Helppo huollettavuus ei enää nykypäivänä ole olennainen asia. Ne, joilla on tilat, työkalut, osaaminen ja kiinnostusta alkaa ropaamaan autojaan, ovat hyvin marginaalinen ilmiö. Asiakkaalle tuo näkyy korkeintaan huoltojen hinnoissa.
Nykyautoja ei tosiaankaan tehdä kotona huollettavaksi, eikä se varmasti olisi kannattavaakaan. Valmistajan suunnitteluvalinnat vaikuttavat myös maksettaviin huoltolaskuihin. Itse maksamani tiedän, kun ovat mapissa tallessa.
AMS-ruotsi kirjoittaa uuden 5-arjan muotoilusta seuraavaa:
"Designen tar knappast några stora steg men ska ändå uppfattas som ny. BMW tänker göra samma sak som med nya generationen X5. Den har ingen radikal design och just därför har den en så kallad lojalitetssiffra på 70 procent. Kunderna fortsätter därför köra X5 när det är dags för ny bil. Dessutom ska 5-serien locka tjänstebilister och inköparna som väljer ut tjänstebilar uppskattar återhållsam design – det förbättrar andrahandsvärdet."
Eli äkkiä suomennettuna: "Muotoilu tuskin ottaa mitään mullistavia askeleita mutta tuleva generaatio tunnistuu uudeksi malliksi. BMW-linja on sama kuin uuden generation X5:n suhteen. Ei tehdä mitään radikaaleja design-muutoksia ja siitä syystä 'uskollisuus-taso' on 70% Jatketaan uudella X5:lla kun on aika vaihtaa auto. Lisäksi 5-sarja houkuttelee työsuhdeautoilijoita ja ostajia koska arvostetaan hillittyä muotoilua - se parantaa jälleenmyyntiarvoa."
Ja lisätään vielä, että sooloilu muotoilun kanssa merkitsee, että autolla ei ole identiteettiä. Esim. Volvo s/v90 voisivat olla hyvinkin vaikka KIA Optima, vaikea on nähdä mitään jatkuvuutta muotoilussa.
Inspektor70: "Volvon osalta hihnojen vaihto on ollut melkoinen rahastuskone, tosin tätä rahastus piirrettä ei ole ollut pelkästään Volvolla hihnojen vaihdon osalta"
En minäkään usko Volvon olevan ainoa syyllinen, mutta koska puhun vain kokemuksesta, en lähtenyt huutelemaan vieraisiin pöytiin.
Inspektor70:. Volvon 240/740 ja MB 124 tyyppiset autot ovat olleet auton kehityshistorian huippuja huollettavuuden osalta. Ja on niitä ollut joitain pieniä etuvetojakin helppoja huoltaa, kuten vaikka vanha VW Jetta."
Etuveto ei siis ole todellinen syy suuritöisen huollon ja yhteen klönttiin valettujen alihankittujen komponenttien myynnille 10 - 100-kertaiseen mallikohtaiseen hintaan. Se on valmistajan valinta.
Inspektor70:"eihän nyt vain unohdu 124:n osalta ja etenkin seuraavan mallin osalta alustan puslitukset."
Tämä oli ohjaustehostimen öljyn ja suodattimen (!!!) vaihdon lisäksi perusteeni sille, että en antanut W124:lle etua huoltotöissä Seiskaa vastaan. Mersun jakopää on kuin 740:n (mutta ei 240:n) taka-akselisto, eli lähes ikuinen. Volvon jakopää ja Mersun taka-akselisto taas eivät ole huoltovapaita.
Inspektor70:"Ja yllärinä on varmasti tullut monelle W211 mallin (ennen 2007) SBC- jarruviat (tehtaan tuen loppuessa)."
Tuo oli törkeä vedätys Mersulta, ja alkaa juuri näinä päivinä vetää muuten vielä kohtuukuntoisia autoja yhdestä vikavalosta hajottamolle.
Tämä ei ole ainoa kyseisen korimallin ja sitä vielä huonomman edeltäjän ongelma. Nyrkkisääntö Mersun ostoon on, että alkuperäiset WDB-runkonumerot ja Tohtori Viiksen (Dr. Z) aikana tehdyt WDD-malleja voi katsoa, jos speksit ovat muuten kohdallaan. Pääsääntöisesti niiden väliin jäävän kadotetun vuosikymmenen WDC (Daimler-Chatastrofal) mallit jätetään muiden riesaksi.
Legendaarisesta maineestaan ja huoltovapaasta taka-akselin tuennastaan huolimatta taloon uutena tullut 740 ei ole pisimmälle tehtaan alustalla edennyt, vaan S80 pisti paremmaksi. Sitä ennätystä ei olekaan sitten rikkonut kuin toisen merkkinen auto. Mutta mielestäni tämä kohta EI OLE Volvollakaan ongelma viime vuosikymmenen puolivälin jälkeen. Sitä ennen oli.
Inspektor70: "Hankalien ja kalliiden osastolle päätyy lopulta yllättävän usein myös Japanin ja Korean tuotteet- niin peruskestäviä kuin keskimäärin ovatkin. Mutta sitten kilometrien karttuessa moni huomaa, että osat ovat huomattavasti kalliimmat kuin vastaavan eurooppalaisen tai sitten esim. niveltä ei yksin vaihdetakaan vaan vaihdetaan koko tukivarsi."
Nämä kiusallakin kalliiksi tehdyt osakombot ovat juuri niitä asioita, jotka syövät itse autoaan hoitavaa, kun rahastus on käytännössä täysin pakollista. Onneksi tämän koukun voi sylkeä pois, ellei pidä mausta.
Inspektor70: "Mitä tulee autojen tiloihin, niin ei kai nyt sedaneihin kannata kovin suuria tiloja suunnitella, kun jäisi uudet autoluokat (tila-autot, SUV ym. muut…) myymättä ja osakkeiden omistajien rahat saamatta."
Tilaa tarvitseville myydään nykyisin mieluummin suuremman katteen tuotteita. Jos ostajat eivät äänestä jaloillaan, niin autotehtaan omistajien laariinhan se sataa. Niin että ostakaa toki niitä korkeita tila-autoja ja katumaastureita, ja mieluimmin Bemareita ja Toyotia!
WhatCar: sooloilu muotoilun kanssa merkitsee, että autolla ei ole identiteettiä. Esim. Volvo s/v90 voisivat olla hyvinkin vaikka KIA Optima, vaikea on nähdä mitään jatkuvuutta muotoilussa.
Voi iso huokaus.... Hämmentävää heittelyä! Minkä ihmeen takia pitää puolustaa autoa, joka ei näyttäisi muuttuvan yhtään mihinkään, noin tuskaisilla perusteilla?? Ja mollata autoa, joka liki 15-20 vuoden jälkeen ottaa jonkinlaisen uuden suunnan uuden automallinsa muotoilussa, joka on yhteneväinen pikkuhiljaa uudistetun malliston muiden kanssa kuitenkin. Onhan siinä kyllä "identiteetti" tosiaan höllässä! (no ei...)
BMW voisi olla vaikka Optima, riippuen mistä kulmasta katsoo. Ja kuka katsoo. Makuasioita WhatCar - makuasioita!
Kuka tuolla BMW:llä muuten sekoilee muotoiluosastolla kuin kaikki i(numero) mallit näyttävät ihan ufoilta 5-sarjaan verrattuna? Onko siellä joltakulta katoamassa identiteetti ja merkin perusarvot, tai mistä on kyse?
@Kumppani: esimerkiksi Toyotan hybridien tapaan myös BMW teki uuden teknologian tuotteista ihan tarkoituksella massamalleista erottuvia.
@mrse: Tarkoittaako jatkuvuus tuotannosta poistuneiden muotoiluyksityiskohtien uudelleenelvyttämistä yli 40 vuoden tauon jälkeen?
Minusta jatkuvuutta edustaa tässä suhteessa diagonaalin kiinnittämä ruotsalaisen raudan tunnus (joka pyhimyksestä ja muutamasta muusta mallista puuttuu).
Whatcar"Ja lisätään vielä, että sooloilu muotoilun kanssa merkitsee, että autolla ei ole identiteettiä. Esim. Volvo s/v90 voisivat olla hyvinkin vaikka KIA Optima, vaikea on nähdä mitään jatkuvuutta muotoilussa."
Olihan todella huono vertaus, mutta ei mitenkään yllättävä sinulta.
Minun silmääni uuden Ysikymppisen tyylissä on pikemminkin isomman Kian K7:n muodoista kopioitua. Nykyaikainen muoto Soulin kaduilta alkuvuodesta.
Mutta edestä pain katsottuna 90 noudattaa vanhaa perinnettä niin tyylikkäästi, että sen tuntee Volvoksi jo kaukaa.
@Kumppani: vastahan tuossa ihmettelit BMW i-härvelien kovin erikoista muotoilua. En tiedä taustaa, mutta arvaan siinä olevan sama motiivi kuin Toyotan ensimmäisellä Priuksella ja Mirailla, tai vaikkapa Volvo P1800:lla. Niiden kaikkien missio on ollut irtiotto valmistajan perinteisestä päätuotantosuunnasta. Nämä irtiotot ovat tapahtuneet noilla malleilla eri suuntiin, mutta kaikille on yhteistä kaupallinen motiivi saman talon muusta tarjonnasta poikkeavaan muotoiluun. Tavoittelemansa huomioarvon nuo kaikki ovat mielestäni saavuttaneet, mutta on katsojan asia arvioida kuinka hyvin muoto "toimii" muilla tavoin.
En muuten pidä Pyhimystä yhtään pahana, en uutta enkä vanhaa. P1800 tai C70 missio ei ole people mover, joten takapenkki on sitä mitä se on, ja se kuuluu tyyliin. Niiden ei ole tarkoituskaan haastaa oikeita urheiluautoja suorituskyvyssä, mutta edes kaunislinjaiselle coupelle ei liene haitaksi, että se toimii.
740GLE: @Kumppani: vastahan tuossa ihmettelit BMW i-härvelien kovin erikoista muotoilua. En tiedä taustaa, mutta arvaan siinä olevan sama motiivi kuin Toyotan ensimmäisellä Priuksella ja Mirailla, tai vaikkapa Volvo P1800:lla.
Ahaa, eli kommentoin tosiaan i-härvelien muotoilusta WhatCarille. Tuo ajatusymppäys "Toyotan hybridien tapaan" kuulosti vieraalta, aivan kuin jostakin ihan toisesta keskustelusta, jota siis ei ollut koskaan ollutkaan, oli siis omaa jatkoasi keskusteluun. Tuo näkövinkkeli, eli vertaus ei tullut mieleen BMW-kommenttia kirjoittaessani, mutta nyt kun mainitsit niin...
Kun olen Bemarin ja Audin muotoilua haukkunut ja todennut, että niitä ollaan muuallakin arvosteltu, niin WhatCar ei ole oikein uskonut asiaa ja esimerkiksi NHb vähättelee muotoilun merkitystä. No käykääpäs vaikka AutoCarin sivuilla lukemassa ihmisten kommentteja muotoilusta. Kommentteja noin 20 ja lähes jokaisessa kommentissa auton muotoilu haukutaan lyttyyn. En siis todellakaan ole ainoa, joka on kyllästynyt siihen, että uutta mallia ei meinaa vanhasta erottaa. Enkä todellakaan taida olla ainoa, joka jättää Bemarin ja Audin ostamatta surkean muotoilun vuoksi. Harmillista siksi, että luultavasti autoina nämä olisivat markkinoiden parhaimmistoa.
Muotoilun merkityksen vähättelystä olen sitä mieltä, että niitä desilitroja kulutuksissa voidaan fundeerata ja niiden perusteella tehdä ostopäätöksiä, kun ostetaan jotain 1.0 tsi Golfia, mutta kyllä fakta on se, että tämän luokan autoissa muotoilulla ja "tunteella" on erittäin paljon merkitystä, kun ostopäätöksiä tehdään. Myönnetään se ääneen tai ei.
Eivätkä nuo ensimmäiset kommentit AutoExpressin sivuilla paljon mairittelevampia ole. Siellähän joku jo kertookin, miten on vaihtanut Bemarinsa Volvoon. Kiva kun WhatCar laittaa tällaisia linkkejä.
Minä olen hämmästynyt kun vielä viimevuotiset Audit ja bemarit oli niin hyvän näköisiä että saivat anteeksi muita puutteitaan.
Onko nämä tulevat mallit nyt sitten muuttuneet niin paljon että on jopa rumia.
Arvostellahan voi ulkonäköä, mikä on ollut saksalaisten merkkien vahvuus kun sitä ei vatuloida esim. useiden japanilaisten tapaan.
Mersu on Mersu siitä ei voinut erehtyä kuin korkeintaan vuosimallissa, nyt siitä sedanista on tehty sellainen puikula takapuoli että melkein hävettää.
WhatCar:lta voisi kysyä tuon kuukausien etukäteishehkutuksen jälkeen, että oletko yllättynyt kun monet ovat tuohon uuteen 5-sarjaan myös pettyneet?
Moni varmasti odotti suurempia muutoksia, mutta nyt saadaan lähes identtinen seuraaja, jossa on muutama uusi pokkaus pelleissä ja uudet etu- ja takavalot. Sisätiloissa muutokset on onneksi vähän näkyvämpiä.
Ei tuo nyt mikään ruma ole, kuten ei ollut aiempikaan F10, vaan ihan hillityn tyylikäskin. Mutta kun seuraavat 6-7 vuotta vielä mennään vuonna 2009 esitellyn F10:n muotoilulla, niin vanhalta tuo alkaa kohta näyttää väkisinkin. Itsekin olen hieman pettynyt, koska odotin enemmän, mutta toisaalta ei tuo muotoilu nyt auton hankkimista estäisi ja luonnossa voi näyttää kuvia paremmaltakin.
Mp-autoilija, rauhassa rauhassa. Kannattaa huomenna katsoa kaikki kuvat ja eri väreissä ja kulmissa. Kyllä tuossa on ihan selkeitä design-muutoksia tehty verrattuna F10:iin. Edestä puskuri, valot maski eri mittasuhteissa, lisäksi konepelti jatkuu maskiin asti, eikä katkea ennen sitä kutan vanhasasa. Tuulilasia on kallistettu enemmän. Sivuprofiilissa on iso muutos, varmasti luonnossa varsinkin. Uusi nouseva pokkaus joka kiertää takasivuikkunan tekee sen, sekä uudelleen muotoillut ovien alaosat jatkuen etulokasuojaan, muistuttaen lätkämailaa. Sivuprofiilissa erottuu aivan uudet mittasuhteet perässä. Takalasi selvästi loivempi ja takaluukku myös jatkaa samassa loivassa kulmassa. Korkeutta perässä huomattavasti enemmän, eli tavaratila kasvaa 520l -> 550l ? Muotoilu on coupemaisempi. Takavalot istuvat perän profiiliin sirommin.
Kokonaisuutena sanoisin, että uusi vaikuttaa kevyemmän näköiseltä, sirommalta ja urheilullisemmalta. Vanha oli tankkimaisempi. Katsotaan huomenna eri varustetasoja, värejä, ym.
Kojelaudassa ja sisustuksessa ei juuri ole mitään vanhasta. Kojelaudan yläpinta on alempana ja iso näyttö on nostettu mahdollisimman ylös. Mittaristo on aivan erilainen, tosin ehkä tuo ei ole hinnat alkane mittaristo. Keskikonsolin sivut eri lailla integroitu, kytkimet ja vaihteenvalitsin tyylikkäämpiä. Istuimien tikkaukset ja verhoilun design ihan erilainen.
Tekniikasta ei vielä tiedetä, mutta saa nähdä putoaako 520dA:n päästöt alle 100g/100km, aerodynamiikka kun varmasti on parantunut. Huomenna saadaan myös jo hintoja. Oma veikkaus on että hinnat alkaen ei juuri muutu päästöjen ja näin verotuksen aleneman takia. Myöskin paino vaikuttaa, joka on pudonnut yli 100kg kun magnesiumi ja hiilikuitu ovat vahvasti mukana rakenteissa. About alkaen 46.900 - 47.900 euroa 9-pykäläinen? automaatti business-varustuksella.
Engines:
530i: 252 hp, 350 Nm, 0-100: 6,2 s, 250 kph, 5,5 L/100 km
540i: 340 hp, 450 Nm, 0-100: 5,1 s, 250 kph, 6,5 L/100 km
540i xDrive: 340 hp, 450 Nm, 0-100: 4,8 s, 250 kph, 7,0 L/100 km
520d: 190 hp, 400 Nm, 0-100: 7,7 s, 238 kph, 4,1 L/100 km
Price (520d manual): 45.200 € (LED headlights, Navigation system are standard)
530d: 265 hp, 620 Nm, 0-100: 5,7 s, 250 kph, 4,9 L/100 km, EU weight: 1715 kg (115 kg less than 730d)
Coming Feb 2017:
530e iPerformance: (330e drivetrain), 46 gram CO2
520d Efficient Dynamics Edition: 3,9 L/100 km, 102 gram CO2
M550i M Performance: 462 hp
Voisiko enää turhempi videonpätkä olla, WhatCar? Lähinnä näytettiin vähän pintaa ja vielä lähikuvilla, valaistuksella kikkailleen. Noinko vähän sitä uutta sitten oli näytettävänä: B-pilarin yläosa, joku osa konepellistä, takavalo, kaiutinritilä jne? "Wau"...
Paljon on teknisellä puolella tapahtunut, arvaukseni päästöistä jäi 3g/100km, eli 102g/100km alimmillaan 520dA. Mutta saman tien alkaa myös 530e plug-in hybridin valmistus ja siinä 46g/100km.
Myös xDrive on heti alusta mukana sekä 6-sylinteriset mallit.
Ilmanvastuskerroin on ilmeisesti luokkansa paras, vain 0,22. Paino putosi sen 100 kg. Mitat joka suuntaan lähes ennallaan, hyvä näin koska ulkoisesti yhtään isompana menisci jo liiallisuuksiin.
Helppo huollettavuus ei enää nykypäivänä ole olennainen asia. Ne, joilla on tilat, työkalut, osaaminen ja kiinnostusta alkaa ropaamaan autojaan, ovat hyvin marginaalinen ilmiö. Asiakkaalle tuo näkyy korkeintaan huoltojen hinnoissa.
Nykyautoja ei tosiaankaan tehdä kotona huollettavaksi, eikä se varmasti olisi kannattavaakaan. Valmistajan suunnitteluvalinnat vaikuttavat myös maksettaviin huoltolaskuihin. Itse maksamani tiedän, kun ovat mapissa tallessa.
AMS-ruotsi kirjoittaa uuden 5-arjan muotoilusta seuraavaa:
"Designen tar knappast några stora steg men ska ändå uppfattas som ny. BMW tänker göra samma sak som med nya generationen X5. Den har ingen radikal design och just därför har den en så kallad lojalitetssiffra på 70 procent. Kunderna fortsätter därför köra X5 när det är dags för ny bil. Dessutom ska 5-serien locka tjänstebilister och inköparna som väljer ut tjänstebilar uppskattar återhållsam design – det förbättrar andrahandsvärdet."
Eli äkkiä suomennettuna: "Muotoilu tuskin ottaa mitään mullistavia askeleita mutta tuleva generaatio tunnistuu uudeksi malliksi. BMW-linja on sama kuin uuden generation X5:n suhteen. Ei tehdä mitään radikaaleja design-muutoksia ja siitä syystä 'uskollisuus-taso' on 70% Jatketaan uudella X5:lla kun on aika vaihtaa auto. Lisäksi 5-sarja houkuttelee työsuhdeautoilijoita ja ostajia koska arvostetaan hillittyä muotoilua - se parantaa jälleenmyyntiarvoa."
Ja lisätään vielä, että sooloilu muotoilun kanssa merkitsee, että autolla ei ole identiteettiä. Esim. Volvo s/v90 voisivat olla hyvinkin vaikka KIA Optima, vaikea on nähdä mitään jatkuvuutta muotoilussa.
Inspektor70: "Volvon osalta hihnojen vaihto on ollut melkoinen rahastuskone, tosin tätä rahastus piirrettä ei ole ollut pelkästään Volvolla hihnojen vaihdon osalta"
En minäkään usko Volvon olevan ainoa syyllinen, mutta koska puhun vain kokemuksesta, en lähtenyt huutelemaan vieraisiin pöytiin.
Inspektor70:. Volvon 240/740 ja MB 124 tyyppiset autot ovat olleet auton kehityshistorian huippuja huollettavuuden osalta. Ja on niitä ollut joitain pieniä etuvetojakin helppoja huoltaa, kuten vaikka vanha VW Jetta."
Etuveto ei siis ole todellinen syy suuritöisen huollon ja yhteen klönttiin valettujen alihankittujen komponenttien myynnille 10 - 100-kertaiseen mallikohtaiseen hintaan. Se on valmistajan valinta.
Inspektor70:"eihän nyt vain unohdu 124:n osalta ja etenkin seuraavan mallin osalta alustan puslitukset."
Tämä oli ohjaustehostimen öljyn ja suodattimen (!!!) vaihdon lisäksi perusteeni sille, että en antanut W124:lle etua huoltotöissä Seiskaa vastaan. Mersun jakopää on kuin 740:n (mutta ei 240:n) taka-akselisto, eli lähes ikuinen. Volvon jakopää ja Mersun taka-akselisto taas eivät ole huoltovapaita.
Inspektor70:"Ja yllärinä on varmasti tullut monelle W211 mallin (ennen 2007) SBC- jarruviat (tehtaan tuen loppuessa)."
Tuo oli törkeä vedätys Mersulta, ja alkaa juuri näinä päivinä vetää muuten vielä kohtuukuntoisia autoja yhdestä vikavalosta hajottamolle.
Tämä ei ole ainoa kyseisen korimallin ja sitä vielä huonomman edeltäjän ongelma. Nyrkkisääntö Mersun ostoon on, että alkuperäiset WDB-runkonumerot ja Tohtori Viiksen (Dr. Z) aikana tehdyt WDD-malleja voi katsoa, jos speksit ovat muuten kohdallaan. Pääsääntöisesti niiden väliin jäävän kadotetun vuosikymmenen WDC (Daimler-Chatastrofal) mallit jätetään muiden riesaksi.
Legendaarisesta maineestaan ja huoltovapaasta taka-akselin tuennastaan huolimatta taloon uutena tullut 740 ei ole pisimmälle tehtaan alustalla edennyt, vaan S80 pisti paremmaksi. Sitä ennätystä ei olekaan sitten rikkonut kuin toisen merkkinen auto. Mutta mielestäni tämä kohta EI OLE Volvollakaan ongelma viime vuosikymmenen puolivälin jälkeen. Sitä ennen oli.
Inspektor70: "Hankalien ja kalliiden osastolle päätyy lopulta yllättävän usein myös Japanin ja Korean tuotteet- niin peruskestäviä kuin keskimäärin ovatkin. Mutta sitten kilometrien karttuessa moni huomaa, että osat ovat huomattavasti kalliimmat kuin vastaavan eurooppalaisen tai sitten esim. niveltä ei yksin vaihdetakaan vaan vaihdetaan koko tukivarsi."
Nämä kiusallakin kalliiksi tehdyt osakombot ovat juuri niitä asioita, jotka syövät itse autoaan hoitavaa, kun rahastus on käytännössä täysin pakollista. Onneksi tämän koukun voi sylkeä pois, ellei pidä mausta.
Inspektor70: "Mitä tulee autojen tiloihin, niin ei kai nyt sedaneihin kannata kovin suuria tiloja suunnitella, kun jäisi uudet autoluokat (tila-autot, SUV ym. muut…) myymättä ja osakkeiden omistajien rahat saamatta."
Tilaa tarvitseville myydään nykyisin mieluummin suuremman katteen tuotteita. Jos ostajat eivät äänestä jaloillaan, niin autotehtaan omistajien laariinhan se sataa. Niin että ostakaa toki niitä korkeita tila-autoja ja katumaastureita, ja mieluimmin Bemareita ja Toyotia!
K7:
http://www.mese.fi/forum/userpix/6676_Kia_K7_1.jpg
Tuostahan sen uuden 5-sarjan muodot voi jo melko hyvin päätellä. Vähän tankkimaiselta näyttää.
WhatCar:
sooloilu muotoilun kanssa merkitsee, että autolla ei ole identiteettiä. Esim. Volvo s/v90 voisivat olla hyvinkin vaikka KIA Optima, vaikea on nähdä mitään jatkuvuutta muotoilussa.
Voi iso huokaus.... Hämmentävää heittelyä! Minkä ihmeen takia pitää puolustaa autoa, joka ei näyttäisi muuttuvan yhtään mihinkään, noin tuskaisilla perusteilla?? Ja mollata autoa, joka liki 15-20 vuoden jälkeen ottaa jonkinlaisen uuden suunnan uuden automallinsa muotoilussa, joka on yhteneväinen pikkuhiljaa uudistetun malliston muiden kanssa kuitenkin. Onhan siinä kyllä "identiteetti" tosiaan höllässä! (no ei...)
BMW voisi olla vaikka Optima, riippuen mistä kulmasta katsoo. Ja kuka katsoo. Makuasioita WhatCar - makuasioita!
Kuka tuolla BMW:llä muuten sekoilee muotoiluosastolla kuin kaikki i(numero) mallit näyttävät ihan ufoilta 5-sarjaan verrattuna? Onko siellä joltakulta katoamassa identiteetti ja merkin perusarvot, tai mistä on kyse?
Olisiko muuten Volvolla hallussaan jatkuvuuden ennätys kun uusien mallien maskit on otettu 1961 esitellystä P1800 Volvosta.
@Kumppani: esimerkiksi Toyotan hybridien tapaan myös BMW teki uuden teknologian tuotteista ihan tarkoituksella massamalleista erottuvia.
@mrse: Tarkoittaako jatkuvuus tuotannosta poistuneiden muotoiluyksityiskohtien uudelleenelvyttämistä yli 40 vuoden tauon jälkeen?
Minusta jatkuvuutta edustaa tässä suhteessa diagonaalin kiinnittämä ruotsalaisen raudan tunnus (joka pyhimyksestä ja muutamasta muusta mallista puuttuu).
Olenkmää tuollaistagi kommentoinu...
Whatcar"Ja lisätään vielä, että sooloilu muotoilun kanssa merkitsee, että autolla ei ole identiteettiä. Esim. Volvo s/v90 voisivat olla hyvinkin vaikka KIA Optima, vaikea on nähdä mitään jatkuvuutta muotoilussa."
Olihan todella huono vertaus, mutta ei mitenkään yllättävä sinulta.
Minun silmääni uuden Ysikymppisen tyylissä on pikemminkin isomman Kian K7:n muodoista kopioitua. Nykyaikainen muoto Soulin kaduilta alkuvuodesta.
Mutta edestä pain katsottuna 90 noudattaa vanhaa perinnettä niin tyylikkäästi, että sen tuntee Volvoksi jo kaukaa.
@Kumppani: vastahan tuossa ihmettelit BMW i-härvelien kovin erikoista muotoilua. En tiedä taustaa, mutta arvaan siinä olevan sama motiivi kuin Toyotan ensimmäisellä Priuksella ja Mirailla, tai vaikkapa Volvo P1800:lla. Niiden kaikkien missio on ollut irtiotto valmistajan perinteisestä päätuotantosuunnasta. Nämä irtiotot ovat tapahtuneet noilla malleilla eri suuntiin, mutta kaikille on yhteistä kaupallinen motiivi saman talon muusta tarjonnasta poikkeavaan muotoiluun. Tavoittelemansa huomioarvon nuo kaikki ovat mielestäni saavuttaneet, mutta on katsojan asia arvioida kuinka hyvin muoto "toimii" muilla tavoin.
En muuten pidä Pyhimystä yhtään pahana, en uutta enkä vanhaa. P1800 tai C70 missio ei ole people mover, joten takapenkki on sitä mitä se on, ja se kuuluu tyyliin. Niiden ei ole tarkoituskaan haastaa oikeita urheiluautoja suorituskyvyssä, mutta edes kaunislinjaiselle coupelle ei liene haitaksi, että se toimii.
" @mrse: Tarkoittaako jatkuvuus tuotannosta poistuneiden muotoiluyksityiskohtien uudelleenelvyttämistä yli 40 vuoden tauon jälkeen?"
Tarkoitin keulan säleikön muotoa, tässä tosin kyse on hieman vanhan elvyttämisestä.
740GLE:
@Kumppani: vastahan tuossa ihmettelit BMW i-härvelien kovin erikoista muotoilua. En tiedä taustaa, mutta arvaan siinä olevan sama motiivi kuin Toyotan ensimmäisellä Priuksella ja Mirailla, tai vaikkapa Volvo P1800:lla.
Ahaa, eli kommentoin tosiaan i-härvelien muotoilusta WhatCarille. Tuo ajatusymppäys "Toyotan hybridien tapaan" kuulosti vieraalta, aivan kuin jostakin ihan toisesta keskustelusta, jota siis ei ollut koskaan ollutkaan, oli siis omaa jatkoasi keskusteluun. Tuo näkövinkkeli, eli vertaus ei tullut mieleen BMW-kommenttia kirjoittaessani, mutta nyt kun mainitsit niin...
Täältä löytyy jo melko hyviä kuvia yksityiskohdista:
http://g30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1312390
Ja nyt on 'vuotaneita' virallisia kuviakin. Ja on kyllä todella tyylikäs tämä uusi 5er, kertakaikkiaan:
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-series/91353/new-bmw-5-series-2017-official-pics-leak-online
Ja kilpailijat: " Its rivals will continue to be the Mercedes-Benz E-Class, Audi A6 and Jaguar XF."
Kun olen Bemarin ja Audin muotoilua haukkunut ja todennut, että niitä ollaan muuallakin arvosteltu, niin WhatCar ei ole oikein uskonut asiaa ja esimerkiksi NHb vähättelee muotoilun merkitystä. No käykääpäs vaikka AutoCarin sivuilla lukemassa ihmisten kommentteja muotoilusta. Kommentteja noin 20 ja lähes jokaisessa kommentissa auton muotoilu haukutaan lyttyyn. En siis todellakaan ole ainoa, joka on kyllästynyt siihen, että uutta mallia ei meinaa vanhasta erottaa. Enkä todellakaan taida olla ainoa, joka jättää Bemarin ja Audin ostamatta surkean muotoilun vuoksi. Harmillista siksi, että luultavasti autoina nämä olisivat markkinoiden parhaimmistoa.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2017-bmw-5-series-revealed-leaked-photos/page/1/0
Muotoilun merkityksen vähättelystä olen sitä mieltä, että niitä desilitroja kulutuksissa voidaan fundeerata ja niiden perusteella tehdä ostopäätöksiä, kun ostetaan jotain 1.0 tsi Golfia, mutta kyllä fakta on se, että tämän luokan autoissa muotoilulla ja "tunteella" on erittäin paljon merkitystä, kun ostopäätöksiä tehdään. Myönnetään se ääneen tai ei.
Eivätkä nuo ensimmäiset kommentit AutoExpressin sivuilla paljon mairittelevampia ole. Siellähän joku jo kertookin, miten on vaihtanut Bemarinsa Volvoon. Kiva kun WhatCar laittaa tällaisia linkkejä.
No jotakin sentään: kojelaudassa (ja ratissa) on jo huomattavia eroja noiden kahden "ikäluokan" välillä. Eivät huonoja kumpikaan sinänsä.
Minä olen hämmästynyt kun vielä viimevuotiset Audit ja bemarit oli niin hyvän näköisiä että saivat anteeksi muita puutteitaan.
Onko nämä tulevat mallit nyt sitten muuttuneet niin paljon että on jopa rumia.
Arvostellahan voi ulkonäköä, mikä on ollut saksalaisten merkkien vahvuus kun sitä ei vatuloida esim. useiden japanilaisten tapaan.
Mersu on Mersu siitä ei voinut erehtyä kuin korkeintaan vuosimallissa, nyt siitä sedanista on tehty sellainen puikula takapuoli että melkein hävettää.
Peräpää on ilmeisesti lainattu tästä BMW 3 GT:stä.
http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2016/05/2016-BMW-3-Series-GT-Facelift-18.jpg
WhatCar:lta voisi kysyä tuon kuukausien etukäteishehkutuksen jälkeen, että oletko yllättynyt kun monet ovat tuohon uuteen 5-sarjaan myös pettyneet?
Moni varmasti odotti suurempia muutoksia, mutta nyt saadaan lähes identtinen seuraaja, jossa on muutama uusi pokkaus pelleissä ja uudet etu- ja takavalot. Sisätiloissa muutokset on onneksi vähän näkyvämpiä.
Ei tuo nyt mikään ruma ole, kuten ei ollut aiempikaan F10, vaan ihan hillityn tyylikäskin. Mutta kun seuraavat 6-7 vuotta vielä mennään vuonna 2009 esitellyn F10:n muotoilulla, niin vanhalta tuo alkaa kohta näyttää väkisinkin. Itsekin olen hieman pettynyt, koska odotin enemmän, mutta toisaalta ei tuo muotoilu nyt auton hankkimista estäisi ja luonnossa voi näyttää kuvia paremmaltakin.
Mp-autoilija, rauhassa rauhassa. Kannattaa huomenna katsoa kaikki kuvat ja eri väreissä ja kulmissa. Kyllä tuossa on ihan selkeitä design-muutoksia tehty verrattuna F10:iin. Edestä puskuri, valot maski eri mittasuhteissa, lisäksi konepelti jatkuu maskiin asti, eikä katkea ennen sitä kutan vanhasasa. Tuulilasia on kallistettu enemmän. Sivuprofiilissa on iso muutos, varmasti luonnossa varsinkin. Uusi nouseva pokkaus joka kiertää takasivuikkunan tekee sen, sekä uudelleen muotoillut ovien alaosat jatkuen etulokasuojaan, muistuttaen lätkämailaa. Sivuprofiilissa erottuu aivan uudet mittasuhteet perässä. Takalasi selvästi loivempi ja takaluukku myös jatkaa samassa loivassa kulmassa. Korkeutta perässä huomattavasti enemmän, eli tavaratila kasvaa 520l -> 550l ? Muotoilu on coupemaisempi. Takavalot istuvat perän profiiliin sirommin.
Kokonaisuutena sanoisin, että uusi vaikuttaa kevyemmän näköiseltä, sirommalta ja urheilullisemmalta. Vanha oli tankkimaisempi. Katsotaan huomenna eri varustetasoja, värejä, ym.
Kojelaudassa ja sisustuksessa ei juuri ole mitään vanhasta. Kojelaudan yläpinta on alempana ja iso näyttö on nostettu mahdollisimman ylös. Mittaristo on aivan erilainen, tosin ehkä tuo ei ole hinnat alkane mittaristo. Keskikonsolin sivut eri lailla integroitu, kytkimet ja vaihteenvalitsin tyylikkäämpiä. Istuimien tikkaukset ja verhoilun design ihan erilainen.
Tekniikasta ei vielä tiedetä, mutta saa nähdä putoaako 520dA:n päästöt alle 100g/100km, aerodynamiikka kun varmasti on parantunut. Huomenna saadaan myös jo hintoja. Oma veikkaus on että hinnat alkaen ei juuri muutu päästöjen ja näin verotuksen aleneman takia. Myöskin paino vaikuttaa, joka on pudonnut yli 100kg kun magnesiumi ja hiilikuitu ovat vahvasti mukana rakenteissa. About alkaen 46.900 - 47.900 euroa 9-pykäläinen? automaatti business-varustuksella.
Lainattu toiselta foorumilta:
Engines:
530i: 252 hp, 350 Nm, 0-100: 6,2 s, 250 kph, 5,5 L/100 km
540i: 340 hp, 450 Nm, 0-100: 5,1 s, 250 kph, 6,5 L/100 km
540i xDrive: 340 hp, 450 Nm, 0-100: 4,8 s, 250 kph, 7,0 L/100 km
520d: 190 hp, 400 Nm, 0-100: 7,7 s, 238 kph, 4,1 L/100 km
Price (520d manual): 45.200 € (LED headlights, Navigation system are standard)
530d: 265 hp, 620 Nm, 0-100: 5,7 s, 250 kph, 4,9 L/100 km, EU weight: 1715 kg (115 kg less than 730d)
Coming Feb 2017:
530e iPerformance: (330e drivetrain), 46 gram CO2
520d Efficient Dynamics Edition: 3,9 L/100 km, 102 gram CO2
M550i M Performance: 462 hp
Voisiko enää turhempi videonpätkä olla, WhatCar? Lähinnä näytettiin vähän pintaa ja vielä lähikuvilla, valaistuksella kikkailleen. Noinko vähän sitä uutta sitten oli näytettävänä: B-pilarin yläosa, joku osa konepellistä, takavalo, kaiutinritilä jne? "Wau"...
Tässä mediasetti ja kaikki info, kuvat, ym:
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0264349EN/the-new-bmw-5-series-sedan
Täytyy kommentoida myöhemmin...
Paljon on teknisellä puolella tapahtunut, arvaukseni päästöistä jäi 3g/100km, eli 102g/100km alimmillaan 520dA. Mutta saman tien alkaa myös 530e plug-in hybridin valmistus ja siinä 46g/100km.
Myös xDrive on heti alusta mukana sekä 6-sylinteriset mallit.
Ilmanvastuskerroin on ilmeisesti luokkansa paras, vain 0,22. Paino putosi sen 100 kg. Mitat joka suuntaan lähes ennallaan, hyvä näin koska ulkoisesti yhtään isompana menisci jo liiallisuuksiin.
Tässä Suomeksi erittäin kattava yhteenveto, jonka takana Moottori:
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/uusi-bmw-5-sarja-isoveljen-aly-ja-pikkuveljen-moottorit/
... "hinnat alkavat 520d:n 49 397 eurosta."
Näin kertoo TM uutis-osiossa. Eli hinta on pudonnut tonnilla. Vanhan generation 520dA (190hv) maksaa 50.200 €.
Tällä hetkellä ei vielä ole 518dA, mutta sen hinta nykyisin on 46.600 €.