Ei tarttis meikäläisen kahdesti miettiä mikäli tuomonen kevyt 60t olis sedaniin pistää, että mikä auto kaupasta haettaisiin MB C-Class, BMW 3 vai 5 - kumpaan tässä nyt päädyttiinkään?, Audi A6 vai Volvo S80...
Täysin selvähän se valinta on minullekin alta 60t luokassa. Mitään noista ei saa tuohon hintaan nelivetona, joten otan mieluummin etuvetoisen kuin takavetoisen auton. Jäljelle ei sitten jääkään kuin Audi ja Volvo ja niistä valinta on helppo tehdä...
Nelivetoisista valitessa nousisi myös BMW 5-sarja mukaan valintaprosessiin ja lopuilla ei olisi minun autokseni jakoa...
Täysin selvähän se valinta on minullekin alta 60t€ luokassa. Mitään noista ei saa tuohon hintaan nelivetona, joten otan mieluummin etuvetoisen kuin takavetoisen auton. Jäljelle ei sitten jääkään kuin Audi ja Volvo ja niistä valinta on helppo tehdä...
Nelivetoisista valitessa nousisi myös BMW 5-sarja mukaan valintaprosessiin ja lopuilla ei olisi minun autokseni jakoa...
Alle 60te saa ylläolevista A6sen, 3-sarjalaisen sekä tod näk myös tulevan C:n nelivetoisena. Monilla muilla ei sitäpaitsi ole sinun tapaasi takavetopelkoa, joten tuo on sinun oma kriteeri.
(Hienoa muuten ettei 'tekniikan erikoislehden' palstalla toimi euromerkit...)
[Putput muokkasi tätä viestiä 29.05.2007 klo 16:58]
Alle 60te saa ylläolevista A6sen, 3-sarjalaisen sekä tod näk myös tulevan C:n nelivetoisena. Monilla muilla ei sitäpaitsi ole sinun tapaasi takavetopelkoa, joten tuo on sinun oma kriteeri.
(Hienoa muuten ettei 'tekniikan erikoislehden' palstalla toimi euromerkit...)
Ei saa Audi A6:tta alle 60 t. Audiin pitää ottaa minimissään comfort-paketti, xenon-valot, metalliväri, jolloin 2,4 V6 quattro-malli menee jo yli 60 t. Tuohan ei vielä käytännössä Audin varusteluksi itselleni riitä, vaan monitoimiratti, Bosen audiosysteemi, CD-vaihtaja nyt vielä vähintään tarvitaan eli pitkälle mennään yli 60 t, vaikka miten tinkisi. Tuota 2,4 V6 guattroa ei edes saa automaattina, jolloin käytännössä automaattia haluavan pitäisi halvimmillaan ostaa yli 65 t perushinnaltaan maksava 3,0 TDI quattro ja siihen sitten lisävarusteet päälle eli pitkälle päälle 70 t..
BMW 325xi on perushinnaltaan 51.400 + automaattivaihteisto 3360 = 54.760 , mutta sehän nyt ei Bemarin tapauksessa riitä mihinkään, kun tuo ei ole mikään business-malli vaan se on varusteltava itse ja edes automaatti-ilmastointia ja kaatuvia takaselkänojia ei ole vakiona. Eli pitkälle mennään tuossakin yli 60 t.
Tulevaa MB C-sarjaa tuskin kannattaa haaveillakaan nelivetoisena alle 60 tonnin, kun ei nelivetoa tule kuin vasta isompiin V6-malleihin.
Niin ja pitää tietysti muistaa, että Suomessa on hankittava toinen rengassarjakin talvea varten ja moottorilämmitin ja uudesta autosta menee myös toimitusmaksu eli onhan näitä rahanreikiä uuden auton ostojalle, joten hinnat alkaen listahintoja ei kannata paljon tuijottaa...
Eli taisit unohtaa ettei tämän luokan autoja myydä kovinkaan valmiiksi varusteltuina, vaan joka nippelistä rahastetaan ja kunnolla. Volvolla on järkevät varustepaketit ja muilla on noita business-malleja, mutta muuten pelkkää rahastustahan noiden varustelu on.
Hyvin muuten toimii Euro-merkit, joita tuossa viestissänikin on useampi kappale.
[A-utoilija muokkasi tätä viestiä 29.05.2007 klo 19:56]
Olivatko ne niitä kuuluisia naapureita, jotka näkivät punaista, kun hankit tähtimerkin pihaan ?
no ei tässä tapauksessa, koska silloin en tuntenut vielä silloisia naapureitani pahemmin. lähinnä jotkut työrintamalta enemmän tai vähemmän tutut tyypit muuttivat selvästi käytöstään minua kohtaan. tällä hetkellä ei vitoa enää mulla ole, ja on pöyristyttävää huomata miten eritavalla minuun suhtaudutaan kun alla on transportter tai hiace
Suurin ja häiritsevin puute Etelän aikaisessa talvikelissä Mercedeksellä ajaessa oli nelivedon puute. Tällaisen tehokkaan ja valtavalla väännöllä varustettuja raskaita autoja ei pitäisi kenenkään ostaa pohjoismaisiin olosuhteisiin ilman nelivetoa. 540 Newtonin vääntöä kun ei saa talvirenkaiden kanssa edes kuivalla +3-asteisella kelillä tiehen asti luistoneston jarrutellessa vielä yli satasen nopeudessa. Tästä samasta syystä esimerkiksi Audi on pyrkinyt poistamaan mallistostaan kaikki tehokkaammat etuvedot. Etenkin sohjoisella maantiellä ajaminen on kamalaa, ja jos alla on melkein 90 000 euron auto, ei ajamisen saisi olla sitä tavallisissa suomalaisissa talviolosuhteissa.
Raskas takavetoinen auto jää myös lumeen helposti jumiin, normaalien etuvetoisten autojen vielä edetessä leikiten. Mietittäessä saksalaisvalmisteisen uuden isolla dieselillä varustetun auton hankintaa, ja ottaen huomioon niiden hinnat, ei 4500 euron hintaisen nelivedon kanssa kannata harkita hetkeäkään. Se on myös varmaa, että taas autoa jälleenmyytäessä esimerkiksi Mercedes-Benzin 4matic-mallit ovat paljon halutumpia ja säilyttävät suhteessa arvonsa paremmin. "
En nyt ole samaa mieltä tosta takaveto-asiasta. Aivan mainiosti pärjäsin takavedolla (530d), joka lienee aika lähellä niitä autoja mistä oli puhe. Mutta maku-asioita. Jos jotkut kokee sen tarpeelliseksi, tai siis tekstistä päätellen välttämättömäksi, sellainenhan se kannattaa hankkia. On talossa farkku 530xd nykyään mutta akka piru ei anna sillä ajella muuten kun yhdessä ollaan liikkeellä. Omi itelleen. Mutta ei se neliveto ole tuonut mulle mitään lisää siihen. Tottakai kurjalla talvikelillä kulkee hyvin, mutta niitä kelejä ei montaa ole kohdalle osunut. Takavedolla sujui ihan mainiosti. Ja Bemu ei ole oma. Ite oon persaukinen, mutta firman kassasta sain kaavittua rahat tohon 5:een. Toki omaksikin hyväksyisin jos rahaa olis. Mutta siihen Mersun "omituisuuksiin", voihan olla että se pyyhinviiksi ja tahmea ohjaus on jotain periaatteellista koska ei muutkaan vastaavasti kärsi niiden omituisuuksien puuttumisesta niinkun edellä pohdittiin. Jotain häiritsee, itselle sopii oikein hyvin, ei siinä mitään.
Itse opin ajamisen alkeet takavetoisella. Oli välillä 3 etuvetoista kulkinetta, mutta en pitänyt siitä että etupää vetelee kiihdytyksissä. Talvella sai olla tarkkana ettei keula valoissa kolahda viereisellä kaistalla olevaan. Nämä on tietysti "makuasioita" enkä näe mitään syytä aloittaa uudestaan etu-takaveto väittelyä. Olen pärjännyt ilman mitään ongelmia talviolosuhteissa. Mesen ohjauksesta, tai tahmeudesta sanoisin kokemuksen perusteella, että se on todella hyvä moottoritienopeuksissa ja tuntuu paranevan sitämukaa kun vauhti kasvaa. Ehkä tehdas painottanut toimivuutta Saksan motareilla. Kuitenkin olen vakuuttunut että parempi näin, kun ketteryys kaupungissa.
Itse opin ajamisen alkeet takavetoisella. Oli välillä 3 etuvetoista kulkinetta, mutta en pitänyt siitä että etupää vetelee kiihdytyksissä. Talvella sai olla tarkkana ettei keula valoissa kolahda viereisellä kaistalla olevaan.
Onko parempi jos perä kolahtaa?
No ei, eipä sillä vetoisuudella juuri merkitystä ole, kunhan vaan tietää miten kyseisellä laitteella ajetaan. Paitsi että onhan neliveto, etenkin liukkaalla, aivan eri luokassa kuin kaksivetoiset - etenkin jos oikein tosissaan ruvetaan ajamaan.
Uusavuttomuus lisääntyy ilmeisesti tälläkin puolen. Eli pelätään takavetoista talvella. Itselläni on myös kokemusta kummastakin, enkä pelkää kumpaakaan vetotapaa...
Aikoinaan TM talvitestissä MB C-sarja (203) sitäpaitsi sai käsiteltävyydestä ja maantieajosta paremmat pisteet kuin vaikkapa sen kilpailija Volvo S60.
Ei saa Audi A6:tta alle 60 t€. Audiin pitää ottaa minimissään comfort-paketti, xenon-valot, metalliväri, jolloin 2,4 V6 quattro-malli menee jo yli 60 t€. Tuohan ei vielä käytännössä Audin varusteluksi itselleni riitä, vaan monitoimiratti, Bosen audiosysteemi, CD-vaihtaja nyt vielä vähintään tarvitaan eli pitkälle mennään yli 60 t€, vaikka miten tinkisi. Tuota 2,4 V6 guattroa ei edes saa automaattina, jolloin käytännössä automaattia haluavan pitäisi halvimmillaan ostaa yli 65 t€ perushinnaltaan maksava 3,0 TDI quattro ja siihen sitten lisävarusteet päälle eli pitkälle päälle 70 t€..
BMW 325xi on perushinnaltaan 51.400 € + automaattivaihteisto 3360 = 54.760 €, mutta sehän nyt ei Bemarin tapauksessa riitä mihinkään, kun tuo ei ole mikään business-malli vaan se on varusteltava itse ja edes automaatti-ilmastointia ja kaatuvia takaselkänojia ei ole vakiona. Eli pitkälle mennään tuossakin yli 60 t€.
Tulevaa MB C-sarjaa tuskin kannattaa haaveillakaan nelivetoisena alle 60 tonnin, kun ei nelivetoa tule kuin vasta isompiin V6-malleihin.
Niin ja pitää tietysti muistaa, että Suomessa on hankittava toinen rengassarjakin talvea varten ja moottorilämmitin ja uudesta autosta menee myös toimitusmaksu eli onhan näitä rahanreikiä uuden auton ostojalle, joten hinnat alkaen listahintoja ei kannata paljon tuijottaa...
Eli taisit unohtaa ettei tämän luokan autoja myydä kovinkaan valmiiksi varusteltuina, vaan joka nippelistä rahastetaan ja kunnolla. Volvolla on järkevät varustepaketit ja muilla on noita business-malleja, mutta muuten pelkkää rahastustahan noiden varustelu on.
Hyvin muuten toimii Euro-merkit, joita tuossa viestissänikin on useampi kappale.
Voi kun on söpöä että noin kovasti selittelet auton ostostasi.
Sanoit ettei ylläolevia autoja saa 60t euroon, mutta hinnaston mukaan saa. Sinun omat varusteasiat ovat asia erikseen.
Tuossa eräitä muita näkemyksiä, ettei takaveto sovi tämän luokan autoihin Suomessa.
Minä laitan mielummin järkeviä näkemyksiä, jotka pystyn faktoilla perustelemaan. Se ei sinun tyyliisi taida kuulua.
Unohdat että tälläkin palstalla on vuosia eri vetotavoilla Suomen talvessa ajaneita joten mikä tahansa typerä p***a ei mene läpi!
Yksi asia riittää tyrmäämään tuon tekstin: testit, kuten AMS:n talvitesti totesi että etuvetoisen Volvon ja takavetoisen Bemun etenemiskyky oli lähes identtinen vain kuskin kanssa ja Bemu oli parempi kiihtymään lumessa kuormattuna! Että se siitä...
No ei, eipä sillä vetoisuudella juuri merkitystä ole, kunhan vaan tietää miten kyseisellä laitteella ajetaan. Paitsi että onhan neliveto, etenkin liukkaalla, aivan eri luokassa kuin kaksivetoiset - etenkin jos oikein tosissaan ruvetaan ajamaan.
Ei aleta nyt puhua vetotavoista mutta sen vain halua sanoa ettei neliveto ole ylivoimainen kuin aivan liukkaimmilla (varsinkin paksussa pöperössä) liikkeellelähdöissä. Muuten ei eroa juuri ole, ja minusta hallittavuus on helpompaa takavetoisella kun neliveto vaatii jo älyttömästi enemmän tilaa kuin tavallisessa liikenteessä on tarjolla jos haluaa hyödyntää nelkun pitoa kunnolla. Ja jos auto on jonkin A4 1.8T:n tehoinen niin voima ei edes riitä 'hauskaan ajoon' joka sinänsä ei monille ole huono asia. Ja onhan nelivedolla huonojakin puolia mutta kokonaisuudesta ei varmaan nyt kannata ruveta väittelemään.
Jäähän se takavetoinen kuin paikalleen seisomaan aivan liukkaimmilla kun nelkku lähtee paikaltaan kiihdyttämään. Jos se nyt on joillekin tärkeää. Riittänee että nyt todetaan ettei takaveto sulje pois ko. hintaluokan vehkeissä?
Muuten sanoisin vielä A-utoilijalle että nykyisen vanhan C:n 4Maticit lähti automaattivaihteisena farkkunakin alle 60te. Eli jos tällä kertaa lisäävät vielä pienemmän V6sen 4Matic-perheeseen niin silloin viimeistään alla pysytään.
Uusavuttomuus lisääntyy ilmeisesti tälläkin puolen. Eli pelätään takavetoista talvella. Itselläni on myös kokemusta kummastakin, enkä pelkää kumpaakaan vetotapaa...
Aikoinaan TM talvitestissä MB C-sarja (203) sitäpaitsi sai käsiteltävyydestä ja maantieajosta paremmat pisteet kuin vaikkapa sen kilpailija Volvo S60.
Muistan kun pikkusiskoni kyytiin hyppäsin pari viikkoa sen jälkeen kun hän sai kortin. Hänellä oli sen ajan takavetoBemu ja pisti vastaheitoin parkkipaikalta ulostulon s-mutkat kirurgin tarkkuudella niin kauniisti kuin vain voi. Ei näyttänyt hänellekään olevan kovin vaikeaa sen ajan kalustolla JA RENKAILLA ilman ESP:tä, ehkä A-utoilijakin kunnon koulutuksella saattaa oppia takavetoisella ajamaan!!
Eikä olla vielä edes mainittu sitä kuinka älyttömän hyvä talviajossa on Bemun aktiiviohjaus sekä ESP:n toiminta OHJAUSTA KÄYTTÄMÄLLÄ. Ei tule kiire vastaheitoilla kun ei tarvitse rattia vatkata vaan rauhallisesti kääntää, ja ESP toimii entistäkin tehokkaammin kun käyttää ohjaustakin.
Ei aleta nyt puhua vetotavoista mutta sen vain halua sanoa ettei neliveto ole ylivoimainen kuin aivan liukkaimmilla (varsinkin paksussa pöperössä) liikkeellelähdöissä. Muuten ei eroa juuri ole, ja minusta hallittavuus on helpompaa takavetoisella kun neliveto vaatii jo älyttömästi enemmän tilaa kuin tavallisessa liikenteessä on tarjolla jos haluaa hyödyntää nelkun pitoa kunnolla. Ja jos auto on jonkin A4 1.8T:n tehoinen niin voima ei edes riitä 'hauskaan ajoon' joka sinänsä ei monille ole huono asia. Ja onhan nelivedolla huonojakin puolia mutta kokonaisuudesta ei varmaan nyt kannata ruveta väittelemään.
Jäähän se takavetoinen kuin paikalleen seisomaan aivan liukkaimmilla kun nelkku lähtee paikaltaan kiihdyttämään. Jos se nyt on joillekin tärkeää. Riittänee että nyt todetaan ettei takaveto sulje pois ko. hintaluokan vehkeissä?
Ei aleta, mutta vastaan vielä nyt tähän Kyllä se nelivedon pito on ihan ylivoimainen muuallakin kuin liikkellelähdössä ja muuallakin kuin talvikeleillä. Jos nyt poissuljetaan "vajaatehoiset" leluautot joissa tehohukka on liian suurta, niin väitän, että jos nelivetoinen ja takavetoinen auto ajavat samaan aikaan mutkaan sisään, tulee neliveto ensin ulos. Jos sinä koet olevasi parempi ajamaan takavedolla kuin nelivedolla, niin se ei valitettavasti tee takavedosta yleisesti ottaen nopeampaa.
Enkä sinänsä ottanut kantaa tähän topikin hintaluokan autoihin tai niiden vetoisuuteen, kunhan heitin välikommentin.
Alle 60te saa muuten myös Alfa 159:n, Chrysler 300 C:n ja Passat V6:n ja Outbackinkin nelivetoisena. Ja vielä kunnon V6sella (tai boxer-6sella)! Tai kyllähän nekin kai on varusteltuina Volvoa arvokkaampia?
Samaa mieltä että siihen vetotapa-mieltymykseen varmaan vaikuttaa sekin millä tottunut ajelemaan/oppinut ajamaan. Niinku itekkin nuorena takavedoilla mentiin. Silloin tosin oli yksi motiivi sekin että sladissa piti päästä. Etuvedolla se ei oikeen mene tyylillä. E30 oli siihen mielentilaan sitten sopiva lääke. Kusta päässähän siinä välillä oli mutta siitä kaudesta selvittiin, uhreina 1kpl vanteita.
Siitä sitten jäi ilmeisesti selkärankaan takavetoisuus oletusarvona. Oli tässä takavuosina käytössä 2kpl 9-5 saabismiakin, ja todettava että ei ne juurikaan vedelly vaikka sitä tehoakin oli olevinaa. Alkumetreillä pieni veto mutta ei alkanu yhtää seilailee. Ja muutenkin voisin joidenkin kommentteja kuulleena sanoa että se on aliarvostettu peli. Omasta mielestä hieno kokonaisuus oli. Tosta X-Bimmasta vielä sellanen kiva puoli, minkä liukkailla keleillä huomaa, että vedon painopiste on taka-akselilla kuitenkin. Ikään kun alkaa ensin takaa ja sitten siirtyy eteen tarpeen vaatiessa. Sopii siis täten ainakin itelle ok. Mutta yhä korostettava että takavetoisellakin vastaavalla tuli hienosti toimeen kurjallakin kelillä. Siks en ole samoilla linjoilla että tuontyyppisissä kipoissa se neliveto olis sellanen välttämättömyys. Plussaa toki.....
Tuossa eräitä muita näkemyksiä, ettei takaveto sovi tämän luokan autoihin Suomessa.
Minä laitan mielummin järkeviä näkemyksiä, jotka pystyn faktoilla perustelemaan. Se ei sinun tyyliisi taida kuulua.
Unohdat että tälläkin palstalla on vuosia eri vetotavoilla Suomen talvessa ajaneita joten mikä tahansa typerä p***a ei mene läpi!
Yksi asia riittää tyrmäämään tuon tekstin: testit, kuten AMS:n talvitesti totesi että etuvetoisen Volvon ja takavetoisen Bemun etenemiskyky oli lähes identtinen vain kuskin kanssa ja Bemu oli parempi kiihtymään lumessa kuormattuna! Että se siitä...
Pakko sanoa, että nämä Putputin Bemarin hehkutukset huvittaa, kun hän on heti niin tosissaan lähes nyrkit pystyssä Bemaria puolustamassa, kun tänne laittaa jonkun liitteen autotesteistä, jossa jotain Bemarin ominaisuutta (esim. takavetoisuutta yleensä, tai Bemarissa usein todettua uraherkkyyttä tai suuntavakavuutta) on arvosteltu. Taitaa olla se Bemari lähes henki ja elämä sinulle! Osoita ne puolustelusi mieluummin suoraan noiden tekstien alkuperäisille kirjoittajille, niin menevät oikeaan osoitteeseen.
"Pakko sanoa, että nämä Putputin Bemarin hehkutukset huvittaa, kun hän on heti niin tosissaan lähes nyrkit pystyssä Bemaria puolustamassa, kun tänne laittaa jonkun liitteen autotesteistä, jossa jotain Bemarin ominaisuutta (esim. takavetoisuutta yleensä, tai Bemarissa usein todettua uraherkkyyttä tai suuntavakavuutta) on arvosteltu. Taitaa olla se Bemari lähes henki ja elämä sinulle! Osoita ne puolustelusi mieluummin suoraan noiden tekstien alkuperäisille kirjoittajille, niin menevät oikeaan osoitteeseen."
Näin on, ja ihmettelen palstanpitäjää, kun poistaa vitsit/ kevennykset, mutta tämänkin otsikon alla olevat keskustelut menee "seulan" läpi. Käsi pystyyn, kenen mielestä keskustelu on asiallista?
Omasta mielestäni keskustelu on kuitenkin tässä ketjussa ihan kohtuullisen asiallista. Olen ilmeisesti alkanut suodattaa Putputin sanomiset sopivan filtterin läpi. Sinällään en epäile pätkäkään Putputin tietämystä, mutta empatia ja tarkkailun monitahoisuus kommenteista uupuu täysin.
Joka tapauksessa konfliktit ovat tämän(kin) palstan keskusteluissa tärkein ylläpitävä voima, joten siinä mielessä Putput ja volvistit ansaitsevat pikemminkin kiitosta. Joskus konfliktit nähdään myös kehitystä ajavina voimina, joskin tämä puoli ei näy tällä palstalla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö jotain kehitystä jossain voisi tapahtua...
Omasta mielestäni keskustelu on kuitenkin tässä ketjussa ihan kohtuullisen asiallista. Olen ilmeisesti alkanut suodattaa Putputin sanomiset sopivan filtterin läpi. Sinällään en epäile pätkäkään Putputin tietämystä, mutta empatia ja tarkkailun monitahoisuus kommenteista uupuu täysin.
Joka tapauksessa konfliktit ovat tämän(kin) palstan keskusteluissa tärkein ylläpitävä voima, joten siinä mielessä Putput ja volvistit ansaitsevat pikemminkin kiitosta. Joskus konfliktit nähdään myös kehitystä ajavina voimina, joskin tämä puoli ei näy tällä palstalla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö jotain kehitystä jossain voisi tapahtua...
Keskustelun tasosta voi olla monta mieltä, mutta ainakin se on kiihkeää. Jos nuo kiihkeimmät olisivat naamatusten, tulisikohan turpiinvetokilpailu, tai voihan olla, että Putputilla on erikoinen huumorintaju, jota on vaikea ymmärtää.
Mesen ohjauksesta, tai tahmeudesta sanoisin kokemuksen perusteella, että se on todella hyvä moottoritienopeuksissa ja tuntuu paranevan sitämukaa kun vauhti kasvaa. Ehkä tehdas painottanut toimivuutta Saksan motareilla. Kuitenkin olen vakuuttunut että parempi näin, kun ketteryys kaupungissa.
Olen aika lailla samaa mieltä.
Miksi kaikissa autoissa muuten pitäisi olla samanlainen ohjaus tai jousitus? Voidaanhan väittää, että kaksi parhaimpiin kuuluvaa autonvalmistajaa, Toyota ja Mercedes, eivät osaa tehdä ohjauksia autoihinsa, koska juuri näiden merkkien ohjauksia aina moititaan testeissä. Uudet isot Volvot ovat vähän samanlaisia, tiettyä tunnottomuutta on mutta maantiellä menee kuin juna. Volvo on siis tietoisesti tehnyt muista Mondeo-alustaisista poikkeavan ratkaisun. Toyotakin on tehnyt taas "epäonnistuneen" ohjauksen, uuden Auriksen ohjaus ei kehuja testeissä kerää. Tuskin kuitenkaan siksi, etteivät osaisi tehdä muunlaista?
Muuten tuon uuden C:n ohjaus on erittäin hyvä myös taajamassa, kunhan ottaa sen nopeuden mukaan säätyvänä.
Minä laitan mielummin järkeviä näkemyksiä, jotka pystyn faktoilla perustelemaan. Se ei sinun tyyliisi taida kuulua.
Unohdat että tälläkin palstalla on vuosia eri vetotavoilla Suomen talvessa ajaneita joten mikä tahansa typerä p***a ei mene läpi!
Yksi asia riittää tyrmäämään tuon tekstin: testit, kuten AMS:n talvitesti totesi että etuvetoisen Volvon ja takavetoisen Bemun etenemiskyky oli lähes identtinen vain kuskin kanssa ja Bemu oli parempi kiihtymään lumessa kuormattuna! Että se siitä...
Pakko sanoa, että nämä Putputin Bemarin hehkutukset huvittaa, kun hän on heti niin tosissaan lähes nyrkit pystyssä Bemaria puolustamassa, kun tänne laittaa jonkun liitteen autotesteistä, jossa jotain Bemarin ominaisuutta (esim. takavetoisuutta yleensä, tai Bemarissa usein todettua uraherkkyyttä tai suuntavakavuutta) on arvosteltu. Taitaa olla se Bemari lähes henki ja elämä sinulle! Osoita ne puolustelusi mieluummin suoraan noiden tekstien alkuperäisille kirjoittajille, niin menevät oikeaan osoitteeseen.
Ja taas mennän... A-utoilija, sinä kirjoitit lainausta käyttäen että takavetoinen ei sovi tähän autoluokkaan tai miten tarkalleen menikään, ja sitten ihmettelet kun joku pitää sitä typeränä tekona? Katso tuo ylläoleva vastineeni, seison sen takana 100%. Sinun typerä takavetoisuuden vastainen viittaus ilman että itse pystyt mitenkään perustelemaan ammuttiin alas ja helposti, koita nyt vaan hyväksyä se ettei sen takana ollut mitään faktaa. Minkään merkkifanaattisuuden kanssa ei sillä ole tekemistä jos tyrmää täysin puutaheinää olevan väitteen.
Ei sinun kirjoituksissasi muutenkaan juuri järkeä ole, mutta mitä järkeä sinun on mitään kirjoittaa jos selkärangattomasti peräännyt kaikesta mitä sanot? Eli ensin vihjaat takavetoisuuden olevan kamala asia, sitten kun se todetaan täysin vääräksi väitteeksi väität ettet mitään ole sanonutkaan?
Ilmeisesti se että kiistin typerän väitteen takavetoisuudesta yleensä tekee minut Bemarifanaatikoksi? Niin, aina kun sinulle tulee vastaan ryöppy niin käännät huomion asiasta ja rupeat nimittelemään fanaatikoksi tai vastaavaksi. Ikävää että takavetovastaisuutesi ja lähes kaikki muukin jorinasi on tyrmätty 6-0, saat haukkua miksikä vaan jos se helpottaa. Ehkä ajovalo.netin lukeminen saa sinut paremmalle mielelle!
Ei aleta, mutta vastaan vielä nyt tähän Kyllä se nelivedon pito on ihan ylivoimainen muuallakin kuin liikkellelähdössä ja muuallakin kuin talvikeleillä. Jos nyt poissuljetaan "vajaatehoiset" leluautot joissa tehohukka on liian suurta, niin väitän, että jos nelivetoinen ja takavetoinen auto ajavat samaan aikaan mutkaan sisään, tulee neliveto ensin ulos. Jos sinä koet olevasi parempi ajamaan takavedolla kuin nelivedolla, niin se ei valitettavasti tee takavedosta yleisesti ottaen nopeampaa.
Enkä sinänsä ottanut kantaa tähän topikin hintaluokan autoihin tai niiden vetoisuuteen, kunhan heitin välikommentin.
No, jos olet keksinyt millä tavalla nelivetoisuus auttaa sivuttaispitoon (ja nollaa painon, ohjauksen ym. huonot puolet) niin kannattaa nopeasti patentoida. Aivan huonoimilla kitkamäärillä neliveto toki auttaa. Se kuitenkin edellyttää hyvää käsiteltävyyttä eikä huonosti ennakoitavaa, vaikeaa käsiteltävää jollaisia suuri osa siviilinelivetoisista on.
Etenkin tilanne tavallisessa liikenteessä on mielestäni sellainen että nelivedon hyödyntäminen nelipyöräluisuilla on aika vähissä, kun taas takavedon tarkkuus ja kontrolli on omiaan. Sellaiset ovat käytännön kokemukseni ajettuani eri vetotavoilla. Nelivedosta on hyötyä liukkaimmilla mutta minusta kokonaisuutena on kyseenalainen.
Ja taas mennän... A-utoilija, sinä kirjoitit lainausta käyttäen että takavetoinen ei sovi tähän autoluokkaan tai miten tarkalleen menikään, ja sitten ihmettelet kun joku pitää sitä typeränä tekona? Katso tuo ylläoleva vastineeni, seison sen takana 100%. Sinun typerä takavetoisuuden vastainen viittaus ilman että itse pystyt mitenkään perustelemaan ammuttiin alas ja helposti, koita nyt vaan hyväksyä se ettei sen takana ollut mitään faktaa. Minkään merkkifanaattisuuden kanssa ei sillä ole tekemistä jos tyrmää täysin puutaheinää olevan väitteen.
Ei sinun kirjoituksissasi muutenkaan juuri järkeä ole, mutta mitä järkeä sinun on mitään kirjoittaa jos selkärangattomasti peräännyt kaikesta mitä sanot? Eli ensin vihjaat takavetoisuuden olevan kamala asia, sitten kun se todetaan täysin vääräksi väitteeksi väität ettet mitään ole sanonutkaan?
Ilmeisesti se että kiistin typerän väitteen takavetoisuudesta yleensä tekee minut Bemarifanaatikoksi? Niin, aina kun sinulle tulee vastaan ryöppy niin käännät huomion asiasta ja rupeat nimittelemään fanaatikoksi tai vastaavaksi. Ikävää että takavetovastaisuutesi ja lähes kaikki muukin jorinasi on tyrmätty 6-0, saat haukkua miksikä vaan jos se helpottaa. Ehkä ajovalo.netin lukeminen saa sinut paremmalle mielelle!
Nämä sinun juttusi on menneet jo aikoja sitten niin lapsellisiksi uhoamisiksi ja riidan haastamisiksi, että itse en jaksa tällaista jankuttamista jatkaa kanssasi. Suurin osa noista sinun jorinoistasi täällä herättää lähinnä hilpeyttä, kun ylireagoit jokaiseen lauseeseen, jossa on pienikin arvostelu sinun palvomaasi autoa tai sen ominaisuuksia kohtaan. Koetahan säilyttää asialinja näissä keskusteluissa ilman tuollaisia henkilökohtaisuuksia, koska tuollaiset riitaa haastavat viestit olisi aiheellista jo poistaa tältä palstalta. Sääli ettei täällä ole mitään seriffiä, että pysyisi keskustelun taso asiallisena.
Ja sehän on niin, että tänne on sallittua liittää ihan mitä tahansa linkkejä autojen testeistä, vaikka ne eivät sinua sisällöltään miellyttäisikään! Ja jos tänne laittaa jonkin linkin autotestiin, niin silloin kommentoidaan kyseistä kirjoitusta, eikä linkin laittajaa.
Nämä sinun juttusi on menneet jo aikoja sitten niin lapsellisiksi uhoamisiksi ja riidan haastamisiksi, että itse en jaksa tällaista jankuttamista jatkaa kanssasi. Suurin osa noista sinun jorinoistasi täällä herättää lähinnä hilpeyttä, kun ylireagoit jokaiseen lauseeseen, jossa on pienikin arvostelu sinun palvomaasi autoa tai sen ominaisuuksia kohtaan. Koetahan säilyttää asialinja näissä keskusteluissa ilman tuollaisia henkilökohtaisuuksia, koska tuollaiset riitaa haastavat viestit olisi aiheellista jo poistaa tältä palstalta. Sääli ettei täällä ole mitään seriffiä, että pysyisi keskustelun taso asiallisena. ...ja taas! 'Ylireagoin jokaiseen lauseeseen'=tyrmään täysin tuulesta temmatut väitteet. 'pienikin arvostelu'=jatkuvia vääriä väitteitä. 'Asialinja'=jos kiistän jonkin väitteesi, vastauksesi alat haukkumaan ja kuten nytkin unohdat täysin itse asian.
Nytkin postasit kirjoituksen jossa haukuttiin takavetoa selvästi tarkoituksenasi sillä todistaa jotain, ja tyrmäsin sen. Vastausesi ei ollut vasta-argumentteja tai muutenkaan mikään asiaan liittyvä, vaan näköjään asia loppui sinulta siihen ja aloit käydä taas fanaatikkorumbaa.
Ja sehän on niin, että tänne on sallittua liittää ihan mitä tahansa linkkejä autojen testeistä, vaikka ne eivät sinua sisällöltään miellyttäisikään! Ja jos tänne laittaa jonkin linkin autotestiin, niin silloin kommentoidaan kyseistä kirjoitusta, eikä linkin laittajaa. Niin, saat laittaa vaikka kuinka älyttömiä väitteitä tai linkkejä. Mutta minä myös saan tyrmätä ne varsinkin kun perustelen. Kommentoin kyseistä kirjoitusta kuten näit, sinun vastaus oli selvästi turhautuminen kun aloit epäasiallisesti väittämään fanaatikoksi ja sen jälkeen oletkin ollut täysin kykenemätön mihinkään asiakirjoituksiin vaan valitat vaan sitä kun täällä ei purematta niellä mitä tahansa ihmeväitteitäsi.
Eli sinä valitat edelleen sitä että tyrmäsin väitteen siitä ettei takaveto sopisi tähän autoluokkaan. Taitaa olla sen verran pöyristyttävää että olen suorastaan hullu!
Nämä sinun juttusi on menneet jo aikoja sitten niin lapsellisiksi uhoamisiksi ja riidan haastamisiksi, että itse en jaksa tällaista jankuttamista jatkaa kanssasi. Suurin osa noista sinun jorinoistasi täällä herättää lähinnä hilpeyttä, kun ylireagoit jokaiseen lauseeseen, jossa on pienikin arvostelu sinun palvomaasi autoa tai sen ominaisuuksia kohtaan. Koetahan säilyttää asialinja näissä keskusteluissa ilman tuollaisia henkilökohtaisuuksia, koska tuollaiset riitaa haastavat viestit olisi aiheellista jo poistaa tältä palstalta. Sääli ettei täällä ole mitään seriffiä, että pysyisi keskustelun taso asiallisena. ...ja taas! 'Ylireagoin jokaiseen lauseeseen'=tyrmään täysin tuulesta temmatut väitteet. 'pienikin arvostelu'=jatkuvia vääriä väitteitä. 'Asialinja'=jos kiistän jonkin väitteesi, vastauksesi alat haukkumaan ja kuten nytkin unohdat täysin itse asian.
Nytkin postasit kirjoituksen jossa haukuttiin takavetoa selvästi tarkoituksenasi sillä todistaa jotain, ja tyrmäsin sen. Vastausesi ei ollut vasta-argumentteja tai muutenkaan mikään asiaan liittyvä, vaan näköjään asia loppui sinulta siihen ja aloit käydä taas fanaatikkorumbaa.
Ja sehän on niin, että tänne on sallittua liittää ihan mitä tahansa linkkejä autojen testeistä, vaikka ne eivät sinua sisällöltään miellyttäisikään! Ja jos tänne laittaa jonkin linkin autotestiin, niin silloin kommentoidaan kyseistä kirjoitusta, eikä linkin laittajaa. Niin, saat laittaa vaikka kuinka älyttömiä väitteitä tai linkkejä. Mutta minä myös saan tyrmätä ne varsinkin kun perustelen. Kommentoin kyseistä kirjoitusta kuten näit, sinun vastaus oli selvästi turhautuminen kun aloit epäasiallisesti väittämään fanaatikoksi ja sen jälkeen oletkin ollut täysin kykenemätön mihinkään asiakirjoituksiin vaan valitat vaan sitä kun täällä ei purematta niellä mitä tahansa ihmeväitteitäsi.
Eli sinä valitat edelleen sitä että tyrmäsin väitteen siitä ettei takaveto sopisi tähän autoluokkaan. Taitaa olla sen verran pöyristyttävää että olen suorastaan hullu!
Niin kuten jo kirjoitin, niin minua ei vaan kiinnosta tyhjänpäiväinen väittely aioista joita en koe kiinnostaviksi. En esim. koe kiinnostavaksi väittelyä takavedosta verrattuna etuvetoon, joten miksi minun pitäisi siitä asiasta jatkaa väittelyä kanssasi, vaikka en sinun näkemyksiäsi allekirjoita? Kommentoi siis ihan rauhassa vaan kaikkia linkkejä mitä tänne on joku laittanut, koska sehän tämän palstan tarkoitus juuri on, mutta edelleen painotan, että kommentoi itse linkkejä, äläkä linkin laittajaa.
Ja sehän on niin, että tänne on sallittua liittää ihan mitä tahansa linkkejä autojen testeistä, vaikka ne eivät sinua sisällöltään miellyttäisikään! Ja jos tänne laittaa jonkin linkin autotestiin, niin silloin kommentoidaan kyseistä kirjoitusta, eikä linkin laittajaa.
Ei kai kovin asiantuntevia tai laadukkaita "testejä" nämä Start ja Ajovalo.net ole. Startia tekee pari nuorta kaveria vain omien tuntemusten perusteella. Eiväthän testaa perusteellisesti, vaan enemmän mutu linjalla. Samoin Ajovalo.net on ymmärtääkseni vain yhden tyypin ylläpitämä sivusto. Mielestäni nämä ovat enemmän hupijuttuja kuin varsinaista testausta. Ei kannata vakavasti suhtautua ja pitää jonain faktatietona näitä.
Ne ajovalo.netin koeajot ovat aivan yhtä päteviä kuin vaikkapa tuulilasin koeajot. Tekeehän Tuulilasinkin testit vain yksi henkilö per auto. Tuo ajovalo.netin toimittaja on tehnyt testejä muihinkin lehtiin.
Mitä muuta koeajot ovat kuin toimittajan tuntoja autosta? Mielestäni eivät mitään muuta. Sitäpaitsi Peter Geitel mielestäni tietää jo jotain autoistakin. Kuinkas vanha sinä olet, jos Geitel on mielestäsi nuori?
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 31.05.2007 klo 13:36]
Mitä muuta koeajot ovat kuin toimittajan tuntoja autosta? Mielestäni eivät mitään muuta. Sitäpaitsi Peter Geitel mielestäni tietää jo jotain autoistakin. Kuinkas vanha sinä olet, jos Geitel on mielestäsi nuori?
Uskoisin esim TM:n testeissä testaajina olevan enemmän kuin yksi toimittaja. En tiedä Peter Geitelin ikää, mutta aikoinani Fred Geitel tuli tutuksi Keimolan radan tiimoilta. Itse olen lähempänä kuuttakymmentä kuin viittäkymmentä, jos se niinkuin kiinnostaa. Edelleen olen sitämieltä näistä aiemmin mainitsemistani testeistä, että otan ne vähän huumorin kannalta. Yhtä hyvin sinä tai kuka vaan voi näiden testaajien "testiohjelmalla" tai sen suppeudella alkaa testailla.
Täysin selvähän se valinta on minullekin alta 60t luokassa. Mitään noista ei saa tuohon hintaan nelivetona, joten otan mieluummin etuvetoisen kuin takavetoisen auton. Jäljelle ei sitten jääkään kuin Audi ja Volvo ja niistä valinta on helppo tehdä...
Nelivetoisista valitessa nousisi myös BMW 5-sarja mukaan valintaprosessiin ja lopuilla ei olisi minun autokseni jakoa...
Nelivetoisista valitessa nousisi myös BMW 5-sarja mukaan valintaprosessiin ja lopuilla ei olisi minun autokseni jakoa...
Alle 60te saa ylläolevista A6sen, 3-sarjalaisen sekä tod näk myös tulevan C:n nelivetoisena. Monilla muilla ei sitäpaitsi ole sinun tapaasi takavetopelkoa, joten tuo on sinun oma kriteeri.
(Hienoa muuten ettei 'tekniikan erikoislehden' palstalla toimi euromerkit...)
Alle 60te saa ylläolevista A6sen, 3-sarjalaisen sekä tod näk myös tulevan C:n nelivetoisena. Monilla muilla ei sitäpaitsi ole sinun tapaasi takavetopelkoa, joten tuo on sinun oma kriteeri.
(Hienoa muuten ettei 'tekniikan erikoislehden' palstalla toimi euromerkit...)
Ei saa Audi A6:tta alle 60 t. Audiin pitää ottaa minimissään comfort-paketti, xenon-valot, metalliväri, jolloin 2,4 V6 quattro-malli menee jo yli 60 t. Tuohan ei vielä käytännössä Audin varusteluksi itselleni riitä, vaan monitoimiratti, Bosen audiosysteemi, CD-vaihtaja nyt vielä vähintään tarvitaan eli pitkälle mennään yli 60 t, vaikka miten tinkisi. Tuota 2,4 V6 guattroa ei edes saa automaattina, jolloin käytännössä automaattia haluavan pitäisi halvimmillaan ostaa yli 65 t perushinnaltaan maksava 3,0 TDI quattro ja siihen sitten lisävarusteet päälle eli pitkälle päälle 70 t..
BMW 325xi on perushinnaltaan 51.400 + automaattivaihteisto 3360 = 54.760 , mutta sehän nyt ei Bemarin tapauksessa riitä mihinkään, kun tuo ei ole mikään business-malli vaan se on varusteltava itse ja edes automaatti-ilmastointia ja kaatuvia takaselkänojia ei ole vakiona. Eli pitkälle mennään tuossakin yli 60 t.
Tulevaa MB C-sarjaa tuskin kannattaa haaveillakaan nelivetoisena alle 60 tonnin, kun ei nelivetoa tule kuin vasta isompiin V6-malleihin.
Niin ja pitää tietysti muistaa, että Suomessa on hankittava toinen rengassarjakin talvea varten ja moottorilämmitin ja uudesta autosta menee myös toimitusmaksu eli onhan näitä rahanreikiä uuden auton ostojalle, joten hinnat alkaen listahintoja ei kannata paljon tuijottaa...
Eli taisit unohtaa ettei tämän luokan autoja myydä kovinkaan valmiiksi varusteltuina, vaan joka nippelistä rahastetaan ja kunnolla. Volvolla on järkevät varustepaketit ja muilla on noita business-malleja, mutta muuten pelkkää rahastustahan noiden varustelu on.
Hyvin muuten toimii Euro-merkit, joita tuossa viestissänikin on useampi kappale.
Olivatko ne niitä kuuluisia naapureita, jotka näkivät punaista, kun hankit tähtimerkin pihaan ?
no ei tässä tapauksessa, koska silloin en tuntenut vielä silloisia naapureitani pahemmin. lähinnä jotkut työrintamalta enemmän tai vähemmän tutut tyypit muuttivat selvästi käytöstään minua kohtaan. tällä hetkellä ei vitoa enää mulla ole, ja on pöyristyttävää huomata
miten eritavalla minuun suhtaudutaan kun alla on transportter tai hiace
Monilla muilla ei sitäpaitsi ole sinun tapaasi takavetopelkoa, joten tuo on sinun oma kriteeri.
Tuossa eräitä muita näkemyksiä, ettei takaveto sovi tämän luokan autoihin Suomessa.
http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=83040
"Nelipyörävetoa, kiitos!
Suurin ja häiritsevin puute Etelän aikaisessa talvikelissä Mercedeksellä ajaessa oli nelivedon puute. Tällaisen tehokkaan ja valtavalla väännöllä varustettuja raskaita autoja ei pitäisi kenenkään ostaa pohjoismaisiin olosuhteisiin ilman nelivetoa. 540 Newtonin vääntöä kun ei saa talvirenkaiden kanssa edes kuivalla +3-asteisella kelillä tiehen asti luistoneston jarrutellessa vielä yli satasen nopeudessa. Tästä samasta syystä esimerkiksi Audi on pyrkinyt poistamaan mallistostaan kaikki tehokkaammat etuvedot. Etenkin sohjoisella maantiellä ajaminen on kamalaa, ja jos alla on melkein 90 000 euron auto, ei ajamisen saisi olla sitä tavallisissa suomalaisissa talviolosuhteissa.
Raskas takavetoinen auto jää myös lumeen helposti jumiin, normaalien etuvetoisten autojen vielä edetessä leikiten. Mietittäessä saksalaisvalmisteisen uuden isolla dieselillä varustetun auton hankintaa, ja ottaen huomioon niiden hinnat, ei 4500 euron hintaisen nelivedon kanssa kannata harkita hetkeäkään. Se on myös varmaa, että taas autoa jälleenmyytäessä esimerkiksi Mercedes-Benzin 4matic-mallit ovat paljon halutumpia ja säilyttävät suhteessa arvonsa paremmin. "
En nyt ole samaa mieltä tosta takaveto-asiasta. Aivan mainiosti pärjäsin takavedolla (530d), joka lienee aika lähellä niitä autoja mistä oli puhe. Mutta maku-asioita. Jos jotkut kokee sen tarpeelliseksi, tai siis tekstistä päätellen välttämättömäksi, sellainenhan se kannattaa hankkia. On talossa farkku 530xd nykyään mutta akka piru ei anna sillä ajella muuten kun yhdessä ollaan liikkeellä. Omi itelleen. Mutta ei se neliveto ole tuonut mulle mitään lisää siihen. Tottakai kurjalla talvikelillä kulkee hyvin, mutta niitä kelejä ei montaa ole kohdalle osunut. Takavedolla sujui ihan mainiosti. Ja Bemu ei ole oma. Ite oon persaukinen, mutta firman kassasta sain kaavittua rahat tohon 5:een. Toki omaksikin hyväksyisin jos rahaa olis.
Mutta siihen Mersun "omituisuuksiin", voihan olla että se pyyhinviiksi ja tahmea ohjaus on jotain periaatteellista koska ei muutkaan vastaavasti kärsi niiden omituisuuksien puuttumisesta niinkun edellä pohdittiin. Jotain häiritsee, itselle sopii oikein hyvin, ei siinä mitään.
Itse opin ajamisen alkeet takavetoisella. Oli välillä 3 etuvetoista kulkinetta, mutta en pitänyt siitä että etupää vetelee kiihdytyksissä. Talvella sai olla tarkkana ettei keula valoissa kolahda viereisellä kaistalla olevaan. Nämä on tietysti "makuasioita" enkä näe mitään syytä aloittaa uudestaan etu-takaveto väittelyä. Olen pärjännyt ilman mitään ongelmia talviolosuhteissa. Mesen ohjauksesta, tai tahmeudesta sanoisin kokemuksen perusteella, että se on todella hyvä moottoritienopeuksissa ja tuntuu paranevan sitämukaa kun vauhti kasvaa. Ehkä tehdas painottanut toimivuutta Saksan motareilla. Kuitenkin olen vakuuttunut että parempi näin, kun ketteryys kaupungissa.
Onko parempi jos perä kolahtaa?
No ei, eipä sillä vetoisuudella juuri merkitystä ole, kunhan vaan tietää miten kyseisellä laitteella ajetaan. Paitsi että onhan neliveto, etenkin liukkaalla, aivan eri luokassa kuin kaksivetoiset - etenkin jos oikein tosissaan ruvetaan ajamaan.
Uusavuttomuus lisääntyy ilmeisesti tälläkin puolen. Eli pelätään takavetoista talvella. Itselläni on myös kokemusta kummastakin, enkä pelkää kumpaakaan vetotapaa...
Aikoinaan TM talvitestissä MB C-sarja (203) sitäpaitsi sai käsiteltävyydestä ja maantieajosta paremmat pisteet kuin vaikkapa sen kilpailija Volvo S60.
BMW 325xi on perushinnaltaan 51.400 € + automaattivaihteisto 3360 = 54.760 €, mutta sehän nyt ei Bemarin tapauksessa riitä mihinkään, kun tuo ei ole mikään business-malli vaan se on varusteltava itse ja edes automaatti-ilmastointia ja kaatuvia takaselkänojia ei ole vakiona. Eli pitkälle mennään tuossakin yli 60 t€.
Tulevaa MB C-sarjaa tuskin kannattaa haaveillakaan nelivetoisena alle 60 tonnin, kun ei nelivetoa tule kuin vasta isompiin V6-malleihin.
Niin ja pitää tietysti muistaa, että Suomessa on hankittava toinen rengassarjakin talvea varten ja moottorilämmitin ja uudesta autosta menee myös toimitusmaksu eli onhan näitä rahanreikiä uuden auton ostojalle, joten hinnat alkaen listahintoja ei kannata paljon tuijottaa...
Eli taisit unohtaa ettei tämän luokan autoja myydä kovinkaan valmiiksi varusteltuina, vaan joka nippelistä rahastetaan ja kunnolla. Volvolla on järkevät varustepaketit ja muilla on noita business-malleja, mutta muuten pelkkää rahastustahan noiden varustelu on.
Hyvin muuten toimii Euro-merkit, joita tuossa viestissänikin on useampi kappale.
Voi kun on söpöä että noin kovasti selittelet auton ostostasi.
Sanoit ettei ylläolevia autoja saa 60t euroon, mutta hinnaston mukaan saa. Sinun omat varusteasiat ovat asia erikseen.
Minä laitan mielummin järkeviä näkemyksiä, jotka pystyn faktoilla perustelemaan. Se ei sinun tyyliisi taida kuulua.
Unohdat että tälläkin palstalla on vuosia eri vetotavoilla Suomen talvessa ajaneita joten mikä tahansa typerä p***a ei mene läpi!
Yksi asia riittää tyrmäämään tuon tekstin: testit, kuten AMS:n talvitesti totesi että etuvetoisen Volvon ja takavetoisen Bemun etenemiskyky oli lähes identtinen vain kuskin kanssa ja Bemu oli parempi kiihtymään lumessa kuormattuna! Että se siitä...
Onko parempi jos perä kolahtaa?
No ei, eipä sillä vetoisuudella juuri merkitystä ole, kunhan vaan tietää miten kyseisellä laitteella ajetaan. Paitsi että onhan neliveto, etenkin liukkaalla, aivan eri luokassa kuin kaksivetoiset - etenkin jos oikein tosissaan ruvetaan ajamaan.
Ei aleta nyt puhua vetotavoista mutta sen vain halua sanoa ettei neliveto ole ylivoimainen kuin aivan liukkaimmilla (varsinkin paksussa pöperössä) liikkeellelähdöissä. Muuten ei eroa juuri ole, ja minusta hallittavuus on helpompaa takavetoisella kun neliveto vaatii jo älyttömästi enemmän tilaa kuin tavallisessa liikenteessä on tarjolla jos haluaa hyödyntää nelkun pitoa kunnolla. Ja jos auto on jonkin A4 1.8T:n tehoinen niin voima ei edes riitä 'hauskaan ajoon' joka sinänsä ei monille ole huono asia. Ja onhan nelivedolla huonojakin puolia mutta kokonaisuudesta ei varmaan nyt kannata ruveta väittelemään.
Jäähän se takavetoinen kuin paikalleen seisomaan aivan liukkaimmilla kun nelkku lähtee paikaltaan kiihdyttämään. Jos se nyt on joillekin tärkeää. Riittänee että nyt todetaan ettei takaveto sulje pois ko. hintaluokan vehkeissä?
Muuten sanoisin vielä A-utoilijalle että nykyisen vanhan C:n 4Maticit lähti automaattivaihteisena farkkunakin alle 60te. Eli jos tällä kertaa lisäävät vielä pienemmän V6sen 4Matic-perheeseen niin silloin viimeistään alla pysytään.
Aikoinaan TM talvitestissä MB C-sarja (203) sitäpaitsi sai käsiteltävyydestä ja maantieajosta paremmat pisteet kuin vaikkapa sen kilpailija Volvo S60.
Muistan kun pikkusiskoni kyytiin hyppäsin pari viikkoa sen jälkeen kun hän sai kortin. Hänellä oli sen ajan takavetoBemu ja pisti vastaheitoin parkkipaikalta ulostulon s-mutkat kirurgin tarkkuudella niin kauniisti kuin vain voi. Ei näyttänyt hänellekään olevan kovin vaikeaa sen ajan kalustolla JA RENKAILLA ilman ESP:tä, ehkä A-utoilijakin kunnon koulutuksella saattaa oppia takavetoisella ajamaan!!
Eikä olla vielä edes mainittu sitä kuinka älyttömän hyvä talviajossa on Bemun aktiiviohjaus sekä ESP:n toiminta OHJAUSTA KÄYTTÄMÄLLÄ. Ei tule kiire vastaheitoilla kun ei tarvitse rattia vatkata vaan rauhallisesti kääntää, ja ESP toimii entistäkin tehokkaammin kun käyttää ohjaustakin.
Jäähän se takavetoinen kuin paikalleen seisomaan aivan liukkaimmilla kun nelkku lähtee paikaltaan kiihdyttämään. Jos se nyt on joillekin tärkeää. Riittänee että nyt todetaan ettei takaveto sulje pois ko. hintaluokan vehkeissä?
Ei aleta, mutta vastaan vielä nyt tähän Kyllä se nelivedon pito on ihan ylivoimainen muuallakin kuin liikkellelähdössä ja muuallakin kuin talvikeleillä. Jos nyt poissuljetaan "vajaatehoiset" leluautot joissa tehohukka on liian suurta, niin väitän, että jos nelivetoinen ja takavetoinen auto ajavat samaan aikaan mutkaan sisään, tulee neliveto ensin ulos. Jos sinä koet olevasi parempi ajamaan takavedolla kuin nelivedolla, niin se ei valitettavasti tee takavedosta yleisesti ottaen nopeampaa.
Enkä sinänsä ottanut kantaa tähän topikin hintaluokan autoihin tai niiden vetoisuuteen, kunhan heitin välikommentin.
Alle 60te saa muuten myös Alfa 159:n, Chrysler 300 C:n ja Passat V6:n ja Outbackinkin nelivetoisena. Ja vielä kunnon V6sella (tai boxer-6sella)! Tai kyllähän nekin kai on varusteltuina Volvoa arvokkaampia?
Samaa mieltä että siihen vetotapa-mieltymykseen varmaan vaikuttaa sekin millä tottunut ajelemaan/oppinut ajamaan. Niinku itekkin nuorena takavedoilla mentiin. Silloin tosin oli yksi motiivi sekin että sladissa piti päästä. Etuvedolla se ei oikeen mene tyylillä. E30 oli siihen mielentilaan sitten sopiva lääke. Kusta päässähän siinä välillä oli mutta siitä kaudesta selvittiin, uhreina 1kpl vanteita.
Siitä sitten jäi ilmeisesti selkärankaan takavetoisuus oletusarvona. Oli tässä takavuosina käytössä 2kpl 9-5 saabismiakin, ja todettava että ei ne juurikaan vedelly vaikka sitä tehoakin oli olevinaa. Alkumetreillä pieni veto mutta ei alkanu yhtää seilailee. Ja muutenkin voisin joidenkin kommentteja kuulleena sanoa että se on aliarvostettu peli. Omasta mielestä hieno kokonaisuus oli. Tosta X-Bimmasta vielä sellanen kiva puoli, minkä liukkailla keleillä huomaa, että vedon painopiste on taka-akselilla kuitenkin. Ikään kun alkaa ensin takaa ja sitten siirtyy eteen tarpeen vaatiessa. Sopii siis täten ainakin itelle ok. Mutta yhä korostettava että takavetoisellakin vastaavalla tuli hienosti toimeen kurjallakin kelillä. Siks en ole samoilla linjoilla että tuontyyppisissä kipoissa se neliveto olis sellanen välttämättömyys. Plussaa toki.....
Minä laitan mielummin järkeviä näkemyksiä, jotka pystyn faktoilla perustelemaan. Se ei sinun tyyliisi taida kuulua.
Unohdat että tälläkin palstalla on vuosia eri vetotavoilla Suomen talvessa ajaneita joten mikä tahansa typerä p***a ei mene läpi!
Yksi asia riittää tyrmäämään tuon tekstin: testit, kuten AMS:n talvitesti totesi että etuvetoisen Volvon ja takavetoisen Bemun etenemiskyky oli lähes identtinen vain kuskin kanssa ja Bemu oli parempi kiihtymään lumessa kuormattuna! Että se siitä...
Pakko sanoa, että nämä Putputin Bemarin hehkutukset huvittaa, kun hän on heti niin tosissaan lähes nyrkit pystyssä Bemaria puolustamassa, kun tänne laittaa jonkun liitteen autotesteistä, jossa jotain Bemarin ominaisuutta (esim. takavetoisuutta yleensä, tai Bemarissa usein todettua uraherkkyyttä tai suuntavakavuutta) on arvosteltu. Taitaa olla se Bemari lähes henki ja elämä sinulle! Osoita ne puolustelusi mieluummin suoraan noiden tekstien alkuperäisille kirjoittajille, niin menevät oikeaan osoitteeseen.
"Pakko sanoa, että nämä Putputin Bemarin hehkutukset huvittaa, kun hän on heti niin tosissaan lähes nyrkit pystyssä Bemaria puolustamassa, kun tänne laittaa jonkun liitteen autotesteistä, jossa jotain Bemarin ominaisuutta (esim. takavetoisuutta yleensä, tai Bemarissa usein todettua uraherkkyyttä tai suuntavakavuutta) on arvosteltu. Taitaa olla se Bemari lähes henki ja elämä sinulle! Osoita ne puolustelusi mieluummin suoraan noiden tekstien alkuperäisille kirjoittajille, niin menevät oikeaan osoitteeseen."
Näin on, ja ihmettelen palstanpitäjää, kun poistaa vitsit/ kevennykset, mutta tämänkin otsikon alla olevat keskustelut menee "seulan" läpi. Käsi pystyyn, kenen mielestä keskustelu on asiallista?
Omasta mielestäni keskustelu on kuitenkin tässä ketjussa ihan kohtuullisen asiallista. Olen ilmeisesti alkanut suodattaa Putputin sanomiset sopivan filtterin läpi. Sinällään en epäile pätkäkään Putputin tietämystä, mutta empatia ja tarkkailun monitahoisuus kommenteista uupuu täysin.
Joka tapauksessa konfliktit ovat tämän(kin) palstan keskusteluissa tärkein ylläpitävä voima, joten siinä mielessä Putput ja volvistit ansaitsevat pikemminkin kiitosta. Joskus konfliktit nähdään myös kehitystä ajavina voimina, joskin tämä puoli ei näy tällä palstalla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö jotain kehitystä jossain voisi tapahtua...
Joka tapauksessa konfliktit ovat tämän(kin) palstan keskusteluissa tärkein ylläpitävä voima, joten siinä mielessä Putput ja volvistit ansaitsevat pikemminkin kiitosta. Joskus konfliktit nähdään myös kehitystä ajavina voimina, joskin tämä puoli ei näy tällä palstalla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö jotain kehitystä jossain voisi tapahtua...
Keskustelun tasosta voi olla monta mieltä, mutta ainakin se on kiihkeää. Jos nuo kiihkeimmät olisivat naamatusten, tulisikohan turpiinvetokilpailu, tai voihan olla, että Putputilla on erikoinen huumorintaju, jota on vaikea ymmärtää.
Olen aika lailla samaa mieltä.
Miksi kaikissa autoissa muuten pitäisi olla samanlainen ohjaus tai jousitus? Voidaanhan väittää, että kaksi parhaimpiin kuuluvaa autonvalmistajaa, Toyota ja Mercedes, eivät osaa tehdä ohjauksia autoihinsa, koska juuri näiden merkkien ohjauksia aina moititaan testeissä. Uudet isot Volvot ovat vähän samanlaisia, tiettyä tunnottomuutta on mutta maantiellä menee kuin juna. Volvo on siis tietoisesti tehnyt muista Mondeo-alustaisista poikkeavan ratkaisun. Toyotakin on tehnyt taas "epäonnistuneen" ohjauksen, uuden Auriksen ohjaus ei kehuja testeissä kerää. Tuskin kuitenkaan siksi, etteivät osaisi tehdä muunlaista?
Muuten tuon uuden C:n ohjaus on erittäin hyvä myös taajamassa, kunhan ottaa sen nopeuden mukaan säätyvänä.
Unohdat että tälläkin palstalla on vuosia eri vetotavoilla Suomen talvessa ajaneita joten mikä tahansa typerä p***a ei mene läpi!
Yksi asia riittää tyrmäämään tuon tekstin: testit, kuten AMS:n talvitesti totesi että etuvetoisen Volvon ja takavetoisen Bemun etenemiskyky oli lähes identtinen vain kuskin kanssa ja Bemu oli parempi kiihtymään lumessa kuormattuna! Että se siitä...
Pakko sanoa, että nämä Putputin Bemarin hehkutukset huvittaa, kun hän on heti niin tosissaan lähes nyrkit pystyssä Bemaria puolustamassa, kun tänne laittaa jonkun liitteen autotesteistä, jossa jotain Bemarin ominaisuutta (esim. takavetoisuutta yleensä, tai Bemarissa usein todettua uraherkkyyttä tai suuntavakavuutta) on arvosteltu. Taitaa olla se Bemari lähes henki ja elämä sinulle! Osoita ne puolustelusi mieluummin suoraan noiden tekstien alkuperäisille kirjoittajille, niin menevät oikeaan osoitteeseen.
Ja taas mennän... A-utoilija, sinä kirjoitit lainausta käyttäen että takavetoinen ei sovi tähän autoluokkaan tai miten tarkalleen menikään, ja sitten ihmettelet kun joku pitää sitä typeränä tekona? Katso tuo ylläoleva vastineeni, seison sen takana 100%. Sinun typerä takavetoisuuden vastainen viittaus ilman että itse pystyt mitenkään perustelemaan ammuttiin alas ja helposti, koita nyt vaan hyväksyä se ettei sen takana ollut mitään faktaa. Minkään merkkifanaattisuuden kanssa ei sillä ole tekemistä jos tyrmää täysin puutaheinää olevan väitteen.
Ei sinun kirjoituksissasi muutenkaan juuri järkeä ole, mutta mitä järkeä sinun on mitään kirjoittaa jos selkärangattomasti peräännyt kaikesta mitä sanot? Eli ensin vihjaat takavetoisuuden olevan kamala asia, sitten kun se todetaan täysin vääräksi väitteeksi väität ettet mitään ole sanonutkaan?
Ilmeisesti se että kiistin typerän väitteen takavetoisuudesta yleensä tekee minut Bemarifanaatikoksi? Niin, aina kun sinulle tulee vastaan ryöppy niin käännät huomion asiasta ja rupeat nimittelemään fanaatikoksi tai vastaavaksi. Ikävää että takavetovastaisuutesi ja lähes kaikki muukin jorinasi on tyrmätty 6-0, saat haukkua miksikä vaan jos se helpottaa. Ehkä ajovalo.netin lukeminen saa sinut paremmalle mielelle!
Enkä sinänsä ottanut kantaa tähän topikin hintaluokan autoihin tai niiden vetoisuuteen, kunhan heitin välikommentin.
No, jos olet keksinyt millä tavalla nelivetoisuus auttaa sivuttaispitoon (ja nollaa painon, ohjauksen ym. huonot puolet) niin kannattaa nopeasti patentoida. Aivan huonoimilla kitkamäärillä neliveto toki auttaa. Se kuitenkin edellyttää hyvää käsiteltävyyttä eikä huonosti ennakoitavaa, vaikeaa käsiteltävää jollaisia suuri osa siviilinelivetoisista on.
Etenkin tilanne tavallisessa liikenteessä on mielestäni sellainen että nelivedon hyödyntäminen nelipyöräluisuilla on aika vähissä, kun taas takavedon tarkkuus ja kontrolli on omiaan. Sellaiset ovat käytännön kokemukseni ajettuani eri vetotavoilla. Nelivedosta on hyötyä liukkaimmilla mutta minusta kokonaisuutena on kyseenalainen.
Ja taas mennän... A-utoilija, sinä kirjoitit lainausta käyttäen että takavetoinen ei sovi tähän autoluokkaan tai miten tarkalleen menikään, ja sitten ihmettelet kun joku pitää sitä typeränä tekona? Katso tuo ylläoleva vastineeni, seison sen takana 100%. Sinun typerä takavetoisuuden vastainen viittaus ilman että itse pystyt mitenkään perustelemaan ammuttiin alas ja helposti, koita nyt vaan hyväksyä se ettei sen takana ollut mitään faktaa. Minkään merkkifanaattisuuden kanssa ei sillä ole tekemistä jos tyrmää täysin puutaheinää olevan väitteen.
Ei sinun kirjoituksissasi muutenkaan juuri järkeä ole, mutta mitä järkeä sinun on mitään kirjoittaa jos selkärangattomasti peräännyt kaikesta mitä sanot? Eli ensin vihjaat takavetoisuuden olevan kamala asia, sitten kun se todetaan täysin vääräksi väitteeksi väität ettet mitään ole sanonutkaan?
Ilmeisesti se että kiistin typerän väitteen takavetoisuudesta yleensä tekee minut Bemarifanaatikoksi? Niin, aina kun sinulle tulee vastaan ryöppy niin käännät huomion asiasta ja rupeat nimittelemään fanaatikoksi tai vastaavaksi. Ikävää että takavetovastaisuutesi ja lähes kaikki muukin jorinasi on tyrmätty 6-0, saat haukkua miksikä vaan jos se helpottaa. Ehkä ajovalo.netin lukeminen saa sinut paremmalle mielelle!
Nämä sinun juttusi on menneet jo aikoja sitten niin lapsellisiksi uhoamisiksi ja riidan haastamisiksi, että itse en jaksa tällaista jankuttamista jatkaa kanssasi. Suurin osa noista sinun jorinoistasi täällä herättää lähinnä hilpeyttä, kun ylireagoit jokaiseen lauseeseen, jossa on pienikin arvostelu sinun palvomaasi autoa tai sen ominaisuuksia kohtaan. Koetahan säilyttää asialinja näissä keskusteluissa ilman tuollaisia henkilökohtaisuuksia, koska tuollaiset riitaa haastavat viestit olisi aiheellista jo poistaa tältä palstalta. Sääli ettei täällä ole mitään seriffiä, että pysyisi keskustelun taso asiallisena.
Ja sehän on niin, että tänne on sallittua liittää ihan mitä tahansa linkkejä autojen testeistä, vaikka ne eivät sinua sisällöltään miellyttäisikään! Ja jos tänne laittaa jonkin linkin autotestiin, niin silloin kommentoidaan kyseistä kirjoitusta, eikä linkin laittajaa.
Nämä sinun juttusi on menneet jo aikoja sitten niin lapsellisiksi uhoamisiksi ja riidan haastamisiksi, että itse en jaksa tällaista jankuttamista jatkaa kanssasi. Suurin osa noista sinun jorinoistasi täällä herättää lähinnä hilpeyttä, kun ylireagoit jokaiseen lauseeseen, jossa on pienikin arvostelu sinun palvomaasi autoa tai sen ominaisuuksia kohtaan. Koetahan säilyttää asialinja näissä keskusteluissa ilman tuollaisia henkilökohtaisuuksia, koska tuollaiset riitaa haastavat viestit olisi aiheellista jo poistaa tältä palstalta. Sääli ettei täällä ole mitään seriffiä, että pysyisi keskustelun taso asiallisena.
...ja taas! 'Ylireagoin jokaiseen lauseeseen'=tyrmään täysin tuulesta temmatut väitteet. 'pienikin arvostelu'=jatkuvia vääriä väitteitä. 'Asialinja'=jos kiistän jonkin väitteesi, vastauksesi alat haukkumaan ja kuten nytkin unohdat täysin itse asian.
Nytkin postasit kirjoituksen jossa haukuttiin takavetoa selvästi tarkoituksenasi sillä todistaa jotain, ja tyrmäsin sen. Vastausesi ei ollut vasta-argumentteja tai muutenkaan mikään asiaan liittyvä, vaan näköjään asia loppui sinulta siihen ja aloit käydä taas fanaatikkorumbaa.
Ja sehän on niin, että tänne on sallittua liittää ihan mitä tahansa linkkejä autojen testeistä, vaikka ne eivät sinua sisällöltään miellyttäisikään! Ja jos tänne laittaa jonkin linkin autotestiin, niin silloin kommentoidaan kyseistä kirjoitusta, eikä linkin laittajaa.
Niin, saat laittaa vaikka kuinka älyttömiä väitteitä tai linkkejä. Mutta minä myös saan tyrmätä ne varsinkin kun perustelen. Kommentoin kyseistä kirjoitusta kuten näit, sinun vastaus oli selvästi turhautuminen kun aloit epäasiallisesti väittämään fanaatikoksi ja sen jälkeen oletkin ollut täysin kykenemätön mihinkään asiakirjoituksiin vaan valitat vaan sitä kun täällä ei purematta niellä mitä tahansa ihmeväitteitäsi.
Eli sinä valitat edelleen sitä että tyrmäsin väitteen siitä ettei takaveto sopisi tähän autoluokkaan. Taitaa olla sen verran pöyristyttävää että olen suorastaan hullu!
...ja taas! 'Ylireagoin jokaiseen lauseeseen'=tyrmään täysin tuulesta temmatut väitteet. 'pienikin arvostelu'=jatkuvia vääriä väitteitä. 'Asialinja'=jos kiistän jonkin väitteesi, vastauksesi alat haukkumaan ja kuten nytkin unohdat täysin itse asian.
Nytkin postasit kirjoituksen jossa haukuttiin takavetoa selvästi tarkoituksenasi sillä todistaa jotain, ja tyrmäsin sen. Vastausesi ei ollut vasta-argumentteja tai muutenkaan mikään asiaan liittyvä, vaan näköjään asia loppui sinulta siihen ja aloit käydä taas fanaatikkorumbaa.
Ja sehän on niin, että tänne on sallittua liittää ihan mitä tahansa linkkejä autojen testeistä, vaikka ne eivät sinua sisällöltään miellyttäisikään! Ja jos tänne laittaa jonkin linkin autotestiin, niin silloin kommentoidaan kyseistä kirjoitusta, eikä linkin laittajaa.
Niin, saat laittaa vaikka kuinka älyttömiä väitteitä tai linkkejä. Mutta minä myös saan tyrmätä ne varsinkin kun perustelen. Kommentoin kyseistä kirjoitusta kuten näit, sinun vastaus oli selvästi turhautuminen kun aloit epäasiallisesti väittämään fanaatikoksi ja sen jälkeen oletkin ollut täysin kykenemätön mihinkään asiakirjoituksiin vaan valitat vaan sitä kun täällä ei purematta niellä mitä tahansa ihmeväitteitäsi.
Eli sinä valitat edelleen sitä että tyrmäsin väitteen siitä ettei takaveto sopisi tähän autoluokkaan. Taitaa olla sen verran pöyristyttävää että olen suorastaan hullu!
Niin kuten jo kirjoitin, niin minua ei vaan kiinnosta tyhjänpäiväinen väittely aioista joita en koe kiinnostaviksi. En esim. koe kiinnostavaksi väittelyä takavedosta verrattuna etuvetoon, joten miksi minun pitäisi siitä asiasta jatkaa väittelyä kanssasi, vaikka en sinun näkemyksiäsi allekirjoita? Kommentoi siis ihan rauhassa vaan kaikkia linkkejä mitä tänne on joku laittanut, koska sehän tämän palstan tarkoitus juuri on, mutta edelleen painotan, että kommentoi itse linkkejä, äläkä linkin laittajaa.
Ja sehän on niin, että tänne on sallittua liittää ihan mitä tahansa linkkejä autojen testeistä, vaikka ne eivät sinua sisällöltään miellyttäisikään! Ja jos tänne laittaa jonkin linkin autotestiin, niin silloin kommentoidaan kyseistä kirjoitusta, eikä linkin laittajaa.
Ei kai kovin asiantuntevia tai laadukkaita "testejä" nämä Start ja Ajovalo.net ole. Startia tekee pari nuorta kaveria vain omien tuntemusten perusteella. Eiväthän testaa perusteellisesti, vaan enemmän mutu linjalla. Samoin Ajovalo.net on ymmärtääkseni vain yhden tyypin ylläpitämä sivusto. Mielestäni nämä ovat enemmän hupijuttuja kuin varsinaista testausta. Ei kannata vakavasti suhtautua ja pitää jonain faktatietona näitä.
Ne ajovalo.netin koeajot ovat aivan yhtä päteviä kuin vaikkapa tuulilasin koeajot. Tekeehän Tuulilasinkin testit vain yksi henkilö per auto. Tuo ajovalo.netin toimittaja on tehnyt testejä muihinkin lehtiin.
Mitä muuta koeajot ovat kuin toimittajan tuntoja autosta? Mielestäni eivät mitään muuta. Sitäpaitsi Peter Geitel mielestäni tietää jo jotain autoistakin. Kuinkas vanha sinä olet, jos Geitel on mielestäsi nuori?
Uskoisin esim TM:n testeissä testaajina olevan enemmän kuin yksi toimittaja. En tiedä Peter Geitelin ikää, mutta aikoinani Fred Geitel tuli tutuksi Keimolan radan tiimoilta. Itse olen lähempänä kuuttakymmentä kuin viittäkymmentä, jos se niinkuin kiinnostaa. Edelleen olen sitämieltä näistä aiemmin mainitsemistani testeistä, että otan ne vähän huumorin kannalta. Yhtä hyvin sinä tai kuka vaan voi näiden testaajien "testiohjelmalla" tai sen suppeudella alkaa testailla.