Apusilmät

10 kommenttia

Ikävä tapaus ja kuljettaja lienee oikeassa, autosta ei näe ulos. Eikö tuollaisessa olekaan konesilmiä, joiden avulla kuski tietäisi missä mennään? Kaikenlaisia apunäköjärjestelmiä kuitenkin mainostetaan ja kameroita pitäisi olla joka kulmassa. Oli tai ei, kuskihan autosta on vastuussa, jos ei näe, ei kannata ajaa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009607641.html

  
  • @Late1969 kirjoitti:
    Ikävä tapaus ja kuljettaja lienee oikeassa, autosta ei näe ulos. Eikö tuollaisessa olekaan konesilmiä, joiden avulla kuski tietäisi missä mennään? Kaikenlaisia apunäköjärjestelmiä kuitenkin mainostetaan ja kameroita pitäisi olla joka kulmassa. Oli tai ei, kuskihan autosta on vastuussa, jos ei näe, ei kannata ajaa.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009607641.html

    Tässä taisi olla niin, että auto ei ollut liikkeelle lähdettyään saavuttanut vielä sellaista nopeutta, jossa "konesilmät" aktivoituvat. Ei se silti mikään hyvä(ksyttävä) selitys ole.

      
  • Ei taida mersun pysäköintikamerat aktivoitua jos autolla lähdetään eteenpäin? Todella ikävä tapaus. Kuinka moni voi käsi sydämellä sanoa kiertävänsä auton aina ennen liikkeellelähtöä ja varmistavansa ettei mitään jää alle?

      
  • Logiikka kuulostaa erikoiselta, kun huomattavasti halvemmissa (ja vanhemmissa) autoissa räikät huutaa tarpeen mukaan joka kulmalta riippumatta ajonopeudesta ja -suunnasta. Eikö tuossa mersussa ole AEB-järjestelmää, vai vaatiiko sekin maantievauhdin toimiakseen?

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Logiikka kuulostaa erikoiselta, kun huomattavasti halvemmissa (ja vanhemmissa) autoissa räikät huutaa tarpeen mukaan joka kulmalta riippumatta ajonopeudesta ja -suunnasta. Eikö tuossa mersussa ole AEB-järjestelmää, vai vaatiiko sekin maantievauhdin toimiakseen?

    Arvelisin, että AEB vaatii vähintään sen 5 km/h mitä Teslassakin.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Ikävä tapaus ja kuljettaja lienee oikeassa, autosta ei näe ulos. Eikö tuollaisessa olekaan konesilmiä, joiden avulla kuski tietäisi missä mennään? Kaikenlaisia apunäköjärjestelmiä kuitenkin mainostetaan ja kameroita pitäisi olla joka kulmassa. Oli tai ei, kuskihan autosta on vastuussa, jos ei näe, ei kannata ajaa.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009607641.html

    kuljettajalta kortti pois, syytteeseen ja sillä siisti.
    jos ei näe niin, ei ajo oikeutta, oliko johtajalla kykyihinsä nähden lian suuri ego, ilmeisesti?

    ja ps. kyllä, oikeissa autoissa etututkat huutaa oli nopeuta yli tai alle 5 ilman aebbiakin

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Ikävä tapaus ja kuljettaja lienee oikeassa, autosta ei näe ulos. Eikö tuollaisessa olekaan konesilmiä, joiden avulla kuski tietäisi missä mennään? Kaikenlaisia apunäköjärjestelmiä kuitenkin mainostetaan ja kameroita pitäisi olla joka kulmassa. Oli tai ei, kuskihan autosta on vastuussa, jos ei näe, ei kannata ajaa.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009607641.html

    kuljettajalta kortti pois, syytteeseen ja sillä siisti.
    jos ei näe niin, ei ajo oikeutta, oliko johtajalla kykyihinsä nähden lian suuri ego, ilmeisesti?

    ja ps. kyllä, oikeissa autoissa etututkat huutaa oli nopeuta yli tai alle 5 ilman aebbiakin

    Tuollaisesta autosta on huono nähdä ulos, vaikka kuinka kyvykäs ajaja olisi. Ilman apuvälineitä näkemiseen pitäisi penkki nostaa ylös, pää liki kattoon, että näkisi parhaiten. Yllättävän moni ei niin näytä tekevän, kun katselee vastaantulijoita. Iso osa ajajista katselee paremminkin ohjauspyörän läpi kuin yli. Ja saman huomaa pysäköinnistä, kaksi metriä on ajajien näkökyvyn rajoilla, sitä lähemmäs auto ei mene toista taskuunpysäköinnissä.

    Lapsi liikkuu nopeasti, joten auton kiertäminen ennen lähtöä ei olisi paljoa auttanut. Kumma tosiaan miksi auto ei huutanut tai kuski ei ymmärtänyt varoituksia.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Ikävä tapaus ja kuljettaja lienee oikeassa, autosta ei näe ulos. Eikö tuollaisessa olekaan konesilmiä, joiden avulla kuski tietäisi missä mennään? Kaikenlaisia apunäköjärjestelmiä kuitenkin mainostetaan ja kameroita pitäisi olla joka kulmassa. Oli tai ei, kuskihan autosta on vastuussa, jos ei näe, ei kannata ajaa.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009607641.html

    kuljettajalta kortti pois, syytteeseen ja sillä siisti.
    jos ei näe niin, ei ajo oikeutta, oliko johtajalla kykyihinsä nähden lian suuri ego, ilmeisesti?

    ja ps. kyllä, oikeissa autoissa etututkat huutaa oli nopeuta yli tai alle 5 ilman aebbiakin

    Taas näitä osaajia, joilleka ei voi sattua mitään, kunnes sattuu. Haisee myös kateus läpi.

    Itse aiheeseen, erittäin ikävä tapaus, autoista näkee huonosti ja ikävä kyllä lapset livahtavat alle hyvinkin nopeasti. Muutava viikko sitten näin tapauksen missä hyvin nuori lapsi syöksyi sähköskuutilla puskien takaa edessä ajavan auton eteen. Siinäkin olisi taas syyttelijät olleet paikalla, vaikka tekemätön paikka nopeusrajoituksia ajaessa, jos suoraan kohdalle osuu.

      1
  • muokattu 22.07.2023 12:14

    @koreileva kirjoitti:
    Tässä taisi olla niin, että auto ei ollut liikkeelle lähdettyään saavuttanut vielä sellaista nopeutta, jossa "konesilmät" aktivoituvat. Ei se silti mikään hyvä(ksyttävä) selitys ole.

    Ei niin, koska jotain kautta tuli varoitus joka tapauksessa, jos auto on normaaleissa varusteissa eikä karsittu AitoSuomiAuto.

    Ellei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää, silloin tosiaan säleikön tähden takana olevaa etäisyystutkaa hyödyntävää adaptoituvaa vakionopeussäädintä ei kuljettaja voi käyttää hitaissa nopeuksissa.

    Sen sijaan parkkitutkat ovat olleet myös edessä jo yli 20 vuotta vanhoissakin malleissa ja tuon ikäisessä autossa ne valvovat hyvin alhaalta. Lehtijutun kuvituskuvassa näkyy yksi keulan sensoreista pyörän satulan yläpuolella.

    Ainakin 20 km/h nopeuteen saakka tulee hälytys sekä parkkitutkan majakka kojetaulussa punaisena loistaen että äänivaroituksena.

      
  • @JEV2 kirjoitti:
    Ei taida mersun pysäköintikamerat aktivoitua jos autolla lähdetään eteenpäin? Todella ikävä tapaus. Kuinka moni voi käsi sydämellä sanoa kiertävänsä auton aina ennen liikkeellelähtöä ja varmistavansa ettei mitään jää alle?

    Aktivoituvat toki.

    En kierrä ympäri, mutta aikomani ajosuunnan tarkistan ennen ajoon lähtöä. Eteenpäin lähtiessäni oikean takapyörän edessä makaava on vaarassa jäädä alle.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @JEV2 kirjoitti:
    Ei taida mersun pysäköintikamerat aktivoitua jos autolla lähdetään eteenpäin? Todella ikävä tapaus. Kuinka moni voi käsi sydämellä sanoa kiertävänsä auton aina ennen liikkeellelähtöä ja varmistavansa ettei mitään jää alle?

    Aktivoituvat toki.

    En kierrä ympäri, mutta aikomani ajosuunnan tarkistan ennen ajoon lähtöä. Eteenpäin lähtiessäni oikean takapyörän edessä makaava on vaarassa jäädä alle.

    Kyllä mersun 360-asteen kameravaruste, jos sellaisen varusteen on ostanut, näyttää eteenpäin. Minun autossani toimii n. 20 km/h vauhtiin saakka kun lähden kotipihaltani.
    Harvoin minäkin kierrän auton ympäri ennen liikkeelle lähtöä. Oikea kylki jää kameroiden näyttämän varaan mutta luotan niiden näyttämään kuvaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit