VETOOMUS NASTARENKAIDEN KIELTÄMISEKSI

363 kommenttia
1568101113
  • Onkohan kaikilla jyrisyttäjillä ollut kivaa viime kuukauden ajan? Toivottavasti on ollut sen arvoista. Varmaankin itseasiassa on, sillä mikä olisi Suomalaisille eli täysjunteille, mielenterveysongelmaisille idiooteille mieluisampaa kuin se että tekee jotain typerää joka haittaa muita.



    Jos edes tajuavat mitä tekevät, näyttää olevan ylivoimasta ymmärtää sellaista ilmiötä kuin 'vuodenajat' ja 'sää' vaikka joka vuosi voisi jotain siitä oppia eikä säätiedotusten ymmärtäminenkään PITÄISI olla vaikeata. Mutta kyse onkin Suomalaisista...

      
  • Anteeksi.

      
  • mikä olisi Suomalaisille eli täysjunteille, mielenterveysongelmaisille idiooteille mieluisampaa kuin se että tekee jotain typerää joka haittaa muita.




    Tuossa tekstissä ainakin yksi sellainen mussuttaa itsekseen.



    :lol:

      
  • Vaihdoin nastat alle, koska säätiedotus lupasi muutamina päivinä liukkaan kelin riskiä. Näin siis minäkin viimein osallistun päällysteiden jyrsimiseen ja alan vähentää urautumista.

      
  • Olipahan taas auto kivasti asfaltin peitossa tuhannen kilometrin ajomatkan jälkeen. :weary:

      
  • Knight Rider:

    Olipahan taas auto kivasti asfaltin peitossa tuhannen kilometrin ajomatkan jälkeen. :weary:




    Voi olla suolaakin. Itsellä oli aiemmin musta auto ja jotenkin semmoista valkoisen harmaata mössöä oli kyljissä.

    Jos en ihan väärin muista, auto kyllä likaantui kesälläkin jos oli vähänkin kosteaa. Mistä lie heinäkuussakin tielle tullut likaa.

      
  • Nastakausi selvästi vaikuttaa likaantumiseen. Tuulilasikin kuraantuu muiden roiskeista aivan eri tavalla kuin kesäkaudella. Suolalla on oma vaikutuksensa, mutta ensimmäisten pakkasten jälkeisenä lämpimän jakson aikana ei suolattu.

      
  • En tarkoittanut tuota. Vaikka olisi täysi vesikeli, roiskeet on nastakaudella erilaisia kuin kesällä ja laseja saa pestä normaalia ahkerammin.

      
  • Jos ne nastat eivät asfalttia jyrsisi, niin turkinpa niiden käyttöä tarvitsisi kieltää kesäkeudella.

      
  • Tiet oli Vantaalla aamulla jäässä.




    Espoossa ne olivat sulat. Joko keli oli lämpöisempi, tai sitten tiet oli suolattu. Kaksi moottoripyörääkin (isoja ) näkyi vielä olevan kelin likaisuudesta huolimatta liikkeellä.



    Minulla on alla jo kitkat, ei tarvitse tarkkailla sääennusteita. Jos käyttäisin vielä nastoja kuten ennenwanhaan, ajaisin kesärenkailla.



    Ihmettelen kyllä sitä miten monella on jo nastat alla, vaikka se onkin marraskuun alusta laillista. Ovatkohan he ollenkaan tietoisia nastojen haitoista, tai tietävätkö he että kitkarenkaillakin tulee hyvin toimeen ellei ole raskas kaasujalka (vrt. luistoneston toiminta )? Ja jos ovat tietoisia, niin eivätkö he vaan välitä?

      
  • Quu..:

    NHB:
    Jos ne nastat eivät asfalttia jyrsisi, niin turkinpa niiden käyttöä tarvitsisi kieltää kesäkeudella.


    Nastarengas ei ole suunniteltu kesän lämpötiloihin, asfaltti lämpenee kymmeniin asteisiin ja pehmiää huomattavasti.




    Niin eihän niitä pehmeäkumisia talvirenkaita ole kielletty kesäkaudella vaan ainoastaan nastat.

      
  • En tiedä mitä varten muut näillä (ja vielä lämpimämmillä ) seuduilla ovat tarvinneet talvirenkaita jopa yli kuukauden verran, etenkään nastoja, sillä nyt vasta piti vaihtaa talvirenkaat alle...

      
  • Huh, onneks tänään satoi lunta, niin ei ole enää niin syyllinen olo.



    Kun en ole sammakkoprofessori, niin en voinut tietää, milloin liukkaat kelit alkavat. Renkaiden säilytyspaikka 200 kilsan takana.

      
  • Kuukeri:

    Huh, onneks tänään satoi lunta, niin ei ole enää niin syyllinen olo.

    Kun en ole sammakkoprofessori, niin en voinut tietää, milloin liukkaat kelit alkavat. Renkaiden säilytyspaikka 200 kilsan takana.




    Säätiedotukset on keksitty jo aika kauan aikaa sitten. Jos sinulla ei ole varaa tietokoneeseen ja nettiyhteyteen tahi televisioon tai radioon niin voit vaikka kirjastossa käydä ilmaiseksi katsomassa lehdestä säätiedotuksen. Se ei ole taikaa tai liikavarpaan tuntemuksien tulkintaa, vaan ihan oikeasti he osaavat kertoa varsinkin näiden aikojen lämpötilat hyvinkin tarkkaan jopa yli 10 päivän päähän! Ihan oikeasti, katso vaikka itse!



    Oletko niin itsekeskeinen että luulet joka ikisen Suomalaisen elävän tasan samalla tavalla kuin sinä? Väitätkö että kaikilla muillakin on renkaat 200km:n päässä? Luulisi muuten että sellainen henkilö joka tarvitsee talvirenkaita omistaisi myös liikennevälineen joka olisi aika sopiva kulkemaan esimerkiksi 200km matkan...



    Mutta mistäs minä tiedän minkälaisia ihmeellisiä soheltamisia Suomalaiset pystyvätkään keksimään... Näyttää Suomalaiset kykenevät saamaan tavallisista asioista käsittämättömän vaikeita haasteita. Voihan olla että 99% Suomalaisista säilyttää talvirenkaansa lapissa tunturin huipulla olevassa varastossa, eikä tietä sinne tunturin huipulle aurata. Kaikilla kun tuntuu olevan mitä ihmeellisempi seli seli seli selitys sille miksi tekee jotain typerää niin tuo tarina ei ihmetyttäisi enää tippaakaan.

      
  • Itse olen huomannut että ennusteet voivat pitää kutinsa hyvin seuraavan päivän osalta, ainakin etelässä. Riippuu vähän meteorologistakin tietty.



    Ei ole mielestäni itsekästä jos kerron rengassäilöni sijaitsevani 200 kilsan päässä kodistani. En minä muiden renkaista tiedä, eikä kiinnosta.



    Onhan minulla sellainen ajokelpoinen liikenneväline, henkilöauto.



    Työaamuna on vaan silläkin vaikea ehtiä ennen töihinmenoa käydä vaihtamassa talvirenkaat alle. Itsekkäästi en halua ottaa riskiä että työmatkalla aiheutan kolarin.

      
  • Kuukeri:

    Itse olen huomannut että ennusteet voivat pitää kutinsa hyvin seuraavan päivän osalta, ainakin etelässä. Riippuu vähän meteorologistakin tietty.

    Ei ole mielestäni itsekästä jos kerron rengassäilöni sijaitsevani 200 kilsan päässä kodistani. En minä muiden renkaista tiedä, eikä kiinnosta.

    Onhan minulla sellainen ajokelpoinen liikenneväline, henkilöauto.

    Työaamuna on vaan silläkin vaikea ehtiä ennen töihinmenoa käydä vaihtamassa talvirenkaat alle. Itsekkäästi en halua ottaa riskiä että työmatkalla aiheutan kolarin.




    Itsekästä on oman yksittäisen, poikkeuksellisen tilanteen käyttäminen perusteena toisen henkilön argumenttia vastaan. Ketä h****ttiä kiinnostaa mihin SINÄ olet tunkenut renkaasi kun puheenaiheena on yleisesti nastarenkaiden käyttö Suomessa?



    Toisekseen olet TÄYSIN, siis TOTAALISEN väärässä sääennusteiden luotettavuudesta kun nyt nimenomaan puhutaan (kuten tarkkaan täsmensin) tämän 'talvikelin tulon ajasta' ja siitä että onko lämpötila plussan puolella vai pakkasella. Itse olen seurannut sitä nimenomaan tämän talvirengastarpeen mahdollisuuden takia jatkuvasti, ja NIMENOMAAN ennusteet ovat olleet TÄYSIN tarkkoja ihan esim. kellonaikaan asti milloin ne muutamat yöpakkaset ovat tulleet! Ennusteest kun näkee muutaman tunnin tarkkuudella milloin lämpötilan odotetaan menevän pakkasen puolelle niin se on mennyt juuri sillä aikavälillä!



    Kymmen päivän ennusteet ovat antaneet todella hyvän kuvan siitä mitä keliä on ollut odotettavissa, eli onko yöpakkasia tai jopa päivälläkin pakkasen mahdollisuus. Tottakai ne ovat tarkentuneet ja muuttuneet mahdollisesti hieman (en kertaakaan tänä vuonna ole pannut merkille ennusteen ajankohdan lähetessä että muutoksia olisi edes ollut, joten se kertoo paljon tarkkuudesta ja tämäntyyppisten asioiden ennustettavuudesta). Ainoa epätarkkuus on ollut lumisateen ennustamisessa, mutta silloinkin lämpötila meni täysin oikein joten esim. pieni lumisadekuuro ei vaikuttanut mitenkään lämpötilan ollessa selvästi plussalla.

      
  • Noo, ajattelin vain että sinua kiinnostaa kun tunnuit kirjoittavan henkilökohtaisesti juuri minulle.



    Kai meitä muitakin on samanlaisilla lähtökohdilla liikenteessä...?



    Jos puhutaan muutaman tunnin ennusteesta, niin silloin ne ovatkin suht luotettavia. Tällöin minun pitäisi keskellä yötä herätä tarkistamaan ennuste muutaman viikon ajan ja äkkiä ajaa 200 kilometrin päähän vaihtamaan talvinakit alle ja ajaa nopsaan takaisin.



    Tänään satoi ensimmäistä kertaa lunta täällä Lappeessa, mutta mustaa jäätä on ollut havaittavissa jo kahden tai kolmen viikon aikana.



    Jostain syystä havaintomme ennusteiden tarkkuudesta on hyvin erilainen. Ehkä sinä vaan osaat ja minä en.



    Haluan kuitenkin lohduttaa sinua lopuksi sillä, että harrastamallani (en nyt kuitenkaan halua yleistä&#228:wink: ajotavalla nastat eivät ole paljoa kuluttaneet teitä. Ainoat harvat kerrat kun renkaat ovat sutineet, alla on ollut jäätä. Toivottavasti tämä tieto huojensi jonkin verran oloasi.

      
  • Putput, vähän helpommalla pääsee niiden sääennusteiden kanssa kun valitsee renkaansa, autonsa ja ajotapansa alunperin oikein. Ei tarvitse jatkuvasti pälyillä ennusteita ja voi ajella turvallisesti koko talven ilman huolia äkillisistä kelin muutoksista.



    Suuressa osassa Suomea on muuten ollut talvikelit jo viikkojen ajan, joten siinäkin mielessä tuo sinun vauhkoamisesi ennusteista on täysin turhaa. :lol:

      
  • Putput:

    En tiedä mitä varten muut näillä (ja vielä lämpimämmillä ) seuduilla ovat tarvinneet talvirenkaita jopa yli kuukauden verran, etenkään nastoja, sillä nyt vasta piti vaihtaa talvirenkaat alle...




    Oletko niin itsekeskeinen että luulet joka ikisen Suomalaisen elävän tasan samalla tavalla kuin sinä?



    Jospa niillä on kesämökki siellä parinsadan kilometrin päässä salpausselän toisella puolen, ja tarvitsevat niitä talvirenkaita liikkuessaan sinun suppean reviirisi ulkopuolella.



    Saattavat muutenkin viettää hieman kauempana työ / vapaa-aikaansa, käydä jonkun sukulaisen synttäreillä tai ristiäisissä yms.



      
  • Toistaiseksi käytän vain ja ainoastaan talvella nastarenkaita ja nelivetoista kuljinta.

    Ei tartte miettiä ilmoja ja kelejä.

    Yli 20 vuoden kokemus moisista yhdistelmistä, enkä muuksi vaihda. Luikastelkoot muut nastojeni karhentamalla polanteella ja jäällä. Vois lopetta tuon suolauksenkin kokonaan.(piste)

      
  • Lopetetaan ihan ekana suolaus, toisena hiekoitus, kolmantena nastojen käyttö ja neljäntenä nää impotenssit "nastajormat" jotka luulevat jotenkin paratavansa turvallisuutta.



    Ajokursille sanon minä! Vittu jos ei talvella, eli marraskuu puoliväli- maaliskuun puoliväli pysy tiellä. Tuosta 4kk ajanjaksosta on oikeasti liukasta ehkä 3 päivänä ja muina päivinä voisi ajaa vaikka kesärenkailla. Nämä "nastajormat" on rouhinut tiet paskaksi 4kk aikana ja kesärengas aikana 8kk onkin tiet sitten siinä kunnossa, että on jatkuva vesiliirtovaara.



    Kumpi noista on järkevää? Ajaa 4kk kitkoilla ja varoa 3päivänä ja ajaa sitten kesät sileillä urattomilla teillä. Vai onko kivaa ajaa rohisevilla tiehöylillä 4kk sulilla tai muutoin pitävällä pinnalla ja jatkaa sitten kesärenkailla uraisilla/reikäsillä teillä loput 8kk vuodesta. Ne kesärenkaatkin kestäisi nykyisen 20tkm sijasta varmaan tupalsti enemmän kun ei olisi niin karkeat tiet.

      
  • Ryne:


    Ajokursille sanon minä! Vittu jos ei talvella, eli marraskuu puoliväli- maaliskuun puoliväli pysy tiellä. Tuosta 4kk ajanjaksosta on oikeasti liukasta ehkä 3 päivänä ja muina päivinä voisi ajaa vaikka kesärenkailla.




    Mene rauhassa ajokursseille, niin voit joutua ajamaan myös vähemmän suolatuilla sivuteillä ja oppia tajuamaan miksi suurin osa autoilijoista käyttää nastoja.



    Tuo kuvittelmasi vain 3 päivänä liukasta kertoo kokemuspiirisi suppeudesta.

    Ajat ilmeisesti vain päiväsaikaan hyvillä keleillä suola-auton perässä, etkä ymmärrä niitä jotka ajavat ympäri vuorokauden kaikilla keleillä ja kaikilla teillä.



    Tutustu ensimmäiseksi teiden hoitoluokitusjärjestelmään ja aja joskus hoitoluokitukseltaan heikommilakin teillä.





      
  • Joko täällä ollaan päästy selvyyteen siitä, mikä nykyaikaisten nastarenkaiden osuus on oikeasti tien kulumisesta? Käsittääkseni siitä on edelleen hieman ristiriitaista tietoa.



    Tuohon suolaukseen sen verran, että mielummin minä haluan suolauksesta luopua kuin nastoista. Mielestäni suolaus lähinnä lisää onnettomuusriskiä, varsinkin kun se toteutetaan niin, että suolaus alkaa/loppuu kahden kaupungin rajalla. Kaikkein vaarallisimpia ovat tällaiset keinotekoisesti vaihtelevat olosuhteet. Näin toteutettuna autot saavat suolakylvyn ja kilometrin päästä on taas liukasta. Usein suolaus vain liukastaa teitä, kun suolaajat harvemmin ymmärtävät katsoa kuinka paljon lämpötila laskee seuraavana vuorokautena. Tiet olisivat usein kuivia ja pitäviä, jos nuo suojatyöpaikkalaiset eivät kävisi niitä suolaliuksella kastelemassa ja liukastamassa. Ja kuten olen jo todennut, ainakin joidenkin tutkimusten mukaan suolaus rapauttaa tietä jopa enemmän kuin nykyaikaiset nastat.

      
  • Nastat ja hiekoitus aiheuttavat kuraantumista, se on selvä. Kuraa pidän kuitenkin aika pienenä riesana, se ei vahingoita autoa ja lähtee pesussa pois.



    Suola on sitten toinen juttu, siitä aiheutuu autoille konkreettista vahinkoa.

      
  • Ryne:



    Kumpi noista on järkevää? Ajaa 4kk kitkoilla ja varoa 3päivänä ja ajaa sitten kesät sileillä urattomilla teillä. Vai onko kivaa ajaa rohisevilla tiehöylillä 4kk sulilla tai muutoin pitävällä pinnalla ja jatkaa sitten kesärenkailla uraisilla/reikäsillä teillä loput 8kk vuodesta. Ne kesärenkaatkin kestäisi nykyisen 20tkm sijasta varmaan tupalsti enemmän kun ei olisi niin karkeat tiet.




    Logiikkasi on loistava. Sen perusteella voimme luopua kaikista liikenneturvallisuuteen vaikuttavista järjestelmistä ja säännöistä, koska onnettomuudethan ovat kuitenkin tosi harvinaisia. Esim. itse en ole koskaan tarvinnut turvavyötä ja olen koko ikäni sitä siis turhaan käyttänyt?



    Ajotapasi on muuten erikoinen, jos kesärenkaat ei kestä kuin 20 tkm. Pakkoko on ajaa niissä urissa ja kiihdytellä ja jarrutella renkaat sileäksi?

      
  • Ajoin tänään 30 kilsaa jäisellä ja ilmeisesti jonkin verran liukkaalla tiellä nastattomilla talvirenkailla. Ei millään kitkoilla vaan vanhoilla nastarenkaan romuilla, joista on tehty "kesärenkaat" kiskomalla nastat pois. Olivat autossa, kun ostin sen. Ne ovat jotain testien häntäpään merkkiä.



    Jos nastarenkaat kielletään - tai kun ne kielletään - en niinkään pelkää itse ajavani ojaan tai jonkun päälle, vaan että joku ajaa minun päälleni.



      
  • SO2001:

    Ajoin tänään 30 kilsaa jäisellä ja ilmeisesti jonkin verran liukkaalla tiellä nastattomilla talvirenkailla. Ei millään kitkoilla vaan vanhoilla nastarenkaan romuilla, joista on tehty "kesärenkaat" kiskomalla nastat pois. Olivat autossa, kun ostin sen. Ne ovat jotain testien häntäpään merkkiä.

    Jos nastarenkaat kielletään - tai kun ne kielletään - en niinkään pelkää itse ajavani ojaan tai jonkun päälle




    Jatkat Rynen hienoa "loogista" päättelyä, jossa tietoisesti valittu yksittäistapaus laajennetaan koskemaan koko populaatiota ja kaikkia olosuhteita. Jos ajattelee edes alkeellisimpaakin tutkimusasetelmaa, sinun ja Rynen päättely edustaa sen täydellistä vastakohtaa.



    Edelleen vastaavana vertauksena: olen ajanut satoja tuhansia kilometrejä turvavyötä käyttäen. Kertaakaan en ole tarvinnut. Kertooko se sinusta vyön tarpeellisuudesta jotain oleellista?

      
  • Onkohan toi laillistakaan...



    En tiedä, mutta järki sanoo että ne on huonot kesärenkaat, eikä enää talvirenkaat.



    Vaihda ne.

      
  • Ryne:


    Tuosta 4kk ajanjaksosta on oikeasti liukasta ehkä 3 päivänä ja muina päivinä voisi ajaa vaikka kesärenkailla. Nämä "nastajormat" on rouhinut tiet paskaksi 4kk aikana ja kesärengas aikana 8kk onkin tiet sitten siinä kunnossa, että on jatkuva vesiliirtovaara.




    Tämä päivä voitaneen ainakin laskea sellaiseksi päiväksi jolloin kesärenkaat ei olisi riittäneet kun ei näköjään nastarenkaillakaan ole pysytty ojien välissä. Kiva tietää, että enää kaksi liukasta päivää koko talvena jäljellä... :tongue:

      
  • AkiK:

    olen ajanut satoja tuhansia kilometrejä turvavyötä käyttäen. Kertaakaan en ole tarvinnut.




    Mitkä mielestäsi ovat turvavyön yhteiskunnalliset haitat, ja miten sen käyttö vaikuttaa sivullisten hengtysilmaan ja meluhaittaan?



    Nastarengas ei suinkaan ole pelkkä turvallisuusasia, vaan niillä on haitallisia terveysvaikutuksia.



    http://www.tampere.fi/tampereinfo/viestinta/tiedotteet/2013/6KbUqSPhE.html



    http://yle.fi/uutiset/tutkimus_liikennemelu_voi_selittaa_monen_univaikeuksia/6619000



    Minä olen vain yksi autoilija ( +jalankulkija ja pyöräilijä ), mutta en koe turvattomuutta vaikka en kulutakaan tienpintoja nastarenkailla. Olen luopunut nastoista kokonaan, ajotapani ei anna niistä mitään etua ja jäljelle jää vain haittavaikutukset.



    Helsingissä olen nähnyt marraskuussa kahdessa autossa Hakkapeliitta 2 -nastarenkaat. Ne ovat niitä vanhoja renkaita (DOT-merkintä ) jotka Autoliiton mukaan jarruttavat 70 metriä pidempään kuin uudet nastarenkaat.



    Kesärenkaitakin on vielä näkynyt käytössä, ja oli perjantaina vielä yksi Kawasaki ZZR:kin liikkeellä. Toisaalta kaikkein turvallisuushakuisimmat ovat ajaneet rikesakon uhallakin (teoreettinen uhka ) jo lokakuun puolessavälistä saakka.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit