sähköautot

2269 kommenttia
1707172737476»
  • https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/13071047

    Ei tuokaan kovin räjähtäneeltä näytä.

      
  • @Quu kirjoitti:
    https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/13071047

    Ei tuokaan kovin räjähtäneeltä näytä.

    Hyvältä näyttää. Ennen kuin joku ostaa, pitää selvittää kolarointitausta, ei saa olla USA tuontia jne. Tosin lupaillaan ilmaista pikalatausta, jos toimii niin se tuo jotain varmuutta. Akulla ei ole enää takuuta. Mitenkähän paljon S model on kehittynyt vuoden 2013 jälkeen, jotain mitä ei netin kautta pysty päivittämään. Saako tähän edes päivityksiä enää?

      
  • Liikaa kysymyksiä, vähän vastauksia. Ongelmien myötä kiinnostus häviää, autotoimittajat olleet oikeassa alusta alkaen. Se millä autotoimittajat itse ajavat olisi mielenkiintoinen tieto, miten tämä vaikuttaa sisältöihin ja testien lopputuloksiin.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Liikaa kysymyksiä, vähän vastauksia. Ongelmien myötä kiinnostus häviää, autotoimittajat olleet oikeassa alusta alkaen. Se millä autotoimittajat itse ajavat olisi mielenkiintoinen tieto, miten tämä vaikuttaa sisältöihin ja testien lopputuloksiin.

    Vaikka oman merkin suhteen helposti ollaan sokeita heikkouksien suhteen, niin johtopäätösten vetäminen testituloksien suhteen yksittäisten toimittajien omien autojen perusteella on melko kaukaa haettua. Ovathan jotkut toimittajat artikkelisaan myös omat autonsa maininneet. Sähköautojen ollessa kyseessä, niin eräs entinen Teslalla ajanut autotoimittajahan siirtyi hiljattain Polestarin leipiin. Jostain kaukaa menneisyydestä mustelen tämän lehden entisen päätoimittajan ajaneen Alf Romeolla, kuten myös kilpailevan lehden päätoimittaja.

      
  • Sähköautoihin siirtyminen lisääkin lähipäästöjä:
    https://www.is.fi/autot/art-2000009054125.html

      
  • muokattu 09.09.2022 10:33

    @Quu kirjoitti:
    https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/13071047

    Ei tuokaan kovin räjähtäneeltä näytä.

    Uudehkon ja vähän ajetun sopii odottaakin näyttävän siistiltä. Omani on pari vuotta vanhempi ja lähes sata tuhatta enemmän ajettu, mutta eiköhän siitäkin tuon tasoiset esittelykuvat saisi.

    Etuistuimissa näkyy valmistajan valitseman tikkauksen seurauksena nahan venyminen pussille. Sen voi estää tikkaamalla istuinosa koholle nouseviksi tyynyiksi, jolloin noin vähän ajetun ja hyvin hoidetun auton nahkaverhoilu sekä näyttää että tuoksuu uudelta. Toisaalta jotkut pitävät tuollaista levymäistä tikkausta mukavampana, joten tätä ei voi laskea viaksi koska se saattaa olla tietoisesti valittu kompromissi käytettävyyden hyväksi näytettävyyden kustannuksella.

      
  • Sähköautot kasvattamassa uutta päästöongelmaa

    Sähköautojen renkaiden kulumista edistää luullakseni meidän nastojen karhentavat tienpäällysteet.
    Eikö nyt olisi oikea hetki siirtyä nastattomaan aikakauteen, kieltämällä säköautoissa nastarenkaat.

      
  • muokattu 09.09.2022 21:54

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Vanhimmat Teslat (Model S) Suomessa ovat vasta alle 10 vuotiaita, joka on paljon alhaisempi kuin muiden liikenteessä olevien autojen keskimääräinen ikä. Nyt seuraavien 15 vuoden aikana ruetaan näkemään mitenkä ko auto toimii verrattuna perinteisiin autoihin. (Mulla ainakin 23 v. auton pelti on ruennut ruostumaan eturoiskeläpän alta - ...tanan romu!)

    Vorsprung durch technik.
    Tarkoittaa kaiketi sitä
    että ensin pitää mokata
    ja pahasti.

    Ja miten ?
    Se koskee kaikkia ja varsinkin
    uudemman tekniikan osalta.
    Jonkun pitää aloittaa.
    Mikään ei lopulta ole ikuista.

      
  • Jälleen yksi koko kansan sähköauto tulossa markkinoille.

    https://tekniikanmaailma.fi/hinta-30-000-dollaria-toimintamatka-400-km-chevroletin-koko-kansan-sahkoauto-ilmestyy-vuonna-2024/

    Missä vaiheessa hinta nousee vähintään 10k€? Näitä lupauksia tuosta hintaluokasta on ollut ennenkin, autoja vain ei ole näkynyt.
    Tunnetuimpana tapauksena Tesla.
    Onkohan kukaan Model 3 ennakkovaraaja saanut vielä sitä hinnat alkaen malliaan?

      
  • muokattu 13.09.2022 10:47

    @Jokeri kirjoitti:
    Jälleen yksi koko kansan sähköauto tulossa markkinoille.

    https://tekniikanmaailma.fi/hinta-30-000-dollaria-toimintamatka-400-km-chevroletin-koko-kansan-sahkoauto-ilmestyy-vuonna-2024/

    Missä vaiheessa hinta nousee vähintään 10k€? Näitä lupauksia tuosta hintaluokasta on ollut ennenkin, autoja vain ei ole näkynyt.
    Tunnetuimpana tapauksena Tesla.
    Onkohan kukaan Model 3 ennakkovaraaja saanut vielä sitä hinnat alkaen malliaan?

    Jenkit ilmoittavat hinnat yleensä alvittomina, joten eurohintoihin pitää laittaa ALV päälle. Ja jos puhutaan jenkeissä valmistetusta autosta, niin tulli on käsittääkseni henkilöautoille 10% ja 22% hyötyajoneuvoille. Tuo 30k on siten 41keur jo pelkästään noiden seurauksena.

      3
  • Suomessa on viisi kuntaa, joissa ei ole rekisterissä yhtään sähkö­autoa!

    HS 15.9.

    "Suomalaisten siirtyminen sähköautoiluun ei tapahdu samantahtisesti. Suurissa kaupungeissa sähköautojen osuus on pääsääntöisesti suurempi kuin harvaan asutuilla alueilla, joissa jo latauspisteen löytäminen voi olla haastavaa.

    Tilastojen ääripäissä pienet muutaman tuhannen asukkaan kunnat kuitenkin korostuvat. Esimerkiksi runsaan 10 000 asukkaan Limingalla vuosina 2020–2022 ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo liki viidennes on täyssähköisiä. Uusien autojen kokonaismäärä tosin jää alle 200 kappaleeseen.

    Myös Kivijärvellä, Lumijoella, Limingassa, Muoniossa, Kauniaisissa, Kannonkoskella, Luhangassa, Rantasalmella ja Muuramessa sähköautojen osuus 2020-luvun ensi­rekisteröinneissä yltää yli 15 prosentin. Helsingissä ja Espoossa vastaava luku on 12 prosenttia, Vantaalla seitsemän.

    Toisessa ääripäässä Suomessa on 13 kuntaa, joissa ei ole ensirekisteröity yhtään täyssähköautoa. Näistä viidessä ei ole käytetytkään auton mukaan laskettuna rekisterissä yhtään sähköautoa. Nämä ovat Halsua, Kaavi, Lestijärvi, Puolanka ja Savukoski. Vähintään yksi ladattava hybridi sen sijaan on rekisteröity Suomen joka kolkkaan.

    Millä käyttövoimalla suomalaisten uudet autot kulkevat? Vastaus on edelleen takavuosilta tuttu: useimmiten bensiinillä. Muutos kohti autoilun sähköistymistä on kuitenkin nähtävissä. Se, onko muutos nopeaa, riippuu siitä, mitä mittaria tuijottaa.

    Suomessa on ensirekisteröity vuosina 2020–2022 noin 250 000 henkilöautoa. Niistä bensiiniautojen osuus on noin 60 prosenttia ja sähköautojen osuus vain yhdeksän prosenttia. Tiedot ilmenevät Traficomin tilastoista.

    Jos vertailu ulotetaan vain kuluvaan vuoteen, bensiiniautojen ylivoima kaventuu. Tammi–elokuussa rekisteröidyistä uusista henkilöautosta noin 56 prosenttia kulki bensiinillä ja 15 prosenttia sähköllä. Jos mukaan lasketaan täyssähköautojen lisäksi seinästä ladattavat hybridit, ladattavien autojen osuus uusista autoista on jo noin 35 prosenttia."

      
  • Mitä arvon raati on tästä mieltä?

    Minua alkoi kyllä kiinnostaa ihan tosissaan, lähinnä tilantarpeen ja käytännöllisyyden kannalta.

    https://maxus.fi/artikkeli/?title=Maxus+MIFA+9+luksusauto+tulossa+Suomeen&id=17941223

      
  • @M880 kirjoitti:
    Mitä arvon raati on tästä mieltä?

    Minua alkoi kyllä kiinnostaa ihan tosissaan, lähinnä tilantarpeen ja käytännöllisyyden kannalta.

    https://maxus.fi/artikkeli/?title=Maxus+MIFA+9+luksusauto+tulossa+Suomeen&id=17941223

    Ei herätä pienintäkään ajatusta, että olisi minua varten tehty.

    Kannattaa lukea/kuunnella Peter Frankopan kirja Silkkitiet, joka on julkaistu v.2021 eli jo ennen Ukrainan sotaa. Siitä kirjasta saa hyvää perspektiiviä maailman menoon. Voi sitten miettiä, mitä politiikkaa ja minkä maiden valtapyrkimyksien tukemiseen kannattaa roponsa työntää.

    Muistaako kukaan, kuka oli Aleksanteri Suuri? Jäppinen oli valloittanut suunnilleen koko Euroopan ja nykyisen Lähi-Idän jo 26 vuotiaana. Ja kuoli 32 vuotiaana. Oli Makedonian hallitsija. Nykyisin Makedonian nimeä kantaa enää Pohjois-Makedonia, joka on pieni osa entistä alku-Makedoniaa. Maailma muuttuu, mutta mihin suuntaan milloinkin?

      1
  • Olisiko yhtään autoon liittyvää mielipidettä tarjolla?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Olisiko yhtään autoon liittyvää mielipidettä tarjolla?

    Toivotetaan Euroopassa jo sukuputtoon kuolleeksi julistettu tila-auto tervetulleeksi! Taksikäyttöön jopa liiankin pramea, mutta "chauffeur-palveluun" aivan omiaan. Ja pesee kantamallaan pahimmat kilpailijansa - Stellantiksen valmistamat 5 brändiä - mennen tullen. Onko ehkä pienten lasten kanssakin (olet maininnut 3 turvaistuinta) ylivarusteltu. Miten esim. hierontatoimintaa voi turvaistuinten kanssa hyödyntää? Pahoin pelkään auton hinnan karkaavan korkeaksi. Uusien merkkien kanssahan on myös se ongelma, että niistä ei hirmuhintoja oikein uskalleta maksaa, vaikka tuote itsessään voisikin osoittautua erinomaiseksi. Niin, se ulkonäköhän on ulkopuolelle jäävien ongelma.

      
  • muokattu 22.09.2022 20:58

    @koreileva kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Olisiko yhtään autoon liittyvää mielipidettä tarjolla?

    Toivotetaan Euroopassa jo sukuputtoon kuolleeksi julistettu tila-auto tervetulleeksi! Taksikäyttöön jopa liiankin pramea, mutta "chauffeur-palveluun" aivan omiaan. Ja pesee kantamallaan pahimmat kilpailijansa - Stellantiksen valmistamat 5 brändiä - mennen tullen. Onko ehkä pienten lasten kanssakin (olet maininnut 3 turvaistuinta) ylivarusteltu. Miten esim. hierontatoimintaa voi turvaistuinten kanssa hyödyntää? Pahoin pelkään auton hinnan karkaavan korkeaksi. Uusien merkkien kanssahan on myös se ongelma, että niistä ei hirmuhintoja oikein uskalleta maksaa, vaikka tuote itsessään voisikin osoittautua erinomaiseksi. Niin, se ulkonäköhän on ulkopuolelle jäävien ongelma.

    Tässä on tosiaan lapsiperheelle aika monet specsit kohdallaan, nimenomaan tila-auton vuoksi. Isofixit siinä kuulemma on, joten ei ole ongelma (taitavat kyllä olla lakisääteisiäkin). Ja koska esiteinit kasvavat nopeasti, niin nyt yksi ei enää tarvitse mitään lisäjakkaroita, mutta vastaavasti tarvitsee itsessään vähän enempi elintilaa, eikä takapenkin keskipaikka ole niitä mukavimpia. Molemmin puolin istuvat sisarukset eivät asiaa erityisemmin auta. Hieronta ei varmaan tule aktiivisimpaan käyttöön, mutta kyllä minä näkisin että isommat lapset istuu tuossa mulavasti, ja istuimeen selkä menosuuntaan köytetty nuorimmainenkin hyötyisi siitä että selkänojaa "makuuttamalla" saa lisää jalkatilaa.

    Onhan se ylivarusteltu/pramea, mutta kun hakusessa on riittävän tilava sähköauto niin ei sitä tarjontaa liiaksi ole. En usko että hintalapun hinta muodostuu ongelmaksi, mutta leasingvuokra voi tuon hintakäytöksen arvaamattomuuden vuoksi nousta turhan korkeaksi. Varustelun osalta kuitenkin vähän "jännittää" esimerkiksi muista Maxuksista puuttunut RDS-radio (!) ja kenties jotain muutakin mitä tulee pidettyä itsestäänselvyytenä eikä siksi tule edes varmistettua. Sama tosin koskee saksalaisia premiumejakin, jos nyt ei sentään sen radion osalta.

    Kyllä minä tun melko todennäköisesti käyn ainakin koeajamassa, jahka niitä tulee maahan.

      1
  • Ei mitään käsitystä laitteesta, mutta kuvien perusteella sisustus näyttää houkuttelevan urheilulliselta, käytännölliseltä ja mukavalta. Urheilullisuus tarkoittaa minun tapauksessani urheiluvälineiden kuljetuskykyä. Tilat riittäisivät hiihtokaudella hyvin ilman säätöjäkin. Jos istuinjärjestelyjä voi muutella kohtuuvaivalla, ei välttämättä tarvitsisi edes vetokuulaa kun penkkejä poistamalla mahtuisi kyytiin joko pari polkupyörää tai vaihtoehtoisesti halkopino.

    Mitenkähän tuollaisella näkee ajaa pimeässä kun valojen tärkein tehtävä näyttäisi olevan näkymättömyys? Lisävalopaneli on pakko asentaa vähän rumasti rekisterikilven yläpuolelle kun alapuolella näyttäisi olevan adaptoituvan vakionopeussäätimen tutka? Toisaalta, korkean asennuksen seurauksena on puhdas ja heijastelematon ehjä valokuvio, jota alimpaan ilmanottokitaan asentamalla ei saavuta mitenkään.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Olisiko yhtään autoon liittyvää mielipidettä tarjolla?

    Niitä riittää, mutta tuskin kenelläkään on kokemuksen pohjaa.

    Itse vältän ostamasta mitään kiinalaista, mutta se kun ei onnistu.

    Esim Timco 2000I aggregaatti on törkeästi kopioitu Hondan vastaavasta, Honda kehitti uuden ja Timco heti saman näköisen.

    Pyydän anteeksi kun minulla on tuo TM:n testivoittaja Timco, hyvä laite etenkin jos sen saa käymään. Pakkasilla ei mitään mahdollisuuksia, mutta positiivisena ilmiönä lämpöä riittää ainakin kiskojalla. Vastaava B&Stratton, ei mitään ongelmia vuosien käyttämättömyyden jälkeenkään, kiskaise tulloin vain kaksi kertaa.

      
  • muokattu 24.09.2022 12:04

    @Vital kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Olisiko yhtään autoon liittyvää mielipidettä tarjolla?

    Niitä riittää, mutta tuskin kenelläkään on kokemuksen pohjaa.

    Itse vältän ostamasta mitään kiinalaista, mutta se kun ei onnistu.

    Esim Timco 2000I aggregaatti on törkeästi kopioitu Hondan vastaavasta, Honda kehitti uuden ja Timco heti saman näköisen.

    Pyydän anteeksi kun minulla on tuo TM:n testivoittaja Timco, hyvä laite etenkin jos sen saa käymään. Pakkasilla ei mitään mahdollisuuksia, mutta positiivisena ilmiönä lämpöä riittää ainakin kiskojalla. Vastaava B&Stratton, ei mitään ongelmia vuosien käyttämättömyyden jälkeenkään, kiskaise tulloin vain kaksi kertaa.

    Yksilötasolla on vaikeaa ja turhauttavaa yrittää vaikuttaa asioihin. Ilmastonmuutos tai talousalueiden väliset voimasuhteet ovat asioita, joihin yksilö ei voikaan vaikuttaa. Iso joukko yksilöitä ryhmänä voi, mutta yksilö ei voi.

    Silkkitiet-kirjassa maailman menon syitä valtioiden toiminnan motiiveina on selitetty ja kouluhistorian rinnalle tulee uusia ulottuvuuksia. Yksi esimerkki on öljyn etsintä Lähi-Idässä. Kun purjelaivojen valtakausi oli hiipumassa ja höyrykäyttöiset laivat jo vallanneet alaa lyhyemmillä rahtireiteillä keksittiin myös öljyyn perustuvat diesellaivat, jotka osoittautuivat kilpailukykyisimmiksi sekä rahtiliikenteessä että sotalaivoina. Britannia oli suuri siirtomaavalta vielä tuohon aikaan. Heillä vain ei ollut omasta takaa öljyä ollenkaan eikä sitä vielä oltu löydetty Lähi-Idästäkään ainakaan alueilta, joilla Britannialla oli sananvaltaa. Kesti kotvan ennenkuin öljyä löytyi Iranista (vai olikohan Irakista), British Petrolium perustettiin ja se otti omistukseensa sikäläisen öljyn, josta maksoi mitättömät korvaukset öljyn paikallisille omistajille.

    Historiassa taloudellinen valta oli Aasiassa, josta painopiste siirtyi ajan saatossa Eurooppaan. Oma lukunsa on europpalaisten tekemät ryöstöretket Keski- ja Etelä-Amerikkaan, josta tuotiin rikkauksia Eurooppaan.

    Valtioissa asuvat yksilöt tekevät päätöksiään oman napansa ympärillä ja jo kaukana historiassa on ollut ilmiöitä, että jokin ulkovalta lypsää yksilöiltä rahaa, joka lähtee pois omasta maasta hyödyttämään ulkovallan taloutta. Ilmiötä vastaan on suojauduttu pystyttämällä tullimuureja, jotka olisivat ihan turhia, jos yksilöt käyttäytyisivät oman maan/maanosan etujen mukaan.

    Kiina kasvaa koko ajan suuremmaksi maailman mahdiksi, mikä ei ole hyvä siellä vallitsevan valtiokapitalistisen diktatuurin takia. Demokratia on heikko, koska se perustuu erilaisten mielipiteiden kompromissiin ja jonkinasteisen konseksuksen saavuttamisen vaatimukseen. Nopeat päätökset ovat vaikeasti saavutettavissa ja tietty päättämättömyyden tehottomuus esiintyy asioissa.

    Täysin mustavalkoisesti on mahdoton suhtautua markkinoilla oleviin tuotteisiin, koska sinne sun tänne on pesiytynyt kiinalaisia komponentteja halpuutensa takia.

    Mietitään vaikka OnePlus-puhelimia: tullessaan länsimarkkinoille ne olivat halpoja ja ns. hintaansa nähden erityisen hyviä. Kun kiinalaiset saivat vedätettyä suomalaisia sun muita länsimaisia ostamaan niitä ja markkina-asema vakiintui, hinnatkin nousivat.

    Omalta kohdaltani minä en osta selkeästi Kiinalaisia tuotteita, joista saadut rahat valuvat Kiinaan. Joku heti nostaa esiin Volvo-henkilöautot. Toistaiseksi kiinalainen pääoma on tukenut ruotsalaista yhtiötä ja länsimaissa sijaitsevien tehtaiden toimintaa. Se on eri asia kuin kiinalaisen yhtiön tuotteiden ostaminen ja kiinalaisen teollisuuden tukeminen. Kuten sanoin, mustavalkoisesti ei voi ajatella tässäkään asiassa.

    En voi tehdä enempää kuin vaaleissakaan. Omaan vain yhden äänen ja sen yritän suunnata omaa näkemystä lähinnä olevien poliitikkojen tueksi. Mitätön panos, mutta enempään ei ole mahdollisuuksia. Sama talouspuolella. Voin tukea länsimaista teollisuutta vain oman mitättömän ostovoimani verran. Kiinalaista tuotetta en osta, vaikka sekään ei aina pidä paikkaansa 100%. K-Rauta näkyy teettävän jotain (esim. tasohöylä) jollain kiinalaisella tehtaalla. En ole vielä sellaista ostanut juuri Kiina-kytköksen takia, mutta on se halpa verrattuna Makitaan. Ehkä täytyy sellainen vielä ostaa, kunhan saan järkeiltyä jonkun sopivan perustelun. Olisiko vaikka kiinalaisen lapsityöllisyyden tukeminen? Pienet kätöset toisivat murkinaa pöytään? Tai ehkä roposeni menisivät uiguurien koulutuslaitosten hyväksi. Tai niillä voisi ostaa pari patia käytettäväksi Taiwanissa. Onhan näitä hyviä kohteita sentään useita.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit