Voin sinulle huomenna katsoa jos löydän sen listan enää en jaksa kaikkea muistaa enkä kaivaa sitä. Faceliftiksi tuo on kuitenkin todella massiivinen, vai oletko kenties eri mieltä?
En toki. Alustaa ja koneita lähinnä pidän todella merkittävinä, joilla on suurinta vaikutusta auton luonteeseen ja niihin asioihin joita vertailtiin.
Mutta maasturiksi, tuo on tyypillinen facelift. Vähän sama kuin Disco 1 Disco 2 muutos. Tai Pajeron 2006 kokema muutos, joka ei kyllä ollut Mitsulle mikään valtava menestys jo hyvin tiedostettujen puutteiden vuoksi. Silti myi Pajero Euroopassa reilusti yli odotusten.
Maasturit kun ovat sen verran vähemmän myytyjä ja kalliimpia kehittää, niihin ei voida tehdä täydellistä uudistusta niin usein. Tata on käsittääkseni vahvistanut että tällä Discoveryllä pitäisi pötkiä vuoteen 2016 asti. Ja Pajerokin on perusteiltaan aivan täysin uudistettu viimeksi 1999. Joten maastureille tämä on mielestäni tyypillistä.
Mutta Discovery Jaguarin koneilla tulee myyntiin vasta 2010 jos oikein käsitin ? 2010 tulee myös Pajeron täysin uusi malli, joten nyt 2009 tullut pikkupäivitys pienentää eroa maantiemukavuudessa erittäin kivasti siihen mennessä kunnes uusi malli saadaan.
Matti-, miksi ihmeessä hukkaat aikaa simppaan? Hän on jo aikaa sitten päättänyt että Ford-konsernin kamppeet ovat parhaat. Ok, aina on myös ne sen viikon innostusvehkeet myös, mutta kuitenkin.
Mitään tietoa tai lähtökohtaisesti autoista kiinnostusta ei Simpan jutuissa ole, hän vissiin vain koittaa saada aikaa kulumaan tai itseään korostettua valitsemalla tiettyjä automalleja ja -merkkejä joihin on samaistunut ja niitä uhoaa tällä palstalla.
Hän toimii mielestäni ennemmin kuin puolueen jäsen tai nationalisti, ensin tulee tunne ja sitten sitä lähdetään taistelleen puolustamaan/edistämään.
Ei autoista kiinnostuneet tai asiallista keskustelua haluavat saa mitään irti hänen kanssaan keskustelusta. Varsinkaan kun hänen täytyy niin epätoivoisesti puolustaa 'omiaan' että kun hän ei niistä muutoin kovin paljon tiedä niin pakko on ruveta:
-ensinnäkin toispuoleiseen ylistykseen (Lukee kaiken omista suosikeistaan ja luulee että kaikki mitä hän lukee on uniikkia. Koska hän ei hirväesti alaa tunne niin hän hämmästyy 'omien' innovaatioista ja piirteistä, tuntemus muista taas on usein huonoa ja kuvittelee että niissä ei puolestaan ole mitään mitä hän omistaan lukee)
-toisekseen valehteluun (Eli oikoo - usein omaa tietämättömyyttään. Väittää jotain juuri oppimaansa uniikiksi, innostuu jostain positiivisesta artikkelista/valmsitajamaan lehden palstasta niin paljon että lähtee liioittelemaan vielä sitä enemmän ja jatkaa selitystä siitä eteenpäinkin missä oma tuntemus asiasta loppuu.)
Ettekö ole nähneet sitä säännönmukaisuutta että aina kun jokin artikkeli tulee Ford-konsernin vehkeistä tai sen entisistä merkeistä niin Simppa menee ihan sekaisin, ja se on kuin maailman uskomattomin juttu? Volvon koneuudistuksetkin olivat niin uskomattomia että kilpailijoiden kulutuslukemat tuli 'vahingossa' laitettua väärin ja innostuksessa kai tuli väitettyä ettei muilla koneet täytä EU5-standardia...
Ei tämä ole mitään uutta Simpalta. Huomatkaa että nimenomaan ei lähtökohtana ole autoilu ym., vaan jokin artikkeli tai uutinen Fordilta/ex-Fordilta josta luettuaan menee aivan banaaneiksi. Kyseessä ei ole autoilusta kiinnostuneen keskustelu vaan jotain ihan muuta. Innostus siitä että 'NYT tuli sellainen uudistus että kukaan ei pärjää' on se jokakertainen stoori. Ja joka kerta ilman mitään pohdintaa siitä millainen nykytilanne on, millainen on ollut aiempien uudistusten kanssa, ja mitä uudistuksia muilta tulee.
Nytkin nähdään taas Simpan suosikkiaihe eli Discovery 3:sen ylistäminen ja sen yhteydessä tottakai hän taas haukkuu tapansa mukaan Pajeroa. Hän ei näe mitään heikkouksia tai mitään sellaista Discossa. Ilmeisesti kun näyttää vähän samalta kuin Range Rover niin hän yksinkertaisuudessaan luulee sen olevan sitten ihan samanlainen luksusvehje, ilmajousitus kun on niin hän kai luulee sen olevan automaattisesti aivan eri liigassa kuin muut (silloin kun toimii), sisustus edellämainitusta syystä on hänen mielessään täysin luksusta jne. Eikä vahingossakaan mainitse esim. Land Cruiseria V8 dieselillä...
Mitään realismia tai sitä muistuttavaakaan on turha hakea, eikä ihme kun katsoo millä innolla hän käytää aikaansa nettikeskusteluissa ja kuinka huonolla tietopohjalla, ja ennenkaikkea kuinka vähän hän välittää siitä millaista potaskaa hän selittää lähes jokaisessa ketjussa. Etenkin hänen motiivinsa ovat kyseenalaiset kuten aiemmin sanoin, hän ei ole selvästikään oikeasti mikään autofani vaan ennemmin futishuligaanin tapaista hurmaa etsii puolen valitsemalla ja siitä taistelemalla. Yleensä autoasioista, -anteeksi siis tarkasti kaiken nimenomaan SUOSIKKIMERKEISTÄÄN luettuaan.
Simppa: minkä faceliftin yhteydessä EI hieman säädetä alustaa, päivitetä koneita, hieman ehkä vaihdeta ohjaamon materiaaleja ym. mainitsemiasi asioita?
Ai niin, kyse on Ford-konsernin (tai ex., ei sillä väliä kun olet näköjään pitäytynyt suosikeissasi muutoksista huolimatta) vehje joten se on aivan uskomaton, mukavuus täydellinen, ajettavuus legendaarinen, kiihtyvyys jopa äärimmäisen hitaassa ja ylipainoisessa Discossa täysin MOITTEETON, eikä kukaan tee faceliftiäkään niin hyvin kuin Land Rover!!!
Eikö sinulla ole mitään muuta tekemistä kuin puhua p***aa suosikkimerkeistäsi? Onko pakko mennä täysin yli jokaisessa keskustelussa ja liioitella tai suoraan valehdella kun ylivoimaisuusväitteiden puolustus ei menekään täysin suvereenisti?
No sanopa Putput, mikä sitten on iso facelift? Jos autossa rukataan lähes kaikkea ja laitetaan koko sisusta uusiksi. Voitkin tähän listata tietämiäsi isompia faecliftejä kuin tuon lantikan. Niitä en itse juuri keksi. Esimerkiksi bemarin 5-sarjan & 3-sarjan ja S80 Volvon facelift on tuohon lantikkaan verrattuna aivan naurettavan pieni. Mutta eihän sinulta vastauksia kysymyksiin saa, lähinnä tietämäntöä vittuilua ja oman itsesi korostusta joka viestissä.
Kiihtyvyydestä en ole puhunut mitään. Aika samaa tasoa se on noiden muiden oikeiden maastureiden kanssa myös TDV6-koneella. Toki sitten nuo "lelumaasturit" menevät paljon reippaammin, mutta niillä ei maastossa sitten pääse metriäkään. Faceliftin mukana tuleva koneuudistus kyllä helpottaa tuota kulkupuolta. Siitäkin varmaan olet eri mieltä
Ajettavuus nyt on discossa noista oikeista maastureista paras. Legendaariseksi en ole sitä sanonut. Toki sinä voit nyt siinä höyrytessäsi sanoa, mikä oikea maasturi on mielestäsi parempi ajaa?
Kukakohan täällä on futishuligaani? Tuli kyllä päivän vitsi sinulta.
Kerro nyt oikeasti, mikä saman luokan maasturi menee maantiellä mukavammin kuin disco.
Fiksuinta ehkä olisi kokonaan jättää vastaamatta näihin "PutPutin" pahan mielen vallassa kirjoitettuihin provoihin. Entistä enemmän rupeaa epäilyttämään, että kyseisen nimimerkin takana on teini-ikäinen tai juuri ajokortin saanut poika, jonka isäpappa omistaa BMW-merkkisen auton.
Isommat jarrutkin näköjään tulevat. Nuo samat jutut toistuvat sivusta toiseen.
Eli siis nämä toistuvat sivusta toiseen:
- Jousitusgeometriaa muutettu
- Terrain Response uusiksi
- Sisusta uusiksi
- koneet uusiksi
- ohjaus uusiksi
- luistonestolle ja espille tehty jotain hienosäätöä
- lisää varusteoptioita
- ulkonäkö muuttuu maltillisesti
Samaa kalibeeria siis kuin Pajeron -06 uusiutuminen. Varmaankin kaikkien muiden paitsi PutPutin mielestä tuo on iso facelift. Johan siitä kertoo sekin, että jenkeissä tuo on nimetty LR4:jäksi ja lieneekö täällä peräti Disco 4 vai pitäydytäänkö vanhassa nimessä?
edit:
No löytyihän tietoa siitä alustasta:
Under the skin, the LR4 has received a number of suspension changes. They include a wider track front and rear, suspension knuckles that lower the roll center, larger anti-roll bars, and revised bushings and shocks. The goal was to improve handling and reduce body roll while improving the ride. Other alterations include the addition of a roll sensor to the stability-control systemwhich also gains a trailer-towing algorithmand new variable-ratio steering that quickens as the wheel is turned off-center. Larger brakes adapted from the Range Rover Sport with four-piston front calipers aim to keep the additional power from overwhelming the LR4.
Kyllähän simppa taitaa olla niin että päästelet ns. sammakoita useasti, sitähän putput tarkoitti, sitten yrität niitä kierrellen ja kaarrellen kierrellä. Onhan se huomattu että monesti näin on käynyt. Tottahan se on että sellaisesta sitten saa maineen asioiden tuntijana.
No anna nyt Koivuniemen Herra palaa vaan, mikä noissa disco-viesteissäni ei pidä paikkaansa. Eipä nuo sinunkaan viestisi kovin asiapitoisia ole olleet. Lähinnä Metsähakasta astetta asiapitoisempaa, muttei sen enempää.
Asioiden tuntija = asiantuntija? Vai mikä? Jäi vähän pointtisi piiloon.
Discon heikkoudetkin olen tässä myöntänyt, eli painon ja vikaherkkyyden. Siltikin se on maasturiluokassa todella etevä vehje. PutPut ei siltikään - vaikka edellistä viestiä editoi - ole pystynyt esittämään mitään vaihtoehtoa discolle, jos mietitään maantiemukavuutta. Ainiin, se Land Cruiser V8. Eipä ole hassumpaa kuultu.
Tuo PutPutin Land Cruiser V8 on aika julmetun kaukaa haettu. Land Cruiser V8 on aivan eri luokassa kuin Disco. Land Roverin vastine tuolle on Range Rover. Eli tyhjää lätinää tuokin.
Mitä kulutuslukemia Volvon kilpailijoista laitoin väärin? E 250 CDI ei silloi ollut saatavilla. Jos sitä bemarin 2.0 tuplaturboa tarkoitat, niin 123d:n vertaaminen S80:seen ei ole ihan paikallaan. Bemarilta vastaava on 525d, ja sen kulutus on samaa tasoa.
Sen myönnän, että tuo ZF:n laatikko näköjään nostaa kulutusta 520d:ssä. Ei järkyttävästi, mutta selvästi kuitenkin. Toisissa malleissa se jopa laskee kulutusta, joten niiden pohjalta kirjoitin tuon.
Putput sitäpaitsi valehtelee tuossa edellisessä viestissä silmät päästään. Siinä on lukuisia asioita, joita en ole sanonut. Mm. en ole sanonut, että discossa on luxus-sisustus. Olenpahan sanonut, että maasturiluokassa se on sieltä paremmasta päästä.
No anna nyt Koivuniemen Herra palaa vaan, mikä noissa disco-viesteissäni ei pidä paikkaansa. Eipä nuo sinunkaan viestisi kovin asiapitoisia ole olleet. Lähinnä Metsähakasta astetta asiapitoisempaa, muttei sen enempää.
Asioiden tuntija = asiantuntija? Vai mikä? Jäi vähän pointtisi piiloon.
Discon heikkoudetkin olen tässä myöntänyt, eli painon ja vikaherkkyyden. Siltikin se on maasturiluokassa todella etevä vehje.
Tuo PutPutin Land Cruiser V8 on aika julmetun kaukaa haettu. Land Cruiser V8 on aivan eri luokassa kuin Disco. Land Roverin vastine tuolle on Range Rover. Eli tyhjää lätinää tuokin.
Mitä kulutuslukemia Volvon kilpailijoista laitoin väärin? E 250 CDI ei silloi ollut saatavilla. Jos sitä bemarin 2.0 tuplaturboa tarkoitat, niin 123d:n vertaaminen S80:seen ei ole ihan paikallaan. Bemarilta vastaava on 525d, ja sen kulutus on samaa tasoa.
Sen myönnän, että tuo ZF:n laatikko näköjään nostaa kulutusta 520d:ssä. Ei järkyttävästi, mutta selvästi kuitenkin. Toisissa malleissa se jopa laskee kulutusta, joten niiden pohjalta kirjoitin tuon.
Tarkoitan sitä että mitä laitat tietoja, on useasti osoittautuneet virheellisiksi. Ehkä toimit nopeasti, ulkomuistista kenties. Muut sitten vähän korjailee, sitten kiertelet. Ei sen kummempaa. Kuitenkin sinunlaisia tarvitaan. Saadaan keskustelua aikaan. Kyllä se siitä
No sanopa Putput, mikä sitten on iso facelift? Jos autossa rukataan lähes kaikkea ja laitetaan koko sisusta uusiksi. Voitkin tähän listata tietämiäsi isompia faecliftejä kuin tuon lantikan. Niitä en itse juuri keksi. Esimerkiksi bemarin 5-sarjan & 3-sarjan ja S80 Volvon facelift on tuohon lantikkaan verrattuna aivan naurettavan pieni. Mutta eihän sinulta vastauksia kysymyksiin saa, lähinnä tietämäntöä vittuilua ja oman itsesi korostusta joka viestissä.
No kuten totesin, maastureissa tämä Discon facelift on täysin tyypillinen. Samanlaisen koki Discovery siirryttäessä D1 - D2, Pajero vuonna 2006, jne jne.
simppa:
Kiihtyvyydestä en ole puhunut mitään. Aika samaa tasoa se on noiden muiden oikeiden maastureiden kanssa myös TDV6-koneella. Toki sitten nuo "lelumaasturit" menevät paljon reippaammin, mutta niillä ei maastossa sitten pääse metriäkään. Faceliftin mukana tuleva koneuudistus kyllä helpottaa tuota kulkupuolta. Siitäkin varmaan olet eri mieltä.
Kiihtyvyys on todella hyvä arvo punnita käytännön suorituskykyä. Ei vaikuta vertailla pelkästään paperisia moottorin tehoja, koska siinä ei tule huomioitua paino ja ilmanvastuseroja. Kiihtyvyys sen sijaan paljastaa paljon enemmän todellisesta suorituskyvystä, joten Disco ei ole suoritukyvyltään mikään erikoinen. Facelift mallia voidaan sitten vuonna 2010 verrata samana vuonna ilmestyvään täysin uuteen 2010 Pajeroon, josta toistaiseksi on vuodettu vain yksittäisiä tietoja, kuten se että siinä tulee mitä todennäköisimmin olemaan myös 3 litrainen V6 diesel. Samantyylistä kisamoottoria testattiin mm. tämän vuoden Dakarissa. Tätä 2,7 TDV6:tta voidaan sitten verrata Pajeron tämän vuoden lukuihin, eli suorituskyvyssä se kyllä meni tämänhetken Discosta ohi, mutta saa nähdä kuinka kauan sitä kestää, kun ensi vuonna molemmat autot saavat uudistuksensa myyntiin.
simppa:
Ajettavuus nyt on discossa noista oikeista maastureista paras. Legendaariseksi en ole sitä sanonut. Toki sinä voit nyt siinä höyrytessäsi sanoa, mikä oikea maasturi on mielestäsi parempi ajaa?
Liioittelit eroa kyllä aikaisemmin aika rajusti, ei kukaan ole kieltänyt etteikö Discon maantieajettavuus ole hyvä. Pajeron ajettavuus on silti täysin asiallinen ei läheskään huonoin uusista Maastureista, ääritilannekäytös täysin hyvä. Johtuu lähinnä siitä, että Pajero on Discon tapaan itsekantavalla korilla ja täysin erillisjousitettu. Eli painopiste on selvästi matalampi mitä esim Toyotassa.
simppa:
Kerro nyt oikeasti, mikä saman luokan maasturi menee maantiellä mukavammin kuin disco.
Silloin kun Disco sattuu toimimaan, kyyti on kyllä mukavaa. Tosin, kyllä nyt päivitetyn Pajeronkin kyyti on mukavaa kun melusta ja värinästä päästiin eroon ja se sentään ei jätä välille läheskään yhtä usein. Useat arvostavat hyvin paljon sitä, että auto on luotettava.
Mutta eipä sillä, erittäin hyvännäköiset sisätilat siinä ainakin nyt on.
Isommat jarrutkin näköjään tulevat. Nuo samat jutut toistuvat sivusta toiseen.
Eli siis nämä toistuvat sivusta toiseen:
- Jousitusgeometriaa muutettu
- Terrain Response uusiksi
- Sisusta uusiksi
- koneet uusiksi
- ohjaus uusiksi
- luistonestolle ja espille tehty jotain hienosäätöä
- lisää varusteoptioita
- ulkonäkö muuttuu maltillisesti
Samaa kalibeeria siis kuin Pajeron -06 uusiutuminen. Varmaankin kaikkien muiden paitsi PutPutin mielestä tuo on iso facelift. Johan siitä kertoo sekin, että jenkeissä tuo on nimetty LR4:jäksi ja lieneekö täällä peräti Disco 4 vai pitäydytäänkö vanhassa nimessä?
edit:
No löytyihän tietoa siitä alustasta:
Under the skin, the LR4 has received a number of suspension changes. They include a wider track front and rear, suspension knuckles that lower the roll center, larger anti-roll bars, and revised bushings and shocks. The goal was to improve handling and reduce body roll while improving the ride. Other alterations include the addition of a roll sensor to the stability-control systemwhich also gains a trailer-towing algorithmand new variable-ratio steering that quickens as the wheel is turned off-center. Larger brakes adapted from the Range Rover Sport with four-piston front calipers aim to keep the additional power from overwhelming the LR4.
Kyllä se on merkittävä päivitys ja maastureille tyypillistä, tällaiset päivitykset.
Enhän minä ole sanonut, että disco mikään raketti olisi. Se on hieman ripeämpi ainakin ilmoitettujen numerojen valossa kuin nyky-Pajero. Painoahan siinä toisaalta on enemmän, mutta moottori vääntää 70 nm paremmin, joten luulen noiden numeroiden olevan ihan kohdallaan. Ei niissä silti suurta eroa kulussa todellakaan ole. Laiskoja molemmat. Teho/vääntä/kg discolla kuitenkin hieman parempi.
Sitäpaitsi ei tuossa Painossa nyt niin suurta eroa ole kuin annat ymmärtää. Pajero 3.2 DI-D AT 2330 kg vs. Disco 2.7 TDV6 Aut 2504 kg.
Ehostetty disco tulee muuten tarjolle Eurooppaan kesällä ja Suomeen TM:n mukaan elo-syyskuussa. Reippaasti ennen uutta Pajeroa siis. Sekaannuit varmaankin tuosta jenkkien "model year 2010". Siellä rupeaa tulemaan mallivuoden 2010 autoja myyntiin jo 2009 puolivälissä muiltakin merkeiltä, joten onhan tuo hieman harhaanjohtavaa. Nyt jos tilaat Pajeron, saat sen -06 tehdyillä uudistuksilla, joten discon vertaaminen siihen on paikallaan. Aika samaan aikaan ajoittuvat nuo Pajeron -09 facelift ja discon isompi uudistus. (vastaava kuin Pajero -06)
Juu, onhan muillakin maastureilla tällaisia uudistuksia ollut. Mainitsinhan jo Pajeronkin. Ei se kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että faceliftiksi tuo on iso.
Sekaannun tähän kampanjaan sen verran, että onko Pajero niin kehno ajaa muualla kuin tien ulkopuolella? simpan juttujen perusteella sillä on hyvä jos pysyy omalla kaistallaan...no, vitsi vitsi.
Itse en ole ajanut Pajeroa kuin viimeksi 90-luvun lopun isokoneisella bensamallilla kauan sitten, ja muistikuvat on ihan positiivia. Enpä tosin ole Land Rovereita ajanutkaan, joten en todella väitä mitään. Varmasti hyviä pelejä, ovathan maastureihin erikoistuneita. Luotettavuus niissä on kyllä tuntunut olevan omaa luokkaansa, huonossa mielessä.
Aihe oli Subaru Legacy 2010, jota vastaan oli pakko erään ruveta aukomaan päätään. Ja tottakai koska kyseessä on kampanja ja ideologia eikä kiinnostus autoista niin tuo aukominen ulottui ensin koko merkkiin (kun piti hakea haukuttavaa niin oli helpompaa hakea mistä sitä löytyy kuin pysyä aiheessa), sitten siirtyi hiljalleen tottakai Bemun haukkumisen kautta (äijä haukkuu X3:sen sisustaa ämpärimuoviksi ja sen jälkeen Discon sisustaa hyvälaatuiseksi! sitten inttää Discon facelitin erityisyydestä sen jälkeen kun on aukonut päätään X3:sen sisustasta jota muutettiin vuosikausia sitten faceliftissä...) erääseen innostusautoonsa eli Discoon. Ja sitä kun ei voi puolustaa täydellisenä sellaisenaa niin pitää hakea taas jokin kaukaa haettu juttu joka auttaa eli pitää väittää jotain, kuten Pajeroa ihan surkeaksi jotta Disco tuntuisi paremmalta.
Discoveryn 'faceliftiä' Land Rover kylläkin väittää oikeastaan uudeksi malliksi. JA tosiasiassahan HYVIN MONI (ei kaikki, etenkin halvat autot usein saavat vain muotoilullista muokkausta) NIMENOMAAN saa kaikki Simpan luettelemat muutokset faceliftin yhteydessä. Nimittäin päivitys alustaan, ohjaukseen, sisustaan kuuluu hyvin usein faceliftiin, ja koneiden päivitykset lähes aina. En ymmärrä mikä asia Discon faceliftissä olisi erityistä, ja kaiken lisäksi Land Roverin mukaan kyseessä on ennemmin uusi malli ja SILTI toimet eivät eroa monen faceliftitstä!
Piti kirjoittaa tähän ketjuun vain koska ei jaksanut enää katsella Simpan aukomisia, aukoo päätään koko ajan ensin 'vastustajamerkeistä' ja sitten aukoo päätään omista merkeistään. Ensin haukkuu muiden sisustaa ja sitten puolustaa auton sisustaa joka on kaikkea muuta kuin ihan tavallisesta autosta poikkeava eikä lähelläkään kunnon 'premium-tasoa'...edes harvinaisemmin ostetulla HSE-varustelulla.
Väittää että pikkumerkeillä ei ole varaa suureen kehitystyöhön ja sitten sanoo että toisaalta Jaguar-Land Rover on tehnyt hyvin paljon kehitystyötä. Tuollakin siis tarkoitus haukkua Subarua (ja Mitsua) ja ylistää Jaggea. Taaskaan ei mitään halua ajatella autoja järkevästi vaan taistelua polkeakseen toisia merkkejä ja ylistääkseen omaa typerillä yleistyksillä. Onpas Jaguar aivan uskomaton merkki kun se pukkaa uusia koneita kuin liukuhihnalta (hahhah!). Aivan uskomatonta myös kuinka Jaggelta tulee jopa uusia VERSIOITA sen 'laajasta mallistosta' (hohhoh!).
Ja tottakai täytyy etsiä näitä mukamas auton surkeaksi tekeviä juttuja, ja toisaalta hakee näitä päähänpinttymiä omista merkeistä jotka tekevät ne mukamas aivan uskomattomiksi.
Maasturissa, etenkin korostetun karun funktionaalisessa sellaisessa ei nelisylinterinen dieselkään ole varmasti ennenkuulumaton. Itseasiassa tuloksistahan sen näkeekin! Ja toisaalta ylistykset V6-dieselistä ovat aivan liioiteltuja. Tottakai 6-syl on sivistyneempi ja miellyttävämmän kuuloinen, mutta ensinnäkään tuo kone ei itsessään (Citikan keulalta tuttu) ole mikään ihmeellinen kuitenkaan, tuo sivistysetu nelipyttyiseen ei dieseleissä ole tunnetustikaan ollenkaan niin suuri kuin bensakoneissakaan (ja niissäkin hyvät nelipyttyiset eivät häpeä huonoihin V6:siin nähden vaikka luonneasioille ei voikaan mitään), maastureissa tuo pieni ero ei ole merkittävä niiden luonteen takia, ja hei haloo olisikohan siitä nelipyttyisyydestä jotain etuakin??? Kuten paino, ja tuon nimenomaisen auton tekniikan luotettavuus yleensäkin (jonka nostan esiin tässä koska eiköhän se kokonaisuus heijastu koneeseenkin, vanha pitkään kehitelty ja testattu vs. uusi ei todellakaan luotettavan maineessa olevan valmsitajan vehje!).
Ilmajousituksellakin on omat puolensa, moni sellaisella varustettu auto on pidetty jopa sillä pilattuna kun teräsjouset voivat hyvin suunniteltuina olla paljon paremmat. Taitaa suurin ero olla aktiivisessa kallistuksenestossa. Aika suurella hinnalla tuo etu on saavutettu: huomattavasti korkeampi paino, suuret luotettavuusongelmat ja hinta. Etuna maasturin ostajalle tuikitärkeät nopean ajon mutkaominaisuudet??
Ylipäänsä Simpalle sanoisin että olkiukkona Pajeron käyttäminen ja sitten maantieajoon keskittyminen ei ole kovin fiksua. Tosiasiassa 95%:lle ostajista Discoveryn vaihtoehdot ovat tuon 'karun maskuliinisen' tai 'Range Roveria muistuttavan' sijaan muut vastaavan hintaiset 'isot autot', tai 7-paikkaiset autot. Pääasia ei todellakaan ole maksimaaliset maasto-ominaisuudet vaan se idea niistä jolla auto tuntuu innostavammalta kuin jokin Mersun R tai muu ihmiskuljetin.
Sen verran tältä erää Subaru Legacy 2010 -threadiin...
Enhän minä ole sanonut, että disco mikään raketti olisi. Se on hieman ripeämpi ainakin ilmoitettujen numerojen valossa kuin nyky-Pajero. Painoahan siinä toisaalta on enemmän, mutta moottori vääntää 70 nm paremmin, joten luulen noiden numeroiden olevan ihan kohdallaan. Ei niissä silti suurta eroa kulussa todellakaan ole. Laiskoja molemmat. Teho/vääntä/kg discolla kuitenkin hieman parempi.
Eipä ole enää tämän vuoden mallissa. Vaan nyt se meni Discon puolesta selväti huonommaksi, Pajero kun tarjoaa 200hv ja 441Nm. Saksassa ja muualla euroopassa tätä facelift Pajeroa myydään jo. Tosin ei näköjään meillä vielä, ehkä myyvät ensin vanhat mallit varastosta pois, mutta facelift malli esiteltiin jo 2008 Pariisin autonäyttelyssä ja hetipian sen jälkeen se tuli muualle saatavaksi. Joten eiköhän nyt verrata siihen, etenkin kun me on jo aikaisemmin keskustelut erot siihen 06 Pajeroon verrattuna. Uudella moottorilla kiihtyvyys on 11,1 sekunttia automaattina ja manuaalina vielä hituen nopeampi.
simppa:
Sitäpaitsi ei tuossa Painossa nyt niin suurta eroa ole kuin annat ymmärtää. Pajero 3.2 DI-D AT 2330 kg vs. Disco 2.7 TDV6 Aut 2504 kg.
Mistäs nämä painot nappasit. Kyllä on aika monessa testissäkin huomioitu mainita Discon ylipaino, joka on ilmajousitetussa luxusmallissa ,mistä sinä halusit taistella, juurikin omapaino on 2718kg. Viimeksihän sanoit että kierrejousitettua myydään niin marginaalinen määrä ettei siihen kannata verrata. Mutta painon kohdallako se onkin sallittua ? Ja Pajeron kuivapaino vaihtelee myös mallin ja varustetason mukaan välillä 2075 - 2300kg.
Ei ole kovin järjellistä, että kun mukavuus on kyseessä, verrataan ilmajousitettuun, kun puhutaan painoerosta, haluatkin verrata kevyempään malliin ? Päätä jo, kumpaan verrataan.
simppa:
Ehostetty disco tulee muuten tarjolle Eurooppaan kesällä ja Suomeen TM:n mukaan elo-syyskuussa. Reippaasti ennen uutta Pajeroa siis. Sekaannuit varmaankin tuosta jenkkien "model year 2010". Siellä rupeaa tulemaan mallivuoden 2010 autoja myyntiin jo 2009 puolivälissä muiltakin merkeiltä, joten onhan tuo hieman harhaanjohtavaa. Nyt jos tilaat Pajeron, saat sen -06 tehdyillä uudistuksilla, joten discon vertaaminen siihen on paikallaan. Aika samaan aikaan ajoittuvat nuo Pajeron -09 facelift ja discon isompi uudistus. (vastaava kuin Pajero -06)
Siitä sekaannuin, aivan. No, se tulee aikaisemmin. 06 Pajeroon laitettiin 80% uusiksi. Jos Petos sanoi jo 90-luvun mallin mielikuvia positiiviseksi, on todella vaikea ymmärtää Simpan kaikkia asiantuntevia testaajia vastaan puhuvia väitteitä Pajeron huonoudesta. Nimittän 90-luvn mallista, Pajero painopiste tippui selvästi, jousitus parani huomattavasti ja nimenomaan käsiteltävyys ja ajettavuus parani, jonka voit totea vaikka vuoden 2000 TM:stä. 2006 malliin tehtiin uusi jousitu. Epäilen, ettei 06 Pajeroa enää tehdastilaukena välttämättä kovin kauaa saa, jos kaikkialle muualle on tarjottu jo Joulukuun jälkeen uutta versiota ja muualla Euroopassa uusi malli on ollut jo saatavana jonkin aikaa.
PutPutin hyvin esiin tuoma pointti pikkumerkistä. Mitsuun se ei päde, nimittäin koko konserni on maailman suurimmpien yhtymien joukossa, eli siellä kyllä on kehitysvaroja. Siksi Mitsun autonvalmistus ei mennyt konkurssiin vaikka tehtiin tappiota vuosia. Uudet dieselit esim. tulevat Mitsubishi Heavy Industriesin avulla kehitettynä, joka on yksi iso dieselosaaja muilta osin. Samoin Mitsu konserniin lasi yhtiö valmistaa ikkunat todennäköisesti kaikkiin japsiautoihin. Eli sieltä kyllä löytyy paljon suuremmat resusrssit kehittää kuin Land Roverilta ja Jaguarilta yhteensä.
Tuo discon paino on SE-mallin automaatista, eli ilmajousitetusta. Ainoastaan S-karvalakkimallista puuttuu ilmajousitus.
Tuulilasin nettisivuilta poimin kummankin omapainon, lienevätkö sitten siellä väärin?
PutPutille:
Uuden Legacyn ajettavuutta en ym. seikkoja en ole kommentoinut, kun ei niistä ole kenelläkään kokemusta. Sisustastakin sanoin, että se on kuvissa halvan oloinen, mutta pitää kokea itse ennen lopullista tuomiota. Ulkonäkö sen sijaan on karsea, Outbackissa tosin vähän parempi. Seison sanomani takana. Eipä tuo mitään päänaukomista ole, kun en ole koko autoa edes livenä nähnyt.
Disconkin sisustaa olen verrannut kilpailijoihin. Sittareihin verrattuna se on ennen tätä faceliftiä kyllä karu. X3 kilpailee ihan eri ostajista, ja minähän kirjoitin, että ennen faceliftiä sisustus. Silloin se oli pahimmanlaatuista ämpärimuovia sen hintaiseen autoon. Nyt asia lienee korjattu.
Enhän minä ole väittänyt, ettei pikkumerkeillä ole rahaa kehitystyöhön. Subaru on kuitenkin viimeaikoina uusiutunut todella reippaasti. Jaguarinkin projekteihin on Tata syytänyt rahaa varsin avokätisesti. En tiedä, mikä on Fuji Heavy Industriesin rahoitusinto. Mutta voihan olla, että Subarulta tosiaankin tulee tuo 2.5 TD. Luulisi kuitenkin, että Google tietäsi jotain huhuja siitä. Jaguaria nyt käytin nimenomaan esimerkkinä siitä, että ehkä ne uudet dieselit Subaruunkin tulevat. Jaguarin koko huomioonottaen merkki on kuitenkin uudistunut/uusiutuu valtavasti.
Edelleenkään ei vastinetta Putputilta sille discolle löytynyt maasturirintamalta. Samaa itsensäkorostamista ja muille vittuilua, kun ei faktat palvele omaa mielipidettä. Tosin osasin sitä odottaakin. Se Land Cruiser V8 kertoi viimeistään, ettei tällä kaverilla ole mitään muuta funtiota kuin vängätä ja trollailla.
Se Discon luotettavuuskin on käyty läpi. Siinä on ollut puutteita, ei sitä voi kiistää. Olen maininnut, että Pajero on varmasti lujempi peli.
Edelleenkin odotan PutPutilta siihenkin vastausta, että onko tuo discon facelift iso? Kaikilla mittapuilla se on mielestäni melkoisen valtava verrattuna vaikka näihin BMW:n tai Volvon facelifteihin.
Missäs autossa se Putputin isäpappa meinaa pitäytyä? Meinaan, että mikä on sinun seuraava "merkkisi".
Itse tarkistin painot Land Roverin omalta sivulta sekä lainaamasi Channe4:n sivulta.
Lienevät sitten tuulilasin nettisivulla väärin. I stand corrected! Reippaasti suurin osa myydyistä discoistahan on ilmajousituksella ja oma mielipiteeni on, että on sulaa hulluutta valita se S-malli.
Itse tarkistin painot Land Roverin omalta sivulta sekä lainaamasi Channe4:n sivulta.
Lienevät sitten tuulilasin nettisivulla väärin. I stand corrected! Reippaasti suurin osa myydyistä discoistahan on ilmajousituksella ja oma mielipiteeni on, että on sulaa hulluutta valita se S-malli.
Voihan se ollakkin hulluutta, vaikka se voisi olla toimintavarmempi.
Toivottavasti parantavat Pajeronkin jousitusta seuraavaan malliin. Joko Toyotan LC200:n tyyliin tai sitten laittaisivat ilmajousituksen. Koska myös Jeep siirtyi ilmajousitukseen, land rover ja toyota käyttävät jo omia järjestelmiään ja seuraavaan 120 sarjalaisen seuraajaankin tulee todennäköisimmin jotain tällaista. Myös Mersu luottaa ilmajousitukseen. Joten saisivat Mitsullakin siirtyä eteenpäin kierrejousista, ainakin varustelluissa malleissa. Säädettävä ilmajousitus on ollut aikaisemmin Diamantessa, sitä tosin ei suomeen tuotu.
Ja eihän ilmajousitus voi olla epäluotettava oikein toteutettuna, koska raskaassakin kalustossa käytetään ilmajousitusta ja niillä ajetaan 10 kertaisesti enemmän mitä perusautoilla.
Lisään vielä kun on tullut niin paljon negatiivisen oloista tekstiä kun Simpan juttuihin on reagoinut, että:
Disco on mielestäni mielettömän hyvän näköinen ja vaikka inhoan maastureita enkä tarvitse sellaista mihinkään on pitänyt kovasti ravistella itsensä hereille tuon auton ostamisen halusta. Sen sisusta on mielestäni mukavan näköisesti muotoiltu joten sen vähemmän korkealaatuiset materiaalit eivät ole häirinneet niin pahasti, ja muutoinkin auton luonteikkuus on saanut sulkemaan silmät auton ergonomisilta ja käytettävyyden heikkoiksilta. Sen työkalumaisuus ja taas kerran luonteikkuus sekä tilan määrä on saanut painon ja koon huonot puolet jäämään vähälle huomiolle. Painon ja koon tuomat heikkoudet ajettavuudessa on hyvin saatu peitettyä hyvän aktiivisen ilmajousituksen tuomalla TUNTEELLA hyvästä ajettavuudesta (ei sitä pitoa oikeasti hirveästi ole) ja mukavuudella. Omistamisen kustannukset (etenkin auton tasoon nähden) kyllä tulisi varmasti tuntumaan ja kovasti!
En silti näe syytä lähteä ristiretkelle ylistämään Discoa tai haukkumaan esim. Pajeroa, joka kuitenkin on aika erilainen auto lähtökohdiltaan ja suurelle asiakaskuntaa käyttötarkoitukseltaan. Kun joku oikeasti lähtee hommiin karuihin maailmankolkkiin tiettömille taipaleilla niin tilanne on aika yksipuolinen...
Jotain R-Mersua vastaan kun vertaa niin ei Disco ole kovin kummoinen, siis yli 95%:lle näiden ostajista. Mutta kuka haluaa tila-auton kun maasturi tuntuu jännemmältä? Siitähän tässä on oikeasti kyse, ja se on se syy miksi minäkin jostain ihmeen syystä olen hinkunut Discoa talliin.
Mutta Subarun (yleisesti koko merkin kaiken lisäksi!) sisustan haukkuminen ja keskustelun päätyminen Discon ylistämiseen on aika ironista, siinä kun ei ainakaan ole luokkaansa nähden sisustan materiaalit kovin kummoiset ja työn laatu ja luotettavuus ei pelasta kuten tekee Subarun tapauksessa.
Itse tarkistin painot Land Roverin omalta sivulta sekä lainaamasi Channe4:n sivulta.
Painoista vielä. Land Rover ilmoittaa:
Omamassa (kg) varustetason mukaan 2494 - 2718
Siis tuossa 2718 kg. Tuossa on mukana kaikki offroad-paketit vinsseineen kaikkineen.
Eli se Tuulilasin 2504 kg voi pitää paikkansa SE-mallin automaatille. Mitsun varustetasoja en osaa, mutta olikohan se malli Intense automaatti, joka painoin tuon 2330 kg.
Tuulilasin tiedot tulevat käsittääseni suoraan viranomaiselta. Jokatapauksessa SE Automaatti ei vielä paina todellakaan tuota 2718 kg, vaikak se toki voi olla painavampikin kuin 2504 kg.
Ilmajousituksesta vielä sen verran, että siitähän on maantielläkin se etu, että maavaraa saadaan laskettua. Discon maavarahan on maantiellä maltilliset 185 mm ja väliaikaisesti sitä saadaan laskettua alemmaksikin esimerkiksi jos pitää päästä jonkun matalan esteen ali.
Esitteen mukaan painavin Mitsun malli Instyle, 3,2Di-D manuaali painaa 2310 ja sama auto automaattina tasan 2300kg. Instyle, eli huippuvarusteltu malli, joten sitä jos verrataan, niin sen vertailukohta on juurikin 2718kg painava Land Rover. Ja 2708 painaa kevyempi malli, joka on vertailukohta Mitsun Intense mallille joka painaa 2255 5-ovisena. Sen sijaan 3-ovisena, mitä ei Suomeen tuoda, se painaa 2075kg Intense eli keskitason varusteilla dieselinä ja bensana 2035kg.
Tämä taas antaa painoksi 2718kg SE ja HSE malleille. En usko että vinssiä on otettu mukaan tuohon painoon tai mitään muutakaan ylimääräistä, tuskin Land Rover edes antaa vinssiä tehdasasennettuna Discoveryyn, joten en millään usko että sen painoa on otettu mukaan. Kyllä verrataan valmistajan ilmoittamia painoja, ei ole järkeä lähteä spekuloimaan mitä varusteita missäkin on mukana, koska myös Mitsun 2300kg painoissa on todennäköisimmin kaikki mahdolliet varusteet mukana. Ilman niitähän sen paino asettuisi sinne 2100 ja 2200kg:n nurkille.
Toisekseen tuulilasin sivulla on ennenkin ollut useita asiavirheitä, joten en yhtään ihmettele jos olisi nytkin. 3 muuta lähdettä antaa Discon painoksi tuon 2708 - 2718kg.
On ilmajousituksesta etuja, en ole niitä kiistänyt.
Kanootti tai maastopyörä ei luonnollisesti kuulu varustukseen, mutta muuten tuo on vain sillä maastopaketilla varustettu ilman mitään varusteita, joita ei saisi tehtaalta ruksattua. Vinssi tuli alihankintana Warnilta, mutta sekin siis kuuluu pakettiin.
Tuon Land Rover G4 Challengen ideahan oli, että niissä ajetaan nimenomaan autoilla, joissa ei ole mitään muita kuin tehdasvarusteita.
Suorituskykyhän tuossa näyttäisi olevan hieman parempi kuin Pajerossa ennen faceliftiä:
12,8s 0-96 km/h, Tuohon pari kymmenystä lisää, niin ollaan 0-100 km/h arvossa. Nykypajerolle ilmoitetaan 14s. Faceliftin myötä Pajero on nopeampi kuin tämä, mutta tuskin pärjää facelift-discolle. Autocarkin ilmoittaa discolle eri painoja:
Kanootti tai maastopyörä ei luonnollisesti kuulu varustukseen, mutta muuten tuo on vain sillä maastopaketilla varustettu ilman mitään varusteita, joita ei saisi tehtaalta ruksattua. Vinssi tuli alihankintana Warnilta, mutta sekin siis kuuluu pakettiin.
Tuon Land Rover G4 Challengen ideahan oli, että niissä ajetaan nimenomaan autoilla, joissa ei ole mitään muita kuin tehdasvarusteita.
Suorituskykyhän tuossa näyttäisi olevan hieman parempi kuin Pajerossa ennen faceliftiä:
12,8s 0-96 km/h, Tuohon pari kymmenystä lisää, niin ollaan 0-100 km/h arvossa. Nykypajerolle ilmoitetaan 14s. Faceliftin myötä Pajero on nopeampi kuin tämä, mutta tuskin pärjää facelift-discolle. Autocarkin ilmoittaa discolle eri painoja:
Mihin nyt sitten pitäisi uskoa. HSE tuskin on yli 200 kg painavampi kuin SE.
Tideän kyllä mikä on G4 varutelu. Mutta noita G4 varusteita ei taatusti ole laskettu kaikkiin painoihin mukaan. Suorituskyky riippuu siitä vertaatko automaattia vai manuaalia. Ja olen kyllä korostanut usein puhuvani 2009 mallin Pajerosta, jossa suorituskyky on parempi mitä Discossa.
Verrataan vaan ilmoitettuja arvoja, joissa on kaikki perustehdasvaruteet mukana. Huomasitko muuten että kaikissa linkittämissäsi testeissäkin, annettiin miinusta painosta. Kumma kun ei muille maastureille siitä erikseen anneta miinusta ? Kyllä siinä on discon haitaksi merkittävää eroa.
Missä ilmoitetaan nykypajerolle 14s ? Facelift Pajero kiihtyy 11,1s. Verrataan sitten kun uusi Disco tulee, sitä tulevaan uuteen Pajeroon, joka on sen oikeampi vastine. Disco saa nauttia siitä ilosta siis kaiken kaikkiaan n. puolivoutta.
Mutta Subarun (yleisesti koko merkin kaiken lisäksi!) sisustan haukkuminen ja keskustelun päätyminen Discon ylistämiseen on aika ironista, siinä kun ei ainakaan ole luokkaansa nähden sisustan materiaalit kovin kummoiset ja työn laatu ja luotettavuus ei pelasta kuten tekee Subarun tapauksessa.
Niin, tämä on aitoa simppaa: se mikä on hänen mukaansa maailmanloppu Subarussa, ei niin haittaakkaan niissä omissa suosikeissa. Muutenkaan mistään johdonmukaisesta linjasta autoja ryöpyttäessä/hehkuttaessa ei ole tietoakaan, eihän tässä mitään uutta ole.
Itseasiassa tuntuu ettei kukaan yksittäinen kirjoittaja tällä palstalla ole yhtä hanakasti ja järjestelmällisesti jonkun merkin kimpussa, kuin simppa Subarun.
Ilmeisesti tuo 2700 kg pitää sitten paikkansa. Painavampihan se on kuin Pajero, joka on miinus. Ilmajousitukset tulevat varmasti yleistymään. Niillä saadaan melkoinen etu niin maastossa kuin maantielläkin. Maastossa maasto-ominaisuudet paranevat ja maantiellä vastaavasti ilmanvastus pienenee ja ajettavuus paranee.
Lopuksi vielä sanoisin, että enpä ole Pajeroa kuullut loistoautoihin verrattavan. Ainakin suomalaisissa lehdissä tuo toistuu discon kohdalla koeajosta toiseen.
PutPut:
Missäs discon kilpailijassa sitten on laadukkaampi sisusta? Pathfinder? no ei. Pajero? Ei sekään. LC 120? No eipä löydy siitäkään.
Petos:
Tähän Legacy ketjuun olen kirjoittanut Subarun osalta vain asiaa. Sisusta näyttää ensikuvista halvalta, mutta se pitää vielä kokea itse. Ulkonäkö on minun silmääni karsea. Jos tuo nyt mielestäsi on Subarun kimpussa olemista, niin olkoot.
Ei minuakaan Pajero kiinnosta yhtään tippaa ja Disco taas jostain syystä vetää puoleensa mutta ei se tarkoita että pitää ruveta riehumaan ja väittämään älyttömiä.
On päivänselvää että Discon sisusta on kovaa, karkeata muovia lähes kaikilta osin ja istuimet edes nahalla eivät ole parasta laatua huokuvia. Eikä ole tarkoituskaan vaan se on kuitenkin vähän edullisempi ja etenkin teemaltaan utilitäärisemmän oloinen. Edes huippuvarustellut versiot pienine koristelistoineen eivät näytä juuri minkäänlaisilta. Eivät näytä suoraan rumalta tai häiritsevän halvaltakaan koska on muotoiltu 'työkalumaisella tavalla' johon karumpi ote sopii.
Minulle tulee koko autosta mieleen paitsi se että se on halvempi imitaatio Range Roverista (jossa on mielettömästi tilaa jotta on vastinetta rahalle enemmän sillä muutenhan siinä ei hirveästi olisi ideaa tai houkutusta) niin yhtälailla se on mielestäni selvästi Eurooppalainen Hummeri eli yksinkertainen alusta johon on laitettu muovisen leikkikalumainen kuori, erona vain se että Land Rover on vähän kehittyneemmällä ilmajousituksella joka on suurempi erottava tekijä (tosin jopa Hummer H3 on todettu erittäin päteväksi maastossa). Ihan samalla tavalla tuolla kuorella koitetaan tuoda mieleen kansan 'sankariauto', jenkeissä se on alkuperäinen Hummer, Euroopassa sekoitus Defenderin ja Range Roverin piirteitä.
Mitään vastauksia kysymyksiini ei tullut. Tyhjää länkytysta vain, kuten saattoi odottaakin. Oikeista samanluokkaisista maastureista ei parempaa sisustaa löydy kuin discosta. Lelumaastureissa on kyllä hienompiakin.
Touareg on citymaasturi. Vähän ihmetyttää, mistä sen nyt keksit tähän vetää mukaan. Näkee että faktat rupeavat sinulta hupenemaan entisestään. Ensin LC V8 ja nyt Touareg! Mikä seuraavaksi? Kentie Avaruussukula tai Toyota Aygo?
Nyt sinulle näköjään kelpaa jo kaikki netistä valitut ensimmäisenä vastaan tulleet koeajot.
Missäs discon kilpailijassa sitten on laadukkaampi sisusta? Pathfinder? no ei. Pajero? Ei sekään. LC 120? No eipä löydy siitäkään.
Heh, riippuu edelleen varustetasosta. Mutta kun sinä arvioit sen tyylin ja makuasioiden mukaan. Pajeron sisusta ei taatusti ole huonolaatuinen ja hyvinvarustellussa mallissa se on kyllä Discon laatuinen.
Haluatko tarkentaa, MIKÄ vaikka Pajeron sisustassa on niin epälaadukasta ? Se on erilainen ja eri tyylisuuntausta edustava kuin Discon vastaava. Mutta se ei ole laatukysymys vaan se on makuasia. Esim keskikonsoli on ollut aina paljon laadukkaamman näköinen. Eikä ole ollut mitään ihmeellisen näköisiä muovijuttuja, kuten Discon mukitelineet.
Ei edellistä dieseliä voinut verrata melun vuoksi. Mutta bensassa kyllä oli luxustunnelmaa.
Tämä sisustus ei Simpan mielestä ole yhtään samaa tasoa kuin Discon ?!? 3 Ensimmäistä kuvaa ovat 2009 facelift mallista, ja loput kuvat sitä aiemmasta.
En nyt halua olla mikään palstapoliisi mut keskusteltaisiinko vaihteeksi Subarusta?
Ei käy. Nyt nuijitaan Pajero maanrakoon.
Legacyhan tuli jo sitäpaitsi käsiteltyäkin: Helvetin ruma, siis AIVAN omassa luokassaan tuossa rumuudessa, eikä mitään muttia. Sisätilojenkin suhteen valovuosia perässä muita. Teknisenkin kehitystyön paukut on totaalisen loppu ja kohta lappu luukulla.
simppa:
En toki. Alustaa ja koneita lähinnä pidän todella merkittävinä, joilla on suurinta vaikutusta auton luonteeseen ja niihin asioihin joita vertailtiin.
Mutta maasturiksi, tuo on tyypillinen facelift. Vähän sama kuin Disco 1 Disco 2 muutos. Tai Pajeron 2006 kokema muutos, joka ei kyllä ollut Mitsulle mikään valtava menestys jo hyvin tiedostettujen puutteiden vuoksi. Silti myi Pajero Euroopassa reilusti yli odotusten.
Maasturit kun ovat sen verran vähemmän myytyjä ja kalliimpia kehittää, niihin ei voida tehdä täydellistä uudistusta niin usein. Tata on käsittääkseni vahvistanut että tällä Discoveryllä pitäisi pötkiä vuoteen 2016 asti. Ja Pajerokin on perusteiltaan aivan täysin uudistettu viimeksi 1999. Joten maastureille tämä on mielestäni tyypillistä.
Mutta Discovery Jaguarin koneilla tulee myyntiin vasta 2010 jos oikein käsitin ? 2010 tulee myös Pajeron täysin uusi malli, joten nyt 2009 tullut pikkupäivitys pienentää eroa maantiemukavuudessa erittäin kivasti siihen mennessä kunnes uusi malli saadaan.
Matti-, miksi ihmeessä hukkaat aikaa simppaan? Hän on jo aikaa sitten päättänyt että Ford-konsernin kamppeet ovat parhaat. Ok, aina on myös ne sen viikon innostusvehkeet myös, mutta kuitenkin.
Mitään tietoa tai lähtökohtaisesti autoista kiinnostusta ei Simpan jutuissa ole, hän vissiin vain koittaa saada aikaa kulumaan tai itseään korostettua valitsemalla tiettyjä automalleja ja -merkkejä joihin on samaistunut ja niitä uhoaa tällä palstalla.
Hän toimii mielestäni ennemmin kuin puolueen jäsen tai nationalisti, ensin tulee tunne ja sitten sitä lähdetään taistelleen puolustamaan/edistämään.
Ei autoista kiinnostuneet tai asiallista keskustelua haluavat saa mitään irti hänen kanssaan keskustelusta. Varsinkaan kun hänen täytyy niin epätoivoisesti puolustaa 'omiaan' että kun hän ei niistä muutoin kovin paljon tiedä niin pakko on ruveta:
-ensinnäkin toispuoleiseen ylistykseen (Lukee kaiken omista suosikeistaan ja luulee että kaikki mitä hän lukee on uniikkia. Koska hän ei hirväesti alaa tunne niin hän hämmästyy 'omien' innovaatioista ja piirteistä, tuntemus muista taas on usein huonoa ja kuvittelee että niissä ei puolestaan ole mitään mitä hän omistaan lukee)
-toisekseen valehteluun (Eli oikoo - usein omaa tietämättömyyttään. Väittää jotain juuri oppimaansa uniikiksi, innostuu jostain positiivisesta artikkelista/valmsitajamaan lehden palstasta niin paljon että lähtee liioittelemaan vielä sitä enemmän ja jatkaa selitystä siitä eteenpäinkin missä oma tuntemus asiasta loppuu.)
Ettekö ole nähneet sitä säännönmukaisuutta että aina kun jokin artikkeli tulee Ford-konsernin vehkeistä tai sen entisistä merkeistä niin Simppa menee ihan sekaisin, ja se on kuin maailman uskomattomin juttu? Volvon koneuudistuksetkin olivat niin uskomattomia että kilpailijoiden kulutuslukemat tuli 'vahingossa' laitettua väärin ja innostuksessa kai tuli väitettyä ettei muilla koneet täytä EU5-standardia...
Ei tämä ole mitään uutta Simpalta. Huomatkaa että nimenomaan ei lähtökohtana ole autoilu ym., vaan jokin artikkeli tai uutinen Fordilta/ex-Fordilta josta luettuaan menee aivan banaaneiksi. Kyseessä ei ole autoilusta kiinnostuneen keskustelu vaan jotain ihan muuta. Innostus siitä että 'NYT tuli sellainen uudistus että kukaan ei pärjää' on se jokakertainen stoori. Ja joka kerta ilman mitään pohdintaa siitä millainen nykytilanne on, millainen on ollut aiempien uudistusten kanssa, ja mitä uudistuksia muilta tulee.
Nytkin nähdään taas Simpan suosikkiaihe eli Discovery 3:sen ylistäminen ja sen yhteydessä tottakai hän taas haukkuu tapansa mukaan Pajeroa. Hän ei näe mitään heikkouksia tai mitään sellaista Discossa. Ilmeisesti kun näyttää vähän samalta kuin Range Rover niin hän yksinkertaisuudessaan luulee sen olevan sitten ihan samanlainen luksusvehje, ilmajousitus kun on niin hän kai luulee sen olevan automaattisesti aivan eri liigassa kuin muut (silloin kun toimii), sisustus edellämainitusta syystä on hänen mielessään täysin luksusta jne. Eikä vahingossakaan mainitse esim. Land Cruiseria V8 dieselillä...
Mitään realismia tai sitä muistuttavaakaan on turha hakea, eikä ihme kun katsoo millä innolla hän käytää aikaansa nettikeskusteluissa ja kuinka huonolla tietopohjalla, ja ennenkaikkea kuinka vähän hän välittää siitä millaista potaskaa hän selittää lähes jokaisessa ketjussa. Etenkin hänen motiivinsa ovat kyseenalaiset kuten aiemmin sanoin, hän ei ole selvästikään oikeasti mikään autofani vaan ennemmin futishuligaanin tapaista hurmaa etsii puolen valitsemalla ja siitä taistelemalla. Yleensä autoasioista, -anteeksi siis tarkasti kaiken nimenomaan SUOSIKKIMERKEISTÄÄN luettuaan.
Simppa: minkä faceliftin yhteydessä EI hieman säädetä alustaa, päivitetä koneita, hieman ehkä vaihdeta ohjaamon materiaaleja ym. mainitsemiasi asioita?
Ai niin, kyse on Ford-konsernin (tai ex., ei sillä väliä kun olet näköjään pitäytynyt suosikeissasi muutoksista huolimatta) vehje joten se on aivan uskomaton, mukavuus täydellinen, ajettavuus legendaarinen, kiihtyvyys jopa äärimmäisen hitaassa ja ylipainoisessa Discossa täysin MOITTEETON, eikä kukaan tee faceliftiäkään niin hyvin kuin Land Rover!!!
Eikö sinulla ole mitään muuta tekemistä kuin puhua p***aa suosikkimerkeistäsi? Onko pakko mennä täysin yli jokaisessa keskustelussa ja liioitella tai suoraan valehdella kun ylivoimaisuusväitteiden puolustus ei menekään täysin suvereenisti?
No sanopa Putput, mikä sitten on iso facelift? Jos autossa rukataan lähes kaikkea ja laitetaan koko sisusta uusiksi. Voitkin tähän listata tietämiäsi isompia faecliftejä kuin tuon lantikan. Niitä en itse juuri keksi. Esimerkiksi bemarin 5-sarjan & 3-sarjan ja S80 Volvon facelift on tuohon lantikkaan verrattuna aivan naurettavan pieni. Mutta eihän sinulta vastauksia kysymyksiin saa, lähinnä tietämäntöä vittuilua ja oman itsesi korostusta joka viestissä.
Kiihtyvyydestä en ole puhunut mitään. Aika samaa tasoa se on noiden muiden oikeiden maastureiden kanssa myös TDV6-koneella. Toki sitten nuo "lelumaasturit" menevät paljon reippaammin, mutta niillä ei maastossa sitten pääse metriäkään. Faceliftin mukana tuleva koneuudistus kyllä helpottaa tuota kulkupuolta. Siitäkin varmaan olet eri mieltä
Ajettavuus nyt on discossa noista oikeista maastureista paras. Legendaariseksi en ole sitä sanonut. Toki sinä voit nyt siinä höyrytessäsi sanoa, mikä oikea maasturi on mielestäsi parempi ajaa?
Kukakohan täällä on futishuligaani? Tuli kyllä päivän vitsi sinulta.
"Hieman" vaihdetaan ohjaamon materiaaleja juu:
http://www.imotormag.co.uk/news/232055/new_york_auto_show_land_rover_discovery_lr4_facelift.html
http://www.caranddriver.com/news/auto_shows/2009_new_york_auto_show_nyias_auto_shows/production_debuts/2010_land_rover_lr4_auto_shows+view-photos.html
Kerro nyt oikeasti, mikä saman luokan maasturi menee maantiellä mukavammin kuin disco.
Fiksuinta ehkä olisi kokonaan jättää vastaamatta näihin "PutPutin" pahan mielen vallassa kirjoitettuihin provoihin. Entistä enemmän rupeaa epäilyttämään, että kyseisen nimimerkin takana on teini-ikäinen tai juuri ajokortin saanut poika, jonka isäpappa omistaa BMW-merkkisen auton.
Matti-:
En sitä alkuperäistä näkemääni listaa löytänyt, mutta tässä on jotain tietoa:
http://www.autoblog.com/2009/04/07/new-york-preview-2010-land-rover-lr4/
Isommat jarrutkin näköjään tulevat. Nuo samat jutut toistuvat sivusta toiseen.
Eli siis nämä toistuvat sivusta toiseen:
- Jousitusgeometriaa muutettu
- Terrain Response uusiksi
- Sisusta uusiksi
- koneet uusiksi
- ohjaus uusiksi
- luistonestolle ja espille tehty jotain hienosäätöä
- lisää varusteoptioita
- ulkonäkö muuttuu maltillisesti
Samaa kalibeeria siis kuin Pajeron -06 uusiutuminen. Varmaankin kaikkien muiden paitsi PutPutin mielestä tuo on iso facelift. Johan siitä kertoo sekin, että jenkeissä tuo on nimetty LR4:jäksi ja lieneekö täällä peräti Disco 4 vai pitäydytäänkö vanhassa nimessä?
edit:
No löytyihän tietoa siitä alustasta:
Under the skin, the LR4 has received a number of suspension changes. They include a wider track front and rear, suspension knuckles that lower the roll center, larger anti-roll bars, and revised bushings and shocks. The goal was to improve handling and reduce body roll while improving the ride. Other alterations include the addition of a roll sensor to the stability-control systemwhich also gains a trailer-towing algorithmand new variable-ratio steering that quickens as the wheel is turned off-center. Larger brakes adapted from the Range Rover Sport with four-piston front calipers aim to keep the additional power from overwhelming the LR4.
Kyllähän simppa taitaa olla niin että päästelet ns. sammakoita useasti, sitähän putput tarkoitti, sitten yrität niitä kierrellen ja kaarrellen kierrellä. Onhan se huomattu että monesti näin on käynyt. Tottahan se on että sellaisesta sitten saa maineen asioiden tuntijana.
No anna nyt Koivuniemen Herra palaa vaan, mikä noissa disco-viesteissäni ei pidä paikkaansa. Eipä nuo sinunkaan viestisi kovin asiapitoisia ole olleet. Lähinnä Metsähakasta astetta asiapitoisempaa, muttei sen enempää.
Asioiden tuntija = asiantuntija? Vai mikä? Jäi vähän pointtisi piiloon.
Discon heikkoudetkin olen tässä myöntänyt, eli painon ja vikaherkkyyden. Siltikin se on maasturiluokassa todella etevä vehje. PutPut ei siltikään - vaikka edellistä viestiä editoi - ole pystynyt esittämään mitään vaihtoehtoa discolle, jos mietitään maantiemukavuutta. Ainiin, se Land Cruiser V8. Eipä ole hassumpaa kuultu.
Tuo PutPutin Land Cruiser V8 on aika julmetun kaukaa haettu. Land Cruiser V8 on aivan eri luokassa kuin Disco. Land Roverin vastine tuolle on Range Rover. Eli tyhjää lätinää tuokin.
Mitä kulutuslukemia Volvon kilpailijoista laitoin väärin? E 250 CDI ei silloi ollut saatavilla. Jos sitä bemarin 2.0 tuplaturboa tarkoitat, niin 123d:n vertaaminen S80:seen ei ole ihan paikallaan. Bemarilta vastaava on 525d, ja sen kulutus on samaa tasoa.
Sen myönnän, että tuo ZF:n laatikko näköjään nostaa kulutusta 520d:ssä. Ei järkyttävästi, mutta selvästi kuitenkin. Toisissa malleissa se jopa laskee kulutusta, joten niiden pohjalta kirjoitin tuon.
Putput sitäpaitsi valehtelee tuossa edellisessä viestissä silmät päästään. Siinä on lukuisia asioita, joita en ole sanonut. Mm. en ole sanonut, että discossa on luxus-sisustus. Olenpahan sanonut, että maasturiluokassa se on sieltä paremmasta päästä.
simppa:
Tarkoitan sitä että mitä laitat tietoja, on useasti osoittautuneet virheellisiksi. Ehkä toimit nopeasti, ulkomuistista kenties. Muut sitten vähän korjailee, sitten kiertelet. Ei sen kummempaa. Kuitenkin sinunlaisia tarvitaan. Saadaan keskustelua aikaan. Kyllä se siitä
simppa:
No kuten totesin, maastureissa tämä Discon facelift on täysin tyypillinen. Samanlaisen koki Discovery siirryttäessä D1 - D2, Pajero vuonna 2006, jne jne.
simppa:
Kiihtyvyys on todella hyvä arvo punnita käytännön suorituskykyä. Ei vaikuta vertailla pelkästään paperisia moottorin tehoja, koska siinä ei tule huomioitua paino ja ilmanvastuseroja. Kiihtyvyys sen sijaan paljastaa paljon enemmän todellisesta suorituskyvystä, joten Disco ei ole suoritukyvyltään mikään erikoinen. Facelift mallia voidaan sitten vuonna 2010 verrata samana vuonna ilmestyvään täysin uuteen 2010 Pajeroon, josta toistaiseksi on vuodettu vain yksittäisiä tietoja, kuten se että siinä tulee mitä todennäköisimmin olemaan myös 3 litrainen V6 diesel. Samantyylistä kisamoottoria testattiin mm. tämän vuoden Dakarissa. Tätä 2,7 TDV6:tta voidaan sitten verrata Pajeron tämän vuoden lukuihin, eli suorituskyvyssä se kyllä meni tämänhetken Discosta ohi, mutta saa nähdä kuinka kauan sitä kestää, kun ensi vuonna molemmat autot saavat uudistuksensa myyntiin.
simppa:
Liioittelit eroa kyllä aikaisemmin aika rajusti, ei kukaan ole kieltänyt etteikö Discon maantieajettavuus ole hyvä. Pajeron ajettavuus on silti täysin asiallinen ei läheskään huonoin uusista Maastureista, ääritilannekäytös täysin hyvä. Johtuu lähinnä siitä, että Pajero on Discon tapaan itsekantavalla korilla ja täysin erillisjousitettu. Eli painopiste on selvästi matalampi mitä esim Toyotassa.
simppa:
Silloin kun Disco sattuu toimimaan, kyyti on kyllä mukavaa. Tosin, kyllä nyt päivitetyn Pajeronkin kyyti on mukavaa kun melusta ja värinästä päästiin eroon ja se sentään ei jätä välille läheskään yhtä usein. Useat arvostavat hyvin paljon sitä, että auto on luotettava.
Mutta eipä sillä, erittäin hyvännäköiset sisätilat siinä ainakin nyt on.
simppa:
Kyllä se on merkittävä päivitys ja maastureille tyypillistä, tällaiset päivitykset.
Enhän minä ole sanonut, että disco mikään raketti olisi. Se on hieman ripeämpi ainakin ilmoitettujen numerojen valossa kuin nyky-Pajero. Painoahan siinä toisaalta on enemmän, mutta moottori vääntää 70 nm paremmin, joten luulen noiden numeroiden olevan ihan kohdallaan. Ei niissä silti suurta eroa kulussa todellakaan ole. Laiskoja molemmat. Teho/vääntä/kg discolla kuitenkin hieman parempi.
Sitäpaitsi ei tuossa Painossa nyt niin suurta eroa ole kuin annat ymmärtää. Pajero 3.2 DI-D AT 2330 kg vs. Disco 2.7 TDV6 Aut 2504 kg.
Ehostetty disco tulee muuten tarjolle Eurooppaan kesällä ja Suomeen TM:n mukaan elo-syyskuussa. Reippaasti ennen uutta Pajeroa siis. Sekaannuit varmaankin tuosta jenkkien "model year 2010". Siellä rupeaa tulemaan mallivuoden 2010 autoja myyntiin jo 2009 puolivälissä muiltakin merkeiltä, joten onhan tuo hieman harhaanjohtavaa. Nyt jos tilaat Pajeron, saat sen -06 tehdyillä uudistuksilla, joten discon vertaaminen siihen on paikallaan. Aika samaan aikaan ajoittuvat nuo Pajeron -09 facelift ja discon isompi uudistus. (vastaava kuin Pajero -06)
Juu, onhan muillakin maastureilla tällaisia uudistuksia ollut. Mainitsinhan jo Pajeronkin. Ei se kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että faceliftiksi tuo on iso.
Sekaannun tähän kampanjaan sen verran, että onko Pajero niin kehno ajaa muualla kuin tien ulkopuolella? simpan juttujen perusteella sillä on hyvä jos pysyy omalla kaistallaan...no, vitsi vitsi.
Itse en ole ajanut Pajeroa kuin viimeksi 90-luvun lopun isokoneisella bensamallilla kauan sitten, ja muistikuvat on ihan positiivia. Enpä tosin ole Land Rovereita ajanutkaan, joten en todella väitä mitään. Varmasti hyviä pelejä, ovathan maastureihin erikoistuneita. Luotettavuus niissä on kyllä tuntunut olevan omaa luokkaansa, huonossa mielessä.
Aihe oli Subaru Legacy 2010, jota vastaan oli pakko erään ruveta aukomaan päätään. Ja tottakai koska kyseessä on kampanja ja ideologia eikä kiinnostus autoista niin tuo aukominen ulottui ensin koko merkkiin (kun piti hakea haukuttavaa niin oli helpompaa hakea mistä sitä löytyy kuin pysyä aiheessa), sitten siirtyi hiljalleen tottakai Bemun haukkumisen kautta (äijä haukkuu X3:sen sisustaa ämpärimuoviksi ja sen jälkeen Discon sisustaa hyvälaatuiseksi! sitten inttää Discon facelitin erityisyydestä sen jälkeen kun on aukonut päätään X3:sen sisustasta jota muutettiin vuosikausia sitten faceliftissä...) erääseen innostusautoonsa eli Discoon. Ja sitä kun ei voi puolustaa täydellisenä sellaisenaa niin pitää hakea taas jokin kaukaa haettu juttu joka auttaa eli pitää väittää jotain, kuten Pajeroa ihan surkeaksi jotta Disco tuntuisi paremmalta.
Discoveryn 'faceliftiä' Land Rover kylläkin väittää oikeastaan uudeksi malliksi. JA tosiasiassahan HYVIN MONI (ei kaikki, etenkin halvat autot usein saavat vain muotoilullista muokkausta) NIMENOMAAN saa kaikki Simpan luettelemat muutokset faceliftin yhteydessä. Nimittäin päivitys alustaan, ohjaukseen, sisustaan kuuluu hyvin usein faceliftiin, ja koneiden päivitykset lähes aina. En ymmärrä mikä asia Discon faceliftissä olisi erityistä, ja kaiken lisäksi Land Roverin mukaan kyseessä on ennemmin uusi malli ja SILTI toimet eivät eroa monen faceliftitstä!
Piti kirjoittaa tähän ketjuun vain koska ei jaksanut enää katsella Simpan aukomisia, aukoo päätään koko ajan ensin 'vastustajamerkeistä' ja sitten aukoo päätään omista merkeistään. Ensin haukkuu muiden sisustaa ja sitten puolustaa auton sisustaa joka on kaikkea muuta kuin ihan tavallisesta autosta poikkeava eikä lähelläkään kunnon 'premium-tasoa'...edes harvinaisemmin ostetulla HSE-varustelulla.
Väittää että pikkumerkeillä ei ole varaa suureen kehitystyöhön ja sitten sanoo että toisaalta Jaguar-Land Rover on tehnyt hyvin paljon kehitystyötä. Tuollakin siis tarkoitus haukkua Subarua (ja Mitsua) ja ylistää Jaggea. Taaskaan ei mitään halua ajatella autoja järkevästi vaan taistelua polkeakseen toisia merkkejä ja ylistääkseen omaa typerillä yleistyksillä. Onpas Jaguar aivan uskomaton merkki kun se pukkaa uusia koneita kuin liukuhihnalta (hahhah!). Aivan uskomatonta myös kuinka Jaggelta tulee jopa uusia VERSIOITA sen 'laajasta mallistosta' (hohhoh!).
Ja tottakai täytyy etsiä näitä mukamas auton surkeaksi tekeviä juttuja, ja toisaalta hakee näitä päähänpinttymiä omista merkeistä jotka tekevät ne mukamas aivan uskomattomiksi.
Maasturissa, etenkin korostetun karun funktionaalisessa sellaisessa ei nelisylinterinen dieselkään ole varmasti ennenkuulumaton. Itseasiassa tuloksistahan sen näkeekin! Ja toisaalta ylistykset V6-dieselistä ovat aivan liioiteltuja. Tottakai 6-syl on sivistyneempi ja miellyttävämmän kuuloinen, mutta ensinnäkään tuo kone ei itsessään (Citikan keulalta tuttu) ole mikään ihmeellinen kuitenkaan, tuo sivistysetu nelipyttyiseen ei dieseleissä ole tunnetustikaan ollenkaan niin suuri kuin bensakoneissakaan (ja niissäkin hyvät nelipyttyiset eivät häpeä huonoihin V6:siin nähden vaikka luonneasioille ei voikaan mitään), maastureissa tuo pieni ero ei ole merkittävä niiden luonteen takia, ja hei haloo olisikohan siitä nelipyttyisyydestä jotain etuakin??? Kuten paino, ja tuon nimenomaisen auton tekniikan luotettavuus yleensäkin (jonka nostan esiin tässä koska eiköhän se kokonaisuus heijastu koneeseenkin, vanha pitkään kehitelty ja testattu vs. uusi ei todellakaan luotettavan maineessa olevan valmsitajan vehje!).
Ilmajousituksellakin on omat puolensa, moni sellaisella varustettu auto on pidetty jopa sillä pilattuna kun teräsjouset voivat hyvin suunniteltuina olla paljon paremmat. Taitaa suurin ero olla aktiivisessa kallistuksenestossa. Aika suurella hinnalla tuo etu on saavutettu: huomattavasti korkeampi paino, suuret luotettavuusongelmat ja hinta. Etuna maasturin ostajalle tuikitärkeät nopean ajon mutkaominaisuudet??
Ylipäänsä Simpalle sanoisin että olkiukkona Pajeron käyttäminen ja sitten maantieajoon keskittyminen ei ole kovin fiksua. Tosiasiassa 95%:lle ostajista Discoveryn vaihtoehdot ovat tuon 'karun maskuliinisen' tai 'Range Roveria muistuttavan' sijaan muut vastaavan hintaiset 'isot autot', tai 7-paikkaiset autot. Pääasia ei todellakaan ole maksimaaliset maasto-ominaisuudet vaan se idea niistä jolla auto tuntuu innostavammalta kuin jokin Mersun R tai muu ihmiskuljetin.
Sen verran tältä erää Subaru Legacy 2010 -threadiin...
simppa:
Eipä ole enää tämän vuoden mallissa. Vaan nyt se meni Discon puolesta selväti huonommaksi, Pajero kun tarjoaa 200hv ja 441Nm. Saksassa ja muualla euroopassa tätä facelift Pajeroa myydään jo. Tosin ei näköjään meillä vielä, ehkä myyvät ensin vanhat mallit varastosta pois, mutta facelift malli esiteltiin jo 2008 Pariisin autonäyttelyssä ja hetipian sen jälkeen se tuli muualle saatavaksi. Joten eiköhän nyt verrata siihen, etenkin kun me on jo aikaisemmin keskustelut erot siihen 06 Pajeroon verrattuna. Uudella moottorilla kiihtyvyys on 11,1 sekunttia automaattina ja manuaalina vielä hituen nopeampi.
simppa:
Mistäs nämä painot nappasit. Kyllä on aika monessa testissäkin huomioitu mainita Discon ylipaino, joka on ilmajousitetussa luxusmallissa ,mistä sinä halusit taistella, juurikin omapaino on 2718kg. Viimeksihän sanoit että kierrejousitettua myydään niin marginaalinen määrä ettei siihen kannata verrata. Mutta painon kohdallako se onkin sallittua ? Ja Pajeron kuivapaino vaihtelee myös mallin ja varustetason mukaan välillä 2075 - 2300kg.
Ei ole kovin järjellistä, että kun mukavuus on kyseessä, verrataan ilmajousitettuun, kun puhutaan painoerosta, haluatkin verrata kevyempään malliin ? Päätä jo, kumpaan verrataan.
simppa:
Siitä sekaannuin, aivan. No, se tulee aikaisemmin. 06 Pajeroon laitettiin 80% uusiksi. Jos Petos sanoi jo 90-luvun mallin mielikuvia positiiviseksi, on todella vaikea ymmärtää Simpan kaikkia asiantuntevia testaajia vastaan puhuvia väitteitä Pajeron huonoudesta. Nimittän 90-luvn mallista, Pajero painopiste tippui selvästi, jousitus parani huomattavasti ja nimenomaan käsiteltävyys ja ajettavuus parani, jonka voit totea vaikka vuoden 2000 TM:stä. 2006 malliin tehtiin uusi jousitu. Epäilen, ettei 06 Pajeroa enää tehdastilaukena välttämättä kovin kauaa saa, jos kaikkialle muualle on tarjottu jo Joulukuun jälkeen uutta versiota ja muualla Euroopassa uusi malli on ollut jo saatavana jonkin aikaa.
PutPutin hyvin esiin tuoma pointti pikkumerkistä. Mitsuun se ei päde, nimittäin koko konserni on maailman suurimmpien yhtymien joukossa, eli siellä kyllä on kehitysvaroja. Siksi Mitsun autonvalmistus ei mennyt konkurssiin vaikka tehtiin tappiota vuosia. Uudet dieselit esim. tulevat Mitsubishi Heavy Industriesin avulla kehitettynä, joka on yksi iso dieselosaaja muilta osin. Samoin Mitsu konserniin lasi yhtiö valmistaa ikkunat todennäköisesti kaikkiin japsiautoihin. Eli sieltä kyllä löytyy paljon suuremmat resusrssit kehittää kuin Land Roverilta ja Jaguarilta yhteensä.
Tuo discon paino on SE-mallin automaatista, eli ilmajousitetusta. Ainoastaan S-karvalakkimallista puuttuu ilmajousitus.
Tuulilasin nettisivuilta poimin kummankin omapainon, lienevätkö sitten siellä väärin?
PutPutille:
Uuden Legacyn ajettavuutta en ym. seikkoja en ole kommentoinut, kun ei niistä ole kenelläkään kokemusta. Sisustastakin sanoin, että se on kuvissa halvan oloinen, mutta pitää kokea itse ennen lopullista tuomiota. Ulkonäkö sen sijaan on karsea, Outbackissa tosin vähän parempi. Seison sanomani takana. Eipä tuo mitään päänaukomista ole, kun en ole koko autoa edes livenä nähnyt.
Disconkin sisustaa olen verrannut kilpailijoihin. Sittareihin verrattuna se on ennen tätä faceliftiä kyllä karu. X3 kilpailee ihan eri ostajista, ja minähän kirjoitin, että ennen faceliftiä sisustus. Silloin se oli pahimmanlaatuista ämpärimuovia sen hintaiseen autoon. Nyt asia lienee korjattu.
Enhän minä ole väittänyt, ettei pikkumerkeillä ole rahaa kehitystyöhön. Subaru on kuitenkin viimeaikoina uusiutunut todella reippaasti. Jaguarinkin projekteihin on Tata syytänyt rahaa varsin avokätisesti. En tiedä, mikä on Fuji Heavy Industriesin rahoitusinto. Mutta voihan olla, että Subarulta tosiaankin tulee tuo 2.5 TD. Luulisi kuitenkin, että Google tietäsi jotain huhuja siitä. Jaguaria nyt käytin nimenomaan esimerkkinä siitä, että ehkä ne uudet dieselit Subaruunkin tulevat. Jaguarin koko huomioonottaen merkki on kuitenkin uudistunut/uusiutuu valtavasti.
Edelleenkään ei vastinetta Putputilta sille discolle löytynyt maasturirintamalta. Samaa itsensäkorostamista ja muille vittuilua, kun ei faktat palvele omaa mielipidettä. Tosin osasin sitä odottaakin. Se Land Cruiser V8 kertoi viimeistään, ettei tällä kaverilla ole mitään muuta funtiota kuin vängätä ja trollailla.
Se Discon luotettavuuskin on käyty läpi. Siinä on ollut puutteita, ei sitä voi kiistää. Olen maininnut, että Pajero on varmasti lujempi peli.
Edelleenkin odotan PutPutilta siihenkin vastausta, että onko tuo discon facelift iso? Kaikilla mittapuilla se on mielestäni melkoisen valtava verrattuna vaikka näihin BMW:n tai Volvon facelifteihin.
Missäs autossa se Putputin isäpappa meinaa pitäytyä? Meinaan, että mikä on sinun seuraava "merkkisi".
Itse tarkistin painot Land Roverin omalta sivulta sekä lainaamasi Channe4:n sivulta.
Matti-:
Lienevät sitten tuulilasin nettisivulla väärin. I stand corrected! Reippaasti suurin osa myydyistä discoistahan on ilmajousituksella ja oma mielipiteeni on, että on sulaa hulluutta valita se S-malli.
simppa:
Voihan se ollakkin hulluutta, vaikka se voisi olla toimintavarmempi.
Toivottavasti parantavat Pajeronkin jousitusta seuraavaan malliin. Joko Toyotan LC200:n tyyliin tai sitten laittaisivat ilmajousituksen. Koska myös Jeep siirtyi ilmajousitukseen, land rover ja toyota käyttävät jo omia järjestelmiään ja seuraavaan 120 sarjalaisen seuraajaankin tulee todennäköisimmin jotain tällaista. Myös Mersu luottaa ilmajousitukseen. Joten saisivat Mitsullakin siirtyä eteenpäin kierrejousista, ainakin varustelluissa malleissa. Säädettävä ilmajousitus on ollut aikaisemmin Diamantessa, sitä tosin ei suomeen tuotu.
Ja eihän ilmajousitus voi olla epäluotettava oikein toteutettuna, koska raskaassakin kalustossa käytetään ilmajousitusta ja niillä ajetaan 10 kertaisesti enemmän mitä perusautoilla.
Lisään vielä kun on tullut niin paljon negatiivisen oloista tekstiä kun Simpan juttuihin on reagoinut, että:
Disco on mielestäni mielettömän hyvän näköinen ja vaikka inhoan maastureita enkä tarvitse sellaista mihinkään on pitänyt kovasti ravistella itsensä hereille tuon auton ostamisen halusta. Sen sisusta on mielestäni mukavan näköisesti muotoiltu joten sen vähemmän korkealaatuiset materiaalit eivät ole häirinneet niin pahasti, ja muutoinkin auton luonteikkuus on saanut sulkemaan silmät auton ergonomisilta ja käytettävyyden heikkoiksilta. Sen työkalumaisuus ja taas kerran luonteikkuus sekä tilan määrä on saanut painon ja koon huonot puolet jäämään vähälle huomiolle. Painon ja koon tuomat heikkoudet ajettavuudessa on hyvin saatu peitettyä hyvän aktiivisen ilmajousituksen tuomalla TUNTEELLA hyvästä ajettavuudesta (ei sitä pitoa oikeasti hirveästi ole) ja mukavuudella. Omistamisen kustannukset (etenkin auton tasoon nähden) kyllä tulisi varmasti tuntumaan ja kovasti!
En silti näe syytä lähteä ristiretkelle ylistämään Discoa tai haukkumaan esim. Pajeroa, joka kuitenkin on aika erilainen auto lähtökohdiltaan ja suurelle asiakaskuntaa käyttötarkoitukseltaan. Kun joku oikeasti lähtee hommiin karuihin maailmankolkkiin tiettömille taipaleilla niin tilanne on aika yksipuolinen...
Jotain R-Mersua vastaan kun vertaa niin ei Disco ole kovin kummoinen, siis yli 95%:lle näiden ostajista. Mutta kuka haluaa tila-auton kun maasturi tuntuu jännemmältä? Siitähän tässä on oikeasti kyse, ja se on se syy miksi minäkin jostain ihmeen syystä olen hinkunut Discoa talliin.
Mutta Subarun (yleisesti koko merkin kaiken lisäksi!) sisustan haukkuminen ja keskustelun päätyminen Discon ylistämiseen on aika ironista, siinä kun ei ainakaan ole luokkaansa nähden sisustan materiaalit kovin kummoiset ja työn laatu ja luotettavuus ei pelasta kuten tekee Subarun tapauksessa.
Matti-:
Painoista vielä. Land Rover ilmoittaa:
Omamassa (kg) varustetason mukaan 2494 - 2718
Siis tuossa 2718 kg. Tuossa on mukana kaikki offroad-paketit vinsseineen kaikkineen.
Eli se Tuulilasin 2504 kg voi pitää paikkansa SE-mallin automaatille. Mitsun varustetasoja en osaa, mutta olikohan se malli Intense automaatti, joka painoin tuon 2330 kg.
Tuulilasin tiedot tulevat käsittääseni suoraan viranomaiselta. Jokatapauksessa SE Automaatti ei vielä paina todellakaan tuota 2718 kg, vaikak se toki voi olla painavampikin kuin 2504 kg.
Ilmajousituksesta vielä sen verran, että siitähän on maantielläkin se etu, että maavaraa saadaan laskettua. Discon maavarahan on maantiellä maltilliset 185 mm ja väliaikaisesti sitä saadaan laskettua alemmaksikin esimerkiksi jos pitää päästä jonkun matalan esteen ali.
Esitteen mukaan painavin Mitsun malli Instyle, 3,2Di-D manuaali painaa 2310 ja sama auto automaattina tasan 2300kg. Instyle, eli huippuvarusteltu malli, joten sitä jos verrataan, niin sen vertailukohta on juurikin 2718kg painava Land Rover. Ja 2708 painaa kevyempi malli, joka on vertailukohta Mitsun Intense mallille joka painaa 2255 5-ovisena. Sen sijaan 3-ovisena, mitä ei Suomeen tuoda, se painaa 2075kg Intense eli keskitason varusteilla dieselinä ja bensana 2035kg.
Tämä taas antaa painoksi 2718kg SE ja HSE malleille. En usko että vinssiä on otettu mukaan tuohon painoon tai mitään muutakaan ylimääräistä, tuskin Land Rover edes antaa vinssiä tehdasasennettuna Discoveryyn, joten en millään usko että sen painoa on otettu mukaan. Kyllä verrataan valmistajan ilmoittamia painoja, ei ole järkeä lähteä spekuloimaan mitä varusteita missäkin on mukana, koska myös Mitsun 2300kg painoissa on todennäköisimmin kaikki mahdolliet varusteet mukana. Ilman niitähän sen paino asettuisi sinne 2100 ja 2200kg:n nurkille.
http://www.channel4.com/4car/road-tests/full-specification.jsp?version_id=3707
Toisekseen tuulilasin sivulla on ennenkin ollut useita asiavirheitä, joten en yhtään ihmettele jos olisi nytkin. 3 muuta lähdettä antaa Discon painoksi tuon 2708 - 2718kg.
On ilmajousituksesta etuja, en ole niitä kiistänyt.
Land Roveriin saa sen maastovarustelun, jossa vinssit, snorkkelit ym. tulevat mukana. Näkyy ainakin tässä videolla. Värinä tuo "erottuva" oranssi:
https://www.youtube.com/watch?v=WBjh7jLN6pQ
Ja tässä:
http://www.seriouswheels.com/pics-2008/klm/2008-Land-Rover-LR3-G4-Challenge-Front-And-Side-Tilt-1920x1440.jpg
Kanootti tai maastopyörä ei luonnollisesti kuulu varustukseen, mutta muuten tuo on vain sillä maastopaketilla varustettu ilman mitään varusteita, joita ei saisi tehtaalta ruksattua. Vinssi tuli alihankintana Warnilta, mutta sekin siis kuuluu pakettiin.
Tuon Land Rover G4 Challengen ideahan oli, että niissä ajetaan nimenomaan autoilla, joissa ei ole mitään muita kuin tehdasvarusteita.
Suorituskykyhän tuossa näyttäisi olevan hieman parempi kuin Pajerossa ennen faceliftiä:
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsData/Land-Rover-Discovery-2.7-TDV6-HSE-Auto/212356/
--> paino täällä sen 2718 kg
12,8s 0-96 km/h, Tuohon pari kymmenystä lisää, niin ollaan 0-100 km/h arvossa. Nykypajerolle ilmoitetaan 14s. Faceliftin myötä Pajero on nopeampi kuin tämä, mutta tuskin pärjää facelift-discolle. Autocarkin ilmoittaa discolle eri painoja:
SE-malli:
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Land-Rover-Discovery-2.7-TDV6-SE-Auto/234917/
2494 kg
Mihin nyt sitten pitäisi uskoa. HSE tuskin on yli 200 kg painavampi kuin SE.
simppa:
Tideän kyllä mikä on G4 varutelu. Mutta noita G4 varusteita ei taatusti ole laskettu kaikkiin painoihin mukaan. Suorituskyky riippuu siitä vertaatko automaattia vai manuaalia. Ja olen kyllä korostanut usein puhuvani 2009 mallin Pajerosta, jossa suorituskyky on parempi mitä Discossa.
Verrataan vaan ilmoitettuja arvoja, joissa on kaikki perustehdasvaruteet mukana. Huomasitko muuten että kaikissa linkittämissäsi testeissäkin, annettiin miinusta painosta. Kumma kun ei muille maastureille siitä erikseen anneta miinusta ? Kyllä siinä on discon haitaksi merkittävää eroa.
Missä ilmoitetaan nykypajerolle 14s ? Facelift Pajero kiihtyy 11,1s. Verrataan sitten kun uusi Disco tulee, sitä tulevaan uuteen Pajeroon, joka on sen oikeampi vastine. Disco saa nauttia siitä ilosta siis kaiken kaikkiaan n. puolivoutta.
Putput:
Niin, tämä on aitoa simppaa: se mikä on hänen mukaansa maailmanloppu Subarussa, ei niin haittaakkaan niissä omissa suosikeissa. Muutenkaan mistään johdonmukaisesta linjasta autoja ryöpyttäessä/hehkuttaessa ei ole tietoakaan, eihän tässä mitään uutta ole.
Itseasiassa tuntuu ettei kukaan yksittäinen kirjoittaja tällä palstalla ole yhtä hanakasti ja järjestelmällisesti jonkun merkin kimpussa, kuin simppa Subarun.
Matti-:
Ilmeisesti tuo 2700 kg pitää sitten paikkansa. Painavampihan se on kuin Pajero, joka on miinus. Ilmajousitukset tulevat varmasti yleistymään. Niillä saadaan melkoinen etu niin maastossa kuin maantielläkin. Maastossa maasto-ominaisuudet paranevat ja maantiellä vastaavasti ilmanvastus pienenee ja ajettavuus paranee.
Lopuksi vielä sanoisin, että enpä ole Pajeroa kuullut loistoautoihin verrattavan. Ainakin suomalaisissa lehdissä tuo toistuu discon kohdalla koeajosta toiseen.
PutPut:
Missäs discon kilpailijassa sitten on laadukkaampi sisusta? Pathfinder? no ei. Pajero? Ei sekään. LC 120? No eipä löydy siitäkään.
Petos:
Tähän Legacy ketjuun olen kirjoittanut Subarun osalta vain asiaa. Sisusta näyttää ensikuvista halvalta, mutta se pitää vielä kokea itse. Ulkonäkö on minun silmääni karsea. Jos tuo nyt mielestäsi on Subarun kimpussa olemista, niin olkoot.
Nämä eivät ole välttämättä juuri parasta testiä tai vastaa keskustelun aiheisiin mutta pistän tähän nämä silmään sattuneet:
https://www.youtube.com/watch?v=VykDTWcftZc&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=Trjdl79kXTE&feature=related
Noh, jo noista näkee erään stoorien älyttömyyden.
Ei minuakaan Pajero kiinnosta yhtään tippaa ja Disco taas jostain syystä vetää puoleensa mutta ei se tarkoita että pitää ruveta riehumaan ja väittämään älyttömiä.
On päivänselvää että Discon sisusta on kovaa, karkeata muovia lähes kaikilta osin ja istuimet edes nahalla eivät ole parasta laatua huokuvia. Eikä ole tarkoituskaan vaan se on kuitenkin vähän edullisempi ja etenkin teemaltaan utilitäärisemmän oloinen. Edes huippuvarustellut versiot pienine koristelistoineen eivät näytä juuri minkäänlaisilta. Eivät näytä suoraan rumalta tai häiritsevän halvaltakaan koska on muotoiltu 'työkalumaisella tavalla' johon karumpi ote sopii.
Minulle tulee koko autosta mieleen paitsi se että se on halvempi imitaatio Range Roverista (jossa on mielettömästi tilaa jotta on vastinetta rahalle enemmän sillä muutenhan siinä ei hirveästi olisi ideaa tai houkutusta) niin yhtälailla se on mielestäni selvästi Eurooppalainen Hummeri eli yksinkertainen alusta johon on laitettu muovisen leikkikalumainen kuori, erona vain se että Land Rover on vähän kehittyneemmällä ilmajousituksella joka on suurempi erottava tekijä (tosin jopa Hummer H3 on todettu erittäin päteväksi maastossa). Ihan samalla tavalla tuolla kuorella koitetaan tuoda mieleen kansan 'sankariauto', jenkeissä se on alkuperäinen Hummer, Euroopassa sekoitus Defenderin ja Range Roverin piirteitä.
Mitään vastauksia kysymyksiini ei tullut. Tyhjää länkytysta vain, kuten saattoi odottaakin. Oikeista samanluokkaisista maastureista ei parempaa sisustaa löydy kuin discosta. Lelumaastureissa on kyllä hienompiakin.
Touareg on citymaasturi. Vähän ihmetyttää, mistä sen nyt keksit tähän vetää mukaan. Näkee että faktat rupeavat sinulta hupenemaan entisestään. Ensin LC V8 ja nyt Touareg! Mikä seuraavaksi? Kentie Avaruussukula tai Toyota Aygo?
Nyt sinulle näköjään kelpaa jo kaikki netistä valitut ensimmäisenä vastaan tulleet koeajot.
simppa:
Heh, riippuu edelleen varustetasosta. Mutta kun sinä arvioit sen tyylin ja makuasioiden mukaan. Pajeron sisusta ei taatusti ole huonolaatuinen ja hyvinvarustellussa mallissa se on kyllä Discon laatuinen.
Haluatko tarkentaa, MIKÄ vaikka Pajeron sisustassa on niin epälaadukasta ? Se on erilainen ja eri tyylisuuntausta edustava kuin Discon vastaava. Mutta se ei ole laatukysymys vaan se on makuasia. Esim keskikonsoli on ollut aina paljon laadukkaamman näköinen. Eikä ole ollut mitään ihmeellisen näköisiä muovijuttuja, kuten Discon mukitelineet.
Ei edellistä dieseliä voinut verrata melun vuoksi. Mutta bensassa kyllä oli luxustunnelmaa.
Tämä sisustus ei Simpan mielestä ole yhtään samaa tasoa kuin Discon ?!? 3 Ensimmäistä kuvaa ovat 2009 facelift mallista, ja loput kuvat sitä aiemmasta.
http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2rCxJS
http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2rCAe0
http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2rCCJ9
http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2008/01/2008mitsubishipajerointerior3.jpg
http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2008/01/2008mitsubishipajerointerior4.jpg
http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2008/01/2008mitsubishipajerointerior2.jpg
http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2008/12/excered-interior.jpg
Discoveryn sisusta:
http://www.carspace.com/arvin1/Albums/Interior%20Car%20Pictures/originals/land-rover-discovery3-2388.jpg/photo/v./original.jpg
http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2008/11/disco-int-1.jpg
http://image.motortrend.com/f/8508652/163_0406_05z+2005_Land_Rover_Discovery_LR3+Overhead_interior_View.jpg
Haluatko kertoa, mikä Discon sisustuksessa sinusta on niin ylivoimaista, ettei mikään samanluokan auto muka pärjäisi sille ?
En nyt halua olla mikään palstapoliisi mut keskusteltaisiinko vaihteeksi Subarusta?
juuso01:
Ei käy. Nyt nuijitaan Pajero maanrakoon.
Legacyhan tuli jo sitäpaitsi käsiteltyäkin: Helvetin ruma, siis AIVAN omassa luokassaan tuossa rumuudessa, eikä mitään muttia. Sisätilojenkin suhteen valovuosia perässä muita. Teknisenkin kehitystyön paukut on totaalisen loppu ja kohta lappu luukulla.