Paljon parjatut katumaasturit estävät dieselautojen myynnin laskua Euroopassa

29 kommenttia
muokattu 12.01.2020 18:53

https://teknikensvarld.se/suvar-haller-liv-i-diesel-i-europa/

"2019 väntas (helåret är ännu inte sammanställt) andelen dieslar av nybilsförsäljningen stanna vid drygt 30 procent. Nedgången har bromsats av efterfrågan på mellanstora och stora suvar. Den är en kategori bilar som säljer väldigt bra samtidigt som det saknas elbilar och laddhybrider i klassen. Under 2019 års första tio månader såldes drygt 620 000 dieselbilar i segmentet där det framför allt var Volkswagen Tiguan och Peugeot 3008 drev försäljningen.

Tuffast har dieselbilarna haft i kompaktklassen där försäljningen med oljebrännare rasat med 45 procent under åren 2015 till 2018 vilket betyder cirka 600 000 färre sålda dieslar 2018 jämfört med tre år tidigare. Utvecklingen väntas fortsätta och analytiker gissar att diesel blir ett relevant bränsle bara i klassen stora suvar. Att efterfrågan på framför allt de bilarna ökar betyder ändå att antalet sålda dieselbilar per år väntas bli i det närmaste oförändrad de kommande åren."

Erityisesti tämä lause on kiinnostava. Isojen dieselkatumaastureiden kysyntä kasvaa mikä johtaa siihen että dieselin kokonaismyynti pysyy kokonaisuutena samoissa lukemissa lähivuosina.

"Utvecklingen väntas fortsätta och analytiker gissar att diesel blir ett relevant bränsle bara i klassen stora suvar. Att efterfrågan på framför allt de bilarna ökar betyder ändå att antalet sålda dieselbilar per år väntas bli i det närmaste oförändrad de kommande åren."

Niin sanotussa autojen kompaktiluokassa dieseleiden myynti on laskenut 45 ptosenttia ajalla 2015 - 2018.

"Tuffast har dieselbilarna haft i kompaktklassen där försäljningen med oljebrännare rasat med 45 procent under åren 2015 till 2018 vilket betyder cirka 600 000 färre sålda dieslar 2018 jämfört med tre år tidigare."

Dieselautojen myynnin kovemman laskun on estänyt keskikokoisten ja isojen dieselsuvien kova kysyntä.

"Nedgången har bromsats av efterfrågan på mellanstora och stora suvar. Den är en kategori bilar som säljer väldigt bra samtidigt som det saknas elbilar och laddhybrider i klassen."

  
  • Onko se huono asia?

    Lataushybridit tahtovat olla bensakoneilla, ja jos ei latausmahdollisuutta ole, niin ei sellainen ole kiinnostava valinta. Itse olen koeajanut hybridit ja sähköautot, mutta en ostanut.

    Hinnoittelu ei muualla EU:ssa noudata suomalaista mallia, eli lataushybridi saattaa olla se kallis vaihtoehto kun ei muut valtiot korota tavallisten autojen hintoja veroilla kuten Suomessa. Kalliin plug-in-auton veroetu on lievempi hankintasakko kuin mikä vaihtotaseen kannalta hyvän, eli halvemman auton ostajalle määrätään.

    Vaihtotaseen 12 kuukauden liukuva summa oli 0,8 miljardia euroa alijäämäinen.
    https://www.stat.fi/til/mata/2019/11/mata_2019_11_2020-01-13_tie_001_fi.html

    Aiheen vierestä. Toki aina voi miettiä sitä että tuodaan öljyä polttoaineita varten (sähköäkin tuodaan), mutta toisaalta 1,50 euron hintaiselle polttoaineelle voisi periaatteessa myöntää suomalaisen tuotteen avainlippu - tuotteen laillisen liikennekäytön mahdollistama vero on yli 50 % ja öljy on jalostettu polttoaineeksi Suomessa. Ulkomaille menee vain pieni osa hinnasta.

    "Tuote tai tuoteryhmä on Suomessa valmistettu.
    Tuotteen tai tuoteryhmän kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta."

      
  • Julkisuudessahan on puhuttu siitä että dieselmyynnin alamäki nostaa hiilidioksidi-päästöjä. On olemassa useita artikkeleita jossa tämä todetaan, sen takia en laita linkkejä tähän, sopivilla hakusanoilla löytyy tietoa.

    Dieselkäyttöisten katumaasturien suosio on kuitenkin omiaan vähentämään päästöjä, näin ainakin oletan koska nykyiset dieselit ovat todella puhtaita. Keskisuuria dieselsuveja myydään Euroopassa suuria määriä, autot kuten Tiguan ja Peugeot 3008 ovat suosittuja ja ne ylläpitävät dieselmyyntiä joka muutoin laskisi kovemmin.

    Pitkällä aikavälillä tulee kuitenkin käymään niin että lataushybridi-katumaasturit syrjäyttävät dieselkäyttöiset katumaasturit. Koska näitä lataushybidi-suveja ei vielä ole rittävästi tarjolla niin siksi kysyntä kohdistuu diesel-suveihin.

      
  • Karrette: "Onko se huono asia?"

    Diesel on hyvä asia, kulutusta lisäävä katumaasturirakenne autossa huono. Onneksi valmistajat alkavat yhä enemmän tehdä taloudellisempia autoja, kuten Corolla Trek ja Focus Active. Vielä kun saataisiin diesel-hysterian säikyttämät ihmiset haluamaan noita dieselinä.

      
  • Tällaiset uutiset eivät kyllä edistä asiaa:
    "Dieseliä mätkitään taas: Autoista pölähteli testissä jopa sata kertaa sallittua isompia hiukkaspäästöjä"

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

      
  • muokattu 13.01.2020 15:55

    Vain seitsemän prosenttia suomalaisista ostaisi uuden dieselauton, tämä ilmenee Santanderin tutkimuksesta. Sen sijaan tuontiautoissa diesel pitää pintansa.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/21cc96b7-d09e-4d46-8448-a25071b02e04

      
  • NHBNHB
    muokattu 13.01.2020 15:43

    @Kumppani kirjoitti:
    Tällaiset uutiset eivät kyllä edistä asiaa:
    "Dieseliä mätkitään taas: Autoista pölähteli testissä jopa sata kertaa sallittua isompia hiukkaspäästöjä"

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

    Tuossa on karua todillisuutta niille, jotka kuvittelevat dieseleiden olevan lähes päästöttömiä.

    ”Lisäksi autojen puhdistusjärjestelmä sylkee ulos niitä aivan pienimpiä hiukkasia, joihin ihan lain mukaiset suodattimet eivät tartu..

    • Vaaralliset päästöpiikit saattavat rasittaa yhtäkkisesti sydämen toimintaa, Krajinska varoittaa. Pienimmillä hiukkasilla on tutkimusten mukaan yhteys aivosyöpään.

    Laissa nyt hyväksytyn testitavan ja siihen liittyvän porsaanreiän takia 60 - 99 prosenttia hiukkaspäästöistä jää huomaamatta.

    – Testit osoittavat, että nykyiset uudet dieselit eivät ole puhtaita Tosiasiassa ne levittävät erittäin vaarallisia hiukkaspäästöjään kaupunkeihin ja maanteille koko ajan, Krajinska sanoo.”

      
  • NHB lukeutuu ilmastoahdistuneiden kärkikaartiin näillä palstoilla, taitanee mielenterveys olla aika kovalla koetuksella. Julistukset luovat sen mukaista ilmastohysteriaa ettei mitään rajaa. Tämä dieselautojen demonisointi on tästä räikein esimerkki, joka käänteessä luodaan uusia mitä karmeampia kauhukuvia. Kaikki kaivetaan esiin mitä löytyy, sähköautofanaattisuus alkaa mennä aika rajusti överiksi.

      
  • muokattu 14.01.2020 15:13

    @NHB kirjoitti:
    Tuossa on karua todillisuutta niille, jotka kuvittelevat dieseleiden olevan lähes päästöttömiä.

    Aika ummikko pitää olla, jos sellaista kuvittelee mistään polttomoottorista.

    Sen sijaan sinun kommentissasi mietityttää, etkö oikeasti tiedä, vai trollaatko tahallasi dieseliä alleviivatessasi? Juuri tätä Herbertin mainitsema dieselhysteria tarkoittaa.

    ”Lisäksi autojen puhdistusjärjestelmä sylkee ulos niitä aivan pienimpiä hiukkasia, joihin ihan lain mukaiset suodattimet eivät tartu..

    Pienhiukkasten määrän räjähdysmäinen kasvu suoraruiskubensamoottoreissa oli syy siihen, että EU6 normin mukaan mitataan sekä hiukkasten massa että niiden määrä, myös pienhiukkasten tunnistamiseksi. Minkään aiemman bensamoottorin hiukkaspäästöjä ei edes mitattu tyyppihyväksynnässä. TM talvitesti on osoittanut jo muutaman vuoden ajan, että suoraruiskutteisten bensiinimoottorien mukaan ottaminen hiukkaspäästönormiin ja rajojen jakaminen kahteen eri osioon oli tarpeellista.

    • Vaaralliset päästöpiikit saattavat rasittaa yhtäkkisesti sydämen toimintaa, Krajinska varoittaa. Pienimmillä hiukkasilla on tutkimusten mukaan yhteys aivosyöpään.

    Tämä on vakava asia, mutta miksi sinäkin mainitset dieselin tätä kauhisteltaessa?

    – Testit osoittavat, että nykyiset uudet dieselit eivät ole puhtaita Tosiasiassa ne levittävät erittäin vaarallisia hiukkaspäästöjään kaupunkeihin ja maanteille koko ajan, Krajinska sanoo.”

    Hiukkassuotimen regeneroinnin hetkellisesti kohottaman hiukkaspäästön kauhistelu toisten ajellessa bensamoottorilla kokonaan ilman suodinta on dieselhysterian oireisiin viittaava aivopieru.

    Viimeisin TM Talvitesti 04/2019 mittasi hiukkaspäästöt moderniin tyyliin molemmilla tavoin, sekä massan että hitusten määrän suhteen.

    Tältä osin parhaalle dieselille pärjäsi kylmäpäästöissä koko testissä tasan yksi bensa-auto (Kia). Moottorin lämmettyä kaksi muutakin bensamoottorista pääsi dieselin tasolle. Alun perin vähillä hitusillä käynnistynyt Kia sen sijaan NOSTI HIUKKASPÄÄSTÖNSÄ YLI 10-KERTAISEKSI lämpimänä. Eikä muuten ollut ainoa bensamoottorinen, jonka hiukkasmassan rajoittaminen vähenee moottorin lämmettyä.

    Entäs ne yllä kauhistellut pienhiukkaset sitten? Eroa hiukkasmassan mittaukseen tulee sen verran, että nyt DIESELIN PIENHIUKKASPÄÄSTÖSTÄ EI PARANNA YKSIKÄÄN BENSAMOOTTORI, ei lämpimänä eikä kylmänä. Paras bensamoottori (BMW) pääsee sentään lämpimänä tasoihin dieselin kanssa, mutta senkin pienhiukkasten kylmäpäästö on 128-kertainen.

    Jatkossa yhä useampaa tavisautoa vauhdittava Toyotan uusi hybridivoimalinja Lexus ES:n nokalla puhaltaa vakuuttavat lukemat. Hiukkasten massan mittauksessa kylmäpäästö yli 13-kertainen ja lämpimänä 1.5-kertainen dieseliin verrattuna. Pienhiukkasten suhteen Toyota sitten kertoo, mistä bensamoottorit on tehty: kylmäpäästö 889-kertainen ja lämpimänäkin 57-kertainen dieseliin verrattuna.

    Sehän on tietenkin huono asia, että suodattimen puhdistus nostaa hiukkaspäästöä hetkellisesti. Toisaalta, PDF regenerointi on ohjelmallisesti useamman softakytkimen takana, eikä se käynnisty liian kylmänä eikä liian katkovassa ajossa eikä ilman riittävää kuormitusta eikä tyhjäkäynnillä. Siksi tuo regenerointi osuu mitä todennäköisemmin maantieajoon, jossa puhdistuspolton mahdollistavat ehdot toteutuvat varmimmin.

    Tästä jatkuvasti samaa nokea moninkertaisen määrän puhaltavien bensa-autojen seassa tehtävästä dieselin hetkellisen puhdistuspolton aiheuttamasta hiukkaspöllähdyksestä kitiseminen on dieselfobiaa puhtaimmillaan.

    Uskonsodat eri päästöjen merkityksestä eivät muuta sitä tosiasiaa, että ilma ei puhdistu polttomoottorilla ajaen. Juuri nyt bensamoottorilla on sen todelliseen toimintaan nähden kohtuuttoman hyvä maine ja dieselillä kohtuuttoman huono maine. Sitä se dieselfobia on, että ei ymmärretä kokonaisuutta. Näköjään edes yhtä näkökulmaa, vaikkapa hiukkasia tarkasteltaessa ei läheskään aina ymmärretä edes sitä yhtä ainoaa puheena olevaa asiaa.

      2
  • Uusi dieselauto on mainettaan parempi!

    Dieselmoottoreiden typen oksidien vähentämiseen käytetään SCR-katalysaattoria, joka pelkistää typen oksideja takaisin typpikaasuksi ja vesihöyryksi ruiskuttamalla AdBlue-nimellä kulkevaa veden ja urean seosta kuumien pakokaasujen joukkoon. Volkswagen kärähti USA:ssa päästöhuijauksesta, koska se ei ollut ottanut SCR-teknologiaa käyttöön ja yritti huijausohjelman avulla selvitä ilman sitä – BMW, jossa oli SCR-katalysaattori, selvisi samanaikaisista jenkkimittauksista kärähtämättä.

    VTT:n Juhani Laurikko toteaa, että Boschin uusi RDE-optimoitua turboahdinta käyttävä, erittäin herkästi reagoiva ja ilmanvirtausta hallitseva dieselteknologian ratkaisu voi olla yksi tie tulevaisuuteen, mutta hänen mukaansa emme ole vielä edes nähneet kaikkea, mitä tulee tarjolle. Ilmamäärän ja polttoaineen ruiskutuksen hallinta ovat joka tapauksessa keskeisiä asioita palamisen kannalta.
    Vehon Pekka Koski on samaa mieltä: ”Boschin ratkaisu on yksi hyvä keino nykyisen E6-moottoreissa käytetyn AdBlue-teknologian rinnalla, jossa pakokaasujen puhdistamisen kannalta kriittisimmät komponentit on viety aivan moottorin kylkeen. Näin ne lämpiävät nopeasti, ja myös kylmäpäästöt ovat hallinnassa.”
    Bensiinimoottorisia malleja pienemmän kulutuksen ja kevyemmän autoveron vuoksi dieselautoja ovat ostaneet myös ihmiset, joiden käyttötarpeisiin ne eivät sovi eivätkä pakokaasujen puhdistusjärjestelmätkään toimi niin kuin niiden pitäisi. Perinteinen dieselmoottorihan lämpiää huomattavasti hitaammin kuin bensiinimoottori, mutta tekninen kehitys voi muuttaa tätäkin tilannetta.

    ”Autoissa on paljon valmistaja- ja mallikohtaisia eroja. Perusperiaate on, että parhaiten dieselauto toimii, kun sillä ajetaan myös taajaman ulkopuolella ja saavutetaan optimaalinen käyttölämpötila. Kun moottori lämpenee, pääsee päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmä toimimaan optimaalisella tavalla. Ajoittain pidempi ajosuorite on paikallaan DPF:n regeneroitumiseksi”, Kamuxin Satu Otala muistuttaa.

    Automaahantuojat uskovat myyvänsä polttomoottoriautoja tulevaisuudessakin – muutenhan he eivät ajaisi edelleen Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa AKL Summitissa merkittävimmäksi tavoitteeksi nimeämää autoveron siirtämistä auton ostohinnasta ajokin käyttöön, sillä hybridien ja sähköautojen hinnassa autoveroa on merkityksettömän vähän.

    https://www.taloustaito.fi/vapaalla/uusi-dieselauto-on-mainettaan-parempi/#4badb29b

      
  • NHBNHB
    muokattu 14.01.2020 16:53

    @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Tuossa on karua todillisuutta niille, jotka kuvittelevat dieseleiden olevan lähes päästöttömiä.

    Aika ummikko pitää olla, jos sellaista kuvittelee mistään polttomoottorista.

    Sen sijaan sinun kommentissasi mietityttää, etkö oikeasti tiedä, vai trollaatko tahallasi dieseliä alleviivatessasi? Juuri tätä Herbertin mainitsema dieselhysteria tarkoittaa.

    Tosiaanko olet onnistunut sulkemaa silmäsi siltä, kuinka monet edelleen kuvittelevat yhden ADAC:n erityisen suotuisia NOx-tuloksia antaneen testin perusteella, että dieselit ovat lähes nollapäästöisiä, vaikka talvitesteissä voi irrota esim. tuhatkertaisia lukemia? Samoin jatkuvasti yritetään kieltää hiukkaspäästöt, jotka ovat kuitenkin todellisuutta. Nämä kirjoittajat todella tarvitsevat informaatiota aiheesta. Myös osa dieseleiden valmistajista yrittää luoda valheellista kuvaa puhtaudesta. Jos koet kylmät tosiasiat dieseleiden päästöstä trollaamisena, niin anna mennä ja paina vain päätä syvemmälle puskaan, jos se helpottaa.

      
  • muokattu 14.01.2020 17:47

    @NHB kirjoitti:
    Tosiaanko olet onnistunut sulkemaa silmäsi

    Tämä argumentti ei nyt oikein toimi, kun minä viittasin mittaustietoon, jota et joko tuntenut, ymmärtänyt tai siitä välittänyt.

    monet edelleen kuvittelevat yhden ADAC:n erityisen suotuisia NOx-tuloksia antaneen testin perusteella että dieselit ovat lähes nollapäästöisiä

    Ahaa, nyt kun totuus hiukkasista alkaa valjeta sinullekin, siirrät maalitolpat NOxeihin.

    Kantani erilaisten päästojen kanssa tasapainoilusta voit lukea edellisestä postistani. Siitä näet ainakin yhden, joka on jo perillä myös typpipäästöistä.

    Unohditko sinä HC ja häkäpäästöt osaamattomuuttasi vai tällä kertaa tahallaan?

    Samoin jatkuvasti yritetään kieltää hiukkaspäästöt, jotka ovat kuitenkin todellisuutta.

    En mielestäni kieltänyt mitään, vaan suoritin mittausdataan pohjautuvan vertailun.

    Kun kerran eri mieltä olet, niin kerro toki millaisten moottorien hiukkaspäästöt ovat sinun mielestäsi suurimmat. Keskity nykyautoihin ja erityisesti sinun korostamiisi vaarallisiksi todettuihin pienhiukkasiin?

    Jos koet kylmät tosiasiat dieseleiden päästöstä trollaamisena, niin anna mennä ja paina vain päätä syvemmälle puskaan, jos se helpottaa.

    Itse näen asian jokseenkin päinvastoin ja luotan lukijoiden kykyyn löytää eri kirjoittajien tähän aiheeseen tuomat tosiasiat. Kovillepa näyttää ottavan bensamoottorin dieseliä suuremmat pienhiukkaspäästöt, kun pitää ryhtyä järsimään henkilöä.

      
  • Tässä ovat saastuttavimmat dieselautot – testien tulokset karmeita

    Saksan ympäristövirasto testasi 49 dieselmoottorilla varustetun automallin typenoksidipäästöt. Tulokset olivat aivan muuta kuin autonvalmistajien ilmoittamat päästöluvut.

    Testiautoista 24 oli varustettu Euro 5 -normin mukaisilla dieseleillä, joiden virallinen sallittu typenoksidipäästö on 180 milligrammaa kilometrillä. Testissä keskimääräinen päästö nousi 906 milligrammaan.

    Euro 6 -normin dieseleitä oli mukana 25. Normi salli 80 milligrammaa, mutta testissä keskivertopäästö oli 507 milligrammaa.

    Tässä pahimmat typenoksideilla saastuttavat dieselit (suluissa vuosimalli):

    Euro 5:Fiat Doblo 1.6 Multijet (2010) 1483 mg/kmKia Optima 1.7 CRDi ISG (2012) 1383 mg/kmMercedes-Benz C 220 CDI T-Modell (2010) 990 mg/kmVW Passat 2.0 TDI BMT (2009) 965 mg/kmSkoda Octavia 1.6 TDI Greenline Combi (2009) 913 mg/km BMW 118d (2009) 908 mg/km

    Euro 6:Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 (2013) 937 mg/kmMazda CX-5 D LP 4WD (2012) 498 mg/kmPorsche Macan S Diesel (2015) 482 mg/kmPeugeot 508 SW BlueHDi 120 FAP Stop&Start (2016) 469 mg/kmMercedes-Benz A 220 CDI (2014) 441 mg/kmBMW X3 xDrive 20d (2014) 383 mg/km

    Lähde: Umweltbundesamt

    https://www.talouselama.fi/uutiset/tassa-ovat-saastuttavimmat-dieselautot-testien-tulokset-karmeita/7d6241bf-d0e3-39e5-ae15-2290fc76b4d8

      
  • muokattu 14.01.2020 19:27

    Eihän dieselistä henkilö ja pakettiautoissa ole hyötyä kuin n. 5% autoilijoista, jotka ajavat pelkästään pitkiä matkoja.

    Taksina surkea peli Suomen oloissa. Olen liikkunut muutaman vuoden takseilla pääasiassa kaupungissa n. 200 kertaa vuodessa. ongelmana taksien odottaessa on niiden jatkuva paikallaan käyttäminen +Huom lisälämmitin käy myös koko ajan moottorien käydessä liian kylmänä kaupunki ajossa varsinkin pikkubusseilla joita taksissa paljon. Taksit yleensä odottaa paluukyytiäni eivätkä aja muita ajoja välissä kuin harvoin auton käydessä koko ajan oli kesä tai talvi kesällä lähinnä ilmastoinnin takia.
    Kuskien kanssa tulee ajan kanssa tutuiksi ja juteltua monen moista esim. nämä kehutut AD blue järjestelmät eivät talvipakkasissa toimi vaan ovat koko päivän jäässä jos ovat yön aikana jäätyneet. Mersun AD blue 18 paikkaisessa bussissa Turusta Helsiinkiin ei AD blue säiliö sula kuulemma koko matkan aikana. Muutamat automallit lisälämmittimestä huolimatta niin kylmiä kaupunkiajossa, että kuski palelee koko päivän. Turussa takseissa Mitsun PHEV:n kulutukset kuulemma 3.4 -3.7 litraa satasella ja autoilla käydään satunnaisesti kaupungin ulkopuolella sekä Turun moottoriliikennetietä jota Turun taksit tykkäävät käyttää esim. Kaarinaan siirryttäessä. Toyotan priukset menevät myös pienillä lukemilla osaavalla kuskilla ja nämä Mitsun ja Toyotan autot mukavan lämpimiä ilman lisälämmittimiäkin ajossa.

    Todellinen ongelma on tietysti ilmasto ja ihmisten terveys eikä siihen tällä hetkellä ole sähköautoa parempaa, jonka voi toteuttaa nyt ja tästä eteen päin kun autoliikenteestä aika paha luopua kokonaan. Sähköauton paikallis päästöt jäävät muovipäästöihin renkaista ja hiukan jarrupäästöja, jotka ovat n. 76% keskimäärin pienemmät.

      
  • Melko vanhan testin postasit esille, tämä oli siis vuodelta 2017. Mitä vanhempi auto sitä rumemmat lukemat, näillähän voi tietysti halutessaan uskotella itselleen että mitään edistystä ei ole saatu aikaan. Kehitystä tapahtuu sitä ei trollaamalla nollata.

    Saksalaisen autojärjestön ADAC:n mukaan Euro 6-Temp -dieselien NOx-päästöt ovat keskimäärin 76 % pienemmät kuin Euro 6b -dieseleillä ja 85 % pienemmät kuin Euro 5 -tason dieselmoottoreilla.
    Entistä tiukempien Euro 6d -päästöstandardien täyttäminen tulee pakolliseksi uusille automalleille 1.1.2020 ja muille autoille vuotta myöhemmin.

      
  • Mitähän romuja porukka Ruotsista rahtaa Suomeen urakalla juuri näitä euro 5 ja euro 6 autoja, joita Suomi on täynnä. Suomen julkisessakin liikenteessä viralliisissa tarjouspyynnöissä saallitaan joihinkin ajoihin euro 4:sia. Mene katsomaan esim. Turun busseja Euro 4 ja 5.
    Turun kaupunki päätti uusia busseja hankiessaan kiertää Eu lain säädäntöä tilaamalla vanhan euro luokituksen busseja tekemällä tilauksen viime vuonna vaikka bussit toimitetaan vasta tulevaisuudessa. (toivottavasti joku haastaa Eu oikeusistuimeen).
    Ei kauhiasti auta Boschinkaan uusimmat tekniikat kun hinta autoihin on 5800 eurosta yli 20000 euroon ajoneuvo.

    Sähköbussit on jo nyt n. 70 % edullisempia hankinta ja käyttökulut huomioiden, joten päättäjien järjen köyhyyttä.

    Eihän tulevaa tekniikkaa polttomoottoreissa voi verrata sähköautoihin joiden paikallis päästöt 0 rengas ja jarrupäästöjä lukuunottamatta.

    Liikenteessä olevat polttomoottorit kuuluvat museoon.

      
  • Topi27 rahasta on kyse, ei se edelleenkään puissa kasva. Otit keskusteluun sähköbussit, mikähän näiden toimintamatka on kesäkelissä ja mikä se on 20-30 asteen pakkasella?

      
  • Sähköbussilla Helsingistä Rovaniemelle, tulee varmasti ikimuistoinen ja mielenkiintoinen reissu.

      
  • Minkähän laisia päästöjä aiheuttaa dieseleiden katalysaattoreiden puhdistustoimenpide nyrkkipajoissa puhalluslampulla 2-3 tuntia jota taksit harrastavat kulujen pienentämiseksi kun eivät raski ostaa uusia.

    Sitten on nämä
    Meiltä löytyy apu myös DPF, EGR ja Adblue ongelmiin. Soita ja kysy juuri sinun ajoneuvosi sopivaa ratkaisua.

    Jos haluat saada Adblue-liuoksen kulutuksen pienemmäksi ajoneuvostasi, tai koko järjestelmän pois käytöstä, voimme tehdä sen ohjelmoimalla ajoneuvosi ECUa. Hyötysi tästä on, että voit edelleen käyttää alkuperäistä liuosta järjestelmässäsi vähäisemmällä kulutuksella, tai voit jättää sen kokonaan pois. Tämä toimenpide ei vaaranna ajoneuvosi toimivuutta tai sen kestävyyttä. ECU pystytään ohjelmoimaan siten, ettei muutostyötä pystytä havaitsemaan missään merkkiliikkeessä tai huollossa. Muutostyöstä ei jää myöskään minkäänlaista vikakoodia.

    https://www.chip-tuning.fi/adblue

      
  • muokattu 14.01.2020 20:43

    tracktest
    sun käpylisäke on vaarallisesti surkastunu.

    Turun kaupunkiliikenteen bussit ei tarjoa vuoroja Rovaniemelle sen enempää kuin kuin Helsingin HSL:n Pohjolan Liikenteen sähköbussitkaan, jotka ovat Helsingissä toimineet erittäin hyvin ja tulleet selvästi halvemmaksi pyörittää paikallisliikennettä.

    Bussit ovat energiapihejä
    Sähköbussit kuluttavat energiaa 75 prosenttia vähemmän kuin dieselillä kulkevat linja-autot. Sähkö, jolla Pohjolan Liikenteen bussit kulkevat, on tuotettu vesivoimalla.

    ”Joukkoliikenteen suosiminen on jo itsessään ekoteko, mutta kun liikennöinti tapahtuu sähköbusseilla, on ympäristövaikutus vieläkin merkittävämpi. Näiden 30 bussin käyttöönoton myötä esimerkiksi hiilidioksidipäästöjä jää syntymättä 5 miljoonaa kiloa vuodessa”, Alanko sanoo.

    ”Sähköbussit tukevat erinomaisesti HSL:n strategiaa, jossa kestävä kehitys, ympäristöystävällisyys ja päästöttömyys ovat keskeisellä sijalla”, Anttila kertoo.

    https://www.hsl.fi/uutiset/2019/helsingin-seudun-linjoille-tulee-30-uutta-tayssahkobussia-17915

      
  • Olen ollut pitkään mukana jotta voin sanoa sinusta suoralta kädeltä tämän, Topi27 olet pelkkä huono trolli. Voit jatkaa jutustelua ja trollausta keskenäsi.

      
  • Moderaattorille pieni vinkki. Topi27 ulos.

      
  • Moottori-lehti 16.4.2019.

    "Typenoksidipäästöt terveydelle haitallisia

    Tieliikenteen typenoksidipäästöt (NOx) ovat vähentyneet tiukempien päästönormien ja puhdistuslaitteistojen ansiosta. Suurin ongelma ovat typpidioksidi (NO₂) -päästöt. Ne eivät ole vähentyneet vaan jopa lisääntyneet.

    Typenoksidipäästöistä terveyshaittoja tuottaa eniten typpidioksidi (NO₂), joka tunkeutuu syvälle hengitysteihin ja aiheuttaa oireita erityisesti lapsille ja astmaatikoille. Typenoksidit tuottavat myös alailmakehän otsonia, joka aiheuttaa silmien, limakalvojen ja hengityselinten ärsytystä.

    VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko: ”Päästökokeessa mitataan typen oksidipäästöjä (NOx), joiden kokonaispäästöt on saatu alenemaan. Ilman laadun kannalta tärkeämmät ovat kuitenkin typpidioksidipäästöt (NO₂), jotka ovat kaupungeissa kasvaneet dieselautojen yleistyessä.

    Dieselautojen hiukkassuodatin vähentää hiukkaspäästöjä, mutta lisää NO₂-päästöjä. Pakokaasupäästöistä mitataan NOx-päästöt, mutta ilmanlaatuvaatimukset koskevat NO₂-päästöjä.”

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Tosiaanko olet onnistunut sulkemaa silmäsi

    Tämä argumentti ei nyt oikein toimi, kun minä viittasin mittaustietoon, jota et joko tuntenut, ymmärtänyt tai siitä välittänyt.

    Minä en huomannut kyllä mitään miettausdataa, joka olisi ollut millään tavalla ristissä kirjoittamani kanssa. Jos olet eri mieltä, niin kerro mikä kirjoittamani ei sovimittauksiisi. Huomaa jo viimein kuitenkin se, että minä en ole missään vaiheessa aloittanut tai osallistunut bensa vs. diesel nettisotaan, jota sinä tyrkytät.

    monet edelleen kuvittelevat yhden ADAC:n erityisen suotuisia NOx-tuloksia antaneen testin perusteella että dieselit ovat lähes nollapäästöisiä

    Ahaa, nyt kun totuus hiukkasista alkaa valjeta sinullekin, siirrät maalitolpat NOxeihin.

    Yleensä kirjoittelet fiksumpia. Nyt tämä koko ränttisi tuntuu olevan niin tunnepitoista, että muistisi tai älysi ei pelaa ollenkaan.

    Unohditko sinä HC ja häkäpäästöt osaamattomuuttasi vai tällä kertaa tahallaan?

    Pitäisikö ne nyt yhdistää jotenkin dieseleihin? Sinä ilmeisesti halauisit kovasti puhua dieseleiden päästöjen sijaan ottemoottoreiden päästöistä. Tuo juttu koski dieseleitä ja minä olen puhunut niistä. Jos nyt sitten on joku pakko vaihtaa puheenaihetta, niin tiedän tasan tarkkaan, että dieselillä jonkinlainen etulyöntiasema noissa päästöissä. Jos kuitenkin katsoo miten esimerkiksi viimeisimmässä TM talvotestissä, niin noiden päästöjen kanssa näyttää homma olevan hallinassa. Kylmänö huonoimkin jäi alle puoleen normista ja lämpimänä ollaan jo sitten mittalaitteen mittaustarkkuuden rajoilla. Ero on valtava, kun NOx:eissa dieseleille 10-20 kertaa normin raja oli arkipäivää.

    Samoin jatkuvasti yritetään kieltää hiukkaspäästöt, jotka ovat kuitenkin todellisuutta.

    En mielestäni kieltänyt mitään, vaan suoritin mittausdataan pohjautuvan vertailun.

    Kun kerran eri mieltä olet, niin kerro toki millaisten moottorien hiukkaspäästöt ovat sinun mielestäsi suurimmat. Keskity nykyautoihin ja erityisesti sinun korostamiisi vaarallisiksi todettuihin pienhiukkasiin?

    Jos nyt luet uudestaan, niin en missään vaiheessa kirjoittanutkaan sinusta. Otat tämän nyt jotenkin käsittämättömän henkilökohtaisesti.

    Jos koet kylmät tosiasiat dieseleiden päästöstä trollaamisena, niin anna mennä ja paina vain päätä syvemmälle puskaan, jos se helpottaa.

    Itse näen asian jokseenkin päinvastoin ja luotan lukijoiden kykyyn löytää eri kirjoittajien tähän aiheeseen tuomat tosiasiat. Kovillepa näyttää ottavan bensamoottorin dieseliä suuremmat pienhiukkaspäästöt, kun pitää ryhtyä järsimään henkilöä.

    Minä vastaan asialliseen viestiin aina asiallisesti, mutta tuollainen riitaa haastava avautuminen ei sitä ansaitse. Noissa faktoissa, jotka yritit kääntää trollaamiseksi, ei ollut mitään sinun henkilöön liittyvää, mutta tulit sivusta, poimit irrallisia asioita ja muutit viestini ajatuksen, jotta pääsit syyttämään trollaamisesta ja vaikka mistä. Asioissa ei ole edelleenkään mitään korjattavaa. Jos on, niin kilometrin mittäisen räntin sijaan voit poimia väärin olevat asiat viestistäni ja kertoa, mitä, niissä on väärin.

      
  • NHB hyväksytkö ajatuksen siitä että autonvalmistajat pyrkivät tulevaisuudessa valmistamaan päästöttömiä polttomoottoriautoja. Tämän asian kanssa tehdään töitä kaiken aikaa sillä dieselauton edut ovat kiistattomat.

      
  • Päästöttömiä polttomoottoriautoja ei ole, eikä tule koskaan olemaankaan.

      
  • Lauseen voinee muotoilla vähemmän tunteita herättäväksi sanoilla vähemmän haitallinen polttomoottoriauto. Itse luotan siihen että hyvin pian näemme päästöttömän polttomoottoriauton. Optimistisena ja positiivisena henkilönä näen asiat aina näin, ihmiskunta viisastuu vuosi vuodelta. Edistyksellinen ajattelu ihmiskunnan hyväksi joka ajattelee myös jälkipolvia on tulevaisuudessa valtavirtaa yhä enenevässä määrin.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Huomaa jo viimein kuitenkin se, että minä en ole missään vaiheessa aloittanut tai osallistunut bensa vs. diesel nettisotaan, jota sinä tyrkytät.

    En tyrkytä. Siteeraan vielä uudelleen postia, johon vastasit, mutta jätit tämän näköjään lukematta:

    "Uskonsodat eri päästöjen merkityksestä eivät muuta sitä tosiasiaa, että ilma ei puhdistu polttomoottorilla ajaen"

    Postisi 13.1.2019 kello 22:43 on melko jeesustelua dieselin hiukkaspäästöillä, tietäen hiukkaspäästöt nimenomaan bensamoottorin ongelmaksi, jota suuri osa valmistajista ei ole edes yrittänyt ratkaista.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Huomaa jo viimein kuitenkin se, että minä en ole missään vaiheessa aloittanut tai osallistunut bensa vs. diesel nettisotaan, jota sinä tyrkytät.

    En tyrkytä. Siteeraan vielä uudelleen postia, johon vastasit, mutta jätit tämän näköjään lukematta:

    "Uskonsodat eri päästöjen merkityksestä eivät muuta sitä tosiasiaa, että ilma ei puhdistu polttomoottorilla ajaen"

    Postisi 13.1.2019 kello 22:43 on melko jeesustelua dieselin hiukkaspäästöillä, tietäen hiukkaspäästöt nimenomaan bensamoottorin ongelmaksi, jota suuri osa valmistajista ei ole edes yrittänyt ratkaista.

    Kyllä tyrkytät. Miksi vastaisin tuollaiseem lauseeseen, joka ei millään tavalla liity kirjoituksiini. En minä ole väittämyt minkään moottorin puhdistavan ilmaa. Tuo olkiukko on vain mielikuvituksesi luomus, josta et näköjään pysty päästämään irti vieläkään, vaan jankkaat samaa huhaata. Mitä ja missä keskustelussa olen tuohon aikaan postannut? Tämä näköjään menee koko ajan vain kummallisemmaksi. Olen aina ihmetellyt tyyppejä, jotka alkavat lisäilemään omiaan muiden kirjoituksiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit