tähän uuteen verratuuna. Ulkonäköön silti olisi pitänyt saada tuoreutta, kylkilinja voisi olla sporttisempi.
Täytyy sanoa, että aika vakuuttavia ovat nuo etutörmäyksen ja ympäripyörimisen videot, kun matkustamon rakenne ei näytä kärsivän yhtään.
Niin, aika surullista jos näin ei olisi. Kun katsoo Euro-NCAPin videoita törmäystesteistä, ei tässä suuria eroja ole. Esim puolittais-keulatörmäyksessä tuulilasi-pilari ei juurikaan anna periksi ainakaan parhaimmissa autoissa. Tyypillisesti matkustamo ei anna periksi. Toisin oli kymmenen vuotta sitten ja vanhemmissa kun koko etuosa antoi takapenkkiin asti periksi. Siis loistavaa, että valmistajat painostetaan satsaamaan turvallisuuteen.
Olisi iso pettymys jos XC90 ei saisi loistavia tuloksia törmäystesteissä, se on minimi joka valmistajalle tänä päivänä ja kun puhutaan täysin uudesta mallista.
Asioista tietävät piirit kertovat, että perinteiset premium-merkit vaikuttavat melko tylsiltä tämän uutukaisen rinnalla. Myös Tesla tuo uutta kilpailua premium-rintamalle. Kaikki kilpailu on hyvästä.
Äläkä sinä Experience enää kirjoittele tänne typeriä satujasi, vaan lainaa suoraan lehteä www.automotorsport.se, kuten olet ennenkin tehnyt, voisi kuvitella että siellä ymmärretään nämä autoasiat hieman paremmin verrattuna siihen että mitä joku yksittäinen trolli suustaan päästelee. Kaikki kirjoittelusi on puhdasta spekulaatiota ja onnetonta paskanjauhantaa.
Niinpä, turvavyö menee pojan kaulan yli, eli on ihan väärässä paikassa?? Lasteistuimissa ohjataan vyö oikeaan paikkaan lapselle mutta tässä Volvon istuimessa kaula on pahimmalla riskialueeeella ja ei pelkästään henkitorvi vaan myös valtimot ovat vaarassa.
Menee vähän epätoivoiseksi tuo Volvon turvallisuuden arvostelu. Taitaa olla niin, että tuo on tämän hetken turvallisin auto kun tulee kauppoihin ja näinhän Volvo sitä mainostaakin. Jo nykyinen XC90 on Top Safety Pick jenkkien IIHS törmäystestissä, joka on vaativampi kuin Euro NCAP. Huom. paras mahdollinen arvosana kaikista testatuista asioista, myös osittaisesta keulakolarista, jossa esim. Audi A4 ja edellinen Mersun C-sarja reputtivat.
Mitä tulee tuohon kuvaan pojasta, niin hän istuu Volvon integroidussa lastenistuimessa. Miten mahtaisi turvatyö mennä ilman sitä? Toiseksi turvatyö on löysällä ja esikiristin kiristää sen salamannopeasti, jolloin otetaan löysät pois ja vyö on kuten pitääkin. Kuvassa kannattaa huomioida myös pojan niskaa tukeva istuimen niskatuki. Penkithän on myös uudet ja entistäkin turvallisemmat.
Mitä tulee tuohon kuvaan pojasta, niin hän istuu Volvon integroidussa lastenistuimessa. Miten mahtaisi turvatyö mennä ilman sitä? Toiseksi turvatyö on löysällä ja esikiristin kiristää sen salamannopeasti, jolloin otetaan löysät pois ja vyö on kuten pitääkin. Kuvassa kannattaa huomioida myös pojan niskaa tukeva istuimen niskatuki. Penkithän on myös uudet ja entistäkin turvallisemmat.
Kantaa ottamatta uusiin penkkeihin, mutta on tuossa moka kuten Mikahe kirjoittaa, ei vyön kuulu mennä kaulan yli.
A-utoilija, uskon että hyvät tulokset tulee törmäystestissä kuten uusilta malleilta odotetaan. Silti löysää vähän ja myönnä joskus että ei Volvokaan mikään jumala ole.
100t rekan kanssa yhteen ja kaikki 7 ihmistä pääsee hengestään myös Volvossa.
No kyllä se nyt aika paljon kertoo. Aika suppeaa on Bemarinkin valikoima, jos asiat noin luokittelet.
Ollakseen edelläkävijä ja muutoksen veturi näin BMW-konserni juuri toimii.
Eli kun Volvo tarjoaa maasturiin moottoreita väliltä 200-400 hv, niin se on ongelma, mutta kun BMW tekee urheiluauton sähkömoottorilla, ilman vaihtoehtoja, niin BMW on edelläkävijä. Niinpä niin...
Laaja mallisto ja moottorivalikoima siinä toimiva strategia.
i8, yksi moottori.
Jos sinua ei kiinnosta jotakuta muuta kiinnostaa aivan varmasti.
V8 on toiselle tärkeä ja toiselle taas ei. Ei pidä asettua tuomariksi ja on siinä kestävyys-aspekti myös. Kuka tietää kestääkö tämä 400 hp:n nelonen 200 000km:n rajapyykin kivuttomasti vai ei? Senhän aika näyttää.
Varmasti jotain kiinnostaa. Mutta kiinnostaako monia potentiaalisia Volvon asiakkaita, tuskin.Tuo kestävyys onkin ainoa asia, joka itseänikin mietityttää.
BMW i8 on turhake, mutta hyvin se tekee kauppansa pelkällä sähkömoottorilla.
Käsittääkseni BMW tekee i8 mallia vain yhdellä moottorilla.
Pelkällä sähkömoottorilla se olisikin aika turhake, mutta missäpäin tuollaisia i8 bemareita myydään? Minun käsittääkseni kaikki i8:t on varustettu kahdella voimalaitteella, siis sekä poltto- että sähkömoottorilla, ainakin toistaiseksi. Näin on myös siinä ainoassa, jonka Suomessa olen nähnyt.
Pahoittelen, muistin väärin. Mutta pointti on edelleen sama. Jos BMW myy urheiluautona 1,5 l moottorilla varustettua hybridiä, niin miksi Volvo ei voisi myydä 4 pyttyistä maasturia? Veikkaan, että urheilu-Bemarin ostajat välittävät enemmän moottorista kuin Volvon ostajat. Mutta ei näytä haittaavan Bemarinkaan ostajia.
Ytitän kyllä olla ruokkimatta sinua, mutta aktiivisuutesi palkittakoon tällä kertaa.
Ajattelija2013:
Loput argumenttini ovat edelleen nähtävillä. Meinaako joku tosissaan, että potentiaalinen Volvon ostaja vaatisi ehdottomasti V8 moottoria? Itse en sitä usko, sillä Volvolla on kuitenkin hieman erilainen asiaskunta kuin AMG Mersuilla.
Itse tunnen kaksi XC90 ostajaa, joista toinen vaihtoi Mersuun ja toinen oli hyvin lähellä vaihtaa Mersuun, mutta kaupat eivät tällä kertaa toteutuneet. Isoja eurooppalaisia premium SUVeja molemmat. Ei nuo niin kaukana ole toisistaan.
Ja kuten tiedämme, myös rapakon takana on herätty ekologisuuteen. Miten selitätte BMW i8:n ja Teslan menestymisen, jos kaikki haluavat vain V8 moottoreita? Ovathan nuo autoja, joissa perinteisesti pitäisi olla V8. Miksi maastureiden pitäisi jämähtää V8 aikaan, kun muuten niistä ollaan jo luopumassa?
i8 myydään muutama tuhat vuodessa ja Teslassa ei ole ensimmäistäkään sylinteriä. Jos sinulle on ihan ok suoritus, että XC90:ä myydään vain muutama tuhat vuodessa ja sitä voi ihan hyvin verrata sporttiseen sähköautoon, niin vertauksessasi on jotain järkeä.
Noita sporttiautoja on tehty iät ja ajat myös kuusisylinterisillä moottoreilla.
Joku pohtii, myydäänkö jenkeissä kilpailijoiden maastureita neloskoneella. En tiedä, mutta täytyy muistaa, että eihän kilpailijoilla ole tarjollakaan tuon teholuokan nelipyttyisiä moottoreita. Suoraa vertailua ei siis voida siltäkään osin tehdä. Nythän Volvo on ensimmäinen valmistaja, joka tarjoaa tuon luokan auton tuollaisella moottorilla.
Jenkeissä ei myydä nelisylinterisiä tuon luokan autoja. Yli 200 hv neloskoneita on esimerkiksi Bemarilla, Mersulla ja Toyotalla SUVien keulalla.
Ajattelija2013:
Ainakaan minä en ole myyntilukuja arvaillut, enkä edes yritä väittää, että tämä hyppäisi myynnissä luokkansa kärkeen. Totesin vain, että tuskin myynti moottoriin kaatuu. Turhake on turhake ja BMW i8 on turhake, mutta hyvin se tekee kauppansa pelkällä sähkömoottorilla. Moni ihminen haluaa turhakkeen, joka on imagoltaan edes hieman puhtoisempi, kuin järjettömällä moottorilla varustettu urheiluauto tai maasturi.
Vertaillaanko NHB 10 vuoden kuluttua, paljonko V8 mallisia maastureita valmistetaan ja myydään nykypäivään verrattuna? Se antaisi enemmän osviittaa siitä, kumpi tässä on oikeassa.
Kovasti kuitenkin intät vastaan arvaustani ison moottorin puuttumisen vaikutuksesta myyntiin.
Nyt täytyy kyllä kysyä, että mistä oikein kirjoitat? Miten tämän mallin menestys katsotaan vasta kymmenen vuoden päästä? Siloin toivottavasti Volvollakin on jo eri malli myynnissä.
Potentiaaliset Volvoilijat ovat aivan muuta porukkaa ja heille paluu Volvoon saattaa johtua juuri siitä, että Volvoon saa melko tehokkaan, mutta järkevän moottorin. Monissa ruuhkakaupungeissa saatetaan tulevaisuudessa myös rajoittaa autojen päästöjä. On aivan varmaa, että myös suuret saksalaiset valmistajat tulevat pienentämään myös niitä tehokkaimpia moottoreitaan, kuten ovat itse asiassa jo tehneet.
Mihin mutuilusi perustuu? Itse tunnen henkilökohtaisesti tyyppejä, joille molemmat merkit ovat vaihtoehtoja. Volvon ikivanha mallisto on vain viime aikoina ohjannut pois Volvokaupasta.
Itse en kyllä ihan heti usko nähtävät SUV-kieltoja niissä maissa, joissa näitä myydään enemmän. Jossakin Helsingissä voidaan toki kieltää mitä tahansa, mutta siellä näitä autoja ei myydä merkittävästi.
Onhan jo nyt niin, että kutoskoneet on korvattu nelosesilla ja kasit pitkälti kutosilla. Miksi suunta ei olisi jatkossa sama?
Ai onko? Tässä listaa SUVeista, joita myydä kasilla osittain tai ainoastaan:
Jenkit, Land Cruiser, QX70, QX80, GX 460, LX 570, M, G, GL, X5, X6, Q7, Cayenne, Touareg, Range... Eiköhän tässä ole jo alkuun. G-Klassea saa myös 12-sylinterisellä.
Ajattelija2013:
Eli kun Volvo tarjoaa maasturiin moottoreita väliltä 200-400 hv, niin se on ongelma, mutta kun BMW tekee urheiluauton sähkömoottorilla, ilman vaihtoehtoja, niin BMW on edelläkävijä. Niinpä niin...
i8, yksi moottori.
Siis i8 on hybriditekniikalla tehty sportti. Sportteja Bemarilla on useita malleja, joissa on 6- ja 8-sylinterisiä moottoreita. Volvolla ei ole edes noita perinteisillä polttomoottoreilla varustettuja sportteja, hybridistä puhumattakaan. On ainoastaan typerää yrittää perustella Bemarin tarjonnan olevan suppeaa i8:n avulla. Muutama tuhat on hyvä alku tuollaiselle i8:n kaltaiselle hyvin erikoiselle mallille, mutta perus premium-SUV:lle se on onneton suoritus.
Miten selitätte BMW i8:n ja Teslan menestymisen, jos kaikki haluavat vain V8 moottoreita?
Pahoittelen, muistin väärin. Mutta pointti on edelleen sama. Jos BMW myy urheiluautona 1,5 l moottorilla varustettua hybridiä, niin miksi Volvo ei voisi myydä 4 pyttyistä maasturia?
Nyt sorrut lapselliseen argumentointiin. Kukaan ei ole väittänyt, että vain V8 on haluttava tai etteikö 4-sylinterinen XC90 voisi myydä. Kyse on vain määristä.
Mitä tulee tuohon kuvaan pojasta, niin hän istuu Volvon integroidussa lastenistuimessa. Miten mahtaisi turvatyö mennä ilman sitä?
Akateeminen kysymys, sillä sehän olisi laitonta.
Ja mitä tulee pojan asentoon, niin hänhän istuu jo mahdollisimman kaukana turvavyöstä, eli ei keskellä istuinta. Muuten se menisi vielä pahemmin kaulan päältä.
Hengenvaarallista, Volvo, mainostaa tällaisilla kuvilla. Tuskin kohottaa kenenkään ajattelevan halua ostaa kyseistä tuotetta.
Itse tunnen kaksi XC90 ostajaa, joista toinen vaihtoi Mersuun ja toinen oli hyvin lähellä vaihtaa Mersuun, mutta kaupat eivät tällä kertaa toteutuneet. Isoja eurooppalaisia premium SUVeja molemmat. Ei nuo niin kaukana ole toisistaan.
Puhuimme AMG Mersuista. Ja niistä Venäläisistä elvistelijöistä, joista sinä kerroit. monikohan heistä ostaisi Volvon, jos siihen saisi V8 moottorin.
i8 myydään muutama tuhat vuodessa ja Teslassa ei ole ensimmäistäkään sylinteriä. Jos sinulle on ihan ok suoritus, että XC90:ä myydään vain muutama tuhat vuodessa ja sitä voi ihan hyvin verrata sporttiseen sähköautoon, niin vertauksessasi on jotain järkeä.
Teslassa ei tosiaan ole sylintereitä, eli ei se V8 näytä olevan mikään pakkomielle urheilu- tai edustusauton ostajille. Miksi se olisi pakkomielle maasturin ostajille? Uskoakseni urheilullisen Bemarin ostaja on enemmän kiinnostunut äänistä ja moottorista, kuin Volvon maasturin ostaja. Korjaa toki, jos olet eri mieltä. Nuo käyvät hyvin siitä esimerkistä, että auto voi olla erittäin haluttu ja muodikas ilman sitä V8:a. Oikeastaan nuo ovat esimerkkejä siitä, miten (todellinen tai kuviteltu) ekologisuus tekee autosta todella haluttavan. Miksi Volvo ei voisi myydä juuri trendikkäällä ekologisuudella. Se olisi vaihtoehto järjettömälle V8 maasturille.
Jenkeissä ei myydä nelisylinterisiä tuon luokan autoja. Yli 200 hv neloskoneita on esimerkiksi Bemarilla, Mersulla ja Toyotalla SUVien keulalla.
Hieman yli 200 hv ei riittäisi minullekaan tuollaiseen autoon. Kuten sanoin, Volvo myy 300 ja 400 hv neloskoneita ja sellaisia ei kilpailijoilta tietääkseni saa. Suorituskyky on siis usemmille riittävä.
Kovasti kuitenkin intät vastaan arvaustani ison moottorin puuttumisen vaikutuksesta myyntiin.
Kyllä intän. Enkä aiheetta. Yhtä kovasti sinä intät. Mutta pointti oli, että Volvon tulevista mahdollisesti huonoista myyntiluvuista on mahdotonta päätellä, johtuvatko ne moottorista, vai muista seikoista.
Nyt täytyy kyllä kysyä, että mistä oikein kirjoitat? Miten tämän mallin menestys katsotaan vasta kymmenen vuoden päästä? Siloin toivottavasti Volvollakin on jo eri malli myynnissä.
Keskustelemme edelleen samasta aiheesta, eli siitä, täytyykö maasturin keulalla olla V8, jotta se voi menestyä. Volvon myyntiluvut eivät sitä suoraan kerro, koska mahdollinen huono myynti voi johtua monista seikoista. Parempi indikaattori on se, mitä 10 vuoden kuluttua myydään. Mitä luulet, kumpi meistä on oikeassa? Onko V8:n merkitys maasturin keulalla kasvanut vai pienentynyt? Moneenko maasturiin edes saa tuolloin V8 moottoria. Jos sinä puhut totta, niin täytyyhän silloin edelleen olla paljon V8 maastureita, koska ihmiset eivät sinun mukaasi muuta osta.
Itse en kyllä ihan heti usko nähtävät SUV-kieltoja niissä maissa, joissa näitä myydään enemmän. Jossakin Helsingissä voidaan toki kieltää mitä tahansa, mutta siellä näitä autoja ei myydä merkittävästi.
Venäjällä tuskin mitään kielletään, mutta esim. Kiinassa on kyllä herätty jo saasteongelmaan.
Onhan jo nyt niin, että kutoskoneet on korvattu nelosesilla ja kasit pitkälti kutosilla. Miksi suunta ei olisi jatkossa sama?
Ai onko? Tässä listaa SUVeista, joita myydä kasilla osittain tai ainoastaan:
Jenkit, Land Cruiser, QX70, QX80, GX 460, LX 570, M, G, GL, X5, X6, Q7, Cayenne, Touareg, Range... Eiköhän tässä ole jo alkuun. G-Klassea saa myös 12-sylinterisellä.
Älä ole lapsellinen. Ymmärsit varmasti mitä tarkoitin. Jos teholukemia verrataan vanhoihin malleihin, niin esim BMW on käytännössä korvannut kaikki kutoset nelosilla ja lähes kaikki kasit kutosilla.Moottorit ovat joka suhteessa parempia kuin vanhat. Ei varmasti ole sinullekaan uusi asia ja itse olet suorastaan tätä downsizingiä hehkuttanut. Myyntiluvuista myös nähdään, että BMW myy paremmin kuin koskaan. Ei oiekin näytä siltä, että ihmiset vaativat suuria moottoreita. Tulevaisuudessa neloskoneet korvataan pitkälti kolmesylinterisillä. Miksi maastureissa ei toimittaisi samoin, kun koko automaailma urheiluautoja myöden tekee tuota? Ihan tosissasi väität, että potentiaalinen Volvon ostaja jättää auton kauppaan, jos kasin tilalla onkin 400 hv hybridi?
Nyt sorrut lapselliseen argumentointiin. Kukaan ei ole väittänyt, että vain V8 on haluttava tai etteikö 4-sylinterinen XC90 voisi myydä. Kyse on vain määristä.
Kyse on tietenkin määristä. Kuten jo totesin, kyseisen auton tulevaisuuden myyntimääristä ei voi sanoa mitään, mutta tuskin ne kasikoneen puuttumiseen kaatuvat.
Keskustelemme edelleen samasta aiheesta, eli siitä, täytyykö maasturin keulalla olla V8, jotta se voi menestyä. Volvon myyntiluvut eivät sitä suoraan kerro, koska mahdollinen huono myynti voi johtua monista seikoista. Parempi indikaattori on se, mitä 10 vuoden kuluttua myydään. Mitä luulet, kumpi meistä on oikeassa? Onko V8:n merkitys maasturin keulalla kasvanut vai pienentynyt? Moneenko maasturiin edes saa tuolloin V8 moottoria. Jos sinä puhut totta, niin täytyyhän silloin edelleen olla paljon V8 maastureita, koska ihmiset eivät sinun mukaasi muuta osta.
Puhunko totta??? Mitä ihmettä taas sekoilet? Olenhan jo kirjoittanut, että tämä on vain minun arvaus. Miten edes voi valehdella arviosta tulevasta? Kai nyt tässäkin aiheessa alat syyttämään valehtelusta, vaikka et tiedä aiheesta yhtään mitään. Sehän sinulta onnistuu. Onko sinussa muuten miestä laittaa panosta väitteidesi taakse? Itse seison sanojeni takana ja voin osoittaa väitteesi valehtelusta paskapuheeksi. Olen myös valmis asettamaan sopivan panoksen tuon puolesta. Valitettavasti vaikuttaa siltä, että olet tyypillinen nettiräyhääjä, jolla valahtaa löysät housuun siinä vaiheessa kun huutoon pitäisi vastata.
Ja tuossa ylhäällä olevassa viestissä ei ole yhtään mitään logiikkaa. Ensinnäkin esität valheellisen väitteen minun nimissä. En ole missään vaiheessa sanonut, etteivätkö ihmiset ostaisi muutakin kuin kasikoneisia maastureita. Olen alusta alkaen väittänyt vain tuon kasikoneen puutteen vähentävän myyntiä. Jos et mielestäsi valehtele, niin tuo esiin se kirjoitukseni, jossa tuollaista väitän.
Se, mikä ison moottorin merkitys on 10 vuoden päästä ei ole olennaista tässä. Kyse on nyt Volvosta, joka elää tätä päivää. Mikä on sen ison moottorin merkitys tänään? Siitä tässä on kyse. 10 vuoden päästä voi olla tilanne täysin toinen, mutta tämän mallin menestys ei riipu siitä.
Sokerina pohjalla vielä tämä aikahyppy. Tämän kyseisen malli myynti on mielestäsi huono indikaattori kyseisen mallin moottoripaletin kattaavuudelle, koska sen myyntiin voi vaikuttaa moni muukin asia. Siksi mielestäsi pitäisikin käyttää myyntiä 10 vuoden kuluttua. Onko nyt niin, että sitten 10 vuoden kuluttua myyntiin ei enää voisi vaikuttaa muut asiat kuin V8:n puute moottorivalikoimasta? Mihin tuo muiden tekijöiden vaikutus katoaa kymmenessä vuodessa? Kun perusajatukseesi on se, että mallin menestys pitäisi yrittää mitata jonkin toisen mallin myynnillä, niin eipä ihme että perusteesi ovat noin idioottimaisia.
Tälläisen auton moottori pitäisi ensisijaisesti tehdä suureksi ja hyväksi. Valmiista moottorista voitaisiin sitten ihmetellä, että jäikö kulutus alle 15 litran.
Muutenkin alkaa ottamaan päähän autojen moottoriominaisuuksien karsiminen ekohömpötyksen takia. Ongelma on lisäksi, että kun pienet moottorit ovat muodikkaita, eivät valmistajat edes yritä vähentää suurten moottoreiden kulutusta, vaan tekevät triplaturbo-suoraruiskutus-tsi-ecoboost-virityksiään.
Jos jollekin ei vielä ole selvää miksi autojen moottorit ja kulutukset pienenee eli mistä tämä downsizing -villitys johtuu, niin kysehän on tästä:
"Eurooppalaiset autovalmistajat joutuvat leikkaamaan uusien autojen päästöjä runsaalla neljänneksellä ensi vuosikymmenen alkuun mennessä.
Euroopan parlamentin täysistunto hyväksyi lain, jonka mukaan autovalmistajan kaikkien tuotettujen autojen päästöt saavat vuonna 2021 olla keskimäärin 95 grammaa kilometrillä"
Ja uusia tiukempia päästövähennystavoitteita suunnitellaan jo ensi vuosikymmenelle eli rajat vaan tiukkenee. Ei autonvalmistajat nyt ihan huvikseen tuota downsizingia harrasta, vaan ovat pakotettuja siihen.
Itsekin olen sitä mieltä, että ainakaan kuutoskoneita ei pitäisi kokonaan haudata mallistoista, mutta sehän tässä on suuntauksena. Tosin esim. Ferrarihan on ilmoittanut ettei se aio luopua V12 ja V8 koneistaan ainakaan lähitulevaisuudessa. Saa sitten nähdä miten aikovat tuohon 2021 päästörajaan päästä.
Jos jollekin ei vielä ole selvää miksi autojen moottorit ja kulutukset pienenee eli mistä tämä downsizing -villitys johtuu, niin kysehän on tästä:
"Eurooppalaiset autovalmistajat joutuvat leikkaamaan uusien autojen päästöjä runsaalla neljänneksellä ensi vuosikymmenen alkuun mennessä.
Euroopan parlamentin täysistunto hyväksyi lain, jonka mukaan autovalmistajan kaikkien tuotettujen autojen päästöt saavat vuonna 2021 olla keskimäärin 95 grammaa kilometrillä"
Ja uusia tiukempia päästövähennystavoitteita suunnitellaan jo ensi vuosikymmenelle eli rajat vaan tiukkenee. Ei autonvalmistajat nyt ihan huvikseen tuota downsizingia harrasta, vaan ovat pakotettuja siihen.
Itsekin olen sitä mieltä, että ainakaan kuutoskoneita ei pitäisi kokonaan haudata mallistoista, mutta sehän tässä on suuntauksena. Tosin esim. Ferrarihan on ilmoittanut ettei se aio luopua V12 ja V8 koneistaan ainakaan lähitulevaisuudessa. Saa sitten nähdä miten aikovat tuohon 2021 päästörajaan päästä.
Muutenkin alkaa ottamaan päähän autojen moottoriominaisuuksien karsiminen ekohömpötyksen takia. Ongelma on lisäksi, että kun pienet moottorit ovat muodikkaita, eivät valmistajat edes yritä vähentää suurten moottoreiden kulutusta, vaan tekevät triplaturbo-suoraruiskutus-tsi-ecoboost-virityksiään.
En kyllä allekirjoita tuota väitettä. Onhan näitä isojakin moottoreita kehitetty paljon. Toki pienten markkinoiden vuoksi niihin ei satsata samaan malliin kuin miljoonia myyviin tavismoottoreihin, mutta se on aivan luonnollista. Esimerkiksi kasienkin käyttökierrosalue normiajossa siirtyy koko ajan alaspäin ja kulutus laskee samalla.
Puhunko totta??? Mitä ihmettä taas sekoilet? Olenhan jo kirjoittanut, että tämä on vain minun arvaus. Miten edes voi valehdella arviosta tulevasta? Kai nyt tässäkin aiheessa alat syyttämään valehtelusta, vaikka et tiedä aiheesta yhtään mitään. Sehän sinulta onnistuu. Onko sinussa muuten miestä laittaa panosta väitteidesi taakse? Itse seison sanojeni takana ja voin osoittaa väitteesi valehtelusta paskapuheeksi. Olen myös valmis asettamaan sopivan panoksen tuon puolesta. Valitettavasti vaikuttaa siltä, että olet tyypillinen nettiräyhääjä, jolla valahtaa löysät housuun siinä vaiheessa kun huutoon pitäisi vastata.
En tietenkään syyttänyt sinua valehteusta, joten jäitä hattuun. Tarkoitin vain, että jos väitteesi on oikea, niin silloinhan 10 vuoden kuluttuakin ihmiset vaativat ehdottomasti V8 moottoria maasturiinsa. Eli toisin sanottuna niitä myös valmistetaan ja myydään kuten nytkin. Jos minä olen oikeassa, niin suurin osa ihmisistä ei vaadi V8 moottoria maasturiinsa, vaan olellisempaa on moottorin ominaisuudet. Tällöin 10 vuoden kuluttua V8 maastureita ei kovin paljoa enää valmisteta ja Volvo on vain aikaansa edellä.
Eiköhän jokainen meistä tässä kohtaa esitä vain ennusteita tai mielipiteitä, joista näemmä olemme eriävää mieltä. Ja missä kohtaa minä olen sinulle räyhännyt? Sinä tässä näytät olevan se nettiräyhääjä viimeisen viestisi "paskapuheiden" ja "löysät housuun" juttujen perusteella.
Tosin se ei kyllä pidä paikkansa, että puhut vain Volvon myyntiluvuista. Tässä lainaus ensimmäisestä viestistäsi. Sanot aivan yksiselitteisesti, että monet ihmiset vaativat maasturiinsa V8 moottorin:
Tuon luokan autoon 8-sylinterinen moottori olisi kuitenkin tarpeen. Nyt ei puhuta mistään ekoautosta vaan ihan täysikokoisesta alistajaporvarin SUV:sta, joiden ostajista moni haluaa ison moottorin. Näiden autojen markkinat ovat isolta ostalta maissa, joissa arvot poikkeavat pohjoismaalaisesta vaatimattomuudesta. Jos rahaa on, tai vaikkei sitä olisikaan, niin rahan pitää näkyä ja kuulua.
Ja tuossa ylhäällä olevassa viestissä ei ole yhtään mitään logiikkaa. Ensinnäkin esität valheellisen väitteen minun nimissä. En ole missään vaiheessa sanonut, etteivätkö ihmiset ostaisi muutakin kuin kasikoneisia maastureita. Olen alusta alkaen väittänyt vain tuon kasikoneen puutteen vähentävän myyntiä. Jos et mielestäsi valehtele, niin tuo esiin se kirjoitukseni, jossa tuollaista väitän.
Ensinnäkään minä ole tietääkseni väittänyt, että sinä väität ihmisten ostavan VAIN kasikoneisia maastureita. Sinä kuitenkin väität, että suuri joukko ihmisiä vaatii ehdottomasti V8:n maasturin keulalle, vaikka tarjolla olisi saman suorituskyvyn omaavia pienempiä koneita pienemmällä kulutuksella. Tuo on se väite, jota itse en usko. En varsinkaan, jos puhutaan Volvon maastureista. Se Venäläinen AMG Mersun ostaja saattaa toki vaatia V8 koneen maasturiinsa vielä 10 vuoden kuluttuakin, mutta Volvoa tällainen henkilö tuskin ostaisi kuitenkaan.
Kuten jo totesin, esimerkiksi Bemarin mallistoista nähdään aivan suoraan, että sylinterimäärä ei ole ihmisille mikään oleellinen kriteeri. Oleellisempaa on moottorin muut ominaisuudet. BMW on korvannut lähes kaikki vanhat kasinsa kutosilla ja kutoset nelosilla, mutta silti myyntiluvut vain kasvavat ympäri maailman. Miksi maastureiden osalta tilanne olisi toinen? En ymmärrä. Toki reilu 10 vuotta sitten moni olisi haukkonut henkeä, jos silloin joku olisi väittäyt, että BMW korvaa lähes kaikki kutoskoneensa nelosturboilla. Ja jos olisi ääneen sanonut, että BMW:n yksi urheilullisimmista malleista on kolmesylinterinen 1,5 l turbo, niin olisi luultavasti uhottu, että tulee turpaan nakkikioskin jonossa.
Se, mikä ison moottorin merkitys on 10 vuoden päästä ei ole olennaista tässä. Kyse on nyt Volvosta, joka elää tätä päivää. Mikä on sen ison moottorin merkitys tänään? Siitä tässä on kyse. 10 vuoden päästä voi olla tilanne täysin toinen, mutta tämän mallin menestys ei riipu siitä.
Sokerina pohjalla vielä tämä aikahyppy. Tämän kyseisen malli myynti on mielestäsi huono indikaattori kyseisen mallin moottoripaletin kattaavuudelle, koska sen myyntiin voi vaikuttaa moni muukin asia. Siksi mielestäsi pitäisikin käyttää myyntiä 10 vuoden kuluttua. Onko nyt niin, että sitten 10 vuoden kuluttua myyntiin ei enää voisi vaikuttaa muut asiat kuin V8:n puute moottorivalikoimasta? Mihin tuo muiden tekijöiden vaikutus katoaa kymmenessä vuodessa? Kun perusajatukseesi on se, että mallin menestys pitäisi yrittää mitata jonkin toisen mallin myynnillä, niin eipä ihme että perusteesi ovat noin idioottimaisia.
Jos väittää, että tällä hetkellä on suuri joukko ihmisiä, jotka eivät suostu ostamaan kuin V8 maastureita, niin kaipa sama joukko on olemassa 10 vuoden kuluttuakin. Jos ei ole, niin silloinhan he ovat suostuneet ostamaan maastureitaan pienemmilläkin moottoreilla. Minusta tilanne 10 vuoden kuluttua on siis varsin oleellinen. Tämän hetkisestä tilanteestahan ei voida juuri mitään sanoa, koska Volvo taitaa olla lähes ainoa valmistaja, jolla on neloskone välillä 200-400 hv.
Kymmen vuoden aikahyppy liittyy myös siihen, että itse uskon, että ympäristön paine kasvaa yhä enemmän siihen suuntaan, että mitään V8 maastureita ei hyväksytä. Volvo haluaa olla ekologinen brändi ja moottorivalinta liittyy oleellisesti tähän. Kuten edelleen näemmä i8:n ja Teslan myynnistä, maailmassa on suuri joukko ihmisiä, jotka haluavat ostaa "ekologista luksusta", jolla luodaan kuvaa menestyvästä, mutta ekologisesta ihmisestä. V8 möhköjä varmasti vielä halutaan 10 vuoden kuluttuakin, mutta melko varmasti yhä vähenevissä määrin.
Pelkästään Volvon myyntiluvuistahan emme voi mitään päätellä.
En tietenkään syyttänyt sinua valehteusta, joten jäitä hattuun. Tarkoitin vain, että jos väitteesi on oikea, niin silloinhan 10 vuoden kuluttuakin ihmiset vaativat ehdottomasti V8 moottoria maasturiinsa. Tällöin 10 vuoden...
Jos väittää, että tällä hetkellä on suuri joukko ihmisiä, jotka eivät suostu ostamaan kuin V8 maastureita, niin kaipa sama joukko on olemassa 10 vuoden kuluttuakin.
Totta kai asiat voivat muuttua kymmenessä vuodessa. Esimerkiksi farkut, dieselit ja hybridit ovat muuttaneet markkinoita tuollaisen kymmenen vuoden aikana. Itse en kuitenkaan ole ottanut kantaa siitä, mikä tilanne on kymmenen vuoden kuluttua, eikä se oikein luontevasti tämän otsikon alle edes sovi. Logiikalla joku 80-luvun onnettomasti myynyt diesel-farkku oli loistava menestys, koska 2010-luvulla ei paljon muuta myydä. Millä tavalla tilanne 10-vuoden kuluttua muuttaa tämän päivän menestystä? Aivan, ei yhtään millään.
Eiköhän jokainen meistä tässä kohtaa esitä vain ennusteita tai mielipiteitä, joista näemmä olemme eriävää mieltä. Ja missä kohtaa minä olen sinulle räyhännyt? Sinä tässä näytät olevan se nettiräyhääjä viimeisen viestisi "paskapuheiden" ja "löysät housuun" juttujen perusteella.
Täysin aiheetta ja vailla mitään tietoa asiasta aloit suoraan syyttämään minua valehtiljaksi. Sinänsä tuo ei yllätä, koska heat riitaa tällä palstalla kovin usein.
Jokainen kirjoittamani asia oli faktaa ja voin todistaa sen. Jos sinulle vain sopii, niin asia voidaan tarkastaa hyvin virallisista dokumenteista, kunhan vain päästään sopimukseen panoksista. Vastaatko huutoosi vai oletko niitä, jotka tykkäävät huudella vain jos pakoreitti on turvattu?
Tosin se ei kyllä pidä paikkansa, että puhut vain Volvon myyntiluvuista. Tässä lainaus ensimmäisestä viestistäsi. Sanot aivan yksiselitteisesti, että monet ihmiset vaativat maasturiinsa V8 moottorin:
Niin sanon, mutta sinä satuilet, kuinka olisin muka väittänyt KAIKKIEN haluavan VAIN kahdeksansylinterisen. Väitteesi on satua, joka pohjautuu vain etäisesti todellisuuteen.
Jos sinä puhut totta, niin täytyyhän silloin edelleen olla paljon V8 maastureita, koska ihmiset eivät sinun mukaasi muuta osta.
Miten selitätte BMW i8:n ja Teslan menestymisen, jos kaikki haluavat vain V8 moottoreita?
Totta kai asiat voivat muuttua kymmenessä vuodessa. Esimerkiksi farkut, dieselit ja hybridit ovat muuttaneet markkinoita tuollaisen kymmenen vuoden aikana. Itse en kuitenkaan ole ottanut kantaa siitä, mikä tilanne on kymmenen vuoden kuluttua, eikä se oikein luontevasti tämän otsikon alle edes sovi. Logiikalla joku 80-luvun onnettomasti myynyt diesel-farkku oli loistava menestys, koska 2010-luvulla ei paljon muuta myydä. Millä tavalla tilanne 10-vuoden kuluttua muuttaa tämän päivän menestystä? Aivan, ei yhtään millään.
Juuri näin. Asiat muuttuvat. Ja juuri sen vuoksi Volvon myynti tuskin kaatuu V8 koneen puuttumiseen (moneen muuhun asiaan se voi kaatua). Asiaa ei voi perustella sillä, että tällä hetkellä V8 myy hyvin ja neloskone huonosti jenkeissä, koska vaihtoehtoja ei oikein ole edes ollut tarjolla tuossa teholuokassa.
Jos V8 ei ole suosittu enää 10 vuoden kuluttua, niin kyllä mielestäni on omituista väittää, että seuraavan parin vuoden aikana Volvon myynti kaatuisi V8:n puutteeseen. Ja jos väittää, että tällä hetkellä merkittävä joukko ihmisiä vaatii V8 konetta eikä muuhun tyydy, niin miksi tilanne muuttuisi yhtäkkiä? Oma väitteeni on, että ihmiset eivät vaadi sylinterilukuja, vaan ominaisuuksia, lähinnä tehoa, vääntöä ja kulutusta. Jos sinäkin uskot, että 10 vuoden kuluttua V8 maastureita myydään paljon nykyistä vähemmän, niin eihän Volvon olisi siinäkään mielessä mitään järkeä kehittää omaa V8 konetta. Luultavasti Volvo teki nyt jotain sellaista, jonka suuntaista saksalaisetkin tulevat vielä tekemään.
Täysin aiheetta ja vailla mitään tietoa asiasta aloit suoraan syyttämään minua valehtiljaksi. Sinänsä tuo ei yllätä, koska heat riitaa tällä palstalla kovin usein.
Kirjoitin jo äsken ja kirjoitan uudelleen, että en syyttänyt sinua valehtelijaksi. Totuudella tarkoitin sitä, mikä tilanne tulee oikeasti olemaan tulevaisuudessa.
Jokainen kirjoittamani asia oli faktaa ja voin todistaa sen. Jos sinulle vain sopii, niin asia voidaan tarkastaa hyvin virallisista dokumenteista, kunhan vain päästään sopimukseen panoksista. Vastaatko huutoosi vai oletko niitä, jotka tykkäävät huudella vain jos pakoreitti on turvattu?
Mitä faktoja olen kiistänyt, jotka meinaat tarkastaa dokumenteista? Nykyhetken faktoista emme kai juurikaan ole eriävää mieltä.
Niin sanon, mutta sinä satuilet, kuinka olisin muka väittänyt KAIKKIEN haluavan VAIN kahdeksansylinterisen. Väitteesi on satua, joka pohjautuu vain etäisesti todellisuuteen.
En ole ainakaan tarkoituksella väittänyt sinun noin sanoneen ja senkin jo kertaalleen korjasin. Sinä sanot, että on olemassa suuri joukko ihmisiä, jotka hyväksyvät vain kahdeksikon maasturiinsa. Sanot myös, tai ainakin käsittääkseni tarkoitat, että suuri maasturi ei voi menestyä ilman V8 konetta. Kovasti ihmettelen, miksi näin olisi, ottaen huomioon nykyisen eko-egoilun, jota esimerkiksi Bemarilla ja Teslalla harrastetaan. Itse siis väitän, että kasin korvaaminen tehokkaalla nelosella saattaa jopa olla Volvon myyntivaltti. Enkä missään nimessä usko, että se ainakaan Volvon myyntiä vähentää, mikäli kyseinen moottoripaletti toimii kuten odotetaan.
Kuka voi olla niin idiootti että ostaa autonsa pelkästään moottorin sylinterien lukumäärän perusteella ? Tällainen olettamus on aika outo etenkin kun puhutaan valistuneista kuluttajista.
Ennemmkin voisi kuvitella että halutaan mahdollisimman tehokas ja mahdollisimman hiljainen auto kuten vaikka joku Tesla.
En tiedä paljonko kilpailijoita ( X5, ML, Q7 )myydään suomessa, mutta arvaan että Volvo menee kärkeen, siten että myy enemmän kuin kilpailijat yhteensä.
En tiedä paljonko kilpailijoita ( X5, ML, Q7 )myydään suomessa, mutta arvaan että Volvo menee kärkeen, siten että myy enemmän kuin kilpailijat yhteensä.
Tuo on Suomen markkinoilla hyvinkin mahdollista, jos vertailupohjaksi otetaan pykälää pienemmät katumaasturit, joissa XC60 rekisteröitiin vuonna 2013 Suomessa 1120 kappaletta eli enemmän kuin kilpailijat yhteensä (Audi Q5 457 kpl, BMW X3 397 kpl ja MB GLK 233 kpl).
Otsikon loppuun (susi vai ei) täytyy kiinnittää ensimmäisenä huomiota. Aika paljon on tunnetta pelissä, kun ensimmäisenä uuden mallin osalta, josta ei ole testejä tai kokemuksia, täytyy käyttää kyseisiä termejä.
Lueskelin käytyä keskustelua ja omana mielipiteenäni totean; kun verrataan autoja moottoreineen kilpailijoihin, ottakaa hintataso huomioon. Tällä tarkoitan tuota V8 keskustelua. En minä ainakaan edes vertaa 85 tonnin autoa johonkin tuplasti kalliimpaan. Uskovaisia autojen suhteen on tällä palstalla monenlaisia, mutta eiköhän se auton valinta mene hintalapun mukaan. Odotellaan rauhassa vertailuja, jossa on samanhintaisia (nelikkoja ?) keskenään. Ja tämä näin suomalaisen ostajan näkökulmasta (en kyllä ole ostamassa tuon hintaista autoa).
Muualla maailmassa, tai enemmänkin euroopan ulkopuolella tuo moottoripaletin kapeus voi olla ongelmakin Volvolle, vaikka auto olisi kuinka hyvä tahansa. Tosin Volvokin tähtää XC 90 avulla ja uusilla rakenteillaan enemmän myyvempien/ halvempien mallien esille tuomiseen.
Ja mitä tulee nelosmoottoreiden kestoon, en epäile tuota Volvon tai muidenkaan nelosia valmistavien eurooppalaisten moottoreiden kestävyyttä. Enemmänkin moitin tätä nykymenoa, kun uutta ja monimutkaista tekniikkaa istutetetaan näihin autoihin hybridi muodossa. Mm. nämä Volvon, BMW:n, MB:n ja Audin hybrideistä on sellaisia, että ei houkuttele ostamaan sillä ajatuksella, että ajanpa autolla enemmän kuin muutaman vuoden. Ennemmin samoilta valmistajilta ei hybridi ja moottorilla, josta ei ole puristettu viimeisiä irti.
Turvallisuudesta totean, että etumatka kilpailijoihin on todennäköisesti olemassa korin osalta ainakin samanhintaisiin verrattuna hyvällä marginaalilla ja ehkäpä jopa elektroniikan osalta jonkin aikaa.
Vielä 2000- luvun alussa nämä eurooppalaiset kilpailijat vielä opettelivat markkinoinnille tärkeän Euro NCAP: vauhdittamana turvallisten korien tekemistä ja suurlujuus terästen käyttöä.
Ero on varmasti kaventunut, mutta kyllä turvallisuuspuoli on Volvolla edelleen valttina talvitoimivuuden ohella.
Muistakaa hiljentää hirvivaroitusmerkkien kohdalla näin syksyn tullessa!
200-400 hv on melko laaja moottorivalikoima.
Hyvin pitkälti kyse on samankaltaisesta asiasta. Kuka olisi 5 vuotta sitten uskonut, että BMW tekee urheiluauton vain sähkömoottorilla. Ja urheilu BMW:n ostajien luulisi olevan vielä tarkempia moottorin äänistä, ym. seikoista, kuin Volvon maasturin ostajat.
Käsittääkseni BMW tekee i8 mallia vain yhdellä moottorilla. Valinnanvaraa ei siis ole lainkaan. Silti kauppa käy paremmin kuin luultiin. Toki määrät silti ovat suhteellisen pieniä, mutta aivan turha väittää, että kaikki haluavat vain V8:n. Monelle ostajalle juuri ekologisuus on se elvistelyn aihe.
Ei tässä keskustelussa kukaan ole moralisoinut. Väitän vain, että potentiaalista Volvon ostajaa ei pahemmin kiinnosta, irtoaako 400 hv kasista vai nelosesta. Tai luultavasti on vain plussaa, jos se irtoaa pienikulutuksisesta nelosesta. Kuten sanoin, AMG Mersuja ostaa hieman eri porukka joka tapauksessa.
Ajattelija2013:
Eihän tuo kerro mitään moottorivalikoimasta.
Ollakseen edelläkävijä ja muutoksen veturi näin BMW-konserni juuri toimii.
Laaja mallisto ja moottorivalikoima siinä toimiva strategia.
Jos sinua ei kiinnosta jotakuta muuta kiinnostaa aivan varmasti.
V8 on toiselle tärkeä ja toiselle taas ei. Ei pidä asettua tuomariksi ja on siinä kestävyys-aspekti myös. Kuka tietää kestääkö tämä 400 hp:n nelonen 200 000km:n rajapyykin kivuttomasti vai ei? Senhän aika näyttää.
Toisinaan ajattelija:
Pelkällä sähkömoottorilla se olisikin aika turhake, mutta missäpäin tuollaisia i8 bemareita myydään? Minun käsittääkseni kaikki i8:t on varustettu kahdella voimalaitteella, siis sekä poltto- että sähkömoottorilla, ainakin toistaiseksi. Näin on myös siinä ainoassa, jonka Suomessa olen nähnyt.
Ihan turha väittää etteikö moottorin tilavuudella ja sylinterimäärällä ole vaikutusta myyntiin. Niin kauan kuin näitä perinteisiä polttomoottoreita on saatavilla, on asialla merkitystä. On turha väittää etteikö tämä Volvo olisi mielettömästi potentiaalimpi jos siihen olisi tarjolla 6 tai 8-sylinterisiä moottoreita. Tai edes 5-sylinterisiä..
Täällä on mainittu useasti moottorin kestävyys myöskin. Niin 2000 kg painava auto ja voi olla, että kutonen sietää kuormitusta pitempään kuin nelonen varsinkin kun tehot on vedetty nelkun osalta tappiin.
Katsoin XC90-uutista Tuulilasin sivuilta ja siellä oli mainos yläreunassa jossa oli vanha XC90. Keula uudessa on täysin modernisoitu, kylkilinja on hyvin samankaltainen ja takaakin päin aika lailla samaa linjaa. Sisätiloissa toki on tehty hommia. Nyky-Volvojen sisätilat vaikuttavat todella antiikkisilta tähän uuteen verratuuna. Ulkonäköön silti olisi pitänyt saada tuoreutta, kylkilinja voisi olla sporttisempi.
A-utoilija:
Niin, aika surullista jos näin ei olisi. Kun katsoo Euro-NCAPin videoita törmäystesteistä, ei tässä suuria eroja ole. Esim puolittais-keulatörmäyksessä tuulilasi-pilari ei juurikaan anna periksi ainakaan parhaimmissa autoissa. Tyypillisesti matkustamo ei anna periksi. Toisin oli kymmenen vuotta sitten ja vanhemmissa kun koko etuosa antoi takapenkkiin asti periksi. Siis loistavaa, että valmistajat painostetaan satsaamaan turvallisuuteen.
Olisi iso pettymys jos XC90 ei saisi loistavia tuloksia törmäystesteissä, se on minimi joka valmistajalle tänä päivänä ja kun puhutaan täysin uudesta mallista.
A-utoilija:
Matkustamon ehjänä pysyminen ei riitä vielä matkustajien hengissä selviämiseen. Esim. tällä pikkukaverilla voi olla henkitorvi murskana nokkakolarin jäljiltä: http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/neuer-volvo-xc90-mit-400-ps-und-neuen-helfern-8387480.html?fotoshow_item=40
EDIT: Outoa, että Volvolla sorrutaan tuollaiseen virheeseen, olisiko tästä apua: http://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/autoilijat/lapsi-autossa
Asioista tietävät piirit kertovat, että perinteiset premium-merkit vaikuttavat melko tylsiltä tämän uutukaisen rinnalla. Myös Tesla tuo uutta kilpailua premium-rintamalle. Kaikki kilpailu on hyvästä.
Äläkä sinä Experience enää kirjoittele tänne typeriä satujasi, vaan lainaa suoraan lehteä www.automotorsport.se, kuten olet ennenkin tehnyt, voisi kuvitella että siellä ymmärretään nämä autoasiat hieman paremmin verrattuna siihen että mitä joku yksittäinen trolli suustaan päästelee. Kaikki kirjoittelusi on puhdasta spekulaatiota ja onnetonta paskanjauhantaa.
mikahe:
Niinpä, turvavyö menee pojan kaulan yli, eli on ihan väärässä paikassa?? Lasteistuimissa ohjataan vyö oikeaan paikkaan lapselle mutta tässä Volvon istuimessa kaula on pahimmalla riskialueeeella ja ei pelkästään henkitorvi vaan myös valtimot ovat vaarassa.
Menee vähän epätoivoiseksi tuo Volvon turvallisuuden arvostelu. Taitaa olla niin, että tuo on tämän hetken turvallisin auto kun tulee kauppoihin ja näinhän Volvo sitä mainostaakin. Jo nykyinen XC90 on Top Safety Pick jenkkien IIHS törmäystestissä, joka on vaativampi kuin Euro NCAP. Huom. paras mahdollinen arvosana kaikista testatuista asioista, myös osittaisesta keulakolarista, jossa esim. Audi A4 ja edellinen Mersun C-sarja reputtivat.
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/volvo/xc90/2014
Mitä tulee tuohon kuvaan pojasta, niin hän istuu Volvon integroidussa lastenistuimessa. Miten mahtaisi turvatyö mennä ilman sitä? Toiseksi turvatyö on löysällä ja esikiristin kiristää sen salamannopeasti, jolloin otetaan löysät pois ja vyö on kuten pitääkin. Kuvassa kannattaa huomioida myös pojan niskaa tukeva istuimen niskatuki. Penkithän on myös uudet ja entistäkin turvallisemmat.
A-utoilija:
Kantaa ottamatta uusiin penkkeihin, mutta on tuossa moka kuten Mikahe kirjoittaa, ei vyön kuulu mennä kaulan yli.
A-utoilija, uskon että hyvät tulokset tulee törmäystestissä kuten uusilta malleilta odotetaan. Silti löysää vähän ja myönnä joskus että ei Volvokaan mikään jumala ole.
100t rekan kanssa yhteen ja kaikki 7 ihmistä pääsee hengestään myös Volvossa.
No kyllä se nyt aika paljon kertoo. Aika suppeaa on Bemarinkin valikoima, jos asiat noin luokittelet.
Eli kun Volvo tarjoaa maasturiin moottoreita väliltä 200-400 hv, niin se on ongelma, mutta kun BMW tekee urheiluauton sähkömoottorilla, ilman vaihtoehtoja, niin BMW on edelläkävijä. Niinpä niin...
i8, yksi moottori.
Varmasti jotain kiinnostaa. Mutta kiinnostaako monia potentiaalisia Volvon asiakkaita, tuskin.Tuo kestävyys onkin ainoa asia, joka itseänikin mietityttää.
FARwd:
Pahoittelen, muistin väärin. Mutta pointti on edelleen sama. Jos BMW myy urheiluautona 1,5 l moottorilla varustettua hybridiä, niin miksi Volvo ei voisi myydä 4 pyttyistä maasturia? Veikkaan, että urheilu-Bemarin ostajat välittävät enemmän moottorista kuin Volvon ostajat. Mutta ei näytä haittaavan Bemarinkaan ostajia.
Ytitän kyllä olla ruokkimatta sinua, mutta aktiivisuutesi palkittakoon tällä kertaa.
Ajattelija2013:
Itse tunnen kaksi XC90 ostajaa, joista toinen vaihtoi Mersuun ja toinen oli hyvin lähellä vaihtaa Mersuun, mutta kaupat eivät tällä kertaa toteutuneet. Isoja eurooppalaisia premium SUVeja molemmat. Ei nuo niin kaukana ole toisistaan.
i8 myydään muutama tuhat vuodessa ja Teslassa ei ole ensimmäistäkään sylinteriä. Jos sinulle on ihan ok suoritus, että XC90:ä myydään vain muutama tuhat vuodessa ja sitä voi ihan hyvin verrata sporttiseen sähköautoon, niin vertauksessasi on jotain järkeä.
Noita sporttiautoja on tehty iät ja ajat myös kuusisylinterisillä moottoreilla.
Jenkeissä ei myydä nelisylinterisiä tuon luokan autoja. Yli 200 hv neloskoneita on esimerkiksi Bemarilla, Mersulla ja Toyotalla SUVien keulalla.
Ajattelija2013:
Kovasti kuitenkin intät vastaan arvaustani ison moottorin puuttumisen vaikutuksesta myyntiin.
Nyt täytyy kyllä kysyä, että mistä oikein kirjoitat? Miten tämän mallin menestys katsotaan vasta kymmenen vuoden päästä? Siloin toivottavasti Volvollakin on jo eri malli myynnissä.
Mihin mutuilusi perustuu? Itse tunnen henkilökohtaisesti tyyppejä, joille molemmat merkit ovat vaihtoehtoja. Volvon ikivanha mallisto on vain viime aikoina ohjannut pois Volvokaupasta.
Itse en kyllä ihan heti usko nähtävät SUV-kieltoja niissä maissa, joissa näitä myydään enemmän. Jossakin Helsingissä voidaan toki kieltää mitä tahansa, mutta siellä näitä autoja ei myydä merkittävästi.
Ai onko? Tässä listaa SUVeista, joita myydä kasilla osittain tai ainoastaan:
Jenkit, Land Cruiser, QX70, QX80, GX 460, LX 570, M, G, GL, X5, X6, Q7, Cayenne, Touareg, Range... Eiköhän tässä ole jo alkuun. G-Klassea saa myös 12-sylinterisellä.
Ajattelija2013:
Siis i8 on hybriditekniikalla tehty sportti. Sportteja Bemarilla on useita malleja, joissa on 6- ja 8-sylinterisiä moottoreita. Volvolla ei ole edes noita perinteisillä polttomoottoreilla varustettuja sportteja, hybridistä puhumattakaan. On ainoastaan typerää yrittää perustella Bemarin tarjonnan olevan suppeaa i8:n avulla. Muutama tuhat on hyvä alku tuollaiselle i8:n kaltaiselle hyvin erikoiselle mallille, mutta perus premium-SUV:lle se on onneton suoritus.
Nyt sorrut lapselliseen argumentointiin. Kukaan ei ole väittänyt, että vain V8 on haluttava tai etteikö 4-sylinterinen XC90 voisi myydä. Kyse on vain määristä.
A-utoilija:
Akateeminen kysymys, sillä sehän olisi laitonta.
Ja mitä tulee pojan asentoon, niin hänhän istuu jo mahdollisimman kaukana turvavyöstä, eli ei keskellä istuinta. Muuten se menisi vielä pahemmin kaulan päältä.
Hengenvaarallista, Volvo, mainostaa tällaisilla kuvilla. Tuskin kohottaa kenenkään ajattelevan halua ostaa kyseistä tuotetta.
Puhuimme AMG Mersuista. Ja niistä Venäläisistä elvistelijöistä, joista sinä kerroit. monikohan heistä ostaisi Volvon, jos siihen saisi V8 moottorin.
Teslassa ei tosiaan ole sylintereitä, eli ei se V8 näytä olevan mikään pakkomielle urheilu- tai edustusauton ostajille. Miksi se olisi pakkomielle maasturin ostajille? Uskoakseni urheilullisen Bemarin ostaja on enemmän kiinnostunut äänistä ja moottorista, kuin Volvon maasturin ostaja. Korjaa toki, jos olet eri mieltä. Nuo käyvät hyvin siitä esimerkistä, että auto voi olla erittäin haluttu ja muodikas ilman sitä V8:a. Oikeastaan nuo ovat esimerkkejä siitä, miten (todellinen tai kuviteltu) ekologisuus tekee autosta todella haluttavan. Miksi Volvo ei voisi myydä juuri trendikkäällä ekologisuudella. Se olisi vaihtoehto järjettömälle V8 maasturille.
Hieman yli 200 hv ei riittäisi minullekaan tuollaiseen autoon. Kuten sanoin, Volvo myy 300 ja 400 hv neloskoneita ja sellaisia ei kilpailijoilta tietääkseni saa. Suorituskyky on siis usemmille riittävä.
Kyllä intän. Enkä aiheetta. Yhtä kovasti sinä intät. Mutta pointti oli, että Volvon tulevista mahdollisesti huonoista myyntiluvuista on mahdotonta päätellä, johtuvatko ne moottorista, vai muista seikoista.
Keskustelemme edelleen samasta aiheesta, eli siitä, täytyykö maasturin keulalla olla V8, jotta se voi menestyä. Volvon myyntiluvut eivät sitä suoraan kerro, koska mahdollinen huono myynti voi johtua monista seikoista. Parempi indikaattori on se, mitä 10 vuoden kuluttua myydään. Mitä luulet, kumpi meistä on oikeassa? Onko V8:n merkitys maasturin keulalla kasvanut vai pienentynyt? Moneenko maasturiin edes saa tuolloin V8 moottoria. Jos sinä puhut totta, niin täytyyhän silloin edelleen olla paljon V8 maastureita, koska ihmiset eivät sinun mukaasi muuta osta.
Venäjällä tuskin mitään kielletään, mutta esim. Kiinassa on kyllä herätty jo saasteongelmaan.
Älä ole lapsellinen. Ymmärsit varmasti mitä tarkoitin. Jos teholukemia verrataan vanhoihin malleihin, niin esim BMW on käytännössä korvannut kaikki kutoset nelosilla ja lähes kaikki kasit kutosilla.Moottorit ovat joka suhteessa parempia kuin vanhat. Ei varmasti ole sinullekaan uusi asia ja itse olet suorastaan tätä downsizingiä hehkuttanut. Myyntiluvuista myös nähdään, että BMW myy paremmin kuin koskaan. Ei oiekin näytä siltä, että ihmiset vaativat suuria moottoreita. Tulevaisuudessa neloskoneet korvataan pitkälti kolmesylinterisillä. Miksi maastureissa ei toimittaisi samoin, kun koko automaailma urheiluautoja myöden tekee tuota? Ihan tosissasi väität, että potentiaalinen Volvon ostaja jättää auton kauppaan, jos kasin tilalla onkin 400 hv hybridi?
Kyse on tietenkin määristä. Kuten jo totesin, kyseisen auton tulevaisuuden myyntimääristä ei voi sanoa mitään, mutta tuskin ne kasikoneen puuttumiseen kaatuvat.
Ajattelija2013:
Puhunko totta??? Mitä ihmettä taas sekoilet? Olenhan jo kirjoittanut, että tämä on vain minun arvaus. Miten edes voi valehdella arviosta tulevasta? Kai nyt tässäkin aiheessa alat syyttämään valehtelusta, vaikka et tiedä aiheesta yhtään mitään. Sehän sinulta onnistuu. Onko sinussa muuten miestä laittaa panosta väitteidesi taakse? Itse seison sanojeni takana ja voin osoittaa väitteesi valehtelusta paskapuheeksi. Olen myös valmis asettamaan sopivan panoksen tuon puolesta. Valitettavasti vaikuttaa siltä, että olet tyypillinen nettiräyhääjä, jolla valahtaa löysät housuun siinä vaiheessa kun huutoon pitäisi vastata.
Ja tuossa ylhäällä olevassa viestissä ei ole yhtään mitään logiikkaa. Ensinnäkin esität valheellisen väitteen minun nimissä. En ole missään vaiheessa sanonut, etteivätkö ihmiset ostaisi muutakin kuin kasikoneisia maastureita. Olen alusta alkaen väittänyt vain tuon kasikoneen puutteen vähentävän myyntiä. Jos et mielestäsi valehtele, niin tuo esiin se kirjoitukseni, jossa tuollaista väitän.
Se, mikä ison moottorin merkitys on 10 vuoden päästä ei ole olennaista tässä. Kyse on nyt Volvosta, joka elää tätä päivää. Mikä on sen ison moottorin merkitys tänään? Siitä tässä on kyse. 10 vuoden päästä voi olla tilanne täysin toinen, mutta tämän mallin menestys ei riipu siitä.
Sokerina pohjalla vielä tämä aikahyppy. Tämän kyseisen malli myynti on mielestäsi huono indikaattori kyseisen mallin moottoripaletin kattaavuudelle, koska sen myyntiin voi vaikuttaa moni muukin asia. Siksi mielestäsi pitäisikin käyttää myyntiä 10 vuoden kuluttua. Onko nyt niin, että sitten 10 vuoden kuluttua myyntiin ei enää voisi vaikuttaa muut asiat kuin V8:n puute moottorivalikoimasta? Mihin tuo muiden tekijöiden vaikutus katoaa kymmenessä vuodessa? Kun perusajatukseesi on se, että mallin menestys pitäisi yrittää mitata jonkin toisen mallin myynnillä, niin eipä ihme että perusteesi ovat noin idioottimaisia.
Tälläisen auton moottori pitäisi ensisijaisesti tehdä suureksi ja hyväksi. Valmiista moottorista voitaisiin sitten ihmetellä, että jäikö kulutus alle 15 litran.
Muutenkin alkaa ottamaan päähän autojen moottoriominaisuuksien karsiminen ekohömpötyksen takia. Ongelma on lisäksi, että kun pienet moottorit ovat muodikkaita, eivät valmistajat edes yritä vähentää suurten moottoreiden kulutusta, vaan tekevät triplaturbo-suoraruiskutus-tsi-ecoboost-virityksiään.
Jos jollekin ei vielä ole selvää miksi autojen moottorit ja kulutukset pienenee eli mistä tämä downsizing -villitys johtuu, niin kysehän on tästä:
"Eurooppalaiset autovalmistajat joutuvat leikkaamaan uusien autojen päästöjä runsaalla neljänneksellä ensi vuosikymmenen alkuun mennessä.
Euroopan parlamentin täysistunto hyväksyi lain, jonka mukaan autovalmistajan kaikkien tuotettujen autojen päästöt saavat vuonna 2021 olla keskimäärin 95 grammaa kilometrillä"
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/paastorajat+tiukentuvat+tuntuvasti/201402647241
Ja uusia tiukempia päästövähennystavoitteita suunnitellaan jo ensi vuosikymmenelle eli rajat vaan tiukkenee. Ei autonvalmistajat nyt ihan huvikseen tuota downsizingia harrasta, vaan ovat pakotettuja siihen.
Itsekin olen sitä mieltä, että ainakaan kuutoskoneita ei pitäisi kokonaan haudata mallistoista, mutta sehän tässä on suuntauksena. Tosin esim. Ferrarihan on ilmoittanut ettei se aio luopua V12 ja V8 koneistaan ainakaan lähitulevaisuudessa. Saa sitten nähdä miten aikovat tuohon 2021 päästörajaan päästä.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288729258607.html
A-utoilija:
Eikö tuo ole autonvalmistajakohtainen? Ferrari voi ihan rauhassa myydä isoja moottoreitaan, kun Fiat myy pelkkiä puolimoottoreita.
Kylmälaukku:
En kyllä allekirjoita tuota väitettä. Onhan näitä isojakin moottoreita kehitetty paljon. Toki pienten markkinoiden vuoksi niihin ei satsata samaan malliin kuin miljoonia myyviin tavismoottoreihin, mutta se on aivan luonnollista. Esimerkiksi kasienkin käyttökierrosalue normiajossa siirtyy koko ajan alaspäin ja kulutus laskee samalla.
En tietenkään syyttänyt sinua valehteusta, joten jäitä hattuun. Tarkoitin vain, että jos väitteesi on oikea, niin silloinhan 10 vuoden kuluttuakin ihmiset vaativat ehdottomasti V8 moottoria maasturiinsa. Eli toisin sanottuna niitä myös valmistetaan ja myydään kuten nytkin. Jos minä olen oikeassa, niin suurin osa ihmisistä ei vaadi V8 moottoria maasturiinsa, vaan olellisempaa on moottorin ominaisuudet. Tällöin 10 vuoden kuluttua V8 maastureita ei kovin paljoa enää valmisteta ja Volvo on vain aikaansa edellä.
Eiköhän jokainen meistä tässä kohtaa esitä vain ennusteita tai mielipiteitä, joista näemmä olemme eriävää mieltä. Ja missä kohtaa minä olen sinulle räyhännyt? Sinä tässä näytät olevan se nettiräyhääjä viimeisen viestisi "paskapuheiden" ja "löysät housuun" juttujen perusteella.
Tosin se ei kyllä pidä paikkansa, että puhut vain Volvon myyntiluvuista. Tässä lainaus ensimmäisestä viestistäsi. Sanot aivan yksiselitteisesti, että monet ihmiset vaativat maasturiinsa V8 moottorin:
Ensinnäkään minä ole tietääkseni väittänyt, että sinä väität ihmisten ostavan VAIN kasikoneisia maastureita. Sinä kuitenkin väität, että suuri joukko ihmisiä vaatii ehdottomasti V8:n maasturin keulalle, vaikka tarjolla olisi saman suorituskyvyn omaavia pienempiä koneita pienemmällä kulutuksella. Tuo on se väite, jota itse en usko. En varsinkaan, jos puhutaan Volvon maastureista. Se Venäläinen AMG Mersun ostaja saattaa toki vaatia V8 koneen maasturiinsa vielä 10 vuoden kuluttuakin, mutta Volvoa tällainen henkilö tuskin ostaisi kuitenkaan.
Kuten jo totesin, esimerkiksi Bemarin mallistoista nähdään aivan suoraan, että sylinterimäärä ei ole ihmisille mikään oleellinen kriteeri. Oleellisempaa on moottorin muut ominaisuudet. BMW on korvannut lähes kaikki vanhat kasinsa kutosilla ja kutoset nelosilla, mutta silti myyntiluvut vain kasvavat ympäri maailman. Miksi maastureiden osalta tilanne olisi toinen? En ymmärrä. Toki reilu 10 vuotta sitten moni olisi haukkonut henkeä, jos silloin joku olisi väittäyt, että BMW korvaa lähes kaikki kutoskoneensa nelosturboilla. Ja jos olisi ääneen sanonut, että BMW:n yksi urheilullisimmista malleista on kolmesylinterinen 1,5 l turbo, niin olisi luultavasti uhottu, että tulee turpaan nakkikioskin jonossa.
Jos väittää, että tällä hetkellä on suuri joukko ihmisiä, jotka eivät suostu ostamaan kuin V8 maastureita, niin kaipa sama joukko on olemassa 10 vuoden kuluttuakin. Jos ei ole, niin silloinhan he ovat suostuneet ostamaan maastureitaan pienemmilläkin moottoreilla. Minusta tilanne 10 vuoden kuluttua on siis varsin oleellinen. Tämän hetkisestä tilanteestahan ei voida juuri mitään sanoa, koska Volvo taitaa olla lähes ainoa valmistaja, jolla on neloskone välillä 200-400 hv.
Kymmen vuoden aikahyppy liittyy myös siihen, että itse uskon, että ympäristön paine kasvaa yhä enemmän siihen suuntaan, että mitään V8 maastureita ei hyväksytä. Volvo haluaa olla ekologinen brändi ja moottorivalinta liittyy oleellisesti tähän. Kuten edelleen näemmä i8:n ja Teslan myynnistä, maailmassa on suuri joukko ihmisiä, jotka haluavat ostaa "ekologista luksusta", jolla luodaan kuvaa menestyvästä, mutta ekologisesta ihmisestä. V8 möhköjä varmasti vielä halutaan 10 vuoden kuluttuakin, mutta melko varmasti yhä vähenevissä määrin.
Pelkästään Volvon myyntiluvuistahan emme voi mitään päätellä.
Ajattelija2013:
Totta kai asiat voivat muuttua kymmenessä vuodessa. Esimerkiksi farkut, dieselit ja hybridit ovat muuttaneet markkinoita tuollaisen kymmenen vuoden aikana. Itse en kuitenkaan ole ottanut kantaa siitä, mikä tilanne on kymmenen vuoden kuluttua, eikä se oikein luontevasti tämän otsikon alle edes sovi. Logiikalla joku 80-luvun onnettomasti myynyt diesel-farkku oli loistava menestys, koska 2010-luvulla ei paljon muuta myydä. Millä tavalla tilanne 10-vuoden kuluttua muuttaa tämän päivän menestystä? Aivan, ei yhtään millään.
Täysin aiheetta ja vailla mitään tietoa asiasta aloit suoraan syyttämään minua valehtiljaksi. Sinänsä tuo ei yllätä, koska heat riitaa tällä palstalla kovin usein.
Jokainen kirjoittamani asia oli faktaa ja voin todistaa sen. Jos sinulle vain sopii, niin asia voidaan tarkastaa hyvin virallisista dokumenteista, kunhan vain päästään sopimukseen panoksista. Vastaatko huutoosi vai oletko niitä, jotka tykkäävät huudella vain jos pakoreitti on turvattu?
Niin sanon, mutta sinä satuilet, kuinka olisin muka väittänyt KAIKKIEN haluavan VAIN kahdeksansylinterisen. Väitteesi on satua, joka pohjautuu vain etäisesti todellisuuteen.
Jos sinä puhut totta, niin täytyyhän silloin edelleen olla paljon V8 maastureita, koska ihmiset eivät sinun mukaasi muuta osta.
Miten selitätte BMW i8:n ja Teslan menestymisen, jos kaikki haluavat vain V8 moottoreita?
Juuri näin. Asiat muuttuvat. Ja juuri sen vuoksi Volvon myynti tuskin kaatuu V8 koneen puuttumiseen (moneen muuhun asiaan se voi kaatua). Asiaa ei voi perustella sillä, että tällä hetkellä V8 myy hyvin ja neloskone huonosti jenkeissä, koska vaihtoehtoja ei oikein ole edes ollut tarjolla tuossa teholuokassa.
Jos V8 ei ole suosittu enää 10 vuoden kuluttua, niin kyllä mielestäni on omituista väittää, että seuraavan parin vuoden aikana Volvon myynti kaatuisi V8:n puutteeseen. Ja jos väittää, että tällä hetkellä merkittävä joukko ihmisiä vaatii V8 konetta eikä muuhun tyydy, niin miksi tilanne muuttuisi yhtäkkiä? Oma väitteeni on, että ihmiset eivät vaadi sylinterilukuja, vaan ominaisuuksia, lähinnä tehoa, vääntöä ja kulutusta. Jos sinäkin uskot, että 10 vuoden kuluttua V8 maastureita myydään paljon nykyistä vähemmän, niin eihän Volvon olisi siinäkään mielessä mitään järkeä kehittää omaa V8 konetta. Luultavasti Volvo teki nyt jotain sellaista, jonka suuntaista saksalaisetkin tulevat vielä tekemään.
Kirjoitin jo äsken ja kirjoitan uudelleen, että en syyttänyt sinua valehtelijaksi. Totuudella tarkoitin sitä, mikä tilanne tulee oikeasti olemaan tulevaisuudessa.
Mitä faktoja olen kiistänyt, jotka meinaat tarkastaa dokumenteista? Nykyhetken faktoista emme kai juurikaan ole eriävää mieltä.
En ole ainakaan tarkoituksella väittänyt sinun noin sanoneen ja senkin jo kertaalleen korjasin. Sinä sanot, että on olemassa suuri joukko ihmisiä, jotka hyväksyvät vain kahdeksikon maasturiinsa. Sanot myös, tai ainakin käsittääkseni tarkoitat, että suuri maasturi ei voi menestyä ilman V8 konetta. Kovasti ihmettelen, miksi näin olisi, ottaen huomioon nykyisen eko-egoilun, jota esimerkiksi Bemarilla ja Teslalla harrastetaan. Itse siis väitän, että kasin korvaaminen tehokkaalla nelosella saattaa jopa olla Volvon myyntivaltti. Enkä missään nimessä usko, että se ainakaan Volvon myyntiä vähentää, mikäli kyseinen moottoripaletti toimii kuten odotetaan.
Siis haloo ?
Kuka voi olla niin idiootti että ostaa autonsa pelkästään moottorin sylinterien lukumäärän perusteella ? Tällainen olettamus on aika outo etenkin kun puhutaan valistuneista kuluttajista.
Ennemmkin voisi kuvitella että halutaan mahdollisimman tehokas ja mahdollisimman hiljainen auto kuten vaikka joku Tesla.
En tiedä paljonko kilpailijoita ( X5, ML, Q7 )myydään suomessa, mutta arvaan että Volvo menee kärkeen, siten että myy enemmän kuin kilpailijat yhteensä.
A.Lalla:
Tuo on Suomen markkinoilla hyvinkin mahdollista, jos vertailupohjaksi otetaan pykälää pienemmät katumaasturit, joissa XC60 rekisteröitiin vuonna 2013 Suomessa 1120 kappaletta eli enemmän kuin kilpailijat yhteensä (Audi Q5 457 kpl, BMW X3 397 kpl ja MB GLK 233 kpl).
Otsikon loppuun (susi vai ei) täytyy kiinnittää ensimmäisenä huomiota. Aika paljon on tunnetta pelissä, kun ensimmäisenä uuden mallin osalta, josta ei ole testejä tai kokemuksia, täytyy käyttää kyseisiä termejä.
Lueskelin käytyä keskustelua ja omana mielipiteenäni totean; kun verrataan autoja moottoreineen kilpailijoihin, ottakaa hintataso huomioon. Tällä tarkoitan tuota V8 keskustelua. En minä ainakaan edes vertaa 85 tonnin autoa johonkin tuplasti kalliimpaan. Uskovaisia autojen suhteen on tällä palstalla monenlaisia, mutta eiköhän se auton valinta mene hintalapun mukaan. Odotellaan rauhassa vertailuja, jossa on samanhintaisia (nelikkoja ?) keskenään. Ja tämä näin suomalaisen ostajan näkökulmasta (en kyllä ole ostamassa tuon hintaista autoa).
Muualla maailmassa, tai enemmänkin euroopan ulkopuolella tuo moottoripaletin kapeus voi olla ongelmakin Volvolle, vaikka auto olisi kuinka hyvä tahansa. Tosin Volvokin tähtää XC 90 avulla ja uusilla rakenteillaan enemmän myyvempien/ halvempien mallien esille tuomiseen.
Ja mitä tulee nelosmoottoreiden kestoon, en epäile tuota Volvon tai muidenkaan nelosia valmistavien eurooppalaisten moottoreiden kestävyyttä. Enemmänkin moitin tätä nykymenoa, kun uutta ja monimutkaista tekniikkaa istutetetaan näihin autoihin hybridi muodossa. Mm. nämä Volvon, BMW:n, MB:n ja Audin hybrideistä on sellaisia, että ei houkuttele ostamaan sillä ajatuksella, että ajanpa autolla enemmän kuin muutaman vuoden. Ennemmin samoilta valmistajilta ei hybridi ja moottorilla, josta ei ole puristettu viimeisiä irti.
Turvallisuudesta totean, että etumatka kilpailijoihin on todennäköisesti olemassa korin osalta ainakin samanhintaisiin verrattuna hyvällä marginaalilla ja ehkäpä jopa elektroniikan osalta jonkin aikaa.
Vielä 2000- luvun alussa nämä eurooppalaiset kilpailijat vielä opettelivat markkinoinnille tärkeän Euro NCAP: vauhdittamana turvallisten korien tekemistä ja suurlujuus terästen käyttöä.
Ero on varmasti kaventunut, mutta kyllä turvallisuuspuoli on Volvolla edelleen valttina talvitoimivuuden ohella.
Muistakaa hiljentää hirvivaroitusmerkkien kohdalla näin syksyn tullessa!
Kylmälaukku:
Ferrari on oma itsenäiseksi yhtiöksi laskettu, jolloin se ei voi käyttää Fiatin päästölikuja hyväkseen.
Kovasti tuntuu tunteita herättävän tuo uusi XC90.
Aikamoisella paatoksella moni kirjoittaa ja on kyllä aikalailla huumorin puolelle menevää tavaraa.