I-Pace

74 kommenttia
«13

Sähköautonkin voi tehdä tyylillä ja vielä SUV-mallina: http://www.blessthisstuff.com/stuff/vehicles/cars/jaguar-i-pace/

  
  • Konseptin ulkonäkö tuskin siirtyy suoraan kaupan hyllylle. Tuossa on paljon teinituunauksia, joiden uskon tippuvan pois lopullisesta tuotteesta. Itse en näe tämän kyseisen Jaguarin ulkonäköä erityisen onnistuneena. Ihan ok mutta ei yllä esimerkiksi saman firman Evoquen tai XJ:n tasolle.

    En kyllä allekirjoita sitäkäön, etteikö tyylikkäitä sähköautoja jo olisi. Teslat esimerkiksi ovat designing puolesta vahva ok. Tämä Jaguar ja muut puan esiteltävät vajaan sadan kilowattitunnin akulla varustetut sähköautot tulevan tosin nostamaan kilpailun Teslan reviirillä aivan täysin uudelle tasolle. Mielenkiintoista nähdä, miten Tesla lisääntyvän kilpailun kestää.

      
  • Aika hyvin piti muotonsa kun eilen lopullinen I-Pace julkaistiin. Toki sisältä erikoiset penkit sai väistyä mutta muuten aika lailla konseptin oloinen lopullinen versio. Ja hintakin kilpailukykyinen premium SUV-luokassa. Alkaa kiinnostaa hybridistä sähköautoon siirtyminen.

      
  • Teslan myyntiä Norjassa. Jossa sähköautot ovat verottomia.

    8 457 kpl 2017
    3 481 kpl 2016
    4 039 kpl 2015
    4 042 kpl 2014
    1 986 kpl 2013
    32 kpl 2012
    28 kpl 2011
    14 kpl 2010
    13 kpl 2009

      
  • Mielenkiintoinen peli ja mielestäni hakkaa kevyesti Teslan halvan näköiset viritelmät. Lähtöhinta on kohtuullinen, mutta veikkaanpa, että esimerkiksi nykyisen Volvoni varusteilla hinta ylittää jo kepeästi 100 000 €. Joka tapauksessa hienoa, että mielenkiintoisia sähköautoja tulee markkinoille.

      
  • Näyttää olevan melko pieni? Vai onko samaa kokoluokkaa XC60:n kanssa?

    Kivan näköinen auto. Itsellä on ollut LR Disco 4 eikä ollut sen ajomukavuudessa ja varusteissa moitittavaa, vaikka se edustaa ihan toisenlaista ulkonäköä. Maasturin pitäisi ollakin kuin kirveellä veistetty, SUVilla ei tarvitse. Ties vaikka Discolla ajelisin vieläkin, jos sen olisi saanut hybridinä. Täyssähköauto ei minun ajoprofiilin ainakaan vielä sovellu ollenkaan, jahka lataus toimii ilman suunnittelua samaan tapaan kuin bensan tankkaaminen, niin sitten kyllä.

      
  • SE varustetaso näyttää hyvältä lähtökohdalta. Vertailin mielenkiinnosta vastaavan kokoisiin ja saman suorituskyvyn tarjoaviin kilpailijoihin niiin alkaa hintataso olemaan edullinen. X3 M40i lähtö liki 100t, Macan Turbo 140t. Hieman suorituskyvystä tingaten niin sitten päästään 70t luokaan. Samoin laskeskelin nykyiseen verrattuna tulisi pari sataa säästöä bensa/huoltosopimuskuluissa kuukaudessa kun I-Pace tulee 3 vuoden huolloilla.

      
  • En ole vielä tarkemmin hintoihin perehtynyt eli entäs jos vertaa hybrideihin, joita tosin on vielä aika vähän tässäkin hintaluokassa. Esimerkiksi Volvo XC60 irtoaa lähes kaikilla herkuilla reilulla 80 tonnilla. Suorituskyky on lähes samaa luokkaa. MB GLC jää suorituskyvyssä vielä hieman, mutta on Volvon kanssa suunnilleen samoissa hinnoissa, jos sen tosissaan varustelee. Perinteistä tämän luokan tehomallia ei Suomessa varmaan enää juuri kukaan osta, verotus pitää siitä huolen.

    Täytyy kyllä myöntää, että omaan silmään Jaguar on etenkin sisältä todella hienon näköinen. Jos Jaguar irtoaa riittävän hyvillä varusteilla alle satasella, niin on kyllä kiinnostava auto. Veikkaan, että jos auton haluaa omakseen ennen vuosikymmenen vaihtumista, kannattaa tilaus tehdä aika ripeästi.

      
  • GLC jää se selvästi pienemmäksi, varsinkin sisätiloiltaan kun I-Pacen tekniikka mahdollistanut pitkän akselivälin korin pituuteen. Mitä näitä juttuja olen lukenut niin tiloja kehutaan kovasti, varsinkin takapenkillä ja tavaratilan kokoa. XC60 T8 tosiaan hyvin varusteltuna sen 80t. I-Pace lähtötason varustelista toki Volvon perusmallia parempi. SE:hen ilmajousitusta alle ja kylmän ilmanalan paketilla niin alkaa riittää hinnan jäädessä alle sadan tonnin. Tärkeintä se että autovero alle 4000€, enemmän autoa itselle ja vähemmän euroja valtiolle.

      
  • karmeen näkönen viritys

      
  • En väitä olevani muotoilun ja estetiikan asiantutija, mutta mielestäni tuossa Audissa on myönteistä se ettei sitä ole pyritty muotoilemaan mitenkään erikoiseksi kuten sähköautoissa on tapana jotta ne erottuisivat muista autoista.

    Kunhan tuo Audi tulee tuotantoon niin se on kova kilpailija Teslalle.

      
  • I-Pace vie potin jos markkinointi osuu maaliin.

      
  • ei vie, liian kallis suomessa, tuskin montaa vuodessa myydään, siihen saakka kun nämä hinnat ovat tätä luokkaa ei mikään vie pottia

      
  • Vertaat hinnaltaan ???

      
  • en mihinkään varsinaisesti mutta nämä top sähköautot ovat auttamatta liian kalliita, jotta yleistyisivät ja halvemmissa on onneton toimintasäde

      
  • Tämän otsikon alla on tietysti kyse I-Pace:n verrokkeihin.
    Teslan vaikeudet kasvaa kun markkinoille tulee varteenotettavia kilpailijoita.

      
  • kyllähän se kohta voi olla konkassa, velkarahalla toimittu ja miinusta tekee rankalla kädellä, kunhan perinteiset valmistajat alkavat tekemään näitä kunnon sähköautoja niin kyllähän se Tesla on helisemässä, ihme että on toiminut näinkin pitkään.

      
  • I-PACE on varsin oikeilla jäljillä. Perheen ainoaksi autoksi tämäkään ei riitä, mutta jos juuri nyt olisin vaihtamassa autoa I-PACE olisi erittäin todennäköinen vaihtoehto. Saapa nähdä kuinka JLR saa näitä käytännössä toimitettua. Veikkaan kysynnän ylittävän tarjonnan hyvin pian. Samalla Jaguar näyttää kuinka amatöörimäinen Teslan konsepti on.

    Samaan hengenvetoon voi ihmetellä missä saksalaisten sähköautot viipyvät? Erityisesti VW on siirtänyt omiensa lanseeraamisen jonnekin hamaan tulavaisuuteen.

    Ainoastaan Jagiarin mallin nimeä tai oikeinkirjoitusta olisivat saaneet miettiä vähän pidempään.

      
  • "missä saksalaisten sähköautot viipyvät? Erityisesti VW on siirtänyt omiensa lanseeraamisen jonnekin hamaan tulavaisuuteen."

    E-Golfista tuli juuri päivitetty versio markkinoille.

      
  • ...ja bemarin i3:sestakin (joka on ollut markkinoilla jo 5 vuotta) tuli uudet mallit isompine akustoineen.
    Tarkkoja myyntimääriä i3:sen osalta en tiedä, mutta lehdistötiedotteen mukaan valtaosa i-sarjan ajoneuvoista v. 2017 oli juuri noita täyssähkömalleja: "Deliveries of electrified vehicles jumped 65.6% to 103,080 units, due mainly to the all electric i3. The group plans to increase electrified vehicle sales to at least 140,000 units in 2018 and to have sold 500,000 by the end of 2019."

      
  • Deliveries of electrified vehicles jumped 65.6% ...due mainly to the all electric i3

    Tuo tarkoittaa kylläkin sitä, että i3 on täyssähköauto, jonka myynti on ollut osaltaan vaikuttamassa sähköistettyjen autojen myyntimäärän kasvuun, ml. ladattavat.

    Muita optioita kuin täyssähköisiä ei BMW:n i-sarjassa olekaan ja malleja on 2, toinen on i8. Hybridejä ei siis edes saa.

      
  • oikeassa olet, toisessa artikkelissa oli eritelty täyssähkö ja PHEV:
    "The biggest seller in 2017 for BMW plug-ins was the i3 – 31,482 (up 23.3%).

    All of the plug-in hybrids sold under the iPerformance brand noted 63,605, while the MINI plug-in hybrid counter indicates 5,799"

      
  • E Golf ja BMW i3 ei taida kyllä päästä lähellekään Teslan tai Jaguarin toimintasädettä-, en laskisi noita kyllä vielä kunnollisiin sähköautoihin, luulisi sakslaisilla olevan enemmän pelimerkkejä tehdä kunnon autoja.

      
  • Niin, onko joku joskus ostanut eGolfin? Onko joku joskus käynyt i3:lla Kehä 3:sta kauempana, ja takaisin? Tarkoitin nimenomaan näitä vähän autompia sähköautoja.

      
  • Sellainen vaikutelma on jäänyt että ensin tulevat nuo huipputehokkaat ja huippukalliit sähköautot ja vasta joskus tulevaisuudessa tavisten sähköautot. Tesla Model 3 olisi edullinen sähköauto varmaankin pitkällä toimintasäteellä mutta kun Tesla ei saa tuota mallia valmistettua edes.

      
  • "Hybridejä ei siis edes saa."

    Tila-auto tyyppinen BMW 225xe iPerformance taitaa olla lataushybridi. Mitähän tuo x tuossa tarkoittaa, en ole BMW-ekspertti?

      
  • ”I-PACE on varsin oikeilla jäljillä. Perheen ainoaksi autoksi tämäkään ei riitä”

    Kirjoitat nyt ilmeisesti omasta perheestäsi, etkä perheistä yleisesti?
    Jos Nissan Leaf riittää perheen ainoaksi autoksi, ihmettelen miksei Jaguar riittäisi.

    Suomessa ajetaan keskimäärin alle 50 km päivässä henkilöautolla. En nyt muista paljonko tarkka lukema oli, mutta ei se paljoa ollut.
    Leafilla pääsee huonoimmissakin olosuhteissa 3 x tuon matkan, kesällä optimikelissä 5-6 kertaisen matkan.

    Jos on menossa pidemmälle, matkalla voi pikaladata auton 40 minuutissa saman aikaisesti kun perhe tankkaa hiilihydraatteja ravintolassa.

    Ei sähköauto kaikkeen käyttöön vielä sovellu, mutta yleistämistä sen perusteella, ettei se sovellu jonkun yksilön käyttöön, on kuitenkin hyvä välttää.
    Monille se soveltuu jo mainiosti. Myös I-Pace.

      
  • Tarkennan vielä intelligentsialle, että Bemarin i-sarjasta et löydä kuin täyssähköautoja, joko i3:n tai i8:in.

    iPerformance on toinen konsepti sitten BMW:llä. Siihen kuuluu (lataus-)hybridejäkin ja korimalleina ovat ne "tavalliset".

    https://www.bmw.fi/fi/aiheet/koe-bmw/bmw-iperformance/iPerformance-mallit.html

      
  • Puolijauho:
    Jos on menossa pidemmälle, matkalla voi pikaladata auton 40 minuutissa saman aikaisesti kun perhe tankkaa hiilihydraatteja ravintolassa.

    Tänä päivänä tilanne saattaa olla kuitenkin vielä se, että sinulla menee aikaa 2 x 40 minuuttia. Ihan vain siksi, että samaan aikaan Leafisi kanssa pihaan ajoi i-Pace, joka ehti just sinua ennen mittarille "pikalataamaan"...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit