Sähköauto

359 kommenttia
1235712
  • Penteles:

    Mitä tuossa huollossa sitten tehdään ei ole tiedossa. Ilmeisesti pääasiassa tarkistuksia ja mahdollisia säätöjä akuille, jarruille, nesteille ja elektroniikalle (diagnostiikka).




    No, polttomoottoriautollehan tehdään seuraavaa 20 000 km:n huollossa:



    - vaihdetaan öljyt ja suodatin

    - jätetään 20 tarkastuskohdetta tarkastamatta

    - jätetään raitisilmasuodatin vaihtamatta

    - jätetään mustia sormenjälkiä matkustamoon

    - kirjoitetaan törkeän suuri lasku



    Ensimmäinen kohta jää pois...



    Sähköauton huolto-ohjelma lienee samanlainen kuin polttomoottoriautolla, mutta ilman öljynvaihtoa, tulppien vaihtoa ja mahdollista nokkahihnapuljaamista. Jäähän sinne aika paljon monenlaista asioiden tarkastamista.



    Alkuvaiheessa tietysti valmistajat haluavat nähdä auton aika usein saadakseen luettua akkujen käyttötiedot.

      
  • Akkujen hintakehitys näyttää yllättävän kaikki ennustajat:

    http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article492173.ece?s=r&wtm=-31082010

      
  • uppia..



    Paljon puhuttu että suomessa on jo varsin valmis sähköverkosto.

    Tässä testi miten helppoa on laitailla sähköautoa ja kuinka kattava tuo verkosto todellisuudessa on tienpäällä.

    http://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/etusivu



    Aika vaivalloiselta tuntuu johtojen vetäminen. Vaikka latauksen suorittaisikin kotona ja töissä niin on tuossa yksi toimenpide lisää.

      
  • Style66:

    uppia..

    Paljon puhuttu että suomessa on jo varsin valmis sähköverkosto.
    Tässä testi miten helppoa on laitailla sähköautoa ja kuinka kattava tuo verkosto todellisuudessa on tienpäällä.




    Ei kai kukaan vakavissaan kuvittele, että sähköautolla ajeltaisiin ns. pitkää sivua ja matkan varrella pysähdeltäisiin latailemaan akkuja milloin minnekin?



    Ei, kyllä se sähköauto on kaupunkipyöritykseen ja työmatkojen ajamiseen. Latauksessa sitten yöt kotona ja päivät työpaikan pihalla.



    Style66:


    Aika vaivalloiselta tuntuu johtojen vetäminen. Vaikka latauksen suorittaisikin kotona ja töissä niin on tuossa yksi toimenpide lisää.




    On siitä toki vaivaa, mutta jos polttoainekulut on 100 km:llä 2 euroa, niin kai sitä muutaman kerran piuhankin kytkisi kotipihassa olevaan valmiiseen pistokkeeseen.

      
  • Etsikääpä netistä tietoa sähköauto ja Lithium akkupaloista. Eiköhän tuossa sähköautoilussa tule olemaan viellä haasteita. Kokeile "burned prius"

      
  • Penteles:

    Nokia on tehnyt yhteistyösopimuksen Clarionin kanssa Terminal Mode tekniikan kehittämiseksi.
    Tekniikka on täysin uusi tapa, jolla mobiililaitteet ja autojen tieto- ja viihdejärjestelmät toimivat yhdessä saumattomasti.
    Tähän liittyy myös älypuhelimien liittäminen järjestelmään.

    Älypuhelinta käytetään myös GM Voltin sähköauton yhteydessä.




    Eli kopioit Nokian mainoksesta että olisi 'täysin uusi tapa', sitten perään näytät kuvaa BlackBerrystä jota käytetään Voltin kanssa. Ihan kuin Nokian selitykset siitä mitä 'tulee joskus olemaan' pitäisi muutenkaan paikkaansa, jotkut nyt jo käytössä olevat Blue&Me ja Bemun Apple- ym. systeemit ovat todennäköisesti paljon kehittyneemmät ja toimivammat kuin sitten joskus vuosien päästä ehkä nähtävä Nokian juttu.



    Nokia nyt selittää aina ties mitä 'joskus tulevista' jutuista. Se on oppikirjaesimerkki miten markkinointia käytetään kun on jääty kauas kilpailijoista. Aivan kuten esim. Volvo on tehnyt 'konseptejaan' näyttäessään, tarkoitus on syytää pressitiedotteita ja mainoksia suunnitelmista ja oikeasti täysin teoreettisista jutuista jotta saataisiin aikaan vaikutelma siitä että tuotekehitys olisi niiden kanssa samalla tasolla jotka jo testaavat käytännössä uusia juttuja ja tuovat jo myyntiin.

      
  • Putput:

    Penteles:
    Nokia on tehnyt yhteistyösopimuksen Clarionin kanssa Terminal Mode tekniikan kehittämiseksi.
    Tekniikka on täysin uusi tapa, jolla mobiililaitteet ja autojen tieto- ja viihdejärjestelmät toimivat yhdessä saumattomasti.
    Tähän liittyy myös älypuhelimien liittäminen järjestelmään.

    Älypuhelinta käytetään myös GM Voltin sähköauton yhteydessä.


    Eli kopioit Nokian mainoksesta että olisi 'täysin uusi tapa', sitten perään näytät kuvaa BlackBerrystä jota käytetään Voltin kanssa. Ihan kuin Nokian selitykset siitä mitä 'tulee joskus olemaan' pitäisi muutenkaan paikkaansa, jotkut nyt jo käytössä olevat Blue&Me ja Bemun Apple- ym. systeemit ovat todennäköisesti paljon kehittyneemmät ja toimivammat kuin sitten joskus vuosien päästä ehkä nähtävä Nokian juttu.

    Nokia nyt selittää aina ties mitä 'joskus tulevista' jutuista. Se on oppikirjaesimerkki miten markkinointia käytetään kun on jääty kauas kilpailijoista. Aivan kuten esim. Volvo on tehnyt 'konseptejaan' näyttäessään, tarkoitus on syytää pressitiedotteita ja mainoksia suunnitelmista ja oikeasti täysin teoreettisista jutuista jotta saataisiin aikaan vaikutelma siitä että tuotekehitys olisi niiden kanssa samalla tasolla jotka jo testaavat käytännössä uusia juttuja ja tuovat jo myyntiin.


    En minä ja tuskin Nokiakaan tarkoittaa että "täysin uusi tapa" olisi vain ja ainoastaan Nokian. Minä tarkoitin tällä sitä että tällaiset järjestelmät tulevat yleistymään autoihin, muihinkin kuin sähköautoihin (Volt/BlackBerry).

      
  • Tämä oli mulle aivan uutta, että Suomalainen.

    Suomessa on nyt ensimmäisen kerran mahdollista hankkia kotimaassa sarjatuotannossa valmistettu sähköauto. Valmet Automotive esittelee Helsinki Electric Motor Show -näyttelyssä THINK City -kaupunkisähköautoja.




    image



    http://auto.fi.msn.com/page.php?page_id=4&news_id=201006158&p=3&cat=72

    Caveat emptor!
      
  • Hiilipäästö:

    Penteles:
    Mitä tuossa huollossa sitten tehdään ei ole tiedossa. Ilmeisesti pääasiassa tarkistuksia ja mahdollisia säätöjä akuille, jarruille, nesteille ja elektroniikalle (diagnostiikka).


    No, polttomoottoriautollehan tehdään seuraavaa 20 000 km:n huollossa:

    - vaihdetaan öljyt ja suodatin
    - jätetään 20 tarkastuskohdetta tarkastamatta
    - jätetään raitisilmasuodatin vaihtamatta
    - jätetään mustia sormenjälkiä matkustamoon
    - kirjoitetaan törkeän suuri lasku

    Ensimmäinen kohta jää pois...

    Sähköauton huolto-ohjelma lienee samanlainen kuin polttomoottoriautolla, mutta ilman öljynvaihtoa, tulppien vaihtoa ja mahdollista nokkahihnapuljaamista. Jäähän sinne aika paljon monenlaista asioiden tarkastamista.

    Alkuvaiheessa tietysti valmistajat haluavat nähdä auton aika usein saadakseen luettua akkujen käyttötiedot.


    Nissanin Jerry Hardcastle sanoo TM:n haastattelussa (19/2010 s.60) että Leaf sähköauton huollossa käynnin syy on ainoastaan jarrut.

    Onkohan todella näin? Tietysti sen varjolla voivat tehdä muun tekniikan tarkistuksia.



      
  • Jarruhuolto : ovh 350 euroa....kun se on sähköauto. Tämä siis kuvitteellinen arvaus tulevasta. :smile:

      
  • Penteles:

    Nissanin Jerry Hardcastle että Leaf sähköauton huollossa käynnin syy on ainoastaan jarrut.
    Onkohan todella näin? Tietysti sen varjolla voivat tehdä muun tekniikan tarkistuksia.




    Tottahan se on, että sähkömoottorit ovat huoltovapaita.



    Ei Tojota Priuksessakaan ole mitään sähkötekniikkaan liittyviä määräaikaishuoltokohteita. Priuksen jarrupalatkin on todettu ennätyskestäviksi, kun valtaosa jarrutuksen energiasta otetaan talteen eikä hinkata jarrupaloilla lämmöksi.



    Tosin ei sähkömoottorikaan poista esim. ilmastointilaitteen huoltoa tai sisäilmansuodattimen vaihtotarvetta. Jokatapauksessa huollot lienevät olennaisesti kevyemmät kuin polttomoottoriautoissa.



    Valmistajan toiveenahan tietysti on, että asiakas maksaa polttimoiden tarkastuksesta, saranoiden rasvauksesta ja huoltokirjan leimaamisesta maltaita.

      
  • Penteles:

    Putput:
    Penteles:
    Nokia on tehnyt yhteistyösopimuksen Clarionin kanssa Terminal Mode tekniikan kehittämiseksi.
    Tekniikka on täysin uusi tapa, jolla mobiililaitteet ja autojen tieto- ja viihdejärjestelmät toimivat yhdessä saumattomasti.
    Tähän liittyy myös älypuhelimien liittäminen järjestelmään.

    Älypuhelinta käytetään myös GM Voltin sähköauton yhteydessä.


    Eli kopioit Nokian mainoksesta että olisi 'täysin uusi tapa', sitten perään näytät kuvaa BlackBerrystä jota käytetään Voltin kanssa. Ihan kuin Nokian selitykset siitä mitä 'tulee joskus olemaan' pitäisi muutenkaan paikkaansa, jotkut nyt jo käytössä olevat Blue&Me ja Bemun Apple- ym. systeemit ovat todennäköisesti paljon kehittyneemmät ja toimivammat kuin sitten joskus vuosien päästä ehkä nähtävä Nokian juttu.

    Nokia nyt selittää aina ties mitä 'joskus tulevista' jutuista. Se on oppikirjaesimerkki miten markkinointia käytetään kun on jääty kauas kilpailijoista. Aivan kuten esim. Volvo on tehnyt 'konseptejaan' näyttäessään, tarkoitus on syytää pressitiedotteita ja mainoksia suunnitelmista ja oikeasti täysin teoreettisista jutuista jotta saataisiin aikaan vaikutelma siitä että tuotekehitys olisi niiden kanssa samalla tasolla jotka jo testaavat käytännössä uusia juttuja ja tuovat jo myyntiin.

    En minä ja tuskin Nokiakaan tarkoittaa että "täysin uusi tapa" olisi vain ja ainoastaan Nokian. Minä tarkoitin tällä sitä että tällaiset järjestelmät tulevat yleistymään autoihin, muihinkin kuin sähköautoihin (Volt/BlackBerry).

    Näin BMW suunnittelee informaatiota autoihinsa:



    http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/automerkit/artikkelit/bmwn-autoihin-tulossa-roppakaupalla-uutta-teknologiaa.html?SC=1



      
  • image



    Sähköauton CO2-päästöt ovat 0 g.
    Käyttökustannukset ovat noin 1,5 € / 100 km.
    SähköautoT ovat polttomoottoriautoja hiljaisempia.
    Sähköautossa on suurempi vääntö kuin polttomoottoriautoissa.
    Sähköautoilla on positiivisia terveysvaikutuksia erityisesti kaupunkialueilla, koska ne vähentävät pienhiukkaspäästöjä.
    Sähkömoottori on hyötysuhteeltaan parempi kuin polttomoottori, koska sähkö on energiana käyttökelpoisemmassa muodossa kuin lämpö.


    Ainakin halpaa ajelua, ellei verotus "taklaa"hienoa ajatusta. :sunglasses:



    http://stellaone.fi/index.php?id=sahkoautot

    Caveat emptor!
      
  • Audin sähköauto kulki 600 km yhdellä latauksella.

    Pikalataus kestää 6 minuuttia!

    Akut eivät vie tilaa matkustamolta eikä tavaratilalta!



    http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/go-green/artikkelit/uusi-huikea-saehkoeautoinnovaatio-yli-600km-ajomatka-6-minuutin-latauksella.html?SC=1

      
  • Rätkätin laittoi jo aiheesta linkin missä latauksen kerrottiin kestäneen 4h.



    http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101039091



    115kWh akkujen lataus 6min? Megawatin tehollako akkuja ladataan? :lol:



      
  • Opelixi:

    Rätkätin laittoi jo aiheesta linkin missä latauksen kerrottiin kestäneen 4h.

    http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101039091

    115kWh akkujen lataus 6min? Megawatin tehollako akkuja ladataan? :lol:




    Täällä video aiheesta:



    https://www.youtube.com/watch?v=i4IXOxSxB7U

      
  • Tuossa videossahan vain hehkutettiin samaa asiaa. Voihan olla, että yhden akun voi ladata 6min täyteen, mutta mietipä nyt hetki tuota 115kWh akustoa. 6min latausaika ilman häviöitäkin tarkoittaisi yli megawatin tehoa. Tavallisella 400V kolmivaihesähköllä puhutaan 1660A virrasta eli käytännössä mahdotonta.



    Lataus pitäisi tehdä suoraan 20kV muuntajasta ja silloinkin virtaa kulkee yli 30A. Ongelmana on vain välitön hengenvaara ja todennäköisesti koko taajama on pimeänä, kun kytket laturin "seinään" :grin:

      
  • Aika tehokkaita akkujen latausjärjestelmiä on olemassa:



    http://www.akerwade.com/v.php?pg=2

      
  • Ota 3x25 A pääsulakkeesta isoja tehoja, kun muutkin laitteet voivat olla toiminnassa.

      
  • Kovia lupauksia. Tuossahan kerrotaan ratkaistun oikeastaan kaikki akkujen ongelmat. Mielenkiintoisat nähdä, onko lupauksille katetta. Ainakin jossain ollaan jo pitkällä, kun auto liikkuu pitkiä matkoja muuallakin kuin simulaatioissa. Kotona on aikaa latailla akkuja. Tienpäällä ladataan taasen latausasemilla, joihin saatanee järjestettyä kotia enemmän virtaa.

      
  • Minusta auton kytkeminen sähkönjakeluun on pakko perustua johonkin standardiliittimeen. Kotikäytössä tuskin muu tulee kysymyksen kuin 16A maadoitettu pistotulppa. Sillä saa siirrettyä noin 3500W eli 50 kWh akun lataus kestää jonkun matkaa yli 14h. Jos autossa on useampia rinnakkaisia tapoja ja on tilaa vähän tuhdimmalle kaapelille niin tutusta 3-vaiheisesta ns. isosta punaisesta 3v pistotulpasta saa 63A/400V kulkemaan jossain kaupallisessa sähkönjakelussa. Senkin max. virralla 50kWh akun lataaminen kestää yli tunnin eli ei ihan kahvitauko matkanvarrella. Tuollaisilla virroilla lataamiset alkaa sisältää jo vähän riskejä. Akut voi jonkin verran lämmitä latauksen aikana ja autoja luultavasti palaisi muutamia vuosittain latausasemilla. Yleisesti ottaen homma varmaan sujuisi ihan OK mutta jo yhtä autoa ladattaisiin 200-300krt/a ja jos autoja olisi vaikka 10 000 liikenteessä, niihin latauskertoihin sisältyy jo muutama epäonnistunutkin, promillen osia.

      
  • "Sähköautot ovat saamassa standardin lataamistaan varten. "

    "Standardissa virtalähteen jännite on 400 volttia ja virta 63 ampeeria. "



    http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article274720.ece



    Hienoa on, jos akkuvalmistajat lupaavat 6min latausajan. Kotona ollessa latausajalla ei ole niinkään väliä ja sillä hoituisi kauppareissut ja kodin-työpaikan välit. Tuollaisilla 600km matkoilla yleensä pidetään lepotauko muutenkin jolloin lataus pitäisi saada suoritettua ruokailun aikana eli 30-45min.



    Toimittajan höpinät 115kWh akuston lataamisesta 6min on lievästi liioittelua. Tuollaisen tehon siirtäminen ei onnistu pienjännitteellä eikä pistokeliittimillä.

      
  • Penteles:

    Aika tehokkaita akkujen latausjärjestelmiä on olemassa:

    http://www.akerwade.com/v.php?pg=2




    Tyypillistä jenkkien markkinahöpinää. "Tankkaa akku yhtä mukavasti kuin bensiinitankki". Ko. firman tehokkain letku syöttää 50KW jolla muutamassa minuutissa saa täyteen latausmäärän jolla pääsee hädin tuskin seuraavalle tankkausasemalle. Jos systeemit yleistyvät, jonottaminen tankkaukseen saa uuden merkityksen. Lataus per auto on minimissään puoli tuntia jos akku ei ole kovin iso.

    Kun muistetaan että 1L bensiiniä = 9 kWh, niin 50 L bensaa tarkoittaa 450kWh. Sanoisin, että sähkön tankkaaminen on isollakin teholla 10 x hitaampaa kuin bensiinin.

      
  • Jorma L:


    Kun muistetaan että 1L bensiiniä = 9 kWh, niin 50 L bensaa tarkoittaa 450kWh. Sanoisin, että sähkön tankkaaminen on isollakin teholla 10 x hitaampaa kuin bensiinin.




    Hyötysuhde on kuitenkin korkeintaan puolet sähköautosta. Sähköauton kulutus oli n.15kWh/100km = n. 1,7l bensiiniä. Kylmemmillä keleillä tilanne vähän tasoittuu, kun hukkalämpöä voidaan hyödyntää.



    Toki latausajassa ei päästä lähellekään polttomoottoria tuollaisella latausteholla .

      
  • Käytännön ohjeita ajoneuvon akkujen lataamisesta:



    https://www.youtube.com/watch?v=7huAya0Cmg8 :smile:

      
  • Jorma L:

    Lataus per auto on minimissään puoli tuntia jos akku ei ole kovin iso.
    Kun muistetaan että 1L bensiiniä = 9 kWh, niin 50 L bensaa tarkoittaa 450kWh. Sanoisin, että sähkön tankkaaminen on isollakin teholla 10 x hitaampaa kuin bensiinin.




    Kuzetustahan noista mainoshöpinöistä on iso osa. Kuten vaikka tuo saksalaisten ennätys. Siinä muka käytettiin akkua, jonka energiatiheys on 1000 Wh/kg, ja raportoijana oli tunnetusti hiukan epämääräisen maineen saanut toimittaja. Joten tuohon ennätykseen ei kannata ihmeemmin katsoa.



    Mutta pieni korjaus tuohon Jorman laskelmaan on kuitenkin paikallaan. Sähkö tulee sähkönä, ja sen energia on hyvällä hyötysuhteella muunnettavissa liikkeeksi. Sen sijaan bensiinin energiamäärä on bensiinin polttamisesta saatava lämpöenergia, jota ei voida muuttaa hyvällä hyötysuhteella liikkeeksi.



    Käytännössä suhde on osapuilleen se, että pihi sähköauto vie 140 Wh/km ja vastaavasti pihi bensiiniauto 4 l/100 km. Niinpä tästä saadaan sellainen vaihtosuhde että yksi bensiinilitra vastaa ehkä 3,5 kWh sähköä, yksi diesellitra noin 4,0 kWh:ta.



    Joten jos haluat mukaan 50 litran bensatankillista vastaavan määrän sähköä, sitä pitäisi ottaa tuollainen 200 kWh. Nykyisellä sähköautojen käytännön akkutekniikalla paketti painaa pari tonnia ja maksaa maltaita.

      
  • Vihreä Ohjauspyörä -palkinto Peugeot iOn'ille.



    http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201007717

      
  • On tuleva sähköauto Golf blue-e-motion aika täynnä Li-On akkuja:



    image

      
  • Japanissa auton suunniteltu käyttöikä on 5 vuotta. Sen jälkeen käytöstä alkaa tulla kallista. Markkinat on näin viritetty käyttämään maassaolevien autotehtaiden palveluja säännöllisesti. Ongelmahan ei ole niin iso kuin Suomessa vastaava olisi koska verotuksellisesti tai muulla konstein esim. Prius maksaa nykykurssilla laskettuna noin 16.500 EUR. Eihän tuon summan ajaminen nollaan viidessä vuodessa tee kuin reilut kolme tonnia vuotta kohden, mikä vastaa hyvinkin 30kEUR autojen vuotuista arvonmenetystä Suomessa ekan viiden vuoden aikana.

    Tästähän voi kuitenkin rivien välistä lukea, ettei autonvalmistaja välttämättä ole kehittänyt esim. Toyotaa kestämään Suomen olosuhteissa 15 vuotta. Kenellähän lienee varaa vaihtaa käytettyyn hybridiin akut? Tuon Golfinkin akkujen vaihtokustannukset ylittävät auton arvon helposti. Varaosa-akkujen hinnat on kuitenkin muuta kuin kustannukset autotehtaan linjalla + työt päälle. 10 000 EUR?

      
  • Jorma L:

    Tuon Golfinkin akkujen vaihtokustannukset ylittävät auton arvon helposti. Varaosa-akkujen hinnat on kuitenkin muuta kuin kustannukset autotehtaan linjalla + työt päälle. 10 000 EUR?




    Renault on miettinyt akkujen liisaamista noin 80 euroa/kk hintaan.

    Tässähän voisi olla järkeä.

    Silloin sähköauton hinta olisi aivan toista luokkaa kun akuista, jotka nostaisivat auton hintaa melkoisesti, ei tarvitsisi maksaa veroja.



    Tuo 80 euroa/kk tarkoittaa 7680 euroa 8 vuodessa.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit