Aika hurjia litratehoja alkaa perhautoissa olemaan.
Honda ilmoitti että ensi vuonna 1.6 DIESELissä on 160hp/350Nm.
Samalla honda kertoi että automaatti on 9 vaihteinen.
Harmi että Accordin taru on lopussa. Tuolla paketilla Acco olisi varmaan kiinnostanut monia.
Ihme että isoin Japanilainen (Toyota) ei oikein tuo mitään muuta uutta kuin pari grammaa vähemmän päästöjä Yaris hybridiin tms. Hatun nosto Hondalle joka pistää myös voimaa koneisiin.
Nelivedon toiminnassa jotain outoa, uudelleen ohjelmoinnin jälkeenkin. Muuten hieno auto.
http://feber.se/bil/art/312036/fyrhjulsdriften_i_nya_honda_cr/
[disclaimer]Rullilla sutiminen on vetovoimakoe. Katuautolla on muitakin vaatimuksia, eikä videosta voi päätellä, millaisia nuo olisivat ajaa liukkaalla, jos auton saa liikkeelle.[/disclaimer]
Videoklipin Kuga osoittaa, kuinka kytkeytyvä neliveto simuloi Kempin lukkoa hienosti vetovoiman lisäämiseksi. Siinä voi kytkeytyvä neliveto olla jopa katuauton vaatimusten vuoksi vapaasti pyörivää kovaa nelivetoa parempi.
Itse asiassa Fordin esityksessä ihmetyttää, miksi etupyörät sutaisevat ollenkaan? Eikö nykyiset Haldexit ole jo esipaineistettuja? Ainakin Haldex 3 gen. Volvo lähtee jäällä neljä pyörää sutien.
Onko Kugan nelivetoa yksinkertaistettu kuluvien osien minimoimiseksi?
"[disclaimer]Rullilla sutiminen on vetovoimakoe. Katuautolla on muitakin vaatimuksia, eikä videosta voi päätellä, millaisia nuo olisivat ajaa liukkaalla, jos auton saa liikkeelle.[/disclaimer]"
Tätä pohdin itsekin, voi olla että ruotsalaisen autolehden uutinen on sensaatiohakuisuutta pelkästään, jos auto toimii käytännössä nelivedon osalta. Ja tosiaan voi olla että tämä kommenttini johtaa keskustelua sivuraiteille, kun se ei ole kommentti alkuperäiseen aiheeseen, ja tosiaan ei ole tarkoitus ketään tällaisen auton omistajaa loukata, kunhan nyt virittelin keskustelua tästä "uutisesta", aika uskomattomalta tuo lehden väittämä kuulostaa.
Kuulostaahan Hondan selitys osittain järkevältä, mutta miksi sitten Kugassa syteemi toimi ilman takavedon liikakuormittumista?
Mites jos tosielämässä CRV:n etupyörät ovat sateen huuhteleman jäälammikon/paannejään päällä ja takapyörät paljaalla asfaltilla?
Rullilla vaikeuksissa muutkin kuin Honda
https://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM
https://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE
https://www.youtube.com/watch?v=U-FoUTPja4Y
Honda ei ole suinkaan ainut jonka nelivedolle on naurettu.
https://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU
Liukkaasta mäestä menee vain Subaru.
https://www.youtube.com/watch?v=wLkvqsQEV2Q
Ja sitten pitäisi vielä ymmärtää mitä kuvassa näkyy. Syy siihen, että Subaru nousee ylös ja muut jäävät sutimaan, ei löydy nelivedon toiminnasta. Neliveto Fordissa ja Mazdassa tekee kaiken tehtävissä olevan, eikä Tojo ja Hondakaan huonosti toimi. Renkaat alkavat sutimaan samassa tahdissa joka nurkassa. Mazdan tapauksessa kuskikin hoitaa hommansa hyvin eli ei sudita liian nopeasti ja voimakkaasti. Samoin nelivetokin näyttäisi toimivan aavistuksen paremmin. Kitkaa ei vain ole. Syy siihen, että Subaru nousee mutta nuo kaksi eivät, on joko renkaissa tai testirampin pidon vaihteluissa. Tyypillistä ostoskanavalta tuttua vähemmän välkyille jenkeille suunnattua mainintaa, joka perustuu ihmisten tietämättömyyden röyhkeään hyväksikäyttöön.
Niin tuossakin ilmeisesti väärät renkaat kaikissa verrokeissa.
https://www.youtube.com/watch?v=0_MXK2nzt2Y
Noita videoita katsellessa tulee sellainen olo, että seuraavaksi aletaan haukkua autoja, joiden huippunopeus on alle 200 km/h.
Takaisin Hondaan. 1,6-litraisesta dieselistä 160 hv/350 Nm ovat kieltämättä kiinnostavia lukuja, vaikka ne yksinään eivät moottorin käyttökelpoisuudeta vielä mitään kerrokaan. Vielä kiinnostavampaa on se, millaisella kulutuksella CRV saadaan liikkumaan, kun tehoa on rittävästi, mutta ei sen enempää.
Derrick:
Et illmeisesti ymmärtänyt lainkaan lukemaasi. Kerrohan, millä tavalla ensimmäisessä videossasi esimerkiksi Mazdan neliveto toimi huonommin kuin Subarun? Mazdan kaikki renkaat alkavat sutimaan hitaasti samassa tahdissa ja auto ei vain liikahda eteenpäin.
Usein tuon kaltaisissa videoissa näkyy merkin x ja y nelivetoja, jotka eivät pääse mäkeä ylös "kun neliveto ei toimi". Yleensä tuo ongelma korjaantuu kaasua painamalla, jos sitten ei pito lopu kesken. Tuossakaan videossa kyse ei ole nelivedon toiminnasta, vaan pidosta.
Ainakin TM:n katumaasturitestissä Kuga ja sen neliveto todettiin erinomaiseksi etenemiskyvyltään. Subaru taas ei siinä pärjännyt.
Ajattelija2014:
1. Näköjään Audi Quattro etenee hyvin vaikka pitoa olisi vain yhdellä renkaalla.
https://www.youtube.com/watch?v=at9MBPhpJAQ
2. Ja voimaa siis siirtyy Quattrossa etupyörille jos takapyörät ovat poissa pelistä, ei tarvitse mäessä ottaa vauhtia peruuttamalla niin kuin XDrivella täytyy tehdä.
https://www.youtube.com/watch?v=IMfUrS98Kbk
Derrick:
Jos Audi Q3 quattron "takapyörät ovat poissa pelistä", niin kai odotusarvo on, että se selviytyy tilanteesta lähes yhtä hyvin kuin etuvetoinen A3.
Derrick:
Tuosta videosta näkyy hyvin, että BMW:n neliveto toimii aivan kuten pitääkin, mutta pito etupyörissä ei riitä. Etupyörät kuitenkin sutivat, eli voimaa siirtyy kyllä vähintäänkin riittävästi.
Tuo video todistaa minusta vain sen, että ko. Audi on enemmän etupainoinen kuin BMW. Pyörille välittyvästä voimasta tuo ei kerro mitään.
Derrick:
Audi Q3:ssa joka perustuu Skoda Yetiin onkin jotenkin toimiva "neliveto" koska se on Volkkarin Haldex eikä Audin oma neliveto järjestelmä. toki markkinointi nimeltään Q3:sen sähköinen Volkkarin "nelivetokin" on quattro. Käytännössä Q3:nen on etuvetoinen suhteessa 90:10. Venäläisessä videossakin näkyy että Bemarissa on oikea neliveto heti kaikki pyörät vetää toisin kuin Audissa. Sille ei voi vaan mitään jos renkaissa ei ole pitoa. Audissahan ei vedä kaikki pyörät vaikka nelivetoja muka ovatkin sen takia ne jäävät kesälläkin jo tasaisella maallakin jumiin kuten aikaisemmista linkeistäni näkee.
Tämä keskustelu pysyy yllättävän hyvin asiassa, mutta muutamien videoiden kommentoijat ovat vähän heikosti informoituja uskontunnustajia.
Neliveto ja kolme 100% lukkoa on maastoajossa hyvä. Pitävällä pinnalla on silloin kääntöympyrä ehkä jotain 50 - 100 m välillä ja kuivalla asfaltilla on voimansiirto vaarassa särkyä.
Katuauton nelivedon pitää sallia renkaiden ja kardaanien pyörimisnopeuserot paljon joustavammin. Jo liian tiukka keskilukkokin tekee siitä ikävän kankeasti kääntyvän.
Ristiriitaiset vaatimukset ymmärtävälle julistukset parhaasta nelivedosta ovat viihteellisiä.
Sedanini on se, jonka halusinkin, mutta perheen aiemmat farkku+sedan olivat parempi pari kuin kaksi samaan tehtävään suunniteltua isoa sedania. Pöytätasot keittiöremppaan, pesukone huoltoon tai uusi lipasto mökille on kivempi kuskata farkulla kuin peräkärryllä.
TM Katumaasturitestin ja kylmien tyyppien pohjalta taidan istuttaa Rouvan kokeeksi Ford Kugan ja Honda CR-V:n ratin taakse JOS joskus tulee aika vaihtaa S80 uudempaan.
Niin tulihan tässä taas selvitettyä että amerikkalaiset on tyhmempiä kuin eurooppalaiset.
Niin, eikö tämä videokavalkadi todista, että katumaasturiin osataan tehdä neliveto, jolla auto lähtee vain yhden pyörän pidolla?
Jenkkien tyhmyydestä ei sano mitään, mutta minuakin ihmetyttää tuo Subarun ylivoimavideo. Pitäisi tutkia rengastus ja alustan pito jokaisen auton kohdalla.
Kokemuksesta tiedän, että huonokin neliveto auttaa jos renkaat ovat asianmukaiset pitoon nähden. Asianmukaiset renkaat (ja paino vetävillä pyörillä, esim. lisäpaino takavetoisen kontissa) auttavat kyllä mitä tahansa vetotapaa...
Anyway, jos jollakulla on mielenkiintoa niin tuossa olisi laaja 20 citymaasturin testi, tosin ruotsalainen, mukana on tavista ja premiumia, itseäni kiinnostaisi tietää saavatko "saksanpremiumit" mitään etua taviksiin nähden. Mukana myös Honda CRV. Testiä ei voi ostaa sellaisenaan, pitää olla lehden tilaaja. Lisäksi lehti houkuttelee kestotilaukseen.
http://teknikensvarld.se/arets-stora-suv-test-20-modeller-165005/
Mukana olevat mallit.
Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro
Audi Q5 2,0 TDI 177 quattro S tronic
BMW X1 xDrive20d
BMW X3 xDrive20d
Dacia Duster 1,5 dCi 4×4
Ford Kuga 2,0 TDCi 4WD
Honda CR-V 2,2 i-DTEC 4WD (läs mer om fyrhjulsdriften på CR-V)
Hyundai ix35 2,0 CRDi-R 4WD
Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi-R 4WD
Kia Sportage 2,0 CRDi AWD 184 hk
Mazda CX-5 2,2DE 4WD
Mercedes GLK 220 CDI 4Matic
Mitsubishi Outlander 2,2D 4WD
Nissan Qashqai dCi 130 4×4
Nissan X-Trail dCi 130 4×4
Skoda Yeti TDI 140 4×4
Subaru Forester 2,0D X
Toyota RAV4 2,2D-4D DPF
Volkswagen Tiguan TDI 177 4Motion DSG
Volvo XC60 D4 AWD Momentum
740 GLE:
Itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt sitä, että mitä iloa on kyvystä siirtää kaikki teho yhdelle pyörälle on autossa, jonka renkailla ja pyörien tuennalla ei ole mitään asiaa maastoon ylittelemään ojia ja muita esteitä. Vaikea kuvitella tilannetta, jossa näiden nykyistenkään teknologioiden vetokyky loppuisi teillä ja kaduilla ennen maavaraa. Konemiehille on sitten Hiluxit ja muut siihen mäyttöön soveltuvat laitteet. Katuauton nelivedossa lukuisat muut asiat ovat tärkeämpiä.
Tiedä sitten mitä on "vetovoima". Vääntöä pyöriin minun tietääkseni välitetään.
Näitä on kai hinkattu tuhansia kertoja, mutta ei nyt liene mikään salaisuus, että Audin perinteinen Quattro perustuu Torsen-tasauspyörästöön. Se pystyy välittämään vääntöä pitävällä pinnalla olevalle pyörälle niin kauan kuin toinenkin pyörä pitää jollain tavalla. Jos toinen fillari on ilmassa tai rullilla, Torsen ei toimi ja Audi jumahtaa.
Keskustelun alun Hondan neliveto on kyllä selvästi rikki tai väärin toteutettu. Subaruissakin on monen eri typpisiä tasauspyörästöjä mallista riippuen, viskoa, LSD:tä, jne.
Ai mihin tätä kykyä tarvitsee katuautossa? Jokainen vetävän pyörän lumipeitteisen ojan päälle ajanut ja mäen alla/päällä asuva tietää.
Komppaan PropJockia.
Ajattelepa keväistä jäälaikkuista pihaluiskaa tai mökkitietä, yhden pyörän alla sula asfaltti/sora, kolmen muun alla jää.
Maastossa eli teiden ulkopuolella ajellaan sitten ihan eri vehkeillä kuin katumaastureilla.
Zagarat:
Vaikka nelivetoisen kaikkien renkaiden alla olisi jäätä, niin ei liikkeelle pääsemisessä tai etenemisessä pitäisi olla mitään ongelmia. Kaksivetoisillakin pääsee perille asti.
NHB:
Ka eipä näytä pääsevän: https://www.youtube.com/watch?v=X0YRSh9ELwM
EDIT: Tämäkään ei oikein vakuuta: https://www.youtube.com/watch?v=jq-sMI6WEsI
Peilijään alla kitka on aika huono varsinkin ylämäissä. Vuosien kokemus on sekä etu- että takavetosista. Aina ei päässyt perille. Etuvetoescort jäi pihaankin kun auramies ei ollut käynyt. Takavetoisessa auttoi kun mätti 40 kiloa betonilaattoja takakonttiin. Mutta ei se ajaminen silti niin mukavaa ollut. Nytkin ajan kaksivetoisella, nelivetoa on jo ehtinyt kaivata...
Aina se ei ole kotteron hinnastakaan kiinni. Tämä on näistä mäkivideoista kenties paras: https://www.youtube.com/watch?v=5UwOBKSHl-c
mikahe:
Hei ei nyt viitsitä, isot miehet.
Ei quattro muutu kelvottomaksi talviajokiksi, jos etsin sinulle 10 videoklippiä, jossa kädetön zombie ajaa quattron ulos sulalla tiellä?
Mutta jos tämä tosiaan menee siihen, että eniten vetovoimaa on paras katuauto, sitten tähdellinen joukkue nokittaa klassikolla, joka poistaa ainakin Audit pelistä lopullisesti. En ymmärrä, mitä tämäkään todistaa, mutta kiva video silti ja hyvin sutii kaikki pyörät:
https://www.youtube.com/watch?v=9oJfS6nsOMo
Risteyksessä sutiva Bemu jumii olosuhteissa, joissa lunta ei ole etenemisen esteeksi edes erittäin kevytperäiselle 740 GLE:lle. Molempien videoidesi kuskit sutivat koska haluavat sutia. Mitään tarvetta siihen ei ollut.
Vaihdoin vasta pois minulle sopimattomat talvirenkaat, joilla oli selviä vaikeuksia edetä tuota Bemaria selvästi kevytperäisemmällä (55/45 vastaan 50/50 ) takavetoisella, kun lunta oli noin tuplasti, eli vähän yli maavaran. Naapurin Mazda CX vedettiin myöhemmin oikealla maasturilla ylös samasta pihasta, kun ei pystynyt seuraamaan jo poistuneen Mersun jälkiä. Mutta kun renkaat olivat mielestäni liian leveät talvikäyttöön, pistin vaihtoon.
PropJock:
Hyvin tasaisesti näyttää X6:den kaikki pyörät vetävän, joten voimalinjaa ohjaava elektroniikka tuntuisi olevan kunnossa. Autobahnille optimoidut renkaat eivät toki ole ruohikolla elementissään, mutta näin ei ollut tarkoituskaan. Eikä Range nouse mäkeä kalliin hintansa vuoksi, vaan paremmin maastoon sopivien renkaidensa (ja rengaspaineiden?) ansiosta. Nelivetojen paremmuudesta tuo video ei kerro kyllä yhtään mitään, kun Rangea ei laitettu edes sutimaan. Tarkoituksellista viihdettä toki, kuten Top Geariltä odottaa sopiikin.
PropJock:
Vääntöä on pyörien sutiessa aina riittävästi. Tarkoitin vetovoimalla vetokoukkuun kiinnitetyn voimamittarin lukemaa raskainta mahdollista vielä liikkuvaa punttia vedettäessä. Onko tälle voimalle joku tunnetumpi termi?
PropJock:
En ole varma onko 740 GLE ollut koskaan tuossa tilanteessa, mutta yksikään sen jälkeen omistamistani autoista ei varmasti ole. Niinpä jätän tämän argumentin muiden käytettäväksi oman autonsa valinnassa, jos haluavat.
Voit hyvinkin olla oikeassa siinä, että monille nelivedon peruste on juuri tuo paikallaan kinoksessa penkominen? Minä en silti saa nelivetoihin paremmuusjärjestystä määrittelemättä tavoitetta ensin.
Zagarat:
Meidän mökillä käydään hiihtämässä koko talven ajan. Se sijaitsee Suomen runsaslumisimmalla alueella, joten 5 kk vuodessa ei yhdenkään pyörän alle löydy mitään muuta kuin lunta tai jäätä. Lisäksi pihasta lähdetään reiluun vastamäkeen.
Tähän astisen 27 vuoden käyttöjaksolla olen ajanut 740 GLE:n kiinni kahdesti, toisen kerran juuri tuossa mäessä. Irti päästyäni ostin mökille hiekoitusmursketta 7 vuotta sitten. Avaamatta se säkki on vieläkin. Ei tämä ihan oikeasti ole niin vaikeaa kuin ihmiset siitä haluavat tehdä.
Pääkaupunkiseudun tilanne on toinen, koska siellä ei mahdu auraamaan normaalisti, joten lumisateen siivoaminen kestää ikuisuuden. Uskoisin itsekin "tarvitsevani" nelivedon ja suuren maavaran, jos asuisin pääkaupunkiseudulla? Mutta täällä maalla on tapana aurata tiet ja ajaa tietä pitkin, niin ei siinä mitään ongelmaa ole.