Sähköauton lataus

23 kommenttia

Oho. Sähköautojen latauspaikat ja apit ja tagit eivät vieläkään toimi yhtä varmasti kuin bensiinin tankkauslaitteet. Ja lisäksi joutuu odottelemaan piiiitkäään ennen kuin akku on täysi.

Sitten kun sähköautoilu vielä yleistyy ja vaikka laitteiden toiminta paranisi, pitää etsiskellä vapaata latauspaikkaa tai odotella siinä vieressä kunnes paikka vapautuu.

Ja sitten vielä latausten hinnoittelu on jo nyt kääntynyt nousuun.
Sähköautoa voi puolustella vain käytön aikaisella ns nollapäästöllä. Latausongelman lisäksi on sähköautoissa vielä talviongelmat. Ja autojen hinnat. En nyt tarkoita niitä joilla on 70-120000 arvoinen sähköauto ja hän voi kotona yön yli latailla akkua.

Kyllä itselataava diesel tai bensahybridi on helppo ja huoleton. Polttoainekulut eivät ylitä sähköauton latauskuluja. Ainut on tuo että ne polttaa fossiilista sen 4 l / 100 km ja sen verran sitte saastuttaa.

Mielenkiintoisinta minusta sähköautoissa on niistä puuttuvien osien määrä. Luettelo on pitkä jos alkaa vaikka bensatankista, pakoputkesta, vaihteistosta, kytkimestä, jakopäästä, öljyistä, ...aina sinne venttilijousiin ja egr laitteisiin ja lambda antureihin ynnä nokka-akselin (minkä? !!! ) asentotunnistimiin, öljyn määrän tunnistimeen ja voi hitto,- mikä niissä sähköautopissa maksaa?

  
  • muokattu 07.06.2021 12:29

    Olen jo itsekin miettinyt useammalla reissulla, jos alla olisikin sähköauto: Esim. nyt koulujen lopettajaisviikonlopulta. Ajomatka juhlapaikalle 370 km, ei aikaa yhteenkään pysähdykseen välillä, sillä lähtöä ei voinut aikaistaa. Moni sähköauto olisi selvinnyt tuosta matkasta hyvin, mutta olisinko kehdannut pyytää juhlapaikassa, juhlittavan kodissa, juhlien alkaessa, jossa piha muutenkin täynnä autoja, sähköautolle latauspaikkaa? Varmaankin heti juhlien jälkeen olisi pitänyt etsiytyä jollekin latauspisteelle? Vastaavia reissuja tulee aina silloin tällöin, jolloin tulee mietittyä miten tästä selviytyisi sähköautolla. Nyt olisi riittänyt 520 km toimintamatka kodin pistokkeelta mökin pistokkeelle osin 120 moottoritietä ja paljon ohituksia sisältäneellä reitillä. (Matkalla olleen bensa-auton ed. tankkauksesta on jo yli 1100 km ja varoitusvalo on vasta syttynyt.)

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Nyt olisi riittänyt 520 km toimintamatka kodin pistokkeelta mökin pistokkeelle osin 120 moottoritietä ja paljon ohituksia sisältäneellä reitillä. (Matkalla olleen bensa-auton ed. tankkauksesta on jo yli 1100 km ja varoitusvalo on vasta syttynyt.)

    Ajatko tuollaiset siirtymät ilman pysähdyksiä ja olisiko matkan varrella ollut yhtään laturia?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Nyt olisi riittänyt 520 km toimintamatka kodin pistokkeelta mökin pistokkeelle osin 120 moottoritietä ja paljon ohituksia sisältäneellä reitillä. (Matkalla olleen bensa-auton ed. tankkauksesta on jo yli 1100 km ja varoitusvalo on vasta syttynyt.)

    Ajatko tuollaiset siirtymät ilman pysähdyksiä ja olisiko matkan varrella ollut yhtään laturia?

    Tuo 370 km ilman pysähtymismahdollisuutta (ei aikaa). Sitten noin 5 h kyläillen, mutta latausta olisi ollut ehkä noloa pyytää. Sitten 70 km paikkaan, jossa ei latausmahdollisuutta noin kolmeksi tunniksi ja lopuksi noin klo 22:00 50 km mökille, jossa vasta lataus olisi onnistunut hyvin. Matkalla olisi ollut latausmahdollisuuksia, jos vain ei olisi täytynyt matkustaa minuuttiaikataululla.

    Tuo noin 350 km menee tavallisesti muutenkin ilman pysähdyksiä jollei matkalla pidä tai halua käydä jossain.

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Oho. Sähköautojen latauspaikat ja apit ja tagit eivät vieläkään toimi yhtä varmasti kuin bensiinin tankkauslaitteet. Ja lisäksi joutuu odottelemaan piiiitkäään ennen kuin akku on täysi.

    Sitten kun sähköautoilu vielä yleistyy ja vaikka laitteiden toiminta paranisi, pitää etsiskellä vapaata latauspaikkaa tai odotella siinä vieressä kunnes paikka vapautuu.

    Ja sitten vielä latausten hinnoittelu on jo nyt kääntynyt nousuun.
    Sähköautoa voi puolustella vain käytön aikaisella ns nollapäästöllä. Latausongelman lisäksi on sähköautoissa vielä talviongelmat. Ja autojen hinnat. En nyt tarkoita niitä joilla on 70-120000 arvoinen sähköauto ja hän voi kotona yön yli latailla akkua.

    Kyllä itselataava diesel tai bensahybridi on helppo ja huoleton. Polttoainekulut eivät ylitä sähköauton latauskuluja. Ainut on tuo että ne polttaa fossiilista sen 4 l / 100 km ja sen verran sitte saastuttaa.

    Mielenkiintoisinta minusta sähköautoissa on niistä puuttuvien osien määrä. Luettelo on pitkä jos alkaa vaikka bensatankista, pakoputkesta, vaihteistosta, kytkimestä, jakopäästä, öljyistä, ...aina sinne venttilijousiin ja egr laitteisiin ja lambda antureihin ynnä nokka-akselin (minkä? !!! ) asentotunnistimiin, öljyn määrän tunnistimeen ja voi hitto,- mikä niissä sähköautopissa maksaa?

    mikä niissä sähköautoissa maksaa?
    Tuotekehitys, nopeasti kehittyvä tekniikka ja (vielä) vähäinen tuotantomäärä.

    Esim.eGolfin oli aika lyhyt ja matkalla hinta putosi reilusti, kun molemmilta puolilta kilpailijat toi uusia sähkäautoja markkinoille.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Nyt olisi riittänyt 520 km toimintamatka kodin pistokkeelta mökin pistokkeelle osin 120 moottoritietä ja paljon ohituksia sisältäneellä reitillä. (Matkalla olleen bensa-auton ed. tankkauksesta on jo yli 1100 km ja varoitusvalo on vasta syttynyt.)

    Ajatko tuollaiset siirtymät ilman pysähdyksiä ja olisiko matkan varrella ollut yhtään laturia?

    Tuo 370 km ilman pysähtymismahdollisuutta (ei aikaa). Sitten noin 5 h kyläillen, mutta latausta olisi ollut ehkä noloa pyytää. Sitten 70 km paikkaan, jossa ei latausmahdollisuutta noin kolmeksi tunniksi ja lopuksi noin klo 22:00 50 km mökille, jossa vasta lataus olisi onnistunut hyvin. Matkalla olisi ollut latausmahdollisuuksia, jos vain ei olisi täytynyt matkustaa minuuttiaikataululla.

    Tuo noin 350 km menee tavallisesti muutenkin ilman pysähdyksiä jollei matkalla pidä tai halua käydä jossain.

    Tarkoitin kyllä tuota lainauksessanikin ollutta 520 kilometrin siirtymää.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Nyt olisi riittänyt 520 km toimintamatka kodin pistokkeelta mökin pistokkeelle osin 120 moottoritietä ja paljon ohituksia sisältäneellä reitillä. (Matkalla olleen bensa-auton ed. tankkauksesta on jo yli 1100 km ja varoitusvalo on vasta syttynyt.)

    Ajatko tuollaiset siirtymät ilman pysähdyksiä ja olisiko matkan varrella ollut yhtään laturia?

    Tuo 370 km ilman pysähtymismahdollisuutta (ei aikaa). Sitten noin 5 h kyläillen, mutta latausta olisi ollut ehkä noloa pyytää. Sitten 70 km paikkaan, jossa ei latausmahdollisuutta noin kolmeksi tunniksi ja lopuksi noin klo 22:00 50 km mökille, jossa vasta lataus olisi onnistunut hyvin. Matkalla olisi ollut latausmahdollisuuksia, jos vain ei olisi täytynyt matkustaa minuuttiaikataululla.

    Tuo noin 350 km menee tavallisesti muutenkin ilman pysähdyksiä jollei matkalla pidä tai halua käydä jossain.

    Tarkoitin kyllä tuota lainauksessanikin ollutta 520 kilometrin siirtymää.

    Se oli vain useamman pätkän kokonaismatka, jonka aikana latausta olisi ollut vaikeaa toteuttaa.

      
  • 2,5 vuotta sähköautolla ja energiakulut 3€/100km, millä ICE:llä pääsee samaan? Tuo aloituksen 4 litraakin maksaa 6€ eli tuplasti enemmän. Toki myönnän että tuohon lukemaan pääsee kotilatauksella. Pikalataus reissussa kustantaa helposti tuplat eli saman kuin vähän kuluttava diesel. Vaan harvoin tarvitsee akkua edes täyteen ladata meikäläisen reissuissa, sen verran vaan että kotia pääsee. Ja alkumatkahan ajetaan aina kotilatauksen edullisella sähköllä.

    Mitä tulee noihin reissuihin missä ei pysty/ehdi ladata, niitä varten on vielä vanha bensarohmu tallissa. Vaan kerran on sillä reissuun lähdetty. Lapin reissu tuli tehtyä viime syksynä ja matka kun pohjoiseen 5-tien kautta, niin olisi joutunut Kuusamossa yöpymään latausta odotellessa kun pikalaturit loppuvat Kajaaniin (onnneksi korjaus tulossa jo tänä kesänä). Ei ihan 6€/100km päässyt sillä vaan 9l/100km kulutus. Toki remmiahdetun V8 suorituskyky vastaa sähköautoamme, joten siitä ilosta maksaakin hieman lisää :) Toki kaikilla ei ole mahdollista kahta autoa pitää, mutta ainahan voi vuokrata ICE:n jos sähköllä ei pääse. Siis jos muuten sähköautoilu kiinnostaa, mutta ei uskalla siihen siirtyä lataus/rangeahdistuksen takia.

      
  • muokattu 08.06.2021 22:38

    En löytänyt lähdettä enää, mutta luin jostain Fleet Innovationin tutkimuksesta, jonka mukaan käyttövoima (sähkö) kiinnostaa nyt enemmän kuin brändi.

    Huomaan saman ihan omasta fiiliksestä ja tuttavapiiristäkin. Harva ICE enää säväyttää, mutta uusista sähköautoista innostutaan tämän tästä, melkeinpä riippumatta siitä onko kiinnostuksen kohde Dacia Spring Electric, BMW i4, vai Porsche Taycan.

    En ole ennenkään ollut merkkiuskollinen, mutta seuraavassa vaihdossa kahden vuoden päästä tämä kyllä korostuu.

      
  • Testattuja ajomatkoja 21:ltä sähköautolta

    Norjan autoliitto NAF on tehnyt laajan testin, jossa se selvitti 21 sähköautomallin todellisen toimintamatkan kesäolosuhteissa. Osa autoista testattiin myös viime talvena vastaavalla tavalla.

    Testi suoritettiin yksinkertaisella tavalla: Ladattiin auton akku täyteen ja ajettiin niin kauan, että auto pysähtyi akun tyhjennyttyä.

    Tavoitteena oli selvittää sekä auton todellinen toimintamatka sekä se, kuinka paljon toteutunut kilometrimäärä eroaisi ilmoitetusta WLTP-syklillä mitatusta virallisesta lukemasta.

    Sija

    Auto

    Virallinen (WLTP, km)

    Kesätesti (km)

    Talvitesti (km)

    1

    Ford Mustang Mach-E Long Range RWD

    610

    618

    503

    2

    Tesla Model 3 LR 2020

    560

    612

    404

    3

    Ford Mustang Mach-E Long Range AWD

    540

    552

    430

    4

    Volkswagen ID.3 Pro S

    539

    564

    -

    5

    Skoda Enyaq

    520

    522

    -

    6

    Volkswagen ID.4

    487

    532

    -

    7

    Hyundai Kona 2021

    484

    537

    -

    8

    Polestar 2

    470

    467

    344

    9

    Audi e-tron GT

    468

    528

    -

    10

    Hyundai Ioniq 5

    460

    502

    -

    11

    Xpeng G3

    451

    439

    342

    12

    BMW iX3

    450

    556

    432

    13

    Tesla Model 3 SR

    448

    454

    -

    14

    Volkswagen ID.3

    418

    421

    340

    15

    Mercedes-Benz EQA

    417

    451

    -

    16

    Volvo XC40 Recharge

    417

    443

    332

    17

    Citroën ë-C4

    350

    345

    261

    18

    Opel Mokka-e

    324

    332

    -

    19

    Fiat 500 Icon

    298

    308

    230

    20

    Honda e

    210

    236

    162

    21

    Mazda MX-30

    200

    220

    165

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/odotettu-testi-21-eri-sahkoautolla-ajettiin-niin-kauan-etta-ne-hyytyivat-tienposkeen-bmw-tarjosi-isoimman-yllatyksen/8165090#gs.2x71wa

      
  • Mikähän järki noissa sijoituksissa on? Esim. iX3 kulki neljänneksi pisimmälle (556 km) ja talvella mitatuista toiseksi pisimmälle (432 km), mutta sijoitus on 12.

      
  • muokattu 10.06.2021 07:36

    Joskus katsoin tuon talvitestin ja lämpötilat reitillä olivat nollan vaiheilla. Tuo ym. 520 km olisi noilla parilla ylimmällä varmaan onnistunut, jos vain ohitukset ja 120 km/h eivät olisi syöneet virtaa liian nopeasti. (Ym. bensa-auton mittari näytti reitillä kulutukseksi 4,9 l/100km).

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Testattuja ajomatkoja 21:ltä sähköautolta

    Norjan autoliitto NAF on tehnyt laajan testin, jossa se selvitti 21 sähköautomallin todellisen toimintamatkan kesäolosuhteissa. Osa autoista testattiin myös viime talvena vastaavalla tavalla.

    Testi suoritettiin yksinkertaisella tavalla: Ladattiin auton akku täyteen ja ajettiin niin kauan, että auto pysähtyi akun tyhjennyttyä.

    Tavoitteena oli selvittää sekä auton todellinen toimintamatka sekä se, kuinka paljon toteutunut kilometrimäärä eroaisi ilmoitetusta WLTP-syklillä mitatusta virallisesta lukemasta.

    Sija

    Auto

    Virallinen (WLTP, km)

    Kesätesti (km)

    Talvitesti (km)

    1

    Ford Mustang Mach-E Long Range RWD

    610

    618

    503

    2

    Tesla Model 3 LR 2020

    560

    612

    404

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/odotettu-testi-21-eri-sahkoautolla-ajettiin-niin-kauan-etta-ne-hyytyivat-tienposkeen-bmw-tarjosi-isoimman-yllatyksen/8165090#gs.2x71wa

    Uutisen kirjoittajat olivat näköjään jotenkin sohlanneet uutiseensa Teslalle jotain omia lukemiaan. Uutista on kuitenkin muokattu ja nyt siellä näkyy olevan TM3 omalla paikallaan.

    1

    Tesla Model 3 Long Range AWD 2021

    614

    655

    515

      
  • NHBNHB
    muokattu 10.06.2021 13:04

    @FARwd kirjoitti:
    Mikähän järki noissa sijoituksissa on? Esim. iX3 kulki neljänneksi pisimmälle (556 km) ja talvella mitatuista toiseksi pisimmälle (432 km), mutta sijoitus on 12.

    Autot on laitettu järjestykseen WLTP-lukeman mukaan. TEM3 ja Mustang ovat selvästi edellä talvirangessa.

      
  • eli sijoitus tulee käytännössä annetun WLTP lukeman mukaan, eikä siis sen mukaan miten valmistajan antama WLTP lukema vertautuu todelliseen ajomatkaan kesä/talviolosuhteissa.

      
  • Kyllä ne täytyy olla halvempia valmistaa kuin bensa- tai varsinkaan dieselautot. Valmistajat vain ottaa rohkeasti rahat niiltä jotka ovat eturintamassa kokeilemassa .

    Mutta miten se sitten on tuon akun uusinnan kanssa? Paljonko tavallisen sähköauton akun vaihto maksanee kymmenen vuoden käytön jälkeen? Vai ajaako niillä sen 20 vuotta kuten useimmilla nykyautoilla.

    Jos akku maksaa vaikka 7000 euroa 7000 euron autoon, niin onko se sitte vain romutettava. Korjaushan ei tuossa olisi järkevää, eikä kukaan maksaisi akuttomasta sähköautosta mitään.
    Polttikseen sentään löytyy uusi voimalaite vaikka sitt käytettynä 2-3 tonnilla tai sitten se 20 vuotta tulee täyteen ja onkin järkevää romuttaa.

    Jaha. Kohta se on talvi ja kovat pakkaset. Ei ne sähköiset oikein lämpiä tosi kylmässä ja takavetoiset sähköautot ovat paluu menneisyyteen.
    Niin mikä se tuo ICE on ? Juna ? Jää?

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Kyllä ne täytyy olla halvempia valmistaa kuin bensa- tai varsinkaan dieselautot. Valmistajat vain ottaa rohkeasti rahat niiltä jotka ovat eturintamassa kokeilemassa .

    Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.

    Paljonko se bensa tai diesel moottorin hinta on?

      
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Niin mikä se tuo ICE on ? Juna ? Jää?

    In Case of Emergency. Numero jonka tallentaa kännykkään hätätilanteita varten.
    Tai Internal Combustion Engine, eli polttomoottori.

      2
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Kyllä ne täytyy olla halvempia valmistaa kuin bensa- tai varsinkaan dieselautot. Valmistajat vain ottaa rohkeasti rahat niiltä jotka ovat eturintamassa kokeilemassa .

    Mutta miten se sitten on tuon akun uusinnan kanssa? Paljonko tavallisen sähköauton akun vaihto maksanee kymmenen vuoden käytön jälkeen? Vai ajaako niillä sen 20 vuotta kuten useimmilla nykyautoilla.

    Jos akku maksaa vaikka 7000 euroa 7000 euron autoon, niin onko se sitte vain romutettava. Korjaushan ei tuossa olisi järkevää, eikä kukaan maksaisi akuttomasta sähköautosta mitään.
    Polttikseen sentään löytyy uusi voimalaite vaikka sitt käytettynä 2-3 tonnilla tai sitten se 20 vuotta tulee täyteen ja onkin järkevää romuttaa.

    Jaha. Kohta se on talvi ja kovat pakkaset. Ei ne sähköiset oikein lämpiä tosi kylmässä ja takavetoiset sähköautot ovat paluu menneisyyteen.
    Niin mikä se tuo ICE on ? Juna ? Jää?

    Akku maksaa sähköautoissa ja asia on tilanne on juurikin päinvastoin kuin ehdottelet - valmistajat tekevät tällä hetkellä polttiksillaa parempaa katetta kuin sähköautoilla. Logiikallasi valmistajat ottavat rohkeasti rahat pois perässä hiihtelijöiltä. Jos sähkö- ja dinoauton korjauksessa on tuollainen 4-5 keuron ero, niin eipä tarvitse kovin pitkään ajaa, ennen kuin kuin tuo summa on energialaskussa kuitattu. Jos autoa on tarkoitus käyttää pidempään, niin helposti tilanne kääntyy niin, että 2-3 keuroa polttiksen korjaamiseen on liikaa, mutta 7 keuroa sähköauton korjaamiseen on ok. Huoltokulutkin kääntävät kustannusvertailua sähköautojen eduksi. Sähköautohan on siitä mukava talviauto, että siinä sisäänrankennettu etäkäytettävä nopea esiläämitys, jota voi käyttää joka paikassa. Sähköautot tuovat takavedon taas taarjolle helvempiinkin hintaluokkiin.

      3
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Jaha. Kohta se on talvi ja kovat pakkaset. Ei ne sähköiset oikein lämpiä tosi kylmässä

    Ainakin TM mittauksen mukaan korealainen crossover lämpenee sähköversiona saman korimallin polttisversiota nopeammin.

    ja takavetoiset sähköautot ovat paluu menneisyyteen.

    Hyvä kun muistutit vielä tästäkin mainiosta sähköisen voimalinjan lisäedusta!

    (Montakohan postia tällä kerralla kuluu ennen kuin joku driftaa donitseja nakkikiopin ympäri?)

    Niin mikä se tuo ICE on ? Juna ? Jää?

    Hint: it's capitalised, so you might want to decode it as an acronym instead of a noun.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.

    Paljonko se bensa tai diesel moottorin hinta on?

    Samassa hintaluokassa.

    Polttiksen moottorin vaihto uuteen automalliin olisi kallista, jos se olisi tarpeen. Myöhemmin vaihtomoottorit halpenevat niiden kysynnän kasvaessa auton ikääntymisen myötä. En näe mitään syytä, miksi sama periaate ei pätisi myöskin akkuihin? Markkinoilla on tapana tarjota tuotteita, joilla on kysyntää. Jos vaihtoakuille on kysyntää, joku täyttää sen kysynnän.

      
  • Kysymys kuuluukin mikä siin sähköautossa maksaa, kolmenkympin autossa akku on isossa roolissa kustannuksissa.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kysymys kuuluukin mikä siin sähköautossa maksaa, kolmenkympin autossa akku on isossa roolissa kustannuksissa.

    Tuotekehitys

      
  • Ihmettelen noita Norjan kilometrilukuja - oman kaaran pitäisi WLTP-mittauksen muukaan päästä yli 500km, mutta itse alan huolestua silloin mittarissa kerrotaan, että on syytä etsiä ”tankkauspaikka” ja silloin on päästy vasta 250km (kesällä).
    Tietysti jännitystä elämään voi hakea sillä, että ajaa akun ”tyhjäksi” - kun nimittäin siinä ainoassa pikalatausasemassa on juuri joku isoakkuinen Tesla aloittanut tunnin latauksen tai sitten latausasema on ”vikatilassa”…itäisessä Suomessakin on isohkossa kaupungissa vain muutama nopea asema! Sitten ei ole vaihtoehtona muu, kuin siirtyä 22kWn asemalle - 45 min 4 kWh….!
    Eli kyllä tuo sähköauton lataus on vieläkin eräänlainen performanssi, matkoihin pitää varata erikseen ”tankkausasema”, matkat pitää suunnitella tarkkaan ja silti jää jännitysmomenttia…
    Tässä ei paljon auta, että muutaman vuoden päästä asiat ovat paremmin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit