Jos olisin nyt ostamassa isoa ja syöppöä bensa-autoa, niin Subaru Legacy olisi kyllä aika vahvoilla, tai sitten Opel Vectra 2.8 turbo. Ja mikä ettei uusi Mondeo 2.5T. On muuten asiallisen näköinen peli, viimeistelykin jotain sellaista mitä Fordilta ei ole totuttu näkemään.
Opel Vectra 2,8 turbo Automaatti ja VW Passat 3,2 V6 4Motion DSG sekä uusi Mondeo 2,5T ovat jo varmasti hyviä vaihtoehtoja Volvon tai Audin sijasta. Tuohon uuteen Mondeoon ei muuten saa automaattia 2,5T -malliin, mitä pidän aika omituisena ja pahana puutteena. Tuosta Volvon 2,5T moottoristahan otetaan Mondeossa 220 hv eli 20 hv enemmän mitä uudessa S80:ssä, joten ilman muuta siihen kuuluisi saada automaatti ajomukavuuden kannalta. Mondeoon saa automaatin Mazdalta peräisin olevaan 2,3 l moottoriin ja sitä taas ei saa manuaalina. Mondeoon ei myöskään saa kunnollista audiojärjestelmää lisävarusteena eli kummallista on tuo Mondeon varustelupolitiikka, jos aikomuksena on oikeasti tavoitella premium-luokkaa.
esimerkiksi jenkeissä vastaava Lexus GS on Volvoa selvästi halvempi. Eikö GS sitten jenkeissä olekaan saman luokan auto kuin S80? Mielestäni on ihan selvästi. Sama pätee Lexus RX:ään, se on selvästi halvempi kuin vastaa XC90. Nuo kuitenkin lasketaan jenkeissä kuuluvan tismalleen samaan luokkaan.
Eikö jenkeissä sitten S-Type ole 5-sarjaa luokan ylempänä, kun se on hinnoiteltu roimasti kalliimmaksi? Mielestäni ei todellakaan.
tässä kun itse kukin tekee näitä fiksuja kastijakoja omien linssiensä läpi on hyvä muistaa että moni automerkki ei ole premium-merkki, mutta jolla on mallistossaan jokin/joitain malleja, jotka yltävät ainakin hyviksi haastajiksi malleille jonka merkki on ''selvä'' premium merkki
esim. vaikka honda tekee civickiä corollaluokkaan, legend haastaa monen parempana pidetyn vehkeen. näitähän esimerkkejä on enemmänkin varmasti?
eli ei tämä ole mustaa ja valkoista kun jaotellaan autoja...
tässä kun itse kukin tekee näitä fiksuja kastijakoja omien linssiensä läpi on hyvä muistaa että moni automerkki ei ole premium-merkki, mutta jolla on mallistossaan jokin/joitain malleja, jotka yltävät ainakin hyviksi haastajiksi malleille jonka merkki on ''selvä'' premium merkki
esim. vaikka honda tekee civickiä corollaluokkaan, legend haastaa monen parempana pidetyn vehkeen. näitähän esimerkkejä on enemmänkin varmasti?
eli ei tämä ole mustaa ja valkoista kun jaotellaan autoja...
Huh, olin jo toisen kerran lentää p-lleni, kun katsoin jenkkien hinnastoja. Tässä muutama esimerkki:
Honda Accord (siellä Acura TSX, mutta sama auto) maksaa 28 000$, kun Passat maksaa 23 000$! Koneina Hondassa tuttu 2.4i ja volsussa 2.0T.
Vertailun vuoksi Volvo S80 maksaa reilut 39 000$, eli päämarkkina-alueellaan se on selvästi ns. premium-merkki. C70 39 000$, kun EOS maksaa 28 000$. S40 on kymppitonnin Jettaa kalliimpi.
Ei taida Volkkarin imago olla "aavan meren tuolla puolen" kovin kaksinen?
edit: Mikäkö tässä oli tarkoitus? Ei niin mikään. Kunhan jauhan paskaa.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 21.05.2007 klo 20:24]
Olen täällä aavan meren tällä puolen käymässä, ja kun autoja täällä kattelee niin ei tosiaankaan voi vetää mitään johtopäätöksiä. Aika kauheita kapistuksia näyttävät ainakin paikalliset merkit olevan, ihme möhköjä. Näyttää että täällä iso = hyvä. F150, Towncar,... hohhoijaa, nämä on täällä kohta ihmeissään kun bensan hinta vähän nousee. Aamuteeveessä siitä joku psykologikin jo horisi.
No sen voi tietty päätellä että taitaa olla sitten Volvo täällä ylihintainen, jos vastaavaan Passattiin ja Accordiin on nuin iso ero. Kun samoja autojahan ne on kuin euroopassakin... Volkkareita ja Hondia on kyllä täällä itärannikolla näkynyt enemmän kuin Volvoa (120 km moottoritiematkan + kaupungissa hortoilun kokemuksella), jota en ole nähnyt vielä ensimmäistäkään. Eurooppalaisista eniten silti bemareita (7-sarjaa) ja mersuja. Ja isoilla koneilla.
Olen täällä aavan meren tällä puolen käymässä, ja kun autoja täällä kattelee niin ei tosiaankaan voi vetää mitään johtopäätöksiä. Aika kauheita kapistuksia näyttävät ainakin paikalliset merkit olevan, ihme möhköjä. Näyttää että täällä iso = hyvä. F150, Towncar,... hohhoijaa, nämä on täällä kohta ihmeissään kun bensan hinta vähän nousee. Aamuteeveessä siitä joku psykologikin jo horisi.
No sen voi tietty päätellä että taitaa olla sitten Volvo täällä ylihintainen, jos vastaavaan Passattiin ja Accordiin on nuin iso ero. Kun samoja autojahan ne on kuin euroopassakin... Volkkareita ja Hondia on kyllä täällä itärannikolla näkynyt enemmän kuin Volvoa (120 km moottoritiematkan + kaupungissa hortoilun kokemuksella), jota en ole nähnyt vielä ensimmäistäkään. Eurooppalaisista eniten silti bemareita (7-sarjaa) ja mersuja. Ja isoilla koneilla.
Juu, kyllä tiedän aika hyvin sen autokannan, kun tulee töiden puolesta vierailtua siellä suhteellisen usein. Missäspäin olet? Minulle New York on tutuin kaupunki, eikä siellä maastureita mitenkään tolkuttomasti ole. Lincoln Towncar on toki varsinkin limona suosittu. New Yorkissa Volvo on kyllä ainakin tietyilla esikaupunkialueilla melkoisen yleinen näky.
Koitapa muuten joskus käydä Texasissa. Sikäläinen autokanta voi olla todellinen järkytys Eurooppalaiselle.
Enpä tiedä, onko siellä Volvo ylihintainen, kun Volvolla mennä tuo jenkkimyynti aikamoisen mainiosti etenkin XC90-mallin ansiosta. XC90 on itseasiassa Volvon myydyin malli, ja niitä myydään etenkin jenkkeihin.
Itseasiassa en menisi noita paikallisia möhköjä ihan suoralta kädeltä tuomitsemaan. Joku tolkuttoman iso periamerikkalainen Mercury Gran Marquis kun irtoaa isolla kasikoneella reilulla puolella europremiumin hinnasta peruskoneella. Ei niitä ole tarkoitettu kilpailemaan Volvojen, bemujen ym. kanssa, vaan nuo isot jenkit ovat siellä ihan oma halpa luokkansa.
Lähinnä ihmettelin kyllä sitä, miten Passat on niin tolkuttoman halpa verrattuna esimerkiksi Accordiin. Jos Passatin hintaetu olisi täällä tuontapainen, niin eipä olisi vaikea valita seuraavaa autoa.
Niagaralla, eli tässä Kanadan rajalla. Bussikyti kentältä hotelliin hoitui Fordin "bussilla", V8 mutta oli diesel sentään.
Joo, kai täältä halvalla saa isokoneisia autoja jos se on se juttu, ja suoraan tykkää ajella. Aika möhkylöitä ne minun mielestäni on keskimäärin.
Mikähän idea siinä muuten on että jokapaikassa on kokolattiomatot, jopa lentokentällä? Täällä on selkeästi muissakin asioissa kuin autoissa eri käsitys siitä mikä on "hienoa". Teksas voisi olla mielenkiintoinen kokemus...
Se siitä, että olisi muka saman hintainen. Voit Aki tarkistella tuota laskuani vaikka kuinka paljon, se kestää sen. Lisäksi on huomioitava, että oikea verrokki mersulta olisi C280 A, jolloin hintaero paisuu siihen kymppitonniin.
edit: eiköhän kuitenkin suurin osa ole sitä mieltä, ettei keinonahka vastaa millään oikeaa nahkaa. Jos haluan istua vinyylipenkillä, menen VR:n lähijunaan.
En minä laskuasi epäile. Voidaan tehdä vaikka kuinka monta, saat taatusti mieleisesi. Urheiluautomaisen paketin saat Bemusta ehkä halvemmallakin, mutta jos haluat mukavuutta niin MB ei tule yhtään kalliimmaksi, koska siinä on monta asiaa jo vakiona.
Minun varusteluni oli myös suoraan hinnastosta, ja sen mukaan miten itse teen todellista vertailua näistä autoista. Peruutustutkat ei minua kiinnosta, tämän kokoinen auto taittuu parkkiin ilmankin kuten on tehnyt tähänkin asti. Urheilualustat, matalaprofiilikiekot ym. turhakkeet ei myöskään, koska auto tulee matka-ajoon. Avantgardeen kyllä sattuu kuulumaan 17" alukiekot. En myöskään tarvitse Harmankardoneita, minulle riittää molempien perussoittimet. Ne vaan sattuu olemaan MB:hen jopa halvemmat jos haluaa vain radion, kaiuttimet, CD-vaihtajan ja MP3 liitännän. Sähköpenkeistäkään en saa mitään lisäarvoa, koska MB:ssä on jo etukulman korkeussäätö ja selkänoja + korkeaus sähköllä säädettävä. Se riittää aivan hyvin, sähköinen etäisyyssäätö ja koko penkin kallistus ei tuo mitään merkittävää lisää. Lisäksi on ristiseläntuet, jotka Bemussa on myös lisävaruste. Koska ajan omaa autoani itse, en tarvitse mitään muistejakaan. Nykyisessä autossani ne on kuskin puolella, en ole kokenut suurta hyötyä.
Omassa vertailussani en kerta kaikkiaan saa näille autoille mitään merkittävää hintaeroa, suht samanhintaisia ovat. Lisäksi, koska minulle riittäisi työajoon täysin C200 CDI A:kin, saisin MB:n selvästi halvemmalla koska 318d:n yhteyteen ei automaattia muistaakseni saa.
Kokonahkaverhoilua en välttämättä halua. Se on toki suht samanhintainen molempiin, ei muuta vertailua mihinkään.
Materiaalit on Avantgardessa aivan asialliset toisin kuin yrität väittää vaikka sinulla ei edes ilmeisesti ole kokemusta ko. penkeistä. Ei taatusti tule mitään kokovartalokumioloa. Kokemuksen mukaan niissä ei ole valittamista, materiaalit on vähän muuttuneet niistä mistä sinä puhut verratessasi VR:n juniin. Muistathan, että ei nämä Avantgarden penkit ole mitkään taksivarusteiden takapenkille kuuluvat muovipenkit.
Oletko koskaan miettinyt, kumpi on muuten mukavampi vaatteena tai ylipäänsä silloin kun liikutaan tai hikoillaan (kuten takamuksesi auton penkkiä vasten tekee): nykyaikaiset keinokuitumateriaalit vai saksalaiset lederhosenit??? Kumpia urheilijat käyttävät? Ja miksiköhän MB:n isommissa malleissa nahkapenkkien yhteydessä penkit on usein tuuletetut? (on muuten istuinosasta rei'itetty ne normaalinahatkin, toisin kuin Volvossa ja monessa muussa)
Toki saa halutessaan ihan mitkä kankaat ja nahat haluaa, autojen hintaero ei siitä paljon muutu.
Voit myös laittaa vertailuun C350A:n. Hintaa on noin 67.000, mikä sisältää automaatin ja Avantgarde/Elegance varustelun.
Bemun hintaan voit laskea myös muutaman satasen kustannukset sille, että vaihdat siihen tavalliset renkaat. Noilla RunFlateilla on aika kurja ajaa urissa.
esimerkiksi jenkeissä vastaava Lexus GS on Volvoa selvästi halvempi. Eikö GS sitten jenkeissä olekaan saman luokan auto kuin S80? Mielestäni on ihan selvästi. Sama pätee Lexus RX:ään, se on selvästi halvempi kuin vastaa XC90. Nuo kuitenkin lasketaan jenkeissä kuuluvan tismalleen samaan luokkaan.
Nyt sattuu olemaan valuutat siinä mallissa, että tuo on vain luonnollista. Kas kun tuo Euro on aika kallis nykyään...luuletko että on Volvon myynnille edullista, että ne väsätään euro-alueella ja myydään siksi taalamaassa kalliimmalla kuin Lexukset? Luulen, että tilannetta seurataan Göteborgissa vähän tuskastuneena...
Vertailun vuoksi Volvo S80 maksaa reilut 39 000$, eli päämarkkina-alueellaan se on selvästi ns. premium-merkki. C70 39 000$, kun EOS maksaa 28 000$. S40 on kymppitonnin Jettaa kalliimpi.
Ottamatta kantaa onko BMW parempi kuin Volvo, taitaa BMW olla USA:ssakin kuitenkin Volvoa "premiumpi" merkki kuten Euroopassakin. Halvimman 5-sarjalaisen (528) lähtöhinta on 44 300$. Vastaanvanhintainen BMW tuon S80 3.2:n (38 700$) kanssa on 335i (38 900$). S80 V8:n hinnalla (47 350$) ei saa ihan 535i:tä(49 400$), 550i onkin sitten jo 58 500$.
Jaguar valmistaa keskihinnaltaan huomatavasti kalliimpia autoja kuin Volvo, tekniset ratkaisut ovat aika paljon sitä edellä ja vastaavan kokoinen ja tehoinen Jaguar on Volvoa kalliimpi. Onko se parempi, sitä ei tiedä, mutta siitä maksetaan Volvoa enemmän samoin kuin Mb:stä, Audista, jne. Ne ovat vain luokkaa kalliimpia autoja kuin Volvo ja minusta täysin syystä (vaikka vanha Volvo kuski olenkin), mutta ymmärrän että Volvolla ajava haluaa nähdä Volvon vastaavana merkkinä ja näin nostaa itsetuntoaan.
Yksittäisiä malleja voi verrata, onhan Phaeonkin ihan kilpailukykyinen luokassaan ja näin sitä voidaan verrata ihan hyvin vaikka S-sarjaan. Se ei muuta kuitenkaan tilannetta, että Mb on hieman erilainen merkki kuin Volkswagen, samoin on Volvon kohdalla. Mielestäni S80 voidaan hyvin verrata A6:n tai 5-sarjan lisäksi esim 607 Peogeottiin, Skoda Suberbiin, C6:een, 9-5 Saabiin, Honda Legendiin isompien koneiden yhteydessä, yms, jotka ovat isoja varusteltuja autoja, mutteivät edustusautoja eivätkä varsinaisia premium merkkejä. Näitä S80 on taas kalliimpi, vaikka täysin vertailukelpoinen. Eli S80 ostaja maksaa tuosta premium ekstraa ja jos haluaa E-sarjan, pitää maksaa taas vähän lisää. Skoda Suberbia voidaan verrata ihan hyvin E-sarjaan, jos halutaan, mutta nuo edustavat kuitenkin hieman erilaisia autoja. S80 olisi tuolle Skodalle paljon parempi vertailukohta.
A6 on poikkeuksellisen agressiivisesti hinnoiteltu aloitusmalliensa osalta. Kokonaisuudessaan Audin mallistosta katsomalla näkee hyvin nopeasti, että vastaavan kokoinen ja tehoinen auto samalla varustuksella on kalliimpi kuin vastaava Volvo, yleensä aika reilustikkin.
Kyllä ainakin omassa ystävä/tuttava piirissä menee yleensä niin, että varallisuuden kasvaessa siirrytään sitten esim Volvosta/Volkkarista/Saabista näihin vielä vähän kalliimpiin merkkeihin, kuten Mb/Audi/Bemari/Lexus, jolloin ei niin kauheasti enää itketä, menikö varusteisiin tonni tai toinenkin..
Kovastipa täällä on Accordia ylistetty ja yritetty verrata sitä Volvoista jopa S80:een. Minusta Accord on tuiki tavallinen perheauto Mitä Volvo sitten on?
Olen koeajanut Accordin 2,4 l manuaalina ja moottori ja vaihteisto toimivat siinä loistavasti ja auto otti hienosti kierroksia ja tuntui kiihtyvän paikaltaan kierroksia käyttäen aika ripeästi. Kuitenkin ohituskiihtyvyys ei vaikuttanut juurikaan paremmalta mitä edellisessä 2,3 l Mazdassani Numeroiden mukaan ohituskiihtyvyys on ihan hyvä, se vain on eriluonteinen eli urheilullisempi kuin tavallisempi Volvo. Suorituskyvyssä yleisesti on tuskin mitään vikaa kun Type-S on todettu tuolla vapaastihengittävällä 2.4-litran koneella yhtä nopeaksi kuin S60 R.
Accordin jousitus ei sovi nypyttävänä kovin hyvin Suomeen ja rengasmelu on aikamoista.
En itse laittaisi Accordia ihan samalle viivalle S80:n kanssa, kuten en laita edellistä autoanikaan. S60 on taas niin pieni, ettei sekään ole kovin hyvä verrokki Accordillei. Ehkäpä poistuva V70 Classic voisi olla vaihtoehto johon joku voisi Accordia Volvon malleista oikeasti ja tosissaan verrata. Muita vertailuja on vaikeampi ymmärtää, mutta tokihan mitä autoja tahansa voi verrata keskenään. Urheilullista perheautoa haluava voi olla Accordiin hyvinkin tyytyväinen, mutta mukavuutta ja hiljaisuutta arvostava ostaa perheautoista mieluummin jonkin muun ja ero mukavuudessa ja hiljaisuudessa on jo aika selvä verrattuna Audi A6/Volvo S80 ja vastaaviin, kun ero on selvä jo verrattuna Vectraankin. ...Eli jousitus on ERILAISEEN makuun tehty kuin löysä Volvon alusta. Accord urheilullispainotteinen, Volvo pehmeämpi. Se kumpi on parempi on makuasia. Katsotaan tuon melun ostalta miltä näyttää kun uusi malli tulee Hondalta.
Minusta Volvoa tulisi verrata sellaisiin kuin Chrysler 300C eli sarjaan 'vähemmän kehittyneelle konsernin nurkista löytyneelle alustalle tehdyt ison luokan autot'. Näin saadaan ok alustainen (ei mitään vikaa muttei mitään erityisen kehuttavaakan) auto hyvään hintaan, molemmissa on vielä halvat varusteet ladottu asiakkaiden houkuttelemiseksi.
Muotoilussa ja asemoinnissa on eroja tietenkin mutta minusta muuten ovat samankaltaisia taustoiltaan. Chrysler vain on muotoilultaan upea sekä korkealaatuisempi ulkoa mutta vähemmän panostettu sisällä, Volvo konservatiivisempi sekä laaduttomampi ulkoa mutta Chrysleria enemmän panostettu sisällä.
Minusta Volvoa tulisi verrata sellaisiin kuin Chrysler 300C eli sarjaan 'vähemmän kehittyneelle konsernin nurkista löytyneelle alustalle tehdyt ison luokan autot'. Näin saadaan ok alustainen (ei mitään vikaa muttei mitään erityisen kehuttavaakan) auto hyvään hintaan, molemmissa on vielä halvat varusteet ladottu asiakkaiden houkuttelemiseksi.
Tuosta olen eri mieltä. Esim. S80 jakaa alustansa uuden Mondeon ja S-Maxin kanssa ollen varsin uusi.
Muutama vuosi sitten vertailin itse V70stä Passattiin. Samoilla varusteilla Passat tuli kalliimmaksi, mutta siihen kuitenkin päädyin. Volvoissa olen kiinnittänyt huomiota varsinkin nahan huonoon laatuun, väri "tuntuu kuluvan" pois varsin nopeasti.
Eniten ihmettelen uuden S80 yhteydessä sitä, että mikäli premiumluokkaan ollaan tosisssaan menossa miksei alustaa jne. jaeta S-typen kanssa? Kustannuskysymys?
Ottamatta kantaa onko BMW parempi kuin Volvo, taitaa BMW olla USA:ssakin kuitenkin Volvoa "premiumpi" merkki kuten Euroopassakin. Halvimman 5-sarjalaisen (528) lähtöhinta on 44 300$. Vastaanvanhintainen BMW tuon S80 3.2:n (38 700$) kanssa on 335i (38 900$). S80 V8:n hinnalla (47 350$) ei saa ihan 535i:tä(49 400$), 550i onkin sitten jo 58 500$.
535i on oikea kilpakumppani S80 vollelle. Kummassakin rapiat 300hv.
Nyt sattuu olemaan valuutat siinä mallissa, että tuo on vain luonnollista. Kas kun tuo Euro on aika kallis nykyään...luuletko että on Volvon myynnille edullista, että ne väsätään euro-alueella ja myydään siksi taalamaassa kalliimmalla kuin Lexukset? Luulen, että tilannetta seurataan Göteborgissa vähän tuskastuneena...
Paitsi, että Volvo on alusta asti ollut hinakkaampi kuin Lexus... Myös vuosituhannen vaihteessa.
edit: niin ja valtaosa Volvon jenkkiviennistä kasataan euroalueen ulkopuolella. XC90, S80 ja V70 ainakin valmistetaan ruotsissa, ja noista malleistahan tulee valtaosa Volvon jenkkimyynnistä.
edit: Niin, ne tuuletetu nahkapenkit saa toki Volvoonkin ruksittua lisävarustelistalta.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 22.05.2007 klo 09:54]
Eniten ihmettelen uuden S80 yhteydessä sitä, että mikäli premiumluokkaan ollaan tosisssaan menossa miksei alustaa jne. jaeta S-typen kanssa? Kustannuskysymys?
Volvon S80 tulee olla etu/nelivetoinen, ettei se astu S-Typen päälle. Ja mitä noihin kustannuksiin tulee, niin S-Typen alusta on peräisin Volvoa huomattavasti halvemmasta Lincolnista. Harvempi täällä rapakon toisella puolella tuosta vaan tietää. Lincoln LS maksoi muistaakseni noin 10k$ vähemmän kuin S80. Sen suora seuraaja on Lincoln MKZ, joka maksaa sen kymppitonnin vähemmän kuin tämänpäivän S80. Eli kustannuskysymys se tuskin. Volvot vaan on totuttu jo näkemään etu/nelivetoisina.
edit: niin, ja mitä olette mieltä siitä, että onko jenkeissä S-Type sitten bemaria luokan ylempänä, kun se on selvästi hinnakkaampi? Entäpä E-sarja? Kyllä nuo sielläkin kummasti vaan luetaan samaan luokkaan.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 22.05.2007 klo 09:52]
Ja S80n alusta huomattavasti halvemmasta Mondeosta. Jakavatko S-type ja Lincoln myös osin samoja moottoreita, kuten S80/Mondeo?
Jakoivat. Ja mitä tuohon moottorijakamiseen tulee, niin Volvossa ja Fordissa on yksi sama kone, joka sekin on hyvin erilaisissa koreissa. Ratatyyppinen ST on aika kaukana mukavasta S80 Volvosta.
Ja sinä et ilmeisesti tiennyt sitä, että S-Typen V6 koneet on erittäin läheistä sukua edelliselle Mondeolle. Voidaan puhua jo samasta koneesta. Jaguarin 3.0 V6 on sama kone kuin Mondeon 3.0 V6, mutta Jaguarissa se on hieman kireämpi. Kyseinen kone tottelee nimeä Duratec 30
Edit: Niin, vähän vaikea tietää olisiko LS ollut kalliimpi kuin Mondeo, kun uutta Mondeota ei olla jenkkeihin viemässä. Jos vietäisiin, sitä tuskin markkinoitaisiin Fordin merkin alla.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 22.05.2007 klo 10:48]
Ja mitä tuohon moottorijakamiseen tulee, niin Volvossa ja Fordissa on yksi sama kone, joka sekin on hyvin erilaisissa koreissa. Ratatyyppinen ST on aika kaukana mukavasta S80 Volvosta.
Uudessa Mondeossa ei ole ST-varustelua ollenkaan. Varustetasot on Saksassa Ambiente, Trend, Ghia, Ghia X, Titanium ja Titanium X. Mikään näistä ei ole varsinainen Sport-versio, alusta on sama kaikissa, valinnaisena saat elektronisesti kolmeen eri ajotapaan (comfort - normal - sport) sopeutuvan alustan. Testeissä sitä ei ole pidetty mitenkään tarpeellisena sinänsä. ST-tyyppisen ratkaisun saat rakennettua erikseen hankittavien sport I ja sport II pakettien avulla. Sport I:een kuuluu mm. urheilualusta ja -istuimet, eli samat mitkä ST:ssä on ollut. Paketit voit hankkia vain Trendiin ja Titaniumiin.
Saksalaisissa lehdissä on koeajettu 2.5T Titanium X:ää, jota pidettiin varustelultaan, ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan erinomaisena. Nimenomaan jousitusta, ohjausta ja alustaa kehuttiin onnistuneiksi ja mukaviksi.
Edellisessä mallissa titanium ei kuulunut Suomen tuontiohjelmaan. Johtuneeko myynnistä vai siitä, että se astuu varsinkin uudessa Mondeossa jo suoraan Volvon reviirille. Jos ajatellaan V70 2.5T Summum vs Mondeo Titanium X, niin erot alkaa olla aika vähäiset. Sama kone, sama alusta, eikä Mondeon viimeistely tai varustelukaan uudessa mallissa juuri häpeä.
Onko syynä rajanveto Fordin ja Volvon välillä, vai miksi Mondeon varusteisiin on jätetty aukkoja esim. dieselien, automaattien ym. yhdistelmien suhteen? Esim miksi mainio 2.2 TdCi on poissa mallistosta - taitaisi mennä päivitetyn mallin suorituskyky aika samoihin Volvon viisipyttyisten dieseleiden kanssa? Vai eikö Fordilla ole rahaa päivittää tuota mainiota 2.2 litran konetta? Tai miksi 2,5 turboa ei saa automaattina, vaikka sitä Volvoon tarjotaan ilman lisähintaa?
edit: niin ja valtaosa Volvon jenkkiviennistä kasataan euroalueen ulkopuolella. XC90, S80 ja V70 ainakin valmistetaan ruotsissa, ja noista malleistahan tulee valtaosa Volvon jenkkimyynnistä.
edit: Niin, ne tuuletetu nahkapenkit saa toki Volvoonkin ruksittua lisävarustelistalta.
Kyllä se Ruotsin talous seuraa aika tarkasti EU-alueen kehitystä oli niillä euroa tai ei. Lisäksi alihankinta on Euro-alueella niiltä osin kun Volvon/Fordin osia enää valmistetaan länsimaissa. Toki tiedän, että Volvon alihankintaa on mm. Venäjällä. Jos et usko, niin älä usko.
Toki saa tuuletetut nahkapenkit moneen autoon. Mutta kysymykseni koskikin sitä, miksi juuri nahkapenkkien pitäisi olla ja ne usein ovat tuuletetut? Eikös sinun mukaasi nahka ole niin ylivertainen materiaalina ettei se hiosta??? Kyllä olen edelleen sitä mieltä, että MB:n nahkapenkit (ne ihan normaalit) ovat parempaa tasoa kuin Volvon. Perustan mielipiteeni kokemukseen molemmista. Volvon materiaalit eivät ole väreiltään ym. niin kestävät ja ne olivat ainakin S60:ssa liian liukkaat. Myöskin hiostivat, koska niissä ei ollut istuinosia rei'itetty kuten MB:ssä on. En ole huomannut tekonahan hiostavan juurikaan enempää kuin sileänkiiltävän nahkapenkin, helppohoitoisempi ja kestävämpi tuo keinomateriaali vaikuttaisi olevan ja siksi sitä takseissa suositaankin.
Toinen vaihtoehto olisi sitten alcantarasta tai vastaavasta tehdyt istuinosat. Ne ovat mukavat, mutta sotkeentuvat kyllä yhtä helposti kuin kankaatkin.
En löydä oikeastaan mitään eroa verrattuna muiden autojen nahkaverhoiluun tästä omastani. Sitten jos Volvoon haluaa oikeasti todella laadukasta nahkaa, niin tarjolla on Soft-nahkaverhoilu. Se nyt vaan on niin, että oikea nahka on laatuvaikutelmaltaan hienompaa kuin tekonahka. Kun noista kengistäkin jauhoit, niin katsopa vaan niitä oikeasti hienoja italotossuja ja niiden materiaaleja. Löydätkö tekonahkaa? Entäpä löydätkö hienoimmasta mersusta tekonahkaa? Miksiköhän? Entäpä Rolls Royce? Toki nahka hiostaa hieman, mutta tekonahka hiostaa vähintään saman verran. Rei´ityksen en ole havainnut vaikuttavan hiostavuuteen.
Edellisessä S60:ssä oli puolinahkapenkit, joten en viitsi sen mallin nahkaverhoiluun pahemmin ottaa kantaa.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 22.05.2007 klo 17:36]
Kyllä se Ruotsin talous seuraa aika tarkasti EU-alueen kehitystä oli niillä euroa tai ei. Lisäksi alihankinta on Euro-alueella niiltä osin kun Volvon/Fordin osia enää valmistetaan länsimaissa. Toki tiedän, että Volvon alihankintaa on mm. Venäjällä. Jos et usko, niin älä usko.
Niin, se Volvo on kyllä lähes aina ollut jenkeissä Lexusta tyyriimpi merkki vastaavalla koneella, vaikka kuinka olisit eri mieltä. Siltikin ne ovat tismalleen saman luokan kulkineita sielläkin.
edit: Niin, täälläkin Volvo on itseasiassa Lexusta vastaavalla koneella hieman kalliimpi. Hinnoissa ei kuitenkaan merkittävää eroa... Mitenkäs se näin meni?
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 22.05.2007 klo 20:23]
Eräs täällä kirjoitti, että "kunnon premiummerkkien" suunnittelussa ei ole tehty kompromisseja, kuten esim Volvossa (Ford) jne,, joten tulos huippua. Miten sitten mersuunkin on tullut tuo suuri ruosteongelma, sekä muut pikkuviat?. Sitten penkeistä, kyselkääpä taksimiehiltä, kumman, mersun, vai volvon penkit on mukavammat ja kestävämmät käytössä(tosin uusissa mersuissa jo ainakin mukavuus parantunut). Niin ja missä kohdassa Jaguarin laatu on parempaa kuin volvossa?
Ottamatta kantaa onko BMW parempi kuin Volvo, taitaa BMW olla USA:ssakin kuitenkin Volvoa "premiumpi" merkki kuten Euroopassakin. Halvimman 5-sarjalaisen (528) lähtöhinta on 44 300$. Vastaanvanhintainen BMW tuon S80 3.2:n (38 700$) kanssa on 335i (38 900$). S80 V8:n hinnalla (47 350$) ei saa ihan 535i:tä(49 400$), 550i onkin sitten jo 58 500$.
535i on oikea kilpakumppani S80 vollelle. Kummassakin rapiat 300hv.
S80 V8 on 4-velivetoinen, jolloin vertailukohta on vähintään 535xi, jonka hinta on 51 600$. Toisaalta S80 V8:n kone 4,4 litrainen, joten vertailukohta voi hyvin myös olla 550i. Siinähän on 4,8 litrainen V8. Eli tältä osin spekseiltään aika lailla samanlaiset. USA:ssa kuitenkin arvostetaan edelleen V8 koneita melko paljon ja se on siellä yksi keskeinen ostokriteeri isommissa autoissa. Sinnehän tuo S80 V8:kin on suunnattu. Veikkaan, että sen kysyntä ei Euroopassa saati Pohjolassa kovin korkealle nouse.
Toki saa tuuletetut nahkapenkit moneen autoon. Mutta kysymykseni koskikin sitä, miksi juuri nahkapenkkien pitäisi olla ja ne usein ovat tuuletetut? Eikös sinun mukaasi nahka ole niin ylivertainen materiaalina ettei se hiosta???
Sivusta heitän kommentin tähän, että nahkapenkki alkaa tuntua hiostavalta noin 45min ajon jälkeen. Sitä pidemmässä ajosuoritteessa alkaa kyllä jo kaipaamaan tuuletettua nahkapenkin istuinosaa. Harmi vaan, että tuuletus ominaisuudesta joutuu tänäpäivänä maksamaan aika reilua extraa.
Anteeksi, että häiritsen sivuraiteelle eksyneitä keskustelijoita, mutta tuli mieleen yksi kommentti C-sarjan mersuun liittyen...
Aiemmassa ketjussa sanoin, että C-sarjalainen ja 3-sarjan BMW tarjoavat Lexus IS:ää paremmat tilat takapenkillä. Perustin MB:n osalta arvioni puhtaasti odotusarvoon, koska edellinen C-sarjalainen tarjosi jo joiltain mitoiltaan IS:ää enemmän tilaa. No, katselin noita TM:n mittauksia ja totesin, että C-sarjan takapenkiltä on kadonnut senttejä edelliseen verrattuna: takapenkin leveydestä huimat kymmenen senttiä, istumakorkeudesta peräti kolme senttiä ja silti pääntilastakin sentti. Jalkatilat ovat ennallaan. Joudun siis oikaisemaan itseäni: C-sarja ei näytä mittojen perusteella tarjoavan IS:ää parempia takatiloja. BMW on selvästi paras valinta näistä, jos takatiloilla on suurempaa merkitystä.
Minusta Volvoa tulisi verrata sellaisiin kuin Chrysler 300C eli sarjaan 'vähemmän kehittyneelle konsernin nurkista löytyneelle alustalle tehdyt ison luokan autot'. Näin saadaan ok alustainen (ei mitään vikaa muttei mitään erityisen kehuttavaakan) auto hyvään hintaan, molemmissa on vielä halvat varusteet ladottu asiakkaiden houkuttelemiseksi.
Muotoilussa ja asemoinnissa on eroja tietenkin mutta minusta muuten ovat samankaltaisia taustoiltaan. Chrysler vain on muotoilultaan upea sekä korkealaatuisempi ulkoa mutta vähemmän panostettu sisällä, Volvo konservatiivisempi sekä laaduttomampi ulkoa mutta Chrysleria enemmän panostettu sisällä.
Hohhoijaa... Volvo ei kyllä kehityksestä ole bemaria jäljessä.. voidaan vain väitellä mitä tekniikkaa milloinkin kehittyneempänä pitää.. Esim. uuteen S8o:seen saa sellaisia varusteita joita ei bemarin lisävarustelistalla ole ollenkaan... Mutta niitä ei sitten varmaan lasketa En minä sitä Putput, Bemari on hyvä auto mutta eikö tuo bemarin ylistyksen ristiretki mene vähän yli.. Onko mitään väliä mitä hienoisia eroja Volvon ja bemarin malleilla on..? Vaikka itse pidänmyös bemarista, tuo muiden merkkien selkeä aliarvioiminen ei saa täällä mitään asiallista keskustelua aikaan, päinvastoin..
Opel Vectra 2,8 turbo Automaatti ja VW Passat 3,2 V6 4Motion DSG sekä uusi Mondeo 2,5T ovat jo varmasti hyviä vaihtoehtoja Volvon tai Audin sijasta. Tuohon uuteen Mondeoon ei muuten saa automaattia 2,5T -malliin, mitä pidän aika omituisena ja pahana puutteena. Tuosta Volvon 2,5T moottoristahan otetaan Mondeossa 220 hv eli 20 hv enemmän mitä uudessa S80:ssä, joten ilman muuta siihen kuuluisi saada automaatti ajomukavuuden kannalta. Mondeoon saa automaatin Mazdalta peräisin olevaan 2,3 l moottoriin ja sitä taas ei saa manuaalina. Mondeoon ei myöskään saa kunnollista audiojärjestelmää lisävarusteena eli kummallista on tuo Mondeon varustelupolitiikka, jos aikomuksena on oikeasti tavoitella premium-luokkaa.
esimerkiksi jenkeissä vastaava Lexus GS on Volvoa selvästi halvempi. Eikö GS sitten jenkeissä olekaan saman luokan auto kuin S80? Mielestäni on ihan selvästi. Sama pätee Lexus RX:ään, se on selvästi halvempi kuin vastaa XC90. Nuo kuitenkin lasketaan jenkeissä kuuluvan tismalleen samaan luokkaan.
Eikö jenkeissä sitten S-Type ole 5-sarjaa luokan ylempänä, kun se on hinnoiteltu roimasti kalliimmaksi? Mielestäni ei todellakaan.
tässä kun itse kukin tekee näitä fiksuja kastijakoja omien linssiensä läpi on hyvä muistaa että moni automerkki ei ole premium-merkki, mutta jolla on mallistossaan jokin/joitain malleja, jotka yltävät ainakin hyviksi haastajiksi malleille jonka merkki on ''selvä'' premium merkki
esim. vaikka honda tekee civickiä corollaluokkaan, legend haastaa monen parempana pidetyn vehkeen. näitähän esimerkkejä on enemmänkin varmasti?
eli ei tämä ole mustaa ja valkoista kun jaotellaan autoja...
esim. vaikka honda tekee civickiä corollaluokkaan, legend haastaa monen parempana pidetyn vehkeen. näitähän esimerkkejä on enemmänkin varmasti?
eli ei tämä ole mustaa ja valkoista kun jaotellaan autoja...
Juuri tätä minäkin tarkoitin
Huh, olin jo toisen kerran lentää p-lleni, kun katsoin jenkkien hinnastoja. Tässä muutama esimerkki:
Honda Accord (siellä Acura TSX, mutta sama auto) maksaa 28 000$, kun Passat maksaa 23 000$! Koneina Hondassa tuttu 2.4i ja volsussa 2.0T.
Vertailun vuoksi Volvo S80 maksaa reilut 39 000$, eli päämarkkina-alueellaan se on selvästi ns. premium-merkki. C70 39 000$, kun EOS maksaa 28 000$. S40 on kymppitonnin Jettaa kalliimpi.
Ei taida Volkkarin imago olla "aavan meren tuolla puolen" kovin kaksinen?
edit: Mikäkö tässä oli tarkoitus? Ei niin mikään. Kunhan jauhan paskaa.
Olen täällä aavan meren tällä puolen käymässä, ja kun autoja täällä kattelee niin ei tosiaankaan voi vetää mitään johtopäätöksiä. Aika kauheita kapistuksia näyttävät ainakin paikalliset merkit olevan, ihme möhköjä. Näyttää että täällä iso = hyvä. F150, Towncar,... hohhoijaa, nämä on täällä kohta ihmeissään kun bensan hinta vähän nousee. Aamuteeveessä siitä joku psykologikin jo horisi.
No sen voi tietty päätellä että taitaa olla sitten Volvo täällä ylihintainen, jos vastaavaan Passattiin ja Accordiin on nuin iso ero. Kun samoja autojahan ne on kuin euroopassakin... Volkkareita ja Hondia on kyllä täällä itärannikolla näkynyt enemmän kuin Volvoa (120 km moottoritiematkan + kaupungissa hortoilun kokemuksella), jota en ole nähnyt vielä ensimmäistäkään. Eurooppalaisista eniten silti bemareita (7-sarjaa) ja mersuja. Ja isoilla koneilla.
No sen voi tietty päätellä että taitaa olla sitten Volvo täällä ylihintainen, jos vastaavaan Passattiin ja Accordiin on nuin iso ero. Kun samoja autojahan ne on kuin euroopassakin... Volkkareita ja Hondia on kyllä täällä itärannikolla näkynyt enemmän kuin Volvoa (120 km moottoritiematkan + kaupungissa hortoilun kokemuksella), jota en ole nähnyt vielä ensimmäistäkään. Eurooppalaisista eniten silti bemareita (7-sarjaa) ja mersuja. Ja isoilla koneilla.
Juu, kyllä tiedän aika hyvin sen autokannan, kun tulee töiden puolesta vierailtua siellä suhteellisen usein. Missäspäin olet? Minulle New York on tutuin kaupunki, eikä siellä maastureita mitenkään tolkuttomasti ole. Lincoln Towncar on toki varsinkin limona suosittu. New Yorkissa Volvo on kyllä ainakin tietyilla esikaupunkialueilla melkoisen yleinen näky.
Koitapa muuten joskus käydä Texasissa. Sikäläinen autokanta voi olla todellinen järkytys Eurooppalaiselle.
Enpä tiedä, onko siellä Volvo ylihintainen, kun Volvolla mennä tuo jenkkimyynti aikamoisen mainiosti etenkin XC90-mallin ansiosta. XC90 on itseasiassa Volvon myydyin malli, ja niitä myydään etenkin jenkkeihin.
Itseasiassa en menisi noita paikallisia möhköjä ihan suoralta kädeltä tuomitsemaan. Joku tolkuttoman iso periamerikkalainen Mercury Gran Marquis kun irtoaa isolla kasikoneella reilulla puolella europremiumin hinnasta peruskoneella. Ei niitä ole tarkoitettu kilpailemaan Volvojen, bemujen ym. kanssa, vaan nuo isot jenkit ovat siellä ihan oma halpa luokkansa.
Lähinnä ihmettelin kyllä sitä, miten Passat on niin tolkuttoman halpa verrattuna esimerkiksi Accordiin. Jos Passatin hintaetu olisi täällä tuontapainen, niin eipä olisi vaikea valita seuraavaa autoa.
Niagaralla, eli tässä Kanadan rajalla. Bussikyti kentältä hotelliin hoitui Fordin "bussilla", V8 mutta oli diesel sentään.
Joo, kai täältä halvalla saa isokoneisia autoja jos se on se juttu, ja suoraan tykkää ajella. Aika möhkylöitä ne minun mielestäni on keskimäärin.
Mikähän idea siinä muuten on että jokapaikassa on kokolattiomatot, jopa lentokentällä? Täällä on selkeästi muissakin asioissa kuin autoissa eri käsitys siitä mikä on "hienoa". Teksas voisi olla mielenkiintoinen kokemus...
BMW 325iA 50 860-,:
-Comfort 2880,-
-Dynamic + Advantage 3260,-
-Hifi-kaiutinjärjestelmä + 6cd boxi 1540,-
-parkkitutka eteen takatutkan lisäksi 480,-
-sähköpenkit 2000,-
-metalliväri 1200,-
-nahka Dakota 2750,-
-aika tarkalleen 65 000
Se siitä, että olisi muka saman hintainen. Voit Aki tarkistella tuota laskuani vaikka kuinka paljon, se kestää sen. Lisäksi on huomioitava, että oikea verrokki mersulta olisi C280 A, jolloin hintaero paisuu siihen kymppitonniin.
edit: eiköhän kuitenkin suurin osa ole sitä mieltä, ettei keinonahka vastaa millään oikeaa nahkaa. Jos haluan istua vinyylipenkillä, menen VR:n lähijunaan.
En minä laskuasi epäile. Voidaan tehdä vaikka kuinka monta, saat taatusti mieleisesi. Urheiluautomaisen paketin saat Bemusta ehkä halvemmallakin, mutta jos haluat mukavuutta niin MB ei tule yhtään kalliimmaksi, koska siinä on monta asiaa jo vakiona.
Minun varusteluni oli myös suoraan hinnastosta, ja sen mukaan miten itse teen todellista vertailua näistä autoista. Peruutustutkat ei minua kiinnosta, tämän kokoinen auto taittuu parkkiin ilmankin kuten on tehnyt tähänkin asti. Urheilualustat, matalaprofiilikiekot ym. turhakkeet ei myöskään, koska auto tulee matka-ajoon. Avantgardeen kyllä sattuu kuulumaan 17" alukiekot. En myöskään tarvitse Harmankardoneita, minulle riittää molempien perussoittimet. Ne vaan sattuu olemaan MB:hen jopa halvemmat jos haluaa vain radion, kaiuttimet, CD-vaihtajan ja MP3 liitännän. Sähköpenkeistäkään en saa mitään lisäarvoa, koska MB:ssä on jo etukulman korkeussäätö ja selkänoja + korkeaus sähköllä säädettävä. Se riittää aivan hyvin, sähköinen etäisyyssäätö ja koko penkin kallistus ei tuo mitään merkittävää lisää. Lisäksi on ristiseläntuet, jotka Bemussa on myös lisävaruste. Koska ajan omaa autoani itse, en tarvitse mitään muistejakaan. Nykyisessä autossani ne on kuskin puolella, en ole kokenut suurta hyötyä.
Omassa vertailussani en kerta kaikkiaan saa näille autoille mitään merkittävää hintaeroa, suht samanhintaisia ovat. Lisäksi, koska minulle riittäisi työajoon täysin C200 CDI A:kin, saisin MB:n selvästi halvemmalla koska 318d:n yhteyteen ei automaattia muistaakseni saa.
Kokonahkaverhoilua en välttämättä halua. Se on toki suht samanhintainen molempiin, ei muuta vertailua mihinkään.
Materiaalit on Avantgardessa aivan asialliset toisin kuin yrität väittää vaikka sinulla ei edes ilmeisesti ole kokemusta ko. penkeistä. Ei taatusti tule mitään kokovartalokumioloa. Kokemuksen mukaan niissä ei ole valittamista, materiaalit on vähän muuttuneet niistä mistä sinä puhut verratessasi VR:n juniin. Muistathan, että ei nämä Avantgarden penkit ole mitkään taksivarusteiden takapenkille kuuluvat muovipenkit.
Oletko koskaan miettinyt, kumpi on muuten mukavampi vaatteena tai ylipäänsä silloin kun liikutaan tai hikoillaan (kuten takamuksesi auton penkkiä vasten tekee): nykyaikaiset keinokuitumateriaalit vai saksalaiset lederhosenit??? Kumpia urheilijat käyttävät? Ja miksiköhän MB:n isommissa malleissa nahkapenkkien yhteydessä penkit on usein tuuletetut? (on muuten istuinosasta rei'itetty ne normaalinahatkin, toisin kuin Volvossa ja monessa muussa)
Toki saa halutessaan ihan mitkä kankaat ja nahat haluaa, autojen hintaero ei siitä paljon muutu.
Voit myös laittaa vertailuun C350A:n. Hintaa on noin 67.000, mikä sisältää automaatin ja Avantgarde/Elegance varustelun.
Bemun hintaan voit laskea myös muutaman satasen kustannukset sille, että vaihdat siihen tavalliset renkaat. Noilla RunFlateilla on aika kurja ajaa urissa.
Nyt sattuu olemaan valuutat siinä mallissa, että tuo on vain luonnollista. Kas kun tuo Euro on aika kallis nykyään...luuletko että on Volvon myynnille edullista, että ne väsätään euro-alueella ja myydään siksi taalamaassa kalliimmalla kuin Lexukset? Luulen, että tilannetta seurataan Göteborgissa vähän tuskastuneena...
Vertailun vuoksi Volvo S80 maksaa reilut 39 000$, eli päämarkkina-alueellaan se on selvästi ns. premium-merkki. C70 39 000$, kun EOS maksaa 28 000$. S40 on kymppitonnin Jettaa kalliimpi.
Ottamatta kantaa onko BMW parempi kuin Volvo, taitaa BMW olla USA:ssakin kuitenkin Volvoa "premiumpi" merkki kuten Euroopassakin. Halvimman 5-sarjalaisen (528) lähtöhinta on 44 300$. Vastaanvanhintainen BMW tuon S80 3.2:n (38 700$) kanssa on 335i (38 900$). S80 V8:n hinnalla (47 350$) ei saa ihan 535i:tä(49 400$), 550i onkin sitten jo 58 500$.
Yksittäisiä malleja voi verrata, onhan Phaeonkin ihan kilpailukykyinen luokassaan ja näin sitä voidaan verrata ihan hyvin vaikka S-sarjaan. Se ei muuta kuitenkaan tilannetta, että Mb on hieman erilainen merkki kuin Volkswagen, samoin on Volvon kohdalla. Mielestäni S80 voidaan hyvin verrata A6:n tai 5-sarjan lisäksi esim 607 Peogeottiin, Skoda Suberbiin, C6:een, 9-5 Saabiin, Honda Legendiin isompien koneiden yhteydessä, yms, jotka ovat isoja varusteltuja autoja, mutteivät edustusautoja eivätkä varsinaisia premium merkkejä. Näitä S80 on taas kalliimpi, vaikka täysin vertailukelpoinen. Eli S80 ostaja maksaa tuosta premium ekstraa ja jos haluaa E-sarjan, pitää maksaa taas vähän lisää. Skoda Suberbia voidaan verrata ihan hyvin E-sarjaan, jos halutaan, mutta nuo edustavat kuitenkin hieman erilaisia autoja. S80 olisi tuolle Skodalle paljon parempi vertailukohta.
A6 on poikkeuksellisen agressiivisesti hinnoiteltu aloitusmalliensa osalta. Kokonaisuudessaan Audin mallistosta katsomalla näkee hyvin nopeasti, että vastaavan kokoinen ja tehoinen auto samalla varustuksella on kalliimpi kuin vastaava Volvo, yleensä aika reilustikkin.
Kyllä ainakin omassa ystävä/tuttava piirissä menee yleensä niin, että varallisuuden kasvaessa siirrytään sitten esim Volvosta/Volkkarista/Saabista näihin vielä vähän kalliimpiin merkkeihin, kuten Mb/Audi/Bemari/Lexus, jolloin ei niin kauheasti enää itketä, menikö varusteisiin tonni tai toinenkin..
Erittäin hyvin sanottu.
Kovastipa täällä on Accordia ylistetty ja yritetty verrata sitä Volvoista jopa S80:een. Minusta Accord on tuiki tavallinen perheauto
Mitä Volvo sitten on?
Olen koeajanut Accordin 2,4 l manuaalina ja moottori ja vaihteisto toimivat siinä loistavasti ja auto otti hienosti kierroksia ja tuntui kiihtyvän paikaltaan kierroksia käyttäen aika ripeästi. Kuitenkin ohituskiihtyvyys ei vaikuttanut juurikaan paremmalta mitä edellisessä 2,3 l Mazdassani
Numeroiden mukaan ohituskiihtyvyys on ihan hyvä, se vain on eriluonteinen eli urheilullisempi kuin tavallisempi Volvo. Suorituskyvyssä yleisesti on tuskin mitään vikaa kun Type-S on todettu tuolla vapaastihengittävällä 2.4-litran koneella yhtä nopeaksi kuin S60 R.
Accordin jousitus ei sovi nypyttävänä kovin hyvin Suomeen ja rengasmelu on aikamoista.
En itse laittaisi Accordia ihan samalle viivalle S80:n kanssa, kuten en laita edellistä autoanikaan. S60 on taas niin pieni, ettei sekään ole kovin hyvä verrokki Accordillei. Ehkäpä poistuva V70 Classic voisi olla vaihtoehto johon joku voisi Accordia Volvon malleista oikeasti ja tosissaan verrata. Muita vertailuja on vaikeampi ymmärtää, mutta tokihan mitä autoja tahansa voi verrata keskenään. Urheilullista perheautoa haluava voi olla Accordiin hyvinkin tyytyväinen, mutta mukavuutta ja hiljaisuutta arvostava ostaa perheautoista mieluummin jonkin muun ja ero mukavuudessa ja hiljaisuudessa on jo aika selvä verrattuna Audi A6/Volvo S80 ja vastaaviin, kun ero on selvä jo verrattuna Vectraankin.
...Eli jousitus on ERILAISEEN makuun tehty kuin löysä Volvon alusta. Accord urheilullispainotteinen, Volvo pehmeämpi. Se kumpi on parempi on makuasia. Katsotaan tuon melun ostalta miltä näyttää kun uusi malli tulee Hondalta.
Minusta Volvoa tulisi verrata sellaisiin kuin Chrysler 300C eli sarjaan 'vähemmän kehittyneelle konsernin nurkista löytyneelle alustalle tehdyt ison luokan autot'. Näin saadaan ok alustainen (ei mitään vikaa muttei mitään erityisen kehuttavaakan) auto hyvään hintaan, molemmissa on vielä halvat varusteet ladottu asiakkaiden houkuttelemiseksi.
Muotoilussa ja asemoinnissa on eroja tietenkin mutta minusta muuten ovat samankaltaisia taustoiltaan. Chrysler vain on muotoilultaan upea sekä korkealaatuisempi ulkoa mutta vähemmän panostettu sisällä, Volvo konservatiivisempi sekä laaduttomampi ulkoa mutta Chrysleria enemmän panostettu sisällä.
Tuosta olen eri mieltä. Esim. S80 jakaa alustansa uuden Mondeon ja S-Maxin kanssa ollen varsin uusi.
Muutama vuosi sitten vertailin itse V70stä Passattiin. Samoilla varusteilla Passat tuli kalliimmaksi, mutta siihen kuitenkin päädyin. Volvoissa olen kiinnittänyt huomiota varsinkin nahan huonoon laatuun, väri "tuntuu kuluvan" pois varsin nopeasti.
Eniten ihmettelen uuden S80 yhteydessä sitä, että mikäli premiumluokkaan ollaan tosisssaan menossa miksei alustaa jne. jaeta S-typen kanssa? Kustannuskysymys?
Ottamatta kantaa onko BMW parempi kuin Volvo, taitaa BMW olla USA:ssakin kuitenkin Volvoa "premiumpi" merkki kuten Euroopassakin. Halvimman 5-sarjalaisen (528) lähtöhinta on 44 300$. Vastaanvanhintainen BMW tuon S80 3.2:n (38 700$) kanssa on 335i (38 900$). S80 V8:n hinnalla (47 350$) ei saa ihan 535i:tä(49 400$), 550i onkin sitten jo 58 500$.
535i on oikea kilpakumppani S80 vollelle. Kummassakin rapiat 300hv.
Nyt sattuu olemaan valuutat siinä mallissa, että tuo on vain luonnollista. Kas kun tuo Euro on aika kallis nykyään...luuletko että on Volvon myynnille edullista, että ne väsätään euro-alueella ja myydään siksi taalamaassa kalliimmalla kuin Lexukset? Luulen, että tilannetta seurataan Göteborgissa vähän tuskastuneena...
Paitsi, että Volvo on alusta asti ollut hinakkaampi kuin Lexus... Myös vuosituhannen vaihteessa.
edit: niin ja valtaosa Volvon jenkkiviennistä kasataan euroalueen ulkopuolella. XC90, S80 ja V70 ainakin valmistetaan ruotsissa, ja noista malleistahan tulee valtaosa Volvon jenkkimyynnistä.
edit: Niin, ne tuuletetu nahkapenkit saa toki Volvoonkin ruksittua lisävarustelistalta.
Volvon S80 tulee olla etu/nelivetoinen, ettei se astu S-Typen päälle. Ja mitä noihin kustannuksiin tulee, niin S-Typen alusta on peräisin Volvoa huomattavasti halvemmasta Lincolnista. Harvempi täällä rapakon toisella puolella tuosta vaan tietää. Lincoln LS maksoi muistaakseni noin 10k$ vähemmän kuin S80. Sen suora seuraaja on Lincoln MKZ, joka maksaa sen kymppitonnin vähemmän kuin tämänpäivän S80. Eli kustannuskysymys se tuskin. Volvot vaan on totuttu jo näkemään etu/nelivetoisina.
edit: niin, ja mitä olette mieltä siitä, että onko jenkeissä S-Type sitten bemaria luokan ylempänä, kun se on selvästi hinnakkaampi? Entäpä E-sarja? Kyllä nuo sielläkin kummasti vaan luetaan samaan luokkaan.
Ja S80n alusta huomattavasti halvemmasta Mondeosta. Jakavatko S-type ja Lincoln myös osin samoja moottoreita, kuten S80/Mondeo?
Jakoivat. Ja mitä tuohon moottorijakamiseen tulee, niin Volvossa ja Fordissa on yksi sama kone, joka sekin on hyvin erilaisissa koreissa. Ratatyyppinen ST on aika kaukana mukavasta S80 Volvosta.
nämä mm. yhteisiä koneita Jaguarin kanssa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_AJ-V8_engine#3.9
Ja sinä et ilmeisesti tiennyt sitä, että S-Typen V6 koneet on erittäin läheistä sukua edelliselle Mondeolle. Voidaan puhua jo samasta koneesta. Jaguarin 3.0 V6 on sama kone kuin Mondeon 3.0 V6, mutta Jaguarissa se on hieman kireämpi. Kyseinen kone tottelee nimeä Duratec 30
Edit: Niin, vähän vaikea tietää olisiko LS ollut kalliimpi kuin Mondeo, kun uutta Mondeota ei olla jenkkeihin viemässä. Jos vietäisiin, sitä tuskin markkinoitaisiin Fordin merkin alla.
Ja mitä tuohon moottorijakamiseen tulee, niin Volvossa ja Fordissa on yksi sama kone, joka sekin on hyvin erilaisissa koreissa. Ratatyyppinen ST on aika kaukana mukavasta S80 Volvosta.
Uudessa Mondeossa ei ole ST-varustelua ollenkaan. Varustetasot on Saksassa Ambiente, Trend, Ghia, Ghia X, Titanium ja Titanium X. Mikään näistä ei ole varsinainen Sport-versio, alusta on sama kaikissa, valinnaisena saat elektronisesti kolmeen eri ajotapaan (comfort - normal - sport) sopeutuvan alustan. Testeissä sitä ei ole pidetty mitenkään tarpeellisena sinänsä. ST-tyyppisen ratkaisun saat rakennettua erikseen hankittavien sport I ja sport II pakettien avulla. Sport I:een kuuluu mm. urheilualusta ja -istuimet, eli samat mitkä ST:ssä on ollut. Paketit voit hankkia vain Trendiin ja Titaniumiin.
Saksalaisissa lehdissä on koeajettu 2.5T Titanium X:ää, jota pidettiin varustelultaan, ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan erinomaisena. Nimenomaan jousitusta, ohjausta ja alustaa kehuttiin onnistuneiksi ja mukaviksi.
Edellisessä mallissa titanium ei kuulunut Suomen tuontiohjelmaan. Johtuneeko myynnistä vai siitä, että se astuu varsinkin uudessa Mondeossa jo suoraan Volvon reviirille. Jos ajatellaan V70 2.5T Summum vs Mondeo Titanium X, niin erot alkaa olla aika vähäiset. Sama kone, sama alusta, eikä Mondeon viimeistely tai varustelukaan uudessa mallissa juuri häpeä.
Onko syynä rajanveto Fordin ja Volvon välillä, vai miksi Mondeon varusteisiin on jätetty aukkoja esim. dieselien, automaattien ym. yhdistelmien suhteen? Esim miksi mainio 2.2 TdCi on poissa mallistosta - taitaisi mennä päivitetyn mallin suorituskyky aika samoihin Volvon viisipyttyisten dieseleiden kanssa? Vai eikö Fordilla ole rahaa päivittää tuota mainiota 2.2 litran konetta? Tai miksi 2,5 turboa ei saa automaattina, vaikka sitä Volvoon tarjotaan ilman lisähintaa?
edit: niin ja valtaosa Volvon jenkkiviennistä kasataan euroalueen ulkopuolella. XC90, S80 ja V70 ainakin valmistetaan ruotsissa, ja noista malleistahan tulee valtaosa Volvon jenkkimyynnistä.
edit: Niin, ne tuuletetu nahkapenkit saa toki Volvoonkin ruksittua lisävarustelistalta.
Kyllä se Ruotsin talous seuraa aika tarkasti EU-alueen kehitystä oli niillä euroa tai ei. Lisäksi alihankinta on Euro-alueella niiltä osin kun Volvon/Fordin osia enää valmistetaan länsimaissa. Toki tiedän, että Volvon alihankintaa on mm. Venäjällä. Jos et usko, niin älä usko.
Toki saa tuuletetut nahkapenkit moneen autoon. Mutta kysymykseni koskikin sitä, miksi juuri nahkapenkkien pitäisi olla ja ne usein ovat tuuletetut? Eikös sinun mukaasi nahka ole niin ylivertainen materiaalina ettei se hiosta??? Kyllä olen edelleen sitä mieltä, että MB:n nahkapenkit (ne ihan normaalit) ovat parempaa tasoa kuin Volvon. Perustan mielipiteeni kokemukseen molemmista. Volvon materiaalit eivät ole väreiltään ym. niin kestävät ja ne olivat ainakin S60:ssa liian liukkaat. Myöskin hiostivat, koska niissä ei ollut istuinosia rei'itetty kuten MB:ssä on. En ole huomannut tekonahan hiostavan juurikaan enempää kuin sileänkiiltävän nahkapenkin, helppohoitoisempi ja kestävämpi tuo keinomateriaali vaikuttaisi olevan ja siksi sitä takseissa suositaankin.
Toinen vaihtoehto olisi sitten alcantarasta tai vastaavasta tehdyt istuinosat. Ne ovat mukavat, mutta sotkeentuvat kyllä yhtä helposti kuin kankaatkin.
Kun jäi vähän epäselväksi onko se Volvo semmoinen edustusauto?
Entäs se C-pikkumersu?
Jos ovat niin mitä ne edustaa?
AkiK:
En löydä oikeastaan mitään eroa verrattuna muiden autojen nahkaverhoiluun tästä omastani. Sitten jos Volvoon haluaa oikeasti todella laadukasta nahkaa, niin tarjolla on Soft-nahkaverhoilu. Se nyt vaan on niin, että oikea nahka on laatuvaikutelmaltaan hienompaa kuin tekonahka. Kun noista kengistäkin jauhoit, niin katsopa vaan niitä oikeasti hienoja italotossuja ja niiden materiaaleja. Löydätkö tekonahkaa? Entäpä löydätkö hienoimmasta mersusta tekonahkaa? Miksiköhän? Entäpä Rolls Royce? Toki nahka hiostaa hieman, mutta tekonahka hiostaa vähintään saman verran. Rei´ityksen en ole havainnut vaikuttavan hiostavuuteen.
Edellisessä S60:ssä oli puolinahkapenkit, joten en viitsi sen mallin nahkaverhoiluun pahemmin ottaa kantaa.
Kyllä se Ruotsin talous seuraa aika tarkasti EU-alueen kehitystä oli niillä euroa tai ei. Lisäksi alihankinta on Euro-alueella niiltä osin kun Volvon/Fordin osia enää valmistetaan länsimaissa. Toki tiedän, että Volvon alihankintaa on mm. Venäjällä. Jos et usko, niin älä usko.
Niin, se Volvo on kyllä lähes aina ollut jenkeissä Lexusta tyyriimpi merkki vastaavalla koneella, vaikka kuinka olisit eri mieltä. Siltikin ne ovat tismalleen saman luokan kulkineita sielläkin.
edit: Niin, täälläkin Volvo on itseasiassa Lexusta vastaavalla koneella hieman kalliimpi. Hinnoissa ei kuitenkaan merkittävää eroa... Mitenkäs se näin meni?
Eräs täällä kirjoitti, että "kunnon premiummerkkien" suunnittelussa ei ole tehty kompromisseja, kuten esim Volvossa (Ford) jne,, joten tulos huippua. Miten sitten mersuunkin on tullut tuo suuri ruosteongelma, sekä muut pikkuviat?. Sitten penkeistä, kyselkääpä taksimiehiltä, kumman, mersun, vai volvon penkit on mukavammat ja kestävämmät käytössä(tosin uusissa mersuissa jo ainakin mukavuus parantunut). Niin ja missä kohdassa Jaguarin laatu on parempaa kuin volvossa?
Ottamatta kantaa onko BMW parempi kuin Volvo, taitaa BMW olla USA:ssakin kuitenkin Volvoa "premiumpi" merkki kuten Euroopassakin. Halvimman 5-sarjalaisen (528) lähtöhinta on 44 300$. Vastaanvanhintainen BMW tuon S80 3.2:n (38 700$) kanssa on 335i (38 900$). S80 V8:n hinnalla (47 350$) ei saa ihan 535i:tä(49 400$), 550i onkin sitten jo 58 500$.
535i on oikea kilpakumppani S80 vollelle. Kummassakin rapiat
300hv.
S80 V8 on 4-velivetoinen, jolloin vertailukohta on vähintään 535xi, jonka hinta on 51 600$. Toisaalta S80 V8:n kone 4,4 litrainen, joten vertailukohta voi hyvin myös olla 550i. Siinähän on 4,8 litrainen V8. Eli tältä osin spekseiltään aika lailla samanlaiset. USA:ssa kuitenkin arvostetaan edelleen V8 koneita melko paljon ja se on siellä yksi keskeinen ostokriteeri isommissa autoissa. Sinnehän tuo S80 V8:kin on suunnattu. Veikkaan, että sen kysyntä ei Euroopassa saati Pohjolassa kovin korkealle nouse.
Sivusta heitän kommentin tähän, että nahkapenkki alkaa tuntua hiostavalta noin 45min ajon jälkeen. Sitä pidemmässä ajosuoritteessa alkaa kyllä jo kaipaamaan tuuletettua nahkapenkin istuinosaa. Harmi vaan, että tuuletus ominaisuudesta joutuu tänäpäivänä maksamaan aika reilua extraa.
Anteeksi, että häiritsen sivuraiteelle eksyneitä keskustelijoita, mutta tuli mieleen yksi kommentti C-sarjan mersuun liittyen...
Aiemmassa ketjussa sanoin, että C-sarjalainen ja 3-sarjan BMW tarjoavat Lexus IS:ää paremmat tilat takapenkillä. Perustin MB:n osalta arvioni puhtaasti odotusarvoon, koska edellinen C-sarjalainen tarjosi jo joiltain mitoiltaan IS:ää enemmän tilaa. No, katselin noita TM:n mittauksia ja totesin, että C-sarjan takapenkiltä on kadonnut senttejä edelliseen verrattuna: takapenkin leveydestä huimat kymmenen senttiä, istumakorkeudesta peräti kolme senttiä ja silti pääntilastakin sentti. Jalkatilat ovat ennallaan. Joudun siis oikaisemaan itseäni: C-sarja ei näytä mittojen perusteella tarjoavan IS:ää parempia takatiloja. BMW on selvästi paras valinta näistä, jos takatiloilla on suurempaa merkitystä.
Muotoilussa ja asemoinnissa on eroja tietenkin mutta minusta muuten ovat samankaltaisia taustoiltaan. Chrysler vain on muotoilultaan upea sekä korkealaatuisempi ulkoa mutta vähemmän panostettu sisällä, Volvo konservatiivisempi sekä laaduttomampi ulkoa mutta Chrysleria enemmän panostettu sisällä.
Hohhoijaa... Volvo ei kyllä kehityksestä ole bemaria jäljessä.. voidaan vain väitellä mitä tekniikkaa milloinkin kehittyneempänä pitää.. Esim. uuteen S8o:seen saa sellaisia varusteita joita ei bemarin lisävarustelistalla ole ollenkaan... Mutta niitä ei sitten varmaan lasketa En minä sitä Putput, Bemari on hyvä auto mutta eikö tuo bemarin ylistyksen ristiretki mene vähän yli.. Onko mitään väliä mitä hienoisia eroja Volvon ja bemarin malleilla on..? Vaikka itse pidänmyös bemarista, tuo muiden merkkien selkeä aliarvioiminen ei saa täällä mitään asiallista keskustelua aikaan, päinvastoin..