Tesla

512 kommenttia
13468918
  • Putput:

    catmirri:

    Istuimissa on muistit ollut aina jo ilman optioita, ajajaprofiilin kohdalla ja sinne voi laittaa tallentaa vaikka kuinka monta kuskia.


    Miksi sitten aiemmin ihmiset nimenomaan ihmettelivät ettei Teslaan ole saatavilla istuimien muistia ja Tesla vastasi että on tulossa softapäivityksellä jossain vaiheessa? Miksi tälläkin hetkellä Teslan nettisivuilla 'Options'-osiossa lukee 'Tech Package with Autopilot' ja yhtenä varusteena tuon paketin listauksessa seisoo: "Memory seats, mirrors, and driver profile".




    Ihmiset tuntuvat muodostavan mielipiteensä autosta lukemalla mitä sattuu. Kuulopuheiden perusteella jos muodostat mielipiteesi niin ihan vapaasti. Sain Teslan kesällä 2013 käyttööni ja oli Euroopan ensimmäistä sarjaa ja jo silloin oli istuinmuistit autossa. Ne eivät löydy istuimen kyljestä joten sekin voi olla syy ettei kaikki niitä ole huomanneet. Ja esimerkiksi aina on myös peruutuskamera vakiona ja hälytys, niistäkin on lisävarustelistalla maininta koska optiona on HD-tasoinen kamera ja erillisellä akulla sekä lisätunnistimilla oleva hälytysjärjestelmä. Kun et tunnu auto tuntevan tuon paremmin niin et viitsisi esittää asioita noissa muodoissa. Varustelistoja netissä selaamalla tuskin saa kovin hyvää tuntumaa autosta. On siellä Teslalla myös maininta että autossa on "Horn, Beep beep" en tiedä löytyykö Kian varusteluettelosta vastaavaa?



    Kun kerran olen valehdellut niin tee se lista niistä asioista niin voin kommentoida. Muuten keskustelusi ovat turhaa dissausta. En tosiaan itse viitsisi väittää kirkkain silmien ettei Teslassa ole autoalan edistyksellisintä tekniikkaa käytössä.



    Jokainen autonvalmistaja miettii mikä on tärkeää ja mihin panostetaan joten Teslasta löytyy valtava määrä ominaisuuksia joita ei ole Huyndaissasi ja sama toisin päin. Korean pojat pakkaavat kaikkea mahdollista autoihinsa saadakseen niitä kaupaksi, hyvä niin, myynti on noussut kivasti kun kansa haluaa halvempia autoja paremmilla varusteilla. Itse ostan autoni ihan eri perusteilla.



    Enkä tosiaan toivoisi että Tesla käyttäisi aikaa persausimureihin tai hierontaan, jo 2003 VW Phaetonissani ne olivat eikä ollut kyllä käyttöä hintaansa nähden. Tesla on useasti ilmoittanut että lisäävät niitä ominaisuuksia joille on riittävästi kysyntää vs kustannukset. Teslan osakkeenomistajana pidän tästä ajatuksesta eli on turha käyttää valtavasti voimavaroja turhien varusteiden rakentamiseen jotka tuottavat todellisuudessa persnettoa yhtiölle vaikka palstatilaa saakin kivasti. Esim MB:n jousituksen ennakointi, tuskin maksaa itseään takaisin tällä vuosikymmenellä. Ja sitten niitä saakin Boschilta jo murto-osalla nykyhinnasta jos niille olisi tarvetta.

      
  • Teslan osakkeenomistajana




    Nämä kaksi sanaa kertovatkin paljon siitä, miksi suhtaudut Teslaan niin fanaattisesti. Olenkin pitänyt tekstejäsi lähinnä mainospuheina.



    Tosin menee täällä "vastapuolellakin" homma taas vaihteeksi vähän överiksi.

      
  • Ajattelija2013:

    Teslan osakkeenomistajana


    Nämä kaksi sanaa kertovatkin paljon siitä, miksi suhtaudut Teslaan niin fanaattisesti. Olenkin pitänyt tekstejäsi lähinnä mainospuheina.

    Tosin menee täällä "vastapuolellakin" homma taas vaihteeksi vähän överiksi.




    Olen aina sanonutkin että fanitan Teslaa todella paljon, se on fantastinen auto ja aivan uutta koko alalla. Olen ostanut osakkeita myös haarukassa 23-24 USD vuosia sitten ja yhden Teslan hinnan verran niitä jo pois myynytkin. Auto on kyllä sen mukainen mitä olen kertonut, vastaavaa kommentointia löytyy kyllä kaikilta Tesla omistajien foorumeilta, joten en ole mietteissäni yksin. Se on auto joka pitää kokeilla, ilman sitä kaikki on arvailua. Eikä varmaan puolueettomat tahot ole muuten autoa ylistäneet ellei se olisi erinomainen.



    Kuten olen sanonut mielipiteitä saa ja pitää olla. Muutenhan täällä olisi vain varustelistauksia.

      
  • Kumpikin toimittaja piti enemmän Teslasta. Hiljaisuus, raaka kiihtyvyys mitä välttämättä ei ole edes Ferrarissa tai Porschessa, nykyaikainen kojelauta. Teslan hinta 117000 euroa ja Audin 158.000 euroa, toki autovero vääristää hintaa. Toimittajat pitivät Teslaa nykyaikaisempana ja erityisesti kojelautaan ihastuttiin (2 IPadia päällekkäin). Teslan ilmajousituksella saattoi kohottaa maavaraa ja vastaavasti kovassa vauhdissa auto laskeutui alaspäin niin että aerodynamiikka parani.



    Nuorempi toimittajista sanoi kyllästyneensä bensamoottorin meluun.



    Teslaa ei pidetty kovin urheilullisena päältäpäin, Audi oli himpun verran urheilullisemman näköinen.



    Maahantuoja esitti että Teslalla voi ajaa 360 - 370 km vaikka olisi 25 asteen pakkaset.



    Vähän juppimeininkiä oli haastattelussa, sovelluksetkin olivat "applikaatioita."

      
  • catmirri:

    Putput:
    catmirri:

    Istuimissa on muistit ollut aina jo ilman optioita, ajajaprofiilin kohdalla ja sinne voi laittaa tallentaa vaikka kuinka monta kuskia.


    Miksi sitten aiemmin ihmiset nimenomaan ihmettelivät ettei Teslaan ole saatavilla istuimien muistia ja Tesla vastasi että on tulossa softapäivityksellä jossain vaiheessa? Miksi tälläkin hetkellä Teslan nettisivuilla 'Options'-osiossa lukee 'Tech Package with Autopilot' ja yhtenä varusteena tuon paketin listauksessa seisoo: "Memory seats, mirrors, and driver profile".


    Ihmiset tuntuvat muodostavan mielipiteensä autosta lukemalla mitä sattuu. Kuulopuheiden perusteella jos muodostat mielipiteesi niin ihan vapaasti. Sain Teslan kesällä 2013 käyttööni ja oli Euroopan ensimmäistä sarjaa ja jo silloin oli istuinmuistit autossa. Ne eivät löydy istuimen kyljestä joten sekin voi olla syy ettei kaikki niitä ole huomanneet. Ja esimerkiksi aina on myös peruutuskamera vakiona ja hälytys, niistäkin on lisävarustelistalla maininta koska optiona on HD-tasoinen kamera ja erillisellä akulla sekä lisätunnistimilla oleva hälytysjärjestelmä. Kun et tunnu auto tuntevan tuon paremmin niin et viitsisi esittää asioita noissa muodoissa. Varustelistoja netissä selaamalla tuskin saa kovin hyvää tuntumaa autosta. On siellä Teslalla myös maininta että autossa on "Horn, Beep beep" en tiedä löytyykö Kian varusteluettelosta vastaavaa?




    'Sain kesällä 2013 käyttööni' tarkoittaa mitä? Ostitko itse auton, mistä, ja millä varustepaketeilla?? Ehkä se auto 'joka annettiin sinulle käyttöön' oli lisävarusteltu ja päivitetty yksilö.



    Kun sanot että on aina ollut ja vakiona niin sanon edelleen: ei todellakaan näytä siltä että puhuisit totta. Kaikki puhuu vastoin sinun väittämääsi, ja ilmeisesti nimenomaan autoon ei ole alunperin ollut istuimien muistia ollut edes saatavilla ja tälläkin hetkellä Suomen hinnastosta kun katsot niin siellä näkyy 'Teknologia paketti' jossa listattuna 'tallennettavat kuljettajaprofiilit yksilöllisin säädöin'.



    Joten älä jauha taas totaalista p***aa sekä Teslasta, tietämyksestäsi Teslasta äläkä viitsi ikinä enää verrata Teslaa yhtään mihinkään kun et ilmiselvästi tiedä autoista juuri mitään joten sinulla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä siihen.



    Onko Teslan peruutuskameraan jo ilmestynyt opastusviivat? Miksei Teslassa ole Surround View -ominaisuutta eikä keulan sivukameroita? Miksei Teslassa ole automaatiparkkeerausta? Miksi nämä kaikki puuttuu jos kerran Tesla on käytännön käytettävyydeltään aivan omaa luokkaansa ja maailman edistyksellisin teknologialtaan? Miksi Focuksessakin on automaattiparkkeeraus mutta Teslassa ei?



    Ei kiinnosta tarkistaa aiempia horinoitasi, mutta toivottavasti et ole maininnut mitään 7-paikkaisuudesta Suomen käytössä. Nimittäin Suomen nettisivuston tiedoissa lukee että takaluukun lasten penkkejä (siis hyvin tietynkokoisten ja -painoisten lasten) ei ole 'toistaiseksi' hyväksystty Suomessa!!



    Toinen outo varustejuttu: lisävarustelistassa on nahkasisustus, ja nahkasisustan laajennus??? Aika uskomatonta että 120k€:n Teslassa ei siis ole nahkasisustuskaan vakiona vaan siitäkin pitää maksaa vielä erikseen! Ja olin varma että nahkainen kojelauta ym. eli tuo 'nahkasisustan laajennus' olisi ollut kaikissa Tesloissa sillä se on ainoa materiaali mitä olen nähnyt misään esitellyssä yksilössä. Miltähän mahtaa näyttää muovisena...



    Kun kerran olen valehdellut niin tee se lista niistä asioista niin voin kommentoida. Muuten keskustelusi ovat turhaa dissausta. En tosiaan itse viitsisi väittää kirkkain silmien ettei Teslassa ole autoalan edistyksellisintä tekniikkaa käytössä.




    Parempi että sinä aloitat alusta ja koitat tehdä edes yhden väittämän joka ei ole valetta ja mielikuvituksesi tuotetta.



    Taas väität, täysin ilman perusteluja, että Teslassa olisi autoalan edistyksellisintä tekniikkaa käytössä!!!! Oletko jotenkin vajaaälyinen?



    Onko täysin tavalliset, mm. kaikista kannettavista tietokoneista löytyvät akut jotain ihmeellistä? Muuntaja? Mikä????!!!! Lukemattomat hybridit ja sähköautot pyörivät teillä tälläkin hetkellä ja niissä on tasan samaa tai jopa paljon KEHITTYNEEMPÄÄKIN teknologiaa!!!!! Teslassa oli sinänsä fiksu (imagollisesti ja rajatulle asiakaskunnalle, sekä tietty halpa) ratkaisu jättää polttomoottorit pois ja laittaa todella paljon akkukapasiteettia. Ja isompi kosketusnäyttö kuin kaikki muut kosketusnäytöt (joita löytyy kaikista halvimmista autoista lähtien). Ja päätökset laturistrategian suhteen. Muuta en keksi. Mutta nuo eivät ole 'edistyksellistä tekniikkaa' vaan fiksuja ratkaisuja.



    Kaikki muu onkin suunnilleen perusauton tasolle yltävää tai alempaa standardia: muotoilu on vanhanaikainen ja kömpelö (muotokieleltään ja viimeistelyltään vähintään sukupolven tai pari jäljess&#228:wink:, sisustus on kuin palikoista hätäisesti koottu ja viimeistely vähän niin ja näin, kori hyvin tavanomainen, sisämelu täysin perusautoluokkaa, varustelu hyvin vajavaista useimpiin perusautoihinkin nähden, jne. jne.



    No, totuus näyttää joka tapauksessa olevan se ettet ole lainkaan kartalla autoalan suhteen mutta olet saanut lapsellisen innostuksen Teslaan. Jos haluat tehdä mielettömiä väitteitä yhtään mistään niin paras olisi tietää kohteesta sekä verrokeista tasan tarkkaan kaikki tarpeellinen jota väite pitää sisällään.



    Jokainen autonvalmistaja miettii mikä on tärkeää ja mihin panostetaan joten Teslasta löytyy valtava määrä ominaisuuksia joita ei ole Huyndaissasi ja sama toisin päin. Korean pojat pakkaavat kaikkea mahdollista autoihinsa saadakseen niitä kaupaksi, hyvä niin, myynti on noussut kivasti kun kansa haluaa halvempia autoja paremmilla varusteilla. Itse ostan autoni ihan eri perusteilla.




    Itseasiassa luksusHyundait eivät ole myyneet kovin hyvin. Aika pihalla olet kaikenkaikkiaan autoalan suhteen (todennäköisesti ihan yleisestikin käyttäytymismallistasi päätellen)...



    Kerro mitä 'teknologiaa', ominaisuuksia ja varusteita esim. Hyundaista Equusista puuttuu verrattuna Teslaan? Siinä on TODELLA PITKÄ lista varusteita mitä Teslassa ei ole, ja väitän että 'käytännön käytettävyydessä' se vie myöskin Teslaa kuin litran mittaa. Bensaa vaan kuluu vähän enemmän, mutta öljy-yhtiön osakkeita kun ostaa hintojen erotuksella niin osingoilla maksaa kaikki ylläpitokulut helposti... Mutta toisaalta se on varmasti mukavampi, HILJAISEMPI, tilavampi jne...





    Enkä tosiaan toivoisi että Tesla käyttäisi aikaa persausimureihin tai hierontaan, jo 2003 VW Phaetonissani ne olivat eikä ollut kyllä käyttöä hintaansa nähden.


    Nyt menee jo säälittävyyden uusiin sfääreihin... Se että olet ostanut Phaetonin kertoo sinusta jotain, mutta se että väität istuintuuletusta ja hierontaa turhaksi on jo totaalisen selkärangatonta. Kas kummaa kun päänaukojan mielestä kaikki mitä Teslasta puuttuu on turhaa!! USKOMATONTA!!



    Tesla on useasti ilmoittanut että lisäävät niitä ominaisuuksia joille on riittävästi kysyntää vs kustannukset.


    Ymmärrätkö yhtään kuinka idioottimainen lause tuo on??? Tuo on jo totaalisen nilviäismäinen, ilmiselvän epärehellinen lause.



    Teslan osakkeenomistajana pidän tästä ajatuksesta eli on turha käyttää valtavasti voimavaroja turhien varusteiden rakentamiseen jotka tuottavat todellisuudessa persnettoa yhtiölle vaikka palstatilaa saakin kivasti. Esim MB:n jousituksen ennakointi, tuskin maksaa itseään takaisin tällä vuosikymmenellä. Ja sitten niitä saakin Boschilta jo murto-osalla nykyhinnasta jos niille olisi tarvetta.




    Niinno, Teslalla on valtavat määrät velkaa, mielettömästi vielä investoitavaa ja tilanne jatkuvasti veitsenterällä sillä kilpailijat saattavat romahduttaa heidän markkina-niche-aseman hetkenä minä hyvänsä. Ensi kerralla ei ehkä Mersu pelasta Teslaa konkurssilta syytämällä sinne rahaa kuten vähän aikaa sitten...



    Ehkä kannattaa myydä osakkeet, Mersukin jätti jo laivan...



    Mitä tapahtuikaan sille väitteellesi että Teslassa on edistyksellisin tekniikka, parhaat huippuominaisuudet ja varusteet ja varmasti enenmmän kuin muissa? Nyt sitten sanotkin ettei kannata pysyä edes perusPremiumien (oikeasti edes peruskippojen kuten Ford Focus ja VW Up!) kelkassa kun on liian kallista Teslalle? Nyt siis sanot että Teslalla onkin Dacian strategia eli pistää vain tarpeeksi halvaksi ikääntynyttä teknologiaa autohinsa?

      
  • Ihastelkaa vaan siitä kuinka 'halpa' Tesla on. Katsoin että vähintään 10000€ täytyy pistää lisävarusteita plus 3000€ talvirengassettiin ja päälle 7500€ Performance-paketista, ja 3000€ takaluukun (tietyn kokoisten)lastenistuimista...



    http://www.auto-outlet.fi/wp-content/uploads/Tesla-Model-S-Hinnasto-04.09.2014.pdf



    Ja tuossa auttaa mielettömästi Suomen älytön autovero. Suomen alamaiset voivat myöskin olla tyytyväisiä siitä että firmat saa 500€/kk tukeakin noiden 'luksus'autojensa leasing-kuluihin! Ei yksityisille!



    Kun porukka hehkuttaa Teslan suorituskyvystä niin nykyisen takavetoisenkin hintaa pitää nostaa huomattavasti että päästään noihin lehtitestien tasoihin, ja muutenkin pitää varustella paljon että päästään esittelyautojen tulokseen.



    Ei tuon takavetoisen suorituskyky niin ihmeellinen ole, ei ole sen 'Ferrarisuorituskyvyn' hehkutukseen oikeuttava läheskään. Ja edelleenkin siis puhutaan aivan huippumallista. Nelivetoinen tulee olemaan vielä tuotakin paaljon kalliimpi, ja sen 'suorituskyky' on edelleenkin vain ison proomun kiihdytyspelleilyssä. Yhtä oleellista kuin jonkun S-Mersun:n AMG-mallin ominaisuudet ovat, mutta sen hinnalla saakin sentään muotoilua, laatua, luksusta ja mukavuutta aivan eri tavalla kuin tavallisissa autoissa.

      
  • Tutustuinpa nyt itsekin Teslan hintoihin tarkemmin. Pakko sanoa, että ainakaan itse en päätyisi nykyisiin Tesloihin Suomessa, vaikka latausasemiakin/toimintasädettä olisi tarpeeksi. Ei esimerkiksi tuo 85 kWh:n versio mitenkään halpa auto ole ominaisuuksiinsa nähden.

      
  • Testasin P85:n ja 85:n kiihtyvyyksiä.



    Ero ei ole merkittävä, mutta eniten sen huomaa kaasuvasteessa. Eli P85 on säädetty todella responsiiviseksi, kun taas 85:n kaasuvaste on verraten enemmän kuminauhamainen.



    Siinä missä niillä vakio-kesärenkailla P85:n saa vauhdissa kuivalla asvaltilla pienoiseen sladiin kuten aidolla urheiluautolla konsanaan ja limitteri vilkuttaa, 85:n ei siihen oikein pysty.



    Kun vauhtia on enemmän ja kokeilee kiihdytystä, eroa ei kovin paljon enää huomaa.



    Kiihdytys on tärkeää aloittaa samaan aikaan, kun lopputulos määrittyy paljolti sen mukaan missä vaiheessa kumpikin laittoi lapun lattiaan.



    P85 pakenee pysähdyksestä alussa jonkin verran nopeammin, mutta eron kasvaminen kaventuu vauhdin kasvaessa. Tähän tietenkin vaikuttaa, että kauempaa tätä pientä eroa ei huomaa enää niin tarkasti, mutta ero ei ole nopeammin liikkuessa enää muutenkaan kovinkaan havaittava.



    0-200km/h kiihtyvyysero olisi kiva testata vielä joskus.



    Saksassa 85:lla voi kiusata urheiluautokuskeja kyllä menestyksekkäästi kun voima tulee kertaryöpyllä. Mutta iloa riittää ehkä johonkin 150-160km/h asti, sitten mennään ohi kummaltakin puolelta :smile:



    Ajoin tosiaan alkuviikosta kahdessa päivässä yhteensä 2000km Ruotsin, Tanskan, Saksan, ja Hollannin läpi Belgiaan. Ensi viikolla matka jatkuu Ranskaan ja Sveitsiin. Lopulta välimerelle. Olen käyttänyt tähän mennessä vain Teslan Superchargereita.



    Brysselin Testa Storessa olivat todella innoissaan kun kuulivat tästä reissustani. Juuri tätä sanomaa haluavat välittää eteenpäin, että tämä todella on mahdollista ja että voi siirtyä täysin sähköautoon. Kyselivät kaikkea mahdollista, kun jotenkin suomesta asti ajaminen tuntuu niin eksoottiselta heille.

      
  • PutPut, olet erikoinen tyyppi. Kumpi meistä tietää ja tuntee Teslan paremmin, veikkaan ettet ole autossa edes istunut vaan keräilet väitteillesi tukea jostain keskustelupalstoilta.



    Jos vertaat Teslaa Kiaan ja Hyundaihin niin ihan vapaasti. Mutta erikoista on haukkua toisen autoista kaikki ominaisuuksista lähtien ja kutsua idiootiksi. Älä esittely sivistystäsi ihan noin avoimesti. Niin, PutPut, millä autolla sinä ajat, voin kommentoida sitä sitten tyyliisi.



    Sinä et varmasti edes erota nahkaista perusversiota sisustuksessa kokonahkaisesta sillä niitähän et ole nähnyt. Teslan mukaan niitä menee alla 5 % tilatuista autoista Euroopassa.



    Kuten olen todennut, olen jo Teslan osakkeitani myynyt valtaosin (esimerkiksi Teslani on maksettu sijoitustuotoilla yhtiön osakkeella) eikä minun tarvitse tehdä sijoituspäätöksiä taksimiesten tietotoimiston perustella.



    Sulla on erikoinen tapa väännellä kirjoituksista omiin tarkoituksiisi jotain. Jos totean että korealaiset ovat myyneet ihan hyvin, väännät sen muotoon että Hyudain Luxusversio ei ole myynyt hyvin ja joka näin väittää on idiootti eikä tiedä autoista mitään. Korealaisissa ihmetyttää miten voimalinjat on jätetty lapsipuolen asemaan, tehot heikkoja per litra ja vaihteistot perinteisia 6-vaihteisia joilla kulutuslisä toista litraa manuaaliin verrattuna. Sitä puutetta kompensoidaan varusteilla jotta menisi kaupaksi. Hyvä heille ja sinulle.

    Mutta mitä puuttuu heiltä on kekseliäisyys, kaikki on jo ennelta keksitty muiden toimesta ja nyt pohditaan uskallettaisiinko tehdä Hybridi Toyotaa haastamaan. Hiukan ovat jäljellä päästöjen leikkaamisessa. Eli ei sitä teknologiaa ainakaan näissä ylistämissäsi koreanpojan värkeissä ole, missään muodossa. Liekö yhtään ominaisuutta joka ei olisi jo jonkun muun aiemmin esittelemä.



    Mutta aja sinä autollasi tyytyväisenä, en viitsi käyttää aikaani sinun änkkäyksiisi.

      
  • Iltasanomien testin perusteella Teslan suorituskyky olisi maagisella tasolla, mutta totuus on vähän toinen. Teho tulee heti käyttöön, joten siksi perstuntuma antaa vihreellisen kuvan. Jos lähdetään matalilta kierroksilta, niin kyllähän silloin RS5:llä kestää kerätä vauhtia aina 5000rpm paremmalle puolelle. Teslalla vastaavaa odottelua ei tarvi tehdä.



    Niinkin arkinen urheiluauto kuin M3 vie Teslaa mennen tullen ja hot hatch 135i antaa hyvän vastuksen 140km/h jälkeen

    http://www.zeperfs.com/en/match4700-3281-4936-1718.htm



    teho/painosuhde..



    Niintai näin, niin kyllähän Tesla on huikean suorituskykyinen, mutta ei se siitä urheiluatoa tee.

      
  • Itse en ole saanut tilaisuutta kokeilla Teslaa. Firman takapihalla on piirimyyjä jolla autoja on rivissä.

    M3 tai 135i ovat huomattavan pieniä autoja Teslan verrokiksi. Tesla näyttää luonnossa oikeasti isolta autolta. Itse asiassa auto on joitain senttejä leveämpi ja pidempi kuin BMW500 (F10) sedan jolla itse ajelen. Teslalla on esim. pituutta noin 65cm enemmän kuin 135i 5-ovisella.



    Itse et kutsuisi mitään näistä urheiluautoksi. Urheiluauto on 2-paikkainen, sinne vääntäydytään istumaan, yleensä näkyvyys taakse on heikko tai olematon, manuaalivaihteisto ja jäykkä kytkin. Penkit antavat hyvän sivuittaispidon, mutta mukavia ne ei välttämättä ole. Huippunopeudessa ei ole rajoituksia 250km/h suhteen.

    Jos Suomessa haluaa hyväkulkuisen auton, niin itse en olisi niin pahoillani jos nopeampi auto voisi ajaa ohi 200 km/h vauhdissa. Positiivista olisi nopea lähtö nollasta tai ainakin hyvä kiihtyvyys noin 50-120km/h. Teslan äänettömyys ei välttämättä aina olisi positiivinen asia. Naapurilla on C63 ja siinä on ihan kivat äänet.



      
  • Style66:

    Iltasanomien testin perusteella Teslan suorituskyky olisi maagisella tasolla, mutta totuus on vähän toinen.

    Niinkin arkinen urheiluauto kuin M3 vie Teslaa mennen tullen ja hot hatch 135i antaa hyvän vastuksen


    Käytännön liikenteessä totuus on juuri se mitä Iltasanomien toimittajat sanoivat ja vertailu johonkin 135 koppimopoon on suorastaan naurettava.

      
  • Tesla on hieno auto, vaikka epätahtikonetta käyttääkin.



    Usein törmää sähköautojen yhteydessä virheelliseen käsitykseen tai ilmaukseen, että huipputeho olisi käytettävissä nollanopeudesta alkaen. Huippuvääntömomentti usein on, mutta teho kasvaa nollasta lähtien nopeuden mukana sähkökoneen nimellisnopeuden tienoille asti. Vasta kentänheikennyksessä suurilla nopeuksilla teho yleensä pysyy vakiona vääntömomentin laskiessa.



    Polttomoottorillahan huipputeho saadaan käyttöön sopivilla vaihteilla jo kohtuullisen alhaisilla nopeuksilla.

      
  • Avaruusvektori:

    Tesla on hieno auto, vaikka epätahtikonetta käyttääkin.

    Usein törmää sähköautojen yhteydessä virheelliseen käsitykseen tai ilmaukseen, että huipputeho olisi käytettävissä nollanopeudesta alkaen. Huippuvääntömomentti usein on, mutta teho kasvaa nollasta lähtien nopeuden mukana sähkökoneen nimellisnopeuden tienoille asti. Vasta kentänheikennyksessä suurilla nopeuksilla teho yleensä pysyy vakiona vääntömomentin laskiessa.

    Polttomoottorillahan huipputeho saadaan käyttöön sopivilla vaihteilla jo kohtuullisen alhaisilla nopeuksilla.




    Erityisesti sähköautolla on helposti todistettavissa, että auto kiihtyy väännöllä, ei teholla. Kiihtyvyys ei siis lisäänny kun tehoa tulee kierrosten noustessa lisää. Vakiomomentti - vakiokiihtyvyys, toki ilmanvastus nousee vauhdin lisääntyessä.



      
  • Jorma L:

    Avaruusvektori:
    Tesla on hieno auto, vaikka epätahtikonetta käyttääkin.

    Usein törmää sähköautojen yhteydessä virheelliseen käsitykseen tai ilmaukseen, että huipputeho olisi käytettävissä nollanopeudesta alkaen. Huippuvääntömomentti usein on, mutta teho kasvaa nollasta lähtien nopeuden mukana sähkökoneen nimellisnopeuden tienoille asti. Vasta kentänheikennyksessä suurilla nopeuksilla teho yleensä pysyy vakiona vääntömomentin laskiessa.

    Polttomoottorillahan huipputeho saadaan käyttöön sopivilla vaihteilla jo kohtuullisen alhaisilla nopeuksilla.


    Erityisesti sähköautolla on helposti todistettavissa, että auto kiihtyy väännöllä, ei teholla. Kiihtyvyys ei siis lisäänny kun tehoa tulee kierrosten noustessa lisää.


    Juuri näin, teho on väännön ja kierrosten tulo. Vääntö liikuttaa autoa, ei teho.

      
  • ritsa:

    Juuri näin, teho on väännön ja kierrosten tulo. Vääntö liikuttaa autoa, ei teho.


    Totta, vaikka viimeinen lause ei ole ehkä ihan yksiselitteinen. Ideaalisen vaihteiston tapauksessa suurimman käytettävissä olevan akseliväännön määrittelee moottoriteho ja akselin pyörimisnopeus.



      
  • ritsa:


    Juuri näin, teho on väännön ja kierrosten tulo. Vääntö liikuttaa autoa, ei teho.




    Vääntö korkeintaan vääntää autoa. Liikkeen saa aikaiseksi voima.

      
  • Jorma L:


    Erityisesti sähköautolla on helposti todistettavissa, että auto kiihtyy väännöllä, ei teholla. Kiihtyvyys ei siis lisäänny kun tehoa tulee kierrosten noustessa lisää. Vakiomomentti - vakiokiihtyvyys, toki ilmanvastus nousee vauhdin lisääntyessä.




    Kerrohan miten hyvin sähköauto kiihtyy ilman tehoa. Tai kumpi kiihtyy paremmin: väännöltään heikko mutta tehokas vai teholtaan heikko mutta vääntävä? Sen jälkeen voitkin miettiä väitteesi mielekkyyttä. Moottorin arvoista tehon perusteella voi laskea kiihtyvyyksiä, mutta vääntö tarvitsee aina kaverikseen lisää muuttujia. Tehosta saa aina välityksillä vääntöä, mutta ilman tehoa siitä vääänöstä ei ole mitään iloa.

      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    Juuri näin, teho on väännön ja kierrosten tulo. Vääntö liikuttaa autoa, ei teho.

    Totta, vaikka viimeinen lause ei ole ehkä ihan yksiselitteinen. Ideaalisen vaihteiston tapauksessa suurimman käytettävissä olevan akseliväännön määrittelee moottoriteho ja akselin pyörimisnopeus.


    Suurin kiihtyvyys on huippuväännön alueella, ei huipputehon.

      
  • NHB:

    Jorma L:

    Erityisesti sähköautolla on helposti todistettavissa, että auto kiihtyy väännöllä, ei teholla. Kiihtyvyys ei siis lisäänny kun tehoa tulee kierrosten noustessa lisää. Vakiomomentti - vakiokiihtyvyys, toki ilmanvastus nousee vauhdin lisääntyessä.



    Kerrohan miten hyvin sähköauto kiihtyy ilman tehoa. Tai kumpi kiihtyy paremmin: väännöltään heikko mutta tehokas vai teholtaan heikko mutta vääntävä? Sen jälkeen voitkin miettiä väitteesi mielekkyyttä. Moottorin arvoista tehon perusteella voi laskea kiihtyvyyksiä, mutta vääntö tarvitsee aina kaverikseen lisää muuttujia. Tehosta saa aina välityksillä vääntöä, mutta ilman tehoa siitä vääänöstä ei ole mitään iloa.


    Laita sähkömoottorilla varustettu traktori työntämään taloa. Vääntöä on paljon mutta tehoa ei niin kauan kun talo ei liiku.

      
  • ritsa:

    Suurin kiihtyvyys on huippuväännön alueella, ei huipputehon.


    Pitää paikkansa kiinteällä välityksellä. Jos käytettävissä on ideaalinen vaihteisto, tuottaa suurin moottoriteho suurimman akseliväännön ja kiihtyvyyden millä tahansa ajonopeudella.



    Teslan ainoassa moottorissa on vääntöä likimain saman verran kuin ERA:n jokaisessa neljässä moottorissa. ERA on siis Teslaa väännökkäämpi, kun sopivasti kotiin päin vedettäessä unohdetaan Teslan antiikkinen alennusvaihde.



      
  • Avaruusvektori:

    ritsa:
    Suurin kiihtyvyys on huippuväännön alueella, ei huipputehon.

    Pitää paikkansa kiinteällä välityksellä. Jos käytettävissä on ideaalinen vaihteisto, tuottaa suurin moottoriteho suurimman akseliväännön ja kiihtyvyyden millä tahansa ajonopeudella.


    Missä sellainen vaihteisto on ja toimiiko se käytännössä, kokemuksia on Hondan uudesta vaihteistosta joka ainakin on täysi susi.

      
  • ritsa:

    Avaruusvektori:
    ritsa:
    Suurin kiihtyvyys on huippuväännön alueella, ei huipputehon.

    Pitää paikkansa kiinteällä välityksellä. Jos käytettävissä on ideaalinen vaihteisto, tuottaa suurin moottoriteho suurimman akseliväännön ja kiihtyvyyden millä tahansa ajonopeudella.


    Missä sellainen vaihteisto on ja toimiiko se käytännössä, kokemuksia on Hondan uudesta vaihteistosta joka ainakin on täysi susi.




    Ilmeisesti Eaton Fuller on melko lähellä, vaikka ei silläkään saavuteta ääretöntä vääntöä liikkeelle lähdettäessä. Siinä olisi vaihteisto ratti- tai pikemmin välikaasumiehille, jos saisi henkilöautoihin.

      
  • ritsa:


    Laita sähkömoottorilla varustettu traktori työntämään taloa. Vääntöä on paljon mutta tehoa ei niin kauan kun talo ei liiku.




    Ja miten tämä liittyy autojen kiihdyttämiseen?

      
  • ritsa:



    Missä sellainen vaihteisto on ja toimiiko se käytännössä, kokemuksia on Hondan uudesta vaihteistosta joka ainakin on täysi susi.



    Nykyiset yleiset modernit vaihteistot pitävät kierrokset varsin lähellä tehopiikkiä maksimaalisessa kiihdytyksessä. Tuossa mielessä ollaan jo aika lähellä optimaalaista. Moottorin vääntöhuippu menettää merkityksensä sen jälkeen näissä laskuissa, kun vaihteistossa on välityksiä enemmän kuin yksi.

      
  • NHB:

    ritsa:

    Laita sähkömoottorilla varustettu traktori työntämään taloa. Vääntöä on paljon mutta tehoa ei niin kauan kun talo ei liiku.


    Ja miten tämä liittyy autojen kiihdyttämiseen?


    Ei paljon mitenkään, olen vain ihmetellyt sellaista termien sekasotkua jossa teho yhdistetään työhön, työtä tapahtuu vaikka tehon määreet ei täyty. Oikeasti pitäisi puhua tuloksesta. Kun painonnostaja yrittää saada 200 kiloa ilmaan siinä onnistumatta niin kyllä siinä silti työtä tapahtuu vaikka teho on nolla.

      
  • Siitä vielä että miten tämä liittyy auton kiihdyttämiseen, kun esimerkiksi Teslalla lähtee liikennevaloista voi vääntömomenttia moottorista olla käytössä lähemmäs 1000nm, juuri sillä hetkellä kun pyörät alkavat pyöriä vaikka tehoa on alle 1 hevosvoima. Tämä voi olla tekniikasta tietämättömän vaikea ymmärtää.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit