Premium-BMW jäi Autocarin testissä Mazdan taakse. Testissä ilmeisesti kummankin valmistajan faceliftatut mallit.
"3rd BMW X1 xDrive25d M Sport - Fiery diesel a bit of a square peg in a round hole – but a welcome one. Short on SUV spaciousness, refinement
2nd Mazda CX-5 2.2d 175 4WD Auto Sport Nav - Beats the premium brands and shows where the value really lies. Practical, classy, torquey and rounded to drive."
VW-konsernin nimeen vannovat pitivät autoa jokseenkin hyvänä. Olli Koivusalon kommentti särähti korvaan "BMW:n vaihteisto on varmaan tällästä hyvää luotettavaa premium laatua niin ku Bemarilla tuppaa nyt olemaan". Premium laatua BMW:llä on ollut aina ei sitä pitäisi toimittajan lähteä kyseenalaistamaan. Rengasmelusta runflateilla ei pitäisi olla enää kukaan tietämätön, tässäkin koeajossa se jäi huomiotta kuin ei olisi mitään käsitystä rengasmelun aiheutttajasta. Renkaat ovat autokohtaisia toinen merkki on parempi kuin toinen näin se vaan on kokemuksen kautta oppii paljon näitä merkkikohtaisia juttuja. Tietyt asiat toimittajien suusta kuulostaa kyllä perin oudoilta siitä ei pääse mihinkään, ammattitaidon puutetta tai sitten vähättelyä koska alla ei ole se tuttu ja turvallinen lempparimerkki.
Testeistä noin yleisemmin se mitä painotetaan saadaan tietynlaiset tulokset itse kukin voi testailla autoja ja päätyä täysin päinvastaisiin tuloksiin mutta nämä on kaikilla automiehillä/naisilla hyvinkin tiedostettuja asioita.
Testeistä noin yleisemmin, se mitä painotetaan, siitä saadaan tietynlaiset tulokset. Itse kukin voi testailla autoja ja päätyä täysin päinvastaisiin tuloksiin mutta nämä on kaikilla automiehillä/naisilla hyvinkin tiedostettuja asioita.
No tietystihän se sinulle BMW-konsernin nimeen vannovana särähtää korvaan, kun toimittaja oli päätynyt täysin päinvastaisiin tuloksiin kuin olisit toivonut sinulle tuttuun ja turvalliseen lempimerkkiin verratessaan. Ei sitä pitäisi toimittajan tekstiä ehkä lähteä vähättelemään, koska automiehenä sen luulisi tosiaan olevan sinulle täysin tiedostettua nämä makuasiat. Ei vaan faktaahan nämä testit aina esittävät, ammattilaisten näkemyksiä, ei siitä mihinkään pääse.
On kyllä huvittavaa tämä yhden miehen taistelu täysin vakiintunutta käsitettä kohtaan. Mitkäköhön patoutumat tämän aiheuttavat?
Huomaatko Kumppani, kuinka hienosti määrittelin premiumin käyttäen esimerkkinä VW-konsernin autoja. Näin konserni itsekin luokittelee autonsa, joten sinun mielipidettäsi ei edes kysytä asiasta. Miten tämä tulee esille. No esimerkiksi Audi esitteli joitain vuosia sitten upean näytön mittaristoon. Kesti jonkin aikaa, että tämä tuli ensimmäisiin VW:n malleihin. Jopa Skodan kalleimissa malleissa käytettiin tuolloin vielä todella vanhanaikaista ja pientä näyttöä mittareiden välissä. En ole varma onko täysi mittariston näyttö vieläkään tullut ensimmäiseenkään Skodaan. Tämä oli vain yksi esimerkki. Jos katsot uuden A6 Audin sisustusta, niin vaikka olisi L&K Superb kaikilla varusteilla, niin kyllä se vain hieman erilaiselta näyttää. Huomaatko nokkimisjärjestyksen? Hyvin helppoa, hyvin selkeää ja hyvin yleisesti tunnettua ja hyväksyttävää.
Voidaanhan tässä leikkiä sanaleikkejä ja keksiä Kumppanille paremmin kelpaavia nimityksiä, mutta ei se konsernin sisäistä arvojärjestystä mihinkään muuta - ja tuskin täällä vänkäämällä sekään muuttuu, että Audia kustutaan jatkossakin premiumiksi. Tämä järjestys ei liity aivan suoraan hintaan, vaan suhteelliseen hintaan. Mitä maksaa vastaava auto (jos sellainen on) vastaavilla varusteilla. Tässä ei ole mitään epäselvää tai monimutkaista.
Joku Kia Stingerhän on oikea superhalpis, koska se taitaa olla kymmeniä tuhansia euroja halvempi kuin vastaava premiumauto - vaikka sinänsä se onkin kallis auto. Yksinkertaista, selkeää ja helppoa.
On kyllä huvittavaa tämä yhden miehen taistelu täysin vakiintunutta käsitettä kohtaan.
Aika moni täällä kommentoi ihmetellen käsitettä. Palstamilleissä ehkä kirjoitin eniten, mutta mitä sitten?
Huomaatko kuinka hienosti määrittelin premiumin käyttäen esimerkkinä VW-konsernin autoja.
En. Tai ehkä luin, mutta toiston toistoltasi sillä ei ollut mitään merkitystä omiin ajatuksiini. Vahvistit vain käsitystäni puritanistista, ei sen kummempaa.
Sinä et huomannut pointtejani edellisen sivun lopussa olevassa kommentissani.
Voidaanhan tässä leikkiä sanaleikkejä ja keksiä paremmin kelpaavia nimityksiä
...ja tuo kommentti todistaa asian. Voi käydä lukemassa sen, tai mennä vaikka lähtöruutuun ja lukea ajatuksella alustakin, eri kirjoittajien kommentteja aiheesta.
Premium-määreellä ymmärretään yleisesti laatua, laadukkuutta. Ja odotusarvo on, että premiumista joutuu maksamaan enemmän kuin ei-premiumista.
On premium-hotelleja, -asuntoja, -ravintoloita, -polkupyöriä, -kuulakärkikyniä ja vaikka sitä sun tätä premiumia on olemassa.
Tavallisesti jonkun tuotteen tai palvelun myyjä kutsuu osaa repertuaaristaan tai koko tarjontaansa premiumiksi ja lätkäisee sille kovemman hintalapun. Poikkeuksen tästä säännöstä tekee TM:n keskusteluporukka, joka kuluttajan ominaisuudessa hiki päässä taistelee siitä, mitkä kulkuneuvot ovat premiumeja ja mitkä ei.
Kalliin auton ostanut nukkuu yönsä rauhallisesti, kun oma premium kiiltelee pihalla. Olihan se pirun kallis, mutta sentään Premium.
Ja edullisen auton ostanut nukkuu yönsä rauhallisesti, kun tietää oman pihalla kiiltelevän auton olevan aivan yhtä laadukas kuin naapurin premiumkin, ainakin hintaansa nähden, miettii hän ja kääntää tyytyväisenä kylkeä.
Premium-käsite on abstrakti ja jos ei ihan huuhaata, niin ainakin jotain, jonka voi jättää omaan arvoonsa.
Voi olla, että katugallup nimeäisi premiumeiksi vain tietyt merkit, kuten täällä on väitetty, mutta se asia muuttuu koko ajan, kun uusia tai uudistettuja laadukkaita automerkkejä tulee markkinoille.
Jos tuote on "normaalitasoa" laadukkaampi tavalla, joka ei tuota ostajalle pettymystä oston jälkeen käytössäkään, se on premium-tuote eikä vain turhan kalliilla ostettu tuote, jota myyjä on väittänyt premiumiksi.
Vaikka Mikko laittoi pisteen keskustelulle, niin jatkan vielä koska nyt on koeajojen jälkeen tarjolla kiveen hakattua faktaa 😛
DS 7, premiumia mutta vähän outo.
Toyota RAV4, ei premiumia koska rengasmelu ja kojelaudan muovi.
Lexus NX, premium, mutta rattilämmitin ei lämmitä koko kehää.
Volvo V60/V90, premiumin rajoilla. Kristallinen vaihdekepin nuppi on kylmä.
"Päämiehen mielestä Cherokeen pitäisi kilpailla premium-luokassa, mutta siihen sen eväät eivät oikein riitä. Hinta on kuitenkin ihan premium-tasolla."
"Kuljettajan edessä avautuva näkymä ei perustele sitä, että Cherokee maksaa Suomessa yhtä paljon kuin vastaava Audi Q5 tai Volvo XC60"
Kumppanin ei kannata kinata täällä, koska me emme pahemmin voi vaikuttaa premiumkäsitteen käyttöön. Nyt äkkiä kirjoittelemaan Iltasanomien toimittajille.
Kumppanin ei kannata kinata täällä, koska me emme pahemmin voi vaikuttaa premiumkäsitteen käyttöön.
Se on niin kiveenhakattua että, sitähän sinä yrität kertoa. Sinusta ei ole ainakaan sitä kyseenalaistamaan näköjään, menet markkinavirran mukana sinäkin.
Minä en kyllä pidä tätä M880:kään minään mielipidevaikuttajana, mutta hän on ottavinaan jonkinlaista käsitteeseen vaikuttajan asemaa tällaisilla ilmaisuillaan: DS 7, premiumia mutta vähän outo. Toyota RAV4, ei premiumia koska rengasmelu ja kojelaudan muovi. Lexus NX, premium, mutta rattilämmitin ei lämmitä koko kehää. Volvo V60/V90, premiumin rajoilla.
Voi hyvät hyssykät sentään. Asiasta, jolla ei ole oikeastaan mitään tarkempia määritelmiä, miten tuollaiseen viitsii edes lähteä siis! Heitäs nyt tuohon oma vallitseva käsityksesi vielä, Mikko-L Saadaanko lisää hupia?
Ei tässä ole kyse siitä, voiko premium-käsitteeseen vaikuttaa, tai olla vaikuttamatta. Ihmetellä sitä voi ja monen kirjoittajan näkökulmasta täälläkin sitä on ihmetelty. Mielipidekeskusteluissa on yksinkertaisesti kyse siitä, että tuodaan omia näkemyksiä esille, ovat ne sitten myötä- tai vastasukaisia kulloisellekin aiheelle. Sinä olet näköjään edelleen mustasukkainen asiasta, olkoot sitten niin, etkä ole edes ainoa täällä. En vaan ymmärrä sitä edelleenkään.
Palatakseni aiheeseen "tavisauto", niin 12.1. oli Hesarissa juttua siitä, miten erilainen tilanne on niinkin lähellä kuin Ruotsissa. Siellä ostetuin oli viime vuonna Volvo 90-sarja ja Suomessa yleiset merkit ovat aika kaukana kärjestä. Täällä on aiemmin otsikon aiheesta keskustellessa tuotukin esille se, miten suomalaista keskustelua vääristää jo ihan meidän hinnoittelumme verotuksineen. Se johtaa monenlaiseen tulkintaan, kuten näet.
Suomessakin tavallisin (joka tarkoittaa ihan simppelisti sitä, että ostettiin eniten,eikös) hankinta oli viime vuonna Nissan Qashqai, sekin toistoa monen vuoden ajalta muistaakseni. Koskahan tuollainen myyntimäärä alkaisi vaikuttaa toiseen, yhtä kiveenhakattuun käsitteeseen kuin suomalainen tavisauto. Nyt se on tietenkin Toyota. Ja jollei se Nissan, niin Skoda tai VW.
Eivät näytä siihenkään käsitteeseen mitkään todelliset tekijät vaikuttavan, vai mitä?
"Päämiehen mielestä Cherokeen pitäisi kilpailla premium-luokassa, mutta siihen sen eväät eivät oikein riitä. Hinta on kuitenkin ihan premium-tasolla."
"Kuljettajan edessä avautuva näkymä ei perustele sitä, että Cherokee maksaa Suomessa yhtä paljon kuin vastaava Audi Q5 tai Volvo XC60"
Kumppanin ei kannata kinata täällä, koska me emme pahemmin voi vaikuttaa premiumkäsitteen käyttöön. Nyt äkkiä kirjoittelemaan Iltasanomien toimittajille.
En tunne nykyistä Cherokeeta, mutta aiemmin Cherokee ei oikeastaan ollut ainakaan XC60:tä vastaava, koska Jeep Cherokee oli nimenomaan oikea maastoauto tasauspyörästön lukkoineen ja alennusvaihteineen. Ei ole oikein verrata hintoja mittaristonäkymän perusteella. Itselläni on käytännön kokemusta vain Grand Cherokeesta, joka aikaisemmin oli Cherokeeta isompi, mutta voimansiirtotekniikaltaan samanlainen.
Tuon jutun toimittajakin höpisee omia kummallisuuksiaan eväistä premium-luokkaan ja hinnan premium-tasosta. Tuon kaltainen premium-höpinä elää omaa elämäänsä ja vain autojen kohdalla.
Koeajossa BMW 840d xDrive: Häijyn nopea dieselcoupé.
Pitkäkeulainen ja todella matala BMW 8-sarjan coupé kääntää päitä tien päällä ja parkkipaikoilla. Kulmat saattavat nousta hieman, kun takapellistä erottuu auton malli: 840d. Siis perinteinen kaksiovinen coupé mutta dieselinä.
No kun ei tästä keskustelusta meinaa tulla mitään, niin jonkunhan täytyy päättää.
Onhan se sinun kannaltasi tietysti ikävää, jos oma oletuslopputulemasi ei olekaan niin itsestään selvä kaikille, josta syystä keskustelu on jatkunutkin. Etenkin kun argumenttisi olivat juuri niitä lapsellisimmasta päästä olevia, niin todistat hyviä syitä olla eri mieltä.
No kun ei tästä keskustelusta meinaa tulla mitään, niin jonkunhan täytyy päättää.
Onhan se sinun kannaltasi tietysti ikävää, jos oma oletuslopputulemasi ei olekaan niin itsestään selvä kaikille, josta syystä keskustelu on jatkunutkin. Etenkin kun argumenttisi olivat juuri niitä lapsellisimmasta päästä olevia, niin todistat hyviä syitä olla eri mieltä.
Jos se ei esimerkiksi noiden postauksissani olleiden hymiöiden kautta auennut, niin paria viimeistä kommenttiani ei ole tarkoitettu ihan tosissaan otettavaksi. Ei niin että olisin muutenkaan käynyt tätä keskustelua kovinkaan haudanvakavasti.
Mutta jos nyt sitten "vakavoidutaan", niin minulle ei oikein vieläkään ole auennut Kumppanin oma mielipide. Viesteissäsi on kovin paljon kysymyksiä, mutta aika vähän omaa sisältöä.
Jotenkin näin sen kuitenkin tulkitsen, korjaa jos olen väärässä:
Premium-termiä ei saisi käyttää koska se on määrittelemätön ja ilmeisesti loukkaava Toyota/Nissan/Skoda/VW :tä kohtaan.
Jos se ei esimerkiksi noiden postauksissani olleiden hymiöiden kautta auennut, niin paria viimeistä kommenttiani ei ole tarkoitettu ihan tosissaan otettavaksi. Ei niin että olisin muutenkaan käynyt tätä keskustelua kovinkaan haudanvakavasti.
No et tietenkään ole ottanut vakavasti!
Mutta jos nyt sitten "vakavoidutaan", niin minulle ei oikein vieläkään ole auennut oma mielipide.
Voihan veikkonen, olisikohan vika sitten lukijassa! Siispä ehdotan sinulle, että luet uudestaan ja ajatuksella vaikka pari kommenttiani: 08.01.2019 15:09 ja sitten ennen kaikkea ihan sinulle kirjoittamani vastauksen 09.01.2019 22:36. Kyllä se tuntuu ainakin jollekin menneen perille minun käsityksenäni, eli mielipiteenäni.
Jotenkin näin sen kuitenkin tulkitsen, korjaa jos olen väärässä:
No minähän korjaan, koska tulkintasi on kyllä kummallinen:
Premium-termiä ei saisi käyttää koska se on määrittelemätön ja ilmeisesti loukkaava Toyota/Nissan/Skoda/VW :tä kohtaan.
Miksi minä väittäisin sen olevan loukkaava jotakin merkkiä kohtaan? Aika hassu ajatus!
Siinä olet jäljillä, että määrittelemättömyyteen se viittaa ja kaikesta täällä kirjoitetusta voi päätellä, että siitä huolimatta useille kirjoittajille se on kiveenhakattu totuus, josta ei voi livetä, sillä se loukkaa näitä jonkun markkinointiväen premiumiksi nimeämiä autoja. Eikös se olekin hassu ajatus?
Täällä on nyt usean kirjoittajan toimesta lähdetty ruotimaan sitä, onko hommassa jotakin tolkkua. Mutta sitähän nyt ei vain saa tehdä! Eikö sekin ole hassu ajatus?
Lisäksi hassun tekee kirjoitukset, joissa sama nimimerkki selittää ettei nämä nyt niin tarkkoja ole, saati määriteltävissä ja toisessa kommentissa luettelee omasta mielestään selkeitä seikkoja, jotka todistaa muuta. Vielä vaan lisää hassuja ajatuksia, vai mitä?
Kuten näet, niin premium-aihe on pelkkää hauskuutta, haudanvakavuus on kaukana! Paitsi niillä, keille se on, myös sinulle. Kaiken kirjoittamasi jälkeen et oikein pysty enää vakuuttamaan muuta.
Kumppani ei ota asiaa vakavasti, mutta kun selailee vanhoja keskusteluja, niin kevyellä huumorilla asian ottava Kumppani on kirjoittanut asiasta varmaan tuhat sivua tekstiä eri otsikoiden alla. 😉
Skoda<VW<Audi<Bentely<Bugatti
Kumppani oletko eriävää mieltä tästä VW-konsernin sisäisestä arvojärjestyksestä, jolla konserni myös hinnoittelee tuotteensa? Jos olet, niin millä perusteella? Jos et ole, niin mitä väärää on kutsua järjestystä esimerkiksi näin:
Mitä sanoja itse käyttäisit? Vaihdetaanko sana premium vaikka sanaksi kalliimpi? Olisiko se kivampi juttu?
Toisaalta jos kerran Toyota on premiumia, niin miksi Toyota loi Lexuksen, jolla kilpailee ensisijaisesti saksalaisten p-merkkien kanssa? Olisivat vain nostaneet Camryn hintaa 15 tonnia, niin homma olisi sillä kuitattu. Kumppani mihin Toyota tarvitsee Lexusta?
...kun selailee vanhoja keskusteluja, niin kevyellä huumorilla asian ottava Kumppani on kirjoittanut asiasta varmaan tuhat sivua tekstiä eri otsikoiden alla.
Olenko väittänyt muuta. Mutta se mitä tarkoitin oli, etten usko hetkeäkään, ettetkö sinä ja M880 ottaisi asia mukamas vakavasti, aika turha yrittää. Sellaisella ei olisi tarvetta kommentoida kuten teillä kahdella esim.
oletko eriävää mieltä tästä VW-konsernin sisäisestä arvojärjestyksestä, jolla konserni myös hinnoittelee tuotteensa?Mitä sanoja itse käyttäisit? Vaihdetaanko sana premium vaikka sanaksi kalliimpi? Olisiko se kivampi juttu?
Olet todella hukassa nyt noiden argumenttiesi kanssa. Ei tuollaisella ole mitään merkitystä! Kuten tuolle M880:lle tuossa edellä kerroin, niin käypäs (vielä kerran) lukemassa mainitsemieni ajankohtien kommentit. Sinun pitäisi ihan oikeasti ymmärtää miten naiivia kysymystä heität, jos sinulle menee jakeluun ne.
Osallistuin keskusteluun alussa, mutta ajattelin jättää sen omaan arvoonsa, kun väistämätön ajautuminen vuodesta toiseen kertautuvalle kummalliselle sivuraiteelle tapahtui taas kerran. Nimimerkki ▫️:n linkittämä Autocarin vertailu sai kuitenkin minut vielä kantamaan vähäisen korteni kekoon, koska vaihdoin hiljattain neljä vuotta hienosti palvelleen BMW 320i GT:n Mazda CX-5:en.
En tietenkään vaihtanut autoa mielestäni huonompaan, vaan tavoitteena oli löytää arvostamiltani ominaisuuksilta parempi auto. Kun sellaiseksi osoittautui japanilainen puistomaasturi, olin kieltämättä hiukan hämmentynyt. Mm. seuraavat asiat ovat CX-5:ssä paremmalla tolalla kuin Bemarissa:
-jousitusmukavuus
-melutaso
-suuntavakaus
-tunnottumuus urille
-alustan äänettömyys epätasaisella pinnalla
-sisustan räminättömyys epätasaisella pinnalla
(Osa asioista on juuri niitä, joiden yleensä oletetaan olevan paremmin toteutettuja premium-merkeissä, vai mitä?)
Mazdan muotoilukin on nykyisin sukunäköistä ja hallittua mallista toiseen, mitä ei tosiaan voi sanoa kaikista japanilaismerkeistä. Myös sisustuksen materiaalivalinnoissa ja designissa CX-5 kestää hyvinkin vertailun premium-merkkeihin.
Tekniikaltaan Mazda ottaa Bemarilta köniin erityisesti automaattilaatikon osalta. Sinänsä kivasti toimiva kuusivaihteinen ei vain pärjää BMW:n ZF:lle. Sen sijaan Mazdan 2,5-litrainen vapaastihengittävä sylinterien lepuutuksella varustettu bensamoottori kestää yllättävän hyvin vertailun Bemarin suunnilleen samantehoiseen kaksilitraiseen turboon. Veikkaan Mazdan hiukan pehmeämmän suorituskyvyn ja n. 4-5 dl/100 km korkeamman kulutuksen johtuvan suurelta osin juuri vaihteistosta. Ääneltään Mazdan kone on kovilla kierroksilla huomattavasti miellyttävämpi kuin ahdistuneelta kuulostanut BMW.
Tällainen on siis omakohtainen premium vs. tavallinen -vertailuni. Tavallinen on mielestäni tässä eri tyyppisten autojen parivertailussa parempi, mutta se on silti tavallisen merkin edustaja ihan yhtä selvästi kuin BMW on premium-merkki. Minulle siinä ei ole mitään ongelmaa tai kyseenalaistettavaa.
Voihan veikkonen, olisikohan vika sitten lukijassa! Siispä ehdotan sinulle, että luet uudestaan ja ajatuksella vaikka pari kommenttiani: 08.01.2019 15:09 ja sitten ennen kaikkea ihan sinulle kirjoittamani vastauksen 09.01.2019 22:36. Kyllä se tuntuu ainakin jollekin menneen perille minun käsityksenäni, eli mielipiteenäni.
Vika voi hyvinkin olla lukijassa, en nimittäin ymmärtänyt vieläkään vaikka luin uudestaan. Voisitko vielä kerran koittaa selittää ihan rautalangasta vääntämällä mitä mieltä sinä tästä asiasta olet?
Mitä tulee siihen vakavuuteen, minusta tämä keskustelu on hauska ja välillä ärsyttävä, ja osallistun siihen mielelläni. Ei se siliti tarkoita sitä että joku premiumin määritelmä tai määrittelemättömyys sinänsä liikuttaisi minua sen enempää. Kiinnostukseni on akateemista. Sitäpaitsi ajan Subarulla, mikä varmaan menee luokkaan "muut".
...kun selailee vanhoja keskusteluja, niin kevyellä huumorilla asian ottava Kumppani on kirjoittanut asiasta varmaan tuhat sivua tekstiä eri otsikoiden alla.
Olenko väittänyt muuta. Mutta se mitä tarkoitin oli, etten usko hetkeäkään, ettetkö sinä ja M880 ottaisi asia mukamas vakavasti, aika turha yrittää. Sellaisella ei olisi tarvetta kommentoida kuten teillä kahdella esim.
oletko eriävää mieltä tästä VW-konsernin sisäisestä arvojärjestyksestä, jolla konserni myös hinnoittelee tuotteensa?Mitä sanoja itse käyttäisit? Vaihdetaanko sana premium vaikka sanaksi kalliimpi? Olisiko se kivampi juttu?
Olet todella hukassa nyt noiden argumenttiesi kanssa. Ei tuollaisella ole mitään merkitystä! Kuten tuolle M880:lle tuossa edellä kerroin, niin käypäs (vielä kerran) lukemassa mainitsemieni ajankohtien kommentit. Sinun pitäisi ihan oikeasti ymmärtää miten naiivia kysymystä heität, jos sinulle menee jakeluun ne.
Et siis pystynyt vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Eipä yllättänyt. Aika vaikeaahan tuota arvojärjestystä olisi kumota. Tähän tyrehtyivät Kumppanin argumentit.
@Matti kirjoitti:
Kiinnostaa miksi yksikään alan lehti ei ole koskaan tehnyt vertailutestiä, jossa vastakkain olisi ollut "premium" ja "tavallinen" merkki. Esimerkiksi tuorein pienten katumaastureiden testi! Tuohon ryhmään olisi teknisten tietojen puolesta sopinut loistavasti Tiguan, Karoq tai CX5 jne.
Tietysti päätöstä olla sekoittamatta premiumia tavalliseen voi aina perustella hinnalla tai sillä, että Audi/VW eivät ole auton ostajille todellisia vaihtoehtoja keskenään, mutta oletan syyn olevan se, että autotoimittajat haluavat pitää yllä premiun merkkien "gloriaa". Olisihan se tylsää verrata autoja vain teknisinä laitteina ilman niihin liittyvää tunnetta.
Itse ajan Passatilla jonka hintalapussa luki uutena 73.000€. Olisihan sillä rahalla saannut A6:sen perusvarusteilla, mutta se ei vain ollut vaihtoehto olemattomien varusteidensa ja tehottoman moottorinsa takia
Tiettyjä ominaisuuksia ei valitettavasti pysty testaamaan. Verratkaapa vaikka VW Passatin Euroncap-törmäystestin tulosta vaikkapa Mercedes-Benzin E-sarjaan. Jo tuolla nopeudella Passatissa on käytetty koko kokoonpainuva vyöhyke tuulilasiin asti. Mersussa sen sijaan keula on kasassa vain puoleen väliin asti, ja näin ollen siinä vielä jää varaa korkeampia nopeuksia varten. Passatissa näin ei ole. Tämä on yksi ero premium- ja tavallisten autojen välillä.
Morjesta kaikille, luin koko ketjun läpi ja ajattelin tuoda yhden näkökannan keskusteluun.
Yleisesti puhutaan "premium-merkeistä" ja samaa termiä täälläkin on viljelty. Määritelmänä suunnilleen se, että tällaisten valmistajien autot ovat kalliimpia (ja vähintäänkin ei-helposti-mitattavilla-tavoilla parempia), kuin vastaavat ei-premium merkkien autot.
Tämä on ihan hyvä määritelmä, eikä minulla ole mitään sitä vastaan.
Oma näkökulmani on kuitenkin se, ettei premium-merkkejä oikeastaan ole, vaan on vain premium-malleja, joita eri valmistajat tekevät. Kärjistettynä vaikkapa hinnaston alkupään A-sarjalainen karvalakkivarusteilla ei ole premium-auto, mutta hinnaston loppupään E-sarjalainen hyvin varusteltuna sitä on. Toki on joitain (luxus?) valmistajia, joiden koko mallisto saattaa täyttää premiumin määritelmäni, vaikkapa Bentley.
No mitä tarkoitan premiumilla? Käydään asiaa läpi pienen tarinan muodossa.
Kun saavun autolle, saan ovet ja kontin auki ilman avainten roplaamista. Kontti aukeaa tarvittaessa jalkaa heilauttamalla, jotta saan käsissäni olevat kauppakassit asetettua konttiin ja kiinnitettyä ne kontissa oleviin koukkuihin, tai käytettyä erilaisia kiinnitysverkkoja. Kontti on tilava, jotta voin kuljettaa vaikkapa koko perheen tavarat ilman tarvetta jättää joitain tarpeellisia tavaroita tilanpuutteen takia pois.
Auton sisätilat ovat avarat ja valoisat. Takapenkillekin mahtuu miehen mittainen mies ja jalkatilaa on mukavasti. Nahkapenkit lämpiävät myös takana ja etupenkeissä on viileäpuhallus, ettei hanuri hikoa kesähelteillä. Talvella webasto/vast huolehtii siitä, että auto on aina lämmin sinne tultaessa. Pinnat ovat miellyttäviä koskea ja katsoa - ämpärimuovia ei ole käytetty.
Autolla lähdetään ajamaan. Kaasua painaessa nopeus kasvaa tarvittaessa hyvinkin ripeästi - myös liukkaalla. Moottoriääni on sivistynyt myös täyskaasulla, eikä mieleen tulee traktorin ruksutus tai nuorisoprätkän ulina. Ohitukset voidaan tehdä turvallisesti minimoiden aika vastaatulijoiden kaistalla ja kaupungissa päästään tarvittaessa kolmion takaa liikennevirtaan mukaan sujuvasti. Ajoa avustamaan on tarjolla erilaisia järjestelmiä. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin rentouttaa ajamista etenkin stop&go-ruuhkassa ja maanteillä. Mikäli autolla joutuu kolariin, on se mahdollisimman turvallinen. Sisämelu on maltillinen, eikä hidastustöyssyillä kuulu kuminoita tai natinoita.
Tämän lisäksi auton pitäisi toki ulkoisesti olla edustavan näköinen - mutta tämä on pitkälti subjektiivinen juttu.
Eli määritelmäni mukaan vaikkapa yleisesti premium-valmistajiksi lueteltujen Audin, Bemarin ja Mersun valikoimista löytyy rutkasti "ei-premium malleja".
Minulla oli hiljattain huollon sijaisautona pakasta vedetty C-sarjalainen. Ensimmäinen havainto oli, ettei autosta näe kunnolla ulos. Kun säädin penkin itselleni sopivaksi, en nähnyt kunnolla eteen ylös, esim yläopasteita/liikennevaloja risteyksessä. Toinen oli se, että kaasun painaminen sai aikaan lähinnä sen, että melu yltyi ja perä lähti vatkaamaan puolelta toiselle. Nopeusmittari ei juurikaan liikkunut. Kyydissä ollut vaimo valitti sisämelusta jopa tasakaasulla taajamanopeudessa. Sisään mennessä piti kaivaa avain taskusta ja painaa nappia. Kokemus oli hyvin kaukana siitä, mitä pidän premiumina.
Itsellä on ajossa täälläkin useaan kertaan mainittu L&K-tasoinen Skoda. Tarkemmin sattuna farkku-Superb 280 hv koneella ja nelivedolla varusteltuna. Minulle on yksi lysti, pidetäänkö tuota yleisesti premiumina vai ei. Luultavasti ei. Vastaava premiumina pidetty, esim A6 maksaa yli 100 t€ vs Skodan 60 t€. Audi on hitaampi ja ahtaampi, mutta ilmeisesti hiljaisempi ja muilla tavoin parempi. On kuitenkin selvää, että en missään nimessä vaihtaisi Skodaani hinnat alkaen A6:een. Tai karvalakki E-sarjalaiseen, tai 5-sarjalaiseen.
Et siis pystynyt vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Eipä yllättänyt. Aika vaikeaahan tuota arvojärjestystä olisi kumota. Tähän tyrehtyivät Kumppanin argumentit.
Haukotusta.... Ei tässä ole yksinkertaista kysymystä, eikä siis yksinkertaista vastausta. Olen esittänyt käsitykseni premium-käsitteestä, jotka todellakin poikkevat sinun juuri niin typistetyistä argumenteista. Se tarkoittaa vain sitä, ettet sinä osaa laajentaa silmälappujasi yhtään, joten takerrut tuollaisiin väitteisiin, siihen tyrehtyy sinun argumenttisi.
@M880 kirjoitti:
Vaikka Mikko laittoi pisteen keskustelulle, niin jatkan vielä koska nyt on koeajojen jälkeen tarjolla kiveen hakattua faktaa 😛
DS 7, premiumia mutta vähän outo.
Toyota RAV4, ei premiumia koska rengasmelu ja kojelaudan muovi.
Lexus NX, premium, mutta rattilämmitin ei lämmitä koko kehää.
Volvo V60/V90, premiumin rajoilla. Kristallinen vaihdekepin nuppi on kylmä.
En yleensä suhtaudu autoihin kovin tunteella, mutta Lexuksen laittaminen premiumiksi on ehdoton virhe. Lexus on kyllä Toyota konsernissa "parempi toytota", mutta se ei todellakaa tee merkistä premiumia. Premiumissa, (MB, Audi, BMW, Volvo) on sentään keskimäärin hyviä autoja. Lexus on kaikilta mitattavilta ominaisuuksiltaa huono tai tavallinen.
@M880 kirjoitti:
Vaikka Mikko laittoi pisteen keskustelulle, niin jatkan vielä koska nyt on koeajojen jälkeen tarjolla kiveen hakattua faktaa 😛
DS 7, premiumia mutta vähän outo.
Toyota RAV4, ei premiumia koska rengasmelu ja kojelaudan muovi.
Lexus NX, premium, mutta rattilämmitin ei lämmitä koko kehää.
Volvo V60/V90, premiumin rajoilla. Kristallinen vaihdekepin nuppi on kylmä.
En yleensä suhtaudu autoihin kovin tunteella, mutta Lexuksen laittaminen premiumiksi on ehdoton virhe. Lexus on kyllä Toyota konsernissa "parempi toytota", mutta se ei todellakaa tee merkistä premiumia. Premiumissa, (MB, Audi, BMW, Volvo) on sentään keskimäärin hyviä autoja. Lexus on kaikilta mitattavilta ominaisuuksiltaa huono tai tavallinen.
Lexus LS menee Eurooppalaisten premium-luokan yläpuolelle
@▫️ kirjoitti:
Kyllä kai Lexusta voi käyttää edustusautona samalla tavoin kuin Mersuakin, vaikka Lexuksessa olisikin heikommat mitattavat ominaisuudet kuin Mersussa.
Mitkä premium-luokaan vaadittavat mitat Lexus LS ei riitä.
Mersuunkin on laitettava parasta varustelua että pääsee edes lähelle Lexusta.
Premium-BMW jäi Autocarin testissä Mazdan taakse. Testissä ilmeisesti kummankin valmistajan faceliftatut mallit.
"3rd BMW X1 xDrive25d M Sport - Fiery diesel a bit of a square peg in a round hole – but a welcome one. Short on SUV spaciousness, refinement
2nd Mazda CX-5 2.2d 175 4WD Auto Sport Nav - Beats the premium brands and shows where the value really lies. Practical, classy, torquey and rounded to drive."
VW-konsernin nimeen vannovat pitivät autoa jokseenkin hyvänä. Olli Koivusalon kommentti särähti korvaan "BMW:n vaihteisto on varmaan tällästä hyvää luotettavaa premium laatua niin ku Bemarilla tuppaa nyt olemaan". Premium laatua BMW:llä on ollut aina ei sitä pitäisi toimittajan lähteä kyseenalaistamaan. Rengasmelusta runflateilla ei pitäisi olla enää kukaan tietämätön, tässäkin koeajossa se jäi huomiotta kuin ei olisi mitään käsitystä rengasmelun aiheutttajasta. Renkaat ovat autokohtaisia toinen merkki on parempi kuin toinen näin se vaan on kokemuksen kautta oppii paljon näitä merkkikohtaisia juttuja. Tietyt asiat toimittajien suusta kuulostaa kyllä perin oudoilta siitä ei pääse mihinkään, ammattitaidon puutetta tai sitten vähättelyä koska alla ei ole se tuttu ja turvallinen lempparimerkki.
Testeistä noin yleisemmin se mitä painotetaan saadaan tietynlaiset tulokset itse kukin voi testailla autoja ja päätyä täysin päinvastaisiin tuloksiin mutta nämä on kaikilla automiehillä/naisilla hyvinkin tiedostettuja asioita.
@tracktest
No tietystihän se sinulle BMW-konsernin nimeen vannovana särähtää korvaan, kun toimittaja oli päätynyt täysin päinvastaisiin tuloksiin kuin olisit toivonut sinulle tuttuun ja turvalliseen lempimerkkiin verratessaan. Ei sitä pitäisi toimittajan tekstiä ehkä lähteä vähättelemään, koska automiehenä sen luulisi tosiaan olevan sinulle täysin tiedostettua nämä makuasiat. Ei vaan faktaahan nämä testit aina esittävät, ammattilaisten näkemyksiä, ei siitä mihinkään pääse.
On kyllä huvittavaa tämä yhden miehen taistelu täysin vakiintunutta käsitettä kohtaan. Mitkäköhön patoutumat tämän aiheuttavat?
Huomaatko Kumppani, kuinka hienosti määrittelin premiumin käyttäen esimerkkinä VW-konsernin autoja. Näin konserni itsekin luokittelee autonsa, joten sinun mielipidettäsi ei edes kysytä asiasta. Miten tämä tulee esille. No esimerkiksi Audi esitteli joitain vuosia sitten upean näytön mittaristoon. Kesti jonkin aikaa, että tämä tuli ensimmäisiin VW:n malleihin. Jopa Skodan kalleimissa malleissa käytettiin tuolloin vielä todella vanhanaikaista ja pientä näyttöä mittareiden välissä. En ole varma onko täysi mittariston näyttö vieläkään tullut ensimmäiseenkään Skodaan. Tämä oli vain yksi esimerkki. Jos katsot uuden A6 Audin sisustusta, niin vaikka olisi L&K Superb kaikilla varusteilla, niin kyllä se vain hieman erilaiselta näyttää. Huomaatko nokkimisjärjestyksen? Hyvin helppoa, hyvin selkeää ja hyvin yleisesti tunnettua ja hyväksyttävää.
Skoda < VW < Audi < Bentley < Bugatti
halppis < tavis < premium < luksus < superluksus
Voidaanhan tässä leikkiä sanaleikkejä ja keksiä Kumppanille paremmin kelpaavia nimityksiä, mutta ei se konsernin sisäistä arvojärjestystä mihinkään muuta - ja tuskin täällä vänkäämällä sekään muuttuu, että Audia kustutaan jatkossakin premiumiksi. Tämä järjestys ei liity aivan suoraan hintaan, vaan suhteelliseen hintaan. Mitä maksaa vastaava auto (jos sellainen on) vastaavilla varusteilla. Tässä ei ole mitään epäselvää tai monimutkaista.
Joku Kia Stingerhän on oikea superhalpis, koska se taitaa olla kymmeniä tuhansia euroja halvempi kuin vastaava premiumauto - vaikka sinänsä se onkin kallis auto. Yksinkertaista, selkeää ja helppoa.
@Mikko-L kirjoitti:
Aika moni täällä kommentoi ihmetellen käsitettä. Palstamilleissä ehkä kirjoitin eniten, mutta mitä sitten?
En. Tai ehkä luin, mutta toiston toistoltasi sillä ei ollut mitään merkitystä omiin ajatuksiini. Vahvistit vain käsitystäni puritanistista, ei sen kummempaa.
Sinä et huomannut pointtejani edellisen sivun lopussa olevassa kommentissani.
...ja tuo kommentti todistaa asian. Voi käydä lukemassa sen, tai mennä vaikka lähtöruutuun ja lukea ajatuksella alustakin, eri kirjoittajien kommentteja aiheesta.
Premium-määreellä ymmärretään yleisesti laatua, laadukkuutta. Ja odotusarvo on, että premiumista joutuu maksamaan enemmän kuin ei-premiumista.
On premium-hotelleja, -asuntoja, -ravintoloita, -polkupyöriä, -kuulakärkikyniä ja vaikka sitä sun tätä premiumia on olemassa.
Tavallisesti jonkun tuotteen tai palvelun myyjä kutsuu osaa repertuaaristaan tai koko tarjontaansa premiumiksi ja lätkäisee sille kovemman hintalapun. Poikkeuksen tästä säännöstä tekee TM:n keskusteluporukka, joka kuluttajan ominaisuudessa hiki päässä taistelee siitä, mitkä kulkuneuvot ovat premiumeja ja mitkä ei.
Kalliin auton ostanut nukkuu yönsä rauhallisesti, kun oma premium kiiltelee pihalla. Olihan se pirun kallis, mutta sentään Premium.
Ja edullisen auton ostanut nukkuu yönsä rauhallisesti, kun tietää oman pihalla kiiltelevän auton olevan aivan yhtä laadukas kuin naapurin premiumkin, ainakin hintaansa nähden, miettii hän ja kääntää tyytyväisenä kylkeä.
Premium-käsite on abstrakti ja jos ei ihan huuhaata, niin ainakin jotain, jonka voi jättää omaan arvoonsa.
Voi olla, että katugallup nimeäisi premiumeiksi vain tietyt merkit, kuten täällä on väitetty, mutta se asia muuttuu koko ajan, kun uusia tai uudistettuja laadukkaita automerkkejä tulee markkinoille.
Jos tuote on "normaalitasoa" laadukkaampi tavalla, joka ei tuota ostajalle pettymystä oston jälkeen käytössäkään, se on premium-tuote eikä vain turhan kalliilla ostettu tuote, jota myyjä on väittänyt premiumiksi.
.
Vaikka Mikko laittoi pisteen keskustelulle, niin jatkan vielä koska nyt on koeajojen jälkeen tarjolla kiveen hakattua faktaa 😛
DS 7, premiumia mutta vähän outo.
Toyota RAV4, ei premiumia koska rengasmelu ja kojelaudan muovi.
Lexus NX, premium, mutta rattilämmitin ei lämmitä koko kehää.
Volvo V60/V90, premiumin rajoilla. Kristallinen vaihdekepin nuppi on kylmä.
Perusteellista työtä, puolen tunnin päästä muokattuna.😂
Kännykällä kirjoitin odotellessani muksua treeneistä ja pyyhkäisin vahingossa koko tekstin pois. Siitä tuo piste.
Tämä on testi varmaan joillekin kauheaa luettavaa:
https://www.is.fi/autot/art-2000005961878.html
"Päämiehen mielestä Cherokeen pitäisi kilpailla premium-luokassa, mutta siihen sen eväät eivät oikein riitä. Hinta on kuitenkin ihan premium-tasolla."
"Kuljettajan edessä avautuva näkymä ei perustele sitä, että Cherokee maksaa Suomessa yhtä paljon kuin vastaava Audi Q5 tai Volvo XC60"
Kumppanin ei kannata kinata täällä, koska me emme pahemmin voi vaikuttaa premiumkäsitteen käyttöön. Nyt äkkiä kirjoittelemaan Iltasanomien toimittajille.
@Mikko-L kirjoitti:
Se on niin kiveenhakattua että, sitähän sinä yrität kertoa. Sinusta ei ole ainakaan sitä kyseenalaistamaan näköjään, menet markkinavirran mukana sinäkin.
Minä en kyllä pidä tätä M880:kään minään mielipidevaikuttajana, mutta hän on ottavinaan jonkinlaista käsitteeseen vaikuttajan asemaa tällaisilla ilmaisuillaan:
DS 7, premiumia mutta vähän outo. Toyota RAV4, ei premiumia koska rengasmelu ja kojelaudan muovi. Lexus NX, premium, mutta rattilämmitin ei lämmitä koko kehää. Volvo V60/V90, premiumin rajoilla.
Voi hyvät hyssykät sentään. Asiasta, jolla ei ole oikeastaan mitään tarkempia määritelmiä, miten tuollaiseen viitsii edes lähteä siis! Heitäs nyt tuohon oma vallitseva käsityksesi vielä, Mikko-L Saadaanko lisää hupia?
Ei tässä ole kyse siitä, voiko premium-käsitteeseen vaikuttaa, tai olla vaikuttamatta. Ihmetellä sitä voi ja monen kirjoittajan näkökulmasta täälläkin sitä on ihmetelty. Mielipidekeskusteluissa on yksinkertaisesti kyse siitä, että tuodaan omia näkemyksiä esille, ovat ne sitten myötä- tai vastasukaisia kulloisellekin aiheelle. Sinä olet näköjään edelleen mustasukkainen asiasta, olkoot sitten niin, etkä ole edes ainoa täällä. En vaan ymmärrä sitä edelleenkään.
Palatakseni aiheeseen "tavisauto", niin 12.1. oli Hesarissa juttua siitä, miten erilainen tilanne on niinkin lähellä kuin Ruotsissa. Siellä ostetuin oli viime vuonna Volvo 90-sarja ja Suomessa yleiset merkit ovat aika kaukana kärjestä. Täällä on aiemmin otsikon aiheesta keskustellessa tuotukin esille se, miten suomalaista keskustelua vääristää jo ihan meidän hinnoittelumme verotuksineen. Se johtaa monenlaiseen tulkintaan, kuten näet.
Suomessakin tavallisin (joka tarkoittaa ihan simppelisti sitä, että ostettiin eniten,eikös) hankinta oli viime vuonna Nissan Qashqai, sekin toistoa monen vuoden ajalta muistaakseni. Koskahan tuollainen myyntimäärä alkaisi vaikuttaa toiseen, yhtä kiveenhakattuun käsitteeseen kuin suomalainen tavisauto. Nyt se on tietenkin Toyota. Ja jollei se Nissan, niin Skoda tai VW.
Eivät näytä siihenkään käsitteeseen mitkään todelliset tekijät vaikuttavan, vai mitä?
Saksalaisittain asiaa voi tarkastella täältä:
https://www.best-selling-cars.com/germany/2018-germany-total-number-registered-cars/
En tunne nykyistä Cherokeeta, mutta aiemmin Cherokee ei oikeastaan ollut ainakaan XC60:tä vastaava, koska Jeep Cherokee oli nimenomaan oikea maastoauto tasauspyörästön lukkoineen ja alennusvaihteineen. Ei ole oikein verrata hintoja mittaristonäkymän perusteella. Itselläni on käytännön kokemusta vain Grand Cherokeesta, joka aikaisemmin oli Cherokeeta isompi, mutta voimansiirtotekniikaltaan samanlainen.
Tuon jutun toimittajakin höpisee omia kummallisuuksiaan eväistä premium-luokkaan ja hinnan premium-tasosta. Tuon kaltainen premium-höpinä elää omaa elämäänsä ja vain autojen kohdalla.
No kun ei tästä keskustelusta meinaa tulla mitään, niin jonkunhan täytyy päättää. Maailma tarvitsee esikuvia 😉
Koeajossa BMW 840d xDrive: Häijyn nopea dieselcoupé.
Pitkäkeulainen ja todella matala BMW 8-sarjan coupé kääntää päitä tien päällä ja parkkipaikoilla. Kulmat saattavat nousta hieman, kun takapellistä erottuu auton malli: 840d. Siis perinteinen kaksiovinen coupé mutta dieselinä.
PENTTI J. RÖNKKÖ
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/47af1b42-0e2a-40ed-ae24-a2f72654a552
Tracktestillekin:
Kian namu kääntää katseita. Kaunismuotoinen coupe käänsi päätä ja nosti peukkuja liikenteessä.
PENTTI J. RÖNKKÖ
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/201801172200662375
M880:
Onhan se sinun kannaltasi tietysti ikävää, jos oma oletuslopputulemasi ei olekaan niin itsestään selvä kaikille, josta syystä keskustelu on jatkunutkin. Etenkin kun argumenttisi olivat juuri niitä lapsellisimmasta päästä olevia, niin todistat hyviä syitä olla eri mieltä.
Jos se ei esimerkiksi noiden postauksissani olleiden hymiöiden kautta auennut, niin paria viimeistä kommenttiani ei ole tarkoitettu ihan tosissaan otettavaksi. Ei niin että olisin muutenkaan käynyt tätä keskustelua kovinkaan haudanvakavasti.
Mutta jos nyt sitten "vakavoidutaan", niin minulle ei oikein vieläkään ole auennut Kumppanin oma mielipide. Viesteissäsi on kovin paljon kysymyksiä, mutta aika vähän omaa sisältöä.
Jotenkin näin sen kuitenkin tulkitsen, korjaa jos olen väärässä:
@M880 kirjoitti:
No et tietenkään ole ottanut vakavasti!
Voihan veikkonen, olisikohan vika sitten lukijassa! Siispä ehdotan sinulle, että luet uudestaan ja ajatuksella vaikka pari kommenttiani: 08.01.2019 15:09 ja sitten ennen kaikkea ihan sinulle kirjoittamani vastauksen 09.01.2019 22:36. Kyllä se tuntuu ainakin jollekin menneen perille minun käsityksenäni, eli mielipiteenäni.
No minähän korjaan, koska tulkintasi on kyllä kummallinen:
Miksi minä väittäisin sen olevan loukkaava jotakin merkkiä kohtaan? Aika hassu ajatus!
Siinä olet jäljillä, että määrittelemättömyyteen se viittaa ja kaikesta täällä kirjoitetusta voi päätellä, että siitä huolimatta useille kirjoittajille se on kiveenhakattu totuus, josta ei voi livetä, sillä se loukkaa näitä jonkun markkinointiväen premiumiksi nimeämiä autoja. Eikös se olekin hassu ajatus?
Täällä on nyt usean kirjoittajan toimesta lähdetty ruotimaan sitä, onko hommassa jotakin tolkkua. Mutta sitähän nyt ei vain saa tehdä! Eikö sekin ole hassu ajatus?
Lisäksi hassun tekee kirjoitukset, joissa sama nimimerkki selittää ettei nämä nyt niin tarkkoja ole, saati määriteltävissä ja toisessa kommentissa luettelee omasta mielestään selkeitä seikkoja, jotka todistaa muuta. Vielä vaan lisää hassuja ajatuksia, vai mitä?
Kuten näet, niin premium-aihe on pelkkää hauskuutta, haudanvakavuus on kaukana! Paitsi niillä, keille se on, myös sinulle. Kaiken kirjoittamasi jälkeen et oikein pysty enää vakuuttamaan muuta.
Kumppani ei ota asiaa vakavasti, mutta kun selailee vanhoja keskusteluja, niin kevyellä huumorilla asian ottava Kumppani on kirjoittanut asiasta varmaan tuhat sivua tekstiä eri otsikoiden alla. 😉
Skoda<VW<Audi<Bentely<Bugatti
Kumppani oletko eriävää mieltä tästä VW-konsernin sisäisestä arvojärjestyksestä, jolla konserni myös hinnoittelee tuotteensa? Jos olet, niin millä perusteella? Jos et ole, niin mitä väärää on kutsua järjestystä esimerkiksi näin:
halpamerkki<tavismerkki<premium<luksus<superluksus
Mitä sanoja itse käyttäisit? Vaihdetaanko sana premium vaikka sanaksi kalliimpi? Olisiko se kivampi juttu?
Toisaalta jos kerran Toyota on premiumia, niin miksi Toyota loi Lexuksen, jolla kilpailee ensisijaisesti saksalaisten p-merkkien kanssa? Olisivat vain nostaneet Camryn hintaa 15 tonnia, niin homma olisi sillä kuitattu. Kumppani mihin Toyota tarvitsee Lexusta?
@Mikko-L
Olenko väittänyt muuta. Mutta se mitä tarkoitin oli, etten usko hetkeäkään, ettetkö sinä ja M880 ottaisi asia mukamas vakavasti, aika turha yrittää. Sellaisella ei olisi tarvetta kommentoida kuten teillä kahdella esim.
Olet todella hukassa nyt noiden argumenttiesi kanssa. Ei tuollaisella ole mitään merkitystä! Kuten tuolle M880:lle tuossa edellä kerroin, niin käypäs (vielä kerran) lukemassa mainitsemieni ajankohtien kommentit. Sinun pitäisi ihan oikeasti ymmärtää miten naiivia kysymystä heität, jos sinulle menee jakeluun ne.
Osallistuin keskusteluun alussa, mutta ajattelin jättää sen omaan arvoonsa, kun väistämätön ajautuminen vuodesta toiseen kertautuvalle kummalliselle sivuraiteelle tapahtui taas kerran. Nimimerkki ▫️:n linkittämä Autocarin vertailu sai kuitenkin minut vielä kantamaan vähäisen korteni kekoon, koska vaihdoin hiljattain neljä vuotta hienosti palvelleen BMW 320i GT:n Mazda CX-5:en.
En tietenkään vaihtanut autoa mielestäni huonompaan, vaan tavoitteena oli löytää arvostamiltani ominaisuuksilta parempi auto. Kun sellaiseksi osoittautui japanilainen puistomaasturi, olin kieltämättä hiukan hämmentynyt. Mm. seuraavat asiat ovat CX-5:ssä paremmalla tolalla kuin Bemarissa:
-jousitusmukavuus
-melutaso
-suuntavakaus
-tunnottumuus urille
-alustan äänettömyys epätasaisella pinnalla
-sisustan räminättömyys epätasaisella pinnalla
(Osa asioista on juuri niitä, joiden yleensä oletetaan olevan paremmin toteutettuja premium-merkeissä, vai mitä?)
Mazdan muotoilukin on nykyisin sukunäköistä ja hallittua mallista toiseen, mitä ei tosiaan voi sanoa kaikista japanilaismerkeistä. Myös sisustuksen materiaalivalinnoissa ja designissa CX-5 kestää hyvinkin vertailun premium-merkkeihin.
Tekniikaltaan Mazda ottaa Bemarilta köniin erityisesti automaattilaatikon osalta. Sinänsä kivasti toimiva kuusivaihteinen ei vain pärjää BMW:n ZF:lle. Sen sijaan Mazdan 2,5-litrainen vapaastihengittävä sylinterien lepuutuksella varustettu bensamoottori kestää yllättävän hyvin vertailun Bemarin suunnilleen samantehoiseen kaksilitraiseen turboon. Veikkaan Mazdan hiukan pehmeämmän suorituskyvyn ja n. 4-5 dl/100 km korkeamman kulutuksen johtuvan suurelta osin juuri vaihteistosta. Ääneltään Mazdan kone on kovilla kierroksilla huomattavasti miellyttävämpi kuin ahdistuneelta kuulostanut BMW.
Tällainen on siis omakohtainen premium vs. tavallinen -vertailuni. Tavallinen on mielestäni tässä eri tyyppisten autojen parivertailussa parempi, mutta se on silti tavallisen merkin edustaja ihan yhtä selvästi kuin BMW on premium-merkki. Minulle siinä ei ole mitään ongelmaa tai kyseenalaistettavaa.
>
Vika voi hyvinkin olla lukijassa, en nimittäin ymmärtänyt vieläkään vaikka luin uudestaan. Voisitko vielä kerran koittaa selittää ihan rautalangasta vääntämällä mitä mieltä sinä tästä asiasta olet?
Mitä tulee siihen vakavuuteen, minusta tämä keskustelu on hauska ja välillä ärsyttävä, ja osallistun siihen mielelläni. Ei se siliti tarkoita sitä että joku premiumin määritelmä tai määrittelemättömyys sinänsä liikuttaisi minua sen enempää. Kiinnostukseni on akateemista. Sitäpaitsi ajan Subarulla, mikä varmaan menee luokkaan "muut".
Et siis pystynyt vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Eipä yllättänyt. Aika vaikeaahan tuota arvojärjestystä olisi kumota. Tähän tyrehtyivät Kumppanin argumentit.
Tiettyjä ominaisuuksia ei valitettavasti pysty testaamaan. Verratkaapa vaikka VW Passatin Euroncap-törmäystestin tulosta vaikkapa Mercedes-Benzin E-sarjaan. Jo tuolla nopeudella Passatissa on käytetty koko kokoonpainuva vyöhyke tuulilasiin asti. Mersussa sen sijaan keula on kasassa vain puoleen väliin asti, ja näin ollen siinä vielä jää varaa korkeampia nopeuksia varten. Passatissa näin ei ole. Tämä on yksi ero premium- ja tavallisten autojen välillä.
Morjesta kaikille, luin koko ketjun läpi ja ajattelin tuoda yhden näkökannan keskusteluun.
Yleisesti puhutaan "premium-merkeistä" ja samaa termiä täälläkin on viljelty. Määritelmänä suunnilleen se, että tällaisten valmistajien autot ovat kalliimpia (ja vähintäänkin ei-helposti-mitattavilla-tavoilla parempia), kuin vastaavat ei-premium merkkien autot.
Tämä on ihan hyvä määritelmä, eikä minulla ole mitään sitä vastaan.
Oma näkökulmani on kuitenkin se, ettei premium-merkkejä oikeastaan ole, vaan on vain premium-malleja, joita eri valmistajat tekevät. Kärjistettynä vaikkapa hinnaston alkupään A-sarjalainen karvalakkivarusteilla ei ole premium-auto, mutta hinnaston loppupään E-sarjalainen hyvin varusteltuna sitä on. Toki on joitain (luxus?) valmistajia, joiden koko mallisto saattaa täyttää premiumin määritelmäni, vaikkapa Bentley.
No mitä tarkoitan premiumilla? Käydään asiaa läpi pienen tarinan muodossa.
Kun saavun autolle, saan ovet ja kontin auki ilman avainten roplaamista. Kontti aukeaa tarvittaessa jalkaa heilauttamalla, jotta saan käsissäni olevat kauppakassit asetettua konttiin ja kiinnitettyä ne kontissa oleviin koukkuihin, tai käytettyä erilaisia kiinnitysverkkoja. Kontti on tilava, jotta voin kuljettaa vaikkapa koko perheen tavarat ilman tarvetta jättää joitain tarpeellisia tavaroita tilanpuutteen takia pois.
Auton sisätilat ovat avarat ja valoisat. Takapenkillekin mahtuu miehen mittainen mies ja jalkatilaa on mukavasti. Nahkapenkit lämpiävät myös takana ja etupenkeissä on viileäpuhallus, ettei hanuri hikoa kesähelteillä. Talvella webasto/vast huolehtii siitä, että auto on aina lämmin sinne tultaessa. Pinnat ovat miellyttäviä koskea ja katsoa - ämpärimuovia ei ole käytetty.
Autolla lähdetään ajamaan. Kaasua painaessa nopeus kasvaa tarvittaessa hyvinkin ripeästi - myös liukkaalla. Moottoriääni on sivistynyt myös täyskaasulla, eikä mieleen tulee traktorin ruksutus tai nuorisoprätkän ulina. Ohitukset voidaan tehdä turvallisesti minimoiden aika vastaatulijoiden kaistalla ja kaupungissa päästään tarvittaessa kolmion takaa liikennevirtaan mukaan sujuvasti. Ajoa avustamaan on tarjolla erilaisia järjestelmiä. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin rentouttaa ajamista etenkin stop&go-ruuhkassa ja maanteillä. Mikäli autolla joutuu kolariin, on se mahdollisimman turvallinen. Sisämelu on maltillinen, eikä hidastustöyssyillä kuulu kuminoita tai natinoita.
Tämän lisäksi auton pitäisi toki ulkoisesti olla edustavan näköinen - mutta tämä on pitkälti subjektiivinen juttu.
Eli määritelmäni mukaan vaikkapa yleisesti premium-valmistajiksi lueteltujen Audin, Bemarin ja Mersun valikoimista löytyy rutkasti "ei-premium malleja".
Minulla oli hiljattain huollon sijaisautona pakasta vedetty C-sarjalainen. Ensimmäinen havainto oli, ettei autosta näe kunnolla ulos. Kun säädin penkin itselleni sopivaksi, en nähnyt kunnolla eteen ylös, esim yläopasteita/liikennevaloja risteyksessä. Toinen oli se, että kaasun painaminen sai aikaan lähinnä sen, että melu yltyi ja perä lähti vatkaamaan puolelta toiselle. Nopeusmittari ei juurikaan liikkunut. Kyydissä ollut vaimo valitti sisämelusta jopa tasakaasulla taajamanopeudessa. Sisään mennessä piti kaivaa avain taskusta ja painaa nappia. Kokemus oli hyvin kaukana siitä, mitä pidän premiumina.
Itsellä on ajossa täälläkin useaan kertaan mainittu L&K-tasoinen Skoda. Tarkemmin sattuna farkku-Superb 280 hv koneella ja nelivedolla varusteltuna. Minulle on yksi lysti, pidetäänkö tuota yleisesti premiumina vai ei. Luultavasti ei. Vastaava premiumina pidetty, esim A6 maksaa yli 100 t€ vs Skodan 60 t€. Audi on hitaampi ja ahtaampi, mutta ilmeisesti hiljaisempi ja muilla tavoin parempi. On kuitenkin selvää, että en missään nimessä vaihtaisi Skodaani hinnat alkaen A6:een. Tai karvalakki E-sarjalaiseen, tai 5-sarjalaiseen.
@Mikko-L kirjoitti:
Haukotusta.... Ei tässä ole yksinkertaista kysymystä, eikä siis yksinkertaista vastausta. Olen esittänyt käsitykseni premium-käsitteestä, jotka todellakin poikkevat sinun juuri niin typistetyistä argumenteista. Se tarkoittaa vain sitä, ettet sinä osaa laajentaa silmälappujasi yhtään, joten takerrut tuollaisiin väitteisiin, siihen tyrehtyy sinun argumenttisi.
En yleensä suhtaudu autoihin kovin tunteella, mutta Lexuksen laittaminen premiumiksi on ehdoton virhe. Lexus on kyllä Toyota konsernissa "parempi toytota", mutta se ei todellakaa tee merkistä premiumia. Premiumissa, (MB, Audi, BMW, Volvo) on sentään keskimäärin hyviä autoja. Lexus on kaikilta mitattavilta ominaisuuksiltaa huono tai tavallinen.
Lexus LS menee Eurooppalaisten premium-luokan yläpuolelle
Kyllä kai Lexusta voi käyttää edustusautona samalla tavoin kuin Mersuakin, vaikka Lexuksessa olisikin heikommat mitattavat ominaisuudet kuin Mersussa.
Mitkä premium-luokaan vaadittavat mitat Lexus LS ei riitä.
Mersuunkin on laitettava parasta varustelua että pääsee edes lähelle Lexusta.
...unohtamatta, että jotkut eivät edes pidä Volvoa "premiumina". Ja viittaan vanhoihin keskusteluihin.