Matkustan paljon Turun ja Helsingin väliä ja nyt kun uusi moottoritie avattiin aloin miettimään millä autolla pääsisin tuon välin vähimmällä kulutuksella jos haluan ajaa maksiminopeutta tai vähän päälle. Siis 120-130 km/h vauhdissa mikä auto merkki/malli/moottori kuluttaa vähiten?
Todennäköisesti joku isohko diesel, mutta mikä? Ja kuinka pienellä kulutuksella 100 kilometriä sillä taittuisi?
Kuka osaisi kertoa?
TM 8/2008 mittauksen mukaan Smart Fortwo CDI kuluttaa tasaisella 120 km/h nopeudella huimat 6,8 l/100km. Saksalaiset smartin käyttäjät puhuu taas osoitteessa http://www.motor-talk.de/forum/verbrauch-for2-cdi-bei-const-120-km-h-t776772.html noin 4 l/100 km kulutuksista samassa vauhdissa?
TM 1/2009 dieselvertailussa vähimmällä 120 km/h nopeutta kulki BMW 320d, jonka kulutus oli 5,9 l/100km.
TM 20/2008 ekovertailussa vähiten 120 km/h nopeudessa kulutti Skoda Fabia Combi 1.4 TDI DPF GreenLine, jonka kulutus oli 5,6 l/100 km.
Vältä tila-autoa ja maasturia. Farmari kuluttaa vähän enemmän kuin sedan. Muutoin taitaa olla paras valita auto joka on muutoin mieluinen.
Isommat moottorit kuluttavat periaatteessa enemmän kun tulet taajamaan ja ne ovat yleensä sen verran kalliimpia että säästöä ei taida syntyä merkittävästi. Litra dieseliä maksaa nyt 0,92 senttiä eli 20 000 km matkalla litran säästö /100 km tekee 184 euroa ja raskaamman auton dieselvero nipistää siitäkin vielä jonkun kympin pois.
Omasta kokemuksesta voisin suositella Audi A3 1.9TDIe,varmaan pihimpiäkin löytyy mutta omalla ajolla viimekesänä jolloin ajoin n.40tkm (pääasiassa 80-100km/h) maantietä kulutus alle 4l/100km ja diselvero on kohtuullinen tuohon kun ei ole mikään painava "mörkö".
Niin ja nimenomaan tuolla pumppusuutinkoneella! Hinta uutena(4tkm ajettu esittelyauto)oli alle 26t, eli ei edes hankinta hinnaltaan mikään kallis kun kuitenkin xsenonit,vakkari,2renkaat jo tuossa hinnassa.
Ja vaikka volkkarimiehet muuta väittääkin niin aivan eriluokan auto kuin joku samanhintainen golf!
Uskallan olla molemmat koeajaneena hieman eri mieltä. Golf V:stä en mene sanomaan mitään, mutta tämä uusi Golf oli kyllä kaikinpuolin vähintäänkin yhtä hyvä auto kuin Audi. Itse päätyisin aivan ehdottomasti uuteen Golfiin mieluummin
Patrik Smith:
Ihan fysiikan lakien perusteella veikkaisin että pieni ja sutjakka dieseli menis kaikkein pienimmällä, koska vierintävastus, eli käytännössä auton massa, ja ilmanvastus on ne jotka määräävät kuinka paljon energiaa auton liikuttaminen vaatii. Mutta jos jommasta kummasta ominaisuudesta joutuu tinkimään niin mieluummin sitten pikkasen painavampi kuin suurempi ilmanvastus noissa nopeuksissa.
Käytetyistä Smart Roadster menee varmaan todella vähällä noilla nopeuksilla.
Uusista Mini Cooper D on varmasti todella pihi noillakin nopeuksilla. Tuostahan pitäisi tulla vielä Cooper S-dieselinä.
Isommista MB C250 CDI BE ja E250 CDI BE voisivat tarjota mukavasti kulkua pienellä kulutuksella ja Miniä paremmat maantieominaisuudet. Kaupungissa ja mutkatiellähän Mini on omaa luokkaansa.
Monet pikkuautot on melko äänekkäitä kovemmissa nopeuksissa. Itse selvittäisin tämän ennen hankintaa. Oli suorastaan huvittavaa kun lainassa oli 2006 mallinen Yaris 1.0. Moottoritienopeudessa kesällä ei kuule edes omia ajatuksiaan.
Saattaa uusi fiesta 1.6 TDCI ECOnetic olla vahvoilla, tehdas ilmoittaa maantieajon kulutukseksi 3.2 litraa sadalla, eli todennäköisesti pieni ilmanvastus ja välitykset kunnossa. Saattaa Seat Ibiza olla myös aika taloudellinen, siis ekomallina. Eikö otsikko ollut mikä kuluttaa vähiten 120 nopeudessa.
Oma Vw 1,9 sdi, siis pumppusuutinvehje, on tänä talvena kuluttanut himpun alle 5l/100km, mutta vain n.90% ajosta on ollut tuota 120km/h (3000kier/min). Loput taajamassa tai kehäteillä.
Mutta niinkuin edellä huomautettiin, se melu on myös otettava huomioon. Rasittaa pitkän päivän päälle olla tunti-pari 80db melussa. Äänieristyksen ja ilmastoinnin vuoksi kannattaa maksaa vähän lisää.
Kulutuksen lisäys litralla/100km = n. 400-500eur kysyjän ajomäärillä, arvioisin.
Huoltoväli kannattaa katsoa myös. Varsinkin sen jakohihnan vaihtoväli. Hihnan vaihto maksaa varmaankin saman verran kuin litran lisäkulutus vuodessa.
TM 17/2008 ekovertailussa mukana ollut Ford Focus 1.6 TDCi Econetic näyttäs olevan toistaiseksi pihein minkä olen löytänyt. 120 km/h nopeudella kulutus 5,5 l/100km.
Keksikääs nyt joku tuota pihimpi laite mistä on TM:n mittaukset.
simppa:
5,8 l/100 km se kulutti kuin tuossa samassa TM 20/2008 ekovertailussa missä Fabia söi 5,6 l/100km. Eli melkein saman söi kuin tuo BMW 320d, joka on kokoisekseen ja tehoisekseen todella pihi laite. 318d varmaan menis vielä vähemmällä, eli Minin luokkaa.
koivuniemen herra:
Onko noista oikeita mittauksia jossain?
Audi A2 1.2 TDI kulutti 120:n nopeudessa 4.3 litraa, TM 14/2002.
Meidän yksi pensa vie alle 7 tuossa nopeudessa vaikka on "ylemmän keskiluokan" kulkine, siis kaukana "miniautoista"!
Metsähaka:
No ihan mahdollista, jos aerodynamiikka vaan on kunnossa kuten nykyautoissa alkaa pitkälle olemaankin. Miniautojen puolustukseksi on kyllä todettava, että pienestä autosta on aika mahdoton saada erityisen aerodynaamista, tai sitten on pääntilasta ja maavarasta tingittävä merkittävästi, mikä pilaa tuloksen isoissa nopeuksissa.
Toisaalta, pääseekö sillä teidän kulkineella Helsingissä ruuhka-aikaan kuuden litran kulutuksella? Syksyllä kun satuin kerran oikein kunnon ruuhka-aikaan olemaan menossa Tampereen suunnasta Sörnäisiin oli hyvä tilaisuus testata oikein kunnon kaupunkiajon kulusta ja silloin viimeiset 21km sujui smartilla 19km/h keskinopeudella 6,1l/100km kulutuksella eli 1,4 litralla. Taitaa "ylemmän keskiluokan" kulkine kuluttaa tuon verran tunnissa jo tyhjäkäynnillä.
Ryne:
Joo, kyllähän näitä vähän kuluttavia löytyy vaikka kuinka, jos nopeudet on tuota 80-100 km/h luokkaa. Siitä ei kuitenkaan ollut kyse, kun usein nämä samaiset 5 litraa satasella kuluttavat hörppäävätkin sitten 10 litraa satasella, kun nostaa hieman vauhtia. Ainakin itse aiemmin ajamani A3 1.6 bensakone oli juuri tällainen: hitaasti ajamalla (80km/h) kulutti kuusi ja nopeassa ajossa (120 km/h) 12 l/100km. Eli ihan turha vehje mun käyttöön. (99-vuoden täysin kunnossa oleva ko. A3:nen lojuu muuten nyt tyhjänpanttina "kesämökkiautona", kun ei sitä viitsi parilla tonnilla myydä, kun muuten ihan toimiva peli vielä on.)
235+255:
Saman verran oli kuluttanut Volkswagen Polo 1.9 TDI PD jo vuonna 2002, eli ei mitään kehitystä ole tapahtunut kuudessa vuodessa vaikka on pienempi konekin....
Knight Rider:
Ja tähänkö tasoon ei sitten pääse enää nykyisin millään autolla? Melkoista kehitystä dieseleissä!
Jorma L:
Tämä on todella hyvä pointti.
Eli korjaan kysymystä hieman: en missään tapauksessa valitsisi autoa, jolla kyseisen H:ki - Turku välin ajaminen olisi niin kovaäänistä, ettei pystyisi samalla hoitamaan puhelimessa asioita.
Ja pakko todeta vielä sekin, että perheessä on muksu, joten ihan noi miniautot joutuu senkin vuoksi väistämään.
Vieläkö laitat maksimi hinnan minkä käytät rahaa. Eli kun meluttomuus merkitsee myös, niin olisko bmw 318 d.
235+255:
Onko kellään faktaa noiden Bemareiden kulutuksesta kovissa nopeuksissa? Ainakin bensakoneista mulla on sellaisia kokemuksia, että kuluttavat ihan sikana enemmän kuin mitä mainostavat.
koivuniemen herra:
Tällä hetkellä on alla uusi Civic, mikä on ihan kiva vehje, mutta jo kolme vuotta vanha ja varmaan jossain vaiheessa vaihtoon menossa.
Alle 30k euroa se varmaan käytännössä pitäisi maksaa, mutta enpä usko että kalliimmalla saisi yhtään sen vähäkulutuksellistakaan?
Ja käsittääkseni tuollaisen Bemarin saisi vähän ajettuna reilusti alle kolmen kympin. Pitänee käydä koeajamassa tuo 318d.
Patrik Smith:
Mikä nyt on kova nopeus jota tarkoitat? TM mittaa vain 120 km/h asti:
235+255:
Osoitteessa http://www.motor-talk.de/forum/verbrauch-318d-auf-autobahn-t2003048.html?page=1 on saksalaisten keskustelua 318d:n kulutuksesta moottoritiellä. Joku väittää sen kuluttavan omassa moottoritieajossaan vain 4,8 l/100km:
TM:n 320d-mittauksen valossa kuulostaa vähän optimistiselta tuo kommentti... Toisaalta joku toinen taas kommentoi kulutusta 130 km/h nopeudessa näin:
235+255:
Varmasti totta kun tarkemmin ajattelee. Enpä muistanut ottaa huomioon Minin älyttömän tiheää vaihdelaatikkoa. Ainakin meidän edellisessä Cooperissamme kone huusi melkoisilla kierroksilla motarivauhdilla, eikä tämän uuden Cooper S:nkään vaihteisto kovin pitkävälitteinen ollut.
Suhtautuisin nettikeskusteluun suuremmalla varauksella kuin TM:n suorittamiin mittauksiin. Lienevätköhän nuo ajotietokoneen lukuja?
simppa:
Varmaan johtuu noista välityksistä myös että Roadsterilla menee 120km/h:ssa bensaa 6,jotain kun kone kiertää about neljäätonnia niissä nopeuksissa. Saattaisi se tuosta jonkun desin pudotakin jos kierroksia olisi tonnin verran vähemmän eli parhaan väännön paikkeilla ja pikkasen saattasi melukin siinä samalla vaimentua. Tosin se taas sitten huokuttaisi ajamaan pikkasen lujempaa mikä taas nostaisi turhaan kulutusta.
Meikäläisen Volvo S80 D5 dieseli vie noin 5,8L ja kyseessä on kuitenkin suht iso auto.
Tuota BMW 318d näyttäisi uutena olevan n. 40000.
100.000 km ajettuja näyttäisi löytyvän n. 22.000 euroon.
Alkoi hiukan kiinnostaa minuakin.
Mikähän noiden luotettavuus on ollut ja kuinka arvokasta on huollot?
Minkälaiset huoltovälit?
o-rengas:
TM 1/2009 vertailun tiedot 320d:lle pätevät varmasti myös 318d. Öljynvaihtovälit on ilmaisimen mukaan 20-30tkm. Isommat huollot sitten tuplaten tuon (eli noin 60tkm). 60tkm huoltoihin tuossa laskettu hintaa 636,05.
arska 50:
Itse en tuohon vanhaan D5-mottiin sekaantuisi. Markkinoilta löytyy parempiakin. Uusi D5 onkin sitten asia erikseen.
slowgear:
Ei ikävä kyllä pääse koska ruuhkassa seisomisessa kulutus on "ääretön"!
Tosin välttelen ajamista Suomen "syrjäseuduilla", siis ajelen lähinnä keskellä Suomea maanteillä!
simppa:
Matka-ajo motarilla. Siinä kannattaa kyllä keskittyä ihan muihin juttuihin kuin huipputehoon tai vääntöön.
Vanhatkin D5 koneet voivat hyvin tulla kysymykseen kunhan auto muuten on tarpeeseen sopiva. Ainakin S60 kulutus jää alle 6 litran vaikka mittarissa on 130 km/h ja moottorin ääntä ei edes kuule, renkaista tulee jotain ääntä. Hiljaisempiakin autoja varmaan löytyy. Jos alle 30 tonnilla saa vaikka http://www.nettiauto.com/volvo/v70/2491119 (minusta hyvin varusteltu, iso perheauto)
niin miksi ostaa uutena perusvarusteilla 318d? Uuden auton hinta tippuu kuitenkin ekana vuonna reippaasti. Linkin pyyntihinta on 29.900e, jotta pyyntihinnasta "lähtisi" kymppi pois, eli pyynti olisi 20 tonnia, kilometreja ja ikää tarvitaan 2-3 kertainen määrä. Esimerkkini Volvosta on ajettu kalliit kilometrit pois.
Tässä joitakin TM:n koeajamia autoja. Laitoin kulutuslukemien perään etu- ja takaosan meluarvot:
Merkki/Kulutus 120 km/h/Melu dB (A) 120 km/h Etu/Melu dB (A) 120 km/h Taka
Volkswagen Jetta 2,0 TDI 6,1 71 72
Citroen C5 1,6 Hdi Dynamique 6,2 69 70
Skoda Superb 2,0 TDI Elegance 6,8 69 69
BMW 525dA 6,9 67 68
Toyota Prius 7,0 70 72
Lancia Delta 2,0 Multijet 165 7,1 70 71
Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium Business 7,2 68 69
Fiat Linea 1,3 Multijet Diesel Sedan 7,2 74 73
Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. 7,5 72 73
Lexus IS 220d 7,7 68 69
Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance 7,7 69 70
Fiat 500 1,2 Lounge 7,7 74 75
Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo 7,8 71 72
Subaru Justy 1,0 Sport 7,8 75 73
Alfa Romeo 159 2,4JTDm 7,9 69 73
Honda Jazz 1,4i Comfort 7,9 72 73
Audi A6 3,0 TDI V6 Quatro A 8,1 68 69
Seat Ibiza 1,6 Sport 8,3 74 74
Suzuki Splash 1,0 GLS 8,4 71 72
Ford Fiesta 1,25 Trend 8,4 73 73
BMW 730 dA 8,5 66 67
Audi A4 1,8 TFSI Business 8,5 67 68
Toyota Avensis 12,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S 8,5 69 69
Peugeot 407 2,0 Confort 8,6 68 69
Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical 8,6 70 70
Citroen C6 2,7 V6 Hdi Exclusive 8,7 68 67
Mercedes-Benz S 400 CDI Lang 8,8 67 67
Renault Koleos 2,0 dCi 16V FAP Dynamic Executive 8,8 69 72
Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline 8,9 69 69
Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG 8,9 69 71
Volvo XC60 2,4D AWD Momentum 9,1 68 68
Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120 9,1 69 70
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Track&Field 4Motion 9,2 69 70
Mazda 6 2,0 Elegance 6MT 4-0V 9,2 68 71
Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite 9,3 73 74
Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD Touring 9,6 70 70
Chrysler 300C V8 HEMI 10,0 67 68
Audi Q5 3,0 V6 TDI Quatro S tronic 10,0 67 69
Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang 10,4 67 69
Subaru Impreza 2,0R 10,4 70 72
Lexus RX 400h 10,5 69 70
Renault Laguna Sport Tourer 2,0 16V Dynamique 10,5 69 70
Subaru Forester 2,0 X Exclusive 10,5 72 71
Mercedes-Benz S 500 Lang 10,7 65 66
BMW X6 35d 10,8 67 68
Land Rover Discovery 3 TDV6 SE 13,3 68 71
Volvo XC 90 13,7 68 71