Yli 65 vuotiaat ovat selvästi riskiryhmä liikenteessä

301 kommenttia
15678911»
  • p128194:

    maavara:
    15-24 vuotiaita ja yli 65 vuotiaita kuolee liikenteessä suurinpiirtein yhtä paljon, ja molemmissa em ikäryhmissä kuoloriski tieliikenteessä on noin 1,5 kertainen verrattuna 25-64 vuotiaiden tieliikennekuoloriskiin.


    Toisaalta vanhukset kuolee onnettomuuksissa helpommin kuin nuoret. S




    Näin on. Vanha ihminen ei kestä yhtä hyvin kuin nuori silloin kun törmäys sattuu.



    Ikäihmisiä tulee jatkuvasti enemmän liikenteeseen. jos näkökulma on se, että he eivät sinne kelpaa niin voi, voi...



    Tietenkin sellaiset ikäihmiset, joilla ei ole edellytyksiä mitenkään toimia liikenteessä on saatava sieltä pois. Itse asiassa tämän saman pitäisi myös koskea muitakin. Kyllä keski-ikäisissä ja nuorissakin on kuskeja, joilla ei pitäisi olla korttia. Toki aivan eri syystä.



    Kannattaa myös pohtia mitä pitäisi tehdä, jotta ikäihmiset suoriutuisivat paremmin liikenteessä eli miten liikenneympäristöä tulisi laittaa paremmaksi. Keinoja on monia: liikenteenohjauksen tekeminen selkeämmäksi, risteysten parantaminen, risteysten muuttaminen kiertoliittymiksi, nopeuksien alentaminen taajamaympäristössä (siellä missä vielä ovat perusteettoman korkeat) ja risteysalueilla ym.

    Kaikkin nämä parannukset olisivat toki ihan yleisiä parannuksia eli myös muille kuin ikäihmisille.



    Autoilun verotuksen siirtäminen hankinnasta ajettuihin kilometreihin saattaisi myös vaikuttaa siihen, että myös ikäihmiset voisivat hankkia turvallisempia autoja. Esim. automaattivaihteinen on varmastikin turvallisempi monelle ikäihmiselle kuin "vaihettava". Myös paremmat turvavarustelut - niin aktiiviset kuin passiiviset - olisivat ikäihmisille vieläkin tärkeämpiä kuin nuoremmille.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit