Siis tuo Think on aivan hirveä kottero, josta en itse maksaisi edes kymppitonnia, vaikka sillä ajaminen ei maksaisi ikinä yhtään mitään. Täytyy kyllä olla viimeisen päälle fanaattinen viherpiiperö jos tuollaiseen haksahtaa. Ja uskoa että parempi taivaspaikka sillä teolla ansaitaan....
Tuskinpa tässä mitään suurta murrosta tulee sähköautojen takia, ja onhan tässä vielä pari vuosikymmentä aikaa katsella muutosta.
Sanotaan vaikka näin että ainakaan seuraavaan 10 vuoteen ei kannata omaa päätä vaivata moisella pohdiskelulla. Ammattiliikenteeseen moisia kapistuksia voi varmaan harkita about 15 vuoden päästä, veikkaisin.
Otetaan esimerkiksi perhekokoluokan sähköauto Nissan Leaf. Hinta USA:ssa noin $25000 ja hinta Britanniassa noin 28000. Kulkee yhdellä latauksella 160km ja nykysähköhinnoin yhden latauksen hinta on alle 2. Moottorin huoltotarve on lähes olematon. Polttonesteiden hintoihin ei ole lähivuosina odotettavissa huimia hinnan alennuksia.
Taksiin sellainen kannattaisi hankkia tänään. Sen saa ruokatunnin aikana ladattua. Leaf on riittävä menopeli Helsingin taksin tarpeisiin.
On haihattelua ajatella,että sähköauton tulo kestää vuosikymmeniä. Sähköauton käyttökustannusten ylivoimaisuus tekee niistä alle kymmenessä vuodessa kaikista yleisimmän autotyypin. Ensin yleistyvät Plugin Hybridit, koska haluamme varmuuden satojen kilometrien ajokantamasta. En usko, että Suomessa myydään kymmenen vuoden kuluttua enää yhtään "perinteistä" menopeliä.
Luulen, etten osta koskaan enään bensa- tai dieselautoa. Haluaisin ostaa sähköauton jo tänään. Kohta teiden varret täynnä kahviloita, joissa maksaa kahvi, berliininmunkki ja auton lataus 5.
Taksiin sellainen kannattaisi hankkia tänään. Sen saa ruokatunnin aikana ladattua. Leaf on riittävä menopeli Helsingin taksin tarpeisiin.
Taksissa tarvitaan auto, jolla voi viedä asiakkaan vaikkapa 300 km:n päähän, ilman että välillä tarvitsee pitää ruokatuntia.....olipa sitten miten edullinen auto kustannuksiltaan tahansa.
varsinkin kun esim. tämän talven himopakkasilla tuokin 160 km lienee vain kaukainen haave, max. 100 km lienee oikeampi juttu. Mummoille, jotka tarvitsevat kauppakasssia, voi sopiakin.
Lelut on vielä leluja, sitten kun puhutaan 500 km:n toimintasäteestä, voidaan palata astialle....
Miten noita sähköautoja/pistokehybridejä voidaan oikeasti ladata taloyhtiöissä joissa valtaosa suomalaisista taitaa asua joko vuokralla tai omistuspohjalta, kun jo sisälämmittimen käyttö aiheuttaa kateutta/mielipahaa lisääntyneen sähkönkulutuksen/mukavuuden muodossa?
Tolpat on yleensä taloyhtiön omaisuutta, niissä on ajastinkello ja maksu on luokkaa 120/vuosi. Tuo yhtälö sopii huonosti autojen lataukseen imo.
Jos lataamiselle lätkäistään reilu hinta, taloyhtiö rupeaa tienaamaan osakkaan kustannuksella joka on taas asunto-osakeyhtiölain vastaista.
Joissakin rivitaloyhtiöissä auton sähköpistokkeen sähkö tulee asunnon sähkökeskuksesta. Tällöin ei mitään ongelmaa ole.
Kerrostaloyhtiöön on pakko lisätä auton sähkötolppaan kWh-mittari. Jokainen joka on lunastanut sähköpaikan, maksaa taloyhtiölle ennakkomaksun kuukausittain ja mittarit luetaan esim. 3 kk välein ja laskutetaan/hyvitetään todellisen kulutuksen mukaan. Eli periaate sama kuin vesimittareiden kanssa.
Taloyhtiöt jossa on parkkihalli, ei varmaan ole joka autopaikassa edes sähköpistoketta. Näissä joudutaan miettimään miten sähkö ja kWh-mittari näihin järkevästi saadaan.
Sitten kun sähkö- ja pistokehybridiautoja alkaa olla enemmänkin on mietittävä sähkösyöttöjä perusteellisemmin.
Viro onkin yksi niistä paristasadasta maasta, joissa olosuhteet soveltuvat paremmin sähköautoille kuin Suomessa. Tosin tuossakin puhuttiin vain lataustolppien rakentamisesta, mikä ei varsinaisesti takaa että myös sähköautoja tulisi. Myös entisessä kotikaupungissani Hämeenlinnassa enisimmäiset julkiset sähköautojen latauspaikat rakennettiin jo 20 vuotta sitten, mutte eipä sielläkään sähköautot hirveästi ole yleistyneet sen jälkeen.
Onko joku käynyt katsomassa miten sähköautojen tekeminen sujuu Tampereen seudulla.
Linkki:http://www.sahkoautot.fi Ponnekkasti heidän toiminta ainakin alkoi.
Innokkuutta asiaan oli runsaasti.
Yleismediassa ei ole vähään aikaan näkynyt eikä kuulunut.
(Minulla ei havaintoa.)
Tuo on hyvä esimerkki siitä, että edes palava into ja kourallinen asialle omistautuneita ammatti-ihmisiä ei välttämättä pysty taistelemaan todellisuutta vastaan. Ensimmäisesten tuon projektin sähkö-Corollien piti päästä liikenteeseen jo pari vuotta sitten, mutta eipä ole juuri näkynyt.
Viro onkin yksi niistä paristasadasta maasta, joissa olosuhteet soveltuvat paremmin sähköautoille kuin Suomessa. Tosin tuossakin puhuttiin vain lataustolppien rakentamisesta, mikä ei varsinaisesti takaa että myös sähköautoja tulisi. Myös entisessä kotikaupungissani Hämeenlinnassa enisimmäiset julkiset sähköautojen latauspaikat rakennettiin jo 20 vuotta sitten, mutte eipä sielläkään sähköautot hirveästi ole yleistyneet sen jälkeen.
Onhan siinä mainittu: "Viron valtio ostaa 507 sähköautoa ja rakentaa koko maan kattavan sähköautojen pikalatausverkoston."
Lisäksi näin:
"Viron valtio tukee myös yksityisautoilijoita, jotka hankkivat itselleen sähköauton. Tuki annetaan noin 500:lle ensimmäiselle ostajalle sähköauton merkistä riippumatta."
Viro onkin yksi niistä paristasadasta maasta, joissa olosuhteet soveltuvat paremmin sähköautoille kuin Suomessa.
Millä tavalla Viron olosuhteet sopivat paremmin sähköautoille?
Tallinnassa on aivan yhtä kylmä ja pimeä kuin Helsingissäkin.
Joo, mutta välimatkat paljon pienempiä. Virossa taitaa päästä melkein yhdellä latauksella maan päästä päähän kun Suomessa siihen menee vähintään viisi.
slowgear,
saihan ne tehtyä ainakin sen yhden eCorollan.
Olihan siitä tv:ssäkin juttua ja löytynee se tieto myös edelleen heidän sivultaan.
Toiminnan piti saada enempi tuulta purjeisiin Tampereella ja hyvissä tiloissa.
Kai täällä on joku jutuissa myös Tampereelta, joten voisi kertoilla.
Sitä yhtäkään ei vaan taidettu saada rekisteröityä tieliikenteeseen ja alkuperäinen vaatimaton tavoite taisi olla peräti 500 konversiosähköautoa eli vaikka nyt kuinka yrittää olla optimistinen niin eipä tuota projektia nyt minään jättimenestyksenä voi pitää.
No eipä niitä sähköCorolloja ole näkynyt täällä Tampereella yhtään vielä liikenteessä. Pistän kyllä heti viestiä jos jossain vastaan tulee.
Viro onkin yksi niistä paristasadasta maasta, joissa olosuhteet soveltuvat paremmin sähköautoille kuin Suomessa.
Millä tavalla Viron olosuhteet sopivat paremmin sähköautoille?
Tallinnassa on aivan yhtä kylmä ja pimeä kuin Helsingissäkin.
Joo, mutta välimatkat paljon pienempiä. Virossa taitaa päästä melkein yhdellä latauksella maan päästä päähän kun Suomessa siihen menee vähintään viisi.
Monellako suomalaisella pikkukinnerillä ajellaan jatkuvasti Hangosta Petsamoon?
Ei kai kukaan osta sähköautoa sellaiseen käyttöön? Aiva kuten ei osta 2-paikkaista coupea perheautoksi tai avoautoa firman pakuksi.
On kai ostajallakin jokin vastuu, että ostaa tarkoitukseen sopivan auton?
Viroon rakennetaan 200-280 pikalatauspistettä. Ne tulevat suurimpiin taajamiin ja pääteiden varrelle. Auton akun voi ladata niissä puolessa tunnissa. Sähköautojen latausverkosto on suunnitelmien mukaan valmis ensi vuoden loppuun mennessä.
- Yksi kohde, johon latauspisteitä on suunniteltu, on kauppakeskukset. Koska lataaminen vie 20-30 minuuttia, siellä voisi olla myös muuta tekemistä, Sulling perustelee.
Virossa ne on ajatelleet sen näin:
Viroon rakennetaan 200-280 pikalatauspistettä. Ne tulevat suurimpiin taajamiin ja pääteiden varrelle. Auton akun voi ladata niissä puolessa tunnissa. Sähköautojen latausverkosto on suunnitelmien mukaan valmis ensi vuoden loppuun mennessä.
- Yksi kohde, johon latauspisteitä on suunniteltu, on kauppakeskukset. Koska lataaminen vie 20-30 minuuttia, siellä voisi olla myös muuta tekemistä, Sulling perustelee.
Monellako suomalaisella pikkukinnerillä ajellaan jatkuvasti Hangosta Petsamoon?
Ei kai kukaan osta sähköautoa sellaiseen käyttöön? Aiva kuten ei osta 2-paikkaista coupea perheautoksi tai avoautoa firman pakuksi.
On kai ostajallakin jokin vastuu, että ostaa tarkoitukseen sopivan auton?
Itselläni on aika usein tarvetta käydä Tampereelta esim. Helsingissä ja olisi se kiva päästä yhdellä latauksella eikä kolmella-neljällä. Jos taas auton käyttötarve on vähäistä, niin tuskin Suomesta löytyy montaakaan idealistia, jotka ostaa sen vuoksi 30 tonnin sähköauton jos samat ajot ajaa tonnin ritsalla.
- Yksi kohde, johon latauspisteitä on suunniteltu, on kauppakeskukset. Koska lataaminen vie 20-30 minuuttia, siellä voisi olla myös muuta tekemistä, Sulling perustelee.
Tuolla sähkömäärällä taitaa auton saada juuri ja juuri ajettua ulos kauppakeksuksen parkkihallista.
Monellako suomalaisella pikkukinnerillä ajellaan jatkuvasti Hangosta Petsamoon?
Ei kai kukaan osta sähköautoa sellaiseen käyttöön? Aiva kuten ei osta 2-paikkaista coupea perheautoksi tai avoautoa firman pakuksi.
On kai ostajallakin jokin vastuu, että ostaa tarkoitukseen sopivan auton?
Itselläni on aika usein tarvetta käydä Tampereelta esim. Helsingissä ja olisi se kiva päästä yhdellä latauksella eikä kolmella-neljällä. Jos taas auton käyttötarve on vähäistä, niin tuskin Suomesta löytyy montaakaan idealistia, jotka ostaa sen vuoksi 30 tonnin sähköauton jos samat ajot ajaa tonnin ritsalla.
Idealisteista en tiedä, mutta vaimollani on 20 tonnia maksanut työsuhdeauto, jolla on kahden vuoden aikana käyty tasan kerran Hämeenlinnassa. Kaikki muu ajo on ajettu tampereenseudulla.
Sähköauto tai jokin plug-in hybridi olisi ollut erinomainen peli tuohon käyttöön.
Niinpä Virossa ladataan autoja sikäläisellä palavalla kivellä tuotetulla sähköllä, norjalaisella vesivoimalla tai Suomen kautta johdettavalla venäläisellä ydinvoimalla.
Niinpä Virossa ladataan autoja sikäläisellä palavalla kivellä tuotetulla sähköllä, norjalaisella vesivoimalla tai Suomen kautta johdettavalla venäläisellä ydinvoimalla.
Kuinkahan mahtaa virolaisilla riittä rahaa ostaa tuota pörssisähköä kun kerran paljon enemmän tienaavilla suomalaisilla tekee välillä tiukkaa?
Idealisteista en tiedä, mutta vaimollani on 20 tonnia maksanut työsuhdeauto, jolla on kahden vuoden aikana käyty tasan kerran Hämeenlinnassa. Kaikki muu ajo on ajettu tampereenseudulla.
Sähköauto tai jokin plug-in hybridi olisi ollut erinomainen peli tuohon käyttöön.
No varmaan erinomaisen kivahan sellainen olisi, mutta mitään järkeähän siinä ei varsinkaan taloudellisessa mielessä ole. Useimmat ihmiset kuitenkin joutuvat ajattelemaan ja toimimaan taloudellisesti eikä varsinkaan kansantalouden ja kotimaan työllisyyden näkökulmasta ole järkeä siinä, että ihmiset sijoittavat ylimääräiset rahansa kulutuksen sijaan kiinteään omaisuuteen.
Eikö palavakivi ole se vihonviimeinen luonnon kannalta
Ainakin niitä huonoja energianlähteitä.
Wikipedia:
Hiljattain Eesti Energia on ottanut käyttöön uuden leijukerroskattilan, jonka avulla saastepäästöjä on saatu vähennettyä niin, että ne alittavat EU:n 2016 voimaantulevat päästödirektiivit.
- Yksi kohde, johon latauspisteitä on suunniteltu, on kauppakeskukset. Koska lataaminen vie 20-30 minuuttia, siellä voisi olla myös muuta tekemistä, Sulling perustelee.
Tuolla sähkömäärällä taitaa auton saada juuri ja juuri ajettua ulos kauppakeksuksen parkkihallista.
Nissan Leaf ja Mitsun iMiEV kun ladataan pikalaturilla 20-30 min, saadaan akkuihin 80%:n varaus, mikäli on uskominen engelsmanneihin.
Siis tuo Think on aivan hirveä kottero, josta en itse maksaisi edes kymppitonnia, vaikka sillä ajaminen ei maksaisi ikinä yhtään mitään. Täytyy kyllä olla viimeisen päälle fanaattinen viherpiiperö jos tuollaiseen haksahtaa. Ja uskoa että parempi taivaspaikka sillä teolla ansaitaan....
Näin Portugalissa polkaistaan sähköautokauppa alkuun.
"Ensimmäiset 5 000 sähköautoasiakasta saavat viiden tuhannen euron alennuksen ostoksestaan. Lisäksi ne on vapautettu ajoneuvo- ja tieveroista.
Sähköauton elinkaaren aikana tukisumma voi näin nousta 6 500 euroon".
Panostukset akkuteknologian kehittämiseen alkavat tuoda uutisia kehityksestä.
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/go-green/artikkelit/uusi-huipputehokas-litium-ioni-akku-saehkoeautoille.html?SC=1
Tuskinpa tässä mitään suurta murrosta tulee sähköautojen takia, ja onhan tässä vielä pari vuosikymmentä aikaa katsella muutosta.
Sanotaan vaikka näin että ainakaan seuraavaan 10 vuoteen ei kannata omaa päätä vaivata moisella pohdiskelulla. Ammattiliikenteeseen moisia kapistuksia voi varmaan harkita about 15 vuoden päästä, veikkaisin.
Otetaan esimerkiksi perhekokoluokan sähköauto Nissan Leaf. Hinta USA:ssa noin $25000 ja hinta Britanniassa noin 28000. Kulkee yhdellä latauksella 160km ja nykysähköhinnoin yhden latauksen hinta on alle 2. Moottorin huoltotarve on lähes olematon. Polttonesteiden hintoihin ei ole lähivuosina odotettavissa huimia hinnan alennuksia.
Taksiin sellainen kannattaisi hankkia tänään. Sen saa ruokatunnin aikana ladattua. Leaf on riittävä menopeli Helsingin taksin tarpeisiin.
On haihattelua ajatella,että sähköauton tulo kestää vuosikymmeniä. Sähköauton käyttökustannusten ylivoimaisuus tekee niistä alle kymmenessä vuodessa kaikista yleisimmän autotyypin. Ensin yleistyvät Plugin Hybridit, koska haluamme varmuuden satojen kilometrien ajokantamasta. En usko, että Suomessa myydään kymmenen vuoden kuluttua enää yhtään "perinteistä" menopeliä.
Luulen, etten osta koskaan enään bensa- tai dieselautoa. Haluaisin ostaa sähköauton jo tänään. Kohta teiden varret täynnä kahviloita, joissa maksaa kahvi, berliininmunkki ja auton lataus 5.
Finnicus:
Taksissa tarvitaan auto, jolla voi viedä asiakkaan vaikkapa 300 km:n päähän, ilman että välillä tarvitsee pitää ruokatuntia.....olipa sitten miten edullinen auto kustannuksiltaan tahansa.
varsinkin kun esim. tämän talven himopakkasilla tuokin 160 km lienee vain kaukainen haave, max. 100 km lienee oikeampi juttu. Mummoille, jotka tarvitsevat kauppakasssia, voi sopiakin.
Lelut on vielä leluja, sitten kun puhutaan 500 km:n toimintasäteestä, voidaan palata astialle....
Kyllä se sähköautoteknologia on vaikea toteuttaa:
https://www.youtube.com/watch?v=Tzc0Men--qc
Mitä mieltä olette E4-ohjelmasta?
http://www.globalzolution.com/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=41
Katso myös videon kohdasta 0:44
http://www.salon-auto.tv/news/en/video/green-pavelion/
Miten noita sähköautoja/pistokehybridejä voidaan oikeasti ladata taloyhtiöissä joissa valtaosa suomalaisista taitaa asua joko vuokralla tai omistuspohjalta, kun jo sisälämmittimen käyttö aiheuttaa kateutta/mielipahaa lisääntyneen sähkönkulutuksen/mukavuuden muodossa?
Tolpat on yleensä taloyhtiön omaisuutta, niissä on ajastinkello ja maksu on luokkaa 120/vuosi. Tuo yhtälö sopii huonosti autojen lataukseen imo.
Jos lataamiselle lätkäistään reilu hinta, taloyhtiö rupeaa tienaamaan osakkaan kustannuksella joka on taas asunto-osakeyhtiölain vastaista.
Joissakin rivitaloyhtiöissä auton sähköpistokkeen sähkö tulee asunnon sähkökeskuksesta. Tällöin ei mitään ongelmaa ole.
Kerrostaloyhtiöön on pakko lisätä auton sähkötolppaan kWh-mittari. Jokainen joka on lunastanut sähköpaikan, maksaa taloyhtiölle ennakkomaksun kuukausittain ja mittarit luetaan esim. 3 kk välein ja laskutetaan/hyvitetään todellisen kulutuksen mukaan. Eli periaate sama kuin vesimittareiden kanssa.
Taloyhtiöt jossa on parkkihalli, ei varmaan ole joka autopaikassa edes sähköpistoketta. Näissä joudutaan miettimään miten sähkö ja kWh-mittari näihin järkevästi saadaan.
Sitten kun sähkö- ja pistokehybridiautoja alkaa olla enemmänkin on mietittävä sähkösyöttöjä perusteellisemmin.
Fortum kyllä miettii jo näitä asioita.
http://www.kiinteistolehti.fi/uutiset/?id=6026
Näin Viroon saadaan sähköautoja.
Onko joku käynyt katsomassa miten sähköautojen tekeminen sujuu Tampereen seudulla.
Linkki:http://www.sahkoautot.fi
Ponnekkasti heidän toiminta ainakin alkoi.
Innokkuutta asiaan oli runsaasti.
Yleismediassa ei ole vähään aikaan näkynyt eikä kuulunut.
(Minulla ei havaintoa.)
Penteles:
Viro onkin yksi niistä paristasadasta maasta, joissa olosuhteet soveltuvat paremmin sähköautoille kuin Suomessa. Tosin tuossakin puhuttiin vain lataustolppien rakentamisesta, mikä ei varsinaisesti takaa että myös sähköautoja tulisi. Myös entisessä kotikaupungissani Hämeenlinnassa enisimmäiset julkiset sähköautojen latauspaikat rakennettiin jo 20 vuotta sitten, mutte eipä sielläkään sähköautot hirveästi ole yleistyneet sen jälkeen.
mhj:
Tuo on hyvä esimerkki siitä, että edes palava into ja kourallinen asialle omistautuneita ammatti-ihmisiä ei välttämättä pysty taistelemaan todellisuutta vastaan. Ensimmäisesten tuon projektin sähkö-Corollien piti päästä liikenteeseen jo pari vuotta sitten, mutta eipä ole juuri näkynyt.
slowgear:
Onhan siinä mainittu: "Viron valtio ostaa 507 sähköautoa ja rakentaa koko maan kattavan sähköautojen pikalatausverkoston."
Lisäksi näin:
"Viron valtio tukee myös yksityisautoilijoita, jotka hankkivat itselleen sähköauton. Tuki annetaan noin 500:lle ensimmäiselle ostajalle sähköauton merkistä riippumatta."
slowgear,
saihan ne tehtyä ainakin sen yhden eCorollan.
Olihan siitä tv:ssäkin juttua ja löytynee se tieto myös edelleen heidän sivultaan.
Toiminnan piti saada enempi tuulta purjeisiin Tampereella ja hyvissä tiloissa.
Kai täällä on joku jutuissa myös Tampereelta, joten voisi kertoilla.
slowgear:
Millä tavalla Viron olosuhteet sopivat paremmin sähköautoille?
Tallinnassa on aivan yhtä kylmä ja pimeä kuin Helsingissäkin.
sjvirt:
Joo, mutta välimatkat paljon pienempiä. Virossa taitaa päästä melkein yhdellä latauksella maan päästä päähän kun Suomessa siihen menee vähintään viisi.
mhj:
Sitä yhtäkään ei vaan taidettu saada rekisteröityä tieliikenteeseen ja alkuperäinen vaatimaton tavoite taisi olla peräti 500 konversiosähköautoa eli vaikka nyt kuinka yrittää olla optimistinen niin eipä tuota projektia nyt minään jättimenestyksenä voi pitää.
No eipä niitä sähköCorolloja ole näkynyt täällä Tampereella yhtään vielä liikenteessä. Pistän kyllä heti viestiä jos jossain vastaan tulee.
slowgear:
Monellako suomalaisella pikkukinnerillä ajellaan jatkuvasti Hangosta Petsamoon?
Ei kai kukaan osta sähköautoa sellaiseen käyttöön? Aiva kuten ei osta 2-paikkaista coupea perheautoksi tai avoautoa firman pakuksi.
On kai ostajallakin jokin vastuu, että ostaa tarkoitukseen sopivan auton?
Toronto:
Virossa ne on ajatelleet sen näin:
Viroon rakennetaan 200-280 pikalatauspistettä. Ne tulevat suurimpiin taajamiin ja pääteiden varrelle. Auton akun voi ladata niissä puolessa tunnissa. Sähköautojen latausverkosto on suunnitelmien mukaan valmis ensi vuoden loppuun mennessä.
- Yksi kohde, johon latauspisteitä on suunniteltu, on kauppakeskukset. Koska lataaminen vie 20-30 minuuttia, siellä voisi olla myös muuta tekemistä, Sulling perustelee.
Toronto:
Virossa se taitaa tulla palavasta kivestä.
sjvirt:
Itselläni on aika usein tarvetta käydä Tampereelta esim. Helsingissä ja olisi se kiva päästä yhdellä latauksella eikä kolmella-neljällä. Jos taas auton käyttötarve on vähäistä, niin tuskin Suomesta löytyy montaakaan idealistia, jotka ostaa sen vuoksi 30 tonnin sähköauton jos samat ajot ajaa tonnin ritsalla.
Penteles:
Tuolla sähkömäärällä taitaa auton saada juuri ja juuri ajettua ulos kauppakeksuksen parkkihallista.
slowgear:
Idealisteista en tiedä, mutta vaimollani on 20 tonnia maksanut työsuhdeauto, jolla on kahden vuoden aikana käyty tasan kerran Hämeenlinnassa. Kaikki muu ajo on ajettu tampereenseudulla.
Sähköauto tai jokin plug-in hybridi olisi ollut erinomainen peli tuohon käyttöön.
Penteles:
Viro liittyi pohjoismaiseen sähköpörssiin ja paksut kaapelit kulkevat Suomenlahden alitse Suomeen. http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/uutiset/lehdistotiedotteet?bid=1173
Niinpä Virossa ladataan autoja sikäläisellä palavalla kivellä tuotetulla sähköllä, norjalaisella vesivoimalla tai Suomen kautta johdettavalla venäläisellä ydinvoimalla.
sjvirt:
Kuinkahan mahtaa virolaisilla riittä rahaa ostaa tuota pörssisähköä kun kerran paljon enemmän tienaavilla suomalaisilla tekee välillä tiukkaa?
sjvirt:
No varmaan erinomaisen kivahan sellainen olisi, mutta mitään järkeähän siinä ei varsinkaan taloudellisessa mielessä ole. Useimmat ihmiset kuitenkin joutuvat ajattelemaan ja toimimaan taloudellisesti eikä varsinkaan kansantalouden ja kotimaan työllisyyden näkökulmasta ole järkeä siinä, että ihmiset sijoittavat ylimääräiset rahansa kulutuksen sijaan kiinteään omaisuuteen.
Toronto:
Ainakin niitä huonoja energianlähteitä.
Wikipedia:
Hiljattain Eesti Energia on ottanut käyttöön uuden leijukerroskattilan, jonka avulla saastepäästöjä on saatu vähennettyä niin, että ne alittavat EU:n 2016 voimaantulevat päästödirektiivit.
slowgear:
Nissan Leaf ja Mitsun iMiEV kun ladataan pikalaturilla 20-30 min, saadaan akkuihin 80%:n varaus, mikäli on uskominen engelsmanneihin.
http://www.thegreencarwebsite.co.uk/blog/index.php/tag/quick-charger/
en oikein tiedä minne osioon kuuluisi...
https://www.youtube.com/watch?v=jZ7A51h6cwU