Subaru Legacy 2010 sedan (US malli) julkaistu...

216 kommenttia
123457
  • Matti-:

    GTAm:
    Matti-:
    mm. hiekalla. Veikkaan 99% varmuudella ettei painava Disco pääse lähellekkään sitä mm. hiekalla etenemiskyvyssään.


    hiekalle on varmaan parempiakin autoja kuin joku painava maasturi....


    Perusfaktat kuntoon. :xmas: Maastoista varmaan puolet on jotain pehmeää, lumi, hiekka, muta . . . Ja jos maastoautoja verrataan, on etenemiskyky tien ulkopuolella aika merkittävä kriteeri. Sinä ilmeisesti sitten menisit ennemmin citymaasturiin.




    olen harvemmin ollut suomessa missää hiekkamaastoajoissa.. suurin osa on ollut tuollaista kovempaa maastoa tosin ihan pohjoisessa en ole ollut jospa siellä ajetaan suolla...

      
  • GTAm:



    eikös tämäkin ole jo kerran todettu että ei pärjää?? itsekin sen totesit vai onko muisti jo mennyt?






    Tämä on taas tällaista ihme känni-kinastelua joka vastaantulijan kanssa. Mitä on edes ''etuvetoiset''? totta munassa on etuvetoisia joita parempi esim. Legacy tai Impreza on ajaa. Joku Mondeo tai jokin muu voi olla kesäkelissä parempi ajaa kuin Legacy. Mitä sitten????



    Täällä pitäisi näköjään olla vaan kaikkien häiriintyneiden tappelukumppaneina ja nyrkkeilysäkkeinä.



    Näkemiin..

      
  • älä nyt suutu .) mutta hiukan ihmetyttää miten jenkkimallin Subarusta on jauhettu jo 7 sivua...ei siinä mitään nämä viimeiset mallit alkaa jo olemaan ihan auton oloisia ainakin tuo legacy mitä tuli viimeksi ajettua

      
  • GTAm:

    kuka se on todennut? sinä vai? sinä varmaan ottaisit jonku kivikin nousevan auringon maasta ja samalla sysäisit rahat sinne vinkuintiaan ja lisäsisit euroopan ahdinkoa. Mutta kerro nyt ne faktat lopultakin, tuollaisia päänaukojia vailla mitään tietoa ei kukaan jaksa lukea, meitähän löytyy moneen junaan.... ja osa on jäänyt asemalle




    No herttinen. Rahat sysäisin Suomeen jos niikseen, täällä ei kuitenkaan ole autoteollisuutta , mamuille ym. maksan tarpeeksi jo muutenkin. Discon kyseenalaistaminen luotettavuudessa ei ole turhaa päänaukomista, käytän autoani määräaikaishuollossa paikassa, jossa pärjäillään niiden kanssa.



    Junia tulee ja menee. Ole tarkkana mihin astut :wink:

      
  • simppa:

    Suzuki Jimny voisi olla aika menijä hiekassa (painoa 1060 kg, alennusvaihteisto & muut kilkkeet löytyvät) Lada Nivasta puhumattakaan. Tokihan se on oikea maasturi. Mutta eipä nuo discon kilpailijatkaan mitään keveitä vehkeitä ole.




    Aivan, Jimnyssäkin joutuu tosin tinkimään mukavuudesta aika paljon vrt. tilavaan ja väljään isoon maasturiin, jotka ovat kuitenkin suosituimmat ajopelit lähi-idänkin alueella.



    Suomessa jos jossain on kyllä suota aika paljon. :xmas:

      
  • älä nyt suutu .) mutta hiukan ihmetyttää miten jenkkimallin Subarusta on jauhettu jo 7 sivua..




    Aika hyvä!



    Kyllä tässä keskustelussa kaikki asiapitoinen Subaruun liittyvä loppui aikaa sitten. Harmi kun tällä foorumilla ei ole näköjään moderaattoria.



    Hieman asiasta vielä, Jenkeissä väittävät että heillä julkaistaan diesel-automaatti Legacy 2011 mallina? Ja suomessa myyjillä on "näppituntuma" automaatista tämän vuoden loppuun.



    :weary:



      
  • Joopa joo... itsekin lopetin tämän keskustelun seuraamisen välillä jo kun aihe kääntyi johonkin Pajeron nappuloihin.... :sleepy:



    Onhan se hyvä auto se Subaru kun herättää näin paljon keskustelua jo tässä vaiheessa vaikka keskustelun aiheena ollutta mallia ei ole vielä edes saatavilla - kaikki spekulaatio perustui kuviin ja niukkaan nettiaineistoon... :grin:

      
  • BoxerDiesel:

    älä nyt suutu .) mutta hiukan ihmetyttää miten jenkkimallin Subarusta on jauhettu jo 7 sivua..


    Aika hyvä!

    Kyllä tässä keskustelussa kaikki asiapitoinen Subaruun liittyvä loppui aikaa sitten. Harmi kun tällä foorumilla ei ole näköjään moderaattoria.




    Onko joku/jokin estänyt keskustelemasta itse Subarusta? Jos tässä topicissa ei olisi puhuttu mistään muusta, se olisi varmasti ollut vain hiljainen ja painunut alemmas. Aihe nyt vain sattui lipumaan hieman eri suuntaan, mutta onko se nyt niin vakavaa? :xmas:

      
  • H3:n pätevyys perustuu hyvin pitkälti siihen, että siinä on suuret ensiasennusrenkaat. :xmas: Suuret hyväkuvioiset renkaat parantavat etenemiskykyä todella paljon(isot renkaat parantavat kaikkia kulmia sekä lisäävät maavaraa), muihin ne pitää ostaa itse jälkikäteen. Vastineeksi saa sitten huonompaa polttoaine taloudellisuutta. H3:ssa on takana lehtijouset, mitenköhän on mukavuuden laita. Miksihän H3:lla saa vetää vain 2000kg jarrullista. Mitenköhän H3:n neliveto on toteutettu.



    Eipä sinäänsä, on H3:llakin hyvät puolensa etenemisessä. H3:n tapainen auto on myös Toyota FJ Cruiser, jota ei sitäkään tänne tuoda. Se perustuu toki alustaltaan samaan LC120 sarjalaiseen ja Hiluxiin, mutta vain tuollaisella Hummer tyylisellä korilla.

      
  • Aihe nyt vain sattui lipumaan hieman eri suuntaan, mutta onko se nyt niin vakavaa?




    Ei se vakavaa ole. Mutta on normaalin netti-etiketin vastaista.



    Ja asiaan: monille nuo pullistetut suojankaaret aiheutti närästystä. Ei huolta, Japanin malli - todennäköisesti siis myös EU malli, näyttää eroavan US versiosta.



    image



    Eroaa aikalailla tuosta tämän topicin aloituksesta löytyvästä kuvasta. Innolla odottelen Suomen esittelyä. Ja varmaankin Subaru magazine antaa jotain osviittaa aiheesta jo ennen esittelyä.

      
  • simppa:

    Eiköhän se Defender kuitenkin ole se reippaasti yleisin auto puolustusvoimilla. Discojakin löytyy niin maastoautoina kuin päällystön kuljetukseenkin hankittuina. Uusi Defenderejä hankitaan käsittääkseni vieläkin runsain mitoin verrattuna muuhun maasturikalustoon.

    Vaihdelaatikkohan on discossa sama kuin Audeissa, bemareissa ja mersussakin. Niitä vikaisempi se laatikko ei voi vielä noilla väännöillä olla.

    Individual:

    Defender ajaa sitten sen maastoajoneuvon tarpeen, jos autoa ei muualle kuin maastoon tarvitse. Siinä mielessä Pajero tai LC ovat sinun perusteillasi Defenderiin verrattuna aivan turhia vehkeitä, kun on Defenderiin verrattuna myös maantieajoa painotettu jonkun verran.

    Sanoisinkin, että autona LC ja Pajero menevät johonkin Defenderin ja discon väliin.




    Empä kyllä usko, että on sama laatikko kuin Mersussa.



    Jostain syystä silti Discon laatikoita on hajoillut jumallattomat määrät, vastaavaa en ole ainakaan kuullut Audista, Bemarista tai Jaguarista. En kyllä usko, että Discossa on 100% sama laatikko kuin Bemarissa, Audissa ja Jagessa, mutta tuo ei ole faktaa, pelkkä käsitys.



    Minusta on ihan älytöntä verrata Defenderiä esim Land Cruiseriin. Silti Land Cruiser ei jää juurikaan vakio Defenderille maastossa, mutta on jumalattomasti mukavempi ajaa joka paikassa.



    Oma tarpeeni oli 300 km yhden suuntainen matka raskas kärry perässä ja perillä n 10 km enemmän ja vähemmän vaikeaa maastoa. Tuonne kun olisi Discolla lähtenyt, olisi suuri todennäköisyys, ettei mökki olisi valmistunut tähänkään päivään mennessä ja autoa olisi sieltä aina hinattu traktorilla.



    Toivottavasti et joudu Afrikkaan Discon kanssa 10 tkm ajamaan, on äärimmäisen suuri todennäköisyys, ettet koskaan pääse perille. Onhan tosin lohduttavaa, että voit odotella avustuslentoa mukavissa penkeissä ja ajatella, että ilmajousitus on hieno systeemi kun se silloin tällöin Discossa toimii.

      
  • Oho, eipä tietenkään ole sama loota kuin mersussa. Audeissa ja bemareissa on ainakin ZF:n ilmoituksen mukaan sama laatikko.



    Oletkos paljon afrikassa ajellut? Itse ole duunini kautta siihen maanosaan tutustunut ihan riittävästi.



    Minusta on ihan älytöntä verrata Defenderiä esim Land Cruiseriin. Silti Land Cruiser ei jää juurikaan vakio Defenderille maastossa, mutta on jumalattomasti mukavempi ajaa joka paikassa.





    Pätee discoon käänteisesti sillä erotuksella, että disco ei noille japseille jää maastossa vaan on samaa tasoa.



    Valintojahan nuo ovat. Jos painottaa pelkkää kestävyyttä, niin silloin kannattaa japsi ottaa.



    Lievästi kyllä liioittelet noita discon vikoja. Kyllähän ne vikaisia ovat olleet, mutta esimerkiksi Autoexpressin kestotestissä discossa oli nolla vikaa. Tai oli yksi jousituksen vika, mutta se meni pois kun auton käynnisti uudestaan.

      
  • En ole paljoakaan ajellut, meinasin kyllä lähiaikoina lähteä.



    Minusta tuollainen auto hankitaan ainoastaan kovaa käyttöä varten ja silloin luotettavuus on kaikkein tärkein ominaisuus. Mersuni on helppo tulla hakemaan hinurilla tien vierestä, mutta maastoon ei aina pääse traktorillakaan.



    Eniten tuossa Discossa pelotti se, ettei kahden omistajan mukaan lukuisia vikoja saatu huollossa korjattua, vaikka nuo olivat takuunalaisia autoja. Molemmat tuttuni myivät autot pois ja lupasivat etteivät ikinä harkitse enää kyseistä merkkiä. Minulle tuossa oli riittävä pelote, kun muualtakaan ei ole tuosta kuullut kovin hyvää. Mutta ei varmasti jokainen yksilö ole yhtä huono, tuntui vaan noiden vikojen määrä lisääntyvän Suomen pakkasilla. Mm molempien laatikko temppuili juurikin pakkasella, huollosta oli toiselle sanottu, ettei kannattaisi ajella yli 20 asteen pakkasessa!

      
  • Mihin päin Afrikkaa? Lomamaaksi suosittelen Etelä-Afrikkaa. Ihan loistopaikka. Kapkaupungin ympäristössä tekemistä löytyy vaikka millä mitalla ja loppu/alkulomasta voi safarillekin poiketa vaikka tänne:



    http://www.sanparks.org/parks/addo/



    Lennot toki maksavat, mutta ovat mielestäni sen arvoiset. Tuolla voi safariloman yhdistää kaupunki tai vaihtoehtoisesti viinilomaan, joka ei muualla onnistu. Kapkaupunkin on sekin oikeasti hieno kaupunki ja varsin länsimaalainen lukuunottamatta valtavia slummeja.



    Varmistin muuten netistä vielä lantikan laatikon. Se on ZF HP26 joka nyt uusiutuu HP28 malliksi. Samaa kamaa kuin bemareissa, Audeissa ja jaggeissa. Siis laatikon vikaantumistiheyskään ei voi kaiken järjen mukaan olla sen suurempi kuin noissa muissakaan vielä 440 nm väännöillä.



    Enemmän olisin huolissani Pajeron ja Land Cruiserin Aisineista. Jo HP26 on rankattu kestämään vääntöä yli 600 nm, kun taas tuo AY-6 Aisin kestää 468 nm. Muutenkaan ainakaan poikittaiskoneisten Aisinit eivät ole niitä kaikkein kestävimpiä olleet.

      
  • Empä tiedä, vaikuttaako tuon auton paino juurikin tuohon kestävyyteen. Lisäksi Lantikka on itse mielestäni säätänyt tuon laatikon erilaiseksi, kuin vaikkapa Jaguarissa, en tiedä mikä sen merkitys on tai sen, että tuossa on myös alennusvaihteisto. Molemmissa yksilöissä tosiaan oli pakkasella tuon kanssa ongelmia, kun taas Audista, Bemarista tai Jagesta en ole vastaavista keltään kuullut.



    Etelä-Afrikkaan olisi juurikin tarkoitus mennä, ensin Kapkaupungin ympäristöön viinitiloja kiertämään ja varmaan tulisi ajettua Garden route, vai mikä nyt olikaan ja sitten Johannesburgiin, josta sitten jokin safari. Mitä olet mieltä Kruger Parkista? Jos aikaa jäisi, olisi Botswanassa myös mukava käydä. Jos sinne tulee lähettyä, haluan ehdottomasti alleni japanilaisvalmisteisen maasturin, E-Afrikassa pärjää varmaan vaikka henkilöautolla. Esim 3-sarjalainen Bemari oli todella edullinen tuolla.

      
  • Krugerista en osaa sanoa juuta enkä jaata. Tuskin sitä kuitenkaan turhaan mainostetaan. Johannesburg kaupunkina on tavattoman tylsä kehitysmaakaupunki. Kapkaupunki ympäristöineen on oikeasti mukava paikka, ja Western Capehan on reippaasti "varakkainta" aluetta maassa.



    Viinitiloilla kannattaa ehdottomasti kierrellä, vaikkei mikään suurin viininystävä olisikaan. Monet tilat ovat itsessään aivan tolkuttoman hienoja nähtävyyksiä.



    Maastoautolla et tee yhtään mitään. Tieverkosto on Etelä-Afrikassa ainakin Western Capessa todella hyvä. Asfaltoituja teitä pitkin pääsee joka paikkaan.



    Kyllähän se laatikon toiminta on aina sidoksissa siihen koneeseen. Minun on kovin vaikea uskoa, että paino vaikuttaisi niin merkittävästi tuohon laatikon vikaisuuteen, varsinkaan talvitoimivuuteen. Ei esimerkiksi Audin Q7 sekään mikään tavattoman kevyt auto ole. Painaa sekin 2420 kg 4.2 TDI:llä, jossa siis on tuo laatikko.



    Lantikka jättää tuolla 440 nm ja vielä 500 nm:kin väännöllä vielä tavattoman paljon pelivaraa laatikolle.

      
  • simppa:


    Enemmän olisin huolissani Pajeron ja Land Cruiserin Aisineista. Jo HP26 on rankattu kestämään vääntöä yli 600 nm, kun taas tuo AY-6 Aisin kestää 468 nm. Muutenkaan ainakaan poikittaiskoneisten Aisinit eivät ole niitä kaikkein kestävimpiä olleet.




    Höpöhöpö. Ei Aisin ole yksi ja sama laatikko. Jos niitä on Volvossa hajonnut, ei se tarkoita että sama hajoaa jossain muussakin autossa automaattiesti, vaan eiköhän laatikot ole vähän erit poikittais ja pitkittäismoottorisissa. Toisekseen, Pajeroon tuli Aisin automaatiksi juurikin nyt vasta tuohon uuteen dieseliin.



    Pajeron manuaalit ovat kuorma-auton, eli canter laatikon pohjalta tehtyjä. Varmasti tarpeeksi järeitä perus maasturikäyttöön.



    Discon jää luotettavuudessa aivan kirkkaasti. Mukavuudessa menee ok. Maastossa niin ja näin samaa tasoa. Mutta tällaisen auton yksi tärkein ominaisuus on luotettavuus ja se on Discossa niin paha puute, että yksin jo se riittää selittämään sen miksi Discon suosio ja myyntiluvut ovat silti kovin laimeita vrt. sen paperisiin ominaisuuksiin.

      
  • No eihän sitä ole kukaan kiistänt, etteikö Pajero olisi kokonaisuutena lantikkaa kestävämpi.



    Aisinilla on ollut useampikin malli noita laatikoita, jotka nyt eivät ihan kaikkein kestävimpiä ole olleet. Ei tuo pelkästään Volvoa koske, sillä niitä samoja laatikoita on laajalti muissakin merkeissä. Volvo vaan Suomessa nousee esiin, koska niitä on paljon takseina. TF80-SC:tä edeltänyt viisivaihteinen ei sekään hirveän kestävä ollut.



    Aina niin kestävän Toyota Camryn (ja Lexus ES) vaihteistoissa on ollut niissäkin muuten ongelmia:



    http://www.gminsidenews.com/forums/f29/whats-deal-camry-v6-es350-transmissions-44333/



    Toyotan vaihteisto ei ole Aisin, vaan firman omaa tuotantoa. Onpahan niitä ongelmia siis muillakin.

      
  • simppa:


    Lievästi kyllä liioittelet noita discon vikoja. Kyllähän ne vikaisia ovat olleet, mutta esimerkiksi Autoexpressin kestotestissä discossa oli nolla vikaa. Tai oli yksi jousituksen vika, mutta se meni pois kun auton käynnisti uudestaan.




    image



    image

      
  • Auts! Isku vyön alle :wink:

      
  • tuli tänään liikenteessä nähtyä 2kpl 2010 outbackia (luulen että oli niitä kun sen verran korkea maavara näytti olevan) näytti nopeasti paljon paremmalta kuin kuvissa paitsi takapuskurissa olevat todella isot heijastimet

      
  • Hyvin yleinen tuntuu olevan tuo kommetti kun seurailee autofoorumeita. Luonnossa paremman näköinen. Ainoastaan fanaattisimmat Subarufanit on tyrmänneet vahvasti tuota uutta lookkia kun sen myötä menee paljon perinteitä romukoppaan (kuulemma). Itse en jää itkemään karmittomia ikkunoita jne. Hienojahan ne on mutta ei joku Outback ole hienostelua varten tehty, vai mitä. Uus cvt vaihteistokin tuntuu keräävän järjestään kehuja. Kulkupuoli on ok ja kulutus pysyy kurissa niin mikäs siinä. Menee varmasti kaupaksi suomessakin.

      
  • Lokakuussa on uuden Legacyn esittely ja Outback tulee marraskuussa.



    Valitettavasti uutta automaattivaihteistoa (tai ylipäätään mitään automaattia) ei saa diesel-versioihin. CVT on tarjolla vain 2,5 malleihin. Dieseleissä tulee olemaan 6-vaihdetta, mikä on mielestäni huonompi ratkaisu kuin nykyinen 5. Ainakin Foresterissa 6-v loota on aika sekava ja aina tuntuu olevan väärä vaihde. 350 nm vääntö kyllä vääntää oikeilla välityksillä 5:lläkin vaihteella.



    Boxerdieseleihin ei tule automaattia ainakaan kolmeen vuoteen.



      
  • Nykyinen 5-vaihteinen Outbackissä on erittäin onnistunut paketti suorituskykyä ja taloudelllisuutta. Vetohommissa ykkönen on hivenen turhan pitkä ja samaten kytkin on aranpuoleinen. Pakittaessa sama vaihteen pituus häiritsee.



    Se Foresterin laatikon epämääräisyys johtuu siitä, että siinä on vaijerein toteutettu se kepin linkitys laatikkoon. Legacyissä (5v) on ns. normaali tanko-ohjaus.



    Automaatin puute dieselistä vie asiakkaita varmasti pois merkiltä.

      
  • SPEC C: Kyllä CVT on tarjolla myös 2-litraiseen bensakoneeseen, ei pelkästään kakspuolikkaaseen. Näin ainakin jos on maahantuojan sivua uskominen..... :wave:

      
  • simppa:


    Lievästi kyllä liioittelet noita discon vikoja. Kyllähän ne vikaisia ovat olleet, mutta esimerkiksi Autoexpressin kestotestissä discossa oli nolla vikaa. Tai oli yksi jousituksen vika, mutta se meni pois kun auton käynnisti uudestaan.






    http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/vastinetta-rahalle-tassa-ovat-maailman-10-luotettavinta-autoa/151167



      
  • Tokihan Discoissa on vikoja ollut, mutta edellisissä viesteissä oli lievää liioittelun makua.



    Tuossa tutkimuksessa yksi juttu paistaa silmään. Useimmiten Jaguar S-Type on viihtynyt selvästi keskikastin yläpuolella, joissain tilastoissa jopa aivan kärjessä. Tässä se on vikaisimpien joukossa.

      
  • Katselin Subarun hintoja Suomi/Saksa. Kovin lähellä ovat toisiaan. (?)

    Saksassa ovat näköjään hinnat jo tiedossa uusille malleille.



      
  • Saksassa ovat näköjään hinnat jo tiedossa uusille malleille.




    Kuten myös suomessa. Alustavat hinnat siis.

      
  • Näköjän Subaru olikin laskenut meillä hintoja. Hyvä niin.

    Nyt on kyllä käytävä katsomassa autot kunhan tulevat esittelyyn loka-/marraskuussa.

    Hinnat alkaen olen myös löytänyt. Oliko sinulla parempi lähde?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit