Derrick:
"Kaiken kaikkiaan en oikein tajua tätä viestiä, leikitkö tahallasi jotenkin yksinkertaista taikka tietämätöntä, kun annat ymmärtää ettet ole havainnut mitään Volvo-provoilua ?"
Näet kritiikin joka kohdistuu Volvoon provoiluna siinä on se ongelma. Itse näen WhatCarin Volvosta esiin tuomat ongelmat ja puutteet asioina en provoiluna. Pitäisikö sinun ottaa Volvolasit päästä ja suhtautua asioihin ilman tunteita siis pelkkinä asioina. Oma näkemykseni WhatCarin testien analyyseistä ovat tuloksiin perustuvia, mutta kaipaisin siihen ehkä enemmän kaikkien merkkien tulosten julkituontia ja analyysejä ei vain Voittajan ja häviäjän (taistelupari MB ja Volvo). Kattavammin voisi kaikki jotka testejä ja niiden tuloksia analysoivat tuoda kaikki oleellinen koko testistä esiin sitä kautta uskottavuus paranee. Tulkintaa voi näin vähentää, kun kaikki on kerrottu taspuolisesti. En itse tuo esiin BMW:n testien voittoja tästä syystä joku jo kommentoi ettei BMW voita koskaan mitään testiä. NHB korjasi väärän tiedon levityksen ja kertoi uuden BMW 5-sarjan G30:n hiljattain voittaneen kaksi arvostettua testiä.
En löydä tästä Volvo S90:stä mitään varsinaisia puutteita, sen takia tämä koko keskustelu ihmetyttää. Kerro nyt tracktest tässä kaikille mitkä nämä S90:n puutteet sinun mielestäsi ovat, muistaakseni MP-autoilija esitti sinulle saman kysymyksen mutta et vastannut. Kyllä kai osaat yksilöidä nuo väittämäsi puutteet ?
Sovitaanko näin että avaan keskusteluketjun otsikolla "Volvo S90 on paras auto". Lähteinä tässä käytän Vi Bilägaren, KaaraTV:n ja Caradvicen testejä, kaikissa näissä testeissä oli mukana E-sarja. Tämä mallihan on suunnilleen sama kuin WhatCarilla.
Onko muuten kukaan huomannut sitä että WhatCar kolmessa eri ketjussa markkinoi BMW:tä ja Mercedestä sekä kehottaa ihmisiä ostamaan näitä autoja ?
Pelkästään nelisylinterisiä moottoreita, tämä tuskin on etu missään mielessä. Auton ulkonäöstä perä on suorastaan ruma tämä tosin makuasia , mutta tätä mieltä ovat jopa fanaattisimmat Volvomiehet. Kosketusnäytön sijainti, kilpailijoilla selvästi ylempänä. Kuljettajien käyttökokemukset ristiriitaisia ja kosketusnäytön grafiikka saisi olla selkeämpi. Laatuvaikutelma puutteellinen, sisätiloissa nitinöitä ja materiaalien rikkoutumisia käytössä. Kilpailijat BMW, Lexus ja MB ovat takavetoisia/nelivetoisia ja Volvo on etuvetoinen. WhatCar voi täydentää listaa halutessaan mutta nämä tulivat näin nopeasti mieleen.
"Pelkästään nelisylinterisiä moottoreita, tämä tuskin on etu missään mielessä. Auton ulkonäöstä perä on suorastaan ruma tämä tosin makuasia , mutta tätä mieltä ovat jopa fanaattisimmat Volvomiehet. Kosketusnäytön sijainti, kilpailijoilla selvästi ylempänä. Kuljettajien käyttökokemukset ristiriitaisia ja kosketusnäytön grafiikka saisi olla selkeämpi. Laatuvaikutelma puutteellinen, sisätiloissa nitinöitä ja materiaalien rikkoutumisia käytössä. Kilpailijat BMW, Lexus ja MB takavetoisia/nelivetoisia. WhatCar voi täydentää listaa halutessaan mutta nämä tulivat näin nopeasti mieleen."
Kysyin siis puutteista arkikäytössä.
Nämä tracktestin väitteet vaikuttavat hevosmiesten tietotoimiston jutuilta, eihän tracktest edes laita mitään lähteitä väitteidensä tueksi mikä kuuluisi hyvään keskusteluun.
Mitä laatuvaikutelmaan tulee, niin Vi Bilägare totesi että Volvon laatuvaikutelma on saksalaisten tasolla, tämä käy ilmi testin loppuarviosta jonka tänne laitoin mutta ilmeisesti tracktest ei ole tätä loppuarviota lukenut.
Vi Bilägaren testissä Volvon jousitusmukavuus arvioitiin parhaimmaksi, autossa tosin oli ilmajousitus takana. Volvo oli myös vakain ajettava testikolmikosta E-sarja, A6 ja E-sarja. Tämä Vi Bilägaren testi kannattaa ehdottomasti tilata muutamalla eurolla. Tässä Vi Bilägaren loppuarvio Volvo S90:sta.
"Nya Volvo S90 är i allt väsentligt ifatt sina tyska prestigekonkurrenter – men till ett mer humant pris. Design, kvalitetskänsla och detaljfinish är på topp och samma sak gäller köregenskaper och teknikinnehåll. Men den enskilt viktigaste faktorn bakom testsegern är ändå den höga säkerhetnivån. Ingen annan bil i klassen erbjuder så mycket avancerad aktiv och passiv skyddsutrustning på köpet som S90. Ett extra plus får Volvo för man låter det generösa säkerhetspaketet följa med som standard på alla modellversioner, även billigaste D3 Kinetic för 309000 kronor. Fast på en punkt behövs lite skärpning – rostskyddet håller inte samma klass som bilen i övrigt".
Vi Bilägaren testissä kaikissa kolmessa autossa 20 tuuman vanteet. Huonolla tienpinnalla Volvo oli hiljaisin, Audi oli meluisin ja MB oli jotakin tältä väliltä.
"Gemensamt för testbilarna är också att de överdimensionerade 20-tumsdäcken orsakar ett skavande oljud om vägen inte är helt slät. Lyssnar man (och mäter) noga på lite grövre asfalt så är det Audin som är bullrigast, Volvon tystast och Mercan hamnat mitt emellan. Men skillnaderna är inte jättestora. Volvos fjädringskomfort upplevs som testets behagligaste, men det är lite fusk eftersom testbilen var extra utrustad med ställbart chassi och luftfjädring."
Minulle S90 puutteita ovat matalat sisätilat, pieni tavaratila, etuveto sekä ilmajousituksen ja takavedon ja kovan nelivedon puuttuminen. Kulutuksesta ei ole näyttöjä suuntaan eikä toiseen minulle normaalilla rengaskoolla, joten palataan asiaan kun tiedetään enemmän.
W213 puute on takatilojen madaltuminen ja etenkin tavaratilan pienentyminen rajoille, joka saattaa pakottaa omalta osaltani automerkin tai vähintään korimallin vaihdoksen sitten joskus kun asia tulee ajankohtaiseksi.
Kaikille yhteinen puute on kaukovalojen puuttuminen.
Myös Vi Bilägaren jarrutestin voitti Volvo aika selvästi. Tässä lukemat Audi - MB - Volvo.
"100–0 km/tim 38 m – 2,8 s 37 m – 2,7 s 35 m – 2,6 s
KOMMENTAR: Volvos bromsar är testets mest effektiva. När S90 stod helt stilla fortsatte Audi ytterligare tre meter och Mercedes två meter. Notera att alla tre bilarna var extrautrustade med breda 20-tumsdäck, något som är gynnsamt för bromsprestandan"
Tilanteessa jossa Volvo on kokonaan pysähtynyt, jatkaa Audi vielä matkaansa kolme metriä ja MB kaksi metriä. Eli petrattavaa löytyy saksalaisilta jarrujen osalta.
Derrick tunnen kyllä hevosmiehiä mutten kuulu tämän tietotoimiston varsinaisiin jäseniin.
Minkä merkkiset jarrut Volvossa on tietääkö joku vastauksen? BMW:n jarruista se että nämä ovat olleet tähän asti erinomaiset. Jarrulevyt ja palat tosin kannattaa vaihtaa uusiin ennen kuin katsastusmies määrää auton jarruremonttiin. En tosin ole joutunut omiin autoihin tätä remonttia koskaan tekemään.
740 GLE:
"Minulle S90 puutteita ovat matalat sisätilat, pieni tavaratila, etuveto sekä ilmajousituksen ja takavedon ja kovan nelivedon puuttuminen."
740 GLE, jos jaksat tämän KaaraTV:n Antti Liinpään videon katsoa, niin videolla kylläkin todetaan että Volvo S90:n tavaratila on aavistuksen verran isompi ja syvempi kuin E-sarjan Mersussa.
740 GLE:
”Minulle S90 puutteita ovat matalat sisätilat, pieni tavaratila, etuveto sekä ilmajousituksen ja takavedon ja kovan nelivedon puuttuminen.”
Tracktest:
Kiitos lisäyksestä. Muita odotellessa.
Lisäpointteja: S90 puutteita ovat polttomoottorin rajoitteet, yksi 1,9-l 4-pyttykone, hybridissä erilliset sähkömoottorit, synkronointi vedossa jää puutteeliseksi, ruma perä (vanha jenkki-Lumina?), vanhanaikainen kojelauta erityisesti keskikonsoliin alas asennettu putkitöllöä muistuttava näyttö -> turvallisuusriski?, valmistus siirtyy Kiinaan -> mikä on vaikutus jälleenmyyntiarvoon?, ruotsalaisen median raportoimat laatuongelmat.
tracktest: BMW:n jarruista se että nämä ovat olleet tähän asti erinomaiset... En tosin ole joutunut omiin autoihin tätä (jarru-)remonttia koskaan tekemään.
Aivan mahtavaa! Eipä niitä kyllä autoissa joudu korjauttamaan juuri muutenkaan. Km-lukeman on mittarissa oltava 6-numeroinen reilusti.
Mutta etenkin jos auto on uutena ostettu ja pitoaika on lyhyehkö, niin jotakin poikkeuksellista pitää olla, että jarruihin pitäisi koskea. Se tarkoittaa, että ko. murhe jää käytetyn ostajalle ja jollakulla se on vääjäämättä edessä - jopa BMW:ssä.
Jarrulevyt ja palat tosin kannattaa vaihtaa uusiin ennen kuin katsastusmies määrää auton jarruremonttiin.
Tracktestille tiedoksi että kaikki voivat katsoa tätä KaaraTV:n videota. Tällä palstalla on kuitenkin porukkaa, joiden ylpeys ei salli sitä että myöntäisivät KaaraTV:n havainnot oikeiksi.
Volvon tilojen moittimista en ymmärrä lainkaan, koska tässä KaaraTV:n videossa 190-senttinen Antti Liinpää mahtuu istumaan takapenkille hyvin sekä korkeussuunnassa että pituussuunnassa. Lisäksi hän kertoo että Volvon takapenkille mahtuu hyvin istumaan kaksi isokokoista aikuista.
Kyllähän se vaan niin on, että suomalainen ei usko ennen kuin itse näkee. Käypä siksi tracktest katsomassa omin silmin joskus Volvoja, ettei tarvitse kaikkea WhatCarin suoltamaa propagandaa uskoa. Voit yllättyä miten laadukkaalta uusien Volvojen ohjaamo näyttää ja miten helppokäyttöinen se kosketusnäyttö on. Ulkonäkökin saa uutta perspektiiviä livenä nähtynä ja tilat voi vertailla käytännössä, että riittäisikö ne omiin tarpeisiin. Koeajo taas kertoisi käytännössä onko niitä nitinöitä ja millainen se ajettavuus on oikeasti.
Olen itse käynyt uuden S90/V90 katsastamassa ja ovat molemmat vielä paljon tyylikkäämpiä luonnossa isossa koossa kuin kuvissa nähtyinä ja matkustamo on erittäin laadukkaan oloinen, kosketusnäyttö helppokäyttöinen. Koeajoa en aiokaan tehdä, koska en noita ole ostamassa. Volvon puutteista suurin on valikoiman rajallisuus ja toimitusten hitaus. 6 kk on liian pitkä aika minulle uuden auton hankintaan. Volvolta puuttuu 5-ovinen tilava automalli kokonaan, joka on harmittava puute. Moottorit taas on minun tarpeisiini juuri sellaisia jollaisen ottaisin miltä tahansa merkiltä, koska haen nimenomaan 4-sylinteristä bensaturboa n. 200 hv, max 250 hv. Volvon turvallisuus taas on sitä tasoa, että se voisi jo yksistään olla valinnan peruste.
"Kiitos lisäyksestä. Muita odotellessa.
Lisäpointteja: S90 puutteita ovat polttomoottorin rajoitteet, yksi 1,9-l 4-pyttykone, hybridissä erilliset sähkömoottorit, synkronointi vedossa jää puutteeliseksi, ruma perä (vanha jenkki-Lumina?), vanhanaikainen kojelauta erityisesti keskikonsoliin alas asennettu putkitöllöä muistuttava näyttö -> turvallisuusriski?, valmistus siirtyy Kiinaan -> mikä on vaikutus jälleenmyyntiarvoon?, ruotsalaisen median raportoimat laatuongelmat."
WhatCar meni ihan paniikkiin kun kävikin ilmi että Volvo S90 on paras auto Vi Bilägaren testin perusteella. Ja vielä on parhaimmat palat testistä lukematta.
En ole dissannut Volvoa ei kuulu tapoihin. Dissaus tarkoittaa keksittyjä ja valheellisia juttuja. Kertoisitko kuka sinun mielestä kertoo valheellisia juttuja täällä uudesta Volvosta.
Mp-autoilija etuvetoa en osta nelivetoinen on kokonaan toinen juttu.
Derrick:" Vi Bilägaren testissä kaikissa kolmessa autossa 20 tuuman vanteet. Huonolla tienpinnalla Volvo oli hiljaisin, Audi oli meluisin ja MB oli jotakin tältä väliltä."
Huomionarvoinen pointti, jos tulee vaihtaneeksi tällä hetkellä tehokkaimman Suomessa hinnoitellun AMG:n jarrut niin paljon suurempiin, etteivät vakiovanteet enää mahdu pyörimään.
Takavetoiseen asennettuna arvaan ajokäytökseen kokevan Suomen teillä ja talvikelissä melun lisäksi myös muita sivuvaikutuksia sitten kun vajaavetoista kovakulkuisemmankaan mallin 275/35 ZR19 vakiorengaskoko ei riitä?
Jos tuota suurempi rengaskoko on vaatimuksena, kannattaa harkita jotain muuta kuin Mersua, jonka kulutuskin näyttää karkaavan isoilla renkailla.
Luetko tracktest koskaan näitä omia kommenttejasi jälkeenpäin ? Tässä on ensimmäinen kommenttisi Volvo S90-ketjuun. Samanlaista raivoamista ei ilmene ketjussa jossa esiteltiin uusi 5-sarja vaan kommentit ovat hyvin varovaisia ja sivistyneistä.
"Volvomiesten argumentoinnissa nämä sentit onkin uusi juttu kun muuten on kilpailijoihin nähden asiat vähän niin ja näin. Moottorien osalta ollaan jäljessä ja tullaan aina olemaan ikävä kyllä. Taitaa kuitenkin nämä sentit Volvon eduksi olla hyvin lyhytaikainen etu jos sen sellaiseksi voi edes ajatella, sillä kilpailijoilta tulee pian uutta premiumia. Esimerkiksi BMW 5-sarja ensi vuoden syyskuussa ja MB E-sarja myöskin. Tulee tuosta Volvon mitoituksesta mieleen se että ollaanko tuossa yrittämässä jotain välimallia tuohon BMW:n 5-sarjan ja BMW 7-sarjan väliin tuossa hommassa jää kyllä luu käteen kun kilpailijat pistävät kaiken aikaa kattavampaa mallistoa lisää koko ajan kovenevaan kilpailuun. Ulkonäkö on pitkälti makuasia eikä niistä kannata sen enempää kenenkään kiistellä, mutta mielipiteeni on hieman kaksijakoinen sillä tuosta tulee mieleen takapäästä 2000-luvun alun BMW 7-sarja E65/66 Lang. Se olikin tuon BMW:n paras puoli, mutta nämä ovat makuasioita kuten totesin.
Keulan uudistus on sikäli tervetullut että jotain pitää keksiä kun myyntiluvut ovat jokaisen merkin elinehto. Onnistumisesta ei voida puhua Volvon osalta kun se ei säväytä mitenkään jääden hyvin mitäänsanomattomaksi. Esimerkkinä onnistuneesta keulasta voi mainita Audin keulan uudistus joka onnistui täydellisesti ja kantaa tuota muuten tylsähköä autoa hyvin edelleen. Volvomies näkee uudistuksessa riittävästi hyvää kuten A-utoilija asioita valaisee ja hyvä niin sillä tuon esityksen jälkeen ne joita ei Uusi Volvo miellytä avaavat toisen merkin ovia jatkossa kuka sitten mistäkin syystä ja sekin on hyvin ymmärrettävää."
Ei kai kukaan tracktest odotakaan, että ostat muun kuin BMW:n. Siitä ei ole kyse, vaan käy joskus itse katsomassa Volvoja ja muodosta oma käsityksesi, ei kannata peesata tämän palstan propagandan tasolle menevää trollausta. Ja kyllä ne tilat matkustamossa riittää mainiosti. Kun sanon että 190 cm pitkänä ei ollut mitään vaikeuksia istua takana, kun olin ensin säätänyt etupenkin itselleni sopivaksi, niin epäiletkö, että valehtelen. Paljon olisi tässä palstassa kyllä parantamisen varaa, että saataisi tänne jotain järkeä ja asiallisuutta.
740 GLE, en näistä ajamisen asioista välttämättä kaikkea ymmärrä. Sen voin kuitenkin todeta että tässä Vi Bilägaren testissä E-sarjan ajokäytös normalisoitui vasta kun 20 tuuman vanteiden tilalle vaihdettiin pienemmät pyörät, taisi olla 18 tuuman pyörät jotka laitettiin alle. Sellaista luin että alustaa ei ollut sovitettu toimimaan 20 tuuman pyörien kanssa. Kai tässä Vi Bilägaren havainnossa on jotakin perää, vaikka vähän uskomattomalta tänä kuulostaakin tämmöiselle maallikolle.
Jos tracktest ajattelee miten sinä jatkuvasti kirjoitat Volvosta, niin kyllä paljon vähäisempi ja todenperäisempi BMW:n arvostelu on saanut sinut aina raivon valtaan. Tosin samoin se oli jo aikoinaan, kun täällä kiisteltiin enemmänkin Audi versus BMW.
Nämä jutut kiertää täällä samaa kehää monessa ketjussa. Nyt takerrutaan taas kosketusnäyttöihin. Niiden sijainti/käyttö. Huomenna ehkä taas on tapetilla pääntilat. Renkaat ja niiden sopivuus, RunFlatin vika vai ei?
En käsitä tämän hintaluokan UUSISTA kotteroista saatavan aikaan tälläistä vuosikaudet kestävää kitinää. No kaikki tyylillään.
Uusi juttu on tämä jonkunlainen alemmuuskompleksi kotimaisia toimittajia / testaajia kohtaan. Samaa ilmenee matkailussa, ei sinne kanarialle ainakaan mennä kun siellä ei ole muita kuin Suomalaisia! Lämmintä ilmaa ja rentoa perhelomaa kaipaavalle ajaa asiansa oikein hyvin. Premiumluokkaan kuulumaton auto toimii oikein hyvin useilla.
Derrick en lue kirjoittamiani kommennteja uudestaan. Niistä löytyy varmaan kielioppivirheitä ja muita virheitä, mutta on hyvä jos joku niitä lukee kertaalleen tai jopa uudestaan. Muistan hyvin tuon koko keskustelun Mp-autoilijan kanssa ja oltiin siinä yhtä mieltä että tämän kokoluokan autojen kasvu saisi jo vihdoinkin pysähtyä. Ei jääty keskustelun jälkeen riitoihin vaikka muutama koitti tahallaan keskustelua viedä siihen suuntaan. Mp-autoilija on siitä fiksu kaveri ettei yleensä menetä itsehillintää keskustelun edetessä ja niin tuokin keskustelu meni järkevästi maaliin.
7-sarjan BMW E65 ei kuulu suosikkkeihi. Ulkonäöllä kun on merkitystä ja todettakoon oma mielipide tuon auton perästä, että se on siedettävä kuten se on myös uudessa Volvossa. Käytin sanaa "ruma" jota en yleensä kovin usein käytä. Tämä sana toistuu usein kun uuden Volvon perää on arvioitu jopa fanaattisten Volvomiesten keskuudessa.
Mp-autoilija olen itse noin 187 cm en tietenkään epäile puheitasi missään keskustelussa vähiten tässä.
MP-autoilija: Ei kai kukaan tracktest odotakaan, että ostat muun kuin BMW:n. Siitä ei ole kyse, vaan käy joskus itse katsomassa Volvoja ja muodosta oma käsityksesi
Minustakin vasta silloin voi kokemuksen rintaäänellä väittää, jos jonkun lehden vertailut voisi, tai pitäisi jättää omaan arvoonsa. Lehdet kuitenkin tekevät vertailuja oikeilla autoilla, ei kuvilla tai listatuilla asioilla. Vähemmän siis mielikuvilla: saavat perstuntumaa, näppituntumaa, fiilistuntumaa jne.
Siinä voi kyllä altistua itselle vieraalle merkille, joten kannattaa olla varovainen jos pelkää että omat "merkkilasit" menee vaihtoon...
Jutut kiertää kehää, kun ei ole kuin 5-10 samaa keskustelijaa joka ketjussa, useimmiten vieläkin vähemmän. Täältä puuttuu kokonaan muista kuin premiumluokan automerkeistä kiinnostuneet keskustelijat. Ja ne on karanneet kun heille ei ole mitään keskusteltavaa täällä. Itsekin tällä hetkellä olisin kiinnostuneempi Opelin ja VW:n tietyistä malleista kuin mistään premium-merkeistä, mutta minkäs teet, ei täällä niistä keskustella.
Derrick:
"Kaiken kaikkiaan en oikein tajua tätä viestiä, leikitkö tahallasi jotenkin yksinkertaista taikka tietämätöntä, kun annat ymmärtää ettet ole havainnut mitään Volvo-provoilua ?"
Näet kritiikin joka kohdistuu Volvoon provoiluna siinä on se ongelma. Itse näen WhatCarin Volvosta esiin tuomat ongelmat ja puutteet asioina en provoiluna. Pitäisikö sinun ottaa Volvolasit päästä ja suhtautua asioihin ilman tunteita siis pelkkinä asioina. Oma näkemykseni WhatCarin testien analyyseistä ovat tuloksiin perustuvia, mutta kaipaisin siihen ehkä enemmän kaikkien merkkien tulosten julkituontia ja analyysejä ei vain Voittajan ja häviäjän (taistelupari MB ja Volvo). Kattavammin voisi kaikki jotka testejä ja niiden tuloksia analysoivat tuoda kaikki oleellinen koko testistä esiin sitä kautta uskottavuus paranee. Tulkintaa voi näin vähentää, kun kaikki on kerrottu taspuolisesti. En itse tuo esiin BMW:n testien voittoja tästä syystä joku jo kommentoi ettei BMW voita koskaan mitään testiä. NHB korjasi väärän tiedon levityksen ja kertoi uuden BMW 5-sarjan G30:n hiljattain voittaneen kaksi arvostettua testiä.
En löydä tästä Volvo S90:stä mitään varsinaisia puutteita, sen takia tämä koko keskustelu ihmetyttää. Kerro nyt tracktest tässä kaikille mitkä nämä S90:n puutteet sinun mielestäsi ovat, muistaakseni MP-autoilija esitti sinulle saman kysymyksen mutta et vastannut. Kyllä kai osaat yksilöidä nuo väittämäsi puutteet ?
Sovitaanko näin että avaan keskusteluketjun otsikolla "Volvo S90 on paras auto". Lähteinä tässä käytän Vi Bilägaren, KaaraTV:n ja Caradvicen testejä, kaikissa näissä testeissä oli mukana E-sarja. Tämä mallihan on suunnilleen sama kuin WhatCarilla.
Onko muuten kukaan huomannut sitä että WhatCar kolmessa eri ketjussa markkinoi BMW:tä ja Mercedestä sekä kehottaa ihmisiä ostamaan näitä autoja ?
Volvo S90:n puutteita ja ongelmia.
Pelkästään nelisylinterisiä moottoreita, tämä tuskin on etu missään mielessä. Auton ulkonäöstä perä on suorastaan ruma tämä tosin makuasia , mutta tätä mieltä ovat jopa fanaattisimmat Volvomiehet. Kosketusnäytön sijainti, kilpailijoilla selvästi ylempänä. Kuljettajien käyttökokemukset ristiriitaisia ja kosketusnäytön grafiikka saisi olla selkeämpi. Laatuvaikutelma puutteellinen, sisätiloissa nitinöitä ja materiaalien rikkoutumisia käytössä. Kilpailijat BMW, Lexus ja MB ovat takavetoisia/nelivetoisia ja Volvo on etuvetoinen. WhatCar voi täydentää listaa halutessaan mutta nämä tulivat näin nopeasti mieleen.
"Pelkästään nelisylinterisiä moottoreita, tämä tuskin on etu missään mielessä. Auton ulkonäöstä perä on suorastaan ruma tämä tosin makuasia , mutta tätä mieltä ovat jopa fanaattisimmat Volvomiehet. Kosketusnäytön sijainti, kilpailijoilla selvästi ylempänä. Kuljettajien käyttökokemukset ristiriitaisia ja kosketusnäytön grafiikka saisi olla selkeämpi. Laatuvaikutelma puutteellinen, sisätiloissa nitinöitä ja materiaalien rikkoutumisia käytössä. Kilpailijat BMW, Lexus ja MB takavetoisia/nelivetoisia. WhatCar voi täydentää listaa halutessaan mutta nämä tulivat näin nopeasti mieleen."
Kysyin siis puutteista arkikäytössä.
Nämä tracktestin väitteet vaikuttavat hevosmiesten tietotoimiston jutuilta, eihän tracktest edes laita mitään lähteitä väitteidensä tueksi mikä kuuluisi hyvään keskusteluun.
Mitä laatuvaikutelmaan tulee, niin Vi Bilägare totesi että Volvon laatuvaikutelma on saksalaisten tasolla, tämä käy ilmi testin loppuarviosta jonka tänne laitoin mutta ilmeisesti tracktest ei ole tätä loppuarviota lukenut.
Vi Bilägaren testissä Volvon jousitusmukavuus arvioitiin parhaimmaksi, autossa tosin oli ilmajousitus takana. Volvo oli myös vakain ajettava testikolmikosta E-sarja, A6 ja E-sarja. Tämä Vi Bilägaren testi kannattaa ehdottomasti tilata muutamalla eurolla. Tässä Vi Bilägaren loppuarvio Volvo S90:sta.
"Nya Volvo S90 är i allt väsentligt ifatt sina tyska prestigekonkurrenter – men till ett mer humant pris. Design, kvalitetskänsla och detaljfinish är på topp och samma sak gäller köregenskaper och teknikinnehåll. Men den enskilt viktigaste faktorn bakom testsegern är ändå den höga säkerhetnivån. Ingen annan bil i klassen erbjuder så mycket avancerad aktiv och passiv skyddsutrustning på köpet som S90. Ett extra plus får Volvo för man låter det generösa säkerhetspaketet följa med som standard på alla modellversioner, även billigaste D3 Kinetic för 309000 kronor. Fast på en punkt behövs lite skärpning – rostskyddet håller inte samma klass som bilen i övrigt".
Vi Bilägaren testissä kaikissa kolmessa autossa 20 tuuman vanteet. Huonolla tienpinnalla Volvo oli hiljaisin, Audi oli meluisin ja MB oli jotakin tältä väliltä.
"Gemensamt för testbilarna är också att de överdimensionerade 20-tumsdäcken orsakar ett skavande oljud om vägen inte är helt slät. Lyssnar man (och mäter) noga på lite grövre asfalt så är det Audin som är bullrigast, Volvon tystast och Mercan hamnat mitt emellan. Men skillnaderna är inte jättestora. Volvos fjädringskomfort upplevs som testets behagligaste, men det är lite fusk eftersom testbilen var extra utrustad med ställbart chassi och luftfjädring."
Minulle S90 puutteita ovat matalat sisätilat, pieni tavaratila, etuveto sekä ilmajousituksen ja takavedon ja kovan nelivedon puuttuminen. Kulutuksesta ei ole näyttöjä suuntaan eikä toiseen minulle normaalilla rengaskoolla, joten palataan asiaan kun tiedetään enemmän.
W213 puute on takatilojen madaltuminen ja etenkin tavaratilan pienentyminen rajoille, joka saattaa pakottaa omalta osaltani automerkin tai vähintään korimallin vaihdoksen sitten joskus kun asia tulee ajankohtaiseksi.
Kaikille yhteinen puute on kaukovalojen puuttuminen.
Myös Vi Bilägaren jarrutestin voitti Volvo aika selvästi. Tässä lukemat Audi - MB - Volvo.
"100–0 km/tim 38 m – 2,8 s 37 m – 2,7 s 35 m – 2,6 s
KOMMENTAR: Volvos bromsar är testets mest effektiva. När S90 stod helt stilla fortsatte Audi ytterligare tre meter och Mercedes två meter. Notera att alla tre bilarna var extrautrustade med breda 20-tumsdäck, något som är gynnsamt för bromsprestandan"
Tilanteessa jossa Volvo on kokonaan pysähtynyt, jatkaa Audi vielä matkaansa kolme metriä ja MB kaksi metriä. Eli petrattavaa löytyy saksalaisilta jarrujen osalta.
Derrick tunnen kyllä hevosmiehiä mutten kuulu tämän tietotoimiston varsinaisiin jäseniin.
Minkä merkkiset jarrut Volvossa on tietääkö joku vastauksen? BMW:n jarruista se että nämä ovat olleet tähän asti erinomaiset. Jarrulevyt ja palat tosin kannattaa vaihtaa uusiin ennen kuin katsastusmies määrää auton jarruremonttiin. En tosin ole joutunut omiin autoihin tätä remonttia koskaan tekemään.
740 GLE:
"Minulle S90 puutteita ovat matalat sisätilat, pieni tavaratila, etuveto sekä ilmajousituksen ja takavedon ja kovan nelivedon puuttuminen."
Kiitos lisäyksestä. Muita odotellessa.
740 GLE, jos jaksat tämän KaaraTV:n Antti Liinpään videon katsoa, niin videolla kylläkin todetaan että Volvo S90:n tavaratila on aavistuksen verran isompi ja syvempi kuin E-sarjan Mersussa.
Derrick kysymys oletko itse Antti Liinpää?
740 GLE:
”Minulle S90 puutteita ovat matalat sisätilat, pieni tavaratila, etuveto sekä ilmajousituksen ja takavedon ja kovan nelivedon puuttuminen.”
Tracktest:
Kiitos lisäyksestä. Muita odotellessa.
Lisäpointteja: S90 puutteita ovat polttomoottorin rajoitteet, yksi 1,9-l 4-pyttykone, hybridissä erilliset sähkömoottorit, synkronointi vedossa jää puutteeliseksi, ruma perä (vanha jenkki-Lumina?), vanhanaikainen kojelauta erityisesti keskikonsoliin alas asennettu putkitöllöä muistuttava näyttö -> turvallisuusriski?, valmistus siirtyy Kiinaan -> mikä on vaikutus jälleenmyyntiarvoon?, ruotsalaisen median raportoimat laatuongelmat.
tracktest:
BMW:n jarruista se että nämä ovat olleet tähän asti erinomaiset... En tosin ole joutunut omiin autoihin tätä (jarru-)remonttia koskaan tekemään.
Aivan mahtavaa! Eipä niitä kyllä autoissa joudu korjauttamaan juuri muutenkaan. Km-lukeman on mittarissa oltava 6-numeroinen reilusti.
Mutta etenkin jos auto on uutena ostettu ja pitoaika on lyhyehkö, niin jotakin poikkeuksellista pitää olla, että jarruihin pitäisi koskea. Se tarkoittaa, että ko. murhe jää käytetyn ostajalle ja jollakulla se on vääjäämättä edessä - jopa BMW:ssä.
Jarrulevyt ja palat tosin kannattaa vaihtaa uusiin ennen kuin katsastusmies määrää auton jarruremonttiin.
Kyllä - koskee jopa BMW:tä.
Tracktestille tiedoksi että kaikki voivat katsoa tätä KaaraTV:n videota. Tällä palstalla on kuitenkin porukkaa, joiden ylpeys ei salli sitä että myöntäisivät KaaraTV:n havainnot oikeiksi.
Volvon tilojen moittimista en ymmärrä lainkaan, koska tässä KaaraTV:n videossa 190-senttinen Antti Liinpää mahtuu istumaan takapenkille hyvin sekä korkeussuunnassa että pituussuunnassa. Lisäksi hän kertoo että Volvon takapenkille mahtuu hyvin istumaan kaksi isokokoista aikuista.
Kyllähän se vaan niin on, että suomalainen ei usko ennen kuin itse näkee. Käypä siksi tracktest katsomassa omin silmin joskus Volvoja, ettei tarvitse kaikkea WhatCarin suoltamaa propagandaa uskoa. Voit yllättyä miten laadukkaalta uusien Volvojen ohjaamo näyttää ja miten helppokäyttöinen se kosketusnäyttö on. Ulkonäkökin saa uutta perspektiiviä livenä nähtynä ja tilat voi vertailla käytännössä, että riittäisikö ne omiin tarpeisiin. Koeajo taas kertoisi käytännössä onko niitä nitinöitä ja millainen se ajettavuus on oikeasti.
Olen itse käynyt uuden S90/V90 katsastamassa ja ovat molemmat vielä paljon tyylikkäämpiä luonnossa isossa koossa kuin kuvissa nähtyinä ja matkustamo on erittäin laadukkaan oloinen, kosketusnäyttö helppokäyttöinen. Koeajoa en aiokaan tehdä, koska en noita ole ostamassa. Volvon puutteista suurin on valikoiman rajallisuus ja toimitusten hitaus. 6 kk on liian pitkä aika minulle uuden auton hankintaan. Volvolta puuttuu 5-ovinen tilava automalli kokonaan, joka on harmittava puute. Moottorit taas on minun tarpeisiini juuri sellaisia jollaisen ottaisin miltä tahansa merkiltä, koska haen nimenomaan 4-sylinteristä bensaturboa n. 200 hv, max 250 hv. Volvon turvallisuus taas on sitä tasoa, että se voisi jo yksistään olla valinnan peruste.
"Kiitos lisäyksestä. Muita odotellessa.
Lisäpointteja: S90 puutteita ovat polttomoottorin rajoitteet, yksi 1,9-l 4-pyttykone, hybridissä erilliset sähkömoottorit, synkronointi vedossa jää puutteeliseksi, ruma perä (vanha jenkki-Lumina?), vanhanaikainen kojelauta erityisesti keskikonsoliin alas asennettu putkitöllöä muistuttava näyttö -> turvallisuusriski?, valmistus siirtyy Kiinaan -> mikä on vaikutus jälleenmyyntiarvoon?, ruotsalaisen median raportoimat laatuongelmat."
WhatCar meni ihan paniikkiin kun kävikin ilmi että Volvo S90 on paras auto Vi Bilägaren testin perusteella. Ja vielä on parhaimmat palat testistä lukematta.
WhatCar kiitos täydentävästä lisäyksestä.
Derrick en ole väittänyt ettei Volvon tilat riittäisi minulle, mutta jos ne ei perustellusti riitä 740 GLE:lle niin tähän on tyytyminen.
"Derrick kysymys oletko itse Antti Liinpää?"
Vastavuoroisesti kysyisin että miksi pahimmat autodissaajat ajavat BMW:llä ?
Ja kuten MP-autoilija totesi, niin olet täydellisesti WhatCarin propagandan vallassa.
En ole dissannut Volvoa ei kuulu tapoihin. Dissaus tarkoittaa keksittyjä ja valheellisia juttuja. Kertoisitko kuka sinun mielestä kertoo valheellisia juttuja täällä uudesta Volvosta.
Mp-autoilija etuvetoa en osta nelivetoinen on kokonaan toinen juttu.
Derrick:" Vi Bilägaren testissä kaikissa kolmessa autossa 20 tuuman vanteet. Huonolla tienpinnalla Volvo oli hiljaisin, Audi oli meluisin ja MB oli jotakin tältä väliltä."
Huomionarvoinen pointti, jos tulee vaihtaneeksi tällä hetkellä tehokkaimman Suomessa hinnoitellun AMG:n jarrut niin paljon suurempiin, etteivät vakiovanteet enää mahdu pyörimään.
Takavetoiseen asennettuna arvaan ajokäytökseen kokevan Suomen teillä ja talvikelissä melun lisäksi myös muita sivuvaikutuksia sitten kun vajaavetoista kovakulkuisemmankaan mallin 275/35 ZR19 vakiorengaskoko ei riitä?
Jos tuota suurempi rengaskoko on vaatimuksena, kannattaa harkita jotain muuta kuin Mersua, jonka kulutuskin näyttää karkaavan isoilla renkailla.
Luetko tracktest koskaan näitä omia kommenttejasi jälkeenpäin ? Tässä on ensimmäinen kommenttisi Volvo S90-ketjuun. Samanlaista raivoamista ei ilmene ketjussa jossa esiteltiin uusi 5-sarja vaan kommentit ovat hyvin varovaisia ja sivistyneistä.
"Volvomiesten argumentoinnissa nämä sentit onkin uusi juttu kun muuten on kilpailijoihin nähden asiat vähän niin ja näin. Moottorien osalta ollaan jäljessä ja tullaan aina olemaan ikävä kyllä. Taitaa kuitenkin nämä sentit Volvon eduksi olla hyvin lyhytaikainen etu jos sen sellaiseksi voi edes ajatella, sillä kilpailijoilta tulee pian uutta premiumia. Esimerkiksi BMW 5-sarja ensi vuoden syyskuussa ja MB E-sarja myöskin. Tulee tuosta Volvon mitoituksesta mieleen se että ollaanko tuossa yrittämässä jotain välimallia tuohon BMW:n 5-sarjan ja BMW 7-sarjan väliin tuossa hommassa jää kyllä luu käteen kun kilpailijat pistävät kaiken aikaa kattavampaa mallistoa lisää koko ajan kovenevaan kilpailuun. Ulkonäkö on pitkälti makuasia eikä niistä kannata sen enempää kenenkään kiistellä, mutta mielipiteeni on hieman kaksijakoinen sillä tuosta tulee mieleen takapäästä 2000-luvun alun BMW 7-sarja E65/66 Lang. Se olikin tuon BMW:n paras puoli, mutta nämä ovat makuasioita kuten totesin.
Keulan uudistus on sikäli tervetullut että jotain pitää keksiä kun myyntiluvut ovat jokaisen merkin elinehto. Onnistumisesta ei voida puhua Volvon osalta kun se ei säväytä mitenkään jääden hyvin mitäänsanomattomaksi. Esimerkkinä onnistuneesta keulasta voi mainita Audin keulan uudistus joka onnistui täydellisesti ja kantaa tuota muuten tylsähköä autoa hyvin edelleen. Volvomies näkee uudistuksessa riittävästi hyvää kuten A-utoilija asioita valaisee ja hyvä niin sillä tuon esityksen jälkeen ne joita ei Uusi Volvo miellytä avaavat toisen merkin ovia jatkossa kuka sitten mistäkin syystä ja sekin on hyvin ymmärrettävää."
Ei kai kukaan tracktest odotakaan, että ostat muun kuin BMW:n. Siitä ei ole kyse, vaan käy joskus itse katsomassa Volvoja ja muodosta oma käsityksesi, ei kannata peesata tämän palstan propagandan tasolle menevää trollausta. Ja kyllä ne tilat matkustamossa riittää mainiosti. Kun sanon että 190 cm pitkänä ei ollut mitään vaikeuksia istua takana, kun olin ensin säätänyt etupenkin itselleni sopivaksi, niin epäiletkö, että valehtelen. Paljon olisi tässä palstassa kyllä parantamisen varaa, että saataisi tänne jotain järkeä ja asiallisuutta.
740 GLE, en näistä ajamisen asioista välttämättä kaikkea ymmärrä. Sen voin kuitenkin todeta että tässä Vi Bilägaren testissä E-sarjan ajokäytös normalisoitui vasta kun 20 tuuman vanteiden tilalle vaihdettiin pienemmät pyörät, taisi olla 18 tuuman pyörät jotka laitettiin alle. Sellaista luin että alustaa ei ollut sovitettu toimimaan 20 tuuman pyörien kanssa. Kai tässä Vi Bilägaren havainnossa on jotakin perää, vaikka vähän uskomattomalta tänä kuulostaakin tämmöiselle maallikolle.
Jos tracktest ajattelee miten sinä jatkuvasti kirjoitat Volvosta, niin kyllä paljon vähäisempi ja todenperäisempi BMW:n arvostelu on saanut sinut aina raivon valtaan. Tosin samoin se oli jo aikoinaan, kun täällä kiisteltiin enemmänkin Audi versus BMW.
Nämä jutut kiertää täällä samaa kehää monessa ketjussa. Nyt takerrutaan taas kosketusnäyttöihin. Niiden sijainti/käyttö. Huomenna ehkä taas on tapetilla pääntilat. Renkaat ja niiden sopivuus, RunFlatin vika vai ei?
En käsitä tämän hintaluokan UUSISTA kotteroista saatavan aikaan tälläistä vuosikaudet kestävää kitinää. No kaikki tyylillään.
Uusi juttu on tämä jonkunlainen alemmuuskompleksi kotimaisia toimittajia / testaajia kohtaan. Samaa ilmenee matkailussa, ei sinne kanarialle ainakaan mennä kun siellä ei ole muita kuin Suomalaisia! Lämmintä ilmaa ja rentoa perhelomaa kaipaavalle ajaa asiansa oikein hyvin. Premiumluokkaan kuulumaton auto toimii oikein hyvin useilla.
Derrick en lue kirjoittamiani kommennteja uudestaan. Niistä löytyy varmaan kielioppivirheitä ja muita virheitä, mutta on hyvä jos joku niitä lukee kertaalleen tai jopa uudestaan. Muistan hyvin tuon koko keskustelun Mp-autoilijan kanssa ja oltiin siinä yhtä mieltä että tämän kokoluokan autojen kasvu saisi jo vihdoinkin pysähtyä. Ei jääty keskustelun jälkeen riitoihin vaikka muutama koitti tahallaan keskustelua viedä siihen suuntaan. Mp-autoilija on siitä fiksu kaveri ettei yleensä menetä itsehillintää keskustelun edetessä ja niin tuokin keskustelu meni järkevästi maaliin.
7-sarjan BMW E65 ei kuulu suosikkkeihi. Ulkonäöllä kun on merkitystä ja todettakoon oma mielipide tuon auton perästä, että se on siedettävä kuten se on myös uudessa Volvossa. Käytin sanaa "ruma" jota en yleensä kovin usein käytä. Tämä sana toistuu usein kun uuden Volvon perää on arvioitu jopa fanaattisten Volvomiesten keskuudessa.
Mp-autoilija olen itse noin 187 cm en tietenkään epäile puheitasi missään keskustelussa vähiten tässä.
Jokeri eiköhän juopot suomalaiset pilaa aika monen muunkin loman tajuamatta siitä itse mitään.
MP-autoilija:
Ei kai kukaan tracktest odotakaan, että ostat muun kuin BMW:n. Siitä ei ole kyse, vaan käy joskus itse katsomassa Volvoja ja muodosta oma käsityksesi
Minustakin vasta silloin voi kokemuksen rintaäänellä väittää, jos jonkun lehden vertailut voisi, tai pitäisi jättää omaan arvoonsa. Lehdet kuitenkin tekevät vertailuja oikeilla autoilla, ei kuvilla tai listatuilla asioilla. Vähemmän siis mielikuvilla: saavat perstuntumaa, näppituntumaa, fiilistuntumaa jne.
Siinä voi kyllä altistua itselle vieraalle merkille, joten kannattaa olla varovainen jos pelkää että omat "merkkilasit" menee vaihtoon...
Jutut kiertää kehää, kun ei ole kuin 5-10 samaa keskustelijaa joka ketjussa, useimmiten vieläkin vähemmän. Täältä puuttuu kokonaan muista kuin premiumluokan automerkeistä kiinnostuneet keskustelijat. Ja ne on karanneet kun heille ei ole mitään keskusteltavaa täällä. Itsekin tällä hetkellä olisin kiinnostuneempi Opelin ja VW:n tietyistä malleista kuin mistään premium-merkeistä, mutta minkäs teet, ei täällä niistä keskustella.
tracktest
Jokeri eiköhän juopot suomalaiset pilaa aika monen muunkin loman tajuamatta siitä itse mitään
Kapakoitsijat muistelevat kaiholla juoppoja suomalaisia.
Rahat täytyy nykyään nyhtää muilta.
Jokeri näinhän se menee.