Sähköauto

359 kommenttia
167891012»
  • BMW tulee tekemään seuraavaksi i5 sähköauton ja mallisarja saattaa yltää aina i9-malliin asti.

    http://www.bmwblog.com/2014/01/16/bmw-hints-i5-model-development/

      
  • Penteles:

    BMW tulee tekemään seuraavaksi i5 sähköauton ja mallisarja saattaa yltää aina i9-malliin asti.
    http://www.bmwblog.com/2014/01/16/bmw-hints-i5-model-development/




    LInkin kuvasta tulee ensin mieleen citikan DS 5 malli...

      
  • finman:

    Penteles:
    BMW tulee tekemään seuraavaksi i5 sähköauton ja mallisarja saattaa yltää aina i9-malliin asti.
    http://www.bmwblog.com/2014/01/16/bmw-hints-i5-model-development/


    LInkin kuvasta tulee ensin mieleen citikan DS 5 malli...




    Niin tuli minullekin.

      
  • Näin IS kirjoittaa öljyalan ehdotuksista:



    "Öljyalan keskusliitto ehdottaa, että kansan keskuudessa jo selkeää suosiotakin saavuttaneiden ladattavien hybridien ja hitaasti Suomessa yleistyvien sähköautojen lataussähköä pitäisi alkaa verottaa kireämmin kuin muuta sähköä. Öljyalan keskusliiton mielestä liikenteen polttoaineiden nykyinen energiaveromalli tulisi laajentaa koskemaan kaikkia liikenteen polttoaineita."



    "Lisäksi Öljyala ehdottaa, että sähköä hyödyntävien ajoneuvojen käyttövoimaveroa pitäisi nostaa, ja se laskettaisiin sähköveron ja liikenteen sähköveron erotuksena ja arvioitaisiin vuotuisen ajomäärän perusteella."



    "Tämän lisäksi sähköauton autovero pitäisi Öljyalan mukaan laskea keskimääräisen sähköntuotannon hiilidioksidipäästön mukaisesti, mikä nostaisi autoveroa näiden autojen osalta. Öljyntuotannon, jalostamisen ja jakelun aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä liiton julkilausumassa ei sen sijaan autoveron yhteydessä puhuta lainkaan. Suomen autoverotus on CO2-pohjainen, ja siinä otetaan huomioon auton tienpäälliset CO2-päästöt."




    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288645141306.html

      
  • nostetaas tämä taas esiin :tongue:



    http://yle.fi/uutiset/sahkoautot_valtasivat_viidenneksen_norjan_automarkkinoista/7170687



    "Sähköautojen osuus Norjan automyynnistä nousi ennätystasolle maaliskuun aikana. Joka viides Norjassa maaliskuussa myyty uusi auto oli sähköauto.



    Uuden Teslan ostavien norjalaisten verohelpotukset voivat yltää jopa 91 000 euroon, joka on enemmän kuin Teslan myyntihinta eli noin 75 000 euroa."



      
  • surffari:

    nostetaas tämä taas esiin :tongue:

    http://yle.fi/uutiset/sahkoautot_valtasivat_viidenneksen_norjan_automarkkinoista/7170687

    "Sähköautojen osuus Norjan automyynnistä nousi ennätystasolle maaliskuun aikana. Joka viides Norjassa maaliskuussa myyty uusi auto oli sähköauto.

    Uuden Teslan ostavien norjalaisten verohelpotukset voivat yltää jopa 91 000 euroon, joka on enemmän kuin Teslan myyntihinta eli noin 75 000 euroa."




    Onko jostain selvinnyt, miksi öljymaa Norja niin ponnekkaasti suosii sähköautoja? Luulisi valtion pisnemallin suosivan lähinnä V8 bensiinimalleja kun verot on jo kohdillaan.

      
  • Jorma L:



    Onko jostain selvinnyt, miksi öljymaa Norja niin ponnekkaasti suosii sähköautoja? Luulisi valtion pisnemallin suosivan lähinnä V8 bensiinimalleja kun verot on jo kohdillaan.




    Norja on myös sähkömaa. Kun vähäpäästöistä sähkö on ylenmäärin, niin onhan siinä paljonkin ajatusta ajaa itse sähköllä ja myydä öljyt muille. Ilmaisesti siellä osataan laskea pari vaihetta pidemmälle kuin Suomessa, jossa äly riittää ainoastaan verottamiseen.

      
  • NHB:

    Jorma L:


    Onko jostain selvinnyt, miksi öljymaa Norja niin ponnekkaasti suosii sähköautoja? Luulisi valtion pisnemallin suosivan lähinnä V8 bensiinimalleja kun verot on jo kohdillaan.


    Norja on myös sähkömaa. Kun vähäpäästöistä sähkö on ylenmäärin, niin onhan siinä paljonkin ajatusta ajaa itse sähköllä ja myydä öljyt muille. Ilmaisesti siellä osataan laskea pari vaihetta pidemmälle kuin Suomessa, jossa äly riittää ainoastaan verottamiseen.




    norjassa on paljon vesivoimaa jota nyt käytetään ns perusvoimana kun sitä voisi käyttää säätövoimanakin. siellä myös tuulee paljon kun on iso meri vieressä. tällöin tuulivoimaa voidaan rakentaa reippaasti tekemään ns päästötöntä sähköä mutta sähkö pitää saada kulumaan johonkin ja yksi tapa on korvata öljyn käyttöä polttoaineena. öljy ja jalostetut öljytuotteet ovat kalliimpia kuin tuulisähkö joten on rahallisestikin kannattavaa myydä energia öljynä.



    norjakin yrittää vähentää co2-lukemiaan. tuo on yksi hyvä tapa tehdä moista.



    suomessa rahallisesti kannattaa ensin korvata öljylämmitystä ja sähkölämmitystä jollakin muulla, vaikkapa kesällä tuulivoima- ja talvella ydinvoimakäyttöisillä ilma/maalämpöpumpuilla tai öljy/hiili/maakaasukaukolämpö korvata jättellä/hakkeella/turpeella/lämpöpumpuilla/muilla

      
  • Voisiko joku avata, miksi Suomessa tuetaan esim. Tesla S.:n leasing- käyttöä n. 20k€/3vuotta, mutta yksityishenkilö maksaa veroa veron päälle yli 30k€ jos haluaa ostaa kyseisen auton. Ei ymmärrä.

      
  • halko6:

    Voisiko joku avata, miksi Suomessa tuetaan esim. Tesla S.:n leasing- käyttöä n. 20k€/3vuotta, mutta yksityishenkilö maksaa veroa veron päälle yli 30k€ jos haluaa ostaa kyseisen auton. Ei ymmärrä.




    tuotekehitystukea kriteerit täyttävälle firmalle, käytännössä olisi muuten halvempaa vaikkapa latausaseman/komponenttien/verkon tms testaamiseksi hommata kuormittavaksi laitteeksi invertteri joka survoisi "lataussähkön" (DC:t&#228:wink: takaisin verkkoon (AC). invertteriin voisi sitten softalla tehdä eri "latausprofiileja" jne, käytännössä verkosta otetaan tuolloin vain häviöt. vielä halvempaa olisi laittaa vastuksia perään ja lämmittää vaikkapa ilmaa mutta tuolloin sähköä kuluu paljon, jolla voi olla rahallinenkin arvo.



    tuolla lailla sähköautoista on tehty hyvä tapa testailla, tosin pitää rakentaa latausinfraa jne (joita muutkin saavat yleensä käyttä&#228:wink:, mutta saa käyttöarvoakin (akut pitää saada tyhjäksi) ja ehkä mainosarvoa.

      
  • halko6:

    Voisiko joku avata, miksi Suomessa tuetaan esim. Tesla S.:n leasing- käyttöä n. 20k€/3vuotta, mutta yksityishenkilö maksaa veroa veron päälle yli 30k€ jos haluaa ostaa kyseisen auton. Ei ymmärrä.




    Oletko lukenut ehdot tuelle? Siellä se seisoo ihan selvästi miksi tuki maksetaan jos vähän käyttää ajatusta. Miten JO ja autoverotuksen muutos tähän liittyy on aika arvattavissa oleva kuvio. Testing, testing, kuuluuko?



    Tuota kommenttiasi veroa veron päälle en ymmärtänyt, sähköauton autovero on vain 5% ja aika kallis kosla saa olla jos siitä maksaa 30kEur veroa, etenkin autoveroa.

      
  • catmirri:

    halko6:
    Voisiko joku avata, miksi Suomessa tuetaan esim. Tesla S.:n leasing- käyttöä n. 20k€/3vuotta, mutta yksityishenkilö maksaa veroa veron päälle yli 30k€ jos haluaa ostaa kyseisen auton. Ei ymmärrä.


    Oletko lukenut ehdot tuelle? Siellä se seisoo ihan selvästi miksi tuki maksetaan jos vähän käyttää ajatusta. Miten JO ja autoverotuksen muutos tähän liittyy on aika arvattavissa oleva kuvio. Testing, testing, kuuluuko?

    Tuota kommenttiasi veroa veron päälle en ymmärtänyt, sähköauton autovero on vain 5% ja aika kallis kosla saa olla jos siitä maksaa 30kEur veroa, etenkin autoveroa.




    En ole tutkinut, siksi kyselen. Eli jos työntekijän firma satsaa infraan niin verottaja tukee työntekijän autovalintaa veroedulla. Jos Tesla maksaa +100k€ niin maksan veroja yli 30k€. Jos olisin sattumalta oikeassa paikassa duunissa niin maksaisin veroja vähemmän?



      
  • Olisiko superkondensaattoreista akkujen korvaajaksi?



    Ainakin ne olisivat kevyempiä, tilan tarpeesta ei tietoa.



    http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/nanotekniikka/tehokas+superkondensaattori+tekee+tieta+sahkoautoihin/a983505

      
  • Penteles:

    Olisiko superkondensaattoreista akkujen korvaajaksi?

    Ainakin ne olisivat kevyempiä, tilan tarpeesta ei tietoa.

    http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/nanotekniikka/tehokas+superkondensaattori+tekee+tieta+sahkoautoihin/a983505




    Ovat tosiaan kevyempiä ja kun siihen yhdistetään vielä erittäin alhainen energiatiheys vrt lion-akkuihin, tuloksena on melko suuri tilavuus samaan kapasiteettiin.



    http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_double-layer_capacitor



    sanotaan että superkondensaattori pitää sisällään vain 2% lithium ion akun energiatiheydestä ja noin 0.1% vrt bensiinilitra niin kondensaattoreissa on ilmeisesti vielä kehitettävää. Kännykän akku palaisi lähes Mobira kokoon (nuoremmille lukujoille tiedoksi että noin tiiliskiven kokoinen) .

      
  • On hyvä että näitä kondensaattoreita kehitetään ja koitetaan löytää aina vaan parempia.



    Yksi on Hybridi Ultrakondensaattori joka on pieni ja kevyt.



    The hybrid ultracapacitor is also small and light, an advantage as electronic devices get ever smaller.



    http://www.nanowerk.com/nanotechnology_news/newsid=35287.php



    Kondensaattoreilla voitaisiin antaa auton elektroniikalle ja sähköisille apulaitteille sähkö, jäisi akkujen kapasiteetti sähkömoottorien pyörittämiseen.

      
  • Noin yleisesti kondensaattoreilla ja akuilla on aika eri vahvuudet.



    Kondensaattorin vahvuudet:

    - suuri hetkellinen teho pienestä tilavuudesta/massasta

    - kestää lähes äärettömästi latausta ja purkamista vahingoittumatta

    - suorituskyky ei juuri riipu lämpötilasta



    Akun vahvuudet:

    - suuri energian varastointikapasiteetti massayksikköä/tilavuutta kohden

    - jännite on osapuilleen riippumaton varaustilasta



    Kääntäen tietysti toisen vahvuudet ovat toisen heikkouksia.



    Jos jätetään - lähes aina katteettomat - hypetykset jostain uusista maailmaa mullistavista keksinnöistä, kummallakin varastointitavalla on paikkansa autoissa. Kondensaattori sopii hyvin silloin, kun pitää käsitellä isoa tehoa (kiihdytys, jarrutus). Sen avulla voidaan vähentää akkuun ja akusta virtaavia huippu virtoja, jolloin akun elämä muuttuu helpommaksi, häviöt pienenvät ja kestävyys paranee.



    Pelkkää kondensaattoria on myös sovellettu jarrutusenergian talteenottoon, koska siihen se sopiikin varsin hyvin, jossain tapauksessa akkua paremmin.



    Auton kuljettamiseen tarvittavan sähköenergian varastointi vaatii kuitenkin käytännössä akun, koska niin ison energiamäärän varastoiminen kondensaattoriin vaatii järjettömän kokoisia ja -painoisia rakenteita.



    Käytännön elämässä on vielä todennäköisesti mahdollista tehdä hybridiratkaisuja, jotka ovat jotain kondensaattorin ja akun puolivälistä. Aivan tarkalleen ottaen nuo superkondensaattoritkaan eivät ole enää ihan fysiikan kirjan peruskondensaattoreita, vaan elektrolyyttikondensaattoreita, jotka ovat monimutkaisempia kapistuksia.

      
  • kauppa käy :smile:



    "Mitään yksittäistä automallia ei ole koskaan myyty Norjassa enemmän kuin Tesla Model S:ää maaliskuussa. Tesla löysi ostajan 1 493 autolle. Aiempi ennätys oli Fordilla vuodelta 1986, kun se myi yhden kuukauden aikana 1 454 Sierraa."



    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/teslalle-norjan-uusi-myyntiennatys

      
  • mastalla taisi olla i-eloop tai jotain sellaista, ottamassa talteen hidastusenergiaa jota sitten käytetään auton sähkölaitteiden pyörittämiseen siten ettei akkulaturia tarvitse käyttää vähään aikaan. joissain sähköbusseissa on ollut konkkaa akun apuna, raakana ideana suojella akustoa kun bussia ladataan pysäkillä muutaman kymmenen sekunnin aikana hurjalla teholla, tosin akutkin kehittyvät ja halpenevat. päätepysäkillä sitten rauhallisemmin ja pidempään akkua enemmän täyteen.



    toinen tapa on laittaa bussiin akkua niin paljon että virta/kenno jää senverran alhaiseksi että akku ei tuhoudu, BYD-bussissa on 324kWh, kaupunkiajossa pääsee koko päivän lataamattakin, päätepysäkeillä jos lorauttaa vähän lisäelektroneja niin päivän ja illan.



    http://www.greencarcongress.com/2014/01/20140125-byd.html

      
  • Uudessa AMS:ssä on mielenkiintoinen vertailu. Vastakkain ovat Bemarin i3 ja Volkkarin e-Golf. Perinteisemmällä rakenteella rakennettu Volkkari otti selkeän voiton. Yllättävintä itselleni on se, että selvästi tilavampi, raskaampi ja paljon leveämmillä "normaaleilla" renkailla varustettu Golf pääsi neljäsosaa pidempään käyttösäteeseen ja hieman pienempään kulutukseen kuin Bemari. Suorituskyvyssä Bemari on selvästi parempi. Liekö sitten myös sähköautoissa niin, että suorituskyvystä joutuu maksamaan korkeamman kulutuksen muodossa.

      
  • surffari:

    kauppa käy :smile:

    "Mitään yksittäistä automallia ei ole koskaan myyty Norjassa enemmän kuin Tesla Model S:ää maaliskuussa. Tesla löysi ostajan 1 493 autolle. Aiempi ennätys oli Fordilla vuodelta 1986, kun se myi yhden kuukauden aikana 1 454 Sierraa."

    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/teslalle-norjan-uusi-myyntiennatys




    Suomessakin 29 kpl ensimmäisinä 4 kuukautena, enemmän kuin Porschea ja huhtikuussa jo 16 eli enemmän kuin esim Fiattia. Ei vielä ihan Norjan lukemissa eikä hätyyttele myyntikärkeä.



    BMW i3 ja Golf kulutukseen vaikuttaa myös autojen muoto, BMW on hiukan kuin pyörille nostettu leikkimökki, korkea ja iso otsapinta-ala, pysty perä. Keveys on viety niin pitkälle että kun etuoven laittaa kiinni, niin takaoven ikkuna heilahtaa ulospäin, aivan kuin olisi ohutta muovia.

      
  • catmirri:



    BMW i3 ja Golf kulutukseen vaikuttaa myös autojen muoto, BMW on hiukan kuin pyörille nostettu leikkimökki, korkea ja iso otsapinta-ala, pysty perä. Keveys on viety niin pitkälle että kun etuoven laittaa kiinni, niin takaoven ikkuna heilahtaa ulospäin, aivan kuin olisi ohutta muovia.




    Golfikaan ei varsinaisesti muistuta Mersun CLA:ta sivuprofiililtaan. Bemari on omituinen yhdistelmä korkeutta ja heikkoja tiloja. Tuon korkean laatikon odottaisi tarjoavan erittäin hyvin tilaa, mutta sitä se tee. Jos Bemarin luokittelisi pelkäksi kaupunkiautoksi, niin silloin ilmanvastuksella ei olisi kovin paljon merkitystä, mutta muutamat muut ratkaisut eivät sovi taas siihen kuvaan.

      
  • NHB:

    catmirri:


    BMW i3 ja Golf kulutukseen vaikuttaa myös autojen muoto, BMW on hiukan kuin pyörille nostettu leikkimökki, korkea ja iso otsapinta-ala, pysty perä. Keveys on viety niin pitkälle että kun etuoven laittaa kiinni, niin takaoven ikkuna heilahtaa ulospäin, aivan kuin olisi ohutta muovia.


    Golfikaan ei varsinaisesti muistuta Mersun CLA:ta sivuprofiililtaan. Bemari on omituinen yhdistelmä korkeutta ja heikkoja tiloja. Tuon korkean laatikon odottaisi tarjoavan erittäin hyvin tilaa, mutta sitä se tee. Jos Bemarin luokittelisi pelkäksi kaupunkiautoksi, niin silloin ilmanvastuksella ei olisi kovin paljon merkitystä, mutta muutamat muut ratkaisut eivät sovi taas siihen kuvaan.




    CLA lienee tuotantoautoista sutjakkain mutta sen perä onkin sitten makukysymys. Tesla seuraa samoilla luvuilla heti perässä vaikka lienee paljon suurempi otsapinta kun se on niin julman leveä. En tiedä miten noita erotellaan mutta yhtä kaikki, BMW:n aerodynaamisuus ei ole ihen huippua. Mutta Bamarivaimoille se menee hyvin kaupaksi vaikka onkin aika outo sisältä, tuskin kukaan yli 60-70-kymppinen saa sitä edes liikenteeseen kun vaihdekeppi on niin ihmeellinen kiertomollukka. Cityautona ihan fine niille jotka haluavat ajaa Bemarilla ja varmaan osoittaa suuntaa samaan konserniin, lisää näyttöjä ja elektroniikkaa. Kunnon BMW äijä ei autoon istu ihan heti kuin pakosta.

      
  • Taas uusia lupauksia sähköauton akuista.



    Sähköautot saattavat pian kulkea jopa 480 kilometrin matkan yhdellä latauksella, lupaa uuden kaksoishiiliakun kehittänyt Power Japan Plus – yhtiö.



    – Tämä on se läpimurto, jonka ansiosta sähköautojen kaltainen vihreä teknologia voi yleistyä kuluttajamarkkinoilla, yhtiön toimitusjohtaja Dou Kani vakuuttaa.



    Ryden-kaksoishiiliakku latautuu yhtiön mukaan kaksikymmentä kertaa nopeammin kuin litiumioniakku sekä kestää käytössä pidempään.

    Kaksoishiiliakkua mainostetaan myös turvalliseksi ja ympäristöystävälliseksi.

    Ladatessa se ei lämpene, jolloin räjähdysvaaraa ei tarvitse pelätä.

    Se valmistetaan 100 % kierrätettävistä materiaaleista, eikä sisällä harvinaisia maametalleja. Ympäristöystävällisyyden lisäksi se alentaa huomattavasti akkujen tuotantokustannuksia.



    Akun katodi ja anodi ovat molemmat tehty hiilestä.




    Lähde

      
  • Tämä viestiketju on pyörinyt jo neljä vuotta. Luin pikaisesti koko ketjun läpi.



    Tsekkasin ihan mielenkiinnosta, että mobile.de kauppaa vähän ajettuja Leaf 2013 malleja 23-25.000e. Verot tuollaiseen on alle 1500e.



    esim.



    http://suchen.mobile.de/auto-inserat/nissan-leaf-incl-batterie-winter-pak-solar-sp-navi-m%C3%BCnster/193968867.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=8&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=18700&makeModelVariant1.modelId=53&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=2013-01-01&ambitCountry=DE&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT



    Jos ajatellaan että 2014 Leafin toimintasäde on vähän pidentynyt, mitkä olisivat vasta-argumentit miksi minun ei kannattaisi ostaa Saksasta Leaf'iä ja antaa vaimolle työmatkakäyttöön (n. 15km per suunta). Perheeseen tarvitaan joka tapauksessa kaksi autoa.

    Oma työmatka olisi Suomessa 40km per sivu, joten senkin voisi vielä ainakin kevät/kesä/syksy ajaa sähköautolla, meillä taitaisi saada auton vielä lataukseen työpäivän ajaksi.

    Minusta Leaf on takaapäin aikas persoonallisen näköinen, mutta kaikkea ei voi saada..

      
  • Älä vain osta tuota autoa, teet kalliin virheen. Suomi tulee perimään sinulta myös ALV:n koska kilometrejä on alle 6 000. Eli maksat ALV:n ensin Saksaan, sitten Suomeen ja rupeat perimään Saksan veroa takaisin joka kestää ja onnistuu jos onnistuu.



    Verottajan ohje:

    Tällainen kuljetusväline on uusi, jos moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kunnes kumpikaan edellytys ei ole enää voimassa.



    Eli jos ostat 2 vuotta vanhan auton jolla on ajettu 5 000 km ALV rapisee Suomeen.

      
  • catmirri:

    Älä vain osta tuota autoa, teet kalliin virheen. Suomi tulee perimään sinulta myös ALV:n koska kilometrejä on alle 6 000. Eli maksat ALV:n ensin Saksaan, sitten Suomeen ja rupeat perimään Saksan veroa takaisin joka kestää ja onnistuu jos onnistuu.

    Verottajan ohje:
    Tällainen kuljetusväline on uusi, jos moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kunnes kumpikaan edellytys ei ole enää voimassa.

    Eli jos ostat 2 vuotta vanhan auton jolla on ajettu 5 000 km ALV rapisee Suomeen.




    Kiitos vihjeestä. En ole juuri nyt ostamassa mitään mutta tutkin asiaa. Asun Kiinassa vielä ensi vuonnakin joten 2014 mallin ostaminen voi olla ajankohtaista myöhemmin, pitää vain ostaa yksilö jossa on riittävästi kilometrejä mittarissa. Onko jotain muuta ongelmaa? Rehellisesti sanottuna minua ei niinkään kiinnosta maailman parantaminen vaan oman lompakon tilanne. En laita rahaa sähköautoon jos siitä tulee taloudellisesti perustellen selvää tappiota. En esimerkiksi ostaisi mitään autoa hybridinä jos kulut olisi kymppitonnin enemmän samaan autoon ja säästö vaikkkapa litran satasella.



      
  • "tävallan autojärjestö ÖAMTC on julkistanut mielenkiintoisen testituloksen sähköautojen akkujen ikääntymisestä. Testin mukaan akkujen varauskapasiteetti putosi kolmessa vuodessa 17 prosenttia."



    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/tyly+testi+sahkoauton+akku+vasyy+nopeasti/201411709975

      
  • NHB:

    "tävallan autojärjestö ÖAMTC on julkistanut mielenkiintoisen testituloksen sähköautojen akkujen ikääntymisestä. Testin mukaan akkujen varauskapasiteetti putosi kolmessa vuodessa 17 prosenttia."

    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/tyly+testi+sahkoauton+akku+vasyy+nopeasti/201411709975




    Saattaa tulla TODELLA kalliiksi sähköautoja myyneille autonvalmistajille... Takuut kun taitaa monilla pakotta heidät vaihtamaan akut noihin? Ja tuon yhden tutkimuksen perusteella aika tiheäänkin! Ikäänkuin eräiden sähkömoottoreissa ilmenneet ongelmat eivät jo olisi tarpeksi iso katastrofi.



    Tosiaalta akuista tulee uusia kehitysversioita koko ajan (tarkoitan myös ohjauslaitteistoa). Eräillä akut ovat vaihtumassa uuteen generaatioon jo lähiaikoina mutta siitä ei tietenkään julkisuuteen hiiskuta ettei nykyisten myynti tyrehdy. En kyllä ole minkäänlainen akkuasiantuntija joten en tiedä kuinka paljon akut ovat kehittyneet ja tulevat lähiaikoina tosiasiassa kehittymään näiltä osin.

      
  • Voittaako akut vedyn?
    Mersun mukaan akkutegnologia kehittyy hyvää vauhtia ja ajomatkat pidentyvät ja latausajat lyhentyvät.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit