Tämä sama laskelmani on tuolla Uusi C aiheen alla, mutta siellä se hukkui välittömästi kiihkeään väittelyyn, joten nostetaan se tänne uudeksi aihealueeksi, kun ei täällä muutenkaan kovin vilkkaasti uusia aiheita synny.
MB C-sarja on noussut hinnaltaan jo kalliimmaksi mitä kilpailijoiden pykälää suuremmat edustusmallit eli Audi A6:n ja Volvo S80:n saa edullisemmin ja eipä edes kalliina pidetty BMW 5-sarja ole paljon Business-mallina uutta MB C-sarjaa kalliimpi. Miten jollain automerkillä on varaa olla noin paljon muita kalliimpi ja ostetaanko Mersua tosiaan täysin hintoja vertailematta eli se on vaan saatava, kun se on Mersu? Itselleni tuskin ikinä noilla hinnoilla Mersua tulee, koska sen verran kuitenkin olen hintatietoinen, vaikka kalliimman luokan auton omistankin eli en tyydy mihinkään Corolla-luokkaan autossani tulevaisuudessakaan.
Tähän voisi jatkaa keskustelua tuomalla muitakin malleja mukaan hintavertailuun eli aivan vapaasti voisi vertailla mitä tahansa merkkiä, kunhan pysytään suunnilleen alle 60 tonnin, jota tuskin itse tulevaisuudessakaan aion ylittää autoa valitessani.
Tein laskelman ihan perusvarustelulla eli sellaisella kuin suomalaiset paljon noita autoja ostaa eli lisävarusteina vain metalliväri ja xenonit ja taittuvat takaselkänojat pitää olla ja lisäksi radio CD-soittimella. Vertasin C 200 Kompressor A verrattuna isomman luokan autoihin eli Volvo S80, Audi A6 ja BMW 5-sarjan halvimpiin bensamalleihin automaatilla, paitsi BMW:n otin ilman automaattia. Kaikissa noissahan on esim. aluvanteet jo vakiona ja muutenkin varustelu aika riittävä. Noihin voisi sitten tietysti lisäillä vaikkapa sadetunnistimia, himmentyviä taustapeilejä tai parempia audiojärjestelmiä, mutta en sitä tehnyt, kun ideana oli vertailla noita ihan perusvarusteilla ja kaikkein kalliimpiahan nuo lisävarusteet on Mersuun eli perusvarusteilla vertailu on Mersulle vaan eduksi.
Toki Mersuun saa halvemmankin bensakoneen 180 Kompressor, jolloin hinta tippuisi n. 3500,- eli noin Volvo S80 2,5T A tasolle, ollen edelleen Audi A6:tta kalliimpi.
MB C 200 Kompressor A Classic 51300,-
Metalliväri 1460,-
Taittuva takaselkänoja 510,-
Radio, CD, kaiuttimet ja antenni 900,-
Kaksoisksenonvalot 1650,-
55.820,- yhteensä
Volvo S80 2,5T A Kinetic 50800,-
xenon 1000,-
metalliväri 1200,-
53.000,- yhteensä
Audi A6 2,0 turbo Business Multitronic A 48800,-
xenon 1670,-
metalliväri 1500,-
51.970,- yhteensä
BMW 523i Sedan Business 56.550,-
xenonit kuuluu Business-varusteluun
metalliväri 1440,-
kääntyvät takapenkit 770,-
58760,- yhteensä
Heh, jos saivarrellaan aiheen otsikosta "edustusluokka", niin ainakin TM:n numerossa 9 ainakin volvon luokittelivat lähinnä virkamiestasolle takatilojen suhteen. Ei sopisi edustusautoksi meitin pääministerille kuulemma. Tämä vain pieni tarkennus ketään loukkaamatta.
Mielestäni ei tässä hintaluokassa ole todellisia edustusautoja.
Mersulla maahantuoja vetää rankemmin välistä, perinteiseen tapaan. Omalta kohdaltani vertaan tuossa porukassa MB:n ja BMW:n hintoja toisiinsa, Volvo kuuluu mielestäni kevyempään sarjaan. Jos auto noista pitäisi ostaa, Audi vaikuttaa edulliselta siihen verrattuna mitä saa vastineeksi.
Mietin että mitäs sitten...Jos Volvon S60 sarja maksaisi enempi kuin E-sarjan Mersu...Volvolla saattaisi muutama pirssi jäädä varastoon makaamaan....Tosin eihän tiedä vaikka sama kohtalo on C-Mersulla...
Kävin tutkailemassa uutta c:tä, oli vähän isompikoneinen versio. Kun nyt pähkäillään vehkeen hintoja, niin tämän yksilön lapussa oli lukema 67000 te, että sillä lailla, raha on hupaa heh.
Eikä ollut edes AMG versio, ne onkin sitten ihan eri hinnoissa.
Mielestäni ei tässä hintaluokassa ole todellisia edustusautoja.
No saivarellaan sitten. Suomen virallinen EU-edustusauto oli Volvo. Kyllä tässä luokassa jo mielestäni kolkutellaan edustustasoa, sillä jos katsot uutisia, valtiovierailuista, niin kyllä siellä kummasti vaan juurikin tämän kokoluokan kärryjä vilahtelee edustustehtävissä. Ja satunpahan tietämään, ettei tämän luokan auto edustusautona nyt niin kovin kummallinen ole firmojenkaan käytössä...
Mielestäni ei tässä hintaluokassa ole todellisia edustusautoja.
No saivarellaan sitten. Suomen virallinen EU-edustusauto oli Volvo. Kyllä tässä luokassa jo mielestäni kolkutellaan edustustasoa, sillä jos katsot uutisia, valtiovierailuista, niin kyllä siellä kummasti vaan juurikin tämän kokoluokan kärryjä vilahtelee edustustehtävissä. Ja satunpahan tietämään, ettei tämän luokan auto edustusautona nyt niin kovin kummallinen ole firmojenkaan käytössä...
Itse näin juuri ensimmäiset S80:n syksyllä, kun poliisit pysäytti liikennevaloihin ja pitkä letka mustia Volvoja meni risteyksessä ohi poliisisaattueessa. Silloin herätti huomiota, että onpa siron näköinen auto ollakseen edustuskärrynä EU:n johtajille. Eli tosiaan näitä tämän kokoisia autoja käytetään jo edustustarkoituksiin isompiakin johtajia kuskatessa. Volvon, kuten muidenkin kilpailijoiden takatilathan riippuu siitä miten iso kuski on eli miten taakse etupenkki on siirretty.
Uusimmassa TM:ssa oli koeajo S80 3,2 AWD Executive mallista, jossa oli ruskea erikoisnahkaverhoilu ja takaistuimen viihdepaketti eli dvd-soitin, pääntukiin sijoitetut näytöt, kauko-ohjain ja langattomat kuulokkeet ja koeajoauton hinta varusteineen oli yli 90 tonnia. Eli eiköhän tuossa jo jonkin sortin edustuskärrystä puhuta, jossa takapenkillä viihtyy varmasti ainakin Vanhasta pienemmät ministerit ja muut johtajat. Vanhanen on muuten 196 cm pitkä, joten eiköhän TM:n loppukommentti sikäli ollut aiheellinen. Eiköhän Volvon takapenkillä kuitenkin vaikkapa Halosta kuskattaisi hyvinkin mukavasti.
MB C 200 Kompressor A Classic 51300,-
Metalliväri 1460,-
Taittuva takaselkänoja 510,-
Radio, CD, kaiuttimet ja antenni 900,-
Kaksoisksenonvalot 1650,-
55.820,- yhteensä
Volvo S80 2,5T A Kinetic 50800,-
xenon 1000,-
metalliväri 1200,-
53.000,- yhteensä
Audi A6 2,0 turbo Business Multitronic A 48800,-
xenon 1670,-
metalliväri 1500,-
51.970,- yhteensä
BMW 523i Sedan Business 56.550,-
xenonit kuuluu Business-varusteluun
metalliväri 1440,-
kääntyvät takapenkit 770,-
58760,- yhteensä
Tuohon vertailuun pitää tietysti lisätä vielä MB:n kalleimman kilpailijan BMW:n samankokoinen malli samanlaisella varustelulla.
BMW 320i Business 41.500,-
xenon 990,-
metalliväri 1200,-
kääntyvät takapenkit 720,-
Automaattivaihteet 3360
47.770,- yhteensä
Eroa MB:n ja BMW:n välillä on yli 8000,- eli sanoisin, että aika paljon. BMW 325xi eli kuusisylinterinen ja nelivetoinen malli, jossa on 218 hv, on noin 10000,- kalliimpi kuin tuo 320i Business eli siitä pitäisi maksaa vain pari tonnia Mersua enemmän. Mersun ylihinta siis alkaa paljastua kaikessa karmeudessaan, mutta se tuskin sitä ostavia hetkauttaa millään tavalla, koska Mersuhan on Mersu ja saa maksaa mitä tahansa.
No ohhoh, et kai väitä että S80 on millään tavalla edustusauto?
EU-pääjohtajuuskaudella tietääkseni Volvo halusi saada imagosyistä autonsa kalustoksi. En tiedä maksoiko Volvo kaikki kaluston viulut...
Käytössä oli muuten myös XC90, onko sekin nyt edustusauto?
En usko että monikaan korkea-arvoinen vieras joutui Volvon kyydissä kulkemaan, lukemattomien virkamiesten kuskaamiseen kelpasi edullisempi 'muka-edustusauto'.
Hyvin näköjään tehosi sekin Volvon markkinointitoimi kun sitä jotkut tuollaisin perustein pitää suorastaan limusiinina. Tai ehkä kyseessä on taas vain Volvo-fanatismia.
Joissain maissa käytettiin aiemmin Opel Omegaa, Italiassa vieläkin Lanciaa, Ranskassa tietty Renault Avantimea jne..
No ohhoh, et kai väitä että S80 on millään tavalla edustusauto?
EU-pääjohtajuuskaudella tietääkseni Volvo halusi saada imagosyistä autonsa kalustoksi. En tiedä maksoiko Volvo kaikki kaluston viulut...
Käytössä oli muuten myös XC90, onko sekin nyt edustusauto?
En usko että monikaan korkea-arvoinen vieras joutui Volvon kyydissä kulkemaan, lukemattomien virkamiesten kuskaamiseen kelpasi edullisempi 'muka-edustusauto'.
Hyvin näköjään tehosi sekin Volvon markkinointitoimi kun sitä jotkut tuollaisin perustein pitää suorastaan limusiinina. Tai ehkä kyseessä on taas vain Volvo-fanatismia.
Joissain maissa käytettiin aiemmin Opel Omegaa, Italiassa vieläkin Lanciaa, Ranskassa tietty Renault Avantimea jne..
Mikäs tuossa nyt oli niin kummallista? Jos menet katsomaan vaikka lähetystöjen pihoja, niin tulet löytämään S80 Volvoja edustusautoina kera lipputankojen ja diplomaattikilpien muistakin lähetyistöistä kuin ruotsin. Usein noita kuskaa vielä palkattu kuski, joten edustukäytössähän ne ovat. Automediatkin puhuvat aika usein edustusautoista tarkoittaen tämän kokoluokan menopeliä.
edit: Niin, mulla on ollut aikoja sitten Volvo, jonka alunperin piti mennä diplomaattikäyttöön. Siinä on vieläkin ne paikat lipputangoille.
Niin, ja tuo nyt ihan skeidaa etteikö niitä korkea-arvoisia vieraita olisi kuskattu Volvoilla. Jos vastaan tulee letka, jossa on pelkkiä mustia Volvoja ja poliisikulkuneuvoja, eikö ole aika ilmeista, ettei siellä silloin roudata mitään virkamiestä. Ja näitä letkojahan meni useita, ja kaikissa autona Volvo.
Kyllä XC90:täkin edustuskäytössä näkee:
http://www.chauffeurx4x4.com/
Tämä firma taitaa olla alansa suurin. Kalustosta mainittakoon 550 yksilön vahvuinen Volvolaivasto.:
http://www.tristarworldwide.com/Home
Volvoja:
http://www.autolinkexecutivecars.co.uk/m_17.asp
Jos nuo ei riitä, niin noita firmoja voin linkittää tänne vielä pilvin pimein.
Kyllä paavinkin kelpaa ottaa rennosti:
http://www.quebectuning.qc.ca/images/newsMgr/untitled02.JPG
Mersun hinnoittelu on aina ollut segmenttinsä yläpäässä, luokkansa benchmark mihin muita vastaavia on verrattu. Tämä on kaikkien kaupallisten tuotteiden tavoite, olla niin haluttu, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän kuin kilpailijoiden vastaavista tuotteista. Samalla lailla esim. iPod on selvästi kalliimpi kuin vastaavat kilpailijat.
Jos taas tuotetta ei saada ominaisuuksien tai huonon tunnettavuutensa takia kaupaksi, jää kilpailu keinoksi hinta. Monesti myös tunnettu tuotemerkki joutuu laskemaan hintatasoaan, koska tuote ei käy jostain syystä kaupaksi. Tällaiseksi esimerkiksi käyköön Ford Euroopan se oikea edustusmerkki eli Jaguar. http://www.jaguar.fi/uudetautot_info.asp?tid=62148&valittu=&vakio=1&lisa=0&malli=s-type&tulosta=&tcompany=
Saattaa olla että S80 on edustusauto, mutta vastaavan kokoinen E-sarja, A6, S-type ja 5-sarja eivät ole. Siihen tarkoitukseen näillä valmistajilla on sopivampia mallisarjoja tarjolla
No tämä iso-auto, edustus-auto oli oli itseltäni heitto, niinkuin varmaan ymmärrettiin. Mutta sitä itse en ymmärrä, että joku ihmettelee ja voihkii mesen hintoja. Olen jo c-sarja keskustelussa tuonut esiin sen, mikä on se pointti miksi jotkut ostavat näitä, eli imago, fiilis ym. Myös itselleni on tärkeää, että ei tarvitse selitellä ja etenkään todistella valintaa. Varmaan markkinoinnissa on hyvinkin tarkkaan tutkittu mikä olisi hintataso mitä asiakkaat ovat valmiit maksamaan. Aika näyttää sen onko taso oikea meillä. Merkin hintason yleisesti huomioiden en pidä nykyistä hintaa mitenkään kummoisena. En ole pahemmin ylistänyt ja vertaillut valintaani muihin, koska ei ole tarvetta, eikä ole ollut tarvetta kyseenalaistaa jotain yksittäistä merkkiä tai mallia
Jos taas tuotetta ei saada ominaisuuksien tai huonon tunnettavuutensa takia kaupaksi, jää kilpailu keinoksi hinta. Monesti myös tunnettu tuotemerkki joutuu laskemaan hintatasoaan, koska tuote ei käy jostain syystä kaupaksi. Tällaiseksi esimerkiksi käyköön Ford Euroopan se oikea edustusmerkki eli Jaguar. http://www.jaguar.fi/uudetautot_info.asp?tid=62148&valittu=&vakio=1&lisa=0&malli=s-type&tulosta=&tcompany=
Saattaa olla että S80 on edustusauto, mutta vastaavan kokoinen E-sarja, A6, S-type ja 5-sarja eivät ole. Siihen tarkoitukseen näillä valmistajilla on sopivampia mallisarjoja tarjolla
E-sarjaa muuten käytetään todella paljon edustustehtävissä. Noissakin näkee niitä lipputankoja aika usein, kun ajelee pitkin Helsinkiä. 5-sarjaa näkee myös esim. Brysselissä varsin yleisesti edustustehtävissä.
Mistä lähtien C- tai edes E-sarja on ollut luokan benchmark? Ja mitä tuohon haluttavuuteen tulee, niin BMW:llä menee huomattavasti paremmin. Mersullahan on mennyt taloudellisesti päin #&%£$!* jo useampi vuosi. S-sarja voi ehkä olla benchmark, mutta nuo pienemmät eivät todellakaan ole sitä nykyään.
iPod ei muuten ole "selvästi kalliimpi kuin vastaavat kilpailijat". Creativen soittimet pyörivät melkein samoissa hinnoissa, Samsungin soittimet maksavat jopa hieman enemmän. Ihan halpoja ei ole Sonyn Walkmanitkaan:
http://www.zinglounge.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=327
E-sarjaa muuten käytetään todella paljon edustustehtävissä. Noissakin näkee niitä lipputankoja aika usein, kun ajelee pitkin Helsinkiä. 5-sarjaa näkee myös esim. Brysselissä varsin yleisesti edustustehtävissä.
Mistä lähtien C- tai edes E-sarja on ollut luokan benchmark? Ja mitä tuohon haluttavuuteen tulee, niin BMW:llä menee huomattavasti paremmin. Mersullahan on mennyt taloudellisesti päin #&%£$!* jo useampi vuosi. S-sarja voi ehkä olla benchmark, mutta nuo pienemmät eivät todellakaan ole sitä nykyään.
iPod ei muuten ole "selvästi kalliimpi kuin vastaavat kilpailijat". Creativen soittimet pyörivät melkein samoissa hinnoissa, Samsungin soittimet maksavat jopa hieman enemmän. Ihan halpoja ei ole Sonyn Walkmanitkaan:
http://www.zinglounge.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=327
Ainakin käsittääkseni itse Mercedeksellä menee taloudellisesti ihan hyvin, mutta koko konsernilla ei niinkään. Ei Mb:kään yhtä kannattava ole kuin Bmw, toyota ja Porsche, mutta selvästi voitollinen merkki kuitenkin.
Sinäänsä olen samaa mieltä, että S-sarjan kokoluokassa, eli oikeissa edustusautoissa, Mb on selvä benchmark, muttei E- ja C-sarjassa. Itse asiassa ainakin edellisen C-sarjan esittelyn yhteydessä tehdas myöni ottaneensa mallia 3-sarjasta, jota on yleisesti pidetty tuon luokan mittapuuna. E/5-sarjan kokoluokasta tuota onkin jo vaikeampi määritellä, mutta pitäisimpä siinäkin mittatikkuna 5-sarjaa, ainakin Caddy on myöntänyt käyttäneensä sitä esikuvana CTS:ää suunniteltaessa.
Kyllä tuota S80/5-sarja/E-sarja/A6 kokoluokkaa näkee edustustehtävissä, mutta ne eivät vielä ole edustusautoja. Vai onko teidän mielestä Skoda Suberb edustusauto? Tätä kun kuitenkin Suomen valtio käyttää edustustehtävissä. Jos on niin, mitä sitten ovat S-sarja, yms kumppanit? Kyllä minusta tuossa kannattaa uskoa yleisesti määriteltyjä luokkarajoja, vaikka Volvo sponsoroinninsa takia olikin edustustehtävissä ja valtio/jotkut yritykset käyttävätkin säästääkseen pienempää kokoluokkaa edustukseen. Kyllä EU kokouksessakin tärkeimmät henkilöt liikkuivat niillä IHAN oikeilla edustusautoilla..
E-sarjaa muuten käytetään todella paljon edustustehtävissä. Noissakin näkee niitä lipputankoja aika usein, kun ajelee pitkin Helsinkiä. 5-sarjaa näkee myös esim. Brysselissä varsin yleisesti edustustehtävissä.
Mistä lähtien C- tai edes E-sarja on ollut luokan benchmark? Ja mitä tuohon haluttavuuteen tulee, niin BMW:llä menee huomattavasti paremmin. Mersullahan on mennyt taloudellisesti päin #&%£$!* jo useampi vuosi. S-sarja voi ehkä olla benchmark, mutta nuo pienemmät eivät todellakaan ole sitä nykyään.
iPod ei muuten ole "selvästi kalliimpi kuin vastaavat kilpailijat". Creativen soittimet pyörivät melkein samoissa hinnoissa, Samsungin soittimet maksavat jopa hieman enemmän. Ihan halpoja ei ole Sonyn Walkmanitkaan:
http://www.zinglounge.com/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=327
E-sarja on myös erittäin yleinen taksiauto, niissä olen myös nähnyt paikan lipputangoille.
Kirjoitinkin jo toisaalle, että BMW on nyt muutaman vuoden ollut tämän Premium luokan markkinajohtaja. Ja myös sen että Saksassa vastaavat Mersut ja BMW:t maksavat aika tarkalleen saman verran. Mutta Suomessa Mersu on se mihin muita verrataan, varsinkin siinä ikäluokassa missä tämän hintaisten autojen ostajat tässä maassa ovat. Siksi muut merkit joutuvat hinnoittelemaan tuotteensa enemmän tai vähemmän tähtikeulaa halvemmaksi.
iPod:in kilpailijat joutuvat tarjoamaan enemmän ominaisuuksia hieman pienempään hintaan. Eli he joutuvat seuraamaan markkinajohtajaa hinnoittelussaan. Sitten mietintää, onko mitään tuotetta olemassa mikä olisi segmenttinsä halvin ja samalla markkinajohtaja?
Ainakin käsittääkseni itse Mercedeksellä menee taloudellisesti ihan hyvin, mutta koko konsernilla ei niinkään. Ei Mb:kään yhtä kannattava ole kuin Bmw, toyota ja Porsche, mutta selvästi voitollinen merkki kuitenkin.
Sinäänsä olen samaa mieltä, että S-sarjan kokoluokassa, eli oikeissa edustusautoissa, Mb on selvä benchmark, muttei E- ja C-sarjassa. Itse asiassa ainakin edellisen C-sarjan esittelyn yhteydessä tehdas myöni ottaneensa mallia 3-sarjasta, jota on yleisesti pidetty tuon luokan mittapuuna. E/5-sarjan kokoluokasta tuota onkin jo vaikeampi määritellä, mutta pitäisimpä siinäkin mittatikkuna 5-sarjaa, ainakin Caddy on myöntänyt käyttäneensä sitä esikuvana CTS:ää suunniteltaessa.
Kyllä tuota S80/5-sarja/E-sarja/A6 kokoluokkaa näkee edustustehtävissä, mutta ne eivät vielä ole edustusautoja. Vai onko teidän mielestä Skoda Suberb edustusauto? Tätä kun kuitenkin Suomen valtio käyttää edustustehtävissä. Jos on niin, mitä sitten ovat S-sarja, yms kumppanit? Kyllä minusta tuossa kannattaa uskoa yleisesti määriteltyjä luokkarajoja, vaikka Volvo sponsoroinninsa takia olikin edustustehtävissä ja valtio/jotkut yritykset käyttävätkin säästääkseen pienempää kokoluokkaa edustukseen. Kyllä EU kokouksessakin tärkeimmät henkilöt liikkuivat niillä IHAN oikeilla edustusautoilla..
Mun mielestä S80:stä, 5-sarjasta ym. voidaan puhua jo edustusautoina. Toki S-sarja, XJ ym. ovat sitten niitä "ihan oikeita" edustusautoja. Kehoitan muuten katsomaan uutisia. Tosi usein EU-merkkihenkilöt (korkeimmatkin herrat) nousevat E-mersun tai 5-sarjalaisen takapenkiltä. Melkeinpä useammin kuin S-sarjalaisen tai muun vastaavan. Mielestäni S80 Executive paketilla on jo edustusauto. Ja niitä firmoja, jotka käyttävät tuon kokoluokan autoja edustehtäviin on todella useita.
Muuten, mistä tiedät että niitä tärkeimpiä merkkihenkilöitä kuljetettiin muilla kuin Volvoilla? Omat havaintoni ovat täysin päinvastaisia, sillä sellaisia letkoja joita Helsingissä oli, ei pistetä pystyyn ihan pikkuherrojen takia.
Ja jos en nyt ihan totaalisen väärässä ole, niin edellisessäkin merkittävässä huippukokouksessa Suomessa taisi olla Volvoja edustamassa.
Taitaa muuten ainoa valtion Superb olla Kääriäisen Sepolla virka-autona. Kovasti kuulemma pitää Seppo viimeisen päälle varustelllusta Skodastaan. Tuo Superb voidaan mielestäni laveasti ajatellen määritellä jopa edustusluokkaan.
Ja montakos lippua olet nähnyt niissä liehumassa? Aivan. Todennäköisesti nuo on alunperin tarkoitettu diplomaattikäyttöön, ja joku taksari on sellaisen halvalla. Itse en kyllä noita tankopaikkoja ole takseissa havainnut, mutta kaipa niitäkin löytyy.
S-sarja on benchmark, mutta E- tai C-sarja ei missään nimessä ole. Itse en ole kuullut missään edes väitettävät tuollaista. Onhan siinä tähti keulalla, mutta auto ominaisuuksia se ei muuta miksikään.
edit: Katsoitko, mita ne Samsungit maksaa tuolla. Hinta on selvästi suolaisempi kuin iPodeilla.
Mun mielestä S80:stä, 5-sarjasta ym. voidaan puhua jo edustusautoina. Toki S-sarja, XJ ym. ovat sitten niitä "ihan oikeita" edustusautoja. Kehoitan muuten katsomaan uutisia. Tosi usein EU-merkkihenkilöt (korkeimmatkin herrat) nousevat E-mersun tai 5-sarjalaisen takapenkiltä. Melkeinpä useammin kuin S-sarjalaisen tai muun vastaavan. Mielestäni S80 Executive paketilla on jo edustusauto. Ja niitä firmoja, jotka käyttävät tuon kokoluokan autoja edustehtäviin on todella useita.
Muuten, mistä tiedät että niitä tärkeimpiä merkkihenkilöitä kuljetettiin muilla kuin Volvoilla? Omat havaintoni ovat täysin päinvastaisia, sillä sellaisia letkoja joita Helsingissä oli, ei pistetä pystyyn ihan pikkuherrojen takia.
Ja jos en nyt ihan totaalisen väärässä ole, niin edellisessäkin merkittävässä huippukokouksessa Suomessa taisi olla Volvoja edustamassa.
Taitaa muuten ainoa valtion Superb olla Kääriäisen Sepolla virka-autona. Kovasti kuulemma pitää Seppo viimeisen päälle varustelllusta Skodastaan. Tuo Superb voidaan mielestäni laveasti ajatellen määritellä jopa edustusluokkaan.
No itse pidän vain "ihan oikeita" edustusautoja edustusautoina, vaikka jotkin käyttää vaikka mitä edustusautoina. Ei se Corollasta tee edustusautoa, vaikka joku sitä häissään edustusautona käyttääkin. Kuitenkin yleensä näillä firmoillakin on sitten niitä oikeitakin edustusautoja niihin oikeisiin edustusajoihin. S80 Volvo ei siis todellakaan ole mielestäni ikinä edustusautoa nähnytkään, eikä Suberb, jos kerran oikeitakin edustusautoja on olemassa. Enemmän edustusauto Fordinkin mallistossa on S-type jaguar, mutten sitäkään edustusautoksi laske, XJ on Jaguarin edustusauto.
Eu kokouksenkin aikaan eri maiden johtajat ajoivat oikeilla edustusautoilla, muut ministerit yms pikkuvirkamiehet sitten niillä sponsoriautoilla, samoin kuin nyt Toyotilla Euroviisuissa. Sinänsä on kuitenkin hyvä, että Eu ja Suomen valtio ei turhaan tuhlaa niin moniin oikeisiin edustusautoihin, kyllä se ministeri mahtuu ihan hyvin S80/A6/5-sarjaan tai jopa erittäin hyvin Suberbiin, joissa näistä parhaat tilat on takana.
Suomessa supolla on näitä oikeita edustusautoja, lisäksi pääministerillä, presidentillä ja eduskunnan puhemiehellä on oikeat edustusautot.
Ja montakos lippua olet nähnyt niissä liehumassa? Aivan. Todennäköisesti nuo on alunperin tarkoitettu diplomaattikäyttöön, ja joku taksari on sellaisen halvalla. Itse en kyllä noita tankopaikkoja ole takseissa havainnut, mutta kaipa niitäkin löytyy.
S-sarja on benchmark, mutta E- tai C-sarja ei missään nimessä ole. Itse en ole kuullut missään edes väitettävät tuollaista. Onhan siinä tähti keulalla, mutta auto ominaisuuksia se ei muuta miksikään.
edit: Katsoitko, mita ne Samsungit maksaa tuolla. Hinta on selvästi suolaisempi kuin iPodeilla.
Pääkaupunki seudulla eräs taksipalveluja tarjoava yritys vuokraa autojaan mm. valtiolle. Eli karrikoiden päivällä edustamassa ja yöllä kuskaamassa juoppoja kotiin. Siksi näissä takseissa on paikat lipputangoille. Sen sijaan suurempiin tilaisuuksiin autot saadaan sponsorisopimuksilla, esim. Euroviisujen kuljetuksista huolehtii tänä vuonna Toyota.
Otsikko oli MB C-sarja kalliimpi isompia edustusluokan kilpailijoita ja edellisissä vastauksissani sen perustelin, miksi näin on varsinkin Suomessa. Siinä toki olen kanssasi samaa mieltä, että BMW on ominaisuuksiltaan parempi auto.
Mitä taas tulee Samsung versus iPod, laitteet eivät ole linkissäsi ominaisuuksiltaan vastaavia.
Niin tässä taidetaan viitata erääseen xxxxService nimiseen yhtiöön, joka todellakin on käyttänyt jo vuosia esim. S-sarjalaista taksiajossa. Keltaisen valomainoksen irroittaminen ja lipputangon kiinnitys lienee aika nopea operaatio.
No itse pidän vain "ihan oikeita" edustusautoja edustusautoina, vaikka jotkin käyttää vaikka mitä edustusautoina. Ei se Corollasta tee edustusautoa, vaikka joku sitä häissään edustusautona käyttääkin. Kuitenkin yleensä näillä firmoillakin on sitten niitä oikeitakin edustusautoja niihin oikeisiin edustusajoihin. S80 Volvo ei siis todellakaan ole mielestäni ikinä edustusautoa nähnytkään, eikä Suberb, jos kerran oikeitakin edustusautoja on olemassa. Enemmän edustusauto Fordinkin mallistossa on S-type jaguar, mutten sitäkään edustusautoksi laske, XJ on Jaguarin edustusauto.
Eu kokouksenkin aikaan eri maiden johtajat ajoivat oikeilla edustusautoilla, muut ministerit yms pikkuvirkamiehet sitten niillä sponsoriautoilla, samoin kuin nyt Toyotilla Euroviisuissa. Sinänsä on kuitenkin hyvä, että Eu ja Suomen valtio ei turhaan tuhlaa niin moniin oikeisiin edustusautoihin, kyllä se ministeri mahtuu ihan hyvin S80/A6/5-sarjaan tai jopa erittäin hyvin Suberbiin, joissa näistä parhaat tilat on takana.
Suomessa supolla on näitä oikeita edustusautoja, lisäksi pääministerillä, presidentillä ja eduskunnan puhemiehellä on oikeat edustusautot.
Mikä sitten on oikea edustusauto? Takapenkin tilojen puolesta sitä ei olisi ilmeisesti edes S-sarjan Mersu normaaliakselivälillä, vaan vasta ns. Lang-malli. Tuulilasi joulukuu 2006 MB S320 CDI A koeajosta poimittua:
"Takapenkki tuotti pettymyksen, ja Lang-mallia tuli nopeasti ikävä. Koeajetun auton penkki oli varustettu sähkösäädöin, joten polvitilaa kyllä riitti, mutta varpaat mahtuivat etuistuimen alle vain kohtuullisesti. Ryhdikkäästi istuttaessa hiuksetkin ottivat takaraivolta kiinni kattoon. Myöskään reisituki ei ole takana mitenkään hyvä. Olot ovat ihan hyvät, mutta Ässältä odottaisi enemmän. Olonsa sai säädöillä muuten todella mukavaksi, mutta tällöin polvitila loppui kesken."
Ei taitaisi Vanhasella (196 cm) olla vielä mukavat oltavat S-Mersunkaan takapenkillä eli on vähän suhteellista mikä auto on kenellekin edustusluokkaa takatiloiltaan.
Aivan hyvin jo Volvo S80;stä tai A6:sta, 5-sarjasta tai E-sarjasta voidaan käyttää nimitystä edustusauto, koska kaikki johtajatkaan eivät ole Vanhasen kokoluokkaa ja paljonhan on myös naisjohtajiakin. Tämän luokan autoja on paljon yritysjohtajien henkilökohtaisina autoina ja mm. kotiin saamassani Audi Magazinessa mainitaan Altian pääjohtajan ajavan Audi A6 3,0 TDI quattrolla ja isommat autot olisikin johtajien henkilökohtaisessa käytössä jo turhan suuria ja kankeita kaupungeissa ajaessa.
TM testistä 1/2005 poimittua luonnehdintaa vertailussa olleista tämän luokan sedaneista: Otsikkona oli "Lähes edustusautoja" ja alaotsikossa oli yhteenvetona:
"Liki viiden metrin pituus ja 60000 euron hinta antavat odottaa autolta hyviä tiloja ja korkeaa mukavuustasoa. Kun näihin ominaisuuksiin yhdistetään perheautoja suurempi moottori ja automaattivaihteisto, on ajaminen vaivatonta. Tällöin ollaan jo lähempänä edustusautoja kuin perheautoja."
Tuolla Volvo S80:n koeajossa puhutaan taas ihan suoraan Volvon edustusmallista eli lehdissä tämän luokan autoja kutsutaan aika yleisesti jo edustusautoiksi.
http://www.iltasanomat.fi/autot/koeajot.asp?ID=1279484
edit: Niin, mulla on ollut aikoja sitten Volvo, jonka alunperin piti mennä diplomaattikäyttöön. Siinä on vieläkin ne paikat lipputangoille.
Öh, ei se että auto on diplomaattikilvissä tai että siinä on lipputangot tarkoita että se on kunnollinen edustusauto!
Diplomaattikilvissä on Cliojakin, Lanciaa ja Opeliakin käytetään 'edustuskäytössä' kuten mainitsinkin ja autokuljettajan ajamina autoina on käytössä jopa C-Mersuja. Se ei tee näistä oikeita edustusautoja.
Paavilla on muuten varmaankin joka ikisen merkin isoin auto, useimmilta useitakin. Se on välttämätöntä katolisten maiden suosiota varten. Pelkästään viimeisen puolen vuoden aikana olen lukenut useamman merkin luovuttaneen auton paaville.
EU-puheenjohtajuuskaudella varmasti on ollut tarkoituksena käyttää pääasiassa 'kunnon' autoja korkea-arvoisten vieraiden kuljetukseen, ehkä sen verran on ollut tarvetta ettei ole riittäneet. Eihän Suomessa mitään suurta tarjontaa edustusautoista ole.
Mun mielestä S80:stä, 5-sarjasta ym. voidaan puhua jo edustusautoina. Toki S-sarja, XJ ym. ovat sitten niitä "ihan oikeita" edustusautoja. Kehoitan muuten katsomaan uutisia. Tosi usein EU-merkkihenkilöt (korkeimmatkin herrat) nousevat E-mersun tai 5-sarjalaisen takapenkiltä. Melkeinpä useammin kuin S-sarjalaisen tai muun vastaavan. Mielestäni S80 Executive paketilla on jo edustusauto. Ja niitä firmoja, jotka käyttävät tuon kokoluokan autoja edustehtäviin on todella useita.
Kyllä on Volvo-intoilijoilla kovasti motivaatiota venytellä käsitteitä jotta Volvokin pääsisi kelkkaan. Premium-luokkaa koitetaan venyttää sisältämään Volvo ja nyt myös edustusloukkaa...
Se että näitä autoja käytetään em. tarkoitukseen joskus ei tarkoita että ne ovat edustusautoja, sitä varten on selvästi erillinen luokka. Jos kaikesta huolimatta pidettäisiin 'edustusautoina', esim. A6:sen ja S80:n takatiloissa on suuri ero. Tiesitkö että Kiinassa on myynnissä 525Li sekä 530Li eli pidennetyt 5-sarjalaiset? Se ei tarkoita että Bemun 5-sarja olisi edustusauto.
Joka tapauksessa se taitaa sekoittaa käsityksiäsi että monilla on 'henkilökohtaisena' autonaan joko mukavuuden tai muun syyn takia pienemmän luokan autoja joita sitten autokuskit usein ajavat. He ehkä eivät halua 'arkiajon' ja omien ajojen takia turhan isoa autoa, ja sitten ihmettelemäsi ilmiö toteutuu kun saapuvatkin 'vain' E-Mersulla johonkin tilaisuuteen.
Muuten, mistä tiedät että niitä tärkeimpiä merkkihenkilöitä kuljetettiin muilla kuin Volvoilla? Omat havaintoni ovat täysin päinvastaisia, sillä sellaisia letkoja joita Helsingissä oli, ei pistetä pystyyn ihan pikkuherrojen takia.
Hyvin luotettavista lähteistä. Jos joku ryhmä lähtee liikkeelle niin usein voi vissiin laittaa samantien poliisisaattueen kun muutenkin pitää saada porukan siirtymät toimimaan aikataulussa. Varmasti välillä hieman korkeampiarvoisiakiin henkilöitä on pitänyt kuskata peruskalustolla, mitä sitten?
Ja jos en nyt ihan totaalisen väärässä ole, niin edellisessäkin merkittävässä huippukokouksessa Suomessa taisi olla Volvoja edustamassa.
Kyllä.
Taitaa muuten ainoa valtion Superb olla Kääriäisen Sepolla virka-autona. Kovasti kuulemma pitää Seppo viimeisen päälle varustelllusta Skodastaan. Tuo Superb voidaan mielestäni laveasti ajatellen määritellä jopa edustusluokkaan.
Tuo kertookin siitä kuinka yksin olet määritelmiesi kanssa. Sinun määritelmiesi mukaan Lanciat, Alfa 166:t ja Omegatkin on edustusautoja, samoin C-Mersut? Eikö Ranskassa ole siihen käytetty jopa Lagunaa? Jos joku keksii ottaa Dacia Loganin 'edustuskäyttöön' se kai siis tekee siitä edustusauton?
Se että näitä autoja käytetään em. tarkoitukseen joskus ei tarkoita että ne ovat edustusautoja, sitä varten on selvästi erillinen luokka. Jos kaikesta huolimatta pidettäisiin 'edustusautoina', esim. A6:sen ja S80:n takatiloissa on suuri ero.
Tuo ei muuten pidä paikkaansa, että A6:n ja S80:n takatiloissa olisi suuri ero. A6:ssa on korkeintaan muutama sentti enemmän polvitilaa, mutta polvitilan määrä riippuu molemmissa ratkaisevasti siitä miten takana etupenkki on. Takapenkki on Audissa käytännössä huonompi ja pääntilaa kummassakin on suunnilleen saman verran. Jos pitempää matkaa pitäisi takana matkustaa, niin Volvon paremmat penkit veisi voiton. TM koeajo Audi A6 3,0 TDi:stä ei anna kovin mairittelevaa kommenttia Audin takapenkistä:
"Takaistuimet eivät välttämättä täytä auton kokoluokalle asetettavia vaatimuksia. Penkki on alhaalla, jolloin istuma-asennosta muodostuu polvet pystyssä -tyylinen. Näin reisituenta jää puuttumaan. Istuin on selvästi muotoiltu kahdelle. Keskipaikka täyttää vain tilapäiskuljetuksen vaatimukset."
Kommentti TM koejosta S80 D5 takapenkistä:
"Takana istuimessa on runsaasti muotoja ja se tukee hyvin. Polvitilaa on runsaasti, mutta varvastilan määrää etuistuinten korkeus."
Kuinkas tärkeää tässä on hakea yleispätevää määritelmää? Ja onko se edes mahdollista? Mikä on sinun tarkka määritelmäsi?
No onhan C aika kallis, mutta toisaalta ei se ole ihmeellistä, että auto maksaa suht saman verran kuin karvalakkimalliset A6 tai 5-sarjan BMW, tehdäänhän ne samantasoisesta tekniikasta koneita ym. myöten. En oikein usko, että pelkkä auton koko on kovin ratkaiseva tekijä sen todellisessa hinnassa, ei se pieni lisämetallimäärä paljon maksa. Iso ei ole kaikille parempi, minusta tuo kokoluokka S80 ym on jo liian suurta normaalikäyttöön. Sedaneina ne eivät kuitenkaan tarjoa mitään kuljetuskapasiteettiakaan suuren koon vastineeksi.
Ei C-sarjan ja BMW-3:n välillä kovin merkittävää hintaeroa ole, jos puhutaan vertailukelpoisista malleista. 318i:tä vastaavaa "halpamallia" MB:llä ei ole. Tämähän on Bemarilla Suomessa selvästi hinnoiteltu siten, että se myisi paljon. Joskus oli niinkin, että BMW myi kalliin verotuksen maihin erikseen tällaista halpamallia jota ei edes Saksassa ollut saatavilla. Takavuosina tällainen oli 316i 1.9, jota Saksassa myytiin vain 318i versiona.
Nykyisen 318i:n kone on tämän luokan autoon aika aneeminen, asia saattaa muuttua uusien turbojen myötä. 320i ei sekään ole vertailukelpoinen 200 kompressorille, koska toinen on ahdettu kone ja siinä on vääntöä ja tehoa selvästi enemmän. Ajossa ero on iso Mersun hyväksi. 320i:n vertailu ontuu vähän jo 180 kompressoriinkin, samat tehot mutta kompressorissa selvästi enemmän vääntöä.
Uusi C 350 Avantgarde maksaa Saksassa 44.000, ei minusta kovin paha. Pari vuotta käytettynä noita saa siis jonkin ajan päästä noin 25.000 + verot. On MB Saksassakin toki Bemaria kalliimpi, mutta ei kovin merkittävästi.
Volvo on muuten ehta edustusauto. Nuorempi porukka ei ehkä muista, että se tuli tunnetuksi kelvattuaan DDR:n johtajille. Ne eivät voineet ostaa kapitalistien tuotteita, joten Ruotsin sos.demit saivat kelvata.
No kyllä etenkin Audin ja Volvon tapauksessa isommat autot ovat eri luokan tuotteita. A6 on hiljaisempi (vaikkei hiljainen) kuin A4, laatuvaikutelmaltaan parempi, isompi, paremmin vakiovarusteltu jne. Ihan sama pätee Volvoon ja bemariin sekä mersuunkin.
Nykyisen 318i:n kone on tämän luokan autoon aika aneeminen, asia saattaa muuttua uusien turbojen myötä. 320i ei sekään ole vertailukelpoinen 200 kompressorille, koska toinen on ahdettu kone ja siinä on vääntöä ja tehoa selvästi enemmän. Ajossa ero on iso Mersun hyväksi. 320i:n vertailu ontuu vähän jo 180 kompressoriinkin, samat tehot mutta kompressorissa selvästi enemmän vääntöä.
Mitenköhän 318i on aneeminen, mutta A6 2.0 TDI tarjoaa mielestäsi täysin riittävän suorituskyvyn? Tässä sanomaasi:
"Kyllä se sitä ihan riittävästi kuljettaa, kuten Bemariakin samankokoinen diesel. Monelle käyttäjälle täysin riittäviä koneita. Audissakin 140 hv ja 320 Nm kuitenkin. 10,3 sek nollasta sataan liene täysin riittävä? Huippunopeuskin on lähes 2 x meidän maksimirajoituksemme..."
Justiinsa juu. 318i:n suorituskykyarvot ovat paremmat kuin tuon Audin kalkattimen. Samoin sanoit, että 2.0D riittäisi mainiosti uuteen V70:seen. Koita nyt hyvä mies päättää.
No kyllä etenkin Audin ja Volvon tapauksessa isommat autot ovat eri luokan tuotteita. A6 on hiljaisempi (vaikkei hiljainen) kuin A4, laatuvaikutelmaltaan parempi, isompi, paremmin vakiovarusteltu jne. Ihan sama pätee Volvoon ja bemariin.
Niin, Audin ja Volvon tapauksessa vasta nämä isommat pääsevät C-sarjan tasolle, mikä näkyy myös hinnassa. Nykyinen A4 ei minusta vastaa uutta C:tä, uusi A4 voi olla eri asia. Pikku-Volvot eivät pääse lähellekään. S80 on jo tasokas auto, mutta on se useiden mallien osalta kalliskin. Bemarin osalta vastaavasti varusteltu 3-sarjalainen ei ole montaakaan tonnia halvempi kuin vitonen, eli kolmosen hintaa on hilattu alas juuri tuolla heikohkolla varustelulla.
Isompi koko ei minusta ole mikään plussa. Suomalaiset tutkitusti haluavat ostaa mahdollisimman ison auton (varmaan joku itsetuntokysymys?), ne ostavat mieluummin karvalakkimallisen ison auton kuin pienen paremmin varustellun. Siksi meillä onkin Ruotsin jälkeen EU:n suurin ja kuluttavin autokanta.
Jos kuitenkin ajattelet näitä autoja Keski-Euroopan ruuhkaisille teille ja kaupunkeihin, niin on aivan selvää että C:n kokoluokkainen on selvästi näppärämpi auto ajella kuin isompi. Kulkupuoli on sekin kevyemmällä ja pienemmällä parempi. Siksi tämä pienempi kokoluokka myykin siellä hyvin: Saksan myydyimmät autot ovat pitkään olleet Golf, 3-sarja, A4 ja C. Ja kun C:n hinnat eivät merkittävästi ole nousseet vanhasta, niin en usko että tähän tulee suurta muutosta, vaikka sen hinta onkin kova.
Minusta myöskin A4, 3-sarja ja C ovat kaikki paremman näköisiä kuin vastaavat A6, 5-sarja ja E. Myöskin ne ovat kaikki isoveljiään parempia ajaa.
Minusta myöskin A4, 3-sarja ja C ovat kaikki paremman näköisiä kuin vastaavat A6, 5-sarja ja E. Myöskin ne ovat kaikki isoveljiään parempia ajaa.
Bemarin osalta en ole samaa mieltä. 5-sarja on sekä paremman näköinen että parempi ajaa kuin kolmonen.
Mitenköhän 318i on aneeminen, mutta A6 2.0 TDI tarjoaa mielestäsi täysin riittävän suorituskyvyn?
Justiinsa juu. 318i:n suorituskykyarvot ovat paremmat kuin tuon Audin kalkattimen. Samoin sanoit, että 2.0D riittäisi mainiosti uuteen V70:seen. Koita nyt hyvä mies päättää.
Tuo BMW:n moottori on juurikin aneeminen, koska siinä ei ole vääntöä.. 180 Nm on nykyään lähinnä säälittävä lukema, kun on olemassa bensakoneissakin sellaisia kuin VAG:n TSIt, TFSIt, MB:n kompressorit ym. Vääntävä kone on käytännön ajossa myös aina taloudellisempi, koska sillä voi paremmin ajaa isoilla vaihteilla. Voit käydä ajamassa noita kahta, ja uskallan väittää että A6 2.0 TDI on selvästi parempi käytännön ajossa koneen puolesta. 318 käy kyllä nätisti ja on taloudellinen, mutta aneeminen se silti on. Tästä syystä Bemarikin on kehittänyt pieniä turbo-koneita, jollaisen saat jo Miniin jos haluat.
Jos tietysti haluat vinguttaa ja kepittää vaihteita jatkuvasti, niin mikäs siinä. Minusta se ei sovi tämän luokan auton luonteelle. MB:n kompressor on paljon parempi.
Niin, Audin ja Volvon tapauksessa vasta nämä isommat pääsevät C-sarjan tasolle, mikä näkyy myös hinnassa. Nykyinen A4 ei minusta vastaa uutta C:tä, uusi A4 voi olla eri asia. Pikku-Volvot eivät pääse lähellekään. S80 on jo tasokas auto, mutta on se useiden mallien osalta kalliskin. Bemarin osalta vastaavasti varusteltu 3-sarjalainen ei ole montaakaan tonnia halvempi kuin vitonen, eli kolmosen hintaa on hilattu alas juuri tuolla heikohkolla varustelulla.
Tuosta kyllä voi olla monta mieltä. Mitä niin ylimaallisen hyvää se C-sarja tarjoaa? Itse sain tuon ceessarin ajettua eilen, eikä se nyt ihmeellinen ollut, että siitä kannattaisi maksaa viisinumeroinen luku enemmän kuin kilpailijoista.
Tässä muutamia havaintoja:
-laatuvaikulma hieman ristiriitainen. Keskikonsoli tuntui erittäin halvalta muovikökkylältä, mutta verhoilu ym. huomattavan laadukkaalta. Ohjauspyörä halvan oloinen. Oma auto tuntuu kokonaisuutena laadukkaammalta.
- ajettavuus pääosin hyvä, mutta ohjauksen keskittämättömyys vaivaa tätäkin mersun mallia. Mutkatiellä erinomainen, parempi kuin oma autoni, mutta maantiellä ei yhtä vakaa menijä.
- tilat luokassaan hyvät. Ei suurempaa valittamista.
- aivan liikaa rengasmelua, mutta lienee kuitenkin luokan keskitasoa. Tuuli suhisee selvästi jo 60-70km/h (!) ylöspäin. IS Lexus ja 3-sarja selvästi parempia. Tuolla hinnalla saisi olla selvästi hiljaisempi.
- automaattivaihteisto pelaa hyvin yhteen koneen kanssa.
- huonot penkit
- jousitusmukavuus hyvä
- C200 K koneen suorituskyky ei vastaa omaa Volvoa, mutta vaihteisto pelaa paremmin.
- varustelu joiltain osin hyvä, mutta esimerkiksi radio maksaa. (!!!) Jotkut lisävarusteet järjettömän kalliita
Lopputulos: ei tuo nyt aivan onneton ole, mutta tuolla hinnalla jää ehdottomasti kauppaan. A4 ja vaikka 159 tarjoavat paaaaljon enemmän vastinetta rahalle, ja ovat ominaisuuksiltaan kutakuinkin samaa tasoa kymppitonnin halvemmalla.