Paras premiumauto?

258 kommenttia
1234568
  • No eihän tuolla Kumppanilla mitään sen kummempaa asiaa tunnu olevan. Lähinnä haluaa vain kiistellä muiden kanssa. Joten jospa jätettäisiin tämä jankutus sikseen, kunnes jollain on jotain järkevää sanottavaa siitä, mikä on kenenkin mielestä paras premiumauto. Minun mielestäni se on Lexus IS.



    Perustelu: tyylikäs muotoilu, kelpo moottorit, hyvä varustelu, hienot sisätilat ja kestävyys. Eikä tuo ole Audiin ja BMW:hen verrattuna kauhean kallis suhteutettuna varusteluun. Osa Lexuksen viehätyksestä on varmaankin siinä että niitä näkee niin vähän. Olisi kiva nähdä jossain lehdessä, että miten tuo pärjää kilpailijoita vastaan.

      
  • Juuso01:

    Jokainen näkee asiat(ja automerkit) eri valossa ja siten itse määrittelee ne premiumin kriteerit. Premiummerkkejä on ainakin aivan turha yrittää määritellä, sillä jokaisella on oma näkemyksensä asiasta.



    Kiitos, tämä oli hyvä kommentti, pitkästä aikaa! Olen havainnut, että moni muukin on samaa mieltä, siksi.... (jatkuu)



    Putput:

    Säälittävää on tuo yritys väittää etteikö kukaan voisi perustella mistä eri premiumeiksi luettujen autojen suurempi arvo tulee. Kukaan ei nimittäin ole yrittänytkään yksilöidä niitä koska muut tietävät jotain autoista ja alasta yleensäkin: silloin on selvää mistä ne johtuvat



    ....(jatkuu) tällaiset putputukset tuntuvat edelleen niin huvittavilta!



    "Määritteitä ei tarvitse listata, koska autoista tietävät osaavat sen listan muutenkin". :wave:



    KUKAAN teistä ei tietenkään tunnusta kuuluvansa niihin "jotka eivät autoista mitään ymmärrä", sehän on selvä! Ja aivan kaikki tietävät mistä autoista puhutaan. Ei nähtävästi Toyotasta kuitenkaan, vaikka sitä joku TOINEN ehdotti mukaan esim. Camryn osalta, tarkoittaen silloin merkin yhtä mallia, vaikka toinen pää ei olisikaan määrityksen mukainen. Mutta sehän ei käynyt, jotakin sielukasta voi silloin kadota?? Tai molemmat vissiin sitten oikeassa? Täällä oli myös erimielisyyksiä siitäkin, oliko joku listattu merkki premium vai ei (Jaguar). Ilmeisesti siinäkin molemmat oikeassa?



    Sanottakoon nyt, etten ole pitänyt Tojoa kynnyskysymyksenä. Siinä kohtaa ymmärsitte minut valitettavasti väärin. Olen yrittänyt onkia (tuloksetta, huoh) kriteereitä premiumauton substanssille, mutta "Toyota ei vaan sitä ole". Siitä siis puuttuu jotakin sen MYSTISEN LISTAN ominaisuuksista, jota "AUTOISTA TIETÄVIEN KERHO" vain "ymmärrettävistä syistä" tietää". Olkoot sitten!



    Jospa minä sitten lähden tästä jäähylle. Aina välillä ajelen vaimon Toyotalla, muuten sitten toisen merkkisellä omalla autollani (joka on varsin uusi ja on vilahdellut keskusteluissa). Taisi olla tavikseksi mainittu...hitsit, ei jaksa selaa enää taaksepäin. Jos on tavis, niin saa olla sitten, jos joku sitä mieltä on. Ei kirpaise TODELLAKAAN!



    Ei tästä kyllä TOSIAANKAAN tullut hullua hurskaammaksi! Ehkä olemme siitä samaa mieltä, mutta eri syistä. Näillä n. 9:llä sivulla takerruttiin vain "vanha termi", "ollut englanninkielinen sana jo pitkään", "tojotaan", "kallis ja arvostettu", "kaikki tietävät ja sinäkin", "ole hiljaa jo urpo" yms sellaisiin ilmeisesti olennaisempiin seikkoihin. Niin ja "katkeruus" ja "kateus" termeihin LUONNOLLISESTI!



    Mystisyys pysyköön! Ehkä se on sen kantava voima juuri! Ei sille premiumille ole mitään käytännön selitystä olemassakaan, se on "asioista paremmin ymmärtävien päässä" ja "asiantuntijoiden tiedossa". Ja markkinapellemiesten vapaasti hyödynnettävissä. Eikähän ne vapaamuuraritkaan kerro ihan kaikkea! Veikkaan, että kyllä OSAISIVAT jos viitsisivät. Ainakin listata jäsenistönsä!



    Heihei tämän keskustelun osalta!

      
  • Kumppani:

    Juuso01:
    Jokainen näkee asiat(ja automerkit) eri valossa ja siten itse määrittelee ne premiumin kriteerit. Premiummerkkejä on ainakin aivan turha yrittää määritellä, sillä jokaisella on oma näkemyksensä asiasta.

    Kiitos, tämä oli hyvä kommentti, pitkästä aikaa! Olen havainnut, että moni muukin on samaa mieltä, siksi.... (jatkuu)

    Putput:
    Säälittävää on tuo yritys väittää etteikö kukaan voisi perustella mistä eri premiumeiksi luettujen autojen suurempi arvo tulee. Kukaan ei nimittäin ole yrittänytkään yksilöidä niitä koska muut tietävät jotain autoista ja alasta yleensäkin: silloin on selvää mistä ne johtuvat

    ....(jatkuu) tällaiset putputukset tuntuvat edelleen niin huvittavilta!


    Se on kumma että aina kun joku sanoo että jokin on 'huvittavaa' niin se on joku juntti joka nauraa jollekin vastaavalle asialle eli jota ei tajua tai josta ei pääse osalliseksi. Tuo 'huvittava' tarkoittaakin kai sitä että väkisin irvistää ja vakuuttaa itselleen että en haluaisikaan (rystyset valkoisina kiikkustuolia puristaen)...

    "Määritteitä ei tarvitse listata, koska autoista tietävät osaavat sen listan muutenkin". :wave:

    KUKAAN teistä ei tietenkään tunnusta kuuluvansa niihin "jotka eivät autoista mitään ymmärrä", sehän on selvä! Ja aivan kaikki tietävät mistä autoista puhutaan. Ei nähtävästi Toyotasta kuitenkaan, vaikka sitä joku TOINEN ehdotti mukaan esim. Camryn osalta, tarkoittaen silloin merkin yhtä mallia, vaikka toinen pää ei olisikaan määrityksen mukainen. Mutta sehän ei käynyt, jotakin sielukasta voi silloin kadota?? Tai molemmat vissiin sitten oikeassa? Täällä oli myös erimielisyyksiä siitäkin, oliko joku listattu merkki premium vai ei (Jaguar). Ilmeisesti siinäkin molemmat oikeassa?


    Edelleenkään missään vaiheessa ei ole ollutkaan keskustelun aiheena peräänkuuluttamasi satojen automallien suuremman arvon tuovien piirteiden listaaminen. Ketä kiinnostaa näpertely, kun asia voidaan järkevien ihmisten kesken pohtia yleisemmällä tasolla? Jos tarvitset tukiopetusta päästäksesi edes näinkin yksinkertaiseen keskusteluun sisään niin pyydä joltakin apua tai käytä vähän aikaa ja vaivaa itse opetellaksesi asioita.

    Kuten sanoin niin yleisesti autoista edes jonkin verran tietävät ovat kyllä edes suunnilleen perillä niistä asioista jotka auton ja yleisestikin hyödykkeiden arvoon vaikuttaa. Jos sinä tosiaan olet aivan pihalla hyödykkeiden arvonmuodostuksesta niin se on ikävä sinulle. Jos sinä et jotain ymmärrä niin se ei tarkoita etteikö asia olisi selvä muulle maailmalle.

    Tunget pään hiekkaan ja väität ettei missään ole mitään muuta kuin pimeyttä.

    Jaguaria ei tietääkseni ole kukaan väittänyt ei-premiumiksi. Jos sen XKR:stä ihmiset suostuvat maksamaan noinkin paljon enemmän kuin 135i:stä niin selkeästi enemmän imagoarvoa ja ennenkaikkea harvinaisuutta sillä on!

    Sanottakoon nyt, etten ole pitänyt Tojoa kynnyskysymyksenä. Siinä kohtaa ymmärsitte minut valitettavasti väärin. Olen yrittänyt onkia (tuloksetta, huoh) kriteereitä premiumauton substanssille, mutta "Toyota ei vaan sitä ole". Siitä siis puuttuu jotakin sen MYSTISEN LISTAN ominaisuuksista, jota "AUTOISTA TIETÄVIEN KERHO" vain "ymmärrettävistä syistä" tietää". Olkoot sitten!


    Eli siis et edes tajua miksei Toyota ole premium-merkki? Kuinka pihalla voi olla?

    Nuo kapaamasi kriteerit ovat hyvin pitkälti KAIKKI auton ominaisuudet sekä vielä käyttökulut, harvinaisuus, imago, tyyli, luotettavuus, valmistajan maine, työmenetelmät, ympäristöystävällisyys, moottoriurheilumenestys, valmistamiensa mallien kompromissittomuus, ym. ym. ym. ym... Miksi niihin pitäisi yksityiskohtaisesti mennä muutoin kuin erittäin tulkinnanvaraisissa tapauksissa?

    Jospa minä sitten lähden tästä jäähylle. Aina välillä ajelen vaimon Toyotalla, muuten sitten toisen merkkisellä omalla autollani (joka on varsin uusi ja on vilahdellut keskusteluissa). Taisi olla tavikseksi mainittu...hitsit, ei jaksa selaa enää taaksepäin. Jos on tavis, niin saa olla sitten, jos joku sitä mieltä on. Ei kirpaise TODELLAKAAN!


    Kunhan vain vakuutat itsellesi kovasti koko ajan niin ehkä siltä tuntuu. Miksi asiaa pitää itselleen (ja muille) koko ajan kovasti vakuutella onkin sitten outo juttu...

    Ei tästä kyllä TOSIAANKAAN tullut hullua hurskaammaksi! Ehkä olemme siitä samaa mieltä, mutta eri syistä. Näillä n. 9:llä sivulla takerruttiin vain "vanha termi", "ollut englanninkielinen sana jo pitkään", "tojotaan", "kallis ja arvostettu", "kaikki tietävät ja sinäkin", "ole hiljaa jo urpo" yms sellaisiin ilmeisesti olennaisempiin seikkoihin. Niin ja "katkeruus" ja "kateus" termeihin LUONNOLLISESTI!


    Niin, siis SINÄ et tajunnut mitään. Ja sen jälkeen kun syytit muita pelkureiksi kun eivät yksilöineet satoja malleja, et itse ole uskaltanut yhtäkään esimerkkiä ottaa.

    Mystisyys pysyköön! Ehkä se on sen kantava voima juuri! Ei sille premiumille ole mitään käytännön selitystä olemassakaan, se on "asioista paremmin ymmärtävien päässä" ja "asiantuntijoiden tiedossa". Ja markkinapellemiesten vapaasti hyödynnettävissä. Eikähän ne vapaamuuraritkaan kerro ihan kaikkea! Veikkaan, että kyllä OSAISIVAT jos viitsisivät. Ainakin listata jäsenistönsä!


    Näköjään jotkut ovat pimennossa ja oikein kierivät siinä! Mystisyys on Kumppani vain sinun kopassasi! Arvonmuodostus ja sen perusteet ovat monien asioiden summa mutta aika selkeä kuitenkin loppujen lopuksi. Mutta jatka toki tahallista 'ymmärtämättömyyttäsi' siitä miksei Corollasta kukaan halua maksaa saman verran kuin 1-sarjan Bemusta, saati saman verran kuin Caymanista...

    Heihei tämän keskustelun osalta!




    VIHDOINKIN!

      
  • ...hei hei! :wave:

      
  • Piti vaan kysyä sitä että jos Lexus on Toyotan premium-merkki, niin mikä merkki on Mercedeksen premium-merkki ?



    Toyota Avensis ja Mersun C-sarja lienee käyttöautoina samaa tasoa.



    Onko Mersulla siis erillistä premium-merkkiä, vai onko vasta E-sarja premiumia.



    Nimittäin jos joku hirveästi röyhistelee rintaansa sillä, että ajelee kolmossarjan Bemarilla, Audinelosella taikka Mersun C-sarjalla, niin kyllä ihmettelen. Ainakin jos on jotain karvalakkiversioita alle 163 hp.



    Se on sitten eri asia mitä voisi olla, mutta tuo on sitä kuvitteellista, imaginaarista premiumia elikkäs haaveilua. Minun mieltäni ei hirveästi lämmitä se, että valmistajlla saattaisi olla tarjota joku 500 hp versio kaikilla hilavitkuttimilla.



    Premium kai voidaan määritellä autoverottomien saksalaisten kansanhuviksi, jota huvia ei suomalaisille ole aina tarjolla.

      
  • Consumer Reportsin mukaan parhaita on Acura ja Infiniti sekä Cadillac. Sitten tulee vasta BMW ja Mersu.



    Siis pikku-premium-luokassa, oikeastaan "sports sedans".



    Nuita juttuja en jaksa analysoida.



    Saab 9-3:kin sai luokittelun "Very Good".



    Mietin myös sitä, menisikö tämän palstan mantra läpi USA:ssa ? Siis tämä tietty akseli.



    Tuo Consumer Reports muuten ostaa autot testaamista varten anonyymisti.



    http://www.topspeed.com/cars/car-news/-cadillac-cts-ranked-above-mercedes-c300-and-bmw-328i-ar51883.html

      
  • andertz:



    Nimittäin jos joku hirveästi röyhistelee rintaansa sillä, että ajelee kolmossarjan Bemarilla, Audinelosella taikka Mersun C-sarjalla, niin kyllä ihmettelen. Ainakin jos on jotain karvalakkiversioita alle 163 hp.

    Se on sitten eri asia mitä voisi olla, mutta tuo on sitä kuvitteellista, imaginaarista premiumia elikkäs haaveilua. Minun mieltäni ei hirveästi lämmitä se, että valmistajlla saattaisi olla tarjota joku 500 hp versio kaikilla hilavitkuttimilla.


    Tuota noin, mihin perustuu tämä 163hp? Toisaalla annat ymmärtää,että 500hp ei lämmitä myöskään. Kyllä noin 150hp liikuttaa meseä reippaasti yli 200 km/h. Kyllä itselläkin tietenkin noin 130hp tehonpudotus edelliseen hiukan tuntui, mutta kokonaisuutena sillä ei ole suurtakaan merkitystä. Se että sai vetokoukun asentaa painoi ratkaisevasti valinnassa. Myös 4-veto puolsi asiaa.

      
  • 163 hp oli C 200 Kompressorin teho vuonna 2001.



    http://www.carpages.co.uk/mercedes_benz/mercedes_benz_new_c-class_engines_08_07_02.asp



    Tuo on minulle karvalakin ja sporttisedanin raja.



      
  • Nimittäin jos joku hirveästi röyhistelee rintaansa sillä, että ajelee kolmossarjan Bemarilla, Audinelosella taikka Mersun C-sarjalla, niin kyllä ihmettelen. Ainakin jos on jotain karvalakkiversioita alle 163 hp.

    Se on sitten eri asia mitä voisi olla, mutta tuo on sitä kuvitteellista, imaginaarista premiumia elikkäs haaveilua. Minun mieltäni ei hirveästi lämmitä se, että valmistajlla saattaisi olla tarjota joku 500 hp versio kaikilla hilavitkuttimilla.




    Huvittuneena olen seurannut kiivaana käyvää keskustelua. Ajattelin vaihteeksi osallistua itsekin, niin pääsen huvittamaan muita. :wink:



    Edelleen toistan aiemman näkemykseni, että auton koko voitaisiin jättää kokonaan pois premiumin kriteereistä. Vai onko niin, että kännykänkin pitää olla kunnon halko ennen kuin se on premiumia? Ja kannettavan tietokoneen pitää painaa vähintään 3,5 kg? Täytyykö premium-hammasharjan olla puolen metrin mittainen?



    Moni nimenomaan haluaa pienikokoisen tai ainakin "kompaktin" kokoisen mutta laadukkaan auton, vaikka olisi mahdollisuus valita isompikin. Jos minulle tarjottaisiin ilmaiseksi joko uutta C-Mersua tai uutta E-Mersua suunnilleen samalla varustelutasolla, niin luultavasti valitsisin C:n (tai no, tietysti ottaisin E:n, möisin sen, ostaisin pienemmän auton ja pitäisin voittorahat, mutta oletetaan nyt, että joutuisin sitoutumaan olemaan myymättä valitsemaani autoa). Vielä mieluummin valitsisin uuden B:n, sillä se sopisi käyttötarkoituksiini ja mieltymyksiini parhaiten koko MB:n mallistosta. Myös M voisi toimia.



    Sedan on onneton koriratkaisu ja farmari ei muuten vain sytytä. Bemarin mallistossa ei ole oikeastaan mitään muuta kiinnostavaa kuin maasturit, mutta ne alkavat olla muuten vain huonossa huudossa. Okei, myönnän, että teoriassa tehokkaat coupet voisivat kiinnostaa, mutta silloin ne olisivat kakkosauton asemassa, ja ajattelen, että kyllä yhdellä autolla on pärjättävä tässä lämpenevässä maailmassa.

      
  • Niin, ainahan nämä pikkupremiumit ovat arvostelijoiden hampaissa.



    Kannattaisi tosiaan muistaa että jos joku asustelee vaikkapa kaupungin keskustassa ja ajelee ahtailla parkkipaikoilla ja sisäpihoilla, ja ahtaista porttikongeista, mikään valtava tavislaiva tyyliin mondeo ei ole hyvä.



    Ja jos haluaa hyvää kääntyvyyttä, ketteryyttä, hiljaisuutta, LAATUA/TYYLIÄ, kenties nelivetoa, tehoja, arvostetun merkin jne. niin silloin joku c-mersu on poikaa.



    Ei silloin mikään corolla tai focus tule kyseeseen.



    En ymmärrä miksi nämä BMW 1 tai 3- sarjat, C-meset, pikkulexukset yms. ovat aina arvostelijoiden hampaissa.



    Onhan esim. joku 316 silti bemari, ja takavedolla, ja BMW:n ominaisuuksilla.



    Arvostelijat taitavat olla näitä tarkanmarkan ison etuvetoauton hankkineita, joita sitten hatuttaa kun joku ostaa samalla hinnalla pienen auton ja nauttii ajamisen hauskuudesta, eikä osata kuvitellakkaan erilaisten ihmisten tarpeita :open_mouth:

      
  • On 316 Bemari sitä ei varmaan ketään kiistä. Se että sen hinta luokan autossa ei ole vakiona edes taittuvaa takapenkin selkänojaa no se on sitten varmaan sitä paljon puhuttua premiumia kun on paljon lisävarusteita.

      
  • Juuri tuosta on kyse. Itsekin olisin voinut ostaa Bemarin, mutta kun se mielestäni ei tuntunut kovasta hinnastaan huolimatta mitenkään paremmalta kuin tavisauto, en sitä valinnut.



    Lisävarusteita valitsemalla ja niiden suhteen tavisauton tasolle päivittämällä Bemarin hinta olisi karannut jo naurettavaksi. Myyjäkään ei osannut sanoa uskottavaa perustetta kovalle hinnalle. Jotain ympäripyöreyksiä ainoastaan, joten arvostelu mielestäni on ihan ymmärrettävää. Miksei saisi arvostella? Jos hintalappu on kova, on kritiikkikin. Se vain pitää hyväksyä.



    Oli siinä bemarissa hyviäkin puolia, mutta kokonaisuus ei ollut 15-20 ke hintaeron arvoinen.

      
  • petos:

    En ymmärrä miksi nämä BMW 1 tai 3- sarjat, C-meset, pikkulexukset yms. ovat aina arvostelijoiden hampaissa.

    Onhan esim. joku 316 silti bemari, ja takavedolla, ja BMW:n ominaisuuksilla.

    Arvostelijat taitavat olla näitä tarkanmarkan ison etuvetoauton hankkineita, joita sitten hatuttaa kun joku ostaa samalla hinnalla pienen auton ja nauttii ajamisen hauskuudesta, eikä osata kuvitellakkaan erilaisten ihmisten tarpeita :open_mouth:




    Itse olen omistanut 325i BMW'n, ja minuun ei enää ajamisen ilon vakuuttelut pure. On totta että auto on laadukas, luokassaan kohtuullisen hiljainen, ja moottorikin oli erinomainen (Kanadassa 3 litrainen).



    Kuitenkin pikkubimmerissä ei ole mitään oikeasti erikoista. Sen minkä ajamisen ilossa hyväpintaisella mutkaisella tiellä kesällä voittaa, kiroaa talvikeleillä alimpaan mutaan. Auto on niin kompromissi kuin voi olla.



    Voin vain kuvitella "ajamisen ilon" kun pakettiin lisätään alitehoinen mylly á 316. Ajelen mielummin tehokkaalla Mondeolla jonka ajo-ominaisuudet, tilat ja suorituskyky ovat kaikki astetta parempaa.



    Aamen kaikille jotka pitävät 300 sarjan ominaisuuksista (paljon hyvää löytyy), eivät tarvitse tilaa, kestävät ylihintaisen varustelutason ja huonot talviominaisuudet.



    Kysymys on vain siitä minkä kompromissin valitsee. :sunglasses:

      
  • Mihin perustuu väite 3-sarjan huonoista talviominaisuuksista?



    Poikkeuksetta se on todettu varsin mallikkaaksi talviautoksi myös TM:n talvitestissä. Ainoa miinus on tullut vetotavasta, joka sekin on enemmän makuasia. Nykyiset takavetoiset ovat talvella erittäin turvallisia ajaa. Jos nykyisellä C-sarjalla tai 3-sarjalla ei talvella normaaliajelussa vetopidon puolesta pärjää, niin vika ei ole autossa...Toki noista nelivetoisiakin löytyy. Kohta myös pienemmällä koneella kun 320 xd tulee kauppoihin.

      
  • Bugracer:



    Itse olen omistanut 325i BMW'n, ja minuun ei enää ajamisen ilon vakuuttelut pure.




    Olet siinä mielessä poikkeus, että kahden merkin (Bemari ja Toyota) asiakaskunta on poikkeuksellisen merkkiuskollista. Yleensä kerran sellaisen ostettuaan eivät siis pääse tuosta ilosta enää eroon?



      
  • Uudessa TeeÄmmässä oli pari kummallisuutta. Pakettiauto-vertailussa Mersu kisasi Citroenin, Opelin, Hyundain, Fordin, Folkkarin, Fiatin sekä Toyotan kanssa. Eli Mersu "tavis-merkkien" kanssa. Sitten Mersun GLK-mallin yhteydessä mainittiin "premium-tason katumaasturista". Eli Mersun toinen malli on "premiumia", mutta toinen ei ole. Jos GLK on "premium", niin silloinhan se nostaa Mersun pakettiautot myöskin "premiumiin" eikä niitä voi näin ollen vertailla "tavis-merkkien" kanssa. Toisaalta jos Mersun paketti-autot eivät olekaan "premiumia", niin silloin eivät mitkään muutkaan Mersun mallit. Eihän se voi olla silleen, että jonkun merkin malleista osa on ja osa ei ole. Miten tää juttu menee siis Mersun kohdalla, onko vai eikö ole sitä "premiumia"?

      
  • Mersun oma kotisivu kumoaa ainakin tuon takatuuppari-teorian, nimittäin Daimler AG ilmoittaa itse että kaikki Smartista ylöspäin on premiumia.



    Smart = high quality small car



    A-sarja jne = premium automobile



    Kysynpähän vaan että miten käy nyt tuon takatuuppari-teorian ja lisäksi jos esim. B-sarja on premium Mersun itsensä mukaan, niin mitä on esimerkiksi Corolla Verso.



    http://www.daimler.com/dccom/0-5-535019-1-539746-1-0-0-0-0-0-8-7145-0-0-0-0-0-0-0.html



    Lisäksi, jos katsotaan www.edmunds.com, niin 186 premium-auton kohdalla halvin on Volvo C30. Segmentti on luxury cars, se on kattavampi käsite kuin TM:n keskustelupalstan aivoitukset. Premium-autona mainitaan myös Toyota Land Cruiser.



    Joten termi "luxury cars" näyttää olevan toista kuin mitä täällä on esitetty, pyrittäessä hakemaan premium-stataus vain tietyille merkeille.



    Näin siis "maailmalla".



    http://www.edmunds.com/luxury/index.html



      
  • AkiK:

    Mihin perustuu väite 3-sarjan huonoista talviominaisuuksista?

    Poikkeuksetta se on todettu varsin mallikkaaksi talviautoksi myös TM:n talvitestissä. Ainoa miinus on tullut vetotavasta, joka sekin on enemmän makuasia. Nykyiset takavetoiset ovat talvella erittäin turvallisia ajaa. Jos nykyisellä C-sarjalla tai 3-sarjalla ei talvella normaaliajelussa vetopidon puolesta pärjää, niin vika ei ole autossa...Toki noista nelivetoisiakin löytyy. Kohta myös pienemmällä koneella kun 320 xd tulee kauppoihin.




    Mutta täällähän on dissattu TM ja Tuulilasin testit BMW leirissä aivan huuhaaksi, miten ne nyt kelpaavat? :open_mouth:



    Kysymys ei ollut siitä että eikö takavedolla pärjää, vaan siitä mikä sen arvo on oikeasti liukkaalla. Silloin kun on todella liukasta, esim liikkeellelähdöt, ylämäkiajot ja tien keskellä olevan lumivallin ylitys ainakin omasta mielestäni olivat BMW'lla aivan tuskaa. En tiedä nykymalleista, mutta oman bimmerin espin toiminnassakin oli mielestäni parantamisen varaa. Kyllä minä pärjään, mutta kun parempiakin vaihtoehtoja on ilman että tarvitsee turvautua nelivedon lisähintaan.



    Tarkoitus on edelleen vain huomauttaa että myös tähän merkkiin valitut ratkaisut ovat kompromisseja.



    En tosiaan kuulu merkkiuskollisiin/fanaatikkoihin, ja merkkien vaihtelu valintahetken tarpeiden mukaisesti kuuluu tapoihini. Mielestäni paras vaihtoehto löytyy aina reilusti vertailemalla. Toyotakin on omistettu, ihan kelpo peli oli silloiseen tarpeeseen.

      
  • Meidän perheestä löytyy ns. tavis Toyota Corolla -02 ja ns. premium BMW 316i -99. Uutena ostohinnassa on ollut eroa n. 10000e. Nyt Toyota ajettu 75 tkm ja BMW 202 tkm, eli tavis on kalliimpi. Näitä on tullut ajettua ja huollettua itse eli jonkinlaista näppituntumaa on miksi BMW maksaa uutena enemmän.

    Hyvin luotettavia ovat, korjaukset eivät ole vieneet rahaa. BMW:n kalliimpi vakuutus harmittaa hieman. Tiloiltaan ovat hyvin lähellä toisiaan. Maantieajossa BMW on aivan yliveto, Corollassa pitemmissä reissuissa ei ole hohtoa, kaupunkiin soveltuu paremmin lyhytiskuisemman kytkimensä takia. Sisustan ”laaduntuntu” on aivan eri maailmasta BMW:ssä. Sen voisi ymmärtää vaikka tyylikkyydeksi, eli paremman näköisiksi kankaiksi ja aistikkaammiksi muoviosiksi. Molemmissa on jakopää ketjulla joka on hyvä juttu. BMW:n huollontarpeenilmaisin toimii hyvin, muistuttaa jopa jarrunesteen vaihdosta, Corollassa ei huoltomuistia. Corollan konepellissä ei ole kaasupumppuja. Ruosteenesto on BMW:ssä paljon parempi, Corollalle pitäisi kohta tehdä jotain. BMW on hiljaisempi ajossa, moottoriääni ei ala kuulua kovemmassakaan vauhdissa. Corolla kiihtyy kepittäen paremmin, BMW vääntää paremmin pienemmillä kierroksilla. Kulutuksessa ei ole isoa eroa, BMW kuluttaa keskimäärin 0,2 l vähemmän. Corollassa on paremmin varusteita, ratissa on mm. näppäimiä radion ohjaukseen. Talvella etuveto Corolla tasoittaa ajettavuuden puutteita, parempi se ei ole silloinkaan.

    Loppupäätelmä. Jos auto valitaan puhtaasti järkisyillä, niin tavis. Jos taas arvostat hieman ylimääräistä laatua, jämäkkyyden tunnetta ja pitkälle vietyä hienostuneisuutta maksat mukisematta pyydetyt lisäeurot.

      
  • nimim Erkki:



    Sallittakoon muutama kriittinen huomio IS:n laatuvaikutelmasta:

    http://images.cobaltgroup.com/2/2/6/1970195622.jpg

    1) Ohjausakselin molemmin puolin hajasijoitetut painikkeet

    80-luvun miljoonalaatikosta poimitut mustat pyöreäkulmaiset kytkimet voisi korvata kojelaudan vasempaan päätyyn sijoitetulla yhtenäisellä muun kojelaudan muotoilua mukailevalla painikerivistöllä.

    http://images.cobaltgroup.com/4/3/6/1970195634.jpg

    3) 80-luvun miljoonalaatikosta poimittu digitaalikello

    Kaunis viisarikello olisi tyylikkäämpi. Jos kellon on pakko olla digitaalinen, sen näyttö sijoitetaan kojelaudan muiden näyttöjen yhteyteen. Ajan asetus tehdään RDS:n ohjaamana tai ajotietokoneen valikoista, ei erillisillä H-, M- ja :00-nippeleillä.




    Koskaan en ole ymmärtänyt, mitä vikaa niissä perus-Toyotan katkaisijoissa on, kun niistä aina jaksetaan Lexuksen kohdalla valittaa. Minusta ne toimivat hyvin ja ovat niin tyylikkäitä, kuin katkaisijoiden tarvitsee olla. Eri asia tietysti on se, jos ergonomia ei ole onnistunut. Se ei muutu miksikään, vaikka olisi kullatut katkaisijat.



    Ja jos premiumin erottaa se, että kelloa ei säädetä digitaalinäytön viereisistä napeista vaan jostain tietokoneen valikosta (kunhan sen jostain ensin löytää ), ei tässä taviksella ajava kovin paljon ole menettänyt premiumin hohtoa.



    ORi:

    BMW:n huollontarpeenilmaisin toimii hyvin, muistuttaa jopa jarrunesteen vaihdosta, Corollassa ei huoltomuistia. Corollan konepellissä ei ole kaasupumppuja.




    Tai että pitää ihan itse osata katsoa huoltokirjasta, milloin edellinen huolto olikaan tehty ja sitten kun konepellin avaa, pitää ihan itse osata laittaa tukitanko paikalleen. Voi että.

      
  • J R:



    Toisaalta jos Mersun paketti-autot eivät olekaan "premiumia", niin silloin eivät mitkään muutkaan Mersun mallit. Eihän se voi olla silleen, että jonkun merkin malleista osa on ja osa ei ole. Miten tää juttu menee siis Mersun kohdalla, onko vai eikö ole sitä "premiumia"?






    hyötyajoneuvot, raskas kalusto yms. on yksi osio, edustavat henkilöautot on toinen juttu.



    Totta helvetissä mersu on premium merkki, yksi arvostetuimmista ja ehdottomimmista laatuautoista.



    Mun mielestä tällaista ei tarvitse edes miettiä: A-sarjaa on muodikasta haukkua, mutta C-E-S-sarjat+coupet/sportit ovat todellista aatelia.



    Toinen esimerkki voisi olla vaikka VW, yksi superhieno limusiini tai yksi ökymaasturi on premiumia, mutta ei auta jos koko muu mallisto on köyhää muovia ja etuvetoa huokuvaa kansankärryä, ja vieläpä surkealaatuista ( jopa omistajat ovat tutkimusten mukaan hyvin tyytymättömiä autoihinsa ) -silloin ei koko merkkiä voi premiumiksi laskea.

      
  • Michiganin yliopiston 70.000 henkilön tutkimuksessa ihmiset olivat yhtä tyytyväisiä Toyotaan kuin BMW:hen taikka Lexukseen.



    .. tu se Mersu mitään aatelista ole, sehän oli tyytyväisyystutkimuksessa Volkswagenin tasoa.



    http://www.autoincar.com/big-3-american-carmaker-slide-down-in-customer-satisfaction-study/



    Turha keuhkota !

      
  • Onko Petoksen vanha Legacy taas jäänyt valoissa volkkarille...? Passat CC, Passat Highline, Passat R36, Golf R32, GTI Golf ei ns. "premiumia"? Halpaa muovia? "Huokuu etuvetoa"? Jep. :flower:



    Ja mikä tuo etuveto vs. takavetojuttu edes on? Eikö se nyt oo melko sama mistä raapii kunhan on hyvä ajaa? Esim. Passat, Mondeo, Mini, Alfat todistaa että etuvetoinen voi olla hyvä ajaa. Samoin vanha Volvo 144 De Luxe todistaa että takavetoisuus ei välttämättä tee autuaaksi, tai edes neliveto. Ei siinä paljon miettinyt kuinka takaveto on parhautta kun navigoi sillä 144 -laivalla. Tai kuinka mahtavaa että siinä Subarun pakussa oli neliveto kun se meinasi kaatua keulan kautta ympäri aina kun jarrutti.



    Minusta koko premium on kyllä aika tyhjä käsite. Jokaisen lompakko, tarpeet, mieltymykset yms. ratkaisee mikä auto on kullekkin sopivin. Aiemmin sitä pystyi menemään autokauppoihin avoimin mielin ja koeajaa ja tutkia ja vertailla eri autoja että mikä se olisi sopivin, sitten löysin tämän palstan... :ashamed:

      
  • Ilwagen:



    * Minusta koko premium on kyllä aika tyhjä käsite. Jokaisen lompakko, tarpeet, mieltymykset yms. ratkaisee mikä auto on kullekkin sopivin. Aiemmin sitä pystyi menemään autokauppoihin avoimin mielin ja koeajaa ja tutkia ja vertailla eri autoja että mikä se olisi sopivin, sitten löysin tämän palstan...


    Aikalailla samaa mieltä, paitsi premium käsite on olemassa tahdottiin tai ei. Yksi mielestäni tärkeä näkökulma on, että premin ostaja on yleensä valintaansa tyytyväinen, eikä ole kokenut ongelmaksi arvostus määritteitä, vaan hyväksyy ne. Toisaalta suomalaiset myös hakevat esim. saksanmaalta autoja ja tilastoissa nämä premi-merkit ovat kärjessä, se todistaa mitä todella halutaan. Autokauppoihin voipi mennä edelleen avoimin mielin, ei tämän palstan kannata antaa vaikuttaa...
      
  • katos, sieltä se Subaru taas putkahtikin.



    -Oli se etuveto kuinka muka etevä hyvänsä, premium ja superautoihin vain kuuluu takaveto. Se on perinnettä, ja tietynlaista tinkimättömyyttä henkivää tyyliä. Lisäksi se on lienee autotekninen asia, että etuvedolla ei päästä niin nautittavaan ajettavuuteen ja ketteryyteen kuin takavedolla. Siitä kai kertoo jo se, että kun katselee eri ratojen kierrosaikoja, ei kärjessä pahemmin etuvetoja näy.



    -Kuten yritin jo sanoa, Volkkarilla on myös hienoja malleja kuten touareg ja passatin huippumallit, jotka ovat autoina kenties premiumia, mutta kyllä merkki minun silmissä profiloituu perus golffien, borien, ventojen, jettojen, passattien ja polojen massamyyntiin, eli etuvetoiseksi perus-kansanautoksi, vailla mitään ''automiestä'' kihottavaa.



    Mersulla josta oli puhe, on tuo asia TÄYSIN eri tolalla.



    Tarkoitus oli vertailla premium auto ja kansan suosikkia, näiden esimerkkien avulla, MB-VW. Mutta olisihan se pitänyt arvata että volkkarihemmon hermot palaa kun sanoo ääneen ikävän totuuden :wave:



    Tästähän voisi hölmömpi päätellä että vw-miestä kismittää kun oma kärry ei pääse premium-kerhoon :grin:



    Mersun ostaneen taas ei tarvitse IKINÄ todistella ja vakuutella kenellekkään yhtään mitään...luulisin

      
  • MMS:



    Toisaalta suomalaiset myös hakevat esim. saksanmaalta autoja ja tilastoissa nämä premi-merkit ovat kärjessä, se todistaa mitä todella halutaan.








    todella hyvä pointti, jota ei muistaakseni ole tässä premi-vänkäämisessä vielä mainittukkaan.



    Jos kerran kaikki mersut, bemarit jne. ovat vaan markkinamiesten hömpötyksiä ( ja autoina oikeasti muka ''yhtä hyviä'' ), niin miksi niitä tuolta saksasta sankoin joukoin haetaan? ei muuta kun uittofirmalle hakemus sisään mondeosta :lol:

      
  • Niinpä niin premium-merkkejä haetaan, ja niin myös Volkkariakin. Volkkarin tuontimäärät on noiden artikkeliisssa mainittujen tasoa, tarkemmin voi katsoa www.tulli.fi.



    http://www.autovero.fi/artikkeli.php?aid=62



    Ja Saksastahan niitä "namuja" (lisävarusteet autoissa luokkaa 15.000 e) saa puoli-ilmaiseksi, koska eihän noita lisävarusteita huomioida verotuksessa.

      
  • Ilwagen:



    "Ja mikä tuo etuveto vs. takavetojuttu edes on? Eikö se nyt oo melko sama mistä raapii kunhan on hyvä ajaa? Esim. Passat, Mondeo, Mini, Alfat todistaa että etuvetoinen voi olla hyvä ajaa. Samoin vanha Volvo 144 De Luxe todistaa että takavetoisuus ei välttämättä tee autuaaksi, tai edes neliveto."



    Kyllä tuo vetotapa on joillekin hyvin tärkeä asia. Itse olen joutunut siirtymään tähän kyseenalaiseen (ja kalliisti ylläpidettävään) premium-luokkaan vain ja ainoastaan siitä syystä, että takavetoiset kansanautot hävisivät siksi, että etuvetoinen on halvempi valmistaa. Kun samalle akselille annetaan päävastuu sekä auton eteenpäin kiskomisesta että auton ohjaamisesta, kyllä siitä kärsii rankasti ainakin ohjaaminen. Takavetojahan on kiitelty hyvästä ohjautuvuudesta. Eikä nyky-takavetoisen ohjaus vetele kovassakaan kiihdytyksessä (jos ei ole tiessä uria ja/tai järjettömän leveät renkaat), vaikka ohjauspyörä ei olisikaan aivan suorassa tien kaartuvuuden vaatimuksesta. Ohjaus pysyy hanskassa melkeinpä tilanteessa kuin tilanteessa ihan peukalon ja etusormen välissä.



    Jos ei olisi pelimerkeistä kiinni, toki valintani olisi oikea nelivetoinen, eikä mikään vitsi, kuten nämä nykyiset etuveto + auttava takaveto (muka neliveto).



    Olettehan muuten huomannut, että Audikin on siirtymässä ja jo osittain siirtynyt takavetopainotteisiin nelivetoihin.



    Varmaan ajaisin, jos olisi saatavilla, takaveto-Avensiksella.. Toivottavasti 09´ -Avensis saa oikean nelivedon..



    Ja hei, onhan noita etuvetojakin ollut. Kyllä niilläkin siirtyy sinne paikkaan B, mutta jos haluaa siltä matkaltaan enemmän, ainakin itse ajaisin mieluiten takavedolla/jatkuvalla, oikealla voimanjaolla varustetulla nelivedolla.



    Premiumiin yhdistäisin vahvasti autonvalmistajan itsenäisyyden, riippumattomuuden muista merkeistä. Sanoisin, että se tuottaa tulosta ja haluttavuutta myös light-premium -tasolla.

      
  • Tosi hyvinhän tuo takavetoisuus ilmenee noissa autotesteissä Mersun osalta.



    http://www.autobild.de/artikel/test-ford-mondeo_mercedes-c-180-k_skoda-octavia_375983.html

      
  • petos:

    MMS:


    Toisaalta suomalaiset myös hakevat esim. saksanmaalta autoja ja tilastoissa nämä premi-merkit ovat kärjessä, se todistaa mitä todella halutaan.



    todella hyvä pointti, jota ei muistaakseni ole tässä premi-vänkäämisessä vielä mainittukkaan.

    Jos kerran kaikki mersut, bemarit jne. ovat vaan markkinamiesten hömpötyksiä ( ja autoina oikeasti muka ''yhtä hyviä'' ), niin miksi niitä tuolta saksasta sankoin joukoin haetaan? ei muuta kun uittofirmalle hakemus sisään mondeosta :lol:




    Jos tuo logiikka on vedenpitävä, suomalaiset haluavat ajaa keskimäärin 9 vuotiaalla autolla. Sellaisiahan sieltä haetaan.



    Jossainhan hiljattain todettiin, ettei taviksen haku ole taloudellisesti niin kannattavaa kuin mersun tai bemarin. Ehkä siksi Corollat ym. ei hallitse tuontiautolistaa. Uutena myytyjen listaa ne hallitsee. Eli sellaisia täällä halutaan?



    MMS viittasi suomalaisten autonostolla olevan jotain yhtäläisyyttä Sulo Vilenin kauppatavan kanssa. Kun halvalla saa, se ostetaan. Nyt nämä sulovilenit hakevat saksasta 9 vuotiaita bemareita, kun halvalla saavat. Sitä vain en käsitä, miksi ne premiumit ovat halpoja saksassa, mutta kalliita täällä.



    Ja tottahan mersut ja bemarit ovat selkeästi taviksia parempia, kun mukaan otetaan niiden premium-käsitteiden mukanaan tuomat abstraktit ominaisuudet (imago, status yms). Joillekin ne ovat niin tärkeitä, että valinta kallistuu niihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit