Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Ite oon askarrellut sen verran vähän dieseleiden kanssa että mulla loppuu eväät nopeasti keskustelussa. Sellainen käsitys kuitenkin on että diesel koneesta saadaan paras teho, hyötysuhde ja minimipäästöt eri säädöillä. (Pitäis varmaan palautella mie…
  • Nykyautoissa tehot annetaan käsittääkseni nettotehoina vauhtipyörältä mitattuna apulaitteet ja pakoputkisto kiinni eli valmistajan antamista teholukemat pitäisi olla todellisia. Tuota nimellistehoa en oikein ymmärrä tässä yhteydessä vaikka sähköm…
  • Muutamissa kestotesteissä on tosiaan mainittu että Sylintereissä ei ole kulumisen merkkejä ja että sylinterit ovat pyöreät. Yksittäisistä ohjearvojen ylityksistä ei voi päätellä mitään ellei tiedä mitä on mitattu, miten ja mistä. Mutta jos on todett…
  • Tuo tsi koneen ketju näyttää olevan tyypiltään ns. hammasketjua mutta perinteisesti autojen moottoreissa on kyllä käytetty ihan normaalia 1- tai 2-rivistä rullaketjua nokka-akselien ja mahdollisten tasapainotusakselien pyörittämiseen. Koneensuunn…
  • Mielenkiintoista, Koneenrakennuksessa ketjukäyttöjä on usein pidetty hiukkasen parempina hyötysuhteeltaan... Niin, hihnakoneissa taittopyörät, kiristinrullat ja vesipumppu vaihdetaan useimmiten hihnanvaihdon yhteydessä ainakin jos kyseessä on pit…
  • Itselläni ei ole VAGeista juurikaan kokemusta mutta yleisesti ottaen mielestäni monilla on virheellinen käsitys ketjun kestävyydestä ja huoltovapaudesta. Ketju on hyötysuhteeltaan yleensä parempi kuin hihna ja todennäköisesti siihen perustuu niiden …
  • Törmäsin vanhaan uutiseen. Ei nuo kuolemantapaukset niin harvinaisia ole olleet. Ainakin Toyotaan tuollainen paniikkinappula olisi tarvittu jo ajat sitten. http://yle.fi/uutiset/3-5519704
  • "Minun työsuhde/omista autoista on ollut vain Japanilaiset mitkä ei ole tarvinnut takuukorjauksia." Jos ajat Suomesta ostetulla Toyotalla niin 80% todennäköisyydellä se on valmistettu muualla kuin Japanissa. Euroopassa on tänä vuosikymmenenä valm…
  • Esimerkkitapaus hieman isommasta turbokoneesta. Itselläni oli pitkään Saab 9-5 2,3t. Siitä levisi alkuperäinen turbo 330tkm kohdalla. Alkoi pöllytellä kunnolla savua, kun turbon akseli oli kulunut väljäksi. Koneessa rallatteli nokkaketju jo sen verr…
  • Kuten jo todettu öljyt ovat turbon kestävyyden kannata merkittävässä roolissa. Niisä ei todelllakaan kannata säästellä ja suodatin kannattaa vaihtaa aina eikä senkään laadussa kannata tinkiä yhtään. Luulisin että turboille myrkkyä lyhyet ajot ja jat…
  • Turbollahan saadaan nimenomaan vääntömomenttia lisää, joka asettaa lisää vaatimuksia moottorin alakerralle ja voimansiirrolle. Tehohan saadaan aina laskettua vääntömomentista kun kierrosnopeus tiedetään. Vapaastihengittävissä koneissa vääntömomentti…
  • 740GLE: "Mites sen muutat manuaaliohjaukseen, kun ruiskun läppärungolle menevä vaijeri poistui jo 90-luvulla? Myös kaasu on fly-by-wire, joten jos ohjauselektroniikka tapetaan, se menee myös. ..." Joo, se on toki moottoriohjauksessa ongelma mutta…
  • Niin itsekin tuollaisen hätäseis-painikkeen voisin tulevaisuudessa autooni haluta. Siis painikkeen joka poistaisi käytöstä kaikki ylimääräiset järjestelmät jne. Mutta toisaalta olisiko ongelma siinä että tuo aiheuttaisi enemmän vaaratilanteita kun p…
  • Joo totta, aiemminhan kyse oli muista päästöistä.
  • Suomessa autoverotus perustuu CO2 päästöihin. Olen ihmetellyt miksi verottaja ei ole lähtenyt perimään saataviaan maahantuojalta ja valmistajalta korkojen kera. Ongelma on tietysti se ettei välttämättä tiedetä mitkä todelliset päästöt ovat mutta on …
  • Tuli yhdessä perheen autossa tuo vaihtoväli täyteen ja sattumalta kun puhutaan todennäköisesti samasta "tinaviitosesta" (S80 2.5T), niin tässä vertailun vuoksi "tee se itse" vaihtoehto. Osat Motonetista noin 200€ sis. Nokkahihna, kiristin, taittopyö…
  • Sitä en kiistä etteivätkö nykyset autot olisi huomattavasti parempia kuin ennen. Kukapa haluaisi palata yhtä lyhyisiin huoltoväleihin kuin 80-luvulla. Onneksi kaasuttimet ja katkojien kärjet jne. ovat jääneet jo aikoja sitten historiaan. Samoin mate…
  • NHB: "Eikö kokolailla nuo kaikki sinulle tärkeät ominaisuudet ole parantuneet tässä vuosien varrella? Hiljaisuus, ajettavuus, vääntö…" Keskimäärin kaikki kehittyy parempaan suuntaan, myös kulutukset huolimatta kulutusta lisäävien mukavuusvarustei…
  • Hatunnosto 740 GLE:lle. Saatiin arvokasta tietoa siitä miten asennus onnistuu väylän yhteyteen. Yksi huomioitava seikka on muuten se että eri autoissa todellinen jännite järjestelmässä on auton käydessä erilainen. Perus halogeeneilla ainakin itse…
  • Juurikin sitä tarkoitin että perusteet auton päivitykseen löytyvät järkimielessä muualta kuin pelkistä kulutuslukemista. Toisaalta itse arvostan enemmän sitä että autossa on perusasiat kunnossa kaikkien mahdollisten herkkujen sijaan tai lisäksi o…
  • Pieni polttoaineen kulutus on ympäristön kannalta tärkeää mutta ainakaan itselleni en ole vielä pelkästään sen perusteella koskaan pystynyt auton vaihtoa perustelemaan. Jos ajokilometrejä tulisi esimerkiksi noin 25tkm vuodessa ja auto kuluttaisi 2li…
  • Niin eihän tuon 9-5:n valot täydelliset olleet, koska aikoinaan vertailussakin valot saivat arvosanaksi vain 9:n. Pitkät kantavat kyllä pitkälle mutta lähivalot eivät ollleet parhaat mahdolliset joskaan ei huonotkaan. Yksi syy muisti- ja mielikuv…
  • Käsittääkseni tuo laservalo on vain led valojen yhteydessä oleva apukaukovalo, jolla saadaan pitkä mutta kapea valokeila. Tämän voi huomata mainoskuvistakin. Kyllä ne Bemarissakin on led-laserit eli laserdiodit siellä keulilla kuten Audissakin. E…
  • Valitettava totuus on että Kiinassa työn tuottavuusa ja valmistuksen laatu on usein paremmalla tasolla kuin euroopassa. Kyse on vain siitä millaista laatua sieltä halutaa vaatia ja mistä ollaan valmiita maksamaan. Jostain syystä älypuhelinten val…
  • Vielä noihin tulevaisuuden laser valoihin. Lasereista on hiukan kokemuksia teollisuuden puolella ja sen perusteella mitä laser valojen tekniikasta tiedän, niin luulen etteivät ne kovinkaan nopeasti yleisty. Tarvittavien peilien ja linssin sijoittelu…
  • Huono kehitys aikoinaan oli myös lasisten umpioiden vaihto muovisiin varmaankin kustannussyistä. Tuossa TM:n artikkelissakin mainitussa Saab 9-5:ssa oli kunnon lasiumpiot. Eivätkä ne juurikaan himmentyneet ajan myötä kuten muoviset ja lasin optiset …
  • Olen myös autojen romutusvimmaa vastaan. Mielestäni jokin direktiivi saisi velvoittaa autonvalmistajat ja maahantuojat siihen että autot kestävät perushuolloilla vähintään 20 vuotta ja/tai 500 tkm. Ympäristönkin kannalta näin olisi parempi, koska va…
  • Myyntimiesten ja maahantuojien höpinöitä kannattaa kuunnella aina tietyllä kriittisyydellä ja lieneekö tuolle maavaralle selkeää virallista määritelmää. Toisaalta laikipykälissä kerrotaan että maastoautossa tulee olla vähintään 180mm maavara akse…
  • multicar: "SP. Tervetuloa oikeaan elämään. Olin ajamassa työreissua edestakaisin vajaa 1000 km yhtä soittoa. Ajaisitko itse tuon matkan kolmeakymppiä liikennemerkkejä arvaillen. Sakot tuli maantiella alueella jossa ei ollut ensimmäistäkään taloa ta…
  • Myös pää- ja kantateiden varsilla on yllättävän paljon kouluja, vaarallisia risteyksiä yms. paikkoja joiden vuoksi on ollut aiheellista laittaa paikkaan 60km/h rajoitus. Kovin pienin perustein moista rajoitusta ei päätielle laiteta edes paikallisten…
Default Avatar
Jäsen 15.12.2014 alkaen
2 aloitettua keskustelua
50 viestiä
0 ×   1 ×