Eikä autoja siis sähköautoja edes vielä halukkaat saa vaan kuukausien jonot

12 kommenttia

Sähkö on jo suosituin voimanlähde kookkaissa katumaastureissa Euroopassa

Sähköautojen suosio kasvaa Euroopassa nopeammin kuin useimmat osasivat kuvitella. Vuoden ensimmäisten kymmenen kuukauden aikana sähkö on noussut tärkeimmäksi energianlähteeksi ylemmän keskiluokan katumaastureissa.

Kaiken kaikkiaan automyynti ei ole sujunut sen enempää Euroopassa kuin Suomessa tänä vuonna ennakoidulla tavalla. Syitä on kaksi, pandemia ei ole hellittänyt otettaan ja sirupula on johtanut autovalmistajilla tuotannon leikkaamiseen.

KOOKKAAMPIEN KATUMAASTURIEN myynti on kuitenkin kasvanut 41 prosentilla viime vuoteen verrattuna. Moottoreita tarkastellen sähkömoottorit ovat kasvattaneet osuutensa nollasta 35 prosenttiin. Täten sähkö on suurissa katumaastureissa käyttövoima ennen dieseliä (32 prosenttia) ja bensiiniä (22 prosenttia). Nuo kaksi ovat menettäneet reippaasti asemiaan lataushybridien säilyttäessä kymmenen prosentin osuutensa.

https://tekniikanmaailma.fi/sahko-on-jo-suosituin-voimanlahde-kookkaissa-katumaastureissa-euroopassa/

  
  • muokattu 17.12.2021 10:40

    Eihän siinä mitään että autohankinnoissa jossakin sektorissa suositaan sähköautoja. Totta kai se on oleva ja tuleva trendi.

    Ylemmän keskiluokan maasturit ovat varmaan yleiseurooppalaisesti vain ylemmän keskiluokan ihmisten hankkimiakin kuitenkin. Vaikka hinnat Suomeen verrattuna ovatkin edullisempia - vai ovatko?

    Isot prosentit eivät kerro mitään muuta kuin mielikuvaa, jollei ilmoiteta määriä. 41%:n kasvu 10 autosta on määrässä vähän eri kuin saman verran kasvua 1000 autosta, esimerkinomaisesti.

      
  • muokattu 17.12.2021 13:52

    Sähköautojen suosiolle isojen möhköjen kategoriassa on aika selkeä syynsä. Tilavaa sähköautoa ei nimittäin oikein muunlaisena ole saatavissa. Koska E-farkkua, Superbia, Mondeota tai Passatia ei saa sähköautona, joutuu vastaavia tiloja tarvitseva sähköauton ostaja tilaamaan korkeamman auton saadakseen tarvitsemansa tilat.

    Tämäkään ei ole sähköisen voimalinjan vaan tuotesegmentoinnin seurausta, mutta tavallaan koomista silti, että kompaktimpaan voimalinjaan tiloista tinkimättä vaihtava joutuu ostamaan aiempaa isomman auton.

    Pitkät odotusajat näkyvät myös käytettyjen hinnoissa. Vasta markkinoille tulleita uusia malleja myydään alle 100 km ajettuina yli uuden hinnan.

      
  • Eikä tuo rajoitu pelkästään isojen möhköjen kategoriaan. Merkkifoorumilla väittivät että esim. BMW i4 on ollut Suomessakin maahantuojan myydyin malli elokuusta lähtien. Sehän on "sedan" tyylinen samassa kategoriassa Teslan M3 kanssa. Takapotkuja saa kuulemma toimitukseen vielä vuoden 2022 puolella, mutta nelivetojen osalta myydään jos 2023 Suomen kiintiöitä. Ensimmäiset asiakastoimitukset Suomeen saadaan kevällä 2022, nämä on tilattu joskus viime toukokuussa, kun kyseisen mallin tuotantohan alkoi vasta marraskuussa. Münchenin tehdas on jo globaalin kysynnän vuoksi siirtynyt tämän mallin osaltakin jo useampaan vuoroon.

    Pitkät odotusajat asettavat myös haasteita vaihtoautojen hnnoittelulle. Aika haastavaa olla myyjän saappaissa ja laskea vaihtohyvitystä jos tilattu auto saadaan 1.5v kuluttua.

      3
  • @Kumppani kirjoitti:
    Eihän siinä mitään että autohankinnoissa jossakin sektorissa suositaan sähköautoja. Totta kai se on oleva ja tuleva trendi.

    Ylemmän keskiluokan maasturit ovat varmaan yleiseurooppalaisesti vain ylemmän keskiluokan ihmisten hankkimiakin kuitenkin. Vaikka hinnat Suomeen verrattuna ovatkin edullisempia - vai ovatko?

    Isot prosentit eivät kerro mitään muuta kuin mielikuvaa, jollei ilmoiteta määriä. 41%:n kasvu 10 autosta on määrässä vähän eri kuin saman verran kasvua 1000 autosta, esimerkinomaisesti.

    Tykkäät väännellä sanaa huviksesi sisällöstä välittämättä, mutta tap tap tap ja vielä kerran raikuvat taputukset itsesi alentamiselle. Lähes jokainen autoilua seuraava tietää euroopan myydyimmän automallin olevan niin sanotut citymaasturit eli miljoonista autoista kyse siis hieno oivallus "10 autoa".

    Tap tap tap

      1
  • muokattu 18.12.2021 00:07

    En minun tarvitse vääntää mitään kun sinä hoidat sitä puolestani. Kertoisitko tällä kertaa, ovatko "ylemmän keskiluokan maasturi" ja "citymaasturi" sama asia?

    Taputuksia ei irtoile myöskään siitä, ettet nyt ymmärtänyt tuon "10 autoa" olevan vain esittämässä mittakaavaeroa sen ja "1000 autoa" välille, jos lisäillään "prossia". Sitähän ei voi tietää, jos kertoo vain raflaavan kuuloisia prosentteja.

    Monien uusien autojen saamisessa on jonot, ei vain sähkisten. Niissä ei tarvitse olla ruksattuna kuin mukautuva cruise kuulemma, niin toimitukset kestävät kuukausitolkulla. Riippumatta siis siitä, millä se auto sitten tullessaan kulkee. Sanotaan siis johtuvan komponenttipulasta, eikä "suosiosta" kuten tyhmempi lukijasi voisi äkkiseltään kuvitella.

      
  • Ei niitä määriä tarvitse arvuutella, kun myydyimpien mallien lukemat löytyy avausviestin linkin takaa:

    1. Škoda Kodiaq – 49 596
    2. Peugeot 5008 – 46 320
    3. VW ID.4 – 41 754
    4. Škoda Enyaq – 32 532
      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Sähköautojen suosiolle isojen möhköjen kategoriassa on aika selkeä syynsä. Tilavaa sähköautoa ei nimittäin oikein muunlaisena ole saatavissa. Koska E-farkkua, Superbia, Mondeota tai Passatia ei saa sähköautona, joutuu vastaavia tiloja tarvitseva sähköauton ostaja tilaamaan korkeamman auton saadakseen tarvitsemansa tilat.

    Tämäkään ei ole sähköisen voimalinjan vaan tuotesegmentoinnin seurausta, mutta tavallaan koomista silti, että kompaktimpaan voimalinjaan tiloista tinkimättä vaihtava joutuu ostamaan aiempaa isomman auton.

    Nuo SUV/CUV/mikälie kategorian autot ovat tosiaan korkeahkoja, mutta eivät muuten mitenkään "isoja" tuohon verrokkiryhmään nähden.

    Esim Passat Variant vs ID4. Jälkimmäinen on tosiaan 12,4cm korkeampi, mutta toisaalta huimat 18,9cm lyhyempi. Leveyttä on 2cm enemmän.

    Superb Combi vs Enyaq. Korkeuseroa 13,9cm, pituutta -21,3cm ja leveyttä 1,5cm Enyaqin hyväksi.

    Eli tuollaisia töppöpossujahan nuo ovat.

      
  • muokattu 18.12.2021 01:40

    @Kumppani kirjoitti:
    En minun tarvitse vääntää mitään kun sinä hoidat sitä puolestani. Kertoisitko tällä kertaa, ovatko "ylemmän keskiluokan maasturi" ja "citymaasturi" sama asia?

    Taputuksia ei irtoile myöskään siitä, ettet nyt ymmärtänyt tuon "10 autoa" olevan vain esittämässä mittakaavaeroa sen ja "1000 autoa" välille, jos lisäillään "prossia". Sitähän ei voi tietää, jos kertoo vain raflaavan kuuloisia prosentteja.

    Monien uusien autojen saamisessa on jonot, ei vain sähkisten. Niissä ei tarvitse olla ruksattuna kuin mukautuva cruise kuulemma, niin toimitukset kestävät kuukausitolkulla. Riippumatta siis siitä, millä se auto sitten tullessaan kulkee. Sanotaan siis johtuvan komponenttipulasta, eikä "suosiosta" kuten tyhmempi lukijasi voisi äkkiseltään kuvitella.

    SUV:ja on myyty pitkään paljon ja muistaakseni tämän vuoden uutisoinnissa puhuttiin SUV:n osuuden olevan euroopan myynnistä 44 %.
    Alla SUV:n myyntimääriä ja prosenttiosuuksia euroopassa vuosilta 2015 ja 2016, joten niitä on ihan merkittäviä määriä liikenteessä ja siksi vertailulukusi 10 tai 1000:t on lähinnä heikko vitsi ei vakavasti otettava keskustelun alku. JATO tammikuu 2017

    image

    esim. Tiguan on Euroopan myydyin SUV ja tällä hetkellä suosituin Volkswagen-malli maailmanlaajuisesti. Autoa on valmistettu yli kuusi miljoonaa kappaletta, Suomen teillä Tiguaneja on lähes 11 000. 1.7.2020

      1
  • muokattu 18.12.2021 17:25

    Kiitos tilastoista. Sellaisia voi lukea aina paremmin kuin tulkita ilmaan heitettyjä intoilijan "myyntipuheita" ja isoja prossia pelkästään.

    En ollut kiistämässä sitä, ettei "ylemmän keskiluokan maastureita" (ja ties mitä muita, jotka lasketaan kategoriaan "SUV" mukaan) myytäisi paljoa Euroopassa. Onhan niiden suosio ollut vankkaa Suomessakin. Vaan kun painopisteesi on aloituksessa sähkökäyttöisyydessä. Onko nousu siis määrissä iso osuudeltaan, vai ainoastaan prosenteillaan, sitä perään. Ja tämän "ylemmän keskiluokan maasturin" kannalta. Nythän se on SUV-nipussa sitten.

    Johdannossasi kerrot, että sähkö on jo suosituin voimanlähde kookkaissa katumaastureissa Euroopassa. Mahdollisesti, mutta tarkoittiko se rekisteröityjen määrässä, vai tilastoidun ajan myyntiosuudessa. Markkinoille on tullut lisää vaihtoehtoja joita ostaa, vaikka edelliseen vuoteen verraten. Tarjonta lisääntyy siis, joten sekin selittää luontevasti edellisvuoteen nähden kehittymistä, eikä sitäkään saa unohtaa vertailussa.

    Statistiikassa niputetaan SUV. Ei siinä avata "ylemmän keskiluokan", "alemman keskiluokan" tai "välikerroksen keskiluokan" maastureita, saati näytetä mikä osuus kunkin autoluokan osalta on sähköistettykään - ja tässä on syytä olla tarkkana, ettei prossat vie. Lisäksi on kaksi eri asiaa kertoa myyntitilastoja per vuosi ja olemassa olevien automallien kanta (rekisteröinti). Myydyistä osa on edelleen puhtaasti dieselillä tai bensalla kulkeviakin. Plugaritkin ovat mukana - sähköisissä, vai omana luokkanaan? Osuudet noiden kolmen-neljän kesken ovat nyt määrien suhteen nyt epäselvät, vaikka hehkutat isoja kasvuprosentteja. Nehän eivät kerro määriä.

    Kerrot, että sähkömoottorit ovat kasvattaneet osuutensa nollasta 35 prosenttiin. Miksi sinä ihmettelet minun "10 autoa vs. 1000 autoa" -tapaani esittää skaalaa oikeastaan tuon perusteella! Nuo kaksi lukua ovat - toistona - vain havainnollistamassa prosentteja ja todellista vaikutusta, ilman mielikuvia suuruudesta. Uutta tilastoa verrataan aiempaan. Edellisen vuoden aikana on myyty bensa- ja diesel-versioita määrällisesti enemmän silti kuin sähköisiä, jos kasvuprosenttia ei jää pelkästään tuijottamaan. Olkoonkin että painopiste siirtyy kohti sähköistystä. Enkä sitäkään ole kiistämässä, kuten ihan ensimmäisessä kommentissa jo yritin kertoa.

    Kuvitellaan, että sähkö ja diesel-SUVien myynti kasvaa saman verran tänä vuonna, vaikka 30%. Kun sähköisiä tuli tarjolle, niin äkkiäkös se tuon verran nousee "10:stä" 13:een. Jos dieseleitä oli edellisenä vuonna myyty vaikka 1000, niin siihen 30% päälle on aika monta autoa enemmän kuin sähköisiä myytiin, vai mitä? Lukumääristä on kyse viime kädessä aina, ei vain messevistä prosenteista.

    Sen jälkeen sitten lasketaan vasta SUV:ien kokonaismyynti (nousua/laskua) ja %-osuus verrattuna muihin kategorioihin, siellä on mukana myös sähkö-SUV:it, mutta mikään energiakäyttö ei ole eroteltu. Eli rekisteröityjen SUV:ien kategoriakohtaiset määrät eivät kerro muuta kuin yhteismäärän muihin kategorioihin (joita ei myöskään ole eroteltu energiaversion mukaan)

    En epäile etteikö ylempi keskiluokka osta jatkossakin yhä useammin ylemmän keskiluokan maasturin, mihin se sitten "SUV"-asteikolla osuukaan. Ja yhä useammin sähköisen, mutta sehän nyt ei ole sen kummempaa uutuutta enää.

      
  • muokattu 18.12.2021 21:47

    Tuosta linkistä näkee videon, jossa esitellään Hummer EV. Pitkä video, mutta siinä on korkeahko auto, jolla kelpaisi ajella. Ja löytyy frunk, kuten sähkärissä pitääkin.

    https://www.teslarati.com/gm-hummer-ev-crushes-tesla-cybertruck-picture/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit