http://www.autoblog.com/2009/03/31/new-york-2009-preview-subaru-reveals-2010-legacy/
Minun silmiin erittäin onnistuneen näköinen Subaru. Jatkaa hienosti edeltäjiensä Perintöä! Vivahteita löytyy muutamiin erimerkkisiin. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt, ettei Subaru ole lähtenyt muiden japanilaisten kanssa samoille linjoille ottamaan "amerikkalaista" ikkunalinjaa jossa vyötärölinja nousee ylemmäs ja ikkunat kapenevat huomattavasti. Tämä näkyy esim Toyota Avensis, Mazda 6, Honda Accord - suorassa aika selkeästi. Samoilla linjoilla on myös eurooppalaiset Mondeo, Insignia ja monet muut.
Subaru jatkaa Subarun näköisenä ja auton tunnistaa Legacyksi heti ensi silmäyksellä. Toiset tietysti eivät tästä tykkää, mutta minun makuun tuo auto on oikein onnistunut. Mielenkiinnolla odotellaan farkkua sekä mahdollista Outback versiota!
..ja ikkunoissa on karmit kuten konseptista voitiin jo arvata. Ei ihme sinällään, koska muut valmistajat kommentoivat yleensä karmittomia konsepti-ikkunoita, että niitä ei kustannus syistä nähdä tuotanto autoissa.
Harmi sinällään, että Subaru menettää osan identiteettiänsä.
Keulamaski on Subarua, mutta kaikki muu tätä peruspullaa ala. Insignia, C5, Mazda 6, Avensis .............!
Tuossa muotoilussa oli ainekset varsin kelpo lopputulokseen, mutta ei oikein nappaa. Rähmää silmään tuottaa epäsuhta renkaiden ja korin ulkonäkö, joissa renkaat näyttävät pieniltä ala C5 joskus. Miksi ihmeessä nuo lokasuojat pitää 'pullistaa', tuo saa auton näyttämään todella koomiselta. Ei mikään muotoilun riemuvoitto. Nykyinen parempi IMHO.
Ongelma näkyy esim tästä kuvakulmasta hyvin....
http://www.autoblog.com/photos/2010-subaru-legacy/1462748/
Ihan hyvännäköinen, ei mitään isoa valittamista.
Ei kyllä liiemmin subaruiden ulkonäkö kiinnostakkaan, kunhan nyt ei ihan karsea ole.
Ja eipä sillä, ei tule tätä tulevaa tai mitään Legacya enää hankittua, sen jälkeen kun tämän nykyisen saan hukattua.
Kääntyvä takapenkin selkänoja on ainakin tervetullut uudistus. Jospa sedaneitakin alkaisi vihdoin nähdä tienpäällä. Lokasuojan pullistuksista olen myös sitä mieltä, että ovat hirveät. Takapenkille kulku ei liene myöskään aamupuuronsa syöneille mikään kiva juttu. Sisällä voi olla toki mukavampaa kuin Insigniassa, jossa tuli heti ahtaanpaikankammo vaikken mikään hongankolistaja olekaan.
Mitä Subarun tunnistettavuuteen tulee niin vastaantullessa Legacya tuskin kovin moni autoista kiinnostumaton osaisi nimetä, edes merkkiä. Mutta ilokseni panin lenkkeillessä merkille, että vaikka oli mp3-soitin soimassa, havahduin siihen kun tavallinen bensalegacy ajoi vierestä, että "mikäs se siinä meni?". Olin aivan kuvitellut, että se sympaattinen pörinä kuuluu vain kierrätettäessä eikä normiajossa laisinkaan koska sisään ei kuulu mitään erikoista ennenkuin painaa pedaalin pohjaan. Mutta kyllä se käyntiääni vain muista erottuu, aivan selvästi.
Takaa, sivulta ja sisältä kyllä erittäin hyvä, mutta tuo keula vielä vähän, vaatii ilmeisesti totuttelua.
Harmillista että Subarukin silti aika selvästi menee muiden kanssa samaan sarjaan. Niinkin paljon että karmittomat ikkunat on unohdettu kokonaan, tästäkin mallista. Muistuttaa jotensakin Lexusta kylkilinjoiltaan. Eli ne vanhat Subarumaiset piirteet ovat häviämässä.
Petos:
Mikä Legacyssa on vikana, vai miksi ei enää ikinä ?
Minä tykästyin noissa kuvissa nimenomaan keulaan ja sivuprofiiliin. Uusi konepeitto jyrkempine pokkauksineen antaa mukavaa lisäsärmää. Samaten pullistelut suojankaarissa miellyttää vaikka saavatkin renkaat näyttämään pienemmiltä. Ilman noita auto tosiaan muistuttaisi hyvin paljon useita kilpailijoita.
Karmien mukaantulo ei tosiaankaan ollut yllätys, kun jo Imprezassa ja Foresterissa ne on nähty. Harmilllista sinänsä, vaikka niillä nyt ei oikeasti ole muuta kuin kosmeettista merkitystä.
Octavian valaisimet näyttää hyvin paljon noilta uuden Legacyn valaisimilta. Mutta tuo hieno alalinjan pokkaus antaa niihinkin hieman jotain pientä lisää.
Perä muistuttaa hyvin läheisesti Huyndain & BMW:n sekasikiöltä. Mutta eipä haittaa. Subarut eivät ole koskaan olleetkaan mitenkään erityisekn komeita taikka oikeita muotoilun helmiä. Mutta siinä piileekin osa viehätystä, ehkä?
Mutta.. vaihteenvalitsin näyttää aivan valtavalta mololta? Ja jopa pressikuvissa aika "muoviselta" niin miltä se näyttää luonnossa?
Kojelaudan yläosan pikku näyttö vaikuttaa aika siistiltä. Toivottavasti uutukaisessa saadaan jopa 24h kello!
Matti-:
-ei sinänsä mitään vikaa, tyytyväinen kyllä olen. On vaan alkanut kuljetustarpeet olemaan sitä luokkaa ettei perhekokofarkulla huvittaisi enää ajella. Muutenkin joku pienempi sporttinen auto on alkanut pikkuhiljaa kutkuttamaan.
Aika tavanomainen esitys tuo muotoilu, ei minusta millään lailla poikkeava. Päinvastoin, paljon ko. kokoluokan autoille tyypillisiä piirteitä löytyy. Sivuprofiili on minusta samalla tavalla nouseva kuin useissa muissakin, katsokaa vaikka kuvaa 2/15. Lokasuoja & renkaat tulikin jo pariin otteeseen mainittua, lisäksi ajovalot alkaa olla jo lokasuoja puolivälissä, mikä antaa koomisen vaikutelman. Ja vilkut tietysti nykymuodin mukaisesti piilossa ajovalojen vieressä. Tavaratian pohja on kuvasta päätellen melkoisen ylhäällä, kun selkänojan saa kaadettua istuimen päälle, silti tavaratilasta tulee tasainen.
Jos tuollaista autoa olisin hankkimassa, ei muotoilu silti mikään este olisi. Farkku on luultavasti paremman näköinen kuin tuo sedan.
Bugracer:
Olen 100% samaa mieltä. Aivan kauhean näköisen nuo lokasuojat, kuten kaikissa muissakin autoissa joissa tollaset löytyy.
Bugracer:
Näin on, nykyinen kelpais mullekin, tämä pulloposkilokasuojamalli ei.
Bugracer:
Hirveää katsoa....
BoxerDiesel:
Rumat nuo valotkin on. Nykyisessä nekin on paremmat.
Petos '-ei sinänsä mitään vikaa, tyytyväinen kyllä olen. On vaan alkanut kuljetustarpeet olemaan sitä luokkaa ettei perhekokofarkulla huvittaisi enää ajella. Muutenkin joku pienempi sporttinen auto on alkanut pikkuhiljaa kutkuttamaan.'
Impreza kenties
Katsotaan miltä tuo uusi malli näyttää luonnossa - joskus kuvat valehtelevat jonkin verran. Jotta pulskat lokasuojat saisi näyttämään jotenkuten hyviltä pitänee hankkia 18"-19" vanteet 60-sarjan renkailla niin se kompensoi edes vähän - pitäisivät sopia noin suuriin aukkoihin.
Veikkaanpa kun Subaru esittelee tuosta uudesta Lekasta Outback -version niin lokasuojat eivät näytä suuremmissa renkaissa enää huonoilta - ehkäpä päinvastoin.
Voi kiesus. Ihmeen äkkiväärän näköinen ja mittasuhteetkin heittävät jotenkin häränpyllyä. Tämä on japanilaista muotoilua juurikin sanan negatiivisessa mielessä. Pitikö se nykyinen ihan hienon näköinen Legacy mennä pilaamaan tällä tavalla?
18-19" pitänevät aikamoista melua Legacyssa ja ylipäänsä tuon luokan autoissa. Ylipäänsä, kuka on tuollaiset muotoillut? Eikö niillä oikeasti ole mitään silmää? Nyt näyttää siltä, että auto on haukannut nuo renkaat vanteineen sisäänsä.
Kamalan näköinen auto.
Aikaisemmin julkaistut konseptikuvat eivät hyvää luvanneet ja tämä lopullinen malli on kyllä poskettoman ruma. Sääli homma, nykyinen Legacy on oikein hyvän näköinen auto, tämä taas niin ruma että ei tulisi hankinta mieleenkään. Ei "vaikka ilmaiseksi saisi".
Sisäpuolella ohjaamon muotoilu on suhteessa ehkä vielä enemmän metsässä. Taitaapa Legacyn myynti notkahtaa kun tämä tulee saataville.
Vielä kerran, tosi harmi luopua hyvästä merkistä, mutta tämännäköisellä autolla en aja.
"Keulamaski on Subarua, mutta kaikki muu tätä peruspullaa ala. Insignia, C5, Mazda 6, Avensis .............!"
Kommentoin noilla sanoin eilen, mutta en tarkoittanut, että olisi ruma! Ihmeellistä, että porukat ovat noin negatiivisia! Tarkoittaa varmaan, että kaikki edellämainitut ovat ulkonäöltään huonoja?
Minusta tuo ei todella ole mikään mainittavan pahan näköinen.
Melko ''normaalin'' näköinen nykyauto, ei mitään karmaisevaa, kuten ei kummempaa ihasteltavaakaan. Tuo pyörien pieniltä näyttäminen on kyllä totta.
Autojen ulkönäön märehtiminen nettikuvien perusteella on minusta ylipäätänsä hieman ''vajaata'' toimintaa...
Aika erikoista kommenttia tulee? Ainakin vois jotain perustetta laittaa jos siellä on "joka suhteessa enemmän metsässä". Kyllä tuo minun silmään ihan normaalilta 2000-luvun interiööriltä näyttää. Jopa istuinlämmittimien napitkin on siirretty ihan käden ulottuville. Tuo on kyllä erittäin selkeä jatkumo nykyiselle sisustalle.
Tuo korkealla kojelaudassa oleva lisänäyttö on sivukuvassa varsin hyvin sijoitettu ja tyylikkään näköinen. Penkit muistuttaa hyvin paljon Foresterin vastaavia.
CVT vaihteistoa ei taida tulle dieseliin kun USA malleissakin se on vain 2.5l vaparissa. Mutta mitäs siitä, kunnon turbiinilla varustettuhan toimiikin raskaassa vetokäytössä erittäin hienosti.
Tuolta Autoblogin kommenteista luettuna "yleinen" mielipide näyttää olevan aika negatiivinen. Kumma juttu, ettei Subaru testaa yleisön reaktioita konsepteilla kuten muut valmistajat. Vastikään julkaistu konsepti Legacy kun näytti olevan tuotanto auto eri spoilerisarjalla ja ufo sisustalla.
Minustakin on täällä lehdetty turhan negatiivisesti tulkitsemaan uuden Lekan muotoja. Autot näyttää luonnossa aina erilaiselta kuin nettikuvissa.
Uskoisin, että viimeistään farkku / Outback versiot näyttävät jo ihan hienoilta - niistäkin löytyy kuvia netistä.
Ainoa asia, mikä luo ehkä omituisen näkoisen uudesta Lekasta kuvien perusteella, on suuri takalokasuojan pullistus ja matala kylkilinja suhteessa takalokasuojaan, mutta katsotaan miltä se luonnossa näyttää.
Jokatapauksessa tuo porrasperä (tämä taitaa olla liftback) on Lekasta se vähiten myyty malli kaikilla mittareilla - painotus on aina ollut enemmän farkku / Outback -malleissa.
Samanlaiset pulleat lokasuojat muuten löytyy aika monesta uudesta mallista: Accord, Mazda6, Mazda CX-7, Dodge Caliber - eli muotoilu on mennyt ja menossa tähän suuntaan, ettei kaikki roiskuva kura ole aina pitkin kylkiä
Ja onneksi meillä on valinnan vapaus - kaikkien ei tarvitse hankkia samanlaista ikävännäköistä autoa
SportShift:
Eipä taida paljoa rapaantumiseen auttaa, mutta kamalaltahan se näyttää noissa muissakin, vaikkei aivan yhtä pahalta kuin tässä.
SportShift:
No ei todellakaan löydy vastaavana kuin Legacyssa. Mielestäni on kummallista, jos jo esittelyauton vanteet näyttävät noissa lokasuojissa noin tolkuttoman pieniltä.
Mitä sisustaan tulee, niin ainakin noiden kuvien perusteella se vaikuttaa tolkuttoman halvalta. Tähän pitää kuitenkin palata myöhemmin, kun siellä istunut.
Petos:
Kyllä minulla on tapana kiinnittää huomiota kulutusesineiden muotoiluun aivan kuten suurimmalla osalla muistakin. Haluan asua hyvällä maulla sisustetussa asunnossa, joka ei ulospäin muistuta betonibunkkeria, enkä pukeudu tuulipukuun vaikka se varmasti olisikin mukava vaihtoehto ym.. Auto on tuossa ihan luonnollinen jatkumo.
simppa:
tottakai saa arvostaa ulkonäköä ja pitää vaikka ykköskriteerinä jos siltä tuntuu. Mutta sitten se linja täytyy pitää, eikä valikoida aina mitä tekee milloinkin mieli haukkua. Ei tuo Legacy ole sen pahemman näköinen kuin moni muukaan kilpaileva auto, mutta oletko niitä haukkumassa??
Minullakin on mielessä automalleja, jotka ovat ''aivan kamalia'' tai ''tolkuttoman rumia'', (ja arvostan ulkonäköä tiettyyn rajaan asti ) mutta ei minun tarvitse niitä täällä kuuluttaa. Tosin minullahan ei olekkaan mitään kampanjoita menossa mitään vastaan, toisin kuin eräillä
Subaru Outback 2010:
http://www.subaru.com/vehicles/outback2010.html
http://www.autoblog.com/photos/2010-subaru-outback/
http://jalopnik.com/5205240/2010-subaru-outback-the-butch-is-back
Näyttää asialliselta. Lyhyempi, leveämpi ja korkeampi = Jenkimpi. Mutta ei se mitään, mun silmään eiväät ole pilanneet mitään niin kovin oleellista. Toki pitää nähdä luonnossa ennenkuin voi mitään varmaa sanoa. Mutta so far so good.
Ulkomuodoissa on otettu hiukan takapakkia, mun mielestä nykyinen Legacy on todella hienon näköinen. Sisätilat on sitten aika karmean näköiset. Kulmikasta ämpärimuovia kuvien perusteella. Hyi! Yli 30t tuollaisesta alkaa olla liikaa. Tuo saa jopa Octavian sisätilat näyttämään hienolta.
Ei tuo minustakaan ulkopuolelta paremmalta näytä kuin nykyinen Outback. Sisätilat sen sijaan on OK.
VAG:lla on muuten aikas pitkät perinteet tuolla ämpärimuoviosastolla, joten kannattanee ne kommentit pitää vain omana tietonaan.
ps. Nykyinen autoni Outback ja edellinen oli Octavia.
Nykyisen Legacyn sisusta on ihan ok. Kuvien perusteella näyttää, että tässä uudessa on lähdetty Imprezan linjoille, eli halpaa metalliväristä muovia koko sisusta täynnä. Ei hyvä, mikäli osoittautuu yhtä halvaksi kuin näyttää. En kuitenkaan lopullisesti vielä tuomitse ennen live-kokemusta.
Sportshift:
Jos katsotaan VAG-konsernin saman luokan kulkineita kuin uusi Legacy, niin ei niitä todellakaan voi ämpärimuovisiksi sanoa. Uuden Superbin sisusta on suorastaan esimerkillinen, eikä Passatkaan todellakaan ole huono Exeon (vanha A4) kabiinista puhumattakaan. Audeja lienee turha mainita.
Minkä Legacy-luokkaisen Vagin sisusta on halpa? Itse en sellaista ihan äkkiseltään keksi.
Saatteeksi kuva "ämpäri"sisustasta:
http://image.motortrend.com/f/9595892/112_0805_07z+2009_skoda_superb+interior_view.jpg
Ei ole Mondeolla tai nykyiselläkään Legacylla mitään jakoa tuolle. Rattihan tuossa on mielestäni ruma kuin mikä, mutta se taas ei laatuvaikutelmaan liity.
Golf vs. Impreza:
http://z.about.com/d/cars/1/0/k/y/ag_08impreza25_interior.jpg
http://image.motortrend.com/f/10931988/112_0809_08z+2009_volkswagen_golf+interior.jpg
Mun mielestäni ei ole noissakaan epäselvää, kumpi on laadukkaampi. Livenä olen molemmat kokenut.
Makuasioita, ja toisekseen ongelma on se, että vertaat täysin eri varustetason autoja. Kyllä VAG:nkin rivistä löytyy rumempia sisutoja, mutta pistitkin hyvin varustellut kuvaan. Vertailukohdaksi taas otit Imprezan muovisen sisustan.
Tuo VAG:n tyyli ei kaikkia miellytä ja niin mahdottoman tylsä se yleensä onkin ollut.
Katsos vaikka tätä kuvaa, samaa muovia mitä muissakin.
http://autoworld.files.wordpress.com/2009/03/volkswagen-polo-mkv-2009-official-interior-img_16.jpg
Eli valitse toisiaan vastaavat vertailukohdat, sen sijaan että täysin eri tason.
Jostain syystä muotoilu ei tunnu olevan sitä Subarun vahvinta osaamis aluetta. Edelleenkään, jos tästä uutukaisesta puhutaan. Superb sisustaltaan on mielestäni yksi selkeimpiä ja ehdottomasti hinta/tila luokassaan hyvä auto.
Eritoten penkit on minun tottumuksille olleet Subarun heikko lenkki. Itse en juuri välitä, onko se kojelauta edellä mainittua "ämpärimuovia" vai oikeaa, harjattua alumiinia. Tärkeämmäksi koen sen toimivuuden. Säätimien sijoittelun ja selkeyden, myös pimeällä. Nykyisessä Outbackissä istuinlämmittimien katkaisijat on huonossa paikassa. Niihin kyllä tottuu, mutta asetusta ei näe ellei tosissaan kurkista. Muuten kaikki on aika hyvin kohdallaan. Uudessä näkyy pääosin säätimet sijaitsevan tutuilla paikoilla, paitsi penkinlämmittimen kytkimet on saaneet huomattavasti paremman paikan.
Mutta palatakseni penkkeihin. Uudessä näyttävät jotenkin Foresterista tutuilta muotoilultaan. Toivottavasti kuitenkin ovat tukevammat ja enemmän eurooppalaiseen makuun muotoillut -> jämäkämpi, enemmän sivutukea ja pidempi reisituki.
Skodassa (myös Octavia) on sisustus kyllä hyvällä mallilla, enkä itse sitä moiti. Mutta Legacyn vertaaminen Superbiin ei välttämättä ole ihan oikeutettua.
Impreza ja Golf taas eivät sovi tämän otsikon alle ollenkaan. Simpan negatiivinen suhtautuminen Subaruun yleensäkin on kyllä jo tullut melko hyvin selväksi.
Mielenkiintoisia speksejä on taittuvat kattokaiteet (tuleeko Eurooppaan? ) ja uusi mäkilähtö avustin, sekä tietysti CVT vaihteisto ja uusi 6 nopeuksinen manuaali.
Uskon vakaasti tuon kyllä menevän kaupaksi vähintään yhtä hyvin kuin edeltäjänsä mikäli hinnoittelu on linjassa muun Subaru malliston kanssa. Hieman arveluttaa nuo netti-blogi veikkailut että Outback tulee korvaamaan Tribecan. Siinä tapauksessa hinnoittelussa voi olla nostopaineita.
No ota sitten Golfista vaikka halvin interiööri ja vertaa sitä Impreza STi Subaruun. Tilanne ei muutu mihinkään suuntaan. Ei myöskään Superbin osalta, kun sitä verrataan Legacyyn. Kun nyt tuon Polon kaivoit, niin sehän pikkuauto. Vertaa tähän:
http://kereta.info/wp-content/uploads/2009/02/subaru-justy-interior.jpg
Subarun huippumalli:
http://www.automobilemag.com/reviews/subaru/0802_2008_subaru_impreza_wrx_sti/photo_04.html
Ei tuollakaan ole niin mitään jakoa uutta Golfia vastaan niin kuin ei ole muillakaan saman luokan kulkineilla.
Perus Superb:
http://www.lincah.com/wp-content/uploads/2009/01/2009-skoda-superb-greenline-cockpit-interior-picture.jpg
Miksei Legacya voisi verrata Superbiin. Saman luokan kulkineita ne ovat ja Superb edustaa VAG"ämpärimuovia". Mielestäni Superbin sisusta on tuon hintaluokan laadukkaimman oloinen ja sisätilat ovat muutenkin mallillaan. Harmi, että ulkomuoto ei Superbissakaan kovin monen silmää miellytä minä mukaanlukien.
Perus-Golf ei sekään tuota monitoiminäyttöä lukuunottamatta eroa juurikaan siitä edellisestä viestistäni olevasta kuvasta. Kolopallon otin tähän keskusteluun, kun joku VAG-konsernin vehkeiden laatuvaikutelmaa haukkui. Jotain halpoja interiöörejähän siellä on (Seat poislukien A4, öh, siis Exeo), mutta valtaosa sisutoista on mielestäni hyvällä mallilla.
Itsepetosta ei kannata harjoittaa. Olen aikeissa ottaa seuraavaksi autoksi auton, jonka sisusta on hintaluokassaan kamalinta ämpärimuovia mitä on kuunaan nähty. Ei senkään auton sisusta muuksi muutu vänkäämällä. Sen kanssa on elettävä niinkuin on tuon Imprezankin kanssa.
Asiasta toiseen, niin tuo CVT-vaihteisto on kyllä tervetullut lisä. Olisi hyvä jos siitä kenties markkinoiden vanhimmasta laatikosta päästäisiin Legacyn osalta kokonaan eroon, niin olisi Subarulla tarjota jotain automaattiakin haluaville.
Mitä tuohon ulkonäköön tulee, niin luulisti että ottivat jo Tribecasta opikseen, mutta näköjään ei. Tribecan faceliftin suurimmaksi syyksihän veikkailtiin useilta tahoilta sen äkkiväärää ulkonäköä. En ihmettelisi, vaikka tämä Legacy kokisi saman kohtalon melko nopeastikin.
Sääliksi käy Subarua; muotoilu aivan hukassa. Myös uusi Forester on karmea, kuin jostain 80/90-luvun taitteesta. Onnistuneita Subarulla ovat vain Impreza ja Tribeca, varsinkin ennen faceliftiä.
Uusi Legacy on varmasti autona erinomainen, mutta ei tuollaista voisi ulkonäön vuoksi ostaa: ikkunat liian korkeat ja lamput hassut. Vain ulkonevat lokasuojat ovat hienot!
Sisältä auto näyttää sitten houkuttelevalta, ei mitään saksalaista tylsää ja köyhää jääkaappimuotoilua a la Golf.
Makuasioistahan täällä enimmäkseen kiistellään - tämän ketjun alussa uuden Legacyn lokasuojat olivat aivan hirveät ja nyt edellinen jo kommentoi niitä onnistuneiksi...
Mitä tuohon ämpärimuoviin tulee niin ei ole oikeutettua vertailla täysin uutta Suberbia (esitelty 2008) nykyiseen Legacyyn (esitelty 2003). Viidessä vuodessa autot kehittyvät huimasti - myös sisältä. Jos tuota uutta 2010 Legacyä vertaa nykyiseen uuteen Suberbiin niin siinä ollaan aikalailla tasoissa.
Jos taas vertaa nykyistä Legacyä (vaikka vm 2004) edelliseen Octaviaan tai Suberbiin (vm. 2000-2004) niin ero on huima. Octavia MK1:ssa (tai facelift) vasta sitä Sarvis -osastoa olikin oikein reippaasti. Kaikki muoviosat kiiltivät omituisesti.
Lisäksi sekä Octaviassa ja Suberbissa ilmastointi oli sijoitettu niin, että auringonpaisteella ilmastointia ei voinut säätää kun näytöstä ei nähnyt mitään - eli meni ihan käsikopelolla.
Ei ihme että näihin Skodiin myytiin jos jonkinlaista decor-sarjaa sisälle, että saatiin ne näyttämään edes vähäsen autoilta. Sama koski sisarmalleja Golf, Leon, Toledo jne... Audi oli ainoa VAG, missä oli laadukas sisustus, mutta hintaluokkakin on ihan eri sarjassa. Legacyn hinnat loppuu siihen mistä A4:n alkaa...
Pitäis saada vierekkäin nykyinen Outback ja uusi 2010 malli niin ois ehkä helpompi muodostaa mielikuvaa miltä auto oikeasti näyttää. Korkeuden kasvu on melko maltillista ja samaten vain 1" lyhyempi, joten se ei välttämättä kovin huomattavasti eroa. Leveyttä on toki tullut ja se antaa näyttävyyttä tiellä. Sivuprofiilikin on pysynyt aika paljolti samana, jos D pilarin tilalle laitettaisiin nykyisen mallin takaikkunalinja, ei auto juurikaan erottuisi. Samaten takaluukku valoineen on selkeää jatkumoa nykyisestä.
Sisälle taas on tullut jonkinlaista kulmikkuutta jota ei ihan heti osaa "niellä". Ratti vaikuttaa turhan särmikkäältä ja kehältä on näköjänsä paksunnokset poistettu.
Hallintalaitteet on onneksi hyvin pitkälti ennallaan paitsi ne penkinlämmpärin kytkimet. Subarun kabiini onkin minun mielestäni erittäin toimiva kokonaisuus. Ajoasennon saa mieleiseksi hyvin säätyvällä istuimella ja reilun säätövaran omaavalla raitlla. Toivottavasti näin on myös jatkossa.
Harmikseni näyttää, että nyt on siirrytty pyöriteltävistä lämpötilan säätimistä nappiversioon. Eli pimeässä, taikka paksut hanskat kädessä säätely ei onnistu niin näppärästi. Toisaalta, jos automaatti on (vihdoin) saatu toimimaan kuten eurooppalaisissa autoissa, ei siihen ole juurikaan tarvetta koskea.
Korkealle sijoitettu lisänäyttö vaikuttaa erittäin toimivalta ratkaisulta. Samanmoinen löytyy Saabin 9-3 2003-2006 malleista ja se on kyllä käyttäjien kovasti kehuma piirre. Miksipä se ei toimisi sitten myös Subarussa?
Vertailua kilpaijijoihin kovin kriittisesti ei kyllä vielä kannata tehdä. Kuvat ei yleensä kerro miltä ohjaamossa tuntuu ja minkälaista sitä on käyttää. Monesti olen joutunut yllättymään koeajolla siitä mikä toimii ja mikä ei. Kaikkia valon heijastumia, väärin sijoitettuja säätimiä, huonon tuntuman omaavia säätimiä ei kuvasta näe.
Juu on toki ennenaikaista arvostella pelkkien kuvien perusteella. Jotenkin tuosta kojelaudan muotoilusta tulee vain mieleen Toyota Hilux . Samanlaisia pokkauksia ja muovikin näyttää niin samalta. No mutta kuvat saattaa valehdella. Tämän koin aika karvaasti Avensiksen koeajolla. Kuvissa hieno ohjaamo olikin tehty todella halvasti. Odotellaan ja tuomitaan vasta sitten.