Aika pahalta näyttää, sillä loppu 95-97% on vettä tai jäätä, joka ei likaa.
Lukisit nyt sen tutkimuksen ennen kuin alat selittelemään omiasi. Aika kyseenalaiseksi menee muutkin väitteesi, jos et edes perusasioita vaivaudu selvittelemään.
Montako suola/ hiekoitusautoa olet tänä syksynä nähnyt?
Hiekoitusautoa en vielä ole nähnyt, mutta suola-auton viimeeksi tänä aamuna.
Voisit vähän harjoitella muutenkin suhteellisuudentajua. Mitä merkitystä on parilla viikolla ja niiden viikkojen säätiloilla? Hetkellinen sää on aina satunnainen ja vaihteleva. Kyllä se talvi sieltä tänäkin vuonna tulee, siihen mahtuu Suomen kokoisessa maassa monennäköistä olosuhdetta ja hiekoitusta ja suolaustakin ehditään kyllä tekemään ihan riittämiin. Ja vaikka jonain yksittäisenä talvena asia olisikin vähän toisin, niin mitä merkitystä silläkään on?
Joka vuosi kuulee ja voi lukea samat jorinat sään paikallisten ja kausittaisten satunnaisvaihteluiden suhteen - asiat ovat kuulemma heti mullistavasti toisin kun on yksi lämmin päivä tai sataa paljon lunta tai mitä tahansa muuta. Sitten kun katsoo jostain oikeasta pidemmän ajan säätilastosta keskilämpötiloja, lumitilanteita ym niin näkee ehkä vähän paremmin sen todellisuuden.
Montako suola/ hiekoitusautoa olet tänä syksynä nähnyt?
Hiekoitusautoa en vielä ole nähnyt, mutta suola-auton viimeeksi tänä aamuna.
Voisit vähän harjoitella muutenkin suhteellisuudentajua. Mitä merkitystä on parilla viikolla ja niiden viikkojen säätiloilla? Hetkellinen sää on aina satunnainen ja vaihteleva. Kyllä se talvi sieltä tänäkin vuonna tulee, siihen mahtuu Suomen kokoisessa maassa monennäköistä olosuhdetta ja hiekoitusta ja suolaustakin ehditään kyllä tekemään ihan riittämiin. Ja vaikka jonain yksittäisenä talvena asia olisikin vähän toisin, niin mitä merkitystä silläkään on?
Joka vuosi kuulee ja voi lukea samat jorinat sään paikallisten ja kausittaisten satunnaisvaihteluiden suhteen - asiat ovat kuulemma heti mullistavasti toisin kun on yksi lämmin päivä tai sataa paljon lunta tai mitä tahansa muuta. Sitten kun katsoo jostain oikeasta pidemmän ajan säätilastosta keskilämpötiloja, lumitilanteita ym niin näkee ehkä vähän paremmin sen todellisuuden.
Nyt olikin kysy tumman harmaasta kurasta joka ilmestyy joka syksy aina niihin aikoihin kun jengi alkaa vaihdella nastarenkaita alle. Suhteellisuudentajulla yksinkertaisin selitys on yleensä paras eli kura on nastarenkaiden asfaltista irroittamaa ainesta. Voit vaikka kuinka vedota tutkimuksiin ja tilastoihin mutta käytä järkeäkin. Se vaan on niinn hauskaa kun jotkut yrittävät asiaa selittää muuksi. Hauskin selitys mitä joku väitti oli että kesällä kertynyt kura irtoilee syksyn sateissa. Mutta tuo 150 kiveä/rengaskin hymyilytti aika paljon
Kesäkura lähtee shampoolla, talvilikaan tarvitaan liuotinpohjainen pesuaine.
Toivottavasti jossakin vaiheessa ääriolosuhteiden painotus testeissä vähenee ja testataan mattimeikäläisten työmatkoilla renkaiden ominaisuuksia. Tällä tarkoitan sitä että löytyykö yhtään huonoa rengasta joka sutii, tai ei ehdi pysähtymään tavallisessa liikenteessä. Alijäähtynyt vesisade paljaalle asfaltille on se pahin keli.
Surullista että 88 % ajaa edelleen nastoilla jos 12 % pärjää ilman niitä erottumatta mitenkään joukosta. Toisaalta muutokset ovat hitaita koska samoilla renkailla voi ajaa useita vuosia, eikä riskiä virheinvestoinnista uskalleta ottaa.
On aivan selvää että nastarenkailla rouhijat ovat saaneet aikaan tuon teiden ylllä leijuvan, ihan silmin nähtävissä olevan pölypilven. Myös tien reunoille on jo kertynyt tuota tummanharmaata pölyä, ja nyt on taas auton pintaan alkanut kertyä tuota nastojen tuottamaan pölyä.
Aina keväällä kestää pitkään että pölyyntyminen vähenee. Loppukesästä auto pysyy jo aivan eri tavalla puhtaana sillä pieni kosteus ei enää kerää tuota suurta määrää pölyä auton pintaan. Nyt on taas auto alkanut likaantua aivan samantien kun sen on pessyt.
Tien pinnat ovat alkaneet pysymään märkinä, joka pahentaa tien kulumista todella paljon. Ja porukka rouhii tuota pintaa nastarenkailla. Eli kuluminen on maksimoitu.
Itse en ole vielä tarvinnut talvirenkaita ja on ollut helposti nähtävillä viikon varoitusajalla ettei niitä tule tarvitsemaan. Nyt vasta tuli ensimmäiset YÖpakkaset edes, päivisin ei lähelläkään nollaa!! Silti avuttomat kruisailee nastoilla... On täysin selvää ettei lähiaikoinakaan ole tulossa nastoja vaativia kelejä, Forecakin näyttää maanantaihin asti ulottuvassa ennusteessaan ettei edes öisin tule lämpötila tippumaan alle nollan!
Renkaiden vaihto sujuu nopeasti lähes missä vaan kun on vain mukana tunkki, rengasavain, ja ottaa mukaan itse talvirenkaat. Jos yhtäkkiä kävisi vaikka niin että sääennusteet menisivät täysin pieleen ja olisi jonkin ihmeen kautta hirveä kiire saada talvirenkaat alle...
Luulisi asioiden olevan helppoa, mutta minkä tahansa asian saa näköjään tehtyä vaikeaksi kun pistää aivot off-asentoon. Ja porukka on todella pistänyt aivot off-asentoon joko tahtomattaan (eivät tajua / pelkäävät joten sohlaavat renkaat alle aikaisin) tai tahallaan (eivät tietä / välitä siitä mitä nastat aiheuttavat). Parasta olisi että nastat kiellettäisiin, avuttomimmathan niitä muutenkin näyttävät käyttävän nytkin - voisivat vaihtaa kitkansa alle vaikka kesäkuussa jos Iltalehden lööpissä sanotaan että joskus saattaa ehkä tulla pakkasia mahdollisesti.
Viime vuonnakin vaihdoin talvirenkaat alle vasta pitkällä joulukuussa, ja silloinkin oli helppoa kuin mikä katsoa vain sääennusteesta että onko seuraavakin viikko ok vai pitääkö katsoa että sopisiko renkaiden vaihto aikatauluun jos sinä ja sinä päivänä tarvitseekin olla liikkeellä aamulla jolloin on ehkä vielä pakkasta.
Surullista että 88 % ajaa edelleen nastoilla jos 12 % pärjää ilman niitä erottumatta mitenkään joukosta. Toisaalta muutokset ovat hitaita koska samoilla renkailla voi ajaa useita vuosia, eikä riskiä virheinvestoinnista uskalleta ottaa.
Itsekin päätin kerran ostaa nastat, kun kokemattomana auto meinasi kitkoilla livetä ojaan, mutta onneksi tulin järkiini ja tajusin ettei nastat olisi siinä auttaneet miteen kun tiellä on 20cm raskasta lumisohjoa. Ne olosuhteet joilla nastojen käyttöä voidaan perustella, ovat paljon helpommat. Pitää vain jarruttaa ajoissa tilanteisiin ja välttää pysähtymistä ylämäkeen.
Päällysteet kuluvat ja autot kuraantuvat niin kauan, kun täällä käytetään talvirenkaita ja suolataan sekä hiekoitetaan teitä riippumatta siitä onko niissä talvirenkaissa nastoja vai ei. Autoilijat maksavat muun yhteiskunnallisen toiminnan lisäksi (puutteelliset) teiden kunnostamiset moninkertaisesti erilaisina veroina. Jokainen valitsee haluamansa rengastyypin ihan vapaasti niin kauan, kun ei asuta missään neuvostoliitossa.
Suhteellisuudentajulla yksinkertaisin selitys on yleensä paras eli kura on nastarenkaiden asfaltista irroittamaa ainesta. Voit vaikka kuinka vedota tutkimuksiin ja tilastoihin mutta käytä järkeäkin. Se vaan on niinn hauskaa kun jotkut yrittävät asiaa selittää muuksi.
Tottakai nastat kuluttavat tietä. Kukaan ei vielä tällä palstallakaan ole väittänyt ettei niin olisi. Nastojen aiheuttaman kulumisen määräkin tiedetään noin suunnilleen euroina sekä irtoaineksen osuutena tieverkoilla. Euroina se on muutama kymmenen miljoonaa vuodessa eli puhutaan max muutamasta kymmenestä eurosta per autoilija, irtoaineksen osuutena 2-5% tiellä olevasta irtonaisesta aineksesta on nastojen irrottamaa kiveä. Näillä tiedoilla ei fanaatikoille tietysti ole mitään merkitystä, koska kyse on uskonnosta.
Kitkatkin kuluttavat yhdessä hiekoituksen kanssa merkittävästi tietä etenkin kaupungeissa, se tosin kitkarengasfanaatikkojen toimesta palstalla jyrkästi kiistetään vaikka se on fakta.
Suhteellisuudentajulla tarkoitetaan jotain vähän muuta kuin asian pohtimista talven ensimmäisten viikkojen perusteella, jotka vaan nyt kyseisenä vuotena ovat sattuneet olemaan tavallista lämpimämmät ja kosteammat.
Mitä merkitystä sillä muuten on, että auto vähän kuraantuu joskus? Tietääkseni sen voi pestä. Pieni pöly tai siitä muodostunut kura ei autoa vahingoita, suolan suhteen on todistettavasti toisin.
Kesäkura lähtee shampoolla, talvilikaan tarvitaan liuotinpohjainen pesuaine.
Toivottavasti jossakin vaiheessa ääriolosuhteiden painotus testeissä vähenee ja testataan mattimeikäläisten työmatkoilla renkaiden ominaisuuksia.
Miten se auto kesällä kuraantuu? Tämä kysymys kiinnostaa, koska tämän palstan tarinoitsijoiden mukaan se pysyy puhtaana sateista ym riippumatta aina siihen asti kun aletaan ajaa nastoilla.
Minun autostani kura ja hiekka kesällä tulevia ötökäniskemiä, bitumitahroja ym lukuunottamatta lähtevät pois kevyellä pesulla niin kauan kun lian seassa alkaa olla suolaa. Siihen korroosioon ei sitten lopulta auta kyllä liuotinpesukaan.
Minusta on aika loogista että talvirenkaita testataan liukkaissa olosuhteissa joita varten ne on tehty. Samasta syystä kesärenkaita testataan kuivalla ja märällä asfaltilla, ei sohjossa eikä jäällä. Talvirengastesteissä ei edes testata ongelmallisimpia olosuhteita, eli märkää jäätä.
Ns. mattimeikäläisen tavallisille työmatkoille talvella kesärengas on suurimman osan ajasta edelleen ylivoimainen. Mikään talvirengas ei pääse lähellekään sen ominaisuuksia sulalla ja märällä tiellä. Koska kesärenkailla ei (sinun logiikkasi vastaisesti) saa ajaa, on keskieuroopan kitkat paras vaihtoehto hyviä ominaisuuksia ja äärikeleillä äärimmäistä liukkautta arvostavalle tosimiehelle.
Sinänsähän mattimeikäläiset testailevat autoja ja renkaita joka päivä työmatkoilla ja muilla. Jostain syystä erityisesti liukkaiden kelien saldon näkee tv-uutisista ja myös tilastoista, vaikka sinun mukaasi noilla matkoilla ei ilmeisesti esiinny äärioloja joita testeissä kokeillaan?
Samoin nämä mattimeikäläiset ainakin pk-seudulla yleisesti valittavat liikenteen hunosta toiminnasta aina kun on liukasta. Kaikkialla on vähän tukkoista ja ruuhkaista, liikenteen nopeudet pitäisi mattimeikäläisten mielestä saada kuitenkin pysymään edes jotenkin säädyllisellä tasolla myös liukkaalla kelillä. Oletko miettinyt miten se onnistuisi, vai olisiko sittenkin niin että paremmalla pidolla voidaan ylläpitää parempaa liikenteen toimivuutta?
Suhteellisuudentajulla yksinkertaisin selitys on yleensä paras eli kura on nastarenkaiden asfaltista irroittamaa ainesta. Voit vaikka kuinka vedota tutkimuksiin ja tilastoihin mutta käytä järkeäkin. Se vaan on niinn hauskaa kun jotkut yrittävät asiaa selittää muuksi.
Tottakai nastat kuluttavat tietä. Kukaan ei vielä tällä palstallakaan ole väittänyt ettei niin olisi. Nastojen aiheuttaman kulumisen määräkin tiedetään noin suunnilleen euroina sekä irtoaineksen osuutena tieverkoilla. Euroina se on muutama kymmenen miljoonaa vuodessa eli puhutaan max muutamasta kymmenestä eurosta per autoilija, irtoaineksen osuutena 2-5% tiellä olevasta irtonaisesta aineksesta on nastojen irrottamaa kiveä. Näillä tiedoilla ei fanaatikoille tietysti ole mitään merkitystä, koska kyse on uskonnosta.
Prosenteista olen samaa mieltä. 2% (max 5) on asfaltin kulumisesta on muiden kuin nastarenkaiden aiheuttamaa. Miten muuten olisi mahdollista, että vähänkään vilkkaammat väylät ja kadut joudutaan päällystämään joka vuosi uudelleen, ja silloinkin ne ovat suuren osan vuodesta surkeassa kunnossa.
Joissakin kohdissa, esim. vilkkaiden valoristeysten kiihdytysosuuksilla nuo henkilöauton raidevälillä olevat urat ovat niin syvät, että niiden lähellä ei voi ajaa paremmallakaan autolla. Takavetobemut ja muut vajaavetoiset rouhikoot niitä nastoillaan vielä syvemmiksi, jotta eivät suistu pöpelikköön kesken hitaan kiihdytyksensä.
Etelä-Suomessa suurena rasitteena on lauha ilmasto, jonka seurauksena tiestöämme suolataan talvisin. Tällöin liikenne kulkee pääsääntöisesti paljaalla asfalttipinnalla, jolloin nastarenkaiden kulutusvaikutus kasvaa. Renkaiden kulutusvaikutusta on alentanut kitkarenkaiden myynti ja nastarenkaiden kehitys. Rengasteknologia ei kuitenkaan ole pystynyt vastaamaan riittävästi kulutusvaikutuksen vähentämiseksi, koska liikennemäärien kasvu on palauttanut renkaiden kehityksestä saadun kulutushyödyn samaan tilanteeseen kuin ennen rengaskehityksen huippua. Ajoneuvojen kasvaneet massat ovat edesauttaneet kulumisen lisääntymistä ja luistonestoteknologian tuleminen nykyautoihin taas vähentänyt sitä.
Sateen jälkeen soratie sotkee auton, ja silloin tarvitaan harjaa tai painepesurilla huuhtelu. Asfalttitiellä lähinnä pinnan kiilto himmenee, ja silloin riittää pesu sienellä. Uskon kyllä että nämä asiat ovat sinulle tuttuja.
Minusta on aika loogista että talvirenkaita testataan liukkaissa olosuhteissa joita varten ne on tehty.
Tarkoitin sitä että pärjäävätkö kaikki renkaat jonkun tietyn reitin tietyssä ajassa, vai tuntuuko jokin niistä huonolta. Nytkin osa renkaista jää ilman TM-tähtiä.
Ns. mattimeikäläisen tavallisille työmatkoille talvella kesärengas on suurimman osan ajasta edelleen ylivoimainen.
Päällysteet kuluvat ja autot kuraantuvat niin kauan, kun täällä käytetään talvirenkaita ja suolataan sekä hiekoitetaan teitä riippumatta siitä onko niissä talvirenkaissa nastoja vai ei. Autoilijat maksavat muun yhteiskunnallisen toiminnan lisäksi (puutteelliset) teiden kunnostamiset moninkertaisesti erilaisina veroina. Jokainen valitsee haluamansa rengastyypin ihan vapaasti niin kauan, kun ei asuta missään neuvostoliitossa.
Ei ole todellakaan suolattu tai hiekotettu yhtään mitään, mutta pölyä on kaikkialla jo TODELLA paljon! Täällä ei ole edes ollut yöpakkasia kuin tasan yhden kerran!
Saa valita rengastyypin, mutta nämä ihmiset ovat silti täysiä idiootteja ja aiheuttavat itselleen ja kaikille muillekin suuret määrät kuluja, haittaa ja hankaluutta PELKKÄÄ PUHDASTA AIVOTTOMUUTTAAN.
Todella heikko selitys siitä että kun kerran maksetaan veroja niin olisi syytä rouhia tiet p***ksi idiotismin ja laiskuuden takia ja aiheuttaa ihan turhia (suuria) lisäkuluja ja haittoja... Kun kerran maksetaan puhtaanapidosta niin heitän siis roskani kaduille ja kusen hiekkalaatikoihin?
Suhteellisuudentajulla yksinkertaisin selitys on yleensä paras eli kura on nastarenkaiden asfaltista irroittamaa ainesta. Voit vaikka kuinka vedota tutkimuksiin ja tilastoihin mutta käytä järkeäkin. Se vaan on niinn hauskaa kun jotkut yrittävät asiaa selittää muuksi.
Tottakai nastat kuluttavat tietä. Kukaan ei vielä tällä palstallakaan ole väittänyt ettei niin olisi. Nastojen aiheuttaman kulumisen määräkin tiedetään noin suunnilleen euroina sekä irtoaineksen osuutena tieverkoilla. Euroina se on muutama kymmenen miljoonaa vuodessa eli puhutaan max muutamasta kymmenestä eurosta per autoilija, irtoaineksen osuutena 2-5% tiellä olevasta irtonaisesta aineksesta on nastojen irrottamaa kiveä. Näillä tiedoilla ei fanaatikoille tietysti ole mitään merkitystä, koska kyse on uskonnosta.
Kitkatkin kuluttavat yhdessä hiekoituksen kanssa merkittävästi tietä etenkin kaupungeissa, se tosin kitkarengasfanaatikkojen toimesta palstalla jyrkästi kiistetään vaikka se on fakta.
Suhteellisuudentajulla tarkoitetaan jotain vähän muuta kuin asian pohtimista talven ensimmäisten viikkojen perusteella, jotka vaan nyt kyseisenä vuotena ovat sattuneet olemaan tavallista lämpimämmät ja kosteammat.
Mitä merkitystä sillä muuten on, että auto vähän kuraantuu joskus? Tietääkseni sen voi pestä. Pieni pöly tai siitä muodostunut kura ei autoa vahingoita, suolan suhteen on todistettavasti toisin.
Todella heikkoa argumentoinita. Väität ainoastaan että haitta on sinun mielestäsi vähäinen. Se haitta ei ole vähäinen. Koita vähän miettiä mitä parissa viikossa syntynyt mieletön pölymäärä aiheuttaa -TÄYSIN TURHAAN kun säätiedotuksesta on SELVÄSTI näkynyt ettei ole MITÄÄN syytä laittaa mitään talvirenkaita alle kunnes ehkä muutamilla henkilöillä joille on merkitystä yöpakkasilla TÄNÄÄN. Ja tämän päivän yöpakkasista tiedettiin jo viime viikolla.
Jos et tajua mitä pöly aiheuttaa, siis sellainen että ihan pienilläkin kaduilla leijuu tien yläpuolella näkyvä pilvi ja tien reunustat kuin kuun pinta, niin viestisi sisällön voi unohtaa täysin.
Muuten: talven ensimmäisiin viikkoihin on PITKÄ matka vielä. Nyt on MARRASKUUN toinen viikko ja porukka on jyristellyt tasaisilla >10 asteen keleillä jo viikkokaupalla! Viime vuonna, kovana talvivuonna, talvirenkaat piti pistää alle täällä vasta pitkällä Joulukuussa!
Sinänsähän mattimeikäläiset testailevat autoja ja renkaita joka päivä työmatkoilla ja muilla. Jostain syystä erityisesti liukkaiden kelien saldon näkee tv-uutisista ja myös tilastoista, vaikka sinun mukaasi noilla matkoilla ei ilmeisesti esiinny äärioloja joita testeissä kokeillaan?
Talven onnettomuustilastot ovat selvästi kesää paremmat, siitä huolimatta että liukkaiden kelien vaatimaa edes jonkinlaista ajotaitoa ei lähes kenelläkään ajokortillisella ole johtuen törkeästä piittaamattomuudesta ajo-oikeuden vaatimuksia kohtaan.
Muutenkin puheenaihe on siitä että kesäkeleillä, siis suorastaan tasaisilla >+10 asteen keleillä, aikana jolloin seuraavan viikon sääennusteet lupaavat lisää sitä samaa, jotkut 7Päivää-tuulipuku-juntti-vajaaälyiset ovat saaneet päähänsä että pitää heittää nastat alle jotta pääsee kuluttamaan kosteita teitä maksimaalisen tehokkaasti. Mitäköhän 'vaivaa' silläkin säästää? Ne renkaat kun pitää muutenkin vaihtaa vain kerran eikä ajatteleminen niin hirveän työlästä ole, tai kysyminen edes jonkinlaisen ÄO:n omaavalta siitä miten säätiedotukset, autot, ym. toimivat pitäisi olla turhan haastavaa.
Mukava nähdä että tietoisuus nastarenkaiden haitoista on parantunut. Vielä pari vuotta sitten tuntui, että saa olla näiden ajatusten kanssa aika yksin. Vielä kun käsitykset leviäisivät tm.netistä kentälle.
Just tulin ajamasta pakkasesta, siis SYKSYN toisen kerran kun on lämpötila edes yöllä käynyt miinuksella vähäsen.
Ja ajoin KESÄRENKAILLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AAAAAAARGGGGGGGGHH!!!!! Siis 7 Päivää, Iltalehdet, Esson baarin urpot, Prisman kassa ja ABC:n 'kahvin' myyjä on varmaan IHAN kauhuissaan että tuolla tavoin vaaransin koko Suomen hengen!!!
Jep, siis tien pinnat ovat olleet märät pitkään melkein yhtäjaksoisesti, mutta kas kummaa kun olikin taas kuivat tiet, eikä jäätä ollenkaan missään. Ei edes silloilla joihin niitä ensimmäisenä kerääntyy. Vähän kuuraa oli, mutta pahimpaan valkoiseen alueeseen teiden reunoillakaan ajaessa ja siinä autoa heilutellessa ei renkaiden pidon kanssa ollut mitään ongelmaa kun sellainen pikku kuura ei riitä tekemään tiestä oikeasti todella liukasta.
Muutenkin ajaminen onnistuu siten että ajaa sen mukaan että alle saattaa sattua mustaa jäätä jossain. Ei kesärenkaan osuminen jäälaikkuun räjäytä autoa tai heitä sitä volteilla mäntyyn.
Muualla maailmassa ajetaan ne muutamat ihan oikeat talvikelitkin, siis pakkaset ja lumikelitkin kesärenkailla. Talvirenkaat ovat todellinen harvinaisuus, ja silti siellä vaan ajellaan töihin lumikeleissäkin. Vaikka liikennemäärät ovat useimmiten muualla ihan erilaiset ja tiestö paljon vanhempaa perua eli muutenkin vaarallisempaa, ja varsinkin vaikkei mitään kunnon kokemusta ole talviajamisesta niin sielläkään ei porukka ole kuollut sukupuuttoon. Mutta Suomelainen jurpo on AIVAN paniikissa jos kalenteristä näkyy että ollaan jo myöhäisessä SYKSYSSÄ ja pitää ihan iltaisin takkia käyttää... H****tti kuinka aivokuollutta jengiä!
Alla muutama älyä tihkuva kommentti kitkarengasfanaatikoilta. On se hienoa, että edes 12 % autoilijoista on näin fiksua ja suvaitsevaista porukkaa.
Tosimiehet ja tosiautoilijat ajavat kitkoilla, mutta valitettavasti on tämä neuroottinen jengi, joka ajaa nastoilla.
Se kura johtuu siitä kun paskahousut siellä päristelevät.
Tänään oli ensimmäinen ns. ikävä päivä pyöräillä. Minkälaista filtteriä suosittelette naaman eteen? Meneekö pelkkä huivi? Tosiaalta silloin luullaan spitaaliseksi.
Näillä nastoilla ajavilla ei taida olla minkäänlaista omaa järkeä eikä harkintakykyä vaan nastat vaihdetaan alle kalenteriin tuijottamalla - säällä ei ole mitään merkitystä.
jotkut 7Päivää-tuulipuku-juntti-vajaaälyiset ovat saaneet päähänsä että pitää heittää nastat alle jotta pääsee kuluttamaan kosteita teitä maksimaalisen tehokkaasti.
Aika pahalta näyttää, sillä loppu 95-97% on vettä tai jäätä, joka ei likaa.
Parasta olisi että nastat kiellettäisiin, avuttomimmathan niitä muutenkin näyttävät käyttävän nytkin
Saa valita rengastyypin, mutta nämä ihmiset ovat silti täysiä idiootteja ja aiheuttavat itselleen ja kaikille muillekin suuret määrät kuluja, haittaa ja hankaluutta PELKKÄÄ PUHDASTA AIVOTTOMUUTTAAN.
Mutta kun on lusikalla annettu niin...
Ja ajoin KESÄRENKAILLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AAAAAAARGGGGGGGGHH!!!!! Siis 7 Päivää, Iltalehdet, Esson baarin urpot, Prisman kassa ja ABC:n 'kahvin' myyjä on varmaan IHAN kauhuissaan että tuolla tavoin vaaransin koko Suomen hengen!!!
Mutta Suomelainen jurpo on AIVAN paniikissa jos kalenteristä näkyy että ollaan jo myöhäisessä SYKSYSSÄ ja pitää ihan iltaisin takkia käyttää... H****tti kuinka aivokuollutta jengiä!
Aika kiva oli katsella tänään vilkaassa risteyksessä olevaa asvaltin pintaa. Siellä missä kiihdytetään ja jarrutetaan. Oli muuten millin kerros sellaista mustaa liejua tien pinnassa. Nastarengasporukka varmaan kuumeisesti miettii, mikä selitykseksi. Sorateitä ei muuten kilometrien säteelläkään.
Silloin kun maanteille muutetaan talvinopeusrajoitukset, meillä laitetaan välittömästi kaikkiin 3 autoon piikkipyörät. Ostan vielä joka syksy uudet jotta tiet kuluisivat mahdollisimman paljon.
Sinä päivänä kun talvinopeudet muuttuu normaaleiksi nopeuksiksi, vaihdan kesärenkaat.
Tätä omaa pelleilyäni jatkan niin kauan kun joku pelleilee noiden nopeusrajoitusten kanssa. Jos talvinopeusrajoituksista luovutaan ja kesänopeudet tulevat voimaan läpi vuoden, minäkin luovun piikkipyöristä.
Vahvaa se on se viime talvena levitelty suola. Asiaan palatakseni; kaikkea kielletään, ja varmaan lähivuosina nuo nastarenkaatkin kuuluu tälle kieltolistalle. Mikä on todella hyvä asia, sillä ne ovat osoittautuneet tarpeettomiksi. Tai sitten parasta olisi nastarengasvero. 500 euroa per vuosi ja tarra tuulilasiin.
Tätä omaa pelleilyäni jatkan niin kauan kun joku pelleilee noiden nopeusrajoitusten kanssa. Jos talvinopeusrajoituksista luovutaan ja kesänopeudet tulevat voimaan läpi vuoden, minäkin luovun piikkipyöristä.
Sinä väität ehkä toimivasi noin, mutta oikeastihan asia on juuri piän vastoin. Talvinopeusrajoitukset keksittiin lama-aikana säästämään tienpidon kuluissa. Siitä lähtien talvinopeusrajoitukset on joka syksy vaihdettu siinä kohtaa, kun piikkipyörät alkaa ropisemaan autojen alla.
Nastattomat voivat moraalisella oikeudella ajaa kesänopeuksia talvellakin. Nastoille pitäisi määrätä 80km/h kattonopeus kaikille teille. Varsinkin moottoriteille, ne kuluvat ihan älyttömästi nopeassa ajossa.
Ihan turhaa visioida mitään muuttuvia nopeusrajoituksia, ainakaan niin kauan kun jengi ajaa nastoilla. 80km/h sopii niille, keli kuin keli.
Eiköhän talvinopeusrajoitusten käyttöönotossa vähintään yhtä tärkeänä syynä olleet onnettomuuksien ja päästöjen vähentäminen. Jotenkin tuntuu, että kitkafanaatikkojen perustelut ontuvat pahasti kerta toisensa jälkeen.
Nastattomat voivat moraalisella oikeudella ajaa kesänopeuksia talvellakin.
Siitä vaan ajelemaan 20 km/h ylinopeudella kitkarenkailla koko talven. Katsotaan sitten keväällä, oletko vielä täällä kertomassa kokemuksiasi. Kyllä poliiseilla mahtaa olla hauskaa, kun tutkaan ajettuasi selittelet moraalista oikeuttasi ajaa ylinopeutta.
Siitä vaan ajelemaan 20 km/h ylinopeudella kitkarenkailla koko talven. Katsotaan sitten keväällä, oletko vielä täällä kertomassa kokemuksiasi. Kyllä poliiseilla mahtaa olla hauskaa, kun tutkaan ajettuasi selittelet moraalista oikeuttasi ajaa ylinopeutta.
Pääsääntöisesti tosiaan tyydyn 20km/h ylinopeusmarginaaliin. Sillon kun rajoitus on selvästi alakanttiin, niinkuin esim. nämä talvirajoitukset ajellessa nastattomilla renkailla ovat, ni tulee helposti ajeltua se 15km/h yli rajoituksen todellista keskinopeutta. Huonnolla kelillä sitten kelin mukaan.
Eiköhän talvinopeusrajoitusten käyttöönotossa vähintään yhtä tärkeänä syynä olleet onnettomuuksien ja päästöjen vähentäminen. Jotenkin tuntuu, että kitkafanaatikkojen perustelut ontuvat pahasti kerta toisensa jälkeen.
Jos halutaan vähentää onnettomuuksia ja päästöjä, ne rajoitukset olisivat ympärivuotiset. Kesäkelillä ei satu sen enempää vakavia henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia, ja päästötkin ovat aika samat siihen mennessä kun on päästy päätielle ja moottori on lämmennyt. Nastoilla saattaa tietysti kulua vähän enemmän, ja tulee myös ylimääräinen jyrsintäpäästö.
Useampaan kertaan linkittämäni tutkimuksen perusteella tiedetään että teillä olevasta irtotavarasta 2-5% on nastojen irroittamaa ainesta. Loppu on hiekoitushiekkaa, suolaa ja juuri tuota muualta kulkeutunutta ainesta jota suuresti tunnut väheksyvän.
Vaikea uskoa tuota, koska Japanissa on päädytty täysin päinvastaisiin tuloksiin. Asiaa ei ole tutkittu pelkästään teoriassa, vaan todelliset pölylaskeumat on mitattu nastakiellon edetessä.
Vasemmalla pölylaskeumat (t/km2/kuukausi), oikealla nastarenkaiden osuus (%). Tummempi viiva on pölylaskeuma, vaaleampi nastojen osuus. Vuodet ovat japanilaisen kalenterin mukaan. S63=1988, H1=1989, H2=1990, jne.
Ennen nastakieltoa pölylaskeumat Sapporossa olivat 135 t/km2 kuukaudessa. Kuvasta näkyy, että ne laskivat 1:1 suhteessa nastojen vähenemisen myötä. Kun nastoja ei enää ollut liikenteessä, olivat pölylaskemat pienentyneet 13 tonniin. 90% pölystä oli nastojen tuottamaa.
Hienoa jurpot! Ensimmäiset pakkaset ovat tulleet pariksi päiväksi (aivan kuten säätiedotuksesta saattoi nähdä jo kauan sitten), eli nyt voi ymmärtää että nastarenkaat laittaisi alle (jos on niin hysteerinen ettei kitkoilla uskalla). Kuitenkin nyt jo, kuivan ja märän asfaltin viikkokausien nastarouhimisen jälkeen on urat selvästi muodostuneet/kasvaneet ja urien kohdalla pinta on karhentunut. Onneksi olkoon, olkaa ylpeitä ajattelemattomuudestanne ja laiskuudestanne! Köh köh nasapölyssä vaan kaikille!
Nasse:
Lukisit nyt sen tutkimuksen ennen kuin alat selittelemään omiasi. Aika kyseenalaiseksi menee muutkin väitteesi, jos et edes perusasioita vaivaudu selvittelemään.
Tomppa Kruisailija:
Hiekoitusautoa en vielä ole nähnyt, mutta suola-auton viimeeksi tänä aamuna.
Voisit vähän harjoitella muutenkin suhteellisuudentajua. Mitä merkitystä on parilla viikolla ja niiden viikkojen säätiloilla? Hetkellinen sää on aina satunnainen ja vaihteleva. Kyllä se talvi sieltä tänäkin vuonna tulee, siihen mahtuu Suomen kokoisessa maassa monennäköistä olosuhdetta ja hiekoitusta ja suolaustakin ehditään kyllä tekemään ihan riittämiin. Ja vaikka jonain yksittäisenä talvena asia olisikin vähän toisin, niin mitä merkitystä silläkään on?
Joka vuosi kuulee ja voi lukea samat jorinat sään paikallisten ja kausittaisten satunnaisvaihteluiden suhteen - asiat ovat kuulemma heti mullistavasti toisin kun on yksi lämmin päivä tai sataa paljon lunta tai mitä tahansa muuta. Sitten kun katsoo jostain oikeasta pidemmän ajan säätilastosta keskilämpötiloja, lumitilanteita ym niin näkee ehkä vähän paremmin sen todellisuuden.
AkiK:
Nyt olikin kysy tumman harmaasta kurasta joka ilmestyy joka syksy aina niihin aikoihin kun jengi alkaa vaihdella nastarenkaita alle. Suhteellisuudentajulla yksinkertaisin selitys on yleensä paras eli kura on nastarenkaiden asfaltista irroittamaa ainesta. Voit vaikka kuinka vedota tutkimuksiin ja tilastoihin mutta käytä järkeäkin. Se vaan on niinn hauskaa kun jotkut yrittävät asiaa selittää muuksi. Hauskin selitys mitä joku väitti oli että kesällä kertynyt kura irtoilee syksyn sateissa. Mutta tuo 150 kiveä/rengaskin hymyilytti aika paljon
Kesäkura lähtee shampoolla, talvilikaan tarvitaan liuotinpohjainen pesuaine.
Toivottavasti jossakin vaiheessa ääriolosuhteiden painotus testeissä vähenee ja testataan mattimeikäläisten työmatkoilla renkaiden ominaisuuksia. Tällä tarkoitan sitä että löytyykö yhtään huonoa rengasta joka sutii, tai ei ehdi pysähtymään tavallisessa liikenteessä. Alijäähtynyt vesisade paljaalle asfaltille on se pahin keli.
Surullista että 88 % ajaa edelleen nastoilla jos 12 % pärjää ilman niitä erottumatta mitenkään joukosta. Toisaalta muutokset ovat hitaita koska samoilla renkailla voi ajaa useita vuosia, eikä riskiä virheinvestoinnista uskalleta ottaa.
On aivan selvää että nastarenkailla rouhijat ovat saaneet aikaan tuon teiden ylllä leijuvan, ihan silmin nähtävissä olevan pölypilven. Myös tien reunoille on jo kertynyt tuota tummanharmaata pölyä, ja nyt on taas auton pintaan alkanut kertyä tuota nastojen tuottamaan pölyä.
Aina keväällä kestää pitkään että pölyyntyminen vähenee. Loppukesästä auto pysyy jo aivan eri tavalla puhtaana sillä pieni kosteus ei enää kerää tuota suurta määrää pölyä auton pintaan. Nyt on taas auto alkanut likaantua aivan samantien kun sen on pessyt.
Tien pinnat ovat alkaneet pysymään märkinä, joka pahentaa tien kulumista todella paljon. Ja porukka rouhii tuota pintaa nastarenkailla. Eli kuluminen on maksimoitu.
Itse en ole vielä tarvinnut talvirenkaita ja on ollut helposti nähtävillä viikon varoitusajalla ettei niitä tule tarvitsemaan. Nyt vasta tuli ensimmäiset YÖpakkaset edes, päivisin ei lähelläkään nollaa!! Silti avuttomat kruisailee nastoilla... On täysin selvää ettei lähiaikoinakaan ole tulossa nastoja vaativia kelejä, Forecakin näyttää maanantaihin asti ulottuvassa ennusteessaan ettei edes öisin tule lämpötila tippumaan alle nollan!
Renkaiden vaihto sujuu nopeasti lähes missä vaan kun on vain mukana tunkki, rengasavain, ja ottaa mukaan itse talvirenkaat. Jos yhtäkkiä kävisi vaikka niin että sääennusteet menisivät täysin pieleen ja olisi jonkin ihmeen kautta hirveä kiire saada talvirenkaat alle...
Luulisi asioiden olevan helppoa, mutta minkä tahansa asian saa näköjään tehtyä vaikeaksi kun pistää aivot off-asentoon. Ja porukka on todella pistänyt aivot off-asentoon joko tahtomattaan (eivät tajua / pelkäävät joten sohlaavat renkaat alle aikaisin) tai tahallaan (eivät tietä / välitä siitä mitä nastat aiheuttavat). Parasta olisi että nastat kiellettäisiin, avuttomimmathan niitä muutenkin näyttävät käyttävän nytkin - voisivat vaihtaa kitkansa alle vaikka kesäkuussa jos Iltalehden lööpissä sanotaan että joskus saattaa ehkä tulla pakkasia mahdollisesti.
Viime vuonnakin vaihdoin talvirenkaat alle vasta pitkällä joulukuussa, ja silloinkin oli helppoa kuin mikä katsoa vain sääennusteesta että onko seuraavakin viikko ok vai pitääkö katsoa että sopisiko renkaiden vaihto aikatauluun jos sinä ja sinä päivänä tarvitseekin olla liikkeellä aamulla jolloin on ehkä vielä pakkasta.
CS2800:
Itsekin päätin kerran ostaa nastat, kun kokemattomana auto meinasi kitkoilla livetä ojaan, mutta onneksi tulin järkiini ja tajusin ettei nastat olisi siinä auttaneet miteen kun tiellä on 20cm raskasta lumisohjoa. Ne olosuhteet joilla nastojen käyttöä voidaan perustella, ovat paljon helpommat. Pitää vain jarruttaa ajoissa tilanteisiin ja välttää pysähtymistä ylämäkeen.
Päällysteet kuluvat ja autot kuraantuvat niin kauan, kun täällä käytetään talvirenkaita ja suolataan sekä hiekoitetaan teitä riippumatta siitä onko niissä talvirenkaissa nastoja vai ei. Autoilijat maksavat muun yhteiskunnallisen toiminnan lisäksi (puutteelliset) teiden kunnostamiset moninkertaisesti erilaisina veroina. Jokainen valitsee haluamansa rengastyypin ihan vapaasti niin kauan, kun ei asuta missään neuvostoliitossa.
Tomppa Kruisailija:
Tottakai nastat kuluttavat tietä. Kukaan ei vielä tällä palstallakaan ole väittänyt ettei niin olisi. Nastojen aiheuttaman kulumisen määräkin tiedetään noin suunnilleen euroina sekä irtoaineksen osuutena tieverkoilla. Euroina se on muutama kymmenen miljoonaa vuodessa eli puhutaan max muutamasta kymmenestä eurosta per autoilija, irtoaineksen osuutena 2-5% tiellä olevasta irtonaisesta aineksesta on nastojen irrottamaa kiveä. Näillä tiedoilla ei fanaatikoille tietysti ole mitään merkitystä, koska kyse on uskonnosta.
Kitkatkin kuluttavat yhdessä hiekoituksen kanssa merkittävästi tietä etenkin kaupungeissa, se tosin kitkarengasfanaatikkojen toimesta palstalla jyrkästi kiistetään vaikka se on fakta.
Suhteellisuudentajulla tarkoitetaan jotain vähän muuta kuin asian pohtimista talven ensimmäisten viikkojen perusteella, jotka vaan nyt kyseisenä vuotena ovat sattuneet olemaan tavallista lämpimämmät ja kosteammat.
Mitä merkitystä sillä muuten on, että auto vähän kuraantuu joskus? Tietääkseni sen voi pestä. Pieni pöly tai siitä muodostunut kura ei autoa vahingoita, suolan suhteen on todistettavasti toisin.
CS2800:
Miten se auto kesällä kuraantuu? Tämä kysymys kiinnostaa, koska tämän palstan tarinoitsijoiden mukaan se pysyy puhtaana sateista ym riippumatta aina siihen asti kun aletaan ajaa nastoilla.
Minun autostani kura ja hiekka kesällä tulevia ötökäniskemiä, bitumitahroja ym lukuunottamatta lähtevät pois kevyellä pesulla niin kauan kun lian seassa alkaa olla suolaa. Siihen korroosioon ei sitten lopulta auta kyllä liuotinpesukaan.
Minusta on aika loogista että talvirenkaita testataan liukkaissa olosuhteissa joita varten ne on tehty. Samasta syystä kesärenkaita testataan kuivalla ja märällä asfaltilla, ei sohjossa eikä jäällä. Talvirengastesteissä ei edes testata ongelmallisimpia olosuhteita, eli märkää jäätä.
Ns. mattimeikäläisen tavallisille työmatkoille talvella kesärengas on suurimman osan ajasta edelleen ylivoimainen. Mikään talvirengas ei pääse lähellekään sen ominaisuuksia sulalla ja märällä tiellä. Koska kesärenkailla ei (sinun logiikkasi vastaisesti) saa ajaa, on keskieuroopan kitkat paras vaihtoehto hyviä ominaisuuksia ja äärikeleillä äärimmäistä liukkautta arvostavalle tosimiehelle.
Sinänsähän mattimeikäläiset testailevat autoja ja renkaita joka päivä työmatkoilla ja muilla. Jostain syystä erityisesti liukkaiden kelien saldon näkee tv-uutisista ja myös tilastoista, vaikka sinun mukaasi noilla matkoilla ei ilmeisesti esiinny äärioloja joita testeissä kokeillaan?
Samoin nämä mattimeikäläiset ainakin pk-seudulla yleisesti valittavat liikenteen hunosta toiminnasta aina kun on liukasta. Kaikkialla on vähän tukkoista ja ruuhkaista, liikenteen nopeudet pitäisi mattimeikäläisten mielestä saada kuitenkin pysymään edes jotenkin säädyllisellä tasolla myös liukkaalla kelillä. Oletko miettinyt miten se onnistuisi, vai olisiko sittenkin niin että paremmalla pidolla voidaan ylläpitää parempaa liikenteen toimivuutta?
AkiK:
Prosenteista olen samaa mieltä. 2% (max 5) on asfaltin kulumisesta on muiden kuin nastarenkaiden aiheuttamaa. Miten muuten olisi mahdollista, että vähänkään vilkkaammat väylät ja kadut joudutaan päällystämään joka vuosi uudelleen, ja silloinkin ne ovat suuren osan vuodesta surkeassa kunnossa.
Joissakin kohdissa, esim. vilkkaiden valoristeysten kiihdytysosuuksilla nuo henkilöauton raidevälillä olevat urat ovat niin syvät, että niiden lähellä ei voi ajaa paremmallakaan autolla. Takavetobemut ja muut vajaavetoiset rouhikoot niitä nastoillaan vielä syvemmiksi, jotta eivät suistu pöpelikköön kesken hitaan kiihdytyksensä.
Lainaus lähteestä:
Etelä-Suomessa suurena rasitteena on lauha ilmasto, jonka seurauksena tiestöämme suolataan talvisin. Tällöin liikenne kulkee pääsääntöisesti paljaalla asfalttipinnalla, jolloin nastarenkaiden kulutusvaikutus kasvaa. Renkaiden kulutusvaikutusta on alentanut kitkarenkaiden myynti ja nastarenkaiden kehitys. Rengasteknologia ei kuitenkaan ole pystynyt vastaamaan riittävästi kulutusvaikutuksen vähentämiseksi, koska liikennemäärien kasvu on palauttanut renkaiden kehityksestä saadun kulutushyödyn samaan tilanteeseen kuin ennen rengaskehityksen huippua. Ajoneuvojen kasvaneet massat ovat edesauttaneet kulumisen lisääntymistä ja luistonestoteknologian tuleminen nykyautoihin taas vähentänyt sitä.
Lähde
AKiK:
Sateen jälkeen soratie sotkee auton, ja silloin tarvitaan harjaa tai painepesurilla huuhtelu. Asfalttitiellä lähinnä pinnan kiilto himmenee, ja silloin riittää pesu sienellä. Uskon kyllä että nämä asiat ovat sinulle tuttuja.
Tarkoitin sitä että pärjäävätkö kaikki renkaat jonkun tietyn reitin tietyssä ajassa, vai tuntuuko jokin niistä huonolta. Nytkin osa renkaista jää ilman TM-tähtiä.
Autuaita ovat lapsenuskoiset.
FARwd:
Ei ole todellakaan suolattu tai hiekotettu yhtään mitään, mutta pölyä on kaikkialla jo TODELLA paljon! Täällä ei ole edes ollut yöpakkasia kuin tasan yhden kerran!
Saa valita rengastyypin, mutta nämä ihmiset ovat silti täysiä idiootteja ja aiheuttavat itselleen ja kaikille muillekin suuret määrät kuluja, haittaa ja hankaluutta PELKKÄÄ PUHDASTA AIVOTTOMUUTTAAN.
Todella heikko selitys siitä että kun kerran maksetaan veroja niin olisi syytä rouhia tiet p***ksi idiotismin ja laiskuuden takia ja aiheuttaa ihan turhia (suuria) lisäkuluja ja haittoja... Kun kerran maksetaan puhtaanapidosta niin heitän siis roskani kaduille ja kusen hiekkalaatikoihin?
AkiK:
Todella heikkoa argumentoinita. Väität ainoastaan että haitta on sinun mielestäsi vähäinen. Se haitta ei ole vähäinen. Koita vähän miettiä mitä parissa viikossa syntynyt mieletön pölymäärä aiheuttaa -TÄYSIN TURHAAN kun säätiedotuksesta on SELVÄSTI näkynyt ettei ole MITÄÄN syytä laittaa mitään talvirenkaita alle kunnes ehkä muutamilla henkilöillä joille on merkitystä yöpakkasilla TÄNÄÄN. Ja tämän päivän yöpakkasista tiedettiin jo viime viikolla.
Jos et tajua mitä pöly aiheuttaa, siis sellainen että ihan pienilläkin kaduilla leijuu tien yläpuolella näkyvä pilvi ja tien reunustat kuin kuun pinta, niin viestisi sisällön voi unohtaa täysin.
Muuten: talven ensimmäisiin viikkoihin on PITKÄ matka vielä. Nyt on MARRASKUUN toinen viikko ja porukka on jyristellyt tasaisilla >10 asteen keleillä jo viikkokaupalla! Viime vuonna, kovana talvivuonna, talvirenkaat piti pistää alle täällä vasta pitkällä Joulukuussa!
Mutta kun on lusikalla annettu niin...
AkiK:
Talven onnettomuustilastot ovat selvästi kesää paremmat, siitä huolimatta että liukkaiden kelien vaatimaa edes jonkinlaista ajotaitoa ei lähes kenelläkään ajokortillisella ole johtuen törkeästä piittaamattomuudesta ajo-oikeuden vaatimuksia kohtaan.
Muutenkin puheenaihe on siitä että kesäkeleillä, siis suorastaan tasaisilla >+10 asteen keleillä, aikana jolloin seuraavan viikon sääennusteet lupaavat lisää sitä samaa, jotkut 7Päivää-tuulipuku-juntti-vajaaälyiset ovat saaneet päähänsä että pitää heittää nastat alle jotta pääsee kuluttamaan kosteita teitä maksimaalisen tehokkaasti. Mitäköhän 'vaivaa' silläkin säästää? Ne renkaat kun pitää muutenkin vaihtaa vain kerran eikä ajatteleminen niin hirveän työlästä ole, tai kysyminen edes jonkinlaisen ÄO:n omaavalta siitä miten säätiedotukset, autot, ym. toimivat pitäisi olla turhan haastavaa.
Mukava nähdä että tietoisuus nastarenkaiden haitoista on parantunut. Vielä pari vuotta sitten tuntui, että saa olla näiden ajatusten kanssa aika yksin. Vielä kun käsitykset leviäisivät tm.netistä kentälle.
Kyllä, mielestäni täytyisi nykytilanteessa luoda pakollinen nastanajokortti, samoin kuin esim. mopokortti.
EDIT: Tärkeimpinä kykyvaatimuksina olisi mm. että 1) et vaihda nastoja ennen joulukuun alkua 2) et aja paljaassa urassa, kuten ei kukaan täysipäinen.
Just tulin ajamasta pakkasesta, siis SYKSYN toisen kerran kun on lämpötila edes yöllä käynyt miinuksella vähäsen.
Ja ajoin KESÄRENKAILLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AAAAAAARGGGGGGGGHH!!!!! Siis 7 Päivää, Iltalehdet, Esson baarin urpot, Prisman kassa ja ABC:n 'kahvin' myyjä on varmaan IHAN kauhuissaan että tuolla tavoin vaaransin koko Suomen hengen!!!
Jep, siis tien pinnat ovat olleet märät pitkään melkein yhtäjaksoisesti, mutta kas kummaa kun olikin taas kuivat tiet, eikä jäätä ollenkaan missään. Ei edes silloilla joihin niitä ensimmäisenä kerääntyy. Vähän kuuraa oli, mutta pahimpaan valkoiseen alueeseen teiden reunoillakaan ajaessa ja siinä autoa heilutellessa ei renkaiden pidon kanssa ollut mitään ongelmaa kun sellainen pikku kuura ei riitä tekemään tiestä oikeasti todella liukasta.
Muutenkin ajaminen onnistuu siten että ajaa sen mukaan että alle saattaa sattua mustaa jäätä jossain. Ei kesärenkaan osuminen jäälaikkuun räjäytä autoa tai heitä sitä volteilla mäntyyn.
Muualla maailmassa ajetaan ne muutamat ihan oikeat talvikelitkin, siis pakkaset ja lumikelitkin kesärenkailla. Talvirenkaat ovat todellinen harvinaisuus, ja silti siellä vaan ajellaan töihin lumikeleissäkin. Vaikka liikennemäärät ovat useimmiten muualla ihan erilaiset ja tiestö paljon vanhempaa perua eli muutenkin vaarallisempaa, ja varsinkin vaikkei mitään kunnon kokemusta ole talviajamisesta niin sielläkään ei porukka ole kuollut sukupuuttoon. Mutta Suomelainen jurpo on AIVAN paniikissa jos kalenteristä näkyy että ollaan jo myöhäisessä SYKSYSSÄ ja pitää ihan iltaisin takkia käyttää... H****tti kuinka aivokuollutta jengiä!
Alla muutama älyä tihkuva kommentti kitkarengasfanaatikoilta. On se hienoa, että edes 12 % autoilijoista on näin fiksua ja suvaitsevaista porukkaa.
Aika kiva oli katsella tänään vilkaassa risteyksessä olevaa asvaltin pintaa. Siellä missä kiihdytetään ja jarrutetaan. Oli muuten millin kerros sellaista mustaa liejua tien pinnassa. Nastarengasporukka varmaan kuumeisesti miettii, mikä selitykseksi. Sorateitä ei muuten kilometrien säteelläkään.
Silloin kun maanteille muutetaan talvinopeusrajoitukset, meillä laitetaan välittömästi kaikkiin 3 autoon piikkipyörät. Ostan vielä joka syksy uudet jotta tiet kuluisivat mahdollisimman paljon.
Sinä päivänä kun talvinopeudet muuttuu normaaleiksi nopeuksiksi, vaihdan kesärenkaat.
Tätä omaa pelleilyäni jatkan niin kauan kun joku pelleilee noiden nopeusrajoitusten kanssa. Jos talvinopeusrajoituksista luovutaan ja kesänopeudet tulevat voimaan läpi vuoden, minäkin luovun piikkipyöristä.
Nasse,
se musta lieju on nastattomista renkaista liuennutta kumiseosta. Suolaus liuottaa noista nastattomista renkaista kumiainesta.
Vahvaa se on se viime talvena levitelty suola. Asiaan palatakseni; kaikkea kielletään, ja varmaan lähivuosina nuo nastarenkaatkin kuuluu tälle kieltolistalle. Mikä on todella hyvä asia, sillä ne ovat osoittautuneet tarpeettomiksi. Tai sitten parasta olisi nastarengasvero. 500 euroa per vuosi ja tarra tuulilasiin.
Tuo vero onkin tosi hyvä idea, näkee sitten jo tuulilasista kuka on köyhä.
Paatuneestakin nastafanista tulee huomaamatta kitkailija.
vok:
Sinä väität ehkä toimivasi noin, mutta oikeastihan asia on juuri piän vastoin. Talvinopeusrajoitukset keksittiin lama-aikana säästämään tienpidon kuluissa. Siitä lähtien talvinopeusrajoitukset on joka syksy vaihdettu siinä kohtaa, kun piikkipyörät alkaa ropisemaan autojen alla.
Nastattomat voivat moraalisella oikeudella ajaa kesänopeuksia talvellakin. Nastoille pitäisi määrätä 80km/h kattonopeus kaikille teille. Varsinkin moottoriteille, ne kuluvat ihan älyttömästi nopeassa ajossa.
Ihan turhaa visioida mitään muuttuvia nopeusrajoituksia, ainakaan niin kauan kun jengi ajaa nastoilla. 80km/h sopii niille, keli kuin keli.
drive:
Eiköhän talvinopeusrajoitusten käyttöönotossa vähintään yhtä tärkeänä syynä olleet onnettomuuksien ja päästöjen vähentäminen. Jotenkin tuntuu, että kitkafanaatikkojen perustelut ontuvat pahasti kerta toisensa jälkeen.
Siitä vaan ajelemaan 20 km/h ylinopeudella kitkarenkailla koko talven. Katsotaan sitten keväällä, oletko vielä täällä kertomassa kokemuksiasi. Kyllä poliiseilla mahtaa olla hauskaa, kun tutkaan ajettuasi selittelet moraalista oikeuttasi ajaa ylinopeutta.
Hakka pelittää:
Pääsääntöisesti tosiaan tyydyn 20km/h ylinopeusmarginaaliin. Sillon kun rajoitus on selvästi alakanttiin, niinkuin esim. nämä talvirajoitukset ajellessa nastattomilla renkailla ovat, ni tulee helposti ajeltua se 15km/h yli rajoituksen todellista keskinopeutta. Huonnolla kelillä sitten kelin mukaan.
Jos halutaan vähentää onnettomuuksia ja päästöjä, ne rajoitukset olisivat ympärivuotiset. Kesäkelillä ei satu sen enempää vakavia henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia, ja päästötkin ovat aika samat siihen mennessä kun on päästy päätielle ja moottori on lämmennyt. Nastoilla saattaa tietysti kulua vähän enemmän, ja tulee myös ylimääräinen jyrsintäpäästö.
AkiK:
Vaikea uskoa tuota, koska Japanissa on päädytty täysin päinvastaisiin tuloksiin. Asiaa ei ole tutkittu pelkästään teoriassa, vaan todelliset pölylaskeumat on mitattu nastakiellon edetessä.
Vasemmalla pölylaskeumat (t/km2/kuukausi), oikealla nastarenkaiden osuus (%). Tummempi viiva on pölylaskeuma, vaaleampi nastojen osuus. Vuodet ovat japanilaisen kalenterin mukaan. S63=1988, H1=1989, H2=1990, jne.
Ennen nastakieltoa pölylaskeumat Sapporossa olivat 135 t/km2 kuukaudessa. Kuvasta näkyy, että ne laskivat 1:1 suhteessa nastojen vähenemisen myötä. Kun nastoja ei enää ollut liikenteessä, olivat pölylaskemat pienentyneet 13 tonniin. 90% pölystä oli nastojen tuottamaa.
Hienoa jurpot! Ensimmäiset pakkaset ovat tulleet pariksi päiväksi (aivan kuten säätiedotuksesta saattoi nähdä jo kauan sitten), eli nyt voi ymmärtää että nastarenkaat laittaisi alle (jos on niin hysteerinen ettei kitkoilla uskalla). Kuitenkin nyt jo, kuivan ja märän asfaltin viikkokausien nastarouhimisen jälkeen on urat selvästi muodostuneet/kasvaneet ja urien kohdalla pinta on karhentunut. Onneksi olkoon, olkaa ylpeitä ajattelemattomuudestanne ja laiskuudestanne! Köh köh nasapölyssä vaan kaikille!