sähköautot

4200 kommenttia
1104105107109110140
  • Asiallinen keskustelu vähentää vastakkainasettelua.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.

    On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.

    Ollaanko nyt tietoisia siitä muun elinkaaren kestosta? Tehoelektroniikkakaan ei kestä ikuisesti varsinkaan rankasti käytettynä, on kallista, luultavasti hankalasti korjattavaa ja saatavuudessakin voi tulla ongelmia 10 vuoden jälkeen. Erikoissähkömoottorit voivat olla vastaavanlaisia, auton ohjauselektroniikka ja näytöt pettävät ja silleen. Taidettiin MG:stä jo kirjoitella, ettei alusta toista talvea näe.

    Ainakaan minä en ole tietoinen. Olisi kiinnostavaa tietää.

    Ohjauselektroniikka, ja varsinkin viihde-elektroniikka on kyllä asia joka minua ihan oikeasti huolestuttaisi autossa kuin autossa 10 vuoden jälkeen, mutta ne eivät taida olla pelkästään sähköautojen ongelma? Ohjauselektroniikkaa on autoissa kuitenkin ollut jo 30-40 vuotta, ja toki niitä bokseja hajoilee tämän tästä, mutta ei niistä ole mitään kohua tainnut nousta missään yhteydessä?

    Jos luin saman jutun MG:stä kuin sinä, niin taisi alustaa katsonut kaveri olla sitä mieltä että "tällaisia nämä nykyautoissa ovat", vaikka otsikkoon toki haettiin negatiivisempi sävy.

      
  • @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !

    Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!

    Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
    Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!

    Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?

    Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.

    Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !

    Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !

    Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?

    Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !

    Kamalan paljon huutomerkkejä.

    Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.

    Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?

    Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.

    Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.

    Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.

    Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.

    Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !

    Kysyn nyt ehkä kolmannen kerran, että mitä tietoa sinulla on näistä akkujen hiipumisista? Siis se asia minkä sinä tiedät, mutta ostajat ja myyjät eivät hahmota. Linkkaa joku tilasto, lehtiartikkeli tai joku muu lähde? Minulle kelpaa ihan mikä tahansa, paitsi iltapäivälehden tarina jostain yksittäisestä Teslasta tai Nissanista.

    Kannattaa vain tutustua sähköauton rakenteeseen ja eri komponenttien merkitykseen auton toiminnan kannalta ! Loppu on päättelyä !!

    Okei, eli lähteitä ei siis ole? Ymmärtääksemme sinun päättelysi tasoa, voisitko kertoa millä osaamisella, kokemuksella ja koulutuksella sinä teet näitä päätelmiä?

    Minä olen valitettavasti vain ekonomi, joten joudun luottamaan oman päättelyni sijasta muihin lähteisiin, mieluiten mahdollisimman luotettaviin sellaisiin.

      
  • @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !

    Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!

    Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
    Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!

    Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?

    Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.

    Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !

    Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !

    Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?

    Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !

    Kamalan paljon huutomerkkejä.

    Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.

    Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?

    Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.

    Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.

    Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.

    Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.

    Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !

    Kysyn nyt ehkä kolmannen kerran, että mitä tietoa sinulla on näistä akkujen hiipumisista? Siis se asia minkä sinä tiedät, mutta ostajat ja myyjät eivät hahmota. Linkkaa joku tilasto, lehtiartikkeli tai joku muu lähde? Minulle kelpaa ihan mikä tahansa, paitsi iltapäivälehden tarina jostain yksittäisestä Teslasta tai Nissanista.

    Kannattaa vain tutustua sähköauton rakenteeseen ja eri komponenttien merkitykseen auton toiminnan kannalta ! Loppu on päättelyä !!

    Sinulta ei ainakaan mitään järjellistä tietoa saa. Miksi siis huudat täällä?

      4
  • @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.

    On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.

    Ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä, mutta norjalainen Youtube videobloggari Björn Nyland hakee mielenkiintoisia näytteitä erilaisten autojen akkujen hiipumisesta ajan ja kilometrien myötä. Mittaustulokset näyttävät vaihtelevan varsin paljon, koska parhaiten säilyneet akut ovat noin -10% tasolla yli 200 tkm jälkeen mutta huonoimmat ovat menettäneet jo -20% luokkaa noin sadan tuhannen jälkeen. Näissä tapauksissa on tosin usein historiaa jatkuvasta teholatauksesta täyteen.

    Teslabjörn lataa yleensä degradation testinsä loppuun yhteenvedon eri autoista saamistaan mittaustiedoista:

    Käyköhän tässä kuten polttomoottoriautojenkin kanssa, että joillain kuskeilla vehkeet kestävät paremmin kuin toisilla?

    Omalta kantilta kiinnostaa myös se, miten tuota akun kapasiteettia pystyy amatööri mittaamaan käytännöllisesti ollessaan autoliikkeessä ostohousut jalassa käytettyjä katselemassa? Akku latinkiin, ajoa jotain 50 - 100 km ja sitten verrataan toteutunutta kulutusta auton arvioon jäljellä olevasta ajomatkasta toimii jollain tasolla, mutta odotan myös jotain OBD-porttiin kytkettävän lähettimen avulla toimivaa puhelinapplikaatiota, joka haastattelee auton ohjainlaitteet sen toiminnan ja historian suhteen. Jos sellaisia on jo olemassa, niin saa vinkata, kiitos?

      
  • muokattu 19.12.2023 13:03

    @tracktest kirjoitti:
    Pelkkä päättelykyky riittää tässäkin tapauksessa. Käyttökokemusta löytyy aika helposti, tässä yksi. Aika salamyhkäistä tämä akuston kesto näyttää olevan, asiasta ei juurikaan haluta keskustella.

    Leaf 40 kWh sähköauton akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin.

    https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/leaf_40kWh_sahköautoni_akun_kuntoisuus_nayttaa_tlaskevan_keskimaaraista_nopeammin

    Vaihtelu on suurta ja Teslabjörnin ottamissa yksittäisissä näytteissä Leaf on sattunut olemaan yksi nopeasti akkuaan tuhoavista sähköautoista, ainakin pohjoisissa olosuhteissa. Pieni akku tarkoittaa paljon lataamista ja pieni range saattaa houkutella lataamaan täyteen?

      
  • muokattu 19.12.2023 13:09

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.

    On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.

    Ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä, mutta norjalainen Youtube videobloggari Björn Nyland hakee mielenkiintoisia näytteitä erilaisten autojen akkujen hiipumisesta ajan ja kilometrien myötä. Mittaustulokset näyttävät vaihtelevan varsin paljon, koska parhaiten säilyneet akut ovat noin -10% tasolla yli 200 tkm jälkeen mutta huonoimmat ovat menettäneet jo -20% luokkaa noin sadan tuhannen jälkeen. Näissä tapauksissa on tosin usein historiaa jatkuvasta teholatauksesta täyteen.

    Teslabjörn lataa yleensä degradation testinsä loppuun yhteenvedon eri autoista saamistaan mittaustiedoista:

    Käyköhän tässä kuten polttomoottoriautojenkin kanssa, että joillain kuskeilla vehkeet kestävät paremmin kuin toisilla?

    Omalta kantilta kiinnostaa myös se, miten tuota akun kapasiteettia pystyy amatööri mittaamaan käytännöllisesti ollessaan autoliikkeessä ostohousut jalassa käytettyjä katselemassa? Akku latinkiin, ajoa jotain 50 - 100 km ja sitten verrataan toteutunutta kulutusta auton arvioon jäljellä olevasta ajomatkasta toimii jollain tasolla, mutta odotan myös jotain OBD-porttiin kytkettävän lähettimen avulla toimivaa puhelinapplikaatiota, joka haastattelee auton ohjainlaitteet sen toiminnan ja historian suhteen. Jos sellaisia on jo olemassa, niin saa vinkata, kiitos?

    Minun veikkaukseni on että käytännöksi muodostuu akun testaus huollon yhteydessä ja/tai erikseen myyntiä varten. Tässä on luonnollisesti valistuksen paikka, ja varmasti niitä testilappuja saa väärennettyä siinä missä päästömittauksiakin. Nissan kävi ensimmäisessä vuosihuollossaan ja sieltä tuli mukana testilappu. En katsonut sitä, auto kun on liisari niin se ei sillä tavalla vaikuta, mutta täytyypä vilkaista.

    Minusta on erilaisten yksilötason kokemusten ja tarinoiden kautta selvää, että käyttötapa vaikuttaa kestävyyteen ja että autoissa on sekä yksilö- että mallikohtaisia eroja (miten yllättävää!)

    En pitäisi koeajolenkkiä oikeastaan millään tapaa luotettavana testinä. Olosuhteet vaihtelevat, ja niin vaihtelee myös se millä kriteereillä auto näyttää jäljellä olevan rangen tai prosentit. Kyllä sille joku testaus täytyy tehdä OBD-mokkuloista en tiedä.

    Edit: Vaikka ajan liisareilla, niin siitä huolimatta huolehdin akusta ainakin jonkin verran. Latausraja säädetty 80%:iin, ja pikalatauksia tulee harvoin, suurin osa on 11kW.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Pelkkä päättelykyky riittää tässäkin tapauksessa. Käyttökokemusta löytyy aika helposti, tässä yksi. Aika salamyhkäistä tämä akuston kesto näyttää olevan, asiasta ei juurikaan haluta keskustella.

    Leaf 40 kWh sähköauton akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin.

    https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/leaf_40kWh_sahköautoni_akun_kuntoisuus_nayttaa_tlaskevan_keskimaaraista_nopeammin

    Vaihtelu on suurta ja Teslabjörnin ottamissa yksittäisissä näytteissä Leaf on sattunut olemaan yksi nopeasti akkuaan tuhoavista sähköautoista, ainakin pohjoisissa olosuhteissa. Pieni akku tarkoittaa paljon lataamista ja pieni range saattaa houkutella lataamaan täyteen?

    Leafista on puhuttu myös että se tuhoaa akkuaan myös lämpimissä olosuhteissa :smiley:

    Leafeista sai aiemmin rajoitettua latauksen 80%:iin, mutta toiminto poistettiin eikä rajoitinta enää ole. Meilläkin Lefan akku siis käy silloin tällöin 100%:ssa.

    Jonkun keskustelupalstan mukaan ko. rajauksen poisto liittyi amerikkalaiseen EPA-ratingiin tms. En nyt muista mihin tarkalleen ottaen, mutta olisiko se ollut jotain autolle annettavaan viralliseen rangeen tai kulutuslukemaan liittyen. Molemmat tuntuvat oudolta, mutta näin joku tyyppi internetissä kirjoitti, ja nyt minä toistan sen tässä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Pelkkä päättelykyky riittää tässäkin tapauksessa. Käyttökokemusta löytyy aika helposti, tässä yksi. Aika salamyhkäistä tämä akuston kesto näyttää olevan, asiasta ei juurikaan haluta keskustella.

    Leaf 40 kWh sähköauton akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin.

    https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/leaf_40kWh_sahköautoni_akun_kuntoisuus_nayttaa_tlaskevan_keskimaaraista_nopeammin

    Mistähän on nyt tuollainen tieto saatu, ettei akun kestosta haluta keskustella?

    Kovasti vanhan linkin löit pöytään. Miksi se olisi kovinkaan pätevä nyt, kun akut ovat kehittyneet taas vuosia tuosta tilanteesta? Minkä vuoden tekniikkaa tuo akku edustaa? Kyllähän tuonkin ikäiset autot liikenteessä vielä ovat, ei siinä mitään, mutta alkavat olla vanhoja ja halpoja. Ostajan harkintavastuu ja riskinsietokyky kasvavat iän myötä, tuollainen on kulunut auto käyttövoimasta riippumatta.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !

    Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!

    Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
    Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!

    Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?

    Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.

    Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !

    Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !

    Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?

    Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !

    Kamalan paljon huutomerkkejä.

    Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.

    Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?

    Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.

    Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.

    Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.

    Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.

    Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !

    Kysyn nyt ehkä kolmannen kerran, että mitä tietoa sinulla on näistä akkujen hiipumisista? Siis se asia minkä sinä tiedät, mutta ostajat ja myyjät eivät hahmota. Linkkaa joku tilasto, lehtiartikkeli tai joku muu lähde? Minulle kelpaa ihan mikä tahansa, paitsi iltapäivälehden tarina jostain yksittäisestä Teslasta tai Nissanista.

    Kannattaa vain tutustua sähköauton rakenteeseen ja eri komponenttien merkitykseen auton toiminnan kannalta ! Loppu on päättelyä !!

    Okei, eli lähteitä ei siis ole? Ymmärtääksemme sinun päättelysi tasoa, voisitko kertoa millä osaamisella, kokemuksella ja koulutuksella sinä teet näitä päätelmiä?

    Minä olen valitettavasti vain ekonomi, joten joudun luottamaan oman päättelyni sijasta muihin lähteisiin, mieluiten mahdollisimman luotettaviin sellaisiin.

    Ekonomille numerot ovat tuttuja !

    Uusi sähköauto maksaa esim. 60000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 25% auton hinnasta

    Auton hinta viiden vuoden päästä ehkä 35000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 42,8% auton hinnasta

    Sitoutunutta/potentiaalista pääomaa on runsaasti, akuston vaihdon tiimoilta, erityisesti vanhemmiten

      1
  • @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !

    Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!

    Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
    Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!

    Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?

    Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.

    Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !

    Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !

    Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?

    Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !

    Kamalan paljon huutomerkkejä.

    Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.

    Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?

    Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.

    Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.

    Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.

    Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.

    Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !

    Kysyn nyt ehkä kolmannen kerran, että mitä tietoa sinulla on näistä akkujen hiipumisista? Siis se asia minkä sinä tiedät, mutta ostajat ja myyjät eivät hahmota. Linkkaa joku tilasto, lehtiartikkeli tai joku muu lähde? Minulle kelpaa ihan mikä tahansa, paitsi iltapäivälehden tarina jostain yksittäisestä Teslasta tai Nissanista.

    Kannattaa vain tutustua sähköauton rakenteeseen ja eri komponenttien merkitykseen auton toiminnan kannalta ! Loppu on päättelyä !!

    Okei, eli lähteitä ei siis ole? Ymmärtääksemme sinun päättelysi tasoa, voisitko kertoa millä osaamisella, kokemuksella ja koulutuksella sinä teet näitä päätelmiä?

    Minä olen valitettavasti vain ekonomi, joten joudun luottamaan oman päättelyni sijasta muihin lähteisiin, mieluiten mahdollisimman luotettaviin sellaisiin.

    Ekonomille numerot ovat tuttuja !

    Uusi sähköauto maksaa esim. 60000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 25% auton hinnasta

    Auton hinta viiden vuoden päästä ehkä 35000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 42,8% auton hinnasta

    Sitoutunutta/potentiaalista pääomaa on runsaasti, akuston vaihdon tiimoilta, erityisesti vanhemmiten

    Et siis ole kuullut takuusta? Kukaan ei vaihda omalla kustannuksella akkua uuteen eikä viisivuotiaaseen autoon.

      
  • muokattu 19.12.2023 14:56

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.

    On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.

    Ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä, mutta norjalainen Youtube videobloggari Björn Nyland hakee mielenkiintoisia näytteitä erilaisten autojen akkujen hiipumisesta ajan ja kilometrien myötä. Mittaustulokset näyttävät vaihtelevan varsin paljon, koska parhaiten säilyneet akut ovat noin -10% tasolla yli 200 tkm jälkeen mutta huonoimmat ovat menettäneet jo -20% luokkaa noin sadan tuhannen jälkeen. Näissä tapauksissa on tosin usein historiaa jatkuvasta teholatauksesta täyteen.

    Teslabjörn lataa yleensä degradation testinsä loppuun yhteenvedon eri autoista saamistaan mittaustiedoista:

    Käyköhän tässä kuten polttomoottoriautojenkin kanssa, että joillain kuskeilla vehkeet kestävät paremmin kuin toisilla?

    Omalta kantilta kiinnostaa myös se, miten tuota akun kapasiteettia pystyy amatööri mittaamaan käytännöllisesti ollessaan autoliikkeessä ostohousut jalassa käytettyjä katselemassa? Akku latinkiin, ajoa jotain 50 - 100 km ja sitten verrataan toteutunutta kulutusta auton arvioon jäljellä olevasta ajomatkasta toimii jollain tasolla, mutta odotan myös jotain OBD-porttiin kytkettävän lähettimen avulla toimivaa puhelinapplikaatiota, joka haastattelee auton ohjainlaitteet sen toiminnan ja historian suhteen. Jos sellaisia on jo olemassa, niin saa vinkata, kiitos?

    Teknavi testasi tuollaisen oli kesän TV ohjelmassa. testin huvittavista piirteistään (auto vaihtui kesken testin. Ei viitsinyt ajaa akkua tyhjäksi niin ohjelmassa näytettiin toisen auton valmis testitulos)
    Taisi olla tuo
    https://teknavi.fi/autot/testaamalla-sahkoauton-akun-saannollisesti-voit-vaikuttaa-akun-kestoon/

    https://e-expert.fi/palvelut/sahkoauton-akun-kuntotestaus/

    Sähköautoilevalla motoristilla on kanssa kirjoituksia aiheesta on testannut ja seurannut uudesta saakka SOH arvoja ja julkaissut blogissaan. On muutenkin eri sähköautoista todella asiallista testiä/havaintoa.

    100 000 km ajettuna
    Akuston kuntoisuus uudesta näyttäisi olevan noin 93,1 % tasolla, eli jos uuden auton akustosta voi käyttää 77 kWh, niin tämän auton akustosta on käytettävissä noin 71,7 kWh. Tämän hetken tiedoilla näyttäisi uskottavalta, että akuston kuntoisuus olisi 90 % tasolla noin 150 000 km ajettuna ja 70 % tasolla noin 500 000 km ajettuna.

    image

    https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/vw-id-4-kaksi-vuotta-ja-100000-kilometria-kayttajaraportti-ja-kustannuslaskenta

    Ps. auton oman SOH arvon ja ulkopuolisen testin max ero on ollut 1 %, joten tavallinen kuluttaja voi hyvin seurata OBD portin kautta omaa akun kestoa.

      
  • Volkswagenien hinnat ovat tippuneet yön aikana useilla tuhansilla euroilla – uusiksi meni myös kaikkein tärkeimmän uutuuden hinnasto
    Uusia täyssähköautoja koskevat tuhansien eurojen hinta-alet ovat nyt suoranainen ilmiö.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010066858.html

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Mielenkiintoista seurata keskustelua sähköautojen kustannuksista !

    Ihmiset olettavat automaattisesti, että akuston suhteen ei tule kustannuksia kun takuuajat ovat 8-10 vuotta !!!!

    Akusto on kuitenkin jonkun omistajista uusittava ! Onko se sitten 3, 4 tai viides omistaja, mutta kuitenkin !!
    Uusinta on kallis ja vaatii erikoiskorjaamoa !!

    Ai samalla tavalla kuin jokaiseen polttomoottoriautoon on jonkun paikko vaihtaa moottori ja vaihteisto?

    Jos takuu on 10 vuotta, niin oletettavasti useimpien autojen akku kestää selvästi sitä pidempään. 12-14 ikävuoden korvilla auto on ehkä 5000 euron hintainen, ja jos sellaisesta menee moottori tai akku, niin harvemmin niitä taidetaan enää lähteä korjaamaan ollenkaan. Sähköauton jäännösarvo romuna lienee kuitenkin korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton.

    Polttomoottoria ja vaihteistoa voi useimmiten korjata, mutta vanhan sähköauton akusto on uusittava kokonaan, koska toimintasäde on laskenut ja yksittäisiä moduleita vaihdattamalla asia ei korjaannu !

    Siis, asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvitys hinnat ovat liian suuret !

    Mihin sinä perustat nämä väittämäsi?

    Sähköautojen akusto on iso ja elintärkeä kokonaisuus, jonka uusinta maksaa paljon, eli 10000-15000€ tai enemmän ! Se on käytetyssä autossa liian suuri menoerä, jotta sen saisi takaisin autoa myydessä !! Eli, jossakin vaiheessa auton markkina-arvo ja akuston uusinta ovat samanhintaisia ! Ilman akuston uusintaa auto ei enään ole käyttökelpoinen !

    Kamalan paljon huutomerkkejä.

    Kyllä kyllä, akku on kallis komponentti, mutta niin on polttomoottorikin. Eipä niitäkään tehdasuusina 15 vuotta vanhoihin autoihin vaihdeta.

    Sinä puhut nyt siihen sävyyn että akku olisi pakko vaihtaa jokaiseen autoon sen elinkaaren aikana. Onko sinulla jotain näyttöä siitä että näin tosiaan jouduttaisiin tekemään?

    Minä kun epäilen että akut ensinnäkin kestävät pidempään kuin tässä uumoillaan, eikä niitä tarvitse vaihtaa.

    Toiseksi oletan että kaupan tulee olemaan sekä tarvikeakkuja, että sellaisia akkupaketteja jotka on koostettu kolariautojen yms akuista jotta saadaan aikaan riittävän hyvä vaihtoakku. Akkukemioden kehittyessä samaan tilaan saadaan joko enemmän energiaa, kevyempi akku, tai halvempi entisä vastaava.

    Kolmanneksi, sähköauton jäännösarvo tulee olemaan polttomoottoriautoa korkeampi, koska se akkupaketti on käyttökelpoinen muussa käytössä senkin jälkeen kun sen kapasiteetti on laskenut puoleen.

    Ja vielä lopuksi, ensimmäisen massasumarkkinoille päässeen autosukupolven akut joiden kapasiteetit olivat alle 30kWh (Leaf 24 ja Ioniq 28) ovat tietysti autoina jo aika huonoja jos kapasiteettia on jäljellä puolet. Näiden jälkeen akkukoot ovat kasvaneet, ja niistä on varaa vähän hävitäkin ilman että autosta tulee käyttökelvoton. Kannattaa nyt yrittää muistaa että tekniikka on vielä muurrosvaiheessa ja kehittyy nopeasti. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana myydyt sähköautot ovat jo monella tapaa merkittävästi parempia.

    Asian ydin on se, että käytettyjen sähköautojen hyvityshinnat ovat vielä liian korkeat, koska ihmiset ja myyjätkään eivät vielä tuota akustopulmaa hahmoita !

    Kysyn nyt ehkä kolmannen kerran, että mitä tietoa sinulla on näistä akkujen hiipumisista? Siis se asia minkä sinä tiedät, mutta ostajat ja myyjät eivät hahmota. Linkkaa joku tilasto, lehtiartikkeli tai joku muu lähde? Minulle kelpaa ihan mikä tahansa, paitsi iltapäivälehden tarina jostain yksittäisestä Teslasta tai Nissanista.

    Kannattaa vain tutustua sähköauton rakenteeseen ja eri komponenttien merkitykseen auton toiminnan kannalta ! Loppu on päättelyä !!

    Okei, eli lähteitä ei siis ole? Ymmärtääksemme sinun päättelysi tasoa, voisitko kertoa millä osaamisella, kokemuksella ja koulutuksella sinä teet näitä päätelmiä?

    Minä olen valitettavasti vain ekonomi, joten joudun luottamaan oman päättelyni sijasta muihin lähteisiin, mieluiten mahdollisimman luotettaviin sellaisiin.

    Ekonomille numerot ovat tuttuja !

    Uusi sähköauto maksaa esim. 60000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 25% auton hinnasta

    Auton hinta viiden vuoden päästä ehkä 35000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 42,8% auton hinnasta

    Sitoutunutta/potentiaalista pääomaa on runsaasti, akuston vaihdon tiimoilta, erityisesti vanhemmiten

    Et siis ole kuullut takuusta? Kukaan ei vaihda omalla kustannuksella akkua uuteen eikä viisivuotiaaseen autoon.

    Tuossa näkyy arviolta miten akuston vaihdon hinta kehittyy suhteessa auton markkina-arvoon . Jos kyseessä on toimintasäteen pieneneminen niin se on normaalia kulumista, joka ei käsittääkseni kuulu takuun piiriin !
    Ja joka tapauksessa kun auto on yli 10 vuotias niin akuston vaihdon hinta on edelleen 15000€ mutta auton hinta/markkina-arvo on ilmeisesti sama, eli 15000€ !!

      1
  • @Topi27 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.

    On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.

    Ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä, mutta norjalainen Youtube videobloggari Björn Nyland hakee mielenkiintoisia näytteitä erilaisten autojen akkujen hiipumisesta ajan ja kilometrien myötä. Mittaustulokset näyttävät vaihtelevan varsin paljon, koska parhaiten säilyneet akut ovat noin -10% tasolla yli 200 tkm jälkeen mutta huonoimmat ovat menettäneet jo -20% luokkaa noin sadan tuhannen jälkeen. Näissä tapauksissa on tosin usein historiaa jatkuvasta teholatauksesta täyteen.

    Teslabjörn lataa yleensä degradation testinsä loppuun yhteenvedon eri autoista saamistaan mittaustiedoista:

    Käyköhän tässä kuten polttomoottoriautojenkin kanssa, että joillain kuskeilla vehkeet kestävät paremmin kuin toisilla?

    Omalta kantilta kiinnostaa myös se, miten tuota akun kapasiteettia pystyy amatööri mittaamaan käytännöllisesti ollessaan autoliikkeessä ostohousut jalassa käytettyjä katselemassa? Akku latinkiin, ajoa jotain 50 - 100 km ja sitten verrataan toteutunutta kulutusta auton arvioon jäljellä olevasta ajomatkasta toimii jollain tasolla, mutta odotan myös jotain OBD-porttiin kytkettävän lähettimen avulla toimivaa puhelinapplikaatiota, joka haastattelee auton ohjainlaitteet sen toiminnan ja historian suhteen. Jos sellaisia on jo olemassa, niin saa vinkata, kiitos?

    Teknavi testasi tuollaisen oli kesän TV ohjelmassa. testin huvittavista piirteistään (auto vaihtui kesken testin. Ei viitsinyt ajaa akkua tyhjäksi niin ohjelmassa näytettiin toisen auton valmis testitulos)
    Taisi olla tuo
    https://teknavi.fi/autot/testaamalla-sahkoauton-akun-saannollisesti-voit-vaikuttaa-akun-kestoon/

    https://e-expert.fi/palvelut/sahkoauton-akun-kuntotestaus/

    Sähköautoilevalla motoristilla on kanssa kirjoituksia aiheesta on testannut ja seurannut uudesta saakka SOH arvoja ja julkaissut blogissaan. On muutenkin eri sähköautoista todella asiallista testiä/havaintoa.

    100 000 km ajettuna
    Akuston kuntoisuus uudesta näyttäisi olevan noin 93,1 % tasolla, eli jos uuden auton akustosta voi käyttää 77 kWh, niin tämän auton akustosta on käytettävissä noin 71,7 kWh. Tämän hetken tiedoilla näyttäisi uskottavalta, että akuston kuntoisuus olisi 90 % tasolla noin 150 000 km ajettuna ja 70 % tasolla noin 500 000 km ajettuna.

    image

    https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/vw-id-4-kaksi-vuotta-ja-100000-kilometria-kayttajaraportti-ja-kustannuslaskenta

    Ps. auton oman SOH arvon ja ulkopuolisen testin max ero on ollut 1 %, joten tavallinen kuluttaja voi hyvin seurata OBD portin kautta omaa akun kestoa.

    Tuosta testauksesta oli monessa paikkaa, kun esittelevä heppu poikkesi Suomessa. Mutta onko tuo lukema lainkaan relevantti vanhan sähkiksen ostajalle? Useimmat tarvitsevat niin vähän toimintamatkaa, että akku kuin akku vie perille. Tärkeämpää olisi tietää kauanko autolla voi ajaa ennen kuin akku simahtaa kunnolla eli sen joutuu vaihtamaan. Kennojen hajotessa yksi kerrallaan voi jossakin vaiheessa tulla kunnon romahdus eikä lasku jatku toivotun lineaarisesti.

    Ja testaamisella ei akun kestoon voi vaikuttaa, kun mitään ei ole tehtävissä. Viallisia kennoja ei voi merkitä pois käytöstä tms.

      1
  • muokattu 19.12.2023 15:33

    @Late1969 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.

    On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.

    Ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä, mutta norjalainen Youtube videobloggari Björn Nyland hakee mielenkiintoisia näytteitä erilaisten autojen akkujen hiipumisesta ajan ja kilometrien myötä. Mittaustulokset näyttävät vaihtelevan varsin paljon, koska parhaiten säilyneet akut ovat noin -10% tasolla yli 200 tkm jälkeen mutta huonoimmat ovat menettäneet jo -20% luokkaa noin sadan tuhannen jälkeen. Näissä tapauksissa on tosin usein historiaa jatkuvasta teholatauksesta täyteen.

    Teslabjörn lataa yleensä degradation testinsä loppuun yhteenvedon eri autoista saamistaan mittaustiedoista:

    Käyköhän tässä kuten polttomoottoriautojenkin kanssa, että joillain kuskeilla vehkeet kestävät paremmin kuin toisilla?

    Omalta kantilta kiinnostaa myös se, miten tuota akun kapasiteettia pystyy amatööri mittaamaan käytännöllisesti ollessaan autoliikkeessä ostohousut jalassa käytettyjä katselemassa? Akku latinkiin, ajoa jotain 50 - 100 km ja sitten verrataan toteutunutta kulutusta auton arvioon jäljellä olevasta ajomatkasta toimii jollain tasolla, mutta odotan myös jotain OBD-porttiin kytkettävän lähettimen avulla toimivaa puhelinapplikaatiota, joka haastattelee auton ohjainlaitteet sen toiminnan ja historian suhteen. Jos sellaisia on jo olemassa, niin saa vinkata, kiitos?

    Teknavi testasi tuollaisen oli kesän TV ohjelmassa. testin huvittavista piirteistään (auto vaihtui kesken testin. Ei viitsinyt ajaa akkua tyhjäksi niin ohjelmassa näytettiin toisen auton valmis testitulos)
    Taisi olla tuo
    https://teknavi.fi/autot/testaamalla-sahkoauton-akun-saannollisesti-voit-vaikuttaa-akun-kestoon/

    https://e-expert.fi/palvelut/sahkoauton-akun-kuntotestaus/

    Sähköautoilevalla motoristilla on kanssa kirjoituksia aiheesta on testannut ja seurannut uudesta saakka SOH arvoja ja julkaissut blogissaan. On muutenkin eri sähköautoista todella asiallista testiä/havaintoa.

    100 000 km ajettuna
    Akuston kuntoisuus uudesta näyttäisi olevan noin 93,1 % tasolla, eli jos uuden auton akustosta voi käyttää 77 kWh, niin tämän auton akustosta on käytettävissä noin 71,7 kWh. Tämän hetken tiedoilla näyttäisi uskottavalta, että akuston kuntoisuus olisi 90 % tasolla noin 150 000 km ajettuna ja 70 % tasolla noin 500 000 km ajettuna.

    image

    https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/vw-id-4-kaksi-vuotta-ja-100000-kilometria-kayttajaraportti-ja-kustannuslaskenta

    Ps. auton oman SOH arvon ja ulkopuolisen testin max ero on ollut 1 %, joten tavallinen kuluttaja voi hyvin seurata OBD portin kautta omaa akun kestoa.

    Tuosta testauksesta oli monessa paikkaa, kun esittelevä heppu poikkesi Suomessa. Mutta onko tuo lukema lainkaan relevantti vanhan sähkiksen ostajalle? Useimmat tarvitsevat niin vähän toimintamatkaa, että akku kuin akku vie perille. Tärkeämpää olisi tietää kauanko autolla voi ajaa ennen kuin akku simahtaa kunnolla eli sen joutuu vaihtamaan. Kennojen hajotessa yksi kerrallaan voi jossakin vaiheessa tulla kunnon romahdus eikä lasku jatku toivotun lineaarisesti.

    Ja testaamisella ei akun kestoon voi vaikuttaa, kun mitään ei ole tehtävissä. Viallisia kennoja ei voi merkitä pois käytöstä tms.

    Uusimmissa sähköautoissa vialliset kennot suljetaan ohjelmallisesti pois käytöstä, jottei vaurioiteta muita kennoja. Tuolloin voidaan vaihtaa huollossa myöhemmin vain vikaantuneet osat.

    Aviloo
    -Akun ikääntyneisyys voidaan selvittää suorittamalla akulle Aviloo premium -testi, jossa mitataan korkeajänniteakun todellinen kapasiteetti. Mittalaite kytketään ajoneuvon diagnostiikkapistokkeeseen, jonka jälkeen varaus puretaan täydestä 100 prosentista noin 10 prosenttiin. Näiden parametrien perusteella määritetään akun kuntotila, kertoo Miska Penttinen Diagno Finland Oy:stä.

    Testi kertoo korkeajänniteakun todellisen kapasiteetin, eli kuinka paljon akkuun voidaan varata energiaa, siis kuinka paljon sillä voi ajaa. Tulokset saadaan kennokohtaisesti. Jos kennostossa on yksittäinen heikko kenno, koko akkua ei välttämättä tarvitse vaihtaa.

    -Sähköauton akku kannattaa testata vuoden, kahden välein. Testaamisella pystytään seuraamaan, miten korkeajänniteakku ikääntyy. Ikääntymiseen vaikuttavat monet eri asiat ja kuluttaja voi vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä, jotta akku kestäisi paremmin. Kapasiteetin mittaamisen lisäksi kennojen jännite-eroja kannattaa seurata. Akun voi balansoida tarvittaessa, Penttinen sanoo.

      
  • muokattu 19.12.2023 16:37

    @Topi27 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.

    On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.

    Ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä, mutta norjalainen Youtube videobloggari Björn Nyland hakee mielenkiintoisia näytteitä erilaisten autojen akkujen hiipumisesta ajan ja kilometrien myötä. Mittaustulokset näyttävät vaihtelevan varsin paljon, koska parhaiten säilyneet akut ovat noin -10% tasolla yli 200 tkm jälkeen mutta huonoimmat ovat menettäneet jo -20% luokkaa noin sadan tuhannen jälkeen. Näissä tapauksissa on tosin usein historiaa jatkuvasta teholatauksesta täyteen.

    Teslabjörn lataa yleensä degradation testinsä loppuun yhteenvedon eri autoista saamistaan mittaustiedoista:

    Käyköhän tässä kuten polttomoottoriautojenkin kanssa, että joillain kuskeilla vehkeet kestävät paremmin kuin toisilla?

    Omalta kantilta kiinnostaa myös se, miten tuota akun kapasiteettia pystyy amatööri mittaamaan käytännöllisesti ollessaan autoliikkeessä ostohousut jalassa käytettyjä katselemassa? Akku latinkiin, ajoa jotain 50 - 100 km ja sitten verrataan toteutunutta kulutusta auton arvioon jäljellä olevasta ajomatkasta toimii jollain tasolla, mutta odotan myös jotain OBD-porttiin kytkettävän lähettimen avulla toimivaa puhelinapplikaatiota, joka haastattelee auton ohjainlaitteet sen toiminnan ja historian suhteen. Jos sellaisia on jo olemassa, niin saa vinkata, kiitos?

    Teknavi testasi tuollaisen oli kesän TV ohjelmassa. testin huvittavista piirteistään (auto vaihtui kesken testin. Ei viitsinyt ajaa akkua tyhjäksi niin ohjelmassa näytettiin toisen auton valmis testitulos)
    Taisi olla tuo
    https://teknavi.fi/autot/testaamalla-sahkoauton-akun-saannollisesti-voit-vaikuttaa-akun-kestoon/

    https://e-expert.fi/palvelut/sahkoauton-akun-kuntotestaus/

    Sähköautoilevalla motoristilla on kanssa kirjoituksia aiheesta on testannut ja seurannut uudesta saakka SOH arvoja ja julkaissut blogissaan. On muutenkin eri sähköautoista todella asiallista testiä/havaintoa.

    100 000 km ajettuna
    Akuston kuntoisuus uudesta näyttäisi olevan noin 93,1 % tasolla, eli jos uuden auton akustosta voi käyttää 77 kWh, niin tämän auton akustosta on käytettävissä noin 71,7 kWh. Tämän hetken tiedoilla näyttäisi uskottavalta, että akuston kuntoisuus olisi 90 % tasolla noin 150 000 km ajettuna ja 70 % tasolla noin 500 000 km ajettuna.

    image

    https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/vw-id-4-kaksi-vuotta-ja-100000-kilometria-kayttajaraportti-ja-kustannuslaskenta

    Ps. auton oman SOH arvon ja ulkopuolisen testin max ero on ollut 1 %, joten tavallinen kuluttaja voi hyvin seurata OBD portin kautta omaa akun kestoa.

    Tuosta testauksesta oli monessa paikkaa, kun esittelevä heppu poikkesi Suomessa. Mutta onko tuo lukema lainkaan relevantti vanhan sähkiksen ostajalle? Useimmat tarvitsevat niin vähän toimintamatkaa, että akku kuin akku vie perille. Tärkeämpää olisi tietää kauanko autolla voi ajaa ennen kuin akku simahtaa kunnolla eli sen joutuu vaihtamaan. Kennojen hajotessa yksi kerrallaan voi jossakin vaiheessa tulla kunnon romahdus eikä lasku jatku toivotun lineaarisesti.

    Ja testaamisella ei akun kestoon voi vaikuttaa, kun mitään ei ole tehtävissä. Viallisia kennoja ei voi merkitä pois käytöstä tms.

    Uusimmissa sähköautoissa vialliset kennot suljetaan ohjelmallisesti pois käytöstä, jottei vaurioiteta muita kennoja. Tuolloin voidaan vaihtaa huollossa myöhemmin vain vikaantuneet osat.

    Aviloo
    -Akun ikääntyneisyys voidaan selvittää suorittamalla akulle Aviloo premium -testi, jossa mitataan korkeajänniteakun todellinen kapasiteetti. Mittalaite kytketään ajoneuvon diagnostiikkapistokkeeseen, jonka jälkeen varaus puretaan täydestä 100 prosentista noin 10 prosenttiin. Näiden parametrien perusteella määritetään akun kuntotila, kertoo Miska Penttinen Diagno Finland Oy:stä.

    Testi kertoo korkeajänniteakun todellisen kapasiteetin, eli kuinka paljon akkuun voidaan varata energiaa, siis kuinka paljon sillä voi ajaa. Tulokset saadaan kennokohtaisesti. Jos kennostossa on yksittäinen heikko kenno, koko akkua ei välttämättä tarvitse vaihtaa.

    -Sähköauton akku kannattaa testata vuoden, kahden välein. Testaamisella pystytään seuraamaan, miten korkeajänniteakku ikääntyy. Ikääntymiseen vaikuttavat monet eri asiat ja kuluttaja voi vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä, jotta akku kestäisi paremmin. Kapasiteetin mittaamisen lisäksi kennojen jännite-eroja kannattaa seurata. Akun voi balansoida tarvittaessa, Penttinen sanoo.

    Tuo tuskin pitää paikkansa. Yksittäisiä kennoja ei pystytä hallitsemaan, vaan niiden muodostamia moduuleja. Yhden kennon vaikutus akun kapasiteettiin on olematon, moduulin suurempi. Menee vähän veikkaukseksi, mutta kennoja on akussa satoja vai tuhansia ja vaikka Volkkarissa max 12 moduulia:

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/tiedatko-miten-sahkoauton-akut-toimivat-volkswagen-kertoo/

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    Omalta kantilta kiinnostaa myös se, miten tuota akun kapasiteettia pystyy amatööri mittaamaan käytännöllisesti ollessaan autoliikkeessä ostohousut jalassa käytettyjä katselemassa? Akku latinkiin, ajoa jotain 50 - 100 km ja sitten verrataan toteutunutta kulutusta auton arvioon jäljellä olevasta ajomatkasta toimii jollain tasolla, mutta odotan myös jotain OBD-porttiin kytkettävän lähettimen avulla toimivaa puhelinapplikaatiota, joka haastattelee auton ohjainlaitteet sen toiminnan ja historian suhteen. Jos sellaisia on jo olemassa, niin saa vinkata, kiitos?

    Aviloon lappuja olen nähnyt käytettyjen tuulilaseissa. Tänään viimeksi.
    https://e-expert.fi/palvelut/aviloo/

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.

    On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.

    Ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä, mutta norjalainen Youtube videobloggari Björn Nyland hakee mielenkiintoisia näytteitä erilaisten autojen akkujen hiipumisesta ajan ja kilometrien myötä. Mittaustulokset näyttävät vaihtelevan varsin paljon, koska parhaiten säilyneet akut ovat noin -10% tasolla yli 200 tkm jälkeen mutta huonoimmat ovat menettäneet jo -20% luokkaa noin sadan tuhannen jälkeen. Näissä tapauksissa on tosin usein historiaa jatkuvasta teholatauksesta täyteen.

    Teslabjörn lataa yleensä degradation testinsä loppuun yhteenvedon eri autoista saamistaan mittaustiedoista:

    Käyköhän tässä kuten polttomoottoriautojenkin kanssa, että joillain kuskeilla vehkeet kestävät paremmin kuin toisilla?

    Omalta kantilta kiinnostaa myös se, miten tuota akun kapasiteettia pystyy amatööri mittaamaan käytännöllisesti ollessaan autoliikkeessä ostohousut jalassa käytettyjä katselemassa? Akku latinkiin, ajoa jotain 50 - 100 km ja sitten verrataan toteutunutta kulutusta auton arvioon jäljellä olevasta ajomatkasta toimii jollain tasolla, mutta odotan myös jotain OBD-porttiin kytkettävän lähettimen avulla toimivaa puhelinapplikaatiota, joka haastattelee auton ohjainlaitteet sen toiminnan ja historian suhteen. Jos sellaisia on jo olemassa, niin saa vinkata, kiitos?

    Teknavi testasi tuollaisen oli kesän TV ohjelmassa. testin huvittavista piirteistään (auto vaihtui kesken testin. Ei viitsinyt ajaa akkua tyhjäksi niin ohjelmassa näytettiin toisen auton valmis testitulos)
    Taisi olla tuo
    https://teknavi.fi/autot/testaamalla-sahkoauton-akun-saannollisesti-voit-vaikuttaa-akun-kestoon/

    https://e-expert.fi/palvelut/sahkoauton-akun-kuntotestaus/

    Sähköautoilevalla motoristilla on kanssa kirjoituksia aiheesta on testannut ja seurannut uudesta saakka SOH arvoja ja julkaissut blogissaan. On muutenkin eri sähköautoista todella asiallista testiä/havaintoa.

    100 000 km ajettuna
    Akuston kuntoisuus uudesta näyttäisi olevan noin 93,1 % tasolla, eli jos uuden auton akustosta voi käyttää 77 kWh, niin tämän auton akustosta on käytettävissä noin 71,7 kWh. Tämän hetken tiedoilla näyttäisi uskottavalta, että akuston kuntoisuus olisi 90 % tasolla noin 150 000 km ajettuna ja 70 % tasolla noin 500 000 km ajettuna.

    image

    https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/vw-id-4-kaksi-vuotta-ja-100000-kilometria-kayttajaraportti-ja-kustannuslaskenta

    Ps. auton oman SOH arvon ja ulkopuolisen testin max ero on ollut 1 %, joten tavallinen kuluttaja voi hyvin seurata OBD portin kautta omaa akun kestoa.

    Tuosta testauksesta oli monessa paikkaa, kun esittelevä heppu poikkesi Suomessa. Mutta onko tuo lukema lainkaan relevantti vanhan sähkiksen ostajalle? Useimmat tarvitsevat niin vähän toimintamatkaa, että akku kuin akku vie perille. Tärkeämpää olisi tietää kauanko autolla voi ajaa ennen kuin akku simahtaa kunnolla eli sen joutuu vaihtamaan. Kennojen hajotessa yksi kerrallaan voi jossakin vaiheessa tulla kunnon romahdus eikä lasku jatku toivotun lineaarisesti.

    Ja testaamisella ei akun kestoon voi vaikuttaa, kun mitään ei ole tehtävissä. Viallisia kennoja ei voi merkitä pois käytöstä tms.

    Uusimmissa sähköautoissa vialliset kennot suljetaan ohjelmallisesti pois käytöstä, jottei vaurioiteta muita kennoja. Tuolloin voidaan vaihtaa huollossa myöhemmin vain vikaantuneet osat.

    Aviloo
    -Akun ikääntyneisyys voidaan selvittää suorittamalla akulle Aviloo premium -testi, jossa mitataan korkeajänniteakun todellinen kapasiteetti. Mittalaite kytketään ajoneuvon diagnostiikkapistokkeeseen, jonka jälkeen varaus puretaan täydestä 100 prosentista noin 10 prosenttiin. Näiden parametrien perusteella määritetään akun kuntotila, kertoo Miska Penttinen Diagno Finland Oy:stä.

    Testi kertoo korkeajänniteakun todellisen kapasiteetin, eli kuinka paljon akkuun voidaan varata energiaa, siis kuinka paljon sillä voi ajaa. Tulokset saadaan kennokohtaisesti. Jos kennostossa on yksittäinen heikko kenno, koko akkua ei välttämättä tarvitse vaihtaa.

    -Sähköauton akku kannattaa testata vuoden, kahden välein. Testaamisella pystytään seuraamaan, miten korkeajänniteakku ikääntyy. Ikääntymiseen vaikuttavat monet eri asiat ja kuluttaja voi vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä, jotta akku kestäisi paremmin. Kapasiteetin mittaamisen lisäksi kennojen jännite-eroja kannattaa seurata. Akun voi balansoida tarvittaessa, Penttinen sanoo.

    Tuo tuskin pitää paikkansa. Yksittäisiä kennoja ei pystytä hallitsemaan, vaan niiden muodostamia moduuleja. Yhden kennon vaikutus akun kapasiteettiin on olematon, moduulin suurempi. Menee vähän veikkaukseksi, mutta kennoja on akussa satoja ja vaikka Volkkarissa max 12 moduulia:

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/tiedatko-miten-sahkoauton-akut-toimivat-volkswagen-kertoo/

    Kesän aikana kerrottiin uudesta ohjelmoinnista, jolloin voidaan kennojakin eristää uusissa sähköautojen akuissa. On siis jo tulossa ensi vuoden autoihin.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    atk:sta löytyy tuhansia käytettyjä sähköautoja, onkohan niistä akut hiipuneet.

    On varmasti, kyllä ne hiipuvat. Minua kuitenkin kiinnostaisi tietää hiipuvatko ne tosiaan niin paljon että käytännössä kaikista sähköautoista pitää vaihtaa akku ennen muun auton elinkaaren päättymistä.

    Ei täytä tieteellisen tutkimuksen kriteereitä, mutta norjalainen Youtube videobloggari Björn Nyland hakee mielenkiintoisia näytteitä erilaisten autojen akkujen hiipumisesta ajan ja kilometrien myötä. Mittaustulokset näyttävät vaihtelevan varsin paljon, koska parhaiten säilyneet akut ovat noin -10% tasolla yli 200 tkm jälkeen mutta huonoimmat ovat menettäneet jo -20% luokkaa noin sadan tuhannen jälkeen. Näissä tapauksissa on tosin usein historiaa jatkuvasta teholatauksesta täyteen.

    Teslabjörn lataa yleensä degradation testinsä loppuun yhteenvedon eri autoista saamistaan mittaustiedoista:

    Käyköhän tässä kuten polttomoottoriautojenkin kanssa, että joillain kuskeilla vehkeet kestävät paremmin kuin toisilla?

    Omalta kantilta kiinnostaa myös se, miten tuota akun kapasiteettia pystyy amatööri mittaamaan käytännöllisesti ollessaan autoliikkeessä ostohousut jalassa käytettyjä katselemassa? Akku latinkiin, ajoa jotain 50 - 100 km ja sitten verrataan toteutunutta kulutusta auton arvioon jäljellä olevasta ajomatkasta toimii jollain tasolla, mutta odotan myös jotain OBD-porttiin kytkettävän lähettimen avulla toimivaa puhelinapplikaatiota, joka haastattelee auton ohjainlaitteet sen toiminnan ja historian suhteen. Jos sellaisia on jo olemassa, niin saa vinkata, kiitos?

    Teknavi testasi tuollaisen oli kesän TV ohjelmassa. testin huvittavista piirteistään (auto vaihtui kesken testin. Ei viitsinyt ajaa akkua tyhjäksi niin ohjelmassa näytettiin toisen auton valmis testitulos)
    Taisi olla tuo
    https://teknavi.fi/autot/testaamalla-sahkoauton-akun-saannollisesti-voit-vaikuttaa-akun-kestoon/

    https://e-expert.fi/palvelut/sahkoauton-akun-kuntotestaus/

    Sähköautoilevalla motoristilla on kanssa kirjoituksia aiheesta on testannut ja seurannut uudesta saakka SOH arvoja ja julkaissut blogissaan. On muutenkin eri sähköautoista todella asiallista testiä/havaintoa.

    100 000 km ajettuna
    Akuston kuntoisuus uudesta näyttäisi olevan noin 93,1 % tasolla, eli jos uuden auton akustosta voi käyttää 77 kWh, niin tämän auton akustosta on käytettävissä noin 71,7 kWh. Tämän hetken tiedoilla näyttäisi uskottavalta, että akuston kuntoisuus olisi 90 % tasolla noin 150 000 km ajettuna ja 70 % tasolla noin 500 000 km ajettuna.

    image

    https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/vw-id-4-kaksi-vuotta-ja-100000-kilometria-kayttajaraportti-ja-kustannuslaskenta

    Ps. auton oman SOH arvon ja ulkopuolisen testin max ero on ollut 1 %, joten tavallinen kuluttaja voi hyvin seurata OBD portin kautta omaa akun kestoa.

    Tuosta testauksesta oli monessa paikkaa, kun esittelevä heppu poikkesi Suomessa. Mutta onko tuo lukema lainkaan relevantti vanhan sähkiksen ostajalle? Useimmat tarvitsevat niin vähän toimintamatkaa, että akku kuin akku vie perille. Tärkeämpää olisi tietää kauanko autolla voi ajaa ennen kuin akku simahtaa kunnolla eli sen joutuu vaihtamaan. Kennojen hajotessa yksi kerrallaan voi jossakin vaiheessa tulla kunnon romahdus eikä lasku jatku toivotun lineaarisesti.

    Ja testaamisella ei akun kestoon voi vaikuttaa, kun mitään ei ole tehtävissä. Viallisia kennoja ei voi merkitä pois käytöstä tms.

    Uusimmissa sähköautoissa vialliset kennot suljetaan ohjelmallisesti pois käytöstä, jottei vaurioiteta muita kennoja. Tuolloin voidaan vaihtaa huollossa myöhemmin vain vikaantuneet osat.

    Aviloo
    -Akun ikääntyneisyys voidaan selvittää suorittamalla akulle Aviloo premium -testi, jossa mitataan korkeajänniteakun todellinen kapasiteetti. Mittalaite kytketään ajoneuvon diagnostiikkapistokkeeseen, jonka jälkeen varaus puretaan täydestä 100 prosentista noin 10 prosenttiin. Näiden parametrien perusteella määritetään akun kuntotila, kertoo Miska Penttinen Diagno Finland Oy:stä.

    Testi kertoo korkeajänniteakun todellisen kapasiteetin, eli kuinka paljon akkuun voidaan varata energiaa, siis kuinka paljon sillä voi ajaa. Tulokset saadaan kennokohtaisesti. Jos kennostossa on yksittäinen heikko kenno, koko akkua ei välttämättä tarvitse vaihtaa.

    -Sähköauton akku kannattaa testata vuoden, kahden välein. Testaamisella pystytään seuraamaan, miten korkeajänniteakku ikääntyy. Ikääntymiseen vaikuttavat monet eri asiat ja kuluttaja voi vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä, jotta akku kestäisi paremmin. Kapasiteetin mittaamisen lisäksi kennojen jännite-eroja kannattaa seurata. Akun voi balansoida tarvittaessa, Penttinen sanoo.

    Tuo tuskin pitää paikkansa. Yksittäisiä kennoja ei pystytä hallitsemaan, vaan niiden muodostamia moduuleja. Yhden kennon vaikutus akun kapasiteettiin on olematon, moduulin suurempi. Menee vähän veikkaukseksi, mutta kennoja on akussa satoja ja vaikka Volkkarissa max 12 moduulia:

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/tiedatko-miten-sahkoauton-akut-toimivat-volkswagen-kertoo/

    Kuule Late. Vuoden 2019 tiedot on museokamaa akkuteknologiassa, joka kehittyy joka päivä. Lukisit uudempia tutkimuksia eikä autolehtien jo tuolloin vanhoja teknologioita.

      1
  • Hyväksyykö vaikka Tesla esimerkiksi Diagno Finland Oy:n tekemiä akunkorjauksia, ettei autoa tarvitse räjäyttää? Teslan toimittamia autoja on jo paljon liikenteessä ilman akkutakuita. Vielä muutama vuosi sitten Teslojen takuunalaiset akunvaihdot (riihimäkeläinen taksi, akku vaihdettu kahdesti) tehtiin viemällä auto Saksaan. Joko niitä vaihdetaan tai korjataan Kaivokselassa? Kuka saa vaihtaa romikselta hankitut moduulit eikä yhteys Teslan softaytimeen katkea? Muinoin oli joku Volvon V60 diesel-hybridi joka tekee akkutestin ennen latausta (moottorin käynnistystä). Testi ei mennyt läpi eikä autoa saanut käyntiin - merkkiliike ehdotti 15 tonnin akunvaihtoa.
    PS. Lion akkuja ei saa päästää tyhjenemään, laturi ei suostu lataamaan jos liian tyhjä. Minulla on Dewalt'in akkukone, käytin akkua LED-valonheittimessä. Kun lopetin käytön, sammutin valon. Ilmeisesti laite purki akkua silloinkin ja noin viikon päästä ei syttynyt enää. Akku laturiin, vilkutti punaista eikä ladannut. Netistä opittuna, 5 sec auton akkulaturilla virtaa napoihin ja alkoi taas lataamaan omallakin laturilla.

      
  • muokattu 19.12.2023 18:29

    @Markku207 kirjoitti:
    Ekonomille numerot ovat tuttuja !

    Niin myös insinöörille, mutta ainakin telaketjuteknokraatti on sen verran epäluuloinen että haluaa laskea itse ennen kuin uskoo mitään. Numeroita olet esittänytkin aktiivisesti, mutta onko sinulla antaa niitä pyydettyjä lähdeviitteitä?

    Uusi sähköauto maksaa esim. 60000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 25% auton hinnasta

    Niin maksaa mutta me emme oikeasti tiedä milloin sitä uutta akkua tarvitaan. Vasta Nissan Leafia ja Teslaa on ehditty valmistaa riittävän kauan ja riittävän paljon tilastomatematiikan harrastamiseksi. Molempia automalleja valmistetaan edelleen, mutta alkuperäismallista poikkeavalla akulla.

    Auton hinta viiden vuoden päästä ehkä 35000€

    Ehkä on, ehkä ei. Oma veikkaukseni on "ei", koska uutena yli 60.000 € Mercedes EQB 300 4Maticin hinta parikymmentä tuhatta ajettuna viime vuoden mallisena on tänään 38.000 € (lähde: Mobile.de ja Mercedes-benz.de). Tuollaiselle saa tehtaan 2 vuoden vaihtoautotakuun ja akkutakuuta on voimassa vielä suurin osa.

    Sitoutunutta/potentiaalista pääomaa on runsaasti, akuston vaihdon tiimoilta, erityisesti vanhemmiten

    Millaista vuotuista keskituottoa olet saavuttanut autosta säästämällesi rahalle viimeisten 10 vuoden keskiarvona?

      
  • Sähköauton akuston toimintakuntoa kuluttavia/heikentäviä ja vanhentumista aiheuttavia tekijöitä ovat, pikalataus, tiheä lataaminen, aggressiivinen ajotapa ja äärimmäisen kylmät tai kuumat käyttölämpötilat. Toimintakunto laskee kulumisen myötä siten, että akkuun maksimissaan varastoitava energiasisältö ja auton toimintamatka pienenevät. Nämä tiedossa olevat tekijät pystytään todentamaan näilläkin kokemuksilla, ilman vastaväitteitä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Ekonomille numerot ovat tuttuja !

    Niin myös insinöörille, mutta ainakin telaketjuteknokraatti on sen verran epäluuloinen että haluaa laskea itse ennen kuin uskoo mitään. Numeroita olet esittänytkin aktiivisesti, mutta onko sinulla antaa niitä pyydettyjä lähdeviitteitä?

    Uusi sähköauto maksaa esim. 60000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 25% auton hinnasta

    Niin maksaa mutta me emme oikeasti tiedä milloin sitä uutta akkua tarvitaan. Vasta Nissan Leafia ja Teslaa on ehditty valmistaa riittävän kauan ja riittävän paljon tilastomatematiikan harrastamiseksi. Molempia automalleja valmistetaan edelleen, mutta alkuperäismallista poikkeavalla akulla.

    Auton hinta viiden vuoden päästä ehkä 35000€

    Ehkä on, ehkä ei. Oma veikkaukseni on "ei", koska uutena yli 60.000 € Mercedes EQB 300 4Maticin hinta parikymmentä tuhatta ajettuna viime vuoden mallisena on tänään 38.000 € (lähde: Mobile.de ja Mercedes-benz.de). Tuollaiselle saa tehtaan 2 vuoden vaihtoautotakuun ja akkutakuuta on voimassa vielä suurin osa.

    Sitoutunutta/potentiaalista pääomaa on runsaasti, akuston vaihdon tiimoilta, erityisesti vanhemmiten

    Millaista vuotuista keskituottoa olet saavuttanut autosta säästämällesi rahalle viimeisten 10 vuoden keskiarvona?

    Emme tietenkään tarkkaan tiedä koska akuston vaihto tulee eteen, mutta se on edessä jollakin auton omistajalla, niin että hän joutuu arvioimaan uusitanko 15000€ hintaisen akuston autoon,jonka markkina-arvo on sama kuin akuston hinta !! Päätöstä vauhdittaa toimintamatkan pieneneminen !

    Eli käytettyjen sähköautojen hinnoissa ei tämä asia vielä näy !

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Sähköauton akuston toimintakuntoa kuluttavia/heikentäviä ja vanhentumista aiheuttavia tekijöitä ovat, pikalataus, tiheä lataaminen, aggressiivinen ajotapa ja äärimmäisen kylmät tai kuumat käyttölämpötilat. Toimintakunto laskee kulumisen myötä siten, että akkuun maksimissaan varastoitava energiasisältö ja auton toimintamatka pienenevät. Nämä tiedossa olevat tekijät pystytään todentamaan näilläkin kokemuksilla, ilman vastaväitteitä.

    Ei kukaan ole tainnut kyseenalaistaa sitä etteikö auto ja akku kuluisi.

    Vastaamatta ovat kuitenkin jääneet

    1. Paljonko se kuluu?
    2. Kuinka todennäköistä on että akun joutuu vaihtamaan X kilometrin tai Y vuoden jälkeen?
    3. Kuinka paljon akun uusiminen tai kunnostus maksaa siinä vaiheessa kun se on ajankohtaista?

    Näitä tietoja tarvittaisiin jotta voitaisiin pohtia minkälaisesta riskistä ja kustannuksesta tässä puhutaan. Eihän kukaan jätä dieselautoakaan ostamatta siksi että merkkiliikkeestä ostettu uusi moottori maksaa 15-20 tuhatta euroa. Ja niissä takuutkin ovat yleensä vain 2-3 vuotta, parhaimmillaankin 7.

      1
  • @Markku207 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Ekonomille numerot ovat tuttuja !

    Niin myös insinöörille, mutta ainakin telaketjuteknokraatti on sen verran epäluuloinen että haluaa laskea itse ennen kuin uskoo mitään. Numeroita olet esittänytkin aktiivisesti, mutta onko sinulla antaa niitä pyydettyjä lähdeviitteitä?

    Uusi sähköauto maksaa esim. 60000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 25% auton hinnasta

    Niin maksaa mutta me emme oikeasti tiedä milloin sitä uutta akkua tarvitaan. Vasta Nissan Leafia ja Teslaa on ehditty valmistaa riittävän kauan ja riittävän paljon tilastomatematiikan harrastamiseksi. Molempia automalleja valmistetaan edelleen, mutta alkuperäismallista poikkeavalla akulla.

    Auton hinta viiden vuoden päästä ehkä 35000€

    Ehkä on, ehkä ei. Oma veikkaukseni on "ei", koska uutena yli 60.000 € Mercedes EQB 300 4Maticin hinta parikymmentä tuhatta ajettuna viime vuoden mallisena on tänään 38.000 € (lähde: Mobile.de ja Mercedes-benz.de). Tuollaiselle saa tehtaan 2 vuoden vaihtoautotakuun ja akkutakuuta on voimassa vielä suurin osa.

    Sitoutunutta/potentiaalista pääomaa on runsaasti, akuston vaihdon tiimoilta, erityisesti vanhemmiten

    Millaista vuotuista keskituottoa olet saavuttanut autosta säästämällesi rahalle viimeisten 10 vuoden keskiarvona?

    Emme tietenkään tarkkaan tiedä koska akuston vaihto tulee eteen, mutta se on edessä jollakin auton omistajalla, niin että hän joutuu arvioimaan uusitanko 15000€ hintaisen akuston autoon,jonka markkina-arvo on sama kuin akuston hinta !! Päätöstä vauhdittaa toimintamatkan pieneneminen !

    Eli käytettyjen sähköautojen hinnoissa ei tämä asia vielä näy !

    Miten tehdasuuden dieselmoottorin hinta näkyy 15 vuotta vanhassa polttomoottoriautossa?

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Ekonomille numerot ovat tuttuja !

    Niin myös insinöörille, mutta ainakin telaketjuteknokraatti on sen verran epäluuloinen että haluaa laskea itse ennen kuin uskoo mitään. Numeroita olet esittänytkin aktiivisesti, mutta onko sinulla antaa niitä pyydettyjä lähdeviitteitä?

    Uusi sähköauto maksaa esim. 60000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 25% auton hinnasta

    Niin maksaa mutta me emme oikeasti tiedä milloin sitä uutta akkua tarvitaan. Vasta Nissan Leafia ja Teslaa on ehditty valmistaa riittävän kauan ja riittävän paljon tilastomatematiikan harrastamiseksi. Molempia automalleja valmistetaan edelleen, mutta alkuperäismallista poikkeavalla akulla.

    Auton hinta viiden vuoden päästä ehkä 35000€

    Ehkä on, ehkä ei. Oma veikkaukseni on "ei", koska uutena yli 60.000 € Mercedes EQB 300 4Maticin hinta parikymmentä tuhatta ajettuna viime vuoden mallisena on tänään 38.000 € (lähde: Mobile.de ja Mercedes-benz.de). Tuollaiselle saa tehtaan 2 vuoden vaihtoautotakuun ja akkutakuuta on voimassa vielä suurin osa.

    Sitoutunutta/potentiaalista pääomaa on runsaasti, akuston vaihdon tiimoilta, erityisesti vanhemmiten

    Millaista vuotuista keskituottoa olet saavuttanut autosta säästämällesi rahalle viimeisten 10 vuoden keskiarvona?

    Emme tietenkään tarkkaan tiedä koska akuston vaihto tulee eteen, mutta se on edessä jollakin auton omistajalla, niin että hän joutuu arvioimaan uusitanko 15000€ hintaisen akuston autoon,jonka markkina-arvo on sama kuin akuston hinta !! Päätöstä vauhdittaa toimintamatkan pieneneminen !

    Eli käytettyjen sähköautojen hinnoissa ei tämä asia vielä näy !

    Miten tehdasuuden dieselmoottorin hinta näkyy 15 vuotta vanhassa polttomoottoriautossa?

    Minusta tämä ei ole ihan omena omenaan vertailu. 15 vuotta ei tyypillisesti kuluta dieselmoottoria (kun ei taksina) sellaiseen kuntoon, että moottori kaipaisi vaihtoa. Vaihto saattaa tulla kyseeseen jos öljyt on loppuneet tai unohtuneet vaihtaa sataan tonniin tai nokkahihna poikki tms
    Bemarin tiettyjä moottoreita on tuhoutunut koska jakoketju on katkennut. Moottoreita saa käytettynä 500-1000 € plus asennus. Eli kustannuksia tulee noin 2500€ yhteensä, vähemmälläkin onnistuu. Tällainen ei näy käytetyn hinnassa ollenkaan.
    Jos verrataan kumman ottaisi, vm 2012 mallisen Leafin vai
    https://www.nettiauto.com/bmw/520/13950355
    ? Hinnat samat.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Ekonomille numerot ovat tuttuja !

    Niin myös insinöörille, mutta ainakin telaketjuteknokraatti on sen verran epäluuloinen että haluaa laskea itse ennen kuin uskoo mitään. Numeroita olet esittänytkin aktiivisesti, mutta onko sinulla antaa niitä pyydettyjä lähdeviitteitä?

    Uusi sähköauto maksaa esim. 60000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 25% auton hinnasta

    Niin maksaa mutta me emme oikeasti tiedä milloin sitä uutta akkua tarvitaan. Vasta Nissan Leafia ja Teslaa on ehditty valmistaa riittävän kauan ja riittävän paljon tilastomatematiikan harrastamiseksi. Molempia automalleja valmistetaan edelleen, mutta alkuperäismallista poikkeavalla akulla.

    Auton hinta viiden vuoden päästä ehkä 35000€

    Ehkä on, ehkä ei. Oma veikkaukseni on "ei", koska uutena yli 60.000 € Mercedes EQB 300 4Maticin hinta parikymmentä tuhatta ajettuna viime vuoden mallisena on tänään 38.000 € (lähde: Mobile.de ja Mercedes-benz.de). Tuollaiselle saa tehtaan 2 vuoden vaihtoautotakuun ja akkutakuuta on voimassa vielä suurin osa.

    Sitoutunutta/potentiaalista pääomaa on runsaasti, akuston vaihdon tiimoilta, erityisesti vanhemmiten

    Millaista vuotuista keskituottoa olet saavuttanut autosta säästämällesi rahalle viimeisten 10 vuoden keskiarvona?

    Emme tietenkään tarkkaan tiedä koska akuston vaihto tulee eteen, mutta se on edessä jollakin auton omistajalla, niin että hän joutuu arvioimaan uusitanko 15000€ hintaisen akuston autoon,jonka markkina-arvo on sama kuin akuston hinta !! Päätöstä vauhdittaa toimintamatkan pieneneminen !

    Eli käytettyjen sähköautojen hinnoissa ei tämä asia vielä näy !

    Miten tehdasuuden dieselmoottorin hinta näkyy 15 vuotta vanhassa polttomoottoriautossa?

    Minusta tämä ei ole ihan omena omenaan vertailu. 15 vuotta ei tyypillisesti kuluta dieselmoottoria (kun ei taksina) sellaiseen kuntoon, että moottori kaipaisi vaihtoa. Vaihto saattaa tulla kyseeseen jos öljyt on loppuneet tai unohtuneet vaihtaa sataan tonniin tai nokkahihna poikki tms
    Bemarin tiettyjä moottoreita on tuhoutunut koska jakoketju on katkennut. Moottoreita saa käytettynä 500-1000 € plus asennus. Eli kustannuksia tulee noin 2500€ yhteensä, vähemmälläkin onnistuu. Tällainen ei näy käytetyn hinnassa ollenkaan.

    Kummanko ottaisit,
    Vm 2012 Leafin vai
    https://www.nettiauto.com/bmw/520/13950355

    Hinnat samat.

      
  • muokattu 19.12.2023 21:32

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Markku207 kirjoitti:
    Ekonomille numerot ovat tuttuja !

    Niin myös insinöörille, mutta ainakin telaketjuteknokraatti on sen verran epäluuloinen että haluaa laskea itse ennen kuin uskoo mitään. Numeroita olet esittänytkin aktiivisesti, mutta onko sinulla antaa niitä pyydettyjä lähdeviitteitä?

    Uusi sähköauto maksaa esim. 60000€
    Akuston vaihto maksaa noin 15000€. 25% auton hinnasta

    Niin maksaa mutta me emme oikeasti tiedä milloin sitä uutta akkua tarvitaan. Vasta Nissan Leafia ja Teslaa on ehditty valmistaa riittävän kauan ja riittävän paljon tilastomatematiikan harrastamiseksi. Molempia automalleja valmistetaan edelleen, mutta alkuperäismallista poikkeavalla akulla.

    Auton hinta viiden vuoden päästä ehkä 35000€

    Ehkä on, ehkä ei. Oma veikkaukseni on "ei", koska uutena yli 60.000 € Mercedes EQB 300 4Maticin hinta parikymmentä tuhatta ajettuna viime vuoden mallisena on tänään 38.000 € (lähde: Mobile.de ja Mercedes-benz.de). Tuollaiselle saa tehtaan 2 vuoden vaihtoautotakuun ja akkutakuuta on voimassa vielä suurin osa.

    Sitoutunutta/potentiaalista pääomaa on runsaasti, akuston vaihdon tiimoilta, erityisesti vanhemmiten

    Millaista vuotuista keskituottoa olet saavuttanut autosta säästämällesi rahalle viimeisten 10 vuoden keskiarvona?

    Emme tietenkään tarkkaan tiedä koska akuston vaihto tulee eteen, mutta se on edessä jollakin auton omistajalla, niin että hän joutuu arvioimaan uusitanko 15000€ hintaisen akuston autoon,jonka markkina-arvo on sama kuin akuston hinta !! Päätöstä vauhdittaa toimintamatkan pieneneminen !

    Eli käytettyjen sähköautojen hinnoissa ei tämä asia vielä näy !

    Miten tehdasuuden dieselmoottorin hinta näkyy 15 vuotta vanhassa polttomoottoriautossa?

    Minusta tämä ei ole ihan omena omenaan vertailu. 15 vuotta ei tyypillisesti kuluta dieselmoottoria (kun ei taksina) sellaiseen kuntoon, että moottori kaipaisi vaihtoa. Vaihto saattaa tulla kyseeseen jos öljyt on loppuneet tai unohtuneet vaihtaa sataan tonniin tai nokkahihna poikki tms
    Bemarin tiettyjä moottoreita on tuhoutunut koska jakoketju on katkennut. Moottoreita saa käytettynä 500-1000 € plus asennus. Eli kustannuksia tulee noin 2500€ yhteensä, vähemmälläkin onnistuu. Tällainen ei näy käytetyn hinnassa ollenkaan.

    Kummanko ottaisit,
    Vm 2012 Leafin vai
    https://www.nettiauto.com/bmw/520/13950355

    Hinnat samat.

    Okei, mutta missä meillä nyt on se tilasto tai muu perusteltu näkemys siitä että se akku pitää vaihtaa elinkaaren aikana? Blogikirjoituksessa jonka tracktest linkkasi arveltiin uuden/kunnostetun akun maksavan 2-3 tonnia, eli saman verran kuin tuo käytetyn moottorin vaihto esimerkkisi bemariin.

    Noita 2012 Leafeja on myynnissä 1kpl 12keuron hintaan ja 3kpl 7 tonnilla, toki se taisi olla ainoa "isoakkuinen". Tuohon ei ole ihan itsestäänselvää vastausta.

    Jos kysymys on "kummalla ajat mieluummin?" niin ilman muuta sillä Bemarilla. Vanha Leaf ei kauheasti houkuttele.

    Jos kysymys on "kumpi otetaan kakkosautoksi" niin en ole ihan varma.

    Jos kysymys on "meillä on rahat tiukilla, mutta pakko hankkia auto", niin todennäköisesti ottaisin sen Leafin.

    Edit: Tuohon viimeiseen sellainen varaus että Leafista pyydetään minusta ihan liikaa. Auton hinnasta katoaa tyypillisesti puolet 3-4 vuoden aikana, ja uutta Leafia myydään ainakin hetkittäin jollain+-27keur hinnalla. Kymmenvuotiaan ei pidä maksaa siitä enää puolikasta, oli käyttövoima mikä tahansa. Ehkä tämä nyt on se Markun pointti siitä että käytetyt sähköautot ovat liian kallita?

    Edit 2: Selasin jotain tarjokkaita, ja yhdessä niistä oli mainittu myös akkutesti. -15 ja 94tkm jälkeen SoH 84%. On siis aika lähellä sitä keskimääräiseksi väitettyä 2,3% vuodessa (en tiedä onko prosentti alkuperäisestä kapasiteetista vaiko jäljellä olevasta). 16 vuoden jälkeen siinä on edelleen ihan kelvolliset 70%, ja sopivaan käyttötarkoitukseen edelleen ihan kelvollinen.

    Nyt toki puhutaan jo alun alkaenkin pieniakkuisesta autosta jota en huolisi ykkösautoksi edes uutena.

      
  • Minusta on kiinnostava asia, miten käytetyn ostaja suhtautuu sähköautoon, jossa akkutakuuta ei ole enää montaa vuotta jäljellä. En pidä ongelmana akun pikkuhiljaa hiipumista, mutta tiedän yhden 2015 vuoden ässän, josta akku mykistyi tyystin yhtenä aamuna, kun kuski oli lähdössä kotoa. Jäi lähtemättä, tuli hinausauto ja vei ässän Vetokujalle. Onni onnettomuudessa, takuuta oli jäljellä vielä pari kuukautta.

    Omistaja oli seurannut akun kuntoa OBD-mokkulan ja puhelinsovelluksen kanssa ja todennut yhdessä kennossa vikaa jo ostettuaan auton v. 2020. Akun kapasiteetti oli alentunut, koska yksi kenno (vai oliko pari kennoa) ei ottanut täyttä latausta vastaan eikä muutkaan kennot lataantuneet yli viallisen. Kapasiteetti oli kuitenkin alentunut niin vähän, ettei akkua vaihdettu takuuna sen tähden.

    Kun akku mykistyi kokonaan, sillä ei välttämättä ollut tekemistä kennoilmiön kanssa.

    Eli akun kemian kuluminen ei liene riski, mutta randomi hajoaminen on. Siitähän on ollut juttuja lehdissäkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit