Se, että Hyundain - tai jonkun muun merkin - nimessä lukee premium, ei tarkoita sitä, että hinnassa olisi premiumlisää. Joten en näe miksi 740:n pitäisi olla samaa mieltä mrse:n kanssa. Vaikka Hyundain perässä lukisi mitä, se on halvempi, kuin vastaavat Bemarit, Mersut, Lexukset, jne...
Niin? Oletko edes samaa mieltä 740GLE:n ja Katukiven kanssa?
Voi esimerkiksi ko. malli olla silti kalliimpi kuin vastaava muu tuote yms, joka kuulemma on "vallitseva markkinakäsitys" termille (?).
Ja ihan samanlaista mielikuvaa myydään ja samat tahot asialla, eli kauppiaat. Ostajat ostavat (eipä haittaa) tai ovat ostamatta (no en kyllä maksa tuosta).
Aika klassista pelleilyä tuollaiset "mutta kun ei se tai tämä ole tarpeeksi preemio" -höpötykset. Ei se ainakaan ole johdonmukaista, jos taaskaan luit tuota 740GLE:n kommenttia ajatuksella. Ihan niinkuin joku "pitää olla x % kalliimpi, että on preemiot kohillaan" ratkaisisi, niinkö? No paljonko se on Ajattelija2015 ja verrattuna mihin tasoon?
"Kalliimpi kuin joku muu markkinoilla oleva" voi todellakin tarkoittaa - niin, just sitä: mitä vaan ja vaikka mitä! Miksi sinulla olisi jotenkin parempi "preemiokäsitys" kuin jollakin toisella? Tuohan on mitä suhteellisin asia tuo kuka arvottaa ja mitä, saati paljonko on valmis maksamaan mistäkin, eikö vaan?
Nokia - Alcatel-Lucent kaupan julkistamisen aikoihin huhtikuussa ALUn kurssi NYSEssä oli jotain $3.8x ja Nokian lähes $8. En jaksa kaivaa tarkkaa tiedotushetkeä, mutta ALUn kurssi oli siis jotain 40 - 50% Noksun kurssista. Määräysvallan saadakseen Nokia tarjosi osakevaihtona yhden Nokian osakkeen 0.55 ALU osakkeesta. Nokia siis maksoi (=tuolloin lupasi maksaa) preemiota Alcatel-Lucentin osakkeesta, kuten Hesarin taloustoimituskin huomasi:
Preemio on hinnoittelutermi, joka tarkoittaa muita vastaavia kalliimpaa. Sitä ei vielä kukaan tiedä, kannattiko kauppa myyjälle tai ostajalle tai olisiko markkinoilla ollut jotain edullisempaa ostettavaa samaan hintaan?
mrse kertoi autosta, jonka mallimerkinnässä on sana "Premium" ja sellaisen olemassaolosta olen samaa mieltä. Sitä mrse ei kertonut, onko hänen mielestään tuossa riittävä näyttö preemiosta tai kannattaisiko mieluummin ostaa kyseinen Premiumiksi nimetty malli kuin vai jokin muu. mrse korjannee, jos ymmärsin väärin, mutta minusta hänen varovaisuutensa tässäkin kohdassa on perusteltua.
Jos Hyundain katumaasturi on "vastaava" kuin Dacia Duster, silloin Hyundai on ilman muuta premiumtuote. Jos Hyundaita pidetään Land Cruiseria vastaavana, silloin kalliimmasta Toyotasta tulee premiumtuote. Osakekaupan tavoin näitäkään vertailuja ei voi lukita tuntematta ostajan motiiveja. Preemion vertaileminen teknisesti erilaisten tuotteiden kesken on muutenkin sangen arveluttava tapa venyttää kyseistä termiä. Siihen sisältyy aina oletus todellisuudessa olemassaolevien eroavuuksien oletetusta merkityksettömyydestä, joka on väistämättä arvostuskysymys.
Tästä syystä minusta on turhaa pohtia mikä auto on premiumia ja mikä ei.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että aletaan viimeinkin olla samoilla linjoilla 740GLE:n kanssa. Tuossa tuli aika vakuuttavaa mielipidettä häneltä, johon voin hyvinkin yhtyä - juuri periaatetasolla.
Mikä tuossa kalleudessakin on niin vaikeaa? Esimerkiksi Mersu, BMW, Audi ja Jaguar ovat kaikki varmasti kalliimpia, kuin vastaavan kokoiset ja vastaavasti varustellut Toyotat, Kiat, Opelit, Skodat, jne. Se on sitä "premiumlisää". Jokainen sitten päättäköön itse, kannattaako kyseistä lisää maksaa. Jos Kian suuren maasturin perään liimataan premiumtarra, niin Kia on edelleen noin puolet halvempi kuin vastaavan kokoinen premium-maasturi. Siksi tarra ei tee Kiasta premiumia.
Tietenkin esimerkiksi VW on kalliimpi kuin vastaavalla (samalla) tekniikalla varusteltu Skoda. VW on siis enemmän premiumia kuin Skoda. VW ei kuitenkaan ole varsinainen premium-merkki, koska löytyy useita Volkkaria kalliimpiakin autoja markkinoilta. Ei tämä niin kovin vaikeaa ainakaan itselleni ole.
Premiumauto määritelmä - aivan samoin kuin esimerkiksi luksus- tai urheiluauto määritelmät - helpottaa keskustelua autoista, jonka vuoksi määritelmää paljon käytetään ja itse aion sitä jatkossakin joissain tilanteissa käyttää. Jos Kumppani ei sitä halua käyttää, niin jätä käyttämättä. Toivottavasti se helpottaa sinun elämääsi. Valitettavasti joudut kuitenkin tömäämään ko. määritelmään lähes jokaista autolehteä lukiessasi.
Toki premium-käsite on hieman epämääräinen, kuten lähes mikä tahansa käsite. Epämääräisiä käsitteitä ovat myös vaikkapa kaunis auto, kallis auto, urheiluauto, luksusauto, nykyisin jopa maasturi on hieman epämääräinen käsite. Se, että jokin käsite on hieman epämääräinen, ei tarkoita sitä, että käsitettä ei olisi olemassa, tai sitä ei voisi käyttää.
Yritys perustella lisäarvoa maksetulla lisähinnalla on kestämätön. Olisi uskottavampaa ja hyödyllisempää markkinointia kertoa mitä lisähinnalla saa ja jättää Ajattelijan ehdotuksen tavoin ostajan päätettäväksi onko tarjottu lisäarvo hintansa arvoinen vai ei.
Koska autojen, talojen tai vaikka kellojen hinnoittelu ei ole vertailua julkisesti tunnettuun täsmälleen saman tuotteen pörssinoteerattuun hintaan, vaan eri mallien vertailuun liittyy aina oletus erojen merkityksestä tai merkityksettömyydestä. Siksi pidän Ajattelijan VAG esimerkkiä hyvänä, niin kauan kun perustekniikka on oikeasti samaa tai "vastaavaa".
Premiumiin autoluokkien määrittelijänä suhtaudun erittäin epäluuloisesti. Tämäkin keskustelu osoittaa, että näkemyksiä on useita, rajat hämärtyvät jos niitä koskaa tarkasti oli olemassakaan ja kaiken lisäksi markkinointiponnistelut pyrkivät aivan suoranaisesti myymään pelkkiä mielikuvia, s.o. ilmaa. Tämän välttääkseen voi mielessään kääntää termin "preemion" sen klassiseen talousmerkitykseen "lisähinta". Sen jälkeen muistaa itse paremmin katsoa, mitä lisärahalla saa ja onko se sen arvoista?
Pitääkseen päätökset omissa käsissään on syytä verrata kuinka paljon itselle olennaista arvoa lisähinnallaan saa ja puhaltaa peli poikki siinä kohdassa, jonka ylittämisellä ei enää tunnu saavan mitään itselleen tärkeää.
Ajattelija2015: Mikä tuossa kalleudessakin on niin vaikeaa?
Eli olet eri mieltä 740GLE:n esittämän termin kuvauksen kanssa.
Ei mikään, jos ajattelee laveasti. Vain sinä alat taas sotkea tähän keskusteluun noita joitakin automerkkejä mukaan. Siinä vaiheessa alat tuon 740GLE:kin esittämän ydinajatuksen mukaan sotkeutua suohon, halusit tai et - eli haluat...
Näköjään on todella todella vaikea antaa periksi omalle periaatteelleen tässä suhteessa. Ketä se palvelee?
Tässä ne ytimet olisivat: premiumia on tuote tai palvelu, josta maksetaan hintapreemio, s.o. lisähinta käypään markkinahintaan tai muuhun vastaavaan tuotteeseen verrattuna.
Kyllä, tuo on ihan OK: autoja(kin) on tosiaan eri hintaisia (kertaa tuo 740GLE:n SUV-lista vaikkapa esimerkiksi, toinen toistaan "premiumimpeja").
Tuotteen nimeäminen premiumiksi on markkinoijan keino houkutella ostaja maksamaan omalta kannaltaan haitallinen preemio.
Kyllä, tuota käyttävät mm. mainitsemasi autot, Hyundai ja muut. Sitä käyttävät markkinapellen lisäksi myös kauppiaat - erilaisissa tarkoituksissa ja yhteyksissä, jos nyt viimein huomaisit itsekin. Jostakin syystä myös toimittajat, mutta ihan yhtä silmät kiinni ja vietävissä ollen.
Ajattelija2015: käsite on hieman epämääräinen, ei tarkoita sitä, että käsitettä ei olisi olemassa, tai sitä ei voisi käyttää
Aivan, vaan kuka muuta on väittänytkään?
Miksi tuo Huyndain käyttämänä on sinulle kuitenkin ongelma? En minä ole esim. estämässä merkkiä käyttämästä tuota termiä malleissaan, koska sitä nimenomaan voi käyttää laajasti.
Mutta sinusta pitäisi, ilmeisesti! Miksi sinä sidot moisen termin joihinkin automerkkeihin yksioikoisesti ja lisäksi keksit rajoitteitasi ja ehtojasi?
Miksi ihmeessä sinä vaikeutat elämääsi? Miksi olet markkinapellen vankina tässä asiassa? Lavenna ihmeessä ajatusmalliasi, niin huomaat miten vietävissä olet (ollut)!
Mikä osa tässä 740GLE:n tiivistyksessä on vaikea ajatella laajasti? Pitääkseen päätökset omissa käsissään on syytä verrata kuinka paljon itselle olennaista arvoa lisähinnallaan saa ja puhaltaa peli poikki siinä kohdassa, jonka ylittämisellä ei enää tunnu saavan mitään itselleen tärkeää.
Miksi sinulle on tärkeää taistella noin simppeliä ajatusta vastaan vain siksi, että jotkut markkinapellet yrittävät rajoittaa sinun ajatusmaailmaasi? Kun oikeasti sitä valinnanvaraa on enemmän kuin vain se, mistä yrität vakuuttaa meidät. Ikäänkuin ainoana oikeana vastauksena autohankintojen suhteen tässä yhteydessä.
Ostajan päätettäväksi jää tosiaan aina se, onko mikään maksettu lisähinta ja oletettu lisäarvo hintansa arvoinen vai ei. Tuota vasten sinä kuitenkin kynsin hampain yrität rajoittaa ostoksensa tekevän ajatusmaailmaa ja valintoja. Miksi?
SO2001: Jos Kian suuren maasturin perään liimataan premiumtarra, niin Kia on edelleen noin puolet halvempi kuin vastaavan kokoinen premium-maasturi.
Tajuatko miten päättömältä tuo kuulostaa tuota 740GLE:n kuvausta vasten siis?
En ole kieltänyt Hyundaita käyttämästä sanaa premium. Käyttäköön rauhassa, mutta ei se Hyundaista premiumia tee.
Eivät "markkinapellet" vaikuta millään tavalla autovalintaani. On premium-merkkejä, mutta en minä autoani sillä perusteella valitse. Premium-merkki vain helpottaa keskustelua. Oma valintani voi olla premium tai ei premium, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Harvalla ei premiumilla vain on sellaista autoa tällä hetkellä tarjolla, joka täyttäisi kriteerini autolle.
Kuten sanoin, älä käytä kyseistä sanaa, jos se sinua häiritsee. Minä käytän sitä jatkossakin, koska se helpottaa keskustelua. Ja niin käyttää moni muukin.
Outoa ettei Hyundain kallein malli voi olla premium, jos vaikka siinä on lyhyempi jarrutusmatka kuin vastaavassa Mersussa. Tai jos muutkin mitatut ominaisuudet ovat paremmat.
mrse, ei lyhyin jarrutusmatka tee mistään premiumia. Mersun vastaavan kokoinen ja vastaavasti varusteltu malli on huomattavasti kalliimpi kuin Huyndai, siksi Mersu on premium-merkki.
Jos se on Kumppanin mielestä ahdasmielistä, että käytän premium-määritelmää samoin kuin kaikki autoalalla toimivat tekevät, niin ei ole minun murheeni. Kumppani voi puhua Daciasta premiumina, jos se oloa helpottaa ja on mielestäsi vähemmän ahdasmielistä.
Tai jos korvaat sananpremium lisähinnalla, kuten 740 ehdottaa, niin tee se rauhassa. Itse käytän mielummin sanaa premium, koska sitä muutkin käyttävät.
mrse kirjoitti: Outoa ettei Hyundain kallein malli voi olla premium, jos vaikka siinä on lyhyempi jarrutusmatka kuin vastaavassa Mersussa. Tai jos muutkin mitatut ominaisuudet ovat paremmat.
Jos Hyundai ja Mercedes ovat sinulle "vastaavia" tuotteita, osannet itsekin arvioida hinnastosta, kumman hinnassa on lisähinta, eli preemio?
Valintasi vaikeutuu, jos preemion maksaen saa jotain sellaista, mitä halvemmassa ei ole. Jos taas kalliimpi on huonompi, sittenhän premiumtuote on löytynyt!
Et kai vain luullut premiumin tarkoittavan parempaa eikä vain kalliimpaa, kuten markkinointimies sinun ehkä haluaakin ajattelevan? Kannattaa verrata mitä lisähinnalla saa ennen kuin päättää onko sen maksamiselle perusteita omassa valinnassa.
Nyt kun perusasiat lienevät selvillä, rohkenen ehdottaa seuraavaa askelta. Uskottavaa premiumtuotetta ei pysty kaupallisesti kestävällä tavalla luomaan pelkästään lisäämällä tuotteen hintaa. Tarvitaan jotain muutakin, ja tuotteesta riippuen se jotain on vähimmillään mielikuvia, mutta tuotteissa voi olla todellisia eroja (joiden merkitys riippuu ostajan tarpeista).
Eri aloilla toimii yrityksiä, jotka saavat kaupaksi muita kalliimpia premiumtuotteita. Löytyy siis kaupallisesti riittävä joukko ihmisiä, jotka kokevat näiden valmistajien tuotteet lisähintansa arvoiseksi. Se mahdollistaa premiumvalmistajille kaupallisen jatkuvuuden. Mutta se ei takaa näiden premiumtuotteiden valitsijoiden asiantuntemusta, eikä sitä että heidän valintansa omista lähtökohdistaan olisi myös jollekin muullekin ostajalle lisähintansa arvoinen.
740GLE: Nyt kun perusasiat lienevät selvillä, rohkenen ehdottaa seuraavaa askelta.
....mutta pitikö sinun suorastaan harpata taaksepäin - ottaa takapakkia?
Jotta olisit pysynyt aiemmassa linjassasi, olisit kirjoittanut jotakuinkin näin: Uskottavaa tuotetta ei pysty kaupallisesti kestävällä tavalla luomaan pelkästään hinnoittelulla, vaikkapa lisäämällä tuotteen hintaa. Tarvitaan jotain muutakin, ja tuotteesta riippuen se jotain on vähimmillään mielikuvia, mutta tuotteissa on myös eroja joiden merkitys riippuu ostajan tarpeista, tai mielihaluista .
Eri aloilla toimii yrityksiä, jotka saavat kaupaksi eri hintaisia tuotteita eri tasoilla. Niille kullekin oletetaan kaupallisesti löytyvän riittävä joukko ihmisiä, jotka kokevat valmistajien tuotteet niiden oman hintatason arvoiseksi. Se mahdollistaa erilaisten tuotteiden valmistajille kaupallisen jatkuvuuden. Se ei takaa näiden tuotteiden valitsijoiden asiantuntemusta, eikä sitä että heidän valintansa omista lähtökohdistaan olisi myös jollekin muullekin ostajalle kulloisenkin hintansa arvoinen.
Muita kalliimpia tuotteita pitkäänkin myyneitä firmoja on, eli joku on siis valmis maksamaan lisähintaa.
Joidenkin maksama lisähinta ei todista tuotteen paremmuudesta muille ostajille. Eikä sitä, maksoivatko lisähintaisen tuotteen valinneet mielikuvista vai lisäarvosta.
En minä huomaa tässä ristiriitaa? Voin toki allekirjoittaa sinunkin tekstisi yllä, jos se on mielestäsi selvempi tapa sanoa sama asia.
Kumppani, lainaat minun tekstejä, et S2001 tekstejä.
Huyndai voi rauhassa käyttää sanaa premium, mutta sitä se ei ole niin kauan kuin Huyndain saa huomattavasti vastaavia oikeita premiumeita halvemmalla. Myös Dacia voi kirjoittaa peräänsä premium, mutta sitä se ei ole.
En jaksa perehtyä 740 määritelmään, koska yksinkertainen asia menee liian hankalaksi. Tuote on premium, mikäli se on vastaava keskivertotuotetta kalliimpi ja asiakkaat ovat sitä kaalliimmasta hinnasta huolimatta valmiita ostamaan. Siksi Huyndai tai Dacia eivät ole premiumia, mutta esim. Mersu, BMW ja Jaguar ovat.
Ajattelija2015:
"En jaksa perehtyä 740 määritelmään, koska yksinkertainen asia menee liian hankalaksi".
Eipä ihme, että tämän tyylinen saivartelu jatkuessaan rupeaa tympäisemään. Ei silti pahalla.
Halvalla ei saa hyvää pätee aina. Paidoista heittoveitsiin ja kaikkeen siltä väliltä. Tuotekehittely, laatu ja laadunvalvonta on asioita joista parhaat tuotteet tunnetaan ja joista maksetaan mieluusti korkeampi hinta. Kopioiden tekijät tietävät aina, että ovat kaikessa edellä mainituissa asioissa vain ja ainoastaan halpojen kopioiden tekijöitä joita ei arvosta kukaan. Autojen kohdalla tämä vääntö on täysin järjetöntä ja ennen pitkää jatkaessanne tätä tyhjänpäiväistä keskusteluanne sekoatte kaikki. Tässä pisimmällä lienee Kumppani kun Ajattelijan2015 kirjoittamat viestit on väitteen mukaan S2001:n vaikka kyseinen henkilö ei näitä viestejä ole edes kirjoittanut. Nokkeluus lyö päin näköä että raikaa. Premium on premiumia autoissa ja merkit Audi, BMW, MB, Jaguar ovat tätä kuten Ajattelija2015 totesi. Laittakaa vihdoin piste tälle keskustelulle tämä ei palvele ketään vaan saatatte kaikki itsenne naurunalaisiksi.
Ajattelija2015: Kumppani, lainaat minun tekstejä, et S2001 tekstejä.
Näin on - tietenkin! Korjattu tälle ja ed. sivulle. Kiitos tarkennuksesta ja pahoittelut.
Ajattelija2015: En jaksa perehtyä 740 määritelmään, koska yksinkertainen asia menee liian hankalaksi.
"Et jaksa"? "Liian hankalaksi"? Noinko arkaan paikkaan voisi osua? Nimenomaan yksinkertaisemmaksihan homma menee. Koska eihän automaailma ole kahtia jakautunut: keskiverrot ja premiumit (ne, jotka sinä ymmärrät), höh!
Löytyy hyvinkin joka lähtöön autoja, se on totta - ilman muuta! Mutta ajatellen mahdollisen lisähinnan maksamisesta saatua, ostajaa tyydyttävää lisäarvoa et todellakaan pysty noin kökösti kahteen jakoon niputtamaan! Et pysty yhtään arvioimaan mihin päin kumarrat, saati pyllistät. Sellaisen huomioiminen pitäisi kummasti avartaa ajatuksia sinullakin. Toki jos on lähtenyt markkinapellen kelkkaan, kuten sinäkin, niin....
tracktest: Halvalla ei saa hyvää pätee aina. Paidoista heittoveitsiin ja kaikkeen siltä väliltä.
Tuossa on visusti perää - eikä kukaan ole tuollaista jonnin joutavaa, aiheen ohi tehtyä yleistystä edes kiistänyt.
tracktest: Tuotekehittely, laatu ja laadunvalvonta on asioita joista parhaat tuotteet tunnetaan
Näin varmaan tämäkin. Kerropas esimerkiksi joku autonvalmistaja, joka ei tunnusta noudattavansa yhtä, useampaa tai kaikkia noista kohdista?
tracktest: ...ja joista maksetaan mieluusti korkeampi hinta.
Korkeampi hinta - juujuu. Vaan paljonko sen on oltava? Onko se joku %-määrä esimerkiksi, mikä on ns. kynnysarvo? Yhden "korkeampi hinta" on jolle kulle toiselle "ihan halpa" jne.
tracktest: ...saatatte kaikki itsenne naurunalaisiksi
Joopa joo... Tulihan se sieltä taas. Mutta toteamalla tällaisia yksioikoisia lausuntoja kuten merkit Audi, BMW, MB, Jaguar ovat tätä kuten Ajattelija2015 totesi laitat itsesi kyllä aika vinoon asemaan, kun tiedetään minkälaista hassunhauskaa "juupaseipäs" -vääntöä noista ja liudasta muita merkkejä täällä on käyty siitä, mitkä merkit "ovat" ja "ei varmaan oo" teidän mielestä mitäkin.
Kumppani sinä näytät olevan ainoa, jolle premium osuu arkaan paikkaan. Minä määrittelin premiumin, kuten premium yleisesti määritellään, eli varsin yksinkertaisesti. 740:n monimutkainen selitys ei tuota mitään lisäarvoa asiaan.
Jälleen kerran yrität väittää, että minä ymmärrän vain premiumia, tai ostan vain premiumia, koska markkinapellet. Tuo on sinun omaa höpinääsi. Minä vain määrittelin premiumin, en ota mitään kantaa siihen, mitä kenenkin tulisi tai kannattaisi ostaa. Auton premiumstatus ei ole itselleni minkäänlainen ostokriteeri, mutta premiumstatuksen omaavat autot sattuvat täyttämään ostokriteerini paljon useammin, kuin ns. "perusmerkit". Minulle kelpaa mikä merkki tahansa, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät.
Taitaa olla "Kumppanin" mieliaihe, kun jaksaa vääntää vuodesta toiseen. Takavuosina kiukutteli,kun tojo ei mahtunut "listalle" No, ehkä hänelle joskus valkenee, että maailmassa aina luokitellaan tuotteet oli ne autoja tai muuta.
Ajattelija2015: Sinä näytät olevan ainoa, jolle premium osuu arkaan paikkaan.
...niin, kukas lähtee miekka ja kilpi tanassa haastamaan aina aiheesta kanssani, kuten Tracktest huomasi? ;-)
Yksinkertaisesti määriteltynä käsite ei kyllä listaa yhtään "vakioitua" automerkkiä - tai muutakaan tuotetta. Kun siihen nyt autojen kanssa lähdetään, niin alkaa nimenomaan mennä monimutkaiseksi, kuten olet varmasti huomannut itsekin käymistäsi ja muidenkin heittämistä "onpas > < eipäs" -väitteistä. Ja se juuri on niin hassunhauskaa - ja vielä "selvästä asiasta" mukamas...
Voi sinua MMS. Taas piti yrittää samalla takavuosien lempiaihekommentilla. Koskahan oppisit muistamaan, että pieleen menee - joka kerta. Taaskaan et tainnut lukea yhtään mitään tästä ketjusta...
Kumppani, kuka se on vuosikausia jankuttanut täällä premiumista? Tähänkin keskusteluun palasit heti mäkättämään, kun joku keskustelun pitkästä aikaa avasi. Kylläpä premium hiertää.
Premiumin määritelmä todella on yksinkertainen. Onko sinulla dementia, kun unohdat asiat, jotka sinulle on kirjoitettu noin parissa päivässä. Jatkuvasti saa korjata samoja virheellisiä arvauksiasi ajatuksistani.
Olen monta kertaa kirjoittanut, että joidenkin merkkien osalta on varmasti hieman epäselvää, mikä lasketaan premium-merkiksi ja mikä ei. Aivan samoin on hieman epämääräistä, jos yritetään luetella urheiluautoja. Esimerkiksi Mersu on premium-merkki, Alfa Romeo nykytilassa on vähän niin ja näin, Toyota ei ole premium-merkki.
@Ajattelija: En usko että meillä merkittävää tulkintaeroa määritelmässä on ja kun tarkkaan katsot, eilinen 18:46 postaukseni ei ole yritys laajentaa määritelmää, vaan ainoastaan tulkintani sinänsä hyvin yksinkertaisen määritelmän seurauksista.
Minustakin on ihmeellistä, miksi tästä tarvii väitellä, ja miksi jollekin on niin kovin tärkeää mitkä autot ovat premiumia. Ikään kuin oman auton määritteleminen lisähintaiseksi olisi jotenkin kunniakasta? Ei rispektiä voi ostaa, se pitää ansaita.
Ajattelija2015: Kumppani, kuka se on vuosikausia jankuttanut täällä premiumista
Nohh, muun muassa sinä. Tulit tähänkin keskusteluun taas mäkättämään. Vihonviimeisenä vielä MMS:kin ja niin oletuskommentillaan.
Onko sinulla dementia, vai lukutaidon puutetta, kun et noita 740GLE:kin kirjoittamia määritelmiä muista, tai ymmärrä? Käyt sitten vain edellisellä sivulla lukaisemassa. En niin millään saa noin yksikoikoista vastausta niistä irti. Kumma juttu!
Tätä minäkin ihmettelen:
740GLE: ...miksi jollekin on niin kovin tärkeää mitkä autot ovat premiumia
Kyllä tuo pitää paikkansa. Se tosin on onnistunut monilla muillakin automerkeillä, siinä missä noilla Ajattelija2015:n listaamilla vaikkapa. Vai väitätkö muuta ihan tosissasi?
Se rispektin ansainta, ostajan muodostama arvostus ja halu maksaa hankinnasta pyydetty summa, punnitaan ostotilanteessa. Tässä tapauksessa autokauppaa tehden, oli sen merkki, malli, varustelutaso ja muu puntaroitavana oleva muu tärkeä tekijä mikä tahansa - tarve tai mielihalu. Kauppias ja markkinapelle yrittää parhaansa mukaan naruttaa vielä päälle, onnistuen tai sitten ei. Yms - niinhän se meni - yksinkertaisesti, eikö vain?
Sitten taidat olla samaa mieltä myös mrse:n kanssakin, 740GLE
Se, että Hyundain - tai jonkun muun merkin - nimessä lukee premium, ei tarkoita sitä, että hinnassa olisi premiumlisää. Joten en näe miksi 740:n pitäisi olla samaa mieltä mrse:n kanssa. Vaikka Hyundain perässä lukisi mitä, se on halvempi, kuin vastaavat Bemarit, Mersut, Lexukset, jne...
Niin? Oletko edes samaa mieltä 740GLE:n ja Katukiven kanssa?
Voi esimerkiksi ko. malli olla silti kalliimpi kuin vastaava muu tuote yms, joka kuulemma on "vallitseva markkinakäsitys" termille (?).
Ja ihan samanlaista mielikuvaa myydään ja samat tahot asialla, eli kauppiaat. Ostajat ostavat (eipä haittaa) tai ovat ostamatta (no en kyllä maksa tuosta).
Aika klassista pelleilyä tuollaiset "mutta kun ei se tai tämä ole tarpeeksi preemio" -höpötykset. Ei se ainakaan ole johdonmukaista, jos taaskaan luit tuota 740GLE:n kommenttia ajatuksella. Ihan niinkuin joku "pitää olla x % kalliimpi, että on preemiot kohillaan" ratkaisisi, niinkö? No paljonko se on Ajattelija2015 ja verrattuna mihin tasoon?
"Kalliimpi kuin joku muu markkinoilla oleva" voi todellakin tarkoittaa - niin, just sitä: mitä vaan ja vaikka mitä! Miksi sinulla olisi jotenkin parempi "preemiokäsitys" kuin jollakin toisella? Tuohan on mitä suhteellisin asia tuo kuka arvottaa ja mitä, saati paljonko on valmis maksamaan mistäkin, eikö vaan?
Nokia - Alcatel-Lucent kaupan julkistamisen aikoihin huhtikuussa ALUn kurssi NYSEssä oli jotain $3.8x ja Nokian lähes $8. En jaksa kaivaa tarkkaa tiedotushetkeä, mutta ALUn kurssi oli siis jotain 40 - 50% Noksun kurssista. Määräysvallan saadakseen Nokia tarjosi osakevaihtona yhden Nokian osakkeen 0.55 ALU osakkeesta. Nokia siis maksoi (=tuolloin lupasi maksaa) preemiota Alcatel-Lucentin osakkeesta, kuten Hesarin taloustoimituskin huomasi:
http://www.hs.fi/talous/a1429061161312
Preemio on hinnoittelutermi, joka tarkoittaa muita vastaavia kalliimpaa. Sitä ei vielä kukaan tiedä, kannattiko kauppa myyjälle tai ostajalle tai olisiko markkinoilla ollut jotain edullisempaa ostettavaa samaan hintaan?
mrse kertoi autosta, jonka mallimerkinnässä on sana "Premium" ja sellaisen olemassaolosta olen samaa mieltä. Sitä mrse ei kertonut, onko hänen mielestään tuossa riittävä näyttö preemiosta tai kannattaisiko mieluummin ostaa kyseinen Premiumiksi nimetty malli kuin vai jokin muu. mrse korjannee, jos ymmärsin väärin, mutta minusta hänen varovaisuutensa tässäkin kohdassa on perusteltua.
Jos Hyundain katumaasturi on "vastaava" kuin Dacia Duster, silloin Hyundai on ilman muuta premiumtuote. Jos Hyundaita pidetään Land Cruiseria vastaavana, silloin kalliimmasta Toyotasta tulee premiumtuote. Osakekaupan tavoin näitäkään vertailuja ei voi lukita tuntematta ostajan motiiveja. Preemion vertaileminen teknisesti erilaisten tuotteiden kesken on muutenkin sangen arveluttava tapa venyttää kyseistä termiä. Siihen sisältyy aina oletus todellisuudessa olemassaolevien eroavuuksien oletetusta merkityksettömyydestä, joka on väistämättä arvostuskysymys.
Tästä syystä minusta on turhaa pohtia mikä auto on premiumia ja mikä ei.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että aletaan viimeinkin olla samoilla linjoilla 740GLE:n kanssa. Tuossa tuli aika vakuuttavaa mielipidettä häneltä, johon voin hyvinkin yhtyä - juuri periaatetasolla.
Mikä tuossa kalleudessakin on niin vaikeaa? Esimerkiksi Mersu, BMW, Audi ja Jaguar ovat kaikki varmasti kalliimpia, kuin vastaavan kokoiset ja vastaavasti varustellut Toyotat, Kiat, Opelit, Skodat, jne. Se on sitä "premiumlisää". Jokainen sitten päättäköön itse, kannattaako kyseistä lisää maksaa. Jos Kian suuren maasturin perään liimataan premiumtarra, niin Kia on edelleen noin puolet halvempi kuin vastaavan kokoinen premium-maasturi. Siksi tarra ei tee Kiasta premiumia.
Tietenkin esimerkiksi VW on kalliimpi kuin vastaavalla (samalla) tekniikalla varusteltu Skoda. VW on siis enemmän premiumia kuin Skoda. VW ei kuitenkaan ole varsinainen premium-merkki, koska löytyy useita Volkkaria kalliimpiakin autoja markkinoilta. Ei tämä niin kovin vaikeaa ainakaan itselleni ole.
Premiumauto määritelmä - aivan samoin kuin esimerkiksi luksus- tai urheiluauto määritelmät - helpottaa keskustelua autoista, jonka vuoksi määritelmää paljon käytetään ja itse aion sitä jatkossakin joissain tilanteissa käyttää. Jos Kumppani ei sitä halua käyttää, niin jätä käyttämättä. Toivottavasti se helpottaa sinun elämääsi. Valitettavasti joudut kuitenkin tömäämään ko. määritelmään lähes jokaista autolehteä lukiessasi.
Toki premium-käsite on hieman epämääräinen, kuten lähes mikä tahansa käsite. Epämääräisiä käsitteitä ovat myös vaikkapa kaunis auto, kallis auto, urheiluauto, luksusauto, nykyisin jopa maasturi on hieman epämääräinen käsite. Se, että jokin käsite on hieman epämääräinen, ei tarkoita sitä, että käsitettä ei olisi olemassa, tai sitä ei voisi käyttää.
"Price is what you pay, value is what you get"
Yritys perustella lisäarvoa maksetulla lisähinnalla on kestämätön. Olisi uskottavampaa ja hyödyllisempää markkinointia kertoa mitä lisähinnalla saa ja jättää Ajattelijan ehdotuksen tavoin ostajan päätettäväksi onko tarjottu lisäarvo hintansa arvoinen vai ei.
Koska autojen, talojen tai vaikka kellojen hinnoittelu ei ole vertailua julkisesti tunnettuun täsmälleen saman tuotteen pörssinoteerattuun hintaan, vaan eri mallien vertailuun liittyy aina oletus erojen merkityksestä tai merkityksettömyydestä. Siksi pidän Ajattelijan VAG esimerkkiä hyvänä, niin kauan kun perustekniikka on oikeasti samaa tai "vastaavaa".
Premiumiin autoluokkien määrittelijänä suhtaudun erittäin epäluuloisesti. Tämäkin keskustelu osoittaa, että näkemyksiä on useita, rajat hämärtyvät jos niitä koskaa tarkasti oli olemassakaan ja kaiken lisäksi markkinointiponnistelut pyrkivät aivan suoranaisesti myymään pelkkiä mielikuvia, s.o. ilmaa. Tämän välttääkseen voi mielessään kääntää termin "preemion" sen klassiseen talousmerkitykseen "lisähinta". Sen jälkeen muistaa itse paremmin katsoa, mitä lisärahalla saa ja onko se sen arvoista?
Pitääkseen päätökset omissa käsissään on syytä verrata kuinka paljon itselle olennaista arvoa lisähinnallaan saa ja puhaltaa peli poikki siinä kohdassa, jonka ylittämisellä ei enää tunnu saavan mitään itselleen tärkeää.
Ajattelija2015:
Mikä tuossa kalleudessakin on niin vaikeaa?
Eli olet eri mieltä 740GLE:n esittämän termin kuvauksen kanssa.
Ei mikään, jos ajattelee laveasti. Vain sinä alat taas sotkea tähän keskusteluun noita joitakin automerkkejä mukaan. Siinä vaiheessa alat tuon 740GLE:kin esittämän ydinajatuksen mukaan sotkeutua suohon, halusit tai et - eli haluat...
Näköjään on todella todella vaikea antaa periksi omalle periaatteelleen tässä suhteessa. Ketä se palvelee?
Tässä ne ytimet olisivat:
premiumia on tuote tai palvelu, josta maksetaan hintapreemio, s.o. lisähinta käypään markkinahintaan tai muuhun vastaavaan tuotteeseen verrattuna.
Kyllä, tuo on ihan OK: autoja(kin) on tosiaan eri hintaisia (kertaa tuo 740GLE:n SUV-lista vaikkapa esimerkiksi, toinen toistaan "premiumimpeja").
Tuotteen nimeäminen premiumiksi on markkinoijan keino houkutella ostaja maksamaan omalta kannaltaan haitallinen preemio.
Kyllä, tuota käyttävät mm. mainitsemasi autot, Hyundai ja muut. Sitä käyttävät markkinapellen lisäksi myös kauppiaat - erilaisissa tarkoituksissa ja yhteyksissä, jos nyt viimein huomaisit itsekin. Jostakin syystä myös toimittajat, mutta ihan yhtä silmät kiinni ja vietävissä ollen.
Ajattelija2015:
käsite on hieman epämääräinen, ei tarkoita sitä, että käsitettä ei olisi olemassa, tai sitä ei voisi käyttää
Aivan, vaan kuka muuta on väittänytkään?
Miksi tuo Huyndain käyttämänä on sinulle kuitenkin ongelma? En minä ole esim. estämässä merkkiä käyttämästä tuota termiä malleissaan, koska sitä nimenomaan voi käyttää laajasti.
Mutta sinusta pitäisi, ilmeisesti! Miksi sinä sidot moisen termin joihinkin automerkkeihin yksioikoisesti ja lisäksi keksit rajoitteitasi ja ehtojasi?
Miksi ihmeessä sinä vaikeutat elämääsi? Miksi olet markkinapellen vankina tässä asiassa? Lavenna ihmeessä ajatusmalliasi, niin huomaat miten vietävissä olet (ollut)!
Mikä osa tässä 740GLE:n tiivistyksessä on vaikea ajatella laajasti?
Pitääkseen päätökset omissa käsissään on syytä verrata kuinka paljon itselle olennaista arvoa lisähinnallaan saa ja puhaltaa peli poikki siinä kohdassa, jonka ylittämisellä ei enää tunnu saavan mitään itselleen tärkeää.
Miksi sinulle on tärkeää taistella noin simppeliä ajatusta vastaan vain siksi, että jotkut markkinapellet yrittävät rajoittaa sinun ajatusmaailmaasi? Kun oikeasti sitä valinnanvaraa on enemmän kuin vain se, mistä yrität vakuuttaa meidät. Ikäänkuin ainoana oikeana vastauksena autohankintojen suhteen tässä yhteydessä.
Ostajan päätettäväksi jää tosiaan aina se, onko mikään maksettu lisähinta ja oletettu lisäarvo hintansa arvoinen vai ei. Tuota vasten sinä kuitenkin kynsin hampain yrität rajoittaa ostoksensa tekevän ajatusmaailmaa ja valintoja. Miksi?
SO2001:
Jos Kian suuren maasturin perään liimataan premiumtarra, niin Kia on edelleen noin puolet halvempi kuin vastaavan kokoinen premium-maasturi.
Tajuatko miten päättömältä tuo kuulostaa tuota 740GLE:n kuvausta vasten siis?
En ole kieltänyt Hyundaita käyttämästä sanaa premium. Käyttäköön rauhassa, mutta ei se Hyundaista premiumia tee.
Eivät "markkinapellet" vaikuta millään tavalla autovalintaani. On premium-merkkejä, mutta en minä autoani sillä perusteella valitse. Premium-merkki vain helpottaa keskustelua. Oma valintani voi olla premium tai ei premium, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Harvalla ei premiumilla vain on sellaista autoa tällä hetkellä tarjolla, joka täyttäisi kriteerini autolle.
Kuten sanoin, älä käytä kyseistä sanaa, jos se sinua häiritsee. Minä käytän sitä jatkossakin, koska se helpottaa keskustelua. Ja niin käyttää moni muukin.
Outoa ettei Hyundain kallein malli voi olla premium, jos vaikka siinä on lyhyempi jarrutusmatka kuin vastaavassa Mersussa. Tai jos muutkin mitatut ominaisuudet ovat paremmat.
Ajattelija2015:
Älä käytä kyseistä sanaa, jos se sinua häiritsee.
Vain ahdaskatseisuus ja umpimielisyys ehkä - ei sana itsessään.
Ajattelija2015:
Minä käytän sitä jatkossakin, koska se helpottaa keskustelua. Ja niin käyttää moni muukin.
Mutta miksi rajoittuneesti ja umpimielisesti? En näe siinä mitään "helpottavaa".
Sinä et siis ole tuon 740GLE:n kirjoittaman määrittelyn kannalla. Onko se vaikea myöntää samalla?
mrse, ei lyhyin jarrutusmatka tee mistään premiumia. Mersun vastaavan kokoinen ja vastaavasti varusteltu malli on huomattavasti kalliimpi kuin Huyndai, siksi Mersu on premium-merkki.
Jos se on Kumppanin mielestä ahdasmielistä, että käytän premium-määritelmää samoin kuin kaikki autoalalla toimivat tekevät, niin ei ole minun murheeni. Kumppani voi puhua Daciasta premiumina, jos se oloa helpottaa ja on mielestäsi vähemmän ahdasmielistä.
Tai jos korvaat sananpremium lisähinnalla, kuten 740 ehdottaa, niin tee se rauhassa. Itse käytän mielummin sanaa premium, koska sitä muutkin käyttävät.
mrse kirjoitti: Outoa ettei Hyundain kallein malli voi olla premium, jos vaikka siinä on lyhyempi jarrutusmatka kuin vastaavassa Mersussa. Tai jos muutkin mitatut ominaisuudet ovat paremmat.
Jos Hyundai ja Mercedes ovat sinulle "vastaavia" tuotteita, osannet itsekin arvioida hinnastosta, kumman hinnassa on lisähinta, eli preemio?
Valintasi vaikeutuu, jos preemion maksaen saa jotain sellaista, mitä halvemmassa ei ole. Jos taas kalliimpi on huonompi, sittenhän premiumtuote on löytynyt!
Et kai vain luullut premiumin tarkoittavan parempaa eikä vain kalliimpaa, kuten markkinointimies sinun ehkä haluaakin ajattelevan? Kannattaa verrata mitä lisähinnalla saa ennen kuin päättää onko sen maksamiselle perusteita omassa valinnassa.
Nyt kun perusasiat lienevät selvillä, rohkenen ehdottaa seuraavaa askelta. Uskottavaa premiumtuotetta ei pysty kaupallisesti kestävällä tavalla luomaan pelkästään lisäämällä tuotteen hintaa. Tarvitaan jotain muutakin, ja tuotteesta riippuen se jotain on vähimmillään mielikuvia, mutta tuotteissa voi olla todellisia eroja (joiden merkitys riippuu ostajan tarpeista).
Eri aloilla toimii yrityksiä, jotka saavat kaupaksi muita kalliimpia premiumtuotteita. Löytyy siis kaupallisesti riittävä joukko ihmisiä, jotka kokevat näiden valmistajien tuotteet lisähintansa arvoiseksi. Se mahdollistaa premiumvalmistajille kaupallisen jatkuvuuden. Mutta se ei takaa näiden premiumtuotteiden valitsijoiden asiantuntemusta, eikä sitä että heidän valintansa omista lähtökohdistaan olisi myös jollekin muullekin ostajalle lisähintansa arvoinen.
Ajattelija2015:
Kumppani voi puhua Daciasta premiumina, jos se oloa helpottaa ja on mielestäsi vähemmän ahdasmielistä.
Vaan kun enhän minä puhu! Onko tämä nyt niin vaikea tajuta, hyvä SO2001? Miksi yrität väkisin, tai epätoivoisesti harhauttaa jonnekin sivuraiteelle.
Onko uusia, vielä edullisempia maastureita olemassa kuin Dacia? En osaa sanoa...
Ajattelija2015:
Itse käytän mielummin sanaa premium, koska sitä muutkin käyttävät.
....kuten Hyundai vaikkapa....
No, oletko sinä samaa vai eri mieltä 740GLE määritelmän kanssa?
740GLE:
Nyt kun perusasiat lienevät selvillä, rohkenen ehdottaa seuraavaa askelta.
....mutta pitikö sinun suorastaan harpata taaksepäin - ottaa takapakkia?
Jotta olisit pysynyt aiemmassa linjassasi, olisit kirjoittanut jotakuinkin näin:
Uskottavaa tuotetta ei pysty kaupallisesti kestävällä tavalla luomaan pelkästään hinnoittelulla, vaikkapa lisäämällä tuotteen hintaa. Tarvitaan jotain muutakin, ja tuotteesta riippuen se jotain on vähimmillään mielikuvia, mutta tuotteissa on myös eroja joiden merkitys riippuu ostajan tarpeista, tai mielihaluista .
Eri aloilla toimii yrityksiä, jotka saavat kaupaksi eri hintaisia tuotteita eri tasoilla. Niille kullekin oletetaan kaupallisesti löytyvän riittävä joukko ihmisiä, jotka kokevat valmistajien tuotteet niiden oman hintatason arvoiseksi. Se mahdollistaa erilaisten tuotteiden valmistajille kaupallisen jatkuvuuden. Se ei takaa näiden tuotteiden valitsijoiden asiantuntemusta, eikä sitä että heidän valintansa omista lähtökohdistaan olisi myös jollekin muullekin ostajalle kulloisenkin hintansa arvoinen.
Huomaatko eron? Se on merkittävä.
Muita kalliimpia tuotteita pitkäänkin myyneitä firmoja on, eli joku on siis valmis maksamaan lisähintaa.
Joidenkin maksama lisähinta ei todista tuotteen paremmuudesta muille ostajille. Eikä sitä, maksoivatko lisähintaisen tuotteen valinneet mielikuvista vai lisäarvosta.
En minä huomaa tässä ristiriitaa? Voin toki allekirjoittaa sinunkin tekstisi yllä, jos se on mielestäsi selvempi tapa sanoa sama asia.
Kumppani, lainaat minun tekstejä, et S2001 tekstejä.
Huyndai voi rauhassa käyttää sanaa premium, mutta sitä se ei ole niin kauan kuin Huyndain saa huomattavasti vastaavia oikeita premiumeita halvemmalla. Myös Dacia voi kirjoittaa peräänsä premium, mutta sitä se ei ole.
En jaksa perehtyä 740 määritelmään, koska yksinkertainen asia menee liian hankalaksi. Tuote on premium, mikäli se on vastaava keskivertotuotetta kalliimpi ja asiakkaat ovat sitä kaalliimmasta hinnasta huolimatta valmiita ostamaan. Siksi Huyndai tai Dacia eivät ole premiumia, mutta esim. Mersu, BMW ja Jaguar ovat.
Ajattelija2015:
"En jaksa perehtyä 740 määritelmään, koska yksinkertainen asia menee liian hankalaksi".
Eipä ihme, että tämän tyylinen saivartelu jatkuessaan rupeaa tympäisemään. Ei silti pahalla.
Halvalla ei saa hyvää pätee aina. Paidoista heittoveitsiin ja kaikkeen siltä väliltä. Tuotekehittely, laatu ja laadunvalvonta on asioita joista parhaat tuotteet tunnetaan ja joista maksetaan mieluusti korkeampi hinta. Kopioiden tekijät tietävät aina, että ovat kaikessa edellä mainituissa asioissa vain ja ainoastaan halpojen kopioiden tekijöitä joita ei arvosta kukaan. Autojen kohdalla tämä vääntö on täysin järjetöntä ja ennen pitkää jatkaessanne tätä tyhjänpäiväistä keskusteluanne sekoatte kaikki. Tässä pisimmällä lienee Kumppani kun Ajattelijan2015 kirjoittamat viestit on väitteen mukaan S2001:n vaikka kyseinen henkilö ei näitä viestejä ole edes kirjoittanut. Nokkeluus lyö päin näköä että raikaa. Premium on premiumia autoissa ja merkit Audi, BMW, MB, Jaguar ovat tätä kuten Ajattelija2015 totesi. Laittakaa vihdoin piste tälle keskustelulle tämä ei palvele ketään vaan saatatte kaikki itsenne naurunalaisiksi.
Ajattelija2015:
Kumppani, lainaat minun tekstejä, et S2001 tekstejä.
Näin on - tietenkin! Korjattu tälle ja ed. sivulle. Kiitos tarkennuksesta ja pahoittelut.
Ajattelija2015:
En jaksa perehtyä 740 määritelmään, koska yksinkertainen asia menee liian hankalaksi.
"Et jaksa"? "Liian hankalaksi"? Noinko arkaan paikkaan voisi osua? Nimenomaan yksinkertaisemmaksihan homma menee. Koska eihän automaailma ole kahtia jakautunut: keskiverrot ja premiumit (ne, jotka sinä ymmärrät), höh!
Löytyy hyvinkin joka lähtöön autoja, se on totta - ilman muuta! Mutta ajatellen mahdollisen lisähinnan maksamisesta saatua, ostajaa tyydyttävää lisäarvoa et todellakaan pysty noin kökösti kahteen jakoon niputtamaan! Et pysty yhtään arvioimaan mihin päin kumarrat, saati pyllistät. Sellaisen huomioiminen pitäisi kummasti avartaa ajatuksia sinullakin. Toki jos on lähtenyt markkinapellen kelkkaan, kuten sinäkin, niin....
tracktest:
Halvalla ei saa hyvää pätee aina. Paidoista heittoveitsiin ja kaikkeen siltä väliltä.
Tuossa on visusti perää - eikä kukaan ole tuollaista jonnin joutavaa, aiheen ohi tehtyä yleistystä edes kiistänyt.
tracktest:
Tuotekehittely, laatu ja laadunvalvonta on asioita joista parhaat tuotteet tunnetaan
Näin varmaan tämäkin. Kerropas esimerkiksi joku autonvalmistaja, joka ei tunnusta noudattavansa yhtä, useampaa tai kaikkia noista kohdista?
tracktest:
...ja joista maksetaan mieluusti korkeampi hinta.
Korkeampi hinta - juujuu. Vaan paljonko sen on oltava? Onko se joku %-määrä esimerkiksi, mikä on ns. kynnysarvo? Yhden "korkeampi hinta" on jolle kulle toiselle "ihan halpa" jne.
tracktest:
...saatatte kaikki itsenne naurunalaisiksi
Joopa joo... Tulihan se sieltä taas. Mutta toteamalla tällaisia yksioikoisia lausuntoja kuten merkit Audi, BMW, MB, Jaguar ovat tätä kuten Ajattelija2015 totesi laitat itsesi kyllä aika vinoon asemaan, kun tiedetään minkälaista hassunhauskaa "juupaseipäs" -vääntöä noista ja liudasta muita merkkejä täällä on käyty siitä, mitkä merkit "ovat" ja "ei varmaan oo" teidän mielestä mitäkin.
Siinä pari lisätäkyä sinullekin...
Kumppani sinä näytät olevan ainoa, jolle premium osuu arkaan paikkaan. Minä määrittelin premiumin, kuten premium yleisesti määritellään, eli varsin yksinkertaisesti. 740:n monimutkainen selitys ei tuota mitään lisäarvoa asiaan.
Jälleen kerran yrität väittää, että minä ymmärrän vain premiumia, tai ostan vain premiumia, koska markkinapellet. Tuo on sinun omaa höpinääsi. Minä vain määrittelin premiumin, en ota mitään kantaa siihen, mitä kenenkin tulisi tai kannattaisi ostaa. Auton premiumstatus ei ole itselleni minkäänlainen ostokriteeri, mutta premiumstatuksen omaavat autot sattuvat täyttämään ostokriteerini paljon useammin, kuin ns. "perusmerkit". Minulle kelpaa mikä merkki tahansa, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät.
Taitaa olla "Kumppanin" mieliaihe, kun jaksaa vääntää vuodesta toiseen. Takavuosina kiukutteli,kun tojo ei mahtunut "listalle" No, ehkä hänelle joskus valkenee, että maailmassa aina luokitellaan tuotteet oli ne autoja tai muuta.
Ajattelija2015:
Sinä näytät olevan ainoa, jolle premium osuu arkaan paikkaan.
...niin, kukas lähtee miekka ja kilpi tanassa haastamaan aina aiheesta kanssani, kuten Tracktest huomasi? ;-)
Yksinkertaisesti määriteltynä käsite ei kyllä listaa yhtään "vakioitua" automerkkiä - tai muutakaan tuotetta. Kun siihen nyt autojen kanssa lähdetään, niin alkaa nimenomaan mennä monimutkaiseksi, kuten olet varmasti huomannut itsekin käymistäsi ja muidenkin heittämistä "onpas > < eipäs" -väitteistä. Ja se juuri on niin hassunhauskaa - ja vielä "selvästä asiasta" mukamas...
Voi sinua MMS. Taas piti yrittää samalla takavuosien lempiaihekommentilla. Koskahan oppisit muistamaan, että pieleen menee - joka kerta. Taaskaan et tainnut lukea yhtään mitään tästä ketjusta...
Kumppani, kuka se on vuosikausia jankuttanut täällä premiumista? Tähänkin keskusteluun palasit heti mäkättämään, kun joku keskustelun pitkästä aikaa avasi. Kylläpä premium hiertää.
Premiumin määritelmä todella on yksinkertainen. Onko sinulla dementia, kun unohdat asiat, jotka sinulle on kirjoitettu noin parissa päivässä. Jatkuvasti saa korjata samoja virheellisiä arvauksiasi ajatuksistani.
Olen monta kertaa kirjoittanut, että joidenkin merkkien osalta on varmasti hieman epäselvää, mikä lasketaan premium-merkiksi ja mikä ei. Aivan samoin on hieman epämääräistä, jos yritetään luetella urheiluautoja. Esimerkiksi Mersu on premium-merkki, Alfa Romeo nykytilassa on vähän niin ja näin, Toyota ei ole premium-merkki.
@Ajattelija: En usko että meillä merkittävää tulkintaeroa määritelmässä on ja kun tarkkaan katsot, eilinen 18:46 postaukseni ei ole yritys laajentaa määritelmää, vaan ainoastaan tulkintani sinänsä hyvin yksinkertaisen määritelmän seurauksista.
Minustakin on ihmeellistä, miksi tästä tarvii väitellä, ja miksi jollekin on niin kovin tärkeää mitkä autot ovat premiumia. Ikään kuin oman auton määritteleminen lisähintaiseksi olisi jotenkin kunniakasta? Ei rispektiä voi ostaa, se pitää ansaita.
Ajattelija2015:
Kumppani, kuka se on vuosikausia jankuttanut täällä premiumista
Nohh, muun muassa sinä. Tulit tähänkin keskusteluun taas mäkättämään. Vihonviimeisenä vielä MMS:kin ja niin oletuskommentillaan.
Onko sinulla dementia, vai lukutaidon puutetta, kun et noita 740GLE:kin kirjoittamia määritelmiä muista, tai ymmärrä? Käyt sitten vain edellisellä sivulla lukaisemassa. En niin millään saa noin yksikoikoista vastausta niistä irti. Kumma juttu!
Tätä minäkin ihmettelen:
740GLE:
...miksi jollekin on niin kovin tärkeää mitkä autot ovat premiumia
Kerrotko?
740GLE:
Ei rispektiä voi ostaa, se pitää ansaita.
Kyllä tuo pitää paikkansa. Se tosin on onnistunut monilla muillakin automerkeillä, siinä missä noilla Ajattelija2015:n listaamilla vaikkapa. Vai väitätkö muuta ihan tosissasi?
Se rispektin ansainta, ostajan muodostama arvostus ja halu maksaa hankinnasta pyydetty summa, punnitaan ostotilanteessa. Tässä tapauksessa autokauppaa tehden, oli sen merkki, malli, varustelutaso ja muu puntaroitavana oleva muu tärkeä tekijä mikä tahansa - tarve tai mielihalu. Kauppias ja markkinapelle yrittää parhaansa mukaan naruttaa vielä päälle, onnistuen tai sitten ei. Yms - niinhän se meni - yksinkertaisesti, eikö vain?