Unelma-autoketjun innoittamana, heitän ilmaan himpun maanläheisemmän unelma-auto gallupin.
Oletetaan, että saisit valita valita minkä tahansa auton käyttöösi loppuiäksesi.
Tämän auton tulisi toimia ainoana kärrynäsi täältä hautaan. Hankintahinnasta ei tarvitse välittää, mutta ylläpito, korjaukset yms. juoksevat kulut on omassa hoidossasi tästä loppuun asti.
Minkä auton valitset loppuelämäsi ainoaksi autoksi?
Itselle tulee ensimmäisenä mieleen esim.
Volvo XC70 aut.
Land Rover Discovery 4 aut.
Kyllä se voisi olla Range Rover Sport TDV8.
Insignia Sport Tourer 160 heppanen diesel.
Koska pienestä eläkkeestä (sitten kun jään 85 vuotiaana, jos saan edes ollenkaan jäädä.. Riippuen Kataisen & Co. säädöistä tulevassa hallituksessa..?)-jos joutuu korjaukset ja huollot maksamaan ja polttoaineetkin, jää jäljelle vain Toyota Yaris 1,4 90Hp. D-4D. Tässä auto joka kestää hautaan saakka eikä tarvi korjata niinkuin Saksalaisille tehdään kokoajan..
Jos auton pitää kestää hautaan saakka, niin tämä on ainut vaihtoehto. Muut ruostuu.
http://www.greatfunnypictures.com/browse.asp?id=1250
G-sarjan Mese.
XC60
Kyllä se Land Roverin tuotteista voisi löytyä.
Haluaisin toki tutustua ennen päätöksen tekemistä Tojotan Land Cruisereihin ja tietty G-sarjan Mersuun.
Isoisäni osti vuonna 1960 Land Roverin ja ajoi sillä lopun elämäänsä. Nykyisin perhekalleus löytyy isäni autotallista.
Minä ainakin ottaisin Land Cruiserin koska eikös Land Rover ole aika vikainen, tai sitten Mercedes G-sarjan ottaisin.
Noilla reunaehdoilla joku luotettava kohtuuhintainen pikkujapsi esim. Qashqai, koska ylläpitokulut siinä vuosien mittaan tulevat eniten maksamaan, joten niiden on syytä olla mahdollisimman pienet. Laskekaas vaan paljon englantilaislaadun Land Roverin pajoittaminen maksaa...
Moottoritekniikka ja toisaalta säädösten asettamat vaatimukset kehittyvät nyt sellaista vauhtia, että suurella osalla nykyisestä kalustosta ei tee enää mitään vuonna 2020-2025. Saako edes ajaa enää? Öljyn saatavuuden ja hinnan suhteenkin saattaa silloin olla aika toinen tilanne.
Zagarat:
Juuri noin. Ajattelin, etten ota kantaa tähän ketjuun minulle tyypillisellä tylsyydellä. Mutta koska aloitit ja AkiK säesti, niin menköön sitten.
Vaikka ei edes loppuelämäksi autoa olisi valitsemassa, sama pätee lyhyemmäksikin ajaksi. Tai oikeastaan autohan on käytössä koko loppuelämän, malli vain vaihtuu vuosien mittaan. Asia sinänsä ei siis muutu mihinkään.
Ihan pieni ja suuntaa antava laskelma. Ajan 30-35 tkm vuodessa. Nykyisen kulutus on 7 l/100 km bensaa. Nykyhinnoilla tuo tekee 2940 e/v. Jos valitsen seuraavaksi autoksenikin samanlaisen sen sijaan, että otankin taloudellisen dieselin (5,5 l/100 km + verot 500 e/v -> 2480 e/v), häviäisin vuodessa 460 e. Tässä vaiheessa moni ajatteleen, ettei tunnu missään. Ei niin, jos toimeentulo on kunnossa. Mutta 10 vuoden ajalla tuo tekee jo 4600 e + mahdollinen korko. Se on 18% uuden keskivertoauton (25000 e) hinnasta. Lisäksi jos valitsee kalliimman mallin, jonka absoluuttinen arvonpudotus on isompi kuin perusmallin, summa vain kasvaa.
Johonkin tietysti pitää vetää raja siinä, kuinka vaatimattomalla kalustolla haluaa ajaa. Tuon tason asiat kuitenkin ovat niitä, joilla talous joko hallitaan tai ollaan hallitsematta.
Ei Land Rover täysin viaton auto ole, mutta ei niiden kanssa sen pahempi yllätyksiä ole tullut kuin muidenkaan eurooppalaisten autojen kanssa puljatessa. Pahimmat - lue kalleimmat - yllätykset on meidän perheessä tulleet jenkki Mersun eli ML:n kanssa.
Lantikan ylläpidossa on ainakin yksi iso plussa, jota ei tusinamerkkien kanssa ole. Land Roverin ympärillä on todella paljon harrastustoimintaa ja siitä kasvanutta liiketoimintaa.
Suomessakin on 4-5 korjaamoa, jotka ovat jo vuosikymmeniä hankkineet elantonsa Lantikoista. Ne ovat oikeita merkkiliikkeitä, joissa autot tunnetaan ja osataan tehdä muutakin kuin iskeä testerin piuhat kiinni. Hintatasokin on merkkikorjaamoita kohtuullisempi ja varaosat hankitaan suoraan Englannista ohi wirallisen maahantuojan.
Land Roverin uskaltaa ostaa loppuiäkseen, kunhan hankkiutuu asiakassuhteeseen tuollaiseen pikkufirmaan, sen wirallisen lasipalatsin sijasta.
Tällaisessa maanläheisemmässä unelmoinnissa on se ikävä ongelma että mukaan on otettava arkielämän realiteetteja.
Potentiaalisia ajovuosia edessäni taitaa olla vielä nelisenkymmentä joten auton kestävyys saisi olla aika huima.
On vaikea kuvitella että mikään nykyauto tietokoneineen ja sensoreineen kestäisi tuollaista aikaa ja mistä edes saa kolmen kymmenen vuoden päästä varaosia nykypäivän tietokoneisiin.
Sitä pohjaa vasten ajateltuna turvallinen valinta voisi olla vaikka kupla volkkari. Sitä voisi korjailla ihan itse omilla työkaluilla ja osiakin on maailmalla kiertelemässä vielä pitkän aikaa.
Jos taas jättää tuon kestävyyden taka-alalle, niin mietittäväksi tulee käyttökustannukset.
On aika turvallista olettaa että päästöistä ja kuluttamisesta tulaan rankaisemaan tulevaisuudessa yhä enenemässä määrin. Tällöin esim. Landroverin käyttömaksut voivat nousta sietämättömiksi. Voi myös olla että reilummin päästäviä autoja ei tulevaisuudessa päästetä lähellekkään kaupunkikeskustoja. Eli vaikeaksi menee. Taitaisi olla parempi ostaa hyvä fillari ja matkakortti.
Jos kuitenkin mietitään kysymystä siinä valossa, että auton tulisi olla hyvälaatuinen, kelvata pitkäksi aikaa, hankintahinnasta ei tarvitse välittää, mutta ylläpitokulut pitää hoitaa, niin pitkälle aikavälille voisin tahtoa BMW 320d Efficient Dynamics Editionin.
Aika arkista. Tiedän.
Minä odottelin pitkään että nopeusrajoitukset nousevat, mutta vaikuttaa vahvasti siltä etteivät ne nouse. Siksi valitsin Renault Megane sedanin pienellä turbodieselillä.
Pieni kulutus, hyvä kolariturvallisuus, hyvä matkustusmukavuus ja 520 litran tavaratila.
Tarkoitus ei ole pitää sitä loppuikää, mutta ainakin 10 vuotta.
Farmarikorimalli olisi ollut käytännöllisempi jos olisi tarvetta lastenvaunuille, mutta sitä tarvetta ei enää ole.
Eilisen pienen pienen koeajon jälkeen vaikeaa. Kävin kokeilemassa Golfin äRrää ja voi pojat mikä peli. Suorituskykyyn nähden jopa halpa ratkaisu.
Mutta tylsä vastaukseni olisi hyvin tod.näk Bmw 320 touring xdA. Tylsähkö, mutta kaikki ominaisuudet samassa paketissa.
Nykydieseleiden kestoon en usko ollenkaan. Bensaturboissakin on enemmän vikakohtia joten bensavaparia varmaan katselisin. Tehokas moottori pienehkössä autossa ei pitäisi joutua lujille normaaliliikenteessä joten se saattaisi ehkä parantaa hiukan kestoa, kun kuitenkin olen aika raskasjalkainen kuljettaja aina välillä.
Pitkässä aikaskaalassa auton yleiskäyttöisyys, käteensopivuus ja mukavuus varmasti korostuu. Suomen mielipideilmastossa naapureita harmittamaton perheautomainen ulkonäkö olisi varmaan myös plussaa. Tosin kukaan ei kai pakottanut asumaan Suomessa koko auton käyttöikää.
Mitähän tuosta nyt jäis jäljelle, E90 M3 sedan ja siihen perään joku 320d-tarra, tai joku Audin/MB:n vastaava jos niitä vielä saa vapari V8:lla. F10 550i on nykyään sekin turbo.
Pian esiteltävällä Lexuksen CT-sarjan hybridillä uskoisin pääseväni pitkälle (ja se kun olisi vielä plug-in versio). Oletettavasti on kestävä (Priuksen tekniikka hiottuna) ja laadukas, mutta kulutus varsin pieni. Jos saisi vielä sen ladattavalla mallilla niin ei olisi bensiinistä riippuvainen, mutta toisaalta polttomoottorin avulla laite voisi pelata, vaikka akut olisikin heikommat 20-40v päästä...
Jos polttoaineista, turvallisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä ei tarvitsisi välittää. Niin saisipa 900-sarjan Volvon, MB124:n tai Toyota Carinan 90-luvun alusta ns. uudistuotantona. Kestäisivät hyvin hoitaen vaikka kuinka...mutta kestäisikö ympäristö?
Tässä lienee perää, mutta missähän päin maata nämä erikoiskorjaamot sijaitsevat? On kaiketi syytä sitten valita asuinpaikkansa niiden läheltä eikä satojen kilometrien päästä...
Mutta jos tulevaisuuden päästö- ja ympäristömurheet huolestuttavat, eikö kannata ottaa kuorma-autoksi rekisteröitävä pakettiauto sopivalla määrällä istuimia? Kuorma-autoja tuskin kuritetaan päästövaatimuksilla niin tiukkaan kuin henkilöautoja, vai?
Mercedes GLK Bluetec Hybrid ja sen Plug-in versio. Tosin sitä pitää odottaa vielä pari vuotta.
http://blogs.cars.com/kickingtires/2008/03/glk-hybrid.html
Tulevasta lug-in tekniikasta hieman osviittaa:
http://www.greencarreports.com/blog/1035107_frankfurt-auto-show-plug-in-hybrid-mercedes-s-class-concept
Ihan hyvä kysymys!
Aikas lailla samoja ajatuksia monilla. Yllättävää, että brittiläinen rauta (siis alumiini) sopisi näinkin monelle.
Auto on hiljainen, hyvä ajaa, mutta varmaan ylläpitokulut eivät ole mitkään pienet.
Toinen vaihtoehto olisi Volvo V70 1.6 Ecodiesel
Engineeri:
Vai pitäisikö sanoa, että joutuisit valitsemaan? Mikä tahansa nykyauto on kymmenien vuosien päästä luopumista ominaisuuksista.
Itse valitsisin Mersun. Mersuun saa vanhempanakin varaosia kätevästi. Tai ainakin tällä hetkellä vanhoihin mersuihin löytyy osia. Voihan olla, että nykyautojen kanssa tuo ei toimi enää yhtä hyvin.
Zagarat:
Kolme perinteisintä ovat Hollolassa (Lahti), Espoossa ja Lohjalla.
Uusimmalla onkin kaksi toimipistettä eli Liedossa (Turku) ja Ylöjärvellä (Tampere). Jos on tarvetta, niin laitan vielä nimetkin näkyviin.
NHB:
Tjooh, tarkoitus ei tosiaan ollut ihan tämä. Olisin voinut muotoilla paremminkin.
Ajatuksena oli lähinnä hakea "käytännön unelmien autoa", joka toimii nykytarpeissa ja mahdollisesti muuttuvissa tulevaisuudenkin tarpeissa kelpona ja laadukkaana palvelijana. Olematta kuitenkaan käyttökuluiltaan mahdoton. Eräänlainen unelmakompromissi.
Muuttuvia lainsäädäntöjä, energian hinnan muutoksia, kulkupelin väistämätöntä loppuunkulumista jne... ei todella ollut tarkoitus tässä liikaa pohtia, vaan valita nykyisiltä käyttökuluiltaan itselle sopiva kulkine, jolla voisi ajatella ajelevansa kaikki ajonsa pitkälle eteenpäin.
No, itsepähän aloituksen muotoilin näille pohdinnoille alttiiksi.
Teini-Bimmeri on melko luotettava valinta viimeiseksi autoksi. Mikä tahansa muu takavetoinen on lähes yhtä hyvä valinta. Itse en tullut sellaista koskaan hankkineeksi, koska huonot puolet oli tiedossa jo 20v ennen ensiauton hankintapäätöstä.
mikahe:
Mikä on teini-bimmeri, 3/300 sarjalainen vai? Mitkä huonot puolet?
Edelliskopan Honda Accord 2.4 manuaalivaihteistolla. Auto kestää tekniikaltaan sen minkä kori ennen luhistumistaan.
Lada Niva tai 80-luvun alun G-Mersu vähillä kilometreillä! Nämä kestää ja näitä voi korjatakkin!
Asuntoa ei ole varaa vaihtaa kovin usein, eikä perheen vaihtokaan ole käynyt mielessä. Sinappikin on kiinnitetty.
Jos vielä sanoisivat, että autoa ei saisi vaihtaa ...
Mikä sen parempi stimulantti kuin autokuume.
mikahe
1. Sillä autolla pääsee tunnetusti nuorena iäisyyteen
2. Siinä voi tietysti tuntea itsensä ikinuoreksi