Vanhemmissa malleissa kyllä. Ei niitä huippu laadun takaamiseksi tehdä, vaan ihan tarpeen vuoksi.
Korkeat huoltokustannukset koskevat nimenomaan noita 12-sylinterisiä, joskaan ihan uusimmista malleista en mene takuuseen. 550 Maranello on ainakin vielä näitä autoja, joissa huollot maksavat hunajaa.
Ongelmanahan noissa on se, että italialaismaiseen tapaan huoltojen helppoudelle ei ole uhrattu puoltakaan ajatusta. Isommissa huolloissa kone pitää poistaa esimerkiksi tuosta Testarossasta.
Hieman selvittelin asiaa, kun tuollainen käytetty Ferrari olisi unelmieni täyttymys. Jos osaisi itse tehdä, säästäisi pitkän pennin. Mutta minkäs teet, kun on peukalo keskellä kämmentä eikä rahaa todellakaan jaettavaksi asti.
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm sisältää sekin tämän italialaisuuden. Jakohihnanvahto ei onnistu ilman koneen poistoa!
Ferrarillakin on onneksi ilmeisesti uusimpien ja pienempien mallien kanssa otettu järki käteen tuon huollon kanssa, ainakin 360 ja 430 on ilmeisesti jo ihan järkevissä hinnoissa perushuolloiltaan. Nuo vanhemmat ovat tosiaan aivan järjettömissä hinnoissa, helposti perushuolto 4000-5000 eur, hihnan vaihto vielä paljon enemmän.
Taas tulee vain mieleen, että tuo jakohihna on kyllä autoteollisuuden tyhmin keksintö ja mielestäni missään kunnon moottorissa sitä ei käytetä. Osa josta ei ole mitään hyötyä, mutta paljon ylimääräisiä kuluja ja iso riski sen hajoamisesta ja siitä, onko se vaihdettu ajallaan. Itse yritän vältellä kaikin keinoin autoja josta tuo löytyy, kun kerran kunnon ratkaisujakin on olemassa.
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm sisältää sekin tämän italialaisuuden. Jakohihnanvahto ei onnistu ilman koneen poistoa!
en olisi tästä ihan varma ainakin 156sen vastaavan koneen hihnan pystyy vaihtamaan ilman mitää irrotuksia, se on vaa hiukan ahdasta ja merkkiliike hinnoittelee/tekee työn sitten helpoimman kautta...
Vanhemmissa malleissa kyllä. Ei niitä huippu laadun takaamiseksi tehdä, vaan ihan tarpeen vuoksi.
on aika selvää että jos tehdään huipputehokkaita, muutaman sadan auton sarjoja niin ne vaativat huoltoa tai ainakin ennenmuinoin vaativat enemmän kuin peruskärryt.. nykyään taitaa olla materiaalit yms paljon paremmat joten voidaan tehdä vähemmän huoltoa vaativia autoja samalla metodilla.
Taas tulee vain mieleen, että tuo jakohihna on kyllä autoteollisuuden tyhmin keksintö ja mielestäni missään kunnon moottorissa sitä ei käytetä. Osa josta ei ole mitään hyötyä, mutta paljon ylimääräisiä kuluja ja iso riski sen hajoamisesta ja siitä, onko se vaihdettu ajallaan. Itse yritän vältellä kaikin keinoin autoja josta tuo löytyy, kun kerran kunnon ratkaisujakin on olemassa.
mielestäni sitä käytetään ihan kunnon moottoreissa, eikä se ketjukaan tee autoaaksi, nyt on ihan tässä lähipiirissa kahdella levinnyt ketju (molemmat vielä saksalaisia merkkejä, toinen tosin vanha aika huoltamaton ja toinen suht tuore peli) .. ettei sekään mikään idoottivarma ole...
Ei mikään mekaaninen osa idioottivarma ole, mutta ketjun oletusikä on lähellä auton elinikää kun taas hihnan ei. Ja kun tuosta ei ole mitään hyötyä, on se täysin järjetön ratkaisu moottorissa.
Mutta se on mukava, että joku tykkää pitää talouden rattaita pyörimässä ja maksaa pahimmillaan tuhansia euroja osan vaihtotyöstä, mistä ei ole mitään hyötyä ja jonka voisi ratkaista järkevämmin.
Ei nyt sentään perushuolto 5k maksa. Esimerkiksi tuohon mainitsemaani Testarossaan, joka lienee tunnetuin kalliista huoltohinnoistaan, maksaa tuon hihnanvaihto juurikin tuon 5k.
Ja eipä tuo hihna minua estä autoa hankkimasta. Ferrarin koneet ovat mielestäni automaailman parhaimpia vaikka hihnalla ovatkin. Kehotan sinua koeajamaan. Jo F430:sen mylly on varsin paljon sielukkaampi kuin kilpailijoiden tusinamyllyt. Saksalaisten koneet eivät lähelle pääse. Tuskin tosin tämä jaggenkaan uusi. Hihna on pieni hinta siitä riemusta.
En minä kokonaan ole toivosta luopunut. Jonakin päivänä olisi aito italialainen urheiluauto tarkoitus omistaa.
on aika selvää että jos tehdään huipputehokkaita, muutaman sadan auton sarjoja niin ne vaativat huoltoa tai ainakin ennenmuinoin vaativat enemmän kuin peruskärryt.. nykyään taitaa olla materiaalit yms paljon paremmat joten voidaan tehdä vähemmän huoltoa vaativia autoja samalla metodilla.
Totta. Tosin ei noita Ferrarin perusmalleja nyt enää minää muutaman sadan kappaleen erinä tehdä.
Porschelta lähinnä on tullut pienempihuoltoisia pelejä, mutta esimerkiksi 911-mallisarja on Ferrareihin verrattuna ihan massavaunu. En kyllä tästä Gallardosta tiedä, kun Volkswagen näyttää valjastaneen sen koneen koko konsernin käyttöön.
Juu, no tuo huoltohinta oli heitto ja perustuu vain kuulopuheeseen, minkäänlaisia omia kokemuksia ei ole. Noista uudempien huolloista kuulin ihan tarkan summan mitä huolto oli maksanut ja vaikken sitä tarkasti muista, ei se pahan hintainen ollut.
Ihan varmasti hienoja myllyjä jokaisessa Ferrarissa, mutta nekin olisivat vielä parempia, jos ne olisivat ketjulla. Ei niiden hienous perustu siihen hihnaan millään lailla. Mutta jos muuten olisi rahkeita, ei tuo minunkaan Ferrarin ostoa estäisi, tuossa painaa sitten jo niin monet muut asiat ja tuo tulisi harrasteautoksi.
Olen hiukan eri mieltä tuosta, ettei saksalaisten myllyt pääse lähellekkään, vaikken ole uusimmilla Ferrareilla edes ajanut. Uudella M5:llä olen ajanut ja kyllä tuo on mahtava moottori. Enkä ole mielipiteeni kanssa ainakaan yksin: http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_08/4plus.html . Tuossa kisassa tuo moottori voitti myös Ferrarin koneet, esim 430:n myös selvästi. Kommentti kuvaa hyvin "Maybe not the most politically correct, but this V10 cant help but bring a smile to your face. Tuostahan tuon luokan koneissa on kysymys.
Ferrarin pienempiä koneita vaivaa ilmeisesti väännön puute, vaikka ne muuten ovatkin taideteoksia. Tämä ei ole omaa kokemusta, vaan 360:n omistajalta kuultua ja ainoa asia, mihin hän ei ollut autossa tyytyväinen.
Ei mikään mekaaninen osa idioottivarma ole, mutta ketjun oletusikä on lähellä auton elinikää kun taas hihnan ei. Ja kun tuosta ei ole mitään hyötyä, on se täysin järjetön ratkaisu moottorissa.
on siitä jotain hyötyä...ei sitä ihan huvikseen ole keksitty..ja siitä taloudesta kyllä se ketjun hintakin sitten näkyy ehkä siinä auton kokonaishinnassa ei sitä voida suoraan vertailla..
Totta. Tosin ei noita Ferrarin perusmalleja nyt enää minää muutaman sadan kappaleen erinä tehdä.
Porschelta lähinnä on tullut pienempihuoltoisia pelejä, mutta esimerkiksi 911-mallisarja on Ferrareihin verrattuna ihan massavaunu. En kyllä tästä Gallardosta tiedä, kun Volkswagen näyttää valjastaneen sen koneen koko konsernin käyttöön.
joo ei enää, sen takia varmaan pitää huollon helppouteenkin satsata enemmän, jep 911 on aika peruskauraa noiden vanhempien osalta ei ole oikein vertailukelpoinen.
Ainoat oikeat hyödtyt hihnasta on, että autotehtaat ja niitä edustavat huollot saavat tuosta lisätyön ja moottori voi olla halvempi valmistaa. Kuluttajalle tuosta ei ole minkäänlaista hyötyä nykypäivänä. Johonkin Dacia Loganiin tuo voi jopa sopia, mutta ei Ferrariin tai vaikkapa A8:iin Audiin.
Ymmärrän että hihna on joskus muinaisina aikoina kehitetty kun se on taloudellisesti tehtaalle järkevä ja kun ketju on pitänyt ääntä, mutta tuo on tosiaan muinaisjäänne.
Eihän Ferrari ole koskaan menestynyt noissa "engine of the year" karkeloissa. Kuitenkin koneita pidetään ihan yleisesti automaailman yhtenä parhaimmista.
Ja mitä tuohon vääntöön tulee, niin vetten LS7 tarjoaa aika helvetin hyvän paketin. Itseasiassa en ymmärrä, miten tuo ei "engine of the year" -palkintoa ole saanut. Teknisiltä spekseiltään on esimerkiksi bemaria parempi mylly. Kone on bemarin kymppiin verrattuna todella paljon kevyempi, vääntää paremmin ja tarjoaa aikamoisen ääniraidan. Kulutuskin on kunnossa. LSA (ZR-1) on sekin aika pätevä mylly Corvetelta.
Siltikään tuokaan ei mielestäni pärjää Ferrarin koneille. Ne ferrarin myllyt pitää itse kokea. Ja mitä vääntöön tulee, niin ovat ihan tarkoituksella kierroskoneita. Hienompaa ääniraitaa et muista koneista löydä. Kierrosherkkyyskin on noissa ihan omaa luokkaansa. Kone on suurin syy, miksi olen esimerkiksi Quattroporteen ihastunut
niin suuresti.
F430 on ihan eri luokan auto kuin F360. Noiden välillä tuli aikamoinen hyppäys nimenomaan koneen osalta. F355 on lähempänä tuota F360:stä. Samanlainen hyppäys tuli kun F355 esiteltiin 348:sin tilalle.
Ferrarin V12 koneet ovatkin sitten täysin omaa luokkaansa. Ainakin 599 GTB on koneeltaan niin uskomaton laitos, etten ole vastaavaan törmännyt.
Tuo Contin hihna on tosiaan olemasas. Jossain autossa mainostivatkin sitä. Lienee tulevaisuudessa kaikissa hihnakäyttöisissä menopeleissä.
Kyllä se Ferrari on noissa kisoissa myös menestynyt, on se useina vuosina muistaakseni voittanut oman sarjansa ja olihan se nytkin kolmas. Nuo sen edelle menneet koneet ovat kyllä saaneet myös lehdistössä älyttömästi suitsutusta, siksi en ymmärtänyt kommenttiasi ettei muilla olisi mitään jakoa. Sitä en yritäkkään kiistää, etteikö Ferrari valmistaisi yksiä maailman hienoimmista moottoreista ja ääniraidaltaan huimimmista, vaikka hihnalla ovatkin.
Nuo ovat kuitenkin kaikki ihan eri tyylisiä moottoreita. Oletko ikinä kuullut uutta M5:ttä jälkiasennus putkistolla? Tuo kuulostaa niin F1 autolta, etten ole missään katuautossa kuullut sellaista ääntä. Tuo tosin vaatii putkiston vaihdon, mutta V10:n ääni yli 8000 rpm on jotain mitä ei voi sanoiksi pukea. Vetten kone on myös ilmeisen hieno, luulempa ettei se menesty, koska sen ääni on lähes samanlainen kuin 70 luvun Corvetessa, se ei kierrä kovin korkealle ja moottori ei edusta uusinta tekniikkaa, vaikka käyttöominaisuuksissa onkin vähintään kilpailukykyinen.
Varmasti totta mitä sanoit Ferrareista, mutta ei uudenkaan 430:n vääntö ole kovin kummoinen tuossa luokassa. Ei sillä, itse varmaan pitäisin enemmän tuollaisesta korkealle kiertävästä kierroskoneesta kuin esim Porsaan turbokoneesta ihan vain äänien ja fiilisten takia. Toinen asia on sitten Veten ja AMG:n isot kasit, joissa on taas erilainen fiilis sekä Bemun V10, joka onkin sitten ihan oma tarinansa. Sitten on vielä ne ihanat V12 moottoriset... Mutta tämä väittely on vähän kuin että väittelisi kumpi on parempaa, suklaa- vai mansikkajäätelö, kun molemmat ovat loistavia.
Z06 vette kuulostaa mielestäni juuri siltä miltä Corveten kuuluukin kuulostaa. Koneen luonnekin istuu nimenomaan tehokkaaseen amerikkalaiseen autoon kuin nyrkki silmään. Tuo vette ei paljoa välitä, millä vaihteella ajetaan. Johonkin Ferrariin tuo konen luonne ei mielestäni soveltuisi.
Ja mitä käytettyyn tekniikkaan tulee, niin eihän se voi mikään varsinainen arvosteluperuste olla. Corveten kone on kuitenkin vaikkapa tuohon bemarin kymppiin verrattuna:
- kevyempi
- vääntävämpi
- ulkomitoiltaan pienempi
Tuo myllyhän on kauttaaltaan kevyistä materiaaleista valmistettu. Kaksiventtiilinen työntötankokone ei ole vielä todellakaan kuollut.
En halua väärinkäsityksiä kuitenkaan. Bemarin kymppi on hienoimpia koneita, mitä on saatavilla. Itse vaan olen Ferrareita ajaneena mieltynyt niiden koneisiin vielä enemmän. Esimerkiksi jo F355 kuulostaa kierrätettäessä varsin paljon F1-autolta:
F40 taitaa mennä koneen äänien puolesta lähimmäksi ehtaa formula-autoa. Noita olen elämäni aikana nähnyt tasan yhden kappaleen. Tuo F40 on muutenkin mielestäni hienoimpia autoja, mitä on koskaan rakennettu.
Ferrari taitaa olla niitä harvoja valmistajia, joiden koneet ovat oikeasti olleet suoraa sukua F1-koneiden kanssa muutenkin kuin mainonnassa.
Eikä tuo F430:sen kone nyt mitenkään huonosti väännä. 465 Nm/5250 rpm vs. BMW V10 520 Nm/6100 rpm. Alavääntö siis aika samaa luokkaa, kun Ferrarin huippuvääntö on hieman pienempi, mutta alkaa vajaa 1000 rpm alempaa.
Oletko ikinä kuullut uutta M5:ttä jälkiasennus putkistolla? Tuo kuulostaa niin F1 autolta, etten ole missään katuautossa kuullut sellaista ääntä. Tuo tosin vaatii putkiston vaihdon, mutta V10:n ääni yli 8000 rpm on jotain mitä ei voi sanoiksi pukea.
Ainoat oikeat hyödtyt hihnasta on, että autotehtaat ja niitä edustavat huollot saavat tuosta lisätyön ja moottori voi olla halvempi valmistaa. Kuluttajalle tuosta ei ole minkäänlaista hyötyä nykypäivänä.
niin nykypäivänä ne hyödyt voivat olla aika pieniä ja mikä lasketaan minkäkinlaiseksi hyödyksi, niitä hyötyjä voi jokainen pitää erilaisina, toinen pitää hiljaisempaa ääntä hyötynyä ja toinen huolettomampaa rakennetta suurempana hyötynä, tai sitä että moottorissa on vähemmän voideltavia kohteita jnejne.... tässä esim yksi tutkimus
En ole väittänyt että 430 vääntäisi huonosti, mutta lähimmille kilpailijoilleen se ei pärjää (vette, 911 turbo, Gallardo). Kuten sanoin itselleni kelpaisi tuo vallan hyvin, samoin haluaisin mieluummin M5:n V10 kuin E63:n V8:n, vaikka tuo AMG:n mylly vääntää paljon paremmin kuin tuo V10 ja on fantastinen kone muutenkin. Se taas kuulostaa ihan hävittäjälentokoneelle. Normaaliautoissakin pidän paljon enemmän vaikkapa 2,5 litraisesta suorasta kuutosesta kuin nelisylinterisestä turbosta, vaikka turbo vääntääkin paremmin.
Olet oikeassa Corveten suhteen, se kuulostaa siltä miltä pitääkin. Tosin se on aika lähellä muiden jenkki V8:ien ääniä, jota esim minulla on ollut veneissä, joten Ferrarin tapaan tuo ei tarjoaisi hirveästi uutta sen arvoa yhtään vähentämättä.
En ole koskaan nähnyt F40 liikenteessä, joten paha sanoa, tuo on yksi hienoimpia olemassa olevia autoja myös minun mielestäni, vaikkei varmaan kovin kiva olekkaan ajaa normaalissa liikenteessä.
Tuon Bemarin V10 olen kuitenkin vaihdetulla putkistolla kokenut ja täytyy sanoa etten ole ikinä kuullut vastaavaa. Ainakaan 360 Ferrari ei pääse lähellekkään, siinäkin olen tosin ollut vain kyydissä. Siihempä sitten minun Ferrari kokemukset 348 lukuunottamatta jääkin, tosin tietysti niitä on bongannut ja kuunnellut koneen ääniä korvat höröllä. Aiemmin oli kiva ajella avoautolla tuollaisten perässä ja hiukan ärsyttää (tietysti peukalo pystyssä, jotta kuuli koneen laulua. Carrera GT on päässyt livenä kuulemistani lähimmäksi tuota vaihdetulla putkistolla ollutta M5:ttä, mutta sekin varmaan melumääräyksien takia ei ollut yhtä sykähdyttävä.
Nyt kuuluu kummia!Uuden E-sarjan myynti takkuaa maailmalla ja alihankkijat vaativat korvauksia Daimlerilta!Eikä tilanne Daimlerilla yhtään helpotu,kun arkivihollinen BMW lataa uudella Vitos-sarjalla 2010vuoden keväällä niskaan.Luin tuossa automobilwochen sivulta aamulla että mersu olisi luopumassa omista vaihdelaatikoistaan ja liittymässä ZF:n ja BMW:n kelkkaan vaihteistoasioissa.Kait mersun 7nopeuksinen automaatti loota on jo aiheuttanut tarpeeksi ongelmia,ja mitta täyttyi! http://www.auto-motor-und-sport.de/news/mercedes-vertriebs-chef-verlaesst-das-unternehmen-1418072.html
Luin tuossa automobilwochen sivulta aamulla että mersu olisi luopumassa omista vaihdelaatikoistaan ja liittymässä ZF:n ja BMW:n kelkkaan vaihteistoasioissa.Kait mersun 7nopeuksinen automaatti loota on jo aiheuttanut tarpeeksi ongelmia,ja mitta täyttyi!
Tuskinpa tuolla on mitään tekemistä Mersun laatikon hyvyyden tai huonouden kanssa. Sääsätöjä pitää saada, eikä oman automaattilaatikon kehittäminen ole mitenkään halpa homma. Nyt kun markkinoiltakin voi ostaa ominaisuuksiltaan hyvän laatikon, niin nekin rahat voi säästää. Millaisia ongelmia sinulla on tuon laatikon kanssa ollut?
Kyseessä on uuden laatikon kehitystyö, ja toki tehtaita aina kiinnostaa kustannusten pudotus. Tehtaathan ostavan aina halvimmat normit täyttävät osat, eivät juuri koskaan mitään enempää.
E-sarjan myynnistä en tässä taloustilanteessa vetäisi kovin suuria johtopäätöksiä, nythän läntisen maailman autokauppa käy lähinnä romunvaihto-ohjelmien varassa. Niissä tuskin vaihdetaan montaa romua uuteen Mersuun parin tuhatlappusen toivossa.
Kyseessä on uuden laatikon kehitystyö, ja toki tehtaita aina kiinnostaa kustannusten pudotus. Tehtaathan ostavan aina halvimmat normit täyttävät osat, eivät juuri koskaan mitään enempää.
Ongelma saattaa olla se, että ZF ei välttämättä ole juuri halvempi tai ainakaan ole sitä enää, jos MB vaihtaa suureen osaan mallistoaan ko. puljun laatikot.
ZF:hän varmasti näkisi mieluusti vaihteistonsa Mersuissa, mutta Stuttgartissakin varmaan ymmärretään, että ei kannata tuudittautua yhden toimittajan varaan, ainakaan sellaisen joka toimittaa yhtä lukuunottamtta myös kaikille tärkeimmille kilpailijoille.
BMW:n aseena on pitkään ollut hydra-maticien käyttö ZF:n ohella. Nyttemmin kiristyskeinona lienee Getrag-urheilumalleissa ZF:n sijaan.
Toisaalta Audin siirtyminen yhä enemmän omiin (B&W:n komponentteja) automaattivaihteistoihin pitkittäismoottorisissakin malleissa tekee hyvää kilpailulle, vaikka lippulaivamalleissa käytettäisiinkin 8HP:aa.
...niin pakka sekoaa entisestään. Uusi ruotsalainen vaikuttaa laatutasoltaan jo BMW:n veroiselta ja ei muotoilukaan liene haukuttavaa. Saattaa ryöstää paikan S80:selta jos ei muilta. Mutta täytyy sanoa, että E-sarja on tämänhetkisistä premiumautoista ehdottomasti paras. Itsekin olin ensivilkaisulla todella pettynyt muotoiluun (edellinen paljon parempi), mutta kun tarpeeksi katselee, niin siihenkin tottuu. Mersun moottoriteknologia on alan huippua.
jos muistan oikein eikö continental tuonnut markkinoille auton käyttöiän
kestävän jakohihnan??? vai jäikö pelkästään prototyypiksi???
siitä taas seuraa kysymys mikä on auton laskettu käyttöikä??
Vanhemmissa malleissa kyllä. Ei niitä huippu laadun takaamiseksi tehdä, vaan ihan tarpeen vuoksi.
Korkeat huoltokustannukset koskevat nimenomaan noita 12-sylinterisiä, joskaan ihan uusimmista malleista en mene takuuseen. 550 Maranello on ainakin vielä näitä autoja, joissa huollot maksavat hunajaa.
Ongelmanahan noissa on se, että italialaismaiseen tapaan huoltojen helppoudelle ei ole uhrattu puoltakaan ajatusta. Isommissa huolloissa kone pitää poistaa esimerkiksi tuosta Testarossasta.
Hieman selvittelin asiaa, kun tuollainen käytetty Ferrari olisi unelmieni täyttymys. Jos osaisi itse tehdä, säästäisi pitkän pennin. Mutta minkäs teet, kun on peukalo keskellä kämmentä eikä rahaa todellakaan jaettavaksi asti.
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm sisältää sekin tämän italialaisuuden. Jakohihnanvahto ei onnistu ilman koneen poistoa!
Ferrarillakin on onneksi ilmeisesti uusimpien ja pienempien mallien kanssa otettu järki käteen tuon huollon kanssa, ainakin 360 ja 430 on ilmeisesti jo ihan järkevissä hinnoissa perushuolloiltaan. Nuo vanhemmat ovat tosiaan aivan järjettömissä hinnoissa, helposti perushuolto 4000-5000 eur, hihnan vaihto vielä paljon enemmän.
Taas tulee vain mieleen, että tuo jakohihna on kyllä autoteollisuuden tyhmin keksintö ja mielestäni missään kunnon moottorissa sitä ei käytetä. Osa josta ei ole mitään hyötyä, mutta paljon ylimääräisiä kuluja ja iso riski sen hajoamisesta ja siitä, onko se vaihdettu ajallaan. Itse yritän vältellä kaikin keinoin autoja josta tuo löytyy, kun kerran kunnon ratkaisujakin on olemassa.
simppa:
en olisi tästä ihan varma ainakin 156sen vastaavan koneen hihnan pystyy vaihtamaan ilman mitää irrotuksia, se on vaa hiukan ahdasta ja merkkiliike hinnoittelee/tekee työn sitten helpoimman kautta...
simppa:
on aika selvää että jos tehdään huipputehokkaita, muutaman sadan auton sarjoja niin ne vaativat huoltoa tai ainakin ennenmuinoin vaativat enemmän kuin peruskärryt.. nykyään taitaa olla materiaalit yms paljon paremmat joten voidaan tehdä vähemmän huoltoa vaativia autoja samalla metodilla.
individual:
mielestäni sitä käytetään ihan kunnon moottoreissa, eikä se ketjukaan tee autoaaksi, nyt on ihan tässä lähipiirissa kahdella levinnyt ketju (molemmat vielä saksalaisia merkkejä, toinen tosin vanha aika huoltamaton ja toinen suht tuore peli) .. ettei sekään mikään idoottivarma ole...
Ei mikään mekaaninen osa idioottivarma ole, mutta ketjun oletusikä on lähellä auton elinikää kun taas hihnan ei. Ja kun tuosta ei ole mitään hyötyä, on se täysin järjetön ratkaisu moottorissa.
Mutta se on mukava, että joku tykkää pitää talouden rattaita pyörimässä ja maksaa pahimmillaan tuhansia euroja osan vaihtotyöstä, mistä ei ole mitään hyötyä ja jonka voisi ratkaista järkevämmin.
Individual:
Ei nyt sentään perushuolto 5k maksa. Esimerkiksi tuohon mainitsemaani Testarossaan, joka lienee tunnetuin kalliista huoltohinnoistaan, maksaa tuon hihnanvaihto juurikin tuon 5k.
Ja eipä tuo hihna minua estä autoa hankkimasta. Ferrarin koneet ovat mielestäni automaailman parhaimpia vaikka hihnalla ovatkin. Kehotan sinua koeajamaan. Jo F430:sen mylly on varsin paljon sielukkaampi kuin kilpailijoiden tusinamyllyt. Saksalaisten koneet eivät lähelle pääse. Tuskin tosin tämä jaggenkaan uusi. Hihna on pieni hinta siitä riemusta.
En minä kokonaan ole toivosta luopunut. Jonakin päivänä olisi aito italialainen urheiluauto tarkoitus omistaa.
GTAm:
Totta. Tosin ei noita Ferrarin perusmalleja nyt enää minää muutaman sadan kappaleen erinä tehdä.
Porschelta lähinnä on tullut pienempihuoltoisia pelejä, mutta esimerkiksi 911-mallisarja on Ferrareihin verrattuna ihan massavaunu. En kyllä tästä Gallardosta tiedä, kun Volkswagen näyttää valjastaneen sen koneen koko konsernin käyttöön.
Juu, no tuo huoltohinta oli heitto ja perustuu vain kuulopuheeseen, minkäänlaisia omia kokemuksia ei ole. Noista uudempien huolloista kuulin ihan tarkan summan mitä huolto oli maksanut ja vaikken sitä tarkasti muista, ei se pahan hintainen ollut.
Ihan varmasti hienoja myllyjä jokaisessa Ferrarissa, mutta nekin olisivat vielä parempia, jos ne olisivat ketjulla. Ei niiden hienous perustu siihen hihnaan millään lailla. Mutta jos muuten olisi rahkeita, ei tuo minunkaan Ferrarin ostoa estäisi, tuossa painaa sitten jo niin monet muut asiat ja tuo tulisi harrasteautoksi.
Olen hiukan eri mieltä tuosta, ettei saksalaisten myllyt pääse lähellekkään, vaikken ole uusimmilla Ferrareilla edes ajanut. Uudella M5:llä olen ajanut ja kyllä tuo on mahtava moottori. Enkä ole mielipiteeni kanssa ainakaan yksin: http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_08/4plus.html . Tuossa kisassa tuo moottori voitti myös Ferrarin koneet, esim 430:n myös selvästi. Kommentti kuvaa hyvin "Maybe not the most politically correct, but this V10 cant help but bring a smile to your face. Tuostahan tuon luokan koneissa on kysymys.
Ferrarin pienempiä koneita vaivaa ilmeisesti väännön puute, vaikka ne muuten ovatkin taideteoksia. Tämä ei ole omaa kokemusta, vaan 360:n omistajalta kuultua ja ainoa asia, mihin hän ei ollut autossa tyytyväinen.
individual:
on siitä jotain hyötyä...ei sitä ihan huvikseen ole keksitty..ja siitä taloudesta kyllä se ketjun hintakin sitten näkyy ehkä siinä auton kokonaishinnassa ei sitä voida suoraan vertailla..
simppa:
joo ei enää, sen takia varmaan pitää huollon helppouteenkin satsata enemmän, jep 911 on aika peruskauraa noiden vanhempien osalta ei ole oikein vertailukelpoinen.
Ainoat oikeat hyödtyt hihnasta on, että autotehtaat ja niitä edustavat huollot saavat tuosta lisätyön ja moottori voi olla halvempi valmistaa. Kuluttajalle tuosta ei ole minkäänlaista hyötyä nykypäivänä. Johonkin Dacia Loganiin tuo voi jopa sopia, mutta ei Ferrariin tai vaikkapa A8:iin Audiin.
Ymmärrän että hihna on joskus muinaisina aikoina kehitetty kun se on taloudellisesti tehtaalle järkevä ja kun ketju on pitänyt ääntä, mutta tuo on tosiaan muinaisjäänne.
jos muistan oikein eikö continental tuonnut markkinoille auton käyttöiän
kestävän jakohihnan??? vai jäikö pelkästään prototyypiksi???
siitä taas seuraa kysymys mikä on auton laskettu käyttöikä??
Eihän Ferrari ole koskaan menestynyt noissa "engine of the year" karkeloissa. Kuitenkin koneita pidetään ihan yleisesti automaailman yhtenä parhaimmista.
Ja mitä tuohon vääntöön tulee, niin vetten LS7 tarjoaa aika helvetin hyvän paketin. Itseasiassa en ymmärrä, miten tuo ei "engine of the year" -palkintoa ole saanut. Teknisiltä spekseiltään on esimerkiksi bemaria parempi mylly. Kone on bemarin kymppiin verrattuna todella paljon kevyempi, vääntää paremmin ja tarjoaa aikamoisen ääniraidan. Kulutuskin on kunnossa. LSA (ZR-1) on sekin aika pätevä mylly Corvetelta.
Siltikään tuokaan ei mielestäni pärjää Ferrarin koneille. Ne ferrarin myllyt pitää itse kokea. Ja mitä vääntöön tulee, niin ovat ihan tarkoituksella kierroskoneita. Hienompaa ääniraitaa et muista koneista löydä. Kierrosherkkyyskin on noissa ihan omaa luokkaansa. Kone on suurin syy, miksi olen esimerkiksi Quattroporteen ihastunut
niin suuresti.
F430 on ihan eri luokan auto kuin F360. Noiden välillä tuli aikamoinen hyppäys nimenomaan koneen osalta. F355 on lähempänä tuota F360:stä. Samanlainen hyppäys tuli kun F355 esiteltiin 348:sin tilalle.
Ferrarin V12 koneet ovatkin sitten täysin omaa luokkaansa. Ainakin 599 GTB on koneeltaan niin uskomaton laitos, etten ole vastaavaan törmännyt.
Tuo Contin hihna on tosiaan olemasas. Jossain autossa mainostivatkin sitä. Lienee tulevaisuudessa kaikissa hihnakäyttöisissä menopeleissä.
Kyllä se Ferrari on noissa kisoissa myös menestynyt, on se useina vuosina muistaakseni voittanut oman sarjansa ja olihan se nytkin kolmas. Nuo sen edelle menneet koneet ovat kyllä saaneet myös lehdistössä älyttömästi suitsutusta, siksi en ymmärtänyt kommenttiasi ettei muilla olisi mitään jakoa. Sitä en yritäkkään kiistää, etteikö Ferrari valmistaisi yksiä maailman hienoimmista moottoreista ja ääniraidaltaan huimimmista, vaikka hihnalla ovatkin.
Nuo ovat kuitenkin kaikki ihan eri tyylisiä moottoreita. Oletko ikinä kuullut uutta M5:ttä jälkiasennus putkistolla? Tuo kuulostaa niin F1 autolta, etten ole missään katuautossa kuullut sellaista ääntä. Tuo tosin vaatii putkiston vaihdon, mutta V10:n ääni yli 8000 rpm on jotain mitä ei voi sanoiksi pukea. Vetten kone on myös ilmeisen hieno, luulempa ettei se menesty, koska sen ääni on lähes samanlainen kuin 70 luvun Corvetessa, se ei kierrä kovin korkealle ja moottori ei edusta uusinta tekniikkaa, vaikka käyttöominaisuuksissa onkin vähintään kilpailukykyinen.
Varmasti totta mitä sanoit Ferrareista, mutta ei uudenkaan 430:n vääntö ole kovin kummoinen tuossa luokassa. Ei sillä, itse varmaan pitäisin enemmän tuollaisesta korkealle kiertävästä kierroskoneesta kuin esim Porsaan turbokoneesta ihan vain äänien ja fiilisten takia. Toinen asia on sitten Veten ja AMG:n isot kasit, joissa on taas erilainen fiilis sekä Bemun V10, joka onkin sitten ihan oma tarinansa. Sitten on vielä ne ihanat V12 moottoriset... Mutta tämä väittely on vähän kuin että väittelisi kumpi on parempaa, suklaa- vai mansikkajäätelö, kun molemmat ovat loistavia.
Z06 vette kuulostaa mielestäni juuri siltä miltä Corveten kuuluukin kuulostaa. Koneen luonnekin istuu nimenomaan tehokkaaseen amerikkalaiseen autoon kuin nyrkki silmään. Tuo vette ei paljoa välitä, millä vaihteella ajetaan. Johonkin Ferrariin tuo konen luonne ei mielestäni soveltuisi.
Ja mitä käytettyyn tekniikkaan tulee, niin eihän se voi mikään varsinainen arvosteluperuste olla. Corveten kone on kuitenkin vaikkapa tuohon bemarin kymppiin verrattuna:
- kevyempi
- vääntävämpi
- ulkomitoiltaan pienempi
Tuo myllyhän on kauttaaltaan kevyistä materiaaleista valmistettu. Kaksiventtiilinen työntötankokone ei ole vielä todellakaan kuollut.
En halua väärinkäsityksiä kuitenkaan. Bemarin kymppi on hienoimpia koneita, mitä on saatavilla. Itse vaan olen Ferrareita ajaneena mieltynyt niiden koneisiin vielä enemmän. Esimerkiksi jo F355 kuulostaa kierrätettäessä varsin paljon F1-autolta:
https://www.youtube.com/watch?v=3exwc2DNo8Y
F40 taitaa mennä koneen äänien puolesta lähimmäksi ehtaa formula-autoa. Noita olen elämäni aikana nähnyt tasan yhden kappaleen. Tuo F40 on muutenkin mielestäni hienoimpia autoja, mitä on koskaan rakennettu.
Ferrari taitaa olla niitä harvoja valmistajia, joiden koneet ovat oikeasti olleet suoraa sukua F1-koneiden kanssa muutenkin kuin mainonnassa.
Eikä tuo F430:sen kone nyt mitenkään huonosti väännä. 465 Nm/5250 rpm vs. BMW V10 520 Nm/6100 rpm. Alavääntö siis aika samaa luokkaa, kun Ferrarin huippuvääntö on hieman pienempi, mutta alkaa vajaa 1000 rpm alempaa.
individual:
https://www.youtube.com/watch?v=W3X0WYvAzys
Tässä on tyyliä, huomaa takalokasuojan pokkaukset aivan kuin uudesta E:eestä!
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/233728/slk_gullwing_set_for_takeoff.html
individual:
niin nykypäivänä ne hyödyt voivat olla aika pieniä ja mikä lasketaan minkäkinlaiseksi hyödyksi, niitä hyötyjä voi jokainen pitää erilaisina, toinen pitää hiljaisempaa ääntä hyötynyä ja toinen huolettomampaa rakennetta suurempana hyötynä, tai sitä että moottorissa on vähemmän voideltavia kohteita jnejne.... tässä esim yksi tutkimus
http://www.sae.org/technical/papers/2001-01-0365
En ole väittänyt että 430 vääntäisi huonosti, mutta lähimmille kilpailijoilleen se ei pärjää (vette, 911 turbo, Gallardo). Kuten sanoin itselleni kelpaisi tuo vallan hyvin, samoin haluaisin mieluummin M5:n V10 kuin E63:n V8:n, vaikka tuo AMG:n mylly vääntää paljon paremmin kuin tuo V10 ja on fantastinen kone muutenkin. Se taas kuulostaa ihan hävittäjälentokoneelle. Normaaliautoissakin pidän paljon enemmän vaikkapa 2,5 litraisesta suorasta kuutosesta kuin nelisylinterisestä turbosta, vaikka turbo vääntääkin paremmin.
Olet oikeassa Corveten suhteen, se kuulostaa siltä miltä pitääkin. Tosin se on aika lähellä muiden jenkki V8:ien ääniä, jota esim minulla on ollut veneissä, joten Ferrarin tapaan tuo ei tarjoaisi hirveästi uutta sen arvoa yhtään vähentämättä.
En ole koskaan nähnyt F40 liikenteessä, joten paha sanoa, tuo on yksi hienoimpia olemassa olevia autoja myös minun mielestäni, vaikkei varmaan kovin kiva olekkaan ajaa normaalissa liikenteessä.
Tuon Bemarin V10 olen kuitenkin vaihdetulla putkistolla kokenut ja täytyy sanoa etten ole ikinä kuullut vastaavaa. Ainakaan 360 Ferrari ei pääse lähellekkään, siinäkin olen tosin ollut vain kyydissä. Siihempä sitten minun Ferrari kokemukset 348 lukuunottamatta jääkin, tosin tietysti niitä on bongannut ja kuunnellut koneen ääniä korvat höröllä. Aiemmin oli kiva ajella avoautolla tuollaisten perässä ja hiukan ärsyttää (tietysti peukalo pystyssä, jotta kuuli koneen laulua. Carrera GT on päässyt livenä kuulemistani lähimmäksi tuota vaihdetulla putkistolla ollutta M5:ttä, mutta sekin varmaan melumääräyksien takia ei ollut yhtä sykähdyttävä.
.. että se uusi E-sarjalainen on myös tolkuttoman ruma.
Nyt kuuluu kummia!Uuden E-sarjan myynti takkuaa maailmalla ja alihankkijat vaativat korvauksia Daimlerilta!Eikä tilanne Daimlerilla yhtään helpotu,kun arkivihollinen BMW lataa uudella Vitos-sarjalla 2010vuoden keväällä niskaan.Luin tuossa automobilwochen sivulta aamulla että mersu olisi luopumassa omista vaihdelaatikoistaan ja liittymässä ZF:n ja BMW:n kelkkaan vaihteistoasioissa.Kait mersun 7nopeuksinen automaatti loota on jo aiheuttanut tarpeeksi ongelmia,ja mitta täyttyi! http://www.auto-motor-und-sport.de/news/mercedes-vertriebs-chef-verlaesst-das-unternehmen-1418072.html
gestapo:
Tuskinpa tuolla on mitään tekemistä Mersun laatikon hyvyyden tai huonouden kanssa. Sääsätöjä pitää saada, eikä oman automaattilaatikon kehittäminen ole mitenkään halpa homma. Nyt kun markkinoiltakin voi ostaa ominaisuuksiltaan hyvän laatikon, niin nekin rahat voi säästää. Millaisia ongelmia sinulla on tuon laatikon kanssa ollut?
Kyseessä on uuden laatikon kehitystyö, ja toki tehtaita aina kiinnostaa kustannusten pudotus. Tehtaathan ostavan aina halvimmat normit täyttävät osat, eivät juuri koskaan mitään enempää.
E-sarjan myynnistä en tässä taloustilanteessa vetäisi kovin suuria johtopäätöksiä, nythän läntisen maailman autokauppa käy lähinnä romunvaihto-ohjelmien varassa. Niissä tuskin vaihdetaan montaa romua uuteen Mersuun parin tuhatlappusen toivossa.
AkiK:
Ongelma saattaa olla se, että ZF ei välttämättä ole juuri halvempi tai ainakaan ole sitä enää, jos MB vaihtaa suureen osaan mallistoaan ko. puljun laatikot.
ZF:hän varmasti näkisi mieluusti vaihteistonsa Mersuissa, mutta Stuttgartissakin varmaan ymmärretään, että ei kannata tuudittautua yhden toimittajan varaan, ainakaan sellaisen joka toimittaa yhtä lukuunottamtta myös kaikille tärkeimmille kilpailijoille.
BMW:n aseena on pitkään ollut hydra-maticien käyttö ZF:n ohella. Nyttemmin kiristyskeinona lienee Getrag-urheilumalleissa ZF:n sijaan.
Toisaalta Audin siirtyminen yhä enemmän omiin (B&W:n komponentteja) automaattivaihteistoihin pitkittäismoottorisissakin malleissa tekee hyvää kilpailulle, vaikka lippulaivamalleissa käytettäisiinkin 8HP:aa.
...niin pakka sekoaa entisestään. Uusi ruotsalainen vaikuttaa laatutasoltaan jo BMW:n veroiselta ja ei muotoilukaan liene haukuttavaa. Saattaa ryöstää paikan S80:selta jos ei muilta. Mutta täytyy sanoa, että E-sarja on tämänhetkisistä premiumautoista ehdottomasti paras. Itsekin olin ensivilkaisulla todella pettynyt muotoiluun (edellinen paljon parempi), mutta kun tarpeeksi katselee, niin siihenkin tottuu. Mersun moottoriteknologia on alan huippua.
finman:
GM:n pomon mukaan 5v?