Minusta se kyllä on ollut nimenomaan Jaguar ja Land Rover jotka ovat saanet tyrkkiä sitä lappua luukulle vuodesta toiseen. Tappiota tappiota tappiota, omistajat vaihtuu, laatu menee ylös alas.
Minusta se kyllä on ollut nimenomaan Jaguar ja Land Rover jotka ovat saanet tyrkkiä sitä lappua luukulle vuodesta toiseen. Tappiota tappiota tappiota, omistajat vaihtuu, laatu menee ylös alas.
En nyt halua olla mikään palstapoliisi mut keskusteltaisiinko vaihteeksi Subarusta?
Ei käy. Nyt nuijitaan Pajero maanrakoon.
Legacyhan tuli jo sitäpaitsi käsiteltyäkin: Helvetin ruma, siis AIVAN omassa luokassaan tuossa rumuudessa, eikä mitään muttia. Sisätilojenkin suhteen valovuosia perässä muita. Teknisenkin kehitystyön paukut on totaalisen loppu ja kohta lappu luukulla.
Eikä Subaruilla ikinä ole edes mitään jakoa sellaisia helmiä vastaan kuin X-Type...
Kestävämpi S-type esimerkiksi on noin tilastojen valossa kuin bemarin 5-sarja tai E-mersu. Eli aika mallisidonnaista. XF:stä ei luonnollisesti löydy vielä mitään tietoa. Discoveryssa sen sijaan on vikaa piisannut.
En nyt tiedä mistä X-typen tähän keksit. Itseäni ei kyseinen malli kiinnosta pätkääkään, joten kokemuksia siitä ei ole. Ilmeisesti ne vähätkin argumenttisi loppuivat kesken. Mitään vaihtoehtoa discolle ei ole tullut tai vastauksia kysymyksiini. Ei ole eka kerta, kun kanssasi tulee ne tyhjät tynnyrit mieleen.
Mutta jatka vaan. Isukki lainaa varmaan bemariaan huomennakin?
Matti-:
Huomaa, etten ole Pajeron sisustaa pahemin moittinut. Mitä nyt omaan kokemukseen tulee, niin SE-disco vaikutti paremmalta kuin Pajero. Pajeron varustetasoa en muista, mutta siinä oli kaikenlaisia härveleitä kyllä ympätty mukaan, joten ihan karvalakkimallista ei ollut kysymys.
Petos:
Sisätiloista olen sanonut vain, että näyttävät halvoilta ja ne pitää itse kokea. Kyllä sinäkin sen tiedät, haluat vain vääristellä sanomisiani. Ulkonäkö sen sijaan on karsea.
Hyvä, että Matti- toit nuo sisustuksen kuvat! Mielestäni Disco hakkaa Pajeron melko selvästi ainakin kojelaudan olemukseltaan. Täytyy olla melkoinen masokisti, joka näkee Pajeron laadukkammaksi! Toisaalta en tiedä, onko käytettävyys kummassa parempi, mikä on tärkeä asia myöskin!
Hyvä, että Matti- toit nuo sisustuksen kuvat! Mielestäni Disco hakkaa Pajeron melko selvästi ainakin kojelaudan olemukseltaan. Täytyy olla melkoinen masokisti, joka näkee Pajeron laadukkammaksi! Toisaalta en tiedä, onko käytettävyys kummassa parempi, mikä on tärkeä asia myöskin!
Saahan sitä olla mitä mieltä haluaa, eikä makuasioista vaikuta kiistellä . . .
On se tuo 2009 malli jo rantautunut tännekkin, vaikka sivuilla ei tietoja olekkaan päivitetty, niin hinnastossa ne silti olivat oikeilla tiedoilla.
Kuinkas isoja veromuutoksia ne tekivät kun autovero tippui huhtikuun alussa Pajeronkin kohdalla parhaimmillaan 7000
Ei tänne kukaan viitsi näköjään enää Subarusta kirjoittaa, kun muutit ketjun omien projektiesi kinastelu-alueeksi. Ja anna kun arvaan: muiden vikahan se on.
Tuo futishuligaani vertaus putputilta oli itseasiassa oikein osuva, jos rupeaa miettimään futishuligaania.
Eräässäkin koejossa ihmeteltiin kuinka varustellun Shogunin hinnat menevät jo discon alueelle. Shogun on kuulemma niin eri tason auto, että discolle se ei pärjää edes tappiinsa varusteltuna.
Ja Autocarhan on varsin iso ja arvostettu lehti. Samat havainnot toistuvat kyllä muuallakin.
Ne discon joissain medioissa sisustastaan saamaat moitteet liittyvät siihen, että lantikkaa verrakataan aika hanaksti myös citymaastureihin (X5, ML ym.), koska se voi olla niille todellinen vaihtoehto. Työkalumainen Pajero sitä harvemmin on.
Petos:
Voinet itse tarkistaa kuka aloitti sen laajemman jauhamisen discosta. Minä mainitsin discon ainoastaan sivukaneettina kahdella sanana. Matti- rupesi siitä enemmän pölisemään. Kaikki löytyy viestiketjusta pari sivua takaperin.
Jos tänne laitetaan uusien autojen kuvia nimenomaan sen takia että niitä kommentoitaisiin, niin tottakai silloin niitä on oikeus kommentoida. Jos ne kuvat valtaosan mielestä ovat rumia, niin voi voi. Mitään muutahan en uudesta Legacysta ole sanonut, kuin että noiden kuvien perusteella se on susiruma. Sisusta vaikuttaa halvalta, mutta se pitää kokea. Montako kertaa tämä pitää toistaa? Kovasti muistuttaa ajatusmaailmasi eräitä totalitaristisia valtioita niin oikealta kuin vasemmaltakin, jos ei tuollaista kritiikkiä saa esittää.
Mun puolesta keskustelu discosta ja Pajerosta voidaan lopettaa tähän. Mutta kuinka keskustellaan Legacysta, jos edes sen ulkomuodosta ei saa pahaa sanaa sanoa, kun eräs ottaa siitä nokkiinsa.
Jos tänne laitetaan uusien autojen kuvia nimenomaan sen takia että niitä kommentoitaisiin, niin tottakai silloin niitä on oikeus kommentoida. Jos ne kuvat valtaosan mielestä ovat rumia, niin voi voi.
-minusta aika moni sanoi että tyypillistä tuon luokan nykymuotoilua, ei erotu minään karmeana, vaikka voisi olla toki paremmannäköinen. Itse kuulun tähän joukkoon. Muutaman mielestä on menty huonoon suuntaan, ei kehumista. Sinä ja pari muuta on sitten ryöpyttänyt.
Kovasti muistuttaa ajatusmaailmasi eräitä totalitaristisia valtioita niin oikealta kuin vasemmaltakin, jos ei tuollaista kritiikkiä saa esittää.
-en ole sentään futishuligaani. Kritiikin esittämistähän en ole kieltänyt, mutta toivon jotain johdonmukaisuutta kommentointiin.
Jos joku asia ärsyttää, se on sitten ärsytettävä vaikka keulalla olisi mikä merkki. Muuten ei ole mitään uskottavuutta.
Mutta kuinka keskustellaan Legacysta, jos edes sen ulkomuodosta ei saa pahaa sanaa sanoa, kun eräs ottaa siitä nokkiinsa.
-sanoo tyyppi joka aloitti/jatkoi koko kahnauksen koska ei kestänyt matin kritiikkiä discosta. Muiden pitäisi kyllä niellä kiltisti kaikki simpan lapselliset yököttelyt ja taivastelut makuasioista.
Onko kenelläkään mitään tietoa tuleeko automaattia dieseliin? Legacyyn taikka Foresteriin? Tästä löysin huhuja netistä ja eräässä jutussa joku Yamamoto niminen henkilö oli messuilla kertonut automaatin valmistuvan samoihin aikoihin kun 6-vaihteinen manuaali ( Fore ). Mitään ei ole kuulunut, tietäneekö vielä myyjät taikka sisäpiirikään mitään varmaa?
Eräässäkin koejossa ihmeteltiin kuinka varustellun Shogunin hinnat menevät jo discon alueelle. Shogun on kuulemma niin eri tason auto, että discolle se ei pärjää edes tappiinsa varusteltuna.
Ja Autocarhan on varsin iso ja arvostettu lehti. Samat havainnot toistuvat kyllä muuallakin.
Ne discon joissain medioissa sisustastaan saamaat moitteet liittyvät siihen, että lantikkaa verrakataan aika hanaksti myös citymaastureihin (X5, ML ym.), koska se voi olla niille todellinen vaihtoehto. Työkalumainen Pajero sitä harvemmin on.
Petos:
Voinet itse tarkistaa kuka aloitti sen laajemman jauhamisen discosta. Minä mainitsin discon ainoastaan sivukaneettina kahdella sanana. Matti- rupesi siitä enemmän pölisemään. Kaikki löytyy viestiketjusta pari sivua takaperin.
Simppa se jaksaa höpöttää. En viitsi enää jatkaa Subaru topikin pilausta kovin paljoa, mutta aika monessa koeajossa sanotaan juuri päinvastaista sisätiloista mitä sinun linkittämissäsi. Brittien koeajot varmaan ovat vähän kotiinpäin vetäviä tuossa asiassa muutenkin, kun Land Rover alkujaan sieltä on.
Citymaasturien ero ei ole suuri itse varustelussa, laadussa ja sen sellaisessa. Lähinnä ero on kyydissä ja ajettavuudessa kun ei tarvitse tehdä mitään kompromissejä maasto-maantieominaisuuksien väliltä. Ei Pajeroa lueta missään muualla mihinkään työkoneiden joukoon, muuta kuin tuo meluisa dieselmalli sai sitä väitöstä useissa testeissä tietystä syystä. Edellisessä TM:n vertailussa missä Pajerokin oli mukana, oli myös Mersun ML ja Jeep GC. Tosin taitaa olla, että kaikkien autojen mallit ovat edellistä sukupolvea, kun TM ei ole niitä vertaillut aikoihin, paitsi ML taisi olla nyt vasta jossain varsin tuoreessa testissä.
Minä kommentoin vain, sinä olit se joka alkoi siitä nostamaan enemmän keskustelua, ottamalla Pajeronkin mukaan, vaikka siitä ei ollut puhetta.
-en ole sentään futishuligaani. Kritiikin esittämistähän en ole kieltänyt, mutta toivon jotain johdonmukaisuutta kommentointiin.
Jos joku asia ärsyttää, se on sitten ärsytettävä vaikka keulalla olisi mikä merkki. Muuten ei ole mitään uskottavuutta.
No missä oikeassa saman luokan maasturissa sisusta on hienompi kuin discossa? Kerro toki, kun tuollaisia väitteitä esität. Sittareissa toki on hienompia sisustoja, mutta maasturiluokasta et tuota parempaa löydä. Jos et itsekään pysty esittämään vaihtoehtoa discon sisustukselle, niin turha mennä puhumaan johdonmukaisuuksista. Taisit sitäpaitsi sanoa, että et ole edes istunut em. lantikassa.
Jos joku tänne linkittää kuvia uudesta autosta ja sitä kautta kysyy mielipiteitä, niin totta helvetissä niitä saa myös silloin esittää. Ja mitä tuohon Legacyyn tulee, niin menepä huviksesi vaikka netistä katsomaan, miten niitä ensiesittelykuvia on kommentoitu. Se on voittopuolisen negatiivista. Toki sinä tuonkin varmaan kiellät Subaru-kiimassasi, kun merkistä ei minkäänlaista kritiikkiä saa esittää. Ja jos se sinun mielestäsi on ok näköinen, niin miksi ihmeessä muiden mielipiteet hetkauttavat. Itsellehän se auto ostetaan, ja muotoilu jakaa aina mielipiteitä.
Minä en discosta jauhamista aloittanut. Piste. Mainitsin sen kahdella sanalla. Matti- kirjoitti pitemmän viestin discosta, johon vastasin. Eli kuka aloitti ja mitä? Tokihan voit itsekin tuon tarkistaa.
Matti-:
Noissa premium city-maastureissa nyt vaan on voittopuolisesti hienommat sisusta kuin oikeissa maastureissa. Se nyt vielä puuttuisi, että väittäisit vaikka sen Pajeron tai Land Cruiserin olevan millään mittapuulla samalla tasolla esimerkiksi Q7:kan tai ML:n kanssa. Ei siihen kykene discokaan tällä nykymallilla. Faceliftin jälkeen katsotaan uudestaan.
Jos nyt luet englanninkielisiä testejä Pajerosta, niin samat työkonemaisuudesta kertovat termit nousevat esiin testistä toiseen. Mielestäni tässä Fifthgearin testissä on mitä oivallisimmin ymmäretty Pajeron laatu. Tuotteena se ei todellakaan ole huono, kunhan siihen asennoituu oikein:
There's lots to like about the Shogun, and it certainly deserves to be high on the list for anyone seeking an uncomplaining old-fashioned mud-plugger. But don't whatever you do buy one thinking that it can hold a flame to the crop of modern "soft-roaders" in terms of driving manners or refinement.
The Shogun has gone back to basics - it's not even trying to be a trendy SUV any more. A useful working vehicle, but not an accomplished all-rounder.
Samat mielipiteet toistuvat isoista lehdistä toisiin. Voit toki itsekin katsoa. Raskaaseen maastokäyttöön loistava valinta, mutta arkiajoon ei rahkeet kovin hyvin riitä. Pieni facelift ei tuota mihinkään muuta, vaikka dieseliä saataisiinkin hiljaisemmaksi.
Tämän otsikon alla oli toiveissa keskustella uudesta Subaru Legacystä, tai edes jotenkin sitä sivuavasta asiasta. Ketjun aloittajana olen "oikeutettu" toivomaan pysymistä aiheessa?
Otan tuolta edeltä uusintana:
Onko kenelläkään mitään tietoa tuleeko automaattia dieseliin? Legacyyn taikka Foresteriin? Tästä löysin huhuja netistä ja eräässä jutussa joku Yamamoto niminen henkilö oli messuilla kertonut automaatin valmistuvan samoihin aikoihin kun 6-vaihteinen manuaali ( Fore ). Mitään ei ole kuulunut, tietäneekö vielä myyjät taikka sisäpiirikään mitään varmaa?
Hienoa jos tulee. Päästään vanhan Legacyn akilleenkantapäästä eroon. Oliko huhuja, että minkälainen automaattilaatikko? Firman omaa tuotetta vaiko ostoloota?
Jenkki foorumeilla huhuttiin CVT:stä myös dieseliin, mutta ainakaan vielä mitään virallista asiasta ei ole. CVT on nettijuttujen mukaan kehitetty yhteistyössä (Toyota ? ) toisen valmistajan kanssa. Tuota toisaalta ihmettelen, kun Subaru käyttää tunnetusti bokseri moottoria, joten taitaa olla yhteistä vain joku osa tuolla CVT laatikon sisuksissa ?
Kyllä kai se Subarun 5AT on aivan hyvä automaatti? Minulle kyllä kelpaisi dieseliin manuaalin sijasta. Toisaalta, minun filosofialla usein huonokin automaatti on parempi kuin manuaali. Juuri käyttötarkoitus syistä.
Lainauksia lukemistani jutuista:
A five-speed manual transmission was designed specifically for use with the diesel in Europe but is not likely to be offered in North America. Rather, the U.S. must wait for an automatic transmission that is under development; it will likely be the only option on this side of the ocean. Europe will also get the automatic transmission as an option when it is ready in about two years, says Hirofumi Senoo, Fuji Heavy Industries general manager of the Subaru Test and Development Center in Europe.
Toisaalla:
The U.S. diesel also will have to work with an automatic transmission, which demands additional power. And to get through U.S. emissions testing, Subaru must add the latest-technology piezoelectric fuel injectors. Expect the U.S. diesel engine to produce about 175 horsepower versus the 148-hp European version.
Joten hyvin Amerikkavetoisesti taitaa Diesel Automaatin kehittely sujua? Ja nyt, kun US ei olekkaan enää niin kiinnostunut dieselistä...
Missä olen väittänyt ettei niissä ole hienot sisustat ? Ei ne samantasoiset niiden kanssa olekkaan. Yrität vain kokoajan tehdä jotain älytöntä luokkaeroa tyyliin vain Discossa on hieno sisuta, kaikki muut ovat työkaluja ja se on roskaväite. Ei Pajeron tai Land Cruiserin kaltaiset autot ole pelkästään työkaluja ja ei sellaisia pidä väittää jossei se perustu mihinkään faktaan, vaikka kuinka olet LandRover Jaguar fanatismin vallassa. Discon sisusta on täysin samaa tasoa kuin muidenkin maasturien sisusta, sillä erotuksella, että se on hieman isompi perää kohden nousevasta katosta johtuen.
FifthGear edelleen käsitteli sitä vanhaa dieselmallia ja et tunnu uskovan, ettei muissa malleissa ole samaa työkalumaisuutta.
No missä oikeassa saman luokan maasturissa sisusta on hienompi kuin discossa? Kerro toki, kun tuollaisia väitteitä esität.
-kun ei voisi vähempää kiinnostaa, enkä ole mitenkään kommentoinut diskon sisustaa.
Johdonmukaisuudella tarkoitan sitä, miten suhtaudut subarun ominaisuuksiin, verrattuna kilpailijoiden.
Onhan herranjumala pahemmankinnäköisiä autoja, mikset ole niiden kimpussa?
Jos joku tänne linkittää kuvia uudesta autosta ja sitä kautta kysyy mielipiteitä, niin totta helvetissä niitä saa myös silloin esittää.
-mikset siis vain esitä niinkuin muutkin ovat tehneet: ihan rakentavaan sävyyn vastaus, vaikka negatiivinenkin, ja thats it. Miksi noita sisusmuovejakin pitää käydä joka toisessa ketjussa läpi, ja voivoitella? kaikki muut ymmärtävät tämän subarun politiikan niiden suhteen, ja ovat asian kanssa ok, vaikkeivat tykkäisikään.
Minullakin on omat autoni joita pidän helkutin rumina, mutta ei sitä ole mitään järkeä täällä rummuttaa ja hokea.
Ei siitä mitään järkevää synny. Mutta niinhän futishuligaanikaan ei ole kiinnostunut itse futiksesta, vaan haluaa vain kinastelua ja tappelua sen varjolla.
Kyllä nuo sinun esim. BMW ja subaru-inhoiset asenteesi vähintään rivienvälistä pilkistää, ja on tuo huomattu muidenkin toimesta, kuten putputin, individualin, boxerdieselin. Laittaisit vähän jäitä hattuun.
En minäkään ole pahaa sanaa sanonut Jaguarista.
Ja mitä tuohon Legacyyn tulee, niin menepä huviksesi vaikka netistä katsomaan, miten niitä ensiesittelykuvia on kommentoitu. Se on voittopuolisen negatiivista.
-ei se monen mielestä erotu pahasti samankaltaisista kuten camryt, accordit, avensikset, hyundait jnejne. Mikset niitä ole kauhistelemassa?
Tuo negatiivinen kommentointi johtuu myös suurelta osin siitä, että edeltäjä on ollut varsin pidetty mitä tulee ulkonäköön. Tottakai silloin pettymys on suuri, ja harmissaan ihmiset sitten kirjoittelee kritiikkiä.
Monelta unohtuu kuitenkin silloin se suhteellisuus minkä näköinen se on kilpailijoihin verrattuna.
Ja jos se sinun mielestäsi on ok näköinen, niin miksi ihmeessä muiden mielipiteet hetkauttavat.
-ei ne hetkauttakkaan. Eikä se edes ole ok näköinen mielestäni, mutta ei se ole niin järkytys verrattuna muihin kuin itse rummutat.
Minä en discosta jauhamista aloittanut. Piste. Mainitsin sen kahdella sanalla. Matti- kirjoitti pitemmän viestin discosta, johon vastasin. Eli kuka aloitti ja mitä? Tokihan voit itsekin tuon tarkistaa.
-aloitit tai jatkoit, aivan sama. ei tuollaista viestiryöppyä synny vain matin- takia. Jo on kumma ettet mitään vastuuta voi ottaa tuosta sekoilusta, ja kaikki on aina muiden vika.
Tiesit kyllä hyvin että niin käy, jos alat matin kanssa maastureista jankkamaan, mutta ilmeisesti sopi tavoitteisiisi.
Niin, muuten vaan suosittelin tuolla toisessa ketjussa 5-sarjan koeajamista ja useissakin muissakin ketjuissa olen bemaria suosittanut. Toki voit tästäkin vängätä, mutta ne viestit lienevät vielä jossakin tallessa josta niidä voidaan tarkistella. Olen myös kehunut bemaria useampaan otteeseen, en kaikista vähiten Miniä. Esimerkiksi PutPutin mukaan olin vuorotellen Mini-fanaatikko ja toisena päivänä haukuin sitä häneen mielestään syyttä suotta. Sitä kun voi samassa autossa olla sekä hyviä että huonoja puolia BMW mukaanlukien. Se ilmeisesti riittää BMW-vihaksi jos ei jotain BMW:n mallia pidä luokkajohtajana...
Ja mitä tuohon Subaruun tulee, niin tuon luokan sisältä ei minun silmääni rumempaa löydy. Superb ei tosin jää kovin kauaksi. Ja luulen, että aika moni on kanssani samaa mieltä. Ja nuo sinun listaamasi autot ovat ihan tavallisen näköisiä peruskulkineita, miksi niitä moittisin. Nettisaiteillakin ulkomuoto on saanut varsin tyrmäävän vastaanoton, jota tuskin sinäkää kiistät. Vanha Legacy ei millään selitä sitä. Mutta makunsa kullakin. Jos joku tuon ulkomuodosta tykkää, ei se ole minulta pois.
Sisutusmuovitkin olen tämän uuden Legacyn johdosta ottanut esiin useammin vain ja ainoastaan sen takia, että sinä jaksat niistä jauhaa. En ole niitä vielä arvostellut muiden kuin kuvien perusteella.
Minun puolestani voit laukoa mielipiteesi Jaguarista ihan vapaasti, olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. Sananvapaus on kiva asia, vaikka sinä et sitä näytä sisäistäneen.
Ja nimenomaan Matti- ja minä tässsä ollaan discosta ja Pajerosta vaihdettu mielipiteitä. Ei viestiketjut tyhjästä synny, joten "osavastuussa" olemme molemmat. Mitä itse kirjoituksiin tulee, niin Matti osaa sentää kirjoittaa asiallisesti eikä mene henkilöön. Tiedän, että tuon sinun futishuligaanivertailun jälkeen olen itse syyllistynyt aivan samaan. Mutta jos sinun mielestäsi on mustamaalausta arvostella auton ulkonäköä, niin tuskin asiallisempikaan keskustelu onnistuu.
Boxerdiesel:
Tuo subarun viisivaihteinenkin syö aika tavalla suorituskykyä. Kulutusta toki laskee ja parempi kuin se ikivanha nelipykäläinen.
Mitä tuohon Subarun ilmoitukseen tulee, että jenkkeihin tarvitaan tehokkaampi kone automaatin takia, kuulostaa aika huonolta. nykyaikainen automaattihan ei juurikaan suorituskykyä syö. Uskon tosin, että nyt saadaan nykyaikainen laatikko.
Matti-:
Käsittääkseni tuossa faceliftissä ei Pajeroon tulee mitään muuta merkittävää kuin koneuudistus. Se ei vielä yksinkertaisesti riitä ja konetta lukuunottamatta nuo arviot ovat edelleenkin paikkaansapitäviä ja tuskin ne tämän faeliftin myötä suuresti muuttuvat. Ei se mitsun bensakonekaan riitä Pajeroa miksikään luxusautoksi muuttamaan, ei tosiaan.
Ja mitä itse discoon tulee, niin ei sen sisusta niin huikeasti ole muita edellä. Sen sijaan siinä on tukku muita ominaisuuksia (äänieristys, ajettavuus, vaihteisto, kone jne.), jotka tekevät siitä varsin selvän luokkajohtajan, jos etsii maasturia sekä kadulle että maastoon. Laiskahan se on suuren painon johdosta, kun ei tuota V8-konetta suomessa kannata ruksata älyttömän hinnan ja kulutuksen takia. Faceliftin yhteydessä saadaan noihinkin puutoksiin helpotusta.
Itse merkeistä olen sitä mieltä, että disco on reippaasti kiinnostavin lantikka. Esimerkiksi RR Sport ei jotenkin iske. Jaguarinkin kohdalla puolet mallistosta on oikein onnistuneita, kun taas X-type ei sytytä yhtää ja XJ rupeaa sekin olemaan vanhentunut. Onneksi XJ:lle saadaa seuraaja jo tämän vuoden puolella, ja se seuraajakin on alumiinirakenteinen.
Vuorotellen olen ollut erimerkkejä kannattava fanaatikko ja sitten taas toisena päivänä niitä mustamaalaava provoilija. Esimerkiksi moni minua syytti volkkarivihaajaksi arvosteltuani pumppusuutindieseleitä, kunnes sain kuulla olevani VAG-fanaatikko. Minin kohdalla toistui sama kuvio.
Niin, muuten vaan suosittelin tuolla toisessa ketjussa 5-sarjan koeajamista ja useissakin muissakin ketjuissa olen bemaria suosittanut. Toki voit tästäkin vängätä, mutta ne viestit lienevät vielä jossakin tallessa josta niidä voidaan tarkistella.
-kuten kaikki BMW:n vastaiset lukuisat juttusikin löytyy tuolta jostain.
Kauheaa selitystä, jota ei joku vitossarjan suositteleminen paljon hetkauta. Pidät muita näköjään aivan tyhminä.
Ja nuo sinun listaamasi autot ovat ihan tavallisen näköisiä peruskulkineita, miksi niitä moittisin. Nettisaiteillakin ulkomuoto on saanut varsin tyrmäävän vastaanoton, jota tuskin sinäkää kiistät. Vanha Legacy ei millään selitä sitä.
-valehtele, vääristele, ja pullistele asioita aivan sikana kuten tapohisi kuuluu. Minuun ei uppoa tuo -nimenomaan on suurella joukolla ja kuvien kanssa vertailtu ja todettu että Legacy näyttää aivan samalta pullamössöltö kuin monet kilpailijatkin.
Sisutusmuovitkin olen tämän uuden Legacyn johdosta ottanut esiin useammin vain ja ainoastaan sen takia, että sinä jaksat niistä jauhaa. En ole niitä vielä arvostellut muiden kuin kuvien perusteella.
-ai tämäkin on minun vika!!!? voi jeesus, nimenomaan minua nuo ei hetkauta suuntaan eikä toiseen, ja olen autosta riippumatta ollut aina kiinnostunut aivan muista asioista. Etkä toki ole lukuisia kertoja ollut itkemässä eri ketjuissa imprezan, tribecan, ja kaikkien Subaruiden ohjaamoista. Saa tietysti olla mutta on naurettavaa että sinä niitä arvostelet suurimpaan ääneen, ja samalla sinun suosikit joissa nuo sisusta asiat eivät ole sen paremmin, ovat ihan ok.
Sinuakin alkaisi varmasti ottamaan päähän esim. jatkuva corveten sisustan haukkuminen ( vaikka se olisi tottakin ) sillä osaaminen ja panostus on ihan muissa asioissa.
Minun puolestani voit laukoa mielipiteesi Jaguarista ihan vapaasti, olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia.
-enpä viitsi alentua tasollesi, repisit vain pelihoususi.
Jaguarista saisi kieltämättä kaikkea paskaa esille jos kääntäisi tapasi mukaan joka kiven.
Sananvapaus on kiva asia, vaikka sinä et sitä näytä sisäistäneen.
-joojoo, samaa blaablaata hoet koko ajan. En ole edelleenkään sanonut ettekö saisi kritisoida.
Ja nimenomaan Matti- ja minä tässsä ollaan discosta ja Pajerosta vaihdettu mielipiteitä. Ei viestiketjut tyhjästä synny, joten "osavastuussa" olemme molemmat. Mitä itse kirjoituksiin tulee, niin Matti osaa sentää kirjoittaa asiallisesti eikä mene henkilöön. Tiedän, että tuon sinun futishuligaanivertailun jälkeen olen itse syyllistynyt aivan samaan. Mutta jos sinun mielestäsi on mustamaalausta arvostella auton ulkonäköä, niin tuskin asiallisempikaan keskustelu onnistuu.
-kiemurtele vaan, mutta aivan sama. Ja Pidä hauskaa, ja onnea tuleviin projekteihin.
Eiköhän tämä uudet-autot- osio ollut tällä erää osaltani tässä.
Tulee siihen Pajeroon koneuudistuksen lisäksi sisustan roima äänieristyksen parannus, meluero oli kerrottu desibeleinäkin jossain, ja se oli varsin merkittävä pudotus, en nyt vain enää löytänyt sitä. Eli mm. ikkunat ovat selvästi vahvemmat tuulen ja sen sellaisen melun kitkemiseksi, sekä vähän joka paikkaan on laitettu lisä-äänieristeitä kaikkien muidenkin melunaiheuttajien poistamiseksi, kuten regnasmelu ja alustan mahdolliset äänet. Eli tämän vuoksi ainoastaan dieselmalli ei hiljene ,vaan myös bensamalli. Jotain tällaisia pieniä päivityksiä ja korjauksia sinne tänne. Sisustaan tuli uusia materiaaleja ja uusia värivaihtoehtoja sekä ulos että sisälle. Uusi etumaski. Ja varusteitakin päivitettiin. Eli siihen tuli sinne tänne pieniä korjauksia, mutta ei se yhtä merkittävä uudistus ole kuin Discon vastaava.
Voi voi teidän kanssa - pyhä lehmä vie taas mennessään.
Kaikenlaisista detailjeista voi väitellä maailman tappiin. Onhan se kiva, että on monenlaisia autoja, joista valita se mikä eniten miellyttää. Onneksi kaikkien ei tarvitse ajaa Ladalla
Corveten sisustaa saa minun puolestani mollata juuri niin paljon kuin haluaa. Se on aivan karsean halpa, eikä se siitä muuksi muutu. Corvetessa tuota sisustan halpuutta kompensoi hinta, joka on puolet siitä mitä esimerkiksi Italialaisilla vastaavilla kulkineilla. Ainoa joka pistää hinnassa hanttiin on GT-R. Siltikin se on törkyhalpa toteutus ja suurin syy miksei vetteä tähän talouteen tullut edellisellä autonvaihtokierroksella.
Ja mitä tuohon Subaruun tulee, niin Subaruissa pääosin on aika halvat sisustat. Nykyisestä Legacysta en ole sanonut mitään, sillä sen sisusta on ihan asiallinen. Perus-Impreza on kuitenkin perheauto, joten sisustusrintamalla siltä voidaan odottaa enemmän. Tribecassakin sisusta on ihan asiallinen jos valitsee vertailukohteet oikein, eli jenkkimöhköt, joita ei täällä Jeepiä lukuunottamatta myydä. Foresterilta ja Imprezalta olisi kuitenkin lupa odottaa enemmän, kun niitä vertaillaan kilpaileviin tuotteisiin.
Ja niitä bemariviestejä voit tosiaan kaivaa esiin. Esimerkiksi 5-sarjaa olen sanonut useamminkin mainioksi autoksi. Muotoiluun olen lähinnä ottanut kantaa ja joskus provosoitunut Puputin viesteistä. Mutta lyö pöytään vaan niitä, joissa bemaria niin tolkuttomasti haukutaan.
Legacyn muotoilun vastaanotto nyt vaan on ollut ainakin Euroopassa pääosin negatiivinen. Joku kirjoitti jenkkifoorumilla, että keulamaski näyttää aika paljon Sebringiltä, mikä itseasiassa pitää paikkansa. Sebring on kyllä sekin todella omituisen näköinen. Sisarmalli Avenger on parempi. Mutta ei se minulta ole pois jos joku tuosta muotoilusta tykkää, eikä se ole sinulta pois jos joku ei siitä tykkää. Outbackissa nuo lokasuojanpullistukset eivät onneksi ole aivan yhtä karmaisevat.
Ne Camryt, Accordit, Avensikset ja huihait ovat ihan asiallisesti muotoiltuja laitteita. Jos se sinun mielestäsi on vääristelyä, niin olkoot. Jos nyt joku ei tiedä, niin Camry näyttää tältä:
Eipä tuokaan pahalta näytä lainkaan jos ei nyt mitenkään erityisesti säväytäkään. Subaru ei näytä noiden autojen kanssa samalta tai ole muotoiltu samasta mössöstä. Se on varma. Edellinen Legacy meni tuohon muottiin, eli perusasiallisesti muotoiltu. Positiivinen puoli toki on se, että Legacy ainakin erottuu jos ei muuta.
Corveten sisustaa saa minun puolestani mollata juuri niin paljon kuin haluaa. Se on aivan karsean halpa, eikä se siitä muuksi muutu. Corvetessa tuota sisustan halpuutta kompensoi hinta, joka on puolet siitä mitä esimerkiksi Italialaisilla vastaavilla kulkineilla.
Nimenomaan on muuksi muuttunt. Ja jo kauan sitten. Vuoden 2008 'vette on aika ok sisustaltaan. Ei mikään laadun ylistys, mutta ei karsean halpakaan. Ehkä vähän vielä karu stereon ja ilmastoinnin alueen osalta. Mutta saatavissa myös nahalla päällystetyllä kojelaudallakin ym.
Minusta joku SLK 55 AMG ei missään tapauksessa Corvetteä hirveästi ylitä.
Ei tässä ole kukaan hakenutkaan Discoverya 'vastaavia' autoja. Eihän nuo 'vastaavuudet' muutenkaan mene mitenkään yksi yhteen, niin paljon eroja maastureissa on. Moni pienempikokoinen etenee paaaaljon paremmin suuressa osassa maastotyyppejä kuin Discovery, ja ovat jopa sitä halvempia sisustaltaan. Moni taas on lähes yhtä hyvä hyvin monessa suhteessa maastossa (puhumattakaan kun puhutaan autoista joissa katurenkaat) mutta aivan eri luokkaa sisustaltaan ja etenkin ajettavuudeltaan tiestöllä ajaessa.
Kuten laittamassani videopätkissä näkyi, ei Pajero häpeä lainkaan sisustukseltaan. Enkä usko että eroa on juurikaan tiestöllä ajaessa, Discon aktiivijousituksesta huolimatta. Ja Pajeron alustassa on muita plussapuolia. Ikivanhassa videopätkässä jopa vanhalla pikkudieselillä varustettu Touareg löi monessa suhteessa Discon täysin, ja se on jo uudistunut sen jälkeen kauan sitten. Eikä Discon ajettavuutta todellakaan ylistetty.
Minusta edellen Disco on aika hyvä auto ja etenkin konseptiltaan erittäin hyvä 'innovaatio'. Jos se olisi pienempi ja kevyempi, sekä luotettavampi niin se olisi aika vehje. Ainoa 'oikea' maasturi joka minuun iskee, mutta ei se silti sitä tarkoita etteivät muut olisi kovia pelejä.
Jopa joku Hummer H3 on kova paketti siihen nähden hyvin monelle, vaikka harva sellaisella kehtaisikaan ajaa. Discoveryssä taas on vähän päinvastoin niin että moni pyrkii nähdyksi sellaisessa eli se on haluttu mutta käytännössä se ei täytä juurikaan tarpeita (kokonsa ja kulujen osalta, konseptihan siinä on aika hieno).
Hummer H3 nyt on aivan erilainen auto kuin disco. Kohta sieltä varmaan tulee se Aygo.
Tuo sisusta tosiaan on halvahko verrattuna moneen citymaasturiin. Kesällä siihenkin pitäisi saada muutos, sillä ainakin kuvissa tuo discon uusi sisusta on ihan asiallinen. Pidän kuitenkin kantani siitä, että Pajerossa sisusta on hieman halvempi. Ei paljoa, mutta jonkun verran.
Oletko PutPut ajanut noita maantiellä. Eroa on oikeasti aika huimasti. Disco on hiljaisempi (koko äänirepertuaariltaan), mukavampi ja parempi ajaa. Ja aika selvällä marginaalilla. Ilmeisesti et ole noita ajanut, koska puhut uskomuksista.
Disco oli selvästi hiljaisempi . . . Sisustan halpuus riippuu varustetasosta, luxusmalleissa materiaalit ovat täysin asiallisia. Halvemmissa ja keskitason malleissa saisi laatuvaikutelmaa hieman ehkä parantaa.
Disco oli selvästi hiljaisempi . . . Sisustan halpuus riippuu varustetasosta, luxusmalleissa materiaalit ovat täysin asiallisia. Halvemmissa ja keskitason malleissa saisi laatuvaikutelmaa hieman ehkä parantaa.
Voin olla väärässäkin, mutta uskon, ettei Pajero tällä pikku-faceliftillä pääse discon melutasoon. Korostan, että uskon. Varmasti se kuitenkin selvästi hiljaisempi on.
Simppa on taas päässyt hiukan väittelyn makuun, pitkästä aikaa..
Mutta pikkukommentti tuosta Discosta ja kumppaneista, kun tuon luokan autoa aikanaan olin ostamassa. Tarvitsin kunnon maasto- ja veto-ominaisuuksia mökin rakennukseen. Pajero oli vielä vanha korinen, joten en edes koeajanut sitä. Valintani tein Land Cruiserin ja Discon välillä ja kun jutteli Discon omistajien kanssa, ei tarvinnut harkitakkaan kyseistä pommia. Auto ei toimi kunnolla kesälläkään, mutta viimeistään talvi saa sen yleensä kokonaan sekaisin ja huolto ei edes osaa noita korjata.
En ymmärrä kuka ostaa tuollaisen auton sen hyvien maantieominaisuuksien takia, siihen on miljoona kertaa parempia autoja. Maastossa taas luotettavuus ja osien vankka rakenne on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, miten soitat hinausauton keskelle suota tai kalliota?
On totta että Land Cruiseristakin tulee mieleen lähinnä jokin pora räkättävän dieselin, Hiacesta suoraan otetun starttimoottorin ja tunnottoman ohjauksen takia, mutta kyllä tuolla matkaa silti taittaa ja melu on tasanopeudella suht alhainen. Mutta mikä tärkeintä, maastossa ei tarvitse koko ajan pelätä että tuo hajoaa tai elektroniikka sekoaa.
Eli ääni täältä ehdottomasti Pajerolle, jos tuollaista autoa oikeasti tarvitsee. Jos ei tarvitse, markkinoilta löytyy miljoona kertaa parempia ratkaisuja kuin panssarivaunun painoinen ja Ladan luotettavuudella höystetty Disco. Eli Simpalle käyttönnön esimerkkejä, kunnon maastureista Pajero tai Land Cruiser, muuten vaikkapa Volkkarin Touareg, joka on yllättävan hyvä myös maastossa (tosin sen suojaus on huono, joten sen rikkoo sinne äärimmäisen helposti, jos ei teetä lisäsuojausta). Onapahan sitten varmaan kaikessa parempi auto kuin Disco äärimmäisiä maasto-ominaisuuksia lukuunottamatta.
Minusta se kyllä on ollut nimenomaan Jaguar ja Land Rover jotka ovat saanet tyrkkiä sitä lappua luukulle vuodesta toiseen. Tappiota tappiota tappiota, omistajat vaihtuu, laatu menee ylös alas.
Matti-:
Milloin se laatu ylös on mennyt?
petos:
Eikä Subaruilla ikinä ole edes mitään jakoa sellaisia helmiä vastaan kuin X-Type...
Kestävämpi S-type esimerkiksi on noin tilastojen valossa kuin bemarin 5-sarja tai E-mersu. Eli aika mallisidonnaista. XF:stä ei luonnollisesti löydy vielä mitään tietoa. Discoveryssa sen sijaan on vikaa piisannut.
En nyt tiedä mistä X-typen tähän keksit. Itseäni ei kyseinen malli kiinnosta pätkääkään, joten kokemuksia siitä ei ole. Ilmeisesti ne vähätkin argumenttisi loppuivat kesken. Mitään vaihtoehtoa discolle ei ole tullut tai vastauksia kysymyksiini. Ei ole eka kerta, kun kanssasi tulee ne tyhjät tynnyrit mieleen.
Mutta jatka vaan. Isukki lainaa varmaan bemariaan huomennakin?
Matti-:
Huomaa, etten ole Pajeron sisustaa pahemin moittinut. Mitä nyt omaan kokemukseen tulee, niin SE-disco vaikutti paremmalta kuin Pajero. Pajeron varustetasoa en muista, mutta siinä oli kaikenlaisia härveleitä kyllä ympätty mukaan, joten ihan karvalakkimallista ei ollut kysymys.
Petos:
Sisätiloista olen sanonut vain, että näyttävät halvoilta ja ne pitää itse kokea. Kyllä sinäkin sen tiedät, haluat vain vääristellä sanomisiani. Ulkonäkö sen sijaan on karsea.
Hyvä, että Matti- toit nuo sisustuksen kuvat! Mielestäni Disco hakkaa Pajeron melko selvästi ainakin kojelaudan olemukseltaan. Täytyy olla melkoinen masokisti, joka näkee Pajeron laadukkammaksi! Toisaalta en tiedä, onko käytettävyys kummassa parempi, mikä on tärkeä asia myöskin!
Nasse:
Saahan sitä olla mitä mieltä haluaa, eikä makuasioista vaikuta kiistellä . . .
On se tuo 2009 malli jo rantautunut tännekkin, vaikka sivuilla ei tietoja olekkaan päivitetty, niin hinnastossa ne silti olivat oikeilla tiedoilla.
Kuinkas isoja veromuutoksia ne tekivät kun autovero tippui huhtikuun alussa Pajeronkin kohdalla parhaimmillaan 7000
http://distributor-finland-pictures.javacl2.inpact.nl//6A496405-01509A2C-C0A8013D-A6585083.pdf
Intense mallin hinta laski peräti 8 000 tähän päivitettyyn malliin. Johtuneeko tuo osittain myös pienentyneestä CO2 lukemasta.
simppa:
joopa joo. Ei ole jäänyt huomaamatta.
Mutta onneksi olkoon, kamppanja succesful!
Ei tänne kukaan viitsi näköjään enää Subarusta kirjoittaa, kun muutit ketjun omien projektiesi kinastelu-alueeksi. Ja anna kun arvaan: muiden vikahan se on.
Tuo futishuligaani vertaus putputilta oli itseasiassa oikein osuva, jos rupeaa miettimään futishuligaania.
Nojoo, reipas valtaosa lehdistöstä on kyllä samaa mieltä sisustoista jos mitsua vertaa discoon. Esimerkiksi Autocarin kirjoitus:
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Mitsubishi-Shogun-3.2-Di-D-Elegance-Auto/223637/
"Shogun's well-equipped; material quality's poor"
ja toisessa koeajossa:
Classier cabin, but it's still no Discovery
Eräässäkin koejossa ihmeteltiin kuinka varustellun Shogunin hinnat menevät jo discon alueelle. Shogun on kuulemma niin eri tason auto, että discolle se ei pärjää edes tappiinsa varusteltuna.
Ja Autocarhan on varsin iso ja arvostettu lehti. Samat havainnot toistuvat kyllä muuallakin.
Ne discon joissain medioissa sisustastaan saamaat moitteet liittyvät siihen, että lantikkaa verrakataan aika hanaksti myös citymaastureihin (X5, ML ym.), koska se voi olla niille todellinen vaihtoehto. Työkalumainen Pajero sitä harvemmin on.
Petos:
Voinet itse tarkistaa kuka aloitti sen laajemman jauhamisen discosta. Minä mainitsin discon ainoastaan sivukaneettina kahdella sanana. Matti- rupesi siitä enemmän pölisemään. Kaikki löytyy viestiketjusta pari sivua takaperin.
Jos tänne laitetaan uusien autojen kuvia nimenomaan sen takia että niitä kommentoitaisiin, niin tottakai silloin niitä on oikeus kommentoida. Jos ne kuvat valtaosan mielestä ovat rumia, niin voi voi. Mitään muutahan en uudesta Legacysta ole sanonut, kuin että noiden kuvien perusteella se on susiruma. Sisusta vaikuttaa halvalta, mutta se pitää kokea. Montako kertaa tämä pitää toistaa? Kovasti muistuttaa ajatusmaailmasi eräitä totalitaristisia valtioita niin oikealta kuin vasemmaltakin, jos ei tuollaista kritiikkiä saa esittää.
Mun puolesta keskustelu discosta ja Pajerosta voidaan lopettaa tähän. Mutta kuinka keskustellaan Legacysta, jos edes sen ulkomuodosta ei saa pahaa sanaa sanoa, kun eräs ottaa siitä nokkiinsa.
simppa:
Back to topic ->
Onko kenelläkään mitään tietoa tuleeko automaattia dieseliin? Legacyyn taikka Foresteriin? Tästä löysin huhuja netistä ja eräässä jutussa joku Yamamoto niminen henkilö oli messuilla kertonut automaatin valmistuvan samoihin aikoihin kun 6-vaihteinen manuaali ( Fore ). Mitään ei ole kuulunut, tietäneekö vielä myyjät taikka sisäpiirikään mitään varmaa?
EU speksattua Legacy esittelyä odotellessa.
simppa:
Simppa se jaksaa höpöttää. En viitsi enää jatkaa Subaru topikin pilausta kovin paljoa, mutta aika monessa koeajossa sanotaan juuri päinvastaista sisätiloista mitä sinun linkittämissäsi. Brittien koeajot varmaan ovat vähän kotiinpäin vetäviä tuossa asiassa muutenkin, kun Land Rover alkujaan sieltä on.
Citymaasturien ero ei ole suuri itse varustelussa, laadussa ja sen sellaisessa. Lähinnä ero on kyydissä ja ajettavuudessa kun ei tarvitse tehdä mitään kompromissejä maasto-maantieominaisuuksien väliltä. Ei Pajeroa lueta missään muualla mihinkään työkoneiden joukoon, muuta kuin tuo meluisa dieselmalli sai sitä väitöstä useissa testeissä tietystä syystä. Edellisessä TM:n vertailussa missä Pajerokin oli mukana, oli myös Mersun ML ja Jeep GC. Tosin taitaa olla, että kaikkien autojen mallit ovat edellistä sukupolvea, kun TM ei ole niitä vertaillut aikoihin, paitsi ML taisi olla nyt vasta jossain varsin tuoreessa testissä.
Minä kommentoin vain, sinä olit se joka alkoi siitä nostamaan enemmän keskustelua, ottamalla Pajeronkin mukaan, vaikka siitä ei ollut puhetta.
-en ole sentään futishuligaani. Kritiikin esittämistähän en ole kieltänyt, mutta toivon jotain johdonmukaisuutta kommentointiin.
Jos joku asia ärsyttää, se on sitten ärsytettävä vaikka keulalla olisi mikä merkki. Muuten ei ole mitään uskottavuutta.
No missä oikeassa saman luokan maasturissa sisusta on hienompi kuin discossa? Kerro toki, kun tuollaisia väitteitä esität. Sittareissa toki on hienompia sisustoja, mutta maasturiluokasta et tuota parempaa löydä. Jos et itsekään pysty esittämään vaihtoehtoa discon sisustukselle, niin turha mennä puhumaan johdonmukaisuuksista. Taisit sitäpaitsi sanoa, että et ole edes istunut em. lantikassa.
Jos joku tänne linkittää kuvia uudesta autosta ja sitä kautta kysyy mielipiteitä, niin totta helvetissä niitä saa myös silloin esittää. Ja mitä tuohon Legacyyn tulee, niin menepä huviksesi vaikka netistä katsomaan, miten niitä ensiesittelykuvia on kommentoitu. Se on voittopuolisen negatiivista. Toki sinä tuonkin varmaan kiellät Subaru-kiimassasi, kun merkistä ei minkäänlaista kritiikkiä saa esittää. Ja jos se sinun mielestäsi on ok näköinen, niin miksi ihmeessä muiden mielipiteet hetkauttavat. Itsellehän se auto ostetaan, ja muotoilu jakaa aina mielipiteitä.
Minä en discosta jauhamista aloittanut. Piste. Mainitsin sen kahdella sanalla. Matti- kirjoitti pitemmän viestin discosta, johon vastasin. Eli kuka aloitti ja mitä? Tokihan voit itsekin tuon tarkistaa.
Matti-:
Noissa premium city-maastureissa nyt vaan on voittopuolisesti hienommat sisusta kuin oikeissa maastureissa. Se nyt vielä puuttuisi, että väittäisit vaikka sen Pajeron tai Land Cruiserin olevan millään mittapuulla samalla tasolla esimerkiksi Q7:kan tai ML:n kanssa. Ei siihen kykene discokaan tällä nykymallilla. Faceliftin jälkeen katsotaan uudestaan.
Jos nyt luet englanninkielisiä testejä Pajerosta, niin samat työkonemaisuudesta kertovat termit nousevat esiin testistä toiseen. Mielestäni tässä Fifthgearin testissä on mitä oivallisimmin ymmäretty Pajeron laatu. Tuotteena se ei todellakaan ole huono, kunhan siihen asennoituu oikein:
http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?mnk=201_1&model=1110&desc=Mitsubishi+Shogun
There's lots to like about the Shogun, and it certainly deserves to be high on the list for anyone seeking an uncomplaining old-fashioned mud-plugger. But don't whatever you do buy one thinking that it can hold a flame to the crop of modern "soft-roaders" in terms of driving manners or refinement.
Ja 4Car:lla ihan sama mielipide:
http://www.channel4.com/4car/rt/large+4x4s/full+road+test/1262/2
Verdict
The Shogun has gone back to basics - it's not even trying to be a trendy SUV any more. A useful working vehicle, but not an accomplished all-rounder.
Samat mielipiteet toistuvat isoista lehdistä toisiin. Voit toki itsekin katsoa. Raskaaseen maastokäyttöön loistava valinta, mutta arkiajoon ei rahkeet kovin hyvin riitä. Pieni facelift ei tuota mihinkään muuta, vaikka dieseliä saataisiinkin hiljaisemmaksi.
No niin tuolle asialle tuli Piste, jookos?
Tämän otsikon alla oli toiveissa keskustella uudesta Subaru Legacystä, tai edes jotenkin sitä sivuavasta asiasta. Ketjun aloittajana olen "oikeutettu" toivomaan pysymistä aiheessa?
Otan tuolta edeltä uusintana:
Onko kenelläkään mitään tietoa tuleeko automaattia dieseliin? Legacyyn taikka Foresteriin? Tästä löysin huhuja netistä ja eräässä jutussa joku Yamamoto niminen henkilö oli messuilla kertonut automaatin valmistuvan samoihin aikoihin kun 6-vaihteinen manuaali ( Fore ). Mitään ei ole kuulunut, tietäneekö vielä myyjät taikka sisäpiirikään mitään varmaa?
EU speksattua Legacy esittelyä odotellessa.
Hienoa jos tulee. Päästään vanhan Legacyn akilleenkantapäästä eroon. Oliko huhuja, että minkälainen automaattilaatikko? Firman omaa tuotetta vaiko ostoloota?
Jenkki foorumeilla huhuttiin CVT:stä myös dieseliin, mutta ainakaan vielä mitään virallista asiasta ei ole. CVT on nettijuttujen mukaan kehitetty yhteistyössä (Toyota ? ) toisen valmistajan kanssa. Tuota toisaalta ihmettelen, kun Subaru käyttää tunnetusti bokseri moottoria, joten taitaa olla yhteistä vain joku osa tuolla CVT laatikon sisuksissa ?
Kyllä kai se Subarun 5AT on aivan hyvä automaatti? Minulle kyllä kelpaisi dieseliin manuaalin sijasta. Toisaalta, minun filosofialla usein huonokin automaatti on parempi kuin manuaali. Juuri käyttötarkoitus syistä.
Lainauksia lukemistani jutuista:
Toisaalla:
Joten hyvin Amerikkavetoisesti taitaa Diesel Automaatin kehittely sujua? Ja nyt, kun US ei olekkaan enää niin kiinnostunut dieselistä...
Ja vielä siitä CVT huhusta:
http://www.autoblog.com/2007/04/04/subaru-may-mate-boxer-diesel-to-cvt/
Mutta kuten todettua, huhuja ja muuta crap talkkia riittää. Joten toiveissa ois, että asiasta saataisiin myös Euroopassa jotain virallista tietoa.
Missä olen väittänyt ettei niissä ole hienot sisustat ? Ei ne samantasoiset niiden kanssa olekkaan. Yrität vain kokoajan tehdä jotain älytöntä luokkaeroa tyyliin vain Discossa on hieno sisuta, kaikki muut ovat työkaluja ja se on roskaväite. Ei Pajeron tai Land Cruiserin kaltaiset autot ole pelkästään työkaluja ja ei sellaisia pidä väittää jossei se perustu mihinkään faktaan, vaikka kuinka olet LandRover Jaguar fanatismin vallassa. Discon sisusta on täysin samaa tasoa kuin muidenkin maasturien sisusta, sillä erotuksella, että se on hieman isompi perää kohden nousevasta katosta johtuen.
FifthGear edelleen käsitteli sitä vanhaa dieselmallia ja et tunnu uskovan, ettei muissa malleissa ole samaa työkalumaisuutta.
Palataan alkuperäiseen aiheeseen.
simppa:
BoxerDiesel:
Aivan tolkuttoman perseestähn sekin muistaakseni oli
no en kyllä nyt muista. Kyllä simppa sitten kertoo.
Niin, muuten vaan suosittelin tuolla toisessa ketjussa 5-sarjan koeajamista ja useissakin muissakin ketjuissa olen bemaria suosittanut. Toki voit tästäkin vängätä, mutta ne viestit lienevät vielä jossakin tallessa josta niidä voidaan tarkistella. Olen myös kehunut bemaria useampaan otteeseen, en kaikista vähiten Miniä. Esimerkiksi PutPutin mukaan olin vuorotellen Mini-fanaatikko ja toisena päivänä haukuin sitä häneen mielestään syyttä suotta. Sitä kun voi samassa autossa olla sekä hyviä että huonoja puolia BMW mukaanlukien. Se ilmeisesti riittää BMW-vihaksi jos ei jotain BMW:n mallia pidä luokkajohtajana...
Ja mitä tuohon Subaruun tulee, niin tuon luokan sisältä ei minun silmääni rumempaa löydy. Superb ei tosin jää kovin kauaksi. Ja luulen, että aika moni on kanssani samaa mieltä. Ja nuo sinun listaamasi autot ovat ihan tavallisen näköisiä peruskulkineita, miksi niitä moittisin. Nettisaiteillakin ulkomuoto on saanut varsin tyrmäävän vastaanoton, jota tuskin sinäkää kiistät. Vanha Legacy ei millään selitä sitä. Mutta makunsa kullakin. Jos joku tuon ulkomuodosta tykkää, ei se ole minulta pois.
Sisutusmuovitkin olen tämän uuden Legacyn johdosta ottanut esiin useammin vain ja ainoastaan sen takia, että sinä jaksat niistä jauhaa. En ole niitä vielä arvostellut muiden kuin kuvien perusteella.
Minun puolestani voit laukoa mielipiteesi Jaguarista ihan vapaasti, olivat ne sitten negatiivisia tai positiivisia. Sananvapaus on kiva asia, vaikka sinä et sitä näytä sisäistäneen.
Ja nimenomaan Matti- ja minä tässsä ollaan discosta ja Pajerosta vaihdettu mielipiteitä. Ei viestiketjut tyhjästä synny, joten "osavastuussa" olemme molemmat. Mitä itse kirjoituksiin tulee, niin Matti osaa sentää kirjoittaa asiallisesti eikä mene henkilöön. Tiedän, että tuon sinun futishuligaanivertailun jälkeen olen itse syyllistynyt aivan samaan. Mutta jos sinun mielestäsi on mustamaalausta arvostella auton ulkonäköä, niin tuskin asiallisempikaan keskustelu onnistuu.
Boxerdiesel:
Tuo subarun viisivaihteinenkin syö aika tavalla suorituskykyä. Kulutusta toki laskee ja parempi kuin se ikivanha nelipykäläinen.
Mitä tuohon Subarun ilmoitukseen tulee, että jenkkeihin tarvitaan tehokkaampi kone automaatin takia, kuulostaa aika huonolta. nykyaikainen automaattihan ei juurikaan suorituskykyä syö. Uskon tosin, että nyt saadaan nykyaikainen laatikko.
Matti-:
Käsittääkseni tuossa faceliftissä ei Pajeroon tulee mitään muuta merkittävää kuin koneuudistus. Se ei vielä yksinkertaisesti riitä ja konetta lukuunottamatta nuo arviot ovat edelleenkin paikkaansapitäviä ja tuskin ne tämän faeliftin myötä suuresti muuttuvat. Ei se mitsun bensakonekaan riitä Pajeroa miksikään luxusautoksi muuttamaan, ei tosiaan.
Ja mitä itse discoon tulee, niin ei sen sisusta niin huikeasti ole muita edellä. Sen sijaan siinä on tukku muita ominaisuuksia (äänieristys, ajettavuus, vaihteisto, kone jne.), jotka tekevät siitä varsin selvän luokkajohtajan, jos etsii maasturia sekä kadulle että maastoon. Laiskahan se on suuren painon johdosta, kun ei tuota V8-konetta suomessa kannata ruksata älyttömän hinnan ja kulutuksen takia. Faceliftin yhteydessä saadaan noihinkin puutoksiin helpotusta.
Itse merkeistä olen sitä mieltä, että disco on reippaasti kiinnostavin lantikka. Esimerkiksi RR Sport ei jotenkin iske. Jaguarinkin kohdalla puolet mallistosta on oikein onnistuneita, kun taas X-type ei sytytä yhtää ja XJ rupeaa sekin olemaan vanhentunut. Onneksi XJ:lle saadaa seuraaja jo tämän vuoden puolella, ja se seuraajakin on alumiinirakenteinen.
Vuorotellen olen ollut erimerkkejä kannattava fanaatikko ja sitten taas toisena päivänä niitä mustamaalaava provoilija. Esimerkiksi moni minua syytti volkkarivihaajaksi arvosteltuani pumppusuutindieseleitä, kunnes sain kuulla olevani VAG-fanaatikko. Minin kohdalla toistui sama kuvio.
simppa:
Tulee siihen Pajeroon koneuudistuksen lisäksi sisustan roima äänieristyksen parannus, meluero oli kerrottu desibeleinäkin jossain, ja se oli varsin merkittävä pudotus, en nyt vain enää löytänyt sitä. Eli mm. ikkunat ovat selvästi vahvemmat tuulen ja sen sellaisen melun kitkemiseksi, sekä vähän joka paikkaan on laitettu lisä-äänieristeitä kaikkien muidenkin melunaiheuttajien poistamiseksi, kuten regnasmelu ja alustan mahdolliset äänet. Eli tämän vuoksi ainoastaan dieselmalli ei hiljene ,vaan myös bensamalli. Jotain tällaisia pieniä päivityksiä ja korjauksia sinne tänne. Sisustaan tuli uusia materiaaleja ja uusia värivaihtoehtoja sekä ulos että sisälle. Uusi etumaski. Ja varusteitakin päivitettiin. Eli siihen tuli sinne tänne pieniä korjauksia, mutta ei se yhtä merkittävä uudistus ole kuin Discon vastaava.
Voi voi teidän kanssa - pyhä lehmä vie taas mennessään.
Kaikenlaisista detailjeista voi väitellä maailman tappiin. Onhan se kiva, että on monenlaisia autoja, joista valita se mikä eniten miellyttää. Onneksi kaikkien ei tarvitse ajaa Ladalla
Corveten sisustaa saa minun puolestani mollata juuri niin paljon kuin haluaa. Se on aivan karsean halpa, eikä se siitä muuksi muutu. Corvetessa tuota sisustan halpuutta kompensoi hinta, joka on puolet siitä mitä esimerkiksi Italialaisilla vastaavilla kulkineilla. Ainoa joka pistää hinnassa hanttiin on GT-R. Siltikin se on törkyhalpa toteutus ja suurin syy miksei vetteä tähän talouteen tullut edellisellä autonvaihtokierroksella.
Ja mitä tuohon Subaruun tulee, niin Subaruissa pääosin on aika halvat sisustat. Nykyisestä Legacysta en ole sanonut mitään, sillä sen sisusta on ihan asiallinen. Perus-Impreza on kuitenkin perheauto, joten sisustusrintamalla siltä voidaan odottaa enemmän. Tribecassakin sisusta on ihan asiallinen jos valitsee vertailukohteet oikein, eli jenkkimöhköt, joita ei täällä Jeepiä lukuunottamatta myydä. Foresterilta ja Imprezalta olisi kuitenkin lupa odottaa enemmän, kun niitä vertaillaan kilpaileviin tuotteisiin.
Ja niitä bemariviestejä voit tosiaan kaivaa esiin. Esimerkiksi 5-sarjaa olen sanonut useamminkin mainioksi autoksi. Muotoiluun olen lähinnä ottanut kantaa ja joskus provosoitunut Puputin viesteistä. Mutta lyö pöytään vaan niitä, joissa bemaria niin tolkuttomasti haukutaan.
Legacyn muotoilun vastaanotto nyt vaan on ollut ainakin Euroopassa pääosin negatiivinen. Joku kirjoitti jenkkifoorumilla, että keulamaski näyttää aika paljon Sebringiltä, mikä itseasiassa pitää paikkansa. Sebring on kyllä sekin todella omituisen näköinen. Sisarmalli Avenger on parempi. Mutta ei se minulta ole pois jos joku tuosta muotoilusta tykkää, eikä se ole sinulta pois jos joku ei siitä tykkää. Outbackissa nuo lokasuojanpullistukset eivät onneksi ole aivan yhtä karmaisevat.
Ne Camryt, Accordit, Avensikset ja huihait ovat ihan asiallisesti muotoiltuja laitteita. Jos se sinun mielestäsi on vääristelyä, niin olkoot. Jos nyt joku ei tiedä, niin Camry näyttää tältä:
http://krang.motortrend.com/oftheyear/car/112_0701_coty_02wl+2007_toyota_camry_hybrid+front_action_view.jpg
Eipä tuokaan pahalta näytä lainkaan jos ei nyt mitenkään erityisesti säväytäkään. Subaru ei näytä noiden autojen kanssa samalta tai ole muotoiltu samasta mössöstä. Se on varma. Edellinen Legacy meni tuohon muottiin, eli perusasiallisesti muotoiltu. Positiivinen puoli toki on se, että Legacy ainakin erottuu jos ei muuta.
simppa:
Nimenomaan on muuksi muuttunt. Ja jo kauan sitten. Vuoden 2008 'vette on aika ok sisustaltaan. Ei mikään laadun ylistys, mutta ei karsean halpakaan. Ehkä vähän vielä karu stereon ja ilmastoinnin alueen osalta. Mutta saatavissa myös nahalla päällystetyllä kojelaudallakin ym.
Minusta joku SLK 55 AMG ei missään tapauksessa Corvetteä hirveästi ylitä.
Vielä vanhaan palatakseni:
Ei tässä ole kukaan hakenutkaan Discoverya 'vastaavia' autoja. Eihän nuo 'vastaavuudet' muutenkaan mene mitenkään yksi yhteen, niin paljon eroja maastureissa on. Moni pienempikokoinen etenee paaaaljon paremmin suuressa osassa maastotyyppejä kuin Discovery, ja ovat jopa sitä halvempia sisustaltaan. Moni taas on lähes yhtä hyvä hyvin monessa suhteessa maastossa (puhumattakaan kun puhutaan autoista joissa katurenkaat) mutta aivan eri luokkaa sisustaltaan ja etenkin ajettavuudeltaan tiestöllä ajaessa.
Kuten laittamassani videopätkissä näkyi, ei Pajero häpeä lainkaan sisustukseltaan. Enkä usko että eroa on juurikaan tiestöllä ajaessa, Discon aktiivijousituksesta huolimatta. Ja Pajeron alustassa on muita plussapuolia. Ikivanhassa videopätkässä jopa vanhalla pikkudieselillä varustettu Touareg löi monessa suhteessa Discon täysin, ja se on jo uudistunut sen jälkeen kauan sitten. Eikä Discon ajettavuutta todellakaan ylistetty.
Minusta edellen Disco on aika hyvä auto ja etenkin konseptiltaan erittäin hyvä 'innovaatio'. Jos se olisi pienempi ja kevyempi, sekä luotettavampi niin se olisi aika vehje. Ainoa 'oikea' maasturi joka minuun iskee, mutta ei se silti sitä tarkoita etteivät muut olisi kovia pelejä.
Jopa joku Hummer H3 on kova paketti siihen nähden hyvin monelle, vaikka harva sellaisella kehtaisikaan ajaa. Discoveryssä taas on vähän päinvastoin niin että moni pyrkii nähdyksi sellaisessa eli se on haluttu mutta käytännössä se ei täytä juurikaan tarpeita (kokonsa ja kulujen osalta, konseptihan siinä on aika hieno).
Hummer H3 nyt on aivan erilainen auto kuin disco. Kohta sieltä varmaan tulee se Aygo.
Tuo sisusta tosiaan on halvahko verrattuna moneen citymaasturiin. Kesällä siihenkin pitäisi saada muutos, sillä ainakin kuvissa tuo discon uusi sisusta on ihan asiallinen. Pidän kuitenkin kantani siitä, että Pajerossa sisusta on hieman halvempi. Ei paljoa, mutta jonkun verran.
Oletko PutPut ajanut noita maantiellä. Eroa on oikeasti aika huimasti. Disco on hiljaisempi (koko äänirepertuaariltaan), mukavampi ja parempi ajaa. Ja aika selvällä marginaalilla. Ilmeisesti et ole noita ajanut, koska puhut uskomuksista.
Disco oli selvästi hiljaisempi . . . Sisustan halpuus riippuu varustetasosta, luxusmalleissa materiaalit ovat täysin asiallisia. Halvemmissa ja keskitason malleissa saisi laatuvaikutelmaa hieman ehkä parantaa.
Matti-:
Voin olla väärässäkin, mutta uskon, ettei Pajero tällä pikku-faceliftillä pääse discon melutasoon. Korostan, että uskon. Varmasti se kuitenkin selvästi hiljaisempi on.
Simppa on taas päässyt hiukan väittelyn makuun, pitkästä aikaa..
Mutta pikkukommentti tuosta Discosta ja kumppaneista, kun tuon luokan autoa aikanaan olin ostamassa. Tarvitsin kunnon maasto- ja veto-ominaisuuksia mökin rakennukseen. Pajero oli vielä vanha korinen, joten en edes koeajanut sitä. Valintani tein Land Cruiserin ja Discon välillä ja kun jutteli Discon omistajien kanssa, ei tarvinnut harkitakkaan kyseistä pommia. Auto ei toimi kunnolla kesälläkään, mutta viimeistään talvi saa sen yleensä kokonaan sekaisin ja huolto ei edes osaa noita korjata.
En ymmärrä kuka ostaa tuollaisen auton sen hyvien maantieominaisuuksien takia, siihen on miljoona kertaa parempia autoja. Maastossa taas luotettavuus ja osien vankka rakenne on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, miten soitat hinausauton keskelle suota tai kalliota?
On totta että Land Cruiseristakin tulee mieleen lähinnä jokin pora räkättävän dieselin, Hiacesta suoraan otetun starttimoottorin ja tunnottoman ohjauksen takia, mutta kyllä tuolla matkaa silti taittaa ja melu on tasanopeudella suht alhainen. Mutta mikä tärkeintä, maastossa ei tarvitse koko ajan pelätä että tuo hajoaa tai elektroniikka sekoaa.
Eli ääni täältä ehdottomasti Pajerolle, jos tuollaista autoa oikeasti tarvitsee. Jos ei tarvitse, markkinoilta löytyy miljoona kertaa parempia ratkaisuja kuin panssarivaunun painoinen ja Ladan luotettavuudella höystetty Disco. Eli Simpalle käyttönnön esimerkkejä, kunnon maastureista Pajero tai Land Cruiser, muuten vaikkapa Volkkarin Touareg, joka on yllättävan hyvä myös maastossa (tosin sen suojaus on huono, joten sen rikkoo sinne äärimmäisen helposti, jos ei teetä lisäsuojausta). Onapahan sitten varmaan kaikessa parempi auto kuin Disco äärimmäisiä maasto-ominaisuuksia lukuunottamatta.