sähköautot

4143 kommenttia
17475777980139
  • muokattu 02.01.2023 15:21

    @Vital kirjoitti:
    Taas Tesla on haastettu oikeuteen, 90 km/h nopeudessa auto vaihtoi kaistaa pudottaen samalla nopeuden yhtäkkiä 30:een. Ketjukolarihan siitä ”luonnollisesti” syntyi.
    Jotain Tesla on luvannut, mutta mielestäni tämä on käyttäjän eli kuljettajan virhe, auto ei ole autonominen.

    Kiinassa (Wuhan) on käytössä kolme täysin autonomista taksia, jotka toistaiseksi liikkuvat vain ”toimistoaikoina”. (T&T 8.8.2022).
    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/taysin-itseohjautuvia-autoja-on-nyt-liikenteessa-kiinan-kaduilla/d8182157-e657-440a-951b-6a932126ac33

    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    En ole aiheeseen aivan perinpohjin tutustunut mutta miten autonominen taksi toimii silloin kun keliolosuhteet on muuta kuin lähes kesäkelit? Lunta kun tupruttaa kamerat ja anturit täyteen niin asiakasko ne käy puhdistamassa? GPS tarkkuus ei riitä suunnistuksessa lähellekään, auto on ojassa liian usein. Nykyisin on heti taajamien ulkopuolella ihan kokeneellekin kuskille haasteita kun tuuli puhaltaa keskikokoisetkin tiet aukeilla niin tukkoon, että näkyy vain aurausmerkkejä keskellä peltoa. Millä parametreillä se poloinen autonominen sieltä päättelisi voiko ajoa jatkaa ja mihin suuntaan. Olin kerran eräällä tiellä johon oli juuttunut mm. linja-auto. 4-veto traktori tuli auraamaan tietä pellon yli ja juuri siellä mihin tuiskuava lumi päätyi tuulen alapuolella, oli tiellä lunta reilut kolme metriä. Lumi lisääntyi tiellä lineaarisesti niin, ettei se bussia ajanut ammattikuskikaan nähnyt miten paljon sitä olisi ollut jos auto ei olisi juuttunut mahastaan kiinni noin 200m ennen peltoaukean päättymistä. Paikka oli Uudellamaalla, ei Lapissa, ei Gotlannissa.

      
  • @Vital kirjoitti:

    Jotain Tesla on luvannut, mutta mielestäni tämä on käyttäjän eli kuljettajan virhe, auto ei ole autonominen.

    Talviauto 2022: Tesla Model Y
    Myös Teslan vakionopeudensäädin on aiheuttanut ongelmia. Se voi kytkeytyä pois päältä ilman ennakkovaroitusta. Koska Teslan hidastusenergian talteenotto eli regenerointi on varsin voimakas, seurauksena on nopea vauhdin väheneminen, joka voi vaikeuttaa auton hallintaa. Huonossa näkyvyydessä vauhdin putoaminen myös lisää peräkolarien vaaraa. Regeneroinnin voimakkuudelle ei ole Teslassa säätöä.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    Ja ne kaikki kulkee vedyllä...

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Taas Tesla on haastettu oikeuteen, 90 km/h nopeudessa auto vaihtoi kaistaa pudottaen samalla nopeuden yhtäkkiä 30:een. Ketjukolarihan siitä ”luonnollisesti” syntyi.
    Jotain Tesla on luvannut, mutta mielestäni tämä on käyttäjän eli kuljettajan virhe, auto ei ole autonominen.

    Kiinassa (Wuhan) on käytössä kolme täysin autonomista taksia, jotka toistaiseksi liikkuvat vain ”toimistoaikoina”. (T&T 8.8.2022).
    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/taysin-itseohjautuvia-autoja-on-nyt-liikenteessa-kiinan-kaduilla/d8182157-e657-440a-951b-6a932126ac33

    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    En ole aiheeseen aivan perinpohjin tutustunut mutta miten autonominen taksi toimii silloin kun keliolosuhteet on muuta kuin lähes kesäkelit? Lunta kun tupruttaa kamerat ja anturit täyteen niin asiakasko ne käy puhdistamassa? GPS tarkkuus ei riitä suunnistuksessa lähellekään, auto on ojassa liian usein. Nykyisin on heti taajamien ulkopuolella ihan kokeneellekin kuskille haasteita kun tuuli puhaltaa keskikokoisetkin tiet aukeilla niin tukkoon, että näkyy vain aurausmerkkejä keskellä peltoa. Millä parametreillä se poloinen autonominen sieltä päättelisi voiko ajoa jatkaa ja mihin suuntaan. Olin kerran eräällä tiellä johon oli juuttunut mm. linja-auto. 4-veto traktori tuli auraamaan tietä pellon yli ja juuri siellä mihin tuiskuava lumi päätyi tuulen alapuolella, oli tiellä lunta reilut kolme metriä. Lumi lisääntyi tiellä lineaarisesti niin, ettei se bussia ajanut ammattikuskikaan nähnyt miten paljon sitä olisi ollut jos auto ei olisi juuttunut mahastaan kiinni noin 200m ennen peltoaukean päättymistä. Paikka oli Uudellamaalla, ei Lapissa, ei Gotlannissa.

    Autonominen ajo ei tarkoitakaan kaikkivoipaista superautoa, vaan autonominen auto toimii olosuhteissa, jotka mahdollistavat sen toiminnan. Eli se jää kotiin, jos keliolosuhde on sopimaton. Ja varmaankin joutuu jäämään kotiin vaikka ihmiskuskin ohjastama auto vielä pystyy liikkumaan.

      2
  • Joku aika sitten Teslaratissa oli juttua jenkkilässä toimivista takseista, joilla on toimilupa autonomiseen ajoon. En muista mikä kaupunki, olikohan Los Angeles tai San Francisco. Autot muistaakseni GM:n. Jutussa oli keskiössä se, että autonomiset autot aiheuttivat liikennehämminkiä, koska ne joutuivat melko usein tilanteeseen, jossa jäivät vain paikoilleen odottamaan, että asiakaspalvelu tulee hätiin purkamaan tilanteen. Autot sulkivat näin bussikaistoja yms.

    En nyt ala etsiä määrittelyä, mitä autonominen ajo varsinaisesti tarkoittaa, mutta jos sen ydin on siinä, että auto liikkuu ilman ihmiskuskia, niin kyllä sellaiseen varmaan päästään rajoitetusti lähitulevaisuudessa, jos sen eteen tehdään töitä.

      
  • muokattu 03.01.2023 11:49

    Taksikyydit lukumääräisesti eniten tapahtunevat isompien asutuskeskuksien eli kaupunkien nopeusrajoitetuilla alueilla, jossa autonomisuuden 4. luokka mahdollistaa ajon ilman kuljettajaa.
    Rajoituksena täysin itsenäiselle ajamiselle on kuitenkin vielä muun muassa lainsäädännön ja infrastruktuurin kehittyminen sekä maantieteellinen sijainti ja kuten HR jo mainitsikin, määrätyissä keleissä autot jäänevät (vielä nykyisessä kehitysasteessa) mahdollisesti pihalle tai silloin autoa ajaa aito kuljettaja.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Taksikyydit lukumääräisesti eniten tapahtunevat isompien asutuskeskuksien eli kaupunkien nopeusrajoitetuilla alueilla, jossa autonomisuuden 4. luokka mahdollistaa ajon ilman kuljettajaa.
    Rajoituksena täysin itsenäiselle ajamiselle on kuitenkin vielä muun muassa lainsäädännön ja infrastruktuurin kehittyminen sekä maantieteellinen sijainti ja kuten HR jo mainitsikin, määrätyissä keleissä autot jäänevät (vielä nykyisessä kehitysasteessa) mahdollisesti pihalle tai silloin autoa ajaa aito kuljettaja.

    Lähinnä silmiin otti ennustuksesi "Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista."
    Kysehän on siis muutamasta vuodesta jonka aikana kehityksen pitäisi noudattaa jotain muuta trendiä kuin 1-2 vuoden toimitusajat ihan kuluttajan tilaamille täyssähköautoille. Jokin korttelitaksi voisi olla kesäaikaan nähtävyys mutta kai Helsingistäkin joku haluaa vaikka esim. lentoasemalle taksilla tulevaisuudessakin. Tähän pitäisi saada jokin kirjanmerkki, jonka avulla voidaan seurata ennustuksia vuosikymmenen loppupuolella. Taksikuskin kakkos- tai kolmas vara-auto voi jäädä pihalle sopimattomalla säällä mutta muuten autojen pitää olla aina liikenteessä eikä kuskeja missään portin takana odottele mahdollisia ajovuoroja - etenkin kun mahdottomia olosuhteita on vain silloin tällöin ja kaikki kuskit tarvitaan juuri silloin samaan aikaan.

      
  • @Josef kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    Ja ne kaikki kulkee vedyllä...

    Kuten Mikael Jungner ennusti, robottitaksi on totta 2020 vuonna viimeistään!

      
  • @Henrik61 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    Ja ne kaikki kulkee vedyllä...

    Kuten Mikael Jungner ennusti, robottitaksi on totta 2020 vuonna viimeistään!

    Eikö niitä ollut vielä silloin? Minä luulen, että oli, vaikka eivät ole vieläkään yleisiä. Olihan jollain messuillakin autonominen bussi kuskaamassa ihmisiä alueella.

    Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    Ja ne kaikki kulkee vedyllä...

    Kuten Mikael Jungner ennusti, robottitaksi on totta 2020 vuonna viimeistään!

    Eikö niitä ollut vielä silloin? Minä luulen, että oli, vaikka eivät ole vieläkään yleisiä. Olihan jollain messuillakin autonominen bussi kuskaamassa ihmisiä alueella.

    Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?

    Kun asiasta ei ole (enää) kunnollista sanottavaa, onkin hyvä lähteä toisen henkilön kimppuun, kun itse on tietenkin oikeassa ja fiksu kaveri.

    Jos riman asettaa tarpeeksi alas, kaikki on jo keksitty. Jotkut vaativat uudelta jotain oikeasti uutta ja todellista, jotta pitävät tavoitteita saavutettuina.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    Ja ne kaikki kulkee vedyllä...

    Kuten Mikael Jungner ennusti, robottitaksi on totta 2020 vuonna viimeistään!

    Eikö niitä ollut vielä silloin? Minä luulen, että oli, vaikka eivät ole vieläkään yleisiä. Olihan jollain messuillakin autonominen bussi kuskaamassa ihmisiä alueella.

    Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?

    Kun asiasta ei ole (enää) kunnollista sanottavaa, onkin hyvä lähteä toisen henkilön kimppuun, kun itse on tietenkin oikeassa ja fiksu kaveri.

    Jos riman asettaa tarpeeksi alas, kaikki on jo keksitty. Jotkut vaativat uudelta jotain oikeasti uutta ja todellista, jotta pitävät tavoitteita saavutettuina.

    Minun mielestäni Jungneria ei ole syytä pilkata sen tähden, että hän haluaa nähdä tulevaisuuden positiivisessa valossa. Minustakaan toisen henkilön kimppuun ei pitäisi käydä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    Ja ne kaikki kulkee vedyllä...

    Kuten Mikael Jungner ennusti, robottitaksi on totta 2020 vuonna viimeistään!

    Eikö niitä ollut vielä silloin? Minä luulen, että oli, vaikka eivät ole vieläkään yleisiä. Olihan jollain messuillakin autonominen bussi kuskaamassa ihmisiä alueella.

    Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?

    Kun asiasta ei ole (enää) kunnollista sanottavaa, onkin hyvä lähteä toisen henkilön kimppuun, kun itse on tietenkin oikeassa ja fiksu kaveri.

    Jos riman asettaa tarpeeksi alas, kaikki on jo keksitty. Jotkut vaativat uudelta jotain oikeasti uutta ja todellista, jotta pitävät tavoitteita saavutettuina.

    Minun mielestäni Jungneria ei ole syytä pilkata sen tähden, että hän haluaa nähdä tulevaisuuden positiivisessa valossa. Minustakaan toisen henkilön kimppuun ei pitäisi käydä.

    "Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?"

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    Ja ne kaikki kulkee vedyllä...

    Kuten Mikael Jungner ennusti, robottitaksi on totta 2020 vuonna viimeistään!

    Eikö niitä ollut vielä silloin? Minä luulen, että oli, vaikka eivät ole vieläkään yleisiä. Olihan jollain messuillakin autonominen bussi kuskaamassa ihmisiä alueella.

    Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?

    Kun asiasta ei ole (enää) kunnollista sanottavaa, onkin hyvä lähteä toisen henkilön kimppuun, kun itse on tietenkin oikeassa ja fiksu kaveri.

    Jos riman asettaa tarpeeksi alas, kaikki on jo keksitty. Jotkut vaativat uudelta jotain oikeasti uutta ja todellista, jotta pitävät tavoitteita saavutettuina.

    Minun mielestäni Jungneria ei ole syytä pilkata sen tähden, että hän haluaa nähdä tulevaisuuden positiivisessa valossa. Minustakaan toisen henkilön kimppuun ei pitäisi käydä.

    "Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?"

    Tuota on hyvä kysyä itseltään aina välillä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    Ja ne kaikki kulkee vedyllä...

    Kuten Mikael Jungner ennusti, robottitaksi on totta 2020 vuonna viimeistään!

    Eikö niitä ollut vielä silloin? Minä luulen, että oli, vaikka eivät ole vieläkään yleisiä. Olihan jollain messuillakin autonominen bussi kuskaamassa ihmisiä alueella.

    Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?

    Ei ole kyllä näkynyt. Luulisi niitä olevan liikenteessä, jos on kerta ollut jo? Uuteen tekniikkaan kannattaa tottakai suhtautua mielenkiinnolla, mutta samalla kriittisesti. Pelkkä uutuuden viehätyksen perässä juokseminen kun ei autuaaksi tee. Esim. sähköautoihin siirtyminen ei ole ihan ongelmatonta, mutta siihen suuntaan painostetaan menemään. En itse ainakaan yrittäjänä voi siirtyä uuteen tekniikkaan vain sen takia että se on uutta, vaan toimintavarmuus on paljon tärkeämpää ja yleensä jo markkinoilla pidempään olleet ratkaisut sitä paremmin tarjoaa.

    Ainahan sitä näitä Twitterin visionäärejä riittää, mutta helppohan se on kirjoitella, kun ei itse ole vastuussa mistään.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Edelleen uskon tai suorastaan väitän, että meillä Suomessakin on vielä tällä vuosikymmenellä taksikanta pääosin autonomista.

    Ja ne kaikki kulkee vedyllä...

    Kuten Mikael Jungner ennusti, robottitaksi on totta 2020 vuonna viimeistään!

    Eikö niitä ollut vielä silloin? Minä luulen, että oli, vaikka eivät ole vieläkään yleisiä. Olihan jollain messuillakin autonominen bussi kuskaamassa ihmisiä alueella.

    Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?

    Kun asiasta ei ole (enää) kunnollista sanottavaa, onkin hyvä lähteä toisen henkilön kimppuun, kun itse on tietenkin oikeassa ja fiksu kaveri.

    Jos riman asettaa tarpeeksi alas, kaikki on jo keksitty. Jotkut vaativat uudelta jotain oikeasti uutta ja todellista, jotta pitävät tavoitteita saavutettuina.

    Minun mielestäni Jungneria ei ole syytä pilkata sen tähden, että hän haluaa nähdä tulevaisuuden positiivisessa valossa. Minustakaan toisen henkilön kimppuun ei pitäisi käydä.

    "Toiset ihmiset ovat eteenpäin suuntautuvia ja kannustavia, toiset vanhassa kiinni roikkuvia ja lannistamaan pyrkiviä. Kumpaan joukkoon sinä katsot kuuluvasi?"

    Tuota on hyvä kysyä itseltään aina välillä.

    Itse olen jonkunlainen teknokraatti ja haluan uskoa, että ymmärrän tekniikasta ja mahdollisuuksista enemmän kuin tavan kaduntallaajat keskimäärin. Täällä on ainakin yksi kirjoittaja joka postaa lukematta ja luultavasti täysin kritiikittömästi äärioptimistisia nettikirjoituksia eteenpäin, täysinä faktoina. Ymmärrän toki, että saadakseen rahoitusta, start-up yrittäjän pitää nähdä kehitys erityisen positiivisena, mm. uusista akkukeksinnöistä uutisoidaan viikottain.
    Haluaisin kuitenkin, että TM:ssä, tekniikkaan keskittyvänä julkaisuna, kaivettaisiin myös kolikon toiset puolet esiin ja arvioitaisiin asioiden haasteet, ei ole pakko lytätä mahdottomana kuitenkaan. Noista kondensaattorityyppisistä akuista harvemmin kerrotaan fyysisiä mittoja, jotka on oleelliset kulkuneuvon akulle ja useimmiten 100 kWh tarvitsee noissa rekan perävaunun kokoisen tilan jos riittääkään - kondensaattorit nyt vain ovat sellaisia, nopeita mutta kapasiteetti tyypillisesti on pieni kokoon suhteutettuna. Kenen etua palveli julkaista arvioita autonomisten autojen yleistymisestä seuraavien vuosien aikana kymmenen vuotta sitten? Muskin muutto Marsiin, kysehän ei ole sinne pääsemisestä vaan varsin vaikeista olosuhteista selvitä siellä. Täällä eräs tulevaisuuden tutkija arvioi, että elokuvan "Paluu Tulevaisuuteen" tekniikka on lähes toteutunut kun potkulaudat kulkevat nykyään itsestään. Ei kuitenkaan antanut arviota milloin pyörät voidaan poistaa ja lauta leijuu ilmassa - jos asiaan on jokin syy, sitä olisi voinut pohtia - ei kai sekään mahdotonta ole vai?

      2
  • muokattu 06.01.2023 17:52

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun mielestäni Jungneria ei ole syytä pilkata sen tähden, että hän haluaa nähdä tulevaisuuden positiivisessa valossa. Minustakaan toisen henkilön kimppuun ei pitäisi käydä.

    Jungner ei ole positiivinen eikä negatiivinen, vaan epäluotettava. Jos käyttää oikeuttaan julistaa arvioitaan, pitää ottaa myös vastuu ennustuksistaan. Netiketin tehtävänä ei ole pelastaa häpeältä ennustajana esiintyvää arvailijaa, joka vetää hatustaan ihan mitä sattuu.

    Jungerin uskottavuus minun silmissäni katosi yhdellä virheellä hänen kerrottuaan myyneensä osakkeensa juuri historiallisen kovan nousuputken edellä 30.5.2016: "Möin kaikki osakkeeni pois, nyt odotan kesän perinteistä pörssiromahdusta".

    Hänellä on oikeus arvailla ajoneuvotekniikan tai osakekurssien kehityksestä mitä tahtoo. Hän saa olla oikeassa tai väärässä, eikä se ole minun asiani. Mutta jos menee julkaisemaan täysin vääriä arvioita, silloin aasin hattu on ansaittu.

      3
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun mielestäni Jungneria ei ole syytä pilkata sen tähden, että hän haluaa nähdä tulevaisuuden positiivisessa valossa. Minustakaan toisen henkilön kimppuun ei pitäisi käydä.

    Jungner ei ole positiivinen eikä negatiivinen, vaan epäluotettava. Jos käyttää oikeuttaan julistaa arvioitaan, pitää ottaa myös vastuu ennustuksistaan. Netiketin tehtävänä ei ole pelastaa häpeältä ennustajana esiintyvää arvailijaa, joka vetää hatustaan ihan mitä sattuu.

    Jungerin uskottavuus minun silmissäni katosi yhdellä virheellä hänen kerrottuaan myyneensä osakkeensa juuri historiallisen kovan nousuputken edellä 30.5.2016: "Möin kaikki osakkeeni pois, nyt odotan kesän perinteistä pörssiromahdusta".

    Hänellä on oikeus arvailla ajoneuvotekniikan tai osakekurssien kehityksestä mitä tahtoo. Hän saa olla oikeassa tai väärässä, eikä se ole minun asiani. Mutta jos menee julkaisemaan täysin vääriä arvioita, silloin aasin hattu on ansaittu.

    Minusta on mukava, kun ihmiset ovat avoimia uusille tekniikoille enkä minä Jungneria minään profeettana pidä enkä oleta hänen olevan oikeassa tai väärässä. Hänellä on ollut optimistinen visio. Mitä syytä ylipäätään on ottaa kantaa Jungnerin sanomisiin täällä TM:n palstalla?

      
  • muokattu 10.01.2023 22:22

    Tätä autoa voi todella suositella nurkka-ajoon. Ja menee varmaan motarin kaistanvaihdotkin kätevästi.

    https://www.teslarati.com/hyundai-ioniq-5-crab-walk/

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Joku aika sitten Teslaratissa oli juttua jenkkilässä toimivista takseista, joilla on toimilupa autonomiseen ajoon. En muista mikä kaupunki, olikohan Los Angeles tai San Francisco. Autot muistaakseni GM:n. Jutussa oli keskiössä se, että autonomiset autot aiheuttivat liikennehämminkiä, koska ne joutuivat melko usein tilanteeseen, jossa jäivät vain paikoilleen odottamaan, että asiakaspalvelu tulee hätiin purkamaan tilanteen. Autot sulkivat näin bussikaistoja yms.

    En nyt ala etsiä määrittelyä, mitä autonominen ajo varsinaisesti tarkoittaa, mutta jos sen ydin on siinä, että auto liikkuu ilman ihmiskuskia, niin kyllä sellaiseen varmaan päästään rajoitetusti lähitulevaisuudessa, jos sen eteen tehdään töitä.

    Autonominen ajo (100%) ei ole mahdollinen, koska vastuukysymykset eivät ole ratkaistu ! Kysymys ei edelleenkään ole teknologiasta !!

      
  • @Markku207 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Joku aika sitten Teslaratissa oli juttua jenkkilässä toimivista takseista, joilla on toimilupa autonomiseen ajoon. En muista mikä kaupunki, olikohan Los Angeles tai San Francisco. Autot muistaakseni GM:n. Jutussa oli keskiössä se, että autonomiset autot aiheuttivat liikennehämminkiä, koska ne joutuivat melko usein tilanteeseen, jossa jäivät vain paikoilleen odottamaan, että asiakaspalvelu tulee hätiin purkamaan tilanteen. Autot sulkivat näin bussikaistoja yms.

    En nyt ala etsiä määrittelyä, mitä autonominen ajo varsinaisesti tarkoittaa, mutta jos sen ydin on siinä, että auto liikkuu ilman ihmiskuskia, niin kyllä sellaiseen varmaan päästään rajoitetusti lähitulevaisuudessa, jos sen eteen tehdään töitä.

    Autonominen ajo (100%) ei ole mahdollinen, koska vastuukysymykset eivät ole ratkaistu ! Kysymys ei edelleenkään ole teknologiasta !!

    Voisitko perustella, miksi väität 100% autonomisen auton olevan teknisesti mahdollinen jo nyt?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Joku aika sitten Teslaratissa oli juttua jenkkilässä toimivista takseista, joilla on toimilupa autonomiseen ajoon. En muista mikä kaupunki, olikohan Los Angeles tai San Francisco. Autot muistaakseni GM:n. Jutussa oli keskiössä se, että autonomiset autot aiheuttivat liikennehämminkiä, koska ne joutuivat melko usein tilanteeseen, jossa jäivät vain paikoilleen odottamaan, että asiakaspalvelu tulee hätiin purkamaan tilanteen. Autot sulkivat näin bussikaistoja yms.

    En nyt ala etsiä määrittelyä, mitä autonominen ajo varsinaisesti tarkoittaa, mutta jos sen ydin on siinä, että auto liikkuu ilman ihmiskuskia, niin kyllä sellaiseen varmaan päästään rajoitetusti lähitulevaisuudessa, jos sen eteen tehdään töitä.

    Autonominen ajo (100%) ei ole mahdollinen, koska vastuukysymykset eivät ole ratkaistu ! Kysymys ei edelleenkään ole teknologiasta !!

    Voisitko perustella, miksi väität 100% autonomisen auton olevan teknisesti mahdollinen jo nyt?

    Asian pohtiminen on hedelmätöntä, koska vastuukysymykset eivät ole ratkaistu!!!

      
  • Olen tässä kuukauden päivät ajellut sähköisellä kakkosautollamme, eli Nissan Leafilla. Tokihan siitä tuntee että se on muutaman pykälän V90:stä "alemmalla" tasolla, mutta silti sillä ajelee ihan mielikseen. Jos kuskin istuin olisi parempi tai siinä olisi edes ristiseläntuen säätö ja auto vähemmän kiikkerä tuulessa, niin arjessa ei olisi mitään valittamista.

    Appi on muuten ok, mutta latauksen ja lämmittimen ajastimia ei pysty hallitsemaan etänä, ne pitää tehdä kuskin penkiltä käsin. Molemmat saa kyllä päälle/pois myös etänä, mutta kellonaikojen asettaminen ei onnistu. Nyt ei haittaa kun asetan latauksen vain yösähkön tarkkuudella, mutta jos pitäisi tähdätä pörssisähkön edullisimpiin tunteihin niin se olisi hieman vaivalloista.

    Lataustahdiksi olisi kylmillä säillä riittänyt joka toinen päivä, ja nyt kun on lauhtunut riittää varmaan joka kolmas. Kevättä kohti mentäessä todennäköisesti riittäisi että lataa sen kerran viikossa (viikonloppuisin sillä ei juurikaan ole käyttöä). Toistaiseksi vanha tottumus ajaa lataamaan sen joka yö, vaikka se vähän turhaa onkin.

    Täyssähköisyydestä iso plussa, hankinta ei kaduta (eikä kuluta) tippaakaan.

      1
  • Kakkosauton hintaisia sähköautoja on jo tarjolla, mutta nälkä on kasvanut jo syömistä harkitessa ohi BMW i3:n.

    i4 Touringin, uuden 3 Touringin tai takavetoisen V90 patteriversion esittelyä odotellessa...

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Kakkosauton hintaisia sähköautoja on jo tarjolla, mutta nälkä on kasvanut jo syömistä harkitessa ohi BMW i3:n.

    i4 Touringin, uuden 3 Touringin tai takavetoisen V90 patteriversion esittelyä odotellessa...

    Jep. Meidän tarpeisiin, eli lyhyehköihin työmatkoihiin yms. Lefa riittää mainiosti. Koskaan ei ole tilannetta että kyytiin pitäisi saada koko perhe, ja harvemmin kyytiin tulee edes kaikki lapset samalla kertaa. Mihinkään pidemmälle ei tarvitse lähteä.

    Muutoin nuo mainitsemasikaltaiset autot olisivat erittäin houkuttelevia. Mitään vastaavaa ei ole tyrkyllä, lähimmäksi pääsee ehkä Tesla Model Y. Minä päädyin tilaamaan Pohjantähti kolmosen, vaikkei se oikeastaan ole ihan sitä mitä olisin halunnut.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Jep. Meidän tarpeisiin, eli lyhyehköihin työmatkoihiin yms. Lefa riittää mainiosti. Koskaan ei ole tilannetta että kyytiin pitäisi saada koko perhe, ja harvemmin kyytiin tulee edes kaikki lapset samalla kertaa. Mihinkään pidemmälle ei tarvitse lähteä.

    Meilläkin yhdelle autolle riittäisi vähempikin kuljetuskyky, mutta mökkeilyn vuoksi Leaf ja I3 ovat rajatapauksia pääseekö viimeisen työvuoron tekemään jäänyt muiden perässä mökille perille saakka talvella.

    Koska dieselfarkku jäänee talouteen seuraavassa vaihdossa, vaikkapa nykyinen i4, Polle 2 tai Ioniq 6 riittäisi, koska suurimman osan ajoista selvittäisi jos käytettävissä on suksiluukku ja vetopainoa edes ison pyörätelineen verran. Harvoin roudattavat halkokuutiot voi vetää dieselilläkin. Ja toisaalta, hyväksymällä korkeamman auton saisi kaikki tarvittavat ajot hoitavan ison sähkärin kaupasta jo nyt.

    Seuraavana vaihtovuorossa taitaa silti olla minun autoni, joka menee vielä toistaiseksi parhaita vuosiaan pienin pääomakuluin ja edelleen mukavasti, joten taidan antaa markkinan kehittyä vielä toisenkin ylimääräisen vuoden autolleni budjetoimani 8 vuoden lisäksi?

    Odotan mielenkiinnolla kokemuksia Polestar 3:sta?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Odotan mielenkiinnolla kokemuksia Polestar 3:sta?

    Niitä on luvassa, valmistajaa lainatakseni, alkaen Q4/2023.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Odotan mielenkiinnolla kokemuksia Polestar 3:sta?

    Niitä on luvassa, valmistajaa lainatakseni, alkaen Q4/2023.

    Odotteluajat erityisesti sähköautorintamalla ovat absurdeja.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Odotan mielenkiinnolla kokemuksia Polestar 3:sta?

    Niitä on luvassa, valmistajaa lainatakseni, alkaen Q4/2023.

    Oletko siis tilannut auton yli vuoden toimitusajalla? Muistaakseni kerroit joskus viime vuoden puolella, että sinulle on tulossa Polestar. Minä en uskalla tilata noin pitkällä odotusajalla, siinähän on riskinä, että ehtii mieli muuttua.

    Siinä mielessä GLE:n tapa hankkia auto on hyvä, että saa valitsemansa auton nopeasti, vaikka valintaan käyttäisikin paljon aikaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Odotan mielenkiinnolla kokemuksia Polestar 3:sta?

    Niitä on luvassa, valmistajaa lainatakseni, alkaen Q4/2023.

    Oletko siis tilannut auton yli vuoden toimitusajalla? Muistaakseni kerroit joskus viime vuoden puolella, että sinulle on tulossa Polestar. Minä en uskalla tilata noin pitkällä odotusajalla, siinähän on riskinä, että ehtii mieli muuttua.

    Siinä mielessä GLE:n tapa hankkia auto on hyvä, että saa valitsemansa auton nopeasti, vaikka valintaan käyttäisikin paljon aikaa.

    Dealeri tahtoi minulle välttämättä tarjota GLC-hybridiä syksyllä dieselin koeajon jälkeen. Toimitusaika olisi ollut yli 12 kuukautta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit