Mullistava keksintö autoihin: 10 kertaa akkua parempi, 30 kertaa vetyä halvempi, tankkiin puhdasta v

27 kommenttia

Mullistava keksintö autoihin: 10 kertaa akkua parempi, 30 kertaa vetyä halvempi, tankkiin puhdasta vettä

Fraunhoferin tutkimusinstituutti on jo alkanut rakentaa koetehdasta. Instituutin mukaan tahnan jakeluverkosto rakentuisi murto-osalla vetykaasun vaatimasta hinnasta.

Mahtaako tuon tahnakeksinnön skaalautuminen onnistua ja missä ajassa.
Valmistuuko ennenkuin akut paranevat selvästi.
Paljon ainakin luvataan.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c099382a-85fd-4a4b-a623-f8908c90b2d3

  
  • Tuossa on ilmeisesti ratkaistu vedyn varastoinnin ongelma, ainakin joltain osin. Vielä pitäisi keksiä, miten se vedyn massatuotanto saadaan taloudellisesti ja ekologisesti kestäväksi.

    Tästä innovaatiosta olisi mielenkiintoista lukea hieman tarkempaa kuvausta. Tutkin tuota aiemmin jonkin verran ja ainakin vanhemmissa malleissa reaktion käynnistäminen vaati veden lämmittämistä reilu 300-asteiseksi höyryksi. Tiedä sitten, ovatko tässä keksineet tuohonkin jotain uutta.

      
  • muokattu 17.03.2021 19:27

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tuossa on ilmeisesti ratkaistu vedyn varastoinnin ongelma, ainakin joltain osin. Vielä pitäisi keksiä, miten se vedyn massatuotanto saadaan taloudellisesti ja ekologisesti kestäväksi.

    Tästä innovaatiosta olisi mielenkiintoista lukea hieman tarkempaa kuvausta. Tutkin tuota aiemmin jonkin verran ja ainakin vanhemmissa malleissa reaktion käynnistäminen vaati veden lämmittämistä reilu 300-asteiseksi höyryksi. Tiedä sitten, ovatko tässä keksineet tuohonkin jotain uutta.

    Kun tuossa puhutaan vetyä 30 kertaa halvempi niin mistä tuo ero voi johtua. Kyllähän tuossa sanotaan prosessissa puolet vedystä tulevan tankkiin varastoidusta vedestä, mutta riittääkö se halventamaan 30 kertaisesti.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    Kun tuossa puhutaan vetyä 30 kertaa halvempi niin mistä tuo ero voi johtua. Kyllähän tuossa sanotaan prosessissa puolet vedystä tulevan tankkiin varastoidusta vedestä, mutta riittääkö se halventamaan 30 kertaisesti.

    Hydridin ja veden reagoidessa syntyvästä vedystä puolet on peräisin suoraan tahnasta, toinen puoli vedestä. Reaktioyhtälö on MgH₂ + 2 H₂O --> 2 H₂ + Mg(OH)₂ .

    Näin syntyvä vety voidaan kuluttaa polttomoottorissa, mutta energiataloudellisesti viisaampaa on käyttää polttokennoa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    Kun tuossa puhutaan vetyä 30 kertaa halvempi niin mistä tuo ero voi johtua. Kyllähän tuossa sanotaan prosessissa puolet vedystä tulevan tankkiin varastoidusta vedestä, mutta riittääkö se halventamaan 30 kertaisesti.

    Hydridin ja veden reagoidessa syntyvästä vedystä puolet on peräisin suoraan tahnasta, toinen puoli vedestä. Reaktioyhtälö on MgH₂ + 2 H₂O --> 2 H₂ + Mg(OH)₂ .

    Näin syntyvä vety voidaan kuluttaa polttomoottorissa, mutta energiataloudellisesti viisaampaa on käyttää polttokennoa.

    Ja mihin tämä oli vastaus :neutral:

      
  • NHBNHB
    muokattu 18.03.2021 03:28

    @Topi27 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    Kun tuossa puhutaan vetyä 30 kertaa halvempi niin mistä tuo ero voi johtua. Kyllähän tuossa sanotaan prosessissa puolet vedystä tulevan tankkiin varastoidusta vedestä, mutta riittääkö se halventamaan 30 kertaisesti.

    Hydridin ja veden reagoidessa syntyvästä vedystä puolet on peräisin suoraan tahnasta, toinen puoli vedestä. Reaktioyhtälö on MgH₂ + 2 H₂O --> 2 H₂ + Mg(OH)₂ .

    Näin syntyvä vety voidaan kuluttaa polttomoottorissa, mutta energiataloudellisesti viisaampaa on käyttää polttokennoa.

    Ja mihin tämä oli vastaus :neutral:

    Se on vastaus kyseisen nimimerkin maniaan kopioida muiden kirjoituksia ja julkaista niitä ominaan tällä palstalla.

      1
  • @Topi27 kirjoitti:

    Kun tuossa puhutaan vetyä 30 kertaa halvempi niin mistä tuo ero voi johtua.

    Tahnan varastointi ja pumppaus ei nimittäin vaatisi samanlaista kallista laitteistoa kuin kaasumaisen vedyn.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Se on vastaus kyseisen nimimerkin maniaan kopioida muiden kirjoituksia ja julkaista niitä ominaan tällä palstalla.

    NHB on hyvin kärttyinen kun vety tulee, hänen ennakkoväitteistä huolimatta.

      
  • muokattu 18.03.2021 07:57

    Ei se mönjä ole 30 kertaa vetyä halvempi, vaan jakeluinfra. Se ei ole kovin ihmeellistä, jos tuota tököttiä voi tunkea tankkiin sellaisenaan ilman paineistusta, jäähdytystä ja mitä näitä nyt on.

    Missään ei käsittääkseni otettu kantaa siihen miten kallista sen tekeminen on.

      1
  • Moottoriuutiset
    Osa vedystä tulee vesitankista

    Ajoneuvossa pastaa työnnetään patruunasta männän avulla eteenpäin. Kun ajoneuvon tankista lisätään vettä pastaan, kemiallinen reaktio vapauttaa vetyä, jonka määrää sitten ohjataan polttokennolle tarpeen mukaan.

    Varsinainen juju on siinä, että vain puolet vedystä tulee tehopastasta, ja loput säiliön vedestä.

    Entä sitten kun tulee pakkanen, vesihän tunnetusti jäätyy, pakkasnestettä sekaan, ehkä toimii.

      
  • muokattu 18.03.2021 09:07

    @Topi27 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tuossa on ilmeisesti ratkaistu vedyn varastoinnin ongelma, ainakin joltain osin. Vielä pitäisi keksiä, miten se vedyn massatuotanto saadaan taloudellisesti ja ekologisesti kestäväksi.

    Tästä innovaatiosta olisi mielenkiintoista lukea hieman tarkempaa kuvausta. Tutkin tuota aiemmin jonkin verran ja ainakin vanhemmissa malleissa reaktion käynnistäminen vaati veden lämmittämistä reilu 300-asteiseksi höyryksi. Tiedä sitten, ovatko tässä keksineet tuohonkin jotain uutta.

    Kun tuossa puhutaan vetyä 30 kertaa halvempi niin mistä tuo ero voi johtua. Kyllähän tuossa sanotaan prosessissa puolet vedystä tulevan tankkiin varastoidusta vedestä, mutta riittääkö se halventamaan 30 kertaisesti.

    Tuo "30x vetyä halvempi" liittyy tankkausasemiin, joihin ei tarvitsisi tehdä paineistuksia yms. Normaali vetyasemahan on järkyttävän kallis laitos plus räjähdysaltis. Joka tapauksessa tuon magnesiumhybridin valmistukseen tarvitaan vetyä, jonka valmistus on se ongelma.

    Paremmuus patterisähköön verrattuna on suurempi energiatiheys, mutta mainosteksteissä mainittu 10x on liioittelua. Teslan uusien 4680-kennojen myötä ero on 4x, joka tietysti on suuri sekin.

    Suomessahan tuolla keksinnöllä ei tee Esson baarin mukaan yhtään mitään, koska sen käyttölämpötilan alaraja on -30, joka on täysin normaali ja yleinen olosuhde täällä.

    Vakavasti puhuen suurin rajoitus nopealla vilkaisulla (siis vedyn valmistuksen lisäksi) on se, että tahnan avulla saadaan tuotettua maksimissaan 10 kW teho. Tuolla ei henkilöautoliikenteessä läpimurtoja tehdä, mutta sitähän tutkijat eivät ole väittäneetkään, vaikka täällä keltainen lehdistö otsikoikin kissan kokoisin kirjaimin asian nimenomaan siltä kulmalta. Keksinnön käyttökohteet ovat sähkömopoissa, droneissa ja muissa keveissä härveleissä, sekä sitten tietysti kiinteissä kohteissa energiavarastona.

    Autossa tuon käyttö vaatisi joka tapauksessa akkua bufferiksi, jotta moottorille saadaan riittävästi tehoa, eli ihan samaan tapaan kuin vetykaasuautoissa.

    Lisätietoja:
    https://www.ifam.fraunhofer.de/content/dam/ifam/en/documents/dd/Infoblätter/Power_on_demand_by_MgH2_hydrolysis_fraunhofer_ifam_dresden.pdf

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tuossa on ilmeisesti ratkaistu vedyn varastoinnin ongelma, ainakin joltain osin. Vielä pitäisi keksiä, miten se vedyn massatuotanto saadaan taloudellisesti ja ekologisesti kestäväksi.

    Tästä innovaatiosta olisi mielenkiintoista lukea hieman tarkempaa kuvausta. Tutkin tuota aiemmin jonkin verran ja ainakin vanhemmissa malleissa reaktion käynnistäminen vaati veden lämmittämistä reilu 300-asteiseksi höyryksi. Tiedä sitten, ovatko tässä keksineet tuohonkin jotain uutta.

    Kun tuossa puhutaan vetyä 30 kertaa halvempi niin mistä tuo ero voi johtua. Kyllähän tuossa sanotaan prosessissa puolet vedystä tulevan tankkiin varastoidusta vedestä, mutta riittääkö se halventamaan 30 kertaisesti.

    Tuo "30x vetyä halvempi" liittyy tankkausasemiin, joihin ei tarvitsisi tehdä paineistuksia yms. Normaali vetyasemahan on järkyttävän kallis laitos plus räjähdysaltis. Joka tapauksessa tuon magnesiumhybridin valmistukseen tarvitaan vetyä, jonka valmistus on se ongelma.

    Paremmuus patterisähköön verrattuna on suurempi energiatiheys, mutta mainosteksteissä mainittu 10x on liioittelua. Teslan uusien 4680-kennojen myötä ero on 4x, joka tietysti on suuri sekin.

    Suomessahan tuolla keksinnöllä ei tee Esson baarin mukaan yhtään mitään, koska sen käyttölämpötilan alaraja on -30, joka on täysin normaali ja yleinen olosuhde täällä.

    Vakavasti puhuen suurin rajoitus nopealla vilkaisulla (siis vedyn valmistuksen lisäksi) on se, että tahnan avulla saadaan tuotettua maksimissaan 10 kW teho. Tuolla ei henkilöautoliikenteessä läpimurtoja tehdä, mutta sitähän tutkijat eivät ole väittäneetkään, vaikka täällä keltainen lehdistö otsikoikin kissan kokoisin kirjaimin asian nimenomaan siltä kulmalta. Keksinnön käyttökohteet ovat sähkömopoissa, droneissa ja muissa keveissä härveleissä, sekä sitten tietysti kiinteissä kohteissa energiavarastona.

    Autossa tuon käyttö vaatisi joka tapauksessa akkua bufferiksi, jotta moottorille saadaan riittävästi tehoa, eli ihan samaan tapaan kuin vetykaasuautoissa.

    Lisätietoja:
    https://www.ifam.fraunhofer.de/content/dam/ifam/en/documents/dd/Infoblätter/Power_on_demand_by_MgH2_hydrolysis_fraunhofer_ifam_dresden.pdf

    Autoissa sen siis voisi jättää itsekseen latailemaan alkua 10kW teholla. Itseltavaa siis, kun vain muistaa tankata 😊

      1
  • Juu, polttokenno on käytännössä range extender, jolla ladataan ajoakkua.

      
  • @M880 kirjoitti:

    Autoissa sen siis voisi jättää itsekseen latailemaan alkua 10kW teholla. Itseltavaa siis, kun vain muistaa tankata 😊

    Moottoriuutiset.fi
    Tehopastassa on valtava energian varastointitiheys, merkittävästi parempi kuin vedyn korkeapainetankkien ja jopa 10 kertaa korkeampi kuin akkujen.
    Lisäksi tankkaaminen on helppoa: poistetaan tyhjä patruuna ja laitetaan täysi tilalle. Lisäksi täytetään vesitankki vedellä. Molemmat toimenpiteet voidaan tehdä myös kotona

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Suomessahan tuolla keksinnöllä ei tee Esson baarin mukaan yhtään mitään, koska sen käyttölämpötilan alaraja on -30, joka on täysin normaali ja yleinen olosuhde täällä.

    :-)
    taitaa nykyisin markkinoilla olevat polttokennot hyytyä jo puolessa tuosta, mutta toki jos vety poltetaan polttomoottorissa.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    taitaa nykyisin markkinoilla olevat polttokennot hyytyä jo puolessa tuosta, mutta toki jos vety poltetaan polttomoottorissa.

    6.02.2020
    Norjalainen tukkukauppa ASKO aloitti jakeluliikenteen neljällä polttokennokäyttöisellä Scanialla Trondheimissa.
    ”Vetykaasu on kiinnostava vaihtoehto pitkän matkan kuljetusten sähköistämisessä, ja ensitestit osoittavat, että tekniikka toimii hyvin myös kylmissä olosuhteissa.

      
  • muokattu 18.03.2021 15:06

    Ajatuksena tämä muistuttaa paljolti metanolin käyttöä eli pystytään kuljettamaan ja varastoimaan vetyä kätevästi. Tiedotteessa ei mainittu vedystä vetyyn energiatehokkuutta tai reagoiko tahna ilmankosteuden kanssa. Metanolin etuna on matala viskositeetti, eikä tarvita vesitankkia ja ilmakehää voi käyttää hiilen paluureittinä, joten prosessin sivutuotteita ei tarvitse erikseen kuljettaa takaisin. Metanolia joudutaan joka tapauksessa tuottamaan suuria määriä kemianteollisuuden raaka-aineeksi.

      2
  • Se on 💯varma ettei sähkömoottori jää vain sähkötolpan vangiksi, kaikkia kortteja ei ole vielä jaettu.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Suomessahan tuolla keksinnöllä ei tee Esson baarin mukaan yhtään mitään, koska sen käyttölämpötilan alaraja on -30, joka on täysin normaali ja yleinen olosuhde täällä.

    :-)
    taitaa nykyisin markkinoilla olevat polttokennot hyytyä jo puolessa tuosta, mutta toki jos vety poltetaan polttomoottorissa.

    Muistaaksi Toyota on luvannut uusimman Mirain käynnistyvän aina tuohon 30 pakkaseen asti.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Suomessahan tuolla keksinnöllä ei tee Esson baarin mukaan yhtään mitään, koska sen käyttölämpötilan alaraja on -30, joka on täysin normaali ja yleinen olosuhde täällä.

    :-)
    taitaa nykyisin markkinoilla olevat polttokennot hyytyä jo puolessa tuosta, mutta toki jos vety poltetaan polttomoottorissa.

    Muistaaksi Toyota on luvannut uusimman Mirain käynnistyvän aina tuohon 30 pakkaseen asti.

    Eiköhän tuo ongelma ole ratkaistu aikoja sitten.
    Suurempi ogelma on pollttokennojen hyötysuhde ja vedyntuotannon hyötysuhde (60%) paljon energiaa hukkataan verrattuna sähköautoon..mutta huomattavasti parempi kuin polttiksilla.

      
  • @SEK kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Suomessahan tuolla keksinnöllä ei tee Esson baarin mukaan yhtään mitään, koska sen käyttölämpötilan alaraja on -30, joka on täysin normaali ja yleinen olosuhde täällä.

    :-)
    taitaa nykyisin markkinoilla olevat polttokennot hyytyä jo puolessa tuosta, mutta toki jos vety poltetaan polttomoottorissa.

    Muistaaksi Toyota on luvannut uusimman Mirain käynnistyvän aina tuohon 30 pakkaseen asti.

    Eiköhän tuo ongelma ole ratkaistu aikoja sitten.

    >

    Siis tuo on ihan viimeisimmän ja varsin tuoreen Mirain ominaisuus.

      1
  • Realisti

    VASTAUS: Tämän talven sähköautovertailussa oli harvakseltaan kunnon pakkasia, mutta 20 asteen pakkasta sentään hätyyteltiin muutaman kerran. Tällä ei ollut merkittävää vaikutusta autojen toimintaan.

    Viime vuonna pakkanen paukkui enemmän, ja kriittiset mittauksetkin päästiin tekemään hieman kylmemmässä säässä. Mittauksiin ja laskentaan perustuvat toimintamatkat asettuivat silloin kuitenkin samalle tasolle tämän vuoden tulosten kanssa.

    Kirpeä 30 asteen pakkanen vaikuttaa takuulla toimintamatkaan jo enemmän, sillä silloin selvästi suurempi osa sähköstä kuluu ohjaamon lämmittämiseen. Kovimmissa pakkasissa pitää myös huomioida, että pikalataustehot jäävät matalammiksi, ja latauksen alussa voi kulua tovi pelkkään akun lämmittämiseen.

    Kova pakkanen voi olla sähköautoille vaarallinen, jos ne esimerkiksi seisovat pitkiä aikoja pysäköitynä, ilman latausjohtoa. Elektrolyytin jäätyminen voi johtaa kennojen täydelliseen rikkoutumiseen, minkä vuoksi joissakin autoissa akkua lämmitetään automaattisesti esimerkiksi 25 pakkasasteen alapuolella. Tämä tietenkin vie virtaa akusta, jos johto ei ole seinässä. Latausjohto on siis tärkeä turvavaruste kaikkein kovimmilla pakkasilla.

    Vety-polttokennoautot eivät kärsi pakkasesta yhtä paljon, mutta niihin liittyvä infra on hankalampaa. Siinä missä sähköautojen lataamisesta vain 10–20 prosenttia tapahtuu julkisessa latauspisteessä, vedystä sata prosenttia pitää tankata julkisella tankkausasemalla. Esimerkiksi vetyautoilua edistävän FuelCellsWorksin mukaan tankkausaseman kustannus on keskimäärin miljoona euroa. Lapin-lomalaiset saattavat joutua odottamaan niitä vielä aika pitkään.

    Jussa Nieminen

    Keskustelun otsikosta löytyy ratkaisu kalliiseen tankkausasemaan.

      
  • Sähköauton yksi kärkiominaisuuksista on kotona tankkaamisen mahdollisuus. Se tekee sähköauton käytöstä todella vaivatonta verrattuna polttomoottorimenopeliin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sähköauton yksi kärkiominaisuuksista on kotona tankkaamisen mahdollisuus. Se tekee sähköauton käytöstä todella vaivatonta verrattuna polttomoottorimenopeliin.

    Moottoriuutiset.fi
    Tehopastassa on valtava energian varastointitiheys, merkittävästi parempi kuin vedyn korkeapainetankkien ja jopa 10 kertaa korkeampi kuin akkujen.
    Lisäksi tankkaaminen on helppoa: poistetaan tyhjä patruuna ja laitetaan täysi tilalle. Lisäksi täytetään vesitankki vedellä. Molemmat toimenpiteet voidaan tehdä myös kotona

      
  • Toissijaisesti voi mietiskellä lämpimikseen, ottaisiko lentävän auton vai vetytuubimenopelin. Ensisijaisesti kannattaa valita niistä, jotka ovat oikeasti olemassa.

      1
  • Juu ei magnesiumhydriditahnaa voi vielä valita, tehdasta vasta rakennetaan, eikä sellaista käyttävää autokaan ole, ja tuleeko koskaan, se jää nähtäväksi. Lehdillä vaan on taipumus uutisoida uusista tuotteista.

      
  • Edelleen tuolla tahnalla saavutetaan sen keksijöiden mukaan max 10 kW teho. Siitä vain innolla odottamaan tuolla toimivia autoja. Saa olla melkoinen kinneri.

    Kotilatausta tuolla ei siis syrjäytetä, mutta käyttöä voisi ehkä löytyä jossain suurkaupunkien keskustoissa asuvien joukossa, joiden autoja säilytetään katujen varsilla, eikä letkuja ole saatavilla.

      
  • Aika näyttää, on sanonta jos kuulostaa liian hyvälle jne. Minusta tahna kuulostaa olevan lähempänä aprillipilaa kuin totta. Polttokennot kyllä tulee, sitä ei estä enää mikään, se miten sillä poltettava tuotetaan on loppupelissä avoin kenttä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit