Siinä taisi olla maailmanhistorian uskomattomin viesti. Ihan sanattomaksi vetää se rajaton typeryyden, määrä minkä tuossa osoitit noin upeasti yhdellä lauseella ja linkillä. Osin olen totaalisen kiusaantunut myötähäpeän kautta. Mutta toisaalta tuo oli niin täydellinen suoritus, ikävä kyllä negatiivisessa mielessä, että tekee mieli hurrata ja jakaa koko maailman kanssa.
Putputin mamma on kyllä tiputtanut sen muksuna yhen tai muutaman kerran lattialle, pää edellä. Viha niin suuri täällä, että huvittaa. Putputilta niitä maailmanhistorian uskomattomia lauseita vasta tuleekin yksi toisensa jälkeen
Etkö parempaan pysty kuin johonkin mielikuvituksettomaan "mamma tiputtanut"-juttuun??
Edelleenkin tuo sinun edellinen viesti oli jotain USKOMATONTA! Sitä et voi enää jälkeenpäin muuttaa vaikka haukkusit minua kakkahousuksi tai jotain.
Putput, ihan miten vaa, oot kyllä mainio tapaus
Ymmärrän että sinun täytyy pakolla vastata JOTAIN jotta saisit huomion pois siitä miten totaalisesti nolasit itsesi.
Taitaa olla sulle kovinki tuttua noi nolostumiset tääl ja pakolla vastaamiset. Vähän niikuin muinoin välttelit vastaamista siihen, miks oot omistanut monta Audia, vaikka vihaatkin Audia yli kaiken. Mut sehän selvis sillon, johtuu varmaa toi sun suuri vihaskin, työsi ansiosta. Kannattais irtisanoo ittes, että et vahingoita jotakuta joku päivä. Alkaa olee varmasti hyvin lähellä, että putput pidätetään joku päivä raivomisesta.
Jatka vaan kirjoittamista jos luulet että se auttaa. Keksi vaan äkkiä lisää juttuja jotka luulet peruuttavan sinun totaalisen typeryyden osoittaneen viestisi. Tuossa yllä se edelleen on ja pysyy. Ja tässä vielä uudestaan jotta voimme ihastella sen täydellistä idiotismia:
Mikko__:
Putput:
Audi on edelleenkin hyvin pitkälti SURKEIN esimerkki koko automaailmassa ergonomian ja käyttöliittymien suhteen.
No kerro nyt jo ihmeessä mitä sellaista mullistavaa uutta teknologiaa Bemarilla on käytössään jota ei löytyisi muista autoista?
Toivottavasti et kuitenkaan myy autoja, koska muiden vastaavien tuotteiden parjaaminen on varmin tapa menettää kaupat jos asiakkaalla on yhtään älliä päässä.
Jatka vaan samaa mitä olet palstalla harrastanut vuosikaudet jo muutenkin! Kehu nyt omistamasi auton merkkiä! Katso vaikka vanhoja viestejäsi ja ota sieltä materiaalia jos ei muu auta!
Vaikea kai sinun on oikeasti autoista mitään tietää ja sinun täytyy kysellä muilta. Mitä sinä tietäisit siitä mitä kukakin on kehittänyt itse, alihankkijoiden kanssa tms. tai vain toteuttanut todella hyvin? Löydät vain yhden mainoslauseen sieltä ja toisen täältä, ehkä jotain typeriä TM-väitteitä sinne sekaan ja siinä kaikki. Peruspertti autolehden (yhden Suomalaisen sellaisen) takaa.
Siinä taisi olla maailmanhistorian uskomattomin viesti. Ihan sanattomaksi vetää se rajaton typeryyden, määrä minkä tuossa osoitit noin upeasti yhdellä lauseella ja linkillä. Osin olen totaalisen kiusaantunut myötähäpeän kautta. Mutta toisaalta tuo oli niin täydellinen suoritus, ikävä kyllä negatiivisessa mielessä, että tekee mieli hurrata ja jakaa koko maailman kanssa.
Putputin mamma on kyllä tiputtanut sen muksuna yhen tai muutaman kerran lattialle, pää edellä. Viha niin suuri täällä, että huvittaa. Putputilta niitä maailmanhistorian uskomattomia lauseita vasta tuleekin yksi toisensa jälkeen
Etkö parempaan pysty kuin johonkin mielikuvituksettomaan "mamma tiputtanut"-juttuun??
Edelleenkin tuo sinun edellinen viesti oli jotain USKOMATONTA! Sitä et voi enää jälkeenpäin muuttaa vaikka haukkusit minua kakkahousuksi tai jotain.
Putput, ihan miten vaa, oot kyllä mainio tapaus
Ymmärrän että sinun täytyy pakolla vastata JOTAIN jotta saisit huomion pois siitä miten totaalisesti nolasit itsesi.
Taitaa olla sulle kovinki tuttua noi nolostumiset tääl ja pakolla vastaamiset. Vähän niikuin muinoin välttelit vastaamista siihen, miks oot omistanut monta Audia, vaikka vihaatkin Audia yli kaiken. Mut sehän selvis sillon, johtuu varmaa toi sun suuri vihaskin, työsi ansiosta. Kannattais irtisanoo ittes, että et vahingoita jotakuta joku päivä. Alkaa olee varmasti hyvin lähellä, että putput pidätetään joku päivä raivomisesta.
Jatka vaan kirjoittamista jos luulet että se auttaa. Keksi vaan äkkiä lisää juttuja jotka luulet peruuttavan sinun totaalisen typeryyden osoittaneen viestisi. Tuossa yllä se edelleen on ja pysyy. Ja tässä vielä uudestaan jotta voimme ihastella sen täydellistä idiotismia:
Mikko__:
Putput:
Audi on edelleenkin hyvin pitkälti SURKEIN esimerkki koko automaailmassa ergonomian ja käyttöliittymien suhteen.
Putput, voi ei, mitä mä nyt siis teen, siinä se on ja pysyy, oli täyttä idiotismia, mitä sä aiot tehä asialle? Huomaatko, ei ketään kiinnosta, paitsi ittees. Vielä kerran nyt, heitä taas jotain rakentavaa. Hauku vielä, kun muutakaan et osaa.
On näillä palstoilla niin säälittäviä tyyppejä, nää 'ajattelijat' ja 'autoilijat', ym. andreazit, samaa virttä veisataan viestistä toiseen. Ja tässäkin ketjussa esim. Audin nouseva näyttö, "joo se on poissa näkyvistä kun ei tarvitse", haloo jos olet autossa kai se näyttö tarvitsee olla näkyvissä??? Onhan nämä BMW/MB -ratkaisut aivan eri planeetalta kuin Vollen 2-kyttyräinen kojelauta, jonka Persus-näyttö on kuin kamelin kakkos-kyttyrä. Ja tämäkin vain summummumum-mallissa..Ei siis momementemummum-mallissa.
Ja lääkityksen suhteen muut kuin Putput voisivat tarkistaa vitamiiniannostelunsa..
On näillä palstoilla niin säälittäviä tyyppejä, nää 'ajattelijat' ja 'autoilijat', ym. andreazit, samaa virttä veisataan viestistä toiseen. Ja tässäkin ketjussa esim. Audin nouseva näyttö, "joo se on poissa näkyvistä kun ei tarvitse", haloo jos olet autossa kai se näyttö tarvitsee olla näkyvissä??? Onhan nämä BMW/MB -ratkaisut aivan eri planeetalta kuin Vollen 2-kyttyräinen kojelauta, jonka Persus-näyttö on kuin kamelin kakkos-kyttyrä. Ja tämäkin vain summummumum-mallissa..Ei siis momementemummum-mallissa.
Ja lääkityksen suhteen muut kuin Putput voisivat tarkistaa vitamiiniannostelunsa..
Mikäs tässä keskustelussa nyt niin omituista oli? Mersu todettiin (meidän "Audi-fanaatikkojenkin" toimesta) erittäin tyylikkääksi ja onnistuneeksi, jonka lisäksi oli ihan normaalia keskustelua makuasioista näyttöjen osalta. En tietenkään olisi saanut sanoa, että pidän Audin (ja muutaman muun merkin ) ratkaisusta, eli nousevasta näytöstä. Tähän itse vielä lisäsin, että uskoisin tuulilasiin heijastettavien näyttöjen olevan tulevaisuuden ratkaisu. Tarkoitin aivan toisen luokan ratkaisua, kuin nykyiset systeemit. Tästä kaikesta PutPut repi siis tapansa mukaan pelihousunsa. Sama kaveri syytti minua hetki sitten palstalla riitelystä. PutPut ei itse ole koskaan kirjoittanut muuta kuin VITUN IDIOOTTi kommentteja ja haukkunut kaikkia, jotka eivät ole hänen kanssaan samaa mieltä jostain (eli hauku Audia ja Volvoa, tai laita talvirenkaita alle samana päivänä kuin PutPut). PutPut ei koskaan edes kirjoita mitään "asiaa", vaan lähinnä kiroilee ja kirjoittaa Audin maailmanlaajuisesta salaliitosta, jonka avulla maailman paskin auto voittaa testejä. Yhtään rationaalista perustelua PutPut ei ole juuri koskaan antanut yhdellekään väitteelleen. Muiden viestejä hän arvostelee typeriksi, mutta omat tekstit ovat tasoa: Vittu Audi on maailman paskin auto ja jos ette sitä tajua, olette vitun selkärangattomia idiootteja. Tätä sitten riittääkin kymmeniä rivejä muodossa tai toisessa.
Mikä pointti oli esimerkiksi siinä, että hän haukkui Mikon laittaman linkin ja tekstinpätkän lyttyyn? Ja huom, tapansa mukaan, vailla ainoatakaan perustelua!
Jos palaan siihen nousevaan näyttöön, niin pidän siitä siksi, että näin kojelautan muotoilu säilyy minun silmääni yhtenäisenä. Näyttö on tällöin myös hyvällä paikalla, eli mahdollisimman korkealla, joten katsetta ei tarvitse irrottaa kauaksi tiestä. Näyttöä ei todellakaan tarvitse aina kun autolla ajaa, vaikka onhan se totta, että harvemmin sitä varmaan laskettuakaan tulee. Joku toinen voi olla eri mieltä ja pitää vaikka kosketusnäytöstä. Tämä mielipidekö oli nyt niin hirvittävä, että PutPutin kymmenien rivien pään aukominen oli mielestäsi asiallinen?
Jos nyt joku ei sitä vielä tiennyt eli edellisen viestin jutut ja mihin merkkiin ne taas suuntautuivat selittyy sillä.
Tämä ketju oli ihan asiallinen avaus Mersun uudesta mallista, joten miksei voitaisi keskittyä siihen ja unohtaa Audi vs BMW -kinastelut? Esim. vaikka Mersu vs BMW -kinastelua olisi mielenkiintoista lukea vaihteeksi, kun saataisi tänne joskus sellainen aikaan. Onhan niissäkin eroja sen verran, että väittelyä voitaisi saada aikaan.
Eli miksi ihmettelet että porukka on täysin kyllästynyt sinun valehteluusi, itse keksittyihin sepustuksiin ja jatkuviin tyhjää/väärää tietoa/valheita täynnä oleviin vastaan inttämisiin ja muiden TIEDON kiistämisiin? Tulee mieleen hiekkalaatikolla valheita syytävä hylkiö sinusta.
Ei, porukka on täysin kllästynyt nimenomaan sun ainaiseen päänaukomiseen tällä foorumilla. Turhananaikaista, kehää kiertävää premium-käsitteen määrittelyäkin (ties kuinka monennen kerran tämä foorumin historiassa) yhdeksännellä sivulla on miellyttävämpää lukea kuin sun psykoottisia sepustuksia. Samaa siivotonta sontaa ne kirjoitukset myös olisi, vaikka BMW-hypen tilalle vaihtaisi Audin tai Nissanin tai Volvon tai Mesen... Se on se ihme antisosiaalinen tyyli, joka näissä sun kannanotoissa ihmisiä korpeaa.
Suoraan sanottuna ei kiinnosta, mikä ihmisen ajaa niin järjiltään, että jaksaa täällä vaahto suussa solvata toisia kirjoittelijoita, mutta ainakin omissa toiveissani olisi, että tekisit taas saman katoamistempun kuin taannoin saatuasi päihin moottorien kehitystrendejä käsittelevissä "keskusteluissa".
Täysi sivuseikka tässä asiassa on se, että silloin tällöin kirjoitat ihan asiaa, kun sanoma kuitenkin hukkuu siihen samaan solvausmereen, I-H-A-N joka kerta. Tyyli on aina sama ja jostain syystä siihen kuuluu aina sama "nolouden" teema. Tätä "nolouden" viittaa koitat kovasti sitten vastapuolelle sovittaa ja vedota johonkin kuvitteelliseen "porukkaan", joka sun kanssa tätä vastapuolta häpeää. Sinänsä melko omituista, koska varmaan aika harva kirjoittaja täällä niin intohimoisesti kirjoituksiinsa suhtautuu, että nyt sentään nolottaisi. Projisointia?
Kojelaudan päälle sijoitettu näyttö mahdollistaa linjakkaan kojelaudan.
Onhan se linjakas, mutta siitä puuttuu vielä kookkain instrumentti, joka liimataan päälle kun muuten on valmista. Vielä matalamman saisi istuttamalla myös nopeusmittarin irtopurnukkana kojetaulun pälle Mini-tyyliin.
NHB:
Muutoin ison näytön upottaminen kojalautaan tekisi kojelaudasta korkean ja turhan pustysuoran. Pahimmassa tapauksessa näytön vuoksi tehdään kaksikyhmyinen kojelauta
Näköjään makuasia, ja niissä minun makuni ei useinkaan ole valtavirran mukainen.
Minulle Mercedes W212 on jo selvästi oikein suunniteltu, kun kaikki tarpeellinen mahtuu mukaan ja siihenkin on saatavan aidon Suomi-auton pienen näytön lisäksi suurempi (joita ei täällä juuri näy).
BMW E60 kojetauluhan on tuossa suhteessa jo suorastaan elegantti.
Miuksi et halua kosketusnäyttöä autoosi? Monet toiminnot ovat kosketusnäytön kautta todella käteviä. Puhelimen kontaktilistaa on kätevä plärätä kosketusnäytön kautta auton kookkaan kosketusnäytön kautta.
Meillä on näköjään erilainen idea myös tästä puolesta auton käyttöliittymää.
Minäkään en tarvitse kosketusnäyttöä autoon. Minulla on kaikki kojetaulun nappulat radioasemien järjestystä myöden opeteltuna, ettei niitä käyttäessä tarvitse siirtää katsetta pois ajamisesta.
Puhelinluetteloa en todellakaan suostu pläräämään millään epämääräisellä hiplausnäytöllä, joka ei edes toimi sormikkaat kädessä. Ihan heti tulee mieleen kolmekin mukavampaa tapaa:
1. Linguatronic
2. ratin nappulat ja puhelinluettelo nopeusmittarin keskellä
3. Konsolin mulpura ja numerot isollä näytöllä. Kahta ylläolevaa huonompi, koska vaatii katseen kojetauluun, mutta ei sentään sormia kojetauluun.
Ihan hyvä, että kosketusnäyttöjä on tarjolla, koska niille on selvästi käyttäjiä. Omaan autooni en kuitenkaan sellaista kiusakseni halua.
toteutuksella joka on jo vuosia sitten nähty muiden firmojen tuotteissa paljon paremman näköisenä, kuten:
(valtava kuva 2012-BMW-6-Series-Coupe-Interior)
Dodii, nyt on peli menetetty. BMW jo kerran osasi integroida välttämättömän näytön kojetauluun, mutta uudemmassa mallissa kävi siitä huolimatta tämä sama episodi suunnitteluryhmän palaverissa:
"Aaargh, Scheisse! Miksei kukaan sanonut, että tämänkin auton vaatimuksissa on semmoinen Fernseheapparaatti kojetaulussa. Nyt on samppelit jo tehty, eikä se enää tuohon mahdu, voi jumankekka tätä projektikoordinointia..."
Kieltämättä BMW peittää unohduksensa muita paremmin edes yrittäessään hieman maisemoida tuon keskelle jo valmista kojetaulua jälkeen päin läimäistyn näytön.
Minusta vanha Viissatanen oli tässä suhteessa mallisuoritus.
HUD:in hyödyt jäävät minusta siviiliautossa olemattomiksi. Mitä sellaista informaatiota auton pitää näytölle tuottaa, että sitä koko ajan ajaessa tarvitsee? Enemmän se häiritsee ajamista kuin muuta. Autoissa on automaattivaihteet ja ajamista helpottava tekniikka sitä varten, että voi keskittyä ajamiseen.
Eikös HUDin idea ole näyttää suoraan nokan edessä ihan kaikki sellainen, mitä varten pitäisi ilman HUDia katsoa muualle, vaikkapa jonnekin kojetauluun?
Eli radiokanavat (ellei muista esiviritettyjen asemien numeroita käyttääkseen näppäimistöä katsomattakin), puhelinluettelo (ellei sitä saa nopeusmittarin keskelle), Navi (ellei sitä saa nopeusmittarin keskelle) ja levylle ripatun metrin korkuisen CD-pinon levyhakemisto (ellei sitäkin saa mittaristoon suoraan nokan eteen muutenkin).
Eli HUDin tarve riippuu kojetaulun muusta designista. Vaikka se olisikin kunnossa, niin puheohjaus olisi silti kiva juttu navin ja puhelimen käytössä.
Minäkään en tarvitse kosketusnäyttöä autoon. Minulla on kaikki kojetaulun nappulat radioasemien järjestystä myöden opeteltuna, ettei niitä käyttäessä tarvitse siirtää katsetta pois ajamisesta.
Eiköhän ne eniten käyttyjen toimintojen napit ole jo melkein joka auton ratissa näytöistä riippumat. Nykyautoissa on vain jo radion lisäksi paljon muutakin. jos esimerkiksi Webaston, moottorin, vaihteiston, alustan ja ohjauksen asetukset pitäisi säätää jokainen omasta napistaan, niin syntyisi aika sekava nappimeri.
Puhelinluetteloa en todellakaan suostu pläräämään millään epämääräisellä hiplausnäytöllä, joka ei edes toimi sormikkaat kädessä. Ihan heti tulee mieleen kolmekin mukavampaa tapaa:
1. Linguatronic
2. ratin nappulat ja puhelinluettelo nopeusmittarin keskellä
3. Konsolin mulpura ja numerot isollä näytöllä. Kahta ylläolevaa huonompi, koska vaatii katseen kojetauluun, mutta ei sentään sormia kojetauluun.
Eikä tuosta kyllä kaukana ole erään suomalaisen entisen puhelinvalmistajankaan suhtautuminen. Nyt on viimeistenkin kaikkien nähtävillä mihin tuo nappien voimaan luottaminen johti. Maailma on sillä välin ottanut kosketusnäytöt omakseen. Tabletit ja smartphonet ovat tämän päivän juttu.
Puheohjaus nyt ei oikeastaan riipu napeista ja näytöistä. Onhan sitä puhelimissakin tarjolla, mutta kovin kankeata se vain on. Näkeekö puheahjauksen käyttöä muulla kuin mainoksissa?
Monesti haluamansa näkee nopeammin isosta kojelautanäytöstä kuin pienestä mittariston hukkatilaan sijoitetusta näytöstä. Siksi katsetta ei tarvitse irroittaa tiestä yhtä pitkäksi aikaa. Sillä en näe mitään väliä, joutuuko tiirailemaan mittarien väliin vai puoli metriä oikealle. Tuo Mersun kojelaudan päällä kelluva näyttö on siinä suhteessa itse asiassa aika hyvä.
Mittareiden välissä yleensä on se pieni näyttö isosta kojelautanäytöstä riippumatta. Ainoastaan tuo mainitsemasi mulpura on vaihtoehto kosketusnäytölle. Itse en näe kovin kätevänä kelailla valikoita jostaikin ohjaimesta, kun sormella voi suoraan tökätä sitä vaihtoehtoa mitä etsii. Karttojen zoomailut, paikan valinnat ja liutukset ovat pirusti kätevämpiä nopeasti reagoivasta kosketusnäytöstä. Tai vaikka ohjekirjan lukeminen. Ja tulevaisuus tuo vain lisää etua kosketusnäytölle. Pian pisaran venyttäjätkin puhuvat Mersustoren parhaista kulutuksen seuraus ja minimointi -applikaatiosta.
Jatka vaan samaa mitä olet palstalla harrastanut vuosikaudet jo muutenkin! Kehu nyt omistamasi auton merkkiä! Katso vaikka vanhoja viestejäsi ja ota sieltä materiaalia jos ei muu auta!
Vaikea kai sinun on oikeasti autoista mitään tietää ja sinun täytyy kysellä muilta. Mitä sinä tietäisit siitä mitä kukakin on kehittänyt itse, alihankkijoiden kanssa tms. tai vain toteuttanut todella hyvin? Löydät vain yhden mainoslauseen sieltä ja toisen täältä, ehkä jotain typeriä TM-väitteitä sinne sekaan ja siinä kaikki. Peruspertti autolehden (yhden Suomalaisen sellaisen) takaa.
Kerrotko minulle nyt millä autolla ajan kun väität minun kehuvan sen merkkiä. Merkki on minulle sinänsä aika yhdentekevä asia, tuote sen sijaan ei ole.
Samalla voit myös vastata yksinkertaiseen kysymykseeni siitä, mitä mullistavaa teknologiaa BMW:llä on, jota ei sinun ja parin muun fanaatikon mukaan muista autoista löydy. Ihan peruslista asioista riittää, luulisi sen olevan sinulla selvillä kun olet kertonut tuosta etumatkasta koko ajan.
Eikös HUDin idea ole näyttää suoraan nokan edessä ihan kaikki sellainen, mitä varten pitäisi ilman HUDia katsoa muualle, vaikkapa jonnekin kojetauluun?
Eli radiokanavat (ellei muista esiviritettyjen asemien numeroita käyttääkseen näppäimistöä katsomattakin), puhelinluettelo (ellei sitä saa nopeusmittarin keskelle), Navi (ellei sitä saa nopeusmittarin keskelle) ja levylle ripatun metrin korkuisen CD-pinon levyhakemisto (ellei sitäkin saa mittaristoon suoraan nokan eteen muutenkin).
Eli HUDin tarve riippuu kojetaulun muusta designista. Vaikka se olisikin kunnossa, niin puheohjaus olisi silti kiva juttu navin ja puhelimen käytössä.
HUDin idean tunnen kyllä, mutta en silti ymmärrä siviilikäytössä tarvetta nähdä auton tietoja tuulilasilla. Mitä tietoa sinä jatkuvasti tarvitset ajaessasi?
Ainakin minun autossani kaikkien tarpeellisten toimintojen käyttö onnistuu ihan ilman HUDiakin. ääniohjaus siinä on, mutta sitä pidän vielä HUDiakin älyttömämpänä juttuna. Pelkkää markkinahömpötystä, paljon vaivattomampaa on yksinkertaisesti säätää asia napista kuin alkaa höpöttämään koodisanoja autolle.
No en nyt tiedä mullistavuudesta, mutta noita hiilikuiturunkoisia sähköautoja ei taida vielä muilla merkeillä kovin paljon olla massatuotannossa.
Ei tuo minusta Bemarista mitään teknistä edelläkävijää silti tee. Sähköautoja on ollut jo kauan monilla merkeillä ja esim. hybrideissä Bemari on enemmän perässähiihtäjä kuin edelläkävijä. Jopa Putputin parjaamalla Volvollakin on plug-in hybridi ollut tuotannossa jo jonkin aikaa. Samoin kevytrakenteita löytyy monista autoista, ja löytyy runsaasti autoja jotka ovat Bemaria edellä autojen keveydessä.
HUDin idean tunnen kyllä, mutta en silti ymmärrä siviilikäytössä tarvetta nähdä auton tietoja tuulilasilla. Mitä tietoa sinä jatkuvasti tarvitset ajaessasi?
Ainakin minun autossani kaikkien tarpeellisten toimintojen käyttö onnistuu ihan ilman HUDiakin. ääniohjaus siinä on, mutta sitä pidän vielä HUDiakin älyttömämpänä juttuna. Pelkkää markkinahömpötystä, paljon vaivattomampaa on yksinkertaisesti säätää asia napista kuin alkaa höpöttämään koodisanoja autolle.
En minäkään tarvitsisi HUDiin muuta kuin nopeusnäytön. Mutta se on saatavissa numeroina muutenkin, eikä sitäkään tarvitse, kun cruise vaihtaa 10 km/h tiksuina.
Radiokanavan vaihtoon tai lämmityksen säätöön en myöskään kaipaa puheohjausta. Mutta navin osoitteen syöttöön ja nimen valintaan puhelimella soittaessa se kyllä olisi minusta kätevä, joten kelpaisi kyllä, mutta omassapa ei ole.
jos esimerkiksi Webaston, moottorin, vaihteiston, alustan ja ohjauksen asetukset pitäisi säätää jokainen omasta napistaan, niin syntyisi aika sekava nappimeri.
Kiitän esimerkistä ja rajaan kosketusnäytön paheksuntani ajon aikana tarvittaviin mission critical toimintoihin. Pysäköinnin jälkeen lämmitystä seuraavaa lähtöä varten ohjelmoidessa on hyvinkin aikaa katsoa kojetaulun näyttöä.
NHB:
Eikä tuosta kyllä kaukana ole erään suomalaisen entisen puhelinvalmistajankaan suhtautuminen. Nyt on viimeistenkin kaikkien nähtävillä mihin tuo nappien voimaan luottaminen johti. Maailma on sillä välin ottanut kosketusnäytöt omakseen. Tabletit ja smartphonet ovat tämän päivän juttu.
Olin yksi early adoptereista, koska puhelinta käyttäessäni on myös varaa katsoa näyttöä. Ajaessa käytän aina HF:aa, joten puhelinta ei tarvi edes löytää takin taskusta takapenkiltä.
Taantuneisuuden aika Nokialla oli 90-luvun rupelihattumeingin jälkeen ahdistavaa. Vaihdoin työpaikkaa, kun Keilaniemen ikävän tylsä humanistiarmeija otti pois kaikki kivat tekniset lelut.
NHB:
Puheohjaus nyt ei oikeastaan riipu napeista ja näytöistä. Onhan sitä puhelimissakin tarjolla, mutta kovin kankeata se vain on. Näkeekö puheahjauksen käyttöä muulla kuin mainoksissa?
Käyttötilannekysymys taas, ja oikeita vastauksia on varmaan useita.
Minä käytän puhelinta moottoripyörää ajaessani mieluummin kypärän BT-headsetin puheohjauksella kuin kosketusnäytöllä, joka ei edes toimi hanskat kädessä.
Autossa en kaipaisi puheohjausta kuin navin osoitetietojen syöttöön.
NHB:
Monesti haluamansa näkee nopeammin isosta kojelautanäytöstä kuin pienestä mittariston hukkatilaan sijoitetusta näytöstä. Siksi katsetta ei tarvitse irroittaa tiestä yhtä pitkäksi aikaa. Sillä en näe mitään väliä, joutuuko tiirailemaan mittarien väliin vai puoli metriä oikealle. Tuo Mersun kojelaudan päällä kelluva näyttö on siinä suhteessa itse asiassa aika hyvä.
Aivan samaa mieltä näytön sijainnista, vaikka Mersun mittaritaulun kakkosnäyttö aika suuri onkin. Sille ei ole yritetty etsiä hukkatilaa mistään nurkasta, vaan kakkosnäyttö on suuren nopeusmittarin keskellä. Minusta tässä on näytön kokoa olennaisempaa se, että oudossa paikassa navin varassa ajavalla kuljettajalla on mahdollisuus ottaa navin näyttö mittaripaneliin. Matkustajien radiokanavan tai MP3-soittimen näplääminen suurella näytöllä tai sokkeloisessa risteyksessä tuleva puhelu ei häiritse navin tietoja.
Tässä se asia ei ole niinkään näytön koko, vaan kuljettajalle tarjottu yksityinen näkymä hänen itse valitsemaansa tietoon, jonka saattaa isolla näytöllä korvata jokin muu tieto.
Tässä asiassa mielipiteeni on selvästi vanhoillinen ja minusta kokonaan integroitu kojetaulu on hyvän näköinen, E60 BMW:n tapaan.
Koska makuni usein poikkeaa valtavirrasta, olisin teollisena muotoilijana niin vaarallinen, etten uskaltaisi työskennellä yrityksessä, joka minut siihen tehtävään palkkaisi.
Pituutta lisää 9,5 cm, leveyttä 4 cm, akseliväliin lisää 8 cm, painosta pois 100 kg. Kuulostaa hyvältä, viimeinkin alkaa tämän luokan autot kasvaa "koirankoppi-koosta" oikean auton mittoihin. Toivottavasti Mersun esimerkki pakottaa muutkin seuraamaan. Toisaalta sitten kun tämä luokka kasvaa, niin tarvitaan vastaavasti uusia pienempiä malleja.
Erinomaisia kuviakin löytyy jo sekä ulkoa että sisältä:
AMS:n mukaan vakiona tulee 41 litran tankki ja varustelistalta löytyy 66 litrainen. JOssain huipputaloudellisessa dieselissä tuo vielä menettelee, mutta bensakoneisen kanssa on jo vähän nihkeät. Kuulostaa vähän siltä, että painon ja kulutuksen pienentämisessä on menty varsin pitkälle, joku voisi puhua jopa epätoivosta. Ja matalahan tuo normikulutus onkin. 170 hv 220 CDI pääsee tasan 4 litran yhteiskulutukseen ja 103 gramman co2-päästöihin.
viimeinkin alkaa tämän luokan autot kasvaa "koirankoppi-koosta" oikean auton mittoihin. Toivottavasti Mersun esimerkki pakottaa muutkin seuraamaan. Toisaalta sitten kun tämä luokka kasvaa, niin tarvitaan vastaavasti uusia pienempiä malleja.
Minusta kyllä edelläkävijän viitta kuuluisi tässä tapauksessa BMW:lle, joka kasvoi ensin.
AMS:n mukaan vakiona tulee 41 litran tankki ja varustelistalta löytyy 66 litrainen.
W204 Ceen vakiotankki oli vanhalla dieselillä 66 litraa, ja Blue Efficiency moottorilla 59 litraa. Molemmissa tapauksissa mitoitus vastaa hieman yli 1000 km ajomatkaa normikulutuksella. Uuden 41 litraa jatkaa siis samaa linjaa.
Itse olen kyllä aivan samaa mieltäa, että talvikelilläkin työmatka-ajossa noin 1000 km riittävä 66 litrainen on kiva. Eihän se kulutusta laske, pikemminkin päinvastoin, mutta pitkä range vaan tuntuu mukavalta.
Jos joku sponssaa auton, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi kokeilemaan, pääseekö uudellakin Ceellä käymään Oulusta Helsingin Hard Rock Cafessa hampurilaisella ilman välitankkausta
Minusta kyllä edelläkävijän viitta kuuluisi tässä tapauksessa BMW:lle, joka kasvoi ensin.
Eikö nämä ole kasvaneet jo useita vuosikymmeniä aika tasaisesti?
740 GLE:
W204 Ceen vakiotankki oli vanhalla dieselillä 66 litraa, ja Blue Efficiency moottorilla 59 litraa. Molemmissa tapauksissa mitoitus vastaa hieman yli 1000 km ajomatkaa normikulutuksella. Uuden 41 litraa jatkaa siis samaa linjaa.
Harmi vain, kun tuo normikulutuksen mukainen käyttösäde taitaa olla aika paljon hankalammin saavutettavissa uudellä mallilla.
Kuulostaa liian pieneltä tankilta jos tuo on myös bensakoneiden ja tehokkaampien dieselien tankin koko. Yleensä on ollut niin, että bensavehkeiden toimintasäde on ollut 800 km luokkaa ja dieselien vähintään 1000 km. Aiemmin Mersuissa on ollut pikemminkin suuret säiliöt kuin päinvastoin, 70 litran luokkaa tavallisesti. Onkohan pissapojan säiliökin nyt puolikas entisestä?
Jos uudessa mallissa on todellisen kulutusoptimoinnin lisäksi tehty myös aiempia malleja enemmän mittaustilanteen optimointia, ei normikulutus tosiaan ole yhtä hyvä indikaattori käytännön toteutumasta kuin ennen?
Mersu tarjoaa isojen bensamoottorien kanssa vakiona olevan suuren tankin kohtuuhintaan lisävarusteena myös taloudellisempien moottorien kanssa.
Ainakin Saksassa 80 litran tankki näyttää olevan E-sarjassa aika yleinen varuste myös niissä dieselmalleissa, missä se ei ole vakiona.
Katselin noita Saksan hinnastoja ja taisi olla 60 hinta 67 litran tankille. Taitaisi olla hinnan väärti? Lisäksi dieseliin on saatavilla joku lisä-ureatankki, sinne kai voi lorauttaa jos on hätä?
On kyllä houkutteleva uutuus, ainoa asia mitä en mersuissa käsitä on automaatin vaihdevipu pyyhkijäviiksen paikalla. On niin epästandardia. Onneksi sentään ovat luopuneet jalka-käsijarrusta. Nyt se on sähköinen.
Sitten kun myös uusi Audi A4 on ensi vuoden puolella julkaistu, niin tiukkaa testiä autolehdissä odotettavissa ja mukaan myös tuore 3-sarjan Bemari, on yhtä lailla voittaja-ainesta.
Ureatankki ei ole lisäpolttoainesäiliö, vaan urearuiskutusta käytetään muistaakseni dieselin typpipäästöjen minimoimiseen.
Lasinpesintoimintojen integroiminen vilkkuviikseen voi olla riittävä motiivi tilata Mersuun sadetunnistin, koska ei tuo kierrettävä kapula ole yhtä kätevä käyttää vielä vuosien jälkeenkään kuin perinteinen vilkkuviiksi vaikkapa Volvon tyyliin.
Automaatin valintavipu on tietenkin mielipidekysymys. Omani on, että 50-luvun nappiautomaattien jälkeen ainoa syy sähköohjatun automaatin perinteiseen vaihdetankoon on ollut vanhoillisten autoilijoiden ennakkoluulo. Itse ottaisin mieluummin juuri tuon uuden tyylin, joka tuli 2009 E-sarjan 7-Tronicceihin.
Seisontajarruun en ota kantaa, koska minulle se on yksi lysti. Toimii kahvalla, mutta toimii ihan yhtä hyvin myös polkimella, joten missä on ongelma?
Onko tietoa milloin hinnoitellaan Suomessa, ainakin päästöjen puolesta hinta voisi jopa laskea. Moottorivalikoima alkuun vaikuttaa kapealta, tietoa tulevista koneista löytyy, mutta ei aikatauluja? Vai onko jossain tietoa?
Mikko__:
Jatka vaan kirjoittamista jos luulet että se auttaa. Keksi vaan äkkiä lisää juttuja jotka luulet peruuttavan sinun totaalisen typeryyden osoittaneen viestisi. Tuossa yllä se edelleen on ja pysyy. Ja tässä vielä uudestaan jotta voimme ihastella sen täydellistä idiotismia:
Mikko__:
AkiK:
Jatka vaan samaa mitä olet palstalla harrastanut vuosikaudet jo muutenkin! Kehu nyt omistamasi auton merkkiä! Katso vaikka vanhoja viestejäsi ja ota sieltä materiaalia jos ei muu auta!
Vaikea kai sinun on oikeasti autoista mitään tietää ja sinun täytyy kysellä muilta. Mitä sinä tietäisit siitä mitä kukakin on kehittänyt itse, alihankkijoiden kanssa tms. tai vain toteuttanut todella hyvin? Löydät vain yhden mainoslauseen sieltä ja toisen täältä, ehkä jotain typeriä TM-väitteitä sinne sekaan ja siinä kaikki. Peruspertti autolehden (yhden Suomalaisen sellaisen) takaa.
Putput:
Putput, voi ei, mitä mä nyt siis teen, siinä se on ja pysyy, oli täyttä idiotismia, mitä sä aiot tehä asialle? Huomaatko, ei ketään kiinnosta, paitsi ittees. Vielä kerran nyt, heitä taas jotain rakentavaa. Hauku vielä, kun muutakaan et osaa.
AkiK:
No en nyt tiedä mullistavuudesta, mutta noita hiilikuiturunkoisia sähköautoja ei taida vielä muilla merkeillä kovin paljon olla massatuotannossa.
On näillä palstoilla niin säälittäviä tyyppejä, nää 'ajattelijat' ja 'autoilijat', ym. andreazit, samaa virttä veisataan viestistä toiseen. Ja tässäkin ketjussa esim. Audin nouseva näyttö, "joo se on poissa näkyvistä kun ei tarvitse", haloo jos olet autossa kai se näyttö tarvitsee olla näkyvissä??? Onhan nämä BMW/MB -ratkaisut aivan eri planeetalta kuin Vollen 2-kyttyräinen kojelauta, jonka Persus-näyttö on kuin kamelin kakkos-kyttyrä. Ja tämäkin vain summummumum-mallissa..Ei siis momementemummum-mallissa.
Ja lääkityksen suhteen muut kuin Putput voisivat tarkistaa vitamiiniannostelunsa..
Heinzman:
Mikäs tässä keskustelussa nyt niin omituista oli? Mersu todettiin (meidän "Audi-fanaatikkojenkin" toimesta) erittäin tyylikkääksi ja onnistuneeksi, jonka lisäksi oli ihan normaalia keskustelua makuasioista näyttöjen osalta. En tietenkään olisi saanut sanoa, että pidän Audin (ja muutaman muun merkin ) ratkaisusta, eli nousevasta näytöstä. Tähän itse vielä lisäsin, että uskoisin tuulilasiin heijastettavien näyttöjen olevan tulevaisuuden ratkaisu. Tarkoitin aivan toisen luokan ratkaisua, kuin nykyiset systeemit. Tästä kaikesta PutPut repi siis tapansa mukaan pelihousunsa. Sama kaveri syytti minua hetki sitten palstalla riitelystä. PutPut ei itse ole koskaan kirjoittanut muuta kuin VITUN IDIOOTTi kommentteja ja haukkunut kaikkia, jotka eivät ole hänen kanssaan samaa mieltä jostain (eli hauku Audia ja Volvoa, tai laita talvirenkaita alle samana päivänä kuin PutPut). PutPut ei koskaan edes kirjoita mitään "asiaa", vaan lähinnä kiroilee ja kirjoittaa Audin maailmanlaajuisesta salaliitosta, jonka avulla maailman paskin auto voittaa testejä. Yhtään rationaalista perustelua PutPut ei ole juuri koskaan antanut yhdellekään väitteelleen. Muiden viestejä hän arvostelee typeriksi, mutta omat tekstit ovat tasoa: Vittu Audi on maailman paskin auto ja jos ette sitä tajua, olette vitun selkärangattomia idiootteja. Tätä sitten riittääkin kymmeniä rivejä muodossa tai toisessa.
Mikä pointti oli esimerkiksi siinä, että hän haukkui Mikon laittaman linkin ja tekstinpätkän lyttyyn? Ja huom, tapansa mukaan, vailla ainoatakaan perustelua!
Jos palaan siihen nousevaan näyttöön, niin pidän siitä siksi, että näin kojelautan muotoilu säilyy minun silmääni yhtenäisenä. Näyttö on tällöin myös hyvällä paikalla, eli mahdollisimman korkealla, joten katsetta ei tarvitse irrottaa kauaksi tiestä. Näyttöä ei todellakaan tarvitse aina kun autolla ajaa, vaikka onhan se totta, että harvemmin sitä varmaan laskettuakaan tulee. Joku toinen voi olla eri mieltä ja pitää vaikka kosketusnäytöstä. Tämä mielipidekö oli nyt niin hirvittävä, että PutPutin kymmenien rivien pään aukominen oli mielestäsi asiallinen?
Huom. Heinzman = Experience.
Jos nyt joku ei sitä vielä tiennyt eli edellisen viestin jutut ja mihin merkkiin ne taas suuntautuivat selittyy sillä.
Tämä ketju oli ihan asiallinen avaus Mersun uudesta mallista, joten miksei voitaisi keskittyä siihen ja unohtaa Audi vs BMW -kinastelut? Esim. vaikka Mersu vs BMW -kinastelua olisi mielenkiintoista lukea vaihteeksi, kun saataisi tänne joskus sellainen aikaan. Onhan niissäkin eroja sen verran, että väittelyä voitaisi saada aikaan.
Putput:
Ei, porukka on täysin kllästynyt nimenomaan sun ainaiseen päänaukomiseen tällä foorumilla. Turhananaikaista, kehää kiertävää premium-käsitteen määrittelyäkin (ties kuinka monennen kerran tämä foorumin historiassa) yhdeksännellä sivulla on miellyttävämpää lukea kuin sun psykoottisia sepustuksia. Samaa siivotonta sontaa ne kirjoitukset myös olisi, vaikka BMW-hypen tilalle vaihtaisi Audin tai Nissanin tai Volvon tai Mesen... Se on se ihme antisosiaalinen tyyli, joka näissä sun kannanotoissa ihmisiä korpeaa.
Suoraan sanottuna ei kiinnosta, mikä ihmisen ajaa niin järjiltään, että jaksaa täällä vaahto suussa solvata toisia kirjoittelijoita, mutta ainakin omissa toiveissani olisi, että tekisit taas saman katoamistempun kuin taannoin saatuasi päihin moottorien kehitystrendejä käsittelevissä "keskusteluissa".
Täysi sivuseikka tässä asiassa on se, että silloin tällöin kirjoitat ihan asiaa, kun sanoma kuitenkin hukkuu siihen samaan solvausmereen, I-H-A-N joka kerta. Tyyli on aina sama ja jostain syystä siihen kuuluu aina sama "nolouden" teema. Tätä "nolouden" viittaa koitat kovasti sitten vastapuolelle sovittaa ja vedota johonkin kuvitteelliseen "porukkaan", joka sun kanssa tätä vastapuolta häpeää. Sinänsä melko omituista, koska varmaan aika harva kirjoittaja täällä niin intohimoisesti kirjoituksiinsa suhtautuu, että nyt sentään nolottaisi. Projisointia?
NHB:
Onhan se linjakas, mutta siitä puuttuu vielä kookkain instrumentti, joka liimataan päälle kun muuten on valmista. Vielä matalamman saisi istuttamalla myös nopeusmittarin irtopurnukkana kojetaulun pälle Mini-tyyliin.
NHB:
Näköjään makuasia, ja niissä minun makuni ei useinkaan ole valtavirran mukainen.
Minulle Mercedes W212 on jo selvästi oikein suunniteltu, kun kaikki tarpeellinen mahtuu mukaan ja siihenkin on saatavan aidon Suomi-auton pienen näytön lisäksi suurempi (joita ei täällä juuri näy).
BMW E60 kojetauluhan on tuossa suhteessa jo suorastaan elegantti.
Minusta
NHB:
Meillä on näköjään erilainen idea myös tästä puolesta auton käyttöliittymää.
Minäkään en tarvitse kosketusnäyttöä autoon. Minulla on kaikki kojetaulun nappulat radioasemien järjestystä myöden opeteltuna, ettei niitä käyttäessä tarvitse siirtää katsetta pois ajamisesta.
Puhelinluetteloa en todellakaan suostu pläräämään millään epämääräisellä hiplausnäytöllä, joka ei edes toimi sormikkaat kädessä. Ihan heti tulee mieleen kolmekin mukavampaa tapaa:
1. Linguatronic
2. ratin nappulat ja puhelinluettelo nopeusmittarin keskellä
3. Konsolin mulpura ja numerot isollä näytöllä. Kahta ylläolevaa huonompi, koska vaatii katseen kojetauluun, mutta ei sentään sormia kojetauluun.
Ihan hyvä, että kosketusnäyttöjä on tarjolla, koska niille on selvästi käyttäjiä. Omaan autooni en kuitenkaan sellaista kiusakseni halua.
Putput:
Dodii, nyt on peli menetetty. BMW jo kerran osasi integroida välttämättömän näytön kojetauluun, mutta uudemmassa mallissa kävi siitä huolimatta tämä sama episodi suunnitteluryhmän palaverissa:
"Aaargh, Scheisse! Miksei kukaan sanonut, että tämänkin auton vaatimuksissa on semmoinen Fernseheapparaatti kojetaulussa. Nyt on samppelit jo tehty, eikä se enää tuohon mahdu, voi jumankekka tätä projektikoordinointia..."
Kieltämättä BMW peittää unohduksensa muita paremmin edes yrittäessään hieman maisemoida tuon keskelle jo valmista kojetaulua jälkeen päin läimäistyn näytön.
Minusta vanha Viissatanen oli tässä suhteessa mallisuoritus.
AkiK:
Eikös HUDin idea ole näyttää suoraan nokan edessä ihan kaikki sellainen, mitä varten pitäisi ilman HUDia katsoa muualle, vaikkapa jonnekin kojetauluun?
Eli radiokanavat (ellei muista esiviritettyjen asemien numeroita käyttääkseen näppäimistöä katsomattakin), puhelinluettelo (ellei sitä saa nopeusmittarin keskelle), Navi (ellei sitä saa nopeusmittarin keskelle) ja levylle ripatun metrin korkuisen CD-pinon levyhakemisto (ellei sitäkin saa mittaristoon suoraan nokan eteen muutenkin).
Eli HUDin tarve riippuu kojetaulun muusta designista. Vaikka se olisikin kunnossa, niin puheohjaus olisi silti kiva juttu navin ja puhelimen käytössä.
740 GLE:
Eiköhän ne eniten käyttyjen toimintojen napit ole jo melkein joka auton ratissa näytöistä riippumat. Nykyautoissa on vain jo radion lisäksi paljon muutakin. jos esimerkiksi Webaston, moottorin, vaihteiston, alustan ja ohjauksen asetukset pitäisi säätää jokainen omasta napistaan, niin syntyisi aika sekava nappimeri.
Tulee mieleen nämä kuolemattomat sanat:
https://www.youtube.com/watch?v=nXq9NTjEdTo
Eikä tuosta kyllä kaukana ole erään suomalaisen entisen puhelinvalmistajankaan suhtautuminen. Nyt on viimeistenkin kaikkien nähtävillä mihin tuo nappien voimaan luottaminen johti. Maailma on sillä välin ottanut kosketusnäytöt omakseen. Tabletit ja smartphonet ovat tämän päivän juttu.
Puheohjaus nyt ei oikeastaan riipu napeista ja näytöistä. Onhan sitä puhelimissakin tarjolla, mutta kovin kankeata se vain on. Näkeekö puheahjauksen käyttöä muulla kuin mainoksissa?
Monesti haluamansa näkee nopeammin isosta kojelautanäytöstä kuin pienestä mittariston hukkatilaan sijoitetusta näytöstä. Siksi katsetta ei tarvitse irroittaa tiestä yhtä pitkäksi aikaa. Sillä en näe mitään väliä, joutuuko tiirailemaan mittarien väliin vai puoli metriä oikealle. Tuo Mersun kojelaudan päällä kelluva näyttö on siinä suhteessa itse asiassa aika hyvä.
Mittareiden välissä yleensä on se pieni näyttö isosta kojelautanäytöstä riippumatta. Ainoastaan tuo mainitsemasi mulpura on vaihtoehto kosketusnäytölle. Itse en näe kovin kätevänä kelailla valikoita jostaikin ohjaimesta, kun sormella voi suoraan tökätä sitä vaihtoehtoa mitä etsii. Karttojen zoomailut, paikan valinnat ja liutukset ovat pirusti kätevämpiä nopeasti reagoivasta kosketusnäytöstä. Tai vaikka ohjekirjan lukeminen. Ja tulevaisuus tuo vain lisää etua kosketusnäytölle. Pian pisaran venyttäjätkin puhuvat Mersustoren parhaista kulutuksen seuraus ja minimointi -applikaatiosta.
Putput:
Kerrotko minulle nyt millä autolla ajan kun väität minun kehuvan sen merkkiä. Merkki on minulle sinänsä aika yhdentekevä asia, tuote sen sijaan ei ole.
Samalla voit myös vastata yksinkertaiseen kysymykseeni siitä, mitä mullistavaa teknologiaa BMW:llä on, jota ei sinun ja parin muun fanaatikon mukaan muista autoista löydy. Ihan peruslista asioista riittää, luulisi sen olevan sinulla selvillä kun olet kertonut tuosta etumatkasta koko ajan.
740 GLE:
HUDin idean tunnen kyllä, mutta en silti ymmärrä siviilikäytössä tarvetta nähdä auton tietoja tuulilasilla. Mitä tietoa sinä jatkuvasti tarvitset ajaessasi?
Ainakin minun autossani kaikkien tarpeellisten toimintojen käyttö onnistuu ihan ilman HUDiakin. ääniohjaus siinä on, mutta sitä pidän vielä HUDiakin älyttömämpänä juttuna. Pelkkää markkinahömpötystä, paljon vaivattomampaa on yksinkertaisesti säätää asia napista kuin alkaa höpöttämään koodisanoja autolle.
FARwd:
Ei tuo minusta Bemarista mitään teknistä edelläkävijää silti tee. Sähköautoja on ollut jo kauan monilla merkeillä ja esim. hybrideissä Bemari on enemmän perässähiihtäjä kuin edelläkävijä. Jopa Putputin parjaamalla Volvollakin on plug-in hybridi ollut tuotannossa jo jonkin aikaa. Samoin kevytrakenteita löytyy monista autoista, ja löytyy runsaasti autoja jotka ovat Bemaria edellä autojen keveydessä.
AkiK:
En minäkään tarvitsisi HUDiin muuta kuin nopeusnäytön. Mutta se on saatavissa numeroina muutenkin, eikä sitäkään tarvitse, kun cruise vaihtaa 10 km/h tiksuina.
Radiokanavan vaihtoon tai lämmityksen säätöön en myöskään kaipaa puheohjausta. Mutta navin osoitteen syöttöön ja nimen valintaan puhelimella soittaessa se kyllä olisi minusta kätevä, joten kelpaisi kyllä, mutta omassapa ei ole.
NHB:
Kiitän esimerkistä ja rajaan kosketusnäytön paheksuntani ajon aikana tarvittaviin mission critical toimintoihin. Pysäköinnin jälkeen lämmitystä seuraavaa lähtöä varten ohjelmoidessa on hyvinkin aikaa katsoa kojetaulun näyttöä.
NHB:
Olin yksi early adoptereista, koska puhelinta käyttäessäni on myös varaa katsoa näyttöä. Ajaessa käytän aina HF:aa, joten puhelinta ei tarvi edes löytää takin taskusta takapenkiltä.
Taantuneisuuden aika Nokialla oli 90-luvun rupelihattumeingin jälkeen ahdistavaa. Vaihdoin työpaikkaa, kun Keilaniemen ikävän tylsä humanistiarmeija otti pois kaikki kivat tekniset lelut.
NHB:
Käyttötilannekysymys taas, ja oikeita vastauksia on varmaan useita.
Minä käytän puhelinta moottoripyörää ajaessani mieluummin kypärän BT-headsetin puheohjauksella kuin kosketusnäytöllä, joka ei edes toimi hanskat kädessä.
Autossa en kaipaisi puheohjausta kuin navin osoitetietojen syöttöön.
NHB:
Aivan samaa mieltä näytön sijainnista, vaikka Mersun mittaritaulun kakkosnäyttö aika suuri onkin. Sille ei ole yritetty etsiä hukkatilaa mistään nurkasta, vaan kakkosnäyttö on suuren nopeusmittarin keskellä. Minusta tässä on näytön kokoa olennaisempaa se, että oudossa paikassa navin varassa ajavalla kuljettajalla on mahdollisuus ottaa navin näyttö mittaripaneliin. Matkustajien radiokanavan tai MP3-soittimen näplääminen suurella näytöllä tai sokkeloisessa risteyksessä tuleva puhelu ei häiritse navin tietoja.
Tässä se asia ei ole niinkään näytön koko, vaan kuljettajalle tarjottu yksityinen näkymä hänen itse valitsemaansa tietoon, jonka saattaa isolla näytöllä korvata jokin muu tieto.
Tässä asiassa mielipiteeni on selvästi vanhoillinen ja minusta kokonaan integroitu kojetaulu on hyvän näköinen, E60 BMW:n tapaan.
Koska makuni usein poikkeaa valtavirrasta, olisin teollisena muotoilijana niin vaarallinen, etten uskaltaisi työskennellä yrityksessä, joka minut siihen tehtävään palkkaisi.
Iso kokoelma uusia upeita kuvia C-sarjasta:
http://www.teknikensvarld.se/2013/12/13/45010/fler-lackta-bilder-pa-nya-mercedes-c-klass/
Lyhyt juttu Iltalehdessä:
http://www.iltalehti.fi/autot/2013121617839444_au.shtml
Pituutta lisää 9,5 cm, leveyttä 4 cm, akseliväliin lisää 8 cm, painosta pois 100 kg. Kuulostaa hyvältä, viimeinkin alkaa tämän luokan autot kasvaa "koirankoppi-koosta" oikean auton mittoihin. Toivottavasti Mersun esimerkki pakottaa muutkin seuraamaan. Toisaalta sitten kun tämä luokka kasvaa, niin tarvitaan vastaavasti uusia pienempiä malleja.
Erinomaisia kuviakin löytyy jo sekä ulkoa että sisältä:
http://www.km77.com/fotos/Mercedes-Benz/Clase_C_2014/Exterior.html?photoType=1&limit=99
http://www.km77.com/fotos/Mercedes-Benz/Clase_C_2014/Interior.html?photoType=2&limit=99
AMS:n mukaan vakiona tulee 41 litran tankki ja varustelistalta löytyy 66 litrainen. JOssain huipputaloudellisessa dieselissä tuo vielä menettelee, mutta bensakoneisen kanssa on jo vähän nihkeät. Kuulostaa vähän siltä, että painon ja kulutuksen pienentämisessä on menty varsin pitkälle, joku voisi puhua jopa epätoivosta. Ja matalahan tuo normikulutus onkin. 170 hv 220 CDI pääsee tasan 4 litran yhteiskulutukseen ja 103 gramman co2-päästöihin.
A-utoilija:
Minusta kyllä edelläkävijän viitta kuuluisi tässä tapauksessa BMW:lle, joka kasvoi ensin.
NHB:
W204 Ceen vakiotankki oli vanhalla dieselillä 66 litraa, ja Blue Efficiency moottorilla 59 litraa. Molemmissa tapauksissa mitoitus vastaa hieman yli 1000 km ajomatkaa normikulutuksella. Uuden 41 litraa jatkaa siis samaa linjaa.
Itse olen kyllä aivan samaa mieltäa, että talvikelilläkin työmatka-ajossa noin 1000 km riittävä 66 litrainen on kiva. Eihän se kulutusta laske, pikemminkin päinvastoin, mutta pitkä range vaan tuntuu mukavalta.
Jos joku sponssaa auton, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi kokeilemaan, pääseekö uudellakin Ceellä käymään Oulusta Helsingin Hard Rock Cafessa hampurilaisella ilman välitankkausta
740 GLE:
Eikö nämä ole kasvaneet jo useita vuosikymmeniä aika tasaisesti?
740 GLE:
Harmi vain, kun tuo normikulutuksen mukainen käyttösäde taitaa olla aika paljon hankalammin saavutettavissa uudellä mallilla.
Kuulostaa liian pieneltä tankilta jos tuo on myös bensakoneiden ja tehokkaampien dieselien tankin koko. Yleensä on ollut niin, että bensavehkeiden toimintasäde on ollut 800 km luokkaa ja dieselien vähintään 1000 km. Aiemmin Mersuissa on ollut pikemminkin suuret säiliöt kuin päinvastoin, 70 litran luokkaa tavallisesti. Onkohan pissapojan säiliökin nyt puolikas entisestä?
Ja nyt kun on uusi 300-sarja ja uusi C on tulossa, niin sitten onkin vuorossa uusi A4.
http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/First-Official-Pictures/CAR-20-Most-Wanted-of-2014-Audi-A4/
Jos uudessa mallissa on todellisen kulutusoptimoinnin lisäksi tehty myös aiempia malleja enemmän mittaustilanteen optimointia, ei normikulutus tosiaan ole yhtä hyvä indikaattori käytännön toteutumasta kuin ennen?
Mersu tarjoaa isojen bensamoottorien kanssa vakiona olevan suuren tankin kohtuuhintaan lisävarusteena myös taloudellisempien moottorien kanssa.
Ainakin Saksassa 80 litran tankki näyttää olevan E-sarjassa aika yleinen varuste myös niissä dieselmalleissa, missä se ei ole vakiona.
Katselin noita Saksan hinnastoja ja taisi olla 60 hinta 67 litran tankille. Taitaisi olla hinnan väärti? Lisäksi dieseliin on saatavilla joku lisä-ureatankki, sinne kai voi lorauttaa jos on hätä?
On kyllä houkutteleva uutuus, ainoa asia mitä en mersuissa käsitä on automaatin vaihdevipu pyyhkijäviiksen paikalla. On niin epästandardia. Onneksi sentään ovat luopuneet jalka-käsijarrusta. Nyt se on sähköinen.
Sitten kun myös uusi Audi A4 on ensi vuoden puolella julkaistu, niin tiukkaa testiä autolehdissä odotettavissa ja mukaan myös tuore 3-sarjan Bemari, on yhtä lailla voittaja-ainesta.
Ureatankki ei ole lisäpolttoainesäiliö, vaan urearuiskutusta käytetään muistaakseni dieselin typpipäästöjen minimoimiseen.
Lasinpesintoimintojen integroiminen vilkkuviikseen voi olla riittävä motiivi tilata Mersuun sadetunnistin, koska ei tuo kierrettävä kapula ole yhtä kätevä käyttää vielä vuosien jälkeenkään kuin perinteinen vilkkuviiksi vaikkapa Volvon tyyliin.
Automaatin valintavipu on tietenkin mielipidekysymys. Omani on, että 50-luvun nappiautomaattien jälkeen ainoa syy sähköohjatun automaatin perinteiseen vaihdetankoon on ollut vanhoillisten autoilijoiden ennakkoluulo. Itse ottaisin mieluummin juuri tuon uuden tyylin, joka tuli 2009 E-sarjan 7-Tronicceihin.
Seisontajarruun en ota kantaa, koska minulle se on yksi lysti. Toimii kahvalla, mutta toimii ihan yhtä hyvin myös polkimella, joten missä on ongelma?
Onko tietoa milloin hinnoitellaan Suomessa, ainakin päästöjen puolesta hinta voisi jopa laskea. Moottorivalikoima alkuun vaikuttaa kapealta, tietoa tulevista koneista löytyy, mutta ei aikatauluja? Vai onko jossain tietoa?