Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1101113151676
  • Volvo tekee jo nyt noita hybridejä. V60 D6, XC90 T8, S/V90 T8 jne. Jos kaikista Volvon malleista tulee samanlaisia tai kevythybridejä varsinaisten sähköautojen lisäksi, se tarkoittaa että Volvo jatkaa perusmoottorinsa, nelisylinterinen kaksilitrainen, valmistamista varsin pitkään. Samasta lohkostahan tehdään sekä bensa- että dieselmoottorit. Siellä on vain jonkinlainen sähkömoottori mukana, jotta Volvollakin säilyy autoja joiden toimintasäde on yli 500 kilometriä.

      
  • Samat polttomoottorithan tässä tosiaan pysyvät tuotannossa ja sen vuoksi horinat polttomoottorin kuolemasta ovatkin hölmöjä.

    Jokainen, joka kuvittelee Volvon liittävän sähkömoottorin jokaisen vanhan moottorin yhteyteen voi miettiä sitä, että kuinkahan kannattavaa olisi tehdä kallis muutos vanhoihin malleihin ja sen jälkeen vielä hankkia kalliit hyväksynnät uudelle tekniikalle hyväksyntähetken mukaisilla normeilla.

      
  • Aivan, mutta tarkoitatko sinä, että Mersu on tehnyt samanlaisen linjapäätöksen kuin Volvo on nyt ilmoittanut tekevänsä vuodesta 2019 alkaen?

    Volvo on keskittynyt repimään maksimäärän huomiota päätöksestaa, mutta Mersu on keskittynyt esittelemään moottoreita.

      
  • NHB:
    Volvo on keskittynyt repimään maksimäärän huomiota päätöksestään

    Voi että... Ei tuo ollut kuin väistelyä.

    Aattele, jos Mersu olisi ehtinyt ensin. Nyt se tuli "väärältä merkiltä"...

      
  • Jako oikeisiin ja vääriin merkkeihin on tässä puhtaasti sinun tuotos. Itseäni sen sijaan kiinnostaa vain teknologia.

      
  • No hyvä on. Jostakin syystä tunsit tarvetta kommentoida Volvon valmistajan kaupallista päätöstä ja linjanvetoa kuitenkin... Vähän ontuvaa oli ottaa MB vertailuun.

      
  • Jokainen autonvalmistaja pyrkii maksimoimaan mediahyödyn kaikissa asioissa. Kyse on massamarkkinatuotteista joiden myynti perustuu pitkälti mielikuviin (illuusioon). Volvo ei eroa tässä mielessä Saksan premiumeista eikä ne eroa tavismerkeistä. Vain kunkin merkin kohderyhmä on erilainen ja näin myös luotu imago.

    Se on pelkkää businesta jossa me kuluttajat olemme kohteena ja johdattelun kohteena.

      
  • Niinpä ja epäilen, ettei NHB olisi kommentoinut yhtikäs mitään, jos ilmoittaja olisi ollut Fiat!

      
  • Mitä linjaus tarkoittaa käytännössä?
    Volvon kaikki uudet mallit ovat jatkossa tarjolla ainoastaan täyssähköisinä, hybrideinä ja niin kutsuttuina kevythybrideinä. Kevythybridi tarkoittaa autoa, jossa sähkömoottori avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä, mutta joka ei pysty liikkumaan pelkän sähkömoottorin voimalla.

    Mitä kilpailijat nyt tekevät?
    Muut autovalmistajat seuraavat ennen pitkää perässä, sanoo professori Heikki Liimatainen. Hän johtaa Tampereen teknillisen yliopiston alaista Liikenteen tutkimuskeskusta.

      
  • ”EU:n päästötavoitteet pakottavat siihen, että hybridisaatiota on tapahduttava”, Liimatainen sanoo. ”Aika, jolloin polttomoottori oli autojen ainoa voimanlähde, alkaa olla takana.”

    EU on asettanut henkilöautoille päästötavoitteet, jotka ulottuvat vuoteen 2021 saakka. Liimatainen uskoo, että muut autovalmistajat seuraavat Volvon perässä viimeistään sitten, kun vuoden 2021 jälkeisistä, entistä ­kireämmistä päästörajoista on päätetty.

    ”Silloin ei enää ole fysikaalisesti mahdollista tehdä ainakaan nykyisen kokoluokan polttomoottoriautoja, jotka yltävät päästörajoihin.”

      
  • Jokohan tuollainen sähköavusteinen kevythybridi saisi viimeinkin S90 kulkemaan yhtä vähällä polttoaineella kuin sitä tilavampi pian 6-vuotias turbodiesel menee käytännössä?

    En lyö vetoa kummankaan puolesta, koska ensimmäisten yksilöiden jo näkyvissä olevan S/V90 kulutusseurannan perusteella on tiukka kisa tulossa. Volvon 2017 vuosimalli vetää eron vuosia sitten tuotannosta poistuneeseen 2011 tekniikan tasoon jo niin pieneksi, että 2019 saattaa sen sähköavusteisena jo saavuttaa.

    Saattaa tosin olla, että muutkin valmistajat ovat ehtineet tehdä muutoksia tällä vuosikymmenellä, joten tavoite karkaa Volvolta taas, vaikka minun tälle vuosikymmenelle budjetoimani auton polttoainetalouden saavuttaisikin?

      
  • AMS:in testin mukaan Volvo XC 90 T8 kuluttaa 5,1 litraa satasella ja Mercedes GLE 500e 6,4 litraa satasella.

    https://www.google.fi/amp/www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/vergleich-mercedes-gle-500e-4matic-volvo-xc90-t8-awd-test-11472843.html/amp/

      
  • No hyvä on. Jostakin syystä tunsit tarvetta kommentoida Volvon valmistajan kaupallista päätöstä ja linjanvetoa kuitenkin… Vähän ontuvaa oli ottaa MB vertailuun.
    Niinpä ja epäilen, ettei NHB olisi kommentoinut yhtikäs mitään, jos ilmoittaja olisi ollut Fiat!

    Mikä siinä ontuu, jos ottaa vertailuun saman teknologian yhdeltä lähimmistä kilpialijoista? Se on kyllä huomattu, että sinua ja paria muuta kiinnostaa olettaa epäillä kaikkea asiaan kuulumatonta NHB:n persoonaan liittyvää.

    Kevythybridi tarkoittaa autoa, jossa sähkömoottori avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä, mutta joka ei pysty liikkumaan pelkän sähkömoottorin voimalla.

    Kyllähän esimerkiksi Renaultin pian markkinoille tuleva kulkee jopa 50 km/h nopeuteen asti pelkällä sähköllä, vaikka kyseessä on monia kilpailevia kevythybridijärjestelmiä pienempitehoinen 6 kilowatin sähkömoottori.

    Saattaa tosin olla, että muutkin valmistajat ovat ehtineet tehdä muutoksia tällä vuosikymmenellä, joten tavoite karkaa Volvolta taas, vaikka minun tälle vuosikymmenelle budjetoimani auton polttoainetalouden saavuttaisikin?

    Tilanne on juurikin se, että tämä 48 voltin sähköjärjestelmä on iso trendi tällä hetkellä, eikä Volvo ole edes eturintamassa. Renault, Mersu ja Audi tuovat omat 48 voltin järjestelmänsä myyntiin hyvin pian ja monet muut seuraavat. Volvon ensimmäiset mallit nähdään vasta 2019. Mersun vastaavat järjestelmät tulevat ensin suosituimpiin moottoreihin, joten volyymiä tulee olemaan paljon. Veikkaan, ettei Volvo pääse missään vaiheessa Mersun myyntilukuihin hybrideissäkään.

      
  • Nämä kevythybridit tuskin ovat kovinkaan mullistavia sinänsä, niillähän voi ajaa sähköllä vain erittäin lyhyitä matkoja.

      
  • Onhan Volvolla hybridejä jo nyt, vai onko asiantuntija NHB eri mieltä.
    Iso uutinen on siinä että Volvo lopettaa perinteisen voimalinjan kehittämisen 2019
    NHB voisi listata ne autonvalmistajat jotka on tehneet yhä edistyksellisen, jälleen kerran Volvon suuntaa antavan päätöksen.
    ps. Minulla ei ole ollut Volvoa koskaan eikä tule olemaankaan, tässä hintaluokassa se olisi kotimainen Mersu GLCe

      
  • Melkoisen kova juttu taitaa olla se että Volvo lanseeraa vuosina 2019 - 2021 viisi kokonaan uutta sähköauto-mallia. Eli tässä ei ole pelkästään siitä kysymys että voimassa olevia malleja tarjotaan myös sähköversioina.

    http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170705/volvo-elektrifierar-hela-modellprogrammet-elbilar-laddhybrid-latthybrid-mildhybrid-2019/

      
  • NHB:

    "Kyllähän esimerkiksi Renaultin pian markkinoille tuleva kulkee jopa 50 km/h nopeuteen asti pelkällä sähköllä, vaikka kyseessä on monia kilpailevia kevythybridijärjestelmiä pienempitehoinen 6 kilowatin sähkömoottori."

    Aika hitaasti tulee hiipimään Renault 0-50 km/h välin sähkömoottorinsa turvin. En pistäisi pahaksi vaikka jäisi vain Ranskan markkinoille moinen keksintö.

      
  • Onhan Volvolla hybridejä jo nyt, vai onko asiantuntija NHB eri mieltä. Iso uutinen on siinä että Volvo lopettaa perinteisen voimalinjan kehittämisen 2019. NHB voisi listata ne autonvalmistajat jotka on tehneet yhä edistyksellisen, jälleen kerran Volvon suuntaa antavan päätöksen.

    Tietenkin volvolla on hybridejä. Onko kysymyksessäsi jotain sisältöäkin? Mitä Volvo lopettaa? Ihan samaan malliin polttomoottoreita pitää kehittää rippumatta siitä, onko siellä vaihdelaatikossa pieni sähkömoottori vai ei.

    Mikä on se edistyksellisyys? Monet muut valmistajat ovat olleet paljon aikaisemmin liikkeellä näissä kevythybrideissä. Kuulostaa kuin puhuisit Teslasta, joka jo viime vuosikymmenellä alkoi valmistamaan tyhjästä pelkkiä sähköautoja.

    Melkoisen kova juttu taitaa olla se että Volvo lanseeraa vuosina 2019 – 2021 viisi kokonaan uutta sähköauto-mallia. Eli tässä ei ole pelkästään siitä kysymys että voimassa olevia malleja tarjotaan myös sähköversioina.

    Tämäkin on vain virran mukana menemistä. Monet valmistajat myyvät sähköautoja jo nyt ja noiden vuosien aikana takuulla tulevat esittelemään paljon sähköautoja. Kannattaisi poimia itse asia kaiken Volvon markkinoitijargonkuorrutuksen alta. Vuosien päästä esiteltävät kevythybridit ja sähköautot eivät ole missään suhteessa erikoista alalla.

      
  • NHB:
    Mikä siinä ontuu, jos ottaa vertailuun saman teknologian yhdeltä lähimmistä kilpalijoista?

    Se, ettei MB ole tehnyt samanlaista periaatteellista linjanvetoa kuin Volvo nyt lanseerasi. Kummallakin on tottakai olemassa erilaista "sähkötekniikkaa" jo nyt, Mersunkin on ollut tiedossa, miksi epäilit?

    Joten ontuuhan se, että piti asia nostaa esille tyyliin "kyllämersullakinontollaisia autojajo". Kyllä, mutta miten se liittyy Volvon aika kumoukselliseen linjanvetoon?

    Se on kyllä huomattu, että sinua ja paria muuta kiinnostaa olettaa epäillä kaikkea asiaan kuulumatonta NHB:n persoonaan liittyvää.

    Arvon NHB, sotket nyt pahasti asiat keskenään! En minä sinun persoonaasi arvioi, vaan kirjoituksiasi.

      
  • Aika hitaasti tulee hiipimään Renault 0-50 km/h välin sähkömoottorinsa turvin. En pistäisi pahaksi vaikka jäisi vain Ranskan markkinoille moinen keksintö.

    Liikkeelle lähtöön ei paljoa tehoa tarvita, mutta sähkömoottorin nollasta alkava vääntö on hyvin miellyttävä apu polttomoottorille. Kaupunkiajossa on myös paljon tilanteita, joissa tehontarve on pieni, jolloin tuo 6 kilowattia riittää ja polttomoottori voidaan sammuttaa.

      
  • Se, ettei MB ole tehnyt samanlaista periaatteelista linjanvetoa kuin Volvo

    Paljasta sitten minullekin se, millaisen lnjanvedon Mersu on tehnyt. Itse kun tiedän vain sen, että Mersu on esitellyt uudet versiot kahdesta suosituimmasta moottoristaan, jotka molemmat tulevat paljon 48 voltin hybriditekniikalla selvästi ennen volvon kilpailevia ratkaisuja.

      
  • NHB:

    ”Kyllähän esimerkiksi Renaultin pian markkinoille tuleva kulkee jopa 50 km/h nopeuteen asti pelkällä sähköllä, vaikka kyseessä on monia kilpailevia kevythybridijärjestelmiä pienempitehoinen 6 kilowatin sähkömoottori.”

    "Liikkeelle lähtöön ei paljoa tehoa tarvita, mutta sähkömoottorin nollasta alkava vääntö on hyvin miellyttävä apu polttomoottorille."

    Eli Renault ei kulje 50 km/h asti pelkällä sähköllä???

      
  • Mercedes Benzin ensimmäinen 48 voltin järjestelmällä varustettu moottori tulee tänä vuonna faceliftin saavaan S-sarjaan eli oikein on kansanauto taas kyseessä. Mikäli ymmärsin oikein niin tämä uusi bensakutonen (48 V) on 408 hevosvoimainen.

    Taitaa nämä MB:n "suositut moottorit" olla sellaisia mistä tavisautoilija vain voi haaveilla.

      
  • NHB Ei näytä haluavan millään hyväksyä uutista, että Volvo lopettaa VAIN polttomoottorilla olevien autojen valmistuksen.
    Ymmärtääkö hän että hybridissä on myös polttomoottori, mitä tietenkin kehitetään, niin kauan kuin tarve vaatii. Vielä tulee päivä ettei polttomoottoria tarvita esim. vetyauto ei ole läpilyönnissä kaukana.
    Miltään toiselta perinteisten polttomoottoriautojen valmistajalta ei tälläistä uutista ole julkaistu.

      
  • Eli Renault ei kulje 50 km/h asti pelkällä sähköllä???

    Mistähän tuollaista sait päähäsi? Renaultin mukaan tuo kulkee jopa 50 km/h asti sähköllä. Minulla ei ole syytä epäillä tuota ilmoitusta.

    NHB Ei näytä haluavan millään hyväksyä uutista, että Volvo lopettaa VAIN polttomoottorilla olevien autojen valmistuksen.

    Nyt ajatuksesi alkaa katoamaan aika pahasti. En ole sanallakaan yrittänyt kieltää tuota, eikä minulla ole pienintäkään tarvetta edes yrittää tuollaista.

    Ymmärtääkö hän että hybridissä on myös polttomoottori, mitä tietenkin kehitetään, niin kauan kuin tarve vaatii.

    Toodella aiheellinen huolenaihe varsinkin sen jälkeen, kuin vain pari viestiä ylempänä kiroitin näin: Ihan samaan malliin polttomoottoreita pitää kehittää rippumatta siitä, onko siellä vaihdelaatikossa pieni sähkömoottori vai ei.

    Mercedes Benzin ensimmäinen 48 voltin järjestelmällä varustettu moottori tulee tänä vuonna faceliftin saavaan S-sarjaan eli oikein on kansanauto taas kyseessä. Mikäli ymmärsin oikein niin tämä uusi bensakutonen (48 V) on 408 hevosvoimainen.
    Taitaa nämä MB:n ”suositut moottorit” olla sellaisia mistä tavisautoilija vain voi haaveilla.

    Kyseessä ovat siis 2-litrainen nelisylinterinen ottomoottori ja 3-litrainen kuusisylinterinen ottomoottori. Nuo ovat nimenomaan niitä Mersun suosituimpia moottoreita. Se, mihin malliin uudet moottorit päivitetään ensimmäisenä, on täydellinen sivuseikka, koska myöhemmin samat moottorit leviävät muihinkin malleihin.

      
  • NHB:

    ”Kyllähän esimerkiksi Renaultin pian markkinoille tuleva kulkee jopa 50 km/h nopeuteen asti pelkällä sähköllä, vaikka kyseessä on monia kilpailevia kevythybridijärjestelmiä pienempitehoinen 6 kilowatin sähkömoottori.”

    ”Liikkeelle lähtöön ei paljoa tehoa tarvita, mutta sähkömoottorin nollasta alkava vääntö on hyvin miellyttävä apu polttomoottorille.”

    Ensimmäisessä lainauksessa kerrot Renaultin kulkevan 0-50 km/h välin sähköllä. Epäilin kiihtyvyyttä verkkaiseksi, siihen vastatessasi kirjoitit sähkömoottorin nollasta alkavan väännön olevan miellyttävä apu polttomoottorille.

    Hmmmm... "miellyttävä apu polttomoottorille"

    Eli ihan tuosta sinun kirjoituksesta sain sen päähäni.

      
  • "Kyseessä ovat siis 2-litrainen nelisylinterinen ottomoottori ja 3-litrainen kuusisylinterinen ottomoottori. Nuo ovat nimenomaan niitä Mersun suosituimpia moottoreita. Se, mihin malliin uudet moottorit päivitetään ensimmäisenä, on täydellinen sivuseikka, koska myöhemmin samat moottorit leviävät muihinkin malleihin."

    Uudessa 2-litraisessa on 268 hp ja uudessa 3-litraisessa on 408 hp. Vähän on vaikea kuvitella että esimerkiksi C-sarjassa tai E-sarjassa tuo 408 heppainen olisi myydyin moottori. Ehkä Mersulla on niin paljon isoja automalleja että 408 heppaista moottoria menee paljon kaupaksi. Edeltäjän V6:n teho taisi olla 336 hp.

    Tuon 268 hp moottorin voi kuvitella hyvin suosituksi pienemmissäkin malleissa, mutta esimerkiksi Suomen oloissa 268 hp on jo melko tehokas moottori. En muista edeltäjämoottorin tehoja mutta tässäkin moottorissa tehonlisäystä on paljon aiempaan verrattuna.

    Joka tapauksessa tuo uusien 48V koneiden käyttöönotto tulee viemään aikaa ainakin muutaman vuoden eli kaikki ei tapahdu hetkessä.

      
  • Tulkaa perässä, minulla on jo luotettavalla ja markkinoiden parhaalla voimalinjalla varustettu Hybridi Toyota.

      
  • Tulkaa perässä, minulla on jo luotettavalla ja markkinoiden parhaalla voimalinjalla varustettu Hybridi Toyota.

    Voihan tosiaan olla niinkin, ettei Toyotan hybrideistä vain löydy Jumalautoansa parempaa voimalinjaa, mutta onneksi paljon muutakin on tarjolla niille, jotka eivät rajoita valikoimaa yhteen merkkiin.

      
  • Se, ettei MB ole tehnyt samanlaista periaatteellista linjanvetoa kuin Volvo

    NHB:
    Paljasta sitten minullekin se, millaisen lnjanvedon Mersu on tehnyt.

    Vain MB tietää, milloin se lähtee Volvon kelkkaan. Volvo vaan ehti ensin, ymmärrä nyt! Olet varmaan lukenut lehtiä?

    Tai sitten sinä tiedät jotakin enemmän?

    Itse kun tiedän vain sen, että Mersu on esitellyt uudet versiot kahdesta suosituimmasta moottoristaan, jotka molemmat tulevat paljon 48 voltin hybriditekniikalla selvästi ennen volvon kilpailevia ratkaisuja.

    Mitä sitten? Ymmärrä nyt, ettei sillä ole mitään yhtymäkohtaa sille linjanvedolle tuotantopolitiikassa kokonaisuudessaan, jonka Volvo teki! Uusia ja innovatiivisia moottoreita ehtii tulla vuoteen 2019 mennessä monelta muultakin valmistajalta, sou what. Eikä tiedetä mitä Volvollakin on takataskussa tähän "kohuun" liittyen, muuten.

    Sinua harmittaa kun Volvo saa mielestäsi edelläkävijän mainetta, tai jotakin, myönnä nyt vaan...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit