Fordin sähköauto Mustang Mach-E taitaa hätyytellä Teslan rangea.
"Toimintamatka on joka tapauksessa pitkä: suurakkuisen takavetomallin kerrotaan tähtäävän WLTP-syklissä jopa 600 kilometrin matkaan. Edullisin takavetoinen 75,7 kWh versio liikkuu sekin mainiot 450 kilometriä."
Miten noita kosketusnäyttöjä voi käyttää kun ne ovat melkein metrin etäisyydellä. Vai onko kyseessä identtiset näytöt kuskille ja repsikalle. Joka tapauksessa kuskin näytön pitäisi olla lähempänä jos se on kosketusnäyttö.
@▫️ kirjoitti:
Miten noita kosketusnäyttöjä voi käyttää kun ne ovat melkein metrin etäisyydellä. Vai onko kyseessä identtiset näytöt kuskille ja repsikalle. Joka tapauksessa kuskin näytön pitäisi olla lähempänä jos se on kosketusnäyttö.
Tässä suht kokonaisvaltainen testaus autosta ja näytön käyttölogiikkaa demotaan kohdasta 14:14 alkaen.
Ideana näyttäisi siis olevan se, että kuljettaja voi näpytellä omalla puolellaan olevaa näyttöä ja tarvittaessa heittää sillä näkyvän kuvan etumatkustajan puoleiseen näyttöön ja sieltä takaisin. Eli ei ole tarvis kurotella sinne kauemmas.
En jaksanut katsoa koko videota, mutta kyllähän tuossa selvästi on monia asioita mietitty huolella. Esim peilit on toteutettu kameroiden avulla. "Sivupeilit" näyttäisivät olevan Audin toteutusta fiksumman oloiset ja peruutuspeilin näkymä on vivusta napsauttamalla mahdollista vaihtaa kameranäkymän ja peilin välillä.
Jos nyt tuohon hintaan ei takerruta, niin eniten mietityttää latauspistokkeen sijoittaminen tuollaisen ihme lokeron pohjalle. Toimii varmaan todella kivasti Suomen talvessa..? Noh, noihin on jo kehitelty erilaisia (magneettikiinnitteisiä) suojakankaita, jotka pujotetaan latauskaapelin ympäri suojaamaan liitintä lumelta ja jäältä.
Mazda MX-30 on myös tulossa kohta kiinnostavaan hintaan. Alkuun auto ei kiinnostanut pätkääkään lyhyen toimintamatkansa takia, mutta sitten tulin ajatelleeksi asiaa tarkemmin: päivittäinen edestakainen työmatkani on 80 km ja perheessä tulee jatkossakin olemaan kaksi autoa. Miksei siis edullinen lyhyen toimintamatkan sähköauto työ- ja kauppamatkoihin ja bensalla käyvä pitempiä reissuja varten (sekä niille päiville, kun yhteinen työmatka vaimon kanssa ei sovi aikatauluihin)?
auto on vain takavetoinen eli ei ole lainkaan
nelivetoa
akku on vain 74 kWh
valmistetaan vain Kiinassa
Totta, outoa että tulee ainakin alussa vain takavetoisena, mutta vaikka pieni akku sille luvataan kohtuu hyvää rangea. Parempi silti taka kuin etuvetoinen!
auto on vain takavetoinen eli ei ole lainkaan
nelivetoa
akku on vain 74 kWh
valmistetaan vain Kiinassa
Totta, outoa että tulee ainakin alussa vain takavetoisena, mutta vaikka pieni akku sille luvataan kohtuu hyvää rangea. Parempi silti taka kuin etuvetoinen!
Sähkömoottorin vetoa on niin helppo kontrolloida tarkasti, että vetopito ei ole yhtä iso ongelma kuin polttomoottorillisissa. Senkin vuoksi itse ymmärrän hyvin, miksi sähköautoon ei automaattisesti laiteta toista vetävää akselia syömään kallisarvoista rangea ja hidastamaan latausnopeuksia.
@NHB kirjoitti:
Sähkömoottorin vetoa on niin helppo kontrolloida tarkasti, että vetopito ei ole yhtä iso ongelma kuin polttomoottorillisissa. Senkin vuoksi itse ymmärrän hyvin, miksi sähköautoon ei automaattisesti laiteta toista vetävää akselia syömään kallisarvoista rangea ja hidastamaan latausnopeuksia.
Juuri tästä syystä odotan mielenkiinnolla sähköisiä voimalinjoja. "Kova" voimalinja ilman toivomuslaatikoita palauttaa voimalinjan kontrollin kuljettajalle, mutta suunnilleen oikein tasapainotetussa autossa ja nykyajan elektroniikkaohjatun suojelusenkelin turvaamana. 1970-luvun C-Kadettia ei ole yhtään ikävä, paitsi että signaalikeltaisen ja mustan väriyhdistelmänä GT/E coupe kelpaisi kyllä kesäautoksi.
Juuri tästä syystä odotan mielenkiinnolla sähköisiä voimalinjoja. "Kova" voimalinja ilman toivomuslaatikoita palauttaa voimalinjan kontrollin kuljettajalle, mutta suunnilleen oikein tasapainotetussa autossa ja nykyajan elektroniikkaohjatun suojelusenkelin turvaamana.
Toyotalla on jo laaja mallisto ja Lexuksella on lisää.
Olen antanut itselleni tällä palstalla kertoa, että nopea kiihdytys ei vie ylimääräistä sähköä suhteessa maltillisempaan.
Citikan tila-autosta kertovassa artikkelissa sanotaan että 100 kilowattisen moottorin voi säätää pienemmällekin jos haluaa säästää sähköä.
"Jos haluaa säästää sähköä, voi valita Power-ajotilan sijaan Normalin, jolloin tehoa on käytössä 80 kilowattia tai Eco-ajotilan, jonka kanssa pitää tyytyä 60 kilowatin tehoon. Kaikkien kolmen kanssa huippunopeus on rajoitettu 130 km/h."
Millä mekanismilla sitä sähköä säästyy jos ensin mainittu asia pitää paikkansa?
@M880 kirjoitti:
Olen antanut itselleni tällä palstalla kertoa, että nopea kiihdytys ei vie ylimääräistä sähköä suhteessa maltillisempaan.
Citikan tila-autosta kertovassa artikkelissa sanotaan että 100 kilowattisen moottorin voi säätää pienemmällekin jos haluaa säästää sähköä.
"Jos haluaa säästää sähköä, voi valita Power-ajotilan sijaan Normalin, jolloin tehoa on käytössä 80 kilowattia tai Eco-ajotilan, jonka kanssa pitää tyytyä 60 kilowatin tehoon. Kaikkien kolmen kanssa huippunopeus on rajoitettu 130 km/h."
Millä mekanismilla sitä sähköä säästyy jos ensin mainittu asia pitää paikkansa?
Tehoa ja sähkönkulutusta voi säätää helpomminkin - kaasupolkimella.
@M880 kirjoitti:
Olen antanut itselleni tällä palstalla kertoa, että nopea kiihdytys ei vie ylimääräistä sähköä suhteessa maltillisempaan.
Citikan tila-autosta kertovassa artikkelissa sanotaan että 100 kilowattisen moottorin voi säätää pienemmällekin jos haluaa säästää sähköä.
"Jos haluaa säästää sähköä, voi valita Power-ajotilan sijaan Normalin, jolloin tehoa on käytössä 80 kilowattia tai Eco-ajotilan, jonka kanssa pitää tyytyä 60 kilowatin tehoon. Kaikkien kolmen kanssa huippunopeus on rajoitettu 130 km/h."
Millä mekanismilla sitä sähköä säästyy jos ensin mainittu asia pitää paikkansa?
Kuormituspisteitä optimoimalla saanee pientä säästöä ja jos kiihdyttää hitaammin samaan tai alempaan huippunopeuteen, niin ajovastuksen laskevat keskinopeuden laskiessa.
Skoda Enyaq, 500 kilometrin toimintasäde.
VW 1D4 ilman maskeerausta.
https://www.bytbil.com/nyheter/forsta-bilden-nya-volkswagen-id-4-utan-maskering-28204
Fiat 500e on viissin tulossa myös tänä vuonna. Mitä noi ID3 ja 4 on? Volkkareita vai?
ei kyllä innosta nämä sähköautot yhtään.
BMW:ltä tulee ix3-sähköauto.
Haitat:
auto on vain takavetoinen eli ei ole lainkaan
nelivetoa
akku on vain 74 kWh
valmistetaan vain Kiinassa
Fordin sähköauto Mustang Mach-E taitaa hätyytellä Teslan rangea.
"Toimintamatka on joka tapauksessa pitkä: suurakkuisen takavetomallin kerrotaan tähtäävän WLTP-syklissä jopa 600 kilometrin matkaan. Edullisin takavetoinen 75,7 kWh versio liikkuu sekin mainiot 450 kilometriä."
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ford-mustangin-saa-nyt-alle-50-000-eurolla-ja-se-on-sahkoinen-katumaasturi/?fbclid=IwAR0RR7u8T9-IbIvOFLqLBZo3z-1fvw9P7-dJsmdxadqGXG1n0VR3W81YeGo
Honda e:n myynti aloitettu Suomessakin. Ihan kivan oloinen kauppakassi, mutta hinta on valitettavasti täysin järjetön.
https://cars.honda.fi/new/honda-e/overview
Miten noita kosketusnäyttöjä voi käyttää kun ne ovat melkein metrin etäisyydellä. Vai onko kyseessä identtiset näytöt kuskille ja repsikalle. Joka tapauksessa kuskin näytön pitäisi olla lähempänä jos se on kosketusnäyttö.
Tässä suht kokonaisvaltainen testaus autosta ja näytön käyttölogiikkaa demotaan kohdasta 14:14 alkaen.
Ideana näyttäisi siis olevan se, että kuljettaja voi näpytellä omalla puolellaan olevaa näyttöä ja tarvittaessa heittää sillä näkyvän kuvan etumatkustajan puoleiseen näyttöön ja sieltä takaisin. Eli ei ole tarvis kurotella sinne kauemmas.
En jaksanut katsoa koko videota, mutta kyllähän tuossa selvästi on monia asioita mietitty huolella. Esim peilit on toteutettu kameroiden avulla. "Sivupeilit" näyttäisivät olevan Audin toteutusta fiksumman oloiset ja peruutuspeilin näkymä on vivusta napsauttamalla mahdollista vaihtaa kameranäkymän ja peilin välillä.
Jos nyt tuohon hintaan ei takerruta, niin eniten mietityttää latauspistokkeen sijoittaminen tuollaisen ihme lokeron pohjalle. Toimii varmaan todella kivasti Suomen talvessa..? Noh, noihin on jo kehitelty erilaisia (magneettikiinnitteisiä) suojakankaita, jotka pujotetaan latauskaapelin ympäri suojaamaan liitintä lumelta ja jäältä.
Mazda MX-30 on myös tulossa kohta kiinnostavaan hintaan. Alkuun auto ei kiinnostanut pätkääkään lyhyen toimintamatkansa takia, mutta sitten tulin ajatelleeksi asiaa tarkemmin: päivittäinen edestakainen työmatkani on 80 km ja perheessä tulee jatkossakin olemaan kaksi autoa. Miksei siis edullinen lyhyen toimintamatkan sähköauto työ- ja kauppamatkoihin ja bensalla käyvä pitempiä reissuja varten (sekä niille päiville, kun yhteinen työmatka vaimon kanssa ei sovi aikatauluihin)?
Totta, outoa että tulee ainakin alussa vain takavetoisena, mutta vaikka pieni akku sille luvataan kohtuu hyvää rangea. Parempi silti taka kuin etuvetoinen!
Niin, sähköautot palauttavat autoilun perinteet kunniaan kun ne ovat takavetoisia.
Talvella tosin varmaan saa olla kaasupolkimen kanssa varovainen ettei sudi.
BMW i3-sähköautoissa on ARB-luistonestojärjestelmä.
Sähkömoottorin vetoa on niin helppo kontrolloida tarkasti, että vetopito ei ole yhtä iso ongelma kuin polttomoottorillisissa. Senkin vuoksi itse ymmärrän hyvin, miksi sähköautoon ei automaattisesti laiteta toista vetävää akselia syömään kallisarvoista rangea ja hidastamaan latausnopeuksia.
Vielä kun niihin saisi takamoottorisen kuplan, simcan, fiatin, rellun ym. ajo ominaisuudet niin nostalgia olisi valmis.
Skoda 110R sähköllä, nam!
Juuri tästä syystä odotan mielenkiinnolla sähköisiä voimalinjoja. "Kova" voimalinja ilman toivomuslaatikoita palauttaa voimalinjan kontrollin kuljettajalle, mutta suunnilleen oikein tasapainotetussa autossa ja nykyajan elektroniikkaohjatun suojelusenkelin turvaamana. 1970-luvun C-Kadettia ei ole yhtään ikävä, paitsi että signaalikeltaisen ja mustan väriyhdistelmänä GT/E coupe kelpaisi kyllä kesäautoksi.
Toyotalla on jo laaja mallisto ja Lexuksella on lisää.
Olen antanut itselleni tällä palstalla kertoa, että nopea kiihdytys ei vie ylimääräistä sähköä suhteessa maltillisempaan.
Citikan tila-autosta kertovassa artikkelissa sanotaan että 100 kilowattisen moottorin voi säätää pienemmällekin jos haluaa säästää sähköä.
"Jos haluaa säästää sähköä, voi valita Power-ajotilan sijaan Normalin, jolloin tehoa on käytössä 80 kilowattia tai Eco-ajotilan, jonka kanssa pitää tyytyä 60 kilowatin tehoon. Kaikkien kolmen kanssa huippunopeus on rajoitettu 130 km/h."
Millä mekanismilla sitä sähköä säästyy jos ensin mainittu asia pitää paikkansa?
Tehoa ja sähkönkulutusta voi säätää helpomminkin - kaasupolkimella.
Kuormituspisteitä optimoimalla saanee pientä säästöä ja jos kiihdyttää hitaammin samaan tai alempaan huippunopeuteen, niin ajovastuksen laskevat keskinopeuden laskiessa.