Tuosta joukosta onkin paha veikata voittajaa, ellei sitten Octavia
BMW 318d GT
Citroën C4 Picasso
Dacia Logan MCV
Honda CR-V 1,6 i-DTEC
Kia Carens 1,6 ISG EX
Lexus IS 300h
Mazda3 Sedan 2,0 Skyactiv-G
Mercedes-Benz CLA 200 BE A
Nissan Note 1,5 dCi Acenta
Opel Adam 1,4 Glam
Peugeot 308 THP 125 Active
Renault Captur TCe 120 EDC
koda Octavia 1,4 TSI
Suzuki SX4 S-Cross 1,6 VVT 2WD
Toyota Corolla 1,6 Valvematic
Se on selviö. Mutta voihan sitä veikata kakkosta, olisiko BMW?
BMW
Tuossahan olisi voinut laittaa joiltakin merkeiltä nelivetoiset mallit testiin ja silti olisivat olleet korkeintaan keskihintaisia autoja tässä vertailussa.
Eiköhän takaveto tuttuun tapaan topedoi BMW:n ja Lexuksen mahdollisuudet kärkikolmikkoon. Mutta jos CLA ei ole kolmen kärjessä niin olen vähän pettynyt. koda sinne varmaankin nousee ja Mazdakaan ei ehkä kauas jää.
Perinteisesti tuon on voittanut kylmin auto!
Harvinaisen tylsä joukko tänä vuonna. Vain yksi kiinnostava auto joukossa eli BMW 3 GT. Tuskin se voittaa, enintään tulee toiseksi, jos vanhat merkit pitää paikkansa. Voittajaksi saataneen TM:n tyyliin kuitenkin Octavia.
Veikkaan, että Skoda voittaa vaikka on yksi joukon kylmimmistä autoista. Lexus olisi vahvoilla hybridinä voittajaksi jos raapisi edestä, mutta takaveto vie mahdollisuudet terävimpään kärkeen (ehdottomasti joukon kiinnostavin auto mielestäni). BMW:llä sama juttu. Kärkipäässä em. takapotkujen ohella on varmaan Mersu, uusi Peugeot ja tuo Hondan uusi diesel voi olla yllättäjä heti kärjen tuntumassa.
Suzuki etuvetona ja Dacia taistelevat jumbosijasta.
Saattaahan tuolta löytyä yllättäjäkin, uusi Citroën C4 Picasso!
Mielenkiintoista seurata pitkästä aikaa perus-Toyotaa, hybridi-Toyotat ja Lexus CT ovat pärjänneet tähän mennessä aina kolmen kärkeen mutta nyt nähdään Corollan pärjääminen, miten Toyotan perusbensa kykenee lämmöntuotossa ilman sähkövastuksia ja miten sen kulutus? Ja itseä kiinnostaa myös tuo Dacia Logan, vieläkö Dacia on viimeinen kuten kävi Dusterin kanssa, kuinka pieni kolmisylinterinen antaa lämpöä talvella ja saman konsernin nelipyttyinen turbo eli Renaultin 120 TCe. Onhan tuossa odotettavaa.
Minusta tässä olisi ainesta
Minua ei kiinnosta, kerääkö Skoda enemmän pisteitä kuin BMW. Paljon kiinnostavampaa on se, onko Skodan lämmityslaite kehittynyt aiemmasta tai millaisia ominaisuuksia perus-Corolla, perus-Suzuki ja muut perus/erikoismallit tarjoavat. Etuvetoisten katumaasturien/crossoverien talvikelpoisuus on aina kiinnostava asia, vaikka auratun tien ulkopuolelle ei tässä testissä mennäkään.
Skodan ja muidenkin omistajia varmaan kiinnostaisi kovasti, jos TM vihdoin selvittäisi maskipeiton vaikutuksen lämmitykseen, kulutukseen ja päästöihin.
Se tuossa testissä on edelleen kiinnostavaa, että testissä on hyvin erilaisia autoja ratkaisuiltaan. Ratkaisujen väliset erot / samankaltaisuudet tulevat testissä hyvin esiin.
Kiinnostavaa on noista malleista nähdä miten Mazda pärjää talvitestissä. Sen koneratkaisu poikkeaa nykyisin vallitsevasta linjasta ja muutenkin auto tekee uutta tuloaan markkinoille.
A Tapio:
Tänä vuonna ainakin pakkasta on testissä riittänyt, lämpötila -30C molemmin puolin.
Lämmityslaitteet ja niiden ohjaus ovat olleet varmasti lujilla. Eroja varmasti esiintyy.
Tuskin kuitenkaan lämpimin auto voittaa.
Penteles:
Pitäisikö sen voittaa?
No kyllä se siinä VUODEN TALVIAUTO:ssa kuuluu olla sellainen lämmityslaite jolla saa auton lämpimäksi, viime aikoina TM on ymmärtänyt tuon ja lämmityslaite katsotaan painoarvoltaan tärkeäksi.
Mikä talviauto sellainen on jossa paleltaa ?
Samppa1300:
Eikös Golf joku vuosi voittanut, vaikka oli nimensä mukaisesti Natsipakastin?
Tärkeimmät talviauto-ominaisuudet minulle on:
1. Etenemiskyky
2. Sisälämpötila, sähkölämmittimet ja ilmankierto (ettei lasit jäädy)
3. Hallittavuus ( ajossa maantiellä )
4. Valot
Samppa1300:
Mitä ilmeisimmin sellainen, jossa muiden talviominaisuuksien täytyy olla poikkeuksellisen hyviä.
Penteles:
Erittäin hyvä lista. Mitä lämmityslaitteeseen tulee, niin sähkövastukset ovat vähänkään taloudellisessa autossa aivan must, koska pelkkä hukkalämpö lämmittää jäähdytysnesteen normaaliasteille hitaasti.
Olen täsmälleen samaa mieltä kuin Penteles !
1.Etenemiskyky
2. Sisälämpötila, sähkölämmittimet ja ilmankierto (ettei lasit jäädy)
3. Hallittavuus ( ajossa maantiellä )
4. Valot
Lisään vielä, että kaikissa ksenoneilla varustetuissa autoissa ei ole hyviä valoja ja kunnon pakkasilla ilman polttoainelämmitintä varustettu auto ei ole lämmin auto (80- ja 90- luvulla tehtiin vielä lämpöisiä autoja ilman erillisiä lämppäreitä ja moottorilämmitin oli aito lohkolämmitin). Se sähkövastus ei pelasta paljoakaan (eikä edes nokka peitettynä, jos auto ei oikeasti lämpene. Ja näitä alkaa olla jo usealla merkillä.
Erinomainen lista.
Nykyään pitäisi olla jo itsestään selvää, mutta silti nostaisin 1.ominaisuudeksi kuitenkin käynnistyvyyden ja vasta tämän jälkeen nuo muut...
A Tapio:
hyvä lisäys
dieseleissä vielä lisukkeena käynnissä pysyminen, jos on tankannut kesäisempää laatua kuin mitä lämpömittari näyttää. vaikkapa syksyllä -5/-15 laatua ja sitten tuleekin -30C. aika paljon näkynyt tuolloin autoja tienposkessa, useimmat tosin bensamoottoreilla. dieselithän käynnistyy, mutta sitten suodatin tukkeutuu. jos suodatin on lämmitetty hyvin, niin ei ongelmia... itse tullut moista etsiskeltyä keskustelupalstoilta kiisseliautoihini, mutta jännitti se silti kun tulikin yhtäkkiä kylmä. hyvin toimi kumminkin. tuon pystyisi helposti testaamaankin, välikelin dieseliä saa läpi talven raskaalle kalustolle
yksi eroavaisuus mitä ei myöskään normaalisti testata on jarrut, ABS-aikana jarrutusmatkaerot on hurjan isoja. ABS-jarruisilla tuohon vaikuttaa mm jarrujen toimintataajuus eli kuinka tiheästi runksuttavat.
A Tapio:
Talviauton tarve vaihtelee, ja jokainen voi parantaa auton lämpimyyttä itsekkin.
Webasto tms polttoainelämmitin pitäisi olla jokaisessa uudessa autossa vakiona näissä käyttöolosuhteissa. Lisäksi autoon kiinteästi asennettu akunlaturi (itsellä farkussa vielä sisätilan lämmitin tavaratilassa).
Jokaisesta autosta saa em varusteilla lämpimän talviauton, joka käynnistyy kovimmillakin pakkasilla. Polttoainelämmitintä voi myös käytää ajon aikana, sillä yli 30 asteen pakkasissa siitä on melkoinen mukavuushyöty.
Matkatyötä tehneenä olen varustanut autoni tuolla tavoin merkistä riippumatta, ja aina on ollut aamulla mukava lähteä liikkkeelle lämpimällä autolla.
Illalla tepseli pistokkeeseen, niin akku latautuu ja aamulla polttoainelämmitin + sisätilanlämmitin päälle. Aiemmin oli kello, mutta nykyisin homma hoituu kännykällä.
Ja voittaja on takavetoinen BMW 318d GT A.
Itselläni on BMW 318 DA. En tiedä kuinka paljon testissä ollut Bemari poikkeaa minun autosta ominaisuuksiltaan, mutta omaa autoani en pitäisi minään talviautona vakiovarusteilla. Edellinen V70 oli kuin eri planeetalta talviominaisuuksissa verrattuna nykyiseen sinällään kohtuullisen hyvään autoon.
Linnankundi:
Sinä tunnut tiuhaan vaihtavan Bemaria kun vielä 27.7.13 kerroit ajelevan "Itse olen ajellut pari kuukautta uudehkolla 520:llä." ja nyt ajelet kertomasi mukaan melkeen samanlaisella kun talviautotestin voittaja BMW. Kumpikaan Bemari ei oikeen tunnu sinua miellyttävä mutta silti vaihdat kerran puolessa vuodessa Bemaria et kuitenkaan merkkiä aika outoa.
täältä löytyy tarinasi https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t7050#m139162
Anteeksi en huomannut sulla siis kerennyt olemaan jo Volvokin Bemareitten välissä vaihdat siis 2-3kk välein ilmeisesti autoa? Ihmettelen kun jo tuon 5-sarjan Bemarin aikaan kerroit Volvon olevan mielestäsi paljon parempi miksi taas vaihdoit Volvon Bemariin?
Linnankundi:
Olitko istumassa aikanaan petoksesta?
Bemarille selkeä voitto. Siinäpä pohdittavaa niille, jotka jaksavat tuomita 2010-luvun takavetojen talviominaisuudet 70-luvun autoista paräisin olevan perimätiedon perusteella.
A-utoilija:
Tylsä? Miksi? Tuossa on hyvä valikoima autoja, premium-merkit BMW, Mercedes ja kai Lexuskin lasketaan. Sitten laaja valikoima tavallisen tallaajan merkkejä. On takavetoa sekä etuvetoa, dieseliä ja bensaa. Mikä merkki/ malli mielestäsi puuttuu A-utoilija?
Penteles:
Talviajo maantiellä ja etenemiskyky oli Citroenissa parempi kuin BMW:llä, mutta lämmityslaite surkea. Ei ole talviautoksi.