Onko valmistajien into sähköautoihin hiipumassa-artikkeli 27.5.24 - mielenkiintoista tilastoa Euroop

55 kommenttia
«1

Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

  
  • @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

      1
  • Kuka tarvitsee käytettyjä sähköautoja hiipuneella akulla, kun viereisessä rivissä on myynnissä bensiini/dieselautoja joilla ajaa yhdellä tankillisella edelleen reilut 1000 km? Täälläkin on usein möläytelty ettei sähköautoja tarvitse huoltaa eikä korjata, sekin on osoittautunut pelkäksi potaskaksi.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010465255.html

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kuka tarvitsee käytettyjä sähköautoja hiipuneella akulla, kun viereisessä rivissä on myynnissä bensiini/dieselautoja joilla ajaa yhdellä tankillisella edelleen reilut 1000 km? Täälläkin on usein möläytelty ettei sähköautoja tarvitse huoltaa eikä korjata, sekin on osoittautunut pelkäksi potaskaksi.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010465255.html

    Paljon on ihmisiä, jotka eivät ymmärrä eroa takuun säilyttävän pakollisen huolto-ohjelman noudattamisen ja vapaaehtoisen huoltamisen välillä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kuka tarvitsee käytettyjä sähköautoja hiipuneella akulla, kun viereisessä rivissä on myynnissä bensiini/dieselautoja joilla ajaa yhdellä tankillisella edelleen reilut 1000 km? Täälläkin on usein möläytelty ettei sähköautoja tarvitse huoltaa eikä korjata, sekin on osoittautunut pelkäksi potaskaksi.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010465255.html

    Tuohon linkkaamaasi artikkeliin Jalopnikin tekemän selvityksen pohjalta on saatu paljon muitakin klikkiotsikoita, joista muistaakseni et itsekään aiemmin ole tykännyt. Tästäkin lehdestä sellainen löytyy:

    https://tekniikanmaailma.fi/amerikkalaisselvitys-paljastaa-nain-nopeasti-teslan-akustot-kuluvat-ensimmaisten-vuosien-aikana/?_ga=2.31372540.2116077333.1716925882-1554687589.1677356274

    Artikkeliin liittyvästä keskustelustakin löytyy toimituksen kommentti alkuperäisen tekstin korjaamisesta.

    Akkujen varaustason nopeasta hiipumisestahan ei ole ollut kyse, vaan EPA-standardin mukaisen toimintamatkan muuttumisesta. Vertailu vain ontuu siltä osin, että autojen toimintamatka uutenakaan ei ollut 100%, vaikka sitä onkin käytetty mittapuuna.

      
  • @Lukija10412 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kuka tarvitsee käytettyjä sähköautoja hiipuneella akulla, kun viereisessä rivissä on myynnissä bensiini/dieselautoja joilla ajaa yhdellä tankillisella edelleen reilut 1000 km? Täälläkin on usein möläytelty ettei sähköautoja tarvitse huoltaa eikä korjata, sekin on osoittautunut pelkäksi potaskaksi.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010465255.html

    Paljon on ihmisiä, jotka eivät ymmärrä eroa takuun säilyttävän pakollisen huolto-ohjelman noudattamisen ja vapaaehtoisen huoltamisen välillä.

    Tämä on ollut aina suurimmalle osalle selvä, autoa pitää huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti. Jälleenmyyntiarvo säilyy ja takuu on voimassa.

      
  • @Lukija10412 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kuka tarvitsee käytettyjä sähköautoja hiipuneella akulla, kun viereisessä rivissä on myynnissä bensiini/dieselautoja joilla ajaa yhdellä tankillisella edelleen reilut 1000 km? Täälläkin on usein möläytelty ettei sähköautoja tarvitse huoltaa eikä korjata, sekin on osoittautunut pelkäksi potaskaksi.

    https://www.is.fi/autot/art-2000010465255.html

    Tuohon linkkaamaasi artikkeliin Jalopnikin tekemän selvityksen pohjalta on saatu paljon muitakin klikkiotsikoita, joista muistaakseni et itsekään aiemmin ole tykännyt. Tästäkin lehdestä sellainen löytyy:

    https://tekniikanmaailma.fi/amerikkalaisselvitys-paljastaa-nain-nopeasti-teslan-akustot-kuluvat-ensimmaisten-vuosien-aikana/?_ga=2.31372540.2116077333.1716925882-1554687589.1677356274

    Artikkeliin liittyvästä keskustelustakin löytyy toimituksen kommentti alkuperäisen tekstin korjaamisesta.

    Akkujen varaustason nopeasta hiipumisestahan ei ole ollut kyse, vaan EPA-standardin mukaisen toimintamatkan muuttumisesta. Vertailu vain ontuu siltä osin, että autojen toimintamatka uutenakaan ei ollut 100%, vaikka sitä onkin käytetty mittapuuna.

    Suomalaisen journalismin taso on hälyttävän heikko. Ensin TM vain kääntää artikkelin tarkistamatta ja ymmärtämättä mitään ja lukijat korjaavat. Nyt IS on seurannut perässä, vaikka samoilla virheillä, vaikka jutun olisi voinut kopioida suomesta englannin sijaan ja jopa korjattuna.

      
  • @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

      
  • Miksi meitä pitäisi kiinnostaa Romanian sähköautotilanne? EU-poliitikot saavat hoitaa sen ja puhua meille palturia asiasta.

    Sähköautoista on tehty tosiaan idioottimaisia, mutta kun niitä onkin tehty niille, jotka saavat autonsa toisten kustannuksella. Omalla rahalla ostaville ei ole tehty ehkä vieläkään mitään. Kasariominaisuuksin varustetulla autolla päässee perille parilla latauksella, mutta kun siitä pitäisi maksaa 2020-luvun hinta. Ja päälle autotehtaat heiluttavat venettä hintamuutoksin ja lupaamalla kunnollista ihan justiinsa.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:
    Sähköautoista on tehty tosiaan idioottimaisia, mutta kun niitä onkin tehty niille, jotka saavat autonsa toisten kustannuksella. Omalla rahalla ostaville ei ole tehty ehkä vieläkään mitään. Kasariominaisuuksin varustetulla autolla päässee perille parilla latauksella, mutta kun siitä pitäisi maksaa 2020-luvun hinta.

    Nyt olisi todella kiva kuulla lisää joukosta, joka saa autonsa toisten kustannuksella! Miten siihen kerhoon pääsee?

    Valitus sähköautojen kalleudesta alkaa vähitellen olla pahasti vanhentunut aihe. Uusien autojen hinnastoja tutkimalla huomaa vastaavan kokoisten ja vastaavasti varusteltujen sähköautojen ja polttomoottoriautojen olevan jokseenkin samassa hintaluokassa, kun vertaillaan ns. perhekokoisia autoja. Pienemmissä autoissakin hintojen kehitys ja uudet mallit vievät vahvasti samaan suuntaan.

    Jos sähköauton ominaisuudet ovat kasaria, en tiedä mille vuosikymmenelle sijoittaisin kaksoiskytkinautomaatilla varustetut pikkuturbot, jollaisiin jouduin ottamaan tuntumaa korjausajan sijaisautona ja lomareissun vuokra-autona.

      2
  • Minulle ei ole voimalinjasta muuta toivetta kunhan on automaatti, kytkimillä tai ilman.
    Sähköjohtojen kanssa painiminen ei kiinnosta, kun minulle ei ole mitään käyttöä sähköntuomalle lisäteholle.

      
  • @Lukija22615 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:
    Sähköautoista on tehty tosiaan idioottimaisia, mutta kun niitä onkin tehty niille, jotka saavat autonsa toisten kustannuksella. Omalla rahalla ostaville ei ole tehty ehkä vieläkään mitään. Kasariominaisuuksin varustetulla autolla päässee perille parilla latauksella, mutta kun siitä pitäisi maksaa 2020-luvun hinta.

    Nyt olisi todella kiva kuulla lisää joukosta, joka saa autonsa toisten kustannuksella! Miten siihen kerhoon pääsee?

    Valitus sähköautojen kalleudesta alkaa vähitellen olla pahasti vanhentunut aihe. Uusien autojen hinnastoja tutkimalla huomaa vastaavan kokoisten ja vastaavasti varusteltujen sähköautojen ja polttomoottoriautojen olevan jokseenkin samassa hintaluokassa, kun vertaillaan ns. perhekokoisia autoja. Pienemmissä autoissakin hintojen kehitys ja uudet mallit vievät vahvasti samaan suuntaan.

    Jos sähköauton ominaisuudet ovat kasaria, en tiedä mille vuosikymmenelle sijoittaisin kaksoiskytkinautomaatilla varustetut pikkuturbot, jollaisiin jouduin ottamaan tuntumaa korjausajan sijaisautona ja lomareissun vuokra-autona.

    Kuten Oulussa sanotaan, mene töihin. Silloin ei tarvitse laittaa viittäkymppiä autoon, kuukausimaksu veronmaksajien tukemana riittää.

    Ongelma hinnassa ei taida olla sama hinta, vaan järkevien mallien puute. Rahaa saa laittaa paljon ja saa kymmeniä turhia ominaisuuksia kuten Muskin videopelejä.

      
  • @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

      2
  • @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Miksi ylenkatsot Skodaa?

      
  • @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Oletko siis sitä mieltä, että autojen hinnat ovat sopivia, kun ne saa puolella hinnalla? Et ilmeisesti osta niitä sopivan hintaista uusia autoja, vaikka niiden hinta onkin passeli.

      
  • muokattu 11.06.2024 19:37

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Miksi ylenkatsot Skodaa?

    En ylenkatso. Tilat riittävät, kuten myös EQB:ssa jonka jo hetken luulin ostavani. Kummastakaan ei vaan löydy pehmeää ja hiljaista mukavuutta, joka noissa kolmessa mainitsemassani on.

    Jos tulen järkiini ja ostan auton jonka tarvitsen eikä auton jonka haluan, Skoda on varsin korkealla listallani. Enyaqin tilat ja ajettavuus ja EQC:n kiihtyvyys ja hiljaisuus olisi kiva yhdistelmä.

    Minulla saattaa hyvinkin olla jäänyt huomaamatta mitat täyttäviä malleja, joten kuuntelen mielelläni vinkkejä?

    --740 GLE

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Oletko siis sitä mieltä, että autojen hinnat ovat sopivia, kun ne saa puolella hinnalla? Et ilmeisesti osta niitä sopivan hintaista uusia autoja, vaikka niiden hinta onkin passeli.

    Anteeksi, en ymmärtänyt?

    Etsin haluamani ominaisuudet jotka pyrin ostamaan kohtuuhintaan. Sopivat ominaisuudet maksavat sen verran että parin ensimmäisen vuoden arvon alennus on kymmeniä tuhansia, jotka säästän mieluummin. Maksamallani hinnalla ei saa vaatimukset täyttävää autoa uutena.

    Ja kaikki tämä vain puolen prosenttiyksikön tähden. Viime vuosikymmen meni paremmin ja tein tämän käytetyillä kikkailun peräti 0.9%-yksikön vuoksi.

      
  • muokattu 11.06.2024 20:32

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Oletko siis sitä mieltä, että autojen hinnat ovat sopivia, kun ne saa puolella hinnalla? Et ilmeisesti osta niitä sopivan hintaista uusia autoja, vaikka niiden hinta onkin passeli.

    Ostin yhden autoistani uutena vähän reilun 31 tonnin hintaan ja nyt sen arvo on varmaankin 3 tonnin luokkaa. Ihan samanlainen se tosin on kuin uutenakin - ei mitään eroa ajamisessa, maalipinta yhtä kiiltävä ja sisusta yhtä hieno muutamaa tahraa lukuunottamatta eikä toistaiseksi vikojakaan ole ilmaantunut. Jos olisin sitä myymässä nyt niin ostaja saisi auton paljon paremmalla hinta-laatusuhteella kuin minä aikoinaan. Itse olen maksanut arvonalenemaa näköjään keskimäärin 1500 vuodessa eli yli satasen kuussa siitä hyvästä kun ostin auton kalliilla uutena.

      2
  • @Lukija507699 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Miksi ylenkatsot Skodaa?

    En ylenkatso. Tilat riittävät, kuten myös EQB:ssa jonka jo hetken luulin ostavani. Kummastakaan ei vaan löydy pehmeää ja hiljaista mukavuutta, joka noissa kolmessa mainitsemassani on.

    Jos tulen järkiini ja ostan auton jonka tarvitsen eikä auton jonka haluan, Skoda on varsin korkealla listallani. Enyaqin tilat ja ajettavuus ja EQC:n kiihtyvyys ja hiljaisuus olisi kiva yhdistelmä.

    Minulla saattaa hyvinkin olla jäänyt huomaamatta mitat täyttäviä malleja, joten kuuntelen mielelläni vinkkejä?

    --740 GLE

    Ei Enyaq kovin paljon pienempi ole kuin EQE ja Skodahan on sinun todistuksen mukaan huippulaatua. Ja olisi vielä parempi, jos ei ensin Neuvostoliitto ja sittemmin volkkari pakottaisi tekemään huonompaa laatua kuin mitä Skoda oikeasti haluaisi ja osaisi. Taidat jakaa autot niihin, joiden taso on sinulle riittävä ja niihin, jotka kyllä riittävät muille.

    Vai miksi sinun täytyy odottaa 3-4 vuotta, jotta saat haluamasi auton käytettynä samaan hintaan kuin saisit upouuden laadukkaan Skodan?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Oletko siis sitä mieltä, että autojen hinnat ovat sopivia, kun ne saa puolella hinnalla? Et ilmeisesti osta niitä sopivan hintaista uusia autoja, vaikka niiden hinta onkin passeli.

    Ostin yhden autoistani uutena vähän reilun 31 tonnin hintaan ja nyt sen arvo on varmaankin 3 tonnin luokkaa. Ihan samanlainen se tosin on kuin uutenakin - ei mitään eroa ajamisessa, maalipinta yhtä kiiltävä ja sisusta yhtä hieno muutamaa tahraa lukuunottamatta eikä toistaiseksi vikojakaan ole ilmaantunut. Jos olisin sitä myymässä nyt niin ostaja saisi auton paljon paremmalla hinta-laatusuhteella kuin minä aikoinaan. Itse olen maksanut arvonalenemaa näköjään keskimäärin 1500 vuodessa eli yli satasen kuussa siitä hyvästä kun ostin auton kalliilla uutena.

    Jonkun pitäisi perustaa autotehdas, joka valmistaa käytettyjä autoja.

      
  • @Lukija507699 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Oletko siis sitä mieltä, että autojen hinnat ovat sopivia, kun ne saa puolella hinnalla? Et ilmeisesti osta niitä sopivan hintaista uusia autoja, vaikka niiden hinta onkin passeli.

    Anteeksi, en ymmärtänyt?

    Etsin haluamani ominaisuudet jotka pyrin ostamaan kohtuuhintaan. Sopivat ominaisuudet maksavat sen verran että parin ensimmäisen vuoden arvon alennus on kymmeniä tuhansia, jotka säästän mieluummin. Maksamallani hinnalla ei saa vaatimukset täyttävää autoa uutena.

    Ja kaikki tämä vain puolen prosenttiyksikön tähden. Viime vuosikymmen meni paremmin ja tein tämän käytetyillä kikkailun peräti 0.9%-yksikön vuoksi.

    Ymmärsin, että mielestäsi uusien autojen hintaluokka on sinulle sopiva. Luulisi, että ostat sellaisen siis. Mutta ostatkin uutena sopivan hintaisen auton, kun sen hinta on tippunut kymmeniä tuhansia. Vähän erikoista, eikö se tarkoita, ettei hinta ole uutena sopiva?

      
  • muokattu 11.06.2024 23:09

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Oletko siis sitä mieltä, että autojen hinnat ovat sopivia, kun ne saa puolella hinnalla? Et ilmeisesti osta niitä sopivan hintaista uusia autoja, vaikka niiden hinta onkin passeli.

    Ostin yhden autoistani uutena vähän reilun 31 tonnin hintaan ja nyt sen arvo on varmaankin 3 tonnin luokkaa. Ihan samanlainen se tosin on kuin uutenakin - ei mitään eroa ajamisessa, maalipinta yhtä kiiltävä ja sisusta yhtä hieno muutamaa tahraa lukuunottamatta eikä toistaiseksi vikojakaan ole ilmaantunut. Jos olisin sitä myymässä nyt niin ostaja saisi auton paljon paremmalla hinta-laatusuhteella kuin minä aikoinaan. Itse olen maksanut arvonalenemaa näköjään keskimäärin 1500 vuodessa eli yli satasen kuussa siitä hyvästä kun ostin auton kalliilla uutena.

    Jonkun pitäisi perustaa autotehdas, joka valmistaa käytettyjä autoja.

    Kyllä meitä uuden ostajia on aivan tarpeeksi. Ihan tervettä on silti miettiä voisiko samoilla kustannuksilla saada käyttöönsä paremman käytetyn tai yhtä hyvän mutta edullisemmin.

      3
  • Musk on rahastamassa viime sekunneilla: https://www.is.fi/autot/art-2000010490045.html. Tämän jutun alla on sitten muuta sähköautoluettavaa. Joku toisiaan valmistaa käytettyjä autoja, ainakin uusia myydään sellaisten hinnalla.

      
  • En viitsi murehtia auton arvonalenemaa, koska sillä ei ole minulle todellista merkitystä. Testamenttini edunsaajatkaan eivät osaa perinnön pienenemistä murehtia, kun eivät tiedä sitä edes saavansakaan.

      1
  • Vastaan otsikkoon on: Saksassa 100000 myymätöntä uutta autoa, Norjassakin myynti sakkaa pahasti.

      
  • Kuinkahan monta myymätöntä polttomoottoriautoa on Saksassa? Tai Norjassa? Useimmat autonvalmistajat tekevät autoja tilausten mukaan, mutta tehdään niitä myös ilman tilausta, koska uusiakin autoja on aina saatavana "heti toimitukseen".

    Uusien autojen myynti on kaiken kaikkiaan heikkoa ja varmasti se näkyy sähköautoissa enemmän, koska niiden myyntibuumi oli kova ennen kuin uusien autojen kauppa hyytyi ja sähköautoja tehtiin, minkä ehdittiin.

      
  • muokattu 12.06.2024 12:20

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Miksi ylenkatsot Skodaa?

    En ylenkatso. Tilat riittävät, kuten myös EQB:ssa jonka jo hetken luulin ostavani. Kummastakaan ei vaan löydy pehmeää ja hiljaista mukavuutta, joka noissa kolmessa mainitsemassani on.

    Jos tulen järkiini ja ostan auton jonka tarvitsen eikä auton jonka haluan, Skoda on varsin korkealla listallani. Enyaqin tilat ja ajettavuus ja EQC:n kiihtyvyys ja hiljaisuus olisi kiva yhdistelmä.

    Minulla saattaa hyvinkin olla jäänyt huomaamatta mitat täyttäviä malleja, joten kuuntelen mielelläni vinkkejä?

    --740 GLE

    Ei Enyaq kovin paljon pienempi ole kuin EQE

    Taitaa olla jopa isompi?

    ja Skodahan on sinun todistuksen mukaan huippulaatua.

    Ei, vaan huippu ajettava ja sopivan tilava, mutta uudehkolla E-sarjalaisella koeajolle saapuvan korvaan ikävän meluisa. Siis ei absoluuttisesti varmaan paha, mutta hiljaiseksi odotetun sähköauton WAU-efekti puuttuu. Käy itse koeajamassa Enyaq ja EQC tai EQE SUV samana päivänä peräkkäin niin huomaat eron, todennäköisesti jopa omaankin autoosi nähden varsin halpa EQC esiintyy miellyttävän hiljaisena (vaikka onkin sähköautona ihan prototyyppi Teslaan verrattuna).

    Ja olisi vielä parempi, jos ei ensin Neuvostoliitto ja sittemmin volkkari pakottaisi tekemään huonompaa laatua kuin mitä Skoda oikeasti haluaisi ja osaisi. Taidat jakaa autot niihin, joiden taso on sinulle riittävä ja niihin, jotka kyllä riittävät muille.

    Jaan autot niihin, jotka riittävät minulle ja niihin jotka eivät riitä. Koska otan vapauden valita omasta puolestani ihan itse, liberaalina ihmisenä odotan muiden tekevän samoin.

    Vai miksi sinun täytyy odottaa 3-4 vuotta, jotta saat haluamasi auton käytettynä samaan hintaan kuin saisit upouuden laadukkaan Skodan?

    Syyt ovat samat kuin dieselinkin ostossa. Yksi ostaa uuden Superb farkun, toinen saman hintaisen ja saman kokoisen käytetyn Eemelin. Jotain asioita siinä Eemelissä on ihan oikeastikin tehty paremmin, mutta se on oma asia kuinka tärkeänä niitä pitää. Minulle tilat ja mukavuus ja ryhdikkäästi kuormansa kantava ison farkun jousitus ovat kivoja olemassa mutta ei niin kiva että maksaisin siitä 35 - 40.000 €, joten ostan omani ensimmäiseltä omistajalta käytettynä.

    Minua päinvastoin ihmetyttää miten joku osaa perustella itselleen niin huonon auton hankinnan, että se tuntuu vanhalta jo parin - kolmen vuoden kuluttua, mutta kukin tyylillään. C-sarjalaistani nykyistä edelliseen autooni vaihtaessani kävin koeajamassa myös saman korimallin (S204) uutta esittelyautoa. En keksinyt yhtään syytä, miksi olisin lähtenyt pidemmälle vaikkapa parin päivän pääkaupunkikeikalle tuolla uudella esittelyautolla, koska oma reilusti yli 200.000 km ajettu 6 vuotta vanha saman korimallin autoni oli kaikessa ajamiseen liittyvässä parempi. Paremmat istuimet, paremmat valot, parempi moottori. Vanhempi oli siis sitä aikanaan uutena tilattaessa tehtyjen valintojensa vuoksi mukavampi ajaa vaikka olikin hinnaltaan alle kolmasosan uudesta. Totta kai siinä vanhassa on uutta vähemmän elinajanodotetta jäljellä, mutta mitä väliä kun ajan joka tapauksessa vain muutamia satoja tuhansia kilometrejä ajetuilla, joten auton biohajoaminen tai epäluotettavuus ei ole mikään ongelma?

    Ei tähän ole yksikäsitteistä valintakaavaa. Omalta osaltani näen että minulla on niin tarkka käsitys siitä millaisella haluan ajaa, että sijoittajaroolini kieltää minua ostamasta haluamaani uutena pääomakulujen vuoksi. Se sama sijoitusanalyytikko tuntee moottoripääminäni sen verran hyvin, että se kieltää ostamasta myös jotain "se on vain auto" kapistusta, koska sellaisen lähtölaskenta alkaa yleensä varsin pian. Tähän samaan kohtaan karsiutui myös EQB, vaikka merkki ja käyttöliittymä onkin jo ennestään tuttu.

    Ehkä Skoda Enyaqin huono puoli minun kannaltani on, että se on vain tavallinen auto, vaikka monin tavoin varsin hyvä auto onkin?

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:
    En viitsi murehtia auton arvonalenemaa, koska sillä ei ole minulle todellista merkitystä. Testamenttini edunsaajatkaan eivät osaa perinnön pienenemistä murehtia, kun eivät tiedä sitä edes saavansakaan.

    Kuulin saman jo toisaalta, että "tässä iässä mikään ei enää maksa mitään kun perikunta maksaa kaiken".

    Pitääpä ottaa harkintaan :smiley:

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Lukija209751 kirjoitti:

    @Lukija507699 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:

    @Hr J.Huu kirjoitti:
    Olihan juttu tavallaan mielenkiintoinen, eli moni autonvalmistaja alkanut toppuuttelee sähköautojen lisääntymistä. Itseäni hieman "hatutti", kun autonvalmistajien näkökulmien lisäksi vain muutaman maan kehitys mainitaan. Ja ne maat ei kerro euroopan tilanteesta mitään. Kaikki tietää Norjan tilanteen, vaikka ei omistaisi sähköautoa. Menin katsomaan aut.fi tilastot ja sieltä linkistä acea:n sivulle ja sieltä löytyy mm. sähköautojen myynnistä v 2023 yli -40% Saksa, Romania ja Ruotsi -36%, Hollanti - 18% -17% Croatia. Muissa maissa plussaa vaihtelevan paljonkin. Plugareissa Tanska -49%, Saksa - 74%, Italia - 12%, Ruotsi -14%. Mielestäni tähän tilastoon olisi voinut olla linkki artikkelissa. Muutakin kiinnostuneille löytyy...

    Nyt kun isommat sähköautot maksaa 60k€ plus, on selvää, että kun varakkaimmat ovat autonsa hankkineet, myyntiin tulee pudotus.
    Myynti piristyy taas kun perheautokokoluokkaan tulee 30-35 k€ sähköautoja.

    Oke okei. Ketään ei kiinnostanut artikkelin aihetta sivuten (autojen valmistajat on supistamassa tuotantoa...) minkä verran on 2022-23 myyty sähkö-, hybridi-, plugariautoja ja missä maissa jo tultu alaspäin myynneissä. Yksi vastasi et markkinat on täynnä kalliita sähköautoja, et myynti elpyy, kun edullisia autoja tulee markkinoille. Ehkä, sillä onhan tää ollut ihan typerää valmistaa näin kauan 50.000 - 90.000 autoja, kun olis jo viis vuotta sitten voinu alkaa tuoda markkinoille 25 - 39.000 sähköautoja. No niin no, tässä ajassa se on jotain sitten niinkuin tuo uusi citikka, eli moni nykyinen perheautoilija joutuisi siirtymään pienempään, tekemään kompromisseja ja karsimaan kaiken maailman lisävarusteita. Ja nopeus yli 60 km/h ilmanvastus kasvattaa kulutusta 20 kwh/100 km, ellei ylikin.
    Tai ehkä valmistamista pitää supistaa, kun valmistaminen on herkästi ollut niin kallista vielä ja varsinkin akku, lataus- ja muun elektroniikan kehittämisen takia?
    Akkujen materiaalien saanti on edelleen ongelma, jos haluttaisiin tehdä sähköautoja niin paljon kuin oli tavoitteena?
    Tai ihmiset ei vaan oo vielä valmiita liikkumaan nykyisen latausinfran varassa?
    Tai joku muu syy?

    Omalta kannaltani omalla rahalla ostaville sopivia autoja on jo markkinoilla useitakin. Minulle sopisivat BMW i5 Touring, Volkswagen ID.7 tai Mercedes EQE SUV. Tämän hintaluokan autoja olen tottunut ostamaan tähänkin saakka, kun en ole tuota halvemmalla mieleistäni löytänyt.

    Minä tosin ostan autoni vähän ajettuna käytettynä toissavuoden mallisena tehtaan kansainvälisellä vaihtoautotakuulla puolella uuden hinnasta. Mielenkiintoisia autoja on jo tarjolla, mutta puolella uuden hinnasta niitä ei vielä saa. Odotan tämän muuttuvan lähivuosina, joten en ostanut enää toissavuotista normaalihintaista noin 40.000 € hintaluokassa vaan paljon halvemmalla pari vuotta lisäaikaa markkinan normalisoitumiseen.

    Sitähän se ei Suomessa nimittäin ole vieläkään tehnyt useiden valmistajien merkittävistä uusien autojen hinnan alennuksista huolimatta koska Saksasta saa edelleen ostaa autoja tehdastakuulla 5 - 10 tuhatta euroa alle nettiauton halvimman ilman takuuta olevan. Minun ei tarvitse odotella tuon arbitraasin kulumista pois, vaan noudan omani normaaliin tapaan Keski-Euroopasta, mistä dieselautotkin ostetaan.

    Viimeksi kun katsoin, EQE SUV oli vajonnut jo noin 60.000 € hintaluokkaan, tosin vain vajaavetoisena säästömallina. ID.7 ja i5 ovat vielä sitäkin uudempia joten hinnat eivät ole asettuneet vielä kohdilleen.

    --740 GLE

    Oletko siis sitä mieltä, että autojen hinnat ovat sopivia, kun ne saa puolella hinnalla? Et ilmeisesti osta niitä sopivan hintaista uusia autoja, vaikka niiden hinta onkin passeli.

    Anteeksi, en ymmärtänyt?

    Etsin haluamani ominaisuudet jotka pyrin ostamaan kohtuuhintaan. Sopivat ominaisuudet maksavat sen verran että parin ensimmäisen vuoden arvon alennus on kymmeniä tuhansia, jotka säästän mieluummin. Maksamallani hinnalla ei saa vaatimukset täyttävää autoa uutena.

    Ja kaikki tämä vain puolen prosenttiyksikön tähden. Viime vuosikymmen meni paremmin ja tein tämän käytetyillä kikkailun peräti 0.9%-yksikön vuoksi.

    Ymmärsin, että mielestäsi uusien autojen hintaluokka on sinulle sopiva. Luulisi, että ostat sellaisen siis. Mutta ostatkin uutena sopivan hintaisen auton, kun sen hinta on tippunut kymmeniä tuhansia. Vähän erikoista, eikö se tarkoita, ettei hinta ole uutena sopiva?

    Kyllä sen noinkin voi muotoilla. Uuden hinta on enemmän kuin haluan maksaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Kuinkahan monta myymätöntä polttomoottoriautoa on Saksassa? Tai Norjassa? Useimmat autonvalmistajat tekevät autoja tilausten mukaan, mutta tehdään niitä myös ilman tilausta, koska uusiakin autoja on aina saatavana "heti toimitukseen".

    Uusien autojen myynti on kaiken kaikkiaan heikkoa ja varmasti se näkyy sähköautoissa enemmän, koska niiden myyntibuumi oli kova ennen kuin uusien autojen kauppa hyytyi ja sähköautoja tehtiin, minkä ehdittiin.

    Suomesta löytyi lyhyellä haulla 971 uutta sähkö autoa 24 990 € - 266 041 €

      
  • --740 GLE

    Ei Enyaq kovin paljon pienempi ole kuin EQE

    Taitaa olla jopa isompi?

    ja Skodahan on sinun todistuksen mukaan huippulaatua.

    Ei, vaan huippu ajettava ja sopivan tilava, mutta uudehkolla E-sarjalaisella koeajolle saapuvan korvaan ikävän meluisa. Siis ei absoluuttisesti varmaan paha, mutta hiljaiseksi odotetun sähköauton WAU-efekti puuttuu. Käy itse koeajamassa Enyaq ja EQC tai EQE SUV samana päivänä peräkkäin niin huomaat eron, todennäköisesti jopa omaankin autoosi nähden varsin halpa EQC esiintyy miellyttävän hiljaisena (vaikka onkin sähköautona ihan prototyyppi Teslaan verrattuna).

    Ja olisi vielä parempi, jos ei ensin Neuvostoliitto ja sittemmin volkkari pakottaisi tekemään huonompaa laatua kuin mitä Skoda oikeasti haluaisi ja osaisi. Taidat jakaa autot niihin, joiden taso on sinulle riittävä ja niihin, jotka kyllä riittävät muille.

    Jaan autot niihin, jotka riittävät minulle ja niihin jotka eivät riitä. Koska otan vapauden valita omasta puolestani ihan itse, liberaalina ihmisenä odotan muiden tekevän samoin.

    Vai miksi sinun täytyy odottaa 3-4 vuotta, jotta saat haluamasi auton käytettynä samaan hintaan kuin saisit upouuden laadukkaan Skodan?

    Syyt ovat samat kuin dieselinkin ostossa. Yksi ostaa uuden Superb farkun, toinen saman hintaisen ja saman kokoisen käytetyn Eemelin. Jotain asioita siinä Eemelissä on ihan oikeastikin tehty paremmin, mutta se on oma asia kuinka tärkeänä niitä pitää. Minulle tilat ja mukavuus ja ryhdikkäästi kuormansa kantava ison farkun jousitus ovat kivoja olemassa mutta ei niin kiva että maksaisin siitä 35 - 40.000 €, joten ostan omani ensimmäiseltä omistajalta käytettynä.

    Minua päinvastoin ihmetyttää miten joku osaa perustella itselleen niin huonon auton hankinnan, että se tuntuu vanhalta jo parin - kolmen vuoden kuluttua, mutta kukin tyylillään. C-sarjalaistani nykyistä edelliseen autooni vaihtaessani kävin koeajamassa myös saman korimallin (S204) uutta esittelyautoa. En keksinyt yhtään syytä, miksi olisin lähtenyt pidemmälle vaikkapa parin päivän pääkaupunkikeikalle tuolla uudella esittelyautolla, koska oma reilusti yli 200.000 km ajettu 6 vuotta vanha saman korimallin autoni oli kaikessa ajamiseen liittyvässä parempi. Paremmat istuimet, paremmat valot, parempi moottori. Vanhempi oli siis sitä aikanaan uutena tilattaessa tehtyjen valintojensa vuoksi mukavampi ajaa vaikka olikin hinnaltaan alle kolmasosan uudesta. Totta kai siinä vanhassa on uutta vähemmän elinajanodotetta jäljellä, mutta mitä väliä kun ajan joka tapauksessa vain muutamia satoja tuhansia kilometrejä ajetuilla, joten auton biohajoaminen tai epäluotettavuus ei ole mikään ongelma?

    Ei tähän ole yksikäsitteistä valintakaavaa. Omalta osaltani näen että minulla on niin tarkka käsitys siitä millaisella haluan ajaa, että sijoittajaroolini kieltää minua ostamasta haluamaani uutena pääomakulujen vuoksi. Se sama sijoitusanalyytikko tuntee moottoripääminäni sen verran hyvin, että se kieltää ostamasta myös jotain "se on vain auto" kapistusta, koska sellaisen lähtölaskenta alkaa yleensä varsin pian. Tähän samaan kohtaan karsiutui myös EQB, vaikka merkki ja käyttöliittymä onkin jo ennestään tuttu.

    Ehkä Skoda Enyaqin huono puoli minun kannaltani on, että se on vain tavallinen auto, vaikka monin tavoin varsin hyvä auto onkin?

    En ole ennen kehdannut kysyä, mutta miksi sinä haluat ostaa juuri niitä huonoja autoja, jotka edellinen omistaja on vaihtanut pois jo parin-kolmen vuoden kuluttua, kun se on alkanut jo tuntua vanhalta? Upouuden Enyaqin saisit samaan hintaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit