Perheautovertailu TM12/12

195 kommenttia
12357
  • Eikös autoissa käsite premium ollut(kaan) "saksalaisten keksimä markkinointitermi"? Se juuri olisikin n-i-i-n pelleä.



    Autojen suhteen ollaan lisäksi ihan lapsellisen naurettavan mustasukkaisia siinä suhteessa, että "vain tämä ja tuo merkki ovat premiumia". Mikään ei enää mahdu, tai voi jatkossakaan mahtua mukaan, kun jotkut sedät ei halua. Tai joku ahdasmielinen toimitusväki ei halua päästää joukkoon. Ja vaikkapa juuri Suomessa tekevät keinotekoisesti erillisiä testiryhmiä, toisin kuin vaikka Saksassa (tuossa mainitun markkinointitermin ihmemaassa). Ja sitten nämä kuvittelevat tietävänsä paremmin kuin joku epämääräinen "tavissakki, joka ei vaan ymmärrä", tai jotakin. Pah! Fiksummat tavikset osaavat kyllä katsoa markkinointihömpän taaksekin. Laatu on heille/meille sinänsä ihan tuttua, mutta kun sitä löytyy mukavan laveasti, ei suinkaan rajoittavasti, kuten premiumpelleille. Jotka ihan leukojaan loksuttaen vetoavat ruksausvaihtoehtojen autuuteen, jostakin kumman syystä.



    Mikä selittäisi sitten sitä mm. hintatekijää? Monelta täältä "harmaana perusautona" pidetyltä merkiltä löytyy high end -malli, joka täyttäisi kyllä niin brändin, kuin imagon, kuin hinnan ja vaikka minkä pohjalta "premiumin" määritteet ja siitä ollaan valmiita maksamaan kova hintakin. Ja juuri siksi, että on varaa ja tulee kiva fiilis (mikä on ihan OK). Maksetaan itse käyttötarkoituksen kannalta toissijaisista asioista. Toiset arvostavat ja heillä on varaa maksaa siitä. Ja se jos mikä puhuu sen puolesta, että olkoot premiumius henk.koht. asia, kaikin mokomin. Suosikkimerkitkin on ihan ymmärrettävissä, mutta että joku tulisi sitten sanomaan, että "olet väärässä", niin huhuh... On varsin hassua nostaa oma ostos jalustalle ja ilkkua toisten valinnoille.

      


  • A6 on 491 cm, 5-sarja on 490 cm, S80 on 485 cm pitkä.

    Superb on 484 cm, Mondeo on 484 cm, 508 on 479 cm ja Passat on 477 cm pitkä.

    Eipä noissa paljon kokoeroa enää ole eli Superb ja Mondeo jäävät S80:stä 1 cm pituudessa, 508 jää 6 cm ja Passat jää 8 cm.

    Siitä olen samaa mieltä, että nuo alkaa jo olla isoja autoja kaupunkikäytössä ja tänään viimeksi tuskailin oman S80:n kanssa parkkipaikalla.

    Hintaerokin kutistuu esim. Mondeolla alle 10 tuhanteen, kun verrokiksi otetaan 2,0 l turbo, 203 hv, joka on automaatilla 40 383 € verrattuna A6, 2.0 TFSI, 180 hv, joka on 49 991 €.
    Eli aivan selvät verrokit löytyy sekä koon, että moottorin suhteen A6 vs Mondeo.

    VW Passatissa taas 2,0 l turbo, 210 hv, DSG-automaatilla maksaakin jo 48 311 € eli ero A6:een on vain 1600 €. Ottaisitko Ajattelija2011 noista Passatin vai A6:n, vaikka Passatissa onkin 30 hv enemmän? Itse en edes vilkaisisi Passatiin päin tuolla hinnalla, mutta Audista sen olisin valmis maksamaan.




    No kyllä se 8cm on jonkin verran ja melkein oleellisempaa on auton leveys. Esim Superb on aika kapea auto, Mondeo toki taitaa olla hieman leveämpi.



    No edelleen omasta mielestäni Passat on niin järkyttävän ruma auto, että sitä en ikinä voisi ostaa. Mutta jos muotoilu olisi hieman parempaa, niin en kyllä automaattisesti kallistuisi Audiin. Huomaa, että Passatissa on tuohon hintaan jo Highline varustus, joka alkaa olla lähes luxus tasoa nahka-alcantara penkkeineen ja mielestäni se näyttää enemmän premiumilta, kuin Audi ilman nahkapenkkejä. Ostapa Audiin vastaavat varusteet, niin perstuntumalla sanon, että hintaa tulee 10.000 euroa lisää. Toki täytyy todeta, että Passat on melko kallis auto, jos sitä vertaillaan näihin "ei premiumeihin". Vastaava Mondeo tai vaikka Insignia ovat huomattavasti halvempia. Muistaakseni 250hv neliveto Insignia kaikilla herkuilla oli noin 45000 euroa (manuaali vaihteilla), itse ostaisin Opelin tuosta porukasta (niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin :wink:).



    Huomaa vielä, että A6 on ainakin pakko ostaa läpilastausmahdollisuus 500€, himmentyvä taustapeili, 350€. Edelleen se on paljon askeettisemmin varusteltu, kuin Highline Passat. Toisaalta jos vertaat 160hv Passattiin, niin se olisikin jo huomattavasti halvempi ja suorituskyvyltä Audin tasoa.



    Vakio A6:n kymppitonnin ero Fordiin on jo iso raha (25 % lisä&#228:wink: ja luulen, ettei tuo Fordikaan ole enää ihan perusvarusteltu.



    No jokatapauksessa olen kuitenkin sitä mieltä, että vertailu olisi järkevämpää tehdä A4 Audiin. On se kuitenkin kaikin puolin lähempänä Passatia, kuin A6.

      
  • Kuten jo olen aiemmin tässä ketjussa kirjoittanut, niin varustelu tai nahkaverhoilu tai tehokas moottori eivät vielä tuo mitään laatuauton fiilistä, jos muut ominaisuudet ja muotoilu ovat pielessä. Esim. Passat on pilattu muotoilulla ja sen äänieritys ei täytä laatuautolle asetettavia vaatimuksia.



    A4, 3-sarja, C-sarja, S60 jne. eivät vielä äänieristyksen ja mukavuuden suhteen tarjoa erityisempää luksusta, ne ovat lähinnä kompaktimpaan kokoon tehtyjä tarkoituksella hieman urheilullisesti painotettuja pikkuautoja. Niiden muotoilukin ainakin Audilla ja Bemarilla on kuin isompien mallien kutistettuja kopioita, joista puuttuu kuitenkin isompien mallien koon tuoma arvokkuus ja muutenkin lyhempään koriin on vaikea saada tyylikkäitä muotoja, kun matkustamotilan pitää täyttää tietyt kriteerit.



    Tähän isompaan perheautoluokkaan tulee kohta ainakin minusta mielenkiintoinen uutuus, kun Mondeo uudistuu. Uudessa mallissahan on jotain häivähdystä keulassa Aston Martinista ja muutenkin ulkonäkö on varsin onnistunut. Ford on luvannut parantaa äänieristystä ja nykyistä laadukkampia materiaaleja matkustamoon ja luokkansa parasta polttoainetaloutta ja auton kori on vahvistunut 10 % edeltäjästä ja bensamoottoreina on edelleen ainakin 1.6 l turbo 180 hv ja 2,0 l turbo 240 hv. Voisin Mondeota jopa harkita 240 hv bensaturbolla, kun on auton vaihdon aika, jos äänieristys saataisi paremmalle tasolle ja matkustamosta selvästi nykyistä tyylikkäämpi. Tuossa on linkkinä keskusteluketju uudesta Mondeosta:



    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6599

      
  • No tästä aiheesta toki voisi kiistellä ikuisuuden. Se on tietysti jokseenkin makuasia, mitä pitää laatuautona. Itse olen edelleen sitä mieltä, että nämä ei premiumit ovat käytännössä yhtä laadukkaita, kuin nämä "pikkupremiumit" perusvarusteilla. Ja ainakin Passat on lähempänä A4:sta sekä hinnaltaan, että kooltaan, kuin A6 Audia. Ei A4 ole Passattia juurikaan pienempi, mutta A6 on huomattavasti suurempi ja kalliimpi. Mikä sitten lie kopio, ennemminkin A6 on A4:n kopio, jos asiaa noin ajattelee. Oikeastaan A6 olisi muutenkin saanut uudistua radikaalimmin, nyt sekin on hieman tylsähkö, jota ainoastaan suuri koko hieman paikkaa.





    Itse olen myös noteerannut, että uusi Mondeo on erittäin tyylikäs peli. Harmi vain, että nelivetoa tuskin tulee saataville ja siinäpä onkin se syy, miksi minun on pakko premium ostaa.

      
  • Ajattelija2011:

    uusi Mondeo on erittäin tyylikäs peli. Harmi vain, että nelivetoa tuskin tulee saataville ja siinäpä onkin se syy, miksi minun on pakko premium ostaa.




    Voih, ihan "pakko". Ei kuulosta kyllä yhtään siltä, että olisit tutkinut markkinoita, mutta samapa tuo...

      
  • Uskallan tehdä päinvastaisen veikkauksen tulevan Mondeon nelivedosta. Uusiutuva Jenkki-Fusion on sama malli kuin tuleva Mondeo. Jenkeissä neliveto on Fusioniin tarjolla alusta lähtien.



    Ja entäpä jos kokee, ettei niillä Passatin Highline varusteilla tee juuri mitään ja pitää Audin business-varustelua täysin riittävänä? Ja A6 on perusvarusteisenakin mielestäni sisältä varsin komea, ei Highline Passat pääse samaan vaikka kojelautaan upottaisi jalopuumetsän.



    Sama pätee tuohon Jaguar XF:ään. Yhtä näyttävää sisustaa Passatiin ei saa vaikka kuinka olisi kaikenlaista krääsää. Ja onko se hintaero niin huima Highline Passatin ja Jaguarin välillä? Mielestäni ei. Ei kulkupuolikaan mitenkään valtavasti mene Passatin eduksi, Autocar-lehti mittaisi tuolle 2.2d Jaguarille selvästi paremmat suorituskykyarvot kuin tehdas lupaa.



    Ja kun tuota varustelua selaa, niin sikamaisen kalliilta tuntuu Passat. Tuo Highline-varustelu kun näyttäisi sisältävän etupäässä erilaisia krominvärisiä muovikoristeita. Jaguarissa on ihan vastaava varustelu ellei jopa parempikin.



    Varustelulla mun mielestä ei voi korvata auton peruspuutteita.

      
  • Keskustelu perheautoista ja premiumeista on vähän tyhjän päällä, kun ihmisten käsitykset perheestä ja premiumista poikkeavat kovin paljon toisistaan.

      
  • Vähän kaikesta taas...



    pitkään aikaan en ole kirjoittanut tänne. Lukenut sen sijaan olen paljonkin, ja ihmetellyt kovin. Tämä kansa tuntuu mainoksen sanoin käyvän kierroksilla, ainakin kun autoista puhutaan. Ja mikäpä siinä, tänään itsekin ajauduin perheen autokouluikäisen kanssa ruokapöydässä väittelyyn siitä, mitä autotalliin ilmestyy ensi sunnuntaisen lotto-jymy-jätti-mega-hyperpotin voittamisen jälkeen. Ja kovasti oli teini haluamassa Audia - näin sivumennen sanoen.



    Mutta: varsinainen lehden autovertailu. Ei sinänsä yllättänyt että Passat voitti yhdessä Superbin kanssa. Väliäkö tuolla, salaliittoteorioita on mukava lukea, mutta myönnetään - kovasti hyvin nuo konsernin autot aina testeissä tuntuvat menestyvän. Esim. Tuulilasissa konsernin tuotteet eivät aina voitakaan - sinänsä niitä on vaihtelun vuoksi mielenkiintoista lukea. Varmasti ovat hyviä autoja, itsekin olen molempia merkkejä ehtinyt omistamaan, eikä mitään ongelmia ollut. (Ja sitä kovin paljon ihmettelenkin, että millaisia pommeja ihmisille on sitten kohdalle osunut, kun hirmuisesti valitetaan)



    Mutta siitä premium- ym. asiasta en tiedä. Nykyään ajan eräällä nimeltä mainitsemattomalta, sinistä ovaalia tunnuksenaan käyttävällä, autolla. (Eli olen siis puolueellinen ja kovasti harmistuin, kun vertailussa kolmanneksi jätetty ei voittanutkaan...) Mielestäni neitimäinen "maasturini" on liian hyvin varusteltu. Ja jokuko oikeasti kaipaa niitä helkutin kilkkeitä, jotta auto olisi jotain hienompaa. Eli siis:

    - avaimeton käynnistys: ei sanottavampaa käytännön hyötyä, pelkkää erikoisuuden tavoittelua ja esitteen varustelistan täyttämistä

    - sadetunnistin: ei koskaan tilanteen tasalla - pyyhkimet vispaa sateella joko liian kovaa tai liian hiljaa

    - puolinahkaverhoilu: samapa tuo - housut on ajaessa jalassa, joten ei tule innoittavia aistimuksia nahan hipaisusta reidellä



    Nuo nyt noin esimerkkeinä: en ole maksanut noista lisähintaa vaan olivat automaationa mukana. Ja yhtä hyvin pärjäisin ilmankin. Varusteet eivät mielestäni tee premiumia. Mutta toisaalta: en keksi paljoa moitittavaakaan autoni ns. "laatuvaikutelmassa". Enkä keksi, mitä kaipaisin lisääkään - paitsi suksiluukun. Vaan varmasti ääni kellossa muuttuisi, jos koeajaisin vaikkapa Q5:den, X3:n, GLK:n, Evoquen tai XC60:n.



    Niin, ja lopuksi. Kun perheen teini liputti Audin puolesta, oli ihan pakko ilmoittaa, että lottopotin napsahdettua kohdalle, meillä ajetaan Bemareilla. Enkä kyennyt esittämään muita perusteluita BMW:n valinnalle, kuin luettelemalla muutamia ei-niin-rakastettuja ihmisiä, jotka sattuvat ajamaan Audilla... :flower:



      
  • En meinanut enää tähän ketjuun kirjoittaa, mutta kirjoitan nyt kuitenkin.



    Kumppani:



    Uskoisin tuntevani markkinat melkolailla paremmin kuin keskiverto kirjoittaja täällä. Voihan toki olla, että Fordiin tulee neliveto ja se olisi hienoa. Kyllähän nelivedot ovat yleistymässä jokaisella automerkillä, eikä ihme. Kuitenkin vain premiumeilla on kattava neliveto/vaihteisto/moottorivalikoima. Tämän vuoksi olen toistaiseksi kallistunut premiumeihin.



    Simppa:



    Itse olen ihan samaa mieltä, että Passat on melko kallis auto. Sehän on huomattavasti kalliimpi, kuin vastaavat kilpailijat. Sen sijaan edelleen tuosta premium käsitteestä minun täytyy todeta, että premium nimenomaan tarkoittaa itselleni sitä, että autossa on jotain sellaista, mitä siinä ei ehkä tarvitse olla. Tämä tarkoittaa hiljaisuutta, urheiluistuimia, nahkaa ja tiettyjä muitakin varusteita. Laadukas auto kangaspenkeillä on lähinnä huono vitsi itselleni.



    Mutta edelleen, jos mietitään, että muutama tonni ei tunnu missään, niin esimerkiksi sen Jaguarin korvaisin välittömästi VW CC:llä, 3,6l moottorilla. Siinä on premiumia, laatua ja tyyliä aivan riittämiin, sen lisäksi 300hv ja neliveto. Hintaa noin 63.000 euroa. En miettisi sekuntiakaan, valitsisinko tämän, vai 2,2l Jaguarin. Ja nimenomaan tähän verrattuna se etuvetoinen turbo Passat on naurettavan hintainen. Itseasiassa CC on omasta mielestäni hinta/laatusuhteeltaan yksi markkinoiden parhaimmista autoista, itse kun en sitä takatilaa niin paljoa tarvitse. Vastaavasti varusteltu ja vastaavan tehoinen BMW, Audi tai Mersu maksaisi noin 90.000 euroa ja CC jopa näyttää paremmalta. Harmi vain, että myös CC pilattiin faceliftin myötä littaan ajetulla keulalla...

      
  • Arbetsmästare



    Kommentoidaas vähän tuota Kugan (josta ilmeisesti puhut) varustusta..



    * Avaimeton käynnistys on puhdasta turhuutta, se on totta. Avaimeton keskuslukitus sen sijaan lienee oiva mukavuusvaruste (taitaa vain olla edelleen lisävaruste Titanium-tasollakin)



    * Oman kokemuksen mukaan Kugan sadetunnistus pyyhkijöissä pelaa loistavasti. Olen ajanut ko. autolla n.15 000km, ja olen koskenut pyyhkijävipuun ehkä 2:sti (pesurin käytön lisäksi). Sadetunnistimen herkkyyshän on säädettävissä, joten ei pitäisi olla ongelmaa saada sitä mieleiseksi. Tiedä sitten onko noissa kuinka paljon yksilöeroja..



    ..ja sitten lämmitettävä tuulilasi. Tuo on loistava varuste suomen oloissa.

      
  • Passat CC VR6 vs. 328i xDrive olisi valinta itselleni aika selvä. Ja itse kyllä ottaisin mielummin sen Jaguarinkin. Ja onhat tuolla Passatilla Jaguariin hintaeroa joku +10 k€.



    Entäpä jos tuota Passatiasi verrataan BMW 320i:hin. Suorituskyvyltään nuo vastaavat toisiaan, veikkaisin ettei bemari ainakaan toiseksi jää. 320iA business kustantaa 42 500€. Varustelu on jo tuossa Passatia parempi. Volkkari on tuohon verrattuna kertakaikkisen sikamaisen hintainen. Vastaavan kulun omaava bemari vastaavalla varustelulla tulee selvästi halvemmaksi.



    Jos ei sitä tilaa tarvitse, niin mielestäni ainoastaan hullu valitsee Passatin.



    Voit itse katsoa sen Highline-varustelun. Mukautuvaa alustaa lukuunottamatta se sisältää voittopuolisesti kromin värisiä muovikoristeita.



    Mitä noihin nahkapenkkeihin tulee, niin olisin etenkin tuon Z06:sen tapauksessa enemmän kuin onnellinen jos penkit olivat esimerkiksi jotain nahka-alcantara yhdistelmää taikka ihan puhtaat kangaspenkit. Mikään ei ole niin v-mäistä kuin +32c auringossa seissyt mustilla nahkapenkeillä varustettu auto.



    Mersussa on persläpituuletus paikkaa ongelmaa.

      
  • Ajattelija2011:


    Sen sijaan edelleen tuosta premium käsitteestä minun täytyy todeta, että premium nimenomaan tarkoittaa itselleni sitä, että autossa on jotain sellaista, mitä siinä ei ehkä tarvitse olla. Tämä tarkoittaa hiljaisuutta, urheiluistuimia, nahkaa ja tiettyjä muitakin varusteita. Laadukas auto kangaspenkeillä on lähinnä huono vitsi itselleni.




    Kangas- tai nahkaverhoilu ei ole laatuauton mittari ja ilmastoimattomat nahkaistuimet on epäkäytännöllisetkin eli kuumat kesällä ja kylmät talvella. Nykyautojen varusteissa on paljon aivan tarpeettomia turhakkeita, jotka eivät ole mikään laatuauton mittari, koska varusteitahan saa yllin kyllin jo halpoihinkin autoihin. Turhana pidän esim. avaimetonta käynnistystä, sadetunnistinta, pimeänäköavustinta, navigaattorillakaan en tee yhtään mitään ja jos tarvisin niin en varmasti maksaisi siitä auton omana lisävarusteena. Volvon takapenkin lämmittimiäkään en ole tarvinnut kertaakaan ja käytännössä en käytä koskaan etupenkin lämmittimiäkään eli minulle nekin on turhakkeet. Himmentyvä tautapeili on ihan kätevä ja on omassa autossakin, muttei mitenkään välttämätön varuste sekään. Ja onhan noita monia turhakkeita nykyautoissa sähköä viemässä ja sitten talvella aiheuttavat vaan ongelmaa, kun akku tyhjenee ja ei lataudu liikojen sähkövimpaimien takia.



    Eli varusteiden viidakko ei ole se mitä itse autossa arvostan, vaan laatu, hiljaisuus, tyylikäs muotoilu, käytännöllisyys, ajettavuus ja tietty laatuauton fiilis ja arvokkuus pitää tuntua autossa ja sitä onkin jo vaikeampi selittää, mutta sitä vaan ei ole kaikissa autoissa vaikka varusteita olisi niissä kuinka paljon. Eli se premium-mallien tyyli ja arvokkuus näkyvät jo ihan perusmalleissakin, kun puhutaan isomman luokan malleista.

      
  • Täältä noita perusautojen coupe-väännöksiä kohtaa ei sympatiaa heru. Coupe-korollat ja muut sporttifolkkarit noudattavat samaa kaavaa. Otetaan perusauto, tehdään siitä epäkäytännöllisempi ja peritään tästä huomattava lisähinta. Käyttökelvotton takapenkki ei ole onnistuneen muotoilun merkki. Samat muutokset on nähty jo ennen syntymääni, eivätkä niillä silloinkaan päästy moutoiluvalioiden joukkoon.

      
  • Ajattelija2011:

    Itse olen ihan samaa mieltä, että Passat on melko kallis auto. Sehän on huomattavasti kalliimpi, kuin vastaavat kilpailijat.

    Itseasiassa CC on omasta mielestäni hinta/laatusuhteeltaan yksi markkinoiden parhaimmista autoista, itse kun en sitä takatilaa niin paljoa tarvitse. Vastaavasti varusteltu ja vastaavan tehoinen BMW, Audi tai Mersu maksaisi noin 90.000 euroa ja CC jopa näyttää paremmalta.




    Onko tuossa nyt jotain ristiriitaa havaittavissa? Jos Mersu ja Bemari ovat kuitenkin noin paljon kalliimpia kuin CC, niin silloinhan tilanne on täysin selvä. CC ei siis ole premium.

      
  • NHB:



    Siis nyt puhutaan tavallisesta Passatista, 2l turbokoneella ja Highline varusteilla. CC:llä tarkoitan ihan eri autoa. Tuo ensimmäinen on kyllä melko kallis, vaikka se onkin hyvin varusteltu. Jälkimmäinen sen sijaan on hinta/laatusuhteeltaan varsin halpa.



    Simppa:



    En ymmärrä yhtään syytä, miksi ottaisin 328xi Bemarin huomattavasti mielummin kuin Passatin. Toki ne aika samalla viivalla voivat olla, vaikka Passat on toki tehokkaampi. Itse olen ko. Passatilla ajanut ja se on erittäin houkutteleva peli ja myös hiljaisempi kuin tavallinen Passat. Huomioiden vielä, että ulkoa uusi kolmesatanen ei mielestäni näytä hyvältä ja sisustuskaan ei ole lähelläkään 5 sarjan luokkaa. Ulkonäkö toki on makuasia. Jaguariin sitä nyt ehkä ei voi suoraan verrata, sillä kyse on niin erilaisista autoista. jos tehokasta moottoria ja nelivetoa arvostaa, niin Jaguar ei ole tässä vaihtoehto. Toisaalta jos ostat Jaguarin vastaavalla koneella, niin se onkin jo kymmeniä tuhansia kalliimpi.



    Oikeastaan tässä nyt hieman sotketaan käsitteitä. Myönnän kyllä, että A6:n ja 5 Bemarin sisustus on toista luokkaa, kuin Passatin tai muiden perusautojen. Ja premiumtuntumaakin niissä on aivan selvästi enemmän. Mutta lähtökohtaisesti koko kirjoittelun pointti oli siinä, että nuo pienemmät premiumit eivät kyllä ole juurikaan sen enempää premiumeja kuin vaikka Passat, Insignia tai Mondeo, mutta maksavat kuitenkin melkoisesti enemmän. Edes sisustus ei näytä yhtään sen laadukkaammalta, ei Audissa, Bemarissa tai Mersussa.



    Ja vielä siitä nahkapenkistä, niin minua hieman huvittaa, jos se ei ole laatuauton kriteeri. Kuinka monta S Mersua, Bentleytä tai 7 Sarjan Bemaria myydään ilman nahkapenkkejä? Toki jos nahka ahdistaa, niin kannattaa ottaa nahka alcantara istuimet, joihin itsekin olen päätynyt. Ainakin omasta mielestäni A6 tai 5 BMW näyttävät sisältä aivan naurettavalta, jos niissä ei ole vähintäänkin urheilullisia puolinahkapenkkejä.

      
  • NHB:



    Makuasia, mutta itse en takapenkkejä varsinaisesti tarvitse ja mielestäni nykyiset kaikki premiumit ovat niin tylsän näköisiä, että en edes harkitsisi niistä kuin coupe versiota. Bemarinkin edelleninen 5-sarjalainen näytti oikeastaan paremmalta kuin nykyinen. Ja Audi taas ei muuttunut juuri ollenkaan. Mersun E vs CLS ei tarvinne edes mainita.



    Coupet ovat sen verran suosittuja kalliimmasta hinnastaan huolimatta, että NHB lienee aika yksin mielipiteensä kanssa. Eri asia tietysti on, jos oikeasti tarvitsee tilaa takapenkillä. Ulkonäöllisesti valinta on sen sijaan aika selvä.

      
  • Ajattelija2011:

    NHB:

    Siis nyt puhutaan tavallisesta Passatista, 2l turbokoneella ja Highline varusteilla. CC:llä tarkoitan ihan eri autoa. Tuo ensimmäinen on kyllä melko kallis, vaikka se onkin hyvin varusteltu. Jälkimmäinen sen sijaan on hinta/laatusuhteeltaan varsin halpa.




    Mikäkö 328iX:ssä on paremmin kuin CC VR6:ssa? No ensinnäkin ajettavuus. Bemari on tavalliseksi sedaniksi aivan huikean hyvä ajoltaan. Vastaavaa ei ole markkinoilla tarjolla, eikä Passat pääse lähellekään. Tämä syy yksinäänkin riittäisi minulle. Ajettavuuden kanssa samaan syssyyn voi mainita markkinoiden parhaimman ZF:n kahdeksanportaisen automaattilaatikon.



    Äänieristys. Sekään ei bemarissa ole hassumpi. VW-konsernilla on muutenkin ollut ongelmia äänieristyksen kanssa. Esimerkiksi A5 tai A4 eivät ole lainkaan niin hiljaisia kuin niiden voisi olettaa olevan.



    Laatuvaikutelma. Se nyt vaan on parempi vastaavanhintaisessa 328iX:ssä.



    Kulutus. Tämä on etenkin työsuhdeautoilijalle tärkeä. CC VR6 ei firmarajoista läpi mene.



    Ja mitä tuohon kulkupuoleen tulee, niin en olisi lainkaan vakuuttunut näkemättä, että CC olisi noista mitenkään merkittävästi nopeampi. Tuo 328i on useammassa lukemassani testissä penkitetty ja se on luvattuihin lukuihin verrattuna antanut aika reippaasti paukkuja. Ja kun otetaan huomioon, että bemari on noista keveämpikin, niin ihan samassa sarjassa painivat:



    http://blogs.insideline.com/straightline/2012/02/dyno-tested-2012-bmw-328i.html



    Mitä hyviä varusteita on Passatin Highline-varustetasossa? Itse selasin tuon läpi, eikä sieltä löydy säädettävää alustaa lukuunottamatta juuri mitään muuta kuin krääsäkoristeita katkaisimien ympärille. BMW jo pelkällä bisnespaketilla on ihan vastaava laite, osittain jopa paremmin varusteltu.

      
  • Uskallanpa väittää, että et ole ikinä edes CC:n kyydissä istunut. Etkä ainakaan 3,6l koneella olevan. Sisustuksen laatuvaikutelma on vähintään samalla tasolla kuin 3 sarjan BMW:n. Ko. Bemari ei ole sisistukselta kovinkaan tyylikäs, ellei sitten pidä punaisista muoviraidoista. CC:n sisustus on varsin laadukas ja hyvistä materiaaleista tehty. Kumma juttu, että ei premiumissa ne laadukkaat materiaalit ovatkin turhia koristeita. Ajettavuus ei ehkä mutkatoellä ole yhtä hyvä, mutta suoralla maantiellä ehkä parempi. Bemari on kyllä melko nopea, mutta ei pärjää Passatille. Käytännön ero on toki pieni, mutta jos joku tuollaisen auton ostaa niin kyllä hän sitä arvostaa. Yritysautosta on turha puhua, sillä aika harva yritys kumpaakaan noista kelpuuttaa edes hinnan puolesta. Ulkonäkö on enemmän makuasia, mutta bemari on kyllä kuolettavan tylsän näköinen vaikka ei CC:n uudistunut keulakaan mitenkään onnistunut ole. Minä en yritä edes väittää, että CC olisi kiistatta parempi, mutta jos joku väittää toisinpäin, niin hän ei ole molempia ajanut tai sitten on hieman puolueelliset lasit päässä.

      
  • Ajattelija2011:

    NHB:

    Makuasia, mutta itse en takapenkkejä varsinaisesti tarvitse ja mielestäni nykyiset kaikki premiumit ovat niin tylsän näköisiä, että en edes harkitsisi niistä kuin coupe versiota. Bemarinkin edelleninen 5-sarjalainen näytti oikeastaan paremmalta kuin nykyinen. Ja Audi taas ei muuttunut juuri ollenkaan. Mersun E vs CLS ei tarvinne edes mainita.

    Coupet ovat sen verran suosittuja kalliimmasta hinnastaan huolimatta, että NHB lienee aika yksin mielipiteensä kanssa. Eri asia tietysti on, jos oikeasti tarvitsee tilaa takapenkillä. Ulkonäöllisesti valinta on sen sijaan aika selvä.




    Jos ei ole tarvetta takapenkeille, niin miksi et ota suoraan kaksipaikkaista autoa? Edellinen 5-sarjalainen onkin selvästi parasta mitä BMW on saanut aikaiseksi pitkään aikaan. Muotoilullisesti se on helposti merkittävämpi tuote kuin 6-sarja, Z4 ja 3-sarjan Coupe.



    Mikä coupe-malli on erityisen suosittu? Esimerkiksi tuo CC näyttelee vain muutamaa prosenttia Passatien myynistä.



      
  • En tarvitse takapenkeillä tilaa normaalisti, mutta joskus toki joku on kyydissä. Takaovet ovat muutenkin käytännölliset, ihan jo tavaroiden kuljetuksen kannalta. En missään nimessä ostaisi kaksiovista autoa. Ja tämän lisäksi, omaan silmääni neliovinen coupe näyttää paremmalta kuin kaksiovinen coupe. Tämä pätee sekä Audin A5, Mersun E/CLS että Bemarin coupe malleihin. Myös esim. Englantilaisessa autolehdessä ihmeteltiin, miksi BMW edes tekee kaksiovista 6 sarjalaista, koska GranCoupe on niin paljon käytännöllisempi ja jopa paremman näköinen, mutta ei häviä ajettavuudessa lainkaan kaksioviselle.



    No ovathan nelioviset coupet huomattavasti suositumpia kuin 2 oviset coupet, joihin vertailu siis pitää tehdä. Esim audi myy lähes kaikki A5 mallit sportbackina erään myyjän mukaan. Ei CC:tä voi verrata tavalliseen Passatiin, sillä tuskin ne kovin monelle ovat toistensa vaihtoehtoja. Muutoinkin suurin osa Passateista on farkkuja.



    Pakko vielä huomauttaa näiden "premium" autojen sisustuksista. Kolmossarjan Bemarin sisustukseen viimeksi tänään luonnossa tutustuneena täytyy todeta, että siinä ei kyllä ole mitään, mikä edustaisi jotain häikäisevää premiumia. Punaisine raitoineen se on lähinnä mauton ja jokatapauksessa varsin tylsä koko sisustus. 5 sarjalainen BMW toki on tyylikäs ja kalliin näköinen sisältä, mutta 3 sarjalainen näyttää huomattavasti halvemmalta ja vähemmän premiumilta, kuin esim VW CC.



    Näistä linkeistä voi jokainen asian itsekin todeta.



    http://www.autoevolution.com/news-g-image/2013-volkswagen-passat-cc-facelift-unveiled-photo-gallery/61118.html



    http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/audi-s4-3-0-tfsi-und-bmw-335i-lader-pfeifen-im-doppelpack-4631228.html?fotoshow_item=1#fotoshow_item=7



    PS. Mielenkiintoista muuten, että AM&S lehden testissä S4 voitti niukasti 335 Bemarin. Enpä olisi uskonut...

      
  • Bemarin sisustuksesta pitää kyllä sanoa, että vuonna 2008 olin ostamassa uutta autoa ja tuolloin harkitsin vakavasti 300-sarjan perusmallia yhtenä vaihtoehtona. Mutta ko. auton sisutus oli todellakin aneeminen verrattuna siihen autoon mihin lopulta päädyin - ja auto jonka tuolloin ostin ei ollut premiumia vaan sen kaikista myydyimmän mallin ns. parempi versio. Toki Bemu olisi potkinut takaa ja ollut ihan hyvä ja teknisestikin laadukas pirssi samassa kokoluokassa, mutta aivan liian kallis kokoisekseen, imagolleen ja kehnompi sisustukseltaan. Ja nyt kun tuo vm08 auto on jo vaihdettu uuteen niin tuolloin tehtyä valintaa ei voi kyllä katua. Oli kerrassaan hyvä auto tasaisilla ominaisuuksilla edullisilla ylläpitokuluilla ja uuteen vaihtaessa arvostakin oli ihan mukavasti jotain jäljellä. Enkä olisi autoa vaihtanutkaan vielä jos korimallin muutos ei olisi ollut tarpeellinen.



    Toki tämä uusi BMW 300 on varmasti hieno myös sisustukseltaan, mutta en tällä kertaa viitsinyt edes myymälään vaivautumaan kun ei sen kummemmin kiinnostanut tuo sedan-kori. Toki BMW on tässä asiassa Volkkaria ja muita perus-saksalaisia Opel ym. ollut edellä jo vuonna 2008... ehkä vain MB on selkeästi parempi sisustuksen laadun osalta.

      
  • Ajattelija2011:

    Pakko vielä huomauttaa näiden "premium" autojen sisustuksista. Kolmossarjan Bemarin sisustukseen viimeksi tänään luonnossa tutustuneena täytyy todeta, että siinä ei kyllä ole mitään, mikä edustaisi jotain häikäisevää premiumia. Punaisine raitoineen se on lähinnä mauton ja jokatapauksessa varsin tylsä koko sisustus.




    Jotenkin tuo punainen raita saa paljon huomiota. Toisaalta jännästi samaan hengenvetoon puhutaan tylsyydetä... Punaista koristeraitaa tarjotaan vain Sport-varustepaketissa, eikä sitä siihenkään ole pakko ottaa.

      
  • Ajattelija2011:


    Herbert, luitkos nyt koko kirjoitukseni? Ei hinta laatusuhde varmaankaan parane ns. järkiseikoilla mitattuna, mutta kuten selitin, siinähän koko premiumin pointti on. Voit rakentaa oikeasti sellaisen auton kuin haluat. Tehokas diesel/bensiini moottori, neliveto, hyvä automaatti/manuaali ja tähän kaikki lisävarusteet joihin vain rahkeet riittävät. Ei testissä olevilla autoilla ole tällaisia vaihtoehtoja ollenkaan. Mielestäni valintojen mahdollisuus on se, mikä premiumissa maksaa.

    Kaikkein typerintä mielestäni on tosiaan ostaa se etu-/takavetoinen "premium", pienimmällä mahdollisella koneella ja ilman mitään varusteita. Silloin maksaa 10t€ premiumekstraa, ilman että saa kuitenkaan minkäänlaista premiumia. Hyvin varustetussa Mondeossa on enemmän premiumia, kuin perus A4 Audissa tai 3-sarjan Bemarissa ja hinta on sama. Ja juuri sellainen premiumhan tässä testissä olisi ollut, jos premium olisi mukana.




    Luin kyllä ja sallin sinulle mielipiteesi. Minä vain en ole samaa mieltä kanssasi. Tietysti täytyy ensin tarkentaa, millainen tavis on vaihtoehto karvalakkipermiumille. Onko se karvalakkitavis vai hinnaltaan samaa suuruusluokkaa oleva tavis. Jos verrataan kahta karvalakkimallia, on autojen olemuksessa jo havaittava ero. Tämä syntyy mm. sisustuksesta. Jos verrataan varustellumpaa ja siten hinnakkampaa tavismallia karvalakkipremiumiin, em. ero pienenee, mutta pieni ero tunnelmaan silti jää. Ratkaisun järkevyys riippuu kuitenkin ostajan arvostuksista. Minusta etenkin varustellummissa malleissa on paljon tarpeetonta, joista en saa lisäarvoa autoni käyttöön. Toisaalta esim. ksenon-valot olisi perustellut hinnat alkaen-malleissakin, koska niistä koen olevan iloa. Tapauskohtaisesti siis täytyy katsoa, missä mallessa on mm. riittävä varustelu, millainen niiden fiilis on ja mitä autot maksavat. Peruspremiumin yleistämistä huonoksi ostokseksi en kuitenkaan niele. Ainakin edellisen polven Mondeo Ghia-mallissa (uudesta en tiedä ) on niin peltisen halpa ja heikkolaatuinen tunnelma, etten sellaiseen päätyisi, jos autoa itselleni katselisin. Hiljattain kokeilin Audin A3-mallia. Olemukseltaan siinä oli paljon miellyttävämpi auto. Jos tuosta taas loikataan Golfiin, ero Mondeoon verrattuna on pienempi huolimatta alemmasta kokoluokasta.



      
  • Sisustan estetiikka taitaa olla se mikä erottaa ns. premiumit muista. No tietysti prändiosaston kätten työ on sitten myös se toinen puoli. Osa prändiä luodaan sillä että hinnat alkaen mallikin on kallis.



    Objektiivisesti vertaillen estetiikat ja prändit jää vaille merkitystä ja niin pitääkin. Kukinhan muodostaa niistä oman käsityksensä.



    Muutes, kuinkas moni Aasialaisia autoja suu vaahdossa mollaava omistaa Korealaisen (LG tai Samsung) kännykän tai muita Aasialaisia kodinkoneita tai viihde-electorniikkalaitteita?

    Kuinka monella on Eurooppalainen kamera tai kotiteatterilaitteet?

    Onko yhtäkkiä Korelainen tuote täysi jaska jos se on auto mutta jos se on kännykkä niin se on parasta laatua?







      
  • NHB:

    Onko tuossa nyt jotain ristiriitaa havaittavissa? Jos Mersu ja Bemari ovat kuitenkin noin paljon kalliimpia kuin CC, niin silloinhan tilanne on täysin selvä. CC ei siis ole premium.




    Onhan se CC premiumia jos vertaa Passatiin: siinä on hintaa, ulkonäköä, varusteitakin varmaan, on brändiä ja imagoa ja vaikka mitä! Ei siis mitään ristiriitaa käsitteen kanssa, höh. Jos ne kerran olivat kriteereitäsi!



    Toisaalta, moni voi pitää Passatia ihan premiumina kanssa. Kysehän on ihmisten makuasioista.



    kello68:

    Sisustan estetiikka taitaa olla se mikä erottaa ns. premiumit muista.




    Ja höh taas! Silloinhan kyse on nimenomaan makuasiasta, taasen! Ei hinnasta tms.



    Ja jos kerran kyse on makuasiasta, niin silloinhan vain korostuu entisestään se, että "mikävaan" auto voisi olla premiumia tuossa suhteessa.





    A-utoilija:

    ...se mitä itse autossa arvostan, on laatu, hiljaisuus, tyylikäs muotoilu, käytännöllisyys, ajettavuus ja tietty laatuauton fiilis ja arvokkuus pitää tuntua autossa ja sitä onkin jo vaikeampi selittää, mutta sitä vaan ei ole kaikissa autoissa vaikka varusteita olisi niissä kuinka paljon.




    Jaa. Voihan se olla, että asia on vaikea selittää, sinulle. Sen varjolla sinun onkin sitten aika turha tulla kenellekään sanomaan sitten vastaan, jos jonkun muun mielestä samaa.... jotakin selittämätöntä... löytyy sitten vaikka mistä merkistä! Ilman, että joku markkinointipelle päälleeliimannut sinua varten jotakin käsitettä!



    A-utoilija:

    Eli se premium-mallien tyyli ja arvokkuus näkyvät jo ihan perusmalleissakin, kun puhutaan isomman luokan malleista.




    NHB: minusta tuossa sitä vasta onkin ristiitaa haiskahtamassa! P-käsite riippuisikin jotenkin auton koosta?? Häh?



    Eikun se olikin "designsisustuksesta", eiku...



    Toistan: annetaan ihan henk.kohtaisten maku- ja laatuvaikutelmaseikkojen ratkaista mikä on kunkin omaa premiumia! Kuten itse sanoit: On varsin hassua nostaa oma ostos jalustalle ja ilkkua toisten valinnoille..





    Ajattelija2011:

    Uskoisin tuntevani markkinat melkolailla paremmin kuin keskiverto kirjoittaja täällä. Voihan toki olla, että Fordiin tulee neliveto ja se olisi hienoa. Kyllähän nelivedot ovat yleistymässä jokaisella automerkillä, eikä ihme. Kuitenkin vain premiumeilla on kattava neliveto/vaihteisto/moottorivalikoima. Tämän vuoksi olen toistaiseksi kallistunut premiumeihin.




    No hienoo! Mistä merkeistä on siis kyse, vai mikä se mysteerinen "se" nyt sitten olikaan? Mitkä muuten arvotat itse ko. kategoriaan? Jo moneenko muka olet "kallistunut" tähän asti?



    Toisaalta, sinulla tuo käsite taitaa olla jo kiitettävän liberaali, kuten sen kuuluisi ollakin, joten tämä on ihan vain utelaisuuttani.

      
  • Kumppani:



    kello68:
    Sisustan estetiikka taitaa olla se mikä erottaa ns. premiumit muista.


    Ja höh taas! Silloinhan kyse on nimenomaan makuasiasta, taasen! Ei hinnasta tms.

    Ja jos kerran kyse on makuasiasta, niin silloinhan vain korostuu entisestään se, että "mikävaan" auto voisi olla premiumia tuossa suhteessa.




    Niinhän se voikin kunhan se toinen puoli eli prändi on myös kunnossa. Premium niinkuin mikä tahansa luksustuote on tapa paketoida mielikuva muotoon jolla saadaan kuluttaja maksamaan enemmän. Estetiikka on se millä tehdään konkreettinen ero ja mielikuva siitä että tuotteeseen rahansa sijoittaja saisi jotain tarkemmin määrittelemätöntä hienoutta mitä muut eivät saa. Tämä toteutuu korkeamman hinna muodossa helposti. Sopivalla markkinointi strategialla tämä toteutuu. Jos tuotteessa on jotain omaperäistä niin temppu on helpompi. Kuten vaikka Applen tapauksessa mutta kyllä se onnistuu muutenkin.



    Autojen suhteen maailma kuitenkin mielletään merkkien osalta valmiiksi joten uuden merkin saaminen läpi ei enää oikein onnistu kuin aivan erikoisten laitteiden kanssa kuten vaikka Königsegg. Tämän vuoksi isot valmistajat kaivelevat vanhoja merkkejä esiin tai ostavat valmiita kuten Audi osti Lambon tai VW aikonaan Skodan ja Seatin.



    Viihde-elektroniikka puolella LG onnistui hienosti. Vanha Gold Start joka oli krääsä romun vihoviimeinen merkki uudisti tuotteet ja loi uuden prändin onkin nykyään laadukasta elektroniikka tekevä firma jonka nimeä ei yhdistetä krääsäromun historiaan. Ei olisi LG ilman nimen muutosta ja prändityötä lyömään läpi.



      
  • Kumppani:


    Onhan se CC premiumia jos vertaa Passatiin: siinä on hintaa, ulkonäköä, varusteitakin varmaan, on brändiä ja imagoa ja vaikka mitä! Ei siis mitään ristiriitaa käsitteen kanssa, höh. Jos ne kerran olivat kriteereitäsi!




    Se litrahinta mitä premium-konjakista pyydetään on korkeampi kuin millä premium-votkaa myydän. Samoin premium-pikkuauto on halvempi kuin premium-edustusauto. Sen jälkeen kun hedelmät menevät sekaisin, vertailuista saa mitä erkoisempia tuloksia.



    Kumppani:

    Toistan: annetaan ihan henk.kohtaisten maku- ja laatuvaikutelmaseikkojen ratkaista mikä on kunkin omaa premiumia! Kuten itse sanoit: On varsin hassua nostaa oma ostos jalustalle ja ilkkua toisten valinnoille..




    Pöh. Ihan vain hinnastoista katsomalla homma selviää ongelmitta.

      
  • kello68:


    Muutes, kuinkas moni Aasialaisia autoja suu vaahdossa mollaava omistaa Korealaisen (LG tai Samsung) kännykän tai muita Aasialaisia kodinkoneita tai viihde-electorniikkalaitteita?
    Kuinka monella on Eurooppalainen kamera tai kotiteatterilaitteet?
    Onko yhtäkkiä Korelainen tuote täysi jaska jos se on auto mutta jos se on kännykkä niin se on parasta laatua?




    Mikä yhteys viihde-elektroniikalla ja autoilla on? Ilmeisesti Lada on erinomainen auto, koska votka.

      
  • NHB:

    Pöh. Ihan vain hinnastoista katsomalla homma selviää ongelmitta.




    Niinkö? Siinä tapauksessa automalleja, määritteet täyttäen, löytyy useammalta valmistajalta kuin sinä uumoilet. Mutta niinhän tässä on yritetty kertoakin!



    Tai, tarkennapas: mistä alkaen auto on ns. kallis sitten?



    NHB:

    Mikä yhteys viihde-elektroniikalla ja autoilla on?




    Mikä yhteys kelloilla ja autoilla on? Tai vodkalla ja konjakilla ja autoilla?



    Väitätkö, ettei viihde-elektroniikassa ole muka merkkejä, joiden tuotteita tai osaa linjastosta voisi mainita premium-käsitteen alle kuuluvaksi? Joissa on esim brändi ja imago kohdillaan, materiaalit, design ja laatuvaikutelma huippua, samoin hinta.



    Pitääkö jonkun markkinointipellen keksiä, että "hei, miksei tuota aleta kutsua premiumstereoksi, joo näin tehdään", vaikka tunnistettavaa ja tunnustettua laatua ovat muutenkin? Eikä päälleliimattua lätkää tarvita, että sinä ymmärtäisit ilman sitä rautalankaa, että tottahan toki ihmiset laadun ja fiilikset tunnistaa, mutta ettei se olekaan niin suppea käsite kuin sinusta autoilumaailmassa sen kuuluu olla, koska näin on opetettu?

      
  • Kumppani:



    Keskustelu jauhaa hieman paikoillaan, enkä usko että täällä monenkaan mielipide muuttuu, vaikka mitä kirjoitettaisiin.



    Tarkennan hieman kommenttiani, josta esitit kysymyksen. Toki on selviä ns. premium merkkejä, joilla ei ole kattavaa neliveto/vaihteisto/moottorivalikoimaa, kuten Lexus tai Jaguar, mutta tällainen valikoima on ainoastaan tietyillä "premium" merkeillä. Näihin merkkeihin kuuluu BMW, Audi ja MB. Juuri BMW ja Mersuhan ovat entisestään liseänneet nelivedon vaihtoehtoja. Audilla eri malleja on ollut kiitettävästi jo pitkään. MErsun vaihtoehtoja en niin tarkkaan tunne, ko. merkki kun itseäni ei ole koskaan niin kiinnostanut.



    Esimerkiksi Volvo saattaisi muuten kiinnostaa minua, mutta nelivedon saa ainoastaan huonosti toimivan automaatin yhteyteen. Toisaalta uskon kyllä, että tämä puute on pian korjautumassa, sillä Volvo ottaa kokoajan huimia harppauksia eteenpäin monella saralla. Kiinalaisilta ei rahat lopu. Toisaalta Opel on Insigniallaan hyökännyt nelivetojen maailmaan. Volkkarillakin nelivetoja on ihan kohtuullisesti ollut tarjolla jo pitkään, vaikka vaihteistomahdollisuuksia kyllä rajoitetaan aika paljon nelivedon ja tehokkaan moottorin yhteydessä.



    Jos vielä palataan vaikka testissä olleihin autoihin, niin moneen niistä ei saa nelivetoa lainkaan. Eikä saa edes yli 200hv moottoria. Itse en tällaisia autoja edes katsele, vaikka sinänsä saattaisivat olla ihan kohtuullisia pelejä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit