Kitkakalle

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Odota reilu vuosi. 1.9.2009 astuvat voimaan Euro 5-päästöräjat. Niitä ei käytännössä voi alittaa ilman hiukkassuodatinta. Täten suodattimet tulevat pakollisiksi viimeistään tuolloin. [Kitkakalle muokkasi tätä viestiä 07.11.2007 klo 16:40]
  • Uudet Bemarit ovat myös käytännössä pihejä. Uusimmassa Auto Bildissä oli testissä urheilullisia perheautoja. http://www.autobild.de/artikel/Themen-Testberichte-Rebellion-der-Maschinchen_427297.html - Audi A3 1.8 TFSI (118 kW) - BMW 120i (125 kW) -…
  • Lainaus:25.11.2005 klo 09:45 Seutulainen kirjoitti No jos nastarenkaat pitäs verolle panna, niin sitten pitäs laittaa suolavero kitkarenkaille ! Miksi? En pidä suolauksesta yhtään. Se heikentää kitkojen pitoa. Monesti kun on ajanut suolattua…
  • Kannatan. Aika järkyttävää nähdä, että nasta-autot ovat jo raapineet urat Turun moottoritien uudelle asfaltille, joka laitettiin loppukesästä. On hölmöläisen hommaa jyystää uusia päällysteitä piloille +10 asteen lämmössä. Vero olisi oikeudenmukaine…
  • Tuli luettua kyseinen testi. Japanilaisella tekniikalla ollut pyörä voitti testin. En ihmettele. Pisti silmään kuinka kalliita fillarit ovat Suomessa. Japanissa vastaavan saan NiMH-akulla 58 000 jenillä (443 €) ja Li-ion-akulla 115 000 jenillä …
  • Ajattelija2013: Muistaakseni tuon tutkimuksenkin jälkeen vaatimuksen nastarenkaille ovat koventuneet. Tutkimus oli ajanjaksolle 1990-2004. Tuona aikana muut seikat nostivat asfaltin kulutusta sen mitä nastojen keventyminen pienensi. Muiden…
  • Ajattelija2013: Kuinka paljon enemmän nastarengas siis kulutti tietä 25 vuotta sitten verrattuna nykynastoihin? Esitin sen jo muutama päivä sitten. Tässä nyt vielä kerran uudestaan. http://www.lvm.fi/fileserver/Julkaisuja%2072_2004.pd…
  • Ajattelija2013: Eli toistan, en ole vieläkään saanut vastausta siihen, minkälainen ero tuon ajan nastoilla on nykynastoihin. Kerroin alenpana tilanteen Suomessa. Tämän mukaan nastat olivat samanlaiset kuin Suomessa tuolloin: http://…
  • Ajattelija2013: En ole vieläkään nähnyt vastausta siihen, minkälainen ero tuon ajan nastoilla on nykynastoihin. Olen kyllä vastannut. Oma on häpeäsi, jos et ole nähnyt.
  • AkiK: Tuo esittämäsi kuva on ajamasi asian kannalta aika vahingollinen, koska se olisi yhtä hyvin voitu ottaa 80-luvulla mistä hyvänsä läntisen maailman isosta kaupungista. Kuvassa näkyy ilmiselvä smog-ilmiö Miten niin muka vahingollinen? …
  • Ajattelija2013: Et muuten missään vaiheessa vastannut siihen, että paljonko nastat ovat muuttuneet vuodesta 89. Voidaanko aikaisemmin antamiasi tuloksiasi siltäkään pohjalta pitää vertailukelpoisina nykypäivään? Suomen tiedot on helppo kai…
  • Ajattelija2013: Nimenomaan hiekoitusta on syytetty pölystä!!. Eli ei ole hiekkaa, joten ei ole pölyä. Yllättävää! Ennen nastakieltoa ei hiekoitettu yhtään. Silti pölylaskeumat olivat 135 t/km2/kk. Muutaman vuoden päästä, kun nastoja ei enä…
  • Hiilipäästö: Kitkakalle siis voisi esimerkiksi kertoa vähän lisää siiät, miten risteyksistä lähtemiset sujuvat Sapporossa. Päästäänkö siellä elektroniikan avulla reippaasti liikkeelle, vai tuleeko täysin nastattomasta liikenteestä jotain komplika…
  • covemar: Teksti lainattu TM 17/12. Eli joku muukin on samaa mieltä..... TM on asiasta myös tätä mieltä. Tiet kuluvat nastojen vaikutuksesta. Se on kiistaton tosiasia, ja ongelma on tiedostettu jo siitä alkaen kun nastat keksittiin. I…
  • SuFo: Sapporosta ei ole sitä asiaa otettu esille, että siellä etenkin jalankulkijaonnettomuudet lisääntyivät selvästi nastarengaskiellon takia, koska kitkarenkaat tekivät kadut suojateiden kohdalta todella liukkaiksi. Eli suo siellä, vetelä tääll…
  • Ajattelija2013: No noista kuvista sitä varovasti ajamista on aika vaikeaa havaita ja se olikin pointtini. En niitä kuvia laittanutkaan esittämään varovaisesti ajoa. Laitoin ne näyttämään vain kuinka talvista Sapporossa on. Yleensä, kun esi…
  • covemar: Kuka uskoo mihinkin...... Uskon noihin tutkimuksiin enemmän kuin sinun mielipiteeseen. Juuri nastarenkaiden pölyongelman takia niitä on kielletty tai laitettu verolle maailmalla.
  • covemar: Nastat kuluttaa tietä enemmän kuin kitkat. Pitäisikö olla huolissaan? No ihan oikeasti ei tarvitse. Eiko tarvi? Tutkimus: Nastarenkaat kuolemaksi kymmenille Nastarenkaiden irrottama katupöly aiheuttaa kuolemia
  • Ajattelija2013: Yksi kitkapuolustelijoiden argumentti on mielestäni varsin kyseenalainen. Se, että kun on kitkat alla, niin ajetaan varovaisemmin. Haluaisinpa nähdä tästä jotain todistusaineistoa. Ei tarvi kuin käydä katsomassa miten Sappo…
  • Ajattelija2013: Ööö...kuva lumisesta autosta todistaakin paljon. Häh? Sehän todistaa hyvin kuinka Sapporossa on kunnon talvi.
  • Ajattelija2013: Entä paljonko tuolloin suolattiin ja hiekoitettiin teitä Sapporossa? Ennen nastakieltoa ei hiekoitettu juuri yhtään. Kiellon jälkeen hiekoitus on lisääntynyt, mutta on yhä selvästi vähäisempää kuin Helsingissä. Vaikka hieko…
  • Ajattelija2013: Mitä nuo autojen kuvat ovat todistavinaan? Että kunnon talvi on muuallakin ja silti pärjätään ilman nastoja.
  • Tässä vielä muutama kuva Sapporosta, joista näkee, että täällä on ihan kunnon talvi.
  • misar: Nastat kuulemma aiheuttavat pölyongelman. Todella vaikuttava saavutus kun osuus kulutuksesta on maksimissaan 5% Tätähän päästiin tutkimaan käytännössä Sapporossa nastakiellon jälkeen 90-luvun alussa. Vasemmalla pölylaskeu…
  • finman: Vastakysymys milloin itse olet tehnyt viimeeksi samanlaisen 3-4 talvea kestävän kokeilun nastoilla? 20 vuotta sitten. Sen jälkeen olen ajanut nastoilla vain satunnaisesti. Tekisi tietysti mieli kokeilla uusi sarja Nokian Hakkapelii…
  • Jorma L: Kuinka ohuesta jäästä on kyse? Hyvin ohut jää. Esim. musta jää ja kuura asfaltilla. Niissä kitka pitää hyvin. Se tulee yllätyksenä monelle nastakuskille. Tuo on kaikkein yleisin jääpinta pääteillä. Nastakuskit olettavat, että kun …
  • SuFo: Sehän on tunnettu tosiasia, että kitkarenkaiden kunnollinen toimivuus liukkaalla kelillä edellyttää sitä, että n. 20% autoista on nastarenkaat alla. Olisikin vain 20%, mutta kun Suomessa nastarenkaita on yli 80%.
  • no-kia: Ja ne sulat tiet talvella syö pehmyttä kitkarenkaan pintaa hyvin nopeasti. Tästä saadaan taas kiittää nastarenkaita. Nastat jyrsivät asfaltit raastinraudoiksi, jotka kuluttavat kitkarenkaita. Varsinkin keväällä kitkat saavat Suomessa …
  • SuFo: Se ei ollut mikään yllätys, että nastat olivat jäällä ylivoimaisia mutta se oli pieni yllätys, että nastat peittosivat kitkat kaikilla osa-alueilla myös lumella. Tuo parempi pito lumella tuskin tulee yllätyksenä kuskille, jolta löyty…
  • Luin juuri testin. Kitkarenkaat ovat jälleen ottaneet kiinni nastarenkaita. Testin paras nastarengas (Nokian Hakkapeliitta 8) sai 8,8 pistettä. Testin parhaat kitkarenkaat (Goodyear Ultra Grip Ice2 ja Nokian Hakkapeliitta R2) saivat 8,2 pistettä. Er…
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
5 aloitettua keskustelua
489 viestiä
0 ×   0 ×