Uudenkarhean 170tkm ajetun Bond-Mondeon automaattivaihteisto alkoi oireilla muutama kuukausi takaperin. Autossa on "ikuinen" laatikko, johon ei huolto-ohjelman mukaan tule vaihtaa öljyä. Vika tuli ensin esiin moottoritienopeuksissa ja rauhallisesta ajosta kiihdyttämään lähtiessä vaihde paukaisi ja löi vapaalle. Meni pitkältä tuntuva 5-15 sek ennen kuin laatikko löysi vaihteet. Tätä alkoi esiintyä hivenen useammin ja laatikko alkoi paukaista kovasti vaihteita päälle toisinaan myös pienemmissä nopeuksissa. Käytin ensimmäisen kerran merkkiliikkeessä ja asiaa tutkittiin ja muun muassa moottorinohjausohjelmisto uusittiin. Ei vaikutusta. Vein toisen kerran alle kuukauden sisällä ensimmäisestä ja vika todennettiin, mutta hetkellisyydestä johtuen ei jäänyt vikakoodia. Merkkiliikkeen tuomio oli, että luultavasti venttiilikoneisto pitää uusia, hinta-arvio 2000 eur alkaen ja jos vaihdelaatikko uusitaan, hinta tietenkin moninkertainen. Kommentoitiin myös, että voi korjaantua myös öljynvaihdolla ja jos vaihtaa kahdesti ja pyörittää öljyä, niin puhdistuu myös. Ongelma kuulemma oli myös se, että koska laatikko täynnä karstaa, niin sitä sitten riittää ja jos se lähtee liikkeelle voi jopa aiheuttaa enemmän ongelmia. Otin yhteyttä maahanatuojaan ja valitin "ikilaatikon" kestoiästä. Vastaus oli kohtelias kieltäytyminen ongelman ratkaisemiseen. Talvirenkaita vaihtaessani kuulin HRH.fi:n (Helsingin Rengashotellin) laittamasta uudesta vaihteiston öljynvaihto- ja puhdistuslaitteesta. Koska merkkiliikkeen tarjoamat vaihtoehdot olivat aika kalliita ja epävarmoja päätin kokeilla hieman normaalia vaihteistoöljynvaihtoa kalliimpaa ratkaisua. Ja avot! Auto kirmaa kuin nuori ori ja vaihteiston kaikki kovat vaihdot ja paukkeet ovat vaihtuneet pehmeään ja tarkkaan toimintaan. Kertalaakista pelkoni järkyttävän kalliista remontista tai auton arvon käytännössä nollautumisesta (kuka ostaa auton viallisella automaattivaihteistolla) olivat tiessään. Ei voi muuta kuin suositella toimenpidettä!
Ooppelihan antoi taannoon autoilleeen "elinikäisen takuun", joka oli laskettu sen mukaan, että auto kestää 160tkm. Eli siihen nähden Fordisihan tehtävänsä jo täytti!
Monessa autossahan ei tosiaan laatikon öljynvaihdosta puhuta mitään, mutta kyllä se kannattaa ehdottomasti jossain vaiheessa mielestäni tehdä. Öljyyn sekaantuu ajansaatossa kytkinpinnoista irtoavaa likaa, mikä voi aiheuttaaventiilien takertelua, eikä öljy vuosien saatossa paremmaksi muutenkaan muutu.
Meidän Opez Zafira Toureriin teetätin saman homman 165tkm paikkeilla. Nyt 230 tkm lasissa, hyvin pelaa edelleen laatikko ja auto muutenkin (A20DTH).
Kolmas automaatti menossa ja yhdelläkään en ole ajanut öljyillä yli kuuttakymmentä tuhatta ja kaikki on lähtenyt pihasta ehjänä kolmesataatuhatta ajettuna.
Jos ja kun autossa alkaa olemaan esimerkiksi kaksisataatuhatta mittarissa, myöhäistä on vaihtaa ja eikä saa edes enään vaihtaa.
Öljyyn sekaantuu ajansaatossa kytkinpinnoista irtoavaa likaa, mikä voi aiheuttaaventiilien takertelua, eikä öljy vuosien saatossa paremmaksi muutenkaan muutu.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
AUTOMAATTIVAIHTEISTOISSA EI OLE MITÄÄN KYTKINPINTOJA, VAAN NE TOIMIVAT ÖLJYNPAINEELLA.
JOS KIRJOITTAJALLA ON ESIM. DSG-VAIHTEISTO, NIIN SE TAAS EI OLE AUTOMAATTIVAIHTEISTO, VAAN SIINÄ ON KYTKIN AUTOMATISOITU JA SE ON MUUTEN MANUAALIVAIHTEISTO.
"AUTOMAATTIVAIHTEISTOISSA EI OLE MITÄÄN KYTKINPINTOJA, VAAN NE TOIMIVAT ÖLJYNPAINEELLA."
Kuinkas se olikaan?
Mitään öljynsuodattimia laatikoissa ei taida nykyään olla, jos öljyäkään ei tarvitse vaihtaa. Luulisi, ettei nuo vaihteistot ole mitään kaasutiiviitä askeja. Siitä seuraa, että kosteutta pääsee vaihteistoon ilmojen vaihdellessa. Silloin on helppo ymmärtää, että öljynvaihto on tarpeen aina välillä.
Ymmärtääkseni vaihteistoissa on pakko olla kytkinpintoja. Ne ovat hydraulisia monilevykytkimiä. Miten mahtavat toimia, kun öljyn seassa alkaa olla ilman kosteudesta tiivistynyttä vettä.
http://www.thetruthaboutcars.com/wp-content/uploads/2014/03/fig4-1.jpg
Nopeasti arvioiden tuosta löytyy "ainoastaan" 40-50 kytkinpintaa ja ZF kehuu tuon olevan vähäinen määrä.
Kyllähän siellä automaattivaihteistossa nimenomaan levykytkimiä on ja monet. Mutta vaihteiston kestämisen "ikuisuus" jää ehkä lyhyeksi, jos öljyjä ei vaihda välillä uuteen. Suomessa on jyrkät lämpötilan vaihtelut mikä erityiseti myös vaikuttaa huoltotarve asiaan.
"JOS KIRJOITTAJALLA ON ESIM. DSG-VAIHTEISTO"
Missä Mondeossa on DSG?
"SE TAAS EI OLE AUTOMAATTIVAIHTEISTO"
Älä viitsi.
="Missä Mondeossa on DSG?"
Mondeon PowerShifti on yhtä paljon DSG kuin mun Salomonin hiihtokengät ovat "monot". Kauppanimi on väärin, mutta kaksoiskytkinvaihteistohan bond-montosessa on. DSG on melko vakiintunut nimitys moiselle - eikä sitä ole mitään syytä ymmärtää tahallaan väärin.
https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=DSG&redirect=no
Fordissa on toki kaksoiskytkinautomaatti, vieläpä melko hyvin toimiva, mutta ei DSG. Kun samassa postissa analysoidaan vaihteiston sisäkalujen toimintaa ja vaihtotapahtumaa, pidin eri valmistajan tuotemerkkiä harhaanjohtavana. Ristiriita on ilmiselvä, kun panee ensin ehdolle DSG:n ja sitten väittää vastaan itselleen, ettei siinä ole kytkinpintoja.
Olisin tehnyt saman täsmennyksen, jos kaikkia automaatteja kutsutaan Hydramaticeiksi tai Borg & Warnereiksi ja sen jälkeen perustellaan, että voi niitä kaikkia hinata, koska eräissä mehulinkotomaateissa on öljypumppu kardaanin puolella.
Minulle automaatin tunnusmerkistö on automaattisesti vaihtuva välitys. Mikähän se mahtaa olla nimimerkillä "MINKÄ OSTAIS?"?
Kuka on keksinyt tehdä Wikipedian DSG-hakusivulta ohjauksen kaksoiskytkin-sivulle? En ainakaan minä.
Minäkin kannatan noiden synonyymiyttä, vaikka valmistajilla olisi DDCT-,TCT- tai EDC-lyhennyksiä omillaan. Vähän sama juttu kuin jenkeille kopiokone on xerox machine.
Monestako viestistä trollit ovat lyöneet vetoa?
Väite, johon MINKÄ_OSTAIS? vastasi, oli tämä:
Öljyyn sekaantuu ajansaatossa kytkinpinnoista irtoavaa likaa, mikä voi aiheuttaaventiilien takertelua
Koska aloittajan auto on Mondeo, sen automaatti on PowerShift märillä kytkimillä. Siksi yllä oleva perustelu öljynvaihtoon on täysin oikea.
Näin ollen on ihan älytöntä höpöttää tällaista:
AUTOMAATTIVAIHTEISTOISSA EI OLE MITÄÄN KYTKINPINTOJA
Kyllä siellä kytkimet on, vaikka valehtelisitte lisääkin.
JOS KIRJOITTAJALLA ON ESIM. DSG-VAIHTEISTO
Ei jos, vaan aloittaja kertoi heti avauksessa, että hänen vaihteistonsa ei ole DSG, vaan Mondeon PowerShift, jossa on kytkinpinnat, ja vieläpä öljykylvyssä.
Vaikka leikittäisiin hetki, että aloittajan autossa olisi DSG, niin kytkinpinnat siellä siltikin on. Toisin kuin Mondeossa, DSG automaatteja on sekä märillä että kuivilla kytkimillä, mikä on muuten aika olennainen asia öljynvaihdon kannalta.
Jos joku haluaa uskoa, että Mondeon automaatissa ei ole kytkimiä tai että ne kytkimet eivät ui öljykylvyssä, niin ihan sama mulle. Jos tämän perusteella tuntuu hyvältä idealtä jättää öljyt vaihtamatta, niin sen kuin vaan. Omaa Mondeotani hoitaisin silti ihan faktapohjalta Jukan ehdottamalla tavalla Lukija2291 kertomasta syystä.
"You are entitled to your own opinion,
but you are not entitled to your own facts"
-- Daniel Patrick Moynihan
Tämä on oikea suunta:
Suomen myyntivalikoimaan kuuluu neliovinen Mondeo Hybrid runsailla Titanium- ja Vignale-varustetasoilla ja molemmissa versioissa on eVCT eli elektronisesti ohjattu portaaton automaattivaihteisto.
Elektronisesti ohjattu automaattivaihteisto jakaa voimaa harmonisesti sähkö- ja bensiinimoottorin välillä planeettapyörästöä käyttäen.
Kyllä menee vielä aikaa ja tupakkia ennen kuin juntit oppii arvostamaan portaatonta vaihteistoa.
Mihin kaikki autovalmistajat pyrkii vaatimuksillaan vaihteistojen valmistajilta.
Kaikki autojen automaattivaihteistot kylläkin ovat nykyään "elektronisesti ohjattuja". Tuo Toyotan ja Fordin e-etuliite tarkoittaa oikeasti että autoa kuljettava voima/teho kulkee osittain sähköisesti ja osittain mekaanisesti. (ja sen lisäksi tietenkin vielä mangneettikentän välityksellä.)
Miten portaaton vaihteisto toimii? Muistan joskus ehkä 40 vuotta sitten lukeneeni autosta, jossa oli CVT eli continuously variable transmission. Sen toiminta perustui kai johonkin kiilahihnaan ja muuttuviin rattaisiin. Auto oli Daf tai Volvo.
"Kyllä menee vielä aikaa ja tupakkia ennen kuin juntit oppii arvostamaan portaatonta vaihteistoa."
Polttele ihan rauhassa vain. Osa kuljettajista arvostaa voimansiirron kontrollia. Se ei ole välttämättä sivistyksen, aikuisuuden tai junttiuden merkki, vaan yksi valinta muiden joukossa.
Jos hallintalaitteita täsmällisesti tottelevasta autosta pitäminen on junttiuden merkki, niin täällä on yksi junttieinarien mannekiini.
Rispektiä ei voi ostaa, ei edes automaattivaihteistokaupasta.
Itse alan arvostamaan portaattomia vaihteistoja juuri sillä hetkellä, kun ne tarjoavat parhaat ominaisuudet. Tuota ennen taitavat kuitenkin sähköautot tekemään portaattomista vaihteistoista tarpeettomia.
Siinä onkin portaallisen automaatin kuskin huulipyöreänä kun yhä useampi autonvalmistaja pyrkii vaihteistoihin missä pykälät on mahdollisimman huomaamattomia.
Ei mulla ole pitkään ollut autoa, jossa vaihdot olisivat nykiviä. Se puoli on ollut kunnossa jo pitkään. Laajempaa välitysaluetta, spontaanimpaa vaihtamista ja hybriditekniikkan tehokkaampaa yhdistämistä sen sijaan tarvitaan. Tojon pirkkamallien suorituskyvyttömiä tekniikoita en tosiaankaan kaipaa.
Tojon pirkkamallien suorituskyvyttömiä tekniikoita en tosiaankaan kaipaa.
En minäkään!
Hyundai IONIQ hybrid DCT Style, tuolla kun lähtee liikennevaloista, pitää varoa ettei niskat nyrjähdä.
"Tuota ennen taitavat kuitenkin sähköautot tekemään portaattomista vaihteistoista tarpeettomia"
Tätä odotan itsekin, koska täsmällinen moottorijarrutus hidastuksessa on osa sitä. Nissan Leaf on tarkoitus käydä koeajamassa jo yksinomaan e-pedaalin vuoksi.
Jos automaatin toiminnassa pitää valita töksöt vaihdot tai tunnottomuus, niin minun valintani on selvä, vaikka todennäköisesti vähemmistössä olenkin? Onneksi nykyautomaateilla ei tuota valintaa tarvitse tehdä, koska erittäin siististi vaihtavia löytyy mehulinkojen lisäksi myös kaksoiskytkinvaihteistoista.
Toyota hybridissä on ollut alusta lähtien portaaton sähköveto.
Toyota hybridissä ei ole koskaan ollut lineaarista vastetta kaasupolkimeen.
Se on sitten jokaisen oma valinta, onko tuo auton antaman vasteen etäisyys kuljettajan tekemään pyyntöön mukavuutta vai hermoja repivää loputtoman kuminauhan pingottamista.
Mitä lähemmäksi pääsee toistatonnista japanilaista muskelipyörää 1-vaihtella, sitä parempi kontrolli. Takarengas seuraa ranneliikettä välittömästi ja pyydetyssä määrin ja molempiin suuntiin. Perinneautossa tätä lähimmäs pääsee manuaalivaihteinen, vaikka autosta puuttuukin teho, jolla seurata myös kovakouraisia komentoja. Läpi koko nopeuskaalan tähän pystyy vain suora sähköveto. Toyota hybridikin osaa saman kaasupolkimen parin ensimmäisen sentin liikevaralla, mutta lineaarisuus rikkoutuu heti polttomoottorin pöristessä hentoisen sähkömoottorin avuksi. Jos kieppikello nousee eri tahtiin kuin nopeusmittari, silloin jossain on kuminauhaa. Poikkeuksena tähän on tietenkin Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa, jossa ei ole kuminauhaa vaikka kieppikello jatkaakin nousuaan nopeusmittarin jo jäädyttyä lukemaan 299 km/h vapaaehtoisen "huippunopeuden rajoituksen" vuoksi.
Omalta kannalta alas vaihdossa saisi mielellään ollakin pieni porras joka napsauksella. Sitä tarvitaan etenkin silloin kun yksi napsu ei käännä nokkaa sisäkaarteen suuntaan. Vaihtoehtoisesti sähkövedon tehokas moottorijarrutus takapyöriin kelpaa myös ilman vaihtonykäyksiä
Jos Toyotan Pirkka versiot alentaa egoa ja 10s/100 km h kiihtyvyys ei riitä, niin onhan Lexus mallistossa planeettavaihteella n. 200000 euroon asti.
Kyllähän se ylenpalttinen toivomusluonne on harmittavaa.
En ole kokeillut vuosikausiin Tojoja mutta ei ne pahempia voi nykyään olla kuin ns. konsernin toteutus. Ainakin Tojon mehulinkot vapariin yhdistettynä vastasi luontevasti kaasuun.
Minusta auton pitää aina reakoida kaasuun välittömästi. Jos voimaa ei kyseisillä kierroksi suuresti ole niin reakoikoon sen verran mihin voima riittää mutta viiveily on perseilyä :-) Tähän olen totaalisen kyllästynyt Saksalaiskonsernin premium tuotteessa.
Pitäisikin varmaan käytä kokeilemassa miten nykyiset Tojot toimii. Voisi avartaa käsitystä. Ainakin RAV4 ja Camry pitää tutkia tarkemminkin kun jälkimmäinen on koeajettavissa.
740GLE:
Jos kieppikello nousee eri tahtiin kuin nopeusmittari, silloin jossain on kuminauhaa.
Mielikuvituksessa?
Mikä on kieppikello? Ja missä se on Toyota hybridissä?