Mitä mieltä muuten olette 2010 Outbackin konevalikoimasta:
Euroopassa: 2,0TD 170hv, 2,5TD 200hv, 2,5 170hv, 3,6 256hv
Muualla: 2,0TD 170hv, 2,5TD 200hv, 2,5 170hv, 2,5T 260hv, 3,6 256hv
Mistä Euroopan mallisto on peräisin? Subarun sivuilla ei ole mitään puhetta noista tehokkaammista dieseleistä.
Olisi itsekin kiva lukea noista. Subaru on kuitenkin verrattain pieni valmistaja, joten luulen, että paukut loppuvat yksinkertaisesti kesken ainakin tuon 2.5TD:n osalta. Mallistoa on kuitenkin uusittu rankasti, kun Tribecaa lukuunottamatta kaikki Euroopassa myytävät Subarut on pistetty/pistetään uusiksi. Tosin 2.0 TD:stä saisi varmaan 170 hv version ilman suuria muutoksia.
Mutta toisaalta ovathan Jaguar ja Land Roverkin uudistuneet ja uudistuvat lähiaikoina mallistoltaan valtavasti, kun merkkien koot otetaan huomioon. (Discon tuleva iso facelift, Range Roverin facelift, uudet V6 dieselit, uudet V8-koneet, XK facelift, XFR, ensi vuonna uusi XJ jne.), joten eipä tuo täysin mahdotonta ole. Luulisi kuitenkin jotain huhuja liikkuvan, jos pitäisi paikkansa. Yleensä noista uusista koneista on tietoa vuotanut, joka googlaamalla löytyisi.
Uusi automaatti on koko mallistoon se eniten kaivattu uudistus, joka varmasti tuleekin. On mielipuolista, että 165 hv perheauto kiihtyy lähes 12s 0-100 km/h. Tuohon saadaan uudessa Legacyssa onneksi muutos.
Sisustuksen laatu ei kiinnosta massoja nyt, eikä varmaan tulevaisuudessakaan, joten ainakin visuaalinen laatu tulee jatkossa vain laskemaan. Tämä koskaa myös muita merkkejä kuin Subarua.
Ei pidä paikkaansa. Katso vaikkapa kymmenen vuotta sitten myynnissä olleita perusautoja ja vertaa niiden sisustuksia nykyisiin. Laatuvaikutelma on noussut huikeasti. Eivät autotehtaan laatuvaikutelmaan panostaisi tuonkaan vertaa, jos se ei ostajia kiinnostaisi.
Esimerkiksi uusi Superb ei premium-vehkeille juurikaan häpeä sisustukseltaan, kuten ei Golfkaan samankokoisille premium-kulkineille. Olisikohan ollut AMS:n testi, jossa sen sisusta rankattiin C30 Volvon ja 1-sarjan bemarin edelle.
Haa! Jätkät pääs itse asiaan - Nitinä!! Siinä on laadun mittaria parhaimmillaan.
Mun 9-3 nitisee, mutta ei häiritsevästi. Testeissä alkupään mallisarjaa kehuttiin olevan todennäköisesti kasattu liima-puu-tapeilla, niin hienosti oli nitissyt.
Taitaa olla hyvin pitkälti yksilöllistä, jos ei nyt ihan 80-luvun muovihärpättimistä puhuta. Jos ajaa paljon muhkuratiellä, niin kyllä ne tuppaa nitiseen monetki autot.
No kyllähän se on totta, että jokaisella merkillä niitä nitinöitä on jossain määrin. Itselläni mersu nitisi niin perkeleesti ja bemarillakin on ollut omat ongelmansa ovitiivisteiden kanssa, eikä meidän Minimmekään ihan nitinätön ollut. Nyt on Jaguaristakin ruvennut kuulumaan pientä helinää jostain kojelaudan tienoilta, johon aion paneutua viikonloppuna. Pahoin kyllä pelkään, ettei tuo kotikonsteilla hoidu, kun itselläni ei ole taitoa mennä esimerkiksi kojelautaa availemaan.
Noita nitinöitä on kuitenkin erilaisia. Jotkut hoitaa minuutissa kotikonstein, kun taas toiset vaativat huoltamokeikkaa. Ennenkin olen maininnut, että esimerkiksi ensimmäiset 159 Alfat Bosen subbarilla nitisivät takakontin tienoilta ainoastaan sen takia, ettei tehtaalla tajuttu niputtaa Subbarin johdotusta yhteen. Homman ei vaadi kuin nippusiteen/ilmastointiteippiä. Sen sijaan esimerkiksi bemarin nitisseet ovitiivisteet ja S80/V70 Volvojen talvella nitisseet turvavyöt/kojelauta vaativat huoltamokeikkaa. Molemmat tosin korjattu ostajille takuuseen. Volvolla laitettiin joku klipsi turvavyökelaan ja kojelaudan sisään ohut bitumimatto tms. ja bemarilla tiivisteet vaihdettiin.
Siltikin uskon vakaasti, että noissa nitinöissä on eroa merkkien kesken ja siinä, miten huolto niihin suhtautuu. Esimerkiksi Z06 vette on koeajoilla tuntunut rämisevän vähän sieltä sun täältä, mikä ei kyllä sitä sisustaa katsoessa yhtään ihmetytä. Käsittääkseni esimerkiksi Suomen Toyotalla suhtautuminen erilaisiin natinoihin on ollut aika kielteistä verrattuna vaikkapa bemariin ja Volvoon, joihin ongelma on huollossa korjattu asiakkaalta edes kysymättä.
''Subaru on niitä harvoja edelleen Japanissa valmistettuja autoja. Se on myös nykyään kuuluisa korkeasta laadustaan. Ja kun koeajoautoakin tutkii, ei maine tunnu olevan aivan tuulesta temmattu. Laadukas vaikutelma ja hyvä viimeistely näkyvät kaikkialla autossa monina pieninä yksityiskohtina, kuten saumojen huolellisena viimeistelynä sekä nitinöiden ja kitinöiden puuttumisena.'' http://www.nelonen.fi/start/koeajo.asp?d=90130
( ja huom! turha valittaa nelosen startista lähteenä, jostain oikeasta automediasta ne nämä juttunsa copypastaa, joten se siitä )
Ihme, kun se Start! nyt taas kelpaakin. Tuskinpa tuota nyt kopioitu on, kun kaikkia Subaruita ei suinkaan valmisteta Japanissa. Edes kaikki Euroopassa myytävät eivät suinkaan ole japanilaista alkuperää.
Mutta joo, hauku Startin koeajot ja lainaile niitä vuoronperään. Itseäni ei kyseinen ohjelma vakuuta, joten en sieltä mitään lainaile.
Sinänsä ovat tuossa kyllä oikeassa. Euro-Subaruista Legacy on sisustukseltaan selvästi paras ja ainoa, joka laittaa kilpailijoille tosissaan kampoihin.
Esimerkiksi uusi Superb ei premium-vehkeille juurikaan häpeä sisustukseltaan, kuten ei Golfkaan samankokoisille premium-kulkineille. Olisikohan ollut AMS:n testi, jossa sen sisusta rankattiin C30 Volvon ja 1-sarjan bemarin edelle.
Itseäni inhottaa tuo premium-jako, mutta varmasti olet oikeassa tässä. Ehkä kärjistin hiukan liikaa, ja olisi oikeampaa sanoa että erot sisustuksien laaduissa tulevat pienenemään entisestään. Bemarilla ei ainakaan ole mun mielestä tapahtunut kovin positiivista kehitystä enkä 1-sarjaa kovin korkealle nostaisi mihinkään verrattuna.
XF Jagge on niitä harvoja uusia joiden sisustus herättää enemmän positiivisia ajatuksia kuin negatiivisia.
Totta. Kyllä etu on vielä premium merkeillä, kun mennään luokkaan 5-sarja, S80, XF jne., mutta sitä pienemmissä eroa on vaikea löytää tai se ei ole niin suuri. Toki jotain poikkeuksiakin on. E39 oli mielestäni laatuvaikutelmaltaan vielä aivan huikeasti edellä samanikäisiä "tavallisia" kulkineita. Ero on kaventunut, joskaan ei todellakaan kokonaan kadonnut. Joissain malleissa eroja "taviksiin" ei ole enää lainkaan, kuten esimerkiksi X3 ämpärimuoveineen ja Volvolta C30 sekä vaikkapa A-sarja.
Pienemmistä malleista Mini on mielestäni mennyt takapakkia tämän uuden mallin osalta. Edellinen oli sisustaltaan arvokkaamman oloinen. Onneksi ajettavuus on uudessakin turkasen hauska.
Tuskinpa tuota nyt kopioitu on, kun kaikkia Subaruita ei suinkaan valmisteta Japanissa.
-mistä ne tuon on sitten keksineet? ihan hatusta vetäneet, vai kuinka, kerro?
Mutta joo, hauku Startin koeajot ja lainaile niitä vuoronperään. Itseäni ei kyseinen ohjelma vakuuta, joten en sieltä mitään lainaile.
-en minä starttia pidä minään asiantuntevana.
Voi sieltä silti jotain lainata, jos sillä saa keskusteluun jotain sisältöä.
Sinänsä ovat tuossa kyllä oikeassa. Euro-Subaruista Legacy on sisustukseltaan selvästi paras ja ainoa, joka laittaa kilpailijoille tosissaan kampoihin.
-kun nyt muka tunnut tietävän, niin kerrohan nyt sitten mitkä Subarut oikein tulee eurooppaan jenkkien/kanadan tehtailta?
Olisi itsekin kiva lukea noista. Subaru on kuitenkin verrattain pieni valmistaja, joten luulen, että paukut loppuvat yksinkertaisesti kesken ainakin tuon 2.5TD:n osalta. Mallistoa on kuitenkin uusittu rankasti, kun Tribecaa lukuunottamatta kaikki Euroopassa myytävät Subarut on pistetty/pistetään uusiksi. Tosin 2.0 TD:stä saisi varmaan 170 hv version ilman suuria muutoksia.
No eihän sen dieselin kehittäminen ongelma ole, jos se on perusteiltaan samaa sarjaa, kuten nuo moottorit todennäköisesti ovat. Veikkaisin että vain eri variaatioita samasta peruskoneesta ja silloin siinä tuskin on mitään ongelmaa.
simppa:
Mutta toisaalta ovathan Jaguar ja Land Roverkin uudistuneet ja uudistuvat lähiaikoina mallistoltaan valtavasti, kun merkkien koot otetaan huomioon. (Discon tuleva iso facelift, Range Roverin facelift, uudet V6 dieselit, uudet V8-koneet, XK facelift, XFR, ensi vuonna uusi XJ jne.), joten eipä tuo täysin mahdotonta ole. Luulisi kuitenkin jotain huhuja liikkuvan, jos pitäisi paikkansa. Yleensä noista uusista koneista on tietoa vuotanut, joka googlaamalla löytyisi.
Discovery tosiaan sai faceliftin sekin ja onneksi korjasivat sen suurimmat ongelmat, eli erittäin muovisen ja heikon sisustan jossa oli vaikka minkänäköistä rumaa kulmaa sekä poistivat ulkoa ne rumat mustat muovit, tai no eivät poistaneet vaan tekivät niistä tyylikkäästi korinvärisiä. Tosin istuttivat saman "range" tyylisen nokan siihenkin. Kyllä se nyt hienompi on, toivottavasti sähkövioista olisi päästy, eikä käy kuten viimeksi kun kiirehtien tekivät niin asiakkaat saivat osallistua kehitystyöhön. Varsin painava se taitaa olla edelleen, joka tulee mitä luultavammin näkymään myös kulutuksessa ja kulussa vaikka kone onkin paperilla pirteä.
No en sanoisi että yleensä on googlesta tieto saatavilla, joskus liikkuu huhua, mutta ei silti läheskään aina.
"Bemarilla ei ainakaan ole mun mielestä tapahtunut kovin positiivista kehitystä enkä 1-sarjaa kovin korkealle nostaisi mihinkään verrattuna."
Premiumiin en minäkään hirveästi perusta, mutta mielestäni Bemarin 1-sarja on helkkarin hyvännäköinen! Pyyhkii omassa arvostusmittarissani 10-0 verrattuna esim. Miniin ja A3:n!
Sinänsä ovat tuossa kyllä oikeassa. Euro-Subaruista Legacy on sisustukseltaan selvästi paras ja ainoa, joka laittaa kilpailijoille tosissaan kampoihin.
-kun nyt muka tunnut tietävän, niin kerrohan nyt sitten mitkä Subarut oikein tulee eurooppaan jenkkien/kanadan tehtailta?
Google ja Wikipedia tiesivät, että Tribecat tulevat kaikki suuresta ameriikasta.
Mutta toisaalta ovathan Jaguar ja Land Roverkin uudistuneet ja uudistuvat lähiaikoina mallistoltaan valtavasti, kun merkkien koot otetaan huomioon. (Discon tuleva iso facelift, Range Roverin facelift, uudet V6 dieselit, uudet V8-koneet, XK facelift, XFR, ensi vuonna uusi XJ jne.), joten eipä tuo täysin mahdotonta ole. Luulisi kuitenkin jotain huhuja liikkuvan, jos pitäisi paikkansa. Yleensä noista uusista koneista on tietoa vuotanut, joka googlaamalla löytyisi.
Discovery tosiaan sai faceliftin sekin ja onneksi korjasivat sen suurimmat ongelmat, eli erittäin muovisen ja heikon sisustan jossa oli vaikka minkänäköistä rumaa kulmaa sekä poistivat ulkoa ne rumat mustat muovit, tai no eivät poistaneet vaan tekivät niistä tyylikkäästi korinvärisiä. Tosin istuttivat saman "range" tyylisen nokan siihenkin. Kyllä se nyt hienompi on, toivottavasti sähkövioista olisi päästy, eikä käy kuten viimeksi kun kiirehtien tekivät niin asiakkaat saivat osallistua kehitystyöhön. Varsin painava se taitaa olla edelleen, joka tulee mitä luultavammin näkymään myös kulutuksessa ja kulussa vaikka kone onkin paperilla pirteä.
No en sanoisi että yleensä on googlesta tieto saatavilla, joskus liikkuu huhua, mutta ei silti läheskään aina.
Taidatpa olla ainoa, joka tuosta sisustasta tuolla tavalla vollottaa. Se nimittäin on tuossa maasturiluokassa oikeinkin hyvä muidenkin kuin minun mielestäni.
Eiköhän 240 hv/500 nm vie discoa ihan riittävän ripeästi. Tärkein on kuitenkin, että tuon koneen sivistys on onnistuttu säilyttämään. Esimerkiksi Pajeron diesel täristi! Siis auto, joka täristää tuntuvasti vielä 2000-luvulla. Ei hyvä. Jaguaria kun on testattu, on tuota dieseliä kehuttu todella mainioksi.
Kulutuskin tulee tippumaan, niin kuin se teki XF:ssäkin. Ainakin XF:n kulutuslukemat ovat niin isolle ja painavalle autolle suorastaan ällistyttävän pienet. Jo nyt muuten Disco vie ~1,5l (9,2l vs. Pajeron 10,6l) vähemmän kuin Pajero. kulkee pienemmällä niin maantiellä kuin kaupungissakin. Land Cruiserin kulutus on 9,0l, joten eipä disco sillekään tuolla vanhallakaan koneella häviä juuri ollenkaan.
Mutta noilla muutoksilla ero kilpailijoihin mitä todennäköisimmin kasvaa melkoiseksi.
Taidatpa olla ainoa, joka tuosta sisustasta tuolla tavalla vollottaa. Se nimittäin on tuossa maasturiluokassa oikeinkin hyvä muidenkin kuin minun mielestäni.
Empä taida olla. Eihän sitä testeissä kehdata sanoa tai mennä makuasioihin, mutta jos mielipidettä yleisesti on tiedusteltu, niin sisustusta on juurikin pidetty yhtenä discon heikoimmista kohdista.
simppa:
Eiköhän 240 hv/500 nm vie discoa ihan riittävän ripeästi. Tärkein on kuitenkin, että tuon koneen sivistys on onnistuttu säilyttämään. Esimerkiksi Pajeron diesel täristi! Siis auto, joka täristää tuntuvasti vielä 2000-luvulla. Ei hyvä. Jaguaria kun on testattu, on tuota dieseliä kehuttu todella mainioksi.
No kannattaa huomioida, että Mitsun 4M41 kone on 4 sylinterinen, 2000-luvun alussa esitelty kone(joka taitaa sekin olla vain jatkumoa 90-luvun alussa esitellylle 4M40 koneelle). Tosin taisi olla niin että Commonrail versioon siirryttäessä melu ei ainakaan vähentynyt. Konetta päivitettiin myöhemmin merkittävästi, tosin Suomeen näiden muutoksien tuleminen vie jostain ihmeen syystä paljon aikaa, joten se tulee vasta tänä keväänä. Kone on perusteiltaan edelleen sama, mutta sitä on vielä viimeisen kerran ,ennen täysin uutta mallia, päivitetty, niin että melu ja värinät on saatu täysin tavalliselle tasolle ja kulutusta tiputettu yli litralla per 100km. Siihen siis tuli Isompi turbo, konetta vahvistettiin entisestään ja joitain pieniä rakenteellisia muutoksia. Samalla vääntö nousi 440Nm - 450Nm(riippuen vähän variaatiosta) ja teho 200hv. Ei mitkään todella rajut lukemat huomioiden suuri iskutilavuus, mutta ei siitä halutakkaan tehdä epäluotettavaa kuten Land Roverilla on ollut tapana. Samalla ilmeisesti äänieristysmateriaaleja lisättiin ja ikkunoita vahvistettiin Simpan niin paljon parjaaman melun kitkemiseksi. Australialais testissä ainakin todettiin, että nyt tilanne on kohdillaan ja ongelma on kortjattu, eli se on hiljainen kuten pitääkin, mitä samaisen testaajan mukaan edeltäjä ei ollut.
Se missä Pajeron kone kuitenkin on aina voittanut Discon koneen on kestävyys. 3,2 Mitsun dieseliä on kehuttu pomminvarmaksi oikein huollettuna ja sitä kestää virittääkin aika kivasti niin ettei se tiedä mitään. En usko että Discoveryn kone pääsee lähelleekkään tätä konettä kestävyydessä. Sen takia litratehokaan ei varmasti kovin suuri ole.
Silloin kun tuo 3,2 esiteltiin, se oli erittäin nykyaikainen kone. Se oli pienikulutuksinen, tarpeeksi hiljainen, liikutti Pajeron kokoista autoa luokassaan täysin asiallisen reippaasti jne. Mutta sitten kun se "päivitettiin" 4. sukupolven Pajeroon, sen kulutus nousi varmaan hiukkassuodattimien ja muiden tällaisten vuoksi, melukin ehkä nousi. Mitsuhan ei pitänyt dieseliä kovin merkittävänä mallina, Japanin mallistosta se tiputettiin kokonaan ja meillekkin tarjottiin tällaista moottoria jota Simppakin pitää luokassaan vanhana.
Ja vertaat edelleen 10 vuotta vanhaa Mitsun dieseliä, sellaiseen koneeseen jota ei ole vielä Discon keulalla edes ajettu. Kyllä Mitsultakin päivityksiä on tulossa hyvinkin lähiaikoina, joten verrataan niitä sitten Discoveryn tuleviin vastaaviin.
Mitsulta tosin tulee uusia dieseleitä pian. Seuraavaan Pajeroon(2010 tai 2011) tulee todennäköisesti 3 litrainen v6 tuplaturbodiesel, joka tulee taas olemaan tosissaan kilpailussa mukana todella varteenotettavana vaihtoehtona.
simppa:
Kulutuskin tulee tippumaan, niin kuin se teki XF:ssäkin. Ainakin XF:n kulutuslukemat ovat niin isolle ja painavalle autolle suorastaan ällistyttävän pienet. Jo nyt muuten Disco vie ~1,5l (9,2l vs. Pajeron 10,6l) vähemmän kuin Pajero. kulkee pienemmällä niin maantiellä kuin kaupungissakin. Land Cruiserin kulutus on 9,0l, joten eipä disco sillekään tuolla vanhallakaan koneella häviä juuri ollenkaan.
Mutta noilla muutoksilla ero kilpailijoihin mitä todennäköisimmin kasvaa melkoiseksi.
Nyt päivitetyllä koneella 2009 Pajero menee 8,2 litran tienoilla. Ja kun huomioi kuinka paljon kevyempi Pajero on, ei se ainakaan kovin pahasti hitaammin liiku, itseasiassa vain 50nm eroa väännössä ja painossa silti satoja kiloja.
Eli päivitettyyn Pajeron verrattuna, ero ei ole vallan valtava. Sitten kun uusi Pajero tulee ehkä jo ensi vuonna. Todennäköisesti tuplakytkinlaatikolla, ja bensakoneitakin päivitetään. Voi hyvinkin olla että asetelma kääntyy toisinpäin. Sinulle on hyvinkin iskostunut päähän asetelma, että Mitsun tuotekehitys on pysähtynyt? Kun puhut, kuten parempaa ei olisikaan tulossa.
Senkin viimeksi täysin sivuutit, että Discovery 3 on todettu todella epäluotettavaksi autoksi.
Tältä sivulta näet miten suivaantunut D3:n omistaja kommentoi. On siellä hyviäkin kokemuksia ko. autosta, ei kaikille huono. Mutta näkee tuosta sen miten paljon laatu vaihtelee ja D3 on aika monessa tutkimuksessa tai käyttäjän arvioissa todettu erittäin vikaiseksi autoksi, mitä Japanilaiset eivät todellakaan ole. Ei se paljon naurata seisoskella 20 pakasella jossain tienposkessa kun joku jousituksen tai käsijarrun sensori leviää ja todeta sitten kaverille että ohi mennessä Pajerossa oli 50Nm vähemmän vääntöä.
Enhän minä discon luotettavuuteen ole puuttunut. Se on se discon heikko lenkki. Ominaisuuksiltaan se on kuitenkin lähes kaikkien ellei kaikkien lehtien mukaan paras noista oikeista maastureista, ja omat vähäiset kokemukseni tukevat tuota väitettä. Ja mitä tuohon koneen kestävyyteen tulee, niin eihän se ole ollut suuri ongelma. Ongelmat ovat sähköpuolella. Lisäksi vaikka kuinka lastuttaisi Pajeroa, ei siitä saa millään ilveellä yhtä sivistynyttä kuin 2.7 discosta. Jos verrataan nykyisen discon koneeseen, niin ei tuo Pajeron nykyinen diesel sillekään pärjää millään.
Lisäksi useimmiten konetta päivittämällä on saatavissa aika radikaalejakin eroja. Lue vaikka testejä Volvon päivitetystä D5-motista. Ei ole ihan yksi tai kaksi mediaa, jotka sanovat, että kone on kaikilta ominaisuuksiltaan aivan eri planeetalta kuin vanha 185 hv.
Ferrarin vieläkin Scaggliettissa käytössä oleva Dino-moottori on muuten 50v takaa! Perusmoottori on sama, vaikka periaatteesa kone on aivan eri. Colombo oli sekin tuotannossa vaivaiset 45v.
Eli kyllä noilla päivityksillä olisi ollut mahdollista saada Pajerosta ainakin nätimmin käyvä jos ei muuta.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että Discon sisusta on luokassaan sieltä parhaimmasta päästä, ja niin on testeissäkin ollut. Discoa on verrattu jopa noihin premium-sittareihin aika hyvällä menestyksellä erilaisissa testeissä. Jollekkin Q7:lle ym. saksan leikkimaastureille sisusta toki häviää, mutta ei tosiaan esimerkiksi Pajerolle tai Land Cruiserille.
Ja jos oikeasti kulkua haluaa, niin tuleehan discoon V8 -päivityskin. Toki tuo uusi 5.0 V8 janoinen on discon kokoisessa autossa, mutta tuossakin kulutus tippuu verrattuna nykyiseen kahdeksikkoon. Tehoa 385hv/515nm.
Enhän minä discon luotettavuuteen ole puuttunut. Se on se discon heikko lenkki. Ominaisuuksiltaan se on kuitenkin lähes kaikkien ellei kaikkien lehtien mukaan paras noista oikeista maastureista, ja omat vähäiset kokemukseni tukevat tuota väitettä. Ja mitä tuohon koneen kestävyyteen tulee, niin eihän se ole ollut suuri ongelma. Ongelmat ovat sähköpuolella. Lisäksi vaikka kuinka lastuttaisi Pajeroa, ei siitä saa millään ilveellä yhtä sivistynyttä kuin 2.7 discosta. Jos verrataan nykyisen discon koneeseen, niin ei tuo Pajeron nykyinen diesel sillekään pärjää millään.
Ei vanhasta ehkä saa sivistynyttä, tai yhtä sivistynyttä mitä PSA-Ford, enkä puhunut lastuttamisesta mitään. Puhuin tehosta, väännöstä ja kestävyydestä. PSA dieselit tuntien, ongelmat eivät tule rajoittumaan pelkkään sähköpuoleen.
Ominaisuuksiltaan Discovery ei ole mitenkään niin erityinen kuin yrität väittää, ei edes maastossa johtuen suuresta massasta. Esimerkiksi hiekalla, Pajero rökittää Discon aivan taatusti 10-0, johtuen kevyemmästä painosta. Kaikilla pehmeillä alustoilla se vaikuttaa. Kestävyyskin on ominaisuus. Maantiellä Disco varmasti on mukava ajettava, muttei Pajerokaan huono ole. Jos taas verrataan suorituskykyä käytännössä, eli ei koneen paperilla antamia arvoja vaan kiihtyvyyttä jne. ei Discoveryssä ole mitään erikoista vrt. kilpailijoihin. Varustelussa ja nelivedossa se on huonompi. Ne asiat mitkä siinä ovat erityisen arvostettavaa, on ilmajousitus joka tekee kyydistä mukavaa ja moottorit jotka ovat sivistyneitä sekä se että äänieristys on ollut muuten kunnossa. Mutta kahdessa viimeksi mainitussa ainakin Pajero sai nyt kurottua eroa umpeen ihan kivasti.
simppa:
Lisäksi useimmiten konetta päivittämällä on saatavissa aika radikaalejakin eroja. Lue vaikka testejä Volvon päivitetystä D5-motista. Ei ole ihan yksi tai kaksi mediaa, jotka sanovat, että kone on kaikilta ominaisuuksiltaan aivan eri planeetalta kuin vanha 185 hv.
Ferrarin vieläkin Scaggliettissa käytössä oleva Dino-moottori on muuten 50v takaa! Perusmoottori on sama, vaikka periaatteesa kone on aivan eri.
Eli kyllä noilla päivityksillä olisi ollut mahdollista saada Pajerosta ainakin nätimmin käyvä jos ei muuta.
Aivan, niinhän siitä saatiinkin. Ongelma vain että liian myöhään. Mitsulla oli talousvaikeuksia ja niiden jälkiseurauksena tuli pieni viive Pajeronkin tuotekehityskeen. Nyt Pajeron koneen sivistyneisyys puutteet on korjattu täysin ja tehot sekä kulutus säädetty asialliselle tasolle. Ja kun seuraava malli tulee, ollaan taatusti Discon tasolla muiltakin osilta, näin se on ollut ennenkin. Pajeron dieselmallin suurin ongelma on kaiketi ollut juurikin liian meluisa, tehoton ja janoinen dieselmoottori, sekä puutteellinen äänieristys. Ja juuri näihin asioihin keskityttiin niissä muutostöissä mitä tämän vuoden mallille tehtiin.
simppa:
Edelleenkin olen sitä mieltä, että Discon sisusta on luokassaan sieltä parhaimmasta päästä, ja niin on testeissäkin ollut. Discoa on verrattu jopa noihin premium-sittareihin aika hyvällä menestyksellä. Jollekkin Q7:lle ym. sisusta toki häviää, mutta ei tosiaan esimerkiksi Pajerolle tai Land Cruiserille.
Riippuu kyllä mitä varustetasoja verrataan. Pajerosta ja Land Cruiserista kun on tarjolla täysin karvalakkimallitkin, mitä Discosta ei saa. Mutta jos yleellisiä malleja verrataan, niin kyllä esim. Discon kojelaudan muovit oli aika paljon rumemmat, mitä Pajeron muovit ja puujäljitelmät ovat. Eikä ole testeissä kyllä kehuttu sen enempää kuin Pajeronkaan sisustaa luxusmalleissa. Nyt päivitetyssä Discossa juuri kyseiset ongelmat on korjattu, joten ei se enää ole ongelma.
simppa:
Ja jos oikeasti kulkua haluaa, niin tuleehan discoon V8 -päivityskin. Toki tuo uusi 5.0 V8 janoinen on discon kokoisessa autossa, mutta tuossakin kulutus tippuu verrattuna nykyiseen kahdeksikkoon.
Niin, mielenkiintoista nähdä mitä Mitsu tekee V6 koneelleen, eiköhän siitäkin lisätehoa revitä aika kivasti seuraavaan malliin. Pajero on kuitenkin Discoa kevyempänä yhtä ripeä, vaikkei kone olekkaan yhtä iso. Mitun kehitteillä olevat dieselit julkaistaan tänä vuonna henkilöautoihin ja Pajeron kone taitaa tulla vasta seuraavaan uuteen Pajeroon ensi vuonna tai 2011.
Maastossahan Pajero menee, mutta ei siitä maantielle ole. Väitän, että lähes jokainen autolehti on kanssani samaa mieltä siitä, että Disco on maantiellä aivan omaa luokkaansa. Tässä Fifth Gear tiivistää Pajeron olemuksen aika hyvin:
Average. One of the last of the old-school off-roaders. Unstoppable in the wild but uncouth everywhere else.
4Car samaa mieltä:
The Shogun has gone back to basics - it's not even trying to be a trendy SUV any more. A useful working vehicle, but not an accomplished all-rounder.
Discon testi samalta sivulta kertoo ihan muuta. Sama toistuu muissakin medioissa, katsoit sitten mistä tahansa. Pajerosta nyt ei vaan saa Discon tasoista tuotetta maantieajoon, ei sitten millään.
Disco tarjoaa:
- helvetisti mukavamman ilmajousituksen
- sivistyneemmän koneen
- paremman äänieristyksen
- paremmat lisävarusteoptiot
- paremman ajoasennon
- paremman ohjaustunnon
- maantiejoon paljon paremmin sopivan nelivedon
jne. Missä se Pajero loistaa paitsi kestävyydessä jos nyt kaupunkin/maantieajosta puhutaan? Itse en ihan oikeasti keksi.
Maastossahan Pajero menee, mutta ei siitä maantielle ole. Väitän, että lähes jokainen autolehti on kanssani samaa mieltä siitä, että Disco on maantiellä aivan omaa luokkaansa. Tässä Fifth Gear tiivistää Pajeron olemuksen aika hyvin:
Average. One of the last of the old-school off-roaders. Unstoppable in the wild but uncouth everywhere else.
4Car samaa mieltä:
The Shogun has gone back to basics - it's not even trying to be a trendy SUV any more. A useful working vehicle, but not an accomplished all-rounder.
Discon testi samalta sivulta kertoo ihan muuta. Sama toistuu muissakin medioissa, katsoit sitten mistä tahansa. Pajerosta nyt ei vaan saa Discon tasoista tuotetta maantieajoon, ei sitten millään.
Disco tarjoaa:
- helvetisti mukavamman ilmajousituksen
- sivistyneemmän koneen
- paremman äänieristyksen
- paremmat lisävarusteoptiot
- paremman ajoasennon
- paremman ohjaustunnon
- maantiejoon paljon paremmin sopivan nelivedon
jne. Missä se Pajero loistaa paitsi kestävyydessä jos nyt kaupunkin/maantieajosta puhutaan? Itse en ihan oikeasti keksi.
Lainaamasi testaajat arvioivat makuasioita, ulkonäkö mukaanlukien. Omasta mielestäni Pajeron ulkonäkö on erittäin hyvä, eikä yhtään liian vanhahtava. Muutenkin 4Channelikin oli kyllä testannut niin vääristä lähtökohdista, että meni jo aika huvittavaksi lukeakkin. Molemmat linkittämistäsi testeistä olivat roskaa, tuskin kukaan omistajista allekirjoittaa kaikkea tuota parjausta. Silti Toyota nappasi 4 tähteä, mikä on outo juttu huomioiden, että 4Gen Pajero on useimmissa muissa vertailuisa pärjännyt sitä paremmin.
Ongelma on että puhut kokoajan siitä vanhasta Pajerosta, mitä puitiin viimeksikkin. Kun minä taas puhuin viime vuoden lopussa päivitetystä mallista, joka tosin ei Suomeen ole vielä tullut. Missä NIMENOMAAN ON
-Asiallinen äänieristys(todella paljon on tehty sen parantamiseksi, ikkunoita ja muita paikkoja myöten), päivittämätön diesel moottori oli kaiken ongelman alku, joka vei Pajerosta kaiken mukavuuden pois. Bensamallia on kehuttu sivistyneeksi ja asialliseksi kaikissa testeissä(ja nyt senkin äänieristys parani merkittävästi), Pajero on aina nimenomaan tavoitellut myös maantiemukavuutta ja ajettavuus on matalan painopisteen vuoksi selvästi parempi mitä vaikkapa land cruiserissa.
-Lisävarusteet Pajerossa on aina ollut kohdallaan, ja edelleen ovat erinomaiset
-Pajeron neliveto toimii loistavasti maantiellä, sano miksi Discon neliveto olisi yhtään parempi ? Älä ala keksimään, vaan esitä faktoja.
-Pajerossa on pienempi kulutus
-Kestävyys, luotettavuus, huolettomuus ja huoltokulut
-Maasto ominaisuudet
-Pajero on silti varsin mukava, vaikkei jousitusmukavuudeltaan taatusti Discon tasolle pääsekkään, sporttialustoihin tottuneet toimittajat eivät vain sulata sitä että maasturi voi vähän kallistellakkin
Pajero menee täysin asiallisesti myös maantiellä, vaikkei ehkä aivan Discoveryn tasolle siellä pääsekkään.
Se on ongelma, että lainaat noita testejä missä on ajettu sitä nykyistä mallia, jossa on heikko äänieristys ja muut epämukavuudet korjaamatta ja me olemme jo kerran puineet sen mallin ja D3:n väliset erot. Minä puhun tästä 2009 päivitysmallista:
Pari lainausta, jotka kyllä puhuvat vastaan väitteitäsi:
it was immediately obvious that considerable work had been done on the diesel engine.
Mitsubishi has also spent quite a bit of effort on improving quietness in the cabin of the latest Pajero and after driving the vehicle on both tarmac and gravel roads we would have to say they have achieved this.
Theres a definite new level of refinement in the Pajero, but much of that is due to the fact that the harsh engine noise from the diesel has been substantially reduced.
On the road we found the Pajero was, well very much like a Pajero, competent and confident although the power steering had a certain vagueness to it that left you feeling a little unsure about just where the front wheels were pointing at times.
Osa tiedoista ei päde suomimalleihin, kuten max. perävaunupainot on australiassa rajoitettu lämmön vuoksi ja tuolla on saatavana myös todella karu ja koruton GL malli. Samoin turvavarusteet ovat Euromalleissa vakiostaan paremmat.
Eli nuo testaajat allekirjoittavat vain ohjaukessa olevan pienen tuntumanpuutteen, mutta se ei kyllä ole merkittävä ongelma useimpien mielestä muuten toimivassa kokonaisuudessa.
Ja 2010 tulee sitten täysin uusi Pajero, josta varmasti tulee olemaan vastusta myös Discovery 4:lle.
No katso sitten mistä haluat. Kyllä isot automediat nyt vaan ovat sitä mieltä, että disco on ihan selvä luokkajohtaja, eikä maantiellä sille löydy minkäänlaista vastusta. Tässä on esimerkiksi ihan asiallinen koeajo:
Pajero on ennen kaikkea työjuhta ja sen se hoitaa ihan hyvin. Ja tässä nykyään Euroopassa myytävässä Pajerossa ei ole pienempi kulutus. Kulutus on 1,4l suurempi kuin discossa ja sillä hyvä. Disco uusiutuu sekin, joten silloin tod. näk. etumatka "kilpailijoihin" vaan kasvaa entisestään vaikka nekin uusiutuvat. Esimerkiksi tuota Jaguarin dieseliä parempaa on kyllä kovin vaikea keksiä.
Helppohan se on kaikki testit roskaksi sanoa. Mikä siinä Fifth Gearin testissä oli pielessä? Unohda vaikka se ulkonäköarviointi kokonaan. Siinä testissä oltiin mielestäni asian ytimessä. Pajero on luja työkone, ja sellaisena kelpo tuote. Arkipäiväiseen ajoon se on kuitenkin aika karu. Samaahan 4Car painotti ja lukuisat muutkin mediat.
Tähän nykypajeroon verratessa disco nyt vaan on ihan eri liigassa. Vaikka kuinka mitsuista tykkäisi, niin ainakin 95% automedioista on tuossa kanssani samaa mieltä. Jos auto hankitaan pelkäksi työjuhdaksi, niin Pajero on asiallinen ja varmasti lujempi kuin disco. Tästä nykyisestä Pajerosta ei ole oikein discolle vastusta ollut muuten kuin kestävyydessä ja maasto-ominaisuuksissa. Maastossa kummallakin on omat vahvuutensa. Pajero paini vielä vanhan discon (II) aikana samassa sarjassa. Silloin lantikassakin oli aimo annos työkonemaisuutta. Pelkillä koneparannuksilla tai äänieristyksen lisäämisellä ei Pajero vielä mukavuudessa tai ajettavuudessa pääse lähellenkään Discoa.
Ja mitä tuohon suorituskykyyn tulee, niin toki, paino verottaa sitä discossa. Discossa on kuitenkin Pajeroa etevämpi automaatti, joka ei suorituskykyä syö ollenkaan. Nuo erot automaateissa tasoittavat tilannetta.
Pajerohan on vielä kaikenlisäksi uudehko malli. Eikö esitelty 2006 ja myyntiin 2007?
-mistä ne tuon on sitten keksineet? ihan hatusta vetäneet, vai kuinka, kerro?
Mitä varten siis start! sanoo että subaru on tunnettu laadukkaasta työnjäljestä? Onko ne sekaisin siellä, vai voiko tuossa olla jotain perääkin.
Tribecat toki tulee jenkeistä, siellähän niiden pääasiallinen markkina-alue on.
Käsittääkseni euroopan, aasian ja australian Legacyt ja Imprezat ja Forestit tulee hyvin pitkälti japanista.
Tuohon ''paukkujen loppumiseen'' dieselin kanssa josta puhuit:
Miksi ihmeessä loppuisi kesken? eiköhän tuo diesel ole juurikin se mihin nyt panostetaan, kun se pää saatiin hienosti auki. Tehokkaat mallit on myös kuuluneet kauan valikoimaan, joten miksei dieselinäkin?
Ja kai niiden on tuohon tribecaankin saatava diesel, ja sitä möhköä ei 150hv paljon liikauta. Subaru on paljon elänyt huippumalliensa avulla, joten kyllä sellaista tulee varmaan dieselinäkin.
Kehitys ja ''tuleminen'' vaan Subarulla tunnetusti kestää todella kauan, koska sillä ei ole tapana laskea paskaa myytäväksi, ja kuluttajien testattavaksi.
Ihan merkistä riippumatta, on Subarun kokoisella valmistajalla rajalliset resurssit uudistaa mallistoaan. Nyt mallistoa on aika rankalla kädellä pistetty uusiksi. Myöskään Google ei uudesta 2.5 TD dieselistä tiennyt mitään, vaikka yleensä noista vuotaa jotain tietoa etukäteen. Esimerkiksi Jaguarin dieselit ja varsinkin V8-koneet vuosivat tavattoman aikaisin. Volvon uusiutuvista dieseleistä kiersi niistäkin huhuja.
Tribecan lähes koko myynti taitaa tulla Pohjois-Amerikasta ja Venäjältä. Niillä markkinoilla diesel ei vedä, kuten ei vedä Aasiassakaan. Varsinkin jenkit mieltävät dieselin kuuluvan lähinnä traktoreihin ja rekkoihin.
Toinenkin ongelma Tribecan kanssa on. Siihen dieseliin pitäisi löytää vaihteisto. Kuten tiedämme, eivät Subarun vaihteistot ole pysyneet edes näillä pienivääntöisemmillä bensakoneilla muiden valmistajien kelkassa, eikä taida tuo uusi CVT:kään 200 hv dieseliä kestää. Ostovaihteisto vaikkapa ZF:ltä tai Aisinilta toki ratkaisisi tämän, mutta ei Subaru ole niitä ennenkään ostellut. Jos meinaavat edelleenkin kisata noita premium-SUV:itä vastaa, on automaattivaihteisto aivan ehdoton Tribecaan.
Tokihan Subaruissa sisustuksen sovitukset ym. on ihan kohdillaan. Tuolla Startissa on kyllä ollut aika paljon suorastaan hatusta vedettyäkin tietoa. Ovat mm. itse kehitelleet automalleja.
No joo, olet varmaan oikeassa mitä tulee tuohon tribeca dieseliin. Siihen kuuluu íso bensakone, eli tuo 3.6 flatsix, ja thats it.
Ja en toki usko/odota että sieltä jotain mahtidieseliä olisi muutoinkaan tulossakaan. Mutta kyllä uskon että ei nämä dieselit tähän 150hv ja 350nm tule jäämään.
No katso sitten mistä haluat. Kyllä isot automediat nyt vaan ovat sitä mieltä, että disco on ihan selvä luokkajohtaja, eikä maantiellä sille löydy minkäänlaista vastusta. Tässä on esimerkiksi ihan asiallinen koeajo:
Luitko ollenkaan mitä JUURI ÄSKEN kirjoitin ?!? Puhun uudesta 2009 mallista ja sitä ei ole taatusti missään brittimediassa testattu kertaakaan vielä. Me on jo puitu se 2006 tullut facelift malli yli vuosi sitten, en nyt puhu siitä, mitä järkeä siitä on enää jankuttaa, kun se tuli silloin selväksi. Koeajosi ovat merkityksettömiä, koska sinä puhut vanhasta mallista, minä uudesta, ei nuo koeajot päde siihen mistä minä viestissäni kirjoitin.
simppa:
Pajero on ennen kaikkea työjuhta ja sen se hoitaa ihan hyvin.
Heitä jo höpöttämästä, kyllä työntekoon on paljon paremmat autot. Pajero ei ole työauto, eikä näytä siltä, 2006 malli kyllä tuntui siltä. Se on Discovery 3:n suora kilpailija ja tavoittelee täysin samaa asiakaskuntaa, puhu mitä tykkäät mutta se on fakta. Työntekoon on paljon koruttomammat vehkeet, kuten Defender. Yrität vääntää tästä jonkun valtavan eron, sellaisten testaajien tekemänä jotka eivät tiedä maastoautosta mitään ja pohjaten tietosi eri malliin mistä minä puhuin. FithGearin maasturi tietämys on NAURETTAVA. Katso vaikka Nissan Navara ja Mitsu L200 vertailu, sillä EI TEE MITÄÄN. Ei punnita maastoautolle eikä liioin lava-autolle merkittäviä ominaisuuksia. Vaan ihmetellään jotain korin kallistelua kuin jossain rata-ajoon suunnitellussa autossa, aivan älyvapaata toimintaa ja sinä lainaat näitä.(Etenkin kun Pajeronkin ääritilanne käytös on todettu hyväksi, jonka voit todeta jo vuoden 2000 TM:stä ja 2006 malliin asia vain parani) Minä sen sijaan linkitin oikean maastoautoihin erikoistuneen lehden testejä, joissa ajetaan vain maastureita, sellaiset testaajat jotka todella tietävät asioista ja sinä skippaat ne täysin jankuttaen samaa sontaa. Samat testaajat puhuivat paljon hyvää D3:nkin alustasta, tosin D3:n paperilla vireää dieseliä sanottiin laiskahkoksi auton suuren painon vuoksi. Sama Caradvice testasi myös 2006 Pajeron sen mallin mistä sinä jankutat, haukkuen sen erittäin karuksi, juurikin äänieristyksen puutteen ja sen sellaisen vuoksi, joten ei sekään ollut yhtään eri mieltä vanhan Pajeron äänieristyksen puutteesta. Mutta sama testaajaryhmä antoi erittäin hyviä kommenteja ja tuossa korostui hyvin se, miten paljon merkitystä äänieristyksellä ja moottorilla on auton vaikutelmaan. Bensamallithan on todettu suorastaan erinomaisiksi sivistyneisyydeltään todella hyvällä tasolla ja niidenkin äänieristystä parannettiin nyt todella merkittävästi.
simppa:
Ja tässä nykyään Euroopassa myytävässä Pajerossa ei ole pienempi kulutus. Kulutus on 1,4l suurempi kuin discossa ja sillä hyvä. Disco uusiutuu sekin, joten silloin tod. näk. etumatka "kilpailijoihin" vaan kasvaa entisestään vaikka nekin uusiutuvat. Esimerkiksi tuota Jaguarin dieseliä parempaa on kyllä kovin vaikea keksiä.
Ei ole, kone ja moottori tulee olemaan sama kuin tuossa caradvicen testimallissa ja kulutus ei ole eri. Mutta lue mitä kirjoitin, malli ei ole rantautunut tänne vielä kunnolla, vaan vasta siellä täällä saatavana. Joten 99% todennäköisyydellä olet vain googlannut jotain ja löytänyt juuri 2006 facelift mallin tiedot, jotka ovat juuri ne mitä jankutat. Mutta monestikko olen korostanut että en puhu siitä autosta. Linkitin vain euroopan mainossivun, jossa uudet lukemat jo olivat tarjolla.
simppa:
Helppohan se on kaikki testit roskaksi sanoa. Mikä siinä Fifth Gearin testissä oli pielessä? Unohda vaikka se ulkonäköarviointi kokonaan. Siinä testissä oltiin mielestäni asian ytimessä. Pajero on luja työkone, ja sellaisena kelpo tuote. Arkipäiväiseen ajoon se on kuitenkin aika karu. Samaahan 4Car painotti ja lukuisat muutkin mediat.
Vain moottorin ja äänieristyksen vuoksi karu, totta, 2006 esitelty malli oli tätä. 2009 malliin kuitenkin tehtiin niin rajuja muutoksia ja mina VIELÄ KERRAN korostan puhuvani facelift mallista, siitä jota ei ole FithGearissa testiajettu koskaan, eikä myöskään 4C:ssä. Se testi mitä minä lainasin, käsitti nimenomaan tätä uutta 2009 facelift mallia. Se missä se valittiin vuoden 2009 maasturiksi käsitti nimenomaan faceliftmallia. Sinä jankutat siitä edeltäjästä, jossa oli meluisa moottori ja muut mukavuusasiat vähän poskellaan.
simppa:
Tähän nykypajeroon verratessa disco nyt vaan on ihan eri liigassa. Vaikka kuinka mitsuista tykkäisi, niin ainakin 95% automedioista on tuossa kanssani samaa mieltä. Jos auto hankitaan pelkäksi työjuhdaksi, niin Pajero on asiallinen ja varmasti lujempi kuin disco. Tästä nykyisestä Pajerosta ei ole oikein discolle vastusta ollut muuten kuin kestävyydessä ja maasto-ominaisuuksissa. Maastossa kummallakin on omat vahvuutensa. Pajero paini vielä vanhan discon (II) aikana samassa sarjassa. Silloin lantikassakin oli aimo annos työkonemaisuutta. Pelkillä koneparannuksilla tai äänieristyksen lisäämisellä ei Pajero vielä mukavuudessa tai ajettavuudessa pääse lähellenkään Discoa.
Pajerohan on vielä kaikenlisäksi uudehko malli. Eikö esitelty 2006 ja myyntiin 2007?
Ei todellakaan paini niin eri sarjassa kuin väität. Nyt kun mukavuuteen, äänieristykeen, meluttomuuteen ja värinättömyyteen, sekä moottoriin, vaihteistoon tehtiin suuria päivityksiä, on Pajero paljon lähempänä Discoa kuin yrität tulkuttaa. Discoveryn ainut jäljellä oleva valtti on ilmajousitus ja tietyt pienet jutut kuten ajotuntuma, se on se missä se on edelleen hyvä tarjoten erittäin hyvän jousitusmukavuuden. Pajeron ajettavuus on silti perusteiltaan kohdallaan ja sinulla ei ole yhtään uuden NT-sarjan Pajeron koeajoa esittää vasteeksi väitteilleni. Vaan puhut kokoajan 2006 esitellystä NS-mallista.
2006 tehtiin suuri päivitys 1999 esiteltyyn autoon. Koria vahvistettiin merkittävästi, jousitus uudistettiin, todella paljon uudistettiin, mutta täysin uutena autona sitä ei silti kaikkialla pidetä. 2010 tulee seuraava täysin puhtaalta pöydältä tehty uusi Pajero, eli täysin uudistettu auto. NM, NP, NS ja NT eli 3 faceliftiä kokenut 3-4gen Pajero on ollut tuotannossa 10 vuotta.
No mistäs sinä tiedät, minkälainen se uusi malli on. Itse olen sekä Pajerolla että Discolla ajanut. Vedätkö johtopäätöksesi yhden aussikoeajon varaan koeajamatta edes koko autoa? Ainakin tähän nykyiseen mallin verrattuna on discon etumatka melkoinen. Sitä tuskin vielä facelift poistaa. Discostakin on sitäpaitsi uusi malli/iso facelift ihan oven takana.
Voisinhan minäkin jauhaa täällä uudistuneesta discosta ilman mitään kokemusta yhden ainoan luetun koeajon perusteella. Juttu nyt vaan on niin, että sitä uutta Pajeroa ei vielä Euroopassa saa, joten verrataan siis nykyisiä malleja.
No mistäs sinä tiedät, minkälainen se uusi malli on. Itse olen sekä Pajerolla että Discolla ajanut. Vedätkö johtopäätöksesi yhden aussikoeajon varaan koeajamatta edes koko autoa? Ainakin tähän nykyiseen mallin verrattuna on discon etumatka melkoinen. Sitä tuskin vielä facelift poistaa. Discostakin on sitäpaitsi uusi malli/iso facelift ihan oven takana.
Et ole uutta mallia ajanut, kun et edes tiennyt mitä eroa sillä on nykymalliin. Ja itsehän siteeraat koko ajan brittikoeajojasi jotka pätevät vanhaan malliin.
Älä vähättele päivitysten merkitystä, josset ole edes nähnyt sitä luonnossa. Tuo koeajo mitä itse lainasin ei ollut ainoa joka oli erittäin tyytyväinen päivityksiin.
Olen nykyisen Pajeron ajanut. En tuota tulevaa. Siksi puhunkin nyky-Pajerosta.
Noniin , mutta me olemme sen jo keskustelleet. Puhuit alunperin tulevasta Discosta ja siitä kuinka se kasvattaa eroaan kaikkiin muihin, ja vastasin siihen puhumalla tulevasta Pajerosta, joka tulee kuromaan kasvanutta eroa takaisin kiinni.
Ja sinähän nimenomaan jauhoit uudesta Discosta silloin kun aloin siihen vastaamaan. Voin linkittää sinulle tähän niin monta koeajoa kuin haluat. Se miksi linkitin juuri CarAdvicen koeajon, on se että siinä tuli hyvin selville miten meluisana vanhaa pidettiin verrattuna tähän uuteen, koska nuo olivat ajaneet molemmat lyhyellä aikavälillä.
Jo nykyinen disco on kuitenkin sen verran reippaasti edellä Pajeroa mitä mukavuuteen tulee, niin eipä tuolla faceliftillä ole mitään realistisia mahdollisuuksia saavuttaa edes nykydiscon ominaisuuksia, vaikka Pajero varmasti paraneekin. Kovin on myös vaikea uskoa, että disco menisi uudistuksessa takapakkia. Esimerkiksi tuota nelisylinteristä dieseliä ei varmasti saa kirveellääkään käymään yhtä nätisti kuin discon 2.7 TDV6:tta, joka on melkoisen sivistynyt kone. Jos puhutaan 3.0 TDV6:sta ero vaan kasvaa entisestään. Kulutuksessa tuo kyllä näyttäisi nyt luovan samoja lukuja pöytään kuin 2.7 TDV6.
Minun täytyy kyllä onnitella Mitsubishia, jos saavat vaihteiston paremmaksi kuin lantikassa. Väitän, että tuo ZF:n nykyinen 6-lovinen on kolmen parhaimman joukossa näistä perinteisistä automaateista. Omat epäilykseni minulla kyllä on. Vaihteisto ilmeisesti oli pakko uusia, sillä ainakin tässä vm. -06 oli vääntöä rajoitettu automaattimallissa.
Jo nykyinen disco on kuitenkin sen verran reippaasti edellä Pajeroa mitä mukavuuteen tulee, niin eipä tuolla faceliftillä ole mitään realistisia mahdollisuuksia saavuttaa edes nykydiscon ominaisuuksia, vaikka Pajero varmasti paraneekin. Kovin on myös vaikea uskoa, että disco menisi uudistuksessa takapakkia. Esimerkiksi tuota nelisylinteristä dieseliä ei varmasti saa kirveellääkään käymään yhtä nätisti kuin discon 2.7 TDV6:tta, joka on melkoisen sivistynyt kone. Jos puhutaan 3.0 TDV6:sta ero vaan kasvaa entisestään. Kulutuksessa tuo kyllä näyttäisi nyt luovan samoja lukuja pöytään kuin 2.7 TDV6.
No eihän uusi Disco niin paljon eroa nykyisestä Discosta. Lähinnä kosmeettisia muutoksia ja uusi moottori/voimansiirto. Ilmajousitus on kova sana, ja olen sen usein myöntänyt. Kyllä tuon 3,2:n saa varmasti käymään niin nätisti kuin on tarpeellista, kannattaa huomioida että siihen tehtiin merkittäviä mekaanisia muutoksia. Se ei ollut vain ohjelma päivitys. Sitten kun mennään jo merkityksettömän tarkaan raklatuksen vertailuun, niin siitä on jo järjellinen toiminta kaukana, useimmat tahot ovat todeneet että se korjasi käyntiääni ongelma, joka vanhassa selvästi oli.
Pajeron uudessa dieselissä on AISIN laatikko, tiedä sitten miten hyvä on. Bensassa edelleen Mitsun oma laatikko. Mitsulla on kyllä osaamista myös automaateissa, mutta en minäkään usko että Pajeron laatikko jotain todella erityistä olisi, vaan asiallinen ja luotettava perusautomaatti, jossa on silti tiprtonic.
Sisustus kokonaan uusiksi, kaikki koneet kokonaan uusiksi, Terrain response uusiksi, ohjaus uusiksi, suuri osa alustaa uusiksi, varustevaihtoehdot uusiksi jne.
Mielestäni tuo on varsin massiivinen uudistus, vähän samaan tapaan kuin tämä uusi Golf. Mitä olisi vielä pitänyt uusia. Massiivisesti isompi tuo on kuin Pajeron -09 facelift. Nuo uudistukset poimittu Tatan edustajalta.
Sisustus kokonaan uusiksi, kaikki koneet kokonaan uusiksi, Terrain response uusiksi, ohjaus uusiksi, suuri osa alustaa uusiksi, varustevaihtoehdot uusiksi jne.
Mielestäni tuo on varsin massiivinen uudistus. Mitä olisi vielä pitänyt uusia. Massiivisesti isompi tuo on kuin Pajeron -09 facelift.
Sisustus on kosmeettisia muutoksia. Terrain response ei ole hankala uusittava, sehän on vain tietokoneohjelman uudelleen säätö ja niitä on Pajerossakin tehty. Mitä alustassa uudistettiin ?
Moottorit ja alusta ovat varmasti ne joilla on eniten merkitystä. Mutta en nyt silti pitäisi mitenkään mahdottoman isoina uudistuksina vaan perusteiltaan se on sama Discovery 3.
Voin sinulle huomenna katsoa jos löydän sen listan enää en jaksa kaikkea muistaa enkä kaivaa sitä. Faceliftiksi tuo on kuitenkin todella massiivinen, vai oletko kenties eri mieltä?
Aeronautti:
Olisi itsekin kiva lukea noista. Subaru on kuitenkin verrattain pieni valmistaja, joten luulen, että paukut loppuvat yksinkertaisesti kesken ainakin tuon 2.5TD:n osalta. Mallistoa on kuitenkin uusittu rankasti, kun Tribecaa lukuunottamatta kaikki Euroopassa myytävät Subarut on pistetty/pistetään uusiksi. Tosin 2.0 TD:stä saisi varmaan 170 hv version ilman suuria muutoksia.
Mutta toisaalta ovathan Jaguar ja Land Roverkin uudistuneet ja uudistuvat lähiaikoina mallistoltaan valtavasti, kun merkkien koot otetaan huomioon. (Discon tuleva iso facelift, Range Roverin facelift, uudet V6 dieselit, uudet V8-koneet, XK facelift, XFR, ensi vuonna uusi XJ jne.), joten eipä tuo täysin mahdotonta ole. Luulisi kuitenkin jotain huhuja liikkuvan, jos pitäisi paikkansa. Yleensä noista uusista koneista on tietoa vuotanut, joka googlaamalla löytyisi.
Uusi automaatti on koko mallistoon se eniten kaivattu uudistus, joka varmasti tuleekin. On mielipuolista, että 165 hv perheauto kiihtyy lähes 12s 0-100 km/h. Tuohon saadaan uudessa Legacyssa onneksi muutos.
235+255:
Ei pidä paikkaansa. Katso vaikkapa kymmenen vuotta sitten myynnissä olleita perusautoja ja vertaa niiden sisustuksia nykyisiin. Laatuvaikutelma on noussut huikeasti. Eivät autotehtaan laatuvaikutelmaan panostaisi tuonkaan vertaa, jos se ei ostajia kiinnostaisi.
Esimerkiksi uusi Superb ei premium-vehkeille juurikaan häpeä sisustukseltaan, kuten ei Golfkaan samankokoisille premium-kulkineille. Olisikohan ollut AMS:n testi, jossa sen sisusta rankattiin C30 Volvon ja 1-sarjan bemarin edelle.
Aeronautti:
No kyllähän se on totta, että jokaisella merkillä niitä nitinöitä on jossain määrin. Itselläni mersu nitisi niin perkeleesti ja bemarillakin on ollut omat ongelmansa ovitiivisteiden kanssa, eikä meidän Minimmekään ihan nitinätön ollut. Nyt on Jaguaristakin ruvennut kuulumaan pientä helinää jostain kojelaudan tienoilta, johon aion paneutua viikonloppuna. Pahoin kyllä pelkään, ettei tuo kotikonsteilla hoidu, kun itselläni ei ole taitoa mennä esimerkiksi kojelautaa availemaan.
Noita nitinöitä on kuitenkin erilaisia. Jotkut hoitaa minuutissa kotikonstein, kun taas toiset vaativat huoltamokeikkaa. Ennenkin olen maininnut, että esimerkiksi ensimmäiset 159 Alfat Bosen subbarilla nitisivät takakontin tienoilta ainoastaan sen takia, ettei tehtaalla tajuttu niputtaa Subbarin johdotusta yhteen. Homman ei vaadi kuin nippusiteen/ilmastointiteippiä. Sen sijaan esimerkiksi bemarin nitisseet ovitiivisteet ja S80/V70 Volvojen talvella nitisseet turvavyöt/kojelauta vaativat huoltamokeikkaa. Molemmat tosin korjattu ostajille takuuseen. Volvolla laitettiin joku klipsi turvavyökelaan ja kojelaudan sisään ohut bitumimatto tms. ja bemarilla tiivisteet vaihdettiin.
Siltikin uskon vakaasti, että noissa nitinöissä on eroa merkkien kesken ja siinä, miten huolto niihin suhtautuu. Esimerkiksi Z06 vette on koeajoilla tuntunut rämisevän vähän sieltä sun täältä, mikä ei kyllä sitä sisustaa katsoessa yhtään ihmetytä. Käsittääkseni esimerkiksi Suomen Toyotalla suhtautuminen erilaisiin natinoihin on ollut aika kielteistä verrattuna vaikkapa bemariin ja Volvoon, joihin ongelma on huollossa korjattu asiakkaalta edes kysymättä.
petos:
Ihme, kun se Start! nyt taas kelpaakin. Tuskinpa tuota nyt kopioitu on, kun kaikkia Subaruita ei suinkaan valmisteta Japanissa. Edes kaikki Euroopassa myytävät eivät suinkaan ole japanilaista alkuperää.
Mutta joo, hauku Startin koeajot ja lainaile niitä vuoronperään. Itseäni ei kyseinen ohjelma vakuuta, joten en sieltä mitään lainaile.
Sinänsä ovat tuossa kyllä oikeassa. Euro-Subaruista Legacy on sisustukseltaan selvästi paras ja ainoa, joka laittaa kilpailijoille tosissaan kampoihin.
simppa:
Itseäni inhottaa tuo premium-jako, mutta varmasti olet oikeassa tässä. Ehkä kärjistin hiukan liikaa, ja olisi oikeampaa sanoa että erot sisustuksien laaduissa tulevat pienenemään entisestään. Bemarilla ei ainakaan ole mun mielestä tapahtunut kovin positiivista kehitystä enkä 1-sarjaa kovin korkealle nostaisi mihinkään verrattuna.
XF Jagge on niitä harvoja uusia joiden sisustus herättää enemmän positiivisia ajatuksia kuin negatiivisia.
235+255:
Totta. Kyllä etu on vielä premium merkeillä, kun mennään luokkaan 5-sarja, S80, XF jne., mutta sitä pienemmissä eroa on vaikea löytää tai se ei ole niin suuri. Toki jotain poikkeuksiakin on. E39 oli mielestäni laatuvaikutelmaltaan vielä aivan huikeasti edellä samanikäisiä "tavallisia" kulkineita. Ero on kaventunut, joskaan ei todellakaan kokonaan kadonnut. Joissain malleissa eroja "taviksiin" ei ole enää lainkaan, kuten esimerkiksi X3 ämpärimuoveineen ja Volvolta C30 sekä vaikkapa A-sarja.
Pienemmistä malleista Mini on mielestäni mennyt takapakkia tämän uuden mallin osalta. Edellinen oli sisustaltaan arvokkaamman oloinen. Onneksi ajettavuus on uudessakin turkasen hauska.
simppa:
simppa:
No eihän sen dieselin kehittäminen ongelma ole, jos se on perusteiltaan samaa sarjaa, kuten nuo moottorit todennäköisesti ovat. Veikkaisin että vain eri variaatioita samasta peruskoneesta ja silloin siinä tuskin on mitään ongelmaa.
simppa:
Discovery tosiaan sai faceliftin sekin ja onneksi korjasivat sen suurimmat ongelmat, eli erittäin muovisen ja heikon sisustan jossa oli vaikka minkänäköistä rumaa kulmaa sekä poistivat ulkoa ne rumat mustat muovit, tai no eivät poistaneet vaan tekivät niistä tyylikkäästi korinvärisiä. Tosin istuttivat saman "range" tyylisen nokan siihenkin. Kyllä se nyt hienompi on, toivottavasti sähkövioista olisi päästy, eikä käy kuten viimeksi kun kiirehtien tekivät niin asiakkaat saivat osallistua kehitystyöhön. Varsin painava se taitaa olla edelleen, joka tulee mitä luultavammin näkymään myös kulutuksessa ja kulussa vaikka kone onkin paperilla pirteä.
No en sanoisi että yleensä on googlesta tieto saatavilla, joskus liikkuu huhua, mutta ei silti läheskään aina.
"Bemarilla ei ainakaan ole mun mielestä tapahtunut kovin positiivista kehitystä enkä 1-sarjaa kovin korkealle nostaisi mihinkään verrattuna."
Premiumiin en minäkään hirveästi perusta, mutta mielestäni Bemarin 1-sarja on helkkarin hyvännäköinen! Pyyhkii omassa arvostusmittarissani 10-0 verrattuna esim. Miniin ja A3:n!
petos:
Google ja Wikipedia tiesivät, että Tribecat tulevat kaikki suuresta ameriikasta.
Matti-:
Taidatpa olla ainoa, joka tuosta sisustasta tuolla tavalla vollottaa. Se nimittäin on tuossa maasturiluokassa oikeinkin hyvä muidenkin kuin minun mielestäni.
Eiköhän 240 hv/500 nm vie discoa ihan riittävän ripeästi. Tärkein on kuitenkin, että tuon koneen sivistys on onnistuttu säilyttämään. Esimerkiksi Pajeron diesel täristi! Siis auto, joka täristää tuntuvasti vielä 2000-luvulla. Ei hyvä. Jaguaria kun on testattu, on tuota dieseliä kehuttu todella mainioksi.
Kulutuskin tulee tippumaan, niin kuin se teki XF:ssäkin. Ainakin XF:n kulutuslukemat ovat niin isolle ja painavalle autolle suorastaan ällistyttävän pienet. Jo nyt muuten Disco vie ~1,5l (9,2l vs. Pajeron 10,6l) vähemmän kuin Pajero. kulkee pienemmällä niin maantiellä kuin kaupungissakin. Land Cruiserin kulutus on 9,0l, joten eipä disco sillekään tuolla vanhallakaan koneella häviä juuri ollenkaan.
Mutta noilla muutoksilla ero kilpailijoihin mitä todennäköisimmin kasvaa melkoiseksi.
simppa:
Empä taida olla. Eihän sitä testeissä kehdata sanoa tai mennä makuasioihin, mutta jos mielipidettä yleisesti on tiedusteltu, niin sisustusta on juurikin pidetty yhtenä discon heikoimmista kohdista.
simppa:
No kannattaa huomioida, että Mitsun 4M41 kone on 4 sylinterinen, 2000-luvun alussa esitelty kone(joka taitaa sekin olla vain jatkumoa 90-luvun alussa esitellylle 4M40 koneelle). Tosin taisi olla niin että Commonrail versioon siirryttäessä melu ei ainakaan vähentynyt. Konetta päivitettiin myöhemmin merkittävästi, tosin Suomeen näiden muutoksien tuleminen vie jostain ihmeen syystä paljon aikaa, joten se tulee vasta tänä keväänä. Kone on perusteiltaan edelleen sama, mutta sitä on vielä viimeisen kerran ,ennen täysin uutta mallia, päivitetty, niin että melu ja värinät on saatu täysin tavalliselle tasolle ja kulutusta tiputettu yli litralla per 100km. Siihen siis tuli Isompi turbo, konetta vahvistettiin entisestään ja joitain pieniä rakenteellisia muutoksia. Samalla vääntö nousi 440Nm - 450Nm(riippuen vähän variaatiosta) ja teho 200hv. Ei mitkään todella rajut lukemat huomioiden suuri iskutilavuus, mutta ei siitä halutakkaan tehdä epäluotettavaa kuten Land Roverilla on ollut tapana. Samalla ilmeisesti äänieristysmateriaaleja lisättiin ja ikkunoita vahvistettiin Simpan niin paljon parjaaman melun kitkemiseksi. Australialais testissä ainakin todettiin, että nyt tilanne on kohdillaan ja ongelma on kortjattu, eli se on hiljainen kuten pitääkin, mitä samaisen testaajan mukaan edeltäjä ei ollut.
Se missä Pajeron kone kuitenkin on aina voittanut Discon koneen on kestävyys. 3,2 Mitsun dieseliä on kehuttu pomminvarmaksi oikein huollettuna ja sitä kestää virittääkin aika kivasti niin ettei se tiedä mitään. En usko että Discoveryn kone pääsee lähelleekkään tätä konettä kestävyydessä. Sen takia litratehokaan ei varmasti kovin suuri ole.
Silloin kun tuo 3,2 esiteltiin, se oli erittäin nykyaikainen kone. Se oli pienikulutuksinen, tarpeeksi hiljainen, liikutti Pajeron kokoista autoa luokassaan täysin asiallisen reippaasti jne. Mutta sitten kun se "päivitettiin" 4. sukupolven Pajeroon, sen kulutus nousi varmaan hiukkassuodattimien ja muiden tällaisten vuoksi, melukin ehkä nousi. Mitsuhan ei pitänyt dieseliä kovin merkittävänä mallina, Japanin mallistosta se tiputettiin kokonaan ja meillekkin tarjottiin tällaista moottoria jota Simppakin pitää luokassaan vanhana.
Ja vertaat edelleen 10 vuotta vanhaa Mitsun dieseliä, sellaiseen koneeseen jota ei ole vielä Discon keulalla edes ajettu. Kyllä Mitsultakin päivityksiä on tulossa hyvinkin lähiaikoina, joten verrataan niitä sitten Discoveryn tuleviin vastaaviin.
Mitsulta tosin tulee uusia dieseleitä pian. Seuraavaan Pajeroon(2010 tai 2011) tulee todennäköisesti 3 litrainen v6 tuplaturbodiesel, joka tulee taas olemaan tosissaan kilpailussa mukana todella varteenotettavana vaihtoehtona.
simppa:
Nyt päivitetyllä koneella 2009 Pajero menee 8,2 litran tienoilla. Ja kun huomioi kuinka paljon kevyempi Pajero on, ei se ainakaan kovin pahasti hitaammin liiku, itseasiassa vain 50nm eroa väännössä ja painossa silti satoja kiloja.
Eli päivitettyyn Pajeron verrattuna, ero ei ole vallan valtava. Sitten kun uusi Pajero tulee ehkä jo ensi vuonna. Todennäköisesti tuplakytkinlaatikolla, ja bensakoneitakin päivitetään. Voi hyvinkin olla että asetelma kääntyy toisinpäin. Sinulle on hyvinkin iskostunut päähän asetelma, että Mitsun tuotekehitys on pysähtynyt? Kun puhut, kuten parempaa ei olisikaan tulossa.
Senkin viimeksi täysin sivuutit, että Discovery 3 on todettu todella epäluotettavaksi autoksi.
Tältä sivulta näet miten suivaantunut D3:n omistaja kommentoi. On siellä hyviäkin kokemuksia ko. autosta, ei kaikille huono. Mutta näkee tuosta sen miten paljon laatu vaihtelee ja D3 on aika monessa tutkimuksessa tai käyttäjän arvioissa todettu erittäin vikaiseksi autoksi, mitä Japanilaiset eivät todellakaan ole. Ei se paljon naurata seisoskella 20 pakasella jossain tienposkessa kun joku jousituksen tai käsijarrun sensori leviää ja todeta sitten kaverille että ohi mennessä Pajerossa oli 50Nm vähemmän vääntöä.
http://landrover.haveyoursay.com/
Enhän minä discon luotettavuuteen ole puuttunut. Se on se discon heikko lenkki. Ominaisuuksiltaan se on kuitenkin lähes kaikkien ellei kaikkien lehtien mukaan paras noista oikeista maastureista, ja omat vähäiset kokemukseni tukevat tuota väitettä. Ja mitä tuohon koneen kestävyyteen tulee, niin eihän se ole ollut suuri ongelma. Ongelmat ovat sähköpuolella. Lisäksi vaikka kuinka lastuttaisi Pajeroa, ei siitä saa millään ilveellä yhtä sivistynyttä kuin 2.7 discosta. Jos verrataan nykyisen discon koneeseen, niin ei tuo Pajeron nykyinen diesel sillekään pärjää millään.
Lisäksi useimmiten konetta päivittämällä on saatavissa aika radikaalejakin eroja. Lue vaikka testejä Volvon päivitetystä D5-motista. Ei ole ihan yksi tai kaksi mediaa, jotka sanovat, että kone on kaikilta ominaisuuksiltaan aivan eri planeetalta kuin vanha 185 hv.
Ferrarin vieläkin Scaggliettissa käytössä oleva Dino-moottori on muuten 50v takaa! Perusmoottori on sama, vaikka periaatteesa kone on aivan eri. Colombo oli sekin tuotannossa vaivaiset 45v.
Eli kyllä noilla päivityksillä olisi ollut mahdollista saada Pajerosta ainakin nätimmin käyvä jos ei muuta.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että Discon sisusta on luokassaan sieltä parhaimmasta päästä, ja niin on testeissäkin ollut. Discoa on verrattu jopa noihin premium-sittareihin aika hyvällä menestyksellä erilaisissa testeissä. Jollekkin Q7:lle ym. saksan leikkimaastureille sisusta toki häviää, mutta ei tosiaan esimerkiksi Pajerolle tai Land Cruiserille.
Ja jos oikeasti kulkua haluaa, niin tuleehan discoon V8 -päivityskin. Toki tuo uusi 5.0 V8 janoinen on discon kokoisessa autossa, mutta tuossakin kulutus tippuu verrattuna nykyiseen kahdeksikkoon. Tehoa 385hv/515nm.
simppa:
Ei vanhasta ehkä saa sivistynyttä, tai yhtä sivistynyttä mitä PSA-Ford, enkä puhunut lastuttamisesta mitään. Puhuin tehosta, väännöstä ja kestävyydestä. PSA dieselit tuntien, ongelmat eivät tule rajoittumaan pelkkään sähköpuoleen.
Ominaisuuksiltaan Discovery ei ole mitenkään niin erityinen kuin yrität väittää, ei edes maastossa johtuen suuresta massasta. Esimerkiksi hiekalla, Pajero rökittää Discon aivan taatusti 10-0, johtuen kevyemmästä painosta. Kaikilla pehmeillä alustoilla se vaikuttaa. Kestävyyskin on ominaisuus. Maantiellä Disco varmasti on mukava ajettava, muttei Pajerokaan huono ole. Jos taas verrataan suorituskykyä käytännössä, eli ei koneen paperilla antamia arvoja vaan kiihtyvyyttä jne. ei Discoveryssä ole mitään erikoista vrt. kilpailijoihin. Varustelussa ja nelivedossa se on huonompi. Ne asiat mitkä siinä ovat erityisen arvostettavaa, on ilmajousitus joka tekee kyydistä mukavaa ja moottorit jotka ovat sivistyneitä sekä se että äänieristys on ollut muuten kunnossa. Mutta kahdessa viimeksi mainitussa ainakin Pajero sai nyt kurottua eroa umpeen ihan kivasti.
simppa:
Aivan, niinhän siitä saatiinkin. Ongelma vain että liian myöhään. Mitsulla oli talousvaikeuksia ja niiden jälkiseurauksena tuli pieni viive Pajeronkin tuotekehityskeen. Nyt Pajeron koneen sivistyneisyys puutteet on korjattu täysin ja tehot sekä kulutus säädetty asialliselle tasolle. Ja kun seuraava malli tulee, ollaan taatusti Discon tasolla muiltakin osilta, näin se on ollut ennenkin. Pajeron dieselmallin suurin ongelma on kaiketi ollut juurikin liian meluisa, tehoton ja janoinen dieselmoottori, sekä puutteellinen äänieristys. Ja juuri näihin asioihin keskityttiin niissä muutostöissä mitä tämän vuoden mallille tehtiin.
simppa:
Riippuu kyllä mitä varustetasoja verrataan. Pajerosta ja Land Cruiserista kun on tarjolla täysin karvalakkimallitkin, mitä Discosta ei saa. Mutta jos yleellisiä malleja verrataan, niin kyllä esim. Discon kojelaudan muovit oli aika paljon rumemmat, mitä Pajeron muovit ja puujäljitelmät ovat. Eikä ole testeissä kyllä kehuttu sen enempää kuin Pajeronkaan sisustaa luxusmalleissa. Nyt päivitetyssä Discossa juuri kyseiset ongelmat on korjattu, joten ei se enää ole ongelma.
simppa:
Niin, mielenkiintoista nähdä mitä Mitsu tekee V6 koneelleen, eiköhän siitäkin lisätehoa revitä aika kivasti seuraavaan malliin. Pajero on kuitenkin Discoa kevyempänä yhtä ripeä, vaikkei kone olekkaan yhtä iso. Mitun kehitteillä olevat dieselit julkaistaan tänä vuonna henkilöautoihin ja Pajeron kone taitaa tulla vasta seuraavaan uuteen Pajeroon ensi vuonna tai 2011.
Maastossahan Pajero menee, mutta ei siitä maantielle ole. Väitän, että lähes jokainen autolehti on kanssani samaa mieltä siitä, että Disco on maantiellä aivan omaa luokkaansa. Tässä Fifth Gear tiivistää Pajeron olemuksen aika hyvin:
Average. One of the last of the old-school off-roaders. Unstoppable in the wild but uncouth everywhere else.
4Car samaa mieltä:
The Shogun has gone back to basics - it's not even trying to be a trendy SUV any more. A useful working vehicle, but not an accomplished all-rounder.
http://www.channel4.com/4car/rt/large+4x4s/full+road+test/1262/5
Discon testi samalta sivulta kertoo ihan muuta. Sama toistuu muissakin medioissa, katsoit sitten mistä tahansa. Pajerosta nyt ei vaan saa Discon tasoista tuotetta maantieajoon, ei sitten millään.
Disco tarjoaa:
- helvetisti mukavamman ilmajousituksen
- sivistyneemmän koneen
- paremman äänieristyksen
- paremmat lisävarusteoptiot
- paremman ajoasennon
- paremman ohjaustunnon
- maantiejoon paljon paremmin sopivan nelivedon
jne. Missä se Pajero loistaa paitsi kestävyydessä jos nyt kaupunkin/maantieajosta puhutaan? Itse en ihan oikeasti keksi.
simppa:
Lainaamasi testaajat arvioivat makuasioita, ulkonäkö mukaanlukien. Omasta mielestäni Pajeron ulkonäkö on erittäin hyvä, eikä yhtään liian vanhahtava. Muutenkin 4Channelikin oli kyllä testannut niin vääristä lähtökohdista, että meni jo aika huvittavaksi lukeakkin. Molemmat linkittämistäsi testeistä olivat roskaa, tuskin kukaan omistajista allekirjoittaa kaikkea tuota parjausta. Silti Toyota nappasi 4 tähteä, mikä on outo juttu huomioiden, että 4Gen Pajero on useimmissa muissa vertailuisa pärjännyt sitä paremmin.
http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1110/111071_00mg.jpg
Ongelma on että puhut kokoajan siitä vanhasta Pajerosta, mitä puitiin viimeksikkin. Kun minä taas puhuin viime vuoden lopussa päivitetystä mallista, joka tosin ei Suomeen ole vielä tullut. Missä NIMENOMAAN ON
-Asiallinen äänieristys(todella paljon on tehty sen parantamiseksi, ikkunoita ja muita paikkoja myöten), päivittämätön diesel moottori oli kaiken ongelman alku, joka vei Pajerosta kaiken mukavuuden pois. Bensamallia on kehuttu sivistyneeksi ja asialliseksi kaikissa testeissä(ja nyt senkin äänieristys parani merkittävästi), Pajero on aina nimenomaan tavoitellut myös maantiemukavuutta ja ajettavuus on matalan painopisteen vuoksi selvästi parempi mitä vaikkapa land cruiserissa.
-Lisävarusteet Pajerossa on aina ollut kohdallaan, ja edelleen ovat erinomaiset
-Pajeron neliveto toimii loistavasti maantiellä, sano miksi Discon neliveto olisi yhtään parempi ? Älä ala keksimään, vaan esitä faktoja.
-Pajerossa on pienempi kulutus
-Kestävyys, luotettavuus, huolettomuus ja huoltokulut
-Maasto ominaisuudet
-Pajero on silti varsin mukava, vaikkei jousitusmukavuudeltaan taatusti Discon tasolle pääsekkään, sporttialustoihin tottuneet toimittajat eivät vain sulata sitä että maasturi voi vähän kallistellakkin
Pajero menee täysin asiallisesti myös maantiellä, vaikkei ehkä aivan Discoveryn tasolle siellä pääsekkään.
Se on ongelma, että lainaat noita testejä missä on ajettu sitä nykyistä mallia, jossa on heikko äänieristys ja muut epämukavuudet korjaamatta ja me olemme jo kerran puineet sen mallin ja D3:n väliset erot. Minä puhun tästä 2009 päivitysmallista:
Euroopan sivu
http://www.newpajero.com
Valittiin Australiassa vuoden 2009 maastoautoksi:
http://www.autoweb.com.au/cms/A_111094/title_Mitsubishis-Pajero-Wagon-Wins-4X4-Australia-Magazines-2009-4X4-of-the-Year/newsarticle.htm
Päivitetyn mallin koeajo:
http://www.caradvice.com.au/19840/2009-mitsubishi-pajero-first-steer/
Pari lainausta, jotka kyllä puhuvat vastaan väitteitäsi:
it was immediately obvious that considerable work had been done on the diesel engine.
Mitsubishi has also spent quite a bit of effort on improving quietness in the cabin of the latest Pajero and after driving the vehicle on both tarmac and gravel roads we would have to say they have achieved this.
Theres a definite new level of refinement in the Pajero, but much of that is due to the fact that the harsh engine noise from the diesel has been substantially reduced.
On the road we found the Pajero was, well very much like a Pajero, competent and confident although the power steering had a certain vagueness to it that left you feeling a little unsure about just where the front wheels were pointing at times.
Osa tiedoista ei päde suomimalleihin, kuten max. perävaunupainot on australiassa rajoitettu lämmön vuoksi ja tuolla on saatavana myös todella karu ja koruton GL malli. Samoin turvavarusteet ovat Euromalleissa vakiostaan paremmat.
Eli nuo testaajat allekirjoittavat vain ohjaukessa olevan pienen tuntumanpuutteen, mutta se ei kyllä ole merkittävä ongelma useimpien mielestä muuten toimivassa kokonaisuudessa.
Ja 2010 tulee sitten täysin uusi Pajero, josta varmasti tulee olemaan vastusta myös Discovery 4:lle.
No katso sitten mistä haluat. Kyllä isot automediat nyt vaan ovat sitä mieltä, että disco on ihan selvä luokkajohtaja, eikä maantiellä sille löydy minkäänlaista vastusta. Tässä on esimerkiksi ihan asiallinen koeajo:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/204568/mitsubishi_shogun.html
Pajero on ennen kaikkea työjuhta ja sen se hoitaa ihan hyvin. Ja tässä nykyään Euroopassa myytävässä Pajerossa ei ole pienempi kulutus. Kulutus on 1,4l suurempi kuin discossa ja sillä hyvä. Disco uusiutuu sekin, joten silloin tod. näk. etumatka "kilpailijoihin" vaan kasvaa entisestään vaikka nekin uusiutuvat. Esimerkiksi tuota Jaguarin dieseliä parempaa on kyllä kovin vaikea keksiä.
Helppohan se on kaikki testit roskaksi sanoa. Mikä siinä Fifth Gearin testissä oli pielessä? Unohda vaikka se ulkonäköarviointi kokonaan. Siinä testissä oltiin mielestäni asian ytimessä. Pajero on luja työkone, ja sellaisena kelpo tuote. Arkipäiväiseen ajoon se on kuitenkin aika karu. Samaahan 4Car painotti ja lukuisat muutkin mediat.
Tähän nykypajeroon verratessa disco nyt vaan on ihan eri liigassa. Vaikka kuinka mitsuista tykkäisi, niin ainakin 95% automedioista on tuossa kanssani samaa mieltä. Jos auto hankitaan pelkäksi työjuhdaksi, niin Pajero on asiallinen ja varmasti lujempi kuin disco. Tästä nykyisestä Pajerosta ei ole oikein discolle vastusta ollut muuten kuin kestävyydessä ja maasto-ominaisuuksissa. Maastossa kummallakin on omat vahvuutensa. Pajero paini vielä vanhan discon (II) aikana samassa sarjassa. Silloin lantikassakin oli aimo annos työkonemaisuutta. Pelkillä koneparannuksilla tai äänieristyksen lisäämisellä ei Pajero vielä mukavuudessa tai ajettavuudessa pääse lähellenkään Discoa.
Ja mitä tuohon suorituskykyyn tulee, niin toki, paino verottaa sitä discossa. Discossa on kuitenkin Pajeroa etevämpi automaatti, joka ei suorituskykyä syö ollenkaan. Nuo erot automaateissa tasoittavat tilannetta.
Pajerohan on vielä kaikenlisäksi uudehko malli. Eikö esitelty 2006 ja myyntiin 2007?
Simpalle:
Kysytään uudestaan kun et aiemmin vastannut:
-mistä ne tuon on sitten keksineet? ihan hatusta vetäneet, vai kuinka, kerro?
Mitä varten siis start! sanoo että subaru on tunnettu laadukkaasta työnjäljestä? Onko ne sekaisin siellä, vai voiko tuossa olla jotain perääkin.
Tribecat toki tulee jenkeistä, siellähän niiden pääasiallinen markkina-alue on.
Käsittääkseni euroopan, aasian ja australian Legacyt ja Imprezat ja Forestit tulee hyvin pitkälti japanista.
Tuohon ''paukkujen loppumiseen'' dieselin kanssa josta puhuit:
Miksi ihmeessä loppuisi kesken? eiköhän tuo diesel ole juurikin se mihin nyt panostetaan, kun se pää saatiin hienosti auki. Tehokkaat mallit on myös kuuluneet kauan valikoimaan, joten miksei dieselinäkin?
Ja kai niiden on tuohon tribecaankin saatava diesel, ja sitä möhköä ei 150hv paljon liikauta. Subaru on paljon elänyt huippumalliensa avulla, joten kyllä sellaista tulee varmaan dieselinäkin.
Kehitys ja ''tuleminen'' vaan Subarulla tunnetusti kestää todella kauan, koska sillä ei ole tapana laskea paskaa myytäväksi, ja kuluttajien testattavaksi.
Ihan merkistä riippumatta, on Subarun kokoisella valmistajalla rajalliset resurssit uudistaa mallistoaan. Nyt mallistoa on aika rankalla kädellä pistetty uusiksi. Myöskään Google ei uudesta 2.5 TD dieselistä tiennyt mitään, vaikka yleensä noista vuotaa jotain tietoa etukäteen. Esimerkiksi Jaguarin dieselit ja varsinkin V8-koneet vuosivat tavattoman aikaisin. Volvon uusiutuvista dieseleistä kiersi niistäkin huhuja.
Tribecan lähes koko myynti taitaa tulla Pohjois-Amerikasta ja Venäjältä. Niillä markkinoilla diesel ei vedä, kuten ei vedä Aasiassakaan. Varsinkin jenkit mieltävät dieselin kuuluvan lähinnä traktoreihin ja rekkoihin.
Toinenkin ongelma Tribecan kanssa on. Siihen dieseliin pitäisi löytää vaihteisto. Kuten tiedämme, eivät Subarun vaihteistot ole pysyneet edes näillä pienivääntöisemmillä bensakoneilla muiden valmistajien kelkassa, eikä taida tuo uusi CVT:kään 200 hv dieseliä kestää. Ostovaihteisto vaikkapa ZF:ltä tai Aisinilta toki ratkaisisi tämän, mutta ei Subaru ole niitä ennenkään ostellut. Jos meinaavat edelleenkin kisata noita premium-SUV:itä vastaa, on automaattivaihteisto aivan ehdoton Tribecaan.
Tokihan Subaruissa sisustuksen sovitukset ym. on ihan kohdillaan. Tuolla Startissa on kyllä ollut aika paljon suorastaan hatusta vedettyäkin tietoa. Ovat mm. itse kehitelleet automalleja.
No joo, olet varmaan oikeassa mitä tulee tuohon tribeca dieseliin. Siihen kuuluu íso bensakone, eli tuo 3.6 flatsix, ja thats it.
Ja en toki usko/odota että sieltä jotain mahtidieseliä olisi muutoinkaan tulossakaan. Mutta kyllä uskon että ei nämä dieselit tähän 150hv ja 350nm tule jäämään.
simppa:
Luitko ollenkaan mitä JUURI ÄSKEN kirjoitin ?!? Puhun uudesta 2009 mallista ja sitä ei ole taatusti missään brittimediassa testattu kertaakaan vielä. Me on jo puitu se 2006 tullut facelift malli yli vuosi sitten, en nyt puhu siitä, mitä järkeä siitä on enää jankuttaa, kun se tuli silloin selväksi. Koeajosi ovat merkityksettömiä, koska sinä puhut vanhasta mallista, minä uudesta, ei nuo koeajot päde siihen mistä minä viestissäni kirjoitin.
simppa:
Heitä jo höpöttämästä, kyllä työntekoon on paljon paremmat autot. Pajero ei ole työauto, eikä näytä siltä, 2006 malli kyllä tuntui siltä. Se on Discovery 3:n suora kilpailija ja tavoittelee täysin samaa asiakaskuntaa, puhu mitä tykkäät mutta se on fakta. Työntekoon on paljon koruttomammat vehkeet, kuten Defender. Yrität vääntää tästä jonkun valtavan eron, sellaisten testaajien tekemänä jotka eivät tiedä maastoautosta mitään ja pohjaten tietosi eri malliin mistä minä puhuin. FithGearin maasturi tietämys on NAURETTAVA. Katso vaikka Nissan Navara ja Mitsu L200 vertailu, sillä EI TEE MITÄÄN. Ei punnita maastoautolle eikä liioin lava-autolle merkittäviä ominaisuuksia. Vaan ihmetellään jotain korin kallistelua kuin jossain rata-ajoon suunnitellussa autossa, aivan älyvapaata toimintaa ja sinä lainaat näitä.(Etenkin kun Pajeronkin ääritilanne käytös on todettu hyväksi, jonka voit todeta jo vuoden 2000 TM:stä ja 2006 malliin asia vain parani) Minä sen sijaan linkitin oikean maastoautoihin erikoistuneen lehden testejä, joissa ajetaan vain maastureita, sellaiset testaajat jotka todella tietävät asioista ja sinä skippaat ne täysin jankuttaen samaa sontaa. Samat testaajat puhuivat paljon hyvää D3:nkin alustasta, tosin D3:n paperilla vireää dieseliä sanottiin laiskahkoksi auton suuren painon vuoksi. Sama Caradvice testasi myös 2006 Pajeron sen mallin mistä sinä jankutat, haukkuen sen erittäin karuksi, juurikin äänieristyksen puutteen ja sen sellaisen vuoksi, joten ei sekään ollut yhtään eri mieltä vanhan Pajeron äänieristyksen puutteesta. Mutta sama testaajaryhmä antoi erittäin hyviä kommenteja ja tuossa korostui hyvin se, miten paljon merkitystä äänieristyksellä ja moottorilla on auton vaikutelmaan. Bensamallithan on todettu suorastaan erinomaisiksi sivistyneisyydeltään todella hyvällä tasolla ja niidenkin äänieristystä parannettiin nyt todella merkittävästi.
simppa:
Ei ole, kone ja moottori tulee olemaan sama kuin tuossa caradvicen testimallissa ja kulutus ei ole eri. Mutta lue mitä kirjoitin, malli ei ole rantautunut tänne vielä kunnolla, vaan vasta siellä täällä saatavana. Joten 99% todennäköisyydellä olet vain googlannut jotain ja löytänyt juuri 2006 facelift mallin tiedot, jotka ovat juuri ne mitä jankutat. Mutta monestikko olen korostanut että en puhu siitä autosta. Linkitin vain euroopan mainossivun, jossa uudet lukemat jo olivat tarjolla.
simppa:
Vain moottorin ja äänieristyksen vuoksi karu, totta, 2006 esitelty malli oli tätä. 2009 malliin kuitenkin tehtiin niin rajuja muutoksia ja mina VIELÄ KERRAN korostan puhuvani facelift mallista, siitä jota ei ole FithGearissa testiajettu koskaan, eikä myöskään 4C:ssä. Se testi mitä minä lainasin, käsitti nimenomaan tätä uutta 2009 facelift mallia. Se missä se valittiin vuoden 2009 maasturiksi käsitti nimenomaan faceliftmallia. Sinä jankutat siitä edeltäjästä, jossa oli meluisa moottori ja muut mukavuusasiat vähän poskellaan.
simppa:
Ei todellakaan paini niin eri sarjassa kuin väität. Nyt kun mukavuuteen, äänieristykeen, meluttomuuteen ja värinättömyyteen, sekä moottoriin, vaihteistoon tehtiin suuria päivityksiä, on Pajero paljon lähempänä Discoa kuin yrität tulkuttaa. Discoveryn ainut jäljellä oleva valtti on ilmajousitus ja tietyt pienet jutut kuten ajotuntuma, se on se missä se on edelleen hyvä tarjoten erittäin hyvän jousitusmukavuuden. Pajeron ajettavuus on silti perusteiltaan kohdallaan ja sinulla ei ole yhtään uuden NT-sarjan Pajeron koeajoa esittää vasteeksi väitteilleni. Vaan puhut kokoajan 2006 esitellystä NS-mallista.
2006 tehtiin suuri päivitys 1999 esiteltyyn autoon. Koria vahvistettiin merkittävästi, jousitus uudistettiin, todella paljon uudistettiin, mutta täysin uutena autona sitä ei silti kaikkialla pidetä. 2010 tulee seuraava täysin puhtaalta pöydältä tehty uusi Pajero, eli täysin uudistettu auto. NM, NP, NS ja NT eli 3 faceliftiä kokenut 3-4gen Pajero on ollut tuotannossa 10 vuotta.
No mistäs sinä tiedät, minkälainen se uusi malli on. Itse olen sekä Pajerolla että Discolla ajanut. Vedätkö johtopäätöksesi yhden aussikoeajon varaan koeajamatta edes koko autoa? Ainakin tähän nykyiseen mallin verrattuna on discon etumatka melkoinen. Sitä tuskin vielä facelift poistaa. Discostakin on sitäpaitsi uusi malli/iso facelift ihan oven takana.
Voisinhan minäkin jauhaa täällä uudistuneesta discosta ilman mitään kokemusta yhden ainoan luetun koeajon perusteella. Juttu nyt vaan on niin, että sitä uutta Pajeroa ei vielä Euroopassa saa, joten verrataan siis nykyisiä malleja.
simppa:
Et ole uutta mallia ajanut, kun et edes tiennyt mitä eroa sillä on nykymalliin. Ja itsehän siteeraat koko ajan brittikoeajojasi jotka pätevät vanhaan malliin.
Älä vähättele päivitysten merkitystä, josset ole edes nähnyt sitä luonnossa. Tuo koeajo mitä itse lainasin ei ollut ainoa joka oli erittäin tyytyväinen päivityksiin.
Tässä vielä vähän faktoja mm. kulutuksesta:
http://www.mitsubishipress.co.uk/press_site/motorshow/paris/paris_08/4x4.htm
Olen nykyisen Pajeron ajanut. En tuota tulevaa. Siksi puhunkin nyky-Pajerosta.
Löytyy kyllä koeajoja ihan millä kielellä haluat. Lopputulokset niissä ovat kuitenkin samoja kuin noissa brittitesteissä.
simppa:
Noniin , mutta me olemme sen jo keskustelleet. Puhuit alunperin tulevasta Discosta ja siitä kuinka se kasvattaa eroaan kaikkiin muihin, ja vastasin siihen puhumalla tulevasta Pajerosta, joka tulee kuromaan kasvanutta eroa takaisin kiinni.
Ja sinähän nimenomaan jauhoit uudesta Discosta silloin kun aloin siihen vastaamaan. Voin linkittää sinulle tähän niin monta koeajoa kuin haluat. Se miksi linkitin juuri CarAdvicen koeajon, on se että siinä tuli hyvin selville miten meluisana vanhaa pidettiin verrattuna tähän uuteen, koska nuo olivat ajaneet molemmat lyhyellä aikavälillä.
Jo nykyinen disco on kuitenkin sen verran reippaasti edellä Pajeroa mitä mukavuuteen tulee, niin eipä tuolla faceliftillä ole mitään realistisia mahdollisuuksia saavuttaa edes nykydiscon ominaisuuksia, vaikka Pajero varmasti paraneekin. Kovin on myös vaikea uskoa, että disco menisi uudistuksessa takapakkia. Esimerkiksi tuota nelisylinteristä dieseliä ei varmasti saa kirveellääkään käymään yhtä nätisti kuin discon 2.7 TDV6:tta, joka on melkoisen sivistynyt kone. Jos puhutaan 3.0 TDV6:sta ero vaan kasvaa entisestään. Kulutuksessa tuo kyllä näyttäisi nyt luovan samoja lukuja pöytään kuin 2.7 TDV6.
Minun täytyy kyllä onnitella Mitsubishia, jos saavat vaihteiston paremmaksi kuin lantikassa. Väitän, että tuo ZF:n nykyinen 6-lovinen on kolmen parhaimman joukossa näistä perinteisistä automaateista. Omat epäilykseni minulla kyllä on. Vaihteisto ilmeisesti oli pakko uusia, sillä ainakin tässä vm. -06 oli vääntöä rajoitettu automaattimallissa.
simppa:
No eihän uusi Disco niin paljon eroa nykyisestä Discosta. Lähinnä kosmeettisia muutoksia ja uusi moottori/voimansiirto. Ilmajousitus on kova sana, ja olen sen usein myöntänyt. Kyllä tuon 3,2:n saa varmasti käymään niin nätisti kuin on tarpeellista, kannattaa huomioida että siihen tehtiin merkittäviä mekaanisia muutoksia. Se ei ollut vain ohjelma päivitys. Sitten kun mennään jo merkityksettömän tarkaan raklatuksen vertailuun, niin siitä on jo järjellinen toiminta kaukana, useimmat tahot ovat todeneet että se korjasi käyntiääni ongelma, joka vanhassa selvästi oli.
Pajeron uudessa dieselissä on AISIN laatikko, tiedä sitten miten hyvä on. Bensassa edelleen Mitsun oma laatikko. Mitsulla on kyllä osaamista myös automaateissa, mutta en minäkään usko että Pajeron laatikko jotain todella erityistä olisi, vaan asiallinen ja luotettava perusautomaatti, jossa on silti tiprtonic.
Sisustus kokonaan uusiksi, kaikki koneet kokonaan uusiksi, Terrain response uusiksi, ohjaus uusiksi, suuri osa alustaa uusiksi, varustevaihtoehdot uusiksi jne.
Mielestäni tuo on varsin massiivinen uudistus, vähän samaan tapaan kuin tämä uusi Golf. Mitä olisi vielä pitänyt uusia. Massiivisesti isompi tuo on kuin Pajeron -09 facelift. Nuo uudistukset poimittu Tatan edustajalta.
simppa:
Sisustus on kosmeettisia muutoksia. Terrain response ei ole hankala uusittava, sehän on vain tietokoneohjelman uudelleen säätö ja niitä on Pajerossakin tehty. Mitä alustassa uudistettiin ?
Moottorit ja alusta ovat varmasti ne joilla on eniten merkitystä. Mutta en nyt silti pitäisi mitenkään mahdottoman isoina uudistuksina vaan perusteiltaan se on sama Discovery 3.
Voin sinulle huomenna katsoa jos löydän sen listan enää en jaksa kaikkea muistaa enkä kaivaa sitä. Faceliftiksi tuo on kuitenkin todella massiivinen, vai oletko kenties eri mieltä?