Nyt on taas se aika vuodesta, kun on oltava erityisen tarkkaavainen liikenteessä! Pieniä koululaisia on suuri määrä liikenteessä opettelemassa turvallisia koulumatkoja, autoilijoiden on oltava erityisen varovaisia ja ennakoivia taajamissa tuleviin yllättäviin tilanteisiin. Noudatetaan liikennesääntöjä ja kiinnitetään erityistä huomiota käytettyihin nopeuksiin. Tilannenopeudet ovat autoilijoiden suurimpia haasteita, missä sitten liikummekin.
Tässä korostuu tilanteiden ennakointi. Kun lukee muiden käytöstä, selviää tilanteista ilman nopeaa reagointia vaativia suorituksia. Vanha viisaus pätee edelleen eli ei tarvitse olla taitava ja selviytyä vaativista tilanteista, kun on viisas, eikä niihin ei joudu. Tai kuten ajotaidon suhteen kunnianhimoisemmat sanovat, ei hankkiudu.
TLL 29§ kannattaa sisäistää.
Linkki tuohon 29 § - joka kuvailee hyvää käytöstä liikenteessä. Lakia uudistettaessa sekoitettiin pykälien sisällöt, eli nykyiset pykälät ovat jotakin muuta kuin mitä ne olivat silloin kun useimmat meistä ovat ajokorttinsa teoriakokeen suorittaneet.
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P29
Voi hyvinkin väittää että monet törmäykset ovat "ihan itte" aiheutettuja. Ohjeita noudattamalla ei olisi tapahtunut edes läheltä piti -tilannetta.
Tosin toisten tekemiset voivat yllättää. Yksi nuori mies hämmästelee sitä että "mikset ajanut päälle?" -tyyppisesti, joten pitää olla itsetunto varmalla pohjalla että lähtökohtaisesti voi antaa anteeksi toisten mokailut - kokematta niitä henkilökohtaisina loukkauksina, sen sijaan että alkaisi itse osallistumaan niihin.
Miksi vain koulun ensimmäisen viikon aikana tulisi noudattaa lakeja ja asetuksia...? Opetetaan lapset luottamaan aikuisiin, ja sitten hetken kuluttua aikuiset muuttavat käytöstään vaaralliseen suuntaan.
@tracktest kirjoitti:
Kyllä äiti.
Ei vaan, tottahan tuo. Ja tulee muistaa kesäkuuhun asti vielä, jonne asti koululaisia riittää ns. normaalisti.
Oli jotenkin niin symppistä katsella aamulla kun näitä koululaisia liikkui työmatkan varrella yhteen kouluun, kun tietää miten "jänskä päivä" on. Ihan jo senkin takia muisti oikein hyvin hidastaa kunnolla kun ehti heitä tarkkaillessa ihastella menoa ja toivotella mielessään tsemppiä ja turvallista koulumatkaa!
Tässä lienee kyse muutoksesta. Liikenneympäristö on erilainen kuin mihin ollaan totuttu. Sama pätee keväällä kaksipyöräisten ilmaantumiseen. Etenkin talvella liukkaus ei ole ongelma, vaan kelin muuttuminen pitävästä liukkaaksi.
Nyt kaikki tarkkana !
Kun niitä on vielä iso `lauma´ koululaisia saattavat vielä enemmän poukkoilla mihin vaan.
Monta kertaa huomannut.
Näin on ollut aina.
Ja valitettavasti kyllä tuo kansainvälistyminen näkyy liikenteessä lapsista aikuisiin tässä maassa aina vaan enemmän..
Myöskin kuskeista kotimaiset
Ritari-ässät
ovat aina kunnostautuneet, ei sen puoleen.Ja tämän sanon taas rakentavassa mielessä.
Erityisesti pienten koululaisten tien ylityspaikkoihin, kyllä, koska nopeudet ovat niin pieniä että taitoa ei tarvita. Yleisenä ohjeena sen sijaan tuo vanha periaate on periksiantamista.
Myös ennakointiin todella keskittyvä tekee virheitä. Se on eri asia, pystyykö hän myöntämään sitä. Jos pystyy, silloin paras tavoite on viisas JA taitava. Jos ei voi myöntää erehtyväisyyttään, sitten viisas kuljettaja voi jatkaa hyvinkin pitkään tarvitsematta taitoa. Harva silti ajaa loppuelämäänsä ilman havainto- ja tilannearviovirheitä joiden seurauksena saattaa päätyä taitoa vaativaan tilanteeseen.
--740 GLE
Toki noin, toisaalta tuo periaate ei sulje pois taitoa.
Ennakointiin keskittyvä ennen kaikkea huomaa tekemiänsä virheitä. Myöntäminen on tosiaan toinen juttu, mukavampaa on syyttää virheestä varomattomasti käyttäytyvää lasta, huonoja liikennejärjestelyjä, nopeusrajoitusta, tien kuntoa, muita autoilijoita, autoverotusta tai yhteiskuntaa.
Voi olla vaikea vetää rajaa sen välille, onko kyse siitä, ettei huomaa virhettään vai siitä, että automaattireaktiona kohdistaa syyn muille tahoille ja siten ei ymmärrä tehneensä itse virhettä. Niin tai näin, oman virheen tunnistaminen on varmasti yleinen ongelma.
Tuli virheen tunnistamisesta mieleen tilanne työpaikalta. Nuori kaveri kiersi paikat läpi, kun olin antanut tälle tehtäväksi kirjata kaikki turvallisuuspuutteet. Listasta tuli lyhyt ja vaikutti siltä, että muutama pakollinen tavainto oli tehty, kun virheetön ympäristö ei ollut tässä tapauksessa mahdollinen.
Kyse on siis riskien tunnistamisesta. Väkisinkin liikenteessä jää useimmilta tai ainakin uselta kuskeilta valtaosa riskeistä tunnistamatta, koska silmä ei ole harjaantunut tällaiseen.
Sähköpotkulaudoilla liikkuvat lapset ovat kiinnittäneet aika useasti huomioni tänä kesänä, osa heistä ei ilmeisesti tiedä liikennesääntöjä eikä tilannenopeuksia ymmärretä tärkeänä osana liikenneturvallisuutta. Nopeudet olisi kyettävä (ymmärrettävä) pitämään sellaisina, että kuljettaja säilyttäisi ajoneuvonsa hallinnan. Liikennesäännöillä pyritään edesauttamaan ihmisten oikeita tulkintoja ja ennakointia liikenteessä.
Mitä te tiesitte liikennesäännöistä kun opitte pyörällä ajamaan, silloin ei ollut näitä sähköleluja.
Kotona sain vanhemmiltani tietoa liikennesäännöistä ja koulussa poliisi kävi luennoimassa liikennesäännöistä. Koulussa tehtiin pyöräretkiä joissa näitä oppeja sovellettiin käytännössä. Tietääkseni näitä vanhoja hyviä tapoja sovelletaan edelleen kotona ja kouluissa.
Riippuu kodista, ja pyörällä ajamaan opittiin ja opitaan edelleen jo paljon ennen koulua.
@tracktest kirjoitti:
Mikä sitten on muuttunut? Enkä puhu ajoneuvosta.
Eilen näin kahden aikuisen, pariskunnan, ajavan kaksipäällä vuokraskuutilla. Yksiselitteisesti kiellettyä, vaikka onnellisen näköisiltä näyttivät. Eli en painottaisi ihan niin paljon ikää näissä skuutin ongelmissa.
Kuten uutisista on nähty ongelmia on molemmilla. Humalassa/huumeissa sekoilu on enemmän vanhemman ikäryhmän ongelma.
@tracktest kirjoitti:
....osa heistä ei ilmeisesti tiedä liikennesääntöjä eikä tilannenopeuksia ymmärretä tärkeänä osana liikenneturvallisuutta. Nopeudet olisi kyettävä (ymmärrettävä) pitämään sellaisina, että kuljettaja säilyttäisi ajoneuvonsa hallinnan.
Liikennesäännöillä pyritään edesauttamaan ihmisten oikeita tulkintoja ja ennakointia liikenteessä....
Ei vaan, mikäs noihin tepsisi?
Miksi ei ne luupäät vanhemmat laittaa lastensa puhelimiin maksuestoa, ettei ne pääsisi vuokralaudoilla ajamaan.
Kuutisenkymmentä vuotta sitten autokoulun opettaja kertoi isälleni ihmetelleensä alle kouluikäistä pikkupoikaa joka kulkee (pikku)kaupungilla niin huolellisesti että tarkka suojatien käyttö ja eri ajosuuntien tarkistaminen oli jäänyt ammattilaisen mieleen.
Isän oli ajotunnillaan minut nähdessään helppo tunnustaa tuntevansa se pikkupojan. Luin hänen autokoulun oppikirjansa todennäköisesti tarkemmin kuin hän itse. Mitä ihmettä te muut olette tavanneet lukemaan opetellessanne? Liikennemerkithän ovat hyvin havainnollisia, kuva ja sen selitys alla.
--740 GLE
Meillä oli jo kansakoulun alaluokilla oikein liikennekilpailukin asiantuntijoiden tekemällä reitillä ja heidän valvomanaan. Me koulun parhaat pääsimme isompaan kaupunkiin jatkokisaan, mutta siellä ei menestystä tullut kun yksisuuntaiset ja vilkas liikenne olivat maalaispojalle ihan outo juttu.
--740 GLE
Onkohan mikään muuttunut? Osaa vanhemmista kiinnostaa opettaa lapsiaan niin liikenne- kuin muissakin asioissa ja osaa ei. Osaa lapsista kiinnostavat ainakin jotkut vanhempien heille kertomat asiat ja näytille tuodut opaskirjat, toisia ei.
Kiinnostuksen aiheiden kohdatessa lapsi imee uteliaana kaiken tiedon mitä kiinnostavasta aiheesta löytää.
--740 GLE
Kaikki ajallaan, kun minä olin penska pikkulikat leikki potkulaudalla. Eilen ajoi sähkölaudalla todella iäkkään näkönen tukeva mummo, meni niin hitaasti hyvä että pystyssä pysyi
Me tavalliset kuolevaiset tavattiin aapista.
@740 GLE kirjoitti:
Sitten pitänee kysyä, mikä saisi lasten kiinnostuksen kohdistumaan liikenteeseen?
Itse tunnistan 740 GLE:n tilanteen. Itsekin olen lukenut tietosanakirjasta kohtaa liikennemerkit ennen kuin opin lukemaan.
En tiedä, mistä tämä kiinnostus tuli tai miten muut saadaan siitä kiinnostumaan.
Liikenneturvallisuus on kehittynyt huimasti 60-70-lukujen jälkeen, pienenä poikana itseäni hirvitti lukuisat kolarit vaarallisissa risteyksissä. Nyt nämä kuolonkolarit ovat hyvin harvinaisia, koska meillä on liittymät ja liikenneympyrät turvaamassa kulkua paikasta toiseen.
@tracktest kirjoitti:
Ja vapaat nopeudetkin poistettiin aikanaan, sellainen kummallisuus HybridRulesille kuin nopeusrajoitus tuli teillemme.