Aivan, juuri Individualin luettelmat seikat ovat syy siihen, miksi Discon myynti ei korreloi yhtään sen testimenestyksen kanssa ja syy siihen, miksi Toyota ja Mitsubishi sekä muut valmistajat eivät ole lähteneet aivan noin huolettomalle linjalle autojensa kehityksessä.
Maasturin kohdalla, luotettavuus on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, koska maasturit usein joutuvat sietämään aika rajuakin ajoa, kovaa vetoa. Jos Discon luotettavuus ja paino olisivat normaalilla tasolla, se olisi erinomainen auto ja varmasti ykkönen maastureista, mutta ne ovat kuitenkin etenkin luotettavuus, niin merkittäviä miinuksia maasturissa, että suurin osa ostajista ottaa maastoajoa varten jonkun tukevamman pelin tai sitten jos ei oikeasti maasturia tarvitse menee mukavampaan citymaasturiin.
Hummer H3 nyt on aivan erilainen auto kuin disco. Kohta sieltä varmaan tulee se Aygo.
Erittäin pätevä maastossa, monessa tilanteessa varmasti Discoa parempi. Molemmat ostetaan pääasiassa sisäisen 8-vuotiaan innostamana, leluauton näköiseksi koristeltuja hyvin perusvehkeitä. H3 on vähän halvemmassa hintaluokassa pääasiassa kokonsa takia, siinä ei ole ilmajousitusta ja sisusta vielä vähän halvemman oloinen mutta samaan tyyliin karun muovisen 'työkalumainen'. Ei ne niin erilaisia ole.
Tuo sisusta tosiaan on halvahko verrattuna moneen citymaasturiin. Kesällä siihenkin pitäisi saada muutos, sillä ainakin kuvissa tuo discon uusi sisusta on ihan asiallinen. Pidän kuitenkin kantani siitä, että Pajerossa sisusta on hieman halvempi. Ei paljoa, mutta jonkun verran.
Aina se seuraava muutos korjaa tilanteen täysin ja vehje harppaa muiden tasolle/yli - vaikka ennen se Simpan mukaan oli jo ylivoimainen...
Ikuisia lupauksia aivan kuten Volvon kohdalla. TÄLLÄ kertaa se hakkaa sen ja sen ja on aivan muiden tasolla siinä ja siina...
Oletko PutPut ajanut noita maantiellä. Eroa on oikeasti aika huimasti. Disco on hiljaisempi (koko äänirepertuaariltaan), mukavampi ja parempi ajaa. Ja aika selvällä marginaalilla. Ilmeisesti et ole noita ajanut, koska puhut uskomuksista.
Olen ajanut maantiellä, moottoritiellä, pikkusyheröllä ja maastossa Discolla. En ole lainkaan ajanut Pajeroa.
Disco ei ole kovin hiljainen auto, ihan tavalliset henkilöautot perusluokassa ovat siinä parempia. En usko että Disco hirveästi ajettavuudessa on etevämpi, sen kyllä sanon että tunne ajettavuudesta on sen verran hyvä että uskon että on parempi. Kuitenkin kun vertaa mihin tahansa muuhun aktiivijousitettuun ja hyvin moneen passiiviseenkin niin Disco on auttamatta kamalan kömpelö, ylipainoinen ja aktiivijousituksestaan auttamatta jäljessä. Puhumtattakaan kun vertaa ihan mihin tahansa henkilöautoon.
Katso vaikka sitä videopätkää jossa verrattiin ensimmäiseen Touareg-versioon, siinähän näkyi jo kuvasta selvä ero ajettavuudessa. Hyvältähän se Disco ilman vertailukohtaa tuntuu, ja hyvin ovat saaneet sen tuntumaan ajettavalta vehkeeltä jopa mutkatiellä. Taitaa numeroarvot ja vertailukohta muihin muuttaa ajatuksia asiasta kuitenkin jonkin verran...
niinpä niin maine ja todellisuus on usein aika eria asia ja näitä tietäjiä on nämä foorumit pullollaan , itse näen saksalaisilla tällaisen maineen...
Ei kaikki brittiautot ja italialaisautot ole huonoja. Mutta Discoveryn kohdalla tämä ei kyllä ole pelkkää höpötystä, vaan tutkimukset, ja lukuisilta omistajilta kuullut käyttäjien kokemukset sen jo todistavat. Tässäkin topicissa 2 on ainakin kertonut kuulleensa huonoa palautetta omistajilta. Land Rover ei ole menestynyt kaksisesti tyytyväisyystutkimuksissa.
Ja etenkin tuo aikaisemmin linkittämäni pelkästään Discovery 3:n vikoja puiva blogi kertoo jotain sekin.
Ei Pajeroa tai Land Cruiseria tarvitse asuttaa huollossa, ne ovat huolettomia ajaa kovaakin ajoa ja käyttöä, lähinnä juurikin siksi että niissä on otettu rauhallisesti "uusien" juttujen kanssa, eikä ole hätäillen toteutettu, kuten Discoveryn sähköinen käsijarru, sähköisesti ohjatut ilmajouset, sähköiset nelivedon ohjaukset. Kyllä Pajerosta ja Land Cruiseristakin sähköä löytyy, mutta viisaasti käytettynä ja aika hyvin testattuina. Teknisesti todella lujia, Pajeronkin vaihdelaatikko perustuu kuorma-auton laatikkoon. Ei ne suotta ole luotettavan maineessa.
Ostaa nyt 75 000 euron auto ja sitten käyttää jatkuvasti takuukorjauksessa ja ohjelmapäivitykessä ja milloin missäkin.
eikä kaikki saksalaiset tai kaikki japanilaiset ole paskoja, mutta disco on maastossa aika hyvä, mutta tälläisiä huhu/maine juttuja ei ole kiva lukea ilman kunnon perusteluja/faktoja, siis missä kohtaa mättää mitä suurempia vikoja?, ei kaikki sulata tätä yleistä tuubaa mitä suurin osa täällä jauhaa, sitten vedotaan johonkin adacin tai dekran saksalaistukimukseen tai kuulin naapurilta..
Väitätkö ettei muut ole maastossa hyviä? Discokin on hyvä, erittäin hyvä ja tekee sen ilmajousituksineen tyylillä. Itse pidän paljon Discon tyylistä. Mutta Discon luotettavuus, kyllä se on jo niin useassa yhteydessä esille tullut asia, ettei se ole yksittäinen pieni ongelma siellä tai täällä, eikä se ole pelkästään huhupuhetta. On hyviäkin yksilöitä, ei kaikilla ole ongelmia.
Mutta jos vertaa Japseihin, niin luuletko todella että luotettavuus ja luotettavan maine on leivottu tyhjästä? Miksi Toyota, Nissan ja Mitsu pitäisivät isoja matalaviritteisiä koneita, epämukavia jousituksia autoissaan, kun näillä valmistajilla on kyllä olemassa olevaa tekniikkaa ja tietotaitoa hienostuneemmastakin? Näiden autojen myynti ei silti ole tippunut oleellisesti, Discon myötä, juurikin näiden erilaisten ongelmien vuoski. Kyllä muutkin tulevat tulevaisuudessa hienostumaan ja saavat hienompia jousituksia jne. Mutta discoveryssä sitä ei toteutettu erityisen luotettavasti.
Discossa on ainakin ollut ongelmia näiden asioiden kanssa
-Sähköisesti ohjattu ilmajousitus
-Sähköisesti ohjattu käsijarru
-Jatkuvat ohjelmapäivitykset ja takuukorjaamolla asuminen
-Sähköinen neliveto
-Vaihdelaatikko¨
Mutta nämä ovat vain minun tiedossa olevat. Erilaisia häiriöitä on mitä ihmeellisimpiä, josset usko, niin löydät niitä jopa YouTubesta! Uudesta Pajerosta tai Land Cruiserista tuskin löydät!
Ja ne menevät maastossa siinä missä Discokin, omilla avuillansa, kuten sillä avulla että ne eivät paina noin paljoa. Pehmeällä painavan ja kevyen auton ero etenemisessä on merkittävä. Discovery on painavampi kuin luokkaa isommaksi luettava Land Cruiser 200!
Jopa Suomen puolustusvoimissa, näytetään olevan siirtymässä Land Roverista Toyotaan. Miksihän näin tehtiin heti kun Defenderiin tuli sähköneliveto ja transitin kone?
voine olla hyviä mutta ei parempia, ja aivan varmasti japseissakin on jotain ongelmia , ongelmatontonta autoa ei ole vielä kukaan keksinyt. En nyt jaksa kaivaa mitää vikasivuja mutta varmasti niitäkin löytyy, onko sulla ollu montakin discoa? pUolustuvoimien motiiveista en tiedä. ehkä toyota myy halvemmalla tms
Riippuu kyllä niin että minkäalaisessa paikassa ajetaan. Mitsukin monta Dakaria voittaneena on tehnyt myös tuon perus Pajeron aika hyvän ajaa mm. hiekalla. Veikkaan 99% varmuudella ettei painava Disco pääse lähellekkään sitä mm. hiekalla etenemiskyvyssään. Disco taas on vahvoilla, jos tarvitaan akselin alla maavaraa.
Miksi itse vaadit muilta kokemuksia, kun itsekkin puhut vain Land Roverin ja testaajien sinulle luomasta kovasta mielikuvasta, ilman faktapohjaa ?
No, en sinua pysty mitenkään paljon paremmin vakuuttamaan mielipiteestäni, kun et mitään usko vaan olet jo tehnyt päätöksesi, joten mitäpä me tästä sitten jauhamaan. Saa sitä uskoa ihan mihin haluaa.
Ei japsit olekkaan viattomia. Mutta kun Discossa on korjattu 10 vikaa, tulee japsiin vasta ensimmäinen. No käyppäs vaikka offroad palstalta, offipalsta.comista kyselemässä transitin konein ja luistonestoin varutetun uuden defen luotettavuutta. Sielläpä oli kokemuksiakin.
Corveten sisustaa saa minun puolestani mollata juuri niin paljon kuin haluaa.
-niinhän sinä NYT sanot. Ja helppoahan se on sanoa, kun kukaan ei ole niin tampio että vetäisi jotain kamppanjaa Corvettea vastaan.
Mutta ootas jos joku olisi niin lapsellinen että joka ketjussa valittaisi sen karseutta, ja linkittäisi kuvia ja tulisi laajakaistaa pitkin kimppuun jos jollain on toinen näkökulma, niin et sinäkään sitä pitäisi kovin valveutuneena autokeskusteluna.
Ethän kestänyt Matin ( aivan asialliseen ja rakentavaan sävyyn )
antamia Disco-kritiikkejäkään. Jos olisit kestänyt, olisit jättänyt ne omaan arvoonsa, ja antanut ketjun olla Subaru Legacy. Tai sitten tälle maasturiasialle olisi voinut tehdä oman mielenkiintoisen ketjun: siellä olisi vipinää riittänyt, ja patoutumat olisi tullut purettua, ja Subaru ihmiset ja siitä kiinnostuneet olisi saaneet keskustella täällä Subarusta.
No, tällaista sattuu, tämä voidaan puolestani unohtaa.
Corvetessa tuota sisustan halpuutta kompensoi hinta, joka on puolet siitä mitä esimerkiksi Italialaisilla vastaavilla kulkineilla.
-NONIIN. Tässä on se johdonmukaisuus josta olen puhunut.
Corvette saa siis sympatiat, ja on fantastinen laite
( sisuksien halpuudesta huolimatta ), koska on suht edullinen.
Subarulla on jokseenkin sama tilanne: riippuen hieman mihin verrataan, ja mitä pidetään sen kilpailijoina, on Subaru monissa tapauksissa suht edullinen, kun otetaan huomioon tinkimätön nelivetoisuus, ym muut sen lisäarvoa tuovat seikat. Silti sinä et tunnu näkevän Subarussa muuta kuin nuo muutamat karseat sisustat.
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Ja niitä bemariviestejä voit tosiaan kaivaa esiin. Esimerkiksi 5-sarjaa olen sanonut useamminkin mainioksi autoksi. Muotoiluun olen lähinnä ottanut kantaa ja joskus provosoitunut Puputin viesteistä. Mutta lyö pöytään vaan niitä, joissa bemaria niin tolkuttomasti haukutaan.
-kai meillä on parempaakin tekemistä kuin kinastella ja nujakoida ja käydä jotain ihme oikeudenkäyntiä siitä mitä on joskus sanottu ja sekoiltu?
Sellaisen haluajaahan voisi luulla jopa futishuligaaniksi
Legacyn muotoilun vastaanotto nyt vaan on ollut ainakin Euroopassa pääosin negatiivinen.
-eri forumeilla on paljon tehty kuvat vierekkäin- vertailuja, eri suunnista, eri kilpailijoista.
Maski/ suoraan edestä Legacy ei ole yhtään pahan näköinen, ei sen pahempi kuin moni muukaan, esim Avensis.
( huvittavaa muuten ettei muka ole yhtäläisyyksiä Toyotaan, merkit kun tekevät yhteistyötä )
En kylläkään tykkää etuvaloista, jotka voimakkaasti kaartuvat ja kavenevat tuollein. Mutta se on tätä päivää.
Sama suoraan takaa, ei mitään järkytystä, ei mitään hurraamista.
Suuria yhtäläisyyksiä löytyy moniin autoihin.
Takaviistosta katsoen esim. Passat on hyvin samankaltainen, pyörät näyttää häiritsevän pieniltä.
Onneksi Legacysta sedaneita on vain pieni siivu, farkun ja outbackin ollessa se selvästi suositumpi. Niissähän tuo lokarien pullistelu ei näytä niin pahalta.
Jostain kuulin myös että euroopan mallissa nuo olisi maltillisemmat. Mene ja tiedä.
Tästä on kuitenkin turha jauhaa. Sinä saat pitää karseana, ja sanoa sen myös täällä.
Eiköhän se Defender kuitenkin ole se reippaasti yleisin auto puolustusvoimilla. Discojakin löytyy niin maastoautoina kuin päällystön kuljetukseenkin hankittuina. Uusi Defenderejä hankitaan käsittääkseni vieläkin runsain mitoin verrattuna muuhun maasturikalustoon.
Vaihdelaatikkohan on discossa sama kuin Audeissa, bemareissa ja mersussakin. Niitä vikaisempi se laatikko ei voi vielä noilla väännöillä olla.
Individual:
Defender ajaa sitten sen maastoajoneuvon tarpeen, jos autoa ei muualle kuin maastoon tarvitse. Siinä mielessä Pajero tai LC ovat sinun perusteillasi Defenderiin verrattuna aivan turhia vehkeitä, kun on Defenderiin verrattuna myös maantieajoa painotettu jonkun verran.
Sanoisinkin, että autona LC ja Pajero menevät johonkin Defenderin ja discon väliin.
Subarulla ei ole sama tilanne. Kilpailevatko ne tasapuolisesti sisustaa lukuunottamatta puolta kalliimpia vehkeitä vastaan? Ei minun mielestäni. Kyllähän Subaruissa silti on omat hyvät puolensa.
Ja se Corveten sisusta on ainakin vm. 09 malleja lukuunottamatta luokaton. Pääsyy, miksen kyseistä autoa hankkinut käytettynä.
Defender ajaa sitten sen maastoajoneuvon tarpeen, jos autoa ei muualle kuin maastoon tarvitse. Siinä mielessä Pajero tai LC ovat sinun perusteillasi Defenderiin verrattuna aivan turhia vehkeitä, kun on Defenderiin verrattuna myös maantieajoa painotettu jonkun verran.
Sanoisinkin, että autona LC ja Pajero menevät johonkin Defenderin ja discon väliin.
Kyllähän LC, Pajero ja Disco pyrkivät samaan kastiin. Siinä missä Disco jää luotettavuudessa ja massassa, se sitten antaa vastineeksi kyllä mukavuudessa ja ajettavuudessa.
Defender on sellainen vain työauto, ilman mitään, minkään näköisiä koruja. Mitä Pajero ja LC eivät kuitenkaan ole. Ja ei Defekään luotettavuudellaan loista, mutta kai se kohtuullinen on. Ainakaan se ei alumiinikorisena ruostu ja se on kevyt.
Aivan. Kyllähän Defender on noita karumpi, eli olet asian ytimessä. Ne siis menevät johonkin Defenderin ja Discon väliin. Epäilen, että malliuudistuksessa discon hintakin nousee aika paljon korkeammaksi kuin japsikilpailijoiden laskevista päästöistä huolimatta. Jo nyt perus SE-disco on reippaasti kalliimpi kuin samalla tavalla varusteltu Pajero. S-mallin myynti on aika marginaalista. Tuo 5.0 V8-mottikin kertoo, että disco koitetaan positioida aika ylös. Kuulemma tuon biturbo dieselin tehokkaampi versio voisi olla tuloillaan. Ei ole kuulemma tehty sen suhteen päätöksi, eli ei ole poissuljettu sanoivat Tatalla.
Ja mitä tuohon painoon tulee, niin onhan sitä enemmän kuin kilpailijoissa. Ei se silti maasto-ominaisuuksia todellakaan pilaa. Väitän, että disco on siellä yhtä etevä kuin Pajero ja LC:kin. Ilmajousitus tuo omat etunsa maastoajoonkin.
Ei kai nyt Defender mikään tolkuton pommi ole? Noitahan myydään lähes ainoastaan raskaaseen työkäyttöön sekä armeijoille. Defenderillä tuskin kukaan huvikseen ajelee.
Ja mitä tuohon painoon tulee, niin onhan sitä enemmän kuin kilpailijoissa. Ei se silti maasto-ominaisuuksia todellakaan pilaa. Väitän, että disco on siellä yhtä etevä kuin Pajero ja LC:kin. Ilmajousitus tuo omat etunsa maastoajoonkin.
Näin se on. Maastossa ei ole yksiselitteisesti parempaa tai huonompaa juurikin tuon vuoksi. Toisessa parempi jousitus, toisessa massaetu. Joten se sitten sitten vaihtelee paikan mukaan mikä menee paremmin, siellä tuskin on yksiselitteistä ykköstä. Vastasin vain tuohon, kun GTAm väitti, ettei mitenkään voi olla Disco huonompi missään, tarkoitan sitä, ettei se ole niin yksiselitteistä, vaan riippuu hyvin paljon tilanteesta.
Subarulla ei ole sama tilanne. Kilpailevatko ne tasapuolisesti sisustaa lukuunottamatta puolta kalliimpia vehkeitä vastaan? Ei minun mielestäni.
-ei ole sama tilanne. Mutta kyllä moni Subarumalli on edullinen hinnaltaan esim. etuvetoiseen kilpailijaan suhteutettuna, jossa on sitten ehkä astetta paremmannäköistä muovia kojelauta.
On mielestäni myös Subaru vastaan kilpailija-vertailupareja, joissa hintaeroa merkittävästi, mutta Subaru yhtä etevä ja hyvä ominaisuuksiltaan ja erona juuri lähinnä nuo sisustuksen materiaalit.
Kyllähän Subaruissa silti on omat hyvät puolensa.
-tämän juuri halusinkin kuulla.
Ja se Corveten sisusta on ainakin vm. 09 malleja lukuunottamatta luokaton. Pääsyy, miksen kyseistä autoa hankkinut käytettynä.
-minun mielikuvissani Corvette on sellainen brutaali ja rujo hirviö, eikä sellaiseen mikään ylellinen ja edustava tyyli välttämättä sovikkaan.
Samoin en ymmärrä miksi jonkun imprezan pitäisi näyttää joltain edustusautolta? autolla möyritään hangessa ja mudassa ja ties missä, ja nautitaan sen hyvistä puolista, ja se on aivan arkinen pieni hatchback. Ei minua ainakaan kiinnosta sen yhteydessä jokin muovin ''halpuus-factor''.
Ymmärrän toki jos jollekkin nuo on nokkimisjärjestyksessä tärkeämpiä kuin vaikka toimiva neliveto, tai hyvä ajettavuus. Meitähän on moneksi.
No en siltä sisustalta ihmeitä odotakaan. Ei esimerkiksi F430 Ferrarissakaan mikään ihmeellinen toteutus tuo sisusta ole. Lähinnä ne parillakin koeajolla esille tulleet nitinät Siinä Z06:ssa sen sijaan varmasti ottaisivat päähän enemmän.
Tässä kannattaa sisutojenkin osalta kuitenkin muistaa, että Subaru ja Corvette ovat aivan erilaisia autoja. Subaru on nelivetoinen perheauto ja Corvette täysiverinen urheiluraaseri.
Matti-:
Discon kestävyyteen sen verran vielä, että eihän se japseille pärjää. Itselläni on kuitenkin ollut lukuisia erimerkkisiä autoja ja vain yhden kohdalla on kestävyys ja ruostuminen muodostunut ongelmaksi asti. Se on se ainoa auto, jonka osti, koska oletin sen olevan kestävä. Sen sijaan työkaverit varoittivat aikanaan Alfasta (164 ikuisuus sitten), että saan täyden pommin, kun sen hankin. Kesti kuitenkin vallan mainiosti kaikista ivailuista huolimatta. Muitakin "pommeiksi" mainostettuja autoja minulla on ollut ilman suurempia huolia.
subarun ongelma on se että paras malli on hyvä , mutta nuo halvemmat eivät pärjää ajettavuudessa edes etuvetoisille ja jos muotoilu ja sisusta on tuollaista saksalaistyyppistä muovia niin ei se kovin kiehtova ole... hiukan panostamalla muotoiluun ja sisustaan voisi myynti olla aivan toista luokkaa.
No en siltä sisustalta ihmeitä odotakaan. Ei esimerkiksi F430 Ferrarissakaan mikään ihmeellinen toteutus tuo sisusta ole. Lähinnä ne parillakin koeajolla esille tuntuneet nitinät sen sijaan varmasti ottaisivat päähän enemmän.
-ne nitinät tosiaan ärsyttää pidemmän päälle.
Sisusmuoveihinkin tottuu, mutta minä en taas totu siihen jos aina jossain tietyssä ja toistuvassa ajotilanteessa joutuu kuuntelemaan natinaa. Olen aikanaan jopa yhden auton pannut vaihtoon vain tuon takia. Vikaa ei ikinä löydetty, enkä jaksanut enää sitä rätinää.
Tässä kannattaa sisutojenkin osalta kuitenkin muistaa, että Subaru ja Corvette ovat aivan erilaisia autoja. Subaru on nelivetoinen perheauto ja Corvette täysiverinen urheiluraaseri.
-totta. Samoin pitää ottaa huomioon että Subaru on nelivetoinen perheauto, ja kilpailija X on etuvetoinen perusperheauto. Neliveto on huomattavasti kalliimpi, joten minusta on kohtuullista antaa hieman armoa, jos hieman halvemmannäköisellä sisustalla MUTTA nelivedolla myydään houkuttelevaan hintaan.
subarun ongelma on se että paras malli on hyvä , mutta nuo halvemmat eivät pärjää ajettavuudessa edes etuvetoisille
-Nimenomaan ajettavuudessa Todella pärjää etuvetoisille.
Toki kesäkelin testeissä neliveto on joskus riesa.
ja jos muotoilu ja sisusta on tuollaista saksalaistyyppistä muovia niin ei se kovin kiehtova ole... hiukan panostamalla muotoiluun ja sisustaan voisi myynti olla aivan toista luokkaa.
-Mikäs vika myynnissä on? Subaru on suosituin tai ainakin ehdottomasti suosituimpia nelivetoisia henkilöautoja, riippuen hieman maailmankolkasta. Ja se menestyy suhteellisen hyvin, ottaen huomioon ettei takana ole jotain valtavaa monen merkin konsernia.
Niin, no joo. Kummalla lähtisit itse vaikka 10 000 km Afrikan kierrokselle; jollain luotettavaksi todetulla japskimaasturilla tai Disco Stu:lla?
Tiedän että valitsisit Punton, kun on Italialainen. Varma on aina varma. Minä ottaisin Land Cruiserin tai ehkä jopa Pajeron...
Ja minä valitsisin Discon. 10 000 km matkalla vikoja tuskin tulee, ja jos tuollaisen kierroksen tekisi, määrittelisi matkustusmukavuus pitkälti minun valintani. Itseasiassa Afrikassa olen noilla maastureilla ajanut.
Olipahan asiallinen vastaus GTAm:lle. Sinä varmaankin ottaisit jonkun Toyotan Kei carin, kun ne ovat japanilaisia.
kuka se on todennut? sinä vai? sinä varmaan ottaisit jonku kivikin nousevan auringon maasta ja samalla sysäisit rahat sinne vinkuintiaan ja lisäsisit euroopan ahdinkoa. Mutta kerro nyt ne faktat lopultakin, tuollaisia päänaukojia vailla mitään tietoa ei kukaan jaksa lukea, meitähän löytyy moneen junaan.... ja osa on jäänyt asemalle
mm. hiekalla. Veikkaan 99% varmuudella ettei painava Disco pääse lähellekkään sitä mm. hiekalla etenemiskyvyssään.
hiekalle on varmaan parempiakin autoja kuin joku painava maasturi....
Perusfaktat kuntoon. Maastoista varmaan puolet on jotain pehmeää, lumi, hiekka, muta . . . Ja jos maastoautoja verrataan, on etenemiskyky tien ulkopuolella aika merkittävä kriteeri. Sinä ilmeisesti sitten menisit ennemmin citymaasturiin.
Koko jutun ydinhän on se, että löytää sellainen auto joka tarjoaa mahdollisimman paljon kaikkia haluttuja ominaisuuksia samassa, ne ominaisuudet riippuvat sitten itse käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta. Mukavuutta, kestävyyttä, etenemiskykyä, ajettavuutta.
Tavallinen pulliainen mökinrakentaja, varmasti arvostaa että auto on kohtuullisen mukava ja asiallinen, mutta silti riittävänh kestävä. Joten karu Defender tuskin tulee kysymykseen, etenkään kun se ei vakiona merkittävästi paremmin edes etene. Sen etu on yksinkertaisuus, se on helppo korjata kenttäolosuhteissa. Sen sijaan enemmän mukavuudenhaluiselle jolle luotettavuus ei ole kovin merkittävä pointti, Disco on se oikea vaihtoehto. Jos taas haluaa luotettavuudeltaankin tasavahvan auton, jotka silti tarjoavat mukavuutta ja ajettavuutta valovuosien etumatkalla defenderiin, mutta jäävät Discolle, on Pajero tai LC oikea valinta.
Ja onko hiekalle olemassa parempaa ajoneuvoa, joka tarjoaa kaiken tämän samassa, nopeus, mukavuus ja etenemiskyky ja edullisuus vrt. vaikka helikopteriin jolla voisi vain lentää hiekan yli, tai traktoriin joka on hidas ja epämukava. Ei tule kyllä mieleen mitään maasturia parempaa vaihtoehtoa hiekalle. Kyllä vakiomaasturilla, kun renkaat vaihdat hiekalle paremmin sopiviksi ja laitat muutamat perusvarusteet mukaan, voi ajaa hiekkaerämaan yli. Yleensä kannattaa tosin mennä muutaman auton ryhmissä, jos joku hajoaa, niin pääee poiskin.
GTAm:
niin varmaan, sanoisin että niissä ei tule yhtään vikaa, eikä ne edes ruostu ikinä ja niillä ajetaa samoilla öljyilläkin 5 miljoonaa kilometriä
No, saat uskoa mitä haluat. Itse en ajattele niin että japsit ovat luotettavia ja eurot epäluotettavia, kuten jotkut fanaatikot tekevät. Päinvastoin, kyllä japanissakin on ongelmaisia autoja tehty ja niissä on vain omat ongelmasa. Mutta kyllä Land Cruiserin, Pajeron ero Discoon luotettavuudessa on tosiasia. Löydät siitä varmasti maininnat lukemalla kestotestejä, käyttäjien kokemuksia jne. Kilometrijuttuun, mikään auto ei kestä ilman perus huoltoa, ei Toyota sen enempää kuin Land Rover.
Suzuki Jimny voisi olla aika menijä hiekassa (painoa 1060 kg, alennusvaihteisto & muut kilkkeet löytyvät) Lada Nivasta puhumattakaan. Tokihan se on oikea maasturi. Mutta eipä nuo discon kilpailijatkaan mitään keveitä vehkeitä ole.
PutPut:
Monien muiden kanssa olen sitä mieltä, että disco on jo paras maasturi sitä kestävyyttä lukuunottamatta. Menee maastossa hyvin ja maantiellä maasturiksi erinomaisesti. Eli ei mitään ikuisia lupauksia, vaan disco on jo nyt todella etevä pakkaus.
Noita vertailuja sittareihin löytyy muualtakin. Mm. Auto Expressissä oli ensimmäinen saksalaisia premium-suveja ja XC90:stä vastaan. Tuulilasissa voitti XC90:sen. Joo, tiedetään että Volvo on sinun mielestäsi kaikkia autoja onnettomampi, mutta tulipahan nuo testit mieleen. Tuohon volkkariin R5 Volkkariin verrattassa kulkupuoli on ainakin AMS:n mittausten mukaan ihan tasoissa volsun kanssa. Toki sitten ääritilanteissa volkkari on parempi.
H3:ssa ei kai ole juuri mitään pohjapanssareita, maavara on pieni ja miten neliveto on toteutettu? Ei todellakaan ole vastine discolle eikä Pajerolle eikä millekään muulle oikealle maasturille.
Aivan, juuri Individualin luettelmat seikat ovat syy siihen, miksi Discon myynti ei korreloi yhtään sen testimenestyksen kanssa ja syy siihen, miksi Toyota ja Mitsubishi sekä muut valmistajat eivät ole lähteneet aivan noin huolettomalle linjalle autojensa kehityksessä.
Maasturin kohdalla, luotettavuus on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, koska maasturit usein joutuvat sietämään aika rajuakin ajoa, kovaa vetoa. Jos Discon luotettavuus ja paino olisivat normaalilla tasolla, se olisi erinomainen auto ja varmasti ykkönen maastureista, mutta ne ovat kuitenkin etenkin luotettavuus, niin merkittäviä miinuksia maasturissa, että suurin osa ostajista ottaa maastoajoa varten jonkun tukevamman pelin tai sitten jos ei oikeasti maasturia tarvitse menee mukavampaan citymaasturiin.
mikäs siinä discossa sitten mättää ja mikä on normaali taso?
GTAm:
Ei kai mikään jos Italialaiset autot on vertailukohtana.
simppa:
Erittäin pätevä maastossa, monessa tilanteessa varmasti Discoa parempi. Molemmat ostetaan pääasiassa sisäisen 8-vuotiaan innostamana, leluauton näköiseksi koristeltuja hyvin perusvehkeitä. H3 on vähän halvemmassa hintaluokassa pääasiassa kokonsa takia, siinä ei ole ilmajousitusta ja sisusta vielä vähän halvemman oloinen mutta samaan tyyliin karun muovisen 'työkalumainen'. Ei ne niin erilaisia ole.
Aina se seuraava muutos korjaa tilanteen täysin ja vehje harppaa muiden tasolle/yli - vaikka ennen se Simpan mukaan oli jo ylivoimainen...
Ikuisia lupauksia aivan kuten Volvon kohdalla. TÄLLÄ kertaa se hakkaa sen ja sen ja on aivan muiden tasolla siinä ja siina...
Olen ajanut maantiellä, moottoritiellä, pikkusyheröllä ja maastossa Discolla. En ole lainkaan ajanut Pajeroa.
Disco ei ole kovin hiljainen auto, ihan tavalliset henkilöautot perusluokassa ovat siinä parempia. En usko että Disco hirveästi ajettavuudessa on etevämpi, sen kyllä sanon että tunne ajettavuudesta on sen verran hyvä että uskon että on parempi. Kuitenkin kun vertaa mihin tahansa muuhun aktiivijousitettuun ja hyvin moneen passiiviseenkin niin Disco on auttamatta kamalan kömpelö, ylipainoinen ja aktiivijousituksestaan auttamatta jäljessä. Puhumtattakaan kun vertaa ihan mihin tahansa henkilöautoon.
Katso vaikka sitä videopätkää jossa verrattiin ensimmäiseen Touareg-versioon, siinähän näkyi jo kuvasta selvä ero ajettavuudessa. Hyvältähän se Disco ilman vertailukohtaa tuntuu, ja hyvin ovat saaneet sen tuntumaan ajettavalta vehkeeltä jopa mutkatiellä. Taitaa numeroarvot ja vertailukohta muihin muuttaa ajatuksia asiasta kuitenkin jonkin verran...
Vackraste:
Brittiautot ja italialaiset, ei niillä turhaan ole kyseinen maine.
niinpä niin maine ja todellisuus on usein aika eria asia ja näitä tietäjiä on nämä foorumit pullollaan , itse näen saksalaisilla tällaisen maineen...
Vackraste:
mutta jos nyt kerrot kuitenki mikä siinä mättää kun sitä tietoa tuntuu löytyvän todella hyvin
GTAm:
Ei kaikki brittiautot ja italialaisautot ole huonoja. Mutta Discoveryn kohdalla tämä ei kyllä ole pelkkää höpötystä, vaan tutkimukset, ja lukuisilta omistajilta kuullut käyttäjien kokemukset sen jo todistavat. Tässäkin topicissa 2 on ainakin kertonut kuulleensa huonoa palautetta omistajilta. Land Rover ei ole menestynyt kaksisesti tyytyväisyystutkimuksissa.
Ja etenkin tuo aikaisemmin linkittämäni pelkästään Discovery 3:n vikoja puiva blogi kertoo jotain sekin.
Ei Pajeroa tai Land Cruiseria tarvitse asuttaa huollossa, ne ovat huolettomia ajaa kovaakin ajoa ja käyttöä, lähinnä juurikin siksi että niissä on otettu rauhallisesti "uusien" juttujen kanssa, eikä ole hätäillen toteutettu, kuten Discoveryn sähköinen käsijarru, sähköisesti ohjatut ilmajouset, sähköiset nelivedon ohjaukset. Kyllä Pajerosta ja Land Cruiseristakin sähköä löytyy, mutta viisaasti käytettynä ja aika hyvin testattuina. Teknisesti todella lujia, Pajeronkin vaihdelaatikko perustuu kuorma-auton laatikkoon. Ei ne suotta ole luotettavan maineessa.
Ostaa nyt 75 000 euron auto ja sitten käyttää jatkuvasti takuukorjauksessa ja ohjelmapäivitykessä ja milloin missäkin.
eikä kaikki saksalaiset tai kaikki japanilaiset ole paskoja, mutta disco on maastossa aika hyvä, mutta tälläisiä huhu/maine juttuja ei ole kiva lukea ilman kunnon perusteluja/faktoja, siis missä kohtaa mättää mitä suurempia vikoja?, ei kaikki sulata tätä yleistä tuubaa mitä suurin osa täällä jauhaa, sitten vedotaan johonkin adacin tai dekran saksalaistukimukseen tai kuulin naapurilta..
Väitätkö ettei muut ole maastossa hyviä? Discokin on hyvä, erittäin hyvä ja tekee sen ilmajousituksineen tyylillä. Itse pidän paljon Discon tyylistä. Mutta Discon luotettavuus, kyllä se on jo niin useassa yhteydessä esille tullut asia, ettei se ole yksittäinen pieni ongelma siellä tai täällä, eikä se ole pelkästään huhupuhetta. On hyviäkin yksilöitä, ei kaikilla ole ongelmia.
Mutta jos vertaa Japseihin, niin luuletko todella että luotettavuus ja luotettavan maine on leivottu tyhjästä? Miksi Toyota, Nissan ja Mitsu pitäisivät isoja matalaviritteisiä koneita, epämukavia jousituksia autoissaan, kun näillä valmistajilla on kyllä olemassa olevaa tekniikkaa ja tietotaitoa hienostuneemmastakin? Näiden autojen myynti ei silti ole tippunut oleellisesti, Discon myötä, juurikin näiden erilaisten ongelmien vuoski. Kyllä muutkin tulevat tulevaisuudessa hienostumaan ja saavat hienompia jousituksia jne. Mutta discoveryssä sitä ei toteutettu erityisen luotettavasti.
Discossa on ainakin ollut ongelmia näiden asioiden kanssa
-Sähköisesti ohjattu ilmajousitus
-Sähköisesti ohjattu käsijarru
-Jatkuvat ohjelmapäivitykset ja takuukorjaamolla asuminen
-Sähköinen neliveto
-Vaihdelaatikko¨
Mutta nämä ovat vain minun tiedossa olevat. Erilaisia häiriöitä on mitä ihmeellisimpiä, josset usko, niin löydät niitä jopa YouTubesta! Uudesta Pajerosta tai Land Cruiserista tuskin löydät!
Ja ne menevät maastossa siinä missä Discokin, omilla avuillansa, kuten sillä avulla että ne eivät paina noin paljoa. Pehmeällä painavan ja kevyen auton ero etenemisessä on merkittävä. Discovery on painavampi kuin luokkaa isommaksi luettava Land Cruiser 200!
Jopa Suomen puolustusvoimissa, näytetään olevan siirtymässä Land Roverista Toyotaan. Miksihän näin tehtiin heti kun Defenderiin tuli sähköneliveto ja transitin kone?
voine olla hyviä mutta ei parempia, ja aivan varmasti japseissakin on jotain ongelmia , ongelmatontonta autoa ei ole vielä kukaan keksinyt. En nyt jaksa kaivaa mitää vikasivuja mutta varmasti niitäkin löytyy, onko sulla ollu montakin discoa? pUolustuvoimien motiiveista en tiedä. ehkä toyota myy halvemmalla tms
Ei parempia?!?
Riippuu kyllä niin että minkäalaisessa paikassa ajetaan. Mitsukin monta Dakaria voittaneena on tehnyt myös tuon perus Pajeron aika hyvän ajaa mm. hiekalla. Veikkaan 99% varmuudella ettei painava Disco pääse lähellekkään sitä mm. hiekalla etenemiskyvyssään. Disco taas on vahvoilla, jos tarvitaan akselin alla maavaraa.
Miksi itse vaadit muilta kokemuksia, kun itsekkin puhut vain Land Roverin ja testaajien sinulle luomasta kovasta mielikuvasta, ilman faktapohjaa ?
No, en sinua pysty mitenkään paljon paremmin vakuuttamaan mielipiteestäni, kun et mitään usko vaan olet jo tehnyt päätöksesi, joten mitäpä me tästä sitten jauhamaan. Saa sitä uskoa ihan mihin haluaa.
Ei japsit olekkaan viattomia. Mutta kun Discossa on korjattu 10 vikaa, tulee japsiin vasta ensimmäinen. No käyppäs vaikka offroad palstalta, offipalsta.comista kyselemässä transitin konein ja luistonestoin varutetun uuden defen luotettavuutta. Sielläpä oli kokemuksiakin.
simppa:
Eiköhän se Defender kuitenkin ole se reippaasti yleisin auto puolustusvoimilla. Discojakin löytyy niin maastoautoina kuin päällystön kuljetukseenkin hankittuina. Uusi Defenderejä hankitaan käsittääkseni vieläkin runsain mitoin verrattuna muuhun maasturikalustoon.
Vaihdelaatikkohan on discossa sama kuin Audeissa, bemareissa ja mersussakin. Niitä vikaisempi se laatikko ei voi vielä noilla väännöillä olla.
Individual:
Defender ajaa sitten sen maastoajoneuvon tarpeen, jos autoa ei muualle kuin maastoon tarvitse. Siinä mielessä Pajero tai LC ovat sinun perusteillasi Defenderiin verrattuna aivan turhia vehkeitä, kun on Defenderiin verrattuna myös maantieajoa painotettu jonkun verran.
Sanoisinkin, että autona LC ja Pajero menevät johonkin Defenderin ja discon väliin.
Petos:
Subarulla ei ole sama tilanne. Kilpailevatko ne tasapuolisesti sisustaa lukuunottamatta puolta kalliimpia vehkeitä vastaan? Ei minun mielestäni. Kyllähän Subaruissa silti on omat hyvät puolensa.
Ja se Corveten sisusta on ainakin vm. 09 malleja lukuunottamatta luokaton. Pääsyy, miksen kyseistä autoa hankkinut käytettynä.
simppa:
Kyllähän LC, Pajero ja Disco pyrkivät samaan kastiin. Siinä missä Disco jää luotettavuudessa ja massassa, se sitten antaa vastineeksi kyllä mukavuudessa ja ajettavuudessa.
Defender on sellainen vain työauto, ilman mitään, minkään näköisiä koruja. Mitä Pajero ja LC eivät kuitenkaan ole. Ja ei Defekään luotettavuudellaan loista, mutta kai se kohtuullinen on. Ainakaan se ei alumiinikorisena ruostu ja se on kevyt.
Matti-:
Aivan. Kyllähän Defender on noita karumpi, eli olet asian ytimessä. Ne siis menevät johonkin Defenderin ja Discon väliin. Epäilen, että malliuudistuksessa discon hintakin nousee aika paljon korkeammaksi kuin japsikilpailijoiden laskevista päästöistä huolimatta. Jo nyt perus SE-disco on reippaasti kalliimpi kuin samalla tavalla varusteltu Pajero. S-mallin myynti on aika marginaalista. Tuo 5.0 V8-mottikin kertoo, että disco koitetaan positioida aika ylös. Kuulemma tuon biturbo dieselin tehokkaampi versio voisi olla tuloillaan. Ei ole kuulemma tehty sen suhteen päätöksi, eli ei ole poissuljettu sanoivat Tatalla.
Ja mitä tuohon painoon tulee, niin onhan sitä enemmän kuin kilpailijoissa. Ei se silti maasto-ominaisuuksia todellakaan pilaa. Väitän, että disco on siellä yhtä etevä kuin Pajero ja LC:kin. Ilmajousitus tuo omat etunsa maastoajoonkin.
Ei kai nyt Defender mikään tolkuton pommi ole? Noitahan myydään lähes ainoastaan raskaaseen työkäyttöön sekä armeijoille. Defenderillä tuskin kukaan huvikseen ajelee.
simppa:
Näin se on. Maastossa ei ole yksiselitteisesti parempaa tai huonompaa juurikin tuon vuoksi. Toisessa parempi jousitus, toisessa massaetu. Joten se sitten sitten vaihtelee paikan mukaan mikä menee paremmin, siellä tuskin on yksiselitteistä ykköstä. Vastasin vain tuohon, kun GTAm väitti, ettei mitenkään voi olla Disco huonompi missään, tarkoitan sitä, ettei se ole niin yksiselitteistä, vaan riippuu hyvin paljon tilanteesta.
Matti-:
hiekalle on varmaan parempiakin autoja kuin joku painava maasturi....
Matti-:
niin varmaan, sanoisin että niissä ei tule yhtään vikaa, eikä ne edes ruostu ikinä ja niillä ajetaa samoilla öljyilläkin 5 miljoonaa kilometriä
simppa:
No en siltä sisustalta ihmeitä odotakaan. Ei esimerkiksi F430 Ferrarissakaan mikään ihmeellinen toteutus tuo sisusta ole. Lähinnä ne parillakin koeajolla esille tulleet nitinät Siinä Z06:ssa sen sijaan varmasti ottaisivat päähän enemmän.
Tässä kannattaa sisutojenkin osalta kuitenkin muistaa, että Subaru ja Corvette ovat aivan erilaisia autoja. Subaru on nelivetoinen perheauto ja Corvette täysiverinen urheiluraaseri.
Matti-:
Discon kestävyyteen sen verran vielä, että eihän se japseille pärjää. Itselläni on kuitenkin ollut lukuisia erimerkkisiä autoja ja vain yhden kohdalla on kestävyys ja ruostuminen muodostunut ongelmaksi asti. Se on se ainoa auto, jonka osti, koska oletin sen olevan kestävä. Sen sijaan työkaverit varoittivat aikanaan Alfasta (164 ikuisuus sitten), että saan täyden pommin, kun sen hankin. Kesti kuitenkin vallan mainiosti kaikista ivailuista huolimatta. Muitakin "pommeiksi" mainostettuja autoja minulla on ollut ilman suurempia huolia.
subarun ongelma on se että paras malli on hyvä , mutta nuo halvemmat eivät pärjää ajettavuudessa edes etuvetoisille ja jos muotoilu ja sisusta on tuollaista saksalaistyyppistä muovia niin ei se kovin kiehtova ole... hiukan panostamalla muotoiluun ja sisustaan voisi myynti olla aivan toista luokkaa.
simppa:
GTAm:
Niin, no joo. Kummalla lähtisit itse vaikka 10 000 km Afrikan kierrokselle; jollain luotettavaksi todetulla japskimaasturilla tai Disco Stu:lla?
Tiedän että valitsisit Punton, kun on Italialainen. Varma on aina varma. Minä ottaisin Land Cruiserin tai ehkä jopa Pajeron...
GTAm:
Vackraste:
Ja minä valitsisin Discon. 10 000 km matkalla vikoja tuskin tulee, ja jos tuollaisen kierroksen tekisi, määrittelisi matkustusmukavuus pitkälti minun valintani. Itseasiassa Afrikassa olen noilla maastureilla ajanut.
Olipahan asiallinen vastaus GTAm:lle. Sinä varmaankin ottaisit jonkun Toyotan Kei carin, kun ne ovat japanilaisia.
kuka se on todennut? sinä vai? sinä varmaan ottaisit jonku kivikin nousevan auringon maasta ja samalla sysäisit rahat sinne vinkuintiaan ja lisäsisit euroopan ahdinkoa. Mutta kerro nyt ne faktat lopultakin, tuollaisia päänaukojia vailla mitään tietoa ei kukaan jaksa lukea, meitähän löytyy moneen junaan.... ja osa on jäänyt asemalle
GTAm:
Perusfaktat kuntoon. Maastoista varmaan puolet on jotain pehmeää, lumi, hiekka, muta . . . Ja jos maastoautoja verrataan, on etenemiskyky tien ulkopuolella aika merkittävä kriteeri. Sinä ilmeisesti sitten menisit ennemmin citymaasturiin.
Koko jutun ydinhän on se, että löytää sellainen auto joka tarjoaa mahdollisimman paljon kaikkia haluttuja ominaisuuksia samassa, ne ominaisuudet riippuvat sitten itse käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta. Mukavuutta, kestävyyttä, etenemiskykyä, ajettavuutta.
Tavallinen pulliainen mökinrakentaja, varmasti arvostaa että auto on kohtuullisen mukava ja asiallinen, mutta silti riittävänh kestävä. Joten karu Defender tuskin tulee kysymykseen, etenkään kun se ei vakiona merkittävästi paremmin edes etene. Sen etu on yksinkertaisuus, se on helppo korjata kenttäolosuhteissa. Sen sijaan enemmän mukavuudenhaluiselle jolle luotettavuus ei ole kovin merkittävä pointti, Disco on se oikea vaihtoehto. Jos taas haluaa luotettavuudeltaankin tasavahvan auton, jotka silti tarjoavat mukavuutta ja ajettavuutta valovuosien etumatkalla defenderiin, mutta jäävät Discolle, on Pajero tai LC oikea valinta.
Ja onko hiekalle olemassa parempaa ajoneuvoa, joka tarjoaa kaiken tämän samassa, nopeus, mukavuus ja etenemiskyky ja edullisuus vrt. vaikka helikopteriin jolla voisi vain lentää hiekan yli, tai traktoriin joka on hidas ja epämukava. Ei tule kyllä mieleen mitään maasturia parempaa vaihtoehtoa hiekalle. Kyllä vakiomaasturilla, kun renkaat vaihdat hiekalle paremmin sopiviksi ja laitat muutamat perusvarusteet mukaan, voi ajaa hiekkaerämaan yli. Yleensä kannattaa tosin mennä muutaman auton ryhmissä, jos joku hajoaa, niin pääee poiskin.
GTAm:
No, saat uskoa mitä haluat. Itse en ajattele niin että japsit ovat luotettavia ja eurot epäluotettavia, kuten jotkut fanaatikot tekevät. Päinvastoin, kyllä japanissakin on ongelmaisia autoja tehty ja niissä on vain omat ongelmasa. Mutta kyllä Land Cruiserin, Pajeron ero Discoon luotettavuudessa on tosiasia. Löydät siitä varmasti maininnat lukemalla kestotestejä, käyttäjien kokemuksia jne. Kilometrijuttuun, mikään auto ei kestä ilman perus huoltoa, ei Toyota sen enempää kuin Land Rover.
petos:
Suzuki Jimny voisi olla aika menijä hiekassa (painoa 1060 kg, alennusvaihteisto & muut kilkkeet löytyvät) Lada Nivasta puhumattakaan. Tokihan se on oikea maasturi. Mutta eipä nuo discon kilpailijatkaan mitään keveitä vehkeitä ole.
PutPut:
Monien muiden kanssa olen sitä mieltä, että disco on jo paras maasturi sitä kestävyyttä lukuunottamatta. Menee maastossa hyvin ja maantiellä maasturiksi erinomaisesti. Eli ei mitään ikuisia lupauksia, vaan disco on jo nyt todella etevä pakkaus.
Noita vertailuja sittareihin löytyy muualtakin. Mm. Auto Expressissä oli ensimmäinen saksalaisia premium-suveja ja XC90:stä vastaan. Tuulilasissa voitti XC90:sen. Joo, tiedetään että Volvo on sinun mielestäsi kaikkia autoja onnettomampi, mutta tulipahan nuo testit mieleen. Tuohon volkkariin R5 Volkkariin verrattassa kulkupuoli on ainakin AMS:n mittausten mukaan ihan tasoissa volsun kanssa. Toki sitten ääritilanteissa volkkari on parempi.
H3:ssa ei kai ole juuri mitään pohjapanssareita, maavara on pieni ja miten neliveto on toteutettu? Ei todellakaan ole vastine discolle eikä Pajerolle eikä millekään muulle oikealle maasturille.