Siksi autovero olisi hyvä saada pois myös Suomessa. Hinnat laskisivat enemmän kuin mitä virallisten maahantuojien veron määrä nyt on. Autoveron poisto olisi kuluttajan etu. Siitä tulisi haittaa vain Suomen lasipalatsimyymälöille.
15950 lukee maahantuojan sivuilla. Se on perusmalli, jota ei Suomeen tuoda.
Niin tekee. Mitä sitten? Ainoastaan autoveron kiihkeimmät kannattajat yrittävät sumuttaa noilla Saksan listahinnoilla. Saksassahan alennukset ovat paljon suurempia kuin Suomessa. Tässä Auriksen tapauksessa ne Saksan keskimääräistäkin suuremman.
Toyota jatkaa kunniakkaita Soviet-Finland ???????? Limited edition -nimeämisperinteitä. Varusteluversiossa ei ole oikein mitään yhteistä linjaa Saksan kanssa. Life saksassa on selvästi paremmin varusteltu kuin Suomessa. Ehkä lähinnä vastaavuutta olisi Saksan Cool ja Suomen Life. Jokatapaukseesa tilanne on se, että höpinäsi tonnin erosta ovat vailla mitään totuusarvoa. Ero todellisuudessa on useita kertoja suurempi.
Joko osaat laskea hintaerojen tienaamiseen vaadittavan ajan keskituloisille?
Näillä näytöillä sinun ei kannata yrittää opettaa ketään laskemaan. Kun todellisuus ja laskelmasi poikkeavat noin rajusti, niin varmaan parempi, kun et kysele muiden laskutaidon perään.
Sitten kun hallitset nuo yhteen- ja vähennyslaskut, niin voitkin miettiä sitä, kuinka kauan suomalaisella ansaita kerätä Auris Hybridin 8500 euron SF-lisähinta kalliin keskittyneen kaupan boksia keräten. Plob Plob vaan ja viikossa homma kunnossa?
Näillä näytöillä sinun ei kannata yrittää opettaa ketään laskemaan.
Minä en ole yrittänyt ketään opettaa laskemaan. Minä olen pyytänyt sinua laskemaan, jotta nähtäisiin, mitä käytännössä tarkoittaa puheesi karmeista hintaeroista. Jostain syystä et halua asiaa laskea.
Siksi autovero olisi hyvä saada pois myös Suomessa. Hinnat laskisivat enemmän kuin mitä virallisten maahantuojien veron määrä nyt on. Autoveron poisto olisi kuluttajan etu. Siitä tulisi haittaa vain Suomen lasipalatsimyymälöille.
Esimerkiksi tuo Meinauto käyttää kyllä ihan normaaleja Saksan maahantuojien kanavia.
Minä en ole yrittänyt ketään opettaa laskemaan,. Minä olen pyytänyt sinua laskemaan, jotta nähtäisiin, mitä käytännössä tarkoittaa puheesi karmeista hintaeroista. Jostain syystä et halua asiaa laskea.
Käytännössä 8500 euroa on noin 8500 euroa. Prosenteissa suomalainen maksaa Tojostaan noin 50 prosenttia saksalaista enemmän. Kun yhtälöön ottaa mukaan suomalaisen yleisen korkean kustannustason, niin tuon Aurinksen ansaitsemiseen kuluu lähelle kaksinkertainen aika. Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää, mitä tuo tarkoittaa käytännössä?
"Ollilan mukaan kilometrivero olisi tehokas taloudellisen ohjauksen väline, jolla voitaisiin vaikuttaa liikennekäyttäytymiseen."
Aika karmaisevat kulut olisi myöskin.
"Hintalappu 460 miljoonaa
Tiemaksuihin siirtyminen vaatisi ajoneuvolaitteen asentamisen kaikkiin autoihin. Työryhmän mukaan tarvittavat laitteet maksaisivat yhteensä noin 330 miljoonaa euroa. Kilometriverojärjestelmän vaatimiin investointeihin menisi puolestaan noin 130 miljoonaa, samoin järjestelmän vuosittaisiin kuluihin."
Minä en ole yrittänyt ketään opettaa laskemaan,. Minä olen pyytänyt sinua laskemaan, jotta nähtäisiin, mitä käytännössä tarkoittaa puheesi karmeista hintaeroista. Jostain syystä et halua asiaa laskea.
Käytännössä 8500 euroa on noin 8500 euroa. Prosenteissa suomalainen maksaa Tojostaan noin 50 prosenttia saksalaista enemmän. Kun yhtälöön ottaa mukaan suomalaisen yleisen korkean kustannustason, niin tuon Aurinksen ansaitsemiseen kuluu lähelle kaksinkertainen aika. Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää, mitä tuo tarkoittaa käytännössä?
Sinä kuusinkertaistit hintaeron, etkä siltikään saanut lasketuksi, mitä pyysin. No, jatka vain ruikuttamista.
Sinä kuusinkertaistit hintaeron, etkä siltikään saanut lasketuksi, mitä pyysin. No, jatka vain ruikuttamista.
Minä en noita eroja määrittele. Hintaerot ovat vain tuota luokkaa todellisuudessa. Nyt kun tuo tonni&viikko -höpinäsi on osoitettu puhtaaksi valheeksi, niin yritätkin teilata faktat ruikutukseksi ja pyydät tekemään laskun, johon et esitä alkuarvoja. Sopii hyvin linjaasi, jossa ei faktoja kaivata.
Sen tietävät kaikki, ettei tuollaisia summia viikossa kerry keskituloisen tarkuun, mutta tarkempi arvio vaatisi tiedon keskituloisen menoista tai budjetin ylijäämästä. No sen voi jokainen tehdä. Riittää kun katsoo tiliotteista, kuinka nopeasti 8500 euroa kertyy tilille.
Eiköhän tämä ollut tässä. Toivottavasti opit nyt jotain, ettei sinun tarvitse olla taas kohta levittämässä näitä samoja iänikuisia Kuitusen mieleesi istuttamia valheita.
Kerrotaanko jossain miten keskimääräinen 3.3c/km on saatu. Lapissa ja pohjois-karjalassa 2.9c ja muualla 5c? Keskimääräisyys tulee tiekilometreistä, ei ajomääristä..
Pari kuukautta sitten oli jokin kartta, mm. Kolhon kylä, keskellä ei mitään, Mänttä-Vilppulassa oli vielä ruuhka-Suomea ja kalliimman veron aluetta. Tällä saadaan melko hyvin aidattua noin 95% autoilijoista ruuhka-Suomen puolelle.
Tiemaksuihin siirtyminen vaatisi ajoneuvolaitteen asentamisen kaikkiin autoihin. Työryhmän mukaan tarvittavat laitteet maksaisivat yhteensä noin 330 miljoonaa euroa. Kilometriverojärjestelmän vaatimiin investointeihin menisi puolestaan noin 130 miljoonaa, samoin järjestelmän vuosittaisiin kuluihin."
Siellähän se Ollilan motivaattori näykyy. Jos tuollaista järjestelmää lähdettäisiin tekemään, niin erittäin todennäköisesti kustannukset olisivat vielä paljon suurempia. Siinä Ollilan kaverit saisivat mukavasti kauppaa ja helpot miljoonan joka vuosi. Kansa kuittaa viulut.
Minä en noita eroja määrittele. Hintaerot ovat vain tuota luokkaa todellisuudessa.
...
Eiköhän tämä ollut tässä.
Laitoin esimerkin, jossa saksalaisella on mahdollisuus ostaa Auris n. 1000 euroa halvemmalla kuin saksalaisella. Tuo hintaero tarkentui 1400 euroon. Sekään ei sinulle kelvannut, vaikka jo ensimmäisessä kommentissani totesin isompiakin hintaeroja löytyvän. Sinua ei kuitenkaan kiinnostanut valinnanvapaus, koska Kuitunen valitsee auton puolestasi.
Tuuletetaanpa loppukin sumu pois näytöltä. Auris Saksassa toimituskuluineen:
Auris alkaen 12 545
Auris Hybrid Alkaen 19 093
Ja autovero-onnellan valtion virallistamat listahinnat ilman toimituskuluja:
Auris alkaen 20941
Auris Hybrid alkaen 28494
Vaikka verrokiksi Sasasta ottaisi varustellumman mallin, niin hintaero Suomeen on järkyttävä.
Mikä 1400 tai 2500? Noin pieniä eroja ei mainitsemiesi autojen hinnoista löytynyt. Miten olisi vaikka 8500 tuon Auris hybridin tapauksessa. Maailman parhaan autoverosihan pitäisi suosia hirmu paljon tuota pienipäästöistä hybridiä.
En tiedä mistä hatusta sinä noita hintoja oikein kertoilet.
Saksan Toyotan virallisen hinnaston mukaan Auris maksaa alkaen 15.950 euroa ja Auris hybridi alkaen 23.200 euroa.
Ja Suomesta taas saa Auriksen ihan viralllisestikin tonnin halvemmalla mitä sinä tiedät kertoa. Eli alvillisessa hinnassa eroa on aika tismalleen autoveron verran joka onko autossa noin neljä tonnia. Kun tiedetään,, että Suomessa alv on Saksaa korkeampi, nähdään että Toyot ilmeisesti myydään Suomeen muutaman prosentin halvemmalla kuin Saksaan.
Ja kukaan ei edelleenkään kiellä myymästä autoja alennuksella Suomessa. Tuo vajaan neljän tonnin vero on ainoa kiinteä osa hinnassa. Kaiken muun voit sopia myyjän kanssa ihan miten haluat.
Aika karmaisevat kulut olisi myöskin.
"Hintalappu 460 miljoonaa
Tiemaksuihin siirtyminen vaatisi ajoneuvolaitteen asentamisen kaikkiin autoihin. Työryhmän mukaan tarvittavat laitteet maksaisivat yhteensä noin 330 miljoonaa euroa. Kilometriverojärjestelmän vaatimiin investointeihin menisi puolestaan noin 130 miljoonaa, samoin järjestelmän vuosittaisiin kuluihin."
Jos 1.8 miljardin euron veron keräämiseen tarvitaan puoli miljardia, niin tuo on kyllä ylivoimaisen surkea esitys.
Menestyminen on vain tehty todella hankalaksi Suomessa, ainakin jos puhutaan palkkatuloilla työnsä hedelmiä poimivasta kansalaisesta. Kun yrityksetkin ovat menettäneen mielenkiintonsa Suomea kohtaan, niin nuo palkkatulotkin alkavat katoamaan. Jossakin toisaalla, missä projekteja riittää, on myös kaikenlaisia tilaisuuksia toimeliaille. Suomessa taasen pummit saavat maailmanluokan ylläpidon.
Suomessa koneisto haluaa päättää puolestasi, miten ansaitsemiasi rahoja kuuluu käyttää, vaikka itse pystyn tekemään saman tahokkaammin ja paremmin tuloksin.
En kaipaa myöskään virkamiehiä valitsemaan autoani puolestani. Nuo puupäät kun ohjaavat suomalaisia ajamaan vanhoilla kotteroilla. Kun autot ja raha yhdistetään, niin lopputulos Suomessa on surkea. Auton ostaminen on aivan järkyttävän suuri investointi. Korkeasti koulutettu ihan kohtalaisessa toimessa työskentelevä henkilökin joutuu työskentelemään todella pitkään ansaitakseen jonkin kansanauton.
Julkinen puoli paisuu ja yksityinen ajaa itseään alas tai siirtyy sinne, missä toimintaedellytykset ovat paremmat. Korttatalo pysyy kasassa vain ottamalla syömävelkaa
Jos siis summaan tuon tilityksesi lyhyesti, niin jos Sinä menestyt, se on vain sinun ansiotasi, mutta jos et menesty se on yhteiskunnan vika.
Mikä muuten on " menestys"?
Minusta se, että kaikilla on mahdollisuus menestyä riittää. Suomessa tuo mahdollisuus tutkitusti on maailman kärkeä, meillä sosiaalinen liikkuvuus on poikkeuksellisen suurta ja luokkaeroja ei juuri ole mikä suoraan mahdollistaa menestyksen kenelle vain. Ja moni asia mikä meille on arkea ei ole sitä muille. Kun kerron Saksalaisille ystävilleni siitä, että minulla on esim kesämökki ja vene ne ovat suu ammollaan menestyksestäni. Samoin amerikkalaiset eivät lakkaa ihmettelmästä, miten hyvin Suomessa maksetaan perustöistäkin ja miten paljon vapaa-aikaa suomalaisella on. Menestystä on monenlaista.
Mitkä yritykset ovat menettäneet mielenkiintonsa Suomea kohtaan? Aika monella alalla on ihan päinvastoin, meillä osaminen on edelleen hyvin kilpailukykyisesti hinnoiteltu, mistä sinäkin valitat. Ei nyt kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä siitä, että metsäteollisuudella ja elektroniikkareollisuudella menee huonosti, niitä kun ei ole oikein muuallakaan Euroopassa enää.
Toimeliaalle on tilaisuuksia aina, en ole nähnyt että Suomessa olisi toimeliaisuutta estetty.
Pummien maailmanluokan ylöspidosta en tiedä, mutta ehkä ensin voisit määritellä sanan "pummi". Pummejakin on, mutta harmillinen juttu pummiteorialle on että suurin osa veroeuroista menee työssäkäyvälle ja muutenkin toimeentulevalle väelle takaisin erilaisten tukien ja ilmaispalveluiden muodossa. ovatko lapsiperheet tai kirjastoa, koulua, yliopistoa tai sairaalaa käyttävät tai yritystukea saavat pummeja?
Joo näkeehän sen esimerkiksi Nallesta, ettei menestyjät ikinä kritisoi yhteiskunnallisia ongelmia. Vai kuuluuko Nalle mielestäsi noiden menestyjien joukkoon?
Yhteiskunnallisista ongelmista keskusteleminen on eri asia kuin valittaminen. En ole kuullut Nallen valittavan Bentleyn autoverosta, toisaalta ei hän ole valittanut saamastaan maataloustuestakaan vaikka uusliberalistille tuollaisen sosialismin luulisi olevan vastenmielistä.
Sen sijaan hän ainakin kirjoissaan kritisoi hyvinkin paljon sinun ylistämääsi eurooppalaista systeemiä ja talousajattelua, erittäin jyrkästi nimenomaan Saksaa.
Ollila perustelee järjestelmän kalleutta mm. sen työllisyysvaikutuksilla. Ollilan pitäisi ymmärtää, että tuo on täysin kestämätön peruste. Kerätä nyt veroja siksi, että saadaan veron keräämisellä työllistettyä ihmisiä maassa, jossa jo nyt julkisen sektorin kustannusten kasvu on ongelma. Lisäksi verotusjärjestelmä menee julkisten hankintojen kautta, joten kyseessä on avoin kansainvälinen kilpailu. Todennäköisesti suomalaisille jää pieni osuus kokonaisuudesta, joten tulonsiirtoa Kiinaan tässä taas puuhataan.
Radion ykkösaamussakin aihetta käsiteltiin. Onneksi ainakin Kokoomus ja Keskusta suhtautuvat hyvin varauksellisesti esitykseen. Edes vm:ssä ei olla nielaissut syöttiä kokonaan. Suurin pettymys tuli siinä, kun käsiteltiin oikeudenmukaisuutta. Kepu edellytti useita maksuvyöhykkeitä, mutta minusta edes vyöhykkeiden määrä ei ole ratkaisu oikeudenmukaisuuteen. Ihmisten liikkumistarpeet vaihtelevat ja vaikka itse asun kalleimmalla alueella, käyttökelpoista yhteyttä työmatkoihin ei ole.
Oraksen mukaan polttoaineen verotus kohtelee tasapuolisesti Helsingin ruuhkassa matelevaa ja Kajaanissa asuvaa, eikä siksi ole käyttökelpoinen menetelmä. Orakselle pitäisi jonkun kertoa, että ruuhkassa auton kulutus on moninkertainen sujuvaan maaseutuliikenteeseen verrattuna.
Ai että kun motivoi taas kunnioittamaan lakeja ja maksamaan veroja nuhteettomasti.
Ainoa hyvä juttu mikä omaan pikku mieleeni tulee, on kummituskilometrien korvaamisen todennäköinen loppuminen.
Eräs tuttu jaksaa aina rehvastella kuinka auditoijan työssä vain soittelee ympäri Suomea kohteisiin kotoaan ja laskee kooklella & merkkaa ylös kilsat ja lähettää eteenpäin.
En tiedä mistä hatusta sinä noita hintoja oikein kertoilet
Saksan Toyotan virallisen hinnaston mukaan Auris maksaa alkaen 15.950 euroa ja Auris hybridi alkaen 23.200 euroa.
Sumutusjoukot rientävät apuun, kun joku julkeaa kertoa faktoja autoverottomista markkinoista. Olen jo monto kertaa linkittänyt linkin, josta voit hinnat tarkastaa. Myös kuruman linkki ajaa saman asian. Silti yrität väittää noita hatusta vedetyiksi. Nuo hinnat ovat siis Saksassa julkisesti ilmoitettuja hintoja kyseisen liikkeen minimialennuksilla. Sumuttajat perinteisesti vetoavat saksalaisiin hinnastoihin, mutta vaikenevat visusti siitä faktasta, että Saksan vapailla markkinoilla alennukset ovat paljon suurempia kuin Suomessa.
Ja Suomesta taas saa Auriksen ihan viralllisestikin tonnin halvemmalla mitä sinä tiedät kertoa. Eli alvillisessa hinnassa eroa on aika tismalleen autoveron verran joka onko autossa noin neljä tonnia. Kun tiedetään,, että Suomessa alv on Saksaa korkeampi, nähdään että Toyot ilmeisesti myydään Suomeen muutaman prosentin halvemmalla kuin Saksaan.
Kerro Auriksen malli ja hinta, niin katsotaan esimerkkiäsi tarkemmin.
Ja kukaan ei edelleenkään kiellä myymästä autoja alennuksella Suomessa. Tuo vajaan neljän tonnin vero on ainoa kiinteä osa hinnassa. Kaiken muun voit sopia myyjän kanssa ihan miten haluat.
Jääkäämme odottelemaan sitä hetkeä, kun joku Suomessa sopii kaupat Saksan hinnoilla.
Jos siis summaan tuon tilityksesi lyhyesti, niin jos Sinä menestyt, se on vain sinun ansiotasi, mutta jos et menesty se on yhteiskunnan vika.
Summaamisen sijaan alat näköjään sepittämään satuja.
Minusta se, että kaikilla on mahdollisuus menestyä riittää. Suomessa tuo mahdollisuus tutkitusti on maailman kärkeä, meillä sosiaalinen liikkuvuus on poikkeuksellisen suurta ja luokkaeroja ei juuri ole mikä suoraan mahdollistaa menestyksen kenelle vain. Ja moni asia mikä meille on arkea ei ole sitä muille.
Joo kyllähän Suomessa on helppo kouluttaa itselleen tutkintoja. Homma menee vain vaikeaksi siinä vaiheessa, jos haluaa ansaita ostovoimaa työstään.
Kun kerron Saksalaisille ystävilleni siitä, että minulla on esim kesämökki ja vene ne ovat suu ammollaan menestyksestäni. Samoin amerikkalaiset eivät lakkaa ihmettelmästä, miten hyvin Suomessa maksetaan perustöistäkin ja miten paljon vapaa-aikaa suomalaisella on. Menestystä on monenlaista.
Onko suurikin yllätys, että metsien ja vesien harvaan asutussa maassa on mökkejä ja veneitä enemmän kuin tiheään asutussa maassa, jossa rantavetta on hyvin vähän? Vapaata Suomessa riittää ja sitä on helppo järjestää niin halutessaan lisää. Siihenhän järjestelmännekin kannustaa. Mutta mikä on tilanne silloin, jos joku haluaisi tehdä töitä ja röyhkeästi saada siitä jopa korvauksenkin? Kun ei tee liian vaativia töitä tai liian paljon töitä, niin silloin Suomessa on tosiaan tilanne paremmin. Mutta auta armias, jos haluat tehdä enemmän tai korkealle arvostettua työtä, niin siitä rangaistaan välittömästi.
Mitkä yritykset ovat menettäneet mielenkiintonsa Suomea kohtaan? Aika monella alalla on ihan päinvastoin, meillä osaminen on edelleen hyvin kilpailukykyisesti hinnoiteltu, mistä sinäkin valitat. Ei nyt kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä siitä, että metsäteollisuudella ja elektroniikkareollisuudella menee huonosti, niitä kun ei ole oikein muuallakaan Euroopassa enää.
Suomessa hyvin menee julkisella sektorilla ja teollisuuden menestystarinat ovat hyvin harvinaisia. Tukijalat eli metalli, paperi ja elektroniikka sukeltavat kilpaa. Digikehityksen entinen edelläkävijä on tippunut perässä hiihtelijäksi virkamieskoneiston ohjauksen alla. Julkinen sektori paisuu, vientiyritykset supistuvat ja korttitalo pysyy kasassa syömälainalla.
Toimeliaalle on tilaisuuksia aina, en ole nähnyt että Suomessa olisi toimeliaisuutta estetty.
Siinä vaiheessa on turha laukoa tuollaisia ympäripyöreyksiä kun muut maat ovat yritysten mielestä houkuttelevampia.
Pummien maailmanluokan ylöspidosta en tiedä, mutta ehkä ensin voisit määritellä sanan "pummi". Pummejakin on, mutta harmillinen juttu pummiteorialle on että suurin osa veroeuroista menee työssäkäyvälle ja muutenkin toimeentulevalle väelle takaisin erilaisten tukien ja ilmaispalveluiden muodossa. ovatko lapsiperheet tai kirjastoa, koulua, yliopistoa tai sairaalaa käyttävät tai yritystukea saavat pummeja?
Itse pidän peruskoulutusta, maanpuolustusta ja poliisitointa valtiolle soveliaina tehtävinä. Kaiken muun toteuttaminen kierrättämällä rahaa pöhöttyneen väärin päin ohjautuvat koneiston kautta ei vie hyvään tulokseen.
Yhteiskunnallisista ongelmista keskusteleminen on eri asia kuin valittaminen. En ole kuullut Nallen valittavan Bentleyn autoverosta...
Autovero ja siihen liittyvä virkamiesten harjoittama ylimielinen kansalaisten oikeuksien polkeminen ja täysin turha resurssien tuhlaaminen on yhteiskunnallinen ongelma.
Ei tämän perusteella ainakaan minulle ole mitään mustaa valkoisella noista hintaeroista.
Olen muutamasta automallsta tutkinut noita hintoja saksanmaalla ja nuo halvat hinnat ovat kyllä sielläkin osittain harhaa. Kun noita tutkii tarkemmin niin eipä ole "normaaleja" varusteita noissa mukana. Vaikea uskoa, mutta usein esim ilmastointi puuttuu noista "rinnakkaistuduista". Eli ei noita ihan lahjaksi saa tuollakaan, toki en kiellä ettein tuo alennnus voisi olla suomalaista suurempi.
Olen muutamasta automallsta tutkinut noita hintoja saksanmaalla ja nuo halvat hinnat ovat kyllä sielläkin osittain harhaa. Kun noita tutkii tarkemmin niin eipä ole "normaaleja" varusteita noissa mukana. Vaikea uskoa, mutta usein esim ilmastointi puuttuu noista "rinnakkaistuduista". Eli ei noita ihan lahjaksi saa tuollakaan, toki en kiellä ettein tuo alennnus voisi olla suomalaista suurempi.
Varuste-eroja on. Monesti Suomeen ei edes tuoda kaikkein pienikatteisimpia karvalakkimalleja, joka sinällään on aika mielenkiintoista. Miksei suomalaisille suoda oikeutta ostaa autoaan edulliseen hintaan. Mieluimmin hinnasto aliotetaan mallilla, jossa on jo katteita korottavia lisukkeita mukana.
Toisinaan varusteet menevät ristiin, niin että kummassakin maassa on suurin piirtein samalla summalla vakiovarusteita, joita toisessa maassa ei ole.
Mutta siinä vaiheessa, kun auto on Saksassa tonneja halvempi paremmin varusteltunakin, kuten esimerkiksi tuo Hybridi Auris, niin tilanne on hyvin selvä.
Ollila perustelee järjestelmän kalleutta mm. sen työllisyysvaikutuksilla. Ollilan pitäisi ymmärtää, että tuo on täysin kestämätön peruste. Kerätä nyt veroja siksi, että saadaan veron keräämisellä työllistettyä ihmisiä maassa, jossa jo nyt julkisen sektorin kustannusten kasvu on ongelma. Lisäksi verotusjärjestelmä menee julkisten hankintojen kautta, joten kyseessä on avoin kansainvälinen kilpailu. Todennäköisesti suomalaisille jää pieni osuus kokonaisuudesta, joten tulonsiirtoa Kiinaan tässä taas puuhataan.
Oraksen mukaan polttoaineen verotus kohtelee tasapuolisesti Helsingin ruuhkassa matelevaa ja Kajaanissa asuvaa, eikä siksi ole käyttökelpoinen menetelmä. Orakselle pitäisi jonkun kertoa, että ruuhkassa auton kulutus on moninkertainen sujuvaan maaseutuliikenteeseen verrattuna.
Selväähän tämä on ollut jo alusta alkaen. Ollila haluaa ohjata mahdolismman monta vero-euroa edustamalleen yritysryppäälle. Ei Jormaa kiinnosta pätkääkään, paljon noista euroista kiertää takaisin suomalaiselle duunarille. Rahavirtojen äärellä on vain mukava olla.
Helsingin kaltaisessa pikkukaupungissa saa käyttää mielikuvistusta, ennen kuin siellä saa bensaa kulumaan moninkertaisesti sujuvaan maaseutuliinkenteeseen verrattuna.
Vuoden vanha auto, hyvillä varusteilla, nettohinta Saksassa, kun tuo Suomeen, vähän reilu 36 tonnia. Verot Suomessa alle 15 tonnia. Yhteensä kulujen kanssa vähän reilu 50 tonnia.
Suomesta on vaikea löytää vastaavaa alle 70 tonnin, joku pyytää jopa 90 tonnia.
Eli tällaisissa tapauksissa voisin maksaa 3.3c kilometriltä, jos voisin tuoda auton ilman muita maksuja.
Olen seurannut asian tiimoilta keskusteluamuista lehdistä. Perstuntumalla sanoisin, että noin 90 %ihmisistä vastustaa hanketta. Samankaltaiseen lukuun päädyttiin myös jossain (epäluotettavissa) äänestyksissä. Luulenpa vain, että ainoastaan Vihreiden kannattajille tällainen esitys menee läpi. Jos Kokoomus, Keskusta tai SDp ovat tällaista hyväksymässä, niin voivat kyllä hyvästellä mahdolliset hallituspaikkansa. Eipä ole ikinä tullut mieleenikään äänestää persuja, mutta jos Soini lupaa, että tämä vero ei mene Persuilta läpi, niin äänestän kyllä täydellä varmuudella Hakkaraista, Kikeä, Hirvisaarta, tai jotain muuta vastaavaa sankaria.
Helsingin kaltaisessa pikkukaupungissa saa käyttää mielikuvistusta, ennen kuin siellä saa bensaa kulumaan moninkertaisesti sujuvaan maaseutuliinkenteeseen verrattuna.
Kyse oli siitä, mihin Oras asiaa vertasi. Ei siitä, että sinä olet kuullut Helsinkiä isommista ja ruuhkaisemmista paikoista.
Selväähän tämä on ollut jo alusta alkaen. Ollila haluaa ohjata mahdolismman monta vero-euroa edustamalleen yritysryppäälle. Ei Jormaa kiinnosta pätkääkään, paljon noista euroista kiertää takaisin suomalaiselle duunarille. Rahavirtojen äärellä on vain mukava olla.
Helsingin kaltaisessa pikkukaupungissa saa käyttää mielikuvistusta, ennen kuin siellä saa bensaa kulumaan moninkertaisesti sujuvaan maaseutuliinkenteeseen verrattuna.
Ei kai tuota voi tuon selväsanaisemmin ilmaista miten asiat ovat. Ja kuka mihinkin nojaa ja etujaan perkaa. Täysin tuhoon tuomittu ja täysin mahdoton toteuttaa koko kyseinen hanke. Mielipiteensä kannattaa tuoda julki sillä koko kansan tyrmäys hankkeelle antaa signaalia niille jotka tulevaisuudessa asioista tulee päättämään ja kyllä kansaa pitää kuunnella jos meinaa hallitukseen joskus päästä. Eihän sinne päättämään ilman ääniä kukaan pääse. Tuuliviiripuolueet eivät hallitusvastuussa kauaa jatkane.
Ajattelija2013:
Olen seurannut asian tiimoilta keskusteluamuista lehdistä. Perstuntumalla sanoisin, että noin 90 %ihmisistä vastustaa hanketta. Samankaltaiseen lukuun päädyttiin myös jossain (epäluotettavissa) äänestyksissä. Luulenpa vain, että ainoastaan Vihreiden kannattajille tällainen esitys menee läpi. Jos Kokoomus, Keskusta tai SDp ovat tällaista hyväksymässä, niin voivat kyllä hyvästellä mahdolliset hallituspaikkansa. Eipä ole ikinä tullut mieleenikään äänestää persuja, mutta jos Soini lupaa, että tämä vero ei mene Persuilta läpi, niin äänestän kyllä täydellä varmuudella Hakkaraista, Kikeä, Hirvisaarta, tai jotain muuta vastaavaa sankaria.
Helppo yhtyä noihin ajatuksiin. Ja mitä tulee PeruSuomalaisiin niin YLE aamu-tv (17.12) lähetyksessä vieraillut kansanedustaja Ari Jalonen(PS)ei ainakaan ollut hankkeen kannalla ja puhui viisaasti asioista joten taitaa olla puolueen kanta. Soini tuon tuonee julki jos vaan toimittajat sitä häneltä kysyy joten odotellaan. Äänet niille jotka seisoo hankkeen kiellon takana loppuun asti.
Saman asian ajaa polttoaineen veron korotus joka toimii lähes täsmälleen Ollilan työryhmän tavoitteiden mukaisesti ilman tolkuttomia kuluja. Tai oikeastaan ilman mitään kuluja.
Kilometreistä verotetaan. Checked.
Eikä polttoaineen kulutusta voi hämätä käärimällä tankin korkkia folioon.
Veron määrä riippuu myös kulkupelin co päästöistä. Checked.
Kovemmin kuluttavaa autoa pitävä maksaa enemmän kilometristään.
Maalla ja kaupungissa eri hintainen kilometri.. Checked.
Maantiellä kilometri taittuu pienemmällä polttoaineannoksella kuin kaupungissa.
Aika vaikea nähdä mikä tuosta satoja miljoonia paikannusteknologiayritysten kassoihin kansalaisten rahoja siirtävästä järjestelmästä tekisi hintansa väärtin.
Miten Jorma L saa Mersun Saksasta ilman alvia Suomeen?
Se on nettohinta, ei ollut mitään puhetta ALV / VAT. Kaksi käytettyä autoa olen tuonut vuosia sitten ja mainostetulla nettohinnalla autot minulle myytiin. Ihan yksityishenkilönä siis.
Jos myyjät (autoliikkeitä ) jostain kaivoivat alvit takaisin, niin se jäi aivan heidän omalle kontolleen. Ostaja maksaa käytetystä tavarasta pyydetyn hinnan, ei siinä sen kummempaa. Näitä nettohintoja on liikkeiden ilmoituksissa silloinkin kun työntekijä myy omaa autoaan.
NHB:
15950 lukee maahantuojan sivuilla. Se on perusmalli, jota ei Suomeen tuoda.
Joko osaat laskea hintaerojen tienaamiseen vaadittavan ajan keskituloisille?
Herbert:
Saksassa ja muissa keski-Euroopan autoverottomissa maissa suuri osa autoista myydään ohi virallisen maahantuojan.
esim. MeinAuto
http://www.meinauto.de/toyota/
Siksi autovero olisi hyvä saada pois myös Suomessa. Hinnat laskisivat enemmän kuin mitä virallisten maahantuojien veron määrä nyt on. Autoveron poisto olisi kuluttajan etu. Siitä tulisi haittaa vain Suomen lasipalatsimyymälöille.
Herbert:
Niin tekee. Mitä sitten? Ainoastaan autoveron kiihkeimmät kannattajat yrittävät sumuttaa noilla Saksan listahinnoilla. Saksassahan alennukset ovat paljon suurempia kuin Suomessa. Tässä Auriksen tapauksessa ne Saksan keskimääräistäkin suuremman.
http://www.autohaus24.de/neuwagen-kaufen/toyota/auris/kompaktwagen/modelle#!s1
Toyota jatkaa kunniakkaita Soviet-Finland ???????? Limited edition -nimeämisperinteitä. Varusteluversiossa ei ole oikein mitään yhteistä linjaa Saksan kanssa. Life saksassa on selvästi paremmin varusteltu kuin Suomessa. Ehkä lähinnä vastaavuutta olisi Saksan Cool ja Suomen Life. Jokatapaukseesa tilanne on se, että höpinäsi tonnin erosta ovat vailla mitään totuusarvoa. Ero todellisuudessa on useita kertoja suurempi.
Näillä näytöillä sinun ei kannata yrittää opettaa ketään laskemaan. Kun todellisuus ja laskelmasi poikkeavat noin rajusti, niin varmaan parempi, kun et kysele muiden laskutaidon perään.
Sitten kun hallitset nuo yhteen- ja vähennyslaskut, niin voitkin miettiä sitä, kuinka kauan suomalaisella ansaita kerätä Auris Hybridin 8500 euron SF-lisähinta kalliin keskittyneen kaupan boksia keräten. Plob Plob vaan ja viikossa homma kunnossa?
NHB:
Minä en ole yrittänyt ketään opettaa laskemaan. Minä olen pyytänyt sinua laskemaan, jotta nähtäisiin, mitä käytännössä tarkoittaa puheesi karmeista hintaeroista. Jostain syystä et halua asiaa laskea.
kuruma:
Esimerkiksi tuo Meinauto käyttää kyllä ihan normaaleja Saksan maahantuojien kanavia.
nur deutsche Neuwagen
keine EU-Reimporte
Herbert:
Käytännössä 8500 euroa on noin 8500 euroa. Prosenteissa suomalainen maksaa Tojostaan noin 50 prosenttia saksalaista enemmän. Kun yhtälöön ottaa mukaan suomalaisen yleisen korkean kustannustason, niin tuon Aurinksen ansaitsemiseen kuluu lähelle kaksinkertainen aika. Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää, mitä tuo tarkoittaa käytännössä?
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288632860500.html
Itse en ainakaan näe samanlaista yhteyttä.
"Ollilan mukaan kilometrivero olisi tehokas taloudellisen ohjauksen väline, jolla voitaisiin vaikuttaa liikennekäyttäytymiseen."
Aika karmaisevat kulut olisi myöskin.
"Hintalappu 460 miljoonaa
Tiemaksuihin siirtyminen vaatisi ajoneuvolaitteen asentamisen kaikkiin autoihin. Työryhmän mukaan tarvittavat laitteet maksaisivat yhteensä noin 330 miljoonaa euroa. Kilometriverojärjestelmän vaatimiin investointeihin menisi puolestaan noin 130 miljoonaa, samoin järjestelmän vuosittaisiin kuluihin."
NHB:
Sinä kuusinkertaistit hintaeron, etkä siltikään saanut lasketuksi, mitä pyysin. No, jatka vain ruikuttamista.
Herbert:
Minä en noita eroja määrittele. Hintaerot ovat vain tuota luokkaa todellisuudessa. Nyt kun tuo tonni&viikko -höpinäsi on osoitettu puhtaaksi valheeksi, niin yritätkin teilata faktat ruikutukseksi ja pyydät tekemään laskun, johon et esitä alkuarvoja. Sopii hyvin linjaasi, jossa ei faktoja kaivata.
Sen tietävät kaikki, ettei tuollaisia summia viikossa kerry keskituloisen tarkuun, mutta tarkempi arvio vaatisi tiedon keskituloisen menoista tai budjetin ylijäämästä. No sen voi jokainen tehdä. Riittää kun katsoo tiliotteista, kuinka nopeasti 8500 euroa kertyy tilille.
Eiköhän tämä ollut tässä. Toivottavasti opit nyt jotain, ettei sinun tarvitse olla taas kohta levittämässä näitä samoja iänikuisia Kuitusen mieleesi istuttamia valheita.
Kerrotaanko jossain miten keskimääräinen 3.3c/km on saatu. Lapissa ja pohjois-karjalassa 2.9c ja muualla 5c? Keskimääräisyys tulee tiekilometreistä, ei ajomääristä..
Pari kuukautta sitten oli jokin kartta, mm. Kolhon kylä, keskellä ei mitään, Mänttä-Vilppulassa oli vielä ruuhka-Suomea ja kalliimman veron aluetta. Tällä saadaan melko hyvin aidattua noin 95% autoilijoista ruuhka-Suomen puolelle.
finman:
Siellähän se Ollilan motivaattori näykyy. Jos tuollaista järjestelmää lähdettäisiin tekemään, niin erittäin todennäköisesti kustannukset olisivat vielä paljon suurempia. Siinä Ollilan kaverit saisivat mukavasti kauppaa ja helpot miljoonan joka vuosi. Kansa kuittaa viulut.
NHB:
Laitoin esimerkin, jossa saksalaisella on mahdollisuus ostaa Auris n. 1000 euroa halvemmalla kuin saksalaisella. Tuo hintaero tarkentui 1400 euroon. Sekään ei sinulle kelvannut, vaikka jo ensimmäisessä kommentissani totesin isompiakin hintaeroja löytyvän. Sinua ei kuitenkaan kiinnostanut valinnanvapaus, koska Kuitunen valitsee auton puolestasi.
Kyllä tämä oli tässä.
NHB:
En tiedä mistä hatusta sinä noita hintoja oikein kertoilet.
Saksan Toyotan virallisen hinnaston mukaan Auris maksaa alkaen 15.950 euroa ja Auris hybridi alkaen 23.200 euroa.
Ja Suomesta taas saa Auriksen ihan viralllisestikin tonnin halvemmalla mitä sinä tiedät kertoa. Eli alvillisessa hinnassa eroa on aika tismalleen autoveron verran joka onko autossa noin neljä tonnia. Kun tiedetään,, että Suomessa alv on Saksaa korkeampi, nähdään että Toyot ilmeisesti myydään Suomeen muutaman prosentin halvemmalla kuin Saksaan.
Ja kukaan ei edelleenkään kiellä myymästä autoja alennuksella Suomessa. Tuo vajaan neljän tonnin vero on ainoa kiinteä osa hinnassa. Kaiken muun voit sopia myyjän kanssa ihan miten haluat.
finman:
Jos 1.8 miljardin euron veron keräämiseen tarvitaan puoli miljardia, niin tuo on kyllä ylivoimaisen surkea esitys.
NHB:
Jos siis summaan tuon tilityksesi lyhyesti, niin jos Sinä menestyt, se on vain sinun ansiotasi, mutta jos et menesty se on yhteiskunnan vika.
Mikä muuten on " menestys"?
Minusta se, että kaikilla on mahdollisuus menestyä riittää. Suomessa tuo mahdollisuus tutkitusti on maailman kärkeä, meillä sosiaalinen liikkuvuus on poikkeuksellisen suurta ja luokkaeroja ei juuri ole mikä suoraan mahdollistaa menestyksen kenelle vain. Ja moni asia mikä meille on arkea ei ole sitä muille. Kun kerron Saksalaisille ystävilleni siitä, että minulla on esim kesämökki ja vene ne ovat suu ammollaan menestyksestäni. Samoin amerikkalaiset eivät lakkaa ihmettelmästä, miten hyvin Suomessa maksetaan perustöistäkin ja miten paljon vapaa-aikaa suomalaisella on. Menestystä on monenlaista.
Mitkä yritykset ovat menettäneet mielenkiintonsa Suomea kohtaan? Aika monella alalla on ihan päinvastoin, meillä osaminen on edelleen hyvin kilpailukykyisesti hinnoiteltu, mistä sinäkin valitat. Ei nyt kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä siitä, että metsäteollisuudella ja elektroniikkareollisuudella menee huonosti, niitä kun ei ole oikein muuallakaan Euroopassa enää.
Toimeliaalle on tilaisuuksia aina, en ole nähnyt että Suomessa olisi toimeliaisuutta estetty.
Pummien maailmanluokan ylöspidosta en tiedä, mutta ehkä ensin voisit määritellä sanan "pummi". Pummejakin on, mutta harmillinen juttu pummiteorialle on että suurin osa veroeuroista menee työssäkäyvälle ja muutenkin toimeentulevalle väelle takaisin erilaisten tukien ja ilmaispalveluiden muodossa. ovatko lapsiperheet tai kirjastoa, koulua, yliopistoa tai sairaalaa käyttävät tai yritystukea saavat pummeja?
Yhteiskunnallisista ongelmista keskusteleminen on eri asia kuin valittaminen. En ole kuullut Nallen valittavan Bentleyn autoverosta, toisaalta ei hän ole valittanut saamastaan maataloustuestakaan vaikka uusliberalistille tuollaisen sosialismin luulisi olevan vastenmielistä.
Sen sijaan hän ainakin kirjoissaan kritisoi hyvinkin paljon sinun ylistämääsi eurooppalaista systeemiä ja talousajattelua, erittäin jyrkästi nimenomaan Saksaa.
Ollila perustelee järjestelmän kalleutta mm. sen työllisyysvaikutuksilla. Ollilan pitäisi ymmärtää, että tuo on täysin kestämätön peruste. Kerätä nyt veroja siksi, että saadaan veron keräämisellä työllistettyä ihmisiä maassa, jossa jo nyt julkisen sektorin kustannusten kasvu on ongelma. Lisäksi verotusjärjestelmä menee julkisten hankintojen kautta, joten kyseessä on avoin kansainvälinen kilpailu. Todennäköisesti suomalaisille jää pieni osuus kokonaisuudesta, joten tulonsiirtoa Kiinaan tässä taas puuhataan.
Radion ykkösaamussakin aihetta käsiteltiin. Onneksi ainakin Kokoomus ja Keskusta suhtautuvat hyvin varauksellisesti esitykseen. Edes vm:ssä ei olla nielaissut syöttiä kokonaan. Suurin pettymys tuli siinä, kun käsiteltiin oikeudenmukaisuutta. Kepu edellytti useita maksuvyöhykkeitä, mutta minusta edes vyöhykkeiden määrä ei ole ratkaisu oikeudenmukaisuuteen. Ihmisten liikkumistarpeet vaihtelevat ja vaikka itse asun kalleimmalla alueella, käyttökelpoista yhteyttä työmatkoihin ei ole.
Oraksen mukaan polttoaineen verotus kohtelee tasapuolisesti Helsingin ruuhkassa matelevaa ja Kajaanissa asuvaa, eikä siksi ole käyttökelpoinen menetelmä. Orakselle pitäisi jonkun kertoa, että ruuhkassa auton kulutus on moninkertainen sujuvaan maaseutuliikenteeseen verrattuna.
Ai että kun motivoi taas kunnioittamaan lakeja ja maksamaan veroja nuhteettomasti.
Ainoa hyvä juttu mikä omaan pikku mieleeni tulee, on kummituskilometrien korvaamisen todennäköinen loppuminen.
Eräs tuttu jaksaa aina rehvastella kuinka auditoijan työssä vain soittelee ympäri Suomea kohteisiin kotoaan ja laskee kooklella & merkkaa ylös kilsat ja lähettää eteenpäin.
AkiK:
Sumutusjoukot rientävät apuun, kun joku julkeaa kertoa faktoja autoverottomista markkinoista. Olen jo monto kertaa linkittänyt linkin, josta voit hinnat tarkastaa. Myös kuruman linkki ajaa saman asian. Silti yrität väittää noita hatusta vedetyiksi. Nuo hinnat ovat siis Saksassa julkisesti ilmoitettuja hintoja kyseisen liikkeen minimialennuksilla. Sumuttajat perinteisesti vetoavat saksalaisiin hinnastoihin, mutta vaikenevat visusti siitä faktasta, että Saksan vapailla markkinoilla alennukset ovat paljon suurempia kuin Suomessa.
Kerro Auriksen malli ja hinta, niin katsotaan esimerkkiäsi tarkemmin.
Jääkäämme odottelemaan sitä hetkeä, kun joku Suomessa sopii kaupat Saksan hinnoilla.
AkiK:
Summaamisen sijaan alat näköjään sepittämään satuja.
Joo kyllähän Suomessa on helppo kouluttaa itselleen tutkintoja. Homma menee vain vaikeaksi siinä vaiheessa, jos haluaa ansaita ostovoimaa työstään.
Onko suurikin yllätys, että metsien ja vesien harvaan asutussa maassa on mökkejä ja veneitä enemmän kuin tiheään asutussa maassa, jossa rantavetta on hyvin vähän? Vapaata Suomessa riittää ja sitä on helppo järjestää niin halutessaan lisää. Siihenhän järjestelmännekin kannustaa. Mutta mikä on tilanne silloin, jos joku haluaisi tehdä töitä ja röyhkeästi saada siitä jopa korvauksenkin? Kun ei tee liian vaativia töitä tai liian paljon töitä, niin silloin Suomessa on tosiaan tilanne paremmin. Mutta auta armias, jos haluat tehdä enemmän tai korkealle arvostettua työtä, niin siitä rangaistaan välittömästi.
Suomessa hyvin menee julkisella sektorilla ja teollisuuden menestystarinat ovat hyvin harvinaisia. Tukijalat eli metalli, paperi ja elektroniikka sukeltavat kilpaa. Digikehityksen entinen edelläkävijä on tippunut perässä hiihtelijäksi virkamieskoneiston ohjauksen alla. Julkinen sektori paisuu, vientiyritykset supistuvat ja korttitalo pysyy kasassa syömälainalla.
Siinä vaiheessa on turha laukoa tuollaisia ympäripyöreyksiä kun muut maat ovat yritysten mielestä houkuttelevampia.
Itse pidän peruskoulutusta, maanpuolustusta ja poliisitointa valtiolle soveliaina tehtävinä. Kaiken muun toteuttaminen kierrättämällä rahaa pöhöttyneen väärin päin ohjautuvat koneiston kautta ei vie hyvään tulokseen.
Autovero ja siihen liittyvä virkamiesten harjoittama ylimielinen kansalaisten oikeuksien polkeminen ja täysin turha resurssien tuhlaaminen on yhteiskunnallinen ongelma.
Ei tämän perusteella ainakaan minulle ole mitään mustaa valkoisella noista hintaeroista.
Olen muutamasta automallsta tutkinut noita hintoja saksanmaalla ja nuo halvat hinnat ovat kyllä sielläkin osittain harhaa. Kun noita tutkii tarkemmin niin eipä ole "normaaleja" varusteita noissa mukana. Vaikea uskoa, mutta usein esim ilmastointi puuttuu noista "rinnakkaistuduista". Eli ei noita ihan lahjaksi saa tuollakaan, toki en kiellä ettein tuo alennnus voisi olla suomalaista suurempi.
Turberg:
Varuste-eroja on. Monesti Suomeen ei edes tuoda kaikkein pienikatteisimpia karvalakkimalleja, joka sinällään on aika mielenkiintoista. Miksei suomalaisille suoda oikeutta ostaa autoaan edulliseen hintaan. Mieluimmin hinnasto aliotetaan mallilla, jossa on jo katteita korottavia lisukkeita mukana.
Toisinaan varusteet menevät ristiin, niin että kummassakin maassa on suurin piirtein samalla summalla vakiovarusteita, joita toisessa maassa ei ole.
Mutta siinä vaiheessa, kun auto on Saksassa tonneja halvempi paremmin varusteltunakin, kuten esimerkiksi tuo Hybridi Auris, niin tilanne on hyvin selvä.
Mitä malleja olet vertaillut?
Herbert:
Selväähän tämä on ollut jo alusta alkaen. Ollila haluaa ohjata mahdolismman monta vero-euroa edustamalleen yritysryppäälle. Ei Jormaa kiinnosta pätkääkään, paljon noista euroista kiertää takaisin suomalaiselle duunarille. Rahavirtojen äärellä on vain mukava olla.
Helsingin kaltaisessa pikkukaupungissa saa käyttää mielikuvistusta, ennen kuin siellä saa bensaa kulumaan moninkertaisesti sujuvaan maaseutuliinkenteeseen verrattuna.
Minusta jotain kertoo Suomen korkeasta hinnoittelusta seuraava esimerkki:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-cls-250-cdi-spur-paket-comand-parkassist-lmr-18z-chemnitz/185683614.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=3&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=212&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&ambitCountry=DE&colors=BLACK&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=ALSO_EXPORT
Vuoden vanha auto, hyvillä varusteilla, nettohinta Saksassa, kun tuo Suomeen, vähän reilu 36 tonnia. Verot Suomessa alle 15 tonnia. Yhteensä kulujen kanssa vähän reilu 50 tonnia.
Suomesta on vaikea löytää vastaavaa alle 70 tonnin, joku pyytää jopa 90 tonnia.
Eli tällaisissa tapauksissa voisin maksaa 3.3c kilometriltä, jos voisin tuoda auton ilman muita maksuja.
Miten Jorma L saa Mersun Saksasta ilman alvia Suomeen?
Olen seurannut asian tiimoilta keskusteluamuista lehdistä. Perstuntumalla sanoisin, että noin 90 %ihmisistä vastustaa hanketta. Samankaltaiseen lukuun päädyttiin myös jossain (epäluotettavissa) äänestyksissä. Luulenpa vain, että ainoastaan Vihreiden kannattajille tällainen esitys menee läpi. Jos Kokoomus, Keskusta tai SDp ovat tällaista hyväksymässä, niin voivat kyllä hyvästellä mahdolliset hallituspaikkansa. Eipä ole ikinä tullut mieleenikään äänestää persuja, mutta jos Soini lupaa, että tämä vero ei mene Persuilta läpi, niin äänestän kyllä täydellä varmuudella Hakkaraista, Kikeä, Hirvisaarta, tai jotain muuta vastaavaa sankaria.
NHB:
Kyse oli siitä, mihin Oras asiaa vertasi. Ei siitä, että sinä olet kuullut Helsinkiä isommista ja ruuhkaisemmista paikoista.
NHB:
Ei kai tuota voi tuon selväsanaisemmin ilmaista miten asiat ovat. Ja kuka mihinkin nojaa ja etujaan perkaa. Täysin tuhoon tuomittu ja täysin mahdoton toteuttaa koko kyseinen hanke. Mielipiteensä kannattaa tuoda julki sillä koko kansan tyrmäys hankkeelle antaa signaalia niille jotka tulevaisuudessa asioista tulee päättämään ja kyllä kansaa pitää kuunnella jos meinaa hallitukseen joskus päästä. Eihän sinne päättämään ilman ääniä kukaan pääse. Tuuliviiripuolueet eivät hallitusvastuussa kauaa jatkane.
Ajattelija2013:
Helppo yhtyä noihin ajatuksiin. Ja mitä tulee PeruSuomalaisiin niin YLE aamu-tv (17.12) lähetyksessä vieraillut kansanedustaja Ari Jalonen(PS)ei ainakaan ollut hankkeen kannalla ja puhui viisaasti asioista joten taitaa olla puolueen kanta. Soini tuon tuonee julki jos vaan toimittajat sitä häneltä kysyy joten odotellaan. Äänet niille jotka seisoo hankkeen kiellon takana loppuun asti.
Jos nyt sähköautot pelottaa verottajaa niin eikö niihin voisi laittaa pakolliset sähkömittarit joiden mukaan maksettaisiin vero?
Tämä naurettava miljardihanke pitää kuopata.
Saman asian ajaa polttoaineen veron korotus joka toimii lähes täsmälleen Ollilan työryhmän tavoitteiden mukaisesti ilman tolkuttomia kuluja. Tai oikeastaan ilman mitään kuluja.
Kilometreistä verotetaan. Checked.
Eikä polttoaineen kulutusta voi hämätä käärimällä tankin korkkia folioon.
Veron määrä riippuu myös kulkupelin co päästöistä. Checked.
Kovemmin kuluttavaa autoa pitävä maksaa enemmän kilometristään.
Maalla ja kaupungissa eri hintainen kilometri.. Checked.
Maantiellä kilometri taittuu pienemmällä polttoaineannoksella kuin kaupungissa.
Aika vaikea nähdä mikä tuosta satoja miljoonia paikannusteknologiayritysten kassoihin kansalaisten rahoja siirtävästä järjestelmästä tekisi hintansa väärtin.
VeeAaaGee:
Se on nettohinta, ei ollut mitään puhetta ALV / VAT. Kaksi käytettyä autoa olen tuonut vuosia sitten ja mainostetulla nettohinnalla autot minulle myytiin. Ihan yksityishenkilönä siis.
Jos myyjät (autoliikkeitä ) jostain kaivoivat alvit takaisin, niin se jäi aivan heidän omalle kontolleen. Ostaja maksaa käytetystä tavarasta pyydetyn hinnan, ei siinä sen kummempaa. Näitä nettohintoja on liikkeiden ilmoituksissa silloinkin kun työntekijä myy omaa autoaan.