Osui tämänpäivän HS:ssa silmään juttu renkaanpaikkaussarjoista. Vahvistaa käsitystäni ettei siihen pidä luottaa rengasrikon sattuessa. Kelpaa vain pienen pistoreiän paikkaukseen, liimapullo on uusittava muutaman vuoden välein eikä toimi pakkasessa. Ohjeessa sanotaan myös, että renkaantäytön jälkeen paine on tsekattava parin kilometrin ajon jälkeen. Ja on ajettava pikimmiten huoltoon.
Joo-o, helppo juttu jossain keskellä ei mitään.
Mutta miksi toimittaja nieli selityksen lisätilasta ja painonsäästöstä syynä vararenkaan poisjättämiseen?
Ainakin Qashqain vararengastilan täyttää kokonaan styroksi, jossa on paikat liimapullolle ja kompressorille. Lisätilaa ei tule yhtään.
Koko hässäkkä painaa noin 5 kiloa. Tilapaisvararengas jotain 11 kiloa. Painonsäästö on siis 6 kiloa. Voisiko joku teoriainsinööri laskea paljonko säästyy kulutuksessa tai päästöissä?
Jutussa väitetään myös, että nykyautojen tunkit eivät kestä vuotuisia renkaanvaihtoja eivätkä ihmiset osaa käyttää tunkkia. Näinkö huonoksi ovat menneet tunkit ja taidot? Minulla kyllä ovat kestäneet Volvon, Nissanin, Fordin, Fiatin ja Hondan tunkit.
Taas kerran älykkyys oikein loistaa.
Ei kyllä se 70-profiilin peltivanne on maailman paras asia aina ja ikuisesti, ABS:t vain aiheuttaa peräänajoja eikä toimi talvella, lisäjarruvalo vaarantaa liikenteen jne.
Ja ennenkaikkea: HS:ää kannattaa lukea! Oikein erityisen fiksua on työllistää niitä k***päitä tilaamalla sitä lehteä! Ja sitten ihmetellään miksi kaikki ei olekaan täydellistä Suomessa ja omassa elämässä...
Ymmärrän turhautumisen peruskäyttäjän kannalta ja varmaan vielä joku yö hypin itsekin tasakäpälää tien pientareella puuttuvan vararenkaan vuoksi. Mutta asiassa on toinenkin puoli.
Kokemukseni mukaan moottoripyörän siirtyessä toistuvasti nakkikoppia edemmäksi todennäköisyys tubeless-paikkojen ja kompressorin tai typpipullojen mukanaoloon kasvaa, vaikka pyörän renkaan paikkauksessa on epäonnistumiselle auton rengasta parempi mahdollisuus. Mutta kuskaa sitten vaikka vararengasta, joka katsoo tarpeellisesksi.
Auton tapauksessa paino on toisarvoista, koska vararengaspaljussa matkustaa mökille 2 paria laskettelukavioita + 1 pari murtsarimonoja + päivän lehdet.
Takapenkkiläisiltä voi kysyä vapaaehtoisia ottamaan vararenkaan syliinsä. Tai ne kaviot.
Ei se vararengas itsestään mukana kulje, vaan tilansa sekin vaatii.
Tunkeista en osaa sanoa, kun en ole kokeillut. Ostin uuden Volvon kanssa Halfordilta hallinosturin, joka on toiminut hyvin.
Putput:
Luottamukseni tuohon paikallislehteen katosi sen jälkeen kun laittoivat nettiin oman kulkemisen hiilijalanjäljen mallinnuksen.
Simulaatio kehotti CO2 päästön pienentämiseksi ajamaan 5 l sadalle kuluttava moottoripyöräni sijasta mieluummin 9 sadalle kuluttavaa GLE:tä, tai eliminoimaan CO2 päästöni kokonaan ajamalla taksilla rautatieasemalle päästäkseni junaan, jonka päästöt olivat tasan nolla, mutta jolla en ilman henkilöautoa nollapäästöin ajetun junamatkan molemmissa päissä pääse kuin asemalta toiselle. Eikä kumpikaan asemista ole lähelläkään paikkaa, josta haluan lähteä tai jonne haluan mennä.
Uskoikohan toimittaja oikeasti itse tuota juttuaan?
740 GLE:
Kertokaa mikä on sitten se hyvä lehti johon voi luottaa?
Epäilen ettei sellaista ole.
Oma kokemus paikkauspullosta on sellainen, että tukkii alumiinivanteen hiushalkeamat.
Koskaan ei päästä sadan prosentin varmuuteen, mutta itselleni varmuus on aivan riittävä nykyisillä renkailla, nykyisillä teillä, rengaspaineen valvonnalla ja mukana kulkevilla paikkauslitkulla ja kompuralla. Koskaan ei ole tarvinnut tilata autolle kotiinkuljetusta renkaan tai minkään muunkaan ongeleman vuoksi, eikä tuokaan nyt venettä kaataisi.
Kuka vaihtaa vuosittain renkaat auton mukana kulkevan tunkin päällä? Ruuvitunkin päällä renkaan vaihtaminen on se kaikkein hitain ja epämiellyttävin tapa.
Ainakaan uudehkossa Golfissa ei ole paikkaa hallitunkille, jolla saisi akselin kerrallaan ylös. Kotioloissa siis täytyy käyttää auton omaa tunkkia. Nopeampaa se silti on kuin pakata toinen sarja autoon, ajaa rengasliikkeeseen, vaihdattaa renkaat ja ajaa takaisin kotiin.
Onneksi omassa japsissani vielä paikat löytyy, joten siinä vaihto on nopeata.
Jos vararengas puuttuu, mutta tila vararenkaalle löytyy vaikka sitten styroksit poistamalla, ratkaisu on helppo: Talvella kesärengas varalle, kesällä talvirengas. Itse otin ns. tilaa säästävän vararenkaankin pois ja laitoin oikean tilalle. Yksi lokero piti jättää pois, mutta ei siitä haittaa ole. Harvoinhan rengashommiin joutuu, mutta eipä vararenkaasta käytännössä haittaakaan ole. Siksi mielummin vararengasta mukana kuljetan. Jossain vaiheessa ei uusiin autoihiin enää vararenkaalle tilaa jätetä, sitten vain täytyy hyväksyä tilanne.
740 GLE:
Mikset vain käytä paikkaussarjaa? Tuskin hyppiminen paljon auttaa.
Järkevät ihmiset pitävät autossa taskulamppua jottei pimeys haittaa ja tee täysin avuttomaksi. Onnistuu renkaan vaihto tai renkaan paikkaus yhtä nopeasti.
Jos on renkaanpaikkaussarjassa mukana tuleva kompressori niin yleensä selviää pelkällä ilmalla täyttämisellä kun rengas pitää tarpeeksi ilmaa kotiin tai huoltoasemalle pääsyyn.
Voi olla että jotkut Linglong Ditchfinderit räjähtää täysin riekaleiksi harva se päivä, mutta valtaosa rengasrikkoja on erittäin hitaasti tyhjeneviä tai äärimmäisen pieniä pistoja. Ja rengasrikkoja sattuu todella harvoin ylipäänsä.
finman:
No sehän sitten tarkoittaa että kannattaa syytää taloudellista tukea tuolle poliittisesti ja muillakin tavoin korruptoituneelle valtavälineelle joka ei edes yritä pysyä yhtään missään totuudessa.
NHB:
Niin, eiköhän valtaosalla ole muutenkin ilmainen hinaus vakuutuksen myötä jos sen tarvitsee. Mutta pääasia onkin se mitä sanoit: kuinka usein kenellekään ylipäänsä sattuu rengasrikkoja, ja kuinka äärimmäisen pieni todennäköisyys siinä on että paikkaussarja ei toimisi?
Kokemuksista voin sanoa että paikkaussarjat toimii hyvin ja paikkaus sujuu nopeasti, en tiedä kuinka moni olisi edes vaihtanut rengasta yhtä nopeasti...
Aivan.
Herbert:
En oikein ymmärrä: siis tunkki ei yksinkertaisesti mahdu sinun Golfiin joten et saa tunkkia kuljetettua kaupasta kotiin jotta voit käyttää sitä kotona kausittaisissa rengasvaihdoissa? Ehkä pienempiäkin tunkkeja löytyy kaupoista, tai jos Golfisi tavaratila on niin pieni niin kannattaa ostaa tunkki netistä kotiinkuljetuksella? Kai tiesit että tunkkia saa kuljettaa autossa muuallakin tavaratilassa kuin tunkille osoitetussa paikassa? Voit jopa sitoa tunkin kattotelineisiin jos ei muuten mahdu.
Minulla ei ole Golfia, mutta hallitunkki kotona autotallissa on. Pointti ei ollut tuo tai hallitunkin kuljettaminen golfin tavaratilassa. Kyse oli auton nostamisesta hallitunkilla.
Joko ymmärrät?
Herbert:
Se kuullostaa loogisemmalta.
Putput:
Itselläni on 20 vuoden ajanjaksolle mahtunut 2 rengasrikkoa. Toisesta selvittiin vararenkaalla ja toisesta paikkaussarjalla. Molemmilla kerroilla renkaasta löytyi ruuvi...
Paikkausvaahdosta ei ole kokemusta, vaikka sellainenkin peräkontista löytyy. Saa sitten nähdä, että arvaako sitä käyttääkään, kun useamman talven pakkaset se on siellä viettänyt.
Ilmeisesti itsellesikin on muutamia rikkoja sattunut, kun seuraavassa kappaleessa kerrot?:
Putput:
Itse aion ainakin ostaa, kun uusin auton, vararenkaan niin kauan kuin se vain suinkin on mahdollista. Toki on vakuutukset ja palvelut ja pelit, mutta siihen mennessä kun se palvelu saapuu sinne hevon peehen, olet jo matkalla sinne minne pitikin. Toki rengasrikon todennäköisyys ei ole suuri, mutta ainahan voi säästää vielä enemmän ja jättää sen kaskovakuutuksenkin ottamatta, kun eihän sitä kuitenkaan varmaan mitään satu....elämä on riskipeliä.
Heh, yritin herättää keskustelua paikkaussarjojen järkevyydestä ja perusteluista niiden yleistymiselle. Ensimmäisenä vastaan tuli haukut hesarin lukemisesta ja hesarista itsestään.
Sehän ei ollut pointti vaan kimmoke asialle.
Kukaan vastannut mitä merkitystä on mainostetulla (muutaman kilon) painonsäästöllä, jos vararengas jätetään pois? Tila ei lisäänny lainkaan, jos paikkavehkeiden pakkaus vie koko vararenkaan tilan.
Hempulitunkkia en vielä ole tavannut, toki on totta että hallitunkilla vuotuisvaihdot käyvät helpommin. Rengasrikkoja minulla oli viimeisen 9 kuukauden aikana kolme. Kuinka harvoin niitä pitäisi sattua?
Autotehtaalle tulee paljon halvemmaksi ostaa kiinalaisia kompuroita ja paikkauspulloja muutamalla eurolla kpl, kuin sijoittaa joka autoon varapyörä, tunkki ja työkalut pyöränvaihtoa varten.
Renkaanpaikkaussarja saattaa usein pelastaa matkan jatkumisen, mutta ei sentään aina.
Sukulaismieheltä meni rengas riekaleiksi juuri äskettäin, eikä autossa tietenkään vararengasta. Paikka-aineesta ja kompurastakaan ei apua ollut, kun renkaan kylkeen oli tullut useampikin kurkistusluukku. Jostain syystä ABS-käyttöinen "rengaspainevaroitin" ei noteerannut mitenkään ilman poistumista renkaasta. Lisäksi kyseistä rengasmallia ei löytynyt edes Pohjoismaista, joten sellaista olisi pitänyt odotella vähintään viikon. Nyt on taka-akselilla uudet Michelinit ja yksi alle 8 tkm ajettu Pirelli-merkkinen vararengas ilman vannetta tallin nurkassa.
Opelixi:
Jep, kaksi kertaa paikkaussarjalla yöllä keskellä ei mitään ja yksi space-saver vararenkaalla joka piti täyttää kompressorilla keskellä metsää. Ei ole vaikeata eli ei ole syytä ruveta pelkäämään etukäteen niin kamalasti kuten eräät näköjään tekee sensaatiolehdistön käskemänä.
Ja jos välttämättä haluaa vararenkaan niin on maailman helpoin asia vain käydä ostamassa sen ylimääräisen vanteen ja renkaan, asennuttaa sen vanteelle ja tasapainoittaa sekä sitten rahdata sitä ylimääräistä 20kg mukanaan joka ikisellä reissulla. Toivottavasti se rengas on sitten tarvittaessa vielä kunnossa ja rikko sattuu sellaisessa paikassa missä renkaan voi vaihtaa. Mutta ensin pitää tarkistaa ettei oma auto ole sellainen ettei siihen voi laittaa mitä tahansa rengasta mihin tahansa kulmaan: monissa vetojärjestelmä voi estaa eri vierintäkehän renkaiden käytön keskenään ja joissain on eri koko edessä ja takana.
Yksi rengasrikko oli muuten hyvänkokoinen kiven tekemä repeämä, mutta paikkausaine toimi silti.
FARwd:
Aha siis sinua häiritsee se ettet saakaan enää ILMAISTA hiaanoa vararenkaan vannetta ja rengasta, 'työkaluja renkaanvaihtoa varten' (eli rengasavainta) ja tunkkia?? Saavutettu ILMAINEN etu on menetetty? Oliko se oikeasti sinulle ILMAINEN?
Kenelle se paikkaussarja oikeasti tuleekaan halvemmaksi? Etenkin laskemalla sen että ajetaan koko auton eliniän parikymmentä kiloa kevyempänä?
Ajatella! Oli varmaan kauhiata!! Miten te selvisitte tilanteesta? Oliko auto tien laidassa varkaiden ja huligaanien armoilla odottamassa sen aikaa kun kävelitte 150km lumimyrskyssä ostamaan rengasta, jouduitte odottamaan renkaan saapumista viikon syömättä ja juomatta ja vielä kävelemään takaisin renkaan ja työkalujen kanssa? Mahtoi olla aikamoinen seikkailu! Luulen että sukulaismiehesi myikin kertomuksensa julkaisijalle jotta kaikki saavat kuulla siitä:
Jos olisi vain ollut vararengas! Silloin olisi tietenkin voinut ajaa vararenkaalla viikon, vai voiko vararenkaalla aina ajaa muutoin kuin hätätapauksessa hissukseen... Eli siis ei ainoastaan vararengas, vaan täysikokoinen vararengas olisi pitänyt olla! Ja vielä kausien mukaan talvi- tai kesärengas jotta voi ajella turvallisesti vararenkaalla!
FARwd:
taitaa osua ihan nappiin tuo. suuressa osaa autoilevaa maailmaa kumminkin vähintäänkin suositellaan olemaan erikseen kesä- ja talvi/märkärenkaat joten on vähintäänkin puoliturhaa auton mukana tulla ylimääräistä rengasta. paikkasarja on halvempi. yleensä renkaalle on kumminkin paikka olemassa.
omassa bemussa ei ole paikkaa ollenkaan, runflat korvasi senkin. paikkasarjan saa rahalla... maailmalla bulletproof ei maksa normaalikokoisissa (kesä ) renkaissa edes juuri ylimääräistä. bulletproof sallii koko vararengaspaikan poiston ja jos joku on kylvänyt nauloja tielle niin ei yksi vararengas riitä muutenkaan
Hiukan useammin kuin Opelixilla, on minulle sattunut rengasrikkoja. Tielle auto on samassa ajassa jättänyt kerran. Mutta kuin tämän keskustelun aiheuttamaa kohtalon ivaa, eilen rengashommia tuli. Kovin paljon pelivaraa ei aikataulussa ollut, mutta 15 minuutin renkaanvaihdon se kesti. Kesärenkaat ovat sen verran kuluneet, että ne ajattelinkin pian uusia. Nyt homma hiukan aikaistui, kun kulunutta rengasta ei kannata paikata.
Putputin kommenttiin muutama vastine:
Suomalaisen ei yleensä tarvitse vararengasta ostaa, kun talvella on joutilaana kesärenkaat ja kesällä talvirenkaat.
Kuten myös paikkaussarja. Em. kesä/talvirengassysteemillä vararengas pysyy kunnossa.
Vajaa rengaspaine vaikuttaa samoin, joten toivottavasti paikkauspullolla renkaasta tulee tiivis, eikä se vuoda. Oman auton käsikirjassa tosin sallitaan nelivetoisella mallilla pienikokoisella vararenkaalla ajaminen joillain rajoituksilla, joten ei tekniikka heti väärän kokoisesta renkaasta hajoa.
Putput:
Noinhan se järkevällä menisikin, mutta itseni tuntien minä todennäköisesti hypin silti. Sen jälkeen yritän loitsia puuttuvan taskulampun luokseni siinä onnistumatta.
Sitten totean, ettei tämä taida kiroillen parantua, nyppään pihdeillä naulan pois renkaasta, työnnän tubeless-paikan tilalle ja kompressorista ilmaa renkaaseen. Tai pyörällä liikkuessani typpikapselista, kun kompressori vie mopon takalaukussa paljon tilaa.
Itselläkin vararenkaan puuttuminen epäilytti aluksi, mutta jatkuvassa käytössä olevasta hyötytilasta ei enää raski luopua.
Vakuutusyhtiöni mukaan autopalveluvakuutus kattaa vararenkaattomana toimitetun auton hinauskulut, ellei auton välineistön paikkavaahto riitä. Toivottavasti ei kosahda kovin pahassa tilanteessa?
Olen kahdesta eri rengasliikkeestä kuullut, että vaahdon jättäminen renkaan sisään pidemmäksi aikaa, syövyttää aluvanteen piloille. Eli jos joku joutuu paikkausainepuolloa käyttämään, lienee syytä käydä korjauttamassa renkas pikinmiten.
Vaimo ajoi pari vuotta sitten hiekkatiellä ja rengas tyhjentyi, mutta saattoi ajaa muutaman sata metriä ennen kuin tyhjä rengas alkoi vaikuttaa ohjaukseen ja asian huomaamiseen. Rengas oli aikas huonossa hapessa, paikkausvaahdolla tilanteesta ei olisi selvinnyt. Aluksi tietysti moitin vaimoa, ettei ollut tajunnut tyhjää rengasta ja ajoi sen piloille, mutta kuulin jälkeenpäin pariltakin kaverilta että rengas saattaa tuhoutua hetkessä.
No summa summarum - rengasrikkoja sattuu harvoin ja aina voi soittaa hinurin paikalle. Itse olen sitä mieltä, ettei täyttöpullo vararengasta korvaa ellei ole runflatit alla.
Ehkä pieni 12V kompura olisi hyvä lisä, jos on vain paikka-ainepullo. Jos ajaa vaikka romuun joka tekee pienen reiän renkaaseen, ilmaa voi tulla aika hitaasti ulos tai rengas vain on tyhjä aamulla kun pitäisi lähteä ajoon, ehkei silloin haluaisi ekana vaahtopulloa renkaaseen puhaltaa.
Jos renkaan ajaa kiveen ja siihen tulee 5-10cm viilto, josta mahtuu vaikka käsi sisään, mikään ihmevaahto ei sitä paikkaa ja tee ajokuntoiseksi.
Nykykulkineessa on runflatit ja Kiinassa ruuveja tuntuu olevan joka paikassa. Molempiin eturenkaisiin sattunut ruuvit noin 7000km ajolla. Ilmat pysyy hyvin sisällä kun ruuvia ei ota pois. Molemmat korjattiin ihan kunnolla, rengas pois vanteelta, sisäpinta hiottiin tasaiseksi reiän ympäriltä, paikka reikään, vulkanoitiin siihen päälle 5x5cm kumilappu.
Johtuneeko sitten markkina-alueesta mutta ei mun bemarissa ole edes tunkkia tai renkasavainta. Lukkopultin hylsy on. Jarrut vinkui talvella ja olisin halunnut tsekata jarrupalojen kunnon, mutten saanut pyörää pois.
Aiempi Volvo S60 oli siitä kätevä, että hallitunkille oli kaksi paikkaa, toisesta nousi koko kylki kerralla ylös. Talvi-kesä pyörien vaihto sujui hetkessä.
Kulttuurijuttu tämäkin, mutta olen kaipaillut motonet tyyppistä liikettä Kiinaan, en ole ainakaan löytänyt. Pesuaineita, vahoja jne. saa etsiä, olisin korjannut ruuvinreiät kamelinpaskalla jos olisin sitä jostain löytänyt jne.
Herbert:
Jos hallitunkilla ei pysty nostamaan koko akselia kerralla, niin sen jälkeen haluat maksimoida työmäärän käyttämällä auton omaa ruuvitunkkia. Ymmärsinkö oikein?
Jorma L:
Tuossa siis ei eroa vararenkaaseen verrattuna. Se puhjennut rengas on yleensä syytä korjata tai vaihtaa samanlaiseen, koska vararengas on enemmän tai vähemmän epäyhteensopiva. Artisti pääsee helpoimmalla kun korjaa tienpäällä vuodon litkulla ja antaa rengasasentajan tehdä työt kunnollisilla työkaluilla.
Zagarat:
Eipä ihme, ettei konttiin sovi mitään, jos siellä on useita kiloja styroksia. Sopiiko se styroksikuutio kontin luukusta ulos? Eikö sitä styroksia voi ottaa pois?
Lienet yliarvioinut paikkaustarvikkeiden painon, unohtanut renkaanvaihtotyökalut ja vararenkaaksi olet valinnut jonkin keveimmän mahdollisen vaihtoehdon, jolla ei voi ajaa normaalisti. Toivottavasti tuo on vain vahinko.
Eip auttant vaahto vuotoon, joka tyhjensi kumin puolessa tunnissa. Tosin se olikin vain testi, jonka tein perillä.
Tarvittaessa vararenkaankin olis voinut heittää matkalla alle.
Kuukeri:
Omassa autossa pyörii pullo, jossa sanotaan
TÄRKEÄÄ: Aja välittömästi 10-20km, ei kovempaa kuin 45 km/h, jotta aine jakautuu tasaisesti (*) ja kaasun paine tasoittuu.
Oliko rengas pyörimässä alla testissäsi?
EDIT: * loppu tuntuu hassulta perustelulta, kaasun paine tasoittuu varmaankin silmänräpäyksessä.
Taitaapi tuo vararenkaan tarve riippua kovasti käytöstä.
Jos tarkoituksena on ottaa neliveto alle ja lähteä tiettömille taipaleille, niin mukana kannattaa pitää kaikenlaista tarviketta auton liikkeelläpitämiseen. Puhjennut rengas useamman kilometrin päässä lähimmästä tiestä ei oikein hymyilytä, eikä siinä paikkausvaahdolla välttämättä mitään tee.
Jos taas autoa käytetään kestopäällysteteillä kehäkolmosen sisällä, vararengas on hyvin harvoin hyödyllinen. Pikkuvuodot hoidetaan kompuralla, isommat puhelimella.
Koska maailman autoilijoista suurempi osa ajelee tiheästi liikennöidyillä hyvillä teillä kuin keskellä metsää, autonvalmistajat vähentävät auton tee-se-itse -korjausvälineitä jatkuvasti.
Omalle kohdalle on kyllä sattunut rengaspulmia, muttei vielä sellaista, josta olisi selvinnyt vararenkaalla muttei paikkaussarjalla tai kompuralla. Joko homma on hoitunut pumppaamalla tai sitten tilanne on ollut sellainen, joka ei salli renkaan turvallista vaihtamista (en vaihda loskaisen ja pimeän motarin laidassa vasenta eturengasta). Niinpä ihan mielelläni jätän sen vararenkaan murheineen pois sieltä takakontista.
Mutta ajattelisin varmasti toisin, jos noita tulisi muutaman kuukauden välein kuten tässäkin ketjussa jollekulle tuntuu sattuvan. Joku voittaa, toinen häviää.
Sen verran kuitenkin voisi antaa pyyhkeitä autonvalmistajille, että ilmeisesti useimmilla merkeillä paikka-ainepullon vaihto muutaman vuoden välein ei kuulu huolto-ohjelmaan. Niinpä sitä harvempi muistaa vaihtaa.
FARwd:
Autotehtaalle tulee paljon halvemmaksi ostaa kiinalaisia kompuroita ja paikkauspulloja muutamalla eurolla kpl, kuin sijoittaa joka autoon varapyörä, tunkki ja työkalut pyöränvaihtoa varten.
Putput:
Ei häiritse. Kirjoitukseni oli vain vastaus Zagaratin pohdiskeluun paikkaussarjojen järkevyydestä ja perusteluista niiden yleistymiselle. (Joidenkin autojen työkaluissa olen nähnyt tunkin ja pyöränmutteriavaimen lisäksi myös ainakin pyöräkiilan.)
Putput:
Mukava huomata että Putputilla riittää ylivilkkaan mielikuvituksen lisäksi empatiaa ja mielenkiintoa myös muiden selviämiselle arjen askareissaan! No, yleisön pyynnöstä huolimatta jatketaan reportaasia:
Lankomies siis soitti minulle ja kertoi tapahtuneesta, jonka jälkeen minä hain tallista talvirenkaani (sama pulttijako, BMW:t kummallakin), pienen hallitunkin ja teleskooppivartisen pyöränmutteriavaimen, koska hänen ristikkoavaimellaan ei kuulemma saanut muttereita auki käsivoimin. Ajoin annettujen koordinaattien mukaan paikalle ja vaihdoimme talvipyörän rikkoutuneen takarenkaan tilalle jonka jälkeen matka jatkui kotiin. Michelinit saapuivat tilauksen jälkeisenä päivänä rengasliikkeeseen ja minä sain talvirenkaani takaisin lainasta.
Lumimyrskyt ovat onneksi harvinaisia tähän aikaan näillä leveysasteilla, mutta ravakka ukkoskuuro katkaisi helteisen iltapäivän juuri sopivasti hikisten rengassulkeisten päätteeksi tunkkia laskiessa, joten raikas suihku tuli tilaamatta ja aivan ilmaiseksi. Ei sen suurempaa dramatiikkaa, joten ei tuosta savotasta ihan seikkailuksi mielestäni ollut, pikemminkin vain märkiä vaatteita sekä turhaa ajan- ja voimien kulutusta ainakin omalta kohdaltani.
Jälkeenpäin tuli vasta mieleen helpompikin tapa: soitto BMW:n liikkuvuuspalveluun ja hinuri sijaisauton kera paikalle. Odotteluaika tien ohessa olisi todennäköisesti venynyt kyllä pidemmäksi, kun itsellänikin sattui juuri silloin olemaan vapaata eikä ajomatkaakaan tullut kuin n. 20 km suuntaansa.
Omaan autoon ei vararengasta ja tunkkia oikein järkevästi saa sopimaan päivittäiskäyttöä ajatellen, joten aion jatkossakin turvautua tuuriin, ostamaani BMW:n Mobility Kit:iin (kompura ja paikka-aine tykötarpeineen) ja/tai alkuperäisiin RF-renkaisiin ainakin niin kauan kuin noilla Siltakiven uratutkilla viitsii ajella. Tai sitten siihen liikkuvuuspalveluun.
Ei pyörinyt rengas enää pikapaikkauksen jälkeen. Siinä vaiheessa rengas oli niin tyhjä että vanne oli melkein maan tasolla. Ei tullut mieleen että lähtisi sihisevällä renkaalla ajelemaan testin takia.
En muista, lukiko omassa purkissani että pitää lähteä välittömästi liikkeelle. Luulisi että luki, koska kai niissä on kaikissa sama toimintaperiaate, emt.