Tesla ja Mustang on ainakin mainittu autoina , joilla ei voi täyskiihdyttää kuin
Kerran ( - muutaman kerran ?) tunnin aikana.
Mitkä kaikki merkit toimii näin ?
Selvitetäänkö tämä ko. Autojen ostajille etukäteen ?
Onko kyseessä liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä , jos , miten näiden myynti voi olla mahdollista ?
öö, miten se voisi liikenneturvallisuutta vaarantaa(?) Kyllä ne varmaan tarpeeksi ripeästi kiihtyy muutaman "täyskaasukiihdytyksen" jälkeenkin, mitä sillä sitten mahdetaan tarkoittaa. Kyllä kai se voimapoljin pohjaan menee siitä huolimatta, vaikka olisi muutama kerta jo kiihdytettykin täyskaasulla. Elektroniikkahan siinä vaan suojelee moottoria/akustoa ylikuumenemiselta.
Samalla laillahan polttomoottoreissa rajoitetaan myös tuo täyskaasukiihdytys kylmällä moottorilla (ainakin useimmissa malleissa), eli moottorinohjaus ei anna täysiä tehoja ennekuin normaali käyntilämpötila on saavutettu. Joissain tämä näkyy suoraan mittaristossa, eli kierroslukumittarin "punaraja" nousee sitä mukaa kun moottori lämpenee.
Useat tehokkaan ja kiihtyvän auton ostajat perustelevat ostostaan kiihtyvyyden suomalla turvallisuudella. Auto on selkeästi viallinen, jos se ei sitten kiihdykään turvallisesti ja liikenneturvallisuus vaarantuu.
Ennenhän jarrujen häipyminen oli ongelma. Nykyään ei pitäisi olla ja varmasti tulisi sanomista, jos autolla rysäyttäisi toisessa jarrutuksessa edellä olevan perään, kun jarrut suojelivat itseään.
Itse en toki ymmärrä miksi liikenteessä vaadittaisiin rataominaisuuksia. Alle 10 s sataseen pitäisi olla kielletty, alle 15 s riittäisi hyvin kaikille liikenteessä.
Auto jolla voi kiihdyttää vain kerran, ei ole mitään virkaa
Jos ohittaa tai pitää ennättää alta pois, eikä autosta tulekaan odotetusti tehoja.
Tämä voi vaarantaa turvallisuutta.
Tätä kyselin, mitkä autot ja mallit toimii näin ” vaillinaisesti ” ja informoidaanko ostajia tästä ?
TM:n "urheiluautovertailuista" voi saada jotain vinkkiä. Rata-ajossahan kiihdytellään täysillä vähän väliä.
Kaikki manuaalivaihteiset autot toimivat näin - täysi teho saadaan vasta kaasun keventämisen, kytkinpolkimen painamisen, sopivalle vaihteelle vaihtamisen, kytkinpolkimen nostamisen ja kaasupolkimen uudelleenpainamisen jälkeen.
Millä tavoin polttomoottoriautojen ostajia informoidaan auton eri tilanteissa erilaisista momentinrajoituksista?
Se vaaratekijä ei ole speksien mukaan toimiva auto, vaan kuljettaja joka ajaa vain vaikka ei ymmärräkään autonsa toimintaa.
Voisi väittää, että kyseinen kuljettaja ei osaa ajaa yleisessä liikenteessä. Jos ohittamiseen tarvitsee maksimikiihtyvyyttä, ohitustekniikka on täysin hukassa ja netissä nähdään sellaisista lukemattomia videoita. Ajokäyttäytyminenkin on täysin väärää, koska tuollainen kuski näkyy toisille "mistä tuo tohon ilmestyi" -tyyppinä. Liikenteessä äkkinäiset liikkeet ja yllätykset ovat onnettomuuksien aiheuttajia, ei onnettomuuksien estotapa.
Voihan sitä tietenkin perustella vaikka mitä muutakin järjetöntä, mutta todellisuudessa turvallisuus ei muodostu maksimaalisesta kiihtyvyydestä vaan kuljettajan vaikkapa ohittaessaan jättämistä turvamarginaaleista.
Jos parempi kiihtyvyys toisi lisäturvaa, silloin tehokkaimpien autojen ja moottoripyörien vakuutusmaksut olisivat heikommin kiihtyviä malleja halvemmat.
Voimalinjaa on kautta aikojen suojattu ylirasitukselta, koska sillä ei menetetä mitään.
Jarrut on tarkoituskin tarpeen vaatiessa uhrata vaikka levyt ja palat vaihtokuntoon yhdessä jarrutuksessa jos sillä voi edes yrittää estää törmäyksen.
Itse en ymmärrä miksi tässä asiassa tarvittaisiin mitään rajoituksia ollenkaan?
Olen ajanut vuosien varrella yli 100.000 km moottoripyörillä, jotka syövät Kyläkauppiaan Lamborghini Diabloja aamupalaksi. Näiden pyörien suorituskyky oli ilmeisesti minulle riittävä, koska kaasukapula ei useiden vuosien ajolla käynyt kertaakaan stopparissa moottoriradan ulkopuolella. Tehoa oli siis liikenteeseen sopivasti, koska kertaakaan ei tullut tilannetta, jossa kaikki reservit olisivat olleet käytössä. Radalla olisi ollut käyttöä enemmällekin, koska välillä mentiin "tuppi nurin".
Olen vetänyt toistuvia täyskiihdytyksiä kerran elämässäni mitatakseni itseni kuljettajana. Jouduin harjoittelemaan muutaman vedon ennen kuin sain automaattikellotuksella pyöräni kiihdytettyä nollasta sataan alle sekunnin päähän ammattilaisen samanlaisella pyörällä vetämästä pohja-ajasta.
Tyydyin tähän tulokseen sekä itseäni että pyörääni varoen. Tehoa oli käytössä sen verran, että pyörän "laukaiseminen" liikkeelle paikaltaan vaatisi osaamista, jota minulla ei ole, joten starttini olivat tietoisen pehmeitä. Tekniikkaa säälin koska en halunnut omalla pyörälläni potkaista vaihtoa raakana ilman kytkintä täyskaasukiihdytyksessä koneen maksimiteholla vaikka se kiihdytysaikaa nopeuttaisikin. Otan suuremman osan tappiostani ammattilaisille omaan piikkiini ja kytkimen ja vaihteiston suojelun merkitys lienee vähäisempi osa 800 ms viiveestäni.
Kyläkauppiaan Lamborghini olisi jäänyt silti kuljettajasta riippumatta.
Tältä pohjalta totean että kuski määrää turvallisuuden ja ajopelin sopiva suorituskyky muodostuu seuraavasti:
"Itse en ymmärrä miksi tässä asiassa tarvittaisiin mitään rajoituksia ollenkaan?"
Tästä työpaikkani ikkunasta näkyy 40:n alueella oleva katu, jossa on vielä risteyksiä. Kadun toisessa päässä on autokorjaamo, joka on erikoistunut kolmen kirjaimen autoihin. Hyvin kiihtyvät, parhaimmillaan menevät tuossa toistasataa ja takuulla eivät pysty väistämään oikealta tulevia.
Tuossa yksi esimerkki, liikenteessä näkee lisää. 98% kuljettajista pilaa kaikkien maineen käyttämällä suorituskykyä väärissä paikoissa.
KIA? 🙄
Kolme kirjainta aiheuttaa sinulle näemmä isoja tunnemyrskyjä ja trollaat täällä tämän vuoksi. En tiedä millä nimimerkillä olet alun alkaen tänne tullut, mutta kaava on edelleen sama.
Onnettomuuksien määrä vähenee trendinomaisesti autojen ja mopojen suorituskyvyn kasvusta huolimatta, joten joku selvästikin pystyy käsittelemään myös isompaa konetehoa vastuullisesti.
Minulla ei ole mitään ongelmaa jos otetaan ajolupa pois vastuuttomilta kuljettajilta. Päinvastoin, koen sen parantavan omaa liikenneympäristöäni niin paljon, että suorastaan suosittelisin ehdottamasi tehorajoituksen ulottamisen myös väistämisvelvollisuuden pakottamiseen siten, että auto tarvittaessa pakottaa kuljettajan maksiminopeuteen 0 km/h ellei hän muuten osaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Minulle sopii myös ajoluvan poisto kolmioristeyksien ja valoristeyksie valvontaa tiukentamalla.
Tässä suhteessa minä olen sinua onnellisemmassa asemassa, koska minun mainettani kuljettajana ei voi pilata kukaan muu kuin minulle rekisteröityä autoa ajavat. Luotan täysin siihen, että jokainen kuljettaja jolla on pääsy minulle rekisteröidyn auton avaimiin ajaa vähintään yhtä vastuullisesti kuin minäkin, joten minä olen tältä osin saletissa.
Kuljettaja vastaan omasta ajamisestaan. Jos BYD kuljettajat aiheuttavat sinulle riskitilanteita, voit lohduttautua tiedolla että kyse on suppean otantasi aiheuttamasta sattumasta ja todellisuudessa suurin osa törmäilijöistä ajaa aivan tavallista harmaata tojonismofordia.
Jos oikeasti haluat tehdä tälle asialle jotain, niin saat minun luvallani hyödyntää motoristin mottoa
"kaikki ne on väistettävä juridisesta väistämisvelvollisuudesta riippumatta"
Kieltämättä tuossa tulee tunnemyrskyä, kun on hengenlähtö lähellä. Tuli vain mainittua kolme kirjainta, sinänsä on ihan sama jos vaikka viisi kirjainta ajaa satasta äkkikiihdytyksen jälkeen vasemmalta päälle risteyksessä. Suomessa kun tuo ajojärjestys määrää, että se väistämisensä laiminlyövä törmää kuskin oveen.
En minäkään tiedä mitään aikaisempaa nimimerkkiäni. Olikos sinulla se upea 5-sarjan klassikkobemari? Ovat ne hienoja autoja, monta kertaa on ollut lähellä oman hankkiminen, mutta kun ei ole tilaa.
Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, voiko tehonrajoitus tulla yllättäen, ei mitään yhtä kertaa täyskaasulla vaan esim jonkin elementin lämmönmittauksen perusteella tehty suojausfunktio?
Vertauksena vaikka polttiksen joutuminen linkutusmodeen kesken rekan ohituksen jolloin auton huippunopeus asettuisi vaikkapa 90km/h. Tällöin kyse on systeemin viasta. Voiko sama olla normaali funktio sähköautossa?
En tiedä asiasta mitään, mutta oletan ettei se tehonleikkaus ole niin dramaattinen. Jos täyskiihdytys tarkoittaa jotain launch controlia käyttävää 3 sek sataseen kiihdytystä, niin eiköhän se liikenteessä riittävä 7-8sek toteudu niin monta kertaa kuin on tarpeen. Jos turvallisuus on kiinni siitä ettei auto kiihdy 3 sekunnissa, niin vika ei ole autossa.
Jos jollakin on asiasta tietoa, olisi mielenkiintoista kuulla miten suojaus on toteutettu ja infotaan käyttäjälle. Erikoista olisi jos auton tehot olisi koko ajan joustavasti diagnostiikan perässä - lue: kylmä akku, ei täystehoa, auto aurinkoisella parkkipaikalla, ei täystehoa jne
M880 kysyi lähes sitä mitä itsekin alunperin tarkoitin.
Voiman ulostulon tasaisuutta ja jatkuvuutta ( ei mitään launch controlia tms. ) vaan tietoa olosuhteista ja täyssähköautoista, jotka eivät toimi aina oletetulla tavalla ?
Tesla S, Mustang, onko muita ?
Kyllä nyt on keksimällä keksitty kysymys. Ei millään liikennekäytössä olevalla sähköautolla
pidä tai tarvi missään tilanteessa kiihdyttää lappu pohjassa. Tehoa rajoitetaan jo muutoinkin
jokaisessa ajoneuvossa kiihdytyksissä renkaiden vetopidon ja ohjattavuuden vuoksi.
Eli ei ole liikenneturvallisuuteen vaikuttava seikka. Jos tarvii nykiä poukkoilemalla kehä kolmosella niin ottaisin ennemmin kortin pois ajotaitojen puutteen ja muun liikenteen huomiotta jättämisen johdosta.
typerä kysymys.
Omaa kokemusta vain diesel-Mersun tehonrajoituksesta.
Molemmilla kerroilla sama syy, eli mitattu ahtopaine ei vastaa VNT-ahtimelle komennettua ahtoa, josta elektroniikka päättelee, että säätö ei mitä ilmeisimmin toimi ja rajaa ahtopaineen säädön lisäksi koko voimalinjan vaihteisto mukaanlukien nilkutusmoodiin.
Kuljettaja näkee kojetaulussa keltaisen moottorin vikavalon ja huomaa vaihteiston rajaavan osan vaihteista pois käytöstä ja moottorin tehonrajoituksen noin 20 - 30 kilowatin tasolle, jolla auto kulkee enintään noin sataa. Tässä tapauksessa rajoitus siis vaikuttaa ajettavuuteen todella dramaattisesti, kun 125 kW sijasta käytettävissä onkin suunnilleen 25 kW tai jotain sinne päin. Tarkkaa speksiä tehonrajoitustilalle en tunne, mutta perstuntumalta 1990-luvun W124 250 D vaparidiesel karkaa vikatilassa olevalta kaksoisahdetulta CDI:ltä kiihdytyskisassa etukammiodieselin 70 kW tehoylivoiman turvin.
Ensimmäisen härön aiheutti ahtopaineen mittausanturin virhe ja toinen oli painetunnistimesta irronnut letkun pää eli kummassakin tapauksessa auto toimi kuten pitääkin, mutta hälytysjärjestelmä sai väärää tietoa.
"Saman" auton AMG-version launch control tarkkailee myös vaihteistoöljyn ja ilmeisesti myös jarrujen lämpötilaa estäen loputtoman moottorin huudattamisen vaihde päällä automaatin stall speedillä jarrua vasten.
Tämän perusteella en jaksa olla huolissani joskus tulevan sähköautoni toistuvien kiihdytysten tehonrajoituksesta.
Esson baarista kajahtaa:
Ei pidä paikkaansa - ainakaan Teslan osalta. Uskoisin, ettei myöskään Mustangin.
Mistä ihmeestä näitä huuhaa-käsityksiä oikein kumpuaa?
Tullut ajeltua Teslalla autobaanalla urku auki oikein urakalla. 250 km/h lasiin aina kun kaista ollut vapaa, sitten hidastus sinne 150-160 hujakoille, kun joku tunari tuuttaa oikealta/keskikaistalta eteen ja taas heti perään 250 lasiin, kun köröttelijä huomaa siirtyä sivuun. En huomannut tehon merkittävää hiipumista.
Siis kyllähän se elektroniikka ylikuumenee jossain vaiheessa, jos esim radalla pärrää enemmänkin. Pelko tehojen häviämisestä tieliikennekäytössä on täysin aiheeton.
Paitsi jos on liikkeellä turbodieselillä.
Toivottavasti Esson Paarin saadaan kriisiapua tämän havainnon johdosta? 😁
Juu on sillä väliä että kiihtyy3,4 sijasta 3,7, kamalaa, mahtaa olla merkityksellistä oikeassa liikenteessä.
Onhan näissä ollut testejä. Tegty 3 täyskiihdytystä putkeen ja mitään oikeaa hidastuvuutta ei ole havaittu, ja kuten sanoit rata-ajossa varmasti tulee kuumenemista, mutta ei koske arkiliikennettä ja vaaranna mitään, ihan huuhaata.